Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 21:06 |
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen. ![]() ![]() Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen! Motorrijders newbierit! ![]() ![]() Phaelanx_NL Eerste les: 28-05-2015 Theorie: 01-06-2015 AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Avanti, Lesmotor: Honda CB650F Rrrroedie Eerste les: 01-08-2013 Theorie: 06-08-2013 AVB: 08-08-2013 AVD: 30-08-2013 Rijschool: Bruinsma, Utrecht Lesmotor: Honda CBF500 Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5 Bijzondere verrichtingen op Youtube: Handige sites: Motor-Forum Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf) Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode. http://www.luiemotorfiets.nl/ ![]() ![]() ![]() ![]() Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009 ![]() ![]() ![]() ![]() El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010 ![]() ![]() ![]() ![]() daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011 ![]() ![]() ![]() ![]() Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012 ![]() ![]() ![]() ![]() Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013 ![]() ![]() ![]() ![]() Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014 ![]() ![]() ![]() ![]() sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014 Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR ( ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 11-06-2015 21:46:57 ] | |
Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 21:06 |
Och, een s1000r of r nine t zou ik best willen hebben ![]() ![]() ![]() | |
Sarasi | donderdag 11 juni 2015 @ 21:08 |
![]() Maar ik voel me sowieso te klein voor dat soort motoren. En ik wilde gewoon een GS500. Dat was vrij non negotiable, wat mij betreft. ![]() | |
Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 21:10 |
Mooie vrouwen op mooie motoren zijn tof. Moeten ze wel leuk rijden overigens. Dat laffe gedoe hou ik niet van. | |
Sarasi | donderdag 11 juni 2015 @ 21:10 |
Ik eh, ben meer van de motoren die er wat liever uitzien. Zeker die S1000R ziet er echt te gemeen uit. ![]() | |
Disker91 | donderdag 11 juni 2015 @ 21:12 |
Dat is wel even andere koek dan een GS inderdaad. De R9T is ook wel heel gaaf Edit: Zo gaaf dat ik er over heen keek in jouw post ![]() ![]() Een meid op een motor is juist tof ![]() ![]() | |
Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 21:13 |
ja, maar dat is ook wel eens beest met 160pk | |
sylvesterrr | donderdag 11 juni 2015 @ 21:16 |
In de 8 weken dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik ¤ 734,92 aan brandstof verbruikt. ![]() ![]() Motorrijden is duur. ![]() | |
Sarasi | donderdag 11 juni 2015 @ 21:20 |
Haha, hangt ook van de leeftijd af denk ik. Oudere vrouwen op een SS vind ik vaak wat niet passend. ![]() ![]() | |
Nero22 | donderdag 11 juni 2015 @ 21:24 |
Ik zou het niet eens willen weten wat ik in mijn eerste jaar verbrand heb. ![]() | |
Disker91 | donderdag 11 juni 2015 @ 21:26 |
Wat doet hij dan qua verbruik ![]() Mijn vader liet de motor door een lokale boer doen, mocht je gewoon bij zijn, gaf meteen uitleg wat hij deed en hoe. Wel leuk, eerst zelf de kleine dingen doen zoals remblokjes e.d. Op YouTube staan ook wel leuke tutorials. Hoort ook bij de hobby sleutelen, kijk er ook naar uit. | |
GrumpyCat | donderdag 11 juni 2015 @ 21:27 |
Jep...tanken doe ik tegenwoordig ook zowat per week...V-Power is duur ![]() | |
Sarasi | donderdag 11 juni 2015 @ 21:28 |
Ik ga het gewoon zelf proberen. Zijn zeker voor mijn motor zat tutorials te vinden, met een beetje hulp vogel ik dat wel uit. ![]() | |
Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 21:36 |
Je hebt in Groningen de stadswerkplaats, daar kan je aan je motor sleutelen onder begeleiding ![]() Mijn buurman is heel handig met motoren dus dat is fijn ![]() | |
sylvesterrr | donderdag 11 juni 2015 @ 21:42 |
![]() Ik heb 400km per week woon-werkverkeer. Plus twee keer per maand familiebezoek in Nijmegen (90km enkele reis). Dat zijn al 2000 vaste kilometers per maand. Gaat hard zo. ![]() 7754 km / 452,94 l = 1 op 17,12 | |
Sounddragon | donderdag 11 juni 2015 @ 21:52 |
Op aangepast op verzoek. Goede brommer Phaelanx_NL; ik heb hem x2 ![]() ![]() | |
Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 21:56 |
Vandaag ook voor t eerst gefilterd, best spannend voor t eerst. | |
Phaelanx_NL | donderdag 11 juni 2015 @ 22:03 |
Laten we het hopen ![]() Bij de tweede les snelle slalom gedaan, precisiestop, noodstop, stapvoets rijden, wegrijden uit een parkeervak. Ging allemaal wel prima naar mijn idee. | |
Sounddragon | donderdag 11 juni 2015 @ 22:14 |
Het went, en dan ga je vanzelf in de groep veel te hard rijders vallen, tot je een keer een hartverzakking oploopt door een van rijstrook veranderende kleaujeau, dan word je weer wakker, en dan begint het weer opnieuw ![]() | |
sylvesterrr | donderdag 11 juni 2015 @ 22:15 |
![]() | |
Disker91 | donderdag 11 juni 2015 @ 22:15 |
![]() | |
Sarasi | donderdag 11 juni 2015 @ 22:16 |
![]() | |
Sounddragon | donderdag 11 juni 2015 @ 22:18 |
Da's mooi ![]() ![]() ![]() | |
Catch22- | donderdag 11 juni 2015 @ 22:28 |
Ik moest vandaag keren tijdens de les, moest even nadenken hoe dat ook alweer moest ![]() | |
BlackLining | vrijdag 12 juni 2015 @ 03:40 |
Je snapt het niet ![]() Overigens rijd ik een Bandit 600N die ik na een crash begin vorig jaar tot het laatste scroefje uit elkaar gehad heb en weer heb opgebouwd. Al een jaar of 3, 4 en ik heb er nu zo'n 130k km opzitten. Ik zwerf wat illegaal rond in dit topic, de rijles is gelukkig al lang geleden ![]() | |
sylvesterrr | vrijdag 12 juni 2015 @ 07:30 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 12 juni 2015 @ 08:56 |
Wel veel verschil met rijscholen als jullie konden inrijden op het terrein of zelfs les hadden op het terrein. Een voordeel van grote scholen denk ik. Bij mij werd tijdens de lessen naar een circusterrein wat pylonnen neergezet. Avb examen was eerst een uur heen rijden en vervolgens meteen examen doen. Vond het ook best een waardeloze baan. Met uitwijkoefening en snelle slalom kwam je vanuit een bocht aanrijden. Stopproeven ook. Maargoed. In het echt is ook alles anders, dus ik vond het wel prima. (Al had ik waarschijnlijk wel geklaagd als ik was gezakt ![]() Hoorde laatst ook van een vriend van me die op examen ging. Dat de vrouw voor hem de langzame slalom 2x verpestte. En vervolgens een andere langzame oefening zelf mocht kiezen. | |
Sarasi | vrijdag 12 juni 2015 @ 10:27 |
Wat is er mis met kiezen? Tijdens het inrijden op de nieuwe motor, waar de examinator dus bij stond, heb ik twee keer de snelle slalom verprutst, twee keer het achtje verkloot en de precisiestop twee keer goed gedaan. Op het examen moest ik vervolgens de snelle slalom en het achtje doen, maar geen precisiestop. Je kan mij niet vertellen dat dat toeval was. ![]() ![]() Elke examinator is anders, het verschil in rijscholen heb ik zelf ondervonden. Uiteindelijk moet het CBR vinden dat je veilig de weg op kunt, en je moet het zelf vinden. Overigens mocht ik kiezen of ik avd in Groningen of Winschoten wilde doen. Ik dacht Groningen, want daar ben ik bekend, maar zijn slagingspercentage in Winschoten is veel hoger en nu twijfel ik weer. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 12 juni 2015 @ 10:47 |
Wat er mis mee is? Dat vrouwtje had geen controle over haar voertuig. Kon geen langzame slalom. Achtjes was ze blijkbaar ook slecht in. Wegrijden uit parkeervak had ze zelf gekozen. Knap hoor. Tjah, als het zo werkt. Waarom doen ze dan nog een examen? Achtje vind ik ook meest logisch voor een vrije oefening met langzaam trouwens. Toets je veel voertuigbeheersing mee. Voor snel zou vertragingsoefening nog beter zijn. Vind ik overigens ook de leukste om te doen. ![]() En ik zou niet naar slagingspercentages kijken. Ze zijn er niet om je te laten zakken, maar om te kijken of je veilig genoeg de weg op kunt. Of dat je nog wat lesjes nodig hebt. Bij AVB boeit ze dat blijkbaar minder. Vind het ook jammer dat ze niet gewoon alle oefeningen toetsen. Dan kunnen ze een veel beter beeld krijgen. Ook het goed of fout vind ik niet helemaal correct. Soms is er grijs gebied. Als ik baas van CBR was had ik het iig flink omgegooid. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 juni 2015 @ 10:50 |
Inrijden is trouwens ook maar raar. Als je straks een doodlopende weg inrijdt. Waar ga je dan je halve draaien oefenen voordat je een goede kunt produceren? Of als je weg wil rijden uit een parkeervak. Rag je dan eerst de spiegel van de auto die naast je staat eraf? Of als je bij wegwerkzaamheden gaat slalommen tussen de pylonen. Rijd je dan ook eerst over de eerste 2 heen? | |
wel.o.k | vrijdag 12 juni 2015 @ 11:20 |
heuj ![]() | |
Marco001 | vrijdag 12 juni 2015 @ 11:27 |
Ik zou dan winschoten doen, Het is daar sowiese een stuk rustiger qua verkeer, (geen suicidale fietsers enzo) maar aan de andere kant, jij bent al bekend in Groningen en weet daar waar je op welke plekken om moet denken... Maar toch, hoger slagingspercentage is ook wel lekker, helemaal als het veel hoger is. Die andere discussie: Ik had AVB op het tt-circuit dus eerst nog 2 uur op het paddock geoefend en kreeg daarna de optie: of eerst even inrijden of direct het examen. Direct maar het examen gedaan. | |
Sarasi | vrijdag 12 juni 2015 @ 12:48 |
Ik stopte met je serieus nemen bij 'dat vrouwtje', die jij direct veroordeelt zonder dat je er überhaupt bij was. Misschien heeft ze tussen de oefeningen door wel zat beheersing laten zien, weet jij veel. Ik ken ook mensen die wel een achtje kunnen, maar geen halve draai. Maar blijf jij vooral van mening dat er op een avb examen geen psychologische factoren meespelen. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 12 juni 2015 @ 13:00 |
Het gaat niet om dit specifieke voorbeeld. Overigens heeft 1 van mijn beste vrienden dit me verteld. Maar inderdaad, ik was er niet bij. Tuurlijk speelt er wel wat mee. Maar als je op je AVB geen voertuigbeheersing laat zien, waarom krijg je dan een papiertje mee dat je je voertuig onder controle hebt? | |
BlackLining | vrijdag 12 juni 2015 @ 13:39 |
Dus jij, als gezakte lesser, bepaalt of de gediplomeerde examinator zijn werk goed doet en of iemand wel of geen voertuigbeheersing heeft? Als je door een fout van je instructeur ineens op een andere motor moet stappen is dat best begrijpelijk. En hoe vaak denk jij dat het voorkomt dat jij ineens op een vreemde motor in een doodlopende straat staat? Als ik een doodlopende straat in rij doe ik dat doorgaans op mijn eigen motor. | |
#ANONIEM | vrijdag 12 juni 2015 @ 13:49 |
Wat loop je het nu weer persoonlijk te maken? Heb toch al aangegeven dat het in het algemeen raar is. Dit heeft dus geen betrekking op Sarasi. Ik ben overigens niet gezakt. Maar dat heeft er ook niets mee te maken.. | |
Sarasi | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:04 |
Mijn punt is meer dat het CBR er is om te examineren of je beheersing laat zien. Als die beslist dat je dat dus wel hebt laten zien, wie ben jij (algemene jij) dan om het daarmee oneens te zijn? Heb je onderzoek gedaan naar of mensen die geen achtje kunnen significant meer ongelukken veroorzaken? En dan inclusief de overweging of dat eventueel significante verschil ook relevant verschil is? Die examinator van 'dat vrouwtje' vond dat ze die beheersing wel heeft late zien. En daarom krijgt ze dat papiertje. | |
Dudeweiser | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:16 |
Hoi allemaal ![]() | |
Sarasi | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:23 |
Echt letterlijk twee dagen teruglezen. ![]() | |
Dudeweiser | vrijdag 12 juni 2015 @ 18:34 |
![]() Dus jij hebt er gecombineerd twintig gehad als ik het goed begrijp? (al dan niet verspreid over twee rijscholen ![]() Als ik dat ook haal ben ik wel tevreden, nu nog wachten tot ik jarig ben ![]() | |
Sarasi | vrijdag 12 juni 2015 @ 18:37 |
Ik ben nog niet klaar hè, kan nog best wat bovenop komen. ![]() | |
sylvesterrr | vrijdag 12 juni 2015 @ 19:12 |
Verkeersdeelname op de motor is echt heel anders dan in de auto. Onderschat het niet. | |
Sarasi | vrijdag 12 juni 2015 @ 20:54 |
Maar de motor is leuker. Dit rijbewijs haal ik omdat het gewoon ontzettend leuk is. Mijn B rijbewijs haalde ik omdat ik het van mijn ouders kreeg, het handig is, iedereen het deed, waarom niet... Die motivatie was heel anders en dat scheelt bij mij een hoop. ![]() | |
Nero22 | vrijdag 12 juni 2015 @ 21:29 |
Iedereen denkt dat ie ervaring heeft in het verkeer. ![]() Enfin, ik zat in (ongeveer) dezelfde situatie en ik heb 12 uur AVB en 12 uur AVD gehad. Was 1 pakketje. ![]() | |
Dudeweiser | vrijdag 12 juni 2015 @ 22:53 |
ja zoveel ervaring is het niet, maar ik dacht dat het misschien het vermelden waard was ![]() ![]() | |
Laat77 | zaterdag 13 juni 2015 @ 18:43 |
Goedemiddag! Ik ben nu ook bezig met motorrijden en hoop half augustus mijn rijbewijs binnen te harken. En nu ben ik dus zoals iedereen wel doet overal aan het rondkijken voor een eerste leuke motor. Heb me dus al veel ingelezen over verschillende motoren. Nu ben ik dus aan het twijfelen tussen 3 motoren waarvan er 2 die niet de ideale eerste motoren zijn. De motoren die ik op het oog hebt zijn: Honda CBR600F (bouwjaar 2011), Triumph Daytona 675 en de R6. Iemand hier ervaring met een van deze motoren? Welke zouden jullie aanraden? En ja, zolang je je rechterhand een beetje onder controle kan houden, kan je in principe alles rijden.... In ieder geval bedankt! | |
Nero22 | zaterdag 13 juni 2015 @ 19:56 |
Op schaal van comfort zijn ze nogal anders. Althans, de CBR600F is hier het vreemde eendje. Ik weet van de Daytona dat deze erg sportief zit. Qua power zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar wel hoe deze afgegeven wordt: de Triumph is natuurlijk een 3-cilider, en bij de R6 zal het vermogen vooral bovenin zitten. Maar goed, dit is ook alleen maar wijsheid uit verhalen van anderen. ![]() | |
BRooster | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:04 |
Ik ben nogal bevooroordeeld aangezien ik zelf een Daytona heb, maar het zijn inderdaad wel 3 behoorlijk verschillende motoren. De Honda is behoorlijk comfortabel vergeleken met de andere 2. De Daytona zit erg extreem op de polsen, wat ervoor zorgt dat langzaam rijden (stadsverkeer) al snel vermoeiend en pijnlijk kan worden. De R6 is een typische hoogtoerige viercilinder, dat is leuk maar op straat heb je doorgaans meer aan het karakter van de driecilinder van de Daytona. En de Daytona ziet er natuurlijk het beste uit en klinkt zo lekker. Zodra je je rijbewijs hebt maar eens goed gaan proefrijden zou ik zeggen. | |
koekjestrommel1 | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:22 |
Arnhem? | |
Disker91 | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:33 |
Zit nu al te bedenken wat ik onder het rijden maandag moet doen ![]() -Knipperlicht niet vergeten uit te doen -Geen vraagteken bochten maken -Links van de pijl rijden (maar bij uitvoegen rechts i.v.m. gas loslaten en zuigkracht van vrachtwagens) -Linker spiegel, rechter spiegel, rechter schouder. Vice versa links. - Lekker doorpakken met de snelheid -Tussen paaltjes doorrijden waar je met de motor door mag/kan en met de auto niet (lekker je examinator kwijt ![]() -ruimtekussen groot houden -Invoegen op het goede moment op de snelweg (kan je enorm snel en makkelijk op zakken ![]() -etc Ach, beetje gezonde spanning kan nooit kwaad, gewoon lekker rijden en het komt wel goed ![]() | |
Catch22- | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:37 |
Ik moet vooral niet te hard gaan, verder komt t wel goed. En spastisch knipperlicht controleren natuurlijk. | |
Disker91 | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:48 |
Ze hebben liever 10 km te snel dan 10 te langzaam ![]() | |
Catch22- | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:52 |
Ja, maar als ik buitenaf rij dan gaat t snel wat harder dan 10km te hard. | |
Disker91 | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:53 |
![]() ![]() | |
Catch22- | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:54 |
Mja, gaat snel. Bochtje bochtje gas gas bocht gas En dan zit je gauw te hoog | |
sylvesterrr | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:57 |
Ze hebben graag dat je vlot rijdt, niet te hard. Ja, ik kan het weten. ![]() | |
Disker91 | zaterdag 13 juni 2015 @ 20:58 |
Probeer anders. Bocht gas, gas los, bocht gas, gas los ![]() Slak de bocht in, als een haas eruit. | |
BRooster | zaterdag 13 juni 2015 @ 21:21 |
Lijkt me niet heel handig. Je kam het beste gewoon vloeiend rijden, als je als een slak elke bocht in gaat geeft dat juist de indruk dat je de boel niet goed genoeg onder controle hebt. | |
Disker91 | zaterdag 13 juni 2015 @ 21:55 |
Is wel extreem voorbeeld. Maar als je een onoverzichtelijke bocht ingaat met een te hoge snelheid en je komt er te laat achter dan heb je een grote kans op een highsider. Een bocht in een bocht, en je komt er te laat achter is niet fijn. Maar ik zou nooit extra gas bijgeven als ik een bocht inga, pas op het punt dat ik de bocht kan doorkijken zal ik dat pas doen. | |
Sarasi | zaterdag 13 juni 2015 @ 22:52 |
Wat is dat met dat knipperlicht dan? Mijn lesmotor piept gewoon zolang je knippert, ik vergeet dat ding echt niet uit te zetten. ![]() | |
Phaelanx_NL | zaterdag 13 juni 2015 @ 23:00 |
Meeste motoren doen dat niet. | |
Tankiej | zaterdag 13 juni 2015 @ 23:06 |
Wat voor motor is dat waar je op lest? Ik wist niet eens dat er motoren zijn die dat doen ![]() En zoals Phaelanx_NL al zegt, meeste motoren hebben dat niet. Dus ik zou er maar niet te gewend aan raken dat ie piept ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Tankiej op 13-06-2015 23:12:11 ] | |
Catch22- | zaterdag 13 juni 2015 @ 23:20 |
Mijne niet en bij volle zon zie je het niet | |
Sarasi | zaterdag 13 juni 2015 @ 23:27 |
Zou best zelfbouw kunnen zijn van mijn instructeur hoor, want het is echt een irritant geluid. ![]() ![]() | |
Tankiej | zondag 14 juni 2015 @ 00:11 |
Maar dat hoor je toch niet meer zodra je harder gaat dan 60 km/u ofzo? Vooral op een naked omdat je vol in de wind zit. Moet volgens mij wel heel luid zijn wil je het dan nog horen ![]() | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 00:26 |
Wanneer neem jij nou een bocht waarbij je je knipperlicht aan moet zetten met meer dan 60km/h dan? ![]() | |
Holy_Goat | zondag 14 juni 2015 @ 00:29 |
Oh meld! | |
Holy_Goat | zondag 14 juni 2015 @ 00:31 |
Gegevens volgen | |
Phaelanx_NL | zondag 14 juni 2015 @ 00:31 |
Afrit van een snelweg en daarna afslaan aan het einde van de afrit? | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 00:36 |
Oprit is dan nog logischer eigenlijk, of tijdens het strook wisselen op de snelweg. Maar op die Yamaha hoorde ik met 110 achterop bij mijn instructeur het knipperlicht van de lesser die het dichtste bij reed zelfs nog, dus dat zal je op de snelweg ook nog wel horen. Met de Honda heb ik nog niet zo hard gereden, kan best zijn dat je het dan niet meer hoort. ![]() | |
BlackLining | zondag 14 juni 2015 @ 11:06 |
Rotondes ![]() | |
Tankiej | zondag 14 juni 2015 @ 11:12 |
Je geeft het antwoord zelf al ![]() Invoegen of uitvoegen op een auto(snel)weg, inhalen op elke weg, sommige rotondes. Zijn genoeg plekken waar je je knipperlicht aan moet zetten waar je harder rijdt dan 60 km/u ![]() Wut, bij 110 hoorde je het van een andere motor? Ik ben nu wel heel benieuwd wat voor geluidsinstallatie dat is. Op m'n huidige motor hoor ik het uitlaat geluid nauwelijks meer bij die snelheid ![]() | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 11:33 |
Poser. ![]() En ik denk dat het zelfbouw is, want het is echt een irritant geluid. Zal het vrijdag even vragen. ![]() | |
Laat77 | zondag 14 juni 2015 @ 11:49 |
Maar vind jij het waard om je polsen zo te belasten om toch door te gaan met een Daytona? Oftewel zou je het aanraden? (is natuurlijk verschillend per persoon). | |
#ANONIEM | zondag 14 juni 2015 @ 13:19 |
Succes morgen! Heb je er vertrouwen in? | |
Catch22- | zondag 14 juni 2015 @ 13:23 |
Ik denk dat t wel goed komt ![]() | |
BRooster | zondag 14 juni 2015 @ 13:58 |
Voorlopig wel. Ik rij alleen voor de lol, dus stadsverkeer mijd ik. Verder moet je vooral klemmen met je knieën en je buik gebruiken om je polsen te ontzien. In hoeverre je hier last van hebt ligt ook aan je lengte denk ik, ik ben 1.88 een als je wat kleiner bent zal je er minder last van hebben. Ik vind het gewoon de gaafste fiets op dit moment dus heb het er wel voor over, en een andere Supersport is ook niet veel comfortabeler. Je kan altijd eens naar een dealer gaan om eens te gaan proefritten, heb je alvast een beetje een indruk. | |
Disker91 | zondag 14 juni 2015 @ 14:29 |
Yup, het enige waar ik morgen ook geen controle over heb zijn de huisvrouwen die hun kinderen van school halen en de gekste capriolen uithalen omdat er geen parkeerplek is..... Vorige keer waren er al 2 spookrijders bij een school, echt triest gewoon ![]() | |
Catch22- | zondag 14 juni 2015 @ 15:05 |
Aan de andere kant kan je op zulke momenten laten blijken of je kan anticiperen op vreemde situaties | |
Disker91 | zondag 14 juni 2015 @ 15:20 |
Yup, ging ook wel goed altijd hoor, maar is gewoon vervelend. Maar als je zo´n situatie mooi oplost dan zijn ze wel sneller geneigd om de kleine foutjes die je eventueel hebt gemaakt daarmee te compenseren. Ach ik zie wel morgen, gewoon lekker rijden. | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 15:27 |
Succes morgen! ![]() | |
Disker91 | zondag 14 juni 2015 @ 15:30 |
Dankje ![]() ![]() In NL maar 9000 euro ![]() | |
Catch22- | zondag 14 juni 2015 @ 17:09 |
thanks! Een oude motor met turbo... Ik weet t niet hoor | |
Disker91 | zondag 14 juni 2015 @ 17:22 |
Zal er zelf geen één kopen ![]() | |
Catch22- | zondag 14 juni 2015 @ 17:23 |
Denk meer dat het vermogen er wat lomp in kan komen. Maar ik ken die motor niet, dus ik roep maar wat | |
Marco001 | zondag 14 juni 2015 @ 19:22 |
Gister trouwens gebeld met de rijinstructeur om avd in te plannen. Kan het pas in augustus in zowel Groningen als assen. ![]() Succes trouwens. | |
Disker91 | zondag 14 juni 2015 @ 19:25 |
Damn dat is kut. Hier valt het nog aardig mee gelukkig. Misschien kan je je zoektocht verbreden in overleg met je instructeur? Hoogeveen/Zwolle? | |
Marco001 | zondag 14 juni 2015 @ 19:28 |
nee, dat is te ver weg. Winschoten zou ook nog kunnen maar ik zie wel. Bel hem morgen weer eens. | |
Catch22- | zondag 14 juni 2015 @ 19:47 |
Nog meer reden om niet te zakken ![]() | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 19:54 |
Ik ga vrijdag een datum prikken, maar mijn rijschool heeft al een boel examens opgekocht dus hij zei dat dat wel goed zou komen. En anders kan ik altijd alsnog naar Winschoten. ![]() | |
Tankiej | zondag 14 juni 2015 @ 19:55 |
Winschoten ftw! Daar heb ik avd en examen voor auto gedaan, volgens mij is het de makkelijkste examenplaats van Nederland. Buiten de spits is het dood daar ![]() | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 20:01 |
Ja ik kan dus kiezen tussen Groningen en Winschoten. Ik heb nu Groningen gezegd omdat ik het daar ken, maar Winschoten is veel rustiger natuurlijk en hun slagingspercentage daar ligt 5-10% hoger. Toch nog even wisselen? ![]() | |
Tankiej | zondag 14 juni 2015 @ 20:13 |
In Winschoten is minder verkeer, dus ook minder vreemde/onverwachte acties van andere weggebruikers waar je op moet reageren en minder kans om fouten te maken op dat gebied. Daarnaast is het redelijk klein, dus het overgrote deel van je examen zal buiten de bebouwde kom zijn. Dat je een plaats kent kan wellicht helpen bij de instinkers, zijweggetjes die moeilijk te zien zijn etc. Maar op zich zou je overal examen moeten kunnen doen natuurlijk ![]() | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 20:16 |
Tuurlijk, maar het jezelf moeilijker maken dan hoeft is natuurlijk ook nergens voor nodig. Maar dan laat ik het gewoon afhangen van de datum. Als het in Groningen ook snel kan, rijd ik daar, en anders wijk ik uit naar Winschoten. ![]() | |
sylvesterrr | zondag 14 juni 2015 @ 20:29 |
Ik heb al van te veel mensen gehoord dat ze - tegen de verwachtingen van de instructeur in - langer hebben moeten wachten dan gehoopt op een examen... Het lijkt wel alsof er dit jaar iets is veranderd waardoor veel rijscholen flink zijn verrast. | |
Sarasi | zondag 14 juni 2015 @ 20:34 |
Ik hoor het vrijdag vanzelf. ![]() | |
sylvesterrr | zondag 14 juni 2015 @ 20:37 |
Je zegt dat je rijschool al examens heeft ingekocht. Dat scheelt weer. ![]() Ik heb voor mijn eerste herexamen 6 weken moeten wachten. Tweede herexamen had ik eigenlijk ook zes weken moeten wachten, maar mijn instructeur heeft een examen van een bevriende rijschooleigenaar kunnen overnemen waardoor ik al na twee weken terecht kon.. ![]() | |
Catch22- | zondag 14 juni 2015 @ 20:50 |
Het aantal lessers is dit jaar 30% hoger dan vorig jaar volgens mij http://www.nieuwsmotor.nl(...)er-dan-een-derde-toe | |
Disker91 | zondag 14 juni 2015 @ 21:45 |
Hoorde ook al dat het met de motorverkopen enorm goed ging. Meer tweede hands motoren keuze voor mij over een paar jaar ![]() | |
BlackLining | zondag 14 juni 2015 @ 23:27 |
Ik denk dat dat vrij aardig te verklaren is. Vorig jaar zijn de nieuwe idiote rijbewijsregels ingevoerd, dus iedereen heeft daarvoor nog even snel zijn rijbewijs gehaald. Inmiddels is de groep van destijds 18- en 19jarige wel uitgeput, en begint met toch maar aan het A1 of A2 rijbewijs. | |
Tankiej | maandag 15 juni 2015 @ 06:07 |
Die zijn twee jaar geleden ingevoerd, 19 januari 2013 ![]() | |
Holy_Goat | maandag 15 juni 2015 @ 06:23 |
Zo.over 10 minuten les. Morgen avb en langzame slalom en uitwijk oefening lukken nog voor geen meter. Rest gaar prima. Heb al behoorlijk wat lessen gehad zelfs :\ tot nu toe valt het iig tegen, had gedacht dat die speciale verrichtingen me makkelijker af zouden gaan. Mijn stuur techniek is gewoon nog steeds niet top. Maarja. Ik denk ook teveel na. | |
#ANONIEM | maandag 15 juni 2015 @ 07:13 |
Waar gaat het mis? Misschien kunnen we tips geven. Gaat je achtje goed? Kun je goed afschuinen? En snelle slalom, lukt die wel? Langzame slalom vond ik juist 1 van de makkelijkste. Het is imo hetzelfde als stapvoets rijden. Wat vind je er lastig aan? | |
Marco001 | maandag 15 juni 2015 @ 07:30 |
zelfs in de spits. Heb daar auto gehaald. Enige moeilijke stukje was toen er op ten duur bij een kruising overal om mij heen fietsers stonden te treuzelen. ![]() | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 07:50 |
Ik vind t toch wel een voordeel als je de omgeving kent. | |
sylvesterrr | maandag 15 juni 2015 @ 08:08 |
De langzame slalom vond ik juist de moeilijkste oefening. Gas, koppeling, voetrem, sturen en afschuinen allemaal tegelijkertijd.. ![]() | |
wel.o.k | maandag 15 juni 2015 @ 09:05 |
eens ![]() stuur naar links, meer gas, stuur naar rechts minder gas. en ik krijg dat er niet uit ![]() ![]() | |
BlackLining | maandag 15 juni 2015 @ 09:37 |
Gaat het verhaaltje nog steeds op ![]() | |
Sarasi | maandag 15 juni 2015 @ 09:39 |
Ik hoorde pas na mijn examen dat je ook moest afschuinen. Had m altijd geleerd zonder afschuinen, puur op stuuruitslag. Iets in mij wil die slalom nu opnieuw proberen. ![]() | |
BRooster | maandag 15 juni 2015 @ 09:39 |
Werkt het dan niet om je rechterhand wat over het eind van de gashendel te doen? Dan kan je misschien makkelijker een constante hoeveelheid gas geven. | |
wel.o.k | maandag 15 juni 2015 @ 09:46 |
dat hielp iets ![]() maar vanavond weer de weg op, en dan gaat het allemaal veel soepeler. waarschijnlijk omdat ik dan niet bewust bezig ben met de motor maar het verkeer en dan gaat het wel allemaal goed. | |
Holy_Goat | maandag 15 juni 2015 @ 09:58 |
Alle andere oefeningen gingen top. Maar daarnet met les gingen de langzame slalom en uitwijk oefening ook heel goed! De slalom doe ik puur op stuur uitslag overigens maar nu ging ie goed doordat ik geforceerd ver rechtdoor bleef kijken ipv naar de pionnen steeds. Bizar hoeveel verschil dat maakt. De tip wat betreft los gas dat iemand hierboven zei ; dat in je oplossen door je duim tegen het vaste deel van je stuur te houden. Zeg maar vlak bij je start knop | |
wel.o.k | maandag 15 juni 2015 @ 10:16 |
![]() | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 11:17 |
Aced it! Niet perfect, maar goed genoeg ![]() | |
Sarasi | maandag 15 juni 2015 @ 11:19 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 11:21 |
Dankje ![]() had wel per ongeluk 2x een beetje voorgesorteerd en ging niet soepel genoeg over de landweggetjes. De spanning sloeg op mijn heupen. | |
wel.o.k | maandag 15 juni 2015 @ 11:30 |
gefeliciteerd man ![]() hebben is hebben ![]() | |
Holy_Goat | maandag 15 juni 2015 @ 11:45 |
Feli! Ik wil in de OP, trouwens. | |
Disker91 | maandag 15 juni 2015 @ 12:24 |
Ook geslaagd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
wel.o.k | maandag 15 juni 2015 @ 12:46 |
![]() | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 13:13 |
Thanks!gefeliciteerd! | |
Sarasi | maandag 15 juni 2015 @ 14:20 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
Disker91 | maandag 15 juni 2015 @ 14:27 |
Iedereen bedankt ![]() Jij ook Catch top man. | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 14:56 |
Moeten we eigenlijk een ritje op maken he! Nu lekker marktplaatsen voor een motor | |
Disker91 | maandag 15 juni 2015 @ 14:57 |
![]() | |
Snuitebolletje | maandag 15 juni 2015 @ 15:05 |
Jaaaa, afgelopen zaterdag mijn eerste blokuurtje les gehad. Erg leuk. Begonnen met optrekken en weer remmen. Erg gevoellig voorremmetje zonder abs. Gelijk voor A op straks. Daarna stapvoets rijden, slepende koppeling, remmen, gas geven etc tegelijk, ging ook nog aardig, en de langzame slalom begonnen met 5 meter tussen de pionnen, geeindigd met 3,5 meter ertussen. Precisie stop met 40 km/u was ook wel grappig, maar toch die voorrem weer die gevoelig is. Als laatst nog evrn de snelle slalom gedaan, toen begon het pas echt leuk te worden. Merk dat het heel erg scheelt dat ik 12 jaar geleden schakelbrommer gereden heb. Wist nog waar alles zat. Theorie examen vinden binnen korte tijd in de buurt was ook nog lastig. Uiteindelijk gelukt ergens onderweg naar mijn werk toe met een omweg. Ook al hard aan het kijken naar een mooie 2e hands.. Helaas val ik op een beest met 100 pk.. | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 15:09 |
Beest? 100pk begint net leuk te worden. Ik zit rond de 110 en 140pk te kijken. | |
Snuitebolletje | maandag 15 juni 2015 @ 15:21 |
Nou ja, als beginners fietsje.. Bmw r1100s ben ik erg van gecharmeerd.. | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 15:26 |
Als het vermogen soepel loopt en je geen idioot bent valt het wel mee denk ik. Nu ben ik ook vrij lang en neem ik wel wat gewicht mee, dus dat maakt het ook anders. | |
sylvesterrr | maandag 15 juni 2015 @ 15:33 |
Ik heb me voorgenomen om mijn Thundercat op te rijden (nu op 70k). Dat zal binnen nu en een jaar of twee zijn denk ik. Daarna koop ik een motor met iets meer vermogen. Ervan uitgaande dat ik dan nog leef en een rijbewijs heb. ![]() | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 15:41 |
dan mag je wel doorrijden. Die dingen gaan we over de ton heen als je ze goed onderhoudt | |
#ANONIEM | maandag 15 juni 2015 @ 15:44 |
Heb ik ook nog nooit gehoord. Apart die verschillen | |
#ANONIEM | maandag 15 juni 2015 @ 15:46 |
Dat is het hem inderdaad. Ver vooruit kijken en sturen als je voorwiel bij de pylon is. Dan komt het wel goed. Uitwijk vond ik in het begin ook lastig. Op het laatst leerde ik pas ook goed mijn knieen te gebruiken. Dan kun je hem nog makkelijker naar de zijkant duwen. Succes met je AVB! | |
#ANONIEM | maandag 15 juni 2015 @ 15:47 |
En de andere 2: gefeliciteerd! Goed bezig. | |
Sarasi | maandag 15 juni 2015 @ 15:47 |
Mijn GS'je heeft pas 48k op de teller ofzo. En ik denk dat ik er eerder een zwaardere motor bij zou kopen over twee jaar dan deze weer verkopen. ![]() | |
sylvesterrr | maandag 15 juni 2015 @ 16:09 |
Ik verwacht rond de 30-35k per jaar te rijden. ![]() | |
Catch22- | maandag 15 juni 2015 @ 16:09 |
Seauw. Dan heb je daar wel een aparte motor voor gekozen. | |
sylvesterrr | maandag 15 juni 2015 @ 16:18 |
Min of meer de eerste de beste motor die ik tegenkwam. ![]() | |
Laat77 | maandag 15 juni 2015 @ 16:39 |
Ik ben 10 centimeter kleiner dan jij, maar ik wil sowieso proefrijden op verschillende motoren, maar was benieuwd hoe mensen het ervaren die op deze motor rijden. Wantja hij ziet er inderdaad heel gaaf eruit. Heb alleen geen zin om mijn polsen daarbij te belasten in het stadsverkeer ![]() | |
BRooster | maandag 15 juni 2015 @ 16:47 |
Je kan ook altijd nog een superbike stuur monteren natuurlijk. Maar goed, mocht je van plan zijn relatief veel stadsverkeer te gaan doen zou je denk ik sowieso beter niet voor een supersport kunnen kiezen. | |
GrumpyCat | maandag 15 juni 2015 @ 18:19 |
Gefeliciteerd beide heren met jullie roze pasje! Veilige kilometers! ![]() | |
Holy_Goat | maandag 15 juni 2015 @ 18:29 |
Ik ben trouwens 1.94m dus een Ducati monster is veel te klein ![]() | |
BlackLining | dinsdag 16 juni 2015 @ 09:43 |
Nou wil ik niet wederom die ouwe zijkert zijn die met geheven vingertje roept dat mensen te snelle motoren rijden, maar 100pk op een motor voelt als pakweg 500pk in een auto ![]() ![]() Gefeliciteerd overigens nog met je rijbewijs ![]() | |
Holy_Goat | dinsdag 16 juni 2015 @ 09:47 |
Wat is een 450pk haybusa dan? | |
Catch22- | dinsdag 16 juni 2015 @ 10:00 |
gekkenwerk. Gister bij een 110pk gekeken. Morgen FF proefrit als ik mijn pasje heb | |
Holy_Goat | dinsdag 16 juni 2015 @ 11:32 |
Over 2u avb. Tering. Lang geleden dat ik zo nerveus was. Ben je 30 zit je je nog zo op te fokken | |
Catch22- | dinsdag 16 juni 2015 @ 11:33 |
Haha had ik ook man. Gewoon voor elke oefening even diep ademhalen. | |
Sarasi | dinsdag 16 juni 2015 @ 11:35 |
Komt vast wel goed. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 16 juni 2015 @ 15:14 |
Hoe is t gegaan? | |
wel.o.k | dinsdag 16 juni 2015 @ 15:26 |
ik had het toen ik de eerste oefening moest doen ![]() 17 augustus afrijden ![]() | |
Holy_Goat | dinsdag 16 juni 2015 @ 16:35 |
Gelukkig maar. Want gezakt. Uitwijk waar ik zo tegenop zag ging perfect. Maar langzame slalom ging ik iets te langzaam waardoor ik laatste pion toch nog aantikte 2x. Moest ook halve draai rechtsom nog doen tot slot nadat alle andere dingen goed waren gegaan. Die kwam ik wat langzaam in waardoor hij vind dat ik niet goed liet zien dat ik kon afschuinen. De draai ging verder prima maar dus te langzaam en dus niet schuin genoeg. 2 fout maar wel in zelfde cluster dus de lul | |
Sarasi | dinsdag 16 juni 2015 @ 16:36 |
Klinkt bekend. ![]() ![]() ![]() | |
Holy_Goat | dinsdag 16 juni 2015 @ 16:39 |
Snelle slalom moest trouwens over omdat hij te langzaam vond. Terwijl ik 33 reed | |
Catch22- | dinsdag 16 juni 2015 @ 16:49 |
Lame. Ligt er ook maar net aan wie je hebt volgens mij. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 juni 2015 @ 17:43 |
Balen Holy Goat. Sommigen krijgen hem cadeau van het CBR. Anderen krijgen een enorm strenge cbr-man. Enorm slecht vind ik dat. Maar laat je niet kennen. Je kunt beter deze opnieuw doen dan AVD. Wat kost dit? 80 euro ofzo? Komt vast goed volgende keer. Helemaal omdat je pas de laatste keer die langzame slalom goed kon? Als je die nog een paar keer oefent wordt dat zo een zekerheidje. Al iets nieuws ingepland? | |
Catch22- | dinsdag 16 juni 2015 @ 17:56 |
Ik had hem bij een zeurderige examinator ook niet gehaald hoor. Avd was gewoon prima vond ik, maar avb was een beetje slordig | |
Sarasi | woensdag 17 juni 2015 @ 07:08 |
![]() Hij is er! ![]() | |
Holy_Goat | woensdag 17 juni 2015 @ 07:12 |
Leuk ding ![]() | |
BlackLining | woensdag 17 juni 2015 @ 07:21 |
Remt erg strak, ook ![]() | |
Sarasi | woensdag 17 juni 2015 @ 07:23 |
Inmiddels ja. ![]() Maar hij is inderdaad heel leuk! ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 juni 2015 @ 07:23 |
Rij je er ook al op stiekem? | |
Sarasi | woensdag 17 juni 2015 @ 07:26 |
Nee. De straat op en af zou nog wel kunnen (staat bij m'n ouders, dorp), maar ik wil dat risico gewoon niet lopen. Zelfs de remmen niet zelf getest na het vervangen van het remblokje & de remvloeistof. Maar de rem is nu goed, de tank zit vol, dus als ik m'n rijbewijs heb kan ik er zo op wegstuiven. ![]() | |
Catch22- | woensdag 17 juni 2015 @ 08:15 |
Dan kunnen we een New Riders Groningen Ritje doen ![]() | |
Marco001 | woensdag 17 juni 2015 @ 14:52 |
prima idee. ![]() Sarasi, Alvast veel rijplezier. ![]() Ik mag vanavond voor het eerst op een motor met >35kw ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Marco001 op 17-06-2015 15:54:02 ] | |
Sarasi | woensdag 17 juni 2015 @ 17:10 |
Ik mag vrijdag voor eerst de weg op met een motor <35kW. ![]() | |
Marco001 | woensdag 17 juni 2015 @ 17:55 |
Honda cbs500 ofzo toch? Over een uurtje zit ik op de cbs600 | |
#ANONIEM | donderdag 18 juni 2015 @ 06:48 |
Gisteren me rot geschrokken. We reden op een 60km/u weggetje. Niemand in de buurt, goed overzicht. We reden denk ik 55km/u. Ineens komt de instructeur dichter naast me rijden (niet gezien) en draait vol zijn gas open icm koppeling. Om vervolgens te roepen dat ik door moest rijden. Wat een kutstreek. Helemaal omdat ik niet op kop reed en ik er dus niks aan kon doen dat we niet harder reden. | |
Catch22- | donderdag 18 juni 2015 @ 08:14 |
Mijne deed dat ook wel eens, ging er wel beter van spiegelen. | |
Sarasi | donderdag 18 juni 2015 @ 08:27 |
Je kunt wel een beetje drukken natuurlijk, 55 in een lege 60 zone is echt wel heel langzaam. En zeker als alles heel overzichtelijk was, had je je instructeur eigenlijk niet mogen missen. Mijn instructeur pakt ook elk gaatje wat ik hem geef om me te leren mijn plek op de weg af te dingen. En op de momenten dat ik me dood schrik, leer ik het meest. Maar als jij je niet prettig voelt bij deze benadering, moet je dat natuurlijk gewoon aangeven. Volgens mij is de les van deze actie je ook niet helemaal duidelijk en daar moet je sowieso naar vragen. ![]() | |
Nero22 | donderdag 18 juni 2015 @ 08:51 |
Mijn instructeur gooide ook wel eens zijn BMW R1200GS Adventure binnendoor bij een bocht met het gas vol open. ![]() ![]() | |
Sarasi | donderdag 18 juni 2015 @ 08:54 |
Dat ja ![]() ![]() | |
Catch22- | donderdag 18 juni 2015 @ 09:06 |
Ik moest wel doorrijden van hem, 10km te hard buiten bebouwde kom minimaal. | |
wel.o.k | donderdag 18 juni 2015 @ 09:17 |
![]() behalve bij flitsers ![]() | |
Erasmo | donderdag 18 juni 2015 @ 09:20 |
Altijd 10% te hard. | |
Sarasi | donderdag 18 juni 2015 @ 09:34 |
Behalve als er ook daadwerkelijk wegwerkzaamheden zijn en er dus echt mensen aan het werk zijn, er veel auto's langs de weg geparkeerd staan en in woonerven. Heb ik geleerd in ieder geval. Maar het is een beetje inschatten wat de situatie is. | |
Holy_Goat | donderdag 18 juni 2015 @ 09:46 |
Ik vind dat op zich wel raar. Waarom word je dat aangeleerd ? Omdat de examinatoren eigenlijk ook liever altijd te hard rijden? Ik rij het liefst , als er geen ander verkeer is, op zijn zondags. Met de auto maar ook met de motor denk ik. Gewoon relaxed | |
Marco001 | donderdag 18 juni 2015 @ 10:05 |
Ik had gisteravond nog een mooie. Moest van de instructeur de eerste rechts nemen. Vond het al vreemd, want dat was een inrit naar een parkeerplaats maar goed, toch maar gedaan. Bedoelde hij rechts op de kruising een stukje verder. ![]() | |
wel.o.k | donderdag 18 juni 2015 @ 11:12 |
ik ook ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 18 juni 2015 @ 13:24 |
Beetje drukken. Dan gaat ie weer zeggen dat je 2 seconde er minimaal tussen moet houden. ![]() | |
BlackLining | donderdag 18 juni 2015 @ 14:26 |
Omdat je, en daar is overigens niet iedereen het over eens, je de controle bij jezelf houdt als je net wat harder gaat dan de rest. Je moet wat besluitvaardiger rijden en je plek op de weg afdwingen. Dat gaat niet als je op zijn zondags rondkachelt. | |
Sarasi | donderdag 18 juni 2015 @ 14:31 |
Zelf wat extra lawaai maken, links achter hem gaan rijden... Ook als tweede rijder mag je wel actief meerijden toch? Of moet je er maar braaf achteraan kachelen? ![]() Morgen weer rijles en dan waarschijnlijk ook een AVD datum. ![]() | |
GrumpyCat | donderdag 18 juni 2015 @ 19:53 |
Nou jongens, met motorrijden komt ook een hoop verantwoordelijkheid. Vanmiddag wilde ik mijn Soesje uitlaten, maar besloot de geest te geven op de oprit naar de snelweg ![]() Gelijk de procedures gedaan van de benzinekraan tot de accu, niks hielp. Na een tijdje kwam de ANWB langs die vroeg of ik hulp nodig had. Aangezien ik geen lid ben heb ik hier weinig aan dus ik besloot mijn dealer te bellen. Gelukkig zat deze in de buurt en kon de Soes in de bus geladen worden en mocht ik mee naar de werkplaats. Carbs vonken niet en ligt waarschijnlijk aan de CDI, die er verrot uitziet. Gaat dus weer even duren dus ![]() ![]() | |
Sarasi | donderdag 18 juni 2015 @ 19:55 |
ANWB lid hier gelukkig, na de koningsdag actie. Juist omdat ik dit al zie gebeuren ja. ![]() | |
GrumpyCat | donderdag 18 juni 2015 @ 19:58 |
Ga ik nu ook maar eens proberen ja ![]() | |
Dudeweiser | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:13 |
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik het theoriecertificaat A niet hoefde te halen, want op de site van de Rijksoverheid staat expliciet vermeld dat een rijbewijs B voldoende is. Wat ze echter niet vermelden, is dat je er wél een nodig hebt voor je AVD. ![]() Dus in hoeverre wijkt motortheorie af van autotheorie? Moet ik alles opnieuw leren of kan ik nog wat van mijn autotheoriekennis toepassen? | |
Phaelanx_NL | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:25 |
Er is een klein gedeelte motorspecifieke kennis dat getoetst wordt. Het is wel raadzaam om even een theorieboek door te nemen, en een paar oefententamens te maken. | |
BlackLining | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:36 |
Als je alleen het boekje voor de auto leest, ga je gegarandeerd zakken. Daar komt het een beetje op neer. Er wordt wat specifieke kennis, en flink wat meer inzicht verwacht. Volgens mij is dit in het vorige topic ook al voorbij gekomen trouwens. | |
Dudeweiser | vrijdag 19 juni 2015 @ 08:35 |
dat was ik ook zeker wel van plan, maar ik vroeg mij alleen af of ik kan voortbouwen op mijn autokennis qua gevarenherkenning e.d. ![]() | |
wel.o.k | vrijdag 19 juni 2015 @ 08:47 |
qua regels voor voorrang wel natuurlijk ![]() maar plek op de weg, verlichting, remmen, borden heb je wel een update nodig. | |
Dudeweiser | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:03 |
Dan is een logische vervolgvraag dus: Wie heeft er theorieboeken te koop? ![]() | |
Erasmo | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:12 |
In een bepaalde baai drijven nog wel wat examens en boeken. | |
Catch22- | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:23 |
Als je in Groningen woonde had je mijne mogen ophalen, maar daar koop je niets voor | |
Dudeweiser | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:26 |
daar woon ik niet nee ![]() | |
Phaelanx_NL | vrijdag 19 juni 2015 @ 11:29 |
Ik, 15 incl. verzenden. Vekabest. Het is de versie van dit jaar. | |
Dudeweiser | vrijdag 19 juni 2015 @ 13:44 |
sorry, maar ik heb al een overeenkomst met Catch ![]() als je die op MP aanbiedt, ben je in ieder geval wel de goedkoopste, dus dat is misschien een idee ![]() | |
Sarasi | vrijdag 19 juni 2015 @ 14:23 |
Ik mag uitgaan van 15 juli AVD examen. ![]() Volgende week nog bochtjes perfectioneren en dan nog één of twee lessen voor het examen. Hij neigt naar één, ik naar twee. Maar dat zien we volgende week wel. ![]() Edit: overigens nog even naar gevraagd en mijn instructeur heeft inderdaad het lawaai tijdens het knipperen zelf ingebouwd. Het kon zelfs nog harder, voor hardleerse lessers. ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door Sarasi op 19-06-2015 15:01:54 ] | |
Phaelanx_NL | dinsdag 23 juni 2015 @ 21:07 |
Zo vandaag op de CB650F gelest, gas is wel een stuk gevoeliger dan op de CBF500, even wennen. | |
#ANONIEM | donderdag 25 juni 2015 @ 20:19 |
Ik moet op dezelfde dag op. ![]() Veel succes alvast. ![]() | |
Sarasi | donderdag 25 juni 2015 @ 20:25 |
Oeh hip. ![]() ![]() Ik merk wel dat ik de binnenstad erg vermoeiend vind, vooral langs de grachten. Er staat daar heel vaak iets of iemand een rijbaan te blokkeren, de logica achter de verkeerslichten heb ik nog niet ontdekt en de ringvorm maakt het niet overzichtelijker. Zoveel uitkijken en van baan wisselen daar, dat is echt inspannend. Terwijl de N wegen echt ontspannend zijn. Heerlijk rijden, alles is te overzien en je hebt de wind goed in je snufferd. ![]() Maar in het begin vond ik N wegen ook vermoeiend, dus dat zal vast een kwestie van wennen zijn. ![]() | |
Phaelanx_NL | vrijdag 26 juni 2015 @ 14:33 |
Zo, langzame slalom ging goed tegen het einde van de les. Volgende keer achtjes, ben benieuwd. Ook nog een auto die me geen voorrang verleende, even vol in de rem opeens. Goede oefening ![]() [ Bericht 49% gewijzigd door Phaelanx_NL op 26-06-2015 16:06:58 ] | |
Snuitebolletje | vrijdag 26 juni 2015 @ 20:34 |
Dinsdag mijn 3e les gehad, ging erg lekker. Instructeur zij ook dat ie verrast was. Achtjes, slalom, alles gedaan. Ik les met blokuren, na het eerste uur en alle oefeningen een aantal keer gedaan te hebben zijn we rond gaan toeren en direct de snelweg en alles op geweest. Erg tof! Vanochtend ook theorie gehad. Gelukkig geslaagd, man wat was ik zenuwachtig.. Vind het steeds leuker worden! | |
Phaelanx_NL | dinsdag 30 juni 2015 @ 17:08 |
Zaterdag les om 11:00 uur, dat wordt zweten ![]() | |
Sarasi | dinsdag 30 juni 2015 @ 17:14 |
Ik had vandaag les, was echt lekker! Niet teveel binnenstad gedaan gelukkig. ![]() Vandaag ook op het eerst op een A2 motor gezeten. Niet eens echt verschil gemerkt in vermogen eigenlijk, wel in de bochten. Deze houd ik veel gemakkelijker bij me, dus dat is mooi. ![]() ![]() | |
Catch22- | dinsdag 30 juni 2015 @ 17:18 |
Heb je wel doorgetrokken? Dan zou hij wel wat harder moeten gaan als het goed is. Ik vergeet nu nog steeds best wel vaak mijn knipperlicht trouwens. Ik zie de indicator ook nauwelijks onder de kuip. | |
Sarasi | dinsdag 30 juni 2015 @ 17:22 |
Harder? De A2 motor harder dan de zware motor? ![]() | |
Catch22- | dinsdag 30 juni 2015 @ 17:23 |
O, ik dacht dat je van A1 kwam ![]() | |
Sarasi | dinsdag 30 juni 2015 @ 17:36 |
Haha nee, dat verschil had ik wel gemerkt denk ik. ![]() | |
Catch22- | woensdag 1 juli 2015 @ 09:03 |
Wanneer gaan we rijden dan?! ![]() | |
Marco001 | woensdag 1 juli 2015 @ 09:27 |
Ik vond het anders aardig warm voor de verkeerslichten. Ik heb zelf gisteren richting Assen gereden, ook leuk. ![]() Wel grappig trouwens, Ik merk wel duidelijk het verschil tussen de CB500 en 600. Die laatste is, zeker op de snelweg, een stuk vlotter. Knipperlicht ben je snel genoeg aan gewend. En anders blert de instructeur het wel in je oortje. ![]() Nog 3 klokuren te gaan waarschijnlijk en dan 23 juli AVD ![]() | |
Sarasi | woensdag 1 juli 2015 @ 10:13 |
15 juli AVD ![]() | |
Catch22- | woensdag 1 juli 2015 @ 10:39 |
![]() | |
Marco001 | woensdag 1 juli 2015 @ 10:51 |
Als we dan na de 23e een meet doen in de buurt van Groningen.. ![]() | |
Catch22- | woensdag 1 juli 2015 @ 11:03 |
das prima ![]() | |
Sarasi | vrijdag 3 juli 2015 @ 20:32 |
Examen toch naar de 23e. ![]() ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 3 juli 2015 @ 20:33 |
Gewoon een gewoonte van maken om altijd na een bocht je knipperlicht uit te zetten. Maar troost je, ik was tijdens mijn lessen vorig jaar schijnbaar de eerste die het nooit vergat uit te zetten ![]() | |
Phaelanx_NL | zaterdag 4 juli 2015 @ 13:32 |
Zo, de achtjes ging gelijk goed, viel me erg mee. Wel ontiegelijk warm, heb ook nog een mat zwarte helm, helpt ook niet echt. | |
Catch22- | maandag 6 juli 2015 @ 10:09 |
Ja, ik ram nu steeds vaker gewoon op de knop na een bocht of uit verveling. De indicator is dus vrij lastig zichtbaar op mijn motor, maja.. das wel schraal ja | |
Phaelanx_NL | dinsdag 7 juli 2015 @ 20:01 |
21ste AVB, spannond. Hoe doen/deden jullie de achtjes eigenlijk, met of zonder slippende koppeling? Met slippende koppeling is het geen probleem, maar zonder val ik stil in het tweede gedeelte van de acht. [ Bericht 42% gewijzigd door Phaelanx_NL op 07-07-2015 22:37:11 ] | |
wel.o.k | woensdag 8 juli 2015 @ 13:07 |
zonder koppeling ![]() gas houden en achterrem om te vertragen. | |
Phaelanx_NL | zaterdag 11 juli 2015 @ 15:41 |
Ik draai denk ik onbewust het gas dicht bij een bocht naar rechts. Met wegrijden uit parkeervak geen last van eigenlijk. | |
wel.o.k | maandag 13 juli 2015 @ 09:28 |
bekend ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juli 2015 @ 18:11 |
Wat moet je meenemen naar AVD examen? In de brief van mijn rijschool staat: Theoriecertificaat Wit uitslagformulier AVB Ik heb die beide niet gekregen. Hoe zit dat? | |
Sarasi | dinsdag 14 juli 2015 @ 18:15 |
Theoriecertificaat heb je via de mail gekregen als het goed is, misschien dat je het AVB uitslagformulier op mijncbr.nl kunt printen? | |
#ANONIEM | dinsdag 14 juli 2015 @ 18:54 |
Ahja theorie gevonden in mijn mail. Avb kan ik nergens iets van vinden. | |
Sarasi | dinsdag 14 juli 2015 @ 18:58 |
Eigen verklaring al gekocht op mijn.cbr trouwens, of doet de rijschool dat voor je? Overigens kan ik bij 'resultaten' wel een overzicht vinden waar mijn AVB in staat, maar verder geen uitslagformulier inderdaad. Bel/mail anders even met het CBR zelf? ![]() | |
Phaelanx_NL | dinsdag 14 juli 2015 @ 20:03 |
Vandaag gingen de achtjes en halve draai zonder problemen. Gewoon actief er op letten dat je rechter arm en hand ontspannen zijn en niet meebewegen met de rest van je lichaam. Achtje en halve draai gingen daarna prima. Maandag nog een les, en dan dinsdag avb. [ Bericht 16% gewijzigd door Phaelanx_NL op 14-07-2015 20:25:45 ] | |
sylvesterrr | dinsdag 14 juli 2015 @ 21:17 |
Toen ik daar wat van zei tegen de instructeur stuurde hij een nieuwe oproepkaart via de website van het CBR. Daarin stond niets ovihet uitslagformulier AVB. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 15 juli 2015 @ 07:47 |
Eigen verklaring heeft volgens mij de rijschool gekocht. AVB nog niet gevonden. Zal zo eens naar de rijschool bellen. Ok, waarschijnlijk staat dat vast wel ergens in het systeem bij het CBR dus. | |
sylvesterrr | woensdag 15 juli 2015 @ 07:54 |
Je EV kan je op mijncbr inzien. ![]() Ja, uitslagformulier staat geregistreerd in het systeem van het CBR. De examinator heeft ook nooit naar mijn theoriecertificaat gekeken, want ook dat staat in het systeem. Zie je op mijncbr wel je avb examen staan? Alle examens (gezakt danwel geslaagd) zouden daar te zien moeten zijn. | |
Rzr101 | woensdag 15 juli 2015 @ 13:00 |
Bij mij (Utrecht) hoefde ik enkel n ID kaart mee te nemen. Alle certificaten etc staan al in hun systeem (ook met het boeken van je AVD - dan krijg je een melding als je bijv. je theorie nog niet hebt). Ander goed nieuws: Ik ben ook geslaagd voor AVD! Heeft ff geduurd (bijna 'n jaar, AVB 14-08-2014 gehaald), maar dan is ie er ook! ![]() Eigenlijk valt het allemaal reuze mee, alleen wat verder & eerder kijken (bochten/kruisingen) nog dan bij het autorijden. Vanmiddag 't pasje aanvragen en nog 'n motor uitzoeken. Officieel mag het geloof ik niet, maar zou je al proef kunnen rijden zonder rijbewijs? Heb geen zin om nog tot de 22e te wachten eigenlijk... | |
Sarasi | woensdag 15 juli 2015 @ 13:10 |
Nee, natuurlijk niet. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 15 juli 2015 @ 16:18 |
Gezakt.. Kut situatie op snelweg. Cbr zit ook vol tm september. Pfff. | |
hupsakesie | donderdag 16 juli 2015 @ 12:33 |
Vanmorgen geslaagd voor mijn Theorie ![]() 18 augustus op voor mijn AVB, | |
Erasmo | donderdag 16 juli 2015 @ 12:35 |
In de gaten blijven houden, examens vallen regelmatig uit. | |
Sounddragon | donderdag 16 juli 2015 @ 13:04 |
probeer eens een andere CBR vestiging; soms kun je een eindje verderop al eerder terecht. | |
#ANONIEM | donderdag 16 juli 2015 @ 13:35 |
Ik kan dat zelf niet checken. Alleen rijscholen kunnen de beschikbare tijden zien. | |
Sarasi | donderdag 16 juli 2015 @ 13:44 |
Jammer dat je niet geslaagd bent. ![]() Ik heb dinsdag m'n laatste lesje en mag over precies een week op voor AVD. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 juli 2015 @ 11:36 |
Ik heb even rondgebeld. In Eindhoven kan ik op 3 augustus met een andere rijschool op. Nadeel is andere motor en een omgeving die ik niet ken. Eigen rijschool kan ik 27 augustus op. Nadeel: 3 weken langer moeten wachten. Wat zouden jullie doen? | |
Phaelanx_NL | zondag 19 juli 2015 @ 13:34 |
Ik zou wachten, paar lesjes in de tussentijd. Tenzij je een goede reden hebt om hem echt eerder te willen halen. | |
Rzr101 | zondag 19 juli 2015 @ 16:44 |
Gewoon eerder doen. Als je nu gezakt bent op 'n abnormale verkeerssituatie heb je hem de volgende x wss wel. Hoe sneller je gaat hoe beter het nog allemaal in je geheugen zit. Doe desnoods er een proef-2uurtjes bij. Daarbij; les-motoren zijn globaal toch hetzelfde. Straks rij je waarschijnlijk ook 'n andere motor. Dus tenzij je weet van jezelf dat je stug- en niet zo flexibel leert, gewoon die van 3 augustus pakken! (En reserveer gelijk bij je gemeente alvast voor 4 augustus de afhaal-afspraak ![]() | |
#ANONIEM | zondag 19 juli 2015 @ 18:04 |
Je wordt toch de stad uitgejaagd bij Veldhoven. Lekkere dorpenrit omgeving Knegsel. | |
#ANONIEM | zondag 19 juli 2015 @ 20:21 |
De enige reden voor mij was om dan 3 weken langer in de zomer te kunnen rijden. Verder niks. Heb nog met een motorinstructeur gesproken (onafhankelijk; kwam uit Den Haag) en die raadde me het zwaar af. Gewoon die 3 weken extra wachten. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Al baal ik nog steeds. | |
#ANONIEM | maandag 20 juli 2015 @ 00:23 |
Het is makkelijk als je de wat moeilijke punten al kent. Er zit hier zo'n v-bocht die vaak in examens gebruikt wordt, meestal ook druk en dan moet je maar net goed reageren. Mijn instructeur zei dat veel mensen daar zakken. 3 weken is niet zo heel lang toch ![]() | |
Tunafish | maandag 20 juli 2015 @ 10:40 |
Kwam zonet op een stuk van zo'n 3 kilometer lesmotoren van vier verschillende rijscholen tegen, CBR zal het hier (Enschede) goed drukken hebben ![]() | |
Phaelanx_NL | maandag 20 juli 2015 @ 11:17 |
Op de parkeerplaats waar ik AVB oefen in Rotterdam is het ook altijd druk. Motorrijden is ook wat populairder geworden was in het nieuws dacht ik. | |
Tunafish | maandag 20 juli 2015 @ 11:55 |
Terecht, stuk leuker dan in de auto zitten. Ze moeten alleen nog wel even leren om terug te zwaaien ![]() | |
Sarasi | maandag 20 juli 2015 @ 12:01 |
Ik heb dat er direct ingestampt gekregen ja, zwaaien (niet van de instructeur). Soms kijken ze heel verbaasd dat ik zwaai, zeker omdat het meisje waar ik mee les het zelf vertikt. ![]() Morgen laatste lesje en donderdag examen. ![]() | |
Erasmo | maandag 20 juli 2015 @ 12:03 |
![]() ![]() ![]() | |
Sarasi | maandag 20 juli 2015 @ 12:07 |
Ze vroeg me laatst waarom iedereen naar haar zwaaide. Na mijn uitleg vond ze dat maar onzin om de hand van het stuur te halen. Duim aan het stuur houden en zo zwaaien was ook teveel gevraagd en de beenoptie vond ze al helemaal achterlijk. ![]() | |
Phaelanx_NL | maandag 20 juli 2015 @ 12:46 |
Er is nog niet naar mij gezwaaid ![]() | |
Sarasi | maandag 20 juli 2015 @ 12:48 |
Zwaai je zelf wel dan? En dit is vast ook weer zoiets waarbij het helpt om vrouw te zijn, dat mensen dan eerder zelf beginnen te zwaaien. ![]() ![]() | |
Phaelanx_NL | maandag 20 juli 2015 @ 13:01 |
Nee, voor m'n gevoel ben ik ook helemaal nog geen motorrijder ![]() | |
Tunafish | maandag 20 juli 2015 @ 13:49 |
Ze kan zo bij de politie, die negeren je ook altijd als je zwaait. | |
Sarasi | maandag 20 juli 2015 @ 15:10 |
Zwaaien bij mij ook altijd terug, eigenlijk. Misschien zijn Groningers gewoon vriendelijk. ![]() Overigens heb ik mijn arm flink verbrand zaterdag en het doet zeer en het jeukt. Zonder wintervoering schuurt mijn motorjas best een beetje met die protectoren en ik heb dus morgen rijles en donderdag examen. Iemand tips? Zou een shirt met lange mouwen helpen, bijvoorbeeld? ![]() | |
Glijdt_licht | maandag 20 juli 2015 @ 19:12 |
Hoe zit het met het EV? Ik heb een beperking van mijn gehoor, maar heb mijn autorijbewijs zonder enig gedoe gehaald. Geen codes op m'n rijbewijs oid, gewoon in 1x theorie en praktijk. Nu zegt een potentiele motorrijlessert dat ik het EV moet indienen vóór de eerste rijles.. Ik keek er erg vreemd van op. Ten eerste: Mijn situatie is niet veranderd tov toen ik mijn autorijbewijs haalde, dus er zal niks nieuws op staan.. Bij een verlenging van rijbewijs B hoef ik dan ook niets te doen met een EV oid.. Ten tweede staat op de CBR site dat het pas hoeft bij het aanvragen van het examen. Dus wat is nu waar? De reden dat ik het aangaf is dat ik met gehoor wel moet uitzoeken hoe het verstaanbaar wordt voor mij, maar qua gevaar zie ik geen enkel probleem. Ik hoor geluiden nml wel, zoals sirenes enz, maar wat bruikbaars maken van gesproken woorden is het lastige.. | |
#ANONIEM | maandag 20 juli 2015 @ 19:22 |
Je mag niet op examen zonder goedgekeurde EV. Het wordt lastig als je niet via het oordopje wat je krijgt je instructeur kunt verstaan, dus dan mis je alle instructies en aanwijzingen. Het examen gaat altijd met de instructeur in de auto bij de examinator, je instructeur praat ook tegen je. Gaat het lessen met je instructeur prima, dan is het examen geen probleem. Ik zou gewoon de rijschool bellen en je probleem neerleggen, en met de eerste les even kijken of alles goed gaat. Dan kun je je EV indienen op dezelfde manier als je dat voor je autorijbewijs deed. Het is slim om alvast een goede helm te halen die een beetje stil is op de snelweg. Ik had namelijk een jet helm tijdens rijles en verstond op de snelweg er dus echt geen zak van. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2015 19:25:11 ] | |
Glijdt_licht | maandag 20 juli 2015 @ 19:25 |
Deze rijschool wil dus dat ik dat doe vóór de eerste rijles. Dat leek me ronduit apart, ook omdat ik bij het autorijden gewoon bij het aanvragen van praktijk heb gedaan,, | |
#ANONIEM | maandag 20 juli 2015 @ 19:26 |
Dan zoek je een andere. De enige manier om erachter te komen is de praktijk. Een hoorarts kan echt niet zeggen wat jij wel en niet verstaat tijdens rijles. Je zou ook gewoon nu die EV aan kunnen vragen. Als je er de vorige keer geen gezeik (artsen/psychologen etc.) mee gehad hebt, zul je dat nu ook niet krijgen. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2015 19:27:10 ] | |
Sarasi | maandag 20 juli 2015 @ 19:31 |
En terecht. Moest ik ook doen bij mijn eerste rijschool, omdat de hele mallemolen met toets van het CBR en shit gewoon eindeloos duurt. Of je je instructeur wel of niet verstaat tijdens rijles, maakt ook niet uit voor wat je in op je eigen verklaring hoort in te vullen. Dus de rijschool doet het gewoon netjes volgens het boekje. ![]() In de praktijk is dit anders, want je loopt hooguit vast op punt 10. Als je twijfels hebt over of je een motorvoertuig veilig kunt besturen, moet je hier 'ja' invullen. In jouw geval zou ik me helemaal nergens zorgen over maken, lekker overal 'nee' neerkalken en gewoon gaan lessen. In het ergste geval moet je op TomTom rijden ipv op een oortje (wordt vaker gedaan met dove lessers) en dus een vooraf uitgestippelde route rijden. Dat kan gewoon en maakt het besturen van een motorrijtuig niet moeilijker. Dus je komt helemaal niet in de knel met die EV. ![]() | |
sylvesterrr | maandag 20 juli 2015 @ 19:34 |
Misschien willen ze voorkomen dat je niet mag afrijden als je EV aanleiding geeft voor nader onderzoek. Mijn instructeur heeft destijds ook mijn EV aangevraagd zonder dat met me te overleggen. Ik heb mijn ogen 1,5 jaar geleden laten laseren. Dat zou mogelijk leiden tot nader onderzoek (vertraging + extra kosten) waardoor we besloten hebben om het niet aan te passen. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 20 juli 2015 @ 19:35 |
Dat was ook het eerste wat ik deed, die EV aanvragen. Maar ik mocht gewoon beginnen met lessen hoor? Ja het duurt even, maar tenzij je een spoedcursus doet ben je ook echt wel even bezig met lessen. | |
Sarasi | maandag 20 juli 2015 @ 19:38 |
Ach. Mijn autorijschool had me niet eens over een eigen verklaring verteld, pas tijdens de les voor het examen kreeg ik het al ingevulde ding onder m'n neus gedrukt met de vraag om een handtekening. Nog even snel gebeld en overlegd met ouders en toen ondertekend, maar ik was daar totaal niet op voorbereid. ![]() Eerste motorrijschool gaf me een 'mock' eigen verklaring, die ik moest invullen voor hun eigen administratie, maar niks kostte en ook niet geregistreerd zou worden door het CBR. De rijschool waar ik nu bij zit, doet er zelf helemaal niks mee, dus ik heb laatst zelf eentje gekocht op mijn.cbr.nl. ![]() | |
Phaelanx_NL | maandag 20 juli 2015 @ 20:40 |
27,80 voor die Eigen Verklaring ![]() Zelf een paar keer op nee klikken, en dan bijna 30 euro rekenen, wtf. | |
#ANONIEM | maandag 20 juli 2015 @ 20:49 |
Moet in 2016 mijn rijbewijs gaan verlengen, dus dan mag ik hem ook weer invullen. Dikke onzin, vorig jaar die hele keuring gehad vanwege aanvraag motorrijbewijs, is die niet langer geldig dan mijn autorijbewijs, kan ik weer terug. Gelukkig kwam ik er toen vanaf met een consultje huisarts, maar met mijn autorijbewijs was het godverdomme 200 euro cash aftikken. ![]() | |
Phaelanx_NL | maandag 20 juli 2015 @ 21:02 |
Maar goed, morgen AVB, vandaag ging alles prima, hopen dat het morgen net zo gaat. | |
Sarasi | dinsdag 21 juli 2015 @ 13:28 |
Mijn rijles ging prima! Even wat examenroutes gereden, stop & go opdracht gehad, BRAVOK geoefend, CBR bekeken, dat soort dingetjes. Moet helemaal goedkomen donderdag. ![]() | |
Phaelanx_NL | dinsdag 21 juli 2015 @ 16:27 |
Zo AVB is binnen ![]() Alleen langzame slalom ging echt kut, twee keer pylon geraakt, enige oefening die ik meer dan één keer moest doen. Snap er niets van, vond dat tijdens het oefenen één van de makkelijkere oefeningen. Verder gedaan: - Lopen met motor/parkeren - Noodstop - Precisiestop - Achtje - Uitwijkoefening - Snelle slalom Verder alles dus in één keer goed. | |
Sarasi | donderdag 23 juli 2015 @ 10:53 |
Deze chick is geslaaaaaaaagd! ![]() ![]() | |
Morivar | donderdag 23 juli 2015 @ 11:05 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
mjan | donderdag 23 juli 2015 @ 23:05 |
Gefelicitieerd! Nog op- of aanmerkingen gekregen? Hoe vond je zelf dat het ging? | |
Sarasi | donderdag 23 juli 2015 @ 23:12 |
Een bonuspunt gekregen toen ik tijdens het invoegen in een treintje terecht dreigde te komen en doortrok naar 180 om ervoor uit te komen. Vond hij heel goed. Verder echt helemaal geen opmerkingen, ging ook gewoon heel goed. ![]() ![]() | |
mjan | donderdag 23 juli 2015 @ 23:12 |
Tof, goed gedaan hoor ![]() | |
Sarasi | donderdag 23 juli 2015 @ 23:44 |
Yes, was best een fijn ritje. ![]() ![]() | |
wel.o.k | vrijdag 24 juli 2015 @ 08:25 |
gefeliciteerd ![]() goede tip ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:29 |
Ja dat verwijt kreeg ik dus. Ik moest invoegen tussen twee vrachtwagens omdat ik niet doortrok naar 180. Volgens mij was ik daarop gezakt. ![]() | |
dery1990 | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:04 |
Gefeliciteerd! Ik ben ook aan het lessen geweest. AVB vorige week gehaald, en AVD staat 6 september op de planning. Ik les samen met mijn broer wat het echt heel erg leuk maakt! ![]() | |
Sarasi | zaterdag 25 juli 2015 @ 23:11 |
(Waarom kom jij nooit meer buurten in het studentchauffeurstopic?! ![]() Verder awesome! ![]() | |
dery1990 | zondag 26 juli 2015 @ 12:51 |
Oh dat doe ik nog wel hoor! Stilletjes aan het lurken, maar ik krijg alles mee ![]() | |
Glijdt_licht | maandag 27 juli 2015 @ 01:10 |
Keuze gemaakt hier, ook al proef 'geluisterd', lijkt allemaal best ok. Komende week proefles. | |
vannelle | maandag 27 juli 2015 @ 01:21 |
Laat weten hoe het ging wil je? | |
Phaelanx_NL | dinsdag 28 juli 2015 @ 22:18 |
Morgen eerste AVD les, heb er zin in, vond het leukste van de AVB les al het rijden van en naar het oefenterrein ![]() | |
marc0871 | woensdag 29 juli 2015 @ 20:14 |
zoiets had ik met mijn examen ook. ik kwam precies tussen een vrachtauto en een personenauto met aanhanger uit. er tussen was geen optie en me terug laten vallen tot achter die aanhanger leek mij geen sjieke oplossing. maar de invoegstrook was nog lang genoeg, dus ik geef een poep gas en ben voor de vrachtauto ingevoegd. schijnt de examinator tegen mijn instructrice gezegd te hebben 'kijk, daar herken je de echte motorrijder aan. ff rustig de situatie bekijken en dan het lef hebben om ff door te trekken.' | |
Glijdt_licht | woensdag 29 juli 2015 @ 20:55 |
Luisteren ging slechter dan gewild/gedacht. Op zich het rijden viel me alleszins mee, maar ja.. Het luisteren.. Er moet toch een oplossing zijn zonder al te veel gedoe. Er zijn ook doven met een rijbewijs.. | |
#ANONIEM | woensdag 29 juli 2015 @ 20:59 |
Rijden met een navigatie op je stuur. Dus je rijdt een route, en onderweg een aantal maal stoppen om zonder het lawaai van wind/motor even met je instructeur te babbelen. | |
Vincpod | vrijdag 7 augustus 2015 @ 13:02 |
Omdat ik met mijn lessen begonnen ben ga ik me hier ook vaker melden. Afgelopen dinsdag proeflesje gehad en dat beviel erg goed! Begonnen met motor leren kennen, optrekken zonder gas met gas, schakelen, remmen. Gelijk snelle slalom en langzame slalom gedaan. En daarna mocht ik terug rijden over de snelweg (Hij ging met mijn auto terug). Was erg vet! | |
BlackLining | vrijdag 7 augustus 2015 @ 18:10 |
Die portofoontjes hebben vaak een AUX uitgang met een 3,5mm jack. Als dat bij jou zo is, kun je eventueel overleggen met je instructeur of je niet een setje in-ear oordopjes mag gebruiken. Sowieso zit dat lekkerder, maar je krijgt dan het geluid op beide oren en die oordopjes dempen wat ruis en omgevingsgeluid. Misschien is het dan makkelijker voor je om de instructeur te verstaan? Overigens weet ik niet of je van het CBR oordopjes in beide oren mag dragen bij je examen, dat zou ik even natrekken voor je zoiets gaat doen in je lessen. | |
Sarasi | vrijdag 7 augustus 2015 @ 18:48 |
Mijn porto gaf mono geluid, dus zelfs met twee oordopjes kwam het geluid maar uit eentje (links in mijn geval). De rijschool waar ik bij leste had ook een dove persoon als lesser; die kreeg gewoon een vooraf uitgestippelde route op een navigatiesysteem op het stuur. Zo mag je ook je examen doen van het CBR, vertelde mijn instructeur. Wat je nog wel kunt proberen is een oordopje (dempend) in je andere oor doen. Dan heb je minder 'ruis' als er tekst door de porto komt, en misschien lost dat het net voldoende op voor je. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:04 |
Dan is er wss gewoon iets kapot want ook mono geluid hoort over beide kanalen te komen. ![]() | |
Sarasi | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:05 |
Dat sluit ik ook niet uit, die dingen hingen met pleisters aan elkaar. ![]() | |
BlackLining | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:13 |
Sowieso mono inderdaad, maar stereoweergave zal denk ik al wat helpen. Vooral als je daarbij niet zo' n schraal luidsprekertje in je helm hebt, maar in-ear oordopjes. Geluidsdempend oordopje in het andere oor is ook een idee natuurlijk. Je zou even langs de motorboer kunnen gaan en een setje van die Alpine Motosafe oordopjes scoren. Die werken vrij goed. Weet je zeker dat je door wilt gaan met motorrijden zou ik zeggen: ga naar Alpine in Soesterberg en laat otoplastieken aanmeten. Kost wat, maar zit en dempt perfect. | |
Rickertman96 | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:23 |
Wil ooit sowieso nog m'n A rijbewijs halen, heb B en AM al Zou het hebben van AM enige voordeel opleveren voor A? | |
#ANONIEM | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:40 |
Nee, eerder nadelen doordat ze gegarandeerd gaan zeuren over slechte gewoontes. | |
BlackLining | vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:41 |
Hooguit als je schakelbrommer gereden hebt. Dan ken je het principe van schakelen en het hebben van een grote machine tussen je benen ( ![]() | |
Rickertman96 | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:17 |
Hmm zit wat in | |
daNpy | zaterdag 8 augustus 2015 @ 11:53 |
Schakelbrommer hebben gereden is wel een plus vind ik ![]() | |
Phaelanx_NL | zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:44 |
29 augustus AVD examen, hoop dat het gaat lukken. | |
Geelman | zondag 16 augustus 2015 @ 20:37 |
Afgelopen vrijdag ook AVB gehaald. | |
Metro2005 | maandag 17 augustus 2015 @ 09:11 |
Lessers die al schakelbrommer hadden gereden deden het AVB vaak wel sneller en makkelijker vond ik. Met AVD geen voordelen. | |
daNpy | maandag 17 augustus 2015 @ 13:03 |
Idd ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 27 augustus 2015 @ 15:00 |
Kick. Ik ben vanochtend geslaagd. ![]() | |
hupsakesie | donderdag 27 augustus 2015 @ 17:10 |
vanmorgen AVB gehaald, ![]() Direct 1 Oktober vastgezet voor AVD examen. |