Ik ben voorlopig nog niet toe aan competitielopen geloof ik, en 5km in 43 min ga ik ook nog niet halen. Hoe lang ben je nu bezig?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:02 schreef Ynske het volgende:
Hi Danny!
Hier hobbelend t leven door. 2 weken geleden de Marikenloop van 5 km in 43min gelopen . Niet snel maar wel trots.
Langzaam opbouwen, niet zo zeer om af te vallen ook al ben ik geen slanke Den maar wel voor de ontspanning.
Ow en ik loop nu iets meer dan een jaar maar door een aanrijding opnieuw moeten beginnen.
Ow maar in die 43 min zaten ook nog wandelminuten. Aan een stuk, dat red ik ook nog niet.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:18 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik ben voorlopig nog niet toe aan competitielopen geloof ik, en 5km in 43 min ga ik ook nog niet halen. Hoe lang ben je nu bezig?
Moet wel zeggen dat ik het niet echt heel ontspannend vind, maar ik begin er wel echt lol in te krijgen. Wil eigenlijk binnenkort eens het 'run zombies' oid proberen. Dat schijnt een leuke manier te zijn om redelijk ongemerkt stiekem net even iets meer en iets harder te lopen.
6 minuten aaneen lopenquote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ow maar in die 43 min zaten ook nog wandelminuten. Aan een stuk, dat red ik ook nog niet.
Ik ben vooral bezig met intervallen. En dan setjes van 5 of 6. De bij trainingen zit ik nu weer op 6 min en dan 1 min wandelen. Bij de Marikenloop liep ik door het publiek gedragen wel langer.
Ik ben in November weer begonnen met op te bouwen vanaf de 1 minuut, en heb in de maanden februari en maart weer niet kunnen lopen door omstandigheden.
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Six+to+Startquote:Al met al merk ik wel dat de opbouw nu makkelijker gaat omdat het er toch wel nog in zit.
Run Zombies, klinkt interessant.
ongeveer een weekend 6 tot 8. Iedere week een minuut erbij en de rustpauze korter maken.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:26 schreef Danny het volgende:
[..]
6 minuten aaneen lopen
Ik denk dat ik dan toch een uurtje aan de beademing moet. Hoe lang heeft het ongeveer geduurd voordat je dat vol hield? En hoe buiten adem ben je na die 6 min?
[..]
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Six+to+Start
zal er ook wel zijn voor apple denk ik.
Ik vind loopgroepjes een beetje 'eng'. Wat als ik de sloomste ben? Dat zou nogal slecht zijn voor m'n zelfvertrouwen zeg maarquote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
ongeveer een weekend 6 tot 8. Iedere week een minuut erbij en de rustpauze korter maken.
Nu kan ik goed herstellen met 1 wandelminuut. Maar laten wel wezen, ik ben niet snel, ik loop tussen de 8,5 aan 9 min de km. Voor mijn lichaam is het wel de snelheid die ik aan kan en niet compleet buiten adem over een hekje hang.
Wat voor mij goed geholpen heeft is begeleiding van een loopgroep. Bij ons is een groep mensen van ongeveer 250 mensen die verdeeld over 4 snelheidsgroepen onder begeleiding lopen op zaterdagmorgen. En daar heb ik een schema voor door de week van om op te bouwen.
68 en nog hardlopen, damnquote:Op zaterdag 30 mei 2015 08:04 schreef Isabeau het volgende:
Danny, echt super dat je bent gaan hardlopenIk ben ook ooit begonnen met 1-2 minuten hardlopen en wandelen tussendoor en geëindigd met een hardloopwedstrijd van 5 mijl. En daarna nooit echt weer begonnen omdat ik een flinke blessure had waar ik weken mank van liep. Maar dat is 6 jaar geleden
Dus ik wil wel weer een poging wagen, want mijn vader heeft me gevraagd om volgend jaar april met hem een bepaalde hardloopwedstrijd te lopen en mijn pa is dan 68 en doet het ook
Ik was het toen ook oprecht leuk gaan vindenquote:Op zaterdag 30 mei 2015 08:07 schreef Danny het volgende:
68 en nog hardlopen, damnMaar 5 mijl is 8 kilometer. Lijkt me echt zo tof als je zo'n stuk kunt hardlopen/joggen. Volgens mij zou ik de hele dag gaan rennen dan, gewoon omdat het kan
Begon zelf ook met S-Health, maar die bleek de gemiddelde snelheid compleet verkeerd te berekenen, dus overgestapt op Endomondo. Dat stampgevoel herken ik wel. Heb zo nu en dan het idee dat bij het voorbijlopen de bomen schudden. Ik maak mezelf dan maar wijs dat het de wind isquote:Op zaterdag 30 mei 2015 08:28 schreef aapieannie het volgende:
Hi!
Wat fijn dit topic. Lees al een poosje mee in het andere topic maar nooit de "moed" gevonden me daar te melden!
Ik loop nu ongeveer 4 weken. Ik heb op mijn telefoon het programma s health waar ik van alles in bijhoud en daar heb ik wat schema's in staan. Ben nu bezig met het in stapjes naar 5 km programma. De eerste 9 weken bestaan uit warming up, stevig door wandelen en een cooling down. Week 9 zullen de eerste joggingpasjes gezet worden, ben benieuwd want voor mijn gevoel stamp ik als een olifant haha!
Leuk om hier ervaringen te komen delen!
Bedoel je echt 8km/u of 8min/km? Want 8km per uur is écht heel snel wandelen. Bijna op het onmogelijke. 8 min per kilometer is voor wandelen al erg vlot met 7,5 km/uur. Nu is dat wel gebaseerd op eigen ervaring hoor, maar volle vaart wandelen kom ik niet verder dan 6,1km/uur gemiddeld.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:06 schreef aapieannie het volgende:
Nouja het gaat mij nu ook nog niet om snelheideerst maar eens die 5 km halen haha en dan ga ik opzoek naar een ander programma. Ik vind het fijn dat ik eigen muziek kan luisteren, en tegelijk wel te kunnen horen dat ik op de helft ben. S-health geeft nu aan dat ik 8km/uur loop maar mn gevoel zegt wel dat ik sneller ben.. nog sneller wandelen kan ik niet want dan word het al joggen
ik ben de langzaamste, maar t maakt niet uit, iedereen is betrokken en motiverend. Tis gewoon een fijne groep, maar wel heel anders dan bv een groep van de atletiektraining unie.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 07:25 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik vind loopgroepjes een beetje 'eng'. Wat als ik de sloomste ben? Dat zou nogal slecht zijn voor m'n zelfvertrouwen zeg maarIk weet van mezelf dat ik behoorlijk fanatiek ben en als ik ervoor ga stop ik niet zomaar, maar met 112 kilo loop je nu eenmaal niet zo hard als met 70 kilo natuurlijk.
Puntje waar nog wel wat mee zit is de overtollige huid als ik inderdaad die 30-40kg kwijt raak.
https://www.youtube.com/r(...)st+pounds+loose+skin
Netjes,dat is mijn loopsnelheidquote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:16 schreef aapieannie het volgende:
Ohja ik bedoel natuurlijk per km.... sorry haha.
Laten we het houden op een slechte nacht omdat dochterlief aan het spoken was
Wow, dus toch 8km/uur. Dem, dat is een teringgang! Ik merk zelf dat ik bij 6 a 6,1km/uur gewoon niet sneller kan. Mijn benen willen niet sneller en mijn schenen gaan branden.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:15 schreef BrandX het volgende:
Ik zie in de OP staan 'stevig doorwandelen' dus: stevig doorwandelaar meldt zich!
Hardlopen is geen optie vanwege mn longen en verder een hele hoop andere shizzle. Verder nog wat fysieke redenen waarom een hele berg sporten het afgelopen 1-2 jaar zijn afgevallen.
Omdat ik wandelen, waarbij mijn natuurlijk tempo al vrij hoog ligt, erg leuk vind heb ik mij een week geleden aangemeld bij de KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland) om een soort stok achter de deur te hebben. Georganiseerde wandelingen in letterlijk stad en platteland door heel Nederland, dus geen excuses om niet te gaan en alle reden om ook daadwerkelijk wandelingen te gaan doen.
Doelen:
Conditie: wil uiteindelijk een meerdaagse tochten kunnen doen waarbij ik dus zonder problemen de hele dag (minimaal 30-40 km) in hoog tempo kan lopen
Tempo: Deze dagen gemiddeld 8km p/u kunnen lopen. Als ik lekker loop, loop ik rond de 6-7 km p/u waar 4-5 km p/u gemiddeld is, dus ik ben qua basis al in de buurt.
Gewicht: als neveneffect toch ook wel wat kilo'tjes kwijt raken.
edit: en als doel: lekker genieten van de wandeling, want ik hou er gewoon van
oa. van deze site komt wat inspiratie voor mij: http://www.wandeltraining.nl/homepage.htm
Beetje ouderwetse site, maar het geeft wat leuke richtlijnen en ideeen.
snelwandelaars hebben zelfs een gemiddeld "wandel" tempo van 11-13quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:20 schreef Danny het volgende:
[..]
Wow, dus toch 8km/uur. Dem, dat is een teringgang! Ik merk zelf dat ik bij 6 a 6,1km/uur gewoon niet sneller kan. Mijn benen willen niet sneller en mijn schenen gaan branden.
Maar dat kan natuurlijk zijn vanwege het extra gewicht ofzo (of omdat ik gewoon hele korte pootjes hebt). Wel fijn om te weten dat nog sneller dus wel mogelijk is om te wandelen.
http://www.runinfo.nl/gemiddeldeloopsnelheid.htmquote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:30 schreef aapieannie het volgende:
Ik ben geen rekenwonder trouwens. Maar afgelopen training heb ik 25 minuten gedaan over 2.7 km..2 minuten sneller als de training ervoor. Morgen start mn nieuwe week en dan ga ik voor 3.3 km
Ja ik weet, maar ik had het idee dat veel sneller niet echt mogelijk meer was, dus het was eigenlijk meer naar mezelf toe een duwtje in de rug van 'ooooow, dat gaat nog wel sneller worden'quote:
tnx, maar ik ben wel competitief naar mezelf toe in dat ik elke dag probeer iets sneller of verder te gaan dan de dag ervoor. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar dat is voor mij wel een manier om gemotiveerd te blijven.quote:Totaal niet boeiend. Je beweegt, dat is het belangrijkste, en je vindt het leuk, wat een mooie bonus is want dan is de kans het grootst dat je het volhoudt! Grote props dat je het doet!
zag trouwens op FB dat je goed bent begonnen met goede hardloopschoenen, Saucony!quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:35 schreef Danny het volgende:
[..]
http://www.runinfo.nl/gemiddeldeloopsnelheid.htm
2.7km in 25 min = 6.5km/u of 9.15 min/km
Da's een mooi tempo hoor. Haal ik iig nog niet (waarbij ik natuurlijk geen maatstaf ben)
Halve dag wezen passen en aanmeten en deze zaten en liepen veruit het lekkerst. Had er ook eigenlijk nog nooit van gehoord, maar ze lopen echt geweldig.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:40 schreef BrandX het volgende:
[..]
zag trouwens op FB dat je goed bent begonnen met goede hardloopschoenen, Saucony!
Zelf ook in huis, en erg super vind ik ze. Ik had nog nooit van het merk gehoord
Wordt het stampen minder omdat je beter gaat lopen of omdat je lichter wordt?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:36 schreef Hamlapje het volgende:
Na 16 jaar niets aan sport te hebben gedaan ben ik 7 weken geleden begonnen met hardlopen.
Begonnen met 1 minuut hardlopen en 2 minuten flink doorlopen. Was met moeite vol te houden voor een half uur, met name doordat m'n schenen behoorlijk pijn gingen doen.
Nu loop ik 3 keer per week 5 km., afwisselend hardlopen en stevig doorlopen. Dit red ik nu in 37 minuten en dit wil ik toch over ongeveer een maand binnen een half uur kunnen doen.
Last van mijn schenen krijg ik nu niet meer, het is nu mijn conditie die opspeelt. Misschien ook maar eens stoppen met roken.
Dat 'stampen' had ik de eerste paar weken ook, maar dat wordt na verloop van tijd steeds minder.
Ik vermoed dat het lopen zelf steeds beter gaat.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:59 schreef Danny het volgende:
[..]
Wordt het stampen minder omdat je beter gaat lopen of omdat je lichter wordt?
is het niet verstandiger om te beginnen met eerst gewoon 2 min. lopen (zodat je spieren opwarmen enzo) en dan pas met het minuutje hardlopenquote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:22 schreef Hamlapje het volgende:
Vol goede moed om 11:15 begonnen met lopen met het doel om nu de 5 km in een half uur te doen.
Begonnen met 1 minuut hardlopen, 1 minuut gewoon lopen. Dit werd dankzij mijn geweldige conditie na 5 minuten al 1 minuut hardlopen, 2 minuten gewoon lopen.
Na ongeveer 3 km kreeg ik kramp in mijn kuit, en dus weer geen 5 km gehaald in een half uur.
Maandag maar weer proberen.
Als warming up begin ik inderdaad eerst met gewoon lopen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:35 schreef BrandX het volgende:
[..]
is het niet verstandiger om te beginnen met eerst gewoon 2 min. lopen (zodat je spieren opwarmen enzo) en dan pas met het minuutje hardlopen?
hier schijnt het zonnetje, alleen redelijk wat windquote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:28 schreef Danny het volgende:
't is wel takkeweer. Dat vergt dan wel weer wat wilskracht om toch de deur uit te gaan hoor...
Maar dat gaan we wel doen zo.
Kijk daar hebben we wat aanquote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:50 schreef BrandX het volgende:
[..]
hier schijnt het zonnetje, alleen redelijk wat wind
Ik stuur wat zon naar je toe
Ok, Den Haag - Zwolle, dat moet te doen zijn in een uurtje of 3. Ik geef de nodige stralen nu een schopquote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:52 schreef Danny het volgende:
[..]
Kijk daar hebben we wat aan
Na het eten klaart het hier op dus we gaan ws rond 19:00 op pad een uurtje
en spontaan hebben we een zonnetje hierquote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:53 schreef BrandX het volgende:
[..]
Ok, Den Haag - Zwolle, dat moet te doen zijn in een uurtje of 3. Ik geef de nodige stralen nu een schop
quote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:56 schreef Danny het volgende:
[..]
en spontaan hebben we een zonnetje hier
senk joe!
Ik denk dat je jezelf beter tot doel kunt stellen om eerst 5 km zonder wandelen te kunnen lopen, ongeacht de tijd.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:22 schreef Hamlapje het volgende:
Vol goede moed om 11:15 begonnen met lopen met het doel om nu de 5 km in een half uur te doen.
Begonnen met 1 minuut hardlopen, 1 minuut gewoon lopen. Dit werd dankzij mijn geweldige conditie na 5 minuten al 1 minuut hardlopen, 2 minuten gewoon lopen.
Na ongeveer 3 km kreeg ik kramp in mijn kuit, en dus weer geen 5 km gehaald in een half uur.
Wat voor krachttraining doe je? Ik ben niet zo van de sportclub, dus ik zoek eigenlijk nog goeie oefeningen die ik gewoon thuis kan doen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 19:21 schreef aapieannie het volgende:
Tuurlijk mag dat serinde
Vandaag heb ik rustdag qua lopen. Straks als het eten gezakt is wel krachttraining doen!
note to self; 'maak geen ruzie met aapieannie want dan word ik een hoek in gevouwen'quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:23 schreef aapieannie het volgende:
Ik train ook thuis, mn vriend werkt onregelmatig en kan dus niet naar de sportschool dus hebben we 2? Jaar geleden van ons vakantie geld gewichten gekocht. Dumbels barbel en curlstang. Losse gewichten varierend van 0.5 kg tot 20 kg liggen op zolder
Vandaag deed ik warm up met dumbel curls. 4kg per hand
Barbell row 20 kg
Bench press 10 kg
Military press 4 kg elke hand
Shrugs 10 kg per hand
Deadlift 40 kg
Als ik vijf KM in 22 min kan lopen ga ik mezelf ook wel niet zo enorm stoer vindenquote:Op zondag 31 mei 2015 08:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
5 KM is tegenwoordig wel mijn grens, die loop ik in 22 minuten zoiets maar daarna is de pap wel op. Heb wel groot voordeel voor de langere afstanden, een huisdier waar je op kan zitten tijdens uitlaten. Een klein half uur ben ik erg snel en daarna is het helemaal gebeurd.
oy, doe die zon eens even terugsturen, het giet hierquote:Op zondag 31 mei 2015 10:12 schreef Danny het volgende:
[..]
Als ik vijf KM in 22 min kan lopen ga ik mezelf ook wel niet zo enorm stoer vindenMaar dat zal nog wel een paar maandjes duren vrees ik.
Probeer nou niet elke training volle bak te gaan. Als je het nu al niet volhoud en volgende keer wel wilt doen loop je jezelf alleen maar kapot. Om te beginnen met hardlopen moet je juist rustig gaan lopen, op een tempo wat je goed kan volhouden en je nog kan praten tussendoor. Ook is nu al 3x per week 5km terwijl je pas 7 weken hardloopt best veel, grote kans op blessures.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:22 schreef Hamlapje het volgende:
Heb groot voordeel genetisch meegekregen, de bouw van Dolf Jansen.quote:Op zondag 31 mei 2015 10:12 schreef Danny het volgende:
[..]
Als ik vijf KM in 22 min kan lopen ga ik mezelf ook wel niet zo enorm stoer vindenMaar dat zal nog wel een paar maandjes duren vrees ik.
hier ook, dus ik kan je niet helpen. Ik heb 'm gisteren helemaal opgemaakt.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:21 schreef BrandX het volgende:
[..]
oy, doe die zon eens even terugsturen, het giet hier![]()
Ik weet dat ik eigenwijs ben, maar het voelt wel goed om uitgeput weer thuis te komen.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:35 schreef Jero_nimo het volgende:
[..]
Probeer nou niet elke training volle bak te gaan. Als je het nu al niet volhoud en volgende keer wel wilt doen loop je jezelf alleen maar kapot. Om te beginnen met hardlopen moet je juist rustig gaan lopen, op een tempo wat je goed kan volhouden en je nog kan praten tussendoor. Ook is nu al 3x per week 5km terwijl je pas 7 weken hardloopt best veel, grote kans op blessures.
Maar snelheid trainen kan je beter wat later mee gaan beginnen door middel van interval op snelheid en dan 1 of hooguit 2x per week. Als je belastbaarheid al wat groter is geworden. Dus voor nu, nog even rustig aan doen
Leuk topic ook, ik zal jullie weer even met rust laten, maar zoals L_T al zegt, in het andere topic zijn jullie ook welkom. Succes allemaal in ieder geval en geniet ervan!
Een loopband heeft afaik wel een betere demping. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd een (sport)arts raadplegen. Zelf heb ik wel last van mijn knieën normaliter, maar ik begin nu wat langzamer met 20s hardlopen/40s wandelen en 30s hardlopen/30s wandelen. Op een training van bv 30 minuten heb je dan toch 10-15min hardlopen erop zitten zonder dat ik mijn knieën al teveel achter elkaar belast. En ik smokkel nog regelmatig met mijn wandeltijd. 20s hardlopen en 1m40s wandelen komt ook gewoon voor. Verder probeer ik wel zoveel mogelijk naar mijn lichaam te luisteren. Doet iets pijn, dan moet ik rustiger aan doen.quote:Op zondag 31 mei 2015 21:24 schreef Elvi het volgende:
Ik wil ook wel weer een poging doen. Vorige poging (inmiddels 2 jaar geleden) liep niet zo best afIk wandelde al een stuk of 5 weken gewoon stevig door 3 keer per week, en toen wilde ik opbouwen met 1 minuut hardlopen en dan 2 minuten gewoon lopen. Maar in de eerste minuut bleek dat er toch wel flink wat gewicht op mn knie terecht kwam en het was gewoon te pijnlijk
![]()
![]()
Hoe moet ik beginnen? Weer met stevig wandelen? En hoe lang dan? Want ik dacht dat 5/6 weken wel voldoende was. Of is beginnen op een loopband beter voor de knieen?
Loopband is niet per definitie beter.quote:Op zondag 31 mei 2015 21:24 schreef Elvi het volgende:
Ik wil ook wel weer een poging doen. Vorige poging (inmiddels 2 jaar geleden) liep niet zo best afIk wandelde al een stuk of 5 weken gewoon stevig door 3 keer per week, en toen wilde ik opbouwen met 1 minuut hardlopen en dan 2 minuten gewoon lopen. Maar in de eerste minuut bleek dat er toch wel flink wat gewicht op mn knie terecht kwam en het was gewoon te pijnlijk
![]()
![]()
Hoe moet ik beginnen? Weer met stevig wandelen? En hoe lang dan? Want ik dacht dat 5/6 weken wel voldoende was. Of is beginnen op een loopband beter voor de knieen?
Ik ben wel bij de huisarts destijds geweest maar die zei dat ik gewoon te zwaar was om te gaan hardlopenquote:Op zondag 31 mei 2015 21:45 schreef Danny het volgende:
[..]
Een loopband heeft afaik wel een betere demping. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd een (sport)arts raadplegen. Zelf heb ik wel last van mijn knieën normaliter, maar ik begin nu wat langzamer met 20s hardlopen/40s wandelen en 30s hardlopen/30s wandelen. Op een training van bv 30 minuten heb je dan toch 10-15min hardlopen erop zitten zonder dat ik mijn knieën al teveel achter elkaar belast. En ik smokkel nog regelmatig met mijn wandeltijd. 20s hardlopen en 1m40s wandelen komt ook gewoon voor. Verder probeer ik wel zoveel mogelijk naar mijn lichaam te luisteren. Doet iets pijn, dan moet ik rustiger aan doen.
Ik heb al goede (dure) schoenen, die inmiddels prima zijn ingelopenquote:Op maandag 1 juni 2015 08:58 schreef Ynske het volgende:
[..]
Loopband is niet per definitie beter.
Als je last van je knieen hebt dan bouw je te snel op, en zorg voor goede schoenen, dat scheelt al 80%
Dit is het schema voor starters dat ik gevolgd hebquote:Op maandag 1 juni 2015 10:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik ben wel bij de huisarts destijds geweest maar die zei dat ik gewoon te zwaar was om te gaan hardlopenWat ik moeilijk vind om te geloven want bij de afvalprogramma's zie ik dikkere mensen rondhobbelen.
[..]
Ik heb al goede (dure) schoenen, die inmiddels prima zijn ingelopen![]()
Ik heb nu dit scheme gevonden: http://www.start-to-run.n(...)a-0-tot-5-kilometer/
Maar wat is lopen en wat is stappen? Is lopen hardlopen en stappen gewoon wandelen? En wat kan je doen als opwarming?
start to run in vlaams. Met lopen wordt hardlopen bedoeld, met stappen inderdaad wandelen.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:41 schreef Elvi het volgende:
Ik heb nu dit scheme gevonden: http://www.start-to-run.n(...)a-0-tot-5-kilometer/
Maar wat is lopen en wat is stappen? Is lopen hardlopen en stappen gewoon wandelen? En wat kan je doen als opwarming?
Pas op! want je conditie verbetert veel sneller dan je gewrichten. Die zijn nog niet voorbereid op lang hardlopen. Door je overgewicht hebben je gewrichten het zwaar te verduren. Ook zonder pijn help je jezelf naar de klote en heb je grote kans op langdurige blessures. Je kunt beter een hardloopschema voor beginners volgen waarin het tempo geleidelijk word opgebouwd.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 09:39 schreef Danny het volgende:
tnx, maar ik ben wel competitief naar mezelf toe in dat ik elke dag probeer iets sneller of verder te gaan dan de dag ervoor. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar dat is voor mij wel een manier om gemotiveerd te blijven.
Dat schema kan ik met geen mogelijkheid volgen. 2 minuten hardlopen haal ik beslist niet. Ga nu week 5 inquote:Op maandag 1 juni 2015 15:02 schreef hardloopt het volgende:
[..]
Pas op! want je conditie verbetert veel sneller dan je gewrichten. Die zijn nog niet voorbereid op lang hardlopen. Door je overgewicht hebben je gewrichten het zwaar te verduren. Ook zonder pijn help je jezelf naar de klote en heb je grote kans op langdurige blessures. Je kunt beter een hardloopschema voor beginners volgen waarin het tempo geleidelijk word opgebouwd.
Het is geen heel erg positieve boodschap, maar ik denk dat het in het algemeen bij (ernstig) overgewicht wel aan te raden is om eerst zoveel mogelijk af te vallen voor je begint met hardlopen. Waar de grens licht, bij welk gewicht het 'te doen' is voor je knieen/gewrichten kan ik niet zeggen, zal ook per persoon verschillen, dus vandaar misschien dat je op tv wel zwaardere types ziet hardlopen. En wie weet hebben die ook wel veel pijn.quote:Op maandag 1 juni 2015 10:41 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik ben wel bij de huisarts destijds geweest maar die zei dat ik gewoon te zwaar was om te gaan hardlopenWat ik moeilijk vind om te geloven want bij de afvalprogramma's zie ik dikkere mensen rondhobbelen.
[..]
Ik heb al goede (dure) schoenen, die inmiddels prima zijn ingelopen![]()
Als je meer weegt gaan de calorieën ook veel harder. met bijna 4km (vooral wandelen wegens kuitpijn) klokte ik bijna 500kcal af.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:41 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Het is geen heel erg positieve boodschap, maar ik denk dat het in het algemeen bij (ernstig) overgewicht wel aan te raden is om eerst zoveel mogelijk af te vallen voor je begint met hardlopen. Waar de grens licht, bij welk gewicht het 'te doen' is voor je knieen/gewrichten kan ik niet zeggen, zal ook per persoon verschillen, dus vandaar misschien dat je op tv wel zwaardere types ziet hardlopen. En wie weet hebben die ook wel veel pijn.
Uiteindelijk zou ik er ook niet aan moeten denken om met heel veel kilo's op mijn rug te moeten gaan hardlopen, dat is echt een enorme belasting. Natuurlijk zijn je spieren daar wel iets meer op berekend als je dat gewicht dagelijks moet voorbewegen, maar alsnog. Hardlopen is gewoon wel een erg belastende sport, van de niet-contactsporten de meest blessuregevoelige.
Daarnaast moet je ook bedenken dat je met hardlopen in het begin niet heel veel calorieen verbrand. Het energieverbruik hangt van meerdere variabelen af, maar over het algemeen is dat ongeveer 50-100 kcal per gelopen km. Met een minuutjesschema zal je in het begin niet verder dan 1-2km komen, dus daarvan moet je het niet hebben. Dus voor je gezondheid is het allicht beter om eerst d.m.v. voeding en evt minder belastende sporten zoals zwemmen of fietsen af te vallen, en het hardlopen als lange termijn doel te zien. Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar als je nu gaat lopen met pijn en je gewrichten naar de knoppen helpt, zal het plezier er gauw af gaan denk ik..
Dat is waar ja! Maar 4km hardlopen zal je als beginner meestal nog niet lukken, dus dan is wandelen inderdaad beter.quote:Op maandag 1 juni 2015 20:40 schreef Danny het volgende:
[..]
Als je meer weegt gaan de calorieën ook veel harder. met bijna 4km (vooral wandelen wegens kuitpijn) klokte ik bijna 500kcal af.
Maar goed, mijn training vandaag was ruk. Begon lekker, maar na een minuut of 13 kreeg ik steken in mijn linkerkuit waardoor ik de rest in een slentertempo moest afleggen. Morgen wandelen, en dan hopen dat het woensdag weer weer. Zo nu wandel ik woensdag en donderdag weer en probeer ik het vrijdag opnieuw. Wil het dan nog niet schuift het rennen weer op naar maandag. Ik blijf wel elke dag wandelen natuurlijk. Ik begin wel te merken dat ik veel minder snel buiten adem ben en sneller herstel. In rust is mijn hartslag ook gezakt van 80 naar 62, wat volgens mij best behoorlijk is...
begonnen op 4 mei en twee weken lang 3x per week, en sindsdien op 1 dag na elke dag wat gedaan. Eerst Evy, maar dat was vééél te zwaar om mee te beginnen, dus toen gaan wandelen zo snel mogelijk. Ook echt buiten adem, scheenpijn e.d. Echt flink doorstappen. Vandaag een stuk van ruim 1 min gerend en op lucht kon ik nog wel een minuut, alleen dacht mijn linkerkuit daar heel anders over. Maar het verbaast me enorm hoeveel ik in een maandje vooruit ben gegaanquote:Op maandag 1 juni 2015 21:47 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Dat is waar ja! Maar 4km hardlopen zal je als beginner meestal nog niet lukken, dus dan is wandelen inderdaad beter.
Wel leuk om te zien dat je conditie al zoveel beter wordt, 20 slagen zakken in rustpols is inderdaad behoorlijk wat!
Schopquote:Op dinsdag 2 juni 2015 07:58 schreef BrandX het volgende:
uitstellen idd.... tis kutweer nu dus als dat zo blijft moet ik echt mezelf enorm schoppen om vandaag mijn halfuur te pakken.... en het wil regelmatig zo zijn dat ik niet hard genoeg schop
/ffeerlijk
quote:
Bronquote:Hardlopen en afvallen is een veel gehoorde combinatie. Logisch ook, beweging is nodig bij het afvallen, en hardlopen is een makkelijke manier om hier invulling aan te geven. Uit onderzoek van ASICS blijkt dat 54% van de hardlopende Europeanen het doen om af te vallen! Bijvoorbeeld Britten hopen 4,7 kg af te vallen en Nederlanders zelfs 9,5 kg.
Vooropgesteld staat dat beweging, sporten en dus ook hardlopen goed zijn voor je conditie, hart- en bloedvaten en dus voor je gezondheid. Helaas doen veel mensen die willen afvallen met hardlopen het één en ander verkeerd, waardoor zij weinig resultaat zien. Veel van deze mensen raken vervolgens gedemotiveerd en verliezen hun vertrouwen in het hardlopen.
Voordat er dieper wordt ingegaan over afvallen met hardlopen, is het voor beginners belangrijk om te weten dat je voorzichtig dient te beginnen. Je hoeft niet gelijk een uur achter elkaar te gaan hardlopen, maar dient dit stap voor stap op te bouwen.
Vetverbranding
Als je hardloopt om af te vallen wil je een zo hoog mogelijke vetverbranding bereiken. Net als bij alle andere sporten geldt ook bij hardlopen dat de hartslag hier een belangrijke rol bij speelt. Voor een zo hoog mogelijke vetverbranding is het namelijk belangrijk dat de hartslag tijdens het trainen binnen een bepaalde zone blijft. Dit wordt ook wel Cardiotraining genoemd. Een hogere hartslag mag natuurlijk wel, echter wordt daarmee vooral voor een verbetering van de conditie en verbranding van koolhydraten bereikt. Met andere woorden, je zult dan procentueel gezien minder vet verbranden.
Maar hoe hoog is de ideale hartslag dan? Algemeen wordt gesteld dat de ideale hartslag voor vetverbranding 45 tot 50 slagen onder je maximum is. Deze maximale hartslag verschilt per leeftijd, maar kan worden vastgesteld op 220 minus de leeftijd. Dit is slechts een vuistregel, maar testjes voor de maximale hartslag zoals bijvoorbeeld een maximumtest is niet aan te raden zonder de juiste (medische) begeleiding.
Met het juiste tempo zorgt u ervoor dat uw lichaam voornamelijk vet gaat verbranden i.p.v. koolhydraten en suikers. Een ander voordeel van op een rustig tempo hardlopen is dat je dan langer door kunt gaan en je uiteindelijk meer vet gaat verbranden.
Op een hoog tempo hardlopen betekent minder snel afvallen
Indien je op een hoog tempo gaat hardlopen, zul je minder snel gaan afvallen. Op een hoog tempo hardlopen is zeker niet slecht, maar op deze manier train je vooral je conditie. Je zal een beter conditie krijgen, wat ook erg belangrijk is, maar indien je vooral wilt afvallen heeft dit weinig zin. Bovendien zal je lichaam vooral de suikers en koolhydraten in je lichaam verbruiken. Je wordt sneller moe en zult minder lang hardlopen, met als gevolg dat je minder vet gaat verbranden. Kort samengevat, op een hoog tempo hardlopen, betekent minder snel afvallen.
Moet ik dan nooit op een hoog tempo hardlopen?
Nee, het is goed voor je lichaam om ook je conditie te trainen. Alleen voor mensen die vooral willen afvallen door te gaan hardlopen, heeft hardlopen op een hoog tempo minder zin. Wel is het aan te raden om eens in de zoveel tijd op een hoog tempo te gaan hardlopen om ook je conditie te trainen. Zo zorg je ervoor dat je bij de volgende keren dat je weer op een laag tempo gaat hardlopen, een betere conditie hebt en dus veel langer door kunt gaan. Ook kunt je bijvoorbeeld wanneer je gaat hardlopen de laatste 5 minuten op een hoog tempo afronden. Je begint dus bijvoorbeeld de eerste 35 minuten op een langzaam tempo om vooral vet te verbranden. Vervolgens kun je bijvoorbeeld de laatste 5 – 10 minuten sneller hardlopen, om ook je conditie te trainen. Dit is een slimme manier om zowel af te vallen als je conditie te trainen.
Regelmaat is resultaat
Voor goede afslankresultaten is het nodig regelmatig hard te lopen, maar tussendoor heeft het lichaam ook behoefte aan rust- en hersteldagen. Voor de frequentie geldt dan ook: rustig opbouwen werkt beter.
Begin bijvoorbeeld met 2 á 3 keer per week 20 minuten afwisselend wandelen en hardlopen, en bouw dit rustig op. Wanneer je merkt dat je het niet volhoudt, blijf dan een week langer op hetzelfde niveau trainen. Om af te vallen zou het ideaal zijn op termijn minimaal 3 á 4 keer per week hard te lopen.
Ook dan krijg je uiteindelijk blessuresquote:Op zaterdag 30 mei 2015 08:07 schreef Danny het volgende:
[..]
68 en nog hardlopen, damnMaar 5 mijl is 8 kilometer. Lijkt me echt zo tof als je zo'n stuk kunt hardlopen/joggen. Volgens mij zou ik de hele dag gaan rennen dan, gewoon omdat het kan
Oh haha ik heb daar helemaal overheen gekeken blijkbaar! Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:25 schreef Swetsenegger het volgende:
HiJammer dat je niet in het andere topic post. Want ook daar is echt wel ruimte voor beginners
Het leuke is dat zo'n beetje iedereen die daar nu post (en inderdaad diverse bezig zijn met marathons en HM's) allemaal een jaar of 3 a 4 geleden op dezelfde manier begonnen zijn als jij (en anderen) nu hier! Dat zou ook motiverend kunnen werken ipv intimiderend.
doe die ff om 17.00uquote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:36 schreef aapieannie het volgende:
[..]
Schop![]()
Nee ff serieus, als het weer zo blijft weet ik het ook nog niet
Werken tot 17:00, kind ophalen. Dus 18:30 thuis. Eten koken, kind in bad doen. Wachten tot haar vader thuis is en dan kan ik gaan...
Ben nou al moe haha dat belooft wel wat
mss verstandig om eerst met een huisarts/fysio te praten of en hoe je dit het beste kan doen, voordat jeje rug weer naar de knoppen helptquote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:21 schreef Grace_Marks het volgende:
Hoi allemaal!
Ik overweeg om na mijn vakantie te beginnen met hardlopen. In het verleden aantal gevoetbald. Hier moest ik mee stoppen vanwege mijn rug (op een gegeven moment letterlijk de kleedkamer ingedragen..). Dus ben benieuwd of ik het ga volhouden..
Vandaar dat ik mij afvroeg of er mensen een loopanalyse hebben afgenomen bij een sportwinkel en hun ervaringen hiermee..
En weet iemand waar dit kan in Utrecht?
Daarnaast nog een leerpuntje tijden hardlopen: via mijn neus inademen ipv mijn mond
Dat is niet echt de conclusie, er staat alleen dat alle trainingen op hoog tempo het afvallen in de weg kan staan. Maar alle trainingen op hoog tempo is om nog veel meer redenen niet goed voor je.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
[..]
Bron
Afvallen en je conditie opbouwen/uitbouwen gaat dus niet goed samen.
En als beginner zit je op laag tempo al snel in je vetverbrandings zonequote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Dat is niet echt de conclusie, er staat alleen dat alle trainingen op hoog tempo het afvallen in de weg kan staan. Maar alle trainingen op hoog tempo is om nog veel meer redenen niet goed voor je.
Maar intervaltraining is zeer nuttig voor zowel conditie-opbouw als afvallen. Daarnaast moet je inderdaad ook veel loopjes op rustig tempo inbouwen, wat misschien niet superveel calorieen verbrandt, maar wat er wel voor zorgt dat je lichaam zonder al te hoge aanmaak van stresshormonen een beter duurvermogen krijgt en dat je op de lange termijn een betere conditie krijgt en meer trainingsprikkels aankunt.
vandaar interval. Maar ik merk bij mezelf ook dat ik waar ik bij mijn eerste minuut hardlopen een maand geleden een hartslag meette van rond de 180, ik nu na een minuut nog maar rond de 120 zit. En dat valt voor mij precies binnen het vetverbrangdingsniveau. Het gaat dus niet helemaal sámen, maar je kunt het wel combineren door met intervallen te werken, of bv 1 dag hardlopen, 1 dag stevig wandelen. Ik wilde namelijk zowel meer conditie (en dat lukt nu al behoorlijk) als afvallen (en ik val af als een malle momenteel). Of het ideaal is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik met beide doelen tegelijk bezig ben en beiden mij resultaat opleveren.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 08:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
[..]
Bron
Afvallen en je conditie opbouwen/uitbouwen gaat dus niet goed samen.
Na wat lezen zag ik dat mensen die trots meldden dat ze les X van Evy hadden volbracht eigenlijk geen reactie kregen en al snel weer werd overgegaan tot de orde van de dag; 10km, 15km, halve en hele marathons. Na overleg achter de schermen bleek dat ook daar al meer mensen dat hadden opgemerkt en zo is dit topic ontstaanquote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:25 schreef Swetsenegger het volgende:
HiJammer dat je niet in het andere topic post. Want ook daar is echt wel ruimte voor beginners
Het leuke is dat zo'n beetje iedereen die daar nu post (en inderdaad diverse bezig zijn met marathons en HM's) allemaal een jaar of 3 a 4 geleden op dezelfde manier begonnen zijn als jij (en anderen) nu hier! Dat zou ook motiverend kunnen werken ipv intimiderend.
mja, ik overdreef natuurlijkquote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:34 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ook dan krijg je uiteindelijk blessures
Basisregel blijft dat je per week ongeveer maximaal 10% meer mag gaan lopen dan de week ervoor. Dus zelfs als je 10KM aan 1 stuk kan lopen is het niet verstandig om een week later even een HM weg te tikken.
Sowieso is hardlopen een blessuregevoelige sport. Schenen, kuiten, knieen en achillespezen zullen regelmatig een pijntje geven en de fysio wordt je beste vriend.
Ik hoor mezelf nog tegen E.T. zeggen "Als ik 3 keer per week 5KM zou lopen is dat al 15KM! Meer hoeft echt niet"quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:32 schreef Danny het volgende:
[..]
vandaar interval. Maar ik merk bij mezelf ook dat ik waar ik bij mijn eerste minuut hardlopen een maand geleden een hartslag meette van rond de 180, ik nu na een minuut nog maar rond de 120 zit. En dat valt voor mij precies binnen het vetverbrangdingsniveau. Het gaat dus niet helemaal sámen, maar je kunt het wel combineren door met intervallen te werken, of bv 1 dag hardlopen, 1 dag stevig wandelen. Ik wilde namelijk zowel meer conditie (en dat lukt nu al behoorlijk) als afvallen (en ik val af als een malle momenteel). Of het ideaal is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik met beide doelen tegelijk bezig ben en beiden mij resultaat opleveren.
[..]
Na wat lezen zag ik dat mensen die trots meldden dat ze les X van Evy hadden volbracht eigenlijk geen reactie kregen en al snel weer werd overgegaan tot de orde van de dag; 10km, 15km, halve en hele marathons. Na overleg achter de schermen bleek dat ook daar al meer mensen dat hadden opgemerkt en zo is dit topic ontstaan
[..]
mja, ik overdreef natuurlijkMijn doel is om 5KM te kunnen hardlopen/joggen en dat dan een beetje op peil te houden zodat ik m'n gewicht en conditie onder controle kan houden. Maar wie weet. Ik vind het serieus leuk om te doen, ook al ben ik soms kapot dus als ik in 2017 opeens bij de startlijn van de marathon rotterdam staat moet je niet raar opkijken
that's it, ik zet mijn zinnen op de 100KM! (en dan mensen achter me aan die me afschieten als ik te langzaam loop ofzo. Beetje 'de Marathon' van King ofzoquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik hoor mezelf nog tegen E.T. zeggen "Als ik 3 keer per week 5KM zou lopen is dat al 15KM! Meer hoeft echt niet"
Ik merk je enthousiasme. Als je dat NU al heb, in die opbouwende fase die eigenlijk vervelend is, denk ik wel dat je een blijvertje ben. Want moet je je euforie eens voorstellen als je de 5KM in 1 keer kan lopen! Dan ga je toch stiekem aan de 10 denken. En als je die kan lopen is de sky the limit
Kijk, jij bent net als ik, een ouwe kleine wat dikkige man. Wij zullen nooit snel worden. Maar we kunnen wel voldoening uit afstanden halen
Ga maar vast naar hardloophorloge's googlen!quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:41 schreef Danny het volgende:
[..]
that's it, ik zet mijn zinnen op de 100KM! (en dan mensen achter me aan die me afschieten als ik te langzaam loop ofzo. Beetje 'de Marathon' van King ofzo)
ik moet eerst weer jarig worden kreeg ik gisteren te horen toen ik meldde dat ik zo'n ding overwoog. Dus dat duurt nog een maand of tien. Verder lopen we nu voor Amerika. Elke gelopen kilometer is een euro in de pot, en dan wil ik niet teveel geld uitgeven aan dergelijke dingen. Misschien maar eens op marktplaats kijken ofzo. Loop nu met m'n telefoon in m'n hand en dat gaat op zich ook prima hoorquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ga maar vast naar hardloophorloge's googlen!
Dat heb ik ook een jaar gedaan hoor.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:48 schreef Danny het volgende:
[..]
ik moet eerst weer jarig worden kreeg ik gisteren te horen toen ik meldde dat ik zo'n ding overwoog. Dus dat duurt nog een maand of tien. Verder lopen we nu voor Amerika. Elke gelopen kilometer is een euro in de pot, en dan wil ik niet teveel geld uitgeven aan dergelijke dingen. Misschien maar eens op marktplaats kijken ofzo. Loop nu met m'n telefoon in m'n hand en dat gaat op zich ook prima hoor
Roep dat even in t topic over Hardlopen, daar werd nl van de week gezegd dat er goed werkende verkocht gaan worden omdat mensen upgradenquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:48 schreef Danny het volgende:
[..]
ik moet eerst weer jarig worden kreeg ik gisteren te horen toen ik meldde dat ik zo'n ding overwoog. Dus dat duurt nog een maand of tien. Verder lopen we nu voor Amerika. Elke gelopen kilometer is een euro in de pot, en dan wil ik niet teveel geld uitgeven aan dergelijke dingen. Misschien maar eens op marktplaats kijken ofzo. Loop nu met m'n telefoon in m'n hand en dat gaat op zich ook prima hoor
Ik heb nog een suunto te koopquote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
Roep dat even in t topic over Hardlopen, daar werd nl van de week gezegd dat er goed werkende verkocht gaan worden omdat mensen upgraden
+1quote:Op dinsdag 2 juni 2015 09:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Het is natuurlijk wel een beetje trial en error, maar het is zonde als je ergens op inzet en het blijkt echt niet goed te gaan. ervaring van geen succes is vaak ook slecht voor de motivatie.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:51 schreef Elvi het volgende:
Wat is eigenlijk het 'juiste' gewicht om te gaan hardlopen? Want het lijkt wel alsof bij het minste geringste je gewrichten naar de klote gaan![]()
Wat kan je doen op lichtere intensiteit? Wandelen? Fietsen? De auto laten staan voor dingen als werk en of boodschappen? Yoga, Bodybalance, pilates achtige dingen?quote:Bedankt voor de reacties trouwensIk heb wel de Zombies, Run!-app gedownload maar misschien kan ik beter eerst iets lichters doen. Ik heb nog wat dvd's liggen met fitnessoefeningen
![]()
Mn voeding aanpassen heeft niet zoveel zin verder; het ligt er gewoon echt aan dat ik veel te weinig beweeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |