quote:Formula 1 set to keep 13-inch wheels rather than going to 18-inch
By Ian Parkes Friday, June 5th 2015, 22:31 GMT
18-inch Pirelli wheel
Formula 1 appears poised to retain 13-inch wheels despite recent suggestions it could switch to 18.
Current tyre supplier Pirelli recently showcased the larger spec on a GP2 car in Monaco, with former driver and current television commentator Martin Brundle at the wheel.
Rival Michelin already uses 18-inch in Formula E, and has made clear it will only submit a tender for F1's latest tyre-supply contract from 2017 if it switches to that format.
But the suggestion now from within F1 is it is unlikely to change due to the issues running the 18-inch wheel would raise.
"The subject of bigger wheels has been raised many times over the last five or eight years," said Mercedes executive technical director Paddy Lowe.
"The broad consensus is that going to bigger wheels is not a good direction. From a grip point of view it's not positive.
"Like for like, such tyres will have a lower grip and the weight will go up considerably, so it's not an attractive direction performance-wise.
"I think generally we would intend to stick with the 13-inch wheels."
Ferrari technical director James Allison supported Lowe, but highlighted the fact there is still discussion with regard to a fatter rear tyre, with suggestions it could switch from the current 375mm to 420mm from 2017.
Ricciardo: Wider tyres would highlight top drivers
"As Paddy said, the rim diameter is going to stay where it is," said Allison, "but the width of the tyre is probably still up for grabs.
"We're discussing what that ought to be, along with all the other aspects of the rules for around about that time."
With Michelin certain to drop out of the running if F1 retains 13-inch rims, it increases Pirelli's chances of being handed another contract.
Despite that, Pirelli motorsport director Paul Hembery said: "You never know.
"We've always said we're willing to do what the sport requests.
"At the moment, from what we understand from the Strategy Group, the 13-inch is the direction the sport wants to take, and we will do that.
"If the sport wants to go [as big as] 19-inch, then we will do that, but the comments [from Lowe and Allison] really reflected on the Strategy Group meeting."
quote:B-AUTO FORCE INDIA PASSEERT CRASHTESTS
Force India heeft een stap vooruit gezet richting haar nieuwe auto die tijdens de Britse GP moet worden geïntroduceerd. De B-auto van het team heeft de verplichte crashtests van de FIA doorstaan, nadat het in mei dezelfde tests niet haalde.
Deputy team principal Bob Fernley: "Toen wij de eerste test niet haalden, was het marginaal. Het was een klein probleem dat ons hoogstens twee weken heeft gekocht. Het was voor ons duidelijk dat wij de tweede keer wel zouden slagen."
"Alle noodzakelijke tests zijn nu gehaald, dus kunnen wij vooruit kijken. We zullen de wagen testen in Oostenrijk en introduceren voor de race op Silverstone. Als je kijkt naar hoeveel wij veranderen met de auto, is het bewonderenswaardig dat wij slechts twee crashtests nodig hadden. Ik heb altijd veel geloof gehad in onze engineers, dus ik wil hen hierbij feliciteren."
Krijg je gewoon een F1 coureur als gast in je simpele AirBnB kamertjequote:Op vrijdag 5 juni 2015 10:02 schreef nils7 het volgende:
Manor heeft een nieuwe sponsor:
[ afbeelding ]
Liever een nieuw talent dan Di Resta weer terug. Misschien Wehrlein als dealtje met Mercedes?quote:Op zondag 7 juni 2015 13:18 schreef twiFight het volgende:
Ik hoop dat FI terug komt met een sterke auto met DiResta er in, maar ik zal wel de enige zijn
Jep.quote:
das al de 3de keer op 6 maanden tijdquote:Op maandag 8 juni 2015 21:48 schreef sasquatsch het volgende:
Nu op Canvas: Hunt vs Lauda: F1's Greatest Racing Rivals (TV Movie 2013) - IMDb
Ze verwachten niet eerder dan de GP van Belgie een betere motor mee te nemen. Tot die tijd moet RB en TR roeien met de riemen die ze hebben.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:53 schreef Izzy73 het volgende:
Renault gaat nu werken aan het vermogen van de motor van Max Verstappen. Dat zou mooi zijn![]()
http://www.racexpress.nl/(...)x-verstappen/n/66983
Dan zijn er nog voldoende races te rijden, hopelijk lukt het om de motor sneller en betrouwbaar te maken en boekt de concurrentie niet dezelfde vooruitgang. We zullen zien. Lees ook al dat Renault misschien stopt met F1 in 2016.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:57 schreef WEST het volgende:
[..]
Ze verwachten niet eerder dan de GP van Belgie een betere motor mee te nemen. Tot die tijd moet RB en TR roeien met de riemen die ze hebben.
Na 2016 dan? Volgens mij hebben ze nog een contract voor volgend jaar toch?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:03 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Dan zijn er nog voldoende races te rijden, hopelijk lukt het om de motor sneller en betrouwbaar te maken en boekt de concurrentie niet dezelfde vooruitgang. We zullen zien. Lees ook al dat Renault misschien stopt met F1 in 2016.
Qua tokens heeft Renault de meeste nog. Ze kunnen meer aanpassen dan de concurrentie. Dat is opzich een een voordeel.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:03 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Dan zijn er nog voldoende races te rijden, hopelijk lukt het om de motor sneller en betrouwbaar te maken en boekt de concurrentie niet dezelfde vooruitgang. We zullen zien. Lees ook al dat Renault misschien stopt met F1 in 2016.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar blijkbaar mag je in 2016 de motor niet ontwikkelen en kan Renault het gat met Mercedes dit jaar niet dichten. Dan zou Mercedes volgend jaar weer makkelijk kampioen worden en is er een kans dat Renault zich terug trekt. (als de motor regels voor 2016 niet veranderen)quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:10 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Na 2016 dan? Volgens mij hebben ze nog een contract voor volgend jaar toch?
Ja blijkbaar heeft Renault er nog 12, Ferrari 10, Honda 9 en Mercedes 7.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:17 schreef WEST het volgende:
[..]
Qua tokens heeft Renault de meeste nog. Ze kunnen meer aanpassen dan de concurrentie. Dat is opzich een een voordeel.
De FIA wil de homologatiedatum voor volgend jaar weer op 28 februari leggen, zoals ze dit jaar van plan waren, maar vergeten waren in de regels op te nemen. Hierdoor waren de teams na flink aandringen dit jaar in staat om de motor in-season aan te passen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:17 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe het zit, maar blijkbaar mag je in 2016 de motor niet ontwikkelen en kan Renault het gat met Mercedes dit jaar niet dichten. Dan zou Mercedes volgend jaar weer makkelijk kampioen worden en is er een kans dat Renault zich terug trekt. (als de motor regels voor 2016 niet veranderen)
Vanaf 2017 veranderen de regels wel weer drastisch dus dan ligt alles weer open als het goed isquote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:17 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe het zit, maar blijkbaar mag je in 2016 de motor niet ontwikkelen en kan Renault het gat met Mercedes dit jaar niet dichten. Dan zou Mercedes volgend jaar weer makkelijk kampioen worden en is er een kans dat Renault zich terug trekt. (als de motor regels voor 2016 niet veranderen)
Oké duidelijk, bedankt voor de uitgebreide heldere uitleg. Maar het zal toch lastig worden voor Ferrari om met 7 tokens ten opzichte van de 7 van Mercedes het huidige gat te dichten lijkt me. Als de regels dan niet veranderen voor 2016 lijkt Mercedes toch wel weer goede papieren te hebben voor de titel. Niet verwonderlijk dat Mercedes tegen het aanpassen van de regels is.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:15 schreef sasquatsch het volgende:
De FIA wil de homologatiedatum voor volgend jaar weer op 28 februari leggen, zoals ze dit jaar van plan waren, maar vergeten waren in de regels op te nemen. Hierdoor waren de teams na flink aandringen dit jaar in staat om de motor in-season aan te passen.
Om van deze datum af te wijken, zoals dit jaar, moeten alle leveranciers het hiermee eens zijn en Mercedes is er vooralsnog op tegen, zogenaamd vanwege de kosten.
Renault zegt nu (volgens Horner) dat ze te weinig tijd hebben om alle tokens voor 28 februari te gebruiken om op hetzelfde niveau als Mercedes te komen door de betrouwbaarheidsproblemen die ze aan het begin van het seizoen gehad hebben. Nu pas zijn ze in staat om zich te concentreren op het vermogen.
En dat Mercedes volgend jaar makkelijk kampioen wordt hierdoor is niet zo maar gezegd. Ligt eraan hoe Ferrari zijn motor ontwikkeld. Die hebben dit jaar een grote stap gemaakt en voor de race in Canada al 3 tokens gebruikt om dichter op Mercedes te zitten. Ze zitten nu ook op nog 7 beschikbare tokens, net zoals Mercedes. Honda trouwens ook, want die hebben er 2 van de 9 gebruikt voor deze race.
Dus blijven over voor Renault 12 en Honda, Ferrari en Mercedes 7 tokens nog dit seizoen te spenderen.
Maar het zou goed voor de F1 zijn om ook volgend jaar weer in-season ontwikkeling toe te staan, omdat dat de motorenleveranciers de kans geeft om competitiever te worden, waardoor de teams wat meer naar elkaar toetrekken en we betere races krijgen.
Dat is mooi maar nog ver weg, misschien wil Renault niet nog een jaar gezichtsverlies lijden.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:16 schreef Rossdale het volgende:
Vanaf 2017 veranderen de regels wel weer drastisch dus dan ligt alles weer open als het goed is
http://www.racexpress.nl/(...)de-formule-1/n/66966quote:Volgens Red Bull teambaas Christian Horner is Renault hun toekomst in de Formule 1 zwaar aan het overwegen. Als de regelgeving voor 2016 niet verandert is de kans zeker aanwezig dat de fabrikant de sport verlaat.
Als dat al door gaat. Vooralsnog lijkt er weinig op motorengebied te veranderen volgens de Strategy Group Meeting voor Monaco. En een aantal van die ideeën staan al weer op de tocht, zoals de voorgestelde herintroductie van bijtanken (waar de teams op tegen zijn omdat dat (volgens hun onderzoek) het spektakel op de baan niet verhoogd te duur is en klantenauto's, waar de kleinere teams op tegen zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:16 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Vanaf 2017 veranderen de regels wel weer drastisch dus dan ligt alles weer open als het goed is
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:35 schreef Benoves het volgende:
Die fuelflow en drs is het eerste wat ze moeten afschaffen. Gewoon raggen met dat ding niks managen
Dat lift and coast vind ik ook maar vaag ja, DRS is bijna niet tegen te verdedigen alleen als ze het gat in de vleugel kleiner maken misschien. Of juist iets meer brandstof geven om af en toe een beetje extra vermogen te kunnen gebruiken. Blijft kennelijk lastig om inhalen mogelijk maar niet te makkelijk te maken. Zou wat mij betreft meer rijder gerelateerd moeten zijn en niet door een knopje te gebruiken. Ik dacht dat ze bij A1 een speciale voorvleugel hadden die wel goed werkte als je achter een andere wagen reed.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:35 schreef Benoves het volgende:
Die fuelflow en drs is het eerste wat ze moeten afschaffen. Gewoon raggen met dat ding niks managen
Zeker waar, de productie daarvan is het probleem niet. Ook geen ouderwetse bridgestones maar wel een bandenwissel, dat geeft toch een extra spanning aan de wedstrijd. Mede omdat daar ook tactiek bij komt kijken en voor leuke dingen kan zorgen zoals in Monaco (max, hammilton).quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen.
Ah, ik werd al zenuwachtig omdat ik al een tijdje geen gejank van Horner had gehoord. Wat denken ze nu, "we hebben zelf gedreigd de sport te verlaten, maar dat boeide niemand" dus nu zeggen ze maar dat Renault weg wil? Ik heb die geruchten van Renault nog niet gehoord; integendeel, mogelijk kopen ze een team op.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:29 schreef Izzy73 het volgende:
Volgens Red Bull teambaas Christian Horner is Renault hun toekomst in de Formule 1 zwaar aan het overwegen. Als de regelgeving voor 2016 niet verandert is de kans zeker aanwezig dat de fabrikant de sport verlaat.
Doen dus!quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen.
Dat lift and coast is inderdaad heel bijzonder, even freewheelen in een f1 auto. Ik denk dat ook voor een groot deel de regels de rijders afschrikt om in te halen. Zoals max deed in Monaco, gewoon met ballen erbij langs, dat willen mensen zien. Later mislukt het op hetzelfde punt bij Grosjean en direct 5 gridstraffen en 2 strafspunten. Ik begrijp ook wel dat de f1 veilig moet zijn en mensen niet te pas en te onpas iemand van de baan af mogen rijden, maar dit spektakel kijkt men voor. Zulke straffen brengt men aan het twijfelen een volgende keer. Dat dat precies is wat de FIA wil bereiken klopt wel, maar het komt het spektakel niet ten goede.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:44 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Dat lift and coast vind ik ook maar vaag ja, DRS is bijna niet tegen te verdedigen alleen als ze het gat in de vleugel kleiner maken misschien. Of juist iets meer brandstof geven om af en toe een beetje extra vermogen te kunnen gebruiken. Blijft kennelijk lastig om inhalen mogelijk maar niet te makkelijk te maken. Zou wat mij betreft meer rijder gerelateerd moeten zijn en niet door een knopje te gebruiken. Ik dacht dat ze bij A1 een speciale voorvleugel hadden die wel goed werkte als je achter een andere wagen reed.
Probleem van tegenwoordig is dat door de aerodynamica om meer downforce te genereren er meer turbulentie achter de auto is, waardoor je niet in de slipstream kan rijden, omdat de auto erachter niet de hoeveelheid lucht krijgt om onder de auto/vleugels door te gaan.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:09 schreef nils7 het volgende:
Gewoon meer downforce, desnoods met ground effect dan maakt het niet of je er 300 of 3 meter achter rijdt!
Maar nee ze willen elk jaar minder en minder en minder downforce omdat ze dan sneller een foutje maken, maar daardoor kan je niet meer dicht erop zitten.
En hoe heeft dat gewerkt de afgelopen 6 jaar?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Probleem van tegenwoordig is dat door de aerodynamica om meer downforce te genereren er meer turbulentie achter de auto is, waardoor je niet in de slipstream kan rijden, omdat de auto erachter niet de hoeveelheid lucht krijgt om onder de auto/vleugels door te gaan.
Dus juist meer downforce leidt tot minder in de slipstream kunnen rijden. Ground-effect zou wel goed zijn, maar meer downforce door allerlei aerodynamica juist niet. Daarom kiezen ze voor kleinere vleugels (= minder downforce) om minder turbulentie achter de auto te genereren zodat je er dichter op kan rijden.
2010 was wel leuk...quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En hoe heeft dat gewerkt de afgelopen 6 jaar?
Ik denk dat Alonso daar anders over denkt. Hoeveel ronden zat hij ook alweer vast achter Petrov?quote:
Op één van de grootste Micky Tilke Mouse circuits van de kalender... Dat jaar heeft meer inhaalacties gehad dan elk ander jaar de afgelopen 20 jaar, had een onverwachte kampioen en was mede door de Hamilton/Massa oorlog hartstikke leuk om naar te kijken. Ik heb het al vaak gezegd, 2008 en 2010 zijn wat mij betreft de laatste twee jaren dat ik met plezier en spanning elke race heb gevolgd. Daarna is het langzaam afgetakeld, met 2012 nog als lichtpuntje.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk dat Alonso daar anders over denkt. Hoeveel ronden zat hij ook alweer vast achter Petrov?
Zal best. Maar het originele punt is dat kleinere vleugels en minder aero zou moeten lijden tot het makkelijker maken van inhaalacties.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Op één van de grootste Micky Tilke Mouse circuits van de kalender... Dat jaar heeft meer inhaalacties gehad dan elk ander jaar de afgelopen 20 jaar, had een onverwachte kampioen en was mede door de Hamilton/Massa oorlog hartstikke leuk om naar te kijken. Ik heb het al vaak gezegd, 2008 en 2010 zijn wat mij betreft de laatste twee jaren dat ik met plezier en spanning elke race heb gevolgd. Daarna is het langzaam afgetakeld, met 2012 nog als lichtpuntje.
Dit idd. Wmb is drs een prima oplossing.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:45 schreef franklop het volgende:
En drs, hoe vervelend ook, mag alleen weg als ze fatsoenlijke manier vinden om auto's dicht achter elkaar te kunnen laten rijden
Klopt. Komt doordat de teams met andere vindingen kwamen zoals de geblazen diffuser die dat effect weer teniet deden. Enige mogelijk oplossing die ik zie is een vorm van ground-effect.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zal best. Maar het originele punt is dat kleinere vleugels en minder aero zou moeten lijden tot het makkelijker maken van inhaalacties.
Waar dus simpelweg niets van waar is.
2010 heeft meer inhaalacties dan welk jaar dan ook de afgelopen 20 jaar. 2009 deed het ook niet slecht.quote:Op woensdag 10 juni 2015 01:12 schreef Fir3fly het volgende:
Hoe goed kan een verandering zijn als het nul effect heeft?
Kubica komt helaas ook niet meer terug in de formule 1quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:26 schreef twiFight het volgende:
Bottas zit nog aan het begin van zijn carriere, dus die heeft nog wel tijd om tegen te vallen of boven verwachting te presteren.
Kubica.. ik weet niet. Ja hij ging lekker toen, maar je moet het in de top nog maar waarmaken natuurlijk.
2009 was zelfs slechter dan de jaren ervoor.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2010 heeft meer inhaalacties dan welk jaar dan ook de afgelopen 20 jaar. 2009 deed het ook niet slecht.
quote:Average Overtaking Moves per GP per Season
1983 - 40.47
1984 - 41.63
1985 - 41.06
1986 - 36.31
1987 - 34.88
1988 - 30.81
1989 - 34.19
1990 - 30.88
1991 - 30.94
1992 - 25.38
1993 - 24.5
1994 - 18.06
1995 - 17.47
1996 - 11.63
1997 - 15.59
1998 - 12.94
1999 - 16.25
2000 - 16.41
2001 - 13.53
2002 - 13.82
2003 - 18.94
2004 - 15.94
2005 - 10.89
2006 - 16.17
2007 - 15.88
2008 - 14.83
2009 - 14.35
2010 - 28.79
2011 - 60.63
2012 - 58.89
2013 - 52.00
2014 - 43.58
2015 - 32.00 (t/m Canada)
Inhalen in de eerste ronde, inhalen van achterblijvers, inhalen door technische problemen, inhalen via de pits, etc zijn hier niet in meegenomen. Het gaat dus om de echte inhaalacties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |