Maar we moeten wel een uitzondering maken voor een god, kennelijk. Ik zie niet in waarom we dat moeten doen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het is wat mij betreft zelf-evident dat causaliteit betrekking heeft op alles waar wij over spreken. De reden om een verhaal van een plotseling verschijnende pot goud af te schrijven is juist om die reden. Ik zie ook niet in waarom we een uitzondering voor het universum zouden moeten maken.
			
			
			
			Er is een aanvullend gedeelte op het argument waarbij wordt beargumenteerd dat de oorzaak ruimteloos is-> tijdloos is-> immaterieel is-> krachtig is -> persoonlijk is. Je hebt gelijk dat het anders maar wat in de lucht hangt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:47 schreef Terra-jin het volgende:
Als je enkel een oorzaak hebt geconcludeerd, wat is dan de waarde van dit argument voor de theïst? De atheïst kan het hier volledig mee eens zijn, zonder zich aan theïsme te wagen. Het onveroorzaakte kan bijvoorbeeld een fysica-principe zijn van 't een of ander (voer hier uw sciency-quantum-babble in).
Als God niet bestaat is het morele oordeelsvermogen van de mens ingegeven door evolutie. Evolutie selecteert zelf niet op specifieke morele waarden, maar selecteert op gedrag. We kunnen dus stellen dat de door evolutie ingegeven morele waarden arbitrair zijn, gericht op het doorgeven van de genen, niet op waarheid/objectiviteit.quote:Kan je die tweede premisse wat beter onderbouwen? Er zijn genoeg denkers die menen dat objectieve waarden bestaan zonder God.
Dat zal, maar in de regel ga ik er niet vanuit dat bepaalde zaken illusies zijn. De bak thee voor mijn neus staat er gewoon echt. Waarom zou ik dat voor speciefieke ervaringen dan niet denken? Lijkt mij nogal arbitrair.quote:You yourself are the easiest person to fool.
			
			
			
			God komt nog niet voor in het argument, dus we maken niet specifiek een uitzondering voor hem/quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar we moeten wel een uitzondering maken voor een god, kennelijk. Ik zie niet in waarom we dat moeten doen.
			
			
			
			Om even jouw argumentatiestijl te gebruiken: "Het is wel zelf-evident."quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
God komt nog niet voor in het argument, dus we maken niet specifiek een uitzondering voor hem/
Bij het KCA zou in principe de 1e premisse ook "alles heeft een oorzaak" kunnen zijn. Maar dit is niet zelf-evident waar. Ik had toen ik nog een jong knulletje was al door dat je een oneindige regressie krijgt van dingen. Als je intuïtief al tegen problemen oploopt is het natuurlijk al niet zelf-evident, zeker als je dat ook nog kan onderbouwen.
			
			
			
			Het doden van mensen die zich niet hebben opgeofferd is wat mij betreft nog steeds moord. Jouw voorbeeld en morele argumentatie leid tot allerlei complicaties:quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat lijkt me duidelijk, omdat het doden van 1 persoon het overleven van x andere personen garandeert.
Er is een verschil tussen goed verdedigen en slecht verdedigen, je voorbeeld kan ik niets mee. Ik blijf dus nog steeds bij mijn punt.quote:Ik zei niet dat het standpunt 'we doden iemand' het ENIGE morele standpunt is. Maar het is te verdedigen. Net zoals 'Nee dat kunnen we niet maken, dan maar allemaal omkomen.' ook te verdedigen is.
Het hele voorbeeld dient slechts om duidelijk te maken dat jouw “het doden van onschuldige mensen is slecht” te kort door de bocht is. Wederom iets dat niet zo 'self-evident' is als jij denkt
			
			
			
			Ik ben heel benieuwd hoe je al die eigenschappen kan herleiden uit iets dat ruimte- en tijdloos is.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Er is een aanvullend gedeelte op het argument waarbij wordt beargumenteerd dat de oorzaak ruimteloos is-> tijdloos is-> immaterieel is-> krachtig is -> persoonlijk is. Je hebt gelijk dat het anders maar wat in de lucht hangt.
Hoeft niet per se; er kan een objectieve standaard bestaan, geheel onafhankelijk van God, net zoals logica geheel onafhankelijk van God bestaat. Sam Harris bijvoorbeeld denkt in de richting van 'welzijn' als morele maatstaf. Ons morele oordeelsvermogen is dan een functie van kritisch, logisch nadenken - "bevordert deze daad het welzijn van deze personen?"quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als God niet bestaat is het morele oordeelsvermogen van de mens ingegeven door evolutie. Evolutie selecteert zelf niet op specifieke morele waarden, maar selecteert op gedrag. We kunnen dus stellen dat de door evolutie ingegeven morele waarden arbitrair zijn, gericht op het doorgeven van de genen, niet op waarheid/objectiviteit.
Tja, ik weet natuurlijk niet hoe jij deze ervaring hebt... eh, ervaren. Ik denk alleen dat je niet te snel moet oordelen over waarheid van zo'n ervaring... zeker gezien er experimenten zijn geweest die aantoonbaar een religieus gevoel opwekten. Ik zal ze eens opzoeken voor je.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat zal, maar in de regel ga ik er niet vanuit dat bepaalde zaken illusies zijn. De bak thee voor mijn neus staat er gewoon echt. Waarom zou ik dat voor speciefieke ervaringen dan niet denken? Lijkt mij nogal arbitrair.
			
			
			
			Deze premisse is niet evident waar. Je zou op een objectieve manier kunnen spreken over de morele waarden en plichten van bijvoorbeeld een persoon. We zouden, wellicht, objectief kunnen vaststellen welke morele waarden en plichten persoon X heeft. Maar volgens mij is dat niet wat je hier bedoelt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het morele argument
--------------------------------------------------------
P1: Objectieve morele waarden en plichten bestaan
Waarom zou dit vraagstuk iets met goden te maken hebben?quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
P2: Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden en plichten.
Deze conclusie sla ik even over, aangezien we nog geen overeenstemming hebben over de gegeven premissen.quote:
Nee, en nee. Dit kan echt direct de prullebak in.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ondersteuning voor premisse 1:
Het is zelf-evident dat er zaken zijn die intrinsiek en onafhankelijk slecht zijn zoals “verkrachting is slecht”. Mocht je dit ontkennen moge het duidelijk zijn dat een dergelijke uitspraak vergaande consequenties heeft.
Ook als er wel een god bestaat heeft die uitspraak geen objectieve waarde. Vooralsnog is het mij niet duidelijk waar jij de koppeling tussen moraliteit en goden vandaan haalt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ondersteuning voor premisse 2:
Als er geen god bestaat kan een uitspraak als “verkrachting is slecht” geen objectieve waarde hebben.
Hier sluit ik mij bij aan. Het aantal mensen dat iets goed of slecht vindt zegt niets over de vraag of zo'n waarde objectief is.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het kan slecht gevonden worden, of juist niet, maar dat maakt niet uit. De grootte van een groep mensen die iets slecht of goed vind heeft niets te maken met het daadwerkelijk slecht zijn van iets, het betreft enkel een machtsspelletje.
Nee, dat neem deze tegenwerping helemaal niet aan. De tegenwerping werkt exact even goed als er wel een god bestaat.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Kritiek en weerleggingen
Premisse 1:
K1: Ook al lijken morele waarden objectief te zijn, uiteindelijk is dat een illusie die er in het proces van evolutie in is geslopen. Alle morele waarden zijn zo omdat ze evolutionair goed zijn voor onze soort.
W1: Deze tegenwerping heeft twee problemen. Ten eerste neemt het aan dat atheïsme waar is
En waarom zouden we niet sceptisch zijn over al die zaken?quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
, ten tweede is het een zelfvernietigend argument. Als de tegenwerping waar is dan zijn niet alleen onze morele overtuigingen door de evolutie ingegeven, maar ook al onze andere. Als we dan sceptisch zijn over onze morele overtuigingen, dienen we sceptisch te zijn aan het geheel van overtuigingen. Scepticisme over ons mentale vermogen, en daarmee ons vermogen om te argumenteren.
Dat de wetenschap neutraal is betekent nog niet dat religie enige aanspraak kan maken op morele autoriteit. Of de wetenschap nu wel of niet iets kan zeggen over moraliteit, het doet niets voor dit godsargument.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
K2: Het is subjectief, maar wetenschap kan ons een coherent moreel model geven.
W2: Wetenschap kan alleen uitspraken over “what is” en niet over “what ought to be”, en kan daarmee geen coherent moreel framework geven. Daarnaast is wetenschap moreel neutraal.
Again, als filosoof A dat niet kan impliceert dat niet dat religie dat wel kan.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
K3: Het is subjectief, maar Filosoof A heeft een coherent framework ontwikkeld.
W3: Het framework van Filosoof A is gebaseerd op een aanname (axioma A) die niet iedereen hoeft te aanvaarden. Filosoof A kan dus geen algemeen geldend moreel framework ontwikkelen.
Gelukkig beweert ook helemaal niemand dit. Waarom je het aanhaalt is mij niet duidelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Premisse 2:
K1: De evolutie heeft ervoor gezorgd dat de gehele mensheid dezelfde ingebouwde morele wet heeft, hoewel het niet objectief is in strikte zin, kan je dus wel spreken van objectief in ruimere zin.
W1: Het moge duidelijk zijn dat niet iedereen dezelfde waarden heeft. ISIS brengt op het moment dood en verderf, de Nazi’s doden joden op grote schaal in de tweede wereldoorlog, en de misdadiger op de hoek heeft lak aan je tegenwerping. We kunnen dus stellen dat er niet zoiets bestaat als objectieve waarden in ruime zin.
Daarmee is dit ook niet het vermelden waard. Het is eenvoudig niet relevant voor dit godsargument.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Algemeen:
K1: We kunnen een ethisch systeem ontwikkelen dat een goede basis kan vormen voor sociaal gedrag
W1: Helemaal mee eens, dit is zelfs noodzakelijk om een maatschappij werkbaar te houden. Echter is het geen argument tegen premisse 1 of 2 en kan het daarmee ook niet van invloed zijn op de conclusie.
Noch is het een argument voor de premissen. Again, irrelevant.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
K2: Maar ook mensen die niet in god geloven kunnen moreel zijn.
W2: Helemaal mee eens, maar dat is geen argument tegen de premissen.
			
			
			
			Daarmee is ook dit eigenlijk niet meer het vermelden waard. Het kan even makkelijk worden gebruikt voor een geloof in alien visitors en diverse andere bizarre zaken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het argument van persoonlijke ervaring
--------------------------------------------------------
<...>
Dit is zeker geen argument om andere mensen mee te overtuigen, maar wel één zeer sterk argument om zelf te geloven in een God, zeker in combinatie met de andere rationele argumenten.
			
			
			
			Even in het kort, zonder uitwerking van de tegenargumenten:quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:11 schreef Terra-jin het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe je al die eigenschappen kan herleiden uit iets dat ruimte- en tijdloos is.
De standaard die Sam Harris gebruikt is zelf subjectief, daar kan je dan nooit iets objectiefs op bouwen. Niet dat het morele framework van hem dan niet werkbaar is in de praktijk, maar we moeten het er maar wel mee eens zijn. En zijn degene die hem overtreden er al per definitie al niet mee eens?quote:Hoeft niet per se; er kan een objectieve standaard bestaan, geheel onafhankelijk van God, net zoals logica geheel onafhankelijk van God bestaat. Sam Harris bijvoorbeeld denkt in de richting van 'welzijn' als morele maatstaf. Ons morele oordeelsvermogen is dan een functie van kritisch, logisch nadenken - "bevordert deze daad het welzijn van deze personen?"
Ik herken ‘religieuze gevoelens’, en ben er tot bepaalde hoogte ook kritisch op. Echter zegt het natuurlijk niets over of deze gevoelens wel echt zijn. Blijheid kan je ook opwekken, maar is daarnaast een echte emotie in het dagelijks leven.quote:Tja, ik weet natuurlijk niet hoe jij deze ervaring hebt... eh, ervaren. Ik denk alleen dat je niet te snel moet oordelen over waarheid van zo'n ervaring... zeker gezien er experimenten zijn geweest die aantoonbaar een religieus gevoel opwekten. Ik zal ze eens opzoeken voor je.
			
			
			
			Grappig dat je dat zo ervaart. Maar er is geen enkele manier om te bewijzen dat een feit zelf-evident is, dus dan houd het een beetje op. Ik begrijp niet echt dat sommige mensen het idee hebben dat dingen uit het niets kunnen ontstaan.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om even jouw argumentatiestijl te gebruiken: "Het is wel zelf-evident."
Om even een fatsoenlijke argumentatiestijl te gebruiken: oneindige regressie is geen probleem. Cijfers doen dat bijvoorbeeld ook.
			
			
			
			Hoewel je deze niet uitgebreid hebt behandeld wil ik hem toch nog even nader benoemen, omdat hij zo vaak wordt aangehaald.quote:Op maandag 13 april 2015 22:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mijn argumentatie zou op het volgende gebaseerd zijn:
- Het argument van finetuning
			
			
			
			Klopt, daarom ook deze lange discussies. Wat wel duidelijk wordt is dat het helemaal niet zo makkelijk is om de premissen te ontkrachten.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:21 schreef MrGuma het volgende:
Niet heel raar toch? De premissen dienen eerst onderbouwd (aangetoond te worden dat ze bestaan) te zijn alvorens een argument klopt. Zoals ik dus al eerder stelde, logica is leuk en aardig maar leidt tot inhoudelijk foutieve conclusies wanneer de premissen onjuist zijn.
In dat laatste geval is het objectief slecht als die vrouwen verkracht worden.quote:Maakt dat laatste, moraliteit dan objectief of subjectief?
			
			
			
			Begrijp ik dat je de optie reeël open houd dat deze pot met goud zo maar, poef!, op mijn bureau stond? Intuïtie staat immers niet gelijk aan waarheid zeg je?quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:18 schreef MrGuma het volgende:
Omdat, zoals jij al mooi aangaf, mijn intuïtie zegt dat het niet mogelijk is. En daarop counter ik, nogmaals, intuïtie staat niet gelijk aan 'waarheid'. Omdat ik zeg dat het niet klopt, betekent niet dat dit ook zo is.
Die voorbeelden zijn zijn het ontbreken van de keren dat er potten goud, flatgebouwen, en andere zaken zonder oorzaak verschenen.quote:Dat is nu juist wel het punt. Jij stelt dat er zelf evidentie is, ik ben daar niet zeker van. Dus dan zijn er juist voorbeelden nodig.
[…] Kan je dit toelichten? Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.
Nee, Newton beschrijft bestaande causaties, niet andersom.quote:Zelf evident betekent dat het duidelijk is zonder dat je daar evidentie voor nodig hebt. Met de wetten van Newton laat ik zien dat er evidentie is waarom bepaalde stappen volgen en wat hier aan ten grondslag ligt. Van hieruit kan je regels vinden waar deze causaliteit aan moet voldoen. Wanneer er voorwaarden zijn om aan causaliteit te voldoen, kan je toch niet stellen dat deze zelf evident zijn?
Hoe ver gaat dat bij jou? Dat de Nazi’s indien zij hadden gewonnen moreel bezig waren?quote:Dat ligt volledig in lijn met elkaar. Moraliteit is een mening, de mening wordt doorgedrukt door de sterkste. Waarom is dit dan plots geen moraliteit meer? De sterkste is nog steeds van mening dat zijn acties goed of slecht zijn. Hetzelfde geldt voor de zwakste.
Het geeft de problemen weer waar je op uitkomt als je je morele vermogen gaat wegredeneren omdat het subjectief is. Je rationele basis om moreel te kunnen oordelen verdwijnt.quote:Hartstikke leuke quote, wat nu? Ik zie niet waarom dit inhoud dat dit argumentatie is voor een objectieve moraliteit. Of een argument tegen subjectiviteit.
			
			
			
			Op zichzelf staand wel heb je gelijk, maar in combinatie met de andere argumenten wordt het een bijzonder krachtig argument. Als ik geen ervaring van God zou hebben, nadat ik er naar op zoek ging, dan zouden deze argumenten maar een beetje in de lucht blijven zweven.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarmee is ook dit eigenlijk niet meer het vermelden waard. Het kan even makkelijk worden gebruikt voor een geloof in alien visitors en diverse andere bizarre zaken.
			
			
			
			eeuh nee. Nogal wat gelovigen geven zelf aan dat ze geleid worden door emotie dus wie ben ik om dat tegen te spreken? Vooral omdat het ook nog eens door mijn eigen waarneming bevestigt wordt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:19 schreef Jappie het volgende:
[..]
Suit yourself ik heb geen voorkeur..het is in ieder geval idioot om "geloof" daarin een status aparte te geven.
			
			
			
			Zo te zien hebben die je al aardig van repliek voorzien, dus die laat ik voor het moment even liggen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Check mijn reactie aan Ser_ en Uitstekelbaars.
Nee, dat is een interpretatie. En niet eens de meest gangbare. Overigens ben ik zelf redelijk enthousiast over deterministische interpretaties van kwantumfysica, maar dat is een andere discussie.quote:Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Kwantumdeeltjes die ontstaan en verdwijnen zijn causaal afhankelijk van het kwantumveld waar ze zich in bevinden. Er is dus zeker wel causaliteit.
Dat is voornamelijk omdat mijn leven niet oneindig is en ik een tijd groter dan 0 nodig heb voor elk getal. Je kunt dit niet algemeen doortrekken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat een oneindige regressie in de wiskunde uit te drukken is, zegt natuurlijk niet dat deze in de werkelijke wereld kan bestaan in de vorm van een oneindige regressie van tijd (causaties). Dat zou niet kunnen om dezelfde reden dat je niet naar het eind van een ondeindige reeks getallen kan tellen.
Wat is dit anders dan schaalvergroting? Als je mijn wandeling naar de bakker in een oneindig aantal stukjes verdeelt dan zijn die stukjes (voor mij) oneindig klein. Maar het is nog steeds een oneindig aantal stukjes.quote:Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je voorbeeld van de bakker deelt dezelfde tijd in steeds kleinere eenheden, in mijn voorbeeld zijn er een oneindig aantal eenheden tussen de bakker en jou met een vaste grootte. Als jij naar de bakker loopt en er zijn een oneindig aantal meters tussen jou en de bakker, dan kom je nooit bij de bakker aan.
Ja, ook zonder de conclusie rammelt het Kalam kosmologisch argument aan alle kanten.quote:Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Klopt, in een eerdere reactie gaf ik aan dat een deel van het argument nog mist, maar dat dit al stof tot discussie geeft.
Lijkt me vooralsnog niet heel zinvol, als de rest van het argument al problematisch is.quote:Op dinsdag 14 april 2015 10:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik heb dit filmpje al wel eens gezien, maar vond de kritiek niet bijster interessant. Alleen het einde van het filmpje bespreekt dit specifieke kosmoligsche argument. (Kalam). Zijn eerste kritiek op het KCA is dat het een linguisitische variatie is op het eerste argument wat hij behandeld. Dat kunnen we direct afschrijven omdat de conclusies van de argumenten niet gelijk zijn. Daarnaast geeft hij aan dat het een argument voor wat dan ook kan zijn, smurfen bijvoorbeeld. Daar ben ik in eerste instantie met hem over eens, we hebben verdere argumentatie nodig om een begrip te krijgen van mogelijke oorzaken. Dit gedeelte van het argument heb ik nog niet vermeld, dat zal spoedig gebeuren.
			
			
			
			Nou goed, dan heb ik bij dezen bewezen dat er geen God bestaat. De stelling "God bestaat niet" is namelijk zelf-evident. Dat kan ik niet bewijzen, want zelf-evidente steliingen vallen niet te bewijzen. Maar het is wel zo, want het is zelf-evident.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zo ervaart. Maar er is geen enkele manier om te bewijzen dat een feit zelf-evident is, dus dan houd het een beetje op. Ik begrijp niet echt dat sommige mensen het idee hebben dat dingen uit het niets kunnen ontstaan.
			
			
			
			De clue zit zeker altijd net in het andere argument waar we het op dit moment even niet over hebben zeker.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Op zichzelf staand wel heb je gelijk, maar in combinatie met de andere argumenten wordt het een bijzonder krachtig argument.
Ditzelfde zou zoals gezegd een alien believer ook kunnen zeggen. En dat zou net zo min stand houden als argument. (Als verklaring voor jouw geloof en dat van alien believers wel, maar dat is hier niet aan de orde.)quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als ik geen ervaring van God zou hebben, nadat ik er naar op zoek ging, dan zouden deze argumenten maar een beetje in de lucht blijven zweven.
			
			
			
			
			
			
			
			Ondanks mijn stevige kritiek sluit ik mij hier volledig bij aan!quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Tijn het volgende:
Murvgeslagen, complementen met je post waarin je je argumentatie uiteenzet. Zelden zetten mensen hun geloof zo overzichtelijk op een rijtje.
			
			
			
			Dan heb je een groot bord voor je kop. Ik vroeg je niet om het eens te zijn met de gegeven voorbeelden maar slechts om in te zien dat jouw morele waarden niet universeel zijn en dat er andere mogelijkheden zijn...quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
Er is een verschil tussen goed verdedigen en slecht verdedigen, je voorbeeld kan ik niets mee. Ik blijf dus nog steeds bij mijn punt.
			
			
			
			Ah, die eerdere discussie met Ser_.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoewel je deze niet uitgebreid hebt behandeld wil ik hem toch nog even nader benoemen, omdat hij zo vaak wordt aangehaald.
Het belangrijkste bezwaar tegen het finetuning argument, in mijn ogen, is dat er verondersteld wordt:
1) dat er een bepaalde range van mogelijke waardes is
2) dat elk van die waardes even plausibel zijn
3) dat die waardes niet onderling van elkaar afhankelijk zijn
En daarmee wordt er een soort valse kansrekening gecreeerd. "De kans dat die waardes de waardes hebben die ze hebben is zooooooo klein dat... <vul gewenste conclusie in>"
Dit soort kansrekening is regelrechte onzin, omdat elk van de genoemde punten onbekend is.
			
			
			
			Ik kan me dat niet herinneren. Maar aan je redenering te zien was niet het probleem dat je niet begrepen werd, maar dat je redenering ballen zuigt. Je bent als het regenplasje dat zegt: "Wat toevallig dat deze kuil precies dezelfde vorm heeft als ik."quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ah, die eerdere discussie met Ser_.
Ik heb hem toen heel erg ingezet op één bepaalde constante, maar ik had niet het idee dat ik echt werd begrepen. Echter kan het argument ook als volgt worden gegeven (korte versie):
Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.
Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 afwijken.
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden
In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
			
			
			
			Het hele idee van 'afwijken van' is dus al verkeerd. Het veronderstelt namelijk dat afwijkingen mogelijk zijn, en dat er verder geen onderliggend mechanisme bestaat of kan bestaan dat tot die waardes leidt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.
Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 gram afwijken.
De conclusie sla ik wederom over, op grond van mijn kritiek op de premisses.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden
In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
			
			
			
			Dat is ook niet wat ik tegenspreek of schrijf, ik zeg dat ook niet gelovigen uiteindelijk alles voor 100% op gevoel of emotie doen...paradoxaal genoeg inclusief het rationeel willen denken of wetenschap beoefenen. Er bestaat geen rationele grondslag waarom een rationeel persoon rationeel is.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
eeuh nee. Nogal wat gelovigen geven zelf aan dat ze geleid worden door emotie dus wie ben ik om dat tegen te spreken? Vooral omdat het ook nog eens door mijn eigen waarneming bevestigt wordt.
Je leest weinig over 'de kille rationele gelovige' ... dat stereotype bestaat dan ook niet.
			
			
			
			mooi, want ik claim ook nergens dat alleen gelovigen zich door emotie laten leiden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat ik tegenspreek of schrijf, ik zeg dat ook niet gelovigen uiteindelijk alles voor 100% op gevoel of emotie doen...paradoxaal genoeg inclusief het rationeel willen denken of wetenschap beoefenen. Er bestaat geen rationele grondslag waarom een rationeel persoon rationeel is.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik moet niet gaan doen alsof ik alle verstand heb van quantumvelden, maar ik weet niet of je hier wat mee kan?quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:52 schreef Molurus het volgende:
Nee, dat is een interpretatie. En niet eens de meest gangbare. Overigens ben ik zelf redelijk enthousiast over deterministische interpretaties van kwantumfysica, maar dat is een andere discussie.
Hoe dan ook kun je niet a priori stellen dat alles een oorzaak moet hebben. Causaliteit is an sich al een aanname. (Geen onredelijke, begrijp me niet verkeerd.)
Als je beweert dat het universum/tijd oneindig heeft bestaan, kom je daar wel op uit.quote:Dat is voornamelijk omdat mijn leven niet oneindig is en ik een tijd groter dan 0 nodig heb voor elk getal. Je kunt dit niet algemeen doortrekken.
Ik gaf aan “oneindig veel meters”, niet ondeindig gedeelde stukjes. Oneindige regressie is het probleem van nooit bij de bakker aankomen, omdat je nog altijd ∞-N meter moet lopen.quote:Wat is dit anders dan schaalvergroting? Als je mijn wandeling naar de bakker in een oneindig aantal stukjes verdeelt dan zijn die stukjes (voor mij) oneindig klein. Maar het is nog steeds een oneindig aantal stukjes.
Het gaat om de verhouding tussen die stukjes en mijn snelheid. Het zegt verder niets over oneindige regressie.
Ja, ja..quote:Ja, ook zonder de conclusie rammelt het Kalam kosmologisch argument aan alle kanten.
Zijn we het daar over eensquote:Lijkt me vooralsnog niet heel zinvol, als de rest van het argument al problematisch is.
			
			
			
			Ligt eraan wat je met 'noodzakelijk' bedoelt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Het is optie 3. Zonder dat zouden wij er niet zijn om er over te praten.
Edit: ik probeerde iemand te quoten maar dat ging mis.
			
			
			
			Nee, je begrijpt mij verkeerd. Een achterliggend mechanisme gaat om één waarde, het gaat hier echter over de exacte samenstelling van alle waardes samen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
Het hele idee van 'afwijken van' is dus al verkeerd. Het veronderstelt namelijk dat afwijkingen mogelijk zijn, en dat er verder geen onderliggend mechanisme bestaat of kan bestaan dat tot die waardes leidt.
			
			
			
			nog maar even de oorspronkelijke quote erbij gepakt om aan te geven waar ik op reageerdequote:Op dinsdag 14 april 2015 19:11 schreef vaarsuvius het volgende:
mooi, want ik claim ook nergens dat alleen gelovigen zich door emotie laten leiden.
Ik stel slechts dat hun geloof op emotie gebaseerd is. Dat zegt helemaal niks over andere aspecten van hun psyche (hun niet-religieuze gedachten) en over andere mensen doet het al hélemaal geen uitspraak.
Wat je hier doet is ongemerkt (niet helemaal dan getuige mijn reactiequote:Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
[/b]
			
			
			
			Voor de vraagstelling is het absoluut noodzakelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je met 'noodzakelijk' bedoelt.
Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn om te leiden tot ons bestaan? Ja, als de variabelen anders waren geweest, hadden wij niet bestaan.
Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn? Nee, ze hadden ook anders kunnen zijn. Maar dan hadden wij niet bestaan.
			
			
			
			Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor de vraagstelling is het absoluut noodzakelijk.
			
			
			
			Bedankt!quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Tijn het volgende:
Murvgeslagen, complementen voor je post waarin je je argumentatie uiteenzet. Zelden zetten mensen hun geloof zo overzichtelijk op een rijtje.
Ik wil best een eind meegaan in het argument dat "iets" de oorzaak van het universum moet zijn en dat dat zo'n geweldig groot iets moet zijn, je het daarom "god" noemt, ook al lijkt dit voor m'n gevoel sterk op het principe dat onverklaarbare fenomenen altijd tot goddelijk worden bestempeld tot ze niet langer onverklaarbaar zijn.
Maar wat ik totaal niet begrijp is waarom deze grote goddelijke kracht die universa schept zich vervolgens bezig houdt met mensen. Hij gaat zelfs zo ver dat-ie ze regels oplegt. Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum? Wat maakt god het in vredesnaam uit wat hij hier doen? Waarom houdt god zich niet met grotere, belangrijke zaken bezig dan het reilen en zeilen op planeet Aarde?
			
			
			
			Maar dan ga je er dus vanuit dat het universum is gemaakt voor ons mensen om in te leven. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hoe volgt het logischerwijs dat een grote god zich niet bezig zou houden met zijn schepseltjes? Als wij een aquarium met vissen kopen zijn wij op een bepaalde manier ook begaan met de beestjes. De fysieke grootte van iets zegt niet zo veel over de waarde van iets.
Dat is geen argumentatie, dat is het geloof zelf. Ik geloof er zelf helemaal niks van dat god ons gemaakt heeft, laat staan naar zijn evenbeeld en ik zou niet weten waarom ik dat wel zou moeten geloven.quote:Wat betreft de rest is het handig om terug te vallen op standaard christelijke theologie:
Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum?
God creeërde de mens naar zijn evenbeeld, God wilde in relatie met de mens leven.
			
			
			
			Dat een zelf-evidente uitspraak niet te bewijzen is, betekent niet dat alle onbewijsbare uitspraken zelf-evidente uitspraken zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou goed, dan heb ik bij dezen bewezen dat er geen God bestaat. De stelling "God bestaat niet" is namelijk zelf-evident. Dat kan ik niet bewijzen, want zelf-evidente steliingen vallen niet te bewijzen. Maar het is wel zo, want het is zelf-evident.
			
			
			
			Klopt, maar die uitspraak is wel degelijk zelf-evident. God bestaat dus niet.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat een zelf-evidente uitspraak niet te bewijzen is, betekent niet dat alle onbewijsbare uitspraken zelf-evidente uitspraken zijn.
			
			
			
			nee nee echt niet. die stap van domme gelovigen naar domme mensen maak ik helemaal niet, want het ging al over slimme en domme gelovigen in het stukje waar MIJN post een reactie op was.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:37 schreef Jappie het volgende:
[..]
nog maar even de oorspronkelijke quote erbij gepakt om aan te geven waar ik op reageerde
[..]
Wat je hier doet is ongemerkt (niet helemaal dan getuige mijn reactie) overgaan van domme gelovigen naar domme mensen en vervolgens domme mensen in de schoenen schuiven dat hun emotionele gehechtheid leidt tot Geloof.
Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.
Het zijn toch echt jouw eigen woorden niet de mijne....daarvan zeg ik overigens niet dat het onwaar was maar dat het een tricky stelling was aangezien de grondslag voor mensen hun handelingen in het algemeen zelfs intellectuele mensen wordt bepaald op basis van irrationele gevoelens.
			
			
			
			Of, ons heelal is slechts een onderdeel van een voor ons niet waarneembaar oneindig geheel dat ofwel oneindig ofwel al heeeeeel lang bestaat (de discussie over het begin daar dan weer van even terzijde). In dat oneindige geheel geldt de interpretatie van de wet van Murphy dat in zo'n geval alles wat kan gebeuren ook een keer zal gebeuren.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ah, die eerdere discussie met Ser_.
Ik heb hem toen heel erg ingezet op één bepaalde constante, maar ik had niet het idee dat ik echt werd begrepen. Echter kan het argument ook als volgt worden gegeven (korte versie):
Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.
Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 gram afwijken.
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden
In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
			
			
			
			Dat klopt, het is zinloze kansberekening achteraf.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.
Geloven in finetuning is alsof de loterijwinnaar denkt: "Ze moeten wel expres mijn nummers getrokken hebben, want de kans dat ik zou winnen was zo enorm klein!"
			
			
			
			Laten we het erop houden dat het dikgedrukte het verschil verklaart tussen wat er staat en wat je bedoelde te zeggen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
nee nee echt niet. die stap van domme gelovigen naar domme mensen maak ik helemaal niet, want het ging al over slimme en domme gelovigen in het stukje waar MIJN post een reactie op was.
Ik wilde niet steeds 'domme gelovigen' schrijven want dat is juist neerbuigend. Mijn uitspraak is juist ook algemeen geldend voor alle soorten mensen gelovig of niet. Domme ongelovigen (tov goden) zijn net zo irrationeel, die geloven weer allerlei andere onzin bijvoorbeeld dat ze de wedstrijd gaan winnen als ze hun geluksonderbroek aanhouden
ik schreef dus ' Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme.'
omdat het een reactie was op een claim dat slimme gelovigen met rationele argumenten verantwoordelijk zijn voor het voortbestaan van het geloof. Nee zeg ik, dat rationele heeft er weinig mee te maken, want geloven doet men op gevoel (en dat geldt net zo goed voor domme mensen.)
Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.
Nee dat kun je niet uit mijn stukje halen. Vraag het maar eens aan een leraar Nederlands
			
			
			
			Wat jij bedoelde te lezen bedoel je?quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:02 schreef Jappie het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat het dikgedrukte het verschil verklaart tussen wat er staat en wat je bedoelde te zeggen.
			
			
			
			Goede vergelijking ja.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.
Geloven in finetuning is alsof de loterijwinnaar denkt: "Ze moeten wel expres mijn nummers getrokken hebben, want de kans dat ik zou winnen was zo enorm klein!"
			
			
			
			Nope..als ik dat had bedoeld had ik dat opgeschreven.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat jij bedoelde te lezen bedoel je?
			
			
			
			Wat ik hiermee bedoel is dat er specifieke morele waarden en normen bestaan, die algemeen geldig zijn. Ofwel, van sommige waarden en normen is het zelf evident dat deze objectief zijn, en het niet de mening van mensen betreft. Een voorbeeld hiervan is “Het martelen en verkrachten van een klein meisje is slecht”, dit is objectief slecht, er is geen mogelijke wereld dit niet het geval zou zijn. We kunnen dus stellen dat deze zaken objectief slecht zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:
Ok, even afpellen.
Deze premisse is niet evident waar. Je zou op een objectieve manier kunnen spreken over de morele waarden en plichten van bijvoorbeeld een persoon. We zouden, wellicht, objectief kunnen vaststellen welke morele waarden en plichten persoon X heeft. Maar volgens mij is dat niet wat je hier bedoelt.
Als je bedoelt: morele waarden en plichten zijn voor iedereen hetzelfde dan zou ik haast zeggen: dit is evident onwaar.
Als God niet bestaat is de evolutie verantwoordelijk voor het ontstaan van al onze waarden en normen. Evolutie selecteert niet op waarheid of objectiviteit, maar op die genen/dat gedrag dat zorgt voor hogere overlevingskansen. Zonder God kan er dus geen objectiviteit zijn.quote:Waarom zou dit vraagstuk iets met goden te maken hebben?
Naja…quote:Deze conclusie sla ik even over, aangezien we nog geen overeenstemming hebben over de gegeven
premissen.
Dit argument stoelt op het feit dat veel mensen zaken als “het martelen en verkrachten van een klein meisje” wel als een objectief moreel slecht ervaren. Mocht dat niet het geval zijn, je het als subjectief (mening) ervaren dan heeft het argument natuurlijk weinig kracht.quote:Nee, en nee. Dit kan echt direct de prullebak in.
Natuurlijk, 'verkrachting is slecht' is een waarde die de meeste mensen delen. Maar dat maakt deze waarde nog niet objectief of onafhankelijk van mensen en de maatschappij waarin ze leven.
En dat het vergaande consequenties zou hebben lijkt me een drogreden van de stok. Dat het buitengewoon onwenselijk zou zijn om verkrachting te tolereren in onze maatschappij maakt dit nog steeds geen objectieve waarde!
Check hierboven.quote:Ook als er wel een god bestaat heeft die uitspraak geen objectieve waarde. Vooralsnog is het mij niet duidelijk waar jij de koppeling tussen moraliteit en goden vandaan haalt.
Het zegt inderdaad dan niets, alleen dat bepaalde groepen groter zijn.quote:Hier sluit ik mij bij aan. Het aantal mensen dat iets goed of slecht vindt zegt niets over de vraag of zo'n waarde objectief is.
Nee, Als God bestaat heeft hij er baat bij dat de morele wet voor ons duidelijk is.quote:Nee, dat neem deze tegenwerping helemaal niet aan. De tegenwerping werkt exact even goed als er wel een god bestaat.
Ben je sceptisch over je vermogen om nu dit argument door te spitten met mij?quote:En waarom zouden we niet sceptisch zijn over al die zaken?
Religie kan net als filosoof A wel bruikbare modellen aandragen, maar deze hoeven niet in de breedte aangenomen te worden.quote:Dat de wetenschap neutraal is betekent nog niet dat religie enige aanspraak kan maken op morele autoriteit. Of de wetenschap nu wel of niet iets kan zeggen over moraliteit, het doet niets voor dit godsargument.
[…]
Again, als filosoof A dat niet kan impliceert dat niet dat religie dat wel kan.
Het lijkt mij ook niet relevant, echter denken sommige mensen dat dit soort opmerkingen op de een of andere manier wel relevantie hebben. Vandaar dat ik ze toch even noem.quote:Gelukkig beweert ook helemaal niemand dit. Waarom je het aanhaalt is mij niet duidelijk.
[…]
Daarmee is dit ook niet het vermelden waard. Het is eenvoudig niet relevant voor dit godsargument.
[…]
Noch is het een argument voor de premissen. Again, irrelevant.
			
			
			
			Je hebt mij doorquote:Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Molurus het volgende:
De clue zit zeker altijd net in het andere argument waar we het op dit moment even niet over hebben zeker.
Dat kan, maar de ervaring van een alien believer zegt natuurlijk niets over mijn ervaring. Dat iemand zegt dat hij een vogel zag overvliegen, zegt niks over het feit dat ik ergens anders een vliegtuig zag.quote:Ditzelfde zou zoals gezegd een alien believer ook kunnen zeggen. En dat zou net zo min stand houden als argument. (Als verklaring voor jouw geloof en dat van alien believers wel, maar dat is hier niet aan de orde.)
			
			
			
			Ehm, nee. Je begrijpt mij gewoon niet goed.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:01 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dan heb je een groot bord voor je kop. Ik vroeg je niet om het eens te zijn met de gegeven voorbeelden maar slechts om in te zien dat jouw morele waarden niet universeel zijn en dat er andere mogelijkheden zijn...
			
			
			
			Nu je het zegt, het was iemand anders. Excusé!quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan me dat niet herinneren. Maar aan je redenering te zien was niet het probleem dat je niet begrepen werd, maar dat je redenering ballen zuigt. Je bent als het regenplasje dat zegt: "Wat toevallig dat deze kuil precies dezelfde vorm heeft als ik."
Nou, ja, ok dan maar he!quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Klopt, maar die uitspraak is wel degelijk zelf-evident. God bestaat dus niet.
			
			
			
			Als hij het universum heeft gemaakt, heeft hij ook ons gemaakt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:47 schreef Tijn het volgende:
Maar dan ga je er dus vanuit dat het universum is gemaakt voor ons mensen om in te leven. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.
Puur op basis van deze godsbewijzen kan je daar helemaal niks over zeggen natuurlijk.quote:Dat is geen argumentatie, dat is het geloof zelf. Ik geloof er zelf helemaal niks van dat god ons gemaakt heeft, laat staan naar zijn evenbeeld en ik zou niet weten waarom ik dat wel zou moeten geloven.
Ik begrijp ook niet hoe wij mensen iets zouden kunnen zeggen over wat god wel of niet wil.
			
			
			
			Een begin oneindig ver terug is vanwege het probleem van oneindige regressie niet mogelijk, maar ik denk dat je hier doelt op bepaalde multiversa theorïen. Er zijn dan een oneindig aantal mogelijkheden om een universum te vormen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:56 schreef UltraR het volgende:
[..]
Of, ons heelal is slechts een onderdeel van een voor ons niet waarneembaar oneindig geheel dat ofwel oneindig ofwel al heeeeeel lang bestaat (de discussie over het begin daar dan weer van even terzijde). In dat oneindige geheel geldt de interpretatie van de wet van Murphy dat in zo'n geval alles wat kan gebeuren ook een keer zal gebeuren.
Zo bezien is het niet meer dan logisch dat er ooit een keer ons heelal moest ontstaan. Wellicht is er al ontelbare keren iets vergelijkbaars ontstaan maar dat is door de 'onjuiste' ingrediënten weer verdwenen. En nu is het dan een keer met de juiste ingrediënten gebeurd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |