Sja, lukt het je op windows wel om programma's from source te compilen? Dat is iets wat normale gebruikers sowieso nooit doen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:24 schreef borbit het volgende:
Ik heb dus al 10 jaar Linux en het lukt me nog steeds niet om programma's te installeren. Wel via apt-get install of natuurlijk de store. Maar als ik een niet .deb bestand heb en het niet via een repo kan loop ik gewoon vast.
Ik ben op windows nog nooit een programma zonder .exe tegen gekomen. Ik bedoel gewoon als je zo een tar.gz bestand download. Zo installeer je toch software op linux? Of is het echt zo lastig als er geen .deb versie is?quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Sja, lukt het je op windows wel om programma's from source te compilen? Dat is iets wat normale gebruikers sowieso nooit doen.
Nee, zo compileer je een programma vanuit de source. En zo ingewikkeld is dat ook weer niet, op linux althans. Op windows zou ik echt niet weten hoe zoiets zou moeten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik ben op windows nog nooit een programma zonder .exe tegen gekomen. Ik bedoel gewoon als je zo een tar.gz bestand download. Zo installeer je toch software op linux? Of is het echt zo lastig als er geen .deb versie is?
Ja als je distro het in de packagemanager heeft is het super makkelijk. Is dit niet zo zit je toch behoorlijk te kloten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:45 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nee, zo compileer je een programma vanuit de source. En zo ingewikkeld is dat ook weer niet, op linux althans. Op windows zou ik echt niet weten hoe zoiets zou moeten.
Gewoon een programma installeren doe je met de packagemanager. Dat is alleen maar veel makkelijker dan op windows.
Vaak is dat een kwestie van een repository toevoegen waar deze software wel in staat, maar zelf compilen vanuit source buiten de package manager om vind ik persoonlijk rommelig om te doen, de package manager heeft dan geen kennis van de installatie en dus geen manier om het er netjes weer af te krijgen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Ja als je distro het in de packagemanager heeft is het super makkelijk. Is dit niet zo zit je toch behoorlijk te kloten.
Nou ja ik heb dus wel eens heel af en toe dat ik een stukje software gewoon niet op me systeem krijg. Dat vind ik echt zwaar irritant.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:52 schreef DanOam het volgende:
[..]
Vaak is dat een kwestie van een repository toevoegen waar deze software wel in staat, maar zelf compilen vanuit source buiten de package manager om vind ik persoonlijk rommelig om te doen, de package manager heeft dan geen kennis van de installatie en dus geen manier om het er netjes weer af te krijgen.
En nooit root gebruiken voor deze commando's, behalve de laatste waarschijnlijk omdat dan alle executables e.d. op de juiste locaties worden geplaatst?quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:52 schreef t4rt4rus het volgende:
Als je iets moet compileren is het vaak
([autoreconf -i])
./configure [met opties als nodig]
make
[make install]
Goed opletten op de output in de terminal bij het uitvoeren van de commando's, als het bij de ./configure stap al misgaat heeft dit vaak te maken met dependencies op andere packages die je ook geinstalleerd moet hebben.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:53 schreef borbit het volgende:
[..]
Nou ja ik heb dus wel eens heel af en toe dat ik een stukje software gewoon niet op me systeem krijg. Dat vind ik echt zwaar irritant.
Een .deb installeren is toch ook kinderlijk eenvoudig?quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:46 schreef borbit het volgende:
[..]
Ja als je distro het in de packagemanager heeft is het super makkelijk. Is dit niet zo zit je toch behoorlijk te kloten.
Eigenlijk is Windows een grote package managerquote:Op woensdag 3 juni 2015 13:45 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nee, zo compileer je een programma vanuit de source. En zo ingewikkeld is dat ook weer niet, op linux althans. Op windows zou ik echt niet weten hoe zoiets zou moeten.
Gewoon een programma installeren doe je met de packagemanager. Dat is alleen maar veel makkelijker dan op windows.
Enige manier waarop Windows op een package manager lijkt is het verwijderen van software in de Control Panel waar je alle software in een overzicht ziet.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Eigenlijk is Windows een grote package manager
Neuh, Windows is/heeft helemaal geen package manager. Ze hebben nu wel een software center achtig iets voor metro apps in W8, maar volgens mij is dat eigenlijk alleen een download winkel en wordt er bar weinig gemanaged (correct me if im wrong).quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Eigenlijk is Windows een grote package manager
En vergeet dat vreselijke updaten niet wat ieder kloteprogramma wat je installeert om de haverklap op zijn eigen proprietary manier gaat proberen te doen met bijbehorende update daemons e.d.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:19 schreef DanOam het volgende:
[..]
Enige manier waarop Windows op een package manager lijkt is het verwijderen van software in de Control Panel waar je alle software in een overzicht ziet.
Voor het installeren van software totaal niet, moet je nog steeds zelf naar alle websites surfen om daar je .exe te downloaden
Je kunt vaak ook makkelijk je eigen packages te maken. In Arch met een PKGBUILD en in Gentoo volgens mij met overlays (of is dat wat anders?).quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:52 schreef DanOam het volgende:
[..]
Vaak is dat een kwestie van een repository toevoegen waar deze software wel in staat, maar zelf compilen vanuit source buiten de package manager om vind ik persoonlijk rommelig om te doen, de package manager heeft dan geen kennis van de installatie en dus geen manier om het er netjes weer af te krijgen.
Klinkt niet echt alsof je al 10 jaar Linux gebruikt.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik ben op windows nog nooit een programma zonder .exe tegen gekomen. Ik bedoel gewoon als je zo een tar.gz bestand download. Zo installeer je toch software op linux? Of is het echt zo lastig als er geen .deb versie is?
Dat is echt retarded inderdaad. Alsof ze expres vasthouden aan zo'n inefficiënt ecosysteem.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:26 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
En vergeet dat vreselijke updaten niet wat ieder kloteprogramma wat je installeert om de haverklap op zijn eigen proprietary manier gaat proberen te doen met bijbehorende update daemons e.d.
Ik geniet elke keer als ik mijn Windows 7 weer eens boot. Ben eerst een uur bezig met pop-upjes aanklikken van updates van elk apart programma.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:26 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
En vergeet dat vreselijke updaten niet wat ieder kloteprogramma wat je installeert om de haverklap op zijn eigen proprietary manier gaat proberen te doen met bijbehorende update daemons e.d.
Er valt opzich wel wat voor te zeggen. OS en losse software zijn daardoor gescheiden van updates. Je kan, voor de leek, makkelijk 1 programma updaten zonder potentieel je OS te verneuken.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is echt retarded inderdaad. Alsof ze expres vasthouden aan zo'n inefficiënt ecosysteem.
Yes dat kan met EBUILDs ;D eigenlijk hetzelfde als zo'n PKGBUILD, een tekstbestandje waar instructies staan waar source vandaan gehaald moet worden, welke dependencies en configuratie opties e.d.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je kunt vaak ook makkelijk je eigen packages te maken. In Arch met een PKGBUILD en in Gentoo volgens mij met overlays (of is dat wat anders?).
Ging mij er om dat tijdens een installatie van een programma Windows diverse registraties voor instellingen e.d. registreert -- iets dat de package manager o.a. voor zijn rekening neemt.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:23 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Neuh, Windows is/heeft helemaal geen package manager. Ze hebben nu wel een software center achtig iets voor metro apps in W8, maar volgens mij is dat eigenlijk alleen een download winkel en wordt er bar weinig gemanaged (correct me if im wrong).
Dat is geen feature van Windows, maar een feature van de installer van een programma.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:05 schreef Aether het volgende:
[..]
Ging mij er om dat tijdens een installatie van een programma Windows diverse registraties voor instellingen e.d. registreert -- iets dat de package manager o.a. voor zijn rekening neemt.
Nice.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:38 schreef DanOam het volgende:
[..]
Yes dat kan met EBUILDs ;D eigenlijk hetzelfde als zo'n PKGBUILD, een tekstbestandje waar instructies staan waar source vandaan gehaald moet worden, welke dependencies en configuratie opties e.d.Overlays zou je het beste kunnen vergelijken met AUR waar EBUILDS al in elkaar gezet zijn door anderen.
Niet weten hoe je configure+make moet gebruiken wil niet zeggen dat je geen "echte" linux gebruiker bent. Voor 90% van de gebruikers is dat een total achterhaalde manier omdat package managers een stuk beter zijn geworden.quote:Op woensdag 3 juni 2015 14:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Klinkt niet echt alsof je al 10 jaar Linux gebruikt.
Mja, als je sinds 2005 Linux gebruikt moet je dat toch wel kunnen. Zelfs als je Ubuntu gebruikt zit je dan nog met Hoary of Breezy.quote:Op woensdag 3 juni 2015 16:22 schreef devzero het volgende:
[..]
Niet weten hoe je configure+make moet gebruiken wil niet zeggen dat je geen "echte" linux gebruiker bent. Voor 90% van de gebruikers is dat een total achterhaalde manier omdat package managers een stuk beter zijn geworden.
Mocht er dan ooit wel een package voor komen dan je hem zo via de packagemanager upgraden.quote:Op woensdag 3 juni 2015 19:23 schreef DanOam het volgende:
Beter is het om vanuit source te compilen en niet te installeren maar er een .deb of wat voor formaat dan ook wat je package manager gebruikt van maken om die daarna te installeren.
https://wiki.debian.org/HowToPackageForDebian
Dat is een mooi bijkomend voordeel inderdaad.quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mocht er dan ooit wel een package voor komen dan je hem zo via de packagemanager upgraden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus als ik het goed begrijp;
Als de waarde van wijdte hoger is of gelijk aan de gebruikte width OF als de waarde van hoogte hoger is of gelijk aan de gebruikte hoogte, spuug error uit...
Die error moet alleen weergegeven worden wanneer de width of height hoger zijn dan de gebruikte resolutie, maar niet gelijk aan... omdat dit juist voor fullscreen recording is.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:07 schreef DanOam het volgende:
Moet je kijken wat een lelijke fout hier gemaakt is, dit breekt fullscreen recording in ffmpeg 2.6.3.Dat is inderdaad een fout denk ik. Je kunt het even testen door >= te vervangen door >.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus als ik het goed begrijp;
Als de waarde van wijdte hoger is of gelijk aan de gebruikte width OF als de waarde van hoogte hoger is of gelijk aan de gebruikte hoogte, spuug error uit...
Die error moet alleen weergegeven worden wanneer de width of height hoger zijn dan de gebruikte resolutie, maar niet gelijk aan... omdat dit juist voor fullscreen recording is.
Als dat werkt, dan kun je kijken of je een patch kan indienen bij ffmpeg.
https://ffmpeg.org/developer.html#Contributing
Edit: Ah, ik zie dat je al een patch hebt gemaakt. Tof.Zou wel leuk zijn als je een bug hebt opgelost in een library/grote applicatie als ffmpeg.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 22:31:09 ]
Die patch heb ik even snel van het internet geplukt, meerdere mensen hebben al een ticket aangemaakt met hetzelfde probleem en en hoe te fixen. die commit met fix is gedaan op de git versie van ffmpeg ^^quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:29 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een fout denk ik. Je kunt het even testen door >= te vervangen door >.
Als dat werkt, dan kun je kijken of je een patch kan indienen bij ffmpeg.
https://ffmpeg.org/developer.html#Contributing
Edit: Ah, ik zie dat je al een patch hebt gemaakt. Tof.Zou wel leuk zijn als je een bug hebt opgelost in een library/grote applicatie als ffmpeg.
![]()
Oh nice. Dan zal het inmiddels wel gefixt zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:46 schreef DanOam het volgende:
[..]
Die patch heb ik even snel van het internet geplukt, meerdere mensen hebben al een ticket aangemaakt met hetzelfde probleem en en hoe te fixen. die commit met fix is gedaan op de git versie van ffmpeg ^^
Dit schijnt een correct antwoord te zijn, maar ik begrijp hem niet helemaal:quote:Ik ben aan het leren voor een Linux certificaat/examen, ik kom deze voorbeeld vraag tegen:
Q: Your computer is in the example.com domain, but you want to be able to contact the neil.tranquility.luna.edu and buzz.tranquility.luna.edu servers by typing neil or buzz as the hostnames, respectively. How can you accomplish this goal?
Waar link je neil of buzz dan aan tranquility.luna.edu?quote:Add the line search tranquility.luna.edu to your /etc/resolv.conf file.
Zoals DanOam al zegt, volgens mij is dat inderdaad de taak van /etc/hosts.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:18 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dit schijnt een correct antwoord te zijn, maar ik begrijp hem niet helemaal:
[..]
Waar link je neil of buzz dan aan tranquility.luna.edu?
more /etc/resolv.confquote:Op donderdag 4 juni 2015 00:18 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dit schijnt een correct antwoord te zijn, maar ik begrijp hem niet helemaal:
[..]
Waar link je neil of buzz dan aan tranquility.luna.edu?
Je resolving vraagt aan de nameservers uit resolv.conf altijd eerst de hostname je je opvraagt (buzz), daarna probeert-ie het met de search-domeinen uit je resolv.conf. Als je dus letterlijk de lijn toevoegt die ze je vragen toe te voegen zal dig/hosts/getent hosts NA het proberen van de hostname, ook een fqdn proberen op te vragen met het search-domein er achter.quote:Op donderdag 4 juni 2015 00:18 schreef xaban06 het volgende:
Add the line search tranquility.luna.edu to your /etc/resolv.conf file.
Debian oid?quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:43 schreef wdn het volgende:
[..]
more /etc/resolv.conf
# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)
# DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN
Het werkt ja... tot je reboot
Je doet resolv.conf wijzigen via "dhclient" of via "/etc/network/interfaces" of via networkmanager (als je een desktop hebt). Wat jij wilt zou ik via /etc/hosts doen.
Ik heb het nooit gedaan (tijd/kosten).quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:49 schreef robin007bond het volgende:
Zijn er meer mensen die de LPI-certificaten hebben gehaald? Denken jullie dat het meerwaarde toevoegt?
Ik ben momenteel in het eerste jaar van mijn studie en zou graag die certificaten willen halen. Echter zit ik te twijfelen of ik dat niet beter in latere jaren kan doen, omdat certificaten ook weer verouderen en dergelijke.
Nope geen certi's hier, maar volgens mij zijn vrijwel alle certificaten in de IT wereld onderhevig aan veroudering toch?quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:49 schreef robin007bond het volgende:
Zijn er meer mensen die de LPI-certificaten hebben gehaald? Denken jullie dat het meerwaarde toevoegt?
Ik ben momenteel in het eerste jaar van mijn studie en zou graag die certificaten willen halen. Echter zit ik te twijfelen of ik dat niet beter in latere jaren kan doen, omdat certificaten ook weer verouderen en dergelijke.
Ah oké, dat snap ik wel. Ja, het is relatief wel duur,quote:
Dat is inderdaad waar. Sowieso valt het bijleren heel erg mee. Ik denk dat de meeste van jullie het ook wel zouden halen met wat bepaalde topics bijleren als je die nog niet weet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:54 schreef DanOam het volgende:
[..]
Nope geen certi's hier, maar volgens mij zijn vrijwel alle certificaten in de IT wereld onderhevig aan veroudering toch?
Ik weet eerlijk gezegd niets van het certificaat af maar je zou hem er bij kunnen doen, dan heb je in iedergeval een groot deel van de stof al onder de knie en hoef je voor de volgende vernieuwingen niet al teveel bij te leren.
Ja. Die wordt onder debian etc. automatisch aangemaakt tegenwoordigquote:Op donderdag 4 juni 2015 09:50 schreef µ het volgende:
[..]
Debian oid?
Als je geen avahi/dnsmasq hebt draaien kan je gewoon die files editen. Kan ook een van de netwerkscripts zijn...
Ik heb LPI-1 (LPI 101 en LPI 102).quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:49 schreef robin007bond het volgende:
$110, valt toch wel mee? Ik ben benieuwd hoe het zit met herkansen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat ik zou scoren op zo'n certificatie toets. Maar het is net FF te duur om het gewoon een keer te proberen.
Ik werk nu al 6 jaar fulltime met Linux servers, geloof me, zonder te leren zak ik gewoon en dat gaat vandaag dus gebeurenquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat ik zou scoren op zo'n certificatie toets. Maar het is net FF te duur om het gewoon een keer te proberen.
150 euro? Tenminste, dat staat bij ons op de factuurquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
$110, valt toch wel mee? Ik ben benieuwd hoe het zit met herkansen.
Ha, cool om te weten. Ik doe informatica op een hbo. Het liefst wil ik in de software engineering kant werken, maar het lijkt me gewoon leuk om werkgevers te laten zien dat ik mijn weg wel kan vinden in GNU/Linux.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:21 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik heb LPI-1 (LPI 101 en LPI 102).
Ben nu bezig met LPI-2.
Welk studie doe je en heb je interesse in Linux? Als je straks als Windows Administrator te werk gaat heb je er vrij weinig aan
Maakt verder niet uit wanneer je je certificaten behaald, ookal verloopt het na een maand. Een certificaat is gewoon een bewijs dat je de stof kent.
Als iemand bij ons komt solliciteren maakt het vrij weinig uit of diegene zijn certificaat een half jaar of 3 jaar geleden heeft behaald.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:07 schreef DanOam het volgende:
Moet je kijken wat een lelijke fout hier gemaakt is, dit breekt fullscreen recording in ffmpeg 2.6.3.In computer science zijn er 2 echt lastige dingen, namelijk cache invalidatie, het benoemen van zaken, en "off by one" fouten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus als ik het goed begrijp;
1 2 3 4 | Q: You need to execute the command to verify the kernel version of the operating system installed on your computer. Correct Answer Your Answer uname -v uname -a |
1 2 3 | Q: You need to execute the command to unload the sr_mod module from the Linux kernel. Correct Answer Your Answer modprobe -r sr_mod rmmod sr_mod |
Vreemd ja, die -r optie voor rmmod is als je een hele stack modules wilt unloaden, dus de module zelf en alle modules die daar van af hangen. :\ Volgens mij is sr_mod ook een "top" module, vandaar de -r optie om recursive te unloaden.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:40 schreef xaban06 het volgende:
[ code verwijderd ]
Dit wordt dus als fout berekend, terwijl uname -a een uitbreiding is op uname -v....
En nog een:
[ code verwijderd ]
Wat is er fout aan mijn antwoord
Wat bedoel je met recursive?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:44 schreef DanOam het volgende:
[..]
Vreemd ja, die -r optie voor rmmod is als je een hele stack modules wilt unloaden, dus de module zelf en alle modules die daar van af hangen. :\ Volgens mij is sr_mod ook een "top" module, vandaar de -r optie om recursive te unloaden.
1 2 3 | -r --remove This option causes modprobe to remove rather than insert a module. If the modules it depends on are also unused, modprobe will try to remove them too. Unlike insertion, more than one module can be specified on the command line (it does not make sense to specify module parameters when removing modules). |
1 2 3 4 5 | NAME rmmod - simple program to remove a module from the Linux Kernel SYNOPSIS rmmod [ -f ] [ -w ] [ -s ] [ -v ] [ modulename ] |
Sorry ik verwar ook, je kan met beide commands unloaden maar modprobe -r heeft de voorkeur.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:46 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met recursive?
man van modprobe:
[ code verwijderd ]
man van rmmod:
[ code verwijderd ]
Ik ga teveel offtopic, excuses
Nee hoor.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:49 schreef DanOam het volgende:
[..]
O wacht lol, rmmod is om de module te verwijderen uit de kernel... volgens mij ben je die module dan ook echt kwijt. Modprobe met -r is om te unloaden.
Die van mij is vmlinuz-linuxquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:37 schreef xaban06 het volgende:
Een quiz vraag is bijvoorbeeld, je moet de juiste kernel aan de juiste omschrijving linken.:
vmlinux
vmlinuz
zImage
Uncompressed version of the Linux kernel file; not bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable and limited to 512 KiB in size
Dan moet je net vaak genoeg met kernel bestanden gewerkt hebben om het te weten.
1 2 3 4 5 6 | Q: You have purchased a new CD-ROM disk. You need to view the items listed in the disk after mounting it under the /mnt directory. Which commands should you execute to accomplish the task? Correct Answer Your Answer mount /dev/cdrom /mnt mount /dev/cdrom /mnt cd /mnt ls /mnt ls |
Haha, dat is wel stom zeg.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:56 schreef xaban06 het volgende:
Nog zo een idiote vraag, hoe kan je dit nou verkeerd rekenen.
[ code verwijderd ]
Ok, ik hou al op
Zou je tegenwoordig nog een CD-ROM hebben?quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:06 schreef robin007bond het volgende:
Zou je tegenwoordig trouwens CDROM niet onder /media mounten?
Als dat het type vraag is moet het wel goed te doen zijn. Welk examen is dat?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:37 schreef xaban06 het volgende:
Een quiz vraag is bijvoorbeeld, je moet de juiste kernel aan de juiste omschrijving linken.:
vmlinux
vmlinuz
zImage
Uncompressed version of the Linux kernel file; not bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable and limited to 512 KiB in size
Dan moet je net vaak genoeg met kernel bestanden gewerkt hebben om het te weten.
Ja die zie ik ook steeds vaker. Enig idee waar het idee achter dat pad vandaan komt? Distrospecifiek of iets algemeens?quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:03 schreef DanOam het volgende:
Met cdemu als virtual cd drive mount hij hier altijd op /run/media/username/<label>kenmerk van udisks2
Waarschijnlijk vanwege veiligheid omdat /media voor alle users toegankelijk is terwijl /run/media/user user specifiek is. Eigenlijk onnodig als jij dan de enige gebruiker bentquote:Op donderdag 4 juni 2015 13:58 schreef µ het volgende:
[..]
Ja die zie ik ook steeds vaker. Enig idee waar het idee achter dat pad vandaan komt? Distrospecifiek of iets algemeens?
Dat gevoel had ik inderdaad ook.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:13 schreef DanOam het volgende:
[..]
Waarschijnlijk vanwege veiligheid omdat /media voor alle users toegankelijk is terwijl /run/media/user user specifiek is. Eigenlijk onnodig als jij dan de enige gebruiker bent
Uit Arch topic:
"Why /media/$DEVICE is moving to /run/media/$USER/$DEVICE:
* we want it to be on a tmpfs so that root can be read-only, /run is therefore a natural place to put it
* devices managed by udisks(2) are supposed to be owned by the user who mounted it, to avoid name clashes or denial-of-service problems. It therefore makes sense to use a user-specific folder to create the mountpoints in."
Voor zover ik weet doet udisks2 dit automatisch zo op elke distro, sommige distro's hebben het zodanig gepatched dat ze alsnog een andere mountpoint gebruiken.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:52 schreef µ het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik inderdaad ook.
Heb het gezien op systemen in de RHEL-familie, maar geen idee of de andere stromingen het ook doen?
Als ze het niet doen gaat het wel gebeuren (een read only root is de toekomst)quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:52 schreef µ het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik inderdaad ook.
Heb het gezien op systemen in de RHEL-familie, maar geen idee of de andere stromingen het ook doen?
Gratzquote:Op donderdag 4 juni 2015 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Inmiddels de toets gemaakt, heb mijn LPI201 binnen, nu nog LPI202 en dan ben ik LPIC-2 gecertificeerd
Maar je merkt er ook niets van, dus kan je het net zo goed doen. Mijn oldskool thinkpad is multi-user. Heb accounts voor mijzelf, vrienden, gastgebruikers die even willen internetten, dus superhandig dat als eentje ingelogd is en een usb erin heeft hangen dat de ander er niet bij kan.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:13 schreef DanOam het volgende:
Eigenlijk onnodig als jij dan de enige gebruiker bent
Allemaal online?quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Inmiddels de toets gemaakt, heb mijn LPI201 binnen, nu nog LPI202 en dan ben ik LPIC-2 gecertificeerd
Ah zoquote:Op donderdag 4 juni 2015 16:12 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je online?
Gewoon bij een test center achter een computer zonder internet.
Nogal kutvragen idd.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:12 schreef xaban06 het volgende:
Wel bout vragen.
O.a.:
Hoe ziet /etc/fstab eruit, kies uit:
<mount point> <device> <filesystem> <options> <fsck settings>
<mount point> <device> <options> <filesystem> <fsck settings>
<device> <mount point> <filesystem> <options> <fsck settings>
<nog een antwoord die ik even niet herinner>
<nog een antwoord die ik even niet herinner>
Ja uh ik werk om de zoveel dagen met fstab, al jarenlang, maar zoiets onthou ik echt niet.
Een andere:
Vul de exacte pad van een SCSI backup tape die nog niet 'rewinded' is: /dev/_______
Andere:
Wat is het verschil tussen zImage en bzImage: <5 mogelijke antwoorden>
Welke van de onderstaande opties gebruik je in tcpdump om 'inkomend' of 'uitgaand' verkeer te monitoren, kies er 2:
- src
- dest
- src of dst
- both
- source
Goed bezig!quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Yeh ben niet anders gewend, zag removable devices altijd op /run/media/user gemount worden op Gentoo.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar je merkt er ook niets van, dus kan je het net zo goed doen. Mijn oldskool thinkpad is multi-user. Heb accounts voor mijzelf, vrienden, gastgebruikers die even willen internetten, dus superhandig dat als eentje ingelogd is en een usb erin heeft hangen dat de ander er niet bij kan.
(ik heb eigenlijk gewoon een mini-internetcafe nu ik er over nadenk)
quote:Moglen believes the idea of proprietary software is as ludicrous as having "proprietary mathematics" or "proprietary geometry." This would convert the subjects from "something you can learn" into "something you must buy", he has argued. He points out that software is among the "things which can be copied infinitely over and over again, without any further costs."
https://en.wikipedia.org/wiki/Eben_Moglen
Ebenquote:Op donderdag 4 juni 2015 20:21 schreef robin007bond het volgende:
Holy fuck. Ik ben echt mind-blown.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eben_Moglen
Deze gast heeft een digitaal 'communist manifesto' gemaakt genaamd 'The dotCommunist Manifesto', een soort communistisch manifest voor de digitale wereld. Hij is ook erg belangrijk geweest in het vormen van GPL in samenwerking met Richard Stallman.
Er was een user op FOK! die dotCommunism heette en ik wist nooit waarom. Maar dit verklaart een boel.![]()
Coole dude trouwens.
[..]
Vind ik niet. Nieuwe wiskundige formules die mensen maken worden toch ook niet proprietary omdat het een product is van bestaande wiskundige kennis?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 00:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Vind het een beetje vergezocht. Software is het product van programmeren. Programmeren mag en kan iedereen leren, net als wiskunde. Het product wat je met je kennis maakt, behoort toe aan de maker.
Als ik iets maak voor een bedrijf/klant blijft dat daar. Diegene geeft geld uit voor mijn werkzaamheden.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind ik niet. Nieuwe wiskundige formules die mensen maken worden toch ook niet proprietary omdat het een product is van bestaande wiskundige kennis?
Euh, jawel?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind ik niet. Nieuwe wiskundige formules die mensen maken worden toch ook niet proprietary omdat het een product is van bestaande wiskundige kennis?
Robin leeft in een bubbel.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh, jawel?
Als een bedrijf jou inhuurt om een wiskundig model te maken, is dat model daarna van hun en niet van iedereen.
Nou, dan pleit ik voortaan ook voor vrije wiskundige modellen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh, jawel?
Als een bedrijf jou inhuurt om een wiskundig model te maken, is dat model daarna van hun en niet van iedereen.
Waar je voor pleit is het openbaar maken van alles wat mensen maken en bedenken. Dat klinkt nobel, maar maakt bedrijfsvoering in de praktijk onmogelijk. Je kunt moeilijk concurreren als je niks hebt of weet dat anderen niet hebben of weten.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:42 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nou, dan pleit ik voortaan ook voor vrije wiskundige modellen.
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waar je voor pleit is het openbaar maken van alles wat mensen maken en bedenken. Dat klinkt nobel, maar maakt bedrijfsvoering in de praktijk onmogelijk. Je kunt moeilijk concurreren als je niks hebt of weet dat anderen niet hebben of weten.
Hey, maar een betere wereld begint bij jezelf. Start een bedrijf en maak al je interne software en processen openbaar.quote:
Dat zou wel mooi zijn inderdaad, al weet ik niet of een bedrijfje iets voor mij zou zijn. Misschien een coöperatie.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 17:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hey, maar een betere wereld begint bij jezelf. Start een bedrijf en maak al je interne software en processen openbaar.
Volgens mij gaat dat prima.quote:Op zondag 7 juni 2015 15:30 schreef De_Dakgoot het volgende:
Vraagje, is het mogelijk om os-prober ook na de installatie van arch uit te voeren om zo windows in grub erbij te zetten?
Hehe. En veel bitwise operations zeg.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:14 schreef devzero het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/DeCSS#/media/File:DeCSS.PNG
C in al haar glorie
Daar heeft iemand vele uren op zitten optimalizeren. Formule uitschrijven, in stukjes hakken en dan die stukjes in zo min mogelijk tijdelijke variabelen zetten. Nu maar hopen dat er niet meer gedebugged hoeft te wordenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hehe. En veel bitwise operations zeg.
1 | t6=(((((((t3>>3)^t3)>>1)^t3)>>8)^t3)>>5)&0xff; |
Ja, zoiets zou ik echt moeten uitschrijven voordat ik het fatsoenlijk kan begrijpen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:16 schreef devzero het volgende:
[..]
Daar heeft iemand vele uren op zitten optimalizeren. Formule uitschrijven, in stukjes hakken en dan die stukjes in zo min mogelijk tijdelijke variabelen zetten. Nu maar hopen dat er niet meer gedebugged hoeft te worden
[ code verwijderd ]
De 1st keer dat je in de loop komt, kun je nog zien wat er gebeurt want t3 is een klein getal (berekend van een char), maar dan komt t3=(t3<<8)|t6.
Optimaliseren? Neh joh, gewoon zitten puzzelen om het precies in dat priemgetal te krijgenquote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:16 schreef devzero het volgende:
[..]
Daar heeft iemand vele uren op zitten optimalizeren. Formule uitschrijven, in stukjes hakken en dan die stukjes in zo min mogelijk tijdelijke variabelen zetten. Nu maar hopen dat er niet meer gedebugged hoeft te worden
quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:43 schreef KomtTijd... het volgende:
Hoog tijd dat ze alle wetteksten in GIT gaan managen en openbaar maken.
Mark Rutte die een pull request doet?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:43 schreef KomtTijd... het volgende:
Nederland heeft eigenlijk al iets soortgelijks. Wetten zijn natuurlijk sowieso openbaar en op wetten.overheid.nl kun je ook de stand op een bepaalde datum in het verleden of in de toekomst opvragen, of per wet of wetsartikel informatie over de wijzigingsgeschiedenis opvragen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:43 schreef KomtTijd... het volgende:
Misschien mis ik wat, maar dat stukje is toch niet zó gek?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:16 schreef devzero het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
De 1st keer dat je in de loop komt, kun je nog zien wat er gebeurt want t3 is een klein getal (berekend van een char), maar dan komt t3=(t3<<8)|t6.
Ah dat is wel mooi.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:46 schreef Igen het volgende:
En blijkbaar komt er in de zomer een nieuwe versie die ook diffs gaat ondersteunen:
http://koop.overheid.nl/p(...)ijke-informatie-2015
Diffs zijn 1 ding, maar een overzicht van pull requests per persoon en/of partij is nog veel belangrijker.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Nederland heeft eigenlijk al iets soortgelijks. Wetten zijn natuurlijk sowieso openbaar en op wetten.overheid.nl kun je ook de stand op een bepaalde datum in het verleden of in de toekomst opvragen, of per wet of wetsartikel informatie over de wijzigingsgeschiedenis opvragen.
En blijkbaar komt er in de zomer een nieuwe versie die ook diffs gaat ondersteunen:
http://koop.overheid.nl/p(...)ijke-informatie-2015
Eensquote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:43 schreef KomtTijd... het volgende:
Lijkt mij tof in ieder gevalquote:Op woensdag 10 juni 2015 00:32 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Diffs zijn 1 ding, maar een overzicht van pull requests per persoon en/of partij is nog veel belangrijker.
Gelukkig is de syntax om zelf een unit te schrijven vrij simpel.quote:Op donderdag 11 juni 2015 12:15 schreef Posergoth6667 het volgende:
Systemd:
Denial
Anger
Bargaining
Depression
Acceptance
Ik zit nu nog in het Anger stukje... Ik moet op de een of andere manier een .service schrijven voor systemd omdat de software het zelf niet aanlevert en scripts vanuit init.d niet meer aangeroepen worden op Ubuntu Server 15.04. Grrrrrrrr
http://www.hackersdelight.org/basics2.pdfquote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:26 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hehe. En veel bitwise operations zeg.
Ja, en mooierquote:Op donderdag 11 juni 2015 12:25 schreef DanOam het volgende:
[..]
Gelukkig is de syntax om zelf een unit te schrijven vrij simpel.
quote:Op maandag 15 juni 2015 06:23 schreef µ het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ge/cs6uke2?context=2
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 19:55 schreef robin007bond het volgende:
https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=786909
Beetje dubieuze praktijken met Chromium.
Ik vertrouw het al niet als Google er zo mee betrokken is.
quote:TRIM and Linux: Tread Cautiously, and Keep Backups Handy
Algolia is a buzzword-compliant ("Hosted Search API that delivers instant and relevant results") start-up that uses a lot of open-source software (including various strains of Linux) and a lot of solid-state disk, and as such sometimes runs into problems with each of these.
Their blog this week features a fascinating look at troubles that they faced with ext4 filesystems mysteriously flipping to read-only mode: not such a good thing for machines processing a search index, not just dishing it out. "The NGINX daemon serving all the HTTP(S) communication of our API was up and ready to serve the search queries but the indexing process crashed. Since the indexing process is guarded by supervise, crashing in a loop would have been understandable but a complete crash was not.
As it turned out the filesystem was in a read-only mode. All right, let's assume it was a cosmic rayThe filesystem got fixed, files were restored from another healthy server and everything looked fine again. The next day another server ended with filesystem in read-only, two hours after another one and then next hour another one. Something was going on. After restoring the filesystem and the files, it was time for serious analysis since this was not a one time thing.
The rest of the story explains how they isolated the problem and worked around it; it turns out that the culprit was TRIM, or rather TRIM's interaction with certain SSDs: "The system was issuing a TRIM to erase empty blocks, the command got misinterpreted by the drive and the controller erased blocks it was not supposed to. Therefore our files ended-up with 512 bytes of zeroes, files smaller than 512 bytes were completely zeroed. When we were lucky enough, the misbehaving TRIM hit the super-block of the filesystem and caused a corruption."
Since SSDs are becoming the norm outside the data center as well as within, some of the problems that their analysis exposed for one company probably would be good to test for elsewhere. One upshot: "As a result, we informed our server provider about the affected SSDs and they informed the manufacturer. Our new deployments were switched to different SSD drives and we don't recommend anyone to use any SSD that is anyhow mentioned in a bad way by the Linux kernel."
Gimp is meer om foto's te bewerken. Inkscape vind ik irritant omdat als je iets sleept het niet direct verplaatst. Vaak pas als je het loslaat of het is schokkerig.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Niet zeuren en gewoon GIMP gebruiken (of Inkscape).
Maar fireworks 8 (of wat was de laatste Macromedia versie)? draait ook prima onder WINE, weet ik uit ervaring.
Waarschijnlijk omdat hun dat minder geld oplevertquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:36 schreef borbit het volgende:
[..]
Gimp is meer om foto's te bewerken. Inkscape vind ik irritant omdat als je iets sleept het niet direct verplaatst. Vaak pas als je het loslaat of het is schokkerig.
Fireworks is ideaal omdat je heel makkelijk bitmap en vector dingen kan bewerken. Makkelijk previeuw in browser enzovoort. Het is echt bedoeld voor websites/ interfaces. Waarom is er niet iets vergelijkbaars onder linux.
Heb sowieso nooit echt begrepen dat adobe niet gewoon linux ondersteunt. Kan niet zo'n grote stap zijn vanuit mac. Ze zouden zelfs een eigen distro kunnen uitbrengen die helemaal lekker werkt met hun software.
Waarom zou het minder geld opleveren?quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:38 schreef DanOam het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat hun dat minder geld oplevertZe zouden het gewoon moeten wagen om die stap te maken net zoals Valve dat doet met het promoten van gaming op GNU/Linux.
Het bereik van de gebruikers zal wel niet zo groot zijn op de GNU/Linux markt als dat het op Mac/Windows is voor dit soort software.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:40 schreef borbit het volgende:
[..]
Waarom zou het minder geld opleveren?
Photoshop is good for editing photos
Illustrator is for print
Fireworks is for digital web/app layout
Using illustrator/photoshop for web/app layout is like asking someone to bake cookies using a stovetop....
It was a sad sad day when adobe bought macromedia...
Adobe, you have totally lost touch with your user base who are involve with web/app/digital design...
Maar! Er moeten toch wel meer web layout programma's bestaan?
Ik denk dat heel veel mensen best naar linux willen maar op windows/ mac blijven omdat ze adobe software nodig hebben. Sowieso echt een rot bedrijf met hun abonnementen crap. En waarom betalen dat soort zaadbedrijven miljarden om het uiterst relaxte macromedia op te kopen en vervolgens te verklotenquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:59 schreef DanOam het volgende:
[..]
Het bereik van de gebruikers zal wel niet zo groot zijn op de GNU/Linux markt als dat het op Mac/Windows is voor dit soort software.
Denk dat veel mensen GNU/Linux ook niet echt serieus nemen en dat de meeste gebruikers GNU/Linux gebruiken omdat het gratis is.
Valve toont tenminste ballen en neemt het voortouw, als Adobe dit zou doen zouden er zeker meerdere softwarebedrijven die overstap ook maken.
quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:11 schreef DanOam het volgende:
Zat dit voor de gein te lezen https://forums.adobe.com/thread/654752
Deze comment tho![]()
"Also, back in the day, when you first started up and wrote the first versions of the software, how did you really know Windows or Mac would take off? Personal computers were new, so everything was pretty much based on risk. You know, the way companies USED to be run, with balls. Today every company, especially corporations, wants a guarantee or a bailout. You give Windows users a choice to switch platforms without switching their hardware (i.e., PC to more expensive Mac), and you WILL get sales of Linux versions. People want *stability*, and all you guys ever do with each new version is add more bells and whistles, which contribute to the instability. Especially on a junk operating system like Windows has always been."
quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:11 schreef DanOam het volgende:
ersonal computers were new, so everything was pretty much based on risk. You know, the way companies USED to be run, with balls. Today every company, especially corporations, wants a guarantee or a bailout. You give Windows users a choice to switch platforms without switching their hardware (i.e., PC to more expensive Mac), and you WILL get sales of Linux versions. People want *stability*, and all you guys ever do with each new version is add more bells and whistles, which contribute to the instability. Especially on a junk operating system like Windows has always been."
Wat de schermen omwisselen betreft, ik weet niet of xfce4 daar een optie voor heeft, maar ik gebruik daar xrandr voor.quote:Op zondag 21 juni 2015 05:51 schreef borbit het volgende:
Ik gebruik momenteel Xubuntu. Is er een manier om te zorgen dat mijn vensters een beetje uit elkaar blijven? Zeg maar padding in css. Dus dat vensters op 10 px van de rand van het scherm/ ander venster "ik weet niet hoe dit heet" zoals een venster nu als je het tegen de zijkant van je scherm het halve scherm vol "ik weet niet hoe dit heet".
Ik heb nu 2 schermen. Is er een manier om met een toetsencombinatie de schermen om te wisselen? Ze hebben wel een afwijkende resolutie. (laptop en 19" monitor)
Same. Voor een GUI heb je arandr trouwens.quote:Op zondag 21 juni 2015 10:45 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Wat de schermen omwisselen betreft, ik weet niet of xfce4 daar een optie voor heeft, maar ik gebruik daar xrandr voor.
Lijkt te willen doen wat ik wil. Alleen de sneltoetsen doen het niet. Moet ik naast arandr ook xrandr installeren?quote:Op zondag 21 juni 2015 14:32 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Same. Voor een GUI heb je arandr trouwens.
Volgens mij wel.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Lijkt te willen doen wat ik wil. Alleen de sneltoetsen doen het niet. Moet ik naast arandr ook xrandr installeren?
als commando xrandr doe krijg ik wel gewoon een overzicht met de resolutie en dergelijke. Ik heb 2 profielen opgeslagen in arandr. Verbonden met een toetsencombinatie. Maar geen effect als ik de toetsen indruk (alt-shift 1 en 2)quote:
Hmm, ik zou niet weten waarom die toetsencombinatie niet werkt. Sorry.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:28 schreef borbit het volgende:
[..]
als commando xrandr doe krijg ik wel gewoon een overzicht met de resolutie en dergelijke. Ik heb 2 profielen opgeslagen in arandr. Verbonden met een toetsencombinatie. Maar geen effect als ik de toetsen indruk (alt-shift 1 en 2)
Tevens hoe verbind ik de super/ meta/ windows/ toets aan het whisker menu?
Wat heerlijk dat dat gewoon in iemand zijn keuken staat hequote:Op dinsdag 23 juni 2015 14:40 schreef Aether het volgende:
The Big Features Of The Linux 4.1 Kernel
The rack with many of our daily kernel test systems
[ afbeelding ]
met apt-get kan je packages installeren.quote:Op maandag 22 juni 2015 17:37 schreef borbit het volgende:
Ik heb nu Xubuntu en wil de andere versies ook weer eens uitproberen. Wat is het verschil tussen
apt-get install ubuntu-desktop
en
apt-get install unity?
Ja maar hij zit niet in de ubuntu repository, dus moet je andere repositories toevoegen.quote:Kan ik ook Elementary interface installeren?
Er zijn vast wel andere servers te vinden.quote:Ik heb al een tijd x/l buntu. En wil ze allemaal weer eens ff bekijken voordat ik mijn systeem opnieuw installeer.
Ik ben nu ubuntu-desktop aan het installeren, deze is echt al een half uur bezig en gaat met max 150kB/s. Vaak valt ie ook naar ver onder de 100kB/s. Is er een manier om op een snellere server over te schakelen?
Als ie aan het downloaden is kan je gewoon afbreken met Ctrl + C. Als ie al aan het installeren is, is het minder handig te doen maar meestal kan je dan nog gewoon wel verder gaan met de installatie/upgrade.quote:En kan ik zo'n proces tussentijds afbreken? Of blijven er dan allemaal half werkende resten over op mijn systeem?
Ik ben weer terug gegaan naar Xubuntu vanaf Elementary. Xubuntu draait toch wel wat lekkerder.quote:Op zondag 21 juni 2015 21:03 schreef Dave94 het volgende:
Zijn er al mensen die Elementary OS Freya geprobeerd hebben?
Bij mijn buurman heb ik de laatste versie geïnstalleerd ervan, even geconfigureerd en hop! Die cheap-ass Windows meuk eraf geflikkerd... Ik heb inmiddels een maand geen klachten meer gehoord van hem. Dat geldt overigens voor alle mensen die ik migreer naar Elementary..
Op mijn laptop xubuntu gezet, werkt geweldig.
Gebruik al jaren linux op ARM GAM / De Pandora en de Dragonbox Pyra handhelds #5quote:Op dinsdag 30 juni 2015 07:48 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
http://www.phoronix.com/s(...)inux-4.2-ARM-Support
LInux en ARM![]()
Debian 8.1??quote:Op dinsdag 30 juni 2015 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gebruik al jaren linux op ARM GAM / De Pandora en de Dragonbox Pyra handhelds #5de nieuwe gaat "gewoon" debian draaien
Jessie geloof ik maar hij is er nog niet dus dat is nog niet helemaal rond.quote:
Configureerbaar als in?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 02:04 schreef Tamabralski het volgende:
Ok ik wil de mooiste linux distri/distro met configureerbare desktop. welke moet ik nemen
Even wachten dan.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 14:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Jessie geloof ik maar hij is er nog niet dus dat is nog niet helemaal rond.
quote:Docker July meetup with crate.io and more!
• Donderdag 9 juli 19:00 uur
• Blendle, Media Arena, Mediaplaza, Jaarbeurs
• Jaarbeursplein, Utrecht, Utrecht
Jamie Dobson - CEO at Container Solutions - How Can You Have a Microservice Strategy When You Don't Know What a Strategy Is?
In this talk, we’ll first reclaim the word ‘strategy’ in order to make it useful again. We’ll then look at examples of bad strategy and the reasons they come about. We’ll critique some examples of technical strategy before building up a workable, logical strategy for introducing microservices to a team or organisation.
[...]
Chris Wards - Developer Advocate at crate.io - Crate and Docker: Scale Your Database like Your Application
Crate is a distributed database that allows you to create a flexible and scalable backend suited to a wide variety of purposes. By deploying and managing your Crate Cluster using Docker, you benefit from simple scalable capacity, resilience and portability, no matter how complex or large your application becomes.
In this presentation we will discuss how Crate is built and works and why Crate is a perfect partner for Docker, including:
• The benefits of Crate's shared-nothing architecture
• Data Persistency
• Mounting Volumes
• Working with Docker tools such as Compose, Machine and Swarm
Bart Smith - Solution Architect - Kernel security and Docker
On what premises have "secure" operating systems like Qubes (Joanna Rutkowska) and Mirage OS (Peter Sewell, Cambridge) been build? What can we learn from them?
What have Joyent and Microsoft announced for Docker and how do they try to make Docker more secure?
How does virtualization on ARM differs from x86 and would ARM virtualization be a future route for Docker?
Bio - Bart Smith is a Solution Architect with special interest for security and privacy.
Wat werkt er precies niet op de site? Je kan e.g. xombrero proberen, gebruikt Webkit ipv Gecko.quote:Op zondag 5 juli 2015 20:39 schreef µ het volgende:
Heb op Fedora nu een site die niet werkt op Firefox, maar geen idee welk alternatief ik kan gebruiken. Zo lang het werkt en niet google is is het prima wat mij betreft... Ideeen?
Hele laptop kapt ermee. Met fedora 19 nooit problemen, met latest stopt hij er gewoon mee. Scherm blijft aan maar laptop hangt helemaal. Ook numlock geeft geen lampje bij toggle.quote:Op maandag 6 juli 2015 10:59 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Wat werkt er precies niet op de site? Je kan e.g. xombrero proberen, gebruikt Webkit ipv Gecko.
Niet echt moeilijk toch? Maand of 2-3 geleden een systemd script in elkaar gezet voor 1 service welke 2x opgestart werd met elk een eigen config en port, binnen een uurtje uitgezocht en werken. Had ik in het verleden 2 init scripts voor nodig.quote:Op donderdag 11 juni 2015 12:15 schreef Posergoth6667 het volgende:
Systemd:
Denial
Anger
Bargaining
Depression
Acceptance
Ik zit nu nog in het Anger stukje... Ik moet op de een of andere manier een .service schrijven voor systemd omdat de software het zelf niet aanlevert en scripts vanuit init.d niet meer aangeroepen worden op Ubuntu Server 15.04. Grrrrrrrr
NetworkManager is totaal overbodig op een server. In Debian gebruik ik /etc/network/interfaces, bij Fedora/CentOS de ifcg-scripts (network.service) en openSUSE heeft nu de wicked-service, wat ook de ifcfg-scripts gebruikt.quote:Op maandag 6 juli 2015 23:05 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Niet echt moeilijk toch? Maand of 2-3 geleden een systemd script in elkaar gezet voor 1 service welke 2x opgestart werd met elk een eigen config en port, binnen een uurtje uitgezocht en werken. Had ik in het verleden 2 init scripts voor nodig.
Firewalld bevalt me ook wel voor simpele configs (NAT/port forwarding router bouwen is nog beetje uitzoekwerk icm config management tools) .
Het enige wat ik echt kut vind is NetworkManager, welke crackhead dat heeft bedacht... De hele network stack is wack, prima voor laptop maar op servers zuigt het. Failed to start LSB... En zoek dan maar wat je verkeerd hebt geconfigureerd op een server met 250 netwerk related config files. Dus tegenwoordig gebeurt er 1 ding: Verwijder NetworkManager en knal good old network.service erop.
Tof! maar 99 euro voor een case is wel prijzig.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 15:00 schreef Aether het volgende:
Kickstarter: DC2 - Desktop Container Computer for Docker Containers
Fun: Select from a variety of common shipping container colors and logos or add your own logo to a plain white version.
Fanless: no extra noise on your desktop.
Fast: Dual Core 1.33GHz, 400+MB/s SSD.
DC2 runs Docker on a 64 bit Linux OS so you have binary compatibility deploying your Docker Containers on AWS, Azure, Digital Ocean, Google, Rackspace or any other 64 bit Linux Docker host.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een los minnow board is ook niet erg goedkoop: $145 voor een dual atom cpu + board.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 15:10 schreef TargaFlorio het volgende:
Ziet er leuk uit inderdaad maar wel flink aan de prijs.
cd /home/kandijfijnquote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:25 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik ben het even kwijt. Maar hoe maak je ook alweer een snelkoppeling?
Ik wil dat er een /home/kandijfijn een map komt te staan met /home/kandijfijn/data die een snelkoppeling is naar /data
Ik had niet cd gedaan naar cd juiste folderquote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:36 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
cd /home/kandijfijn
ln -s /data data
twitter:Manz twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 01:14:59# /etc/init.d/daemon stop http://t.co/LMJK6UX4B9 reageer retweet
Je hebt ook altijd nog de man-pages, staan ook (meestal) voorbeelden bij.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik had niet cd gedaan naar cd juiste folder. Ik wist dat ik iets achterlijk simpels verkerd deed. Dank
Je had ookquote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik had niet cd gedaan naar cd juiste folder. Ik wist dat ik iets achterlijk simpels verkerd deed. Dank
1 | ln -s /data /home/kandijfijn/data |
1 2 | cd /tmp ln -s ../data /home/kandijfijn/data |
1 2 | mkdir /home/kandijfijn/data sudo mount --bind /data /home/kandijfijn/data |
Ik heb /data direct als een partitie in ntfs zodat Windows install eventueel ook bij mijn data kan. Er is geen /home/data?quote:Op woensdag 8 juli 2015 22:26 schreef devzero het volgende:
[..]
Je had ook
[ code verwijderd ]
kunnen doen. Alleen als je relative paden gaat gebruiken moet je oppassen.
[ code verwijderd ]
zal een link maken van /home/kandijfijn/data naar /home/data (/home/kandijfijn/../data)
Nee. Je moet je alleen realizeren dat ln -s een link zal aanmaken ongeacht of de target bestaat of niet en dus niet waarschuwt als je iets raars doet en dat bij ln -s een link met een relatief pad het pad van de link als basis wordt genomen.quote:
1 2 | cd /tmp ln -s ../../data /home/kandijfijn/data |
Bij startup & shutdown (autostart) kan je ook je eigen dingen toevoegen. Of via rc.local.quote:Op donderdag 9 juli 2015 00:07 schreef WammesWaggel het volgende:
Is het mogelijk om in Kubuntu automatisch met het opstarten een programma naar keuze te laden? in dit geval VPN One Click.
Ben zelf gaan googelen maar kom niet verder dan het menu binnen Startup and Shutdown en daar staan allleen wat aanvinkbare opties van onderdelen van Kubuntu.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | <?php $html = file_get_contents('./file.html', true); $exp = explode('<ul class="rdm">', $html); $exp2 = explode('</ul>', $exp[1]); preg_match_all("/[0-9]{4,}/", $exp2[0], $out); foreach ($out[0] as $new) { echo $new; echo "\r\n"; } ?> |
man git-checkout geeft:quote:Op vrijdag 10 juli 2015 02:00 schreef superky het volgende:
Hey weet iemand wat git checkout -f step-0 doet? Met name die '-f'.
Ik weet wat git checkout stop-0 doet. Dat is gewoon dat je naar de branch stop-0 gaat. Maar die -f, dat weet ik dus niet. Ik vermoed dat -f voor force staat.
Ik las het op deze link: https://docs.angularjs.org/tutorial/step_00
En ik vroeg het me gewoon af. Ik had al gegoogled, maar ik kon helaas niets vinden..
1 2 3 4 5 6 | -f, --force When switching branches, proceed even if the index or the working tree differs from HEAD. This is used to throw away local changes. When checking out paths from the index, do not fail upon unmerged entries; instead, unmerged entries are ignored. |
Waarom zou je dat met Bash willen doen en niet met bv Python? Het zou met Bash in theorie wel kunnen, met genoeg sed lukt alles wel, maar het lijkt mij niet zo zinvol. Het volgende zou misschien werken (ongetest) als wat je zoekt op één regel staat:quote:Op donderdag 9 juli 2015 17:46 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb een klein PHP script geschreven, dit wil ik nu omzetten naar bash. Geen idee of dit alleen met bash mogelijk is. ...
1 | cat file.html | sed -nE 's/.*<ul...>([^,]*)</ul>.*/\1/p' | fmt -1 | grep -E ^[0-9]{4}$ |
Done, is het vragen om een password nog te verwijderen?quote:Op donderdag 9 juli 2015 10:17 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Bij startup & shutdown (autostart) kan je ook je eigen dingen toevoegen. Of via rc.local.
Welk password? Root? Van de VPN natuurlijk... kan je dat niet in het script/programma wat wordt opgestart aangeven?quote:Op zaterdag 11 juli 2015 19:45 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Done, is het vragen om een password nog te verwijderen?
cronjobs geven deze mogelijkheid. @reboot geeft alles wat je zoekt.quote:Op donderdag 9 juli 2015 00:07 schreef WammesWaggel het volgende:
Is het mogelijk om in Kubuntu automatisch met het opstarten een programma naar keuze te laden? in dit geval VPN One Click.
Ben zelf gaan googelen maar kom niet verder dan het menu binnen Startup and Shutdown en daar staan allleen wat aanvinkbare opties van onderdelen van Kubuntu.
Het zijn Noord-Koreanen.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:05 schreef robin007bond het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Star_OS
Kende je dit nog nietquote:Op zaterdag 11 juli 2015 18:05 schreef robin007bond het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Star_OS
Ik wist er niks van. Het is wel erg lachwekkend.quote:Op woensdag 15 juli 2015 20:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kende je dit nog niet. Dictaturen doen dat wel vaker
. Eigen distro'tje maken skin erover wat kleine tweaks. EIGEN OS!!! En de gehele bevolking zit op XP of zo
Ik had hetzelfde hierquote:Op woensdag 15 juli 2015 21:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik wist er niks van. Het is wel erg lachwekkend.
Omdat ik niet bekend met Python, zou me maanden kosten om het te leren denk ikquote:Op vrijdag 10 juli 2015 09:55 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Waarom zou je dat met Bash willen doen en niet met bv Python? Het zou met Bash in theorie wel kunnen, met genoeg sed lukt alles wel, maar het lijkt mij niet zo zinvol. Het volgende zou misschien werken (ongetest) als wat je zoekt op één regel staat:
[ code verwijderd ]
Maar brrr.Zelfs PHP lijkt me dan nog haast beter.
Borderlands 2 werkt ook redelijkquote:Op zondag 19 juli 2015 00:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Soms ben je echt blij verrast ik wilde eens Europe Universalis 4 gaan spelen is hij gewoon beschikbaar op Steamlinux en draait hij ook nog eens meer dan redelijk op de open-source ati drivers.
Dat SteamOS is een goede boost geweest voor gaming op Linux blijkbaar
Dat draait niet op mijn laptopquote:
En linux 4.1 moet ook een performance boost geven.quote:Op zondag 19 juli 2015 12:18 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dat draait niet op mijn laptop, voor gaming heb ik een Windowspc. Maar die staat niet in de huiskamer en dat vind ik weer zo ongezellig.
Het is gewoon een fijne ervaring dat een game probleemloos werkt als je prutsen in Wine gewend bent met winetricks etc..
Overall? Of vooral grafisch?quote:Op zondag 19 juli 2015 12:31 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
En linux 4.1 moet ook een performance boost geven.
quote:Ontwikkelaars bootsen Chrome OS na met Linuxdistributie
Ontwikkelaars werken aan een Linuxdistributie die dezelfde functionaliteiten als Googles Chrome OS biedt, maar gebruikmaakt van conventionele opensourcesoftware. De recentste versie van het besturingssysteem Chromixium verscheen afgelopen weekend.
Dat is wel een aparte bug.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 22:28 schreef Igen het volgende:
Ik ben steeds tevredener over Linux maar er blijven toch maar rare bugs inzitten.
In Gnome 3 bijvoorbeeld dat regelmatig in de balk bovenin beeld één letter niet wordt weergegeven. Een keer was het de 'w', dan stond er bijvoorbeeld 'Chromium Web Bro ser'. Vandaag is het de '2', dus als tijd staat er nu 'di :8' en als huidige buitentemperatuur '3,6 °C'.
But why?
Misschien een bug?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 22:28 schreef Igen het volgende:
Ik ben steeds tevredener over Linux maar er blijven toch maar rare bugs inzitten.
In Gnome 3 bijvoorbeeld dat regelmatig in de balk bovenin beeld één letter niet wordt weergegeven. Een keer was het de 'w', dan stond er bijvoorbeeld 'Chromium Web Bro ser'. Vandaag is het de '2', dus als tijd staat er nu 'di :8' en als huidige buitentemperatuur '3,6 °C'.
But why?
"HTML5 ondersteunt geen streaming technologie". What the..?quote:De beperkingen van Microsoft Silverlight zijn ons bekend. Wij volgen actief de ontwikkelingen in de markt en er volgt een vervangende player zodra er een goed alternatief beschikbaar is. Html 5 video ondersteunt geen streaming technologie. Hierdoor zijn wij aangewezen op Microsoft Silverlight.
quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:57 schreef robin007bond het volgende:
Ik stuur ZeelandNet een e-mail waarom ze nog Silverlight gebruiken voor de live tv in plaats van HTML5. Krijg ik:
[..]
"HTML5 ondersteunt geen streaming technologie". What the..?
Hoe moet je die WSGI-koppeling met dat bestand instellen? Ik gebruik Nginx.quote:De HTTP interface kan voor ontwikkeldoeleinden gestart worden met de tool dvs-http.py. Deze tool start een Bottle ontwikkelserver op http://localhost:8080/ (of optioneel op een andere host/poort-combinatie). Voor productiedoeleinden kun je de WSGI-koppeling in dvs-http.wsgi gebruiken.
Heb je ze er ook al op gewezen dat de nieuwe IE (10 toch?) ook geen Silvershite meer zal ondersteunen?quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:57 schreef robin007bond het volgende:
Ik stuur ZeelandNet een e-mail waarom ze nog Silverlight gebruiken voor de live tv in plaats van HTML5. Krijg ik:
[..]
Whut?Ze noemen zichzelf een ISP??Heel veel websites maken tegenwoordig overstap naar HTML5(fucking xHamster is 2/3 jaar geleden al begonnen !!!),gewoon faal beleid van van hun management.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind het kwalijker dat ze "repository" fout schrijvenquote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:27 schreef µ het volgende:
[ afbeelding ]
Voor degenen die nog niet wisten wat github is.
Het is Fox he...quote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:27 schreef µ het volgende:
[ afbeelding ]
Voor degenen die nog niet wisten wat github is.
Het mooie aan linux vind ik dat als je het wilt het gewoon kan. Alleen wil ik zo weinigquote:Op woensdag 29 juli 2015 13:39 schreef Afwazig het volgende:
Linux als desktop gebruiken of Linux als server gebruiken is dan ook erg verschillend.
Laat maar, om de een of andere reden werkt het nu. Ik weet niet precies wat ik fout/goed heb gedaan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 14:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Beste mensen, ik zit momenteel een beetje in zak en as met mijn nieuwe laptop (Medion Akoya E7225). Ik heb daar single boot Ubuntu op proberen te zetten met een Live-usb met behulp van deze handleiding. Maar nu, iedere keer dat ik boot, springt 'ie direct naar de BIOS. Ik heb boot-repair gedraaid (pastebin-infobestand), maar dat brengt ook geen soelaas.
Ik vermoed dat het komt doordat Intel SRT niet uitgeschakeld is, maar die optie staat niet in mijn bios en via Windows gaat ook niet meer omdat dat systeem verwijderd is bij het installeren van Ubuntu. Wat kan ik nog doen?
Bij voorbaat dank.
Bijzonder. Fijn dat het nu werkt in ieder geval.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Laat maar, om de een of andere reden werkt het nu. Ik weet niet precies wat ik fout/goed heb gedaan.
De keren dat iets ineens werkt kan ik inmiddels niet meer op 1 hand tellen...quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Bijzonder. Fijn dat het nu werkt in ieder geval.
Welkom.
Wat moet er nu gelinkt worden aan /opt/google/chrome/PepperFlash/libpepflashplayer.so? Vind het allemaal maar onduidelijk gekanker.quote:There are other ways of getting libpepflashplayer.so: via the installer available in the official Ubuntu 14.04+ repositories and via the Pepper Flash PPA which is also available for older Ubuntu versions - once installed, then you'll need to create a symbolic link for Pepper Flash to /opt/google/chrome/PepperFlash/libpepflashplayer.so or see step 3 for how to change the path to it.
Simpel thuisnetwerkje. Ik ben een developer, geen beheerder. Al vind ik mijn eigen systeem beheren wel heel leuk.quote:Op woensdag 29 juli 2015 21:20 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Vraagje aan iedereen uit interesse, wat is de grootste omgeving geweest welke je beheerd hebt?
Euh... Groter dan je op een paar handen kunt tellen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 21:20 schreef Aneurism het volgende:
[..]
De keren dat iets ineens werkt kan ik inmiddels niet meer op 1 hand tellen...
Vraagje aan iedereen uit interesse, wat is de grootste omgeving geweest welke je beheerd hebt?
Organisatie bestaande uit ongv 150 laptops met een stuk of 50-100 TC's. en telefoonsquote:Op woensdag 29 juli 2015 21:20 schreef Aneurism het volgende:
[..]
De keren dat iets ineens werkt kan ik inmiddels niet meer op 1 hand tellen...
Sowieso gewoon bij Ubuntu zweren toch?quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:51 schreef De_Dakgoot het volgende:
Nieuwe laptop komt binnenkort binnen, ga er vooral mee developen
Nog steeds bij arch zweren of zijn er ook al verbeteringen in andere distro's?
Jammer dat er weer veel mensen van die domme trollvragen stellen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:42 schreef Aether het volgende:
Interviews: Ask Richard Stallman a Question.
twitter:agaric twitterde op donderdag 23-07-2015 om 04:55:31Today RMS + Chomsky met for the 1st time, We discussed the Free Software Movement, workers rights + coops @fsf @USFWC http://t.co/W9qCQKGm0x reageer retweet
Die man is compleet de weg kwijt, je moet eens opzoeken hoe hij internet...quote:Op donderdag 30 juli 2015 19:47 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]twitter:agaric twitterde op donderdag 23-07-2015 om 04:55:31Today RMS + Chomsky met for the 1st time, We discussed the Free Software Movement, workers rights + coops @fsf @USFWC http://t.co/W9qCQKGm0x reageer retweet
Hij is een baas. Tegenwoordig internet hij trouwens via Tor.quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:58 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Die man is compleet de weg kwijt, je moet eens opzoeken hoe hij internet...
Het sluit uiteraard het andere niet uit als profeet heeft hij erg wel betekent voor de open software beweging. Maar hij slaat een beetje door soms je kan niet verwachten dat softwarebedrijven zomaar hun code gratis weggeven.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:17 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hij is een baas. Tegenwoordig internet hij trouwens via Tor.
Dat had je eens verteld ja. Tofquote:
Ik snap zijn principiële stand van zaken wel. Als iedereen zo principieel zou zijn, dan zou gesloten software helemaal geen kans hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:33 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het sluit uiteraard het andere niet uit als profeet heeft hij erg wel betekent voor de open software beweging. Maar hij slaat een beetje door soms je kan niet verwachten dat softwarebedrijven zomaar hun code gratis weggeven.
Je bedoelt alle computergebruikers? Of alle software-ontwikkelaars?quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:47 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat had je eens verteld ja. TofIk mag hem ook heel erg. Dit soort idealisten heeft de wereld nodig.
[..]
Ik snap zijn principiële stand van zaken wel. Als iedereen zo principieel zou zijn, dan zou gesloten software helemaal geen kans hebben.
Computergebruikers.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je bedoelt alle computergebruikers? Of alle software-ontwikkelaars?
Voor de meeste gebruikers zijn computers complete black boxes die niet eens weten wat opensource software is. Die downloaden een keer Firefox, VLC omdat het goed werkt en Libreoffice omdat ze word niet kunnen downloadenquote:Op donderdag 30 juli 2015 23:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Computergebruikers.
Eigenlijk allebei.
Helaas is dat vaak het geval. Daarom zie ik het als mijn taak om gebruikers voor te lichten over de ethische principes achter vrije software.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:05 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Voor de meeste gebruikers zijn computers complete black boxes die niet eens weten wat opensource software is. Die downloaden een keer Firefox, VLC omdat het goed werkt en Libreoffice omdat ze word niet kunnen downloaden.
De gebruikers zal het verder een reet roesten.
MEGA is wel chill inderdaad. Helaas niet volledig vrij.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:07 schreef Kandijfijn het volgende:
Trouwens nog liefhebbers van MEGA hier? Ik gebruikte altijd dropbox en daarna Google-drive vanwege de Gmail integratie.
Maar de 50 GB, encryptie en uitstekende linux en Androidclients zijn echt fantastisch.
http://yro.slashdot.org/s(...)shdot+%28Slashdot%29quote:Mega Technique
by Anonymous Coward
I've seen some criticism from open source advocates and hackers that Mega can't be trusted because the source isn't available.What assurance could you give someone to the point that their files may not be kept secret while hosted on your platform?
Dotcom: I'm not involved in Mega anymore. Neither in a managing nor in a shareholder capacity. The company has suffered from a hostile takeover by a Chinese investor who is wanted in China for fraud. He used a number of straw-men and businesses to accumulate more and more Mega shares. Recently his shares have been seized by the NZ government. Which means the NZ government is in control. In addition Hollywood has seized all the Megashares in the family trust that was setup for my children. As a result of this and a number of other confidential issues I don't trust Mega anymore. I don't think your data is safe on Mega anymore. But my non-compete clause is running out at the end of the year and I will create a Mega competitor that is completely open source and non-profit, similar to the Wikipedia model. I want to give everyone free, unlimited and encrypted cloud storage with the help of donations from the community to keep things going.
Amazon cloud storagequote:Op vrijdag 31 juli 2015 11:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Holy shit. Waarvan is dat?
Overigens gebruik ik mijn Raspberry Pi als "cloud".
Dat is niet duur voor onbeperkte opslag. En als je alles encrypt is er niet veel aan de hand.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 11:46 schreef µ het volgende:
[..]
Amazon cloud storage. $60 per jaar vind ik wel acceptabel
.
Alles zelf geencrypt voordat ik upload overigens.
Haha. Nee joh. Windows is gewoon verreweg het meestgebruikte OS. Niet gek dat dat dan aandacht krijgt. Ik gebruik overigens ook gewoon Windows naast mijn Linux.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:53 schreef robin007bond het volgende:
Ergeren jullie je ook zo aan de aandacht die Windows 10 krijgt?Echt vreselijk. Eergisteren was het zelfs nog in het journaal.
Ben je ook een beetje op de hoogte van open source hardware? Ik hoorde laatst dat Facebook de inrichting en samenstelling van zijn serverpark open source had gemaaktquote:Op vrijdag 31 juli 2015 11:11 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helaas is dat vaak het geval. Daarom zie ik het als mijn taak om gebruikers voor te lichten over de ethische principes achter vrije software.
[..]
MEGA is wel chill inderdaad. Helaas niet volledig vrij.
Dit is ook wel een aardig alternatief:
https://www.seafile.com/en/home/
Ook encryptie en goede clients (die ook allemaal vrij zijn).
Oh, ik kan geen gratis pakket meer vinden.Jammer!
quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:53 schreef robin007bond het volgende:
Ergeren jullie je ook zo aan de aandacht die Windows 10 krijgt?Echt vreselijk. Eergisteren was het zelfs nog in het journaal.
Het heeft invloed op vrijwel iedereen het is terecht nieuwsquote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:53 schreef robin007bond het volgende:
Nee, sorry, daar kan ik me niet aan ergeren. Waarom eigenlijk?quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:53 schreef robin007bond het volgende:
Helaas is vrije hardware er nauwelijks. De meeste hardware kun je niet eens met enkel vrije software aan de praat krijgen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 13:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ben je ook een beetje op de hoogte van open source hardware? Ik hoorde laatst dat Facebook de inrichting en samenstelling van zijn serverpark open source had gemaakt.
Ik ben ben het trouwens wel met je eens hoor over dat de open source heel erg sterk en belangrijk is. Alleen in de praktijk gaat het (nog) niet werken,
Mee eens, maar alsnog vind ik alle aandacht die windows krijgt irritantquote:Op vrijdag 31 juli 2015 13:35 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het heeft invloed op vrijwel iedereen het is terecht nieuws![]()
.
Ja, dat is inderdaad waar.. Maar toch wel vervelend.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 13:35 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het heeft invloed op vrijwel iedereen het is terecht nieuws![]()
.
Ik ben niet zo heel graag een early adopter met clouddienstenquote:Op vrijdag 31 juli 2015 14:11 schreef robin007bond het volgende:
Dit is ook een hele interessante clouddienst overigens:
https://www.disk42.com/en/
[..]
Ja, dat is inderdaad waar.. Maar toch wel vervelend.
Dat snap ik wel.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 14:39 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ben niet zo heel graag een early adopter met clouddiensten. Dat ik met Ubuntu One een afwachtende houding had ben ik erg blij mee geweest.
Tof!quote:Op vrijdag 31 juli 2015 15:39 schreef Kandijfijn het volgende:
Ons kassasysteem werkt trouwens ook op een Debianbasis. Altijd grappig hoe vaak je linux in het dagelijks leven tegenkomt
Niiice.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Bij de Pearl (mijn bril komt daar weg) draaien ze een antiek dosprogramma via wine in Debian![]()
Daar hebben ze kennelijk nog nooit van Dosbox gehoord. Mijn bedrijf heeft tot diep in deze eeuw nog met WordPerfect gewerkt in een geëmuleerde DOS-omgeving. De financiële administratie heeft nog heel lang met een DOS-versie van Exact gewerkt.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Bij de Pearl (mijn bril komt daar weg) draaien ze een antiek dosprogramma via wine in Debian![]()
Misschien gebruiken ze die linuxomgeving ook wel voor andere dingen en viel het mij toevallig op dat ze een antiek dosprogramma draaiden met Linuxquote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:23 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Daar hebben ze kennelijk nog nooit van Dosbox gehoord. Mijn bedrijf heeft tot diep in deze eeuw nog met WordPerfect gewerkt in een geëmuleerde DOS-omgeving. De financiële administratie heeft nog heel lang met een DOS-versie van Exact gewerkt.
Mja ik krijg de melding No such file or directory bij het intypen in de terminal, er gaat toch weer iets fout danquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 01:26 schreef mschol het volgende:
file:// en smb:// zouden volgens mij gewoon moeten werken
let wel op dat je wellicht andere slashes moet gebruiken
tevens moet je die file:// en smb:// wel ergens mee openen..
Ik wacht nog steeds tot ze het project opensourcen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 14:39 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ben niet zo heel graag een early adopter met clouddiensten. Dat ik met Ubuntu One een afwachtende houding had ben ik erg blij mee geweest.
Welke Pearl?quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Je kan toch Dolphin file-manager gebruiken?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 02:22 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Mja ik krijg de melding No such file or directory bij het intypen in de terminal, er gaat toch weer iets fout dan![]()
De eigen software van Blackberry installeren lukt wel via Wine maar start vervolgens niet op, dus dat is ook geen oplossing.
twitter:DamienDuportal twitterde op maandag 03-08-2015 om 09:20:51@booyaa @Quintus23M @HypriotTweets and 1000 is gone, seems i can go further
1/2 http://t.co/rSNTjI3sFd reageer retweet
Die in Emmenquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 17:25 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Welke Pearl?
[..]
Je kan toch Dolphin file-manager gebruiken?
tik eens in: ip linkquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 21:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb een oude laptop gewist en geherinstalleerd met Ubuntu 14.04 Server. Op zich werkt alles goed, behalve één dingetje: de helft van de tijd doet de ethernetadapter het niet. En dat is letterlijk de helft van de tijd: het werkt om en om. De eerste keer werkt alles perfect, de tweede keer wordt de adapter niet eens herkend (ifconfig eth0 geeft dan melding 'device not found'), de derde keer werkt het weer direct en de vierde keer wordt 'ie weer niet herkend. Iemand een idee waaraan dat kan liggen?
Mag ik vragen waarom je een servereditie installeert op een laptop?quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 21:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik heb een oude laptop gewist en geherinstalleerd met Ubuntu 14.04 Server. Op zich werkt alles goed, behalve één dingetje: de helft van de tijd doet de ethernetadapter het niet. En dat is letterlijk de helft van de tijd: het werkt om en om. De eerste keer werkt alles perfect, de tweede keer wordt de adapter niet eens herkend (ifconfig eth0 geeft dan melding 'device not found'), de derde keer werkt het weer direct en de vierde keer wordt 'ie weer niet herkend. Iemand een idee waaraan dat kan liggen?
Ik gebruik die laptop verder niet (heb een nieuwe gekocht) behalve als server en hij heeft niet veel vermogen. Als ik een gewone editie installeer, slorpen de GUI en al die standaardprogramma's weer wat RAM en opslag op. Daarom de (uitgeklede) servereditie.quote:Op maandag 10 augustus 2015 09:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je een servereditie installeert op een laptop?
Ah, dat is dan inderdaad een logische keuze. Vandaar.quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik gebruik die laptop verder niet (heb een nieuwe gekocht) behalve als server en hij heeft niet veel vermogen. Als ik een gewone editie installeer, slorpen de GUI en al die standaardprogramma's weer wat RAM en opslag op. Daarom de (uitgeklede) servereditie.
Zo te zien is die niet actief. Er zijn drie interfaces (lo, eth0 en wlan0 (die uitstaat)) en achter geen van die staat iets van dhcpcd.quote:Op zondag 9 augustus 2015 19:01 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
tik eens in: ip link
Bij steeds meer distro's wordt de BSD-manier van network device naming gebruikt. Mijn netwerkadapter heet 'enp2s0'.
Kan je zien op welke interface(s) dhcpcd actief is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |