abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152261264
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt sowieso nooit weten of X fundamenteel is of niet, ongeacht wat X is.
Maar het was jouw stelling dat zwaartekracht en tijd bestaan. Dat kan dus als begrip wel, maar niet als fundamentele waarheden.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 4 mei 2015 @ 13:44:14 #122
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152261339
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:39 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik heb alleen maar gezegd hoe het op mij overkomt, ik zal uitleggen waarom:

Als ik jou goed heb begrepen moet dualisme verdedigd worden, maar je eigen standpunt, "het afwijzen van dualisme", behoeft geen verdediging.
Klopt. Dat geldt overigens voor elke positieve claim, niet alleen voor dualisme.

Overigens zou ik in dit geval al blij zijn met een coherente verwoording van de dualistische claim. Een eventuele verdediging daarvan kan pas daarna.

quote:

Het afwijzen van dualisme, is het afwijzen dat bewustzijn en brein twee verschillende dingen zijn.
Ehh, nee. Bewustzijn is wat het brein doet. Net zoals Fok weergeven iets is wat jouw computer doet. Mensen die dualisme verwerpen beweren helemaal niet dat bewustzijn en het brein identiek zijn. (Of zelfs maar dat het brein er iets mee te maken heeft.) Dat maak jij ervan.

quote:

[..]

Dat afwijzen lijkt op het eerste gezicht dus de aanname te hebben dat het brein en het bewustzijn één en hetzelfde zijn.
Nee, dit is een stropop. En dit is inmiddels volgens mij al zeker de 10e keer dat je daarop wordt gewezen. Heb je nou zo'n slecht geheugen, of begrijp je het echt niet?

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 04-05-2015 13:53:38 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:45:51 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152261400
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:42 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar het was jouw stelling dat zwaartekracht en tijd bestaan. Dat kan dus als begrip wel, maar niet als fundamentele waarheden.
Ik heb nergens gezegd dat zwaartekracht en tijd fundamenteel zijn?

Zeg je hier nu dat alleen fundamentele zaken bestaan ofzo? Ik volg je niet. Emergente zaken bestaan wel degelijk. De meeste dingen die bestaan zijn emergent. (En mogelijk alles dat bestaat.)
  maandag 4 mei 2015 @ 13:53:47 #124
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152261650
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:44 schreef Molurus het volgende:
]

Ehh, nee. Bewustzijn is wat het brein doet. Net zoals Fok weergeven iets is wat jouw computer doet. Mensen die dualisme verwerpen beweren helemaal niet dat bewustzijn en het brein identiek zijn. Dat maak jij ervan.
Hoe bedoel je dat precies? Wat mijn computer doet: elektrische spanningen die via een bepaald algoritme pixels op mijn scherm aansturen. Wat het brein doet is op een bepaalde manier vergelijkbaar: elektrische en chemische signaaltjes sturen om bepaalde delen aan te sturen.

Als ik je reactie op face value neem zeg je dus dat het bewustzijn de elektrische en chemische signaaltjes zelf zijn, of het brein inclusief deze signaaltjes.

quote:
Overigens zou ik in dit geval al blij zijn met een coherente verwoording van de dualistische claim. Een eventuele verdediging daarvan kan pas daarna.
Dat is niet moeilijk: Het brein en 'mind' zijn twee ontologisch van elkaar verschillende dingen. Geen van beide kan gereduceerd worden tot de ander.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 4 mei 2015 @ 13:57:29 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152261764
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:53 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies? Wat mijn computer doet: elektrische spanningen die via een bepaald algoritme pixels op mijn scherm aansturen. Wat het brein doet is op een bepaalde manier vergelijkbaar: elektrische en chemische signaaltjes sturen om bepaalde delen aan te sturen.

Als ik je reactie op face value neem zeg je dus dat het bewustzijn de elektrische en chemische signaaltjes zelf zijn, of het brein inclusief deze signaaltjes.
Laten we voor het moment even aannemen dat ik (net als jij overigens) geen idee heb hoe bewustzijn precies werkt. :)

Zoals veel eerder gezegd: aangezien er duidelijke relaties bestaan tussen het functioneren van het bewustzijn en het functioneren van het brein lijkt dat me een uitstekende plek om te zoeken naar antwoorden.

(Net zoals het voor iemand die nog nooit een computer heeft gezien en geen idee heeft hoe die werkt het heel logisch zou zijn om de verklaring voor de pixels op jouw scherm te zoeken in het interne functioneren van jouw computer.)

Wat de dualist vervolgens doet is a priori beweren dat zo'n zoektocht naar antwoorden zinloos is. Dat de verklaring voor bewustzijn niet kan zitten in het functioneren van de hersenen.

En dat lijkt mij nogal prematuur.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:00:17 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152261842
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is niet moeilijk: Het brein en 'mind' zijn twee ontologisch van elkaar verschillende dingen. Geen van beide kan gereduceerd worden tot de ander.
Beinvloeden deze twee elkaar?

En zo ja, wat onderscheidt dan eigenlijk het 1 van het ander? Wat maakt het 'verschillende dingen'?

(Vergelijk het met Fok vs jouw computer. Waarom zou jouw onderscheid niet van toepassing zijn op Fok en jouw computer, maar wel op mind en body?)
  maandag 4 mei 2015 @ 14:02:47 #127
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152261926
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

En zo ja, wat onderscheidt dan eigenlijk het 1 van het ander? Wat maakt het 'verschillende dingen'?

(Vergelijk het met Fok vs jouw computer. Waarom zou jouw onderscheid niet van toepassing zijn op Fok en jouw computer, maar wel op mind en body?)
Muffie is een hardcore Platonist. Reïficeren is zijn lust en zijn leven.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:22:23 #128
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152262487
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker, als ik alcohol drink heeft dat effect op mijn bewustzijn, en als ik mijn ogen bewust wil knipperen dan lukt mij dat ook.

quote:
Als ik in mijn brein zou snijden zou ik vinden: biologisch materiaal en elektrische en chemische signaaltjes. Hier tref ik alleen bewustzijn aan als ik het gelijk zou stellen als een deel of geheel van dit materiaal, het is mij echter direct duidelijk dat dit niet hetzelfde is.

quote:
Fok bestaat onafhankelijk van mijn computer, dit is een lading bitjes op een serverpark ergens in nederland. Wij kunnen de bitjes volgen van mijn computer en bij dit serverpark uitkomen.
Mijn computer is hier, en bestaat dus onafhankelijk van Fok. Elk onderdeel van mijn computer en fok is fysisch, en kan empirisch onderzocht worden.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  maandag 4 mei 2015 @ 14:32:08 #129
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152262776
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:22 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zeker, als ik alcohol drink heeft dat effect op mijn bewustzijn, en als ik mijn ogen bewust wil knipperen dan lukt mij dat ook.

[..]

Als ik in mijn brein zou snijden zou ik vinden: biologisch materiaal en elektrische en chemische signaaltjes. Hier tref ik alleen bewustzijn aan als ik het gelijk zou stellen als een deel of geheel van dit materiaal, het is mij echter direct duidelijk dat dit niet hetzelfde is.
Als die elkaar beinvloeden dan zou je op dit detailniveau minimaal die invloed moeten kunnen constateren, toch?

Als je stelt dat de geest iets is dat losstaat van de hersenen, dan zouden daar neuronen moeten gaan afvuren zonder dat de hersenen zelf daar de oorzaak van zijn. (Wat dan wel wordt dan een interessante vraag.)

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:22 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Fok bestaat onafhankelijk van mijn computer, dit is een lading bitjes op een serverpark ergens in nederland. Wij kunnen de bitjes volgen van mijn computer en bij dit serverpark uitkomen.
Mijn computer is hier, en bestaat dus onafhankelijk van Fok. Elk onderdeel van mijn computer en fok is fysisch, en kan empirisch onderzocht worden.
Waarom zou iets anders gelden voor mind en body?
  maandag 4 mei 2015 @ 14:35:43 #130
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152262862
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:57 schreef Molurus het volgende:
Laten we voor het moment even aannemen dat ik (net als jij overigens) geen idee heb hoe bewustzijn precies werkt. :)
Daar kan ik mij zeker in vinden. :)

quote:
Zoals veel eerder gezegd: aangezien er duidelijke relaties bestaan tussen het functioneren van het bewustzijn en het functioneren van het brein lijkt dat me een uitstekende plek om te zoeken naar antwoorden.

(Net zoals het voor iemand die nog nooit een computer heeft gezien en geen idee heeft hoe die werkt het heel logisch zou zijn om de verklaring voor de pixels op jouw scherm te zoeken in het interne functioneren van jouw computer.)
Als we de computer onderzoeken zullen we direct een stroom van electrische signaaltjes zien gaan naar pixeltjes. Dit zijn allemaal fysieke zaken waar we duidelijk empirische data over kunnen verzamelen. Elke persoon kan kennis nemen van dezelfde computer en hetzelfde beeldscherm, kunnen het waarnemen, aanraken, testjes doen.

Ik vind het lastig om dat te extrapoleren naar bewustzijn. Het menselijke brein wordt gezien als ‘de zetel’ van bewustzijn, maar wij kunnen dit nergens vinden. Wij kunnen het brein opensnijden, scans doen, kijken naar chemische en electrische signaaltjes doen, maar het enige wat wij daar vinden is biologisch materiaal en signaaltjes.
De enige reden dat wij aannemen dat er bewustzijn is is het waarnemen van onszelf, en de verklaring van anderen. Ik neem immers niet aan dat mijn computer bewustzijn heeft.

quote:
Wat de dualist vervolgens doet is a priori beweren dat zo'n zoektocht naar antwoorden zinloos is.
Ik zal de laatste zijn die dat beweert. We moeten gewoon wetenschappelijk onderzoek blijven doen voorzover dat kan. Bewustzijn en het brein zijn immers wel nauw verbonden.

quote:
Dat de verklaring voor bewustzijn niet kan zitten in het functioneren van de hersenen.

En dat lijkt mij nogal prematuur.
Als het bewustzijn zit in het functioneren van de hersenen, dan staat een bepaalde hersenactiviteit gelijk aan het bewustzijn. Is dat niet toch weer het idee dat brein en bewustzijn hetzelfde is?
  maandag 4 mei 2015 @ 14:49:30 #131
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152263267
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:32 schreef Molurus het volgende:
Als die elkaar beinvloeden dan zou je op dit detailniveau minimaal die invloed moeten kunnen constateren, toch?

Als je stelt dat de geest iets is dat losstaat van de hersenen, dan zouden daar neuronen moeten gaan afvuren zonder dat de hersenen zelf daar de oorzaak van zijn. (Wat dan wel wordt dan een interessante vraag.)
Klopt inderdaad, dit soort zaken zouden te onderzoeken moeten zijn als we eenmaal volledig begrip krijgen van hoe het brein werkt.

quote:
Waarom zou iets anders gelden voor mind en body?
Als ik dat door trek naar het brein en bewustzijn dan is het bewustzijn enkel de biologische massa en chemische signaaltjes zelf. (in een bepaalde configuratie). Is dat bewustzijn?
pi_152263593
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat zwaartekracht en tijd fundamenteel zijn?

Zeg je hier nu dat alleen fundamentele zaken bestaan ofzo? Ik volg je niet. Emergente zaken bestaan wel degelijk. De meeste dingen die bestaan zijn emergent. (En mogelijk alles dat bestaat.)
Ok, dan zijn we het eens. Maar je noemde tijd en ruimte als waarheden, en dan heb je het al snel over de fundementele zaken van de natuur.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 4 mei 2015 @ 15:05:42 #133
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152263788
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:59 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ok, dan zijn we het eens. Maar je noemde tijd en ruimte als waarheden, en dan heb je het al snel over de fundementele zaken van de natuur.
Neuh. Dat is zeker niet wat ik daarmee bedoelde. Het was uitsluitend bedoeld om te demonstreren hoe onzinnig een uitspraak als 'er bestaat alleen materie en energie' is.

Een enkele gek die ongetwijfeld bestaat daargelaten is het een uitspraak die niemand doet. En al zeker niet de gemiddelde criticus van het substantiedualisme.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:08:18 #134
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152263869
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, dit soort zaken zouden te onderzoeken moeten zijn als we eenmaal volledig begrip krijgen van hoe het brein werkt.
Ik zou daar in elk geval niet op willen vooruitlopen door nu al te gaan stellen dat daar neuronen afvuren zonder dat de hersenen daar de oorzaak van zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als ik dat door trek naar het brein en bewustzijn dan is het bewustzijn enkel de biologische massa en chemische signaaltjes zelf. (in een bepaalde configuratie). Is dat bewustzijn?
Dat zou zomaar kunnen. :) Nogmaals, laten we daar nou niet op vooruit lopen.

Ik zie in het feit dat we bewustzijn niet begrijpen in elk geval geen rechtvaardiging van de dualistische hypothese.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:51:30 #135
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152265615
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:08 schreef Molurus het volgende:

[..]
Ik zou daar in elk geval niet op willen vooruitlopen door nu al te gaan stellen dat daar neuronen afvuren zonder dat de hersenen daar de oorzaak van zijn.
Of vooruitlopen door te stellen dat de hersenen de oorzaak zijn van het afvuren van neuronen. Ik veronderstel echter op basis van filosofische gronden dat er toch neuronen worden gevoerd zonder oorzaak van de hersenen, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden die de wetenschap eventueel hierover kan geven.

quote:
Dat zou zomaar kunnen. :) Nogmaals, laten we daar nou niet op vooruit lopen.
Ik begrijp dan nog steeds niet wat je standpunt is. Je gaf aan dat ik ongelijk had dat het afwijzen van dualisme de aanname is dat het brein en 'mind' hetzelfde zijn, omdat net als bij fok en de computer de mind is wat het brein doet. Echter is fok niet wat mijn computer doet, maar is fok de computer + elektrische signaaltjes. Als je die vergelijking dus aanhoud is het bewustzijn het brein + signaaltjes, maar dit is exact hetzelfde als zeggen "het brein en het bewustzijn zijn hetzelfde", we kunnen de signaaltjes immers als onderdeel van de computer zien.

Ik ben dus nog steeds benieuwd naar je daadwerkelijke standpunt, want dat is wat je juist wilt ontkrachten, dat het een valse dichotomie is.

Ik zie persoonlijk geen neutral ground op dit gebied, en ik heb net zoals Terra-Jin ook niet het idee dat dat binnen de wetenschappelijke literatuur een standpunt is wat wordt verdedigd.

quote:
Ik zie in het feit dat we bewustzijn niet begrijpen in elk geval geen rechtvaardiging van de dualistische hypothese.
Gelukkig, ik ook niet. :)

Je komt mij buitengewoon agnostisch over wat betreft het bewustzijn, klopt dit?
  maandag 4 mei 2015 @ 16:18:35 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152266615
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:51 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Of vooruitlopen door te stellen dat de hersenen de oorzaak zijn van het afvuren van neuronen.
Waarom niet? Iemand die niet begrijpt hoe computers werken doet een alleszins redelijke aanname dat de pixels op jouw scherm het gevolg zijn van het interne functioneren van jouw computer. Waarom zou voor hersenen iets anders gelden?

Je kunt bij alles dat je niet begrijpt wel postuleren dat ze het gevolg zouden kunnen zijn van een 8e dimensie waarin bijzondere wezens de boel aansturen. Het lijkt mij onzin. A priori onzin.

quote:

Ik veronderstel echter op basis van filosofische gronden dat er toch neuronen worden gevoerd zonder oorzaak van de hersenen, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden die de wetenschap eventueel hierover kan geven.
Deze filosofische gronden worden al sinds de tijd van Descartes niet meer serieus genomen. Dus doe ik dat ook niet.

quote:

[..]

Ik begrijp dan nog steeds niet wat je standpunt is.
Ik heb dan ook nog steeds geen enkel standpunt gegeven. Ik heb mijn mening gegeven over de standpunten van anderen, niets meer en niets minder.

quote:

Je gaf aan dat ik ongelijk had dat het afwijzen van dualisme de aanname is dat het brein en 'mind' hetzelfde zijn, omdat net als bij fok en de computer de mind is wat het brein doet. Echter is fok niet wat mijn computer doet, maar is fok de computer + elektrische signaaltjes.
Ik heb niks gezegd over hoe het brein of een computer dingen doet. Ik heb alleen opgemerkt dat als emergent gedrag Y wordt voortgebracht door X dat dat niet impliceert dat Y een van X onafhankelijk bestaan heeft.

Meer dan dat heb ik niet gezegd en wil ik ook niet zeggen. (Ik snap best dat jij graag wil dat ik daar meer van zeg, maar dat ga ik dus niet doen.)
  maandag 4 mei 2015 @ 16:19:17 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152266636
quote:

[..]

Je komt mij buitengewoon agnostisch over wat betreft het bewustzijn, klopt dit?
Het is wel zo realistisch en eerlijk om te erkennen wat je niet weet en wat wel. Niemand weet hoe bewustzijn werkt, dus ik ook niet.
  maandag 4 mei 2015 @ 16:52:51 #138
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152267752
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:18 schreef Molurus het volgende:
Waarom niet? Iemand die niet begrijpt hoe computers werken doet een alleszins redelijke aanname dat de pixels op jouw scherm het gevolg zijn van het interne functioneren van jouw computer. Waarom zou voor hersenen iets anders gelden?
Ik kan mij niet vinden in het voorbeeld. Bij een computer is elk onderdeel voor iedereen toegankelijk en kan er empirisch getest worden op elk onderdeel. Bij bewustzijn weten we alleen van het bestaan door eigen waarneming of datgene wat iemand aangeeft.

quote:
Ik heb dan ook nog steeds geen enkel standpunt gegeven. Ik heb mijn mening gegeven over de standpunten van anderen, niets meer en niets minder.
Ik denk dat het weinig zin heeft hier nog over door te discussiëren. Ik zie echter nog steeds geen reden om aan te nemen dat de “niet-dualist” geen burden of proof heeft. Ik kan mij daar nog ‘iets’ bij voorstellen wat betreft de discussie over het bestaan van God, maar daar hebben we het over het aantonen van het bestaan van iets. Bij discussies over bewustzijn kan ik mij daar echter niks bij voorstellen, “bewustzijn is een emergente eigenschap van het brein”, of andere "niet dualistische" uitspraken lijken mij net zo goed een claim.

quote:
Ik heb niks gezegd over hoe het brein of een computer dingen doet. Ik heb alleen opgemerkt dat als emergent gedrag Y wordt voortgebracht door X dat dat niet impliceert dat Y een van X onafhankelijk bestaan heeft.

Meer dan dat heb ik niet gezegd en wil ik ook niet zeggen. (Ik snap best dat jij graag wil dat ik daar meer van zeg, maar dat ga ik dus niet doen.)
En dat is wat mij betreft net zo goed een claim die verdedigt moet worden als dualisme. :)
pi_152267909
Ik hang ook het idee aan dat de ziel bestaat, maar eerder vanwege logische redenen. In andere woorden, het verband tussen de ziel en hersenen is rationeel, dus ik zoek geen empirische redenen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_152268210
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:58 schreef Mathemaat het volgende:
Ik hang ook het idee aan dat de ziel bestaat, maar eerder vanwege logische redenen. In andere woorden, het verband tussen de ziel en hersenen is rationeel, dus ik zoek geen empirische redenen.
Dat is extreem tegenstrijdig, lijkt me.
  maandag 4 mei 2015 @ 17:32:19 #141
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152268847
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:52 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik kan mij niet vinden in het voorbeeld. Bij een computer is elk onderdeel voor iedereen toegankelijk en kan er empirisch getest worden op elk onderdeel. Bij bewustzijn weten we alleen van het bestaan door eigen waarneming of datgene wat iemand aangeeft.
Dat wil ik jou wel eens zien doen dan, elk onderdeel van een computer bekijken en empirisch testen. Ik durf de stelling wel aan dat jij dat helemaal niet kunt. De meeste mensen kunnen dat niet.

Als het geen goed voorbeeld is dan is dit zeker geen valide bezwaar.

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 16:52 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik denk dat het weinig zin heeft hier nog over door te discussiëren. Ik zie echter nog steeds geen reden om aan te nemen dat de “niet-dualist” geen burden of proof heeft.
Het is geen claim, dus is er geen burdon of proof. Veel eenvoudiger kan ik het niet zeggen.

Zolang jij de bewijslast blijft neerleggen bij de non-dualist heeft verdere discussie inderdaad geen enkele zin.

Het is feitelijk net zo onzinnig als een non-smurfist vragen om bewijs voor het niet bestaan van smurfen. Als argument raakt het echt kant noch wal. In beide gevallen kan het niet worden bewezen, ook niet in theorie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 04-05-2015 18:21:39 ]
  maandag 4 mei 2015 @ 17:41:29 #142
16305 Jappie
parttime reverend
pi_152269033
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:

Over het algemeen heb ik geen al te controversiele ideeen over filosofie. Ik sluit mij graag aan bij de mainstream opvattingen over diverse zaken. En strikt materialisme valt daar niet onder.
Wat is "strikt materialisme" in jouw ogen ? :D
  maandag 4 mei 2015 @ 18:14:08 #143
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152269873
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:41 schreef Jappie het volgende:

[..]

Wat is "strikt materialisme" in jouw ogen ? :D
Alle varianten van definities die niet neerkomen op "non-dualisme".
  maandag 4 mei 2015 @ 18:22:57 #144
16305 Jappie
parttime reverend
pi_152270083
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alle varianten van definities die niet neerkomen op "non-dualisme".
Wat is non-dualisme ?
  maandag 4 mei 2015 @ 18:28:24 #145
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152270235
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:22 schreef Jappie het volgende:

[..]

Wat is non-dualisme ?
De verwerping van de (substantie)dualistische hypothese.

(No offense, maar je vraag komt wel enigszins infantiel over.)
  maandag 4 mei 2015 @ 18:46:12 #146
16305 Jappie
parttime reverend
pi_152270698
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

De verwerping van de (substantie)dualistische hypothese.

(No offense, maar je vraag komt wel enigszins infantiel over.)
No offense maar ik heb nog steeds geen idee wat je eigenlijk bedoeld. Kun je wellicht iets specifieker zijn voor een infantiel persoon als ik ?

Wat is de (substantie) dualistische hypothese en wie hangen die aan ?
  maandag 4 mei 2015 @ 18:47:39 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152270741
quote:
6s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:46 schreef Jappie het volgende:

[..]

No offense maar ik heb nog steeds geen idee wat je eigenlijk bedoeld. Kun je wellicht iets specifieker zijn voor een infantiel persoon als ik ?

Wat is de (substantie) dualistische hypothese en wie hangen die aan ?
De substantiedualistische hypothese is in mijn ogen incoherent, daarom verwerp ik hem ook.

Dus wellicht dat je die vraag beter kunt stellen aan een dualist, of desnoods aan wikipedia. (Ik hoop dat je weet hoe google werkt. Ik ga het je ieg niet uitleggen.)
  maandag 4 mei 2015 @ 18:59:52 #148
16305 Jappie
parttime reverend
pi_152271069
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

De substantiedualistische hypothese is in mijn ogen incoherent, daarom verwerp ik hem ook.

Dus wellicht dat je die vraag beter kunt stellen aan een dualist, of desnoods aan wikipedia. (Ik hoop dat je weet hoe google werkt. Ik ga het je ieg niet uitleggen.)
Op de een of andere manier schijn jij te denken dat mensen die een onderscheid maken tussen bewustzijn als grond der dingen ipv materie of "het proces" dualisten zijn.

Ik wil van jou graag weten wat een goede benaming is voor die mensen die niet geloven in bewustzijn als grond der dingen. Materialisme komt het dichtst in de buurt omdat de enige defnitie die ik ken van materialisme is de verklaring dat bewustzijn al dan niet als fenomeen voortkomt uit de materie, iets specifieker uit de hersenen. Ook DAT is namelijk gewoon te vinden op het www -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_(filosofie)

Steeds loop je weer te zeveren over die term terwijl elk normaal denkend mens weet wat ermee bedoeld wordt net zo goed als ik begrijp wat jij onder dualist verstaat terwijl ook die term de lading qua definitie voor geen meter dekt.

Snap je het punt wat ik wilde maken met mijn infantiele vragen ?
Hoogstwaarschijnlijk niet maar ik heb voor vandaag iig weer aan mijn christelijke plicht voldaan.

Groetjes. :W
  maandag 4 mei 2015 @ 19:03:48 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152271207
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:59 schreef Jappie het volgende:

[..]

Op de een of andere manier schijn jij te denken dat mensen die een onderscheid maken tussen bewustzijn als grond der dingen ipv materie of "het proces" dualisten zijn.

Ik wil van jou graag weten wat een goede benaming is voor die mensen die niet geloven in bewustzijn als grond der dingen. Materialisme komt het dichtst in de buurt omdat de enige defnitie die ik ken van materialisme is de verklaring dat bewustzijn al dan niet als fenomeen voortkomt uit de materie, iets specifieker uit de hersenen. Ook DAT is namelijk gewoon te vinden op het www -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_(filosofie)
Dat 'bewustzijn als grond der dingen' lijkt vooral jouw stokpaardje, dus bedenk er eens een term voor. (Dualisme en materialisme betekenen gewoon iets anders, helaas. En het hergebruiken van die termen leidt alleen tot verwarring. Dus doe dat gewoon niet.)

quote:

Steeds loop je weer te zeveren over die term terwijl elk normaal denkend mens weet wat ermee bedoeld wordt net zo goed als ik begrijp wat jij onder dualist verstaat terwijl ook die term de lading qua definitie voor geen meter dekt.
Ehh, nee. Heel veel mensen denken te weten wat ze ermee bedoelen. Maar als je ze vraagt wat ze bedoelen weten 99 van de 100 mensen dat bij nader inzien niet.

Ook hier heb ik nog geen coherente uitleg gezien.

quote:

Snap je het punt wat ik wilde maken met mijn infantiele vragen ?
Ja, daarom vind ik het ook infantiele vragen. (Om je niet direct troll gedrag te verwijten.)
  maandag 4 mei 2015 @ 19:12:57 #150
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_152271531
Ah, zijn we even klaar met objectieve moraliteit en zijn we weer terug bij het "licht en energie zijn ook materie"-verhaal? _O-

Volgens mij ging het daar in deel 3 ook al over :+
  maandag 4 mei 2015 @ 19:13:57 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152271566
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:12 schreef Tijn het volgende:
Ah, zijn we even klaar met objectieve moraliteit en zijn we weer terug bij het "licht en energie zijn ook materie"-verhaal? _O-
Ik begon me al af te vragen of ik de enige was die dat zag. :D

We draaien eindeloos in rondjes hier. Sommigen zijn 1 deel verder alle argumenten alweer vergeten lijkt het.
  maandag 4 mei 2015 @ 21:52:08 #152
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152279044
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wil ik jou wel eens zien doen dan, elk onderdeel van een computer bekijken en empirisch testen. Ik durf de stelling wel aan dat jij dat helemaal niet kunt. De meeste mensen kunnen dat niet.
Ik heb voldoende kennis om het te kunnen hebben over de werking van een computer, het is uitermate eenvoudig te modeleren. (Niet dat de gemiddelde Jan het dan snapt, maar dat maakt niet uit) Het enige wat er gebeurt is bites lezen, berekeningen op deze bites doen volgens bepaalde algoritmes, en de nieuwe bites weer wegschrijven, dit gebeurt via vaste wegen en algoritmes.
Het enige wat zich in de computer bevind zijn de 'wegen', 'parkeerplaatsen', 'verkeersregels', en de auto's zelf (informatie). Die informatie is echter wel gecodeerd, dus de pixels die deze letters vormen die vind je nergens op de server zelf, dit zijn andere dingen.

Als je dus zegt dat bewustzijn is als datgene wat een computer doet, dan is dat informatie van A naar B transporteren, ik begrijp vanuit het voorbeeld dan ook niet precies wat je bedoeld.

quote:
Het is geen claim, dus is er geen burdon of proof. Veel eenvoudiger kan ik het niet zeggen.

Zolang jij de bewijslast blijft neerleggen bij de non-dualist heeft verdere discussie inderdaad geen enkele zin.

Het is feitelijk net zo onzinnig als een non-smurfist vragen om bewijs voor het niet bestaan van smurfen. Als argument raakt het echt kant noch wal. In beide gevallen kan het niet worden bewezen, ook niet in theorie.
"het afwijzen van dualisme is geen standpunt en behoeft dus ook geen argumentatie" is denk ik een foutieve aanname. Dat je dit zo zou kunnen formuleren wat betreft atheïsme heeft te maken met het bestaan/niet-bestaan van iets. Dualisme is echter geen claim van bestaan, maar de claim dat bewustzijn en brein twee ontologisch verschillende zaken betreft. Je kunt deze claim niet afwijzen, zonder beroep te doen op de tegenclaim. Als dit wel een geldig statement zou zijn dan zouden we dat naar elk ander argument kunnen extrapoleren met hilarische gevolgen. ("het afwijzen van de claim dat de aarde rond is is geen claim, en behoeft geen verdere argumentatie") :)

Ook in de colleges die ik over dit onderwerp heb gezien, waar dualisme werd afgewezen word een dichotomie herkend, en werd een sterke case gemaakt voor materialisme. Dualisme wordt echter nooit afgedaan als een claim die als enige de burden of proof heeft. Ook zie ik geen reden om aan te nemen dat in de wetenschappelijke literatuur er op deze manier over wordt nagedacht.

[ Bericht 8% gewijzigd door Murvgeslagen op 04-05-2015 23:26:45 ]
pi_152286336
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 19:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik begon me al af te vragen of ik de enige was die dat zag. :D

We draaien eindeloos in rondjes hier. Sommigen zijn 1 deel verder alle argumenten alweer vergeten lijkt het.
Ja, dat rondjes draaien maakt het dan wel weer leuk vind ik. En dan komt alles ook weer voorbij. het ging zó snel, deel 21 is zelfs helemaal aan mij voorbij gegaan. *O* :)
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  dinsdag 5 mei 2015 @ 23:09:47 #154
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152316579
Ik ben overigens nog wel benieuwd:

In de openingspost zijn een aantal artikelen neergezet waaruit blijkt dat geloof een negatieve correlatie heeft met betrekking tot intelligentie. Denken jullie dat analytische intelligentie minder goed samen gaat met religie, of zijn er andere manieren om deze correlatie te verklaren?

Ik zat daarnaast nog aan iets anders te denken:
In deze serie is vaak voorbij gekomen dat atheïsme een soort "default-mode" is. Je kunt immers niet in zaken geloven waar je geen reden voor ziet om in te geloven. Dit betekent echter niet dat dit uiteindelijk ook de meest rationele keuze is.

De mensheid heeft eeuwenlang niet gelooft in nanodeeltjes, bacteriën en virussen, in evolutietheorie, of dat de aarde rond de zon draaide. Uiteindelijk blijkt de werkelijkheid toch zo te zijn dat deze zaken het geval zijn. De default positie (geen reden tot geloof), hoeft daarmee uiteindelijk niet de juiste positie te zijn. Ik denk dat je dus niet kan stellen dat atheïsme een rationelere keuze is, maar enkel dat sommige mensen overtuigd raken door bepaalde argumentatie en anderen (nog) niet. Je kunt daarnaast ook niet stellen dat het irrationeel is om te geloven, grote aantallen intelligente mensen hebben immers goede reden om religieus te zijn, zij zijn wel overtuigd door bepaalde argumentatie.

Zolang geloof, wetenschap en andere kennisbronnen niet met elkaar botsen kan een mens dus op een rationele manier zowel gelovig zijn als wetenschappelijk bezig zijn. Iemand die dit heel goed weet te combineren is de wereldwijd bekende natuurkundige Cees Dekker.

[ Bericht 19% gewijzigd door Murvgeslagen op 05-05-2015 23:43:06 ]
pi_152317821
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 23:09 schreef Murvgeslagen het volgende:

Zolang geloof, wetenschap en andere kennisbronnen niet met elkaar botsen kan een mens dus op een rationele manier zowel gelovig zijn als wetenschapper. Iemand die dit heel goed weet te combineren is de wereldwijd bekende natuurkundige Cees Dekker.

Cees Dekker heeft zich met Intelligent Design (biologie) ver buiten zijn eigen vakgebied de nanotechnologie (natuurkunde) gewaagd. In het ID-debat trad hij gewoon op als een gelovige. De Non-Overlapping Magisteria (NOMA) worden vooral door gelovigen geweld aangedaan omdat deze theologische claims in de natuurwetenschappen plaatsen.

God laat zich echter per definitie niet natuurwetenschappelijk bewijzen, omdat Hij (óók per definitie) zichzelf buiten de natuur heeft geplaatst.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  woensdag 6 mei 2015 @ 00:10:24 #156
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152318367
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Cees Dekker heeft zich met Intelligent Design (biologie) ver buiten zijn eigen vakgebied de nanotechnologie (natuurkunde) gewaagd. In het ID-debat trad hij gewoon op als een gelovige. De Non-Overlapping Magisteria (NOMA) worden vooral door gelovigen geweld aangedaan omdat deze theologische claims in de natuurwetenschappen plaatsen.

God laat zich echter per definitie niet natuurwetenschappelijk bewijzen, omdat Hij (óók per definitie) zichzelf buiten de natuur heeft geplaatst.
Eens, ik las echter wel net een artikel dat hij al enige tijd bewust een stapje terug heeft gedaan in het ID-debat: Kees Dekker over ID: Ik ben erin teleurgesteld. ID had de pretentie objectieve wetenschap te bieden, maar het heeft die pretentie niet waargemaakt

Als christen ontkom je er echter toch niet aan God ergens een keer in het wetenschappelijke verklaringsmodel te plaatsen denk ik, anders trek je twee zaken uit elkaar die je eigenlijk niet uit elkaar kan trekken. Natuurlijk staat God buiten de natuur, maar als hij daadwerkelijk heeft gecreëerd zal je binnen de wetenschap met onoplosbare problemen blijven zitten wat betreft het ontstaan van leven.
Wat mij betreft moet de wetenschap gewoon doen, wat het altijd heeft gedaan, op basis van hypotheses en empirische testen moeten er uitspraken over de werkelijkheid worden gedaan.

Als wij echter niet waarneembare en meetbare, speculatieve multiversa postuleren, valt het postuleren van een God dan overigens niet op dezelfde lijn?

[ Bericht 6% gewijzigd door Murvgeslagen op 06-05-2015 00:18:49 ]
  woensdag 6 mei 2015 @ 00:20:06 #157
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152318547
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 23:09 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik ben overigens nog wel benieuwd:

In de openingspost zijn een aantal artikelen neergezet waaruit blijkt dat geloof een negatieve correlatie heeft met betrekking tot intelligentie. Denken jullie dat analytische intelligentie minder goed samen gaat met religie, of zijn er andere manieren om deze correlatie te verklaren?

Ik zat daarnaast nog aan iets anders te denken:
In deze serie is vaak voorbij gekomen dat atheïsme een soort "default-mode" is. Je kunt immers niet in zaken geloven waar je geen reden voor ziet om in te geloven. Dit betekent echter niet dat dit uiteindelijk ook de meest rationele keuze is.

De mensheid heeft eeuwenlang niet gelooft in nanodeeltjes, bacteriën en virussen, in evolutietheorie, of dat de aarde rond de zon draaide. Uiteindelijk blijkt de werkelijkheid toch zo te zijn dat deze zaken het geval zijn. De default positie (geen reden tot geloof), hoeft daarmee uiteindelijk niet de juiste positie te zijn. Ik denk dat je dus niet kan stellen dat atheïsme een rationelere keuze is, maar enkel dat sommige mensen overtuigd raken door bepaalde argumentatie en anderen (nog) niet. Je kunt daarnaast ook niet stellen dat het irrationeel is om te geloven, grote aantallen intelligente mensen hebben immers goede reden om religieus te zijn, zij zijn wel overtuigd door bepaalde argumentatie.

Zolang geloof, wetenschap en andere kennisbronnen niet met elkaar botsen kan een mens dus op een rationele manier zowel gelovig zijn als wetenschappelijk bezig zijn. Iemand die dit heel goed weet te combineren is de wereldwijd bekende natuurkundige Cees Dekker.

Je maakt een vergelijking tussen nanodeeltjes/virussen/evolutietheorie die naar mijn idee niet volgt. Immers, deze kan je (tot op zekere hoogte) empirisch aantonen. Bij God is dat niet het geval.

En of Cees Dekker wereldberoemd is, durf ik te betwijfelen. Maar feit is wel dat veel vooraanstaande wetenschappers uit het verleden christen waren. Dus inderdaad, geloof en intelligentie lijken mij inderdaad ook prima samen te kunnen gaan..
  woensdag 6 mei 2015 @ 00:33:17 #158
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152318778
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 00:20 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Je maakt een vergelijking tussen nanodeeltjes/virussen/evolutietheorie die naar mijn idee niet volgt. Immers, deze kan je (tot op zekere hoogte) empirisch aantonen. Bij God is dat niet het geval.

En of Cees Dekker wereldberoemd is, durf ik te betwijfelen. Maar feit is wel dat veel vooraanstaande wetenschappers uit het verleden christen waren. Dus inderdaad, geloof en intelligentie lijken mij inderdaad ook prima samen te kunnen gaan..
Ik was mij volledig bewust van dat onderscheid, maar ik denk niet dat het er werkelijk toe doet. Dat komt omdat ik denk dat empirisch aantoonbare zaken niet de enige vorm van kennis is. Daarnaast is het alleen een gedachte-experiment, waarbij het niet zo hoeft te zijn dat er kennis mogelijk is van een ander deel van de werkelijkheid, maar dat de default-positie in het licht van de hele werkelijkheid niet de juiste positie is.
Dat er echter bijzonder veel mensen juist wel geloven in een God doet echter toch twijfelen aan de default-positie van atheïsme in het algemeen. Waar geloven in smurfen niet echt een serieuze optie lijkt te zijn, lijkt geloof in een God wijdverspreid te zijn. In Nederland is het afgelopen eeuw een stuk seculierder geworden, echter is op de wereldschaal religie nog steeds groeiende.

Cees Dekker is binnen zijn vakgebied zeker wel een bekende wetenschapper, hij heeft met het ontdekken van nanobuisjes en het opzetten van de vakgroep nanobiologie een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse wetenschap.

Je hebt verder gelijk dat wetenschap en geloof goed samen gaan. Er wordt vaak gedacht dat geloof de wetenschap heeft tegengewerkt, maar als je je wat meer inleest in de ontwikkeling van de wetenschap en de wetenschapsfilosofie dan kom je er al snel achter dat het juist een voortstuwende rol heeft gehad. Juist het christelijke denken wat opkwam in de westerse wereld had de aanname dat God een bepaalde wetmatigheid in de natuur had gebracht, wat er voor zorgde dat mensen als Newton, Galilei en vele anderen opzoek gingen naar deze wetmatigheid, en voor de ontwikkeling van de wetenschap in de westerse wereld zorgde.

[ Bericht 8% gewijzigd door Murvgeslagen op 06-05-2015 00:42:55 ]
  woensdag 6 mei 2015 @ 12:42:37 #159
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152327373
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 00:33 schreef Murvgeslagen het volgende:

Dat er echter bijzonder veel mensen juist wel geloven in een God doet echter toch twijfelen aan de default-positie van atheïsme in het algemeen. Waar geloven in smurfen niet echt een serieuze optie lijkt te zijn, lijkt geloof in een God wijdverspreid te zijn. In Nederland is het afgelopen eeuw een stuk seculierder geworden, echter is op de wereldschaal religie nog steeds groeiende.
Hoe is dit een argument voor het bestaan van een god?

Er zijn wel meer dingen die veel mensen geloven, waarvan ik aanneem dat jij die ook niet al te serieus neemt. Denk bijvoorbeeld aan het geloof dat wij worden bezocht door aliens. Alleen al in de VS zijn er ruim 100 miljoen mensen die dat geloven.

Het aantal mensen dat ergens in gelooft zegt echt helemaal niets over de waarheid daarvan.

Eigenlijk is dit ook weer een zeer elementaire denkfout:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 06-05-2015 12:51:52 ]
  woensdag 6 mei 2015 @ 12:55:38 #160
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152327765
quote:

Er wordt vaak gedacht dat geloof de wetenschap heeft tegengewerkt, maar als je je wat meer inleest in de ontwikkeling van de wetenschap en de wetenschapsfilosofie dan kom je er al snel achter dat het juist een voortstuwende rol heeft gehad. Juist het christelijke denken wat opkwam in de westerse wereld had de aanname dat God een bepaalde wetmatigheid in de natuur had gebracht, wat er voor zorgde dat mensen als Newton, Galilei en vele anderen opzoek gingen naar deze wetmatigheid, en voor de ontwikkeling van de wetenschap in de westerse wereld zorgde.
Dat je hier Galilei noemt is wel echt om je rot te lachen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_affair

En dat is slechts 1 van de vele wetenschappers die in de loop der tijd zijn vervolgd door dat 'wetenschapsvoortstuwende geloof' van je.
pi_152329005
quote:

Je hebt verder gelijk dat wetenschap en geloof goed samen gaan.
Jij spaart diepzwakzinnige standpunten?
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:36:07 #162
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331147
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe is dit een argument voor het bestaan van een god?

Er zijn wel meer dingen die veel mensen geloven, waarvan ik aanneem dat jij die ook niet al te serieus neemt. Denk bijvoorbeeld aan het geloof dat wij worden bezocht door aliens. Alleen al in de VS zijn er ruim 100 miljoen mensen die dat geloven.

Het aantal mensen dat ergens in gelooft zegt echt helemaal niets over de waarheid daarvan.

Eigenlijk is dit ook weer een zeer elementaire denkfout:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Het is geen argument voor het bestaan van God, het is een argument om aan te geven dat atheïsme hoewel het een default positie is, niet persé de juiste positie is. Je kan dus geen beroep doen op een default positie als de meest rationele positie in het algemeen, enkel dat het voor jou zelf de meest rationele positie blijkt.
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:38:49 #163
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152331231
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:36 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het is geen argument voor het bestaan van God, het is een argument om aan te geven dat atheïsme hoewel het een default positie is, niet persé de juiste positie is.
Dat is net zo goed een ad populum argument.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:36 schreef Murvgeslagen het volgende:

Je kan dus geen beroep doen op een default positie als de meest rationele positie in het algemeen, enkel dat het voor jou zelf de meest rationele positie blijkt.
Ook de vraag wat wel en wat niet een goede default positie is is niet afhankelijk van hoeveel mensen X wel/niet gelooft. Het is exact dezelfde drogreden.
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:41:40 #164
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331324
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 12:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat je hier Galilei noemt is wel echt om je rot te lachen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_affair

En dat is slechts 1 van de vele wetenschappers die in de loop der tijd zijn vervolgd door dat 'wetenschapsvoortstuwende geloof' van je.
Je bent je er hopelijk bewust van dat Galilei zelf ook overtuigd christen was?

Mijn argument was dat het christelijke denken voor een opleving zorgde van de wetenschap juíst in het westen. Dat er één moment een kerkelijk instituut tegen bepaalde wetenschap in ging, betekent natuurlijk niet dat religie wetenschap heeft tegengehouden, integendeel. Als je wat meer bent ingelezen in de wetenschapsfilosofie dan is dat ook direct duidelijk
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:41:56 #165
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331340
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jij spaart diepzwakzinnige standpunten?
:?
pi_152331425
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:41 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

:?
Je komt altijd met de meest onzinnige claims 'onderbouwd' met de meest wrakkige 'argumenten' ooit. Nooit zit er eens iets tussen wat in de verte ergens op slaat. Waarom doe je dat?
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:45:00 #167
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331447
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is net zo goed een ad populum argument.
Dat was niet de inhoud van het argument, waarom denk je dat? Mijn argument is dat de atheïst niet het algemene standpunt kan innemen dat geloof bij voorbaat irrationeel is.

quote:
Ook de vraag wat wel en wat niet een goede default positie is is niet afhankelijk van hoeveel mensen X wel/niet gelooft. Het is exact dezelfde drogreden.
Volgens mij val je hier een stroman aan.
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:49:22 #168
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331590
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:44 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je komt altijd met de meest onzinnige claims 'onderbouwd' met de meest wrakkige 'argumenten' ooit. Nooit zit er eens iets tussen wat in de verte ergens op slaat. Waarom doe je dat?
En hier moet ik serieus antwoord op geven? Als je vind dat ik onzinnige argumenten geef, dan moet je of de argumenten duidelijk kunnen weerleggen, of je moet gewoon niet met mij discussiëren. :)
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:50:13 #169
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152331617
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:45 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat was niet de inhoud van het argument, waarom denk je dat? Mijn argument is dat de atheïst niet het algemene standpunt kan innemen dat geloof bij voorbaat irrationeel is.
Ah, je spaart niet alleen diepzwakzinnige standpunten, maar ook diepzwakzinnige argumenten.
pi_152331649
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

En hier moet ik serieus antwoord op geven?
Je gaat me niet vertellen dat het per ongeluk is. Iedereen zegt wel een keer iets doms, maar dit is wel heel erg extreem. Maar wat is het doel ervan? Een soort sarcasme? Christenen belachelijk maken? Trollen?
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:57:36 #171
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331871
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat het per ongeluk is. Iedereen zegt wel een keer iets doms, maar dit is wel heel erg extreem. Maar wat is het doel ervan? Een soort sarcasme? Christenen belachelijk maken? Trollen?
Zal ik je eerlijk mijn perspectief geven? :)

Ik heb hier een uiteenzetting gedaan van meerdere argumenten die ik aannemelijk vind. Hier wordt op gereageerd met tegenargumenten die kortzichtig zijn, de materie niet begrijpen, en die bol staan van de vooroordelen. Ik blijf dezelfde zaken maar herhalen, omdat sommige mensen weinig grip hebben op logica, en niet wordt herkent waarom de tegenargumenten niet werken.
pi_152331895
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:57 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Doe nou even serieus...
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:58:39 #173
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331906
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Doe nou even serieus...
Gast... _O-
pi_152331927
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:58 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Gast... _O-
Ja, je kunt toch wel gewoon één keer serieus antwoord geven?
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:59:56 #175
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152331953
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, je kunt toch wel gewoon één keer serieus antwoord geven?
Ik ben doodserieus. Je kan mij blijkbaar niet op mijn woord geloven?
pi_152332002
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik ben doodserieus.
Ja, doeg. Nou, laat ook maar. Ik was benieuwd, da's alles.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:04:16 #177
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152332096
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, doeg. Nou, laat ook maar. Ik was benieuwd, da's alles.
Jij denkt dat ik een maand lang ga lopen trollen op een forum, en daar zoveel tijd en energie in ga steken?

Maar, je moet het maar nemen zoals je denkt dat het is.
pi_152332122
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:04 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Jij denkt dat ik een maand lang ga lopen trollen op een forum, en daar zoveel tijd en energie in ga steken?
Ja, da's toch raar? Waarom doe je dat?
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:04:53 #179
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152332125
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:57 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik heb hier een uiteenzetting gedaan van meerdere argumenten die ik aannemelijk vind. Hier wordt op gereageerd met tegenargumenten die kortzichtig zijn, de materie niet begrijpen, en die bol staan van de vooroordelen. Ik blijf dezelfde zaken maar herhalen, omdat sommige mensen weinig grip hebben op logica, en niet wordt herkent waarom de tegenargumenten niet werken.
Ja, daar zit het probleem. In plaats van je standpunten te blijven herhalen, zou je ook wat (kennelijk benodigde) uitleg kunnen geven of kunnen beargumenteren waarom de tegenargumenten niet correct zijn. Dat doe je niet. Je huilt alleen maar dat jouw opvattingen zelf-evident en objectief zijn.

Kijk, ik wil best zo met je discussiëren, maar dan moet je niet kwaad worden als we helemaal nergens komen.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:12:35 #180
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152332457
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, daar zit het probleem. In plaats van je standpunten te blijven herhalen, zou je ook wat (kennelijk benodigde) uitleg kunnen geven of kunnen beargumenteren waarom de tegenargumenten niet correct zijn. Dat doe je niet. Je huilt alleen maar dat jouw opvattingen zelf-evident en objectief zijn.

Kijk, ik wil best zo met je discussiëren, maar dan moet je niet kwaad worden als we helemaal nergens komen.
Ik ben niet kwaad hoor, hoe kom je daar bij? :)

Wat betreft moraal ging het inderdaad om zelf-evidentie, en dat argument werdt verre van begrepen. Ik heb dat op verschillende manieren geprobeerd uit te leggen, en heb het tegenargument keer op keer verworpen. Als dat uiteindelijk leidt tot onbegrip van beide kanten, dan houd het natuurlijk een beetje op.

Feit blijft dat ik niet van mening ben veranderd, en dat ik denk dat de tegenargumenten veel te oppervlakkig bleven om maar enige kracht te hebben.

Wat betreft zelf-evidentie: Als ik net zo als dat ik niet kan twijfelen over de algemene geldigheid van de wetten van logica niet kan twijfelen aan de algemene slechtheid van bepaalde morele uitspraken, dan geeft mij dat reden om te denken dat het een objectieve waarheid is. Als dat niet kunnen twijfelen wordt afgewimpeld als argument, dan houd het natuurlijk op, feit dat ik nog steeds niet twijfel, en geen argumenten heb gezien waarom ik wel moet twijfelen.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:15:10 #181
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152332552
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:12 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik ben niet kwaad hoor, hoe kom je daar bij? :)

Wat betreft moraal ging het inderdaad om zelf-evidentie, en dat argument werdt verre van begrepen. Ik heb dat op verschillende manieren geprobeerd uit te leggen, en heb het tegenargument keer op keer verworpen. Als dat uiteindelijk leidt tot onbegrip van beide kanten, dan houd het natuurlijk een beetje op.

Feit blijft dat ik niet van mening ben veranderd, en dat ik denk dat de tegenargumenten veel te oppervlakkig bleven om maar enige kracht te hebben.

Wat betreft zelf-evidentie overigens: Als ik net zo als dat ik niet kan twijfelen over de algemene geldigheid van de wetten van logica niet kan twijfelen aan de algemene slechtheid van bepaalde morele uitspraken, dan geeft mij dat reden om te denken dat het een objectieve waarheid is. Als dat niet kunnen twijfelen wordt afgewimpeld als argument, dan houd het natuurlijk op, feit dat ik nog steeds niet twijfel, en geen argumenten heb gezien waarom ik wel moet twijfelen.

Aangezien je helemaal niemand hebt overtuigd, schort het je ofwel ernstig aan retorisch vermogen (lees: je drukt je zo slecht uit dat niemand je begrijpt), ofwel je argumenten zijn enorm zwak.

Hoe dan ook: het probleem ligt toch echt bij jou.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:16:15 #182
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152332596
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Aangezien je helemaal niemand hebt overtuigd, schort het je ofwel ernstig aan retorisch vermogen (lees: je drukt je zo slecht uit dat niemand je begrijpt), ofwel je argumenten zijn enorm zwak.

Hoe dan ook: het probleem ligt toch echt bij jou.
Het was toch niet mijn bedoeling om iemand te overtuigen? Ik heb alleen een overzicht gegeven van argumenten die ik erg overtuigend vindt.

In de filosofie zijn er talloze mensen met elkaar oneens, die proberen netjes elkaars standpunt te ontkrachten. Maakt dat dat de verschillende standpunten dan stom of irrationeel zijn? Persoonlijk denk ik van niet.
pi_152332641
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:16 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het was toch niet mijn bedoeling om iemand te overtuigen? Ik heb alleen een overzicht gegeven van argumenten die ik erg overtuigend vindt.
O, dus je bent nu klaar? Dat is wel relaxt.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:17:46 #184
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152332650
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:16 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

En helemaal niemand vindt ze nu ook overtuigend. Dus ofwel zijn je argumenten slecht, ofwel heb je ze enorm gebrekkig onder woorden gebracht. Kortom: jij hebt gefaald, niet wij.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:18:05 #185
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152332667
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, dus je bent nu klaar? Dat is wel relaxt.
Volgens mij was iedereen wel een beetje klaar met die godsargumenten, dus inderdaad. ;)
pi_152332728
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:18 schreef Murvgeslagen het volgende:

godsargumenten
Meest stompzinnige woord ooit trouwens.

Maar goed, nu klaar met die onzin.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:21:31 #187
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152332780
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

En helemaal niemand vindt ze nu ook overtuigend. Dus ofwel zijn je argumenten slecht, ofwel heb je ze enorm gebrekkig onder woorden gebracht. Kortom: jij hebt gefaald, niet wij.
Dat was ook niet mijn bedoeling en ook niet mijn verwachting. Mocht iemand toch overtuigd raken is dat een leuke bijkomstigheid.

Er zijn zeker mensen door middel van dit soort argumenten gelovig geworden, bijvoorbeeld het morele argument wat ik aandroeg. Die vonden dat dan blijkbaar wel weer overtuigend.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:25:28 #188
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152332913
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:21 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat was ook niet mijn bedoeling en ook niet mijn verwachting. Mocht iemand toch overtuigd raken is dat een leuke bijkomstigheid.

Er zijn zeker mensen door middel van dit soort argumenten gelovig geworden, bijvoorbeeld het morele argument wat ik aandroeg. Die vonden dat dan blijkbaar wel weer overtuigend.
Dus het was niet je bedoeling om iemand te overtuigen van de correctheid van je argumenten, maar je hebt ze wel hier neergeplempt en een hele week verdedigd. Wat was dan wel je bedoeling? :')

En het probleem ligt nog steeds bij jou: een normale discussie met jou is onmogelijk omdat je ofwel kutargumenten hebt, ofwel praat als een gorilla met reuma.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:27:39 #189
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152332992
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:04 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat je veel tijd in je posts steekt is zo ongeveer de enige reden dat ik nog twijfel aan die hypothese. Je reacties en argumenten komen hier en daar toch behoorlijk trollerig op me over.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:32:49 #190
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152333216
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus het was niet je bedoeling om iemand te overtuigen van de correctheid van je argumenten, maar je hebt ze wel hier neergeplempt en een hele week verdedigd. Wat was dan wel je bedoeling? :')

En het probleem ligt nog steeds bij jou: een normale discussie met jou is onmogelijk omdat je ofwel kutargumenten hebt, ofwel praat als een gorilla met reuma.
Ik ben in dit topic ooit ingekomen met de opmerking dat het niet irrationeel is om te geloven, dat je geloof kunt onderbouwen met een aantal degelijke argumenten. Deze argumenten heb ik op verzoek daarna uitgebreid uit de doeken gedaan en verdedigd. Dit omdat ik zelf dan meer begrip krijg voor de standpunten van anderen, beter de argumenten en tegenargumenten leer begrijpen, en omdat discussiëren nu eenmaal leuk is.

Ik ben daarnaast net zo goed benieuwd naar jou/jullie bedoeling. Waarom heb je geruime tijd geprobeerd meerdere argumenten te ontkrachten?

Bedankt voor het compliment overigens, als ik overigens eerlijk ben vond ik jou tegenargumenten ook altijd de meest kortzichtige. :)
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:34:06 #191
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152333261
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat je veel tijd in je posts steekt is zo ongeveer de enige reden dat ik nog twijfel aan die hypothese. Je reacties en argumenten komen hier en daar toch behoorlijk trollerig op me over.
Misschien dat ik wat kan doen aan de manier waarop ik overkom, maar ik heb geen reden gezien in de discussie om de argumenten de prullebak in te gooien.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:39:06 #192
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152333463
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:32 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik ben in dit topic ooit ingekomen met de opmerking dat het niet irrationeel is om te geloven, dat je geloof kunt onderbouwen met een aantal degelijke argumenten. Deze argumenten heb ik op verzoek daarna uitgebreid uit de doeken gedaan en verdedigd. Dit omdat ik zelf dan meer begrip krijg voor de standpunten van anderen, beter de argumenten en tegenargumenten leer begrijpen, en omdat discussiëren nu eenmaal leuk is.

Ik ben daarnaast net zo goed benieuwd naar jou/jullie bedoeling. Waarom heb je geruime tijd geprobeerd meerdere argumenten te ontkrachten?

Bedankt voor het compliment overigens, als ik overigens eerlijk ben vond ik jou tegenargumenten ook altijd de meest kortzichtige. :)
Dus je hebt geprobeerd ons te overtuigen van de rationaliteit van geloven. Daar heb je vreselijk in gefaald. En dat heb je volledig aan jezelf te wijten.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:43:00 #193
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152333651
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:34 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Misschien dat ik wat kan doen aan de manier waarop ik overkom, maar ik heb geen reden gezien in de discussie om de argumenten de prullebak in te gooien.
Neem bijvoorbeeld dat eindeloze herhalen dat het verwerpen van dualisme neerkomt op materialisme en dat dat een empirische claim zou zijn met bijbehorende bewijslast, ook als je er al tig keer op bent gewezen dat het verwerpen van een claim geen claim op zich is.

Op een gegeven moment was ik daar wel echt helemaal klaar mee, en dan heb ik het volgens mij nog betrekkelijk lang geduldig volgehouden. Heel wat mensen waren - in elk geval daarin - al veel eerder afgehaakt.

Ik heb mij echt regelmatig afgevraagd of dat nou trollgedrag was, of gewoon heel dom.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:43:33 #194
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152333685
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus je hebt geprobeerd ons te overtuigen van de rationaliteit van geloven. Daar heb je vreselijk in gefaald. En dat heb je volledig aan jezelf te wijten.
Dat was niet echt mijn intentie, ik vond het gewoon leuk om ze te verdedigen en iedereen van een antwoord te voorzien. Wat jij er van vindt maakt mij dan weer niet zoveel uit.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:45:43 #195
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152333772
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Neem bijvoorbeeld dat eindeloze herhalen dat het verwerpen van dualisme neerkomt op materialisme en dat dat een empirische claim zou zijn met bijbehorende bewijslast, ook als je er al tig keer op bent gewezen dat het verwerpen van een claim geen claim op zich is.

Op een gegeven moment was ik daar wel echt helemaal klaar mee, en dan heb ik het volgens mij nog betrekkelijk lang geduldig volgehouden. Heel wat mensen waarin - in elk geval daarin - al veel eerder afgehaakt.

Ik heb mij echt regelmatig afgevraagd of dat nou trollgedrag was, of gewoon heel dom.
Misschien dat ik wat eerder uit de discussie had moeten stappen (dat is zeker een zwakte van mij ;) ), maar wat mij betreft maak je een serieuze denkfout die vervolgens elke discussie over dit onderwerp doet ontsporen, dit is ook waar Terra-Jin je op wees.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:46:18 #196
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152333797
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:43 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat was niet echt mijn intentie, ik vond het gewoon leuk om ze te verdedigen en iedereen van een antwoord te voorzien. Wat jij er van vindt maakt mij dan weer niet zoveel uit.
Tuurlijk, schattebout. :*

Je hebt al deze tijd zitten debatteren, niet om iemand te overtuigen van je gelijk, maar gewoon voor de lol. Geloof je het zelf? :')
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:48:03 #197
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152333877
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:45 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Misschien dat ik wat eerder uit de discussie had moeten stappen (dat is zeker een zwakte van mij ;) ), maar wat mij betreft maak je een serieuze denkfout die vervolgens elke discussie over dit onderwerp doet ontsporen, dit is ook waar Terra-Jin je op wees.
Het onderstreepte heb je in mijn ogen nooit beargumenteerd, alleen tot vervelens toe herhaald.

En dat irriteert behoorlijk kan ik je vertellen.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:48:20 #198
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152333887
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Tuurlijk, schattebout. :*

Je hebt al deze tijd zitten debatteren, niet om iemand te overtuigen van je gelijk, maar gewoon voor de lol. Geloof je het zelf? :')
Niet te klef doen he, dit doet mij denken aan het stockholm syndroom. :)

Ik geloof het zelf wel, jij niet volgens mij. Maar waarom volg je zelf zo lang de discussie?
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:50:06 #199
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152333962
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het onderstreepte heb je in mijn ogen nooit beargumenteerd, alleen tot vervelens toe herhaald.

In mijn laatste reactie van dit topic heb ik zo duidelijk mogelijk geprobeerd om dit duidelijk te maken, misschien dat je er wat mee kan.

Verder moet ik gewoon eerder de discussie afkappen, begrijp best dat dat vervelend is. :)
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:52:22 #200
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152334073
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:48 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Niet te klef doen he, dit doet mij denken aan het stockholm syndroom. :)

Ik geloof het zelf wel, jij niet volgens mij. Maar waarom volg je zelf zo lang de discussie?
Omdat ik een querulent ventje ben. Ik vind het heerlijk om domme gelovigen als jij op hun achterlijkheid te wijzen. En ik vind het helemaal prachtig als dat zo makkelijk gaat als bij jou. :Y

Maar goed, je hebt nog geen enkel moment de indruk gegeven dat je beschikt over zelfkritisch vermogen. Ik verwacht dan ook niet dat je ooit inziet dat jij hier degene bent die de discussie vakkundig de nek om heeft gedraaid.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:53:08 #201
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152334104
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals al zijn argumenten, is dat vast ook zelf-evident. :')
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:53:23 #202
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152334112
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:50 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

In mijn laatste reactie van dit topic heb ik zo duidelijk mogelijk geprobeerd om dit duidelijk te maken, misschien dat je er wat mee kan.
Je laatste reactie in dit topic is de reactie waar ik nu op reageer? Hierin wordt zeker niets duidelijk.

Dat is een ander probleem met je reacties: hoe meer tekst je produceert, hoe slechter het wordt gelezen. Ik voel me ieg niet erg geroepen om tig posts van je terug te lezen in de hoop iets te vinden dat gelezen zou kunnen worden als onderbouwing van de bewering dat non-dualisme een empirische claim is.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:58:50 #203
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152334325
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je laatste reactie in dit topic is de reactie waar ik nu op reageer? Hierin wordt zeker niets duidelijk.

Dat is een ander probleem met je reacties: hoe meer tekst je produceert, hoe slechter het wordt gelezen. Ik voel me ieg niet erg geroepen om tig posts van je terug te lezen in de hoop iets te vinden dat gelezen zou kunnen worden als onderbouwing van de bewering dat non-dualisme een empirische claim is.
Ik bedoelde de post die over dat onderwerp ging.

Wat betreft de rest, kijken of ik er rekening mee kan houden.
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:00:49 #204
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152334390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:58 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik bedoelde de post die over dat onderwerp ging.
Vind je het heel erg als ik niet zo'n behoefte heb om daarnaar te gaan zoeken?
pi_152334399
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:34 schreef Murvgeslagen het volgende:

ik heb geen reden gezien in de discussie om de argumenten de prullebak in te gooien.
Da's wel zo ongeveer jouw probleem samengevat ja. Al die bagger dan nog twintig keer herhalen is alleen maar kansloos.
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:07:04 #206
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152334575
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vind je het heel erg als ik niet zo'n behoefte heb om daarnaar te gaan zoeken?
Geen enkel probleem.
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:07:40 #207
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152334595
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Da's wel zo ongeveer jouw probleem samengevat ja. Al die bagger dan nog twintig keer herhalen is alleen maar kansloos.
Dezelfde weerlegde tegenargumenten maar blijven herhalen is net zo goed kansloos.
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:10:03 #208
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152334666
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Omdat ik een querulent ventje ben. Ik vind het heerlijk om domme gelovigen als jij op hun achterlijkheid te wijzen. En ik vind het helemaal prachtig als dat zo makkelijk gaat als bij jou. :Y

Maar goed, je hebt nog geen enkel moment de indruk gegeven dat je beschikt over zelfkritisch vermogen. Ik verwacht dan ook niet dat je ooit inziet dat jij hier degene bent die de discussie vakkundig de nek om heeft gedraaid.
Vond er eerlijk gezegt weinig uitdagends aan. Dat je gebruik maakt van een erg beeldend vocabulaire is dan wel weer duidelijk geworden tijdens de discussie. Zelfkritisch vermogen, en doorhebben dat tegenargumenten niet werken, zijn misschien nog wel zaken waar je in kan groeien.
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:14:44 #209
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152334837
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:10 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Vond er eerlijk gezegt weinig uitdagends aan. Dat je gebruik maakt van een erg beeldend vocabulaire is dan wel weer duidelijk geworden tijdens de discussie. Zelfkritisch vermogen, en doorhebben dat tegenargumenten niet werken, zijn misschien nog wel zaken waar je in kan groeien.
Meh, matige jij-bak.
pi_152334872
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dezelfde weerlegde tegenargumenten maar blijven herhalen is net zo goed kansloos.
Mooi. Ga je nu naar ONZ?
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:16:10 #211
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152334899
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Geen enkel probleem.
Mocht je diezelfde bewering nogmaals herhalen, dan ga ik er wel vanuit dat je die onderbouwt.. of minimaal ons verwijst naar waar je dat hebt onderbouwd. (Als dat is gebeurd - wat ik persoonlijk ten zeerste betwijfel.)
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:07:11 #212
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152340517
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mooi. Ga je nu naar ONZ?
Mwah, ik voel mij hier wel thuis zo. :)
pi_152340538
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Mwah, ik voel mij hier wel thuis zo. :)
Ga je dan in ieder geval leren argumenteren?
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:08:32 #214
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152340555
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ga je dan in ieder geval leren argumenteren?
Kan je mij daar een handje mee helpen?
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:11:13 #215
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152340646
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mocht je diezelfde bewering nogmaals herhalen, dan ga ik er wel vanuit dat je die onderbouwt.. of minimaal ons verwijst naar waar je dat hebt onderbouwd. (Als dat is gebeurd - wat ik persoonlijk ten zeerste betwijfel.)
Als je hier niks mee kan dan laat ik het wat het is (en anders ook ;) ), geen zin om oude koeien uit de sloot te halen :)

"het afwijzen van dualisme is geen standpunt en behoeft dus ook geen argumentatie" is denk ik een foutieve aanname. Dat je dit zo zou kunnen formuleren wat betreft atheïsme heeft te maken met het bestaan/niet-bestaan van iets. Dualisme is echter geen claim van bestaan, maar de claim dat bewustzijn en brein twee ontologisch verschillende zaken betreft. Je kunt deze claim niet afwijzen, zonder beroep te doen op de tegenclaim. Als dit wel een geldig statement zou zijn dan zouden we dat naar elk ander argument kunnen extrapoleren met hilarische gevolgen. ("het afwijzen van de claim dat de aarde rond is is geen claim, en behoeft geen verdere argumentatie") :)
pi_152341138
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Kan je mij daar een handje mee helpen?
Ik ga geen lesgeven, maar als er gesteld wordt dat je argument geen argument is, of dat je argumentatie in zijn geheel niet deugt, dan zou je daar misschien iets mee kunnen doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2015 20:05:24 ]
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:25:38 #217
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_152341145
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

Dualisme is echter geen claim van bestaan, maar de claim dat bewustzijn en brein twee ontologisch verschillende zaken betreft. Je kunt deze claim niet afwijzen, zonder beroep te doen op de tegenclaim.[/sub]
Dualisme is de claim dat er twee verschillende substanties bestaan. De verwarring ontstond doordat onze discussiepartners het verwerpen hiervan gelijk leken te stellen aan de materialistische claim. Als ik ze nu begrijp doen ze dit dus niet; je kan dus prima het één afwijzen zonder je aan het andere te committeren.

Ikzelf wijs zowel materialisme als dualisme af. Van idealisme weet ik niet voldoende om er een zinnige uitspraak over te doen.
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:58:12 #218
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152342319
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als je hier niks mee kan dan laat ik het wat het is (en anders ook ;) ), geen zin om oude koeien uit de sloot te halen :)

Als je geen oude koeien uit de sloot wilt halen, waarom herhaal je dan dezelfde onzin in kleine letters?

Je kunt dat duidelijk niet beargumenteren, en dan kun je zulke stellingen maar beter achterwege laten.
  woensdag 6 mei 2015 @ 20:00:08 #219
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152342399
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:25 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dualisme is de claim dat er twee verschillende substanties bestaan. De verwarring ontstond doordat onze discussiepartners het verwerpen hiervan gelijk leken te stellen aan de materialistische claim.
Voor alle duidelijkheid: de term 'materialisme' is nooit door genoemde discussiepartners gebruikt of opgeworpen. Dus het lijkt mij sterk dat zij non-dualisme vertalen in materialisme.

Het gebruik van deze term was, in elk geval in deze discussie, overduidelijk erop gericht om de aandacht af te leiden van de bewijslast die dualisten dragen.
  woensdag 6 mei 2015 @ 21:07:06 #220
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152345530
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:25 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dualisme is de claim dat er twee verschillende substanties bestaan. De verwarring ontstond doordat onze discussiepartners het verwerpen hiervan gelijk leken te stellen aan de materialistische claim. Als ik ze nu begrijp doen ze dit dus niet; je kan dus prima het één afwijzen zonder je aan het andere te committeren.

Ikzelf wijs zowel materialisme als dualisme af. Van idealisme weet ik niet voldoende om er een zinnige uitspraak over te doen.
Inderdaad, al denk ik toch dat je iets dergelijks niet kan doen. De discussie over bewustzijn verschilt fundamenteel met die van (a)theïsme. Bij de eerste praten we over de aard van het beestje, bij de tweede of het beestje uberhaupt wel bestaat. Natuurlijk kan je agnostisch blijven op een bepaald gebied, en niet overtuigd zijn van argumenten van beide kanten. Maar op het moment dat je in een discussie tegenclaims gaat doen, dan heb je zeker wel de burden of proof. Als je de onus dan afwijst dan maak je wat mij betreft een denkfout.

Interessant verder, waarom wijs je materialisme af? Hoe denk je zelf over de mind?
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:45:12 #221
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_152359318
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 20:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor alle duidelijkheid: de term 'materialisme' is nooit door genoemde discussiepartners gebruikt of opgeworpen. Dus het lijkt mij sterk dat zij non-dualisme vertalen in materialisme.

Het gebruik van deze term was, in elk geval in deze discussie, overduidelijk erop gericht om de aandacht af te leiden van de bewijslast die dualisten dragen.
Jullie hadden de term idd nooit gebruikt (integendeel). In jullie posts las ik iig een soort materialisme, later bleek dat ten onrechte te zijn.

Iemand die dualisme ontkent heeft geen bewijslast; iemand die materialisme claimt wel.

Ik denk dat monisme (er bestaat één substantie) een goede default positie is, zoals atheïsme dat is vs theïsme. Mits je dan verder geen uitspraak doet over wat die substantie dan is.
  donderdag 7 mei 2015 @ 10:01:17 #222
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152359661
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:45 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Jullie hadden de term idd nooit gebruikt (integendeel). In jullie posts las ik iig een soort materialisme, later bleek dat ten onrechte te zijn.

Iemand die dualisme ontkent heeft geen bewijslast; iemand die materialisme claimt wel.
Zo zou je het kunnen zeggen inderdaad. Dat laatste is echter in dit topic in mijn beleving nooit aan de orde geweest. Vandaar ook dat ik veelvuldig heb gesproken van een stromanbenadering van deze discussie.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:45 schreef Terra-jin het volgende:

Ik denk dat monisme (er bestaat één substantie) een goede default positie is, zoals atheïsme dat is vs theïsme. Mits je dan verder geen uitspraak doet over wat die substantie dan is.
Dat doet dan ook helemaal niemand. :)

Gek genoeg de dualisten ook niet trouwens, die daar wat mij betreft wel uitspraken over zouden moeten doen. Want zonder dat is dualisme niets, incoherent. (Dit is ook de voornaamste reden dat ik dualisme verwerp.)

Overigens vind ik spreken van "één substantie" al op het randje, want ook dan zal men moeten aangeven wat men daar nu eigenlijk precies mee bedoelt. Dus ik weet ook niet of ik non-dualisme wel zou vertalen in monisme. Persoonlijk vermijd ik dat soort termen volledig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 07-05-2015 10:26:11 ]
  donderdag 7 mei 2015 @ 10:34:14 #223
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_152360487
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:01 schreef Molurus het volgende:
Dus ik weet ook niet of ik non-dualisme wel zou vertalen in monisme.
Non-dualisme zou in principe, naast monisme, bijvoorbeeld ook trialisme (wat dat dan ook mag wezen) kunnen zijn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 7 mei 2015 @ 10:45:25 #224
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152360779
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:34 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Non-dualisme zou in principe, naast monisme, bijvoorbeeld ook trialisme (wat dat dan ook mag wezen) kunnen zijn.
En quadrilisme etc, inderdaad. :)

En voor elk daarvan geldt dat er dan gespecificeerd zal moeten worden wat die N substanties groepeert en van elkaar onderscheidt. Ze lijden dus in principe allemaal aan dezelfde kwalen als dualisme.

Het hele idee om de wereld in te delen in N substanties lijkt gedoemd om te falen. Niet omdat we het niet kunnen vaststellen, maar vanwege de (totaal afwezige) semantiek.
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:52:00 #225
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152364820
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:34 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Dat klinkt serieus tof. Probeer je daar maar eens iets bij voor te stellen: naast de traditionele materie en de hypothetische 'geist' nog een derde niveau van zijn. En bedenk dan: als een of andere maffe Griek dat 2500 jaar terug voorgesteld had, zouden we het nu wellicht de normaalste zaak van de wereld vinden.

Overigens kennen verschillende wetenschappen wel degelijk een soort trialisme, waarbij de essentie van een ding op drie niveau's verklaard wordt: de taalkunde heeft de driehoek van Peirce (representamen, object en interpretant) voor het zijn van een taaluiting en de psychologie heeft de Freudiaanse drie-eenheid van het 'ik' (id, ego en superego).
  donderdag 7 mei 2015 @ 13:00:40 #226
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152365080
Achja zo heeft de reformatorische wijsbegeerte het over vijftirn verschillende aspecten. Van getallen tot het pistische aspect.
  woensdag 13 mei 2015 @ 14:51:56 #227
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152559817
quote:
7s.gif Op woensdag 13 mei 2015 14:08 schreef Fir3fly het volgende:

Als je gelooft in een god hoe kun je dan zeker te weten wat zijn motieven en acties zijn?
Ik kan alleen spreken over de christelijke God. Op het moment dat je het dermate aannemelijk vind dat de christelijke God bestaat, en de bijbel dus een beeld geeft van deze God, kunnen we ons een beeld vormen van de motieven en acties van deze God op basis van de bijbel. Dat betekent niet dat we elk motief en actie kennen, maar wel dat wij een goed beeld kunnen vormen.

De bijbel laat zien dat God het universum heeft geschapen met een bepaalde orde. Common sense valt perfect binnen dit plaatje, we hebben elke reden om aan te nemen dat het universum zich volgens vaststaande regels gedraagt als de christelijke God bestaat, dat de stoel ook daadwerkelijk de stoel is.
  woensdag 13 mei 2015 @ 14:58:36 #228
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_152560022
Waarom ben jij eigenlijk geen Moslim, Murv?
  woensdag 13 mei 2015 @ 15:00:41 #229
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152560078
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 14:51 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik kan alleen spreken over de christelijke God. Op het moment dat je het dermate aannemelijk vind dat de christelijke God bestaat, en de bijbel dus een beeld geeft van deze God, kunnen we ons een beeld vormen van de motieven en acties van deze God op basis van de bijbel. Dat betekent niet dat we elk motief en actie kennen, maar wel dat wij een goed beeld kunnen vormen.
Die eerste stap is al een enorm onwaarschijnlijke sprong maar vooruit, laten we dat even aannemen voor deze keer. Welk beeld is dat dan? Wat valt er in hemelsnaam over te zeggen? Neem als voorbeeld de recente aardbevingen in Nepal. Heeft God dat gedaan of niet? Zo niet, waarom liet hij het toe? Wanneer grijpt hij in en wanneer niet?

Zelfs al heb je een antwoord op die vragen is het onmogelijk om dat antwoord te onderbouwen.

quote:
De bijbel laat zien dat God het universum heeft geschapen met een bepaalde orde. Common sense valt perfect binnen dit plaatje, we hebben elke reden om aan te nemen dat het universum zich volgens vaststaande regels gedraagt als de christelijke God bestaat, dat de stoel ook daadwerkelijk de stoel is.
Dat is simpelweg deïsme en heeft weinig te maken met het Christendom. De Christelijke God is nadrukkelijk aanwezig en grijpt zelf in in onze materiële wereld.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 13 mei 2015 @ 15:21:06 #230
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152560761
quote:
2s.gif Op woensdag 13 mei 2015 15:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die eerste stap is al een enorm onwaarschijnlijke sprong maar vooruit, laten we dat even aannemen voor deze keer. Welk beeld is dat dan? Wat valt er in hemelsnaam over te zeggen? Neem als voorbeeld de recente aardbevingen in Nepal. Heeft God dat gedaan of niet? Zo niet, waarom liet hij het toe? Wanneer grijpt hij in en wanneer niet?

Zelfs al heb je een antwoord op die vragen is het onmogelijk om dat antwoord te onderbouwen.
Gods ingrijpen staat altijd in lijn met zijn bedoelingen. Zijn algemene bedoeling is dat iedereen uit vrije wil voor hem kiest, zijn algemene handelen ligt daarmee in lijn.

Wat betreft de aardbevingen lijkt het er op dat deze zijn veroorzaakt door platentektoniek. De bredere vraag die je terecht stelt is "waarom is er leiden en dood in de wereld", en dat is een vraag die terecht veel mensen bezighoud. Leiden is echter niet incoherent met het idee van de christelijke God, omdat het ook goed voor te stellen is dat het bestaan van leiden de mens juist doet kiezen om op God te vertrouwen, mensen hebben het immers zelf niet meer inde hand. Het is daarbij belangrijk dat de dood geen eindpunt is voor mensen binnen het christelijk geloof, maar een nieuw hoofdstuk.

Dat is overigens weer een andere vraag dan "waarom is er überhaupt dood in de wereld"

quote:
Dat is simpelweg deïsme en heeft weinig te maken met het Christendom. De Christelijke God is nadrukkelijk aanwezig en grijpt zelf in in onze materiële wereld.
Klopt, maar dat ingrijpen heeft niet te maken met illusies van stoelen. Niets uit de bijbel geeft ons reden om te twijfelen aan onze kennis voortgekomen uit common sense.
  woensdag 13 mei 2015 @ 15:38:52 #231
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152561304
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 15:21 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Gods ingrijpen staat altijd in lijn met zijn bedoelingen. Zijn algemene bedoeling is dat iedereen uit vrije wil voor hem kiest, zijn algemene handelen ligt daarmee in lijn.

Wat betreft de aardbevingen lijkt het er op dat deze zijn veroorzaakt door platentektoniek. De bredere vraag die je terecht stelt is "waarom is er leiden en dood in de wereld", en dat is een vraag die terecht veel mensen bezighoud. Leiden is echter niet incoherent met het idee van de christelijke God, omdat het ook goed voor te stellen is dat het bestaan van leiden de mens juist doet kiezen om op God te vertrouwen, mensen hebben het immers zelf niet meer inde hand. Het is daarbij belangrijk dat de dood geen eindpunt is voor mensen binnen het christelijk geloof, maar een nieuw hoofdstuk.

Dat klopt, de christelijke religie staat bol van de emotionele chantage. Ik vind 'het is goed voor te stellen dat' dan ook geen sterk argument voor het bestaan van god maar meer voor het bestaan van mensen die zelf een god uitvinden. Jouw eerste zinnen doen twee stellige uitspraken met wellicht alleen de bijbel als onderbouwing. Dat leidt ook tot niets omdat je dan weer zou moeten bewijzen dat de bijbel daadwerkelijk de intenties van jouw god weergeeft. Laat staan de vele interpretaties er van.

quote:
Klopt, maar dat ingrijpen heeft niet te maken met illusies van stoelen. Niets uit de bijbel geeft ons reden om te twijfelen aan onze kennis voortgekomen uit common sense.
Dat geldt alleen voor mensen die tweeduizend jaar geleden leefden, inmiddels weten we wel beter.
  woensdag 13 mei 2015 @ 15:46:10 #232
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152561540
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 14:58 schreef Terra-jin het volgende:
Waarom ben jij eigenlijk geen Moslim, Murv?
Goede vraag, ik herken enkele redenen om geen moslim te zijn:

- Het is mij vanuit persoonlijke ervaring duidelijk dat mijn geloof in de christelijke God gegrond is
- Het is mij vanuit rationele argumenten duidelijk dat mijn geloof in de christelijke God gegrond is
- Allah wordt net als God gezien als het grootst mogelijk wezen. Echter heeft Allah niet de eigenschap dat zijn liefde onbeperkt is, integendeel. Allah kan dus niet daadwerkelijk het grootst mogelijke wezen zijn.
- De koran ontkent dat Jezus is gekruisigd, dit was een illusie volgens de koran. Dit is in tegenspraak met historische bronnen.
  woensdag 13 mei 2015 @ 15:52:58 #233
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152561755
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 15:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klopt, de christelijke religie staat bol van de emotionele chantage. Ik vind 'het is goed voor te stellen dat' dan ook geen sterk argument voor het bestaan van god maar meer voor het bestaan van mensen die zelf een god uitvinden. Jouw eerste zinnen doen twee stellige uitspraken met wellicht alleen de bijbel als onderbouwing. Dat leidt ook tot niets omdat je dan weer zou moeten bewijzen dat de bijbel daadwerkelijk de intenties van jouw god weergeeft. Laat staan de vele interpretaties er van.
Op welke manier worden mensen emotioneel gechanteerd dan?

Dat ik beroep doe op de bijbel voor mijn uitleg over de christelijke god lijkt mij nogal logisch. Het is de basis van de christelijke theologie, en dus onze conceptie van de christelijke God.

quote:
Dat geldt alleen voor mensen die tweeduizend jaar geleden leefden, inmiddels weten we wel beter.
Een substantieel deel van de wereldbevolking weet dat blijkbaar dan nog niet beter.
  woensdag 13 mei 2015 @ 16:00:48 #234
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152561995
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 15:52 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Op welke manier worden mensen emotioneel gechanteerd dan?
Oh, op vele manieren. Weet je nog wat limbo is? Inmiddels bestaat het niet meer omdat de kerk het niet meer kon opbrengen maar vroeger werden moeders verteld dat hun kinderen daar voor eeuwig terecht zouden komen mochten ze overlijden voor hun doping.

Het hele idee van de hel is daar op gebaseerd. Niet alleen slechte mensen komen in de hel terecht maar ook mensen die niet voldoende geloof hebben. Mensen worden gechanteerd niet alleen met het idee dat ze zelf naar de hel verbannen zouden kunnen worden maar ook hun geliefden. Dat is een mooi trucje want dat zorgt er voor dat gelovigen onder het mom van 'ik probeer je te redden van hel en verdoemenis' kunnen gaan werven en denken dat ze het alleen maar doen uit de goedheid van hun hart.

Houd mij lief want anders verdoem ik je. Nee bedankt.

quote:
Dat ik beroep doe op de bijbel voor mijn uitleg over de christelijke god lijkt mij nogal logisch. Het is de basis van de christelijke theologie, en dus onze conceptie van de christelijke God.
Dat zegt nog niets over of de bijbel nou het woord van god is of niet. Hoe kun je afleiden dat god's motieven in de bijbel beschreven worden als je alleen de bijbel als bron neemt?

quote:
Een substantieel deel van de wereldbevolking weet dat blijkbaar dan nog niet beter.
Een substantieel deel van de wereldbevolking is dan ook helaas nog gelovig.
  woensdag 13 mei 2015 @ 16:23:17 #235
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152562764
quote:
7s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Oh, op vele manieren. Weet je nog wat limbo is? Inmiddels bestaat het niet meer omdat de kerk het niet meer kon opbrengen maar vroeger werden moeders verteld dat hun kinderen daar voor eeuwig terecht zouden komen mochten ze overlijden voor hun doping.

Het hele idee van de hel is daar op gebaseerd. Niet alleen slechte mensen komen in de hel terecht maar ook mensen die niet voldoende geloof hebben. Mensen worden gechanteerd niet alleen met het idee dat ze zelf naar de hel verbannen zouden kunnen worden maar ook hun geliefden. Dat is een mooi trucje want dat zorgt er voor dat gelovigen onder het mom van 'ik probeer je te redden van hel en verdoemenis' kunnen gaan werven en denken dat ze het alleen maar doen uit de goedheid van hun hart.

Houd mij lief want anders verdoem ik je. Nee bedankt.
Dat er (helaas) christenen zijn die een dergelijke boodschap verspreiden (Westboro baptist church), betekent dat nog niet dat die boodschap teruggevonden kan worden in de bijbel. Het idee van de hel is voor mij ook nooit reden geweest om te geloven.

Het idee van de hel kan overigens alleen als emotionele chantage gebruikt worden als je al in God gelooft, anders is het een leeg concept.

Limbo kon ik verder niet, dat is blijkbaar een concept wat de katholieke kerk ooit heeft gehanteerd. Hoe dat bijbels gestoeld kan word is mij ook onduidelijk.

quote:
Dat zegt nog niets over of de bijbel nou het woord van god is of niet. Hoe kun je afleiden dat god's motieven in de bijbel beschreven worden als je alleen de bijbel als bron neemt?
Wil je zeggen dat de verschillende boeken van de bijbel niet voldoende zijn om God's motieven en handelen te beschrijven?
  woensdag 13 mei 2015 @ 16:31:06 #236
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152563042
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:23 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat er (helaas) christenen zijn die een dergelijke boodschap verspreiden (Westboro baptist church), betekent dat nog niet dat die boodschap teruggevonden kan worden in de bijbel. Het idee van de hel is voor mij ook nooit reden geweest om te geloven.

Het idee van de hel kan overigens alleen als emotionele chantage gebruikt worden als je al in God gelooft, anders is het een leeg concept.

Limbo kon ik verder niet, dat is blijkbaar een concept wat de katholieke kerk ooit heeft gehanteerd. Hoe dat bijbels gestoeld kan word is mij ook onduidelijk.

Het idee van de hel is juist bedoeld om mensen over te halen. Als je niet gelooft kom je immers in de hel. Genoeg mensen die daar bang genoeg mee gemaakt kunnen worden om toch te geloven.

Hoe dingen bijbels gestoeld kunnen worden in jouw ogen is wat mij betreft irrelevant. Al helemaal omdat ik de bijbel als pure onzin beschouw.

quote:
Wil je zeggen dat de verschillende boeken van de bijbel niet voldoende zijn om God's motieven en handelen te beschrijven?
Ik zeg dat het allemaal complete fictie is, opgeschreven door mensen die geen flauw benul hadden hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar steekt. Met vleugjes totalitarisme, racisme en andere vormen van discriminatie. Het is min of meer een verkapte powertrip.

Het is aan jou om te bewijzen dat als er al een god zou zijn, de bijbel rechtstreeks zijn woord vertegenwoordigd.
  woensdag 13 mei 2015 @ 16:46:45 #237
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152563480
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het idee van de hel is juist bedoeld om mensen over te halen. Als je niet gelooft kom je immers in de hel. Genoeg mensen die daar bang genoeg mee gemaakt kunnen worden om toch te geloven.

Hoe dingen bijbels gestoeld kunnen worden in jouw ogen is wat mij betreft irrelevant. Al helemaal omdat ik de bijbel als pure onzin beschouw.
Je ziet de hel dus als een concept dat gecreërd is door mensen om wat meer momentum te geven aan het verhaal?

Jouw concept van de hel is niet de manier waarop ik het pas binnen mijn geloof, maar dat heeft verder niet veel meerwaarde voor de discussie.

quote:
Ik zeg dat het allemaal complete fictie is, opgeschreven door mensen die geen flauw benul hadden hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar steekt. Met vleugjes totalitarisme, racisme en andere vormen van discriminatie. Het is min of meer een verkapte powertrip.

Het is aan jou om te bewijzen dat als er al een god zou zijn, de bijbel rechtstreeks zijn woord vertegenwoordigd.
Als je de bijbel bij voorbaat al verwerpt als historisch, hoe verwacht je dan dat ik een case kan maken voor de christelijke God?

Waarom denk je dat het allemaal fictie is overigens? Dat is niet wat het overgrote deel van historici denkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Murvgeslagen op 13-05-2015 17:19:30 ]
pi_152564317
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

hoe kan de bijbel fictie zijn als je overal en met name in israël historische vondsten kunt doen en ook al gedaan zijn.
en wat dacht je van de beschreven diaspora in de bijbel?
Joden leven over de hele wereld en niet meer in israël alleen.
maar velen keren onderhand toch weer terug zoals voorspeld in de bijbel.
Hoe kan zoiets verzonnen (fictie) zijn als het overeen komt?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 13 mei 2015 @ 17:33:23 #239
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152565035
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

hoe kan de bijbel fictie zijn als je overal en met name in israël historische vondsten kunt doen en ook al gedaan zijn.
Je kunt feiten verwerken in een fictioneel verhaal. In Harry Potter staan ook echte locaties, is dat plots geen fictie meer?
pi_152565794
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:09 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Spider Man (Peter Parker) is geboren in New York

King Kong klom op het Empire State Building,.

Homer Simpson woont in Springfield en

Mr Darcy in Derbyshire.

Dit kun je allemaal nagaan! Dus Alles in deze verhalen het moet wel waar zijn!

:')
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')