Inderdaad...geen argumenten en al helemaal geen bewijs. Het komt mij meestal over als een soort van egotrip.quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:14 schreef Tja..1986 het volgende:
Er zijn geen argumenten om er in te geloven.
Ik zie dit niet helemaal geloof ik. Waarom zou er bij reïncarnatie een overdracht van (fysieke?) informatie moeten plaatsvinden? Er zou net zo goed iets kunnen zijn dat we (nu) niet kennen waarin informatie ligt opgeslagen en informatie uit 'gedownload' kan worden. Misschien is de ziel die reïncarneert wel één grote schat aan informatie waarin alles m.b.t. het totaal aan voorbije levens ligt opgeslagen, en waarvan maar een beperkt deel beschikbaar is zolang je incarnated bent in een lichaam? Wie weet dat sterven wel betekent dat je herontwaakt tot dat alles doordat je niet langer beperkt bent tot de informatie die is opgeslagen in de hersenen waardoor het bewustzijn verloopt gedurende 'een leven' op aarde.quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:54 schreef BaardaapAd het volgende:
Reïncarnatie zou alleen voorstelbaar zijn als het nieuwe lichaam in hoge mate compatibel is met het oude lichaam - en dan hebben we het nog niet over de terabytes gegevens die op de een of andere manier moeten worden overgebracht.
hier introduceer je een 'ziel' waar 0,0 aanwijzingen voor zijn. je verzint dus maar iets. Ja als je zielen gaat verzinnen dan mag je van mij ook reincarnatie erbij verzinnen of blauwe eenhoorns die kunnen tijdreizen maar een reden om dat serieus te nemen is er niet.quote:Op vrijdag 17 april 2015 16:38 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik zie dit niet helemaal geloof ik. Waarom zou er bij reïncarnatie een overdracht van (fysieke?) informatie moeten plaatsvinden? Er zou net zo goed iets kunnen zijn dat we (nu) niet kennen waarin informatie ligt opgeslagen en informatie uit 'gedownload' kan worden. Misschien is de ziel die reïncarneert wel één grote schat aan informatie waarin alles m.b.t. het totaal aan voorbije levens ligt opgeslagen, en waarvan maar een beperkt deel beschikbaar is zolang je incarnated bent in een lichaam? Wie weet dat sterven wel betekent dat je herontwaakt tot dat alles doordat je niet langer beperkt bent tot de informatie die is opgeslagen in de hersenen waardoor het bewustzijn verloopt gedurende 'een leven' op aarde.
Ik zie in ieder geval niet de noodzaak om het op grond hiervan af te wijzen.
Nou...fantastisch knul...maar kennelijk vinden mensen deze onderwerpen de moeite waard om over te discussiëren...als dat zo problematisch is voor je, dan kan je altijd nog je lol op in ONZ.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
Je weet het pas als je dood gaat, of niet.
Het is allemaal maar raden. Daarom begrijp ik die heftige discussies niet hier op dit forum die altijd plaatsvinden over geloof en overtuiging. En beide partijen zijn daar debet aan. De gelovige kant en de ongelovige kant (die slangenjongen die onbegrijpelijk fanatiek is).
Je moet geloven wat je gelooft.
Bewijs is er niet. En zal nooit komen. Alleen misschien voor jezelf, je weet het niet wat er gebeurt als je sterft.
Je kunt het beter zo laten, want op dit moment heb je je leven en die moet je gewoon doen, klaar.
Ik heb ook zo mijn gedachten hoor, maar ik ga ze hier niet ventileren, want wat ik altijd zie passeren is veel onnodig oproerkraaierij. Mensen moet je in hun waarde laten in hun godsdienst, atheïsme, humanisme, whatever, maar je mag er natuurlijk wel wat van zeggen als godsdienst tot geweld leidt. Vind ik.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou...fantastisch knul...maar kennelijk vinden mensen deze onderwerpen de moeite waard om over te discussiëren...als dat zo problematisch is voor je, dan kan je altijd nog je lol op in ONZ.
Was jij niet degene die aangaf dat je je mening verder niet ging ventileren, dus wat wil je nu eigenlijk?quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:41 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Nou, mag ik dan meediscussiëren?
Diegene was ik inderdaad, omdat ik het land heb aan smakeloze discussies over sprookjesboeken en geestelijk gestoorden, termen die hier vaak voorkomen. Mensen moeten vrij hun mening kunnen uiten. Ik heb er geen zin in dat mensen hier in een hoek worden gedreven zoals ik hier vaker zie gebeuren, vandaar dat ik even zo uitwijdde.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Was jij niet degene die aangaf dat je je mening verder niet ging ventileren, dus wat wil je nu eigenlijk?
Ik snap je opmerking over bewijs verder ook niet zo...er werd helemaal niet gevraagd naar bewijs, maar naar argumentatie.
Je vind dat mensen moeten geloven wat ze willen geloven en je vind dat mensen hun mening vrij mogen uiten...maar je hebt geen zin in die discussies. Simpel opgelost...Dan moet je die discussies lekker mijden.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:48 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Diegene was ik inderdaad, omdat ik het land heb aan smakeloze discussies over sprookjesboeken en geestelijk gestoorden, termen die hier vaak voorkomen. Mensen moeten vrij hun mening kunnen uiten. Ik heb er geen zin in dat mensen hier in een hoek worden gedreven zoals ik hier vaker zie gebeuren, vandaar dat ik even zo uitwijdde.
Ja? Argumentum ad ignorantiam dus...maakt mij verder niks uit, maar het is weinig overtuigend. Tot nu toe moet ik het eerste argument voor reïncarnatie dat geen veredelde egotrip is nog aanhoren...maar ik ben benieuwd verder.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:48 schreef Sigaartje het volgende:Terug ontopic.
Als ik zelf volgens mijn gevoel en gedachten denk, denk ik dat ik levens voor me heb gehad en er ook nog een paar zullen komen.
Anders kan ik sommige dingen niet verklaren. Ik kan niets bewijzen en ik sta open voor andere meningen en wat me hierna te wachten staat.
ad ignorantiam? Sorry, ik heb alleen lagere school.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je vind dat mensen moeten geloven wat ze willen geloven en je vind dat mensen hun mening vrij mogen uiten...maar je hebt geen zin in die discussies. Simpel opgelost...Dan moet je die discussies lekker mijden.
[..]
Ja? Argumentum ad ignorantiam dus...maakt mij verder niks uit, maar het is weinig overtuigend. Tot nu toe moet ik het eerste argument voor reïncarnatie dat geen veredelde egotrip is nog aanhoren...maar ik ben benieuwd verder.
Vreemd dat je er zo over denkt. We zijn het laagste van het laagste.quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het komt mij meestal over als een soort van egotrip.
Dat de ziel bestaat, lijdt voor mij geen twijfel. Daar kom je vanzelf wel achter als je eens ayahuasca of iets soortgelijks hebt ervaren! De ziel zie ik als datgene dat voorbij het ego ligt. Er IS meer dan ons ego, en men KAN een ander soort bewustzijn ervaren waarin je vrij bent van de dingen die nu je zwaarte bepalen; je 'rugzakje' als het ware. Dat is iets dat ieder mens ervaren kan. En eenmaal ervaren weet je dat het er is, en herken je het ook al heb je het nooit eerder bewust zo ervaren. Die staat van zijn gaat gepaard met een groot gevoel van spiritualiteit, inzicht en wijsheid; precies die dingen waar religie en spiritualiteit om draaien. Naar mijn idee berust dat echt niet enkel op geloof of speculatie, maar berust dat op een innerlijke kern die in ons allen aanwezig is, en opgeroepen kan worden.quote:Op vrijdag 17 april 2015 18:09 schreef vaarsuvius het volgende:
hier introduceer je een 'ziel' waar 0,0 aanwijzingen voor zijn. je verzint dus maar iets. Ja als je zielen gaat verzinnen dan mag je van mij ook reincarnatie erbij verzinnen of blauwe eenhoorns die kunnen tijdreizen maar een reden om dat serieus te nemen is er niet.
Dat de ziel niet bestaat is zo zeker als zeker kan zijn. Voor mensen die er desondanks toch per se in willen geloven zou reïncarnatie ook geloofwaardig kunnen zijn, lijkt me.quote:Op vrijdag 17 april 2015 19:57 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Dat de ziel bestaat, lijdt voor mij geen twijfel.
Akasha kroniekenquote:Op vrijdag 17 april 2015 16:38 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Ik zie dit niet helemaal geloof ik. Waarom zou er bij reïncarnatie een overdracht van (fysieke?) informatie moeten plaatsvinden? Er zou net zo goed iets kunnen zijn dat we (nu) niet kennen waarin informatie ligt opgeslagen en informatie uit 'gedownload' kan worden. Misschien is de ziel die reïncarneert wel één grote schat aan informatie waarin alles m.b.t. het totaal aan voorbije levens ligt opgeslagen, en waarvan maar een beperkt deel beschikbaar is zolang je incarnated bent in een lichaam? Wie weet dat sterven wel betekent dat je herontwaakt tot dat alles doordat je niet langer beperkt bent tot de informatie die is opgeslagen in de hersenen waardoor het bewustzijn verloopt gedurende 'een leven' op aarde.
Ik zie in ieder geval niet de noodzaak om het op grond hiervan af te wijzen.
Is het werkelijk zo dat dat zo bewezen is als maar kan?quote:Op vrijdag 17 april 2015 20:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat de ziel niet bestaat is zo zeker als zeker kan zijn. Voor mensen die er desondanks toch per se in willen geloven zou reïncarnatie ook geloofwaardig kunnen zijn, lijkt me.
Ja.quote:Op vrijdag 17 april 2015 21:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Is het werkelijk zo dat dat zo bewezen is als maar kan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |