abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:24:04 #121
37769 erodome
Zweefteef
pi_151673486
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:20 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Klopt. Nogmaals, de enige reden dat ik er in eerste instantie op inging is omdat hij aangedragen werd als autoriteit op het gebied van een stelling die geloof ondersteunt.

Verder zijn er inderdaad allerlei mensen die van alles geloven. Je hebt vreselijk intelligente mensen die er zeker van zijn dat ze door aliens ontvoerd zijn. Moeten ze lekker geloven. En als een natuurkundige in god gelooft is dat m.i. apart maar natuurlijk helemaal zijn eigen zaak.
Hij is dan ook een autoriteit op dat gebied en het is zo dat die stelling gebruikt wordt om geloof te ondersteunen. Hij is dan ook niet de enige die die stelling heeft verzonnen, waar voor hem de conclusie geen god er is is er voor anderen juist er is wel een god of iets in die geest.

Ik snap niet zo goed waarom het apart is, dat er een mechanisme is is juist vrij logisch als je ergens in geloofd, het zou juist raar zijn als je er niets van terug kon vinden.
Het is alleen maar apart omdat jij niet geloofd, alles wat jij opneemt zie jij als bewijs dat jouw mening klopt, dat is echt precies hetzelfde als bij die gelovige.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:26:26 #122
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151673560
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:27 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ja weet ik, en daar kom ik zo op. Het viel me gewoon op. En mijn punt was meer dat je je wellicht af kan vragen of het zinvol is om iemands werk aan te halen voor een conclusie die tegengesteld is aan de conclusie die diegene zelf uit zijn eigen werk haalt.
Iemands persoonlijke mening staat natuurlijk los van de waarde van zijn wetenschappelijke werk, wetenschappelijke kennis is immers publieke kennis. Het staat ons denk ik vrij om die kennis te nemen zoals het is.

quote:
Kunnen er geen unieke objecten voorkomen dan? Dus omdat objecten binnen een heelal eigenschappen hebben geldt dat automatisch ook voor de periode rond het begin van het heelal? Dat is toch een stap te snel, lijkt me.
Wat bedoel je? Dat dingen onveroorzaakt kunnen bestaan in andere mogelijke universa of dat in bepaalde universa causaliteit een nietszeggend begrip is?

quote:
Er is eigenlijk geen analogie voor te bedenken, en daarmee kom ik weer op mijn eerdere punt, dat het ontstaan van een heelal een vrij unieke gebeurtenis is. In ieder geval voor dat heelal zelf. Het lijkt mij in ieder geval logisch dat de wetten die (na een paar miljardste trilli planktijd of whatever, heel kort maar in ieder geval na een bepaalde tijd) in een heelal zijn gaan gelden niet direct toegepast kunnen worden op het moment dat die wetten zelf in de maak zijn of daarvoor, voor zover je kan spreken van vóór het begin van tijd...
Causaliteit is geen natuurwet. Het kan best zijn dat er allemaal bijzondere dingen aan de hand waren in het eerste begin, maar het is mij niet echt duidelijk wat je punt is. Dat er mogelijk wetten/constanten onveroorzaakt begonnen te ontstaan die de oorzaak waren van de huidige? Ofwel, het universum is onveroorzaakt ontstaan?

quote:
Samenvattend heb je twee opties die op zich ook wel gecombineerd kunnen worden:1 Het begin van het heelal was een unieke situatie doordat de natuurwetten en tijd zelf ontstonden.
2. Bij de ontdekking van eventuele andere universums blijkt dat zo'n situatie voor kan komen.

Ben verder niet zo'n expert in hoe aannemelijk dat hele multi-verse verhaal is, hoor. Zal er eens naar kijken.
Dat het een unieke situatie is zegt natuurlijk niets. Op welke manier bedoel je dat het uniek is?

Er is een breed scala aan multiversum theoriën. Sommige zijn causaal verbonden aan de huidige, sommige staan er causaal los van. Echter wordt ook daar causaliteit aangenomen, hoe kan je anders logisch redeneren en wetenschap bedrijven?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151673576
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:10 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Diverse intuïties zijn dermate zelf-evident dat we ze voor waar aannemen zonder verdere argumentatie.
- De wetten van de logica (P->Q, P, dus Q)
- Het bestaan van bewustzijn
- Dat alles wat wij kennen causaal gerelateerd is.

De 1e en 3e zijn sowieso de basis van de wetenschap, dus je argument gaat niet op.

Als we jouw argumentatie aan zouden moeten houden zou o.a. de wetenschap en het rechtsstelsel niet kunnen werken. Dat is zoiets zeggen als "Alles wijst op evolutie, maar voor het zelfde geval klopt het niet. We kunnen hoogstens zeggen dat het niet bekend is" of "alles lijkt er op dat deze man de vrouw vermoord heeft, dna op het wapen, etc, etc, maar we kunnen hem niet veroordelen, we weten het immers niet 100% zeker)
- Stel je nu intuïtie gelijk aan logica? Kom op zeg.
- Hoe is bewustzijn zelf-evident? Men is er nog niet eens over uit wat het begrip bewustzijn is, laat staan wat het omvat. En toch durf jij te stellen dat bewustzijn zelf evident is?
- Inderdaad, dat alles wat wij tot nu toe kennen lijkt causaal te zijn. Betekent niet, dat wat wij niet kennen, ook causaal is.

De basis van de wetenschap is dat er op basis van bevindingen conclusies worden getrokken over natuurlijke fenomenen (Molurus gaf hier ergens een definitie van wetenschap). In de wetenschap moet je altijd een slag om de arm houden; om bereidt te zijn de huidige kennis te veranderen naar inzicht van nieuwe evidentie. Ook mbt. evolutie.

Recht is geen wetenschap.
pi_151673670
quote:
8s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:04 schreef hoatzin het volgende:
De gelovigen laten het wat afweten he? Waar is Hexxenbiest gebleven? Ook weg? ;(
Ja.
Werd een beetje zat van de betweterigheid hier.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:31:49 #125
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151673715
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Hij is dan ook een autoriteit op dat gebied en het is zo dat die stelling gebruikt wordt om geloof te ondersteunen. Hij is dan ook niet de enige die die stelling heeft verzonnen, waar voor hem de conclusie geen god er is is er voor anderen juist er is wel een god of iets in die geest.

Ik snap niet zo goed waarom het apart is, dat er een mechanisme is is juist vrij logisch als je ergens in geloofd, het zou juist raar zijn als je er niets van terug kon vinden.
Het is alleen maar apart omdat jij niet geloofd, alles wat jij opneemt zie jij als bewijs dat jouw mening klopt, dat is echt precies hetzelfde als bij die gelovige.
Het leek me op het eerste gezicht apart en dat was inderdaad mijn mening. Ik ben namelijk niet heel erg bekend met de precieze overtuigingen van meneer Lennox en hoe die zich verhouden tot de gehele wetenschap en religie en dan ook nog mijn meningen. Dus dan neem ik het even voor kennisgeving aan en geef een voorlopige mening. Wil je nu dat ik zijn geloof ga onderzoeken en daar gaten in ga schieten? Is weinig zinvol denk ik. Misschien heeft die man helemaal gelijk en is er een god. Misschien niet...Als je iets concreets van hem wil posten dat bijdraagt aan mijn begrip mag dat altijd. Tot die tijd is hij gewoon één van de vele miljarden die iets geloven wat er niet is en wat ik niet geloof en niet wetenschappelijk acht. En dat vind ik dan in eerste instantie apart aangezien hij wetenschapper is, ja. ;)
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:35:33 #126
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151673792
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Er staat nog wat open (dat komt misschien nog, er reageren meerdere mensen op je verhaal, dat besef ik ).
Welke heb ik gemist? :) Heb hem gevonden, er volgt een reactie.

quote:
Daarnaast hebben we hier de kern wel een beetje te pakken, denk ik. We kunnen het eindeloos over de wonderen van een beginnend heelal hebben en we kunnen eindeloos (!!) doorgaan over kwamtum-fluctuatie, 12 dimensies in snaren en achtergrondstraling. Maar het is toch veilig om te stellen dat we van dat soort onderwerpen überhaupt de ballen verstand hebben, als we eerlijk zijn. En nog belangrijker: dat dat uiteindelijk helemaal niks voor je gaat opleveren.
Uiteindelijk gaat het hier om de conclusie van het argument. “het universum is begonnen te ontstaan”. Ik denk dat we het juist wel aannemelijk kunnen maken dat deze conclusie juist is.

quote:
Je kan achter elke wetenschappelijke ontdekking god neerzetten, als je dat graag wil. En als daar weer een ontdekking over gedaan wordt dan schuift god weer een plaatsje terug op, maar het is hooguit een vraagteken dat je achter god kan plaatsen, laat staan een uitroepteken.

Misschien deed een god het. Misschien niet. Misschien waren er wel drie goden. Of duizend! En misschien besloten die het heelal niet zelf te maken en het op zijn beloop te laten waardoor misschien het hele verloop wetenschappelijk te verklaren valt waardoor het lijkt alsof er nooit een god was...
Ik weet niet in hoeverre dit kritiekpunt van toepassing is op het argument. Het is belangrijk niet voor te lopen op conclusies die ik nog niet heb gemaakt. Daarnaast maakt de combinatie van argumenten dat er een sterk rationeel uitgangspunt is om in God te geloven.

quote:
Samenvatting: speculeren over het begin van het heelal levert net zoveel bewijs op voor JAHWEH de (protestantse?) woestijngod als schepper als voor de overtuiging dat het Vili, Vé en Odin waren die toch echt onmiskenbaar volgen uit waarnemingen van de Hubble-telescoop. http://simple.wikipedia.org/wiki/Vili_and_V%C3%A9
Als we het puur bij de huidige vorm van het argument blijven ben ik het helemaal met je eens.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:37:12 #127
37769 erodome
Zweefteef
pi_151673834
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:31 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Het leek me op het eerste gezicht apart en dat was inderdaad mijn mening. Ik ben namelijk niet heel erg bekend met de precieze overtuigingen van meneer Lennox en hoe die zich verhouden tot de gehele wetenschap en religie en dan ook nog mijn meningen. Dus dan neem ik het even voor kennisgeving aan en geef een voorlopige mening. Wil je nu dat ik zijn geloof ga onderzoeken en daar gaten in ga schieten? Is weinig zinvol denk ik. Misschien heeft die man helemaal gelijk en is er een god. Misschien niet...Als je iets concreets van hem wil posten dat bijdraagt aan mijn begrip mag dat altijd. Tot die tijd is hij gewoon één van de vele miljarden die iets geloven wat er niet is en wat ik niet geloof en niet wetenschappelijk acht. En dat vind ik dan in eerste instantie apart aangezien hij wetenschapper is, ja. ;)
quote:
Professor John Carson Lennox (born 1945) is an Irish mathematician, philosopher of science, and Christian apologist who is Professor of Mathematics[2] at the University of Oxford. He is a Fellow in Mathematics and Philosophy of Science at Green Templeton College, Oxford University. He is also Pastoral Advisor of Green Templeton College and Fellow of Wycliffe Hall. He is a leading voice defending the notion of the relationship between science and religion.[citation needed] Lennox is considered to be a leading figure of the evangelical intelligentsia movement.
quote:
Upon completing his doctorate, Lennox moved to Cardiff, Wales, becoming a reader in Mathematics at the University of Wales, Cardiff. During his 29 years in Cardiff he spent a year at each of the universities of Würzburg, Freiburg (as an Alexander von Humboldt Fellow), and Vienna, and has lectured extensively in both Eastern and Western Europe, Russia and North America on mathematics, apologetics, and the exposition of Scripture. He has published over 70 peer-reviewed articles on mathematics and co-authored two Oxford Mathematical Monographs and has worked as a translator of Russian mathematics.
Even wat info over Lennox.

Ik haal hem bewust aan omdat hij veel bezig is met de combi van wetenschap en religie. Eigenlijk vind ik dat irritant. Ik vind de bijna trant die je kan zien van wetenschappers die hun persoonlijke meningen uitdragen onder de noemer wetenschap een erg vervelende.
Juist omdat ze wetenschapper zijn hebben ze een zekere autoriteit en dat wordt naar mijn mening hiermee misbruikt.
De wetenschap die ze bedrijven, waarmee ze hun geloofwaardigheid versterken gaat niet over die mening. En dat gaat wat mij betreft dus voor allen op die dat doen, of ze nu religie promoten of atheisme.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:38:50 #128
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_151673874
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:29 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Ja.
Werd een beetje zat van de betweterigheid hier.
Zou het? Atheisten zijn af en toe nogal betweterig inderdaad. Daar hebben gelovigen zelf gelukkig geen last van. ;)

Maar ik vraag me af of het dat is of toch dat ze het af en toe wat te heet onder de voeten wordt.

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 14-04-2015 11:46:40 ]
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:46:31 #129
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151674070
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:15 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zeker niet, lees het maar even terug.

Mijn eigen morele redenatie (in het kort) zou zijn:
- Alle morele uitspraken gaan óf over mensen, of worden door mensen gedaan.
- Daaruit volgt dat alle mensen intrinsieke waarde hebben
- Moreel=het beschermen van deze intrinsieke waarde
- Het is daaruit een morele plicht om het menselijk leven te beschermen (een klein meisje redden uit de sloot)
- Het is daaruit immoreel om het menselijk leven schade toe te brengen.

Voor de uitwerking van mijn argument, volgens deze redenatie, de volgende aanvulling:
- Áls de christelijke god bestaat is hij de bron en schepper van het leven
- Áls de christelijke god bestaat dan houd het leven niet op bij de dood.
- Áls de christelijke god bestaat is het bewust afwijzen van hem het afwijzen van het leven zelf/de bron van leven.
- Het afwijzen van het leven zelf = immoreel
- Dus, het afwijzen van god = immoreel
- Dus, “vereer geen andere goden dan mij” is een morele wet.
- Áls de christelijke god bestaat dan is het moreel gerechtvaardigd voor hem om deze wet op te stellen.

Mijn eigen morele redenatie (in het kort) zou zijn:
- Alle morele uitspraken gaan óf over de waarheid, of worden naar waarheid gedaan.
- Daaruit volgt dat de waarheid intrinsieke waarde heeft
- Moreel=het beschermen van deze intrinsieke waarde
- Het is daaruit een morele plicht om de waarheid te beschermen (foute redeneringen aan te stippen)
- Het is daaruit immoreel om de waarde schade toe te brengen.

Voor de uitwerking van mijn argument, volgens deze redenatie, de volgende aanvulling:
- Áls ik besta, ben ik de bron en schepper van de waarheid
- Áls ik besta, dan houdt de waarheid niet op bij de leugen.
- Áls ik besta, is het bewust afwijzen van mij het afwijzen van de waarheid zelf/de bron van waarheid zelf.
- Het afwijzen van de waarheid zelf = immoreel
- Dus, het afwijzen van mij = immoreel
- Dus, “vereer geen andere mensen dan mij” is een morele wet.
- Áls ik besta dan is het moreel gerechtvaardigd voor mij om deze wet op te stellen.

Dus, iedereen die mij afwijst mag gedood worden. RIP Murvgeslagen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:50:13 #130
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151674169
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:26 schreef MrGuma het volgende:

[..]

- Stel je nu intuïtie gelijk aan logica? Kom op zeg.
- Hoe is bewustzijn zelf-evident? Men is er nog niet eens over uit wat het begrip bewustzijn is, laat staan wat het omvat. En toch durf jij te stellen dat bewustzijn zelf evident is?
- Inderdaad, dat alles wat wij tot nu toe kennen lijkt causaal te zijn. Betekent niet, dat wat wij niet kennen, ook causaal is.

De basis van de wetenschap is dat er op basis van bevindingen conclusies worden getrokken over natuurlijke fenomenen (Molurus gaf hier ergens een definitie van wetenschap). In de wetenschap moet je altijd een slag om de arm houden; om bereidt te zijn de huidige kennis te veranderen naar inzicht van nieuwe evidentie. Ook mbt. evolutie.

Recht is geen wetenschap.
Laat ik intuïtie maar even niet gebruiken, dat leid tot verwarring. Ik bedoel daarmee: Zelf-evident.
- De geldigheid van logica is zelf-evident
- Het bewustzijn is welzeker zelf-evident aanwezig. Ik weet niet op basis waarvan je er anders uberhaupt over kan praten. Dat we niet eens zijn zijn over wat het is maakt daarvoor niet uit.
- De geldigheid van causale relaties is zelf-evident.

Slag om de arm houden mag altijd, maar dat betekent niet dat je een bepaalde conclusie niet aannemelijk is. Wetgeving werkt op basis van de zelfde principes, uitspraken doen op basis van bekende gegevens.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151674195
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zou het? Atheisten zijn af en toe nogal betweterig inderdaad. Daar hebben gelovigen zelf gelukkig geen last van. ;)

Maar ik vraag me af of het dat is of toch dat ze het af en toe wat te heet onder de voeten wordt.
Lees de deeltjes maar terug, voor jouw antwoord.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:53:26 #132
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151674265
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Mijn eigen morele redenatie (in het kort) zou zijn:
- Alle morele uitspraken gaan óf over de waarheid, of worden naar waarheid gedaan.
- Daaruit volgt dat de waarheid intrinsieke waarde heeft
- Moreel=het beschermen van deze intrinsieke waarde
- Het is daaruit een morele plicht om de waarheid te beschermen (foute redeneringen aan te stippen)
- Het is daaruit immoreel om de waarde schade toe te brengen.

Voor de uitwerking van mijn argument, volgens deze redenatie, de volgende aanvulling:
- Áls ik besta, ben ik de bron en schepper van de waarheid
- Áls ik besta, dan houdt de waarheid niet op bij de leugen.
- Áls ik besta, is het bewust afwijzen van mij het afwijzen van de waarheid zelf/de bron van waarheid zelf.
- Het afwijzen van de waarheid zelf = immoreel
- Dus, het afwijzen van mij = immoreel
- Dus, “vereer geen andere mensen dan mij” is een morele wet.
- Áls ik besta dan is het moreel gerechtvaardigd voor mij om deze wet op te stellen.

_O-

Nice
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:54:57 #133
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151674320
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]

Ik verwijs je door naar kritiekpuntje 1 en bijbehorende weerlegging. Beweren dat dingen niet veroorzaakt beginnen is beweren dat dingen onveroorzaakt kunnen beginnen. Aangezien dat dat intuïtief gezien een hele vreemde opmerking is, en we geen enkele ervaring hebben van een dergelijk iets hebben (Planeten, paarden, ed. die onveroorzaakt uit het niets ontstaan), is het terecht om te stellen dat het aannemelijk is dat alle dingen die beginnen te ontstaan een oorzaak hebben.

Het draait hier om de aannemelijkheid van het argument, en het is op basis van de ervaring veel aannemelijker dat de premisse klopt dan dat hij niet klopt. Ik ga dus niet niet met je mee dat ik dat moet bewijzen, ik weet niet eens wat je onder bewijs verstaat.
Intuïtief geef ik geen fuck om. Intuïtief gezien is de zon even ver weg als de maan. Onze intuïtie misleidt ons regelmatig. Als je daar toch over blijft doorzeiken, zal ik het volgende argument gebruiken: "Intuïtief weten we dat Murvgeslagen ernaast zit."

Wat die ervaringen betreft: we hebben slechts de ervaring dat materiële dingen ontstaan uit materiële dingen, en we hebben slechts de ervaring dat materiële dingen door materiële dingen. Dat betekent dat zowel de creatio ex nihilo (uit immaterieel iets) als de creatie door een god (door immaterieel iets) volgens jouw redenering afgewezen moeten worden, net als onveroorzaakt ontstaan.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:56:49 #134
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151674359
quote:
Iemands persoonlijke mening staat natuurlijk los van de waarde van zijn wetenschappelijke werk, wetenschappelijke kennis is immers publieke kennis. Het staat ons denk ik vrij om die kennis te nemen zoals het is.
Alles staat je vrij. Maar nogmaals, misschien is het handig om even te kijken waarom dat zijn mening is. Voordat je zijn argumenten aanhaalt voor de tegengestelde zaak. Dat ''persoonlijk'' laat het lijken alsof het niks met zijn werk te maken heeft maar dat durf ik ernstig te betwijfelen. Het is niet alsof Hawking denkt: ''goh we zijn bezig met ontdekkingen doen over het ontstaan van het heelal en dat heeft helemaal niks te maken met religieuze claims over diezelfde gebeurtenis, dus alles wat ik daarover zeg is strikt persoonlijk en volgt helemaal niet uit de conclusies van mijn werk''. Misschien heeft hij genesis weleens gelezen en vindt hij dat dit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet helemaal in lijn is met dit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is maar een ideetje, hoor. Maar er zijn vast manieren om verhaal 1 zo te interpreteren dat het verhaal 2 omvat. Net zoals je Nijntje gaat naar de speeltuin met zoveel metaforen kan interpreteren dat het PRECIES klopt met de wetenschap omtrent de big bang. Lijkt me trouwens best wel leuk om te doen...

quote:
Causaliteit is geen natuurwet. Het kan best zijn dat er allemaal bijzondere dingen aan de hand waren in het eerste begin, maar het is mij niet echt duidelijk wat je punt is. Dat er mogelijk wetten/constanten onveroorzaakt begonnen te ontstaan die de oorzaak waren van de huidige? Ofwel, het universum is onveroorzaakt ontstaan?
Hoe het universum ontstaan is weet ik niet. Jij zei: ''paddenstoelen ontstaan niet zomaar. Dus: het universum ontstaat ook niet zomaar. Hoppa, klaar!'' Ik zeg: misschien is er bij het ontstaan van de materie en tijd ZELF iets anders aan de hand dan bij het ontstaan van paddenstoelen. Zou eigenlijk wel moeten dan hè? Dat de normale regels niet opgaan aangezien die toen nog niet eens bestonden. Klinkt mij dan weer logischer in de oren dan met terugwerkende kracht principes toe te gaan passen op een onvergelijkbare situatie en er vervolgens een claim aan vast te plakken die daar totaal los van staat en op geen enkele wijze door bewezen wordt.

quote:
Dat het een unieke situatie is zegt natuurlijk niets. Op welke manier bedoel je dat het uniek is?

Er is een breed scala aan multiversum theoriën. Sommige zijn causaal verbonden aan de huidige, sommige staan er causaal los van. Echter wordt ook daar causaliteit aangenomen, hoe kan je anders logisch redeneren en wetenschap bedrijven?
uniek (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
alleen bestaand; enig

Dat bedoel ik ermee. Zie bovenstaand stukje. Je kan logischerwijs de regels niet toepassen op de tijd rondom het ontstaan van de regels of zelfs de situatie daarvoor.

Wat jij dan doet is dit: regel: als de bal in het doel is heb je gescoord. Toepassen op situatie waarin de regels (nog) niet van toepassing zijn: ik zag net dat de bal al op het stukje grond geweest is waar later het doel zou komen. Conclusies trekken die daar niet (geldig) uit getrokken kunnen worden: dat betekent met terugwerkende kracht dus logischerwijs dat ik gescoord heb. Dat betekent dat ik de wedstrijd daarna alsnog gewonnen heb want ik had al een doelpunt meer! Dat betekent dus dat ik automatisch de beste voetballer van de wereld moet zijn.

Regel: alles in het heelal komt ergens vandaan. Toepassen op situatie waarin de regels (nog) niet van toepassing zijn: dan moet het begin van het heelal ook ergens vandaan komen! Conclusies trekken die daar niet (geldig) uit getrokken kunnen worden: Dat betekent dus dat er een god moet zijn geweest die dit gedaan heeft, kan niet anders. En dat betekent weer dat mijn geloof klopt want het was namelijk precies mijn god die daarvoor wel gezorgd MOET hebben.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:07:04 #135
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151674645
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:43 schreef Uitstekelbaars het volgende:
En als we toch nog even met Stephan Hawking blijven dwepen, hier is iets wat hij zei over het begin van van tijd: At this time, the Big Bang, all the matter in the universe, would have been on top of itself. The density would have been infinite. It would have been what is called, a singularity. At a singularity, all the laws of physics would have broken down. This means that the state of the universe, after the Big Bang, will not depend on anything that may have happened before, because the deterministic laws that govern the universe will break down in the Big Bang.
http://www.hawking.org.uk/the-beginning-of-time.html
Verder gaat dit me allemaal behoorlijk boven de pet, als ik heel eerlijk ben. Maar het hoofdpunt blijft in ieder geval dat het een unieke gebeurtenis is.
Het stukje wat jij aanhaalt gaat over het uiteenvallen van alle natuurwetten in een singulariteit. Aan het eind van het artikel concludeert hij:

The conclusion of this lecture is that the universe has not existed forever. Rather, the universe, and time itself, had a beginning in the Big Bang, about 15 billion years ago.

Wat Hawking dus bedoelt is dat er geen moment was vóór de singulariteit, en dat het universum, en tijd zelf, dus ontstond ten tijde van de big bang. Dat dat een unieke gebeurtenis was, kunnen we het over eens zijn.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:08:17 #136
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151674667
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Mijn eigen morele redenatie (in het kort) zou zijn:
- Alle morele uitspraken gaan óf over de waarheid, of worden naar waarheid gedaan.
- Daaruit volgt dat de waarheid intrinsieke waarde heeft
- Moreel=het beschermen van deze intrinsieke waarde
- Het is daaruit een morele plicht om de waarheid te beschermen (foute redeneringen aan te stippen)
- Het is daaruit immoreel om de waarde schade toe te brengen.

Voor de uitwerking van mijn argument, volgens deze redenatie, de volgende aanvulling:
- Áls ik besta, ben ik de bron en schepper van de waarheid
- Áls ik besta, dan houdt de waarheid niet op bij de leugen.
- Áls ik besta, is het bewust afwijzen van mij het afwijzen van de waarheid zelf/de bron van waarheid zelf.
- Het afwijzen van de waarheid zelf = immoreel
- Dus, het afwijzen van mij = immoreel
- Dus, “vereer geen andere mensen dan mij” is een morele wet.
- Áls ik besta dan is het moreel gerechtvaardigd voor mij om deze wet op te stellen.

Dus, iedereen die mij afwijst mag gedood worden. RIP Murvgeslagen.
Mooi verhaal Ser_, je zou boeken moeten gaan schrijven. :)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:10:15 #137
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151674712
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Mooi verhaal Ser_, je zou boeken moeten gaan schrijven. :)
No fucking way, dadelijk sticht ik per ongeluk een religie.

Maar heb je nu begrepen waarom jouw redenering volkomen onacceptabel is voor mij?
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:10:34 #138
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_151674719
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:51 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Lees de deeltjes maar terug, voor jouw antwoord.
Wat we nodig hebben hier is een heel slimme gelovige die goed debatteert. :)

Maar helaas...
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:14:00 #139
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151674803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Intuïtief geef ik geen fuck om. Intuïtief gezien is de zon even ver weg als de maan. Onze intuïtie misleidt ons regelmatig. Als je daar toch over blijft doorzeiken, zal ik het volgende argument gebruiken: "Intuïtief weten we dat Murvgeslagen ernaast zit."
Ik bracht wat verwarring met “intuïtief”, ik bedoel zelf-evident.

quote:
Wat die ervaringen betreft: we hebben slechts de ervaring dat materiële dingen ontstaan uit materiële dingen, en we hebben slechts de ervaring dat materiële dingen door materiële dingen. Dat betekent dat zowel de creatio ex nihilo (uit immaterieel iets) als de creatie door een god (door immaterieel iets) volgens jouw redenering afgewezen moeten worden, net als onveroorzaakt ontstaan.
Creatio ex nihilo (e.a.) komt nergens voor in het argument. Misschien kan je uitleggen op welke premise je kritiek ligt, en waarom die premisse dan niet klopt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:19:16 #140
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151674948
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

No fucking way, dadelijk sticht ik per ongeluk een religie.

Maar heb je nu begrepen waarom jouw redenering volkomen onacceptabel is voor mij?
Ehm, dus nee. :)

Premise 1 klopt niks van, morele uitspraken gaan niet over waarheid. De rest van je argument valt dus in duigen in elkaar. Je kan daaruitvolgend ook niet de schepper en bron van de waarheid zijn.

Maar ik zit al een poos te twijfelen of je nu loopt te trollen de hele tijd, of dat je daadwerkelijk niet snapt waar we het over hebben.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:21:08 #141
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151674992
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zou het? Atheisten zijn af en toe nogal betweterig inderdaad. Daar hebben gelovigen zelf gelukkig geen last van. ;)

Maar ik vraag me af of het dat is of toch dat ze het af en toe wat te heet onder de voeten wordt.
Te heet onder de voeten; te heet onder de voeten...neh. :N

Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van afwegen waar ik mijn energie wel of niet in blijf steken, los even van mijn eigen beweegredenen hiervoor kun je ook vanuit een onderdeel van het atheistisch gedachtegoed bedenken dat ik maar een beperkte tijd op deze aardkloot heb om deze energie uit te geven. ;)

Ik doe mijn best om jullie verder te brengen dan het bewustzijn waar je nu in zit maar aan de andere kant heb ik ook het geloof dat ik simpelweg kan vertrouwen op het feit dat hoe dan ook zal geschieden wat moet geschieden. Ik meng mij daarom ook slechts dan in de discussies als de drang om te reageren groter is dan het besef dat niet ik maar jullie zelf degene zijn die de verandering in gang moeten zetten.

Vroeg of laat zal ook voor jullie het kwartje vallen waar geloof nu eigenlijk over gaat waardoor je straks ook zelf zult kunnen glimlachen over de kinderlijke onnozelheid van jullie huidige bezwaren en/of tegenwerpingen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:21:49 #142
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151675004
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het stukje wat jij aanhaalt gaat over het uiteenvallen van alle natuurwetten in een singulariteit. Aan het eind van het artikel concludeert hij:

The conclusion of this lecture is that the universe has not existed forever. Rather, the universe, and time itself, had a beginning in the Big Bang, about 15 billion years ago.

Wat Hawking dus bedoelt is dat er geen moment was vóór de singulariteit, en dat het universum, en tijd zelf, dus ontstond ten tijde van de big bang. Dat dat een unieke gebeurtenis was, kunnen we het over eens zijn.
Ah, ik zie het ja. Daar ga je al. Helder inderdaad. Er was niet eens tijd. In zo'n (dus unieke) situatie kun je dan niet echt met principes uit de periode erna aankomen. Dus mijn punt blijft wel staan.

quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:21 schreef Jappie het volgende:

[..]

Te heet onder de voeten; te heet onder de voeten...neh. :N

Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van afwegen waar ik mijn energie wel of niet in blijf steken, los even van mijn eigen beweegredenen hiervoor kun je ook vanuit een onderdeel van het atheistisch gedachtegoed bedenken dat ik maar een beperkte tijd op deze aardkloot heb om deze energie uit te geven. ;)

Ik doe mijn best om jullie verder te brengen dan het bewustzijn waar je nu in zit maar aan de andere kant heb ik ook het geloof dat ik simpelweg kan vertrouwen op het feit dat hoe dan ook zal geschieden wat moet geschieden. Ik meng mij daarom ook slechts dan in de discussies als de drang om te reageren groter is dan het besef dat niet ik maar jullie zelf degene zijn die de verandering in gang moeten zetten.

Vroeg of laat zal ook voor jullie het kwartje vallen waar geloof nu eigenlijk over gaat waardoor je straks ook zelf zult kunnen glimlachen over de kinderlijke onnozelheid van jullie huidige bezwaren en/of tegenwerpingen.
Haha, grapjas! Hoi btw!! :W
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:27:03 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151675110
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:14 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik bracht wat verwarring met “intuïtief”, ik bedoel zelf-evident.
Oké:

Het is zelf-evident dat jij ernaast zit.
quote:
[..]

Creatio ex nihilo (e.a.) komt nergens voor in het argument. Misschien kan je uitleggen op welke premise je kritiek ligt, en waarom die premisse dan niet klopt.
Het gaat over de premisse die ik gequote heb, en de kritiek is wat ik in de afgelopen posts uiteengezet heb...

Maar, opnieuw dan:
quote:
P1. Alles wat begint te ontstaan heeft een oorzaak.
Ondersteuning voor premisse 1:
- Het is zelf-evident dat dingen niet onveroorzaakt kunnen ontstaat.
Zeggen dat iets 'zelf-evident' is, is geen bewijs. Dat kun je letterlijk over alles zeggen. Je moet met bewijs komen: aannemelijk maken dat er niets onveroorzaakt kan ontstaan.

Jouw tegenargument was: "We kennen slechts materiële dingen die veroorzaakt zijn ontstaan, dus het is onredelijk om aan te nemen dat er dingen zijn die onveroorzaakt zijn ontstaan."

Mijn tegenargumenten daarop:
- We kennen slechts materiële dingen die, door een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen door een immaterieel ding (i.e., een god) veroorzaakt zijn ontstaan.
- We kennen slechts materiële dingen die, uit een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen uit een immaterieel ding zijn ontstaan (i.e., creatio ex nihilo).

En nu was het weer jouw beurt.
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:30:38 #144
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_151675217
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:21 schreef Jappie het volgende:
de kinderlijke onnozelheid van jullie huidige bezwaren en/of tegenwerpingen
zozo....noem er eens eentje van kinderlijke onnozelheid?
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:31:26 #145
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151675234
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

zozo....noem er eens eentje van kinderlijke onnozelheid?
Hij maakt toch een grapje, JONGE. >:O
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:31:42 #146
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151675245
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:19 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ehm, dus nee. :)

Premise 1 klopt niks van, morele uitspraken gaan niet over waarheid. De rest van je argument valt dus in duigen in elkaar. Je kan daaruitvolgend ook niet de schepper en bron van de waarheid zijn.
Het is zelf-evident dat premisse 1 juist is. Je moet dat gewoon aannemen als dogma, want dat doen anderen ook. :)
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:34:39 #147
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151675323
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

zozo....noem er eens eentje van kinderlijke onnozelheid?
Niet zo ongeduldig, jouw tijd om tot besef te komen laat overduidelijk nog even op zich wachten.

En hi U-baars :W ;)
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:40:44 #148
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151675499
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:56 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Alles staat je vrij. Maar nogmaals, misschien is het handig om even te kijken waarom dat zijn mening is. Voordat je zijn argumenten aanhaalt voor de tegengestelde zaak.
Ik ben bewust van zijn persoonlijke mening, maar ik zie niet waarom mij dat zou moeten beletten om bepaalde wetenschappelijke kennis te gebruiken. :)
Als hij een goed argument heeft waarom deze kennis niet gebruikt kan worden voor andere argumenten dan sta ik altijd open.

quote:
Is maar een ideetje, hoor. Maar er zijn vast manieren om verhaal 1 zo te interpreteren dat het verhaal 2 omvat. Net zoals je Nijntje gaat naar de speeltuin met zoveel metaforen kan interpreteren dat het PRECIES klopt met de wetenschap omtrent de big bang. Lijkt me trouwens best wel leuk om te doen...
Je doet hier de aanname dat het scheppingsverhaal gelezen moet worden als een exact historisch verslag. (Een bepaalde groep creationisten denkt dat nog steeds en gaat er van uit dat de aarde 6000 jaar oud is.) We hebben vanwege de specifieke structuur van de eerste twee hoofstukken van genesis echter goede reden om aan te nemen dat dit niet is bedoeld als exacte geschiedschrijving. De manier waarop God alles heeft gemaakt kan dus heel goed samen gaan met bijvoorbeeld de oerknal.

Daarnaast zie ik niet echt hoe dit argumentatie zou moeten zijn tegen één van de argumenten. :)

quote:
Hoe het universum ontstaan is weet ik niet. Jij zei: ''paddenstoelen ontstaan niet zomaar. Dus: het universum ontstaat ook niet zomaar. Hoppa, klaar!'' Ik zeg: misschien is er bij het ontstaan van de materie en tijd ZELF iets anders aan de hand dan bij het ontstaan van paddenstoelen. Zou eigenlijk wel moeten dan hè? Dat de normale regels niet opgaan aangezien die toen nog niet eens bestonden. Klinkt mij dan weer logischer in de oren dan met terugwerkende kracht principes toe te gaan passen op een onvergelijkbare situatie en er vervolgens een claim aan vast te plakken die daar totaal los van staat en op geen enkele wijze door bewezen wordt.
Denk het niet, paddestoelen zijn ook gemaakt van materie, Dus of materie nu random ontstaat of in de vorm van paddestoelen maakt natuurlijk geen verschil.
Wat bedoel je met “de normale regels niet opgaan”, dat het universum onveroorzaakt zou kunnen zijn ontstaan?

quote:
uniek (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
alleen bestaand; enig

Dat bedoel ik ermee. Zie bovenstaand stukje. Je kan logischerwijs de regels niet toepassen op de tijd rondom het ontstaan van de regels of zelfs de situatie daarvoor.

Wat jij dan doet is dit: regel: als de bal in het doel is heb je gescoord. Toepassen op situatie waarin de regels (nog) niet van toepassing zijn: ik zag net dat de bal al op het stukje grond geweest is waar later het doel zou komen. Conclusies trekken die daar niet (geldig) uit getrokken kunnen worden: dat betekent met terugwerkende kracht dus logischerwijs dat ik gescoord heb. Dat betekent dat ik de wedstrijd daarna alsnog gewonnen heb want ik had al een doelpunt meer! Dat betekent dus dat ik automatisch de beste voetballer van de wereld moet zijn.

Regel: alles in het heelal komt ergens vandaan. Toepassen op situatie waarin de regels (nog) niet van toepassing zijn: dan moet het begin van het heelal ook ergens vandaan komen! Conclusies trekken die daar niet (geldig) uit getrokken kunnen worden: Dat betekent dus dat er een god moet zijn geweest die dit gedaan heeft, kan niet anders. En dat betekent weer dat mijn geloof klopt want het was namelijk precies mijn god die daarvoor wel gezorgd MOET hebben.
Een mooi voorbeeld, maar je blijft vaag met wat je bedoelt. Bedoel je dat omdat het universum als geheel uniek is hij onveroorzaakt kan zijn ontstaan?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:21 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ah, ik zie het ja. Daar ga je al. Helder inderdaad. Er was niet eens tijd. In zo'n (dus unieke) situatie kun je dan niet echt met principes uit de periode erna aankomen. Dus mijn punt blijft wel staan.
Klopt, tijd en ruimte zelf ontstonden op dat moment.

Wat is je punt precies? Dat het universum zelf onveroorzaakt kan zijn ontstaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door Murvgeslagen op 14-04-2015 12:53:30 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 12:55:24 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151675904
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

Niet zo ongeduldig, jouw tijd om tot besef te komen laat overduidelijk nog even op zich wachten.

Over kinderlijk niveau gesproken. :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:01:47 #150
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151676079
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Oké:

Het is zelf-evident dat jij ernaast zit.
Misschien voor jou wel, maar dan heb je een kortzichtige houding. Feit blijft dat bepaalde zaken zoals de logische en causale eigenschappen van de werkelijkheid niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, maar wel zelf-evident zijn voor iedereen.

quote:
Zeggen dat iets 'zelf-evident' is, is geen bewijs. Dat kun je letterlijk over alles zeggen. Je moet met bewijs komen: aannemelijk maken dat er niets onveroorzaakt kan ontstaan.

Jouw tegenargument was: "We kennen slechts materiële dingen die veroorzaakt zijn ontstaan, dus het is onredelijk om aan te nemen dat er dingen zijn die onveroorzaakt zijn ontstaan."

Mijn tegenargumenten daarop:
- We kennen slechts materiële dingen die, door een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen door een immaterieel ding (i.e., een god) veroorzaakt zijn ontstaan.
- We kennen slechts materiële dingen die, uit een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen uit een immaterieel ding zijn ontstaan (i.e., creatio ex nihilo).

En nu was het weer jouw beurt.
Zelf-evident is juist wel een sterk argument. Bij het typen van deze berichtjes ga je onbewust uit van de logica en causaliteit van dingen. De wetenschap zelf gaat uit van de logica en causaliteit van dingen. Sommige zaken zijn zo nauw verbonden aan de realiteit én overtuigend waar, en toch niet te bewijzen.

Je tegenargumenten vallen immaterieële dingen aan. Nu komen er in beide premissen geen immateriëlle dingen aan te pas, dus ik kan het niet serieus nemen als kritiek op het argument.

Ongelooflijk, elke keer als iemand reageert is het wéér de beurt van de ander. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is zelf-evident dat premisse 1 juist is. Je moet dat gewoon aannemen als dogma, want dat doen anderen ook. :)
Hmm, ik heb 3 opties. Serieus reageren op een onzinnige reactie, of ik kan een onzinnige reactie terug geven, of misschien zelfs niks zeggen. Ai, laat ik het laatste maar doen. Wacht eens..?!
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:04:42 #151
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151676140
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:01 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Misschien voor jou wel, maar dan heb je een kortzichtige houding. Feit blijft dat bepaalde zaken zoals de logische en causale eigenschappen van de werkelijkheid niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, maar wel zelf-evident zijn voor iedereen.

[..]

Zelf-evident is juist wel een sterk argument. Bij het typen van deze berichtjes ga je onbewust uit van de logica en causaliteit van dingen. De wetenschap zelf gaat uit van de logica en causaliteit van dingen. Sommige zaken zijn zo nauw verbonden aan de realiteit én overtuigend waar, en toch niet te bewijzen.

Je tegenargumenten vallen immaterieële dingen aan. Nu komen er in beide premissen geen immateriëlle dingen aan te pas, dus ik kan het niet serieus nemen als kritiek op het argument.

Ongelooflijk, elke keer als iemand reageert is het wéér de beurt van de ander. :)
Laat ook maar. Met jou valt duidelijk niet rationeel te praten. En dat is zelf-evident.
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:05:50 #152
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151676165
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Laat ook maar. Met jou valt duidelijk niet rationeel te praten. En dat is zelf-evident.
Ach ja, je laat je weer kennen. Ik weet niet of je afhaakt omdat je de argumentatie echt niet snapt, of dat je van te voren al hebt besloten dat ik ongelijk heb.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:12:58 #153
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151676339
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:05 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ach ja, je laat je weer kennen. Ik weet niet of je afhaakt omdat je de argumentatie echt niet snapt, of dat je van te voren al hebt besloten dat ik ongelijk heb.
Nee, ik haak af omdat jij erop staat om 'zelf-evidente' dingen als bewijs aan te brengen. Op die manier kun je geen discussie voeren.
pi_151676417
Wat is dat wennen op een iPhone;) ik ben even aan het oefenen. Laterz😜
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:21:40 #155
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151676550
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, ik haak af omdat jij erop staat om 'zelf-evidente' dingen als bewijs aan te brengen. Op die manier kun je geen discussie voeren.
Als ik die redenatie aanhoud dan is een uitspraak als "bewustzijn bestaat" ook zinloos, maar daarin ga ik echt niet met je mee. Of een uitspraak als "A finite whole is greater than, or equal to, any of its parts", of 2+2 is in alle gevallen 4.
Je komt al snel op een punt waarbij je helemaal niet meer kan redeneren, terwijl de enige reden om ze aan te nemsen zelf-evidentie is.
Zelf-evidente uitspraken zijn bij uitstek de basis van redenaties, en om het tegenovergestelde te beweren heb je dus een goede argumentatie nodig.

Goede argumentatie ben ik nog niet echt tegengekomen.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:24:53 #156
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_151676614
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

Niet zo ongeduldig, jouw tijd om tot besef te komen laat overduidelijk nog even op zich wachten.

En hi U-baars :W ;)
eh hallo, vraagt en u zal gegeven worden...toch?
pi_151676615
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:50 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Laat ik intuïtie maar even niet gebruiken, dat leid tot verwarring. Ik bedoel daarmee: Zelf-evident.
- De geldigheid van logica is zelf-evident
- Het bewustzijn is welzeker zelf-evident aanwezig. Ik weet niet op basis waarvan je er anders uberhaupt over kan praten. Dat we niet eens zijn zijn over wat het is maakt daarvoor niet uit.
- De geldigheid van causale relaties is zelf-evident.

Slag om de arm houden mag altijd, maar dat betekent niet dat je een bepaalde conclusie niet aannemelijk is. Wetgeving werkt op basis van de zelfde principes, uitspraken doen op basis van bekende gegevens.
Nee. Ook de logica vereist onderbouwing. Net als de wetenschap dat vereist. Of zoals de wiskunde dat doet.

Bewustzijn is niet zelf-evident zolang je niet weet wat het is. Je hebt slechts een notie van wat het is, meer niet. En die notie kan prima fout zijn.

De geldigheid van causale relaties, voor zover wij dit kennen, is misschien duidelijk. Maar daardoor is het niet uitgesloten dat causaliteit een noodzakelijkheid is.

Je probeert nu het gehele redeneerproces over te slaan door het op zelf evident te gooien danwel intuïtie. Dat is niet de bedoeling in de wetenschap.
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:29:32 #158
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151676737
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:21 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als ik die redenatie aanhoud dan is een uitspraak als "bewustzijn bestaat" ook zinloos, maar daarin ga ik echt niet met je mee. Of een uitspraak als "A finite whole is greater than, or equal to, any of its parts", of 2+2 is in alle gevallen 4.
Je komt al snel op een punt waarbij je helemaal niet meer kan redeneren, terwijl de enige reden om ze aan te nemsen zelf-evidentie is.
Zelf-evidente uitspraken zijn bij uitstek de basis van redenaties, en om het tegenovergestelde te beweren heb je dus een goede argumentatie nodig.

Goede argumentatie ben ik nog niet echt tegengekomen.
Zelf-evidente uitspraken wel. Maar jij komt niet met zelf-evidente uitspraken. Jij komt met willekeurige dogmata die je tot zelf-evident bombardeert, omdat ze 'duidelijk zijn voor iedereen'.
pi_151676859
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:01 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Misschien voor jou wel, maar dan heb je een kortzichtige houding. Feit blijft dat bepaalde zaken zoals de logische en causale eigenschappen van de werkelijkheid niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, maar wel zelf-evident zijn voor iedereen.
De wetten van Newton?
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:37:40 #160
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151676968
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:24 schreef MrGuma het volgende:
Nee. Ook de logica vereist onderbouwing. Net als de wetenschap dat vereist. Of zoals de wiskunde dat doet.
Wat bedoel je? Welke onderbouwing zou er dan gegeven kunnen worden voor een uitspraak als “P->Q, P dus Q”?

De wetenschap en wiskunde gebruiken juist dit soort zelf-evidente waarheden. De onderbouwing zit hem juist in het feit dat logische (zelf-evidente) statements worden gebruikt.

quote:
Bewustzijn is niet zelf-evident zolang je niet weet wat het is. Je hebt slechts een notie van wat het is, meer niet. En die notie kan prima fout zijn.
Wil je zeggen dat de uitspraak “ik heb bewustzijn” niet gemaakt kan worden? Daar ga ik niet in mee, het is zelf-evident dat ik bewustzijn heb.

quote:
De geldigheid van causale relaties, voor zover wij dit kennen, is misschien duidelijk. Maar daardoor is het niet uitgesloten dat causaliteit een noodzakelijkheid is.
Als we in het dagelijks leven causaliteit aannemen in al onze vormen van redeneren en handelen, waarom zouden we het nu dan opeens de deur uit bonjouren? Als ik beweer dat er zojuist vanuit het niets opeens een klein levend roze olifantje verscheen op mijn bureau dan zal je op basis van het causaliteitsprincipe dat niet aannemen. Het lijkt mij redelijk arbitrair om het causaliteitsprincipe dan opeens wel als zelf-evident te beschouwen.

quote:
Je probeert nu het gehele redeneerproces over te slaan door het op zelf evident te gooien danwel intuïtie. Dat is niet de bedoeling in de wetenschap.
Dit is een filosofisch argument, daarbinnen zijn zelf-evidente uitspraken zeker wel gerechtvaardigd. Als overigens iemand in de wetenschap beweert 2+2=4, dan wordt dat ook als zelf-evident aangenomen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:34 schreef MrGuma het volgende:

[..]

De wetten van Newton?
Wat bedoel je? Dat de wetten van Newton zelf-evident zouden zijn?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:43:04 #161
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151677110
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zelf-evidente uitspraken wel. Maar jij komt niet met zelf-evidente uitspraken. Jij komt met willekeurige dogmata die je tot zelf-evident bombardeert, omdat ze 'duidelijk zijn voor iedereen'.
Als ik beweer dat er zojuist vanuit het niets een pot goud op mijn bureau verscheen dan zal je dat waarschijnlijk af doen als onzin, op basis van het causaliteitsprincipe. Flink arbitrair om aan de ene kant te zeggen dat causale relaties niet zelf-evident zijn, en aan de andere kant wel op basis van causaties te denken.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151677114
-

[ Bericht 100% gewijzigd door MrGuma op 14-04-2015 13:43:42 ]
pi_151677116
-

[ Bericht 100% gewijzigd door MrGuma op 14-04-2015 13:43:39 ]
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:55:30 #164
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151677417
quote:
Ik ben bewust van zijn persoonlijke mening, maar ik zie niet waarom mij dat zou moeten beletten om bepaalde wetenschappelijke kennis te gebruiken. :)
Als hij een goed argument heeft waarom deze kennis niet gebruikt kan worden voor andere argumenten dan sta ik altijd open.
Hij lijkt dat in ieder geval te denken, aangezien hij het als ondersteuning gebruikt voor zijn hard-atheïstische stelling dat er geen god is. Wat op zich lastig te bewijzen is, natuurlijk. Dat geef ik dan weer meteen toe. Goden (of wat voor vage entiteiten oid dan ook) zouden zich in de één of andere onwaarneembare vorm ergens op kunnen houden. En dat is natuurlijk ook niet zijn doel met het onderzoek. Het is meer iets wat zijdelings speelt. Maar als jij daar inhoudelijk dingen uit kan halen die jouw visie ondersteunen staat dat je, zoals ik aangaf, natuurlijk vrij.

quote:
We hebben vanwege de specifieke structuur van de eerste twee hoofstukken van genesis echter goede reden om aan te nemen dat dit niet is bedoeld als exacte geschiedschrijving. De manier waarop God alles heeft gemaakt kan dus heel goed samen gaan met bijvoorbeeld de oerknal.
Ok, een metaforische interpretatie. Dat kan natuurlijk. In dat geval kan het eigenlijk ook niet anders dan dat het perfect samengaat. Als jij besluit verhaal 1 zo te interpreteren dat er precies verhaal 2 uit zou volgen en daarna beide verhalen aan blijft passen aan elkaar (jouw nieuwe inzicht in de bijbel past altijd naadloos op de huidige wetenschap of nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap zullen altijd naadloos passen op jouw interpretatie van genesis ) dan kan dat niet anders, nee.

Dit is niet per se een argument tegen de één of de ander. Maar als er nu mensen zijn die nog in de Noorse goden geloven kunnen zij ook wel een metaforische betekenis geven aan hun scheppingsverhaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is geen historisch verslag maar klopt met een beetje wilskracht en creativiteit precies met de oerknal en zal dat met de nodige creativiteit ook bij nieuwe inzichten blijven doen! Want die twee gedeeltes in het begin van dit verhaal zijn natuurlijk metaforische verwijzingen naar gewone en donkere materie. En laat donkere materie nou net een recente wetenschappelijke ontdekking zijn! Het was dus toch Odin...Metaforisch is m.i. een manier om een tekst net zolang te manipuleren totdat deze alles bewijst wat je maar wil. En het daarmee (zeker wetenschappelijk) dus totaal irrelevant maakt.

Het punt is dat je elke twee willekeurige verhalen dmv metaforen op elkaar kan laten aansluiten. En dat bewijst niks en voegt dus niks toe. Is vooral zonde van de energie (maar op zich wel grappig om te doen).

quote:
Wat bedoel je met “de normale regels niet opgaan”, dat het universum onveroorzaakt zou kunnen zijn ontstaan?
Dat het universum mogelijk of zelfs logischerwijs op een manier kan ontstaan waarop latere objecten dat mogelijk niet konden. Noem het onveroorzaakt, noem het veroorzaakt, noem het wat je wil, maar in ieder geval zonder het kunstmatig inplanten van een nog moeilijkere, niet waarneembare, niet controleerbare en op basis van in dit geval metaforische verslagen beschreven god.

Het kan van alles geweest zijn. Het eerlijke antwoord is: we weten het gewoon niet. Verder duidt geen enkele ontdekking voor zover ik weet in dat werkveld expliciet naar de waarschijnlijkheid van dat er DUS een wezen oid (Allah, Jahweh, oerkoe, Odin, voorvaderen) een hand in enig deel van het proces had.

quote:
Een mooi voorbeeld, maar je blijft vaag met wat je bedoelt. Bedoel je dat omdat het universum als geheel uniek is hij onveroorzaakt kan zijn ontstaan?
Tnx! Ja bijvoorbeeld. Misschien vinden wetenschappers het nog wel uit (voorlopig niet denk ik). Jij zou de term die zij dan gebruiken voor die ontdekking waarschijnlijk god noemen. Of god daar weer achter plaatsen als oorzaak. Ik zie dat meer als claimen en labelen naar je eigen verhaal. In ieder geval verklaart dat niks maar roept het altijd alleen maar meer vragen op waarop je het antwoord hoogstwaarschijnlijk schuldig moet blijven. (Waarom? Waarvoor? Hoe? En dit en dat vers van de bijbel dan? Maar hoe moeten we nu Johannes 21:84 interpreteren en wat betekent dit voor genesis 1:7? etc etc etc).

Of denk je dat wetenschappers op een gegeven moment een scan van één of andere soort straling uitprinten en dat er dan op staat: ''jullie hebben me, ik was het JAHWEH, precies zoals Murvgeslagen in mij gelooft, zo heb ik het gedaan, dan weten jullie het nu eindelijk!'' Denk het niet! ;)

quote:
Klopt, tijd en ruimte zelf ontstonden op dat moment.

Wat is je punt precies? Dat het universum zelf onveroorzaakt kan zijn ontstaan?
Dat zou kunnen. Ik heb, zoals je merkt, een beetje moeite met die term omdat ik niet precies weet waar ik ja op zeg als ik ja zou zeggen. Maar sowieso schieten woorden een beetje tekort denk ik om een situatie te beschrijven waarin tijd en ruimte en massa niet bestaan. Dus misschien is onveroorzaakt wel gewoon een goede term.

Het punt is gewoon dat we het niet weten. Dat is het. Gelovige mensen kunnen en mogen vinden dat hun god er desondanks achter zat. Omdat ze dat voelen. Of gedroomd hebben. Of omdat hun hele familie genezen is van kanker terwijl de artsen ze allemaal opgegeven hebben en iedereen toen ook nog eens de loterij won. Dat moet je allemaal zelf weten.

En anderen mogen denken dat het niet ''god'' maar een heel ander metafysisch wezen, namelijk een Kwlerb (jawel) achter zat die natuurlijk niet waargenomen kan worden omdat die boven de logica en waarnemingen staat maar tegelijk wel heel makkelijk aangetoond kan worden met logica en waarnemingen (en wat metaforen). Maar ik doe daar niet aan mee omdat ik daar geen enkele reden toe zie...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_151677982
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:37 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Welke onderbouwing zou er dan gegeven kunnen worden voor een uitspraak als “P->Q, P dus Q”?

De wetenschap en wiskunde gebruiken juist dit soort zelf-evidente waarheden. De onderbouwing zit hem juist in het feit dat logische (zelf-evidente) statements worden gebruikt.
Logica is een redeneerproces. Wanneer de premissen onjuist zijn, kom je tot verkeerde conclusies. Ook wanneer de logica correct wordt toegepast. Een logische statement is daardoor niet noodzakelijk zelf evident.

quote:
[..]

Wil je zeggen dat de uitspraak “ik heb bewustzijn” niet gemaakt kan worden? Daar ga ik niet in mee, het is zelf-evident dat ik bewustzijn heb.

[..]
Je kan zeggen wat je wil, of je er iets mee bereikt is het tweede. Iedereen roept dat we bewustzijn hebben maar vervolgens is niemand in staat hier iets concreets van te maken. En zolang men niet weet waar je het over hebt of wat het omvat, kan je niet stellen dat het zelf-evident is.

quote:
Als we in het dagelijks leven causaliteit aannemen in al onze vormen van redeneren en handelen, waarom zouden we het nu dan opeens de deur uit bonjouren? Als ik beweer dat er zojuist vanuit het niets opeens een klein levend roze olifantje verscheen op mijn bureau dan zal je op basis van het causaliteitsprincipe dat niet aannemen. Het lijkt mij redelijk arbitrair om het causaliteitsprincipe dan opeens wel als zelf-evident te beschouwen.

Oh, verwerp ik dat op basis van het causaliteitsprincipe?

quote:
Dit is een filosofisch argument, daarbinnen zijn zelf-evidente uitspraken zeker wel gerechtvaardigd. Als overigens iemand in de wetenschap beweert 2+2=4, dan wordt dat ook als zelf-evident aangenomen.
2+2=4 is niet zelf evident. Er zijn boeken geschreven om dit wiskundig aan te tonen. En dus wat ik hierboven stelde, de premissen moeten beredeneerd worden alvorens logica tot een juist antwoord leidt.

quote:
Wat bedoel je? Dat de wetten van Newton zelf-evident zouden zijn?
De wetten zijn een onderbouwing voor causaliteit en daardoor niet zelf evident.
  dinsdag 14 april 2015 @ 14:37:15 #166
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151678518
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:55 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Hij lijkt dat in ieder geval te denken, aangezien hij het als ondersteuning gebruikt voor zijn hard-atheïstische stelling dat er geen god is. Wat op zich lastig te bewijzen is, natuurlijk. Dat geef ik dan weer meteen toe. Goden (of wat voor vage entiteiten oid dan ook) zouden zich in de één of andere onwaarneembare vorm ergens op kunnen houden. En dat is natuurlijk ook niet zijn doel met het onderzoek. Het is meer iets wat zijdelings speelt. Maar als jij daar inhoudelijk dingen uit kan halen die jouw visie ondersteunen staat dat je, zoals ik aangaf, natuurlijk vrij.
Top! Het draait een beetje om argumentatie, wat hij zegt volgt niet uit zijn wetenschappelijke kennis.

quote:
Ok, een metaforische interpretatie. Dat kan natuurlijk. In dat geval kan het eigenlijk ook niet anders dan dat het perfect samengaat. Als jij besluit verhaal 1 zo te interpreteren dat er precies verhaal 2 uit zou volgen en daarna beide verhalen aan blijft passen aan elkaar (jouw nieuwe inzicht in de bijbel past altijd naadloos op de huidige wetenschap of nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap zullen altijd naadloos passen op jouw interpretatie van genesis ) dan kan dat niet anders, nee.
Dat niet noodzakelijkerwijs, ik probeer de wetenschap gewoon lekker de wetenschap te laten, en een metaforische tekst ook lekker een metaforische tekst. Mochten ze elkaar tegenspreken dan hebben we een probleem, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

quote:
Dit is niet per se een argument tegen de één of de ander. Maar als er nu mensen zijn die nog in de Noorse goden geloven kunnen zij ook wel een metaforische betekenis geven aan hun scheppingsverhaal.

Dit is geen historisch verslag maar klopt met een beetje wilskracht en creativiteit precies met de oerknal en zal dat met de nodige creativiteit ook bij nieuwe inzichten blijven doen! Want die twee gedeeltes in het begin van dit verhaal zijn natuurlijk metaforische verwijzingen naar gewone en donkere materie. En laat donkere materie nou net een recente wetenschappelijke ontdekking zijn! Het was dus toch Odin...Metaforisch is m.i. een manier om een tekst net zolang te manipuleren totdat deze alles bewijst wat je maar wil. En het daarmee (zeker wetenschappelijk) dus totaal irrelevant maakt.

Het punt is dat je elke twee willekeurige verhalen dmv metaforen op elkaar kan laten aansluiten. En dat bewijst niks en voegt dus niks toe. Is vooral zonde van de energie (maar op zich wel grappig om te doen).
Een metaforisch verhaal kan je natuurlijk alleen als zodanig nemen, en er niet te vergaande conclusies uit trekken. Het begin van genesis zegt meer over de relatie van de mens tot god dan over de specifieke manier en tijdspanne waarin waarop dat is gebeurd. Maar ik geloof het natuurlijk niet omdat het er staat.

quote:
Dat het universum mogelijk of zelfs logischerwijs op een manier kan ontstaan waarop latere objecten dat mogelijk niet konden. Noem het onveroorzaakt, noem het veroorzaakt, noem het wat je wil, maar in ieder geval zonder het kunstmatig inplanten van een nog moeilijkere, niet waarneembare, niet controleerbare en op basis van in dit geval metaforische verslagen beschreven god.

Het kan van alles geweest zijn. Het eerlijke antwoord is: we weten het gewoon niet. Verder duidt geen enkele ontdekking voor zover ik weet in dat werkveld expliciet naar de waarschijnlijkheid van dat er DUS een wezen oid (Allah, Jahweh, oerkoe, Odin, voorvaderen) een hand in enig deel van het proces had.
De manier waarop iets is ontstaan maakt natuurlijk niet uit. Het is de vraag of het een oorzaak heeft, als je het met premisse 1 eens bent, dan is het antwoord altijd ja.

Mocht het universum een oorzaak hebben dan kunnen we vanuit deze conclusie nog niks zeggen over de aard van de oorzaak. Daar heb ik verdere argumentatie voor nodig.

quote:
Tnx! Ja bijvoorbeeld. Misschien vinden wetenschappers het nog wel uit (voorlopig niet denk ik). Jij zou de term die zij dan gebruiken voor die ontdekking waarschijnlijk god noemen. Of god daar weer achter plaatsen als oorzaak. Ik zie dat meer als claimen en labelen naar je eigen verhaal. In ieder geval verklaart dat niks maar roept het altijd alleen maar meer vragen op waarop je het antwoord hoogstwaarschijnlijk schuldig moet blijven. (Waarom? Waarvoor? Hoe? En dit en dat vers van de bijbel dan? Maar hoe moeten we nu Johannes 21:84 interpreteren en wat betekent dit voor genesis 1:7? etc etc etc).

Of denk je dat wetenschappers op een gegeven moment een scan van één of andere soort straling uitprinten en dat er dan op staat: ''jullie hebben me, ik was het JAHWEH, precies zoals Murvgeslagen in mij gelooft, zo heb ik het gedaan, dan weten jullie het nu eindelijk!'' Denk het niet! ;)
Éen van mijn onderbouwingen voor een eerste begin in de tijd was ook het probleem van oneindige regressie. Er moet zogegegd dus wel een eerste begin van de tijd zijn geweest, in dit, of een voorgelegen multiversum.

Wat ik met dit argument wil doen is aannemelijk maken dat alles wat bestaat een oorzaak heeft.Op dit moment van de discussie heb ik nog geen labeltjes er aan gehangen.

quote:
Dat zou kunnen. Ik heb, zoals je merkt, een beetje moeite met die term omdat ik niet precies weet waar ik ja op zeg als ik ja zou zeggen. Maar sowieso schieten woorden een beetje tekort denk ik om een situatie te beschrijven waarin tijd en ruimte en massa niet bestaan. Dus misschien is onveroorzaakt wel gewoon een goede term.

Het punt is gewoon dat we het niet weten. Dat is het. Gelovige mensen kunnen en mogen vinden dat hun god er desondanks achter zat. Omdat ze dat voelen. Of gedroomd hebben. Of omdat hun hele familie genezen is van kanker terwijl de artsen ze allemaal opgegeven hebben en iedereen toen ook nog eens de loterij won. Dat moet je allemaal zelf weten.

En anderen mogen denken dat het niet ''god'' maar een heel ander metafysisch wezen, namelijk een Kwlerb (jawel) achter zat die natuurlijk niet waargenomen kan worden omdat die boven de logica en waarnemingen staat maar tegelijk wel heel makkelijk aangetoond kan worden met logica en waarnemingen (en wat metaforen). Maar ik doe daar niet aan mee omdat ik daar geen enkele reden toe zie...
Ik snap dat je moeite hebt met het gebruik van het woord. Als je zegt dat het onveroorzaakt is zeg je in weze dat het zomaar, plots, zonder reden, is ontstaan. Een heel universum, jawel. :) Maar ik heb meer het idee dat je dat aangeeft omdat je de conclusie voor een god te ver vindt gaan dan dat de premissen van het argument niet kloppen.

Natuurlijk mogen mensen geloven en denken wat ze willen in deze context, maar denk je niet dat rationele argumentatie iemand kan helpen? Deze topicreeks draait op het idee dat geloof en intelligentie niet samen kan gaan, maar wat mij betreft is dat een kortzichtige uitspraak.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:08:53 #167
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151679407
Alle voorgaande punten: ok, helder.

quote:
Wat ik met dit argument wil doen is aannemelijk maken dat alles wat bestaat een oorzaak heeft.Op dit moment van de discussie heb ik nog geen labeltjes er aan gehangen.
Juist. Alles heeft een oorzaak. Ja, dat zou je haast wel zeggen, inderdaad. En ik begrijp dat dat lastig is om toe te passen op een situatie waarin helemaal niks was. En misschien is dat dan juist wel de uitzondering op de regel. Misschien is het enkel het begin van de regel, het ontstaan. Vandaar dat ik zei dat het problematisch is om regels die volslagen logisch lijken in het huidige universum toe te passen op een universum dat wellicht helemaal niet gebonden is aan de regels. Hoe moeilijk dat ook voor te stellen is.

Een klein voorbeeldje in die richting (en daarom ook zo interessant) zijn zwarte gaten. Er is een hele lijst bekend van die dingen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zwarte_gaten En wat daarin gebeurt tart (mogelijk, waarschijnlijk) een heleboel zaken die absoluut niet voor te stellen zijn in de rest van het heelal. Met betrekking tot zwaartekracht en tijd bijvoorbeeld. In die zin zijn het een soort mini-big bangs en mede daarom wordt er ook onderzoek naar gedaan. Maar ook dan voegt het m.i. niet veel toe om moeilijk te gaan doen met dat elk zwart gat (ook nog)een god heeft die zorgt voor die situaties. Of dat één god dat allemaal doet. Het zijn natuurlijke verschijningen die grotendeels onverklaard zijn.
Sterker nog, o.a. Einstein had ze theoretisch al wel voorspeld. Maar het duurde tot 1967 tot de eerste daadwerkelijk ontdekt werd! Het onderzoek hiernaar en naar de big bang staat dus pas in de kinderschoenen. Dus om nu al grote filosofische of theologische conclusies uit elke ontdekking of theorie te destilleren lijkt me alleen daarom al vrij zinloos. Ook omtrent gegoochel met zaken als oorzaak en gevolg in relatie tot het al dan niet ontbreken van tijd.

quote:
Ik snap dat je moeite hebt met het gebruik van het woord. Als je zegt dat het onveroorzaakt is zeg je in weze dat het zomaar, plots, zonder reden, is ontstaan. Een heel universum, jawel. :) Maar ik heb meer het idee dat je dat aangeeft omdat je de conclusie voor een god te ver vindt gaan dan dat de premissen van het argument niet kloppen.
Precies. Zo zou het best gegaan kunnen zijn. Dat is zelfs m.i. zelfs waarschijnlijk als je met 'reden' waarom bedoelt ipv hoe. Ik denk zomaar dat een waarom nooit gevonden gaat worden. En een hoe misschien ook wel niet. Maar een conclusie van god zie ik daar gewoon totaal los van staan. Tenzij we dus opeens wel overduidelijk en onweerlegbaar bewijs gaan vinden dat er sporen zijn van een specifieke entiteit als aanstichter. Zou wel tof zijn. Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. En ik denk eerlijk gezegd dat we voor zo'n oorzaak onze telescopen beter op het gebied tussen ons linker- en rechteroor kunnen richten dan op de achtergrondstraling.

Uit dat gebied zijn namelijk een stuk meer ''heilige'' en ''goddelijke'' verklaringen vandaan gekomen dan uit het heelal.

quote:
Natuurlijk mogen mensen geloven en denken wat ze willen in deze context, maar denk je niet dat rationele argumentatie iemand kan helpen? Deze topicreeks draait op het idee dat geloof en intelligentie niet samen kan gaan, maar wat mij betreft is dat een kortzichtige uitspraak.
Hoe bedoel je helpen?

En ik denk inderdaad dat slimme mensen intelligentere constructies kunnen bedenken voor het beargumenteren van geloof dan domme mensen. Als er geen intelligente gelovigen waren dan hadden we wellicht al die filosofische uitvluchten helemaal niet gehad en was het geloof misschien wel een stuk meer afgenomen. Wat dat betreft zijn de slimme gelovigen misschien wel de voornaamste profeten van hun goden ;).
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:21:41 #168
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151679783
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:43 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als ik beweer dat er zojuist vanuit het niets een pot goud op mijn bureau verscheen dan zal je dat waarschijnlijk af doen als onzin, op basis van het causaliteitsprincipe. Flink arbitrair om aan de ene kant te zeggen dat causale relaties niet zelf-evident zijn, en aan de andere kant wel op basis van causaties te denken.
Wat? :')

Ik helemaal nergens gezegd dat causale relaties niet zelf-evident zijn. Ik heb slechts gezegd dat jouw stelling "Alles wat begint te ontstaan heeft een oorzaak." niet zelf-evident is. Die stelling bewijst zichzelf namelijk niet. Er vallen daarbij nog een boel dingen af te vragen, niet in den minste: "Heeft alles wat begint te ontstaan wel degelijk een oorzaak?"

Jij lijkt twee dingen door elkaar te halen: het filosofische en het colloquiale gebruik van self evident. Je wijst voortdurend naar het colloquiale gebruik ("we hebben niets anders ervaren", "iedereen weet dat"), terwijl je het filosofische gebruik bedoelt ("we kunnen daaraan niet twijfelen").

Die stelling staat niet buiten kijf. Zoals ik al zei, mijn tegenargumenten tegen: "We kennen niets anders dan dingen die veroorzaakt zijn." Nu met extra uitleg, misschien dat je het dan eindelijk snapt:

- We kennen slechts materiële dingen die, door een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen door een immaterieel ding (i.e., een god) veroorzaakt zijn ontstaan.
Met andere woorden: als jij vindt dat we slechts uit mogen gaan van de dingen die we zelf hebben ervaren, mogen we niet uitgaan van veroorzaking door een immaterieel ding. Dat hebben we namelijk nog nooit ervaren. Als we niet uit mogen gaan van veroorzaking door een immaterieel ding, kunnen we later in het argument niet stellen dat een immateriële god de oorzaak is geweest.

- We kennen slechts materiële dingen die, uit een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen uit een immaterieel ding zijn ontstaan (i.e., creatio ex nihilo).
Met andere woorden: alles wat veroorzaakt is, is voortgekomen uit eerdere situaties. Als we alleen dingen mogen aannemen die we ervaren hebben, mogen we dus niet aannemen dat iets voortgekomen is uit niets. Dat betekent dat we later in het argument niet mogen stellen dat het universum uit het niets is voortgekomen (om het met dure woorden te zeggen: dat er creatio ex nihilo heeft plaatsgevonden).

Kortom: jouw argument je redenering verslaat verschillende conclusies later in je kosmologische argument. Je kunt daaraan dus vasthouden, je premisse laten staan en je conclusies laten vallen, of je kunt het loslaten waarna je premisse weer op losse poten staat.
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:22:11 #169
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151679800
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:16 schreef MrGuma het volgende:
Logica is een redeneerproces. Wanneer de premissen onjuist zijn, kom je tot verkeerde conclusies. Ook wanneer de logica correct wordt toegepast. Een logische statement is daardoor niet noodzakelijk zelf evident.
Eensch, de premissen moeten juist zijn. Maar als de premissen juist zijn, waarom volgt dan de conclusie? Alleen op basis van de zelf-evidentie van de logica.

quote:
Oh, verwerp ik dat op basis van het causaliteitsprincipe?
Dat idee had ik ja, zou ik zelf wel doen. Roze olifantjes, potten goud en simpele glazen wijn, komen niet onveroorzaakt op je bureau terecht. Op basis waarvan zou jij dat dan verwerpen?

quote:
Je kan zeggen wat je wil, of je er iets mee bereikt is het tweede. Iedereen roept dat we bewustzijn hebben maar vervolgens is niemand in staat hier iets concreets van te maken. En zolang men niet weet waar je het over hebt of wat het omvat, kan je niet stellen dat het zelf-evident is.
Het is enkel een voorbeeld van iets waarvan we het voor waar aannemen zonder dat wij daar bewijs voor hebben. Als jij bewustzijn enkel een leeg statement vindt, dan moeten we kijken naar andere voorbeelden. Wat mij betreft kunnen we alleen over bewustzijn praten omdat het zelf-evident is dat het bestaat. Maar we kunnen het maar beter in het midden laten liggen.

quote:
2+2=4 is niet zelf evident. Er zijn boeken geschreven om dit wiskundig aan te tonen. En dus wat ik hierboven stelde, de premissen moeten beredeneerd worden alvorens logica tot een juist antwoord leidt.
Je hebt gelijk, niet op de manier waarop ik bedoel. Er zijn meer zelf-evidente zaken, maar aangezien het een voorbeeld was, zal ik daar niet op doorgaan.

quote:
De wetten zijn een onderbouwing voor causaliteit en daardoor niet zelf evident.
Nee hoor, het is een uitwerking van causaliteit op een select gedeelte van de werkelijkheid.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:38:40 #170
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151680309
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:08 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Alle voorgaande punten: ok, helder.

[..]

Juist. Alles heeft een oorzaak. Ja, dat zou je haast wel zeggen, inderdaad. En ik begrijp dat dat lastig is om toe te passen op een situatie waarin helemaal niks was. En misschien is dat dan juist wel de uitzondering op de regel. Misschien is het enkel het begin van de regel, het ontstaan. Vandaar dat ik zei dat het problematisch is om regels die volslagen logisch lijken in het huidige universum toe te passen op een universum dat wellicht helemaal niet gebonden is aan de regels. Hoe moeilijk dat ook voor te stellen is.

Een klein voorbeeldje in die richting (en daarom ook zo interessant) zijn zwarte gaten. Er is een hele lijst bekend van die dingen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zwarte_gaten En wat daarin gebeurt tart (mogelijk, waarschijnlijk) een heleboel zaken die absoluut niet voor te stellen zijn in de rest van het heelal. Met betrekking tot zwaartekracht en tijd bijvoorbeeld. In die zin zijn het een soort mini-big bangs en mede daarom wordt er ook onderzoek naar gedaan. Maar ook dan voegt het m.i. niet veel toe om moeilijk te gaan doen met dat elk zwart gat (ook nog)een god heeft die zorgt voor die situaties. Of dat één god dat allemaal doet. Het zijn natuurlijke verschijningen die grotendeels onverklaard zijn.
Sterker nog, o.a. Einstein had ze theoretisch al wel voorspeld. Maar het duurde tot 1967 tot de eerste daadwerkelijk ontdekt werd! Het onderzoek hiernaar en naar de big bang staat dus pas in de kinderschoenen. Dus om nu al grote filosofische of theologische conclusies uit elke ontdekking of theorie te destilleren lijkt me alleen daarom al vrij zinloos. Ook omtrent gegoochel met zaken als oorzaak en gevolg in relatie tot het al dan niet ontbreken van tijd.
Ik denk dat je voorbeeld geen probleem is voor het argument. Zwarte gaten tarten op geen enkel ogenblik de natuurwetten, het zijn enkel bijzondere verschijnselen.

Mocht het universum een uitzondering zijn op de regel van causaliteit, dan is het plots en opeens ontstaan. De vraag die dan opkomt is, waarom ontstaan alleen universa plots onveroorzaakt? En geen flatgebouwen?
In mijn argumentatie vind ik het veel aannemelijker dat alles wat begint te ontstaan een oorzaak heeft, dan dat er specifieke uitzonderingsgevallen zijn. We hebben verder ook helemaal geen reden om te denken dat er uitzonderingsgevallen zijn.

quote:
Precies. Zo zou het best gegaan kunnen zijn. Dat is zelfs m.i. zelfs waarschijnlijk als je met 'reden' waarom bedoelt ipv hoe. Ik denk zomaar dat een waarom nooit gevonden gaat worden. En een hoe misschien ook wel niet. Maar een conclusie van god zie ik daar gewoon totaal los van staan. Tenzij we dus opeens wel overduidelijk en onweerlegbaar bewijs gaan vinden dat er sporen zijn van een specifieke entiteit als aanstichter. Zou wel tof zijn. Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. En ik denk eerlijk gezegd dat we voor zo'n oorzaak onze telescopen beter op het gebied tussen ons linker- en rechteroor kunnen richten dan op de achtergrondstraling.

Uit dat gebied zijn namelijk een stuk meer ''heilige'' en ''goddelijke'' verklaringen vandaan gekomen dan uit het heelal.
Ik ben het met je eens dat filosofische argumenten, ook al kunnen ze coherent en overtuigend zijn, toch wat missen. Niet dat ik denk dat de wetenschap God ergens zou kunnen ontdekken, maar dat zonder een soort van ervaring een argument enkel een argument blijft. Ik zou zelf lastig kunnen geloven als persoonlijke ervaring niet mee zou spelen.

quote:
Hoe bedoel je helpen?

En ik denk inderdaad dat slimme mensen intelligentere constructies kunnen bedenken voor het beargumenteren van geloof dan domme mensen. Als er geen intelligente gelovigen waren dan hadden we wellicht al die filosofische uitvluchten helemaal niet gehad en was het geloof misschien wel een stuk meer afgenomen. Wat dat betreft zijn de slimme gelovigen misschien wel de voornaamste profeten van hun goden ;).
Dat de interne coherentie van waar je in gelooft en de coherentie met datgene om je heen zodanig is dat het je niet aan het twijfelen doet brengen. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor rationele argumenten en kunnen daardoor toch in god gaan geloven. De bekende (wijlen) christelijke geleerde C.S. Lewis is juist door het overdenken van het morele argument tot geloof gekomen, hij zag dat de natuur en evolutie tot niet tot objectieve morele waarden kan leiden.

Ik vind het wel een interessante gedachte die je opgooit. Waarom ervaar je dit soort argumenten als “uitvluchten”?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:42:46 #171
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151680423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:38 schreef Murvgeslagen het volgende:
In mijn argumentatie vind ik het veel aannemelijker dat alles wat begint te ontstaan een oorzaak heeft, dan dat er specifieke uitzonderingsgevallen zijn. We hebben verder ook helemaal geen reden om te denken dat er uitzonderingsgevallen zijn.
De voor de hand liggende vraag is dan waarom God niet begon te ontstaan en daarmee geen oorzaak nodig heeft. Als hij een bepaalde eigenschap heeft die deze uitzondering verklaart, waarom kan alleen God die eigenschap dan hebben en niet het universum an sich?
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:44:41 #172
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_151680470
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:38 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat de interne coherentie van waar je in gelooft en de coherentie met datgene om je heen zodanig is dat het je niet aan het twijfelen doet brengen. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor rationele argumenten en kunnen daardoor toch in god gaan geloven. De bekende (wijlen) christelijke geleerde C.S. Lewis is juist door het overdenken van het morele argument tot geloof gekomen, hij zag dat de natuur en evolutie tot niet tot objectieve morele waarden kan leiden.
Kan het geloof dit dan wel? Ieder geloof vertoont immers een bepaalde evolutie in moreel opzicht.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_151680645
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:08 schreef Uitstekelbaars het volgende:

En ik denk inderdaad dat slimme mensen intelligentere constructies kunnen bedenken voor het beargumenteren van geloof dan domme mensen. Als er geen intelligente gelovigen waren dan hadden we wellicht al die filosofische uitvluchten helemaal niet gehad en was het geloof misschien wel een stuk meer afgenomen. Wat dat betreft zijn de slimme gelovigen misschien wel de voornaamste profeten van hun goden ;).
Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:53:17 #174
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151680696
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 13:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

eh hallo, vraagt en u zal gegeven worden...toch?
Zie ik eruit als jouw persoonlijke God? :D

Anders dan dat..je uitspraak klopt als een bus, een eerste vereiste is natuurlijk wel dat je geloof hecht aan de waarde van het stellen van de vraag en geloof hecht aan het feit dat je antwoord zult krijgen.

Wat ook niet onbelangrijk is om je daarbij te realiseren dat je het in het geloof over de geestelijke werkelijkheid hebt, materie heeft daarin vanzelfsprekend een andere functie.
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:53:54 #175
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151680709
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
Emotie is dan ook de enige reden om te geloven. Iedereen die oprecht op zoek is naar intellectueel onderbouwde wereldbeelden zal nooit tot religie komen. Iemand die oprecht op zoek is naar geruststellende wereldbeelden, kan nog wel eens bij religie uitkomen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:56:32 #176
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151680771
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
Tricky stelling dit, is niet juist alles wat jij doet in de materiele wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ? :D
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:58:03 #177
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151680804
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat? :')

Ik helemaal nergens gezegd dat causale relaties niet zelf-evident zijn. Ik heb slechts gezegd dat jouw stelling "Alles wat begint te ontstaan heeft een oorzaak." niet zelf-evident is. Die stelling bewijst zichzelf namelijk niet.
Zelf-evidente zaken in filosofische zin zijn per definitie niet te bewijzen. Waarom vraag je dan om bewijs?

quote:
Er vallen daarbij nog een boel dingen af te vragen, niet in den minste: "Heeft alles wat begint te ontstaan wel degelijk een oorzaak?"
Dingen afvragen betekent natuurlijk niet dat de vragen zin hebben om te stellen, zeker niet in het geval van zelf-evidente dingen. “Is de wet van non-contradicitie wel altijd geldig?”

quote:
Jij lijkt twee dingen door elkaar te halen: het filosofische en het colloquiale gebruik van self evident. Je wijst voortdurend naar het colloquiale gebruik ("we hebben niets anders ervaren", "iedereen weet dat"), terwijl je het filosofische gebruik bedoelt ("we kunnen daaraan niet twijfelen").
Ik doel inderdaad op het filosofische gebruik van het woord. Echter hebben bepaalde mensen vragen gesteld bij de geldigheid van “het niet kunnen twijfelen”.
Dus moeten we kijken welke redenen we hebben om er aan te twijfelen, en die zijn er niet.

quote:
Die stelling staat niet buiten kijf. Zoals ik al zei, mijn tegenargumenten tegen: "We kennen niets anders dan dingen die veroorzaakt zijn." Nu met extra uitleg, misschien dat je het dan eindelijk snapt:

- We kennen slechts materiële dingen die, door een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen door een immaterieel ding (i.e., een god) veroorzaakt zijn ontstaan.
Met andere woorden: als jij vindt dat we slechts uit mogen gaan van de dingen die we zelf hebben ervaren, mogen we niet uitgaan van veroorzaking door een immaterieel ding. Dat hebben we namelijk nog nooit ervaren. Als we niet uit mogen gaan van veroorzaking door een immaterieel ding, kunnen we later in het argument niet stellen dat een immateriële god de oorzaak is geweest.
Dit is geen kritiek op één van de premissen. Het is mij dan ook niet duidelijk in welke relatie ik dit moet zien tot het argument.

quote:
- We kennen slechts materiële dingen die, uit een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen uit een immaterieel ding zijn ontstaan (i.e., creatio ex nihilo).
Met andere woorden: alles wat veroorzaakt is, is voortgekomen uit eerdere situaties. Als we alleen dingen mogen aannemen die we ervaren hebben, mogen we dus niet aannemen dat iets voortgekomen is uit niets. Dat betekent dat we later in het argument niet mogen stellen dat het universum uit het niets is voortgekomen (om het met dure woorden te zeggen: dat er creatio ex nihilo heeft plaatsgevonden).
Wat bedoel je hier precies mee? Het lijkt geen kritiek te zijn op de eerste of tweede premise.

quote:
Kortom: jouw argument je redenering verslaat verschillende conclusies later in je kosmologische argument. Je kunt daaraan dus vasthouden, je premisse laten staan en je conclusies laten vallen, of je kunt het loslaten waarna je premisse weer op losse poten staat.
We hebben nu enkel deze premissen en daaruit volgt een conclusie. Ik begrijp niet wat je bedoelt met andere conclusies die dit onder druk zouden zetten, die hebben we immers niet.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:58:39 #178
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_151680817
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:53 schreef Jappie het volgende:

[..]

Zie ik eruit als jouw persoonlijke God? :D
Geen idee, heb je een lekker vrouwenlijf? :9
quote:
Anders dan dat..je uitspraak klopt als een bus, een eerste vereiste is natuurlijk wel dat je geloof hecht aan de waarde van het stellen van de vraag en geloof hecht aan het feit dat je antwoord zult krijgen.

Wat ook niet onbelangrijk is om je daarbij te realiseren dat je het in het geloof over de geestelijke werkelijkheid hebt, materie heeft daarin vanzelfsprekend een andere functie.
Oh ik geloof wel in het goddelijke in de mens. In die zin geloof ik zelfs in (de spirituele) Jezus.
pi_151680846
C S Lewis is trouwens bij uitstek een voorbeeld van een existentiële gelovige , maw iemand die tot geloof is gekomen op basis van een verlangen en niet door rationele argumenten.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_151680940
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:56 schreef Jappie het volgende:

[..]

Tricky stelling dit, is niet juist alles wat jij doet in de materiele wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ? :D
Wat voor zin heeft het gebruik van het woord 'materieel' in deze vraag? Is jouw vraag iets anders dan:

"is niet juist alles wat jij doet in de wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ? :D "
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:04:34 #181
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151680961
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:58 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zelf-evidente zaken in filosofische zin zijn per definitie niet te bewijzen. Waarom vraag je dan om bewijs?
Omdat je stelling niet zelf-evident is!
quote:
[..]

Dingen afvragen betekent natuurlijk niet dat de vragen zin hebben om te stellen, zeker niet in het geval van zelf-evidente dingen. “Is de wet van non-contradicitie wel altijd geldig?”
In dit geval heeft het wel degelijk zin om die vragen te stellen, want je stelling is niet zelf-evident.
quote:
[..]

Ik doel inderdaad op het filosofische gebruik van het woord. Echter hebben bepaalde mensen vragen gesteld bij de geldigheid van “het niet kunnen twijfelen”.
Dus moeten we kijken welke redenen we hebben om er aan te twijfelen, en die zijn er niet.
Die zijn er wel degelijk. Het is logisch gezien namelijk perfect mogelijk dat er dingen zonder oorzaak beginnen te ontstaan. Dus je stelling is niet zelf-evident.
quote:
[..]

Dit is geen kritiek op één van de premissen. Het is mij dan ook niet duidelijk in welke relatie ik dit moet zien tot het argument.
Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden.
quote:
[..]

Wat bedoel je hier precies mee? Het lijkt geen kritiek te zijn op de eerste of tweede premise.
Zie boven.
quote:
[..]

We hebben nu enkel deze premissen en daaruit volgt een conclusie. Ik begrijp niet wat je bedoelt met andere conclusies die dit onder druk zouden zetten, die hebben we immers niet.
Zie boven.
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:06:59 #182
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151681042
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:44 schreef TitusPullo het volgende:
Kan het geloof dit dan wel? Ieder geloof vertoont immers een bepaalde evolutie in moreel opzicht.
Er is een verschil tussen objectieve morele regels (als je dat aannemelijk vind) en een subjectieve kant. Een goed voorbeeld hiervan is de morele regel “het doden van onschuldige mensen is slecht”. Deze zal ieder mens als objectief waar aannemen, alleen zal er veel discussie zijn over het woordje onschuldig. De discussie over ‘onschuld’ doet echter niets af aan de objectiviteit van de regel.

Mocht je niet herkennen dat het objectief is, maar beschrijven als een mening/ krachtige illusie, dan volgt de conclusie inderdaad niet. Je eigen morele oordeelsvermogen staat dan wel flink op losse schroeven.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:13:23 #183
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151681215
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:42 schreef Terra-jin het volgende:

De voor de hand liggende vraag is dan waarom God niet begon te ontstaan en daarmee geen oorzaak nodig heeft. Als hij een bepaalde eigenschap heeft die deze uitzondering verklaart, waarom kan alleen God die eigenschap dan hebben en niet het universum an sich?
Goede vraag!

Uit het argument volgt natuurlijk niet dat er geen dingen zijn die niet ontstaan zijn, dus het is geen kritiek op het KCA.

Als we het KCA aannemen dan concluderen we dat het universum is begonnen te ontstaan en een oorzaak heeft. Aangezien de tijd begon met het universum, betekent dat de oorzaak van het universum tijdloos moet zijn, ofwel gewoon bestaat/’is’. Het universum heeft zelf deze eigenschap niet.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151681339
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 15:22 schreef Murvgeslagen het volgende:

Dat idee had ik ja, zou ik zelf wel doen. Roze olifantjes, potten goud en simpele glazen wijn, komen niet onveroorzaakt op je bureau terecht. Op basis waarvan zou jij dat dan verwerpen?

Op basis van jouw hallucinaties. En nogmaals, ook al berust ik mij op het causaliteitsprincipe, dan betekent dit nog niet dat dit noodzakelijk is voor alles. Het lijkt te gelden voor alles wat wij op dit moment kunnen waarnemen.

quote:
Het is enkel een voorbeeld van iets waarvan we het voor waar aannemen zonder dat wij daar bewijs voor hebben. Als jij bewustzijn enkel een leeg statement vindt, dan moeten we kijken naar andere voorbeelden. Wat mij betreft kunnen we alleen over bewustzijn praten omdat het zelf-evident is dat het bestaat. Maar we kunnen het maar beter in het midden laten liggen.

Je hebt gelijk, niet op de manier waarop ik bedoel. Er zijn meer zelf-evidente zaken, maar aangezien het een voorbeeld was, zal ik daar niet op doorgaan.
Dus je voorbeelden zijn niet zelf evident maar er is nog steeds sprake van een zelf evidentie?

quote:
Nee hoor, het is een uitwerking van causaliteit op een select gedeelte van de werkelijkheid.
Hoe groot dit deel ook moge zijn, het is nog altijd een uitwerking van causaliteit. Ergo, niet zelf evident.

Nu mag jij aan mij vertellen hoe select deze uitwerking is op de werkelijkheid. Gelieve te beginnen bij wat werkelijkheid is en wat dit omvat.

Edit:
Ik zie dat Sir_Ciappelletto hetzelfde punt probeert te maken:
"Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden."

Ik probeer duidelijk te maken dat onze premissen gebaseerd zijn op wat wij weten en zich daar ook direct op beperken. Dat maakt een premisse daarom niet zelf evident.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:06 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen objectieve morele regels (als je dat aannemelijk vind) en een subjectieve kant. Een goed voorbeeld hiervan is de morele regel “het doden van onschuldige mensen is slecht”. Deze zal ieder mens als objectief waar aannemen, alleen zal er veel discussie zijn over het woordje onschuldig. De discussie over ‘onschuld’ doet echter niets af aan de objectiviteit van de regel.

Mocht je niet herkennen dat het objectief is, maar beschrijven als een mening/ krachtige illusie, dan volgt de conclusie inderdaad niet. Je eigen morele oordeelsvermogen staat dan wel flink op losse schroeven.
Waarom?

[ Bericht 15% gewijzigd door MrGuma op 14-04-2015 16:26:03 ]
pi_151681512
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:13 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Goede vraag!

Uit het argument volgt natuurlijk niet dat er geen dingen zijn die niet ontstaan zijn, dus het is geen kritiek op het KCA.

Als we het KCA aannemen dan concluderen we dat het universum is begonnen te ontstaan en een oorzaak heeft. Aangezien de tijd begon met het universum, betekent dat de oorzaak van het universum tijdloos moet zijn, ofwel gewoon bestaat/’is’. Het universum heeft zelf deze eigenschap niet.
KCA?
pi_151681523
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:06 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen objectieve morele regels (als je dat aannemelijk vind) en een subjectieve kant. Een goed voorbeeld hiervan is de morele regel “het doden van onschuldige mensen is slecht”. Deze zal ieder mens als objectief waar aannemen, alleen zal er veel discussie zijn over het woordje onschuldig. De discussie over ‘onschuld’ doet echter niets af aan de objectiviteit van de regel.

Mocht je niet herkennen dat het objectief is, maar beschrijven als een mening/ krachtige illusie, dan volgt de conclusie inderdaad niet. Je eigen morele oordeelsvermogen staat dan wel flink op losse schroeven.
Nee hoor.

Neem het volgende voorbeeld. (vereenvoudigd hypothetisch scenario om een punt te maken)

Op een onbewoond eiland spoelen 100 mensen aan. Er is geen middel om het eiland te verlaten
Er is duurzaam eten voor 20 mensen.

Als alle 100 mensen het eten gaan gebruiken, is het snel op en verliest het eiland zelfs het vermogen om 20 te voeden, en zal er voedsel zijn voor 0 mensen. Allen gaan dood van de honger.

Hier kun je prima het standpunt verdedigen dat het goed is om 80 onschuldige mensen te doden zodat de overgebleven 20 blijven leven. Want je kunt stellen dat 80 doden minder erg is dan 100 doden.

NB: ik claim niet dat dat standpunt het beste is. Je mag ook van mening zijn dat het beter is om dan maar allemaal om te komen dan 80 onschuldigen op te offeren. Ik wil slechts aangeven dat het niet zo simpel is als jouw bewering.

Nog een voorbeeld: het Kuifje album 'Mannen op de maan.'

De raket heeft zuurstof voor 4 mensen en een hond , maar door het plot zitten er 7 mensen en de hond in de raket. Hierdoor dreigen allen te stikken omdat de zuurstofvoorraad te klein is en opraakt voor ze de aarde bereiken. Iedereen gaat dus dood.

Totdat 1 zich opoffert en zelfmoord pleegt, waardoor de anderen het net halen. Dit scenario kun je een beetje aanpassen als er geen vrijwilliger is en dan is het mogelijk om het standpunt in te nemen dat 1 iemand doodmaken beter is dan allemaal dood gaan.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:28:29 #187
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_151681612
quote:
Ik denk dat je voorbeeld geen probleem is voor het argument. Zwarte gaten tarten op geen enkel ogenblik de natuurwetten, het zijn enkel bijzondere verschijnselen.
Ze tarten wel de natuurwetten aangezien ons huidige niveau van kennis en theorieën niet voldoende kan omschrijven wat daar gaande is.

Snaartheorie is de extreemste vorm van theoretische fysica en de belangrijkste kandidaat voor een kwantummechanische beschrijving van de zwaartekracht. Dat is nodig omdat de huidige theorieën, in het bijzonder de relativiteitstheorie, onvolledig zijn. Snaartheorie werkt niet met elektronen of quarks maar met een soort mini-elastiekjes die op allerlei wijzen kunnen trillen. Alle verschillende elementaire deeltjes om ons heen zouden dan ontstaan als de trillingen van één enkele snaar, zoals de boventonen van een vioolsnaar. Op deze wijze is het mogelijk de zwaartekracht volgens de wetten van de kwantummechanica te beschrijven. Met dat uitgangspunt kan snaartheorie bijvoorbeeld extreem zware én erg kleine objecten beschrijven, zoals zwarte gaten en het universum vlak na de oerknal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie

Zowel zwarte gaten als het beginnende universum vallen in de categorie: onbegrijpelijk (op dit moment). Je kan ze wel een algemene beschrijving geven zoals bijzonder of bestaande wetten tartend maar wat er inhoudelijk gaande is of was weten we niet (tot in detail). En wellicht zijn zwarte gaten ook een uitzondering op de regel ( dit was wat ik eigenlijk bedoelde maar vergeten was te typen). Net als de vraag: ''wat kwam er VOOR het heelal''? Is het dan zinloos om te vragen wat er NA een val in een zwart gat is. Ook tijd houdt daar op namelijk. En dat is vrij uitzonderlijk. Maar kan dus wel.

quote:
Mocht het universum een uitzondering zijn op de regel van causaliteit, dan is het plots en opeens ontstaan. De vraag die dan opkomt is, waarom ontstaan alleen universa plots onveroorzaakt? En geen flatgebouwen?
In mijn argumentatie vind ik het veel aannemelijker dat alles wat begint te ontstaan een oorzaak heeft, dan dat er specifieke uitzonderingsgevallen zijn. We hebben verder ook helemaal geen reden om te denken dat er uitzonderingsgevallen zijn.
Niet mee eens. Je zegt het toch al? Omdat het begin van het universum de enige uitzondering is. En flatgebouwen niet. Dus zou het universum geen oorzaak kunnen hebben en iets in een zwart gat geen gevolg. De reden hiervoor is omdat bij het begin van het universum geen tijd was en dus logischerwijs er ook niet voor kon plaatsvinden. Daarna uiteraard wel en heb je dus een voor en een na.

quote:
Dat de interne coherentie van waar je in gelooft en de coherentie met datgene om je heen zodanig is dat het je niet aan het twijfelen doet brengen. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor rationele argumenten en kunnen daardoor toch in god gaan geloven. De bekende (wijlen) christelijke geleerde C.S. Lewis is juist door het overdenken van het morele argument tot geloof gekomen, hij zag dat de natuur en evolutie tot niet tot objectieve morele waarden kan leiden.

Ik vind het wel een interessante gedachte die je opgooit. Waarom ervaar je dit soort argumenten als “uitvluchten”?
Omdat ze volgens mij fout zijn, natuurlijk ;). En meestal in de categorie zijn ''maar god is gewoon niet logisch!'' En vervolgens gaan mensen wel weer bidden in de hoop dat ze wat krijgen. En denken ze überhaupt dat logica voor de rest dan wel een rol speelt bij god. terwijl ze net verklaard hebben dat hun god niet logisch is. Waarom ze dat doen? Geen idee...Blijkbaar kun je als gelovige soms in een discussie in alle oprechtheid A verklaren en daarna B doen.

En dan krijg je opeens toch weer een hele discussie over premissen en wetenschap en kennis en waarheid en kritisch denken en afwijkingen in meetapparatuur bij dateringsmethodes. Totdat gelovigen weer tot de conclusie komen: ''het IS nou eenmaal niet logisch en je moet het VOELEN''. En de volgende komt dan alweer met als C dan F minus P tenzij R = god en dan begint het riedeltje weer van voren af aan...

Al die argumenten van: ''god is goed op een manier die wij niet begrijpen'', ''dat voel ik nou eenmaal zo'', ''God kan alles maar ook weer niet natuurlijk maar toch weer wel want hij is almachtig maar dat betekent natuurlijk niet dat hij ALLES kan (bij het probleem van almachtigheid)'' etc etc zijn in mijn ogen pogingen om met zeer vergezochte en kromme redenaties het beeld dat mensen zelf in hun hoofd van god scheppen te redden en/of bij te stellen bij confrontatie met (logische) tegenstrijdigheden uit de fysieke wereld. Uitvluchten dus.

quote:
De bekende (wijlen) christelijke geleerde C.S. Lewis is juist door het overdenken van het morele argument tot geloof gekomen, hij zag dat de natuur en evolutie tot niet tot objectieve morele waarden kan leiden.
Net als de hele heelal-discussie vind ik de moraal discussie totaal niks toevoegen aan argumenten voor het daadwerkelijk bestaan van een bepaalde god. Bewijs eerst maar dat er een absolute moraal is. Oh, je hebt een oud boek met regels gevonden. Daar heb ik er ook een paar duizend van gezien. En hoe bewijst dit nu dat er DUS een god is die verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk extern (buiten onszelf) laten ontstaan van zo'n set regels? En dat dit ook precies gedaan is door een god die op dit moment te geloven valt? Misschien was het Zeus wel. Dat kun je gewoonweg niet weten. Als we dus al een absolute moraal kunnen ontdekken in de eerste plaats. Is dat de bijbel? Of staat het op een komeet gegraveerd of was het mijn boodschappenlijstje?

Dus net als met het heelal: hoe het precies zit? Geen idee. We weten niet precies waar het heelal vandaan komt en we weten niet precies waar de moraal vandaan komt. Maar het proberen in te passen van een idee van één of andere godheid omdat je een boek gelezen hebt en daarna roepen: ''tadaah dat is DE oplossing'' verklaart precies helemaal 0.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:30:26 #188
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151681658
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Omdat je stelling niet zelf-evident is!
Jawel. Ik ken geen manier om voor de causaliteit van dingen te bewijzen, en toch is het duidelijk dat er zoiets als causaliteit is

Maar er is natuurlijk geen manier om te bewijzen dat dingen zelf evident zijn, dus als je dat niet accepteert dan houd het op. Voor ieder wie het wel zelf-evident is, kan eventueel wel wat met het argument.

quote:
In dit geval heeft het wel degelijk zin om die vragen te stellen, want je stelling is niet zelf-evident.
Nee, je kunt nooit bewijzen dat dingen zelf-evident zijn. Als jij daadwerkelijk het idee hebt dat dingen zo maar uit het niets kunnen ontstaan, dan houd de discussie natuurlijk een beetje op.

quote:
Die zijn er wel degelijk. Het is logisch gezien namelijk perfect mogelijk dat er dingen zonder oorzaak beginnen te ontstaan. Dus je stelling is niet zelf-evident.
Hoe is dat logisch? Ik zie niet in hoe het logisch is dat dingen zonder oorzaak ontstaan.

quote:
Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden.
Ik denk niet dat we hem kunnen verfijnen. Als je hem kunt verfijnen, kan je dan misschien een betere stelling neerzetten dan premisse 1?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:39:19 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151681887
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:30 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Jawel. Ik ken geen manier om voor de causaliteit van dingen te bewijzen, en toch is het duidelijk dat er zoiets als causaliteit is

Maar er is natuurlijk geen manier om te bewijzen dat dingen zelf evident zijn, dus als je dat niet accepteert dan houd het op. Voor ieder wie het wel zelf-evident is, kan eventueel wel wat met het argument.
Je stelling gaat verder dan zeggen dat causaliteit bestaat. Je beweert ook dat alles eraan onderhevig is. En dat is simpelweg niet zelf-evident.
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:47:49 #190
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151682162
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
W1: Ten eerste is God nog niet geconcludeerd, enkel een oorzaak van het universum. Daarnaast maakt het argument geen uitzondering omdat het niet over “alle dingen” spreekt, maar over “alles wat begint te ontstaan. Als de premisse kloppen, dan klopt de conclusie. En inderdaad, het houd ruimte over voor onveroorzaakte dingen.
Als je enkel een oorzaak hebt geconcludeerd, wat is dan de waarde van dit argument voor de theïst? De atheïst kan het hier volledig mee eens zijn, zonder zich aan theïsme te wagen. Het onveroorzaakte kan bijvoorbeeld een fysica-principe zijn van 't een of ander (voer hier uw sciency-quantum-babble in).

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het morele argument
--------------------------------------------------------
P1: Objectieve morele waarden en plichten bestaan
P2: Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden en plichten.
C: God bestaat.
Kan je die tweede premisse wat beter onderbouwen? Er zijn genoeg denkers die menen dat objectieve waarden bestaan zonder God.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dit is zeker geen argument om andere mensen mee te overtuigen, maar wel één zeer sterk argument om zelf te geloven in een God, zeker in combinatie met de andere rationele argumenten.
You yourself are the easiest person to fool.
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:50:47 #191
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151682269
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:18 schreef MrGuma het volgende:
Op basis van jouw hallucinaties. En nogmaals, ook al berust ik mij op het causaliteitsprincipe, dan betekent dit nog niet dat dit noodzakelijk is voor alles. Het lijkt te gelden voor alles wat wij op dit moment kunnen waarnemen.
De vraag is waarom jij denkt dat het hallucinaties zijn, de meeste mensen hallucineren niet doorgaans, dus waarom ik nu wel met die pot goud?

En inderdaad, causaliteit heeft te maken met alles wat we waarnemen.

quote:
Dus je voorbeelden zijn niet zelf evident maar er is nog steeds sprake van een zelf evidentie?
Ze zijn wel zelf-evident, maar om niet in een eindeloze discussie te raken over het bestaan van zelf-evidente dingen is het makkelijker om sommige voorbeelden te schrappen.

quote:
Hoe groot dit deel ook moge zijn, het is nog altijd een uitwerking van causaliteit. Ergo, niet zelf evident.

Nu mag jij aan mij vertellen hoe select deze uitwerking is op de werkelijkheid. Gelieve te beginnen bij wat werkelijkheid is en wat dit omvat.

Edit:
Ik zie dat Sir_Ciappelletto hetzelfde punt probeert te maken:
"Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden."

Ik probeer duidelijk te maken dat onze premissen gebaseerd zijn op wat wij weten en zich daar ook direct op beperken. Dat maakt een premisse daarom niet zelf evident.
Een uitwerking van iets betekent niet dat het niet zelf-evident is, dat is onzin. Ik hoef daarom ook verder niet uit te leggen wat de wetten van newton zijn, het heeft niets met het argument te maken.

Ik zeg niet dat we de premissen als zelf-evident moeten aanvaarden omdat we nooit iets anders hebben meegemaakt. Ik geef juist tegen-intuïtieve voorbeelden om te laten zien dat we geen reden hebben om het kritiekpunt aan te nemen.

quote:
Waarom?
Als je concludeert dat het subjectief is, ofwel een mening betreft, dan is elke moreel oordeel een machtsspelletje en niet een vraag over goed of fout.

Thomas Merton omschrijft het treffend als volgt:
"In the name of whom or what do you ask me to behave? Why should I go to the inconvenience of denying myself the satisfactions I desire in the name of some standard that exists only in your imagination? Why should I worship the fictions that you have imposed on me in the name of nothing?"
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151682284
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:30 schreef Murvgeslagen het volgende:

Het morele argument
--------------------------------------------------------
P1: Objectieve morele waarden en plichten bestaan
P2: Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden en plichten.
C: God bestaat
Ik had niet gezien. Maar dit is precies wat ik bedoel met logische opeenvolgende conclusies trekken op verkeerde premissen; en dus een verkeerde conclusie.
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:53:11 #193
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151682320
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:25 schreef MrGuma het volgende:
KCA?
Kalam Cosmological argument.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:51 schreef MrGuma het volgende:
Ik had niet gezien. Maar dit is precies wat ik bedoel met logische opeenvolgende conclusies trekken op verkeerde premissen; en dus een verkeerde conclusie.
Het is makkelijk op voorhand te zeggen dat een argument niet klopt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:01:26 #194
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151682544
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:25 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Nee hoor.

Neem het volgende voorbeeld. (vereenvoudigd hypothetisch scenario om een punt te maken)

[…]

Totdat 1 zich opoffert en zelfmoord pleegt, waardoor de anderen het net halen. Dit scenario kun je een beetje aanpassen als er geen vrijwilliger is en dan is het mogelijk om het standpunt in te nemen dat 1 iemand doodmaken beter is dan allemaal dood gaan.
Hoezo is het nu opeens moreel om onschuldige mensen te doden? (Even er van uitgaande dat er geen sprake is van een vrije keuze). Wat mij betreft is het hier nog steeds immoreel. Wel zou je kunnen argumenteren dat het de morele plicht is voor bepaalde mensen om zich op te geven als vrijwilliger.

Je zou een zelfde voorbeeld kunnen maken met 2 mannen en 2 vrouwen op een eiland. Stel dat de enige manier om nakomelingen te krijgen verkrachting is, is verkrachting dan opeens gerechtvaardigd of zelfs een morele plicht? Wat mij betreft is verkrachting altijd slecht, ongeacht de omstandigheden.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151682902
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:01 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Hoezo is het nu opeens moreel om onschuldige mensen te doden?

Dat lijkt me duidelijk, omdat het doden van 1 persoon het overleven van x andere personen garandeert.

quote:
(Even er van uitgaande dat er geen sprake is van een vrije keuze). Wat mij betreft is het hier nog steeds immoreel. Wel zou je kunnen argumenteren dat het de morele plicht is voor bepaalde mensen om zich op te geven als vrijwilliger.

Ik zei niet dat het standpunt 'we doden iemand' het ENIGE morele standpunt is. Maar het is te verdedigen. Net zoals 'Nee dat kunnen we niet maken, dan maar allemaal omkomen.' ook te verdedigen is.

Het hele voorbeeld dient slechts om duidelijk te maken dat jouw “het doden van onschuldige mensen is slecht” te kort door de bocht is. Wederom iets dat niet zo 'self-evident' is als jij denkt
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_151682945
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:50 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

De vraag is waarom jij denkt dat het hallucinaties zijn, de meeste mensen hallucineren niet doorgaans, dus waarom ik nu wel met die pot goud?

En inderdaad, causaliteit heeft te maken met alles wat we waarnemen.

Omdat, zoals jij al mooi aangaf, mijn intuïtie zegt dat het niet mogelijk is. En daarop counter ik, nogmaals, intuïtie staat niet gelijk aan 'waarheid'. Omdat ik zeg dat het niet klopt, betekent niet dat dit ook zo is.

quote:
Ze zijn wel zelf-evident, maar om niet in een eindeloze discussie te raken over het bestaan van zelf-evidente dingen is het makkelijker om sommige voorbeelden te schrappen.
Dat is nu juist wel het punt. Jij stelt dat er zelf evidentie is, ik ben daar niet zeker van. Dus dan zijn er juist voorbeelden nodig.
quote:
Een uitwerking van iets betekent niet dat het niet zelf-evident is, dat is onzin. Ik hoef daarom ook verder niet uit te leggen wat de wetten van newton zijn, het heeft niets met het argument te maken.
Zelf evident betekent dat het duidelijk is zonder dat je daar evidentie voor nodig hebt. Met de wetten van Newton laat ik zien dat er evidentie is waarom bepaalde stappen volgen en wat hier aan ten grondslag ligt. Van hieruit kan je regels vinden waar deze causaliteit aan moet voldoen. Wanneer er voorwaarden zijn om aan causaliteit te voldoen, kan je toch niet stellen dat deze zelf evident zijn?

quote:
Ik zeg niet dat we de premissen als zelf-evident moeten aanvaarden omdat we nooit iets anders hebben meegemaakt. Ik geef juist tegen-intuïtieve voorbeelden om te laten zien dat we geen reden hebben om het kritiekpunt aan te nemen.
Kan je dit toelichten? Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.
quote:
Als je concludeert dat het subjectief is, ofwel een mening betreft, dan is elke moreel oordeel een machtsspelletje en niet een vraag over goed of fout.
Dat ligt volledig in lijn met elkaar. Moraliteit is een mening, de mening wordt doorgedrukt door de sterkste. Waarom is dit dan plots geen moraliteit meer? De sterkste is nog steeds van mening dat zijn acties goed of slecht zijn. Hetzelfde geldt voor de zwakste.

quote:
Thomas Merton omschrijft het treffend als volgt:
"In the name of whom or what do you ask me to behave? Why should I go to the inconvenience of denying myself the satisfactions I desire in the name of some standard that exists only in your imagination? Why should I worship the fictions that you have imposed on me in the name of nothing?"
Hartstikke leuke quote, wat nu? Ik zie niet waarom dit inhoud dat dit argumentatie is voor een objectieve moraliteit. Of een argument tegen subjectiviteit.
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:19:52 #197
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151682974
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:03 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Wat voor zin heeft het gebruik van het woord 'materieel' in deze vraag? Is jouw vraag iets anders dan:

"is niet juist alles wat jij doet in de wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ? :D "
Suit yourself ik heb geen voorkeur..het is in ieder geval idioot om "geloof" daarin een status aparte te geven.
pi_151683019
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:53 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Kalam Cosmological argument.

[..]

Het is makkelijk op voorhand te zeggen dat een argument niet klopt.
Niet heel raar toch? De premissen dienen eerst onderbouwd (aangetoond te worden dat ze bestaan) te zijn alvorens een argument klopt. Zoals ik dus al eerder stelde, logica is leuk en aardig maar leidt tot inhoudelijk foutieve conclusies wanneer de premissen onjuist zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:01 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Hoezo is het nu opeens moreel om onschuldige mensen te doden? (Even er van uitgaande dat er geen sprake is van een vrije keuze). Wat mij betreft is het hier nog steeds immoreel. Wel zou je kunnen argumenteren dat het de morele plicht is voor bepaalde mensen om zich op te geven als vrijwilliger.

Je zou een zelfde voorbeeld kunnen maken met 2 mannen en 2 vrouwen op een eiland. Stel dat de enige manier om nakomelingen te krijgen verkrachting is, is verkrachting dan opeens gerechtvaardigd of zelfs een morele plicht? Wat mij betreft is verkrachting altijd slecht, ongeacht de omstandigheden.
Maakt dat laatste, moraliteit dan objectief of subjectief?
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:32:20 #199
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151683294
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ze tarten wel de natuurwetten aangezien ons huidige niveau van kennis en theorieën niet voldoende kan omschrijven wat daar gaande is.

Snaartheorie is de extreemste vorm van theoretische fysica en de belangrijkste kandidaat voor een kwantummechanische beschrijving van de zwaartekracht. Dat is nodig omdat de huidige theorieën, in het bijzonder de relativiteitstheorie, onvolledig zijn. Snaartheorie werkt niet met elektronen of quarks maar met een soort mini-elastiekjes die op allerlei wijzen kunnen trillen. Alle verschillende elementaire deeltjes om ons heen zouden dan ontstaan als de trillingen van één enkele snaar, zoals de boventonen van een vioolsnaar. Op deze wijze is het mogelijk de zwaartekracht volgens de wetten van de kwantummechanica te beschrijven. Met dat uitgangspunt kan snaartheorie bijvoorbeeld extreem zware én erg kleine objecten beschrijven, zoals zwarte gaten en het universum vlak na de oerknal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie

Zowel zwarte gaten als het beginnende universum vallen in de categorie: onbegrijpelijk (op dit moment). Je kan ze wel een algemene beschrijving geven zoals bijzonder of bestaande wetten tartend maar wat er inhoudelijk gaande is of was weten we niet (tot in detail). En wellicht zijn zwarte gaten ook een uitzondering op de regel ( dit was wat ik eigenlijk bedoelde maar vergeten was te typen). Net als de vraag: ''wat kwam er VOOR het heelal''? Is het dan zinloos om te vragen wat er NA een val in een zwart gat is. Ook tijd houdt daar op namelijk. En dat is vrij uitzonderlijk. Maar kan dus wel.
Ok, weer wat geleerd. :) Maar je kunt natuurwetten natuurlijk niet vergelijken met causatie. Niet dat er geen causatie plaatsvindt in de natuurwetten, maar causatie bestaat onafhankelijk.

quote:
Niet mee eens. Je zegt het toch al? Omdat het begin van het universum de enige uitzondering is. En flatgebouwen niet. Dus zou het universum geen oorzaak kunnen hebben en iets in een zwart gat geen gevolg. De reden hiervoor is omdat bij het begin van het universum geen tijd was en dus logischerwijs er ook niet voor kon plaatsvinden. Daarna uiteraard wel en heb je dus een voor en een na.
Nee, mijn punt is dat er geen reden is om aan te nemen dat het universum af zou wijken van het feit dat alles wat begint te ontstaan een oorzaak heeft.

quote:
Omdat ze volgens mij fout zijn, natuurlijk ;). En meestal in de categorie zijn ''maar god is gewoon niet logisch!'' En vervolgens gaan mensen wel weer bidden in de hoop dat ze wat krijgen. En denken ze überhaupt dat logica voor de rest dan wel een rol speelt bij god. terwijl ze net verklaard hebben dat hun god niet logisch is. Waarom ze dat doen? Geen idee...Blijkbaar kun je als gelovige soms in een discussie in alle oprechtheid A verklaren en daarna B doen.

En dan krijg je opeens toch weer een hele discussie over premissen en wetenschap en kennis en waarheid en kritisch denken en afwijkingen in meetapparatuur bij dateringsmethodes. Totdat gelovigen weer tot de conclusie komen: ''het IS nou eenmaal niet logisch en je moet het VOELEN''. En de volgende komt dan alweer met als C dan F minus P tenzij R = god en dan begint het riedeltje weer van voren af aan...

Al die argumenten van: ''god is goed op een manier die wij niet begrijpen'', ''dat voel ik nou eenmaal zo'', ''God kan alles maar ook weer niet natuurlijk maar toch weer wel want hij is almachtig maar dat betekent natuurlijk niet dat hij ALLES kan (bij het probleem van almachtigheid)'' etc etc zijn in mijn ogen pogingen om met zeer vergezochte en kromme redenaties het beeld dat mensen zelf in hun hoofd van god scheppen te redden en/of bij te stellen bij confrontatie met (logische) tegenstrijdigheden uit de fysieke wereld. Uitvluchten dus.
Ach nee, daar was ik al bang voor :P De dingen die jij niet snapt bij veel christenen snap ik overigens ook niet, dus we zijn het deels eens denk ik zo. Het kritiek leveren op dateringsmethodes, zeggen dat god niet logisch is, voelen, e.d.

Jammer wel dat argumentatie dan ook weer over de zelfde kam wordt geschoren, maar dat hoort dan bij het stereotype christen denk ik maar. :)

quote:
Net als de hele heelal-discussie vind ik de moraal discussie totaal niks toevoegen aan argumenten voor het daadwerkelijk bestaan van een bepaalde god. Bewijs eerst maar dat er een absolute moraal is. Oh, je hebt een oud boek met regels gevonden. Daar heb ik er ook een paar duizend van gezien. En hoe bewijst dit nu dat er DUS een god is die verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk extern (buiten onszelf) laten ontstaan van zo'n set regels? En dat dit ook precies gedaan is door een god die op dit moment te geloven valt? Misschien was het Zeus wel. Dat kun je gewoonweg niet weten. Als we dus al een absolute moraal kunnen ontdekken in de eerste plaats. Is dat de bijbel? Of staat het op een komeet gegraveerd of was het mijn boodschappenlijstje?

Dus net als met het heelal: hoe het precies zit? Geen idee. We weten niet precies waar het heelal vandaan komt en we weten niet precies waar de moraal vandaan komt. Maar het proberen in te passen van een idee van één of andere godheid omdat je een boek gelezen hebt en daarna roepen: ''tadaah dat is DE oplossing'' verklaart precies helemaal 0.
Je haalt nu de epistemologische vraag (hoe weten we het?) en de ontologische vraag (wat is het?) door de war. De vraag is of de morele waarden objectief zijn (ontologisch), niet hoe we een goed moreel besef kunnen hebben. (epistemologisch)

Het argument voor objectieve morele waarden is dat het zelf-evident is dat bepaalde waarden objectief waar zijn als “verkrachting is slecht”. Mocht je dat niet zelf-evident vinden dan moet je dus concluderen dat morele waarden subjectief zijn, en dat “verkrachting is slecht” enkel een mening is.

“We kunnen het niet weten” is geen tegenargument. Maar lees even de kritiekpunten door bij het argument, ik denk dat deze het wel redelijk duidelijk maken.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:39:16 #200
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151683471
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je stelling gaat verder dan zeggen dat causaliteit bestaat. Je beweert ook dat alles eraan onderhevig is. En dat is simpelweg niet zelf-evident.
Het is wat mij betreft zelf-evident dat causaliteit betrekking heeft op alles waar wij over spreken. De reden om een verhaal van een plotseling verschijnende pot goud af te schrijven is juist om die reden. Ik zie ook niet in waarom we een uitzondering voor het universum zouden moeten maken.

Jij bent het daar blijkbaar niet mee eens. Waar gaat causatie volgens jou dan wel over, en waarom? Waar begint het, waar houd het op?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:42:21 #201
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151683551
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:39 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het is wat mij betreft zelf-evident dat causaliteit betrekking heeft op alles waar wij over spreken. De reden om een verhaal van een plotseling verschijnende pot goud af te schrijven is juist om die reden. Ik zie ook niet in waarom we een uitzondering voor het universum zouden moeten maken.
Maar we moeten wel een uitzondering maken voor een god, kennelijk. Ik zie niet in waarom we dat moeten doen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:48:01 #202
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151683699
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:47 schreef Terra-jin het volgende:

Als je enkel een oorzaak hebt geconcludeerd, wat is dan de waarde van dit argument voor de theïst? De atheïst kan het hier volledig mee eens zijn, zonder zich aan theïsme te wagen. Het onveroorzaakte kan bijvoorbeeld een fysica-principe zijn van 't een of ander (voer hier uw sciency-quantum-babble in).
Er is een aanvullend gedeelte op het argument waarbij wordt beargumenteerd dat de oorzaak ruimteloos is-> tijdloos is-> immaterieel is-> krachtig is -> persoonlijk is. Je hebt gelijk dat het anders maar wat in de lucht hangt.

Ik zal binnenkort even dat gedeelte uitwerken, maar het eerste gedeelte geeft al voldoende stof tot discussie.

quote:
Kan je die tweede premisse wat beter onderbouwen? Er zijn genoeg denkers die menen dat objectieve waarden bestaan zonder God.
Als God niet bestaat is het morele oordeelsvermogen van de mens ingegeven door evolutie. Evolutie selecteert zelf niet op specifieke morele waarden, maar selecteert op gedrag. We kunnen dus stellen dat de door evolutie ingegeven morele waarden arbitrair zijn, gericht op het doorgeven van de genen, niet op waarheid/objectiviteit.

quote:
You yourself are the easiest person to fool.
Dat zal, maar in de regel ga ik er niet vanuit dat bepaalde zaken illusies zijn. De bak thee voor mijn neus staat er gewoon echt. Waarom zou ik dat voor speciefieke ervaringen dan niet denken? Lijkt mij nogal arbitrair.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:55:43 #203
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151683849
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Maar we moeten wel een uitzondering maken voor een god, kennelijk. Ik zie niet in waarom we dat moeten doen.
God komt nog niet voor in het argument, dus we maken niet specifiek een uitzondering voor hem/

Bij het KCA zou in principe de 1e premisse ook "alles heeft een oorzaak" kunnen zijn. Maar dit is niet zelf-evident waar. Ik had toen ik nog een jong knulletje was al door dat je een oneindige regressie krijgt van dingen. Als je intuïtief al tegen problemen oploopt is het natuurlijk al niet zelf-evident, zeker als je dat ook nog kan onderbouwen.

"Alles wat begint te ontstaan is heeft een oorzaak" is (wat mij betreft) wel zelf-evident waar. Het lijkt mij vreemd om aan te nemen dat dingen zomaar uit het niets ontstaan, net zoals het aannemen dat uit 2+2 opeens 5 uit zou komen. Wat daaruit volgt is dat de conclusie ruimte over laat voor zaken die niet ontstaan zijn, maar gewoon 'zijn'.

Ik ben benieuwd naar je reactie.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:02:52 #204
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151684005
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:55 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

God komt nog niet voor in het argument, dus we maken niet specifiek een uitzondering voor hem/

Bij het KCA zou in principe de 1e premisse ook "alles heeft een oorzaak" kunnen zijn. Maar dit is niet zelf-evident waar. Ik had toen ik nog een jong knulletje was al door dat je een oneindige regressie krijgt van dingen. Als je intuïtief al tegen problemen oploopt is het natuurlijk al niet zelf-evident, zeker als je dat ook nog kan onderbouwen.
Om even jouw argumentatiestijl te gebruiken: "Het is wel zelf-evident."

Om even een fatsoenlijke argumentatiestijl te gebruiken: oneindige regressie is geen probleem. Cijfers doen dat bijvoorbeeld ook.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:06:06 #205
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151684086
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:16 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk, omdat het doden van 1 persoon het overleven van x andere personen garandeert.
Het doden van mensen die zich niet hebben opgeofferd is wat mij betreft nog steeds moord. Jouw voorbeeld en morele argumentatie leid tot allerlei complicaties:
- Wie bepaald wie er vermoord moet worden? -> iedereen -> slagveld
- Wat nu als ze maar een week langer kunnen leven? Of 3 dagen? Of 1 dag? Of 1 uur?
- Als ik op een eiland zou zitten en mensen willen mij om die reden doodmaken, mogen ze dat opeens van mij doen omdat het moreel zou zijn?

quote:
Ik zei niet dat het standpunt 'we doden iemand' het ENIGE morele standpunt is. Maar het is te verdedigen. Net zoals 'Nee dat kunnen we niet maken, dan maar allemaal omkomen.' ook te verdedigen is.

Het hele voorbeeld dient slechts om duidelijk te maken dat jouw “het doden van onschuldige mensen is slecht” te kort door de bocht is. Wederom iets dat niet zo 'self-evident' is als jij denkt
Er is een verschil tussen goed verdedigen en slecht verdedigen, je voorbeeld kan ik niets mee. Ik blijf dus nog steeds bij mijn punt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:11:45 #206
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_151684237
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Er is een aanvullend gedeelte op het argument waarbij wordt beargumenteerd dat de oorzaak ruimteloos is-> tijdloos is-> immaterieel is-> krachtig is -> persoonlijk is. Je hebt gelijk dat het anders maar wat in de lucht hangt.
Ik ben heel benieuwd hoe je al die eigenschappen kan herleiden uit iets dat ruimte- en tijdloos is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als God niet bestaat is het morele oordeelsvermogen van de mens ingegeven door evolutie. Evolutie selecteert zelf niet op specifieke morele waarden, maar selecteert op gedrag. We kunnen dus stellen dat de door evolutie ingegeven morele waarden arbitrair zijn, gericht op het doorgeven van de genen, niet op waarheid/objectiviteit.
Hoeft niet per se; er kan een objectieve standaard bestaan, geheel onafhankelijk van God, net zoals logica geheel onafhankelijk van God bestaat. Sam Harris bijvoorbeeld denkt in de richting van 'welzijn' als morele maatstaf. Ons morele oordeelsvermogen is dan een functie van kritisch, logisch nadenken - "bevordert deze daad het welzijn van deze personen?"

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat zal, maar in de regel ga ik er niet vanuit dat bepaalde zaken illusies zijn. De bak thee voor mijn neus staat er gewoon echt. Waarom zou ik dat voor speciefieke ervaringen dan niet denken? Lijkt mij nogal arbitrair.
Tja, ik weet natuurlijk niet hoe jij deze ervaring hebt... eh, ervaren. Ik denk alleen dat je niet te snel moet oordelen over waarheid van zo'n ervaring... zeker gezien er experimenten zijn geweest die aantoonbaar een religieus gevoel opwekten. Ik zal ze eens opzoeken voor je.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:39:49 #207
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151685124
Ok, even afpellen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het morele argument
--------------------------------------------------------
P1: Objectieve morele waarden en plichten bestaan
Deze premisse is niet evident waar. Je zou op een objectieve manier kunnen spreken over de morele waarden en plichten van bijvoorbeeld een persoon. We zouden, wellicht, objectief kunnen vaststellen welke morele waarden en plichten persoon X heeft. Maar volgens mij is dat niet wat je hier bedoelt.

Als je bedoelt: morele waarden en plichten zijn voor iedereen hetzelfde dan zou ik haast zeggen: dit is evident onwaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

P2: Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden en plichten.
Waarom zou dit vraagstuk iets met goden te maken hebben?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

C: God bestaat.
Deze conclusie sla ik even over, aangezien we nog geen overeenstemming hebben over de gegeven premissen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

Ondersteuning voor premisse 1:
Het is zelf-evident dat er zaken zijn die intrinsiek en onafhankelijk slecht zijn zoals “verkrachting is slecht”. Mocht je dit ontkennen moge het duidelijk zijn dat een dergelijke uitspraak vergaande consequenties heeft.
Nee, en nee. Dit kan echt direct de prullebak in.

Natuurlijk, 'verkrachting is slecht' is een waarde die de meeste mensen delen. Maar dat maakt deze waarde nog niet objectief of onafhankelijk van mensen en de maatschappij waarin ze leven.

En dat het vergaande consequenties zou hebben lijkt me een drogreden van de stok. Dat het buitengewoon onwenselijk zou zijn om verkrachting te tolereren in onze maatschappij maakt dit nog steeds geen objectieve waarde!

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

Ondersteuning voor premisse 2:
Als er geen god bestaat kan een uitspraak als “verkrachting is slecht” geen objectieve waarde hebben.
Ook als er wel een god bestaat heeft die uitspraak geen objectieve waarde. Vooralsnog is het mij niet duidelijk waar jij de koppeling tussen moraliteit en goden vandaan haalt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

Het kan slecht gevonden worden, of juist niet, maar dat maakt niet uit. De grootte van een groep mensen die iets slecht of goed vind heeft niets te maken met het daadwerkelijk slecht zijn van iets, het betreft enkel een machtsspelletje.
Hier sluit ik mij bij aan. Het aantal mensen dat iets goed of slecht vindt zegt niets over de vraag of zo'n waarde objectief is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

Kritiek en weerleggingen
Premisse 1:
K1: Ook al lijken morele waarden objectief te zijn, uiteindelijk is dat een illusie die er in het proces van evolutie in is geslopen. Alle morele waarden zijn zo omdat ze evolutionair goed zijn voor onze soort.
W1: Deze tegenwerping heeft twee problemen. Ten eerste neemt het aan dat atheïsme waar is
Nee, dat neem deze tegenwerping helemaal niet aan. De tegenwerping werkt exact even goed als er wel een god bestaat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

, ten tweede is het een zelfvernietigend argument. Als de tegenwerping waar is dan zijn niet alleen onze morele overtuigingen door de evolutie ingegeven, maar ook al onze andere. Als we dan sceptisch zijn over onze morele overtuigingen, dienen we sceptisch te zijn aan het geheel van overtuigingen. Scepticisme over ons mentale vermogen, en daarmee ons vermogen om te argumenteren.
En waarom zouden we niet sceptisch zijn over al die zaken?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

K2: Het is subjectief, maar wetenschap kan ons een coherent moreel model geven.
W2: Wetenschap kan alleen uitspraken over “what is” en niet over “what ought to be”, en kan daarmee geen coherent moreel framework geven. Daarnaast is wetenschap moreel neutraal.
Dat de wetenschap neutraal is betekent nog niet dat religie enige aanspraak kan maken op morele autoriteit. Of de wetenschap nu wel of niet iets kan zeggen over moraliteit, het doet niets voor dit godsargument.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

K3: Het is subjectief, maar Filosoof A heeft een coherent framework ontwikkeld.
W3: Het framework van Filosoof A is gebaseerd op een aanname (axioma A) die niet iedereen hoeft te aanvaarden. Filosoof A kan dus geen algemeen geldend moreel framework ontwikkelen.
Again, als filosoof A dat niet kan impliceert dat niet dat religie dat wel kan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

Premisse 2:
K1: De evolutie heeft ervoor gezorgd dat de gehele mensheid dezelfde ingebouwde morele wet heeft, hoewel het niet objectief is in strikte zin, kan je dus wel spreken van objectief in ruimere zin.
W1: Het moge duidelijk zijn dat niet iedereen dezelfde waarden heeft. ISIS brengt op het moment dood en verderf, de Nazi’s doden joden op grote schaal in de tweede wereldoorlog, en de misdadiger op de hoek heeft lak aan je tegenwerping. We kunnen dus stellen dat er niet zoiets bestaat als objectieve waarden in ruime zin.
Gelukkig beweert ook helemaal niemand dit. Waarom je het aanhaalt is mij niet duidelijk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

Algemeen:
K1: We kunnen een ethisch systeem ontwikkelen dat een goede basis kan vormen voor sociaal gedrag
W1: Helemaal mee eens, dit is zelfs noodzakelijk om een maatschappij werkbaar te houden. Echter is het geen argument tegen premisse 1 of 2 en kan het daarmee ook niet van invloed zijn op de conclusie.
Daarmee is dit ook niet het vermelden waard. Het is eenvoudig niet relevant voor dit godsargument.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:

K2: Maar ook mensen die niet in god geloven kunnen moreel zijn.
W2: Helemaal mee eens, maar dat is geen argument tegen de premissen.
Noch is het een argument voor de premissen. Again, irrelevant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:42:43 #208
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151685220
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het argument van persoonlijke ervaring
--------------------------------------------------------

<...>

Dit is zeker geen argument om andere mensen mee te overtuigen, maar wel één zeer sterk argument om zelf te geloven in een God, zeker in combinatie met de andere rationele argumenten.
Daarmee is ook dit eigenlijk niet meer het vermelden waard. Het kan even makkelijk worden gebruikt voor een geloof in alien visitors en diverse andere bizarre zaken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:45:10 #209
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151685307
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:11 schreef Terra-jin het volgende:

Ik ben heel benieuwd hoe je al die eigenschappen kan herleiden uit iets dat ruimte- en tijdloos is.
Even in het kort, zonder uitwerking van de tegenargumenten:
1. De oorzaak van het universum heeft tijd en ruimte veroorzaakt, en moet dus tijd en ruimteloos zijn.
2. De oorzaak van het universum heeft materie veroorzaakt, en moet dus immaterieel zijn.
3. De oorzaak van het universum moet bijzonder krachtig zijn, het heeft het hele universum veroorzaakt.
4. De enige immateriële dingen die wij kennen zijn abstracte objecten (getallen) en (lichaamsloze) ‘minds’. Abstracte objecten kunnen niks veroorzaken, de oorzaak van het universum is dus een lichaamsloze mind (geest) en is dus persoonlijk.

quote:
Hoeft niet per se; er kan een objectieve standaard bestaan, geheel onafhankelijk van God, net zoals logica geheel onafhankelijk van God bestaat. Sam Harris bijvoorbeeld denkt in de richting van 'welzijn' als morele maatstaf. Ons morele oordeelsvermogen is dan een functie van kritisch, logisch nadenken - "bevordert deze daad het welzijn van deze personen?"
De standaard die Sam Harris gebruikt is zelf subjectief, daar kan je dan nooit iets objectiefs op bouwen. Niet dat het morele framework van hem dan niet werkbaar is in de praktijk, maar we moeten het er maar wel mee eens zijn. En zijn degene die hem overtreden er al per definitie al niet mee eens?

quote:
Tja, ik weet natuurlijk niet hoe jij deze ervaring hebt... eh, ervaren. Ik denk alleen dat je niet te snel moet oordelen over waarheid van zo'n ervaring... zeker gezien er experimenten zijn geweest die aantoonbaar een religieus gevoel opwekten. Ik zal ze eens opzoeken voor je.
Ik herken ‘religieuze gevoelens’, en ben er tot bepaalde hoogte ook kritisch op. Echter zegt het natuurlijk niets over of deze gevoelens wel echt zijn. Blijheid kan je ook opwekken, maar is daarnaast een echte emotie in het dagelijks leven.
Maar ik heb het niet per definitie over gevoelens, eerder over bepaalde dingen die ik heb meegemaakt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:45:21 #210
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151685316
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Om even jouw argumentatiestijl te gebruiken: "Het is wel zelf-evident."

Om even een fatsoenlijke argumentatiestijl te gebruiken: oneindige regressie is geen probleem. Cijfers doen dat bijvoorbeeld ook.
Grappig dat je dat zo ervaart. Maar er is geen enkele manier om te bewijzen dat een feit zelf-evident is, dus dan houd het een beetje op. Ik begrijp niet echt dat sommige mensen het idee hebben dat dingen uit het niets kunnen ontstaan.

Je kan in de wiskunde een oneindige set uitdrukken en er mee rekekenen, dat betekent niet dat deze set in de echte wereld bestaat. Het is onmogelijk om tot het einde van een oneindige reeks getallen te tellen, dus oneindige regressie is weldegelijk een probleem. “Alles heeft een oorzaak” is dus een zeer problematische uitdrukking.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:45:27 #211
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151685320
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 22:33 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Mijn argumentatie zou op het volgende gebaseerd zijn:
- Het argument van finetuning
Hoewel je deze niet uitgebreid hebt behandeld wil ik hem toch nog even nader benoemen, omdat hij zo vaak wordt aangehaald.

Het belangrijkste bezwaar tegen het finetuning argument, in mijn ogen, is dat er verondersteld wordt:

1) dat er een bepaalde range van mogelijke waardes is
2) dat elk van die waardes even plausibel zijn
3) dat die waardes niet onderling van elkaar afhankelijk zijn

En daarmee wordt er een soort valse kansrekening gecreeerd. "De kans dat die waardes de waardes hebben die ze hebben is zooooooo klein dat... <vul gewenste conclusie in>"

Dit soort kansrekening is regelrechte onzin, omdat elk van de genoemde punten onbekend is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:45:34 #212
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151685323
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:21 schreef MrGuma het volgende:
Niet heel raar toch? De premissen dienen eerst onderbouwd (aangetoond te worden dat ze bestaan) te zijn alvorens een argument klopt. Zoals ik dus al eerder stelde, logica is leuk en aardig maar leidt tot inhoudelijk foutieve conclusies wanneer de premissen onjuist zijn.
Klopt, daarom ook deze lange discussies. Wat wel duidelijk wordt is dat het helemaal niet zo makkelijk is om de premissen te ontkrachten.

quote:
Maakt dat laatste, moraliteit dan objectief of subjectief?
In dat laatste geval is het objectief slecht als die vrouwen verkracht worden.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:45:58 #213
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151685336
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:18 schreef MrGuma het volgende:
Omdat, zoals jij al mooi aangaf, mijn intuïtie zegt dat het niet mogelijk is. En daarop counter ik, nogmaals, intuïtie staat niet gelijk aan 'waarheid'. Omdat ik zeg dat het niet klopt, betekent niet dat dit ook zo is.
Begrijp ik dat je de optie reeël open houd dat deze pot met goud zo maar, poef!, op mijn bureau stond? Intuïtie staat immers niet gelijk aan waarheid zeg je?

quote:
Dat is nu juist wel het punt. Jij stelt dat er zelf evidentie is, ik ben daar niet zeker van. Dus dan zijn er juist voorbeelden nodig.
[…] Kan je dit toelichten? Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.
Die voorbeelden zijn zijn het ontbreken van de keren dat er potten goud, flatgebouwen, en andere zaken zonder oorzaak verschenen.

quote:
Zelf evident betekent dat het duidelijk is zonder dat je daar evidentie voor nodig hebt. Met de wetten van Newton laat ik zien dat er evidentie is waarom bepaalde stappen volgen en wat hier aan ten grondslag ligt. Van hieruit kan je regels vinden waar deze causaliteit aan moet voldoen. Wanneer er voorwaarden zijn om aan causaliteit te voldoen, kan je toch niet stellen dat deze zelf evident zijn?
Nee, Newton beschrijft bestaande causaties, niet andersom.

quote:
Dat ligt volledig in lijn met elkaar. Moraliteit is een mening, de mening wordt doorgedrukt door de sterkste. Waarom is dit dan plots geen moraliteit meer? De sterkste is nog steeds van mening dat zijn acties goed of slecht zijn. Hetzelfde geldt voor de zwakste.
Hoe ver gaat dat bij jou? Dat de Nazi’s indien zij hadden gewonnen moreel bezig waren?

Zoals ik ook bij het argument had geschreven is werkt dit argument voor diegene die ervan overtuigd zijn dat morele waarden meningen betreft niet. Voor de meeste mensen zijn uitspraken als “verkrachting is slecht” objectieve uitspraken (bij mij wel), en gaat het argument wel op.

quote:
Hartstikke leuke quote, wat nu? Ik zie niet waarom dit inhoud dat dit argumentatie is voor een objectieve moraliteit. Of een argument tegen subjectiviteit.
Het geeft de problemen weer waar je op uitkomt als je je morele vermogen gaat wegredeneren omdat het subjectief is. Je rationele basis om moreel te kunnen oordelen verdwijnt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:49:52 #214
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151685463
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarmee is ook dit eigenlijk niet meer het vermelden waard. Het kan even makkelijk worden gebruikt voor een geloof in alien visitors en diverse andere bizarre zaken.
Op zichzelf staand wel heb je gelijk, maar in combinatie met de andere argumenten wordt het een bijzonder krachtig argument. Als ik geen ervaring van God zou hebben, nadat ik er naar op zoek ging, dan zouden deze argumenten maar een beetje in de lucht blijven zweven.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_151685551
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:19 schreef Jappie het volgende:

[..]

Suit yourself ik heb geen voorkeur..het is in ieder geval idioot om "geloof" daarin een status aparte te geven.
eeuh nee. Nogal wat gelovigen geven zelf aan dat ze geleid worden door emotie dus wie ben ik om dat tegen te spreken? Vooral omdat het ook nog eens door mijn eigen waarneming bevestigt wordt.

Je leest weinig over 'de kille rationele gelovige' ... dat stereotype bestaat dan ook niet.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:52:56 #216
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151685598
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Check mijn reactie aan Ser_ en Uitstekelbaars.
Zo te zien hebben die je al aardig van repliek voorzien, dus die laat ik voor het moment even liggen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Kwantumdeeltjes die ontstaan en verdwijnen zijn causaal afhankelijk van het kwantumveld waar ze zich in bevinden. Er is dus zeker wel causaliteit.
Nee, dat is een interpretatie. En niet eens de meest gangbare. Overigens ben ik zelf redelijk enthousiast over deterministische interpretaties van kwantumfysica, maar dat is een andere discussie. :)

Hoe dan ook kun je niet a priori stellen dat alles een oorzaak moet hebben. Causaliteit is an sich al een aanname. (Geen onredelijke, begrijp me niet verkeerd.)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat een oneindige regressie in de wiskunde uit te drukken is, zegt natuurlijk niet dat deze in de werkelijke wereld kan bestaan in de vorm van een oneindige regressie van tijd (causaties). Dat zou niet kunnen om dezelfde reden dat je niet naar het eind van een ondeindige reeks getallen kan tellen.
Dat is voornamelijk omdat mijn leven niet oneindig is en ik een tijd groter dan 0 nodig heb voor elk getal. Je kunt dit niet algemeen doortrekken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

Je voorbeeld van de bakker deelt dezelfde tijd in steeds kleinere eenheden, in mijn voorbeeld zijn er een oneindig aantal eenheden tussen de bakker en jou met een vaste grootte. Als jij naar de bakker loopt en er zijn een oneindig aantal meters tussen jou en de bakker, dan kom je nooit bij de bakker aan.
Wat is dit anders dan schaalvergroting? Als je mijn wandeling naar de bakker in een oneindig aantal stukjes verdeelt dan zijn die stukjes (voor mij) oneindig klein. Maar het is nog steeds een oneindig aantal stukjes.

Het gaat om de verhouding tussen die stukjes en mijn snelheid. Het zegt verder niets over oneindige regressie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Klopt, in een eerdere reactie gaf ik aan dat een deel van het argument nog mist, maar dat dit al stof tot discussie geeft.
Ja, ook zonder de conclusie rammelt het Kalam kosmologisch argument aan alle kanten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik heb dit filmpje al wel eens gezien, maar vond de kritiek niet bijster interessant. Alleen het einde van het filmpje bespreekt dit specifieke kosmoligsche argument. (Kalam). Zijn eerste kritiek op het KCA is dat het een linguisitische variatie is op het eerste argument wat hij behandeld. Dat kunnen we direct afschrijven omdat de conclusies van de argumenten niet gelijk zijn. Daarnaast geeft hij aan dat het een argument voor wat dan ook kan zijn, smurfen bijvoorbeeld. Daar ben ik in eerste instantie met hem over eens, we hebben verdere argumentatie nodig om een begrip te krijgen van mogelijke oorzaken. Dit gedeelte van het argument heb ik nog niet vermeld, dat zal spoedig gebeuren.
Lijkt me vooralsnog niet heel zinvol, als de rest van het argument al problematisch is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:53:52 #217
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151685630
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:45 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Grappig dat je dat zo ervaart. Maar er is geen enkele manier om te bewijzen dat een feit zelf-evident is, dus dan houd het een beetje op. Ik begrijp niet echt dat sommige mensen het idee hebben dat dingen uit het niets kunnen ontstaan.
Nou goed, dan heb ik bij dezen bewezen dat er geen God bestaat. De stelling "God bestaat niet" is namelijk zelf-evident. Dat kan ik niet bewijzen, want zelf-evidente steliingen vallen niet te bewijzen. Maar het is wel zo, want het is zelf-evident.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:56:00 #218
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151685727
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Op zichzelf staand wel heb je gelijk, maar in combinatie met de andere argumenten wordt het een bijzonder krachtig argument.
De clue zit zeker altijd net in het andere argument waar we het op dit moment even niet over hebben zeker. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

Als ik geen ervaring van God zou hebben, nadat ik er naar op zoek ging, dan zouden deze argumenten maar een beetje in de lucht blijven zweven.
Ditzelfde zou zoals gezegd een alien believer ook kunnen zeggen. En dat zou net zo min stand houden als argument. (Als verklaring voor jouw geloof en dat van alien believers wel, maar dat is hier niet aan de orde.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:56:15 #219
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_151685737
Murvgeslagen, complementen voor je post waarin je je argumentatie uiteenzet. Zelden zetten mensen hun geloof zo overzichtelijk op een rijtje.

Ik wil best een eind meegaan in het argument dat "iets" de oorzaak van het universum moet zijn en dat dat zo'n geweldig groot iets moet zijn, je het daarom "god" noemt, ook al lijkt dit voor m'n gevoel sterk op het principe dat onverklaarbare fenomenen altijd tot goddelijk worden bestempeld tot ze niet langer onverklaarbaar zijn.

Maar wat ik totaal niet begrijp is waarom deze grote goddelijke kracht die universa schept zich vervolgens bezig houdt met mensen. Hij gaat zelfs zo ver dat-ie ze regels oplegt. Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum? Wat maakt god het in vredesnaam uit wat hij hier doen? Waarom houdt god zich niet met grotere, belangrijke zaken bezig dan het reilen en zeilen op planeet Aarde? :?
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:57:30 #220
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151685793
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Tijn het volgende:
Murvgeslagen, complementen met je post waarin je je argumentatie uiteenzet. Zelden zetten mensen hun geloof zo overzichtelijk op een rijtje.
Ondanks mijn stevige kritiek sluit ik mij hier volledig bij aan! ^O^

Het is geloof ik voor het eerst dat ik een gelovige tegenkom die al deze filosofische argumenten kent. Anders kan ik het me niet meer herinneren.

Super!

(Kan ik eindelijk al mijn bezwaren tegen deze argumenten uit de kast trekken. 8-) )
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_151685921
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:06 schreef Murvgeslagen het volgende:

Er is een verschil tussen goed verdedigen en slecht verdedigen, je voorbeeld kan ik niets mee. Ik blijf dus nog steeds bij mijn punt.
Dan heb je een groot bord voor je kop. Ik vroeg je niet om het eens te zijn met de gegeven voorbeelden maar slechts om in te zien dat jouw morele waarden niet universeel zijn en dat er andere mogelijkheden zijn...
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:02:31 #222
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151685942
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoewel je deze niet uitgebreid hebt behandeld wil ik hem toch nog even nader benoemen, omdat hij zo vaak wordt aangehaald.

Het belangrijkste bezwaar tegen het finetuning argument, in mijn ogen, is dat er verondersteld wordt:

1) dat er een bepaalde range van mogelijke waardes is
2) dat elk van die waardes even plausibel zijn
3) dat die waardes niet onderling van elkaar afhankelijk zijn

En daarmee wordt er een soort valse kansrekening gecreeerd. "De kans dat die waardes de waardes hebben die ze hebben is zooooooo klein dat... <vul gewenste conclusie in>"

Dit soort kansrekening is regelrechte onzin, omdat elk van de genoemde punten onbekend is.
Ah, die eerdere discussie met Ser_.

Ik heb hem toen heel erg ingezet op één bepaalde constante, maar ik had niet het idee dat ik echt werd begrepen. Echter kan het argument ook als volgt worden gegeven (korte versie):

Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.

Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 gram afwijken.

Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden

In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:06:27 #223
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151686078
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ah, die eerdere discussie met Ser_.

Ik heb hem toen heel erg ingezet op één bepaalde constante, maar ik had niet het idee dat ik echt werd begrepen. Echter kan het argument ook als volgt worden gegeven (korte versie):

Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.

Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 afwijken.

Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden

In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
Ik kan me dat niet herinneren. Maar aan je redenering te zien was niet het probleem dat je niet begrepen werd, maar dat je redenering ballen zuigt. Je bent als het regenplasje dat zegt: "Wat toevallig dat deze kuil precies dezelfde vorm heeft als ik."
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:06:44 #224
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_151686091
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.

Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 gram afwijken.
Het hele idee van 'afwijken van' is dus al verkeerd. Het veronderstelt namelijk dat afwijkingen mogelijk zijn, en dat er verder geen onderliggend mechanisme bestaat of kan bestaan dat tot die waardes leidt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden

In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
De conclusie sla ik wederom over, op grond van mijn kritiek op de premisses.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:07:56 #225
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151686139
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

eeuh nee. Nogal wat gelovigen geven zelf aan dat ze geleid worden door emotie dus wie ben ik om dat tegen te spreken? Vooral omdat het ook nog eens door mijn eigen waarneming bevestigt wordt.

Je leest weinig over 'de kille rationele gelovige' ... dat stereotype bestaat dan ook niet.
Dat is ook niet wat ik tegenspreek of schrijf, ik zeg dat ook niet gelovigen uiteindelijk alles voor 100% op gevoel of emotie doen...paradoxaal genoeg inclusief het rationeel willen denken of wetenschap beoefenen. Er bestaat geen rationele grondslag waarom een rationeel persoon rationeel is.
pi_151686288
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:07 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat is ook niet wat ik tegenspreek of schrijf, ik zeg dat ook niet gelovigen uiteindelijk alles voor 100% op gevoel of emotie doen...paradoxaal genoeg inclusief het rationeel willen denken of wetenschap beoefenen. Er bestaat geen rationele grondslag waarom een rationeel persoon rationeel is.
mooi, want ik claim ook nergens dat alleen gelovigen zich door emotie laten leiden.

Ik stel slechts dat hun geloof op emotie gebaseerd is. Dat zegt helemaal niks over andere aspecten van hun psyche (hun niet-religieuze gedachten) en over andere mensen doet het al hélemaal geen uitspraak.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:13:15 #227
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151686346
Het is optie 3. Zonder dat zouden wij er niet zijn om er over te praten.

Edit: ik probeerde iemand te quoten maar dat ging mis :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:16:39 #228
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151686484
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:52 schreef Molurus het volgende:
Nee, dat is een interpretatie. En niet eens de meest gangbare. Overigens ben ik zelf redelijk enthousiast over deterministische interpretaties van kwantumfysica, maar dat is een andere discussie. :)

Hoe dan ook kun je niet a priori stellen dat alles een oorzaak moet hebben. Causaliteit is an sich al een aanname. (Geen onredelijke, begrijp me niet verkeerd.)
Ik moet niet gaan doen alsof ik alle verstand heb van quantumvelden, maar ik weet niet of je hier wat mee kan?

But that’s just not right. Relativistic-quantum-field-theoretical vacuum states — no less than giraffes or refrigerators or solar systems — are particular arrangements of elementary physical stuff. The true relativistic-quantum-field-­theoretical equivalent to there not being any physical stuff at all isn’t this or that particular arrangement of the fields — what it is (obviously, and ineluctably, and on the contrary) is the simple absence of the fields! The fact that some arrangements of fields happen to correspond to the existence of particles and some don’t is not a whit more mysterious than the fact that some of the possible arrangements of my fingers happen to correspond to the existence of a fist and some don’t. And the fact that particles can pop in and out of existence, over time, as those fields rearrange themselves, is not a whit more mysterious than the fact that fists can pop in and out of existence, over time, as my fingers rearrange themselves.

http://www.nytimes.com/20(...)e-m-krauss.html?_r=1

quote:
Dat is voornamelijk omdat mijn leven niet oneindig is en ik een tijd groter dan 0 nodig heb voor elk getal. Je kunt dit niet algemeen doortrekken.
Als je beweert dat het universum/tijd oneindig heeft bestaan, kom je daar wel op uit.

quote:
Wat is dit anders dan schaalvergroting? Als je mijn wandeling naar de bakker in een oneindig aantal stukjes verdeelt dan zijn die stukjes (voor mij) oneindig klein. Maar het is nog steeds een oneindig aantal stukjes.

Het gaat om de verhouding tussen die stukjes en mijn snelheid. Het zegt verder niets over oneindige regressie.
Ik gaf aan “oneindig veel meters”, niet ondeindig gedeelde stukjes. Oneindige regressie is het probleem van nooit bij de bakker aankomen, omdat je nog altijd ∞-N meter moet lopen.

quote:
Ja, ook zonder de conclusie rammelt het Kalam kosmologisch argument aan alle kanten.
Ja, ja..

quote:
Lijkt me vooralsnog niet heel zinvol, als de rest van het argument al problematisch is.
Zijn we het daar over eens :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Murvgeslagen op 14-04-2015 19:27:14 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:17:26 #229
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151686514
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Het is optie 3. Zonder dat zouden wij er niet zijn om er over te praten.

Edit: ik probeerde iemand te quoten maar dat ging mis :').
Ligt eraan wat je met 'noodzakelijk' bedoelt.

Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn om te leiden tot ons bestaan? Ja, als de variabelen anders waren geweest, hadden wij niet bestaan.
Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn? Nee, ze hadden ook anders kunnen zijn. Maar dan hadden wij niet bestaan.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:26:44 #230
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151686927
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
Het hele idee van 'afwijken van' is dus al verkeerd. Het veronderstelt namelijk dat afwijkingen mogelijk zijn, en dat er verder geen onderliggend mechanisme bestaat of kan bestaan dat tot die waardes leidt.
Nee, je begrijpt mij verkeerd. Een achterliggend mechanisme gaat om één waarde, het gaat hier echter over de exacte samenstelling van alle waardes samen.
Daarnaast is een mechanisme dat zorgt een waarde heel exact moet zijn, zelf gefinetuned.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:37:46 #231
16305 Jappie
parttime reverend
pi_151687399
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:11 schreef vaarsuvius het volgende:

mooi, want ik claim ook nergens dat alleen gelovigen zich door emotie laten leiden.

Ik stel slechts dat hun geloof op emotie gebaseerd is. Dat zegt helemaal niks over andere aspecten van hun psyche (hun niet-religieuze gedachten) en over andere mensen doet het al hélemaal geen uitspraak.
nog maar even de oorspronkelijke quote erbij gepakt om aan te geven waar ik op reageerde
quote:
Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
[/b]
Wat je hier doet is ongemerkt (niet helemaal dan getuige mijn reactie ;) ) overgaan van domme gelovigen naar domme mensen en vervolgens domme mensen in de schoenen schuiven dat hun emotionele gehechtheid leidt tot Geloof.

Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.

Het zijn toch echt jouw eigen woorden niet de mijne....daarvan zeg ik overigens niet dat het onwaar was maar dat het een tricky stelling was aangezien de grondslag voor mensen hun handelingen in het algemeen zelfs intellectuele mensen wordt bepaald op basis van irrationele gevoelens.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:41:30 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151687570
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je met 'noodzakelijk' bedoelt.

Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn om te leiden tot ons bestaan? Ja, als de variabelen anders waren geweest, hadden wij niet bestaan.
Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn? Nee, ze hadden ook anders kunnen zijn. Maar dan hadden wij niet bestaan.
Voor de vraagstelling is het absoluut noodzakelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:43:16 #233
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151687641
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Voor de vraagstelling is het absoluut noodzakelijk.
Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.

Geloven in finetuning is alsof de loterijwinnaar denkt: "Ze moeten wel expres mijn nummers getrokken hebben, want de kans dat ik zou winnen was zo enorm klein!"
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:43:52 #234
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151687663
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Tijn het volgende:
Murvgeslagen, complementen voor je post waarin je je argumentatie uiteenzet. Zelden zetten mensen hun geloof zo overzichtelijk op een rijtje.

Ik wil best een eind meegaan in het argument dat "iets" de oorzaak van het universum moet zijn en dat dat zo'n geweldig groot iets moet zijn, je het daarom "god" noemt, ook al lijkt dit voor m'n gevoel sterk op het principe dat onverklaarbare fenomenen altijd tot goddelijk worden bestempeld tot ze niet langer onverklaarbaar zijn.

Maar wat ik totaal niet begrijp is waarom deze grote goddelijke kracht die universa schept zich vervolgens bezig houdt met mensen. Hij gaat zelfs zo ver dat-ie ze regels oplegt. Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum? Wat maakt god het in vredesnaam uit wat hij hier doen? Waarom houdt god zich niet met grotere, belangrijke zaken bezig dan het reilen en zeilen op planeet Aarde? :?
Bedankt!

Hoe volgt het logischerwijs dat een grote god zich niet bezig zou houden met zijn schepseltjes? Als wij een aquarium met vissen kopen zijn wij op een bepaalde manier ook begaan met de beestjes. De fysieke grootte van iets zegt niet zo veel over de waarde van iets.

Wat betreft de rest is het handig om terug te vallen op standaard christelijke theologie:

Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum?
God creeërde de mens naar zijn evenbeeld, God wilde in relatie met de mens leven.

Wat maakt god het in vredesnaam uit wat wij hier doen?
God is de bron van alles wat bestaat, onder andere de bron van leven en goedheid. Alles wat buiten god is is dus levenloos en zonder goedheid. God is begaan met de mens, en wil dat het goed met hen gaat, maar aan de andere kant wijzen mensen hem soms af waardoor zij buiten de bron van leven en goedheid vallen -> uiteindelijke dood. De dingen die God wil die wij doen en niet doen zijn niet zozeer goed en slecht omdat god dat vind, maar omdat het daadwerkelijk uiteindelijk slecht afloopt met de mens. Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles is dus letterlijk een vereiste om niet het leven te ontlopen.

Waarom houdt god zich niet met grotere, belangrijke zaken bezig dan het reilen en zeilen op planeet Aarde?
Wat zijn grotere en belangrijkere zaken? Hij is zelf de bron van alles wat er is, ik kan mij voorstellen dat relatie met de mens als belangrijk kan worden gezien.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:47:12 #235
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_151687786
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Hoe volgt het logischerwijs dat een grote god zich niet bezig zou houden met zijn schepseltjes? Als wij een aquarium met vissen kopen zijn wij op een bepaalde manier ook begaan met de beestjes. De fysieke grootte van iets zegt niet zo veel over de waarde van iets.
Maar dan ga je er dus vanuit dat het universum is gemaakt voor ons mensen om in te leven. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.

quote:
Wat betreft de rest is het handig om terug te vallen op standaard christelijke theologie:

Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum?
God creeërde de mens naar zijn evenbeeld, God wilde in relatie met de mens leven.
Dat is geen argumentatie, dat is het geloof zelf. Ik geloof er zelf helemaal niks van dat god ons gemaakt heeft, laat staan naar zijn evenbeeld en ik zou niet weten waarom ik dat wel zou moeten geloven.

Ik begrijp ook niet hoe wij mensen iets zouden kunnen zeggen over wat god wel of niet wil.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:49:44 #236
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_151687886
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 18:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou goed, dan heb ik bij dezen bewezen dat er geen God bestaat. De stelling "God bestaat niet" is namelijk zelf-evident. Dat kan ik niet bewijzen, want zelf-evidente steliingen vallen niet te bewijzen. Maar het is wel zo, want het is zelf-evident.
Dat een zelf-evidente uitspraak niet te bewijzen is, betekent niet dat alle onbewijsbare uitspraken zelf-evidente uitspraken zijn.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:52:36 #237
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151688035
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat een zelf-evidente uitspraak niet te bewijzen is, betekent niet dat alle onbewijsbare uitspraken zelf-evidente uitspraken zijn.
Klopt, maar die uitspraak is wel degelijk zelf-evident. God bestaat dus niet.
pi_151688193
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:37 schreef Jappie het volgende:

[..]

nog maar even de oorspronkelijke quote erbij gepakt om aan te geven waar ik op reageerde

[..]

Wat je hier doet is ongemerkt (niet helemaal dan getuige mijn reactie ;) ) overgaan van domme gelovigen naar domme mensen en vervolgens domme mensen in de schoenen schuiven dat hun emotionele gehechtheid leidt tot Geloof.

Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.

Het zijn toch echt jouw eigen woorden niet de mijne....daarvan zeg ik overigens niet dat het onwaar was maar dat het een tricky stelling was aangezien de grondslag voor mensen hun handelingen in het algemeen zelfs intellectuele mensen wordt bepaald op basis van irrationele gevoelens.
nee nee echt niet. die stap van domme gelovigen naar domme mensen maak ik helemaal niet, want het ging al over slimme en domme gelovigen in het stukje waar MIJN post een reactie op was.

Ik wilde niet steeds 'domme gelovigen' schrijven want dat is juist neerbuigend. Mijn uitspraak is juist ook algemeen geldend voor alle soorten mensen gelovig of niet. Domme ongelovigen (tov goden) zijn net zo irrationeel, die geloven weer allerlei andere onzin bijvoorbeeld dat ze de wedstrijd gaan winnen als ze hun geluksonderbroek aanhouden

ik schreef dus ' Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme.'

omdat het een reactie was op een claim dat slimme gelovigen met rationele argumenten verantwoordelijk zijn voor het voortbestaan van het geloof. Nee zeg ik, dat rationele heeft er weinig mee te maken, want geloven doet men op gevoel (en dat geldt net zo goed voor domme mensen.)

Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.

Nee dat kun je niet uit mijn stukje halen. Vraag het maar eens aan een leraar Nederlands
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_151688239
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ah, die eerdere discussie met Ser_.

Ik heb hem toen heel erg ingezet op één bepaalde constante, maar ik had niet het idee dat ik echt werd begrepen. Echter kan het argument ook als volgt worden gegeven (korte versie):

Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.

Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 gram afwijken.

Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden

In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
Of, ons heelal is slechts een onderdeel van een voor ons niet waarneembaar oneindig geheel dat ofwel oneindig ofwel al heeeeeel lang bestaat (de discussie over het begin daar dan weer van even terzijde). In dat oneindige geheel geldt de interpretatie van de wet van Murphy dat in zo'n geval alles wat kan gebeuren ook een keer zal gebeuren.

Zo bezien is het niet meer dan logisch dat er ooit een keer ons heelal moest ontstaan. Wellicht is er al ontelbare keren iets vergelijkbaars ontstaan maar dat is door de 'onjuiste' ingrediënten weer verdwenen. En nu is het dan een keer met de juiste ingrediënten gebeurd.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  dinsdag 14 april 2015 @ 19:58:09 #240
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151688303
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.

Geloven in finetuning is alsof de loterijwinnaar denkt: "Ze moeten wel expres mijn nummers getrokken hebben, want de kans dat ik zou winnen was zo enorm klein!"
Dat klopt, het is zinloze kansberekening achteraf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')