Ah oké, dat snap ik wel. Ja, het is relatief wel duur,quote:
Dat is inderdaad waar. Sowieso valt het bijleren heel erg mee. Ik denk dat de meeste van jullie het ook wel zouden halen met wat bepaalde topics bijleren als je die nog niet weet.quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:54 schreef DanOam het volgende:
[..]
Nope geen certi's hier, maar volgens mij zijn vrijwel alle certificaten in de IT wereld onderhevig aan veroudering toch?
Ik weet eerlijk gezegd niets van het certificaat af maar je zou hem er bij kunnen doen, dan heb je in iedergeval een groot deel van de stof al onder de knie en hoef je voor de volgende vernieuwingen niet al teveel bij te leren.
Ja. Die wordt onder debian etc. automatisch aangemaakt tegenwoordigquote:Op donderdag 4 juni 2015 09:50 schreef µ het volgende:
[..]
Debian oid?
Als je geen avahi/dnsmasq hebt draaien kan je gewoon die files editen. Kan ook een van de netwerkscripts zijn...
Ik heb LPI-1 (LPI 101 en LPI 102).quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:49 schreef robin007bond het volgende:
Zijn er meer mensen die de LPI-certificaten hebben gehaald? Denken jullie dat het meerwaarde toevoegt?
Ik ben momenteel in het eerste jaar van mijn studie en zou graag die certificaten willen halen. Echter zit ik te twijfelen of ik dat niet beter in latere jaren kan doen, omdat certificaten ook weer verouderen en dergelijke.
$110, valt toch wel mee? Ik ben benieuwd hoe het zit met herkansen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat ik zou scoren op zo'n certificatie toets. Maar het is net FF te duur om het gewoon een keer te proberen.
Ik werk nu al 6 jaar fulltime met Linux servers, geloof me, zonder te leren zak ik gewoon en dat gaat vandaag dus gebeurenquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat ik zou scoren op zo'n certificatie toets. Maar het is net FF te duur om het gewoon een keer te proberen.
150 euro? Tenminste, dat staat bij ons op de factuurquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:21 schreef robin007bond het volgende:
[..]
$110, valt toch wel mee? Ik ben benieuwd hoe het zit met herkansen.
Ha, cool om te weten. Ik doe informatica op een hbo. Het liefst wil ik in de software engineering kant werken, maar het lijkt me gewoon leuk om werkgevers te laten zien dat ik mijn weg wel kan vinden in GNU/Linux.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:21 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik heb LPI-1 (LPI 101 en LPI 102).
Ben nu bezig met LPI-2.
Welk studie doe je en heb je interesse in Linux? Als je straks als Windows Administrator te werk gaat heb je er vrij weinig aan
Maakt verder niet uit wanneer je je certificaten behaald, ookal verloopt het na een maand. Een certificaat is gewoon een bewijs dat je de stof kent.
Als iemand bij ons komt solliciteren maakt het vrij weinig uit of diegene zijn certificaat een half jaar of 3 jaar geleden heeft behaald.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:07 schreef DanOam het volgende:
Moet je kijken wat een lelijke fout hier gemaakt is, dit breekt fullscreen recording in ffmpeg 2.6.3.In computer science zijn er 2 echt lastige dingen, namelijk cache invalidatie, het benoemen van zaken, en "off by one" fouten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus als ik het goed begrijp;
Als de waarde van wijdte hoger is of gelijk aan de gebruikte width OF als de waarde van hoogte hoger is of gelijk aan de gebruikte hoogte, spuug error uit...
Die error moet alleen weergegeven worden wanneer de width of height hoger zijn dan de gebruikte resolutie, maar niet gelijk aan... omdat dit juist voor fullscreen recording is.
1 2 3 4 | Q: You need to execute the command to verify the kernel version of the operating system installed on your computer. Correct Answer Your Answer uname -v uname -a |
1 2 3 | Q: You need to execute the command to unload the sr_mod module from the Linux kernel. Correct Answer Your Answer modprobe -r sr_mod rmmod sr_mod |
Vreemd ja, die -r optie voor rmmod is als je een hele stack modules wilt unloaden, dus de module zelf en alle modules die daar van af hangen. :\ Volgens mij is sr_mod ook een "top" module, vandaar de -r optie om recursive te unloaden.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:40 schreef xaban06 het volgende:
[ code verwijderd ]
Dit wordt dus als fout berekend, terwijl uname -a een uitbreiding is op uname -v....
En nog een:
[ code verwijderd ]
Wat is er fout aan mijn antwoord
Wat bedoel je met recursive?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:44 schreef DanOam het volgende:
[..]
Vreemd ja, die -r optie voor rmmod is als je een hele stack modules wilt unloaden, dus de module zelf en alle modules die daar van af hangen. :\ Volgens mij is sr_mod ook een "top" module, vandaar de -r optie om recursive te unloaden.
1 2 3 | -r --remove This option causes modprobe to remove rather than insert a module. If the modules it depends on are also unused, modprobe will try to remove them too. Unlike insertion, more than one module can be specified on the command line (it does not make sense to specify module parameters when removing modules). |
1 2 3 4 5 | NAME rmmod - simple program to remove a module from the Linux Kernel SYNOPSIS rmmod [ -f ] [ -w ] [ -s ] [ -v ] [ modulename ] |
Sorry ik verwar ook, je kan met beide commands unloaden maar modprobe -r heeft de voorkeur.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:46 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met recursive?
man van modprobe:
[ code verwijderd ]
man van rmmod:
[ code verwijderd ]
Ik ga teveel offtopic, excuses
Nee hoor.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:49 schreef DanOam het volgende:
[..]
O wacht lol, rmmod is om de module te verwijderen uit de kernel... volgens mij ben je die module dan ook echt kwijt. Modprobe met -r is om te unloaden.
Die van mij is vmlinuz-linuxquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:37 schreef xaban06 het volgende:
Een quiz vraag is bijvoorbeeld, je moet de juiste kernel aan de juiste omschrijving linken.:
vmlinux
vmlinuz
zImage
Uncompressed version of the Linux kernel file; not bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable and limited to 512 KiB in size
Dan moet je net vaak genoeg met kernel bestanden gewerkt hebben om het te weten.
1 2 3 4 5 6 | Q: You have purchased a new CD-ROM disk. You need to view the items listed in the disk after mounting it under the /mnt directory. Which commands should you execute to accomplish the task? Correct Answer Your Answer mount /dev/cdrom /mnt mount /dev/cdrom /mnt cd /mnt ls /mnt ls |
Haha, dat is wel stom zeg.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:56 schreef xaban06 het volgende:
Nog zo een idiote vraag, hoe kan je dit nou verkeerd rekenen.
[ code verwijderd ]
Ok, ik hou al op
Zou je tegenwoordig nog een CD-ROM hebben?quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:06 schreef robin007bond het volgende:
Zou je tegenwoordig trouwens CDROM niet onder /media mounten?
Als dat het type vraag is moet het wel goed te doen zijn. Welk examen is dat?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:37 schreef xaban06 het volgende:
Een quiz vraag is bijvoorbeeld, je moet de juiste kernel aan de juiste omschrijving linken.:
vmlinux
vmlinuz
zImage
Uncompressed version of the Linux kernel file; not bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable
Compressed version of the Linux kernel file; bootable and limited to 512 KiB in size
Dan moet je net vaak genoeg met kernel bestanden gewerkt hebben om het te weten.
Ja die zie ik ook steeds vaker. Enig idee waar het idee achter dat pad vandaan komt? Distrospecifiek of iets algemeens?quote:Op donderdag 4 juni 2015 12:03 schreef DanOam het volgende:
Met cdemu als virtual cd drive mount hij hier altijd op /run/media/username/<label>kenmerk van udisks2
Waarschijnlijk vanwege veiligheid omdat /media voor alle users toegankelijk is terwijl /run/media/user user specifiek is. Eigenlijk onnodig als jij dan de enige gebruiker bentquote:Op donderdag 4 juni 2015 13:58 schreef µ het volgende:
[..]
Ja die zie ik ook steeds vaker. Enig idee waar het idee achter dat pad vandaan komt? Distrospecifiek of iets algemeens?
Dat gevoel had ik inderdaad ook.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:13 schreef DanOam het volgende:
[..]
Waarschijnlijk vanwege veiligheid omdat /media voor alle users toegankelijk is terwijl /run/media/user user specifiek is. Eigenlijk onnodig als jij dan de enige gebruiker bent
Uit Arch topic:
"Why /media/$DEVICE is moving to /run/media/$USER/$DEVICE:
* we want it to be on a tmpfs so that root can be read-only, /run is therefore a natural place to put it
* devices managed by udisks(2) are supposed to be owned by the user who mounted it, to avoid name clashes or denial-of-service problems. It therefore makes sense to use a user-specific folder to create the mountpoints in."
Voor zover ik weet doet udisks2 dit automatisch zo op elke distro, sommige distro's hebben het zodanig gepatched dat ze alsnog een andere mountpoint gebruiken.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:52 schreef µ het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik inderdaad ook.
Heb het gezien op systemen in de RHEL-familie, maar geen idee of de andere stromingen het ook doen?
Als ze het niet doen gaat het wel gebeuren (een read only root is de toekomst)quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:52 schreef µ het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik inderdaad ook.
Heb het gezien op systemen in de RHEL-familie, maar geen idee of de andere stromingen het ook doen?
Gratzquote:Op donderdag 4 juni 2015 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Inmiddels de toets gemaakt, heb mijn LPI201 binnen, nu nog LPI202 en dan ben ik LPIC-2 gecertificeerd
Maar je merkt er ook niets van, dus kan je het net zo goed doen. Mijn oldskool thinkpad is multi-user. Heb accounts voor mijzelf, vrienden, gastgebruikers die even willen internetten, dus superhandig dat als eentje ingelogd is en een usb erin heeft hangen dat de ander er niet bij kan.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:13 schreef DanOam het volgende:
Eigenlijk onnodig als jij dan de enige gebruiker bent
Allemaal online?quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Inmiddels de toets gemaakt, heb mijn LPI201 binnen, nu nog LPI202 en dan ben ik LPIC-2 gecertificeerd
Ah zoquote:Op donderdag 4 juni 2015 16:12 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je online?
Gewoon bij een test center achter een computer zonder internet.
Nogal kutvragen idd.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:12 schreef xaban06 het volgende:
Wel bout vragen.
O.a.:
Hoe ziet /etc/fstab eruit, kies uit:
<mount point> <device> <filesystem> <options> <fsck settings>
<mount point> <device> <options> <filesystem> <fsck settings>
<device> <mount point> <filesystem> <options> <fsck settings>
<nog een antwoord die ik even niet herinner>
<nog een antwoord die ik even niet herinner>
Ja uh ik werk om de zoveel dagen met fstab, al jarenlang, maar zoiets onthou ik echt niet.
Een andere:
Vul de exacte pad van een SCSI backup tape die nog niet 'rewinded' is: /dev/_______
Andere:
Wat is het verschil tussen zImage en bzImage: <5 mogelijke antwoorden>
Welke van de onderstaande opties gebruik je in tcpdump om 'inkomend' of 'uitgaand' verkeer te monitoren, kies er 2:
- src
- dest
- src of dst
- both
- source
Goed bezig!quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Yeh ben niet anders gewend, zag removable devices altijd op /run/media/user gemount worden op Gentoo.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar je merkt er ook niets van, dus kan je het net zo goed doen. Mijn oldskool thinkpad is multi-user. Heb accounts voor mijzelf, vrienden, gastgebruikers die even willen internetten, dus superhandig dat als eentje ingelogd is en een usb erin heeft hangen dat de ander er niet bij kan.
(ik heb eigenlijk gewoon een mini-internetcafe nu ik er over nadenk)
quote:Moglen believes the idea of proprietary software is as ludicrous as having "proprietary mathematics" or "proprietary geometry." This would convert the subjects from "something you can learn" into "something you must buy", he has argued. He points out that software is among the "things which can be copied infinitely over and over again, without any further costs."
https://en.wikipedia.org/wiki/Eben_Moglen
Ebenquote:Op donderdag 4 juni 2015 20:21 schreef robin007bond het volgende:
Holy fuck. Ik ben echt mind-blown.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eben_Moglen
Deze gast heeft een digitaal 'communist manifesto' gemaakt genaamd 'The dotCommunist Manifesto', een soort communistisch manifest voor de digitale wereld. Hij is ook erg belangrijk geweest in het vormen van GPL in samenwerking met Richard Stallman.
Er was een user op FOK! die dotCommunism heette en ik wist nooit waarom. Maar dit verklaart een boel.![]()
Coole dude trouwens.
[..]
Vind ik niet. Nieuwe wiskundige formules die mensen maken worden toch ook niet proprietary omdat het een product is van bestaande wiskundige kennis?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 00:09 schreef KomtTijd... het volgende:
Vind het een beetje vergezocht. Software is het product van programmeren. Programmeren mag en kan iedereen leren, net als wiskunde. Het product wat je met je kennis maakt, behoort toe aan de maker.
Als ik iets maak voor een bedrijf/klant blijft dat daar. Diegene geeft geld uit voor mijn werkzaamheden.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind ik niet. Nieuwe wiskundige formules die mensen maken worden toch ook niet proprietary omdat het een product is van bestaande wiskundige kennis?
Euh, jawel?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 14:48 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Vind ik niet. Nieuwe wiskundige formules die mensen maken worden toch ook niet proprietary omdat het een product is van bestaande wiskundige kennis?
Robin leeft in een bubbel.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh, jawel?
Als een bedrijf jou inhuurt om een wiskundig model te maken, is dat model daarna van hun en niet van iedereen.
Nou, dan pleit ik voortaan ook voor vrije wiskundige modellen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh, jawel?
Als een bedrijf jou inhuurt om een wiskundig model te maken, is dat model daarna van hun en niet van iedereen.
Waar je voor pleit is het openbaar maken van alles wat mensen maken en bedenken. Dat klinkt nobel, maar maakt bedrijfsvoering in de praktijk onmogelijk. Je kunt moeilijk concurreren als je niks hebt of weet dat anderen niet hebben of weten.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:42 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nou, dan pleit ik voortaan ook voor vrije wiskundige modellen.
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 15:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waar je voor pleit is het openbaar maken van alles wat mensen maken en bedenken. Dat klinkt nobel, maar maakt bedrijfsvoering in de praktijk onmogelijk. Je kunt moeilijk concurreren als je niks hebt of weet dat anderen niet hebben of weten.
Hey, maar een betere wereld begint bij jezelf. Start een bedrijf en maak al je interne software en processen openbaar.quote:
Dat zou wel mooi zijn inderdaad, al weet ik niet of een bedrijfje iets voor mij zou zijn. Misschien een coöperatie.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 17:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hey, maar een betere wereld begint bij jezelf. Start een bedrijf en maak al je interne software en processen openbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |