Loop niet zo te meeuwen. Koop een fiets en ga fietsen, je zal er niet slechter van worden, zelfs niet als je in lycra gaat.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:08 schreef Ludd het volgende:
Ik zou graag een racefiets kopen om te gaan wielrennen. [...]
Een nobele manier om een tokkie of buitenbeentje te wordenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:55 schreef Isis20 het volgende:
Echte bazen interesseren zich niet voor wat anderen denken. Those who matter don't mind, those who mind don't matter.
Onwetende, de bolle vorm aan de voorkant is juist aerodynamisch.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:58 schreef CrashO het volgende:
Als je zo dik bent dat je er in lycra niet uit ziet. Gaat het je ook weinig helpen met de aerodynamica omdat je toch al een menselijke parachute bent.
Gewoon in je normale kloffie gaan fietsen.
Dat verklaard al die fatties in de Tour de francequote:Op zaterdag 13 juni 2015 20:00 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Onwetende, de bolle vorm aan de voorkant is juist aerodynamisch.
Niet om het één of ander: Je plaatst dit bericht op Fok!quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:59 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Een nobele manier om een tokkie of buitenbeentje te worden
Verklaard zou in deze context moeten eindigen op een t. Dit terzijde: Die Tour de France fietsers verbruiken zoveel calorieën dat ze niet langer dik kunnen zijn. Dit is tevens het doel van TS, derhalve is het kopen van een fiets en daadwerkelijk fietsen een must!quote:Op zaterdag 13 juni 2015 20:00 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dat verklaard al die fatties in de Tour de franceOh wacht..
Klassiek gevalletje hokjesdenkenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:59 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Een nobele manier om een tokkie of buitenbeentje te worden
boeie gewoon in je joggingbroek met 30 over het asfalt blazen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:08 schreef Ludd het volgende:
Ik zou graag een racefiets kopen om te gaan wielrennen. Lijkt me leuk, en ter verbetering van conditie.
Één probleem, wielerkleding. Bij afgetrainde mensen vind ik wielerkleding er al debiel uit zien, maar ik ben verre van afgetraind. En dan ziet wielerkleding er al helemaal clownesk uit.![]()
En wielrennen in je gewone kleding ziet er ook een beetje vreemd uit denk ik.
klacht: zie TT
Precies, walvissen zwemmen de hele dag door en zijn behoorlijk rank.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 20:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
Zwemmen is geloof ik het beste voor mensen met overgewicht
Ik ben niet dik en toch 'sport' ik niet... En al helemaal niet 'omdat het moet'.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Onvoorstelbaar hoeveel excuses dikke mensen wel niet verzinnen om niet te gaan sporten
Mooi, maar als je dik bent dien je gewoon te bewegen of te sportenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben niet dik en toch 'sport' ik niet... En al helemaal niet 'omdat het moet'.
Wie zegt dat? Klinkt nogal onliberaal.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Mooi, maar als je dik bent dien je gewoon te bewegen of te sporten
Ik één reactie hier bovenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Klinkt nogal onliberaal.
Is toch zo. Jij stelt dat het goed is om rebels te zijn. Je niks aan te trekken van anderen. Je haalt er zelfs zo'n quote bij om extra tof over te komen. Ik geef aan dat het niet bepaald altijd goed is om te doen. Maar ik ben volgens jou juist de hokjesdenker. Terwijl jij het idee hebt dat wat jij stelt juist heel speciaal is en niet gewoon hokjesdenkend.. Ik gaf juist aan dat dit het wel is..quote:
Veel wielrenners lijken niet met het probleem van TS te zitten.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Onvoorstelbaar hoeveel excuses dikke mensen wel niet verzinnen om niet te gaan sporten
Ik fiets al veel. Ik fiets regelmatig 40-60 kilometer op een dag. Met een normale fiets. Maar ik wil juist een racefiets omdat me dat leuk lijkt.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:59 schreef Jordy-B het volgende:
Wielrennen zet geen zoden aan de dijk om af te vallen. Je kan ook gewoon fietsen, in plaats van ongemakkelijk voorovergebogen met een oncomfortabel zadel, je pens op het frame rustend te fietsen in aerodynamische kleding op een ultralicht fietsje met net zulke dunne bandjes om dunne velgjes met dunne spaakjes.
Wil je lichaamsbeweging? Ga gewoon fietsen op een normale fiets. Gewoon volle wind pakken en lekker om je heen kijken en van de omgeving genieten.
Maar om af te vallen is het veel (véél) verstandiger om te gaan wandelen. Dat kost veel meer energie dan fietsen, maar is niet zo belachelijk slecht voor je gewrichten als hardlopen.
Klopt. Een racefiets is niet gemaakt voor mensen van 120+quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:59 schreef Jordy-B het volgende:
Wielrennen zet geen zoden aan de dijk om af te vallen. Je kan ook gewoon fietsen, in plaats van ongemakkelijk voorovergebogen met een oncomfortabel zadel, je pens op het frame rustend te fietsen in aerodynamische kleding op een ultralicht fietsje met net zulke dunne bandjes om dunne velgjes met dunne spaakjes.
Wil je lichaamsbeweging? Ga gewoon fietsen op een normale fiets. Gewoon volle wind pakken en lekker om je heen kijken en van de omgeving genieten.
Maar om af te vallen is het veel (véél) verstandiger om te gaan wandelen. Dat kost veel meer energie dan fietsen, maar is niet zo belachelijk slecht voor je gewrichten als hardlopen.
Je kan harder met een racefiets, omdat voortbewegen minder kracht en dus energie kost.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:09 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik fiets al veel. Ik fiets regelmatig 40-60 kilometer op een dag. Met een normale fiets. Maar ik wil juist een racefiets omdat me dat leuk lijkt.
Bij wandelen kost iedere meter energie. Een fiets rolt wel door en dat scheelt gigantisch in energiegebruik.quote:Of wandelen meer energie kost dan fietsen betwijfel ik eerlijk gezegd. Voor mij gevoel is een uur fietsen inspannender dan een uur wandelen. Nu moet ik wel zeggen dat ik heel sloom wandel en aardig doorfiets, dus echt een eerlijk vergelijk is het niet.
ik vind wandelen met 6 km/h niet vergelijkbaar met fietsen met 30 km/h.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:12 schreef Gripper het volgende:
.
Verbruik: klopt niet wat je zegt jordy. Kijk ff hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm
Je hebt een punt dat het niet de mooist uitziende kleding is maar stel je niet zo aan.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:08 schreef Ludd het volgende:
Ik zou graag een racefiets kopen om te gaan wielrennen. Lijkt me leuk, en ter verbetering van conditie.
Één probleem, wielerkleding. Bij afgetrainde mensen vind ik wielerkleding er al debiel uit zien, maar ik ben verre van afgetraind. En dan ziet wielerkleding er al helemaal clownesk uit.![]()
En wielrennen in je gewone kleding ziet er ook een beetje vreemd uit denk ik.
klacht: zie TT
Je kan harder omdat je meer aero zit, wat dus bij TS waarschijnlijk wel een te verwaarlozen factor is.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je kan harder met een racefiets, omdat voortbewegen minder kracht en dus energie kost.
Het gaat je dus niks helpen om af te vallen.
Een racefiets is echter ook hoogst oncomfortabel en bijzonder kwetsbaar.
[..]
Bij wandelen kost iedere meter energie. Een fiets rolt wel door en dat scheelt gigantisch in energiegebruik.
Als je fietst is jouw bovenlichaam inactief, maar als je wandelt is jouw hele lichaam in beweging.
Daarbij is het natuurlijk wel de bedoeling dat je ietwat doorwandelt en niet sjokt.
...omdat het minder energie kost per meter.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je kan harder met een racefiets, omdat voortbewegen minder kracht en dus energie kost.
Dat is niet waar. Je kan het zo intensief maken als dat je zelf wil. Je verbruikt meer energie bij hardlopen dan bij fietsen als je met dezelfde intensiteit (simpel gezegd dezelfde hartslag en ademhaling) beweegt maar je krijgt nog altijd met het fietsen je hartslag veel hoger dan met wandelen. Zelfs met snelwandelen - ik kan dat - krijg je die hartslag niet zo hoog.quote:Het gaat je dus niks helpen om af te vallen.
Het tweede is niet waar, het eerste is half waar. Het zit minder comfortabel dan een stadsfiets, echter past je achterwerk zich hieraan aan: meer bindweefsel en sterkere spieren door het te trainen.quote:Een racefiets is echter ook hoogst oncomfortabel en bijzonder kwetsbaar.
Dat klopt maar jij gaat eraan voorbij dat bij het fietsen de hartslag veel hoger ligt als je dat een beetje fatsoenlijk doet. Met wandelen krijg je die hartslag onmogelijk zo hoog. Dat je je bovenlichaam niet beweegt heeft een licht negatieve invloed maar dankzij dat kunnen de benen des te intensiever bewegen. Wat er gebeurt is dit: je spieren, in dit geval de beenspieren, krijgen een hoop glycogeen wat wordt omgezet in melkzuur en een hoop vet. Dit vet en glycogeen (net al uitgelegd) worden afgebroken en zodoende ontstaan er ATP-moleculen die je spieren in staat stellen om samen te trekken.quote:Als je fietst is jouw bovenlichaam inactief, maar als je wandelt is jouw hele lichaam in beweging.
Nee hoor, hij zal meer luchtweerstand hebben dan iemand die mager is maar ook voor hem zal het verschil in luchtweerstand tussen een racefiets en een stadsfiets groot zijn, dat is echter maar een van de redenen dat een racefiets sneller is.quote:Op zondag 14 juni 2015 00:26 schreef Andyy het volgende:
[..]
Je kan harder omdat je meer aero zit, wat dus bij TS waarschijnlijk wel een te verwaarlozen factor is.
quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:31 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
ik vind wandelen met 6 km/h niet vergelijkbaar met fietsen met 30 km/h.
Een kruissnelheid van 30 km/u is gangbaar bij wielrennen, je gemiddelde snelheid ligt helaas wat lager dan je kruissnelheid. De wat fittere wielrenner haalt ook rond de 40 km/u als kruissnelheid als hij een beetje goed getraind is, dat houden de meeste mensen echter niet urenlang vol.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:40 schreef Gripper het volgende:
Dat zijn nu eenmaal de gangbare snelheden waarmee die twee sporten worden beoefend.
120+ wordt lastig maar onder de 115 moet lukken als je een stevig wiel (niet standaard) gebruikt.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:12 schreef Gripper het volgende:Een racefiets is niet gemaakt voor mensen van 120+
Niet alleen dat, ook als je boven de 90 kg. weegt (wat voor grote mensen mag, dan zijn ze nog niet dik) is hardlopen af te raden. Helaas.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 21:03 schreef Le_Professeur het volgende:
Hardlopen werkt beter om af te vallen, maar is niet aan te raden als je dik bent.
omdat?quote:Op zondag 14 juni 2015 01:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
120+ wordt lastig maar onder de 115 moet lukken als je een stevig wiel (niet standaard) gebruikt.
[..]
Niet alleen dat, ook als je boven de 90 kg. weegt (wat voor grote mensen mag, dan zijn ze nog niet dik) is hardlopen af te raden. Helaas.
I know, ik ben al 20 kilo kwijt. Maar een strak wielrenpakje staat me nog steeds niet. Maar zoals gezegd, die wielrenpakjes vind ik er sowieso vreemd uit zien.quote:Op zondag 14 juni 2015 13:17 schreef Spatieloos het volgende:
Wat dacht je van afvallen?
Gewoon je calorie intake bijhouden, en dat met minstens 500 verminderen. Suikers verminderen en eiwitten verhogen. Dat wielrennen verbrand ook wel een paar calorieën, dus komt ook van pas.
Hoezo vind je wielrenpakjes er vreemd uitzien?quote:Op zondag 14 juni 2015 14:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
I know, ik ben al 20 kilo kwijt. Maar een strak wielrenpakje staat me nog steeds niet. Maar zoals gezegd, die wielrenpakjes vind ik er sowieso vreemd uit zien.
Misschien dat ik het eens probeer met normale kleren, moet ik wel ff een racefiets van iemand kunnen lenen.
Fietsbroek lijkt me wel noodzakelijk hoor.quote:Op zondag 14 juni 2015 14:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
I know, ik ben al 20 kilo kwijt. Maar een strak wielrenpakje staat me nog steeds niet. Maar zoals gezegd, die wielrenpakjes vind ik er sowieso vreemd uit zien.
Misschien dat ik het eens probeer met normale kleren, moet ik wel ff een racefiets van iemand kunnen lenen.
-snelheid is leuk.quote:Op zondag 14 juni 2015 14:58 schreef borbit het volgende:
Snap sowieso niet dat mensen gaan wielrennen voor hun gezondheid. Als je een normale stationsfiets neemt, eentje die flink aanloopt aan alle kanten. Hoe je niet zo debiel hard, hoef je geen lycra pakje aan. En train je toch je gezondheid. Desnoods iets van een stelschroef om te bepalen hoe zwaar die aanloopt.
Jij snapt er helemaal niks van dus wat praat jij. Bedrijven maken die kleding en geven dat aan werknemers en klanten om reclame te maken. Die mensen die dat krijgen gaan daar dan gewoon in fietsen, waarom zou je het niet doen en iets nieuws kopen? En soms schaffen ze een wielrenpak aan van een professionele ploeg, nou en, op een voetbalveld lopen ook gasten met shirtjes van Barca en Real etc. Lul niet zo dom.quote:Op zondag 14 juni 2015 14:53 schreef Roces18 het volgende:
Met van die knurften met allemaal logo's van bedrijven op hun wielerkleding (alsof dat nodig is) en dan denken dat mensen denken dat ze voor dat soort bedrijven professioneel fietsen![]()
![]()
![]()
echt get a life
Voor snelheid en afstand kun je sowieso beter een auto gebruiken.quote:Op zondag 14 juni 2015 17:17 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
-snelheid is leuk.
-grotere afstand, je kunt tochtjes maken rond je woonplaats en steeds verder, leer je nog eens wat van de (buur)provincie kennen,
WIELRENNENquote:Op zondag 14 juni 2015 17:49 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Jij snapt er helemaal niks van dus wat praat jij. Bedrijven maken die kleding en geven dat aan werknemers en klanten om reclame te maken. Die mensen die dat krijgen gaan daar dan gewoon in fietsen, waarom zou je het niet doen en iets nieuws kopen? En soms schaffen ze een wielrenpak aan van een professionele ploeg, nou en, op een voetbalveld lopen ook gasten met shirtjes van Barca en Real etc. Lul niet zo dom.
Die ene zeekoe was professioneel zwemster, totdat ze bij de VVD ging en pardoes veranderde in een vette zeug.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 20:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
Zwemmen is geloof ik het beste voor mensen met overgewicht
Jawel. Enige soort fiets dat je daar kunt kopen is haast een racefiets. En je fiets voor niet-recreatieve doeleinden gebruiken is ook ongehoord haast - op een fiets naar werk, ben je gek? Moet je je weer douchen als je aankomt!quote:Op zondag 14 juni 2015 22:34 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Hoe zouden Amerikanen wielrennen? Of bestaat die sport daar niet?
Doe ik ook gewoon ja. Pluspunt is je ziet er zo ook minder uit als een stereotiep wielrenner.quote:Op zondag 14 juni 2015 14:01 schreef Ludd het volgende:
Zonder zeem kan het wel pijnlijk wordenquote:Op zondag 14 juni 2015 14:31 schreef Chai het volgende:
[..]
Fietsbroek lijkt me wel noodzakelijk hoor.
Gegarandeerd.. Al na 2xquote:Op maandag 15 juni 2015 00:05 schreef eend112 het volgende:
Van fietsen krijg je toch prostaatkanker ?
Maar dan wel in een wielerpakje op die stadsfiets.. Dan straal je in ieder geval uit dat je het serieus meentquote:Op maandag 15 juni 2015 00:20 schreef AdoraBelle het volgende:
Tja... je moet toch ergens beginnen. Je kunt wel allerlei drogredenen bedenken om niet te gaan fietsen, maar uiteindelijk moet je toch een keer beginnen om het te doen.
Anders begin je op je gewone fiets en ga je op zo'n wielrenfiets fietsen wanneer je je wat zekerder voelt over je lichaam?
En anders pak je gewoon een los wiel en ga je rennenquote:Op maandag 15 juni 2015 00:22 schreef gosschalks het volgende:
[..]
Maar dan wel in een wielerpakje op die stadsfiets.. Dan straal je in ieder geval uit dat je het serieus meent
elke man van 85+ jaar oud heeft prostaatkanker.quote:Op maandag 15 juni 2015 00:05 schreef eend112 het volgende:
Van fietsen krijg je toch prostaatkanker ?
En geen lekke banden regen onderweg, mocht je toch wat te ver gefietst hebben en te laat voor het pondje terug zodat je als nog 40 km om moet fietsen, kun je in dit geval gewoon afstappen en een biertje pakken in de kantinequote:Op zondag 14 juni 2015 12:55 schreef Zjin het volgende:
Ga gewoon naar de sportschool, dan kun je jezelf geen smoesjes vertellen zoals wat een kut weer e. D.
Je kont schuurt in no time weg in normale kleren.quote:Op zondag 14 juni 2015 14:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer vasthouden aan een koolhydratenrijk voedingspatroon te maken had dan met haar VVD-lidmaatschapquote:Op zondag 14 juni 2015 22:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Die ene zeekoe was professioneel zwemster, totdat ze bij de VVD ging en pardoes veranderde in een vette zeug.
Erica Terpstra.
Wat het lidmaatschap van de VVD al niet doet met een mens.
Je krijgt er spontaan een dubbele onderkin a la Ton Elias van.![]()
Ze moeten een waarschuwing bij het lidmaatschap van de VVD zetten:
"Brengt u lichaam ernstige vetzucht toe."
Met een beetje snelheid voel je loshangende kleding gewoon letterlijk aan je trekken verre van optimaalquote:Op maandag 15 juni 2015 00:55 schreef bascross het volgende:
Ik ben geen wielrenner, maar ik rij wel eens een rondje op mijn racefiets. Dat doe ik gewoon in een trainingsbroek en een t-shirt of vest afhankelijk van hoe warm het is.
quote:Op maandag 15 juni 2015 01:18 schreef the-eye het volgende:
Op deze hometrainer kan je ondermeer via je smartphone virtueel wedstrijden rijden tegen anderen.
[ afbeelding ]
Vraag je aan je moeder of ze na een kwartiertje een bidon naar je wil gooien, is het net echt
quote:Op maandag 15 juni 2015 01:18 schreef the-eye het volgende:
Vraag je aan je moeder of ze na een kwartiertje een bidon naar je wil gooien, is het net echt
Met name omdat het bindweefsel in de voeten niet schaalt met de grotere lengte. Als je zwaarder weegt dan 90 kg. dan krijg je normaal gesproken te snel scheurtjes in dat bindweefsel, hierdoor neemt de draagkracht af waardoor je gemakkelijker nieuwe scheurtjes krijgt etc.quote:
Ik heb dat in het verleden gedaan, niets mis mee.quote:Op maandag 15 juni 2015 01:28 schreef Scuidward het volgende:
[..]![]()
TS. Op een stadsfiets kan je ook 80 kilometer fietsen. In je zomerse kloffie.
Jij bent er zo een die een slecht onderhouden racefiets als stadsfiets gebruikt? Dat is de afgelopen jaren een plaag geworden, ook nu zie ik het weer meer dan in het vorige jaar.quote:Op maandag 15 juni 2015 00:55 schreef bascross het volgende:
Ik ben geen wielrenner, maar ik rij wel eens een rondje op mijn racefiets. Dat doe ik gewoon in een trainingsbroek en een t-shirt of vest afhankelijk van hoe warm het is.
Een typisch geval van een sporter die gewend was om veel te eten (zolang je intensief sport geen probleem), van de ene dag op de andere compleet stopte met sporten (sowieso vreemdquote:Op maandag 15 juni 2015 01:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer vasthouden aan een koolhydratenrijk voedingspatroon te maken had dan met haar VVD-lidmaatschap.
Ik heb daar met fietsen nooit last van gehad. Met een fietsbroek is het sowieso bijna onmogelijk dat die los gaat zitten (elastisch materiaal), een fietsshirt kan wel los zitten maar je bovenlijf zit stil bij het fietsen dus daar heb je weinig last van.quote:Met een beetje snelheid voel je loshangende kleding gewoon letterlijk aan je trekken verre van optimaal![]()
Aftrainen was nog niet echt een ding in die tijd volgens mijquote:Op dinsdag 16 juni 2015 01:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een typisch geval van een sporter die gewend was om veel te eten (zolang je intensief sport geen probleem), van de ene dag op de andere compleet stopte met sporten (sowieso vreemd) en niet de voeding aanpaste.
Volgens mij weten sporters tegenwoordig beter.
De persoon die ik quote had het over reguliere kledingquote:Ik heb daar met fietsen nooit last van gehad. Met een fietsbroek is het sowieso bijna onmogelijk dat die los gaat zitten (elastisch materiaal), een fietsshirt kan wel los zitten maar je bovenlijf zit stil bij het fietsen dus daar heb je weinig last van.
Nimmer zo'n stomme opmerking gezien.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 20:53 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Precies, walvissen zwemmen de hele dag door en zijn behoorlijk rank.
dan vergelijk je het met 20km/h fiets en zie je dat je alsnog 50% meer energie verbruikt dan met wandelen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 22:31 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
ik vind wandelen met 6 km/h niet vergelijkbaar met fietsen met 30 km/h.
Slechts weinig mensen wandelen 6 km/u of sneller, enkel goed geoefende wandelaars doen dat.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 06:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
dan vergelijk je het met 20km/h fiets en zie je dat je alsnog 50% meer energie verbruikt dan met wandelen.
Ga toch weg de meeste mensen zijn blij als ze al 20 km/h halen met fietsen. En ik haal echt geen 30 km/h op mijn fiets als ik naar mijn werk ga. Als ik als 25 haal zal het veel zijn en dan haal ik de meeste andere fietsers in.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 08:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Slechts weinig mensen wandelen 6 km/u of sneller, enkel goed geoefende wandelaars doen dat.
Wat dat betreft is het perfect vergelijkbaar met 30 km/u fietsen (wat nog niet eens snel is, als je geen tegenwind hebt in ieder geval). Maar inderdaad, ook als je het slakkentempootje van 20 km/u aanhoudt dan wint het fietsen het.
Iemand die tussen 15 en 55 jaar oud is moet op zijn sloffen 20 km/u halen als hij dagelijks 10-30 km. fietst. Misschien dan toch eens wat aan je conditie werken als je daar moeite mee hebt?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 08:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga toch weg de meeste mensen zijn blij als ze al 20 km/h halen met fietsen.
Het ging over wielrennen, niet over fietsen op een stadsfietsje. Op een stadsfietsje kan je trouwens 30 km/u halen maar dat is voor weinig mensen weggelegd en je moet dan geen wind tegen hebben. Op een racefiets haal je vrij gemakkelijk 30-40 km/u als je een normale conditie hebt en je geen wind tegen hebt. Bij een solosprint mag je denken aan een snelheid van ongeveer 55 km/u (fatsoenlijke amateurs) en bij het rijden in een groep zijn snelheden van rond de 50 km/u perfect mogelijk voor een langere duur, dit omdat je veel minder luchtweerstand hebt en je afwisselend vooraan rijdt (de wielrenners die vooraan zitten hebben eveneens minder luchtweerstand dankzij de mensen die achter hen zitten maar minder dan de wielrenners die daarachter fietsen).quote:En ik haal echt geen 30 km/h op mijn fiets als ik naar mijn werk ga. Als ik als 25 haal zal het veel zijn en dan haal ik de meeste andere fietsers in.
Dank Fok!quote:Op dinsdag 16 juni 2015 06:30 schreef CrackaPlease het volgende:
[..]
Nimmer zo'n stomme opmerking gezien.
Vraag het eens aan Lance Armstrong.quote:Op zondag 14 juni 2015 22:34 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Hoe zouden Amerikanen wielrennen? Of bestaat die sport daar niet?
Ik bedoel zo'n fietsje houdt dat gewicht dus echt nooit.![]()
Of wellicht met extra verstevigde spaken gemaakt van staal of zo.
En wat kan je zeggen over kleinere mensen met 90 kilo?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met name omdat het bindweefsel in de voeten niet schaalt met de grotere lengte. Als je zwaarder weegt dan 90 kg. dan krijg je normaal gesproken te snel scheurtjes in dat bindweefsel, hierdoor neemt de draagkracht af waardoor je gemakkelijker nieuwe scheurtjes krijgt etc.
Een vicieuze spiraal die je graag wil mijden. Als dat gebeurt dan krijg je pas klachten op het moment dat er dermate veel schade is ontstaan aan dat bindweefsel dat dit effect heeft op de spieren (die een andere belasting krijgen). Gevolgen: extreem grote spanning op de plantaire spieren van de voet, pijn in de hiel, een ontstoken achillespees etc.
Fysiotherapeuten zien dit veel bij mensen die zo zwaar wegen en die lang genoeg hebben hardgelopen. Het vervelende: als je die klachten krijgt dan duurt het minstens 1-2 jaar alvorens dat bindweefsel weer voldoende sterk is geworden aangezien dat zeer traag groeit (normaal gesproken slijt het niet snel en hoeft het dus ook niet snel gemaakt te worden), ondertussen moet je steunzolen laten maken etc.
Kortom, als je zo lang bent zie dan dat je je gewicht onder de 90 kg. houdt. Die 90 kg. blijkt uit de praktijk, er zijn natuurlijk wat verschillen tussen mensen maar de 90 kg. is de grens die fysiotherapeuten aanhouden.
In het algemeen kan je stellen dat het hardlopen van lange afstanden meer iets is voor kleine/middelgrote mensen. De beste marathonlopers zijn relatief klein: laag in de 1m7* met verhoudingsgewijs lange benen (10% langer dan de helft van de lichaamslengte). Lange mensen die toevallig relatief goed zijn in hardlopen hebben pech met hun lengte, zij zullen misschien op amateurniveau heel behoorlijk lopen maar de top is niet haalbaar.
Sprinters zijn daarentegen gemiddeld groter.
Waarschijnlijk nog problematischer dan grotere mensen met 90 kg maar dat weet ik niet zeker.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:48 schreef Le_Professeur het volgende:
[..]
En wat kan je zeggen over kleinere mensen met 90 kilo?
Sowieso is het rustig opbouwen dan nog belangrijker.quote:Verder heeft het vooral te maken met je bouw, of je het vet in je pens hebt zitten of sterke stevige benen hebt die de boel ondersteunen. Natuurlijk moet je wel oppassen en rustig opbouwen.
Zoiets.quote:Op zondag 14 juni 2015 22:34 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Of wellicht met extra verstevigde spaken gemaakt van staal of zo.
Er zit daarbij een groot verschil in mensen die amper gesport hebben en gaan hardlopen of mensen die uit het niets ineens gaan hardlopen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk nog problematischer dan grotere mensen met 90 kg maar dat weet ik niet zeker.
[..]
Sowieso is het rustig opbouwen dan nog belangrijker.
Een probleem is dat dat bindweefsel niet sterker blijft worden zoals spieren. Het kan best dat het wat verschil maakt maar fysiotherapeuten krijgen veel hardlopers op bezoek die door hun zware gewicht deze klachten krijgen. Bottomline: voorzichtig zijn, voorzichtig opbouwen en je gewicht onder controle houden als je blijft lopen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:05 schreef Le_Professeur het volgende:
[..]
Er zit daarbij een groot verschil in mensen die amper gesport hebben en gaan hardlopen of mensen die uit het niets ineens gaan hardlopen.
Ook fietsers moeten die belasting inderdaad rustig opbouwen, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en enkel met de specifieke activiteit zelf train je alle schakels van die ketting. Andersom moeten hardlopers die gaan wielrennen ook opbouwen terwijl ze als het goed is snel hard kunnen trappen, de rompspieren zijn er niet aan aangepast om lang voorovergebogen te zitten, de armen krijgen meer gewicht te dragen doordat die romp onvoldoende ver gebogen is, in het begin houd je het stuur meer gespannen vast, je kan snel fietsen maar nog niet goed sturen, ...quote:Fietsers hebben bijvoorbeeld al ontzettend goed ontwikkelde spieren die de gewrichten kunnen ondersteunen. De belasting moet je rustig opvoeren, maar die mensen zijn wel getraind.
Andersom is minder gevaarlijk, want juist de schokbelasting doet je de das om. Wel raad ik aan als je begint met hardlopen er ook naast te gaan fietsen, zo word je beter getraind en is in ieder geval de doorbloeding in orde en krijgen de ondersteunde spieren al een goede training.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een probleem is dat dat bindweefsel niet sterker blijft worden zoals spieren. Het kan best dat het wat verschil maakt maar fysiotherapeuten krijgen veel hardlopers op bezoek die door hun zware gewicht deze klachten krijgen. Bottomline: voorzichtig zijn, voorzichtig opbouwen en je gewicht onder controle houden als je blijft lopen.
[..]
Ook fietsers moeten die belasting inderdaad rustig opbouwen, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en enkel met de specifieke activiteit zelf train je alle schakels van die ketting. Andersom moeten hardlopers die gaan wielrennen ook opbouwen terwijl ze als het goed is snel hard kunnen trappen, de rompspieren zijn er niet aan aangepast om lang voorovergebogen te zitten, de armen krijgen meer gewicht te dragen doordat die romp onvoldoende ver gebogen is, in het begin houd je het stuur meer gespannen vast, je kan snel fietsen maar nog niet goed sturen, ...
Dat is een voordeel wat ik heb, mijn beenspieren worden heel erg snel sterker zo gauw ze belast worden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:21 schreef Le_Professeur het volgende:
[..]
Andersom is minder gevaarlijk, want juist de schokbelasting doet je de das om. Wel raad ik aan als je begint met hardlopen er ook naast te gaan fietsen, zo word je beter getraind en is in ieder geval de doorbloeding in orde en krijgen de ondersteunde spieren al een goeie training.
Met onderontwikkelde beenspieren zullen je knieën bijvoorbeeld ook niet veel kunnen hebben.
Ik ook, maar zit met shin splints. Probeer nu andere schoenen die stabieler zijn en overpronatie beter tegengaan. Door het mountainbiken zijn de spieren voldoende getraind, dus daar zoek ik het probleem niet.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een voordeel wat ik heb, mijn beenspieren worden heel erg snel sterker zo gauw ze belast worden.
Klopt ik scheer mijn benen en mensen noemen me altijd homo, als ik dan zeg dat ik doe wielrennen kijken ze als guppen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:10 schreef nofxtbr het volgende:
meeste wielrenners dragen ook helm en zonnebril, dan ben je zo goed als onherkenbaar
Het is slechts een gutfeeling van mij maar ik zou eerder de oorzaak zoeken bij de looptechniek dan bij de stand van je voeten. Het kan best dat antipronatieschoenen helpen maar wat schaven aan de looptechniek zou wel eens meer vruchten kunnen afwerpen. Het valt mij op dat veel mensen die rennen geen goede looptechniek hebben.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:23 schreef Le_Professeur het volgende:
[..]
Ik ook, maar zit met shin splints. Probeer nu andere schoenen die stabieler zijn en overpronatie beter tegengaan. Door het mountainbiken zijn de spieren voldoende getraind, dus daar zoek ik het probleem niet.
Nou ja, als je voetboog gewoon niet sterk genoeg is of in elkaar zakt bij het neerkomen kan je technieken aanleren tot je een ons weegt, dan heb je gewoon ondersteuning nodig.quote:Op woensdag 17 juni 2015 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is slechts een gutfeeling van mij maar ik zou eerder de oorzaak zoeken bij de looptechniek dan bij de stand van je voeten. Het kan best dat antipronatieschoenen helpen maar wat schaven aan de looptechniek zou wel eens meer vruchten kunnen afwerpen. Het valt mij op dat veel mensen die rennen geen goede looptechniek hebben.
Hoeveel procent van de 'jonge' en goed verzorgde paarden, kamelen en honden (die veel lange afstanden rennen) etc. is niet in staat om goed te rennen? Toch opvallend, geen diersoort waarbij dit een issue is maar bij de mens zijn er een hoop die het zonder antipronatieschoenen of zo niet zouden kunnen? Ik vind het verdacht.quote:Op woensdag 17 juni 2015 01:07 schreef Le_Professeur het volgende:
[..]
Nou ja, als je voetboog gewoon niet sterk genoeg is of in elkaar zakt bij het neerkomen kan je technieken aanleren tot je een ons weegt, dan heb je gewoon ondersteuning nodig.
Ik probeer altijd zo veel mogelijk te 'rollen'
Niet alleen pronatie, maar ook het stabiliseren, het voorkomen van zwabberen.
Bekend met het fenomeen platvoeten? Als je voet niet voldoende de klap op kan vangen creëer je simpelweg disbalans en dat veroorzaakt blessures. En ja, ik geloof best dat je zonder schoeisel kan lopen, maar de weg daar naartoe is heel lang en traag. Dan begin je bijvoorbeeld met blote voeten in het gras.quote:Op woensdag 17 juni 2015 01:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de 'jonge' en goed verzorgde paarden, kamelen en honden (die veel lange afstanden rennen) etc. is niet in staat om goed te rennen? Toch opvallend, geen diersoort waarbij dit een issue is maar bij de mens zijn er een hoop die het zonder antipronatieschoenen of zo niet zouden kunnen? Ik vind het verdacht.
Je moet inderdaad een beetje afrollen maar ik geloof niet dat het bevorderlijk is als je nadenkt tijdens het rennen, dat gaat te snel voor je brein. Ik denk dat als je op een ontspannen manier solo loopt in een relaxed tempo dat je dan automatisch de juiste techniek vindt.
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Er niet zo uit zien;
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |