Tarado | donderdag 28 mei 2015 @ 12:16 |
![]() Teams: - Ferrari - Force India - Lotus F1 Team - McLaren - Mercedes AMG - Red Bull Racing - Sauber - Scuderia Toro Rosso - Caterham F1 Team - Marussia F1 Team - Williams ![]() Chassis/Motor: Mercedes F1 W06 - Mercedes V6 turbo 44. Lewis Hamilton WDC 2008/2014 06. Nico Rosberg ![]() Chassis/Motor: RB11 - Renault V6 turbo 03. Daniel Ricciardo 26. Daniil Kvyat ![]() Chassis/Motor: Williams FW37 - Mercedes V6 Turbo 19. Felipe Massa 77. Valteri Bottas ![]() Chassis/Motor: Ferrari F15-T - Ferrari V6 05. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13 07. Kimi Räikkönen WDC 2007 ![]() Chassis/Motor: McLaren MP4-30 - Honda V6 Turbo 22. Jenson Button WDC 2009 14. Fernando Alonso WDC 2005/06 ![]() Chassis/Motor: Lotus E23 - Mercedes V6 Turbo 08. Romain Grosjean 13. Pastor Maldonado ![]() Chassis/Motor: Force India VJM08 - Mercedes V6 Turbo 27. Nico Hulkenberg 11. Sergio Perez ![]() Chassis/Motor: Toro Rosso STR10 - Renault V6 Turbo 33. Max Verstappen ![]() 55. Carlos Sainz Jr. ![]() Chassis/Motor: Sauber C34 - Ferrari V6 Turbo 09. Marcus Ericsson? 12. Felipe Nasr? 36. Giedo van der Garde ![]() Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo 28. Will Stevens 98. Roberto Merhi Voor meer info zie de [F1] Silly season topics F1 nieuws portal: - FOK!sport, Formule 1-gedeelte - NewsNow - NewsNow NL - Formule1.nl - F1 Racing - F1 Today - Autosport.com - Blog James Allen - Auto Motor und Sport - BBC F1 (Aankomende) Nederlandse coureurs: - Ho-Pin Tung - Beitske Visser - Giedo van der Garde - Nigel Melker - Robin Frijns - Max & Jos Verstappen - Nyck de Vries - Jeroen Slaghekke - Kelvin Snoeks - Daniël de Jong Zie verder de topics over Nederlandse Talenten. Official F1 Sites: - The Official Formula 1 Site - FIA - Live Timing (F1.com) Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices) Regulations pagina van FIA Racekalender 2015 ![]() Wijzigingen 2015 uitgelegd | |
Nattekat | donderdag 28 mei 2015 @ 12:16 |
Hoofdpijn zou een betere TT zijn... | |
Karstman | donderdag 28 mei 2015 @ 12:54 |
Kreeg inderdaad hoofdpijn van die "2 keer de helft"-discussie uit het vorige topic | |
nils7 | donderdag 28 mei 2015 @ 13:15 |
1 naam vriend: Stirling Moss! | |
twiFight | donderdag 28 mei 2015 @ 15:26 |
Bottas zit nog aan het begin van zijn carriere, dus die heeft nog wel tijd om tegen te vallen of boven verwachting te presteren. Kubica.. ik weet niet. Ja hij ging lekker toen, maar je moet het in de top nog maar waarmaken natuurlijk. | |
Geralt | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:08 |
28 juni op Zandvoort doen zowel Jos (in de Minardi PS03-Cosworth) als Max in zijn auto een demonstratie lees ik net. Tegelijk ook. ![]() Dat is dan wel tof dat ik daar heen ga. ![]() | |
Geralt | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:12 |
Zullen ook niet veel vader en zoon tegelijk gedaan hebben een F1 demo wel? Uberhaupt ooit wel eens? Heel erg veel vader en zonen zijn er niet geweest in de F1, wel een paar natuurlijk, maar ik weet niet of die ooit samen een demo gedaan hebben. Iemand die dat weet toevallig? ![]() | |
Geralt | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:14 |
Hopelijk vinden ze de rest ook nog terug, maar ik ben bang van niet ![]() | |
VacaLoca | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:22 |
Hm. Vind Kvyat en Riccardio toch zeker niet slecht. Merkte wel op de teamradio dat Kyvat niet zo goed leek te boteren. Maar de race ging goed voor de Red Bulls. | |
VacaLoca | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:22 |
Omgesmolten vrees ik. | |
VacaLoca | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:27 |
Geinig wel dat die Minardi sneller is dan de STR. Barcelona bijvoorbeeld reed Jos toen een 1.22 en Max dit jaar een 1.26. Het zou leuk zijn als Max en Jos ook even zouden omruilen qua wagen! Kan Max meemaken waar z'n vader toen in reed en andersom. | |
Marks | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:34 |
Barcelona was toen nog met de snelle laatste bochten, waar nu chicane ligt. | |
VacaLoca | vrijdag 29 mei 2015 @ 00:53 |
Oh shit ja, had hier tijdje pas nog met jullie over welke banen er allemaal gewijzigd zijn sinds 2004. Melbourne hetzelfde toch? Daar had Jos 1.30.0 en Max 1.28.8 Maleisië Jos 1.38.9 en Max 1.40.8 Monaco Jos 1.18.7 en Max 1.16.9 Die banen zijn volgens mij hetzelfde gebleven. Dus vrij gewaagd aan elkaar. | |
Sinister-D- | vrijdag 29 mei 2015 @ 06:20 |
Max geeft komend weekend ook 4x de F1 demo in de Red Bull gedurende de World Series by Renault op Spa-Francorchamps ![]() Toch maar een kijkje gaan nemen zondag, ook omdat de Vries een behoorlijke kans maakt op de winst ![]() | |
Geralt | vrijdag 29 mei 2015 @ 06:24 |
Kek, ik kan zondag niet. | |
Sinister-D- | vrijdag 29 mei 2015 @ 06:36 |
zaterdag rijdt die ook 2x ![]() | |
Geralt | vrijdag 29 mei 2015 @ 06:38 |
Dan kan ik ook niet ![]() ![]() | |
nils7 | vrijdag 29 mei 2015 @ 08:17 |
Als het goed weer is ga ik zondag ook ![]() | |
twiFight | vrijdag 29 mei 2015 @ 09:02 |
Monaco is dit jaar anders, alhoewel de layout wel hetzelfde is. Deels nieuw asfalt (mogelijk meer grip en dus meer snelheid) en de chicane bij swimming pool is aangepast. Daar heb je nu meer ruimte voor fouten en dus kan een coureur meer risico nemen. Maar is het aan het einde van de dag echt te vergelijken? 5-10 graden verschil betekent al dat sommige teams opeens top presteren of juist niets meer gedaan krijgen. Er zijn zoveel factoren. | |
Mexicanobakker | zaterdag 30 mei 2015 @ 12:33 |
Waarschijnlijk gaan de uitzendrechten van RTL Duitsland er ook aan.http://www.grandprix.com/ns/ns30975.html | |
nils7 | zaterdag 30 mei 2015 @ 14:45 |
ik ga morgen naar Spa, een meet houden? | |
twiFight | zaterdag 30 mei 2015 @ 18:50 |
Tsja, volledig logisch. RTL heeft minder klanten (kijkers, danwel advertensiegelden voor die kijkers), dus minder omzet, dus hebben ze minder geld over om te betalen voor de rechten. Decoderzenders kunnen daar makkelijk geld tegenaan gooien, want een voetbalfan betaalt ook voor F1 rechten en een F1 fan betaalt ook voor voetbal, ook al kijk je die andere sport nooit. Vervolgens gooi je er een mailtje "wij willen exclusieve rechten in Duitsland, anders kopen we de rechten niet en verliezen jullie geld" tegenaan en hoppa, weer een land waar de F1 onbetaalbaar wordt gemaakt. Koren op de molen van Bernie ook nog eens. | |
Beach | zaterdag 30 mei 2015 @ 18:54 |
En de gewone man kijkt vervolgens een andere raceserie die wel op een open kanaal is en vergeet vervolgens dat F1 bestaat. http://www.racesport.nl/M(...)D/34238/Default.aspx Dit gaat over de MotoGP maar hetzelfde principe. | |
sasquatsch | zaterdag 30 mei 2015 @ 19:50 |
Moet er wel een andere raceserie zijn, die wordt uitgezonden op een open kanaal. ![]() | |
Fir3fly | zaterdag 30 mei 2015 @ 19:52 |
MotoGP is nu wel op Eurosport in Nederland. Tot grote vreugde van mijn vader ![]() | |
Beach | zaterdag 30 mei 2015 @ 20:49 |
wtcc ![]() Ja dat is van vorig jaar maar voor al die landen klopt het bericht nog gewoon. Gelukkig is het hier nu anders. | |
Sinister-D- | zaterdag 30 mei 2015 @ 21:18 |
Races van 15 á 20 minuten met, bij voorbaat mijn excuses, 2de en 3de rangs coureurs waarbij 1 team super dominant is. Inderdaad een waardige vervanger.... ik dacht dat Eurosport voor heel Europa hetzelfde was, minus commentatoren, met uitzondering van GB en Frankrijk. | |
sasquatsch | zaterdag 30 mei 2015 @ 21:30 |
Als ze de WTCC al live uitzenden. Is net als met de WSR Formule Renault, alleen als er geen belangrijker uitzendingen zijn zoals voetbael, MotoGP, tennis of wielrennen. En sowieso haalt de WTCC het niet bij de F1, IndyCar, etc. | |
Marks | zaterdag 30 mei 2015 @ 23:11 |
Indycar is boeiend, Indy 500 was mooiste race in tijden... Superbike heeft ook vaak topraces (al viel afgelopen weekend licht tegen), Moto GP heeft enorme pieken (Argentinie) maar ook dipjes (Jerez) en Formule 1 sluimert ook altijd lekker door... Talloze spanningsbogen zijn daar dit seizoen weer aan het ontstaan. Hamilton vs Rosberg, maar vlak Ferrari niet uit. Max... Canada komt eraan en Red Bull ring... ![]() ![]() En de WTCC is toch te steriel, soms vermakelijke races, maar sowieso raceklassen met reversed grid in een tweede race ![]() | |
Sinister-D- | zondag 31 mei 2015 @ 08:32 |
dju, deze post gisteren gemist. 13.00 merchandise stand? | |
Meike26 | zondag 31 mei 2015 @ 08:42 |
IK weet het niet of jij het weet, maar de Red Bull Ring is een leuk en gaaf circuit,maar geen handig gekozen circuit van RB, snel, weinig bochten en meer een baan voor de MGP'S en Ferrari's, ze hadden beter de Hungaroring kunnen sponsoren, dat is meer een baan voor beide RB teams. Ook in Montreal verwacht ik er niet veel van, Max en Sainz zullen veel last krijgen van de Lotussen en Williamsjes. Ik verwacht meer van Max in Silverstone en Mexico ! ![]() | |
Fiorano | zondag 31 mei 2015 @ 10:39 |
Alleen ligt de Hungaroring in Hongarije en de Salzburgring in Oostenrijk. En aangezien Red Bull hartstikke Oostenrijks is zullen ze dat verkiezen boven een baan die ze wel of niet goed ligt. | |
Fiorano | zondag 31 mei 2015 @ 10:41 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Fiorano op 31-05-2015 10:43:10 (Ik loop te kloten... ) ] | |
twiFight | zondag 31 mei 2015 @ 19:37 |
Dat wist Meike ongetwijfeld ook wel ![]() | |
sasquatsch | zondag 31 mei 2015 @ 19:43 |
Dat is achteraf wel duidelijk, maar nog niet toen de Red Bull Ring terug kwam op de kalender. ![]() | |
Meike26 | zondag 31 mei 2015 @ 19:55 |
Indd.. Toen de Red Bull Ring werd aangekondigd, had ik even het idee dat ze er een compleet andere baan van hadden gemaakt (gelukkig niet), meer MickeyMouse, langzamer en dus slim gebruik gemaakt van de gelegenheid en eigen baan, ontworpen op de filosofie hoe RB ook zijn auto's maakt(te), niet uitermate snel, maar vooral heel uitgebalanceerd en enorm gericht op mechanische grip, technische bochtjes enzo. Mooi dat ze dat niet hebben gedaan voor de historie van de baan, maar bedrijfs- en marketing technisch, snapte ik daar echt niets van. Dat baantje heeft maar 7 bochten, daar ga je met auto's die gericht zijn op veel, heel veel downforce, nooit je eigen thuis race winnen... Waarom dan wel de titel Red Bull Ring geven en niet de naam A1 ring behouden? | |
sasquatsch | zondag 31 mei 2015 @ 19:57 |
Österreichring. | |
nils7 | zondag 31 mei 2015 @ 20:37 |
Sorry was al onderweg om half 9 ![]() ![]() Ze wilden 'm overigens wel verbouwen naar dit: ![]() Geen idee waarom dat niet is doorgegaan... | |
Fiorano | zondag 31 mei 2015 @ 21:23 |
A1 was de vorige sponsor, dus die had er geen zin meer in. Ik vind het wel stoer dat ze niet kiezen voor een circuit wat bij hun auto past. Ze doen nog zoveel meer dan F1. Ze gebruiken het ook heel veel voor customers, PR en Marketing om ze een rondje te laten rijden in oude Red Bull's en ander spul wat ze hebben geloof ik. Best handig dus zo'n circuit | |
hmmmz | zondag 31 mei 2015 @ 21:46 |
Veel te makkelijk af te snijden zo te zien. | |
Droopie | zondag 31 mei 2015 @ 21:55 |
Waarom is er bij F1 geen full course yellow? Maar standaard een safety car. Enige wat ik kon bedenken is voor de temperatuur van de banden | |
nils7 | zondag 31 mei 2015 @ 21:59 |
Ze hebben nu ook virtual safety car, overigens zie ik nu een plaatselijke geel bij de Indycar, iets wat ik nog nooit had gezien ![]() | |
Fir3fly | zondag 31 mei 2015 @ 22:05 |
Die dingen zijn synoniem. | |
Droopie | zondag 31 mei 2015 @ 22:23 |
?? Als je 2 ronden een fulltime course yellow hebt heeft de koploper toch nog gewoon zijn voorsprong en bij een safetycar toch niet? Zag het ergens vandaag en de max snelheid was 150 km/u. Dan loop je in principe niet in of uit | |
twiFight | maandag 1 juni 2015 @ 01:00 |
Gele vlaggen zeggen in de F1 vooralsnog bijna niets. Je moet alleen 'zichtbaar inhouden' en in staat zijn op elk moment stil te staan, maar in de praktijk betekende dat meestal een paar tienden verschil met normaal. Waarschijnlijk niet in de geest van de regel, maar de FIA heeft het ook lang laten gebeuren. Ik moet overigens elke keer weer huilen van binnen als ze weer eens 3 rondjes verkloten door de achterblijvers er voorlangs te sturen. De safety car zou een veiligheidsmaatregel moeten zijn, niet een maatregel waarmee kunstmatig weer wat spanning in de race geforceerd wordt. Laat die achterblijvers gewoon zitten. Daar hadden ze in een normale racesituatie ook voorbij gemoeten. Ze krijgen door de safety car al het cadeautje er een halve seconde achter te zitten, waarom nog meer op een presenteerblaadje? | |
Fir3fly | maandag 1 juni 2015 @ 01:23 |
Ik denk dat je het over een virtual safety car hebt. Dat systeem had trouwens jaren geleden al ingevoerd moeten worden, maar goed. In de WEC is het inmiddels gemeengoed, de F1 weet nog steeds niet wat het er mee aan moet. | |
JohnB52 | dinsdag 2 juni 2015 @ 15:58 |
Kennen jullie deze film al? | |
Tarado | dinsdag 2 juni 2015 @ 16:48 |
![]() | |
Rossdale | dinsdag 2 juni 2015 @ 17:00 |
Kopen kopen kopen ![]() Helaas pas na de zomervakantie ![]() | |
Nattekat | dinsdag 2 juni 2015 @ 23:56 |
SPT / [Formule 1] FOK!ers op Spa nieuwtje uit eigen doos ![]() | |
Googolplexian | donderdag 4 juni 2015 @ 09:12 |
http://wtf1.co.uk/max-verstappen-spa-backwards/ | |
nils7 | vrijdag 5 juni 2015 @ 10:02 |
Manor heeft een nieuwe sponsor:![]() | |
Fir3fly | zaterdag 6 juni 2015 @ 12:07 |
http://www.autosport.com/news/report.php/id/119331
| |
Fir3fly | zaterdag 6 juni 2015 @ 12:08 |
Ondertussen in Le Mans:![]() Speciale banden voor de Nissan, de kleine bandjes zijn de achterbanden. | |
LWD-Godius | zondag 7 juni 2015 @ 11:34 |
Goed nieuws voor mijn favoriete privateer:
| |
Rossdale | zondag 7 juni 2015 @ 12:53 |
Mooizo! Ik gun het team echt weer een goede tweede seizoenshelft | |
Meike26 | zondag 7 juni 2015 @ 13:00 |
Krijg je gewoon een F1 coureur als gast in je simpele AirBnB kamertje ![]() | |
twiFight | zondag 7 juni 2015 @ 13:18 |
Ik hoop dat FI terug komt met een sterke auto met DiResta er in, maar ik zal wel de enige zijn ![]() | |
Rossdale | zondag 7 juni 2015 @ 13:36 |
Liever een nieuw talent dan Di Resta weer terug. Misschien Wehrlein als dealtje met Mercedes? | |
DiegoArmandoMaradona | zondag 7 juni 2015 @ 14:02 |
8 uur is de start? | |
Fopje | zondag 7 juni 2015 @ 17:41 |
Jep. | |
sasquatsch | maandag 8 juni 2015 @ 21:48 |
Nu op Canvas: Hunt vs Lauda: F1's Greatest Racing Rivals (TV Movie 2013) - IMDb | |
Nattekat | maandag 8 juni 2015 @ 21:49 |
Heb ik al te vaak in alle talen voorbij zien komen ![]() | |
Sinister-D- | maandag 8 juni 2015 @ 21:54 |
das al de 3de keer op 6 maanden tijd ![]() | |
Izzy73 | dinsdag 9 juni 2015 @ 20:53 |
Renault gaat nu werken aan het vermogen van de motor van Max Verstappen. Dat zou mooi zijn ![]() http://www.racexpress.nl/(...)x-verstappen/n/66983 | |
WEST | dinsdag 9 juni 2015 @ 20:57 |
Ze verwachten niet eerder dan de GP van Belgie een betere motor mee te nemen. Tot die tijd moet RB en TR roeien met de riemen die ze hebben. | |
Izzy73 | dinsdag 9 juni 2015 @ 21:03 |
Dan zijn er nog voldoende races te rijden, hopelijk lukt het om de motor sneller en betrouwbaar te maken en boekt de concurrentie niet dezelfde vooruitgang. We zullen zien. Lees ook al dat Renault misschien stopt met F1 in 2016. | |
Rossdale | dinsdag 9 juni 2015 @ 21:10 |
Na 2016 dan? Volgens mij hebben ze nog een contract voor volgend jaar toch? | |
WEST | dinsdag 9 juni 2015 @ 21:17 |
Qua tokens heeft Renault de meeste nog. Ze kunnen meer aanpassen dan de concurrentie. Dat is opzich een een voordeel. | |
Izzy73 | dinsdag 9 juni 2015 @ 21:17 |
Ik weet niet precies hoe het zit, maar blijkbaar mag je in 2016 de motor niet ontwikkelen en kan Renault het gat met Mercedes dit jaar niet dichten. Dan zou Mercedes volgend jaar weer makkelijk kampioen worden en is er een kans dat Renault zich terug trekt. (als de motor regels voor 2016 niet veranderen) | |
Beach | dinsdag 9 juni 2015 @ 21:31 |
Ma ar waarom zou Renault zich terugtrekken als ze een team willen overnemen? | |
Izzy73 | dinsdag 9 juni 2015 @ 21:41 |
Ja blijkbaar heeft Renault er nog 12, Ferrari 10, Honda 9 en Mercedes 7. | |
sasquatsch | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:15 |
De FIA wil de homologatiedatum voor volgend jaar weer op 28 februari leggen, zoals ze dit jaar van plan waren, maar vergeten waren in de regels op te nemen. Hierdoor waren de teams na flink aandringen dit jaar in staat om de motor in-season aan te passen. Om van deze datum af te wijken, zoals dit jaar, moeten alle leveranciers het hiermee eens zijn en Mercedes is er vooralsnog op tegen, zogenaamd vanwege de kosten. Renault zegt nu (volgens Horner) dat ze te weinig tijd hebben om alle tokens voor 28 februari te gebruiken om op hetzelfde niveau als Mercedes te komen door de betrouwbaarheidsproblemen die ze aan het begin van het seizoen gehad hebben. Nu pas zijn ze in staat om zich te concentreren op het vermogen. En dat Mercedes volgend jaar makkelijk kampioen wordt hierdoor is niet zo maar gezegd. Ligt eraan hoe Ferrari zijn motor ontwikkeld. Die hebben dit jaar een grote stap gemaakt en voor de race in Canada al 3 tokens gebruikt om dichter op Mercedes te zitten. Ze zitten nu ook op nog 7 beschikbare tokens, net zoals Mercedes. Honda trouwens ook, want die hebben er 2 van de 9 gebruikt voor deze race. Dus blijven over voor Renault 12 en Honda, Ferrari en Mercedes 7 tokens nog dit seizoen te spenderen. Maar het zou goed voor de F1 zijn om ook volgend jaar weer in-season ontwikkeling toe te staan, omdat dat de motorenleveranciers de kans geeft om competitiever te worden, waardoor de teams wat meer naar elkaar toetrekken en we betere races krijgen. | |
Rossdale | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:16 |
Vanaf 2017 veranderen de regels wel weer drastisch dus dan ligt alles weer open als het goed is ![]() | |
Izzy73 | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:29 |
Oké duidelijk, bedankt voor de uitgebreide heldere uitleg. Maar het zal toch lastig worden voor Ferrari om met 7 tokens ten opzichte van de 7 van Mercedes het huidige gat te dichten lijkt me. Als de regels dan niet veranderen voor 2016 lijkt Mercedes toch wel weer goede papieren te hebben voor de titel. Niet verwonderlijk dat Mercedes tegen het aanpassen van de regels is. Dat is mooi maar nog ver weg, misschien wil Renault niet nog een jaar gezichtsverlies lijden. http://www.racexpress.nl/(...)de-formule-1/n/66966 | |
sasquatsch | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:30 |
Als dat al door gaat. Vooralsnog lijkt er weinig op motorengebied te veranderen volgens de Strategy Group Meeting voor Monaco. En een aantal van die ideeën staan al weer op de tocht, zoals de voorgestelde herintroductie van bijtanken (waar de teams op tegen zijn omdat dat (volgens hun onderzoek) het spektakel op de baan niet verhoogd te duur is en klantenauto's, waar de kleinere teams op tegen zijn. Die 5 a 6 seconden gaan zie niet halen op deze manier en aan de motor willen ze niet zoveel veranderen. Men wil stabiliteit om de motorenleveranciers (en daarmee de teams) niet nog meer op kosten te jagen. Meer toeren (waar ze door de fuel restricties toch niet aankomen), meer geluid (dubbele uitlaat, waarvan 1 voor de MGU-H), bredere banden, vrije bandenkeuze en een agressiever uiterlijk. Dat is het wel. Dus ook in 2017 zal er waarschijnlijk niet zo heel veel veranderen. | |
Benoves | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:35 |
Die fuelflow en drs is het eerste wat ze moeten afschaffen. Gewoon raggen met dat ding niks managen | |
sasquatsch | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:41 |
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen. | |
Izzy73 | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:44 |
Dat lift and coast vind ik ook maar vaag ja, DRS is bijna niet tegen te verdedigen alleen als ze het gat in de vleugel kleiner maken misschien. Of juist iets meer brandstof geven om af en toe een beetje extra vermogen te kunnen gebruiken. Blijft kennelijk lastig om inhalen mogelijk maar niet te makkelijk te maken. Zou wat mij betreft meer rijder gerelateerd moeten zijn en niet door een knopje te gebruiken. Ik dacht dat ze bij A1 een speciale voorvleugel hadden die wel goed werkte als je achter een andere wagen reed. | |
franklop | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:45 |
En drs, hoe vervelend ook, mag alleen weg als ze fatsoenlijke manier vinden om auto's dicht achter elkaar te kunnen laten rijden | |
Benoves | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:47 |
Zeker waar, de productie daarvan is het probleem niet. Ook geen ouderwetse bridgestones maar wel een bandenwissel, dat geeft toch een extra spanning aan de wedstrijd. Mede omdat daar ook tactiek bij komt kijken en voor leuke dingen kan zorgen zoals in Monaco (max, hammilton). | |
twiFight | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:51 |
Ah, ik werd al zenuwachtig omdat ik al een tijdje geen gejank van Horner had gehoord. Wat denken ze nu, "we hebben zelf gedreigd de sport te verlaten, maar dat boeide niemand" dus nu zeggen ze maar dat Renault weg wil? Ik heb die geruchten van Renault nog niet gehoord; integendeel, mogelijk kopen ze een team op. Ik archiveer deze onder "RedBull gehuil". Begint wel een dikke map te worden... | |
Fir3fly | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:54 |
Doen dus! | |
opreis | dinsdag 9 juni 2015 @ 22:57 |
Ik snap het van de Renault kant wel hoor, het grote verschil zit hem in de motor en als ze daar niks aan mogen veranderen dan zijn ze bij voorbaad zo goed als kansloos. | |
Benoves | dinsdag 9 juni 2015 @ 23:00 |
Dat lift and coast is inderdaad heel bijzonder, even freewheelen in een f1 auto. Ik denk dat ook voor een groot deel de regels de rijders afschrikt om in te halen. Zoals max deed in Monaco, gewoon met ballen erbij langs, dat willen mensen zien. Later mislukt het op hetzelfde punt bij Grosjean en direct 5 gridstraffen en 2 strafspunten. Ik begrijp ook wel dat de f1 veilig moet zijn en mensen niet te pas en te onpas iemand van de baan af mogen rijden, maar dit spektakel kijkt men voor. Zulke straffen brengt men aan het twijfelen een volgende keer. Dat dat precies is wat de FIA wil bereiken klopt wel, maar het komt het spektakel niet ten goede. Ik stem voor meer openheid in de productie van de motor, zo kunnen teams van elkaar leren en dit komt de technologische ontwikkelingen ten goede. Er zullen altijd aspecten zijn die men voor het laatst bewaart of die andere teams niet zo snel kunnen ontwikkelen, deze maken dan nog de verschillen, echter veel kleiner. Later in het seizoen zijn de verschillen dan nog verder genivelleerd en wordt t pas echt spannend. Maarja ik heet geen Bernie ![]() ![]() | |
nils7 | dinsdag 9 juni 2015 @ 23:09 |
Gewoon meer downforce, desnoods met ground effect dan maakt het niet of je er 300 of 3 meter achter rijdt! Maar nee ze willen elk jaar minder en minder en minder downforce omdat ze dan sneller een foutje maken, maar daardoor kan je niet meer dicht erop zitten. | |
sasquatsch | dinsdag 9 juni 2015 @ 23:54 |
Probleem van tegenwoordig is dat door de aerodynamica om meer downforce te genereren er meer turbulentie achter de auto is, waardoor je niet in de slipstream kan rijden, omdat de auto erachter niet de hoeveelheid lucht krijgt om onder de auto/vleugels door te gaan. Dus juist meer downforce leidt tot minder in de slipstream kunnen rijden. Ground-effect zou wel goed zijn, maar meer downforce door allerlei aerodynamica juist niet. Daarom kiezen ze voor kleinere vleugels (= minder downforce) om minder turbulentie achter de auto te genereren zodat je er dichter op kan rijden. | |
Fir3fly | woensdag 10 juni 2015 @ 00:12 |
En hoe heeft dat gewerkt de afgelopen 6 jaar? | |
Nattekat | woensdag 10 juni 2015 @ 00:13 |
2010 was wel leuk... | |
Fir3fly | woensdag 10 juni 2015 @ 00:16 |
Ik denk dat Alonso daar anders over denkt. Hoeveel ronden zat hij ook alweer vast achter Petrov? | |
Nattekat | woensdag 10 juni 2015 @ 00:20 |
Op één van de grootste Micky Tilke Mouse circuits van de kalender... Dat jaar heeft meer inhaalacties gehad dan elk ander jaar de afgelopen 20 jaar, had een onverwachte kampioen en was mede door de Hamilton/Massa oorlog hartstikke leuk om naar te kijken. Ik heb het al vaak gezegd, 2008 en 2010 zijn wat mij betreft de laatste twee jaren dat ik met plezier en spanning elke race heb gevolgd. Daarna is het langzaam afgetakeld, met 2012 nog als lichtpuntje. | |
Fir3fly | woensdag 10 juni 2015 @ 00:53 |
Zal best. Maar het originele punt is dat kleinere vleugels en minder aero zou moeten lijden tot het makkelijker maken van inhaalacties. Waar dus simpelweg niets van waar is. | |
Nattekat | woensdag 10 juni 2015 @ 00:57 |
Wat ik duidelijk wil maken is dat andere factoren daar toe leden, en dat kleine vleugels één van de goede veranderingen is geweest. | |
Fir3fly | woensdag 10 juni 2015 @ 01:12 |
Hoe goed kan een verandering zijn als het nul effect heeft? | |
Wombcat | woensdag 10 juni 2015 @ 08:10 |
Dit idd. Wmb is drs een prima oplossing. | |
twiFight | woensdag 10 juni 2015 @ 08:37 |
DRS is een noodzakelijk kwaad. Het grote nadeel van DRS is dat het compleet onvoorspelbaar is van race tot race en ze dus de grootste moeite hebben om DRS zo 'in te stellen' dat het zijn doel benaderd, nl. een inhaalactie mogelijk maken, waarna een coureur de rest moet doen. Dat lukt misschien bij 10-20% van de circuits. Bij zo'n 30% mislukt het hopeloos en rij je met DRS met half gas nog voorbij en de rest zit er wat tussenin. | |
sasquatsch | woensdag 10 juni 2015 @ 09:21 |
Klopt. Komt doordat de teams met andere vindingen kwamen zoals de geblazen diffuser die dat effect weer teniet deden. Enige mogelijk oplossing die ik zie is een vorm van ground-effect. | |
Nattekat | woensdag 10 juni 2015 @ 09:23 |
2010 heeft meer inhaalacties dan welk jaar dan ook de afgelopen 20 jaar. 2009 deed het ook niet slecht. | |
0108daniel | woensdag 10 juni 2015 @ 09:36 |
Kubica komt helaas ook niet meer terug in de formule 1 | |
sasquatsch | woensdag 10 juni 2015 @ 09:51 |
2009 was zelfs slechter dan de jaren ervoor. ![]()
| |
Geralt | woensdag 10 juni 2015 @ 09:51 |
Horner lijkt op die knakker van Bethesda ![]() | |
0108daniel | woensdag 10 juni 2015 @ 09:55 |
En inhalen met Drs? Dit noem ik niet het echte inhalen. | |
sasquatsch | woensdag 10 juni 2015 @ 10:13 |
Kijk naar het verschil tussen 2010 en 2011. Voor een groot deel te verklaren door DRS en Pirelli banden. In 2010 was er nog geen DRS en hadden we betere banden. Het verschil van 2010 met de jaren ervoor is voor een groot deel te verklaren door het verbod op bijtanken. | |
Nattekat | woensdag 10 juni 2015 @ 10:16 |
2011 komt iig van de overgang van Bridgestone naar Pirelli. 2010 van bijtanken. Dan klopt het idd... weg met die lelijke vleugels. | |
0108daniel | woensdag 10 juni 2015 @ 10:16 |
Klopt. Helaas dat ze dat met DRS gedaan hebben, dat maakt het daardoor niet meer eerlijk voor de vergelijkingen. | |
Benoves | woensdag 10 juni 2015 @ 11:27 |
Wat een vaag lijstje, hoe kun je nou 43,58 inhaalacties hebben ![]() | |
nils7 | woensdag 10 juni 2015 @ 11:31 |
Die van Max in Monaco was een 0,58 | |
Mexicanobakker | woensdag 10 juni 2015 @ 11:33 |
![]() Aantal per race over een jaar gemeten. | |
sasquatsch | woensdag 10 juni 2015 @ 11:40 |
Gemiddeld aantal inhaalacties per GP over een jaar gemeten. (Dus alle inhaalacties van een GP in een jaar optellen en delen door het aantal GP's). | |
Benoves | woensdag 10 juni 2015 @ 11:57 |
Oh zo haha ![]() Haha ![]() | |
Nattekat | woensdag 10 juni 2015 @ 11:59 |
Whehehe ![]() | |
Mexicanobakker | donderdag 11 juni 2015 @ 10:41 |
Overigens valt 2015 ver terug tov 2014. Zegt iets over het gebrek aan competitie.. | |
nils7 | donderdag 11 juni 2015 @ 11:01 |
Ik zit me nu te bedenken, 43 inhaalacties per race gemiddeld. Kan aan mij liggen maar dat zijn er wel erg veel. Zijn het echt inhaal acties of gaat het om positie wisselingen (dus ook inhalen als iemand over start/finish iemand "inhaalt" als die in de pits staat)? | |
Nattekat | donderdag 11 juni 2015 @ 11:02 |
Australië had er maar 5 op de baan. Do the math ![]() | |
nils7 | donderdag 11 juni 2015 @ 11:03 |
Na ja als er een Safetycar op de baan rijd en de hele top 15 rijd naar binnen maar bijvoorbeeld onze kleine Spaanse held: Roberto Mehri kachelt wel door heeft ie er wel 15 "ingehaald" dus dat tikt aardig aan.... Zou wel handig zijn om te weten of het echt inhaal acties zijn of positie wisselingen. | |
Nattekat | donderdag 11 juni 2015 @ 11:04 |
Dan zijn die dus onterecht meegenomen. | |
nils7 | donderdag 11 juni 2015 @ 11:06 |
Kritisch naar data in grafiekjes kijken, doe heel de dag niks anders ![]() | |
Nattekat | donderdag 11 juni 2015 @ 11:08 |
Leuk baantje | |
nils7 | donderdag 11 juni 2015 @ 11:08 |
Veel wachten op databases en excel, hence mn comments hier ![]() | |
Nattekat | donderdag 11 juni 2015 @ 11:09 |
Vandaar dat je Spa niet kan betalen, je doet te weinig ![]() | |
Mexicanobakker | donderdag 11 juni 2015 @ 11:10 |
Maleisië en Canada hadden er stukken meer, die hebben er samen 91 nodig om dat te krijgen bijv. | |
Mexicanobakker | donderdag 11 juni 2015 @ 11:12 |
Ik denk dat het wel kan kloppen hoor, er zijn best wel wat DRS-acties per race. Wat mogelijk wel wordt meegeteld zijn inlaps bij lekke banden, kapotte vleugels en andere problemen wat de statistiek verpest | |
sasquatsch | donderdag 11 juni 2015 @ 13:52 |
Echte inhaalacties. Inhaalacties in de pits worden niet meegenomen, net zo min als gelapte coureurs, inhaalacties vanwege pech, etc. Staat er bij vermeld. En het lijstje van de laatste 5 gp's is als volgt: 2015 7 Canadian 37 2015 6 Monaco 10 2015 5 Spanish 28 2015 4 Bahrain 43 2015 3 Chinese 29 [ Bericht 5% gewijzigd door sasquatsch op 11-06-2015 13:57:52 ] | |
nils7 | donderdag 11 juni 2015 @ 14:04 |
Apart je gevoel zegt echter heel weinig inhaal acties. Alhoewel als er 2 achteraan beginnen en die ieder al 10 auto's inhalen dan zit je al zo aan 20. | |
Rossdale | donderdag 11 juni 2015 @ 14:06 |
DRS inhaalacties zijn dan ook totaal niet spannend natuurlijk.. | |
sasquatsch | donderdag 11 juni 2015 @ 16:03 |
Ligt eraan welke. Alleen inhalen op het rechte stuk niet, maar die van Massa op Ericsson waarbij hij er op het rechte stuk naast kwam en vervolgens zelf in de bochten afmaakte wel. Daarvoor is DRS bedoeld en het ligt aan de kracht van de motor en de lengte van de DRS zone hoe dat uitpakt. Bij Massa vs Ericsson was het dus wel goed, maar in veel gevallen is de DRS zone dus te lang. | |
Fir3fly | donderdag 11 juni 2015 @ 16:31 |
Ik ben voorstander van DRS. Een van de dingen die wel goed zijn gegaan de laatste jaren naar mijn mening. | |
Rossdale | donderdag 11 juni 2015 @ 16:58 |
Ik zie liever ronden lang iemand knokken om er voorbij te komen dan er naartoe rijden en dan met een knopje push-to-pass er simpelweg op het rechte stuk voorbij te gaan. Waarom inhalen in bochten als het op het rechte stuk op een presenteerblaadje wordt aangereikt... DRS is echt afschuwelijk voor de kijker... | |
Meike26 | donderdag 11 juni 2015 @ 17:44 |
Ik ben nog steeds voor de middenweg... slechts een aantal DRS mogelijkheden. Net zoals ze in tennis slechts 3 challenges hebben per persoon, denk ik dat 15% van het aantal ronden een eerlijk aantal is. Voldoende om er bij de start van de race 2 of 3 te gebruiken en dan de rest te sparen en wijs te gebruiken tijdens de race. | |
Mexicanobakker | donderdag 11 juni 2015 @ 17:52 |
Ik wil gevechten zien. Daar hoeft niet bij ingehaald te worden. Maar omdat close racing niet mogelijk is is dit een aardig alternatief. Het heeft er echter wel enigszins voor gezorgd dat een goede kwalificatiepositie een beetje nutteloos is geworden. | |
twiFight | donderdag 11 juni 2015 @ 19:51 |
Nou moet gezegd worden dat de regie van F1 ook niet meewerkt. Er wordt nogal eens gefocust op een stel racers (vaak P2-P10) en alle andere inhaalacties zie je gewoon niet. Terwijl je als je de posities in de gaten houdt er vaak genoeg mensen ingehaald worden. Behalve voor de P1, want die heeft zoveel voordeel van een lege baan en het gebrek aan dirty air dat je eigenlijk de facto al weg kan rijden van de rest. | |
Fer | donderdag 11 juni 2015 @ 21:28 |
Bij de Indycar gebruiken ze gele vlag en safetycar om die nummer 1 in toom te houden. | |
Fer | donderdag 11 juni 2015 @ 21:31 |
Aan de ene kant zie je soms situaties waar ze er met DRS ook niet langs komen. Dat zal zonder alleen maar weer erger worden. Aan de andere kant zag je nog weleens een inhaalactie van Vettel op een creatieve plek, omdat ie er op het rechte stuk niet langs kwam met de RB. Ik | |
Rossdale | donderdag 11 juni 2015 @ 23:47 |
De aero moet van minder belang worden zodat close racing weer gestimuleerd wordt en niet de banden opvreet... | |
Fir3fly | donderdag 11 juni 2015 @ 23:49 |
Dat zei men in 2008 ook. | |
sasquatsch | donderdag 11 juni 2015 @ 23:55 |
Er zijn dan ook meer inhaalacties dan in 2008 (ook zonder DRS). Maar ik ben voor bredere banden (meer mechanische grip) en ground-effect ipv DRS. | |
Fir3fly | donderdag 11 juni 2015 @ 23:56 |
Close racing is wat anders dan inhaalacties. | |
Benoves | vrijdag 12 juni 2015 @ 00:12 |
Close racing maakt het wel spannender, als ze kunnen pushen, proberen en een andere misschien een foutje kunnen laten maken. Blijft een lastige vraag omdat het geen exacte wetenschap is.. | |
twiFight | vrijdag 12 juni 2015 @ 01:07 |
Klopt. Een aantal praten hier alsof de FIA gewoon even op een grote ronde knop moet drukken en dat we dan automatisch elke race een superspannende race hebben, waarbij alle 20 auto's op 0.2 seconden van elkaar rijden, waarbij bovendien elk team het natuurlijk helemaal eens is met de nieuwe regels. Er zijn genoeg regels die in de praktijk niet werken, maar je kunt de FIA niet kwalijk nemen dat ze niet proberen te veranderen. De persoon met het gouden ei staat het vrij het de FIA te laten weten, maar in de praktijk staan die stuurlui alleen maar aan wal. | |
nils7 | vrijdag 12 juni 2015 @ 08:03 |
Nou mij mogen ze best een baantje in het pluche van de FIFA aanbieden hoor, ga er met liefde en plezier zitten. Lekker live elke wedstrijd bekijken ![]() | |
Benoves | vrijdag 12 juni 2015 @ 11:23 |
Dan heb je geluk, ze zoeken nog een opvolger. | |
Fer | vrijdag 12 juni 2015 @ 12:19 |
Aero is al heel laag, er is amper aeroverschil tussen de teams en als nu gaat close racen zijn je banden weg. Puur omdat het laatste beetje downforce dan weg is. Denk meer aan een degelijke prime tyre met een breed werkingsgebied die lang goed blijft en niet snel oververhit raakt en de option echt een soort kwalificatiebandje voor een paar rondjes. Meer vermogen, 1000pk en hopen dat de motoren meer bij elkaar komen. Kunnen McLaren en Redbull ook weer meedoen. In principe zou Mercedes iedere race vuurwerk moeten zijn, maar Rosberg laat het te vaak afweten. | |
twiFight | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:27 |
Rosberg is ook een 'vuurwerk kind of driver'. | |
Ferry_76 | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:34 |
Precies, gewoon een tamme duif op de baan laten schijten en gaan met die safety car! ![]() Maar zo lang er enorme financiele verschillen zijn tussen de topteams (Red Bull, Meercedes en Ferrari) en de rest zullen die drie toch vooraan blijven, simpelweg omdat die nu eenmaal meer tijd en geld in research kunnen steken. | |
Peterselieman | vrijdag 12 juni 2015 @ 17:40 |
NASCAR is daar nog meer bedreven in. Die zoeken regelmatig een stukje debris om de race weer even stil te leggen en het veld in elkaar te laten schuiven | |
sasquatsch | vrijdag 12 juni 2015 @ 18:01 |
En als de research gestabiliseerd is, verzinnen ze nieuwe regels zodat de topteams weer in het voordeel zijn, want een kleiner team dat de topteams verslaat kan niet. Daarvoor pompen de autofabrikanten te veel geld in de F1. Ze zijn niet voor niets tegen een budget cap. En hebben een grote vinger in de pap in de Strategy group. Een van de kleinere teams zou hiervoor al een aanklacht hebben ingediend bij de EU, omdat de topteams hierdoor bevoordeeld worden. | |
Geralt | zaterdag 13 juni 2015 @ 11:33 |
Goedzo. Monza moet blijven. Godnondeju. ![]() | |
twiFight | zaterdag 13 juni 2015 @ 14:17 |
Dat laatste is wel raar ja. Alle topteams mogen meebeslissen maar de arme teams niet (op een na geloof ik). Dan weet je van te voren al dat alle beslissingen in het voordeel zullen zijn van de teams met geld. Beetje een wassen neus. | |
alwaysonhold | woensdag 17 juni 2015 @ 23:19 |
Red Bull in gesprek met Ferrari voor de motoren. Goed nieuws. http://www.grandprix.com/ns/ns31156.html | |
twiFight | woensdag 17 juni 2015 @ 23:29 |
Ik blijf het wat kinderachtig vinden van RBR. Help, we zijn na 4 jaar op een rij kampioen een paar jaar niet zo goed. Kom, we gaan om ons heen slaan met allemaal stoere praat en beschuldigingen. En dat terwijl iedereen met verstand van zaken heeft geconcludeerd dat de wagen zelf ook gewoon slecht is. Zeker voor het budget dat ze hebben. Inmiddels geven zelfs de coureurs dat toe. Maar goed, ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze dingen proberen. Ik vraag me alleen wel af of het gaat lukken. Gaat Ferrari ook niet motoren leveren aan Haas? 'Even' een extra team bevoorraden gaat niet zomaar, daar heb je capaciteit en personeel voor nodig. Niet dat Ferrari dat niet kan krijgen. RBR heeft voorlopig centjes genoeg om zonder problemen aan hun power train betalingen te kunnen voldoen en met geld zijn dingen snel geregeld. | |
sasquatsch | woensdag 17 juni 2015 @ 23:34 |
Ik hecht er nog niet veel waarde aan. Had het gelezen (en dat Red Bull dezelfde motor als Ferrari zou krijgen en Sauber en Toro Rosso de 'B'-spec), maar geloof niet dat Ferrari zo'n sterke concurrent van motoren wil voorzien. Daarbij kan Ferrari op dit moment (zonder toestemming van de FIA) geen ander team van motoren voorzien omdat een fabrikant maximaal 4 teams van motoren mag voorzien. En aangezien volgend jaar Haas erbij komt zitten ze dan al op hun max. Red Bull en Toro Rosso kunnen er dan niet heen, omdat Ferrari teveel teams (de helft van het veld) van motoren gaat voorzien. Dat staat de FIA niet toe. | |
ColtZ40 | donderdag 18 juni 2015 @ 07:48 |
Mwa, de kans dat Manor dit jaar nog failliet gaat is best groot. Dan kunnen ze red bull en torro roso prima voorzien van motoren. ![]() | |
Wertha | donderdag 18 juni 2015 @ 10:21 |
Ja tuurlijk.. motoren leveren aan een van de grote concurrenten terwijl je zelf gek wordt van verlangen naar een nieuwe wereldtitel. No way. Hier gaat een dikke pak zout op. | |
Beach | donderdag 18 juni 2015 @ 10:22 |
Graag zie ik enige onderbouwing van jouw kansberekening. | |
Rossdale | donderdag 18 juni 2015 @ 12:27 |
Manor gaat volgend jaar wellicht met Honda motoren rijden. Dan zou er ruimte zijn. Reed Torro Rosso in het verleden ook al niet met Ferrari motoren rond? Het klinkt raar maar zou best kunnen. Alleen nu is Red Bull een fabrieksteam en dat zou dus wegvallen... | |
Fiorano | donderdag 18 juni 2015 @ 12:31 |
Red Bull is 2006 zelf ook. Renault zou Lotus weer willen kopen trouwens. | |
sasquatsch | donderdag 18 juni 2015 @ 13:35 |
Renault beslist pas eind dit jaar wat ze willen doen. Verder als alleen motorenleverancier, een team kopen of volledig uitstappen. | |
twiFight | donderdag 18 juni 2015 @ 14:49 |
Misschien dat silly season wel meer gaat over de teams en motorenfabrikanten dan over de coureurs ![]() | |
Meike26 | donderdag 18 juni 2015 @ 15:02 |
In dit opzicht zou ik het ook niet vreemd vinden als Sauber voor het hazenpad kiest en wel eens het 2e Honda team kan gaan worden. Ze zijn straks niet meer het 2e team van Ferrari en ze kunnen met de informatie die zij van Ferrari hebben Honda ook voorzien van nuttige informatie + al hun overige facaliteiten. Ik hoop het wel althans, ik denk dat het een mooie verschuiving teweeg brengt bij de teams. | |
Fiorano | donderdag 18 juni 2015 @ 17:52 |
Gerucht gaat dat ManorF1 Honda #2 wordt. Zou het toffer vinden als Williams tzt met Honda gaat rijden ![]() | |
Meike26 | donderdag 18 juni 2015 @ 17:57 |
Nou indd ![]() | |
sasquatsch | donderdag 18 juni 2015 @ 18:01 |
Manor zelf spreekt dat tegen. Ze houden alle opties open met betrekking tot de motor voor volgend jaar. En ook Honda ontkent in gesprek te zijn met Manor. Zou ook vreemd zijn, want ik zie eerder ART als tweede Honda team mochten ze volgend jaar of in 2017 instappen. | |
Sinister-D- | donderdag 18 juni 2015 @ 19:06 |
Dit weekend op Zolder BOSSgp, met een aantal F1 wagens met V10 achterin ![]() | |
Nattekat | donderdag 18 juni 2015 @ 19:07 |
Hopelijk besluit je daarna wel om mee te gaan naar het FOK!SpaF1Weekend ![]() | |
LWD-Godius | donderdag 18 juni 2015 @ 19:39 |
Slecht nieuws voor Verstappen deze Renault versus red bull saga. Misschien had hij toch beter bij Mercedes kunnen tekenen en ervaring op kunnen doen in de hoogste opleidingsklassen. | |
Fer | donderdag 18 juni 2015 @ 19:47 |
Dit tijdperk gaat voornamelijk over de werking en integratie van de powerunit in de auto. De tijd dat Redbull met hun aero het vermogentekort van de motor kon compenseren is voorbij. Overigens was de Renault van 2010 - 2013 amper nog achter op vermogen. Lotus was bij vlagen het tweede team kwa snelheid. Een b spec Ferrari PU gaat niemand een overwinning brengen en Redbull doet ook niet mee voor een paar podiumplaatsjes ieder jaar. | |
sasquatsch | donderdag 18 juni 2015 @ 20:34 |
Ik ga dan naar Zandvoort. Historische Grand Prix. | |
Nattekat | donderdag 18 juni 2015 @ 21:49 |
Dat boven de F1 verkiezen ![]() | |
sasquatsch | donderdag 18 juni 2015 @ 22:01 |
Misschien dat ik beide doe. Ligt eraan of ik geld overhou van mijn vakantie. | |
Nattekat | donderdag 18 juni 2015 @ 22:01 |
Dat lijkt er meer op ![]() | |
Geralt | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:40 |
Godtering wat een klootviolen die Rosberg en Lewis. En dan vooral Lewis. Grootste autosportevenement ter wereld (ok samen met de Indy 500 dan) en dan zeg je dat het je geen ene flikker doet. Wat een bokkelul zeg. ![]() | |
Geralt | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:44 |
Ow en petje af voor Vetlel dat ie aangeeft enorm veel respect voor Hulkenberg te hebben. Ik mag die mof voor geen 5 cent, maar dat doet ie toch een stuk beter dan Lewis imo. Bernie zal er wel weer niks van vinden, want zijn favoriete neger is veel beter voor de sport en heel dat suffe Le Mans is toch niet van de FIA dus whatever. ![]() ![]() Kudo's voor Vettel dus. Volgens mij heb ik ze nog nooit gegeven. Volgens mij ga ik dat ook nooit meer doen. Dan weten jullie dat alvast ![]() | |
THEFXR | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:52 |
dat kan toch niet, als ze eruit gaan, kunnen ze de wagen niet meer fatsoenlijk aanpassen aan een andere motor. | |
THEFXR | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:55 |
vergeet niet zijn bling ketting, tanden en oorbellen, hij loopt erbij als een teenage rapper enzo | |
Geralt | vrijdag 19 juni 2015 @ 01:58 |
Ik had al extra geen opmerking over zijn kleur gemaakt, want dan wordt dinges weer boos. Ben de naam ff kwijt, maar die neger wat ook altijd in de F1 topics post. Heeft ook niks met zn kleur te maken overigens. Ik vind het een bokkelul als je zo een opmerking maakt nadat een collega van je een van de meest prestigieuze races ter wereld gewonnen heeft. Ja ik vind daar geen klap aan ik kijk dat nooit ik ben daar niet mee bezig maar verder vind ik autoracen wel tof. Komop man. Oetlul. Geef die jongen wat respect. Zoals Vettel. Petje af voor hem zoals ik al zei, maar dat ging ik niet nog een keer doen dus deze keer telt niet ![]() | |
THEFXR | vrijdag 19 juni 2015 @ 02:15 |
VETLEL? ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door THEFXR op 19-06-2015 02:32:17 ] | |
Geralt | vrijdag 19 juni 2015 @ 02:43 |
Mijn koosnaampje voor Vettel ![]() ![]() | |
Meike26 | vrijdag 19 juni 2015 @ 07:16 |
Vooral dit stukje vind ik mooi van Vettel, opnieuw een sneer naar de #F1 in zijn algemeenheid ; Vakkundig verpakt in het stukje over LeMans en de felicitatie aan Nico Hulkenberg. Doet ie goed.. ![]() Sinds hij bij Ferrari zit vind ik hem sowieso beter te pruimen. | |
nils7 | vrijdag 19 juni 2015 @ 08:03 |
Een kind stak gister over, jaartje of 7 ofzo. En die leek als 2 druppeltjes water op d'n Vettel. | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 08:47 |
Ze hebben nog een contract voor 2016, dus zullen ze pas daarna uitstappen als ze dat besluiten. | |
twiFight | vrijdag 19 juni 2015 @ 08:59 |
Ah, het Hamilton bashen is alweer begonnen. Want een persoon mag natuurlijk geen smaak hebben, al helemaal niet als hij ook nog een ketting heeft. Mijn god, hoe durft die kankerlul!! Hij moet ook de grootste fan zijn van de clio cup en van de kartwedstrijd in Appelscha op de derde zondag in september elk jaar. Wat een lamme zwans als hij dat niet is! | |
Peterselieman | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:35 |
Absoluut. Wat er in Le Mans gebeurt is echt wel topsport. Een sprintrace van 24 uur lang ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 19 juni 2015 @ 09:47 |
Dat zijn mensen die de F1 pas een paar jaar volgen en dus niets weten van de vroegere grandeur. Hamilton is nog redelijk ingetogen in vergelijking met de vroegere playboys in de formula 1. | |
Fer | vrijdag 19 juni 2015 @ 10:47 |
Met de rijkwaliteiten van een paydriver, de snelheid van Erickson en een grote muil als ze ongeluk veroorzaken. | |
Beach | vrijdag 19 juni 2015 @ 11:07 |
100% mee eens | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 11:11 |
Dan doe je mensen zoals Eddie Irvine en Jacques Villeneuve toch echt te kort. | |
Joene | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:23 |
http://www.gpupdate.net/n(...)en-door-motorwissel/ Dit heeft niets maar dan ook niets meer met racen en formule 1 te maken , de sport is stuk heel erg stuk. | |
franklop | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:25 |
max is de enige reden waarom ik nu weer kijk.. Sommige aanpassingen zijn best goed geweest. Maar met de motoren hebben ze echt de plank misgeslagen | |
Nattekat | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:27 |
Jezus ![]() | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:27 |
Zonder deze regel zouden de kleinere teams niet meer in de F1 zitten. Dus is het goed voor de F1. | |
twiFight | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:28 |
De sport is helemaal niet stuk, waar komt dat gejank elke keer vandaan? Het was bijna een jaar geleden al bekend dat alle teams 4 motoren mochten gebruiken dit jaar. Dan is het aan de motorenfabrikanten om te zorgen dat hun shit het lang genoeg volhoudt om 5 races per motor te rijden. Dat er Renaults en Hondas links en rechts kapot gaan is niet de schuld van 'de sport', maar van de motorenfabrikanten. Van Honda kan ik het overigens nog prima begrijpen, die misten toch een jaar ervaring met betrouwbare motoren bouwen. | |
franklop | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:30 |
gaat mij er meer om dat echt volgas racen er niet meer bij zit... En dat is niet alleen voor de motoren | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:33 |
Dat is al jaren zo. In ieder geval sinds 2011 met de Pirelli banden. Die houden het maar een paar rondjes vol, vol gas. | |
Nattekat | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:33 |
Waarom kunnen coureurs in het WEC wel 24 uur lang stampen, staan de fabrikanten daar in de rij, worden er gewoon veel nieuwe dingen getest? | |
franklop | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:35 |
het is niet voor niks dat mijn interesse sinds die tijd is afgenomen voor de sport. Van sporadisch een race missen naar sporadisch een race kijken | |
twiFight | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:35 |
Dat kan, maar mensen hier blijven zo kinderlijk simplistisch denken over de sport. Alsof het een kwestie is van een regeltje er uit knikkeren en de F1 is gelijk weer spektakel. Maak de auto's sneller, kans op meer zware ongelukken. Haal DRS weg, inhalen wordt bijna onmogelijk. Breng tanken terug, weinig inhalen op de baan. Maak de banden beter, compleet geen strategie meer nodig. Breng de V8/V10 terug, motorenfabrikanten verlaten de sport. Laat teams meer testen, arme teams maken uberhaupt geen kans meer. En zo kun je wel doorgaan. Het is zo makkelijk om hier wat te roepen, maar je zult toch met de gevolgen rekening moeten houden, anders verneuk je door het terugdraaien van regels net zo veel. | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:38 |
Daar stampen ze ook geen 24 uur. Daar is bijvoorbeeld net zo veel lift-en-coast als in F1 om brandstof te sparen en zijn de brandstofegels strenger dan in F1 (en afhankelijk van de ERS klasse). Aldus Hulkenberg in de persconferentie. | |
Mexicanobakker | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:41 |
![]() Hij is niet geinteresseerd in een van de belangrijkste wedstrijden in de motorsport, ook niet om op zijn palmares te hebben maak ik uit die tekst op. Vind ik behoorlijk raar. | |
Joene | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:41 |
Daar mag je wel tussendoor je shit vervangen. ![]() | |
Joene | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:42 |
20 plaatsen straf is gewoon debiel , het draait verdomme om racen , niet om zuinig te doen met je spullen. | |
#ANONIEM | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:43 |
10 plaatsen en het draait ook om het zuinig doen anders zitten we volgend jaar met 4 teams en is de F1 helemaal kapot. | |
Joene | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:45 |
Die is al kapot , racen draait om zo snel mogelijk rondjes te rijden over een circuit en het maximale van je coureur en auto te vragen. Niet om op de rem te drukken omdat je 100kg brandstof hebt verbruikt. | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:45 |
Ze moeten op een of andere manier de fabrikanten aansporen om hun motoren betrouwbaar te maken. Doen ze dat niet lopen de kosten voor de teams op en wordt het teveel voor de kleinere teams die dan verdwijnen. Blijven er weinig teams over en is het einde F1. Het liefst zou ik ook geen beperkingen zien en geen engine freeze en zo. En zou ook goed kunnen als de motorenfabrikanten dat niet doorbelasten naar de teams, maar dat doen ze wel en dus moet het beperkt worden om de F1 in stand te houden. | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:46 |
Alonso heeft 20 plaatsen straf vanwege het vervangen van 3 componenten. | |
#ANONIEM | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:46 |
Lekker makkelijk, dat is echter niet de realiteit anno 2015. | |
Sinister-D- | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:47 |
fixed. Dat die regels niet naar ieders wens is is een feit, en ook volledig te begrijpen. | |
franklop | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:50 |
ze hebben dat toen eigenlijk voor het eerste seizoen verkeerd aangepakt. Dat had gewoon een onbeperkt ontwikkeljaar moeten zijn. Tweede seizoen (dit jaar) had je dan best de engine freeze kunnen doen. | |
Joene | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:51 |
De realiteit is idd dat we naar een optocht kijken van auto's waar geen power meer inzit . dat gp2 rondjes draait op de circuits vrijwel even snel aan de f1. Dat er door budgetcaps een klasse in stand wordt gehouden waar in mijn ogen , vrij weinig meer aan is. En dat achterlijke regelgeving er nu voor zorgt dat 1 van de beste f1 coureurs ook al zou hij Pole rijden op plek 21 zou starten. Straf dan het team , niet de coureur. | |
Fir3fly | vrijdag 19 juni 2015 @ 12:51 |
Op Le Mans hebben ze het handig opgelost. De LMP1 auto's mogen gewoon een gezette hoeveelheid energie (hybride en brandstof) per 3 ronden van het circuit van Le Mans gebruiken. Daarmee wordt het dus mogelijk om een ronde te pushen als het nodig is zonder dat je daar voor gestraft wordt later in de race. Dit maakt vechten voor een plek op de baan aantrekkelijker. En het belangrijkste is dat ze gewoon banden hebben die 4 uur achter elkaar op volle snelheid kunnen zonder noemenswaardige slijtage. F1 kan een hoop leren van Le Mans, zoals zo vaak in het verleden. | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 13:00 |
Met dat soort banden zou de overmacht van Mercedes nog groter zijn. Die wordt nu beperkt doordat de banden sneller op zijn en ze dus niet vol kunnen pushen. Canada is misschien een uitzondering omdat het pushen daar ook beperkt wordt door de brandstoflimiet. Maar dat zal op de meeste circuits niet het geval zijn. | |
Marks | vrijdag 19 juni 2015 @ 13:24 |
Wat een gehaat op Hamilton. Ik vind het ook wat vreemd, maar hij weet ook dat iedereen van hem ´´wil´´ horen dat hij Le Mans zo leuk vind. Dat hij dan toch gewoon zijn eigen eerlijke mening geeft, siert hem. ![]() Daarnaast zitten er ook vreemde aspecten aan het Endurance racen, wat bijvoorbeeld Albers (ik verschuil me straks maar even...) duidelijk aangaf tijdens het commentaar geven bij een F1 race, ook als reden waarom hij het niet zou willen doen. Namelijk, dat je steeds met verkeer te maken hebt. Er is een groot element van geluk, wanneer kom je de langzame coureurs tegen, wat veel invloed heeft op de uitslag. En dan is het natuurlijk echt zo dat je bij wijze van de snelste stint van iedereen kan neerzetten, maar als je teamgenoot de auto plat rijdt, je nog steeds niks hebt. Het is daarmee toch ook wel fors anders dan een F1 wedstrijd en daarmee snap ik dat als je F1 leuk vindt, je Le mans niet direct leuk hoeft te vinden en vice versa. | |
Nattekat | vrijdag 19 juni 2015 @ 13:37 |
Het gaat niet om de opbouw van de race, maar de technische regels die het aantrekkelijker maken. De teams daar worden veel vrijer gelaten en kunnen gewoon 4 uur lang stampen. Maak dan banden die 30 minuten door kunnen en dan langzaam aftakelen, benzinetanks waar bij de start van de wedstrijd x L in moet en teams gewoon mogen bijtanken indien nodig (Met extra tijdverlies ter compensatie). Daarmee kom je al een heel eind. | |
Fir3fly | vrijdag 19 juni 2015 @ 13:39 |
Ik denk dat jij ook wel weet dat de dominantie van Mercedes niet het grootste probleem is op dit moment. | |
Bluurgh | vrijdag 19 juni 2015 @ 13:41 |
Daarom reed Prost vaak rustig achter z'n tegenstander aan om uiteindelijk te winnen omdat degene voor hem stil viel zonder brandstof of een ander probleem? ![]() | |
twiFight | vrijdag 19 juni 2015 @ 15:27 |
Maar de opbouw is toch juist essentieel voor hoe je een race neerzet? F1 heeft de 'luxe' niet om uren de tijd te nemen om een race interessant te maken. Zij moeten alle spanning in die 1,5 uur proppen. Dan heb je dus ook andere regels nodig. Banden die slijten puur op tijd zijn helaas nog niet uitgevonden ![]() Bovendien vraag ik me nog af hoeveel verschillende bandenmogelijkheden en wel/niet bijtanken gaat uitmaken. Elke mogelijke combinatie wordt nu ook al tot op de tiende van een seconde voorberekend. Je ziet erg weinig variatie, alleen af en toe iemand die op hard start of wanneer er iets onverwachts gebeurd tijdens de race. | |
Marks | vrijdag 19 juni 2015 @ 16:17 |
Opvallend en triest: verboden om ronderecords te blijven zetten op Nurburgring.. ![]() http://www.telegraaf.nl/a(...)_Nordschleife__.html | |
Beach | vrijdag 19 juni 2015 @ 16:44 |
Tja als er elke keer mensen bij omkomen. | |
bietelboer | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:12 |
Wanneer zijn er mensen omgekomen tijdens een ronde record van fabrikant? volgens mij nog nooit? Beetje raar dat ze dit verbieden omdat er tijdens wedstrijden dodelijke ongelukken gebeurd zijn... | |
sasquatsch | vrijdag 19 juni 2015 @ 17:33 |
Het is niet verboden om ronderecords neer te zetten. Er is alleen een permanente snelheidsbeperking voor een bepaald stuk ingesteld om verdere problemen te voorkomen. | |
twiFight | vrijdag 19 juni 2015 @ 19:34 |
Nou, er staat letterlijk dat het niet meer toegestaan is om recordpogingsritten uit te voeren. Maar als enige reden wordt daarvoor die snelheidsbeperking opgevoerd. Dus of de CEO van het circuit houdt er een kromme redenatie op na, of de Telegraaf levert weer eens riooljournalistiek. | |
Fer | vrijdag 19 juni 2015 @ 19:55 |
Er waren al snelheidslimieten, maar de stukken zijn langer geworden, waardoor het verbreken van de huidige limieten onmogelijk is geworden. | |
TagForce | vrijdag 19 juni 2015 @ 22:23 |
Een betere oplossing zou zijn geweest om het publiek aan het eind van Flugplatz te weren. Om diezelfde reden mag er namelijk ook geen publiek aan de buitenkant van de Tarzanbocht staan op lijn met het rechte stuk. Je kunt daar redelijkerwijs verwachten dat er een auto over de hekken vliegt. Als ze vinden dat het te gevaarlijk is om te racen dan moeten ze de baan aanpassen (of eigenlijk de uitloopstrook daar), en niet een snelheidslimiet instellen. Als je dat soort beperkingen op gaat leggen kun je wel stoppen met racen op dat circuit. | |
Wombcat | zaterdag 20 juni 2015 @ 10:54 |
Zoveel wordt er toch al niet meer geraced? Dan is het de vraag of dergelijke investeringen wel rendabel zijn. | |
Wertha | zaterdag 20 juni 2015 @ 17:04 |
Volgens mij steeds meer juist. | |
DiegoArmandoMaradona | zondag 21 juni 2015 @ 13:09 |
Welk kanaal op de ASTRA schotel heeft de F1? | |
Nattekat | zondag 21 juni 2015 @ 13:13 |
Geen? | |
DiegoArmandoMaradona | zondag 21 juni 2015 @ 13:15 |
Dat zou jammer zijn geen TVE, France1, BBC. Sport 1 DL, Oostenrijk of zo? | |
sasquatsch | zondag 21 juni 2015 @ 13:23 |
Duitse RTL? | |
ElmarO | zondag 21 juni 2015 @ 13:27 |
De ORF zendt het in Oostenrijk uit, als ik Google mag geloven. | |
Nattekat | zondag 21 juni 2015 @ 13:39 |
DVB-S FTA on Astra 19.2°E(EU) Sport1 Duitsland, lijkt gratis te zijn volgens wikipedia. Ow, niet live ![]() | |
DiegoArmandoMaradona | zondag 21 juni 2015 @ 13:59 |
RTL live Canaal 114 ![]() | |
DiegoArmandoMaradona | zondag 21 juni 2015 @ 15:35 |
Was dat nu een remmentest met 280? | |
Sinister-D- | zondag 21 juni 2015 @ 22:27 |
Ik ga even off-topic. Maar hier komen genoeg racefanaten met een zeer brede interesse in welke tak van de autosport dan ook bijeen die wel een antwoord voor me hebben: aankomend weekend is Pikes Peak Hillclimb. Ik ben geïnteresseerd om dit evenement ook eens te zien. Ik heb al wat rond zitten kijken op mijn gebruikelijke bronnen voor streams maar kon er (nog) niets over vinden. Dus ik begin er aan te twijfelen of dit wel ergens wordt uitgezonden. Iemand die de PPiHC heeft gevolgd, of ben ik tevergeefs naar iets aan het zoeken wat niet uitgezonden gaat worden? | |
Breaker.Faker | zondag 21 juni 2015 @ 23:44 |
Kwam dit tegen op internet. Onboard geluiden door de jaren heen. Alles klinkt goed behalve de v6 die klinkt gewoon kapot. | |
Nattekat | maandag 22 juni 2015 @ 13:57 |
Red Bull voorzichtig met aanbod Ferrari Eerst Renault afblaffen, maar niet over willen gaan omdat ze het de voorkeurspositie kost. Stiekem hoop ik nu gewoon dat Renault weer een eigen team begint. | |
twiFight | maandag 22 juni 2015 @ 15:14 |
Mja RBR heeft een stevige reality check nodig. Ze 'eisen' dat ze aan de top staan, maar dat kunnen ze niet waarmaken. Ze maken immers niet zelf motoren. Daarvoor zijn ze afhankelijk en alleen bij Renault zijn ze (momenteel) het voorkeursteam. Maar zelfs als fabrieksteam heb je ook mindere jaren, zie Ferrari. Ik begin RBR meer en meer beu te raken en ik vind ze trouwens ook helemaal niet goed voor de sport. | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:09 |
15 miljoen voor Bottas? Dat mens is knettergek in haar bovenkamer ![]() ![]() | |
Rossdale | woensdag 24 juni 2015 @ 14:16 |
Kan me goed voorstellen dat ze Bottas willen hebben, prima nummer 2 en een Fin inruilen voor een Fin is marketingtechnisch ook gewoon gunstig. 15 miljoen is natuurlijk een strategie om meer geld uit de zak van Ferrari te kloppen. Het lijkt me duidelijk dat ze hem echt wel voor minder laten gaan ![]() Net zoals RBR gemakkelijk Webber kon vervangen voor Ricciardo. Een Aussie voor een Aussie | |
Ferry_76 | woensdag 24 juni 2015 @ 14:23 |
Bottas is 'transfervrij' aan het eind van het jaar volgens Sky, dus volgens mij kunnen ze Bottas gewoon een goede deal aanbieden, en hoeven ze Williams niet te betalen? | |
Mexicanobakker | woensdag 24 juni 2015 @ 14:24 |
Eenzijdige optie. | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:25 |
Misschien weet Ferrari meer dan wij en heeft ie bijgetekend bij Williams? | |
Wombcat | woensdag 24 juni 2015 @ 14:25 |
Hoezo? Als Ferrari het voor hem wil betalen, is dat mooi extra geld. | |
WEST | woensdag 24 juni 2015 @ 14:27 |
15 miljoen is inderdaad teveel geld voor Bottas. 8 miljoen maximaal. | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 14:27 |
Ferrari heeft geld zat. Voor Vettel schijnen ze voor dit jaar dik 60 miljoen betaald te hebben. Daarnaast heeft Ferrari niet veel andere mogelijkheden. [ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2015 14:27:56 ] | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:28 |
Die willen het niet betalen. Die hebben (zo lees ik het althans) een eerder bod gedaan en dat werd van de hand gewezen en nu hebben ze een bod van 4 miljoen gedaan. Dat is 11 miljoen minder. Ferrari gaat dat echt niet betalen. Bovendien kunnen ze voor 1 miljoen Verstappen ook wel overhalen denk ik zo ![]() | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:30 |
Maargoed, dat lijkt me geen slimme zet van Max mocht het ooit al tot zo een bod komen nu (as if ![]() ![]() | |
Wombcat | woensdag 24 juni 2015 @ 14:30 |
Overigens schoot deze uitspraak van Hamilton me te binnen: http://www1.skysports.com(...)ike-sebastian-vettel Hij zal wel balen dan nu. Hoewel Rosberg nog een beetje tegengas geeft af en toe, is het van te voren al zeker dat hij 1e of 2 finisht. En is de kans 95% dat hij WDC wordt. | |
WEST | woensdag 24 juni 2015 @ 14:30 |
Maar dan moeten ze wel in de buideltasten bij Red Bull en die laat Max never nooit gaan. | |
Wombcat | woensdag 24 juni 2015 @ 14:31 |
Maar kennelijk wil Williams hem niet kwijt voor 4 miljoen. Zal dan wel ergens in het midden uitkomen, tussen 8 en 10 miljoen dus. | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:31 |
Ik geloof niet dat Max meer dan 4 miljoen op zou moeten leveren nu. Ja hij is een groot talent (maar dat is bv Sainz ook ![]() ![]() | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:33 |
Het midden van 15 miljoen en 4 miljoen is 9,5 miljoen. Dat is meer dan het dubbele van hun 2de bod. Lijkt me niet. Ik gok hooguit 6 of 7 miljoen, 8 maximaal. | |
WEST | woensdag 24 juni 2015 @ 14:36 |
Ook al bied Ferrari 10 miljoen. Max is wel het oog appeltje van Red Bull. Ook marketingtechnisch gezien. | |
Rossdale | woensdag 24 juni 2015 @ 14:36 |
Ik denk ook 7 a 8 miljoen. Lijkt me prima. Max moet gewoon volgend jaar nog bij Toro Rosso blijven en wanneer in 2017 alle regels weer op de schop gaan de move naar Red Bull maken. De kans is dan wat groter dat het team weer om het kampioenschap mee kan doen ![]() | |
Rossdale | woensdag 24 juni 2015 @ 14:38 |
Iedereen praat over Max en zijn rijstijl past goed bij het imago wat Mateschitz wil uitstralen met zijn drankje. Jong, non-nonsense en explosieve actie. | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:38 |
Max naar Williams zou ik ook wel een strakke move vinden overigens. ![]() Vraag is wel of het niet te vroeg zou komen. Maargoed, dat is allemaal speculaas; we zien het vanzelf wat de toekomst ons brengt (als we niet blind worden dan!). | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:40 |
Totdat de scherpe randjes eraf gesleten zijn. Net zoals bij de rest van de niet rookies. Ik heb vaker rookies in een F1 auto gezien die reden alsof ze in een kart zaten. Jaren later was daar weinig van over. Dat is wel ook iets waar we rekening mee moeten houden en waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan. Ik heb die opmerking nog letterlijk nergens iemand uit het F1 wereldje zien maken. En imo is die wel terecht. | |
Rossdale | woensdag 24 juni 2015 @ 14:44 |
Max rijdt nu inderdaad wel zoals Hamilton of Montoya in hun eerste twee seizoenen reden, ach we zullen zien hoe het gaat lopen. Wie weet eindigt hij net zoals supertalent Alguersuari... Niet te hopen natuurlijk, maar we kunnen in ieder geval nu flink van hem genieten en hij zal ook zeker volgend jaar nog wel rondrijden ![]() | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 14:45 |
Ik heb nooit echt meegekregen dat dat het nieuwe supertalent zou zijn eerlijk gezegd ![]() Die draaide toch ook plaatjes of verwar ik hem nu met een andere oud coureur? ![]() Wat doettie tegenwoordig voor de kost? Plaatjes draaien denk ik dan of wat anders? ![]() | |
Rossdale | woensdag 24 juni 2015 @ 14:52 |
Haha ja dat is waar ook inderdaad, die deed ook wat DJ-spul. Volgens mij rijdt hij dit jaar in de Formule E klasse | |
Wertha | woensdag 24 juni 2015 @ 20:14 |
Reed. Hij wordt voorlopig even uit de auto gehouden vanwege medische redenen (vooral voorzorg). | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 20:17 |
Even wat anders. Monza ligt nog altijd een beetje overhoop met Bernie over de GP de komende jaren. Ze zouden niet de financiële middelen hebben die Bernie vraagt. Ik weet niet hoeveel ze te kort komen of wat het een circuit uberhaupt kost om het F1 circus te laten komen, maar zouden niet een paar vermogende F1 coureurs (en/of teams) gewoon een bak geld op tafel neer kunnen leggen? Ik bedoel ze roepen allemaal dat Monza er historisch gezien gewoon bij hoort en ze komen er allemaal graag. Samen hebben die toch geld zat niet? ![]() | |
Beach | woensdag 24 juni 2015 @ 20:20 |
En het jaar erop vraagt Bernie nog meer omdat hij weet dat de teams/coureurs willen betalen ![]() | |
VacaLoca | woensdag 24 juni 2015 @ 20:24 |
![]() Netjes gedaan van de debutant bij STR. En Alonso meer rondjes gereden dan het hele GP weekend ![]() | |
riazop | woensdag 24 juni 2015 @ 20:24 |
Het koste wat kost, met alle risico's de deur dicht houden voor Maldonado was helemaal niet zo "no nonsense" | |
kepler | woensdag 24 juni 2015 @ 21:11 |
Als hij maar gewoon wereldkampioen wordt, hoe maakt me niet uit ![]() | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 21:15 |
Ok dat was een slecht plan van mij ![]() | |
Meike26 | woensdag 24 juni 2015 @ 22:04 |
Ik blijf het van de zotte vinden dat Bernie betaald krijgt door de organisaties van de banen ipv andersom. Het is de omgekeerde wereld. Bernie en zijn sport horen een locatie te huren en kunnen vervolgens zelf gaan uitvogelen wat zij dat GP weekeinde op die locatie allemaal gaan uitvoeren om inkomsten te genereren. Dan zal hij ook eerder gemoeid zijn met het aantal verkochte kaartjes ipv de soms schrikbarend hoge prijzen van de kaartjes. Enige nadeel is hiervan dat de support-klasses in voorprogramma van de F1 er minder van mee kunnen profiteren. Of nee, ik vergeet iets. Het ging om de poen, niet om de sport.. Stom van me. | |
opreis | woensdag 24 juni 2015 @ 22:07 |
Ik blijf het raar vinden dat dat die organisaties er mee akkoord gaan, gewoon de handen in een slaan en het niet pikken. Zonder banen ook geen GP, of ze moeten 3x in bahrein, abu dabi en qatar will racen per seizoen | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 22:18 |
Ik denk dat er tussen al die GP's veel te veel verschillen spelen over hoe en wat enzo. Die krijg je nooit als een blok tegen Bernie lijkt me. | |
Fer | woensdag 24 juni 2015 @ 22:42 |
We hebben een fabrikant die niet mee kan komen met de top. circuits die niet genoeg kunnen betalen. Rijders die geen stoeltje krijgen. Tv zenders zonder decoder die f1 kunnen inkopen. Genoeg lijkt mij voor Europees Formule concept, met lage toegangsprijzen en gratis op tv te zien. Wat oude rijders en afgekeurde talenten (Magnussen, Vergne, dat werk) Een voorprogramma met Supercars erin, Ferrari's Astons enz. Mooi toch... En natuurlijk v8 motoren | |
Meike26 | woensdag 24 juni 2015 @ 22:45 |
Ik ben voor !! ![]() ![]() Enige nadeel, hoe maak je dit commercieel interessant? Formula Football was ook niet echt een succes te noemen en dat terwijl ze met V12's reden. Dan kom je op A1GP achtige klasse uit met idereen weer dezelfde auto.. Ik weet niet of de Europese kijker daar op zit te wachten? Ik denk dan eerder aan een apart LMP2 achtig kampioenschap, meer plek voor sponsors, meer ruimte om fans in mee te laten rijden etc etc.. Zie ik meer voordelen van in. | |
Smacked_Actor | woensdag 24 juni 2015 @ 22:47 |
A1gp ![]() | |
Sinister-D- | woensdag 24 juni 2015 @ 22:48 |
Klinkt als Indycar, vooral met het noemen van afgekeurde talenten. | |
twiFight | woensdag 24 juni 2015 @ 22:48 |
Ik weet niet wat er van waar is, waar ik heb hier en daar gehoord dat Bernie in de contracten die hij sluit opneemt dat de circuits geen concurrerende raceklasses mogen laten racen. Dan kom je met een EU klasse niet ver natuurlijk, omdat heel veel mooie circuits in de EU liggen. En ja, de circuits kunnen dat de volgende keer weigeren, maar vaak zijn de contracten voor min. 5 jaar. | |
Fer | woensdag 24 juni 2015 @ 22:48 |
Tja ook dat kon mij weinig boeien eigenlijk. Een team dat telkens de sneltste setup had en won van start tot finish. | |
Sinister-D- | woensdag 24 juni 2015 @ 22:53 |
fixed. De eerste 3 jaren werd het kampioenschap gewonnen door het team waarvan de auto geprepareerd werd door DAMS. Wilt wat zeggen hè. Ik heb het trouwens alleen het eerste jaar gezien, gewoon om te weten wat het is. Na de race op Zandvoort in het 2de jaar ben ik afgehaakt. | |
Smacked_Actor | woensdag 24 juni 2015 @ 22:57 |
Ik heb dat seizoen met de bleek nog enigszins gevolgd maar daarna afgehaakt... | |
sasquatsch | woensdag 24 juni 2015 @ 23:16 |
Kwestie van vraag en aanbod. Zolang de circuits dat bereid zijn te betalen blijft het in stand. Het wordt pas een probleem als er niet genoeg Europese / Noord-Amerikaanse circuits dat geld meer willen betalen omdat er een contract is met de teams dat tenminste de helft van de races hier gehouden wordt. | |
Geralt | woensdag 24 juni 2015 @ 23:21 |
Ik vond de A1GP altijd prima voer om de winter door te komen. Gezellig op zondag met een paar vrienden en wat bakken bier erbij racen kijken en daarna door naar de kroeg ![]() Met Sjeik maktoum al maktoemi al maktoem maktoemer al maktoemi maktoem ofzoiets dergelijks ![]() | |
nils7 | donderdag 25 juni 2015 @ 08:11 |
Concept was leuk dat eerste jaar, toen hadden ze meteen die Ferrari's moeten hebben. Denk best dat er ruimte is voor een alternatieve raceklasse (geen opstapklasse). Als ik zie dat er voor de Worldseries het erg druk is (vaak wel gratis maar goed). Denk dat de Formula E best wat kan worden nu meer fabrikanten er in gaan. Alleen moet dat ook op gewone circuits gaan plaats vinden. | |
Meike26 | donderdag 25 juni 2015 @ 08:34 |
Leuke van Formula E vind ik ook wel dat begin van het seizoen nog niet bekend was waar er alleemaal geraced werd. Moskou, Berlijn en London zijn achteraf pas toegevoegd (zo leek het althans). De pest is dat je met Formula E geen geluid hebt. Het is daarintegen wel apart om auto's die zo snel zo stil te zien. Ik denk dat dat op een circuit doodslaat. Op zo'n kunstmatig stratencircuit is het allemaal wat krapper en staan de barrieres dichter op de baan, dan lijkt het ook harder te gaan. Rotterdam City Racing zou toch eens naar hun format moeten kijken en voor een echt straten circuit gaan. Dat word dan waarschijnlijk wel ergens anders (Ahoy of Feyenoord) dan dwars door het centrum, maar ik zou gaan ![]() | |
nils7 | donderdag 25 juni 2015 @ 08:47 |
Ze hebben daar nooit een circuit toen van gemaakt omdat anders ambulance niet in het "infield" kon komen. Maar die paar keer dat ik er ben geweest heb ik toch wel tunnels gezien dat je er echt wel onder door kan. Hier in Brabant hebben we een vliegveld wat af en toe dienst doet als racebaantje, daar kunnen ze wel iets mee. | |
twiFight | donderdag 25 juni 2015 @ 08:58 |
Formule E is van FIA dus daar schiet je niets mee op. Zodra die een dreiging gaan vormen voor Formule 1 dan verplaatst al het kutte aan F1 gewoon naar F-E. Daarnaast vind ik die fan boosts de kanker van de racesport. Voor je het weet krijg je van die "bij 100.000 likes mag ik een plaatsje omhoog op de grid" onzin. | |
Meike26 | donderdag 25 juni 2015 @ 09:17 |
Die fan-boosts zijn echt te erg voor woorden. Ergens snap ik het wel dat ze dit uitproberen, kijken hoe populair de sport is.. Word veel over internet gekeken en dan weten ze niet exact het aantal kijkers. Met die fanboost kunnen ze aardig inschatten hoe de Formula E leeft bij de autosport fan (en de families van coureurs die F-E zijn gaan rijden). Maar ik mag toch hopen dat dat na dit jaar wel afgelopen is. Dan zie ik nog eerder een MarioKart achtige manier van powerboosts, op de circuits zijn witte vierkantjes her en der geschilderd en met augment reality in het vizier (en op tv) kunnen ze powerboosts oppakken gedurende de race.
| |
Wertha | donderdag 25 juni 2015 @ 10:00 |
En dan met zijn alle vol op elkaar klappen omdat iemand zo nodig met een onmogelijk move die turboboost wilde pakken. ![]() | |
Meike26 | donderdag 25 juni 2015 @ 11:13 |
Dat was ook direct het idee dat ik had toen ik dit idee in mijn kop kreeg.. Komt de collegealiteit tussen de coureurs niet ten goede. | |
HerrFritz | donderdag 25 juni 2015 @ 12:46 |
Heb jij nog een lever ? | |
Geralt | donderdag 25 juni 2015 @ 12:56 |
Jazeker. Tenminste dat denk ik. Ik heb er nooit last van. Dus het zal hendig. ![]() | |
Nattekat | donderdag 25 juni 2015 @ 12:59 |
A1GP, goede oude tijd ![]() Ben nog bij de laatste race op Zandvoort geweest in 2009. Het jaar erop viel het helaas uit elkaar ![]() | |
TagForce | donderdag 25 juni 2015 @ 14:02 |
Nee, want dan zie je hoe langzaam die wagens eigenlijk zijn. Het zijn namelijk helemaal geen bijzondere racewagens. 0 - 100 in 3 seconden en een topsnelheid van 225km/h... Als je dat op een circuit zet waar fans (ook bij de F1) warm voor zouden lopen, zoals Zandvoort, Monza, Spa Francorchamps, enz, dan kun je beter niks doen, want dat ziet er uit alsof je nog harder kan lopen. Nee, dat kunnen ze beter op stratencircuits houden. Maar ook daar kunnen we in NL wel wat mee. In Utrecht zijn inmiddels alle vluchtheuvels op de straten waar de tour rijdt verwijderd, dus wat mij betreft plempen ze daar een circuitje neer. | |
nils7 | donderdag 25 juni 2015 @ 14:04 |
Deze cijfers die je noemt daar is menig getuned bakkie jaloers op! En dit is pas jaar 1 dat ze het doen, zodra er wat competitie is zullen ze wel rapper worden. | |
TagForce | donderdag 25 juni 2015 @ 14:07 |
Menig getuned bakkie heeft geen vleugels, open wielen, en sloffen die breder zijn dan mijn onderarm lang is. ![]() | |
nils7 | donderdag 25 juni 2015 @ 14:10 |
Sure ![]() | |
TagForce | donderdag 25 juni 2015 @ 14:14 |
1 uit 3... Alleen een achtervleugel. Geen open wielen, en de banden lijken mij 225 (anders steken ze uit de wielkasten). Daarnaast gok ik dat deze sneller is dan een F-E wagen. | |
Geralt | donderdag 25 juni 2015 @ 14:43 |
Willekeurige Super 7 of Donkervoort of iets. Zijn ook net zo snel denk ik. Ongeveer dan. | |
twiFight | donderdag 25 juni 2015 @ 16:24 |
Een stratencircuit in Utrecht, ik ben voor! Ik kan uit mijn raam de start/finish zien van de tour ![]() Formula E op een groot circuit gaat idd niet zo snel werken. Tenzij je extreme close racing doet zoals de touring car classes, maar F-E is open wheel dus dat eindigt in drama ![]() Als batterijen ooit nog eens een stuk beter worden kan het grootschaliger. Wel zullen ze dan ook betere banden moeten krijgen, want mijn fiets heeft nog dikkere banden dan F-E. | |
Fer | donderdag 25 juni 2015 @ 18:43 |
IndyCar Europe tour dan? | |
nils7 | donderdag 25 juni 2015 @ 20:20 |
Als je een nieuwe klasse zou doen, zou ik een "Formula 0" opzetten en dan staat de 0 voor zero emission. Ja lijkt op Formule E, maar dat is puur elektrisch(/accupakket) en ik zou graag de manier van aandrijving vrij geven. Al rijdt iemand met solarpanels als ie daarmee sneller denkt te zijn, al plant iemand een klein fusion reactortje erin be my guest. Ook waterstof valt hieronder wat mij betreft. Maar ik denk dat je hiermee te sterk tegen de Formula E aan zit. | |
Meike26 | donderdag 25 juni 2015 @ 21:49 |
Mwah nee, ook niet echt. Gewoon zoals de A1GP was, mooie klasse, iedereen gelijk materiaal en alleen finetuning vrij laten tijdens het gp weekend. Wat A1GP vooral de das heeft omgedaan is het gebrek aan talent. Voornamelijk ervaren brokkenpiloten die zich iets te veel in de kijker willen rijden. | |
Marks | donderdag 25 juni 2015 @ 22:16 |
Wat daar ook mooi was en wat bijvoorbeeld ook de Indycar zo aantrekkelijk maakt, was de keuze voor de circuits. A1 GP had in eerste jaar oa Eastern Creek, Zandvoort, Estoril, Brands Hatch, BRNO, Circuits inderdaad met hoofdletter C. Daar kan zo goed als geen enkele F1 baan aan tippen. Indycar heeft naast de ovals ook de geweldige stratencircuits waar fouten worden AFGESTRAFT, en bijvoorbeeld Mid-Ohio staat daar nog op de planning binnenkort. En de ironie is en blijft dat zelfs de F1 rijders zeggen dat de banen en auto´s gevaarlijker mogen, maar daar wordt niet naar geluisterd... ![]() | |
Fiorano | vrijdag 26 juni 2015 @ 17:54 |
Zo eens even lekker het festival of speed kijken, moet er zeker nog een keer heen. Begrijpen ze wel goed daar, mooi alle live uitzenden via YouTube. |