mooi, want ik claim ook nergens dat alleen gelovigen zich door emotie laten leiden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat ik tegenspreek of schrijf, ik zeg dat ook niet gelovigen uiteindelijk alles voor 100% op gevoel of emotie doen...paradoxaal genoeg inclusief het rationeel willen denken of wetenschap beoefenen. Er bestaat geen rationele grondslag waarom een rationeel persoon rationeel is.
Ik moet niet gaan doen alsof ik alle verstand heb van quantumvelden, maar ik weet niet of je hier wat mee kan?quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:52 schreef Molurus het volgende:
Nee, dat is een interpretatie. En niet eens de meest gangbare. Overigens ben ik zelf redelijk enthousiast over deterministische interpretaties van kwantumfysica, maar dat is een andere discussie.
Hoe dan ook kun je niet a priori stellen dat alles een oorzaak moet hebben. Causaliteit is an sich al een aanname. (Geen onredelijke, begrijp me niet verkeerd.)
Als je beweert dat het universum/tijd oneindig heeft bestaan, kom je daar wel op uit.quote:Dat is voornamelijk omdat mijn leven niet oneindig is en ik een tijd groter dan 0 nodig heb voor elk getal. Je kunt dit niet algemeen doortrekken.
Ik gaf aan “oneindig veel meters”, niet ondeindig gedeelde stukjes. Oneindige regressie is het probleem van nooit bij de bakker aankomen, omdat je nog altijd ∞-N meter moet lopen.quote:Wat is dit anders dan schaalvergroting? Als je mijn wandeling naar de bakker in een oneindig aantal stukjes verdeelt dan zijn die stukjes (voor mij) oneindig klein. Maar het is nog steeds een oneindig aantal stukjes.
Het gaat om de verhouding tussen die stukjes en mijn snelheid. Het zegt verder niets over oneindige regressie.
Ja, ja..quote:Ja, ook zonder de conclusie rammelt het Kalam kosmologisch argument aan alle kanten.
Zijn we het daar over eensquote:Lijkt me vooralsnog niet heel zinvol, als de rest van het argument al problematisch is.
Ligt eraan wat je met 'noodzakelijk' bedoelt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:13 schreef Fir3fly het volgende:
Het is optie 3. Zonder dat zouden wij er niet zijn om er over te praten.
Edit: ik probeerde iemand te quoten maar dat ging mis.
Nee, je begrijpt mij verkeerd. Een achterliggend mechanisme gaat om één waarde, het gaat hier echter over de exacte samenstelling van alle waardes samen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
Het hele idee van 'afwijken van' is dus al verkeerd. Het veronderstelt namelijk dat afwijkingen mogelijk zijn, en dat er verder geen onderliggend mechanisme bestaat of kan bestaan dat tot die waardes leidt.
nog maar even de oorspronkelijke quote erbij gepakt om aan te geven waar ik op reageerdequote:Op dinsdag 14 april 2015 19:11 schreef vaarsuvius het volgende:
mooi, want ik claim ook nergens dat alleen gelovigen zich door emotie laten leiden.
Ik stel slechts dat hun geloof op emotie gebaseerd is. Dat zegt helemaal niks over andere aspecten van hun psyche (hun niet-religieuze gedachten) en over andere mensen doet het al hélemaal geen uitspraak.
Wat je hier doet is ongemerkt (niet helemaal dan getuige mijn reactiequote:Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
[/b]
Voor de vraagstelling is het absoluut noodzakelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je met 'noodzakelijk' bedoelt.
Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn om te leiden tot ons bestaan? Ja, als de variabelen anders waren geweest, hadden wij niet bestaan.
Was het noodzakelijk dat de variabelen zijn zoals ze zijn? Nee, ze hadden ook anders kunnen zijn. Maar dan hadden wij niet bestaan.
Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor de vraagstelling is het absoluut noodzakelijk.
Bedankt!quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Tijn het volgende:
Murvgeslagen, complementen voor je post waarin je je argumentatie uiteenzet. Zelden zetten mensen hun geloof zo overzichtelijk op een rijtje.
Ik wil best een eind meegaan in het argument dat "iets" de oorzaak van het universum moet zijn en dat dat zo'n geweldig groot iets moet zijn, je het daarom "god" noemt, ook al lijkt dit voor m'n gevoel sterk op het principe dat onverklaarbare fenomenen altijd tot goddelijk worden bestempeld tot ze niet langer onverklaarbaar zijn.
Maar wat ik totaal niet begrijp is waarom deze grote goddelijke kracht die universa schept zich vervolgens bezig houdt met mensen. Hij gaat zelfs zo ver dat-ie ze regels oplegt. Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum? Wat maakt god het in vredesnaam uit wat hij hier doen? Waarom houdt god zich niet met grotere, belangrijke zaken bezig dan het reilen en zeilen op planeet Aarde?
Maar dan ga je er dus vanuit dat het universum is gemaakt voor ons mensen om in te leven. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hoe volgt het logischerwijs dat een grote god zich niet bezig zou houden met zijn schepseltjes? Als wij een aquarium met vissen kopen zijn wij op een bepaalde manier ook begaan met de beestjes. De fysieke grootte van iets zegt niet zo veel over de waarde van iets.
Dat is geen argumentatie, dat is het geloof zelf. Ik geloof er zelf helemaal niks van dat god ons gemaakt heeft, laat staan naar zijn evenbeeld en ik zou niet weten waarom ik dat wel zou moeten geloven.quote:Wat betreft de rest is het handig om terug te vallen op standaard christelijke theologie:
Waarom zijn mensen zo relevant op de schaal van het universum?
God creeërde de mens naar zijn evenbeeld, God wilde in relatie met de mens leven.
Dat een zelf-evidente uitspraak niet te bewijzen is, betekent niet dat alle onbewijsbare uitspraken zelf-evidente uitspraken zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou goed, dan heb ik bij dezen bewezen dat er geen God bestaat. De stelling "God bestaat niet" is namelijk zelf-evident. Dat kan ik niet bewijzen, want zelf-evidente steliingen vallen niet te bewijzen. Maar het is wel zo, want het is zelf-evident.
Klopt, maar die uitspraak is wel degelijk zelf-evident. God bestaat dus niet.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat een zelf-evidente uitspraak niet te bewijzen is, betekent niet dat alle onbewijsbare uitspraken zelf-evidente uitspraken zijn.
nee nee echt niet. die stap van domme gelovigen naar domme mensen maak ik helemaal niet, want het ging al over slimme en domme gelovigen in het stukje waar MIJN post een reactie op was.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:37 schreef Jappie het volgende:
[..]
nog maar even de oorspronkelijke quote erbij gepakt om aan te geven waar ik op reageerde
[..]
Wat je hier doet is ongemerkt (niet helemaal dan getuige mijn reactie) overgaan van domme gelovigen naar domme mensen en vervolgens domme mensen in de schoenen schuiven dat hun emotionele gehechtheid leidt tot Geloof.
Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.
Het zijn toch echt jouw eigen woorden niet de mijne....daarvan zeg ik overigens niet dat het onwaar was maar dat het een tricky stelling was aangezien de grondslag voor mensen hun handelingen in het algemeen zelfs intellectuele mensen wordt bepaald op basis van irrationele gevoelens.
Of, ons heelal is slechts een onderdeel van een voor ons niet waarneembaar oneindig geheel dat ofwel oneindig ofwel al heeeeeel lang bestaat (de discussie over het begin daar dan weer van even terzijde). In dat oneindige geheel geldt de interpretatie van de wet van Murphy dat in zo'n geval alles wat kan gebeuren ook een keer zal gebeuren.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ah, die eerdere discussie met Ser_.
Ik heb hem toen heel erg ingezet op één bepaalde constante, maar ik had niet het idee dat ik echt werd begrepen. Echter kan het argument ook als volgt worden gegeven (korte versie):
Wetenschappers maken modellen om het eerste begin van het universum te verklaren. In deze modellen moeten bepaalde constanten een bepaalde waarde krijgen om het universum wat wij nu kennen (met de mogelijkheid van leven) te verklaren. Wat blijkt? Deze waardes moeten heel exact geformuleerd worden om uberhaupt maar een model te krijgen waar leven mogelijk is.
Vergelijk het met een taart. Van deze taart moet het recept achteraf opgesteld worden. Wat blijkt? De ingrediënten van de taart moeten zo gigantisch exact afgewogen worden omdat anders de taart mislukt. Elk ingrediënt mag niet meer dan 1/10^20 gram afwijken.
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
- De ingrediënten zijn door iemand perfect afgewogen
- Het is geheel toevallig dat de ingriënten in deze hoeveelheden werden gemixt.
- Het is fysisch noodzakelijk dat de taart gemaakt moest worden
In deze is het het meest aannemelijk dat de ingrediënten perfect zijn afgewogen.(mogelijkheid van leven)
Dat klopt, het is zinloze kansberekening achteraf.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.
Geloven in finetuning is alsof de loterijwinnaar denkt: "Ze moeten wel expres mijn nummers getrokken hebben, want de kans dat ik zou winnen was zo enorm klein!"
Laten we het erop houden dat het dikgedrukte het verschil verklaart tussen wat er staat en wat je bedoelde te zeggen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
nee nee echt niet. die stap van domme gelovigen naar domme mensen maak ik helemaal niet, want het ging al over slimme en domme gelovigen in het stukje waar MIJN post een reactie op was.
Ik wilde niet steeds 'domme gelovigen' schrijven want dat is juist neerbuigend. Mijn uitspraak is juist ook algemeen geldend voor alle soorten mensen gelovig of niet. Domme ongelovigen (tov goden) zijn net zo irrationeel, die geloven weer allerlei andere onzin bijvoorbeeld dat ze de wedstrijd gaan winnen als ze hun geluksonderbroek aanhouden
ik schreef dus ' Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme.'
omdat het een reactie was op een claim dat slimme gelovigen met rationele argumenten verantwoordelijk zijn voor het voortbestaan van het geloof. Nee zeg ik, dat rationele heeft er weinig mee te maken, want geloven doet men op gevoel (en dat geldt net zo goed voor domme mensen.)
Daarmee maak je niet alleen in een klap van alle domme mensen gelovigen maar tevens verbind je daardoor emotionele afhankelijkheid aan gelovig zijn.
Nee dat kun je niet uit mijn stukje halen. Vraag het maar eens aan een leraar Nederlands
Wat jij bedoelde te lezen bedoel je?quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:02 schreef Jappie het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat het dikgedrukte het verschil verklaart tussen wat er staat en wat je bedoelde te zeggen.
Goede vergelijking ja.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om als mens de vraag te kunnen stellen is het noodzakelijk, bedoel je? Dat is inderdaad zo.
Geloven in finetuning is alsof de loterijwinnaar denkt: "Ze moeten wel expres mijn nummers getrokken hebben, want de kans dat ik zou winnen was zo enorm klein!"
Nope..als ik dat had bedoeld had ik dat opgeschreven.quote:Op dinsdag 14 april 2015 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat jij bedoelde te lezen bedoel je?
Wat ik hiermee bedoel is dat er specifieke morele waarden en normen bestaan, die algemeen geldig zijn. Ofwel, van sommige waarden en normen is het zelf evident dat deze objectief zijn, en het niet de mening van mensen betreft. Een voorbeeld hiervan is “Het martelen en verkrachten van een klein meisje is slecht”, dit is objectief slecht, er is geen mogelijke wereld dit niet het geval zou zijn. We kunnen dus stellen dat deze zaken objectief slecht zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:39 schreef Molurus het volgende:
Ok, even afpellen.
Deze premisse is niet evident waar. Je zou op een objectieve manier kunnen spreken over de morele waarden en plichten van bijvoorbeeld een persoon. We zouden, wellicht, objectief kunnen vaststellen welke morele waarden en plichten persoon X heeft. Maar volgens mij is dat niet wat je hier bedoelt.
Als je bedoelt: morele waarden en plichten zijn voor iedereen hetzelfde dan zou ik haast zeggen: dit is evident onwaar.
Als God niet bestaat is de evolutie verantwoordelijk voor het ontstaan van al onze waarden en normen. Evolutie selecteert niet op waarheid of objectiviteit, maar op die genen/dat gedrag dat zorgt voor hogere overlevingskansen. Zonder God kan er dus geen objectiviteit zijn.quote:Waarom zou dit vraagstuk iets met goden te maken hebben?
Naja…quote:Deze conclusie sla ik even over, aangezien we nog geen overeenstemming hebben over de gegeven
premissen.
Dit argument stoelt op het feit dat veel mensen zaken als “het martelen en verkrachten van een klein meisje” wel als een objectief moreel slecht ervaren. Mocht dat niet het geval zijn, je het als subjectief (mening) ervaren dan heeft het argument natuurlijk weinig kracht.quote:Nee, en nee. Dit kan echt direct de prullebak in.
Natuurlijk, 'verkrachting is slecht' is een waarde die de meeste mensen delen. Maar dat maakt deze waarde nog niet objectief of onafhankelijk van mensen en de maatschappij waarin ze leven.
En dat het vergaande consequenties zou hebben lijkt me een drogreden van de stok. Dat het buitengewoon onwenselijk zou zijn om verkrachting te tolereren in onze maatschappij maakt dit nog steeds geen objectieve waarde!
Check hierboven.quote:Ook als er wel een god bestaat heeft die uitspraak geen objectieve waarde. Vooralsnog is het mij niet duidelijk waar jij de koppeling tussen moraliteit en goden vandaan haalt.
Het zegt inderdaad dan niets, alleen dat bepaalde groepen groter zijn.quote:Hier sluit ik mij bij aan. Het aantal mensen dat iets goed of slecht vindt zegt niets over de vraag of zo'n waarde objectief is.
Nee, Als God bestaat heeft hij er baat bij dat de morele wet voor ons duidelijk is.quote:Nee, dat neem deze tegenwerping helemaal niet aan. De tegenwerping werkt exact even goed als er wel een god bestaat.
Ben je sceptisch over je vermogen om nu dit argument door te spitten met mij?quote:En waarom zouden we niet sceptisch zijn over al die zaken?
Religie kan net als filosoof A wel bruikbare modellen aandragen, maar deze hoeven niet in de breedte aangenomen te worden.quote:Dat de wetenschap neutraal is betekent nog niet dat religie enige aanspraak kan maken op morele autoriteit. Of de wetenschap nu wel of niet iets kan zeggen over moraliteit, het doet niets voor dit godsargument.
[…]
Again, als filosoof A dat niet kan impliceert dat niet dat religie dat wel kan.
Het lijkt mij ook niet relevant, echter denken sommige mensen dat dit soort opmerkingen op de een of andere manier wel relevantie hebben. Vandaar dat ik ze toch even noem.quote:Gelukkig beweert ook helemaal niemand dit. Waarom je het aanhaalt is mij niet duidelijk.
[…]
Daarmee is dit ook niet het vermelden waard. Het is eenvoudig niet relevant voor dit godsargument.
[…]
Noch is het een argument voor de premissen. Again, irrelevant.
Je hebt mij doorquote:Op dinsdag 14 april 2015 18:56 schreef Molurus het volgende:
De clue zit zeker altijd net in het andere argument waar we het op dit moment even niet over hebben zeker.
Dat kan, maar de ervaring van een alien believer zegt natuurlijk niets over mijn ervaring. Dat iemand zegt dat hij een vogel zag overvliegen, zegt niks over het feit dat ik ergens anders een vliegtuig zag.quote:Ditzelfde zou zoals gezegd een alien believer ook kunnen zeggen. En dat zou net zo min stand houden als argument. (Als verklaring voor jouw geloof en dat van alien believers wel, maar dat is hier niet aan de orde.)
Ehm, nee. Je begrijpt mij gewoon niet goed.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:01 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dan heb je een groot bord voor je kop. Ik vroeg je niet om het eens te zijn met de gegeven voorbeelden maar slechts om in te zien dat jouw morele waarden niet universeel zijn en dat er andere mogelijkheden zijn...
Nu je het zegt, het was iemand anders. Excusé!quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan me dat niet herinneren. Maar aan je redenering te zien was niet het probleem dat je niet begrepen werd, maar dat je redenering ballen zuigt. Je bent als het regenplasje dat zegt: "Wat toevallig dat deze kuil precies dezelfde vorm heeft als ik."
Nou, ja, ok dan maar he!quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Klopt, maar die uitspraak is wel degelijk zelf-evident. God bestaat dus niet.
Als hij het universum heeft gemaakt, heeft hij ook ons gemaakt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:47 schreef Tijn het volgende:
Maar dan ga je er dus vanuit dat het universum is gemaakt voor ons mensen om in te leven. Daar ben ik helemaal niet van overtuigd.
Puur op basis van deze godsbewijzen kan je daar helemaal niks over zeggen natuurlijk.quote:Dat is geen argumentatie, dat is het geloof zelf. Ik geloof er zelf helemaal niks van dat god ons gemaakt heeft, laat staan naar zijn evenbeeld en ik zou niet weten waarom ik dat wel zou moeten geloven.
Ik begrijp ook niet hoe wij mensen iets zouden kunnen zeggen over wat god wel of niet wil.
Een begin oneindig ver terug is vanwege het probleem van oneindige regressie niet mogelijk, maar ik denk dat je hier doelt op bepaalde multiversa theorïen. Er zijn dan een oneindig aantal mogelijkheden om een universum te vormen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 19:56 schreef UltraR het volgende:
[..]
Of, ons heelal is slechts een onderdeel van een voor ons niet waarneembaar oneindig geheel dat ofwel oneindig ofwel al heeeeeel lang bestaat (de discussie over het begin daar dan weer van even terzijde). In dat oneindige geheel geldt de interpretatie van de wet van Murphy dat in zo'n geval alles wat kan gebeuren ook een keer zal gebeuren.
Zo bezien is het niet meer dan logisch dat er ooit een keer ons heelal moest ontstaan. Wellicht is er al ontelbare keren iets vergelijkbaars ontstaan maar dat is door de 'onjuiste' ingrediënten weer verdwenen. En nu is het dan een keer met de juiste ingrediënten gebeurd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |