Lees deze post van mij eens door waar ik dit onderwerp behandel.quote:Op maandag 24 maart 2008 10:46 schreef Biancavla het volgende:
Hij was gewoon nog helemaal niet dood toen ze hem in dat graf legden, hij was alleen maar bewusteloos.
Alle 6 feiten die ik genoemd heb worden massaal ondersteund door niet-christelijke wetenschappers, zoals het onderzoek van Habermas laat zien. De 'data' omtrent deze feiten is betrouwbaar en overtuigend.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
Sorry om je paasidylle te verpesten, maar het enige féit dat ik zie, is dat er een boek is waar bovengenoemde "feiten" instaan. De rest is interpretatie en geloof.
Die beoordeling is aan jou. Ik geef in mijn conclusie aan dat ik persoonlijk maar één concluse kan bedenken die alle 'feiten' op een gedegen manier verklaart. Als jij een betere conclusie hebt om alle gegevens te verklaren, hoor ik die graag.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
Zelfs al zouden de "feiten" die jij schetst, ook werkelijk feiten zijn, dan nog volgt jouw conclusie niet.
Die conclusie trek ik ook niet. Die mag je zelf trekken.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
En al helemaal niet de impliciete conclusie dat Jezus dus iets goddelijks geweest moest zijn.
Lees deze post eens. Ik beschrijf daar vrij gedetailleerd de medische complicaties bij een kruisiging en hoe die overeen komen met de beschrijving van de evangeliën.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
Wat betreft Biancavia's opmerking: dat lijkt mij een terechte. De medische diagnostiek was in die dagen nu niet bepaald betrouwbaar.
Er zijn mensen die een kruisiging hebben overleefd. Josephus schrijft erover. Hij schrijft dat hij drie vrienden vroegtijdig van het kruis heeft laten halen (met medewerking van Titus) en ze de beste medische zorg gaf dat Rome kon bieden. Toch overleden er twee van hen.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
En koningdavid's antwoord dat niemand een kruisiging kan overleven: da's niet waar, tenzij je er natuurlijk lang genoeg hangt zonder eten en drinken. Dan sterf je echter niet aan de kruisiging, maar door uitdroging, oververhitting, ed.
Ligt het voor de hand? Please, Doffy. Je begeeft je nu zwaar in de minderheidsstandpunten in de wetenschap. Je lijkt wel een creationist.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
Daarbij komt dat gekruisigden meestal een paar dagen aan het kruis hingen voordat ze dood gingen. Jezus ging behoorlijk wat sneller. Daarom ligt het voor de hand te veronderstellen dat hij misschien niet dood was.
Jij hebt blijkbaar geen idee wat een kruisiging doet met je lichaam. Nogmaals: lees deze post eens.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:22 schreef Doffy het volgende:
Jouw argument dat hij er 'abominabel' aan toe geweest moet zijn, kan misschien wel kloppen, maar gezien de korte duur aan het kruis hoeft dat helemaal niet zo geweest te zijn.
Iets is wetenschappelijk betrouwbaar vast te stellen, als alle data disambigu voorhanden is. Alleen dan kun je er eenduidige conclusies aan verbinden. Jouw interpretatie kan ongetwijfeld ondersteund worden door selectief te lezen wat je wilt lezen, maar mijn interpretatie is minstens zo valide.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:38 schreef koningdavid het volgende:
Alle 6 feiten die ik genoemd heb worden massaal ondersteund door niet-christelijke wetenschappers, zoals het onderzoek van Habermas laat zien. De 'data' omtrent deze feiten is betrouwbaar en overtuigend.
Dat jij deze data probeert weg te wuiven omdat ze nou eenmaal gezamenlijk gebundeld zijn in een religieus boek, is erg simpel en a-wetenschappelijk.
Heb je nog andere redenen?
Die van Biancavia is bijvoorbeeld een mooie. Je haalt er zelf al Josephus bij om te bewijzen dat dat een realistisch scenario is.quote:Die beoordeling is aan jou. Ik geef in mijn conclusie aan dat ik persoonlijk maar één concluse kan bedenken die alle 'feiten' op een gedegen manier verklaart. Als jij een betere conclusie hebt om alle gegevens te verklaren, hoor ik die graag.
Da's heel leuk. Ik kan nog wel tig scenario's bedenken die ook voor zouden kunnen komen.quote:Lees deze post eens. Ik beschrijf daar vrij gedetailleerd de medische complicaties bij een kruisiging en hoe die overeen komen met de beschrijving van de evangeliën.
Het kán dus. En Jezus is ook alsnog overleden, al noemen we dat tegenwoordig 'hemelvaart'. Ik noem dat mythologievorming.quote:Er zijn mensen die een kruisiging hebben overleefd. Josephus schrijft erover. Hij schrijft dat hij drie vrienden vroegtijdig van het kruis heeft laten halen (met medewerking van Titus) en ze de beste medische zorg gaf dat Rome kon bieden. Toch overleden er twee van hen.
Zelfs volgens het NT ging ie wel héél erg snel de pijp uit. Op voorwaarde dat men medisch betrouwbaar kon vaststellen dat ie dood was.quote:Niks wijst erop dat Jezus vroegtijdig van het kruis is gehaald.
En dus? Is de conclusie dat hij dat (1) niet nodig had, of (2) dat nooit gehad heeft? Dat volgt niet.quote:Niks wijst erop dat hij medische zorg heeft gehad.
Wie weet? Heb jij de feiten?quote:Elke bron beschrijft dat hij is gestorven aan het kruis, een zeer logische conclusie. Bovendien, de beulen destijds waren ook geen prutsers. Als zij Jezus levend van het kruis hadden laten komen waren ze zelf waarschijnlijk de volgende die eraan mochten hangen.
Nee hoor, ik werp slechts algemeen aanvaarde historische vragen op. Jij claimt de antwoorden te hebben, ik niet. Daarbij ben ik, zoals gezegd, niet zo gevoelig voor het 'verwijt' 'minderheidsstandpunt'. Ik ben wel vaker in de minderheid.quote:Ligt het voor de hand? Please, Doffy. Je begeeft je nu zwaar in de minderheidsstandpunten in de wetenschap. Je lijkt wel een creationist.
Niemand zei dat een kruisiging een gezellig theekransje is. Jij claimt echter dat je het niet kunt overleven - en wat je vervolgens zelf tegenspreekt.quote:Jij hebt blijkbaar geen idee wat een kruisiging doet met je lichaam. Nogmaals: lees deze post eens.
Prima. Het gaat mij er ook niet om wat één of andere prof. daarvan vindt. Het ging mij erom wat vrijwel ELKE wetenschapper in dit onderzoek vindt.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
[..]
Iets is wetenschappelijk betrouwbaar vast te stellen, als alle data disambigu voorhanden is. Alleen dan kun je er eenduidige conclusies aan verbinden. Jouw interpretatie kan ongetwijfeld ondersteund worden door selectief te lezen wat je wilt lezen, maar mijn interpretatie is minstens zo valide.
Wat één of andere prof daarvan vindt, laat mij -zonder meer informatie- volstrekt koud. Ik ben niet zo gevoelig voor autoriteit.
Als ik ook maar een vermoeden zou hebben dat Jezus vroegtijdig van het kruis is gehaald en medische zorg heeft gehad, zou het een mooi scenario zijn.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Die van Biancavia is bijvoorbeeld een mooie. Je haalt er zelf al Josephus bij om te bewijzen dat dat een realistisch scenario is.
Dit was een medische beschrijving die is opgesteld door medische experts. Je bent dan wel niet gevoelig voor autoriteit, maar die medische experts neem ik iets serieuzer dan jouw theorietjes.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Da's heel leuk. Ik kan nog wel tig scenario's bedenken die ook voor zouden kunnen komen.
Graag zou ik zien waarom.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Waar het mij om gaat, is dat jij dit topic 'de feiten' hebt genoemd. Welnu, die feiten zijn schaars tot niet-existent.
Dat doet niet zozeer terzake. Ik laat iedereen zijn eigen conclusie trekken n.a.v. zes 'feiten' waar wetenschap grotendeels een consensus over heeft bereikt.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Dat jij daar conclusies aan verbindt, is logisch: jij bent een gelovige, voor wie de conclusie al vóór de feiten vaststond.
Er zijn weinig tot geen vergelijkbare mythische verhalen van voor Christus.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Ik voel me echter vrij om daarvan af te wijken
[..]
Het kán dus. En Jezus is ook alsnog overleden, al noemen we dat tegenwoordig 'hemelvaart'. Ik noem dat mythologievorming.
Wat mij betreft zijn er een aantal opties, geen van welke significant meer of minder door feiten ondersteund wordt dan jouw versie:
1. Jezus heeft nooit bestaan, en zijn 'levensverhaal' is een concentraat van vele andere mythische verhalen
Wat te doen met Josephus, Tacitus, Lucianus en De Talmud?quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
2. Jezus heeft bestaan, maar het kruisigingsverhaal is apocriefe mythologie
Hoe verklaar je het lege graf? Hoe verklaar je dat alle apostelen en sceptische bekeerlingen als Paulus en Jakobus er zo makkelijk intrapten, het geloofden, en bereid waren het te verkondigen tot de dood?quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
3. Jezus heeft bestaan, en is gekruisigd. De rest is mythologie van een aantal ontgoochelde volgelingen, voor wie dit niet in het draaiboek stond.
De kansen dat hij de kruisiging overleeft zijn te verwaarlozen. Bovendien spreken alle bronnen het nog niet dood zijn van Jezus tegen.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
5. 4, maar dan is hij werkelijk 'opgestaan', bijvoorbeeld omdat hij uberhaupt niet dood was, en overleed een paar dagen later alsnog aan zijn verwondingen. De rest is gemythologiseerd.
In de OP.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Waar zijn nu die "feiten" op grond waarvan we hieruit een gefundeerde keuze kunnen maken?
Dat was niet zo heel erg moeilijk. De kruisigingsdood is een 'verstikkingsdood'. De gekruisigde moest zich met zijn doorboorde voeten omhoogdrukken om de druk van zijn borstkas te halen om te ademhalen. Als je ziet dat de gekruisigde voorover hangt, kan hij niet meer ademhalen en is hij gestikt.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Zelfs volgens het NT ging ie wel héél erg snel de pijp uit. Op voorwaarde dat men medisch betrouwbaar kon vaststellen dat ie dood was.
Ik vind conclusie 2 een redelijke. Te meer omdat vrijwel elke bron meldt dat hij gestorven is aan het kruis. Er is geen ENKELE bron die meldt dat Jezus de kruisiging heeft overleeft en medische zorg heeft gehad. Sterker nog, vrijwel elke bron spreekt dit tegen.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
En dus? Is de conclusie dat hij dat (1) niet nodig had, of (2) dat nooit gehad heeft? Dat volgt niet.
Ik heb feiten genoeg maar niet over wat de straf van beulen zouden zijn mits Jezus levend van het kruis afkwam.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Wie weet? Heb jij de feiten?
Prima. Ik denk alleen dat je er rekening mee moet houden dat je met jouw naar eigen zeggen 'realistische scenario' dat Jezus de kruisiging overleeft heeft, vermoedelijk wordt uitgelachen in de academische wereld.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Nee hoor, ik werp slechts algemeen aanvaarde historische vragen op. Jij claimt de antwoorden te hebben, ik niet. Daarbij ben ik, zoals gezegd, niet zo gevoelig voor het 'verwijt' 'minderheidsstandpunt'. Ik ben wel vaker in de minderheid.
Aan jouw posts merk ik dat jij ook weinig tot geen kennis hebt over de kruisiging zoals toegepast door de Romeinen. Toch praat je erover.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Creationisten weten uberhaupt niet eens waarover ze het hebben, dat heeft niets te maken met een 'minderheidsstandpunt'. Zoals je zelf al zei: spreek niet waarover je niets weet.
Als je een volledige kruisiging meemaakt, zoals Jezus die volgens de bronnnen heeft meegemaakt, is de kans 'zero'. De situatie bij de vrienden van Josephus was een uitzonderlijk geval omdat de vroegtijdig van het kruis werden gehaald en de beste medische zorg van Rome kregen. Opvallend trouwens, dat zelfs dan de overlevingskansen klein waren. Aangezien maar één van het overleefde.quote:Op maandag 24 maart 2008 11:59 schreef Doffy het volgende:
Niemand zei dat een kruisiging een gezellig theekransje is. Jij claimt echter dat je het niet kunt overleven - en wat je vervolgens zelf tegenspreekt.
Waar is de geseling? Waarom worden de spijkers door de handpalmen geslagen en niet door de polsen?quote:Op maandag 24 maart 2008 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Al die gelovigen op de Filipijnen die zich ieder jaar laten kruisigen gaan ook niet massaal dood. Kruisiging is op zich dus niet dodelijk.
http://www.nu.nl/news/149(...)oor_Filippijnen.html
Waar?quote:Op maandag 24 maart 2008 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarnaast heb ik ergens gelezen dat kruisiging ook wel als marteling gebruikt werd (dus niet primair om iemand te doden).
Gebaseerd op.... wat precies?quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
Overigens ben ik het wel met je eens dat er, rond 3-5 V.C., een "Jezus-figuur" heeft geleefd en is gestorven aan het kruis.
Ik heb het meerdere keren wetenschappelijke zeer aannemelijk gemaakt. Maar prutsers zoals jij hebben, ondanks de universitaire graad, geen enkel zicht op de wetenschappelijke concensus omtrent het bestaan van Jezus. Je maakt jezelf keer op keer belachelijk.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bareuh. Alweer deze discussie met totaal verkeerde uitgangspunten, waaronder het historische bestaan van jezus, wat kd, ondanks al zijn gebler, nog steeds niet heeft bewezen.
Zelfs sceptici zijn het niet met je eens.quote:Conclusion
It is far more likely than not that Jesus of Nazareth existed as a human being. In some cases, even the errors in the New Testament, such as those in the birth narratives, are far more consonant with a historical Jesus than with a mythical one. By contrast, to support a mythical Jesus requires more contorted explanations of the evidence. This is particularly acute in the evidence that Jesus had brothers. Even Paul is not nearly as silent about a historical Jesus as he has been purported to be, and the relatively slight non-Christian testimony is about at the level one would expect. Quite simply, Occam's Razor favors the existence of Jesus.
Hoezo is dit propaganda? Dit zijn 'feiten' die de meerderheid van jouw niet-christelijke collega-historici onderschrijven.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dat dan wel als premisse voor deze propaganda gaan gebruiken...
Ik heb jou nog nooit iets zinnigs horen zeggen, dus dat is misschien ook maar verstandig.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Verder laat ik Doffy hier voor mij spreken..
In Waco gingen ook een hoop mensen dood. Was daar een messias die het waard was om voor dood te gaan of was het een schizofrene pedofiele sekteleider die ze de dood in joeg?quote:Toch verdedigden ze de waarheid tot de dood.
Geseling is geen onlosmakelijk ondeerdeel van kruisiging. En maakt het veel uit, polsen of handen?quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waar is de geseling? Waarom worden de spijkers door de handpalmen geslagen en niet door de polsen.
Weet ik niet meer, was lang geleden. Maar aangezien er mensen werden gekruisigd voor diefstal, zal het geen probleem geweest zijn om iemand van het kruis te kopen voordat ie dood was.quote:
Het is eerder het 'naspelen van de kruisiging', wel op een akelige manier, dan het werkelijk kopiëren van de manier waarop Jezus gekruisigd is.
[..]
Waar?
Zij beriepen zich op geschriften uit de eerste eeuw. Laat dat duidelijk zijn. De geschriften waaruit zij konden keizen circuleerden al eeuwen door de kerken. Veel boeken hadden al een zeer geaccepteerde status: zoals de vier evangeliën en de brieven van Paulus.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
Bij feit 5 haal je de apostelen aan. Denk er wel aan dat de bijbel (NT) pas in de 4e eeuw N.C. is samengesteld tijdens een conclilie (volgens mij die van Nicea) door mensen. Zij bepaalden de inhoud van het boek en (een gedeelte van) de Christelijke leer van de toekomst.
De wederopstanding stond ook in de meeste gnostische geschriften hoor.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
Zij konden dus op die manier kiezen wat "marketing technisch" gezien de beste uitdraging zou zijn voor de Christelijke leer. Logisch natuurlijk dat zij dan kiezen voor de 4 geschriften van mensen die de wederopstandig hebben gezien.
Het Evangelie van Thomas vertelt helemaal niet meer over Jezus. Ik dateer het EvT overigens rond 140 n.c., dit is veel later dan de canonieke evangeliën. Zie hier meer uitleg van mij over het EvTquote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
Maar waarom juist die 4 mensen? Waarom niet bijv. de geschriften van Thomas, die meer verteld over Jezus,
Er is geen gnostisch document dat meer over Jezus en zijn leer vertelt dan de bijbelse evangeliën.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
of de geschriften van Maria Magdalena? Het is toch op z'n minst gezegd apart dat er 4 geschriften voor het NT zijn gekozen die allemaal berichtten over de wederopstanding, maar verder vrij weinig over Jezus, zijn leer en de persoon die hij was.
Maar waarom zouden ze sterven voor een 'marketing-strategie'? Waarom zouden de ongelovige Paulus en Jakobus meewerken aan een marketing-strategie?quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
Kortom: ik vind niet dat je feit 5 als een "feit" kunt zien. Immers, als je er even over nadenkt is het natuurlijk voor het geloof een goede marketing strategie door te berichtten over wonderen en een messias die terug keert na zijn dood, dan te vertellen over iemand die gestorven is aan het kruis en "that's it".
Zeg ik ook niet, goed lezen.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In Waco gingen ook een hoop mensen dood. Was daar een messias die het waard was om voor dood te gaan of was het een schizofrene pedofiele sekteleider die ze de dood in joeg?
Zo denk ik dat er nog wel een paar mensen voor Michael Jackson willen sterven.
Dat er mensen dood gingen/wilden voor een jezus 2000 jaar geleden bewijst niets.
Enorm veel. De spijker door de pols gaat door de mediane zenuw.quote:Op maandag 24 maart 2008 13:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Geseling is geen onlosmakelijk ondeerdeel van kruisiging. En maakt het veel uit, polsen of handen?
Totaal onvergelijkbaar.quote:Nadat de deelnemers aan het liggende kruis waren vastgespijkerd, werd dat voor zeker vijf minuten opgericht.
Ik denk het wel. En ik zou graag bronnen zien voor jouw beweringen.quote:Op maandag 24 maart 2008 13:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Weet ik niet meer, was lang geleden. Maar aangezien er mensen werden gekruisigd voor diefstal, zal het geen probleem geweest zijn om iemand van het kruis te kopen voordat ie dood was.
Iemand die de bijbel gebruikt als bron heeft weinig te eisen.quote:Op maandag 24 maart 2008 13:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Enorm veel. De spijker door de pols gaat door de mediane zenuw.
Heb je dit ook gelezen uit het artikel trouwens:
[..]
Totaal onvergelijkbaar.
[..]
Ik denk het wel. En ik zou graag bronnen zien voor jouw beweringen.
En als je nou misslaat? En wat is het probleem met de mediane zenuw Doet je hand het dan niet meer? Niet echt dodelijk lijkt mequote:Op maandag 24 maart 2008 13:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Enorm veel. De spijker door de pols gaat door de mediane zenuw.
Iets te kort om dood te gaan van verdroging, dat is waar. [quote]quote:Heb je dit ook gelezen uit het artikel trouwens:
[..]
Totaal onvergelijkbaar.
Eerlijk gezegd snap ik dat gedram van jou niet. Koningdavid trekt dan conclusies die je als twijfelachtig of selectief kunt bestempelen en er valt genoeg commentaar te geven op zijn verhaal, maar het enige wat jij doet is bleren dat het niet "bewezen is" dat Jezus überhaupt bestaan heeft. Je zit hier de boel onterecht naar beneden te halen zonder zelf iets toe te voegen, waarbij je dan maar een beetje teert op je historische graad heb ik het idee.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bareuh. Alweer deze discussie met totaal verkeerde uitgangspunten, waaronder het historische bestaan van jezus, wat kd, ondanks al zijn gebler, nog steeds niet heeft bewezen. En dat dan wel als premisse voor deze propaganda gaan gebruiken...
Verder laat ik Doffy hier voor mij spreken..
Betrouwbaarheid van de evangeliën? Voor zover ik weet bestaat er net zoveel twijfel over de evangeliën als dat men ze als "betrouwbaar" beschouwd:quote:Op maandag 24 maart 2008 13:12 schreef koningdavid het volgende:
Zij beriepen zich op geschriften uit de eerste eeuw. Laat dat duidelijk zijn. De geschriften waaruit zij konden keizen circuleerden al eeuwen door de kerken. Veel boeken hadden al een zeer geaccepteerde status: zoals de vier evangeliën en de brieven van Paulus.
Het was aan het concilie om dit verder uit te werken en de canon precies vast te stellen. Op een paar kleine geschriften na (Hebreëen brief, brief van Petrus) stond de canon al grotendeels vast. Er was geen twijfel over de betrouwbaarheid van de vier evangeliën en de brieven van Paulus.
Ik quote de beroemde nieuwtestamenticus Metzger:
"De canon is eerder een lijst met gezaghebbende boeken, dan een gezaghebbende lijst met boeken."
Om maar even Wikipedia te quoten.quote:Over de authenticiteit van de evangeliën bestaan veel meningsverschillen. De decadentiethese beweert dat de evangelieteksten ontstonden als een opeenvolging van tekstbewerkingen, die teruggaan op een geconstrueerde bron Q. Daartegenover staat de opvatting van een onafhankelijke en dynamische ontstaansgeschiedenis van de evangelieteksten.
De moderne exegese hangt vooral de uit de decadentiethese ontsponnen tweebronnentheorie aan. Die theorie zegt dat Mattheüs en Lucas later zijn ontstaan en beiden onafhankelijk van elkaar zich baseerden op het evangelie van Marcus. Indien deze hypothese waar is, zou het evangelie naar Marcus geen kruisiging en geen opstanding vermelden.
Het evangelie van Johannes zou volgens deze theorie veeleer een theologische constructie zijn, die volgens de meeste onderzoekers niet door Johannes geschreven is. Het dateert volgens hen van latere datum (ca. 90-110). De genealogieën van Jezus in Matheus en Lucas komen niet overeen maar wijzen beide naar de lijn van Jezus naar David. De vier evangeliën zijn het ook niet eens over de geboorte en de dood van Jezus. Ook worden hierin de twaalven genoemd, de discipelen van Jezus, waarover nauwelijks historisch-biografische gegevens te vinden zijn
Zie bovenstaande ^^quote:De wederopstanding stond ook in de meeste gnostische geschriften hoor.
Het concilie koos de 'vier canonieke geschriften' vooral omdat die historisch gezien het meest betrouwbaar zijn. Qua datering, auteur, afkomst, overlevering, noem maar op.
Jahoor; het evangelie van Judas.quote:Het Evangelie van Thomas vertelt helemaal niet meer over Jezus. Ik dateer het EvT overigens rond 140 n.c., dit is veel later dan de canonieke evangeliën. Zie hier meer uitleg van mij over het EvT[quote]
Hier heb je idd. gelijk inHet is meer een gnostisch document.
[quote]Er is geen gnostisch document dat meer over Jezus en zijn leer vertelt dan de bijbelse evangeliën.![]()
Het gaat niet om een "strategie" die bepaald is tijdens en direct na het leven van Jezus, maar om een strategie die bepaald is door de mensen die het NT samenstelden.quote:Maar waarom zouden ze sterven voor een 'marketing-strategie'? Waarom zouden de ongelovige Paulus en Jakobus meewerken aan een marketing-strategie?
Als ze zich echt met marketing bezig wilden houden, hadden ze dan niet beter een meer marketing-vriendelijke verkondiging kunnen uitkiezen die zowel de predikers als hun volgelingen niet in levensgevaar bracht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |