abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151995836
Originele OP:

quote:
Zijn er goede redenen om in reïncarnatie te geloven? Voor wie er niet in geloven: waarom geloof je er niet in?
Voor wie er wel in geloven: waarom geloof je erin?
En geen oerdom getroll meer aub.

Thanks.
pi_151996080
deel 1: F&L / Argumenten voor of tegen reïncarnatie?

zijn er argumenten om ergens in te geloven dan?
pi_151997880
Iedereen wie er niet in gelooft op de brandstapel!
pi_151998230
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:07 schreef Duikbril112 het volgende:
Iedereen wie er niet in gelooft op de brandstapel!
Theresa, de vrouw van ome Dirk, kan ‘helder ruiken’. Dat komt doordat ze in een vorig leven een heks was, zegt ze. Ze kwam aan haar einde op de brandstapel.
Iedereen wil bijzonder zijn. Volgens Theresa is ieder mens paranormaal begaafd. Ik ben helderziend, mijn echtgenote is iriscopist en ome Dirk gebedsgenezer. Alleen weten we dat zelf nog niet. We moeten onze gaven nog ontdekken, zogezegd.
Ook gelooft ze in reïncarnatie. Ze is vroeger Cleopatra, Madame Curie en heks geweest. „Dit is de eerste keer in haar reïncarnatie cyclus”, beweert echtgenoot Dirk, „dat ze als gewone burgertrut door het leven moet.”

(bron: NRC)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_151998431
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ook gelooft ze in reïncarnatie. Ze is vroeger Cleopatra, Madame Curie en heks geweest. „Dit is de eerste keer in haar reïncarnatie cyclus”, beweert echtgenoot Dirk, „dat ze als gewone burgertrut door het leven moet.”
:D
pi_151998500
Als ik nog een keer moet worden geboren pleeg ik zelfmoord.
  vrijdag 24 april 2015 @ 20:28:53 #7
433734 vigilant7
Eenvoudige man.
pi_151998538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:27 schreef Sigaartje het volgende:
Als ik nog een keer moet worden geboren pleeg ik zelfmoord.
daar is over nagedacht
pi_151998590
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 20:28 schreef vigilant7 het volgende:

[..]

daar is over nagedacht
Hij kwam zo in één keer binnen.
  zaterdag 25 april 2015 @ 04:12:56 #9
224960 highender
Travellin' Light
  zaterdag 25 april 2015 @ 09:23:09 #10
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152007719
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2015 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is aan jou om met betere termen te komen. Nogmaals, zeggen dat iets niet iets is zegt niets over wat datgene dan wel is.
Het geeft verder geen directe eigenschappen mee nee, maar maakt dat uit? De discussie gaat over het bestaan van iets, en niet over de exacte eigenschappen van wat bestaat.

Maar als je bij voorbaat denkt dat alleen dingen die de eigenschap materieel hebben bestaan dan verzand de discussie natuurlijk.

quote:
Dat is geen antwoord. Herhaling: ik herken dingen die 'niet-fruit' zijn. Zeg ik daarmee ik substantieels?
Zeker. Net zoals dat droog (het ontbreken van water) iets substantieels zegt. Maar uit deze discussie gaan we toch niet komen, jij vind dat het bij voorbaat al niet substantieel is, daarom ben ik benieuwd naar de onderliggende aannames voor fysicalisme.

quote:
Het is geen geldige opmerking want je kunt 'niet materieel' niet definiëren. Probeer eens wat anders. Wat is bewustzijn dan wél?
Nee, alleen fysicalisten vinden dat niet-materieel geen definitie is. Immaterieel wordt normaal gesproken in de filosofische discussies wél gebruikt. Wij kunnen droog ook definiëren als het ontbreken van nat, dat kan bij materieel en immaterieel ook gewoon.
Maar ik ga dus niet mee in de fysicalistische visie, maar ben wel benieuwd naar de argumenten voor.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152009438
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 09:23 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zeker. Net zoals dat droog (het ontbreken van water) iets substantieels zegt.
Dus benzine is een droge stof? :D

Nat is een macroschaal abstractie van de wereld, net als temperatuur. Het is niet alsof water een bepaalde component bevat die water nat maakt.

Wel bijzonder dat al deze discussies gaan over negatieven. Over waar we het niet over hebben. Waarom is dat?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 april 2015 @ 11:54:00 #12
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152010059
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 11:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dus benzine is een droge stof? :D

Nat is een macroschaal abstractie van de wereld, net als temperatuur. Het is niet alsof water een bepaalde component bevat die water nat maakt.

Wel bijzonder dat al deze discussies gaan over negatieven. Over waar we het niet over hebben. Waarom is dat?
Er zijn meerdere betekenissen van nat, maar volgens mij snap je best wat ik bedoel. :)

Alle taal is uberhaupt een abstractie van de wereld. Water maakt water niet nat, de aanwezigheid van water maakt iets nat. (of elke andere aanwezige vloeistof bij de door jouw gebruikte definitie). Het woord droog zegt dus iets substantieels.

Negatieven gaan niet over waar we het niet over hebben, het gaat over iets dat bepaalde eigenschappen niet heeft, die andere dingen wel hebben.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152031670
Er is een belangrijk argument tegen reïncarnatie: zij veronderstelt het bestaan van een onstoffelijk lichaam dat bestaat tussen een leven in stoffelijke lichamen in (incarnatie).
Van het bestaan van een dergelijk onstoffelijk lichaam hebben we tot nu toe geen bewijs gezien.
Anderzijds is er wel degelijk onderzoek naar het bestaan van vorige levens van mensen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  † In Memoriam † zondag 26 april 2015 @ 03:26:30 #14
88815 The_Emotion
98.3
pi_152031722
Zelf ga ik er vanuit als het licht uitgaat, dat alles ook op zwart staat.

Het idee achter reïncarnatie vind ik wel wat reëler klinken dan samen met God op een wolk zitten.
Zie het maar als monopoly, ga terug naar start en je krijgt geen 20000 euro mee :6

Het is altijd moeilijk om je af te vragen wat er na de dood afspeelt, er is niemand die het kan navertellen.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 26 april 2015 @ 03:35:37 #15
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_152031748
“Ashes to ashes, dust to dust”
Feyenoord!!! * Barça
pi_152035657
quote:
2s.gif Op zondag 26 april 2015 03:26 schreef Remqo het volgende:
Zelf ga ik er vanuit als het licht uitgaat, dat alles ook op zwart staat.

Het idee achter reïncarnatie vind ik wel wat reëler klinken dan samen met God op een wolk zitten.
Zie het maar als monopoly, ga terug naar start en je krijgt geen 20000 euro mee :6

Het is altijd moeilijk om je af te vragen wat er na de dood afspeelt, er is niemand die het kan navertellen.
Maar hoe kun je denken zonder brein?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_152035866
Een argument voor reïncarnatie, of eigenlijk wedergeboorte.

Hoe was het voor m'n geboorte? Nou, helemaal niets, geen tijd, geen denken, helemaal niets. Maar in dat niets kwam ineens wel een bewustzijn te voorschijn. :)
En dat niets gaat ook weer komen bij m'n dood, datzelfde niets waaruit ik geboren ben.

Hoe is het om in slaap te vallen en nooit, nooit meer wakker te worden? Nu, hoe was het om wakker te worden terwijl je nooit bent gaan slapen?

Er kan alleen maar een soortgelijke subjectieve ervaring onstaan, leidt dit niet tot een soort van panpsychisme?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 26 april 2015 @ 16:20:19 #18
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152043323
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2015 12:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Maar hoe kun je denken zonder brein?
Als jij je brein bent dan is dat een onzinnige vraag. Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.
pi_152043449
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:

Ben je niet je brein
En daar gaat het fout. Iedereen is zijn brein.
  zondag 26 april 2015 @ 16:30:41 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152043713
quote:

[..]

Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.
Waarom is dat dan waarschijnlijk?

Linksom of rechtsom zal dat denken het lichaam moeten aansturen, of dat nu in de hersenen gebeurt of elders. En het lijkt mij dat die aansturing prima te onderzoeken zou moeten zijn. (Alles dat een invloed heeft op de fysieke wereld is in potentie te onderzoeken. :P )
  zondag 26 april 2015 @ 16:52:37 #21
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152044561
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En daar gaat het fout. Iedereen is zijn brein.
Ofwel: het brein is zichzelf.

Maar de vraag zou dan worden: hoe kan het brein niet denken, waarop het antwoord daarop niet de vraag beantwoord op de manier dat hij verondersteld werd.
pi_152044606
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:52 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ofwel: het brein is zichzelf.

Maar de vraag zou dan worden: hoe kan het brein niet denken, waarop het antwoord daarop niet de vraag beantwoord op de manier dat hij verondersteld werd.
Eh... Wat?
  zondag 26 april 2015 @ 16:55:26 #23
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152044656
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom is dat dan waarschijnlijk?

Linksom of rechtsom zal dat denken het lichaam moeten aansturen, of dat nu in de hersenen gebeurt of elders. En het lijkt mij dat die aansturing prima te onderzoeken zou moeten zijn. (Alles dat een invloed heeft op de fysieke wereld is in potentie te onderzoeken. :P )
Denken heeft bij mij een andere betekenis dan processen in het brein. In het dagelijks gebruik zal het aansturen van het hart niet als denken worden beschouwd, maar het oplossen van logische problemen wel.

De manier waarop ik hem dus interpreteerde:
- Als ik niet mijn brein ben, dan weet ik niet of ik kan denken zonder brein. (iig met de huidige kennis van zaken)
  zondag 26 april 2015 @ 16:56:39 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152044707
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:55 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Denken heeft bij mij een andere betekenis dan processen in het brein. In het dagelijks gebruik zal het aansturen van het hart niet als denken worden beschouwd, maar het oplossen van logische problemen wel.

De manier waarop ik hem dus interpreteerde:
- Als ik niet mijn brein ben, dan weet ik niet of ik kan denken zonder brein. (iig met de huidige kennis van zaken)
Het punt dat ik daar probeerde te maken staat geheel los van de vraag of het brein er iets mee te maken heeft. :P

Wij kunnen door bewust na te denken tot handelen komen. Dus wat er ook verantwoordelijk is voor mijn bewustzijn en mijn denken, dat zal zich ergens moeten vertalen in een aansturing van mijn spieren.

En dat betekent dat de vraag 'hoe denken wij?' in potentie gewoon beantwoord moet kunnen worden. Ongeacht of het de hersenen zijn die dat doen.
  zondag 26 april 2015 @ 16:58:04 #25
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152044770
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eh... Wat?
Als jij je brein bent, is het brein jij. -> brein=jij. Hoe kan jij denken zonder brein wordt dan -> Hoe kan het brein denken zonder het brein, en dat is een nonvraag.
pi_152044809
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:58 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als jij je brein bent, is het brein jij. -> brein=jij. Hoe kan jij denken zonder brein wordt dan -> Hoe kan het brein denken zonder het brein, is dan een nonvraag.
Nou ja, de reïncarnatisten geloven er toch in.
  zondag 26 april 2015 @ 17:03:26 #27
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152044965
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Klopt, die geloven ik ≠ brein.
  zondag 26 april 2015 @ 17:03:45 #28
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152044978
quote:

[..]

Die geloven vermoedelijk niet dat het het brein is dat denkt. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat er in hun hoofden gebeurt. (Pun intended. :D )
pi_152045004
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:03 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Klopt, die geloven ik ≠ brein.
Ja. Want niks, of zoiets.

Maar goed, zo gaat dat met religieuze overtuigingen. Ze zijn altijd op niks gebaseerd en totaal onzinnig.
pi_152045058
quote:

[..]

Als jij je brein bent dan is dat een onzinnige vraag. Ben je niet je brein dan kan er geen antwoord op gegeven worden waarschijnlijk.
Suggerreer jij wellicht het bestaan van een Grote Backupper, die alle beschadigde breinen downloadt en herstelt zodra die het opgeven?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 26 april 2015 @ 17:22:36 #31
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152045507
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 16:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het punt dat ik daar probeerde te maken staat geheel los van de vraag of het brein er iets mee te maken heeft. :P

Wij kunnen door bewust na te denken tot handelen komen. Dus wat er ook verantwoordelijk is voor mijn bewustzijn en mijn denken, dat zal zich ergens moeten vertalen in een aansturing van mijn spieren.

En dat betekent dat de vraag 'hoe denken wij?' in potentie gewoon beantwoord moet kunnen worden. Ongeacht of het de hersenen zijn die dat doen.
Dat was echter wel het punt van mijn post ;) Het is verder nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, op basis van je eerdere opmerkingen over bewustzijn.

Wat bedoel je met "wij kunnen door bewust te denken tot handelen komen"? Als ik jou eerder goed heb begrepen is bewustzijn een soort van emergente eigenschap van het brein. Ik kan je opmerking dan op twee manieren uitleggen:
- (1) Denken is een onderdeel van het bewustzijn en heeft geen causale gevolgen op je gedrag, of
- (2) Het bewustzijn ontstaat emergent op een specifiek soort berekeningen die je brein uitvoert. (niet het aansturen van je hart, wel het oplossen van logische problemen.)

Van de tweede lijkt het mij dan aannemelijker dat je die aanneemt, omdat je al uitgaat van een causale relatie van denken naar je gedrag. "Hoe denken wij" vanuit die interpretatie betekent dan "op welke manier voert het brein een specifieke set berekeningen uit".
"Ik denk" betekent dan "het brein voert een specifieke set berekeningen uit en genereert daarbij bewustzijn"

Klopt het dat je daar naar toe gaat, of zie je dat anders?

[ Bericht 0% gewijzigd door Murvgeslagen op 26-04-2015 17:32:07 ]
  zondag 26 april 2015 @ 17:34:00 #32
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152045820
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2015 17:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Suggerreer jij wellicht het bestaan van een Grote Backupper, die alle beschadigde breinen downloadt en herstelt zodra die het opgeven?
Ik suggereer dat het een mogelijke optie is dat jij niet je brein bent.
  zondag 26 april 2015 @ 17:48:40 #33
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152046208
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "wij kunnen door bewust te denken tot handelen komen"?
Dit lijkt me een beetje een open deur, maar om het toe te lichten: ik las zojuist jouw reactie, en na enig nadenken daarover heb ik bewust besloten om deze reactie daarop te typen.

En je weet neem ik aan dat het typen van een bericht vereist dat ik mijn handen en vingers beweeg. :) Dus ergens worden mijn bewuste besluiten om mijn vingers te bewegen vertaald in het daadwerkelijk bewegen van mijn vingers.

quote:

Als ik jou eerder goed heb begrepen is bewustzijn een soort van emergente eigenschap van het brein.
Dat lijkt mij vooralsnog het meest plausibel, ook gezien de vele directe relaties die er zijn geconstateerd tussen het functioneren van het brein en het functioneren van het denken.

Dat betekent overigens niet dat ik erop sta dat het de hersenen moeten zijn. Het is op dit moment alleen een heel voor de hand liggende plaats voor verder onderzoek.

quote:

Ik kan je opmerking dan op twee manieren uitleggen:
- (1) Denken is een onderdeel van het bewustzijn en heeft geen causale gevolgen op je gedrag, of
Kun je mijn uitspraken werkelijk op die manier uitleggen? Dat vind ik knap. In mijn beleving is wat ik schreef direct strijdig hiermee.

quote:

- (2) Het bewustzijn ontstaat emergent op een specifiek soort berekeningen die je brein uitvoert. (niet het aansturen van je hart, wel het oplossen van logische problemen.)
Daar komt nog veel meer bij kijken, maar heel simpel gesteld zou het die kant uit kunnen gaan, zeker.

quote:

Van de tweede lijkt het mij dan aannemelijker dat je die aanneemt, omdat je al uitgaat van een causale relatie van denken naar je gedrag.
De gedachte dat jouw gedachtes (mogelijk) niet de oorzaak zijn van jouw handelen is voor mij een nieuwe. Hoe kom je daar eigenlijk op? :D

quote:

"Hoe denken wij" vanuit die interpretatie betekent dan "op welke manier voert het brein een specifieke set berekeningen uit".
"Ik denk" betekent dan "het brein voert een specifieke set berekeningen uit en genereert daarbij bewustzijn"

Klopt het dat je daar naar toe gaat, of zie je dat anders?
Ik zou zelf niet spreken van 'berekeningen', eerder informatieverwerking in de breedste zin van het woord. Maar verder zou ik zeker beamen dat het die kant uitgaat, ja.

En nogmaals: dit staat wat mij betreft - in principe - los van de vraag of dat in het brein gebeurt of elders. Iets zal die informatieverwerking moeten uitvoeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 26-04-2015 17:54:33 ]
pi_152047016
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die geloven vermoedelijk niet dat het het brein is dat denkt. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat er in hun hoofden gebeurt. (Pun intended. :D )
Ik hoop ook op reincarnatie... Maar het idee dat de hersenen het niet zijn die denken is voor mij een absurde gedachte. Natuurlijk denken de hersenen, en natuurlijk bevinden zich herinneringen in de hersenen. Daarom geloof ik ook niet dat de meeste ideeen van reincarnatie op waarheid berusten. Wel weet ik dat bepaalde vormen van yoga en meditatie ervoor zorgen dat je je denken kan beheersen.
Daaruit volgt ook meteen dat wij ons brein niet zijn, want we kunnen alles aansturen (als we ons best doen). De meeste mensen daarentegen vereenzelvigen zich met hun gedachten en handelen bijna automatisch op die handelingen.
Zulke mensen geven een man als Swaab gelijk, maar de verder gevorderde mensen weten hoezeer zij hun hersenen kunnen beheersen.
Ik ga ervan uit dat er een subtiele vorm van materie is die de hersenen kan aansturen en dat noemen reincarnisten dan "bewustzijn". Die subtiele vorm van materie is niet door materie te detecteren en anders al niet door onze zintuigen. Die zijn nogal beperkt, dan zouden zelfs de meest verstokte materialisten moeten weten.

Materialistisch denken is overigens ook al uit de mode, want die heeft het ongelijk wel bewezen. We WETEN nu dat er veel meer is dat we niet kunnen zien. De wetenschap noemt donkere materie, zwarte gaten, en daarin "geloven" materialisten dan wel weer. Dit is misschien offtopic, maar leg ik hier even de vinger op de zere plek. De hypocrisie van de meeste materialisten. Ze geloven dat er alleen is wat wij zien, maar soms ook niet _O-
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 26 april 2015 @ 18:30:35 #35
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152047299
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me een beetje een open deur, maar om het toe te lichten: ik las zojuist jouw reactie, en na enig nadenken daarover heb ik bewust besloten om deze reactie daarop te typen.

En je weet neem ik aan dat het typen van een bericht vereist dat ik mijn handen en vingers beweeg. :) Dus ergens worden mijn bewuste besluiten om mijn vingers te bewegen vertaald in het daadwerkelijk bewegen van mijn vingers.
Dat is zeker een open deur, in normale mensentaal begrijp ik je natuurlijk wel wat je zegt. Ik begrijp alleen niet wat je zegt in relatie tot je visie op het bewustzijn en het brein, wat mij betreft is "ik denk" als begin van de causal chain een illusie. Zie onder voor mijn argumentatie.

quote:
Dat lijkt mij vooralsnog het meest plausibel, ook gezien de vele directe relaties die er zijn geconstateerd tussen het functioneren van het brein en het functioneren van het denken.

Dat betekent overigens niet dat ik erop sta dat het de hersenen moeten zijn. Het is op dit moment alleen een heel voor de hand liggende plaats voor verder onderzoek.
Duidelijk. Aan welk fysisch proces het emergent is maakt wat mij betreft niet helemaal uit voor mijn conclusie.

quote:
Kun je mijn uitspraken werkelijk op die manier uitleggen? Dat vind ik knap. In mijn beleving is wat ik schreef direct strijdig hiermee.
Het is een mogelijke optie, maar eentje die ik al bijzonder zwak vond inderdaad.

quote:
Daar komt nog veel meer bij kijken, maar heel simpel gesteld zou het die kant uit kunnen gaan, zeker.
Ok. Wat zou er meer bij kunnen komen kijken?

quote:
De gedachte dat jouw gedachtes (mogelijk) niet de oorzaak zijn van jouw handelen is voor mij een nieuwe. Hoe kom je daar eigenlijk op? :D
Volgende redenering (uitgangspunt:materialisme is waar):
- Gedachten zijn een onderdeel van het bewustzijn (of iets in die trand)
- Gedachte (B) is emergent aan fysisch proces A.
- B wordt dus veroorzaakt door A
- Handeling C wordt veroorzaakt door B.
- A veroorzaakt B, B veroorzaakt C, dus A veroorzaakt C.
- Conclusie: Fysisch proces A veroorzaakt handeling C; Niet gedachte B.
(Mocht je B geen causale kracht toekennen, dan blijft de conclusie hetzelfde, echter veroorzaakt A dan direct C)

Dit is waar ik op uitkom als ik uitga van materialisme, “ik denk” is hoogstens een tussenstap, maar is zeker niet het begin van de causal chain.
Maar ik ben benieuwd naar jouw visie daar op.

quote:
Ik zou zelf niet spreken van 'berekeningen', eerder informatieverwerking in de breedste zin van het woord. Maar verder zou ik zeker beamen dat het die kant uitgaat, ja.

En nogmaals: dit staat wat mij betreft - in principe - los van de vraag of dat in het brein gebeurt of elders. Iets zal die informatieverwerking moeten uitvoeren.
Informatieverwerking en berekening is wat mij betreft hetzelfde, er is een bepaald algoritme dat een bepaalde input naar een bepaalde output omzet.
  zondag 26 april 2015 @ 18:39:36 #36
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152047508
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:19 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Materialistisch denken is overigens ook al uit de mode, want die heeft het ongelijk wel bewezen. We WETEN nu dat er veel meer is dat we niet kunnen zien. De wetenschap noemt donkere materie, zwarte gaten, en daarin "geloven" materialisten dan wel weer. Dit is misschien offtopic, maar leg ik hier even de vinger op de zere plek. De hypocrisie van de meeste materialisten. Ze geloven dat er alleen is wat wij zien, maar soms ook niet _O-
Huh? Waarom zou het bestaan van donkere materie iets te maken hebben met de discussie over 'materialisme'?

Je klinkt hier alsof 'materialisten' met enige tegenzin moeten erkennen dat donkere materie somehow in strijd zou zijn moet hun wereldbeeld. Hoe kom je eigenlijk tot die conclusie? Waarom zou dat strijdig zijn met een materialistisch wereldbeeld?

Het klinkt als onvervalste nonsens. Of op zijn best als een stromanargument.
pi_152047606
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Huh? Waarom zou het bestaan van donkere materie iets te maken hebben met de discussie over 'materialisme'?

Je klinkt hier alsof 'materialisten' met enige tegenzin moeten erkennen dat donkere materie somehow in strijd zou zijn moet hun wereldbeeld. Hoe kom je eigenlijk tot die conclusie?

Het klinkt namelijk als onvervalste nonsens.
Je begrijpt mij niet he?

Het gaat mij om het idee dat materialisten zeggen "alleen wat wij kunnen zien bestaat en de rest niet" maar vervolgens wel aannemen dat er donkere materie bestaat (de grootste deel van het universum als ik het wel heb), alleen omdat dan wiskundige berekeningen door kosmologen kunnen kloppen. Dat noem ik hypocriet.

En ik hoop dat het tegenargument "nonsens" eens achterwege blijft als ik met materialisten aan het discussieren ben.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 26 april 2015 @ 18:45:54 #38
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152047661
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:43 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Je begrijpt mij niet he?

Het gaat mij om het idee dat materialisten zeggen "alleen wat wij kunnen zien bestaat en de rest niet"
Er is geen materialist ter wereld die dit beweert?

quote:

maar vervolgens wel aannemen dat er donkere materie bestaat (de grootste deel van het universum als ik het wel heb), alleen omdat dan wiskundige berekeningen door kosmologen kunnen kloppen. Dat noem ik hypocriet.
Als donkere materie een voorbeeld moet zijn van iets dat niet waarneembaar is dan is dat een heel slecht voorbeeld: als we het niet kunnen waarnemen, hoe weten we dan dat het bestaat? :D Juist omdat we donkere materie *wel* waarnemen!

quote:

En ik hoop dat het tegenargument "nonsens" eens achterwege blijft als ik met materialisten aan het discussieren ben.
Ik hoop dat de stromanargumenten eens een keer achterwege kunnen blijven in zulke discussies. Vechten tegen stellingen die niemand inneemt is weinig constructief.
pi_152047882
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is geen materialist ter wereld die dit beweert?

GEEN? Dat lijkt mij stug, op een bepaald forum zitten er al genoeg. Niet hier misschien, maar op vrijdenkers fora.

quote:
Als donkere materie een voorbeeld moet zijn van iets dat niet waarneembaar is dan is dat een heel slecht voorbeeld: als we het niet kunnen waarnemen, hoe weten we dan dat het bestaat? :D Juist omdat we donkere materie *wel* waarnemen!
indirect neemt men het waar ja, maar niet zoals je een appel of een ei waarneemt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie

Dit artikel legt precies uit waarom ik materialisten en vooral kosmologen hypocriet noem. Als het een theorie moet staven dan verzint men gewoon onzichtbare materie. Terwijl ook andere ideeen geopperd kunnen worden die verklaren waarom planeten en sterren zo snel gaan. Die ideeen heb ik zelf wel, maar hou ik voor mijzelf.

quote:
Ik hoop dat de stromanargumenten eens een keer achterwege kunnen blijven in zulke discussies. Vechten tegen stellingen die niemand inneemt is weinig constructief.
Jij bent niet iedereen, als je dat maar goed begrijpt :'(
Er zijn genoeg mensen die niet geloven in zaken die men niet kan zien, maar ondertussen wel in donkere materie en zwarte gaten geloven.
Friedrich Nietzsche
  zondag 26 april 2015 @ 18:54:59 #40
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152047963
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:52 schreef BerjanII het volgende:

[..]

indirect neemt men het waar ja,

Alle waarneming is indirect.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152048026
quote:
6s.gif Op zondag 26 april 2015 18:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Alle waarneming is indirect.
^O^

En nu ontopic
Friedrich Nietzsche
  zondag 26 april 2015 @ 18:57:26 #42
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152048052
quote:

[..]

GEEN? Dat lijkt mij stug, op een bepaald forum zitten er al genoeg. Niet hier misschien, maar op vrijdenkers fora.
Ik herhaal: die zijn er nergens. Het is een puur dualistisch stromannetje dat overal opduikt.

quote:

[..]

indirect neemt men het waar ja, maar niet zoals je een appel of een ei waarneemt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie
Ook waarnemingen van appels en eieren zijn op geen enkele manier 'direct'.

quote:

Dit artikel legt precies uit waarom ik materialisten en vooral kosmologen hypocriet noem. Als het een theorie moet staven dan verzint men gewoon onzichtbare materie.
Er is niets onzichtbaar aan die materie. Het geeft geen straling af, dat is het enige dat je ervan kunt zeggen.

quote:

Terwijl ook andere ideeen geopperd kunnen worden die verklaren waarom planeten en sterren zo snel gaan. Die ideeen heb ik zelf wel, maar hou ik voor mijzelf.
Vermoedelijk heel verstandig. En anders eventueel interessant voor W&T.

quote:

[..]

Jij bent niet iedereen, als je dat maar goed begrijpt :'(
Er zijn genoeg mensen die niet geloven in zaken die men niet kan zien, maar ondertussen wel in donkere materie en zwarte gaten geloven.
Er is geen mens ter wereld die denkt dat hij alles dat bestaat kan zien.
  zondag 26 april 2015 @ 19:03:16 #43
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152048222
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:
Er is niets onzichtbaar aan die materie. Het geeft geen straling af, dat is het enige dat je ervan kunt zeggen.
Sorry dat ik even inhaak hoor, maar heb je niet geregeld in de discussie over het mind-body probleem aangegeven dat een negatieve nietszeggend is voor het beschrijven van iets?
pi_152048306
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:
Die geloven vermoedelijk niet dat het het brein is dat denkt. Maar goed, ik weet ook niet zeker wat er in hun hoofden gebeurt. (Pun intended. )
Zolang je geïncarneerd bent, heb je een soort 'verbond' met een fysiek lichaam. Dat is je voertuig in een fysieke, materiële werkelijkheid. Als je dat niet hebt, zou je een geest zonder lichaam zijn, en kun je niets doen in deze wereld; niet communiceren, en niets vastpakken etc.
Wanneer ons lichaam uiteindelijk sterft, ontkoppelen geest en lichaam weer van elkaar. Het bewustzijn verloopt dan ook niet langer meer via de hersenen, waarin allerlei informatie ligt opgeslagen over je persoon, en al wat samen hangt met het 'fysieke', aardse. Ik geloof dat de ontkoppeling tussen lichaam en geest uiteindelijk een ander soort bewustzijn met zich meebrengt. Een soort bewustzijn waarin je ontwaakt tot de geestelijke werkelijkheid; mannelijk, noch vrouwelijk en je wordt weer 'totaler' dan je was in menselijke vorm, en alle beperkingen die dat met zich meebrengt. Van geïncarneerd wezen naar het totaalwezen (de ziel) dat je altijd al was.

Dus: indien geïncarneerd denk je idd via een brein. Als de incarnatie voorbij is, wordt je weer het totaalwezen (de ziel) die je altijd al was. Je bewustzijn niet meer via de (beperkte) hersenen, maar een kosmisch, goddelijk bewustzijn, waarvan dit fysieke universum slechts een dimensie is.
pi_152048533
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik herhaal: die zijn er nergens. Het is een puur dualistisch stromannetje dat overal opduikt.

Dualistisch?

Man, ik ben geen dualist ik ben een non dualist.

quote:
Ook waarnemingen van appels en eieren zijn op geen enkele manier 'direct'.
Kinderachtig eigenlijk, om hiermee je gelijk te proberen te halen.

quote:
En daarom is het niet te detecteren en dus niet te zien. Straling is nodig om te zien door het oog of apparaten. Dus het is niet meer dan een HYPOTHESE om een probleem te omzeilen.

quote:
Vermoedelijk heel verstandig. En anders eventueel interessant voor W&T.
Net zo verstandig als het verstandig is voor sommige mensen om niet met sommige mensen in discussie te treden.

quote:
Er is geen mens ter wereld die denkt dat hij alles dat bestaat kan zien.
Het is andersom, mensen geloven niet dat iets bestaat om men het niet kan zien. Terwijl men dus wel in zaken die men niet kan zien gelooft als het bij hun wereldbeeld past.

quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 19:06 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Zolang je geïncarneerd bent, heb je een soort 'verbond' met een fysiek lichaam. Dat is je voertuig in een fysieke, materiële werkelijkheid. Als je dat niet hebt, zou je een geest zonder lichaam zijn, en kun je niets doen in deze wereld; niet communiceren, en niets vastpakken etc.
Wanneer ons lichaam uiteindelijk sterft, ontkoppelen geest en lichaam weer van elkaar. Het bewustzijn verloopt dan ook niet langer meer via de hersenen, waarin allerlei informatie ligt opgeslagen over je persoon, en al wat samen hangt met het 'fysieke', aardse. Ik geloof dat de ontkoppeling tussen lichaam en geest uiteindelijk een ander soort bewustzijn met zich meebrengt. Een soort bewustzijn waarin je ontwaakt tot de geestelijke werkelijkheid; mannelijk, noch vrouwelijk en je wordt weer 'totaler' dan je was in menselijke vorm, en alle beperkingen die dat met zich meebrengt. Van geïncarneerd wezen naar het totaalwezen (de ziel) dat je altijd al was.

Dus: indien geïncarneerd denk je idd via een brein. Als de incarnatie voorbij is, wordt je weer het totaalwezen (de ziel) die je altijd al was. Je bewustzijn niet meer via de (beperkte) hersenen, maar een kosmisch, goddelijk bewustzijn, waarvan dit fysieke universum slechts een dimensie is.
Dus een ziel is het TOTAALwezen?
En je vergeet alle subtiele lichamen die wij ook nog hebben, zoals het astraal lichaam (astraal van sterachtig).
Friedrich Nietzsche
pi_152048727
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 19:13 schreef BerjanII het volgende:
Dus een ziel is het TOTAALwezen?
En je vergeet alle subtiele lichamen die wij ook nog hebben, zoals het astraal lichaam (astraal van sterachtig).
Wat mij betreft zijn dat ook slechts manifestaties van de ziel. :)
pi_152049857
quote:
Daaruit volgt ook meteen dat wij ons brein niet zijn, want we kunnen alles aansturen (als we ons best doen). De meeste mensen daarentegen vereenzelvigen zich met hun gedachten en handelen bijna automatisch op die handelingen. Zulke mensen geven een man als Swaab gelijk, maar de verder gevorderde mensen weten hoezeer zij hun hersenen kunnen beheersen.
Wat beheerst dan wat hier? Bestuurt de ik-gedachte de andere gedachten, of is dat slechts een illusie? Die ik-gedachte zou ook best wel eens automatisch kunnen zijn.

quote:
Ik ga ervan uit dat er een subtiele vorm van materie is die de hersenen kan aansturen en dat noemen reincarnisten dan "bewustzijn". Die subtiele vorm van materie is niet door materie te detecteren en anders al niet door onze zintuigen. Die zijn nogal beperkt, dan zouden zelfs de meest verstokte materialisten moeten weten.
Dat komt op mij over als het ene gat dichten met het andere. Niet?

quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is zeker een open deur, in normale mensentaal begrijp ik je natuurlijk wel wat je zegt. Ik begrijp alleen niet wat je zegt in relatie tot je visie op het bewustzijn en het brein, wat mij betreft is "ik denk" als begin van de causal chain een illusie. Zie onder voor mijn argumentatie.
Wat mij betreft is de ik-gedachte zelf de illusie. Die "ik" is de illusie.

quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 18:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
- A veroorzaakt B, B veroorzaakt C, dus A veroorzaakt C.
Dat is foute logica.
  zondag 26 april 2015 @ 19:51:13 #48
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152049975
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2015 19:47 schreef Gray het volgende:
Dat is foute logica.
Verlicht mij :)

[ Bericht 27% gewijzigd door Murvgeslagen op 26-04-2015 20:50:04 ]
pi_152050416
quote:

[..]

Even wat anders, waar haal jij die skelet-avatars toch allemaal vandaan?
(niet die slangdingen)
pi_152051193
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 19:51 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Verlicht mij :)
A leidt tot C is een ander verband dan A leidt tot B leidt tot C. De eerste is direct, de ander indirect, dus zoals je het nu voordoet verander je zomaar het verband.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')