Ben jij dan zo'n materialist in de strikte betekenis daarvan? Want anders zie ik niet waarom ik me daarin zou moeten verdiepen.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:36 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Als je mijn standpunten beter wil begrijpen, kan het je helpen om de academische literatuur door te nemen.
Over het algemeen heb ik geen al te controversiele ideeen over filosofie. Ik sluit mij graag aan bij de mainstream opvattingen over diverse zaken. En strikt materialisme valt daar niet onder.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:36 schreef Terra-jin het volgende:
Wie weet, als je het werkelijk beter weet dan al die filosofen, wacht je een gouden carrière als academicus!
Dus? Ook als ze emergent zijn op basis van andere verschijnselen bestaan ze nog steeds. (Net als temperatuur en auto's.)quote:Op maandag 4 mei 2015 12:37 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vind dat toch echt te kort door de bocht, wellicht net zo offtopic als objectief/subjectief. Maar zwaartekracht, ruimte en tijd, zoals we dat nu definieren staat niet vast in de wetenschap. Dat 'bestaan' ervan zouden heel goed resultaten kunnen zijn van andere fenomenen.
Even voor de goede orde: onder 'strikt materialisme' verstaan we het idee dat er helemaal niets anders dan materie in de meest letterlijke zin bestaat? Ook geen zwaartekracht bijvoorbeeld?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ben jij dan zo'n materialist in de strikte betekenis daarvan? Want anders zie ik niet waarom ik me daarin zou moeten verdiepen.
[..]
Over het algemeen heb ik geen al te controversiele ideeen over filosofie. Ik sluit mij graag aan bij de mainstream opvattingen over diverse zaken. En strikt materialisme valt daar niet onder.
Dat lijkt het idee te zijn inderdaad. Hoewel ik daar wel variatie in heb gezien. "Alleen materie" wordt zo nu en dan ook uitgelegd als "alleen materie en energie" bijvoorbeeld. En even later werden daar weer ruimte en tijd aan toegevoegd.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: onder 'strikt materialisme' verstaan we het idee dat er helemaal niets anders dan materie in de meest letterlijke zin bestaat? Ook geen zwaartekracht bijvoorbeeld?
Als jij denkt dat ik hier een standpunt heb ingenomen dan verbaast het mij niets dat je dat standpunt niet begrijpt: ik heb namelijk nog geen enkel standpunt ingenomen!!!quote:Op maandag 4 mei 2015 12:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik begrijp het standpunt niet echt van Molurus. Het komt over als een bepaalde rationele basis die niet verdedigd hoeft te worden, en waarop iedereen rationeel zou terug moeten vallen. Een claim, die geen onderbouwing behoeft. Wat die rationele basis echter is wordt mij niet duidelijk, het lijkt op het eerste gezicht eerder een cop-out.
Ik snap er geen hol van. Hoe moet ik nou weten of ik een materialist ben als niemand weet wat dat is?quote:Op maandag 4 mei 2015 12:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt het idee te zijn inderdaad. Hoewel ik daar wel variatie in heb gezien. "Alleen materie" wordt zo nu en dan ook uitgelegd als "alleen materie en energie" bijvoorbeeld. En even later werden daar weer ruimte en tijd aan toegevoegd.
En zwaartekracht zou je dan nog als een vorm van energie kunnen uitleggen.
Ik word er ieg niet wijs uit, anders dan dat het gaat over een standpunt dat niemand hier inneemt, en kritiek daarop.
Dit is ook precies de reden dat ik eerder stelde dat zelfbenoemde materialisten volgens mij niet bestaan. Ze lijken bij nader inzien toch wel te bestaan - mea culpa - maar daar wordt dit semantische probleem niet minder van. Het was incoherent en dat is het nog steeds.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap er geen hol van. Hoe moet ik nou weten of ik een materialist ben als niemand weet wat dat is?
Nogmaals (3e keer): waarom? Zover ik kan zien heeft dit artikel betrekking op standpunten die niemand hier inneemt.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:05 schreef Terra-jin het volgende:
Jongens, lees alsjeblieft dat SEP artikel door.
http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/
Jullie vragen over materialisme worden hierin beantwoord. Ik ben geen materialist, jullie noemen jezelf niet materialist, maar door dit artikel te lezen kunnen we elkaars en andere standpunten beter begrijpen.
Het is ook gewoon een interessant artikel
Natuurlijk, met liefde zelfs.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:06 schreef Molurus het volgende:
Zou je deze vraag een keer willen beantwoorden?![]()
Wat is de hoofdgedachte?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:05 schreef Terra-jin het volgende:
Jongens, lees alsjeblieft dat SEP artikel door.
http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/
Jullie vragen over materialisme worden hierin beantwoord. Ik ben geen materialist, jullie noemen jezelf niet materialist, maar door dit artikel te lezen kunnen we elkaars en andere standpunten beter begrijpen.
Het is ook gewoon een interessant artikel
Er liggen nog zo'n 30 interessanter boeken op mij te wachten. Prioriteiten he.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:07 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Natuurlijk, met liefde zelfs.
Door te lezen vergaar je nieuwe kennis en inzichten. Wat heb je te verliezen? Een uurtje tijd?
Het is een bespreking van de term 'fysicalisme' zoals die in de academische literatuur wordt gebruikt. Het gaat in op soorten fysicalisme en de issues daarmee; de definitie van de term 'fysiek' en een bespreking van de belangrijkste argumenten voor/tegen. Het is voornamelijk een uiteenzetting van de huidige status van de discussie.quote:
Je bent uiteraard vrij je prioriteiten te stellen. Als je hier geen interesse in hebt, heb ik ook verder geen interesse in discussie met jou - even goede vrienden verderquote:Op maandag 4 mei 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
Er liggen nog zo'n 30 interessanter boeken op mij te wachten. Prioriteiten he.
Zolang jij niet kunt aangeven waarom het interessant is voor deze discussie ga ik dat echt niet lezen.
Dat hangt natuurlijk af van je definitie van 'bestaan'. Het woord zal misschien nog bestaan, in de spreektaal zal het misschien nog voorkomen, maar het is niet fundamenteel meer.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus? Ook als ze emergent zijn op basis van andere verschijnselen bestaan ze nog steeds. (Net als temperatuur en auto's.)
Ah, thanks!quote:Op maandag 4 mei 2015 13:12 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het is een bespreking van de term 'fysicalisme' zoals die in de academische literatuur wordt gebruikt. Het gaat in op soorten fysicalisme en de issues daarmee; de definitie van de term 'fysiek' en een bespreking van de belangrijkste argumenten voor/tegen. Het is voornamelijk een uiteenzetting van de huidige status van de discussie.
quote:Op maandag 4 mei 2015 12:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Herkenbaar! Ik ben over de linie van protestants tot charimatisch geschoven, en ben nu ietwat gematigd meer richting het midden uitgekomen. (rationeel, doch geestelijk :p ) Sommige charismatische kerken kunnen tamelijk ver gaan met bepaalde meningen, dit is de reden dat ik geruime tijd even afstand had genomen van de kerk om even weer wat zaken op een rijtje te krijgen. Aan de andere kant denk ik dat ze bepaalde zaken begrijpen die bij protestantse kerken onder het vloerkleed worden geschoven.
Evangelisch/charismatisch is echter een heel breed begrip, omdat ze vaak heel gesplinterd opereren, kan je ze moeilijk allemaal op één hoop gooien.
Dat youtube filmpje stond nog op mijn towatch lijstje, lijkt mij interessant!
Klopt, geloven is ook een geestelijk ietsquote:(rationeel, doch geestelijk :p )
En ik geloof je best wel, dat je ze niet allemaal op een hoop kan gooien. Ik heb dat zelf een tijdje gedacht en ging toch weer eens hier, dan daar kijken. En ik voor mezelf heb nu het gevoel dat ik nooit meer naar zo'n soort gemeente ga. (dit is absoluut niet negatief bedoeld, ik voel dat echt zo.quote:Evangelisch/charismatisch is echter een heel breed begrip, omdat ze vaak heel gesplinterd opereren, kan je ze moeilijk allemaal op één hoop gooien.
Ik had juist het gevoel dat ze 'het' begrijpen in de GKV en de PKN. Gewoon normaal doen, niet dat zweverige. en toch heel diep geloven met respect. Juist met respect.quote:Aan de andere kant denk ik dat ze bepaalde zaken begrijpen die bij protestantse kerken onder het vloerkleed worden geschoven.
Je hebt dus ook geen interesse in een bespreking van standpunten die hier wel worden ingenomen?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:12 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Je bent uiteraard vrij je prioriteiten te stellen. Als je hier geen interesse in hebt, heb ik ook verder geen interesse in discussie met jou - even goede vrienden verder
Je kunt sowieso nooit weten of X fundamenteel is of niet, ongeacht wat X is.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:14 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat hangt natuurlijk af van je definitie van 'bestaan'. Het woord zal misschien nog bestaan, in de spreektaal zal het misschien nog voorkomen, maar het is niet fundamenteel meer.
Ik heb alleen maar gezegd hoe het op mij overkomt, ik zal uitleggen waarom:quote:Op maandag 4 mei 2015 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij denkt dat ik hier een standpunt heb ingenomen dan verbaast het mij niets dat je dat standpunt niet begrijpt: ik heb namelijk nog geen enkel standpunt ingenomen!!!
Ik heb uitsluitend kritiek geuit op standpunten van anderen in dit topic, en dat wordt dan door heel wat mensen - waaronder jij - uitgelegd als een standpunt of claim op zich.
En inmiddels heb ik al zo vaak toegelicht dat het geen claim op zich betreft dat het mij eigenlijk een beetje verbaast dat jij nog steeds denkt dat ik hier wel claims doe. Het komt trollerig over.
Als je wilt weten wat mijn standpunt is ten aanzien van X, dan hoef je daar alleen naar te vragen. Maar kennelijk sta jij erop dat jij beter weet wat mijn standpunt is dan ik.
Maar het was jouw stelling dat zwaartekracht en tijd bestaan. Dat kan dus als begrip wel, maar niet als fundamentele waarheden.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt sowieso nooit weten of X fundamenteel is of niet, ongeacht wat X is.
Klopt. Dat geldt overigens voor elke positieve claim, niet alleen voor dualisme.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar gezegd hoe het op mij overkomt, ik zal uitleggen waarom:
Als ik jou goed heb begrepen moet dualisme verdedigd worden, maar je eigen standpunt, "het afwijzen van dualisme", behoeft geen verdediging.
Ehh, nee. Bewustzijn is wat het brein doet. Net zoals Fok weergeven iets is wat jouw computer doet. Mensen die dualisme verwerpen beweren helemaal niet dat bewustzijn en het brein identiek zijn. (Of zelfs maar dat het brein er iets mee te maken heeft.) Dat maak jij ervan.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het afwijzen van dualisme, is het afwijzen dat bewustzijn en brein twee verschillende dingen zijn.
Nee, dit is een stropop. En dit is inmiddels volgens mij al zeker de 10e keer dat je daarop wordt gewezen. Heb je nou zo'n slecht geheugen, of begrijp je het echt niet?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat afwijzen lijkt op het eerste gezicht dus de aanname te hebben dat het brein en het bewustzijn één en hetzelfde zijn.
Ik heb nergens gezegd dat zwaartekracht en tijd fundamenteel zijn?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar het was jouw stelling dat zwaartekracht en tijd bestaan. Dat kan dus als begrip wel, maar niet als fundamentele waarheden.
Hoe bedoel je dat precies? Wat mijn computer doet: elektrische spanningen die via een bepaald algoritme pixels op mijn scherm aansturen. Wat het brein doet is op een bepaalde manier vergelijkbaar: elektrische en chemische signaaltjes sturen om bepaalde delen aan te sturen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:44 schreef Molurus het volgende:
]
Ehh, nee. Bewustzijn is wat het brein doet. Net zoals Fok weergeven iets is wat jouw computer doet. Mensen die dualisme verwerpen beweren helemaal niet dat bewustzijn en het brein identiek zijn. Dat maak jij ervan.
Dat is niet moeilijk: Het brein en 'mind' zijn twee ontologisch van elkaar verschillende dingen. Geen van beide kan gereduceerd worden tot de ander.quote:Overigens zou ik in dit geval al blij zijn met een coherente verwoording van de dualistische claim. Een eventuele verdediging daarvan kan pas daarna.
Laten we voor het moment even aannemen dat ik (net als jij overigens) geen idee heb hoe bewustzijn precies werkt.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies? Wat mijn computer doet: elektrische spanningen die via een bepaald algoritme pixels op mijn scherm aansturen. Wat het brein doet is op een bepaalde manier vergelijkbaar: elektrische en chemische signaaltjes sturen om bepaalde delen aan te sturen.
Als ik je reactie op face value neem zeg je dus dat het bewustzijn de elektrische en chemische signaaltjes zelf zijn, of het brein inclusief deze signaaltjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |