En geen oerdom getroll meer aub.quote:Zijn er goede redenen om in reïncarnatie te geloven? Voor wie er niet in geloven: waarom geloof je er niet in?
Voor wie er wel in geloven: waarom geloof je erin?
Theresa, de vrouw van ome Dirk, kan ‘helder ruiken’. Dat komt doordat ze in een vorig leven een heks was, zegt ze. Ze kwam aan haar einde op de brandstapel.quote:Op vrijdag 24 april 2015 20:07 schreef Duikbril112 het volgende:
Iedereen wie er niet in gelooft op de brandstapel!
quote:Op vrijdag 24 april 2015 20:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ook gelooft ze in reïncarnatie. Ze is vroeger Cleopatra, Madame Curie en heks geweest. „Dit is de eerste keer in haar reïncarnatie cyclus”, beweert echtgenoot Dirk, „dat ze als gewone burgertrut door het leven moet.”
daar is over nagedachtquote:Op vrijdag 24 april 2015 20:27 schreef Sigaartje het volgende:
Als ik nog een keer moet worden geboren pleeg ik zelfmoord.
Het geeft verder geen directe eigenschappen mee nee, maar maakt dat uit? De discussie gaat over het bestaan van iets, en niet over de exacte eigenschappen van wat bestaat.quote:Op vrijdag 24 april 2015 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is aan jou om met betere termen te komen. Nogmaals, zeggen dat iets niet iets is zegt niets over wat datgene dan wel is.
Zeker. Net zoals dat droog (het ontbreken van water) iets substantieels zegt. Maar uit deze discussie gaan we toch niet komen, jij vind dat het bij voorbaat al niet substantieel is, daarom ben ik benieuwd naar de onderliggende aannames voor fysicalisme.quote:Dat is geen antwoord. Herhaling: ik herken dingen die 'niet-fruit' zijn. Zeg ik daarmee ik substantieels?
Nee, alleen fysicalisten vinden dat niet-materieel geen definitie is. Immaterieel wordt normaal gesproken in de filosofische discussies wél gebruikt. Wij kunnen droog ook definiëren als het ontbreken van nat, dat kan bij materieel en immaterieel ook gewoon.quote:Het is geen geldige opmerking want je kunt 'niet materieel' niet definiëren. Probeer eens wat anders. Wat is bewustzijn dan wél?
Dus benzine is een droge stof?quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zeker. Net zoals dat droog (het ontbreken van water) iets substantieels zegt.
Er zijn meerdere betekenissen van nat, maar volgens mij snap je best wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 25 april 2015 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus benzine is een droge stof?
Nat is een macroschaal abstractie van de wereld, net als temperatuur. Het is niet alsof water een bepaalde component bevat die water nat maakt.
Wel bijzonder dat al deze discussies gaan over negatieven. Over waar we het niet over hebben. Waarom is dat?
Maar hoe kun je denken zonder brein?quote:Op zondag 26 april 2015 03:26 schreef Remqo het volgende:
Zelf ga ik er vanuit als het licht uitgaat, dat alles ook op zwart staat.
Het idee achter reïncarnatie vind ik wel wat reëler klinken dan samen met God op een wolk zitten.
Zie het maar als monopoly, ga terug naar start en je krijgt geen 20000 euro mee![]()
Het is altijd moeilijk om je af te vragen wat er na de dood afspeelt, er is niemand die het kan navertellen.
Als jij je brein bent dan is dat een onzinnige vraag. Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.quote:Op zondag 26 april 2015 12:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Maar hoe kun je denken zonder brein?
Waarom is dat dan waarschijnlijk?quote:Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.
Ofwel: het brein is zichzelf.quote:Op zondag 26 april 2015 16:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En daar gaat het fout. Iedereen is zijn brein.
Eh... Wat?quote:Op zondag 26 april 2015 16:52 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ofwel: het brein is zichzelf.
Maar de vraag zou dan worden: hoe kan het brein niet denken, waarop het antwoord daarop niet de vraag beantwoord op de manier dat hij verondersteld werd.
Denken heeft bij mij een andere betekenis dan processen in het brein. In het dagelijks gebruik zal het aansturen van het hart niet als denken worden beschouwd, maar het oplossen van logische problemen wel.quote:Op zondag 26 april 2015 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom is dat dan waarschijnlijk?
Linksom of rechtsom zal dat denken het lichaam moeten aansturen, of dat nu in de hersenen gebeurt of elders. En het lijkt mij dat die aansturing prima te onderzoeken zou moeten zijn. (Alles dat een invloed heeft op de fysieke wereld is in potentie te onderzoeken.)
Het punt dat ik daar probeerde te maken staat geheel los van de vraag of het brein er iets mee te maken heeft.quote:Op zondag 26 april 2015 16:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Denken heeft bij mij een andere betekenis dan processen in het brein. In het dagelijks gebruik zal het aansturen van het hart niet als denken worden beschouwd, maar het oplossen van logische problemen wel.
De manier waarop ik hem dus interpreteerde:
- Als ik niet mijn brein ben, dan weet ik niet of ik kan denken zonder brein. (iig met de huidige kennis van zaken)
Als jij je brein bent, is het brein jij. -> brein=jij. Hoe kan jij denken zonder brein wordt dan -> Hoe kan het brein denken zonder het brein, en dat is een nonvraag.quote:
Nou ja, de reïncarnatisten geloven er toch in.quote:Op zondag 26 april 2015 16:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als jij je brein bent, is het brein jij. -> brein=jij. Hoe kan jij denken zonder brein wordt dan -> Hoe kan het brein denken zonder het brein, is dan een nonvraag.
Klopt, die geloven ik ≠ brein.quote:Op zondag 26 april 2015 16:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, de reïncarnatisten geloven er toch in.
Die geloven vermoedelijk niet dat het het brein is dat denkt. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat er in hun hoofden gebeurt. (Pun intended.quote:Op zondag 26 april 2015 16:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Want niks, of zoiets.quote:
Suggerreer jij wellicht het bestaan van een Grote Backupper, die alle beschadigde breinen downloadt en herstelt zodra die het opgeven?quote:Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als jij je brein bent dan is dat een onzinnige vraag. Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.
Dat was echter wel het punt van mijn postquote:Op zondag 26 april 2015 16:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het punt dat ik daar probeerde te maken staat geheel los van de vraag of het brein er iets mee te maken heeft.
Wij kunnen door bewust na te denken tot handelen komen. Dus wat er ook verantwoordelijk is voor mijn bewustzijn en mijn denken, dat zal zich ergens moeten vertalen in een aansturing van mijn spieren.
En dat betekent dat de vraag 'hoe denken wij?' in potentie gewoon beantwoord moet kunnen worden. Ongeacht of het de hersenen zijn die dat doen.
Ik suggereer dat het een mogelijke optie is dat jij niet je brein bent.quote:Op zondag 26 april 2015 17:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Suggerreer jij wellicht het bestaan van een Grote Backupper, die alle beschadigde breinen downloadt en herstelt zodra die het opgeven?
Dit lijkt me een beetje een open deur, maar om het toe te lichten: ik las zojuist jouw reactie, en na enig nadenken daarover heb ik bewust besloten om deze reactie daarop te typen.quote:Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "wij kunnen door bewust te denken tot handelen komen"?
Dat lijkt mij vooralsnog het meest plausibel, ook gezien de vele directe relaties die er zijn geconstateerd tussen het functioneren van het brein en het functioneren van het denken.quote:Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als ik jou eerder goed heb begrepen is bewustzijn een soort van emergente eigenschap van het brein.
Kun je mijn uitspraken werkelijk op die manier uitleggen? Dat vind ik knap. In mijn beleving is wat ik schreef direct strijdig hiermee.quote:Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik kan je opmerking dan op twee manieren uitleggen:
- (1) Denken is een onderdeel van het bewustzijn en heeft geen causale gevolgen op je gedrag, of
Daar komt nog veel meer bij kijken, maar heel simpel gesteld zou het die kant uit kunnen gaan, zeker.quote:Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
- (2) Het bewustzijn ontstaat emergent op een specifiek soort berekeningen die je brein uitvoert. (niet het aansturen van je hart, wel het oplossen van logische problemen.)
De gedachte dat jouw gedachtes (mogelijk) niet de oorzaak zijn van jouw handelen is voor mij een nieuwe. Hoe kom je daar eigenlijk op?quote:Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
Van de tweede lijkt het mij dan aannemelijker dat je die aanneemt, omdat je al uitgaat van een causale relatie van denken naar je gedrag.
Ik zou zelf niet spreken van 'berekeningen', eerder informatieverwerking in de breedste zin van het woord. Maar verder zou ik zeker beamen dat het die kant uitgaat, ja.quote:Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
"Hoe denken wij" vanuit die interpretatie betekent dan "op welke manier voert het brein een specifieke set berekeningen uit".
"Ik denk" betekent dan "het brein voert een specifieke set berekeningen uit en genereert daarbij bewustzijn"
Klopt het dat je daar naar toe gaat, of zie je dat anders?
Ik hoop ook op reincarnatie... Maar het idee dat de hersenen het niet zijn die denken is voor mij een absurde gedachte. Natuurlijk denken de hersenen, en natuurlijk bevinden zich herinneringen in de hersenen. Daarom geloof ik ook niet dat de meeste ideeen van reincarnatie op waarheid berusten. Wel weet ik dat bepaalde vormen van yoga en meditatie ervoor zorgen dat je je denken kan beheersen.quote:Op zondag 26 april 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die geloven vermoedelijk niet dat het het brein is dat denkt. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat er in hun hoofden gebeurt. (Pun intended.)
Dat is zeker een open deur, in normale mensentaal begrijp ik je natuurlijk wel wat je zegt. Ik begrijp alleen niet wat je zegt in relatie tot je visie op het bewustzijn en het brein, wat mij betreft is "ik denk" als begin van de causal chain een illusie. Zie onder voor mijn argumentatie.quote:Op zondag 26 april 2015 17:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me een beetje een open deur, maar om het toe te lichten: ik las zojuist jouw reactie, en na enig nadenken daarover heb ik bewust besloten om deze reactie daarop te typen.
En je weet neem ik aan dat het typen van een bericht vereist dat ik mijn handen en vingers beweeg.Dus ergens worden mijn bewuste besluiten om mijn vingers te bewegen vertaald in het daadwerkelijk bewegen van mijn vingers.
Duidelijk. Aan welk fysisch proces het emergent is maakt wat mij betreft niet helemaal uit voor mijn conclusie.quote:Dat lijkt mij vooralsnog het meest plausibel, ook gezien de vele directe relaties die er zijn geconstateerd tussen het functioneren van het brein en het functioneren van het denken.
Dat betekent overigens niet dat ik erop sta dat het de hersenen moeten zijn. Het is op dit moment alleen een heel voor de hand liggende plaats voor verder onderzoek.
Het is een mogelijke optie, maar eentje die ik al bijzonder zwak vond inderdaad.quote:Kun je mijn uitspraken werkelijk op die manier uitleggen? Dat vind ik knap. In mijn beleving is wat ik schreef direct strijdig hiermee.
Ok. Wat zou er meer bij kunnen komen kijken?quote:Daar komt nog veel meer bij kijken, maar heel simpel gesteld zou het die kant uit kunnen gaan, zeker.
Volgende redenering (uitgangspunt:materialisme is waar):quote:De gedachte dat jouw gedachtes (mogelijk) niet de oorzaak zijn van jouw handelen is voor mij een nieuwe. Hoe kom je daar eigenlijk op?
Informatieverwerking en berekening is wat mij betreft hetzelfde, er is een bepaald algoritme dat een bepaalde input naar een bepaalde output omzet.quote:Ik zou zelf niet spreken van 'berekeningen', eerder informatieverwerking in de breedste zin van het woord. Maar verder zou ik zeker beamen dat het die kant uitgaat, ja.
En nogmaals: dit staat wat mij betreft - in principe - los van de vraag of dat in het brein gebeurt of elders. Iets zal die informatieverwerking moeten uitvoeren.
Huh? Waarom zou het bestaan van donkere materie iets te maken hebben met de discussie over 'materialisme'?quote:Op zondag 26 april 2015 18:19 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Materialistisch denken is overigens ook al uit de mode, want die heeft het ongelijk wel bewezen. We WETEN nu dat er veel meer is dat we niet kunnen zien. De wetenschap noemt donkere materie, zwarte gaten, en daarin "geloven" materialisten dan wel weer. Dit is misschien offtopic, maar leg ik hier even de vinger op de zere plek. De hypocrisie van de meeste materialisten. Ze geloven dat er alleen is wat wij zien, maar soms ook niet
Je begrijpt mij niet he?quote:Op zondag 26 april 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Huh? Waarom zou het bestaan van donkere materie iets te maken hebben met de discussie over 'materialisme'?
Je klinkt hier alsof 'materialisten' met enige tegenzin moeten erkennen dat donkere materie somehow in strijd zou zijn moet hun wereldbeeld. Hoe kom je eigenlijk tot die conclusie?
Het klinkt namelijk als onvervalste nonsens.
Er is geen materialist ter wereld die dit beweert?quote:Op zondag 26 april 2015 18:43 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Je begrijpt mij niet he?
Het gaat mij om het idee dat materialisten zeggen "alleen wat wij kunnen zien bestaat en de rest niet"
Als donkere materie een voorbeeld moet zijn van iets dat niet waarneembaar is dan is dat een heel slecht voorbeeld: als we het niet kunnen waarnemen, hoe weten we dan dat het bestaat?quote:Op zondag 26 april 2015 18:43 schreef BerjanII het volgende:
maar vervolgens wel aannemen dat er donkere materie bestaat (de grootste deel van het universum als ik het wel heb), alleen omdat dan wiskundige berekeningen door kosmologen kunnen kloppen. Dat noem ik hypocriet.
Ik hoop dat de stromanargumenten eens een keer achterwege kunnen blijven in zulke discussies. Vechten tegen stellingen die niemand inneemt is weinig constructief.quote:Op zondag 26 april 2015 18:43 schreef BerjanII het volgende:
En ik hoop dat het tegenargument "nonsens" eens achterwege blijft als ik met materialisten aan het discussieren ben.
GEEN? Dat lijkt mij stug, op een bepaald forum zitten er al genoeg. Niet hier misschien, maar op vrijdenkers fora.quote:Op zondag 26 april 2015 18:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is geen materialist ter wereld die dit beweert?
indirect neemt men het waar ja, maar niet zoals je een appel of een ei waarneemt.quote:Als donkere materie een voorbeeld moet zijn van iets dat niet waarneembaar is dan is dat een heel slecht voorbeeld: als we het niet kunnen waarnemen, hoe weten we dan dat het bestaat?Juist omdat we donkere materie *wel* waarnemen!
Jij bent niet iedereen, als je dat maar goed begrijptquote:Ik hoop dat de stromanargumenten eens een keer achterwege kunnen blijven in zulke discussies. Vechten tegen stellingen die niemand inneemt is weinig constructief.
Alle waarneming is indirect.quote:
quote:
Ik herhaal: die zijn er nergens. Het is een puur dualistisch stromannetje dat overal opduikt.quote:Op zondag 26 april 2015 18:52 schreef BerjanII het volgende:
[..]
GEEN? Dat lijkt mij stug, op een bepaald forum zitten er al genoeg. Niet hier misschien, maar op vrijdenkers fora.
Ook waarnemingen van appels en eieren zijn op geen enkele manier 'direct'.quote:Op zondag 26 april 2015 18:52 schreef BerjanII het volgende:
[..]
indirect neemt men het waar ja, maar niet zoals je een appel of een ei waarneemt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie
Er is niets onzichtbaar aan die materie. Het geeft geen straling af, dat is het enige dat je ervan kunt zeggen.quote:Op zondag 26 april 2015 18:52 schreef BerjanII het volgende:
Dit artikel legt precies uit waarom ik materialisten en vooral kosmologen hypocriet noem. Als het een theorie moet staven dan verzint men gewoon onzichtbare materie.
Vermoedelijk heel verstandig. En anders eventueel interessant voor W&T.quote:Op zondag 26 april 2015 18:52 schreef BerjanII het volgende:
Terwijl ook andere ideeen geopperd kunnen worden die verklaren waarom planeten en sterren zo snel gaan. Die ideeen heb ik zelf wel, maar hou ik voor mijzelf.
Er is geen mens ter wereld die denkt dat hij alles dat bestaat kan zien.quote:Op zondag 26 april 2015 18:52 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Jij bent niet iedereen, als je dat maar goed begrijpt![]()
Er zijn genoeg mensen die niet geloven in zaken die men niet kan zien, maar ondertussen wel in donkere materie en zwarte gaten geloven.
Sorry dat ik even inhaak hoor, maar heb je niet geregeld in de discussie over het mind-body probleem aangegeven dat een negatieve nietszeggend is voor het beschrijven van iets?quote:Op zondag 26 april 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:
Er is niets onzichtbaar aan die materie. Het geeft geen straling af, dat is het enige dat je ervan kunt zeggen.
Zolang je geïncarneerd bent, heb je een soort 'verbond' met een fysiek lichaam. Dat is je voertuig in een fysieke, materiële werkelijkheid. Als je dat niet hebt, zou je een geest zonder lichaam zijn, en kun je niets doen in deze wereld; niet communiceren, en niets vastpakken etc.quote:Op zondag 26 april 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:
Die geloven vermoedelijk niet dat het het brein is dat denkt. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat er in hun hoofden gebeurt. (Pun intended. )
Dualistisch?quote:Op zondag 26 april 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik herhaal: die zijn er nergens. Het is een puur dualistisch stromannetje dat overal opduikt.
Kinderachtig eigenlijk, om hiermee je gelijk te proberen te halen.quote:Ook waarnemingen van appels en eieren zijn op geen enkele manier 'direct'.
En daarom is het niet te detecteren en dus niet te zien. Straling is nodig om te zien door het oog of apparaten. Dus het is niet meer dan een HYPOTHESE om een probleem te omzeilen.quote:Er is niets onzichtbaar aan die materie. Het geeft geen straling af, dat is het enige dat je ervan kunt zeggen.
Net zo verstandig als het verstandig is voor sommige mensen om niet met sommige mensen in discussie te treden.quote:Vermoedelijk heel verstandig. En anders eventueel interessant voor W&T.
Het is andersom, mensen geloven niet dat iets bestaat om men het niet kan zien. Terwijl men dus wel in zaken die men niet kan zien gelooft als het bij hun wereldbeeld past.quote:Er is geen mens ter wereld die denkt dat hij alles dat bestaat kan zien.
Dus een ziel is het TOTAALwezen?quote:Op zondag 26 april 2015 19:06 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Zolang je geïncarneerd bent, heb je een soort 'verbond' met een fysiek lichaam. Dat is je voertuig in een fysieke, materiële werkelijkheid. Als je dat niet hebt, zou je een geest zonder lichaam zijn, en kun je niets doen in deze wereld; niet communiceren, en niets vastpakken etc.
Wanneer ons lichaam uiteindelijk sterft, ontkoppelen geest en lichaam weer van elkaar. Het bewustzijn verloopt dan ook niet langer meer via de hersenen, waarin allerlei informatie ligt opgeslagen over je persoon, en al wat samen hangt met het 'fysieke', aardse. Ik geloof dat de ontkoppeling tussen lichaam en geest uiteindelijk een ander soort bewustzijn met zich meebrengt. Een soort bewustzijn waarin je ontwaakt tot de geestelijke werkelijkheid; mannelijk, noch vrouwelijk en je wordt weer 'totaler' dan je was in menselijke vorm, en alle beperkingen die dat met zich meebrengt. Van geïncarneerd wezen naar het totaalwezen (de ziel) dat je altijd al was.
Dus: indien geïncarneerd denk je idd via een brein. Als de incarnatie voorbij is, wordt je weer het totaalwezen (de ziel) die je altijd al was. Je bewustzijn niet meer via de (beperkte) hersenen, maar een kosmisch, goddelijk bewustzijn, waarvan dit fysieke universum slechts een dimensie is.
Wat mij betreft zijn dat ook slechts manifestaties van de ziel.quote:Op zondag 26 april 2015 19:13 schreef BerjanII het volgende:
Dus een ziel is het TOTAALwezen?
En je vergeet alle subtiele lichamen die wij ook nog hebben, zoals het astraal lichaam (astraal van sterachtig).
Wat beheerst dan wat hier? Bestuurt de ik-gedachte de andere gedachten, of is dat slechts een illusie? Die ik-gedachte zou ook best wel eens automatisch kunnen zijn.quote:Op zondag 26 april 2015 18:19 schreef BerjanII het volgende:
Daaruit volgt ook meteen dat wij ons brein niet zijn, want we kunnen alles aansturen (als we ons best doen). De meeste mensen daarentegen vereenzelvigen zich met hun gedachten en handelen bijna automatisch op die handelingen. Zulke mensen geven een man als Swaab gelijk, maar de verder gevorderde mensen weten hoezeer zij hun hersenen kunnen beheersen.
Dat komt op mij over als het ene gat dichten met het andere. Niet?quote:Op zondag 26 april 2015 18:19 schreef BerjanII het volgende:
Ik ga ervan uit dat er een subtiele vorm van materie is die de hersenen kan aansturen en dat noemen reincarnisten dan "bewustzijn". Die subtiele vorm van materie is niet door materie te detecteren en anders al niet door onze zintuigen. Die zijn nogal beperkt, dan zouden zelfs de meest verstokte materialisten moeten weten.
Wat mij betreft is de ik-gedachte zelf de illusie. Die "ik" is de illusie.quote:Op zondag 26 april 2015 18:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is zeker een open deur, in normale mensentaal begrijp ik je natuurlijk wel wat je zegt. Ik begrijp alleen niet wat je zegt in relatie tot je visie op het bewustzijn en het brein, wat mij betreft is "ik denk" als begin van de causal chain een illusie. Zie onder voor mijn argumentatie.
Dat is foute logica.quote:Op zondag 26 april 2015 18:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
- A veroorzaakt B, B veroorzaakt C, dus A veroorzaakt C.
Verlicht mijquote:
Even wat anders, waar haal jij die skelet-avatars toch allemaal vandaan?quote:Op zondag 26 april 2015 16:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
A leidt tot C is een ander verband dan A leidt tot B leidt tot C. De eerste is direct, de ander indirect, dus zoals je het nu voordoet verander je zomaar het verband.quote:
In strikte zin heb je gelijk, maar de conclusie blijft natuurlijk dezelfde.quote:Op zondag 26 april 2015 20:28 schreef Gray het volgende:
[..]
A leidt tot C is een ander verband dan A leidt tot B leidt tot C. De eerste is direct, de ander indirect, dus zoals je het nu voordoet verander je zomaar het verband.
Kan natuurlijk ook, maar dat verandert dus niks aan de conclusie: er is geen 'jijzelf' die een specifieke beslissing kan maken, die jijzelf is een illusie, of de keuze zelf is een illusie. (al is illusie niet het goede woord)quote:Wat mij betreft is de ik-gedachte zelf de illusie. Die "ik" is de illusie.
Of al die zaken zijn een illusie. Illusie als in: het is er, maar het is anders dan het lijkt. Zoals die ik-gedachte er is, maar feitelijk gezien is die ik emergent.quote:Op zondag 26 april 2015 20:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In strikte zin heb je gelijk, maar de conclusie blijft natuurlijk dezelfde.
Deze zag ik trouwens over het hoofd:
[..]
Kan natuurlijk ook, maar dat verandert dus niks aan de conclusie: er is geen 'jijzelf' die een specifieke beslissing kan maken, die jijzelf is een illusie, of de keuze zelf is een illusie. (al is illusie niet het goede woord)
Ik denk dat je daar uiteindelijk altijd op uitkomt:quote:Op zondag 26 april 2015 21:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Of al die zaken zijn een illusie. Illusie als in: het is er, maar het is anders dan het lijkt. Zoals die ik-gedachte er is, maar feitelijk gezien is die ik emergent.
De akasha kronieken.quote:Op zondag 26 april 2015 17:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Suggerreer jij wellicht het bestaan van een Grote Backupper, die alle beschadigde breinen downloadt en herstelt zodra die het opgeven?
Niet, ons denken is een product van wat onze hersenen genereren en dat is bij iedereen anders.quote:Op zondag 26 april 2015 12:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Maar hoe kun je denken zonder brein?
Je keert de bewijslast om.quote:Op maandag 27 april 2015 02:20 schreef Remqo het volgende:
[..]
Niet, ons denken is een product van wat onze hersenen genereren en dat is bij iedereen anders.
Daarbij gaf ik ook aan, als het licht uit gaat, dat alles op zwart staat.
Mocht je opnieuw geboren worden in een nieuw lichaam, met een ander breinstelsel en 0 herinneringen aan het vorige leven tja, het is wishfull dreaming.
Als dit een feit is, dan bestaan sowieso geen keuzen.quote:Op zondag 26 april 2015 22:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar uiteindelijk altijd op uitkomt:
- De 'ik' is een illusie -> de keuze is dan ook een illusie
- De keuze is een illusie -> de 'ik' is een illusie.
Binnen materialisme is er in essentie dus geen keuze.
Klopt. Ik heb persoonlijk dan ook niet zoveel met de claim van materialisme.quote:Op maandag 27 april 2015 11:42 schreef Gray het volgende:
[..]
Als dit een feit is, dan bestaan sowieso geen keuzen.
Wat heeft dit eigenlijk met materialisme te maken?quote:Op zondag 26 april 2015 22:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar uiteindelijk altijd op uitkomt:
- De 'ik' is een illusie -> de keuze is dan ook een illusie
- De keuze is een illusie -> de 'ik' is een illusie.
Binnen materialisme is er in essentie dus geen keuze.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Materialisme is geen claim. Substantiedualisme is een claim, materialisme is de verwerping van die claim.quote:Op maandag 27 april 2015 12:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb persoonlijk dan ook niet zoveel met de claim van materialisme.
quote:Op maandag 27 april 2015 12:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft dit eigenlijk met materialisme te maken?Als je het volgde is dit de conclusie als materialisme waar is. Je keuze is een illusie omdat het veroorzaakt wordt door een fysisch proces.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Materialisme is welzeker een claim, ik zie geen reden om aan te nemen dat het geheel van de werkelijkheid alleen bestaat uit materie.quote:Op maandag 27 april 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Materialisme is geen claim. Substantiedualisme is een claim, materialisme is de verwerping van die claim."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
Je keuze zou evengoed een illusie kunnen zijn als dualisme waar is. Het heeft niets te maken het dualisme.quote:Op maandag 27 april 2015 12:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als je het volgde is dit de conclusie als materialisme waar is. Je keuze is een illusie omdat het veroorzaakt wordt door een fysisch proces.
Jaja. De materialist claimt dat de dualist ongelijk heeft. Dat is geen claim op zich hoor.quote:Op maandag 27 april 2015 12:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Materialisme is welzeker een claim, ik zie geen reden om materialisme aan te nemen.
Er is helemaal niemand die dit beweert, ook niet de mensen die jij als 'materialisten' omschrijft.quote:Op maandag 27 april 2015 12:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Materialisme is welzeker een claim, ik zie geen reden om aan te nemen dat het geheel van de werkelijkheid alleen bestaat uit materie.
Klopt, daarom ging mijn uitspraak ook over materialisme en niet over dualisme.quote:Op maandag 27 april 2015 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je keuze zou evengoed een illusie kunnen zijn als dualisme waar is. Het heeft niets te maken het dualisme.
Elke claim natuurlijk ondersteund worden. Materialisme is de claim dat de werkelijkheid volledig wordt verklaard door het materiële, die claim heeft evengoed bewijslast. Het is nogal flauw om de bewijslast alleen bij je critici neer te leggen.quote:Jaja. De materialist claimt dat de dualist ongelijk heeft. Dat is geen claim op zich hoor.Het is een nogal flauwe poging om de bewijslast bij je critici neer te leggen.
Het 1 is het tegenovergestelde van het ander. Als het met het 1 niets te maken heeft heeft het ook met het ander niets te maken.quote:Op maandag 27 april 2015 12:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Klopt, daarom ging mijn uitspraak ook over materialisme en niet over dualisme.
Was het niet dat helemaal niemand beweert dat de werkelijkheid uitsluitend uit materie bestaat. Dus niemand draagt die bewijslast.quote:Op maandag 27 april 2015 12:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Elke claim natuurlijk ondersteund worden. Materialisme is de claim dat de werkelijkheid volledig wordt verklaard door het materiële, die claim heeft evengoed bewijslast.
Mooi, gelukkig zijn we het daarover eens.quote:Op maandag 27 april 2015 12:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het is nogal flauw om de bewijslast alleen bij je critici neer te leggen.
Dat een verwerping van een claim geen claim op zich is.quote:Op maandag 27 april 2015 12:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
Daarnaast zeg je dat de materialist claimt, maar dat het geen claim is. Wat probeer je te zeggen?
Hebben we het wel over hetzelfde?: http://en.wikipedia.org/wiki/Materialismquote:Op maandag 27 april 2015 12:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is helemaal niemand die dit beweert, ook niet de mensen die jij als 'materialisten' omschrijft.
Ongelofelijk hoe hier hersenloos steeds dezelfde stromannen worden opgeworpen. Op die manier kom je niet eens toe aan de vraag welke mysterieuze eigenschappen moeten bestaan om bewustzijn voort te brengen.
De hele term is een uitvinding van dualisten.quote:Op maandag 27 april 2015 12:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hebben we het wel over hetzelfde?: http://en.wikipedia.org/wiki/Materialism
Als de omschrijving van wikipedia klopt betreft het helemaal geen stroman.
Je werpt een valse dichotomie op. Er zijn meer standpunten zoals idealisme, monisme en pluralisme en dualisme.quote:Op maandag 27 april 2015 12:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het 1 is het tegenovergestelde van het ander. Als het met het 1 niets te maken heeft heeft het ook met het ander niets te maken.
Ok, dus immaterieel betekent nu dus wel weer iets?quote:Was het niet dat helemaal niemand beweert dat de werkelijkheid uitsluitend uit materie bestaat. Dus niemand draagt die bewijslast.
Mooi, kom er dan ook maar eens mee.quote:Mooi, gelukkig zijn we het daarover eens.
Daar ga ik dus niet in mee, meerdere keren in discussies werden er welzeker claims gemaakt als "alleen de materie beschrijft de werkelijkheid", en die claims hebben net zo goed bewijslast nodig om ze enige geldigheid te geven als kritiekpunt op dualisme.quote:Dat een verwerping van een claim geen claim op zich is.
Op precies dezelfde manier is atheisme geen claim.
Als 'immaterieel' betekent 'niet zijnde materie', dan bestaan materialisten niet en ben je hier bezig een standpunt te bekritiseren dat niemand inneemt.quote:Op maandag 27 april 2015 12:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok, dus immaterieel betekent nu dus wel weer iets?
Ok, nu even deze bewering hardmaken: kun jij me een post quoten waarin dit wordt beweerd? Kun je mij 1 filosoof quoten die dit beweert? Een wetenschapper dan misschien? Iemand?quote:Op maandag 27 april 2015 12:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar ga ik dus niet in mee, meerdere keren in discussies werden er welzeker claims gemaakt als "alleen de materie beschrijft de werkelijkheid", en die claims hebben net zo goed bewijslast nodig om ze enige geldigheid te geven als kritiekpunt op dualisme.
Want mensen die de term 'materialisme' graag gebruiken lijken iets anders te verstaan onder 'materie' dan de rest van de wereld. Alleen vertikken ze het om te specificeren wat dat dan is.quote:Op maandag 27 april 2015 12:39 schreef Molurus het volgende:
Ben ik een 'non-materialist' als ik geloof in het bestaan van elektromagnetische straling bijvoorbeeld? Dat lijkt me vrij duidelijk geen materie.
Neh..het enige wat je zeker weet is dat je bestaat en een onderscheid maakt tussen innerlijk en uiterlijk waarbij je het uiterlijke deel fysiek of materieel noemt. Of dat uiterlijke deel wezenlijk verschilt van het innerlijke deel is voor ons niet te bepalen. Beiden lijken namelijk verbonden te zijn met en door je bewustzijn.quote:Op maandag 27 april 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Materialisme is geen claim. Substantiedualisme is een claim, materialisme is de verwerping van die claim.
(Dat verklaart ook gelijk waarom er wel dualisten zijn die zichzelf dualist noemen, maar geen materialisten die zichzelf materialist noemen. 'Materialisme' is als term vooral een poging van dualisten om de bewijslast om te draaien.)
Er is helemaal niemand die dit beweert, dus waarom zou iemand dat dan moeten aantonen?quote:Op maandag 27 april 2015 13:09 schreef Jappie het volgende:
Anyway..materialisten of zintuigpredikanten hebben dus wel degelijk aan te tonen waarom zintuiglijke waarneming van de realiteit om ons heen (wetende dat onze zintuiglijke waarneming verre van 100% accuraat is) de enige ware bestaande realiteit zou moeten zijn
Ik zeg "het wel bekende Molurus vluchtgedrag" maar goed..gewoon voor de vorm. Omschreef jij jouw standpunt ten aanzien van de werkelijkheid maar, Dan kunnen we het daar zinvol over gaan hebben.quote:Op maandag 27 april 2015 13:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is helemaal niemand die dit beweert, dus waarom zou iemand dat dan moeten aantonen?
Mijn hemel... als jullie samenhangend ergens kritiek op willen uiten, zorg er dan voor dat je in elk geval een standpunt bekritiseert dat werkelijk iemand inneemt.
Ik denk het niet. Check de rest van mijn reactie hier onder.quote:Op maandag 27 april 2015 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
De hele term is een uitvinding van dualisten.
Het is echt een kinderachtig flauw trucje: doen alsof mensen die jouw bewering verwerpen de tegenovergestelde claim doen. (Gelovigen hebben er een handje van om hetzelfde trucje uit te halen met atheisme.)
Nogmaals: materialisten, in die betekenis daarvan, bestaan helemaal niet. En dan heeft het toch wel heel veel weg van een stroman. Het is minimaal geheel onduidelijk wat 'non-materialisme' dan zou betekenen.
Ben ik een 'non-materialist' als ik geloof in het bestaan van elektromagnetische straling bijvoorbeeld? Dat lijkt me vrij duidelijk geen materie.
Ik laat deze discussie even voor wat het is, want dat is inderdaad een stromantaktiek, een red herring. Onder materialisme versta ik wat de wikipedia pagina aangeeft, en mijn conclusie blijft dus staan dat materialisme een claim is.quote:Op maandag 27 april 2015 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als 'immaterieel' betekent 'niet zijnde materie', dan bestaan materialisten niet en ben je hier bezig een standpunt te bekritiseren dat niemand inneemt.
Ik noem dat een stromantaktiek.
Ok, nu even deze bewering hardmaken: kun jij me een post quoten waarin dit wordt beweerd? Kun je mij 1 filosoof quoten die dit beweert? Een wetenschapper dan misschien? Iemand?
Wat wil je precies daarover weten?quote:Op maandag 27 april 2015 13:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik zeg "het wel bekende Molurus vluchtgedrag" maar goed..gewoon voor de vorm. Omschreef jij jouw standpunt ten aanzien van de werkelijkheid maar, Dan kunnen we het daar zinvol over gaan hebben.
In jouw uitleg daarvan is het in elk geval een claim die niemand doet, en die ook niet heel relevant lijkt voor deze discussie.quote:Op maandag 27 april 2015 13:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik laat deze discussie even voor wat het is, want dat is inderdaad een stromantaktiek, een red herring. Onder materialisme versta ik wat de wikipedia pagina aangeeft, en mijn conclusie blijft dus staan dat materialisme een claim is.
Ik kan de vraag wel blijven stellen maar je zal hem toch ooit moeten beantwoorden op een gegeven moment houd dat vluchten natuurlijk een keer op. Maar goed nogmaals voor de vorm:quote:Op maandag 27 april 2015 13:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat wil je precies daarover weten?
En mocht het antwoord daarop zijn "ik weet het niet" dan is dat natuurlijk geen legitimering van de berg stromannen en ongespecificeerde hypotheses die hier worden opgeworpen. Zo werkt het natuurlijk niet.
Ik maakte de simpele opmerking "ik heb niks met materialisme", en "dit is de conclusie als materialisme waar is". De discussie begon je dan uiteindelijk ook zelf.quote:Op maandag 27 april 2015 13:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
In jouw uitleg daarvan is het in elk geval een claim die niemand doet, en die ook niet heel relevant lijkt voor deze discussie.
Dus ik ben er een groot voorstander van om die discussie te laten voor wat hij is. Maar realiseer je wel: door het gebruik van termen als 'immaterieel', 'fysicalisme', etc start je die discussie weer op. Probeer je standpunten toe te lichten zonder die woorden te gebruiken, wellicht dat dat helpt.
De werkelijkheid bestaat uit dingen die eigenschappen hebben.quote:Op maandag 27 april 2015 13:24 schreef Jappie het volgende:
[..]
Waaruit bestaat volgens jouw de werkelijkheid en hoe past bewustzijn daarin?
Nee, jij start een discussie over materialisme door het woord materialisme te gebruiken.quote:Op maandag 27 april 2015 13:29 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik maakte de simpele opmerking "ik heb niks met materialisme", en "dit is de conclusie als materialisme waar is". De discussie begon je dan uiteindelijk ook zelf.
Okay..we weten dus niet hoe de werkelijkheid eruit ziet ivm het feit dat we niet alle eigenschappen kennen. so far so good....quote:Op maandag 27 april 2015 13:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
De werkelijkheid bestaat uit dingen die eigenschappen hebben.Een deel daarvan zijn ons bekende verschijnselen, een deel daarvan zijn ons onbekende verschijnselen.
Nu gaan we al met hele rasse schreden allerlei aannames doen op basis van een voor ons niet volledig gekende werkelijkheid maar je doet die aaname op basis van het gekende deel van de werkelijkheid neem ik aan ?quote:Voor het moment heb ik nog geen directe reden om aan te nemen dat er een soort nieuwe fysica nodig zou zijn om bewustzijn te verklaren. Vooral omdat het mij niet heel waarschijnlijk lijkt dat een tot dusver niet waargenomen fysisch verschijnsel zo'n grote invloed heeft op het functioneren van mensen.
Maar is bewustzijn sowieso niet dat ding waarmee je waarneemt en kennis verwerkt ? Hoe kun je er dan überhaupt de uitspraken over doen die je wel doet ?quote:Laat niet weg dat ik je niet kan vertellen hoe bewustzijn precies werkt. Sorry, meer kan ik daar niet van maken, want meer weet ik eenvoudig niet.
Je bent een leuke.quote:Op maandag 27 april 2015 13:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, jij start een discussie over materialisme door het woord materialisme te gebruiken.
Wil je daar nu mee ophouden?
Een deel weten we wel, een deel weten we niet. Het is niet alsof we geheel onwetend zijn. We weten best veel, voor een zoogdier dat net begonnen is met wetenschap.quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Jappie het volgende:
[..]
Okay..we weten dus niet hoe de werkelijkheid eruit ziet ivm het feit dat we niet alle eigenschappen kennen. so far so good....
Welke aanname bedoel je?quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nu gaan we al met hele rasse schreden allerlei aannames doen op basis van een voor ons niet volledig gekende werkelijkheid maar je doet die aaname op basis van het gekende deel van de werkelijkheid neem ik aan ?
Iets dat een invloed heeft op de mens is per definitie zelf ook een fysiek verschijnsel. Dat is geen aanname maar een definitie.quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Jappie het volgende:
De vraag is dan natuurlijk welke kenvermogen je hebt ingezet om tot het gekende deel van de werkelijkheid te komen en hoe daaruit volgt dat bewustzijn iets fysieks zou zijn?
Als ik de lagenstructuur van oompaloompa even in gedachten haal (waar ik me op zich wel redelijk in kan vinden trouwens) is bewustzijn een deelverzameling van datgene dat waarneemt en kennis verwerkt. Anders gezegd: een groot deel van waarneming en informatieverwerking in mensen gebeurt onbewust.quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Jappie het volgende:
[..]
Maar is bewustzijn sowieso niet dat ding waarmee je waarneemt en kennis verwerkt ? Hoe kun je er dan überhaupt de uitspraken over doen die je wel doet ?
quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je bent een leuke.
Laat ik de opmerking uitbreiden, want daar dan wordt mijn oorspronkelijke opmerking wat duidelijker (en poeff, daar verdwijnt het woord materialisme):
Er is tot dusver nog niemand met een dergelijk verklaringsmodel gekomen, en de gegeven conclusie zou daar ook niet uit volgen. Zeker niet zonder argument daarvoor.quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
Elk verklaringsmodel dat de werking van het bewustzijn terugbrengt tot puur materiële processen komt tot de conclusie dat de 'ik' en de keuze van een persoon illusies zijn.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat zulke verklaringsmodellen op dit moment bestaan.quote:Op maandag 27 april 2015 13:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
En nu nogmaals: Ik heb niks met dergelijke verklaringsmodellen, en ik heb geen reden om aan te nemen dat zulke verklaringsmodellen waar zijn.
Best handige aanname op een forum, tenzij je van een goed gesprek met jezelf houdt..quote:Op maandag 27 april 2015 13:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben geen solipsist, dus ja... dat is een aaname die ik doe. Sue me.
quote:Op maandag 27 april 2015 13:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Best handige aanname op een forum, tenzij je van een goed gesprek met jezelf houdt..
Klopt, maar een dergelijk verklaringsmodel is volgens jou wel het meest plausibel:quote:Op maandag 27 april 2015 13:48 schreef Molurus het volgende:
Er is tot dusver nog niemand met een dergelijk verklaringsmodel gekomen,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even mijn (ietwat aangepaste) argumentatie hier weer geplakt:quote:en de gegeven conclusie zou daar ook niet uit volgen. Zeker niet zonder argument daarvoor.
Volgende redenering (uitgangspunt:bewustzijn wordt verklaart door materiële processen):
- Gedachten (of keuzes) zijn een onderdeel van het bewustzijn (of iets in die trand)
- Gedachte (B) is emergent aan fysisch proces A.
- B wordt dus veroorzaakt door A
- Handeling C wordt veroorzaakt door B.
- A veroorzaakt B, B veroorzaakt C, dus A veroorzaak indirect C.
- Conclusie: Fysisch proces A is de oorzaak van handeling C; Niet gedachte B.
- (Mocht je B geen causale kracht toekennen, dan blijft de conclusie hetzelfde, echter veroorzaakt A dan direct C)
Mocht je geen tegenargumentatie hebben dan komen we toch zeker op die conclusie uit.Of het is een illusie die niets met de werkelijkheid van doen heeft, of het is een illusie die te maken heeft met het beslissingmechanisme van de mens.quote:Als keuze een illusie is, waar is het dan een illusie van?
[..]Ik ook niet, maar toch is het een visie die veel mensen aanhouden.quote:Ik heb geen reden om aan te nemen dat zulke verklaringsmodellen op dit moment bestaan.
Nu zijn we wel van dat nare M woord af, maar nog niet van de stromannen.
Welke stroman? )"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
Nou bijvoorbeeld deze:quote:
Je zet de mens hier neer als fysiek verschijnsel maar daar waar je het over mens hebt heb je het waarschijnlijk over het menselijk lichaam ?quote:Iets dat een invloed heeft op de mens is per definitie zelf ook een fysiek verschijnsel. Dat is geen aanname maar een definitie.
Andere discussie, en sich wel interessant maar niet in het kader van waar we het nu over hebben.quote:Als ik de lagenstructuur van oompaloompa even in gedachten haal (waar ik me op zich wel redelijk in kan vinden trouwens) is bewustzijn een deelverzameling van datgene dat waarneemt en kennis verwerkt. Anders gezegd: een groot deel van waarneming en informatieverwerking in mensen gebeurt onbewust.
Dat was mijn punt niet en bovendien verwar je nu de fysieke realiteit met het totaal der werkelijkheid.quote:Als je punt is: hoe weet je dat de werkelijkheid uberhaupt bestaat? Dat weet ik inderdaad niet. Ik ben geen solipsist, dus ja... dat is een aaname die ik doe. Sue me.
En dat leg jij dan uit alsof keuze een illusie zou zijn. Ik lig daar ieg niet wakker van, om twee redenen:quote:Op maandag 27 april 2015 14:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Klopt, maar een dergelijk verklaringsmodel is volgens jou wel het meest plausibel:
Wat meestal goed werkt in discussies over emergentie is in de argumentatie datgene dat emergent is vervangen door 'auto'. Dat wordt in jouw geval dan dit:quote:Op maandag 27 april 2015 14:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Even mijn (ietwat aangepaste) argumentatie hier weer geplakt:
Volgende redenering (uitgangspunt:bewustzijn wordt verklaart door materiële processen):
- Gedachten (of keuzes) zijn een onderdeel van het bewustzijn (of iets in die trand)
- Gedachte (B) is emergent aan fysisch proces A.
- B wordt dus veroorzaakt door A
- Handeling C wordt veroorzaakt door B.
- A veroorzaakt B, B veroorzaakt C, dus A veroorzaak indirect C.
- Conclusie: Fysisch proces A is de oorzaak van handeling C; Niet gedachte B.
- (Mocht je B geen causale kracht toekennen, dan blijft de conclusie hetzelfde, echter veroorzaakt A dan direct C)
Te vroeg gejuicht.quote:Op maandag 27 april 2015 14:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
Mocht je geen tegenargumentatie hebben dan komen we toch zeker op die conclusie uit.
Je pleit nu tegen verklaringsmodellen die nog niet bestaan. Ik vind dat nogal een eigenaardig soort a priori denken.quote:
Als je het niet erg vindt ga ik niet verder met dat vage geleuter of materialisme. Als jij een keer bedacht hebt wat je bedoelt met dat restdeel hoor ik dat graag. (And it had better be good.)quote:Op maandag 27 april 2015 14:08 schreef Jappie het volgende:
Dat was mijn punt niet en bovendien verwar je nu de fysieke realiteit met het totaal der werkelijkheid.
1) Inderdaad, ik heb er nog geen argumentatie voor gezien. Veel mensen geloven hier echter direct of indirect toch in, het is goed dat ze dan ook bewust zijn van de gevolgen van hun wereldbeeld.quote:Op maandag 27 april 2015 14:23 schreef Molurus het volgende:
En dat leg jij dan uit alsof keuze een illusie zou zijn. Ik lig daar ieg niet wakker van, om twee redenen:
1) dat zegt helemaal niets over of zo'n verklaringsmodel wel of niet klopt
2) het is onduidelijk waar het dan een illusie van zou zijn.
Inderdaad, natuurlijk slaat dat nergens op. Ik verwerp dan ook:quote:Wat meestal goed werkt in discussies over emergentie is in de argumentatie datgene dat emergent is vervangen door 'auto'. Dat wordt in jouw geval dan dit:
Volgende redenering (uitgangspunt:auto wordt verklaard door materiële processen):
1) wielen zijn een onderdeel van de auto
2) wielen (B) zijn emergent aan fysisch proces A.
3) B wordt dus veroorzaakt door A
4) Handeling C (bijvoorbeeld rijden) wordt veroorzaakt door B.
5) A veroorzaakt B, B veroorzaakt C, dus A veroorzaak indirect C.
6) Conclusie: Fysisch proces A is de oorzaak van handeling C; Niet wiel B.
7) (Mocht je wiel B geen causale kracht toekennen, dan blijft de conclusie hetzelfde, echter veroorzaakt A dan direct C)
Slaat dit nog ergens op? Nee, natuurlijk slaat dit nergens op. En dan geldt wat mij betreft hetzelfde voor jouw argumentatie ten aanzien van bewustzijn.
Ik pleit niet tegen, ik geef alleen aan wat de conclusies zijn die iemand daar aan moet verbinden.quote:Je pleit nu tegen verklaringsmodellen die nog niet bestaan. Ik vind dat nogal een eigenaardig soort a priori denken.
Er is helemaal geen sprake van een dergelijk wereldbeeld. Jij lijkt het niet delen van jouw wereldbeeld uit te leggen als een wereldbeeld op zich. En dat is waar het in mijn ogen iedere keer fout gaat in deze discussie.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
1) Inderdaad, ik heb er nog geen argumentatie voor gezien. Veel mensen geloven hier echter direct of indirect toch in, het is goed dat ze dan ook bewust zijn van de gevolgen van hun wereldbeeld.
Ehh ja, dat maakt wel uit. Je kunt niet spreken van een illusie als je niet weet waar het een illusie van is.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
2) Waar het een illusie van is maakt niet zoveel uit, feit blijft dat vanuit een dergelijk wereldbeeld de ik of de keuze een illusie is en niet causaal tot een bepaalde handeling leid. (er van uitgaande dat onderstaande argumentatie klopt)
Ik garandeer je dat als je de onderdelen van een wiel in een willekeurige configuratie zet dat wij het geen wiel meer noemen. Dus 'wiel' is wel degelijk emergent.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Inderdaad, natuurlijk slaat dat nergens op. Ik verwerp dan ook:
2) Wielen (b) zijn niet emergent aan een fysisch proces (a). Er ligt immers geen fysisch proces ten grondlag aan het bestaan van een wiel.
Een auto kan wel degelijk rijden. Maar zonder wielen gaat dat lastig worden, zeker. Er zijn veel onmisbare onderdelen aan een auto. Daarom spreken we ook van 'emergentie': het geheel heeft eigenschappen die de afzonderlijke onderdelen niet hebben.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
4) Wielen (b) veroorzaken geen handeling (c). Ten eerste kan een auto niet handelen,
Daarom was je redenatie ten aanzien van bewustzijn om dezelfde reden een drogreden. Die heeft zelfs een naam trouwens: fallacy of division.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
ten tweede veroorzaakt het wiel het rijden niet. Er zijn genoeg auto’s met wielen die niet rijden.
Dit argument heeft exact dezelfde vorm. Getuige ook het feit dat ik uitsluitend 1 woord daarin heb vervangen.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
Mijn argumentatie wat betreft het bewustzijn blijft echter wel staan want als het bewustzijn wordt verklaard door materiële processen dan:
2) Gedachte b (bewustzijn) is emergent aan een fysisch proces. (c)
4) Het handelen wat de mens doet (c) wordt veroozaakt door deze gedachte. (als dit niet zo is blijft de conclusie echter ook zo staan, alleen dan in andere vorm)
Als het argument ten aanzien van auto's onzin is dan is dit argument ook onzin.quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als je niet kan aantonen dan een specifieke premisse niet klopt, dan blijft de conclusie staan.
Dat zijn dan toch jouw conclusies, niet die van een ander? Dat mag je zelf beargumenteren dan. (Je blijft maar doen alsof die argumentatielast bij iemand anders ligt.)quote:Op maandag 27 april 2015 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik pleit niet tegen, ik geef alleen aan wat de conclusies zijn die iemand daar aan moet verbinden.
Welles, nietes….quote:Op maandag 27 april 2015 15:13 schreef Molurus het volgende:
Er is helemaal geen sprake van een dergelijk wereldbeeld. Jij lijkt het niet delen van jouw wereldbeeld uit te leggen als een wereldbeeld op zich. En dat is waar het in mijn ogen iedere keer fout gaat in deze discussie.
Natuurlijk wel. Een illusie is een ervaring die niet klopt met de werkelijkheid. Dit argument laat zien waarom het niet klopt met de werkelijkheid.quote:Ehh ja, dat maakt wel uit. Je kunt niet spreken van een illusie als je niet weet waar het een illusie van is.
Niet emergent aan een fyisch proces. Ik verwerp dus nog steeds je premisse.quote:Ik garandeer je dat als je de onderdelen van een wiel in een willekeurige configuratie zet dat wij het geen wiel meer noemen. Dus 'wiel' is wel degelijk emergent.
Natuurlijk kan een auto rijden, een auto kan echter niet handelen. Handelen betreft menselijk gedrag. Link We kunnen jouw premisse dus eenvoudig afwijzen.quote:Een auto kan wel degelijk rijden. Maar zonder wielen gaat dat lastig worden, zeker. Er zijn veel onmisbare onderdelen aan een auto. Daarom spreken we ook van 'emergentie': het geheel heeft eigenschappen die de afzonderlijke onderdelen niet hebben.
Dat maakt geen verschil voor de conclusie, een nieuw argument op basis van die tegenwerping:quote:Daarom was je redenatie ten aanzien van bewustzijn om dezelfde gronde een drogreden. Die heeft zelfs een naam trouwens: fallacy of division.
Exacte logische vorm zegt natuurlijk niks over de inhoud van de vorm, en die inhoud is tot nu toe prut bij jou versie. Je moet mijn premissen kunnen verwerpen, niet aankomen met premissen die duidelijk niet kloppen.quote:Dit argument heeft exact dezelfde vorm. Getuige ook het feit dat ik uitsluitend 1 woord daarin heb vervangen.
[…]
Als het argument ten aanzien van auto's onzin is dan is dit argument ook onzin.
Als iemand meegaat in de premissen zal die conclusie al snel overgenomen worden. Ik leg trouwens nergens argumentatielast bij iemand anders neer, dat lees jij er blijkbaar in.quote:Dat zijn dan toch jouw conclusies, niet die van een ander? Dat mag je zelf beargumenteren dan. (Je blijft maar doen alsof die argumentatielast bij iemand anders ligt.)
Jammer dat het niet over meningen gaat, maar over feiten. Dat je er niks mee hebt betekent nog niet dat het niet waar is.quote:Op maandag 27 april 2015 12:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb persoonlijk dan ook niet zoveel met de claim van materialisme.
Ok, en welke reden heb ik om dat aan te nemen?quote:Op maandag 27 april 2015 15:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jammer dat het niet over meningen gaat, maar over feiten. Dat je er niks mee hebt betekent nog niet dat het niet waar is.
Jammer voor je dat het wel waar is.
Ah, toch maar weer gewoon liever vast blijven zitten in je oude vluchtpatroon ?quote:Op maandag 27 april 2015 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het niet erg vindt ga ik niet verder met dat vage geleuter of materialisme. Als jij een keer bedacht hebt wat je bedoelt met dat restdeel hoor ik dat graag. (And it had better be good.)
Nou, als we het hebben over keuzes, dan kun je met harde wetenschappelijke feiten redelijk aantonen dat de vrije keuze niet bestaat. Denk hier maar eens aan:quote:Op maandag 27 april 2015 16:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok, en welke reden heb ik om dat aan te nemen?
Onzin. Lees eens wat literatuur over het onderwerp, bijvoorbeeld die SEP entry die ik al vaker gepost heb.quote:Op maandag 27 april 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
Materialisme is geen claim. Substantiedualisme is een claim, materialisme is de verwerping van die claim.
(Dat verklaart ook gelijk waarom er wel dualisten zijn die zichzelf dualist noemen, maar geen materialisten die zichzelf materialist noemen. 'Materialisme' is als term vooral een poging van dualisten om de bewijslast om te draaien.)
Dat is ook ongegrond, dat ben ik helemaal met je eens. Er zijn bepaalde dingen waar een mens niet voor kiest.quote:Op maandag 27 april 2015 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nou, als we het hebben over keuzes, dan kun je met harde wetenschappelijke feiten redelijk aantonen dat de vrije keuze niet bestaat. Denk hier maar eens aan:
kun je kiezen homoseksueel/heteroseksueel te zijn? Nee
kun je kiezen VWO intelligentie te hebben, versus VMBO intelligentie? Nee
kun je kiezen non-empathisch/psychopatisch versus empathisch te zijn? Nee
kun je kiezen voor een mannelijke versus vrouwelijke genderidentiteit? Nee
Dus het hele idee dat je kunt kiezen wie je bent en hoe je denkt is ongegrond. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het onbewuste al een keuze heeft gemaakt voordat je je bewust bent van de keuze die je gaat maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |