Tricky stelling dit, is niet juist alles wat jij doet in de materiele wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ?quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Geloven is een emotionele zaak en domme mensen zijn net zo emotioneel als slimme. Domme mensen houden zich überhaupt niet bezig met kalam kosmologische argumenten en dergelijke intellectuele krachtpatserij, dat gaat ze ver boven de pet, maar ze geloven gewoon in buitennatuurlijke dingen omdat dat prettiger voelt dan helemaal geen antwoord weten op existentiële vragen.
Zelf-evidente zaken in filosofische zin zijn per definitie niet te bewijzen. Waarom vraag je dan om bewijs?quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat?
Ik helemaal nergens gezegd dat causale relaties niet zelf-evident zijn. Ik heb slechts gezegd dat jouw stelling "Alles wat begint te ontstaan heeft een oorzaak." niet zelf-evident is. Die stelling bewijst zichzelf namelijk niet.
Dingen afvragen betekent natuurlijk niet dat de vragen zin hebben om te stellen, zeker niet in het geval van zelf-evidente dingen. “Is de wet van non-contradicitie wel altijd geldig?”quote:Er vallen daarbij nog een boel dingen af te vragen, niet in den minste: "Heeft alles wat begint te ontstaan wel degelijk een oorzaak?"
Ik doel inderdaad op het filosofische gebruik van het woord. Echter hebben bepaalde mensen vragen gesteld bij de geldigheid van “het niet kunnen twijfelen”.quote:Jij lijkt twee dingen door elkaar te halen: het filosofische en het colloquiale gebruik van self evident. Je wijst voortdurend naar het colloquiale gebruik ("we hebben niets anders ervaren", "iedereen weet dat"), terwijl je het filosofische gebruik bedoelt ("we kunnen daaraan niet twijfelen").
Dit is geen kritiek op één van de premissen. Het is mij dan ook niet duidelijk in welke relatie ik dit moet zien tot het argument.quote:Die stelling staat niet buiten kijf. Zoals ik al zei, mijn tegenargumenten tegen: "We kennen niets anders dan dingen die veroorzaakt zijn." Nu met extra uitleg, misschien dat je het dan eindelijk snapt:
- We kennen slechts materiële dingen die, door een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen door een immaterieel ding (i.e., een god) veroorzaakt zijn ontstaan.
Met andere woorden: als jij vindt dat we slechts uit mogen gaan van de dingen die we zelf hebben ervaren, mogen we niet uitgaan van veroorzaking door een immaterieel ding. Dat hebben we namelijk nog nooit ervaren. Als we niet uit mogen gaan van veroorzaking door een immaterieel ding, kunnen we later in het argument niet stellen dat een immateriële god de oorzaak is geweest.
Wat bedoel je hier precies mee? Het lijkt geen kritiek te zijn op de eerste of tweede premise.quote:- We kennen slechts materiële dingen die, uit een ander materieel ding veroorzaakt, zijn ontstaan. Het zou dus net zo onredelijk zijn om aan te nemen dat dingen uit een immaterieel ding zijn ontstaan (i.e., creatio ex nihilo).
Met andere woorden: alles wat veroorzaakt is, is voortgekomen uit eerdere situaties. Als we alleen dingen mogen aannemen die we ervaren hebben, mogen we dus niet aannemen dat iets voortgekomen is uit niets. Dat betekent dat we later in het argument niet mogen stellen dat het universum uit het niets is voortgekomen (om het met dure woorden te zeggen: dat er creatio ex nihilo heeft plaatsgevonden).
We hebben nu enkel deze premissen en daaruit volgt een conclusie. Ik begrijp niet wat je bedoelt met andere conclusies die dit onder druk zouden zetten, die hebben we immers niet.quote:Kortom: jouw argument je redenering verslaat verschillende conclusies later in je kosmologische argument. Je kunt daaraan dus vasthouden, je premisse laten staan en je conclusies laten vallen, of je kunt het loslaten waarna je premisse weer op losse poten staat.
Geen idee, heb je een lekker vrouwenlijf?quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Zie ik eruit als jouw persoonlijke God?
Oh ik geloof wel in het goddelijke in de mens. In die zin geloof ik zelfs in (de spirituele) Jezus.quote:Anders dan dat..je uitspraak klopt als een bus, een eerste vereiste is natuurlijk wel dat je geloof hecht aan de waarde van het stellen van de vraag en geloof hecht aan het feit dat je antwoord zult krijgen.
Wat ook niet onbelangrijk is om je daarbij te realiseren dat je het in het geloof over de geestelijke werkelijkheid hebt, materie heeft daarin vanzelfsprekend een andere functie.
Wat voor zin heeft het gebruik van het woord 'materieel' in deze vraag? Is jouw vraag iets anders dan:quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:56 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tricky stelling dit, is niet juist alles wat jij doet in de materiele wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ?
Omdat je stelling niet zelf-evident is!quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zelf-evidente zaken in filosofische zin zijn per definitie niet te bewijzen. Waarom vraag je dan om bewijs?
In dit geval heeft het wel degelijk zin om die vragen te stellen, want je stelling is niet zelf-evident.quote:[..]
Dingen afvragen betekent natuurlijk niet dat de vragen zin hebben om te stellen, zeker niet in het geval van zelf-evidente dingen. “Is de wet van non-contradicitie wel altijd geldig?”
Die zijn er wel degelijk. Het is logisch gezien namelijk perfect mogelijk dat er dingen zonder oorzaak beginnen te ontstaan. Dus je stelling is niet zelf-evident.quote:[..]
Ik doel inderdaad op het filosofische gebruik van het woord. Echter hebben bepaalde mensen vragen gesteld bij de geldigheid van “het niet kunnen twijfelen”.
Dus moeten we kijken welke redenen we hebben om er aan te twijfelen, en die zijn er niet.
Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden.quote:[..]
Dit is geen kritiek op één van de premissen. Het is mij dan ook niet duidelijk in welke relatie ik dit moet zien tot het argument.
Zie boven.quote:[..]
Wat bedoel je hier precies mee? Het lijkt geen kritiek te zijn op de eerste of tweede premise.
Zie boven.quote:[..]
We hebben nu enkel deze premissen en daaruit volgt een conclusie. Ik begrijp niet wat je bedoelt met andere conclusies die dit onder druk zouden zetten, die hebben we immers niet.
Er is een verschil tussen objectieve morele regels (als je dat aannemelijk vind) en een subjectieve kant. Een goed voorbeeld hiervan is de morele regel “het doden van onschuldige mensen is slecht”. Deze zal ieder mens als objectief waar aannemen, alleen zal er veel discussie zijn over het woordje onschuldig. De discussie over ‘onschuld’ doet echter niets af aan de objectiviteit van de regel.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:44 schreef TitusPullo het volgende:
Kan het geloof dit dan wel? Ieder geloof vertoont immers een bepaalde evolutie in moreel opzicht.
Goede vraag!quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:42 schreef Terra-jin het volgende:
De voor de hand liggende vraag is dan waarom God niet begon te ontstaan en daarmee geen oorzaak nodig heeft. Als hij een bepaalde eigenschap heeft die deze uitzondering verklaart, waarom kan alleen God die eigenschap dan hebben en niet het universum an sich?
Op basis van jouw hallucinaties. En nogmaals, ook al berust ik mij op het causaliteitsprincipe, dan betekent dit nog niet dat dit noodzakelijk is voor alles. Het lijkt te gelden voor alles wat wij op dit moment kunnen waarnemen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat idee had ik ja, zou ik zelf wel doen. Roze olifantjes, potten goud en simpele glazen wijn, komen niet onveroorzaakt op je bureau terecht. Op basis waarvan zou jij dat dan verwerpen?
Dus je voorbeelden zijn niet zelf evident maar er is nog steeds sprake van een zelf evidentie?quote:Het is enkel een voorbeeld van iets waarvan we het voor waar aannemen zonder dat wij daar bewijs voor hebben. Als jij bewustzijn enkel een leeg statement vindt, dan moeten we kijken naar andere voorbeelden. Wat mij betreft kunnen we alleen over bewustzijn praten omdat het zelf-evident is dat het bestaat. Maar we kunnen het maar beter in het midden laten liggen.
Je hebt gelijk, niet op de manier waarop ik bedoel. Er zijn meer zelf-evidente zaken, maar aangezien het een voorbeeld was, zal ik daar niet op doorgaan.
Hoe groot dit deel ook moge zijn, het is nog altijd een uitwerking van causaliteit. Ergo, niet zelf evident.quote:Nee hoor, het is een uitwerking van causaliteit op een select gedeelte van de werkelijkheid.
Waarom?quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen objectieve morele regels (als je dat aannemelijk vind) en een subjectieve kant. Een goed voorbeeld hiervan is de morele regel “het doden van onschuldige mensen is slecht”. Deze zal ieder mens als objectief waar aannemen, alleen zal er veel discussie zijn over het woordje onschuldig. De discussie over ‘onschuld’ doet echter niets af aan de objectiviteit van de regel.
Mocht je niet herkennen dat het objectief is, maar beschrijven als een mening/ krachtige illusie, dan volgt de conclusie inderdaad niet. Je eigen morele oordeelsvermogen staat dan wel flink op losse schroeven.
KCA?quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Goede vraag!
Uit het argument volgt natuurlijk niet dat er geen dingen zijn die niet ontstaan zijn, dus het is geen kritiek op het KCA.
Als we het KCA aannemen dan concluderen we dat het universum is begonnen te ontstaan en een oorzaak heeft. Aangezien de tijd begon met het universum, betekent dat de oorzaak van het universum tijdloos moet zijn, ofwel gewoon bestaat/’is’. Het universum heeft zelf deze eigenschap niet.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen objectieve morele regels (als je dat aannemelijk vind) en een subjectieve kant. Een goed voorbeeld hiervan is de morele regel “het doden van onschuldige mensen is slecht”. Deze zal ieder mens als objectief waar aannemen, alleen zal er veel discussie zijn over het woordje onschuldig. De discussie over ‘onschuld’ doet echter niets af aan de objectiviteit van de regel.
Mocht je niet herkennen dat het objectief is, maar beschrijven als een mening/ krachtige illusie, dan volgt de conclusie inderdaad niet. Je eigen morele oordeelsvermogen staat dan wel flink op losse schroeven.
Ze tarten wel de natuurwetten aangezien ons huidige niveau van kennis en theorieën niet voldoende kan omschrijven wat daar gaande is.quote:Ik denk dat je voorbeeld geen probleem is voor het argument. Zwarte gaten tarten op geen enkel ogenblik de natuurwetten, het zijn enkel bijzondere verschijnselen.
Niet mee eens. Je zegt het toch al? Omdat het begin van het universum de enige uitzondering is. En flatgebouwen niet. Dus zou het universum geen oorzaak kunnen hebben en iets in een zwart gat geen gevolg. De reden hiervoor is omdat bij het begin van het universum geen tijd was en dus logischerwijs er ook niet voor kon plaatsvinden. Daarna uiteraard wel en heb je dus een voor en een na.quote:Mocht het universum een uitzondering zijn op de regel van causaliteit, dan is het plots en opeens ontstaan. De vraag die dan opkomt is, waarom ontstaan alleen universa plots onveroorzaakt? En geen flatgebouwen?
In mijn argumentatie vind ik het veel aannemelijker dat alles wat begint te ontstaan een oorzaak heeft, dan dat er specifieke uitzonderingsgevallen zijn. We hebben verder ook helemaal geen reden om te denken dat er uitzonderingsgevallen zijn.
Omdat ze volgens mij fout zijn, natuurlijk . En meestal in de categorie zijn ''maar god is gewoon niet logisch!'' En vervolgens gaan mensen wel weer bidden in de hoop dat ze wat krijgen. En denken ze überhaupt dat logica voor de rest dan wel een rol speelt bij god. terwijl ze net verklaard hebben dat hun god niet logisch is. Waarom ze dat doen? Geen idee...Blijkbaar kun je als gelovige soms in een discussie in alle oprechtheid A verklaren en daarna B doen.quote:Dat de interne coherentie van waar je in gelooft en de coherentie met datgene om je heen zodanig is dat het je niet aan het twijfelen doet brengen. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor rationele argumenten en kunnen daardoor toch in god gaan geloven. De bekende (wijlen) christelijke geleerde C.S. Lewis is juist door het overdenken van het morele argument tot geloof gekomen, hij zag dat de natuur en evolutie tot niet tot objectieve morele waarden kan leiden.
Ik vind het wel een interessante gedachte die je opgooit. Waarom ervaar je dit soort argumenten als “uitvluchten”?
Net als de hele heelal-discussie vind ik de moraal discussie totaal niks toevoegen aan argumenten voor het daadwerkelijk bestaan van een bepaalde god. Bewijs eerst maar dat er een absolute moraal is. Oh, je hebt een oud boek met regels gevonden. Daar heb ik er ook een paar duizend van gezien. En hoe bewijst dit nu dat er DUS een god is die verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk extern (buiten onszelf) laten ontstaan van zo'n set regels? En dat dit ook precies gedaan is door een god die op dit moment te geloven valt? Misschien was het Zeus wel. Dat kun je gewoonweg niet weten. Als we dus al een absolute moraal kunnen ontdekken in de eerste plaats. Is dat de bijbel? Of staat het op een komeet gegraveerd of was het mijn boodschappenlijstje?quote:De bekende (wijlen) christelijke geleerde C.S. Lewis is juist door het overdenken van het morele argument tot geloof gekomen, hij zag dat de natuur en evolutie tot niet tot objectieve morele waarden kan leiden.
Jawel. Ik ken geen manier om voor de causaliteit van dingen te bewijzen, en toch is het duidelijk dat er zoiets als causaliteit isquote:Op dinsdag 14 april 2015 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Omdat je stelling niet zelf-evident is!
Nee, je kunt nooit bewijzen dat dingen zelf-evident zijn. Als jij daadwerkelijk het idee hebt dat dingen zo maar uit het niets kunnen ontstaan, dan houd de discussie natuurlijk een beetje op.quote:In dit geval heeft het wel degelijk zin om die vragen te stellen, want je stelling is niet zelf-evident.
Hoe is dat logisch? Ik zie niet in hoe het logisch is dat dingen zonder oorzaak ontstaan.quote:Die zijn er wel degelijk. Het is logisch gezien namelijk perfect mogelijk dat er dingen zonder oorzaak beginnen te ontstaan. Dus je stelling is niet zelf-evident.
Ik denk niet dat we hem kunnen verfijnen. Als je hem kunt verfijnen, kan je dan misschien een betere stelling neerzetten dan premisse 1?quote:Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden.
Je stelling gaat verder dan zeggen dat causaliteit bestaat. Je beweert ook dat alles eraan onderhevig is. En dat is simpelweg niet zelf-evident.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jawel. Ik ken geen manier om voor de causaliteit van dingen te bewijzen, en toch is het duidelijk dat er zoiets als causaliteit is
Maar er is natuurlijk geen manier om te bewijzen dat dingen zelf evident zijn, dus als je dat niet accepteert dan houd het op. Voor ieder wie het wel zelf-evident is, kan eventueel wel wat met het argument.
Als je enkel een oorzaak hebt geconcludeerd, wat is dan de waarde van dit argument voor de theïst? De atheïst kan het hier volledig mee eens zijn, zonder zich aan theïsme te wagen. Het onveroorzaakte kan bijvoorbeeld een fysica-principe zijn van 't een of ander (voer hier uw sciency-quantum-babble in).quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
W1: Ten eerste is God nog niet geconcludeerd, enkel een oorzaak van het universum. Daarnaast maakt het argument geen uitzondering omdat het niet over “alle dingen” spreekt, maar over “alles wat begint te ontstaan. Als de premisse kloppen, dan klopt de conclusie. En inderdaad, het houd ruimte over voor onveroorzaakte dingen.
Kan je die tweede premisse wat beter onderbouwen? Er zijn genoeg denkers die menen dat objectieve waarden bestaan zonder God.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het morele argument
--------------------------------------------------------
P1: Objectieve morele waarden en plichten bestaan
P2: Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden en plichten.
C: God bestaat.
You yourself are the easiest person to fool.quote:Op dinsdag 14 april 2015 01:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dit is zeker geen argument om andere mensen mee te overtuigen, maar wel één zeer sterk argument om zelf te geloven in een God, zeker in combinatie met de andere rationele argumenten.
De vraag is waarom jij denkt dat het hallucinaties zijn, de meeste mensen hallucineren niet doorgaans, dus waarom ik nu wel met die pot goud?quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:18 schreef MrGuma het volgende:
Op basis van jouw hallucinaties. En nogmaals, ook al berust ik mij op het causaliteitsprincipe, dan betekent dit nog niet dat dit noodzakelijk is voor alles. Het lijkt te gelden voor alles wat wij op dit moment kunnen waarnemen.
Ze zijn wel zelf-evident, maar om niet in een eindeloze discussie te raken over het bestaan van zelf-evidente dingen is het makkelijker om sommige voorbeelden te schrappen.quote:Dus je voorbeelden zijn niet zelf evident maar er is nog steeds sprake van een zelf evidentie?
Een uitwerking van iets betekent niet dat het niet zelf-evident is, dat is onzin. Ik hoef daarom ook verder niet uit te leggen wat de wetten van newton zijn, het heeft niets met het argument te maken.quote:Hoe groot dit deel ook moge zijn, het is nog altijd een uitwerking van causaliteit. Ergo, niet zelf evident.
Nu mag jij aan mij vertellen hoe select deze uitwerking is op de werkelijkheid. Gelieve te beginnen bij wat werkelijkheid is en wat dit omvat.
Edit:
Ik zie dat Sir_Ciappelletto hetzelfde punt probeert te maken:
"Het is een kritiek op jouw onderbouwing van de premisse. Jij zegt dat we de premisse moeten aannemen omdat we nooit anders hebben ervaren. Ik wijs erop dat we de premissen nog kunnen verfijnen zonder validiteit te verliezen. En als we dat doen, blijkt dat je onmogelijk zowel de onderbouwing als de rest van je argument kunt volhouden."
Ik probeer duidelijk te maken dat onze premissen gebaseerd zijn op wat wij weten en zich daar ook direct op beperken. Dat maakt een premisse daarom niet zelf evident.
Als je concludeert dat het subjectief is, ofwel een mening betreft, dan is elke moreel oordeel een machtsspelletje en niet een vraag over goed of fout.quote:Waarom?
Ik had niet gezien. Maar dit is precies wat ik bedoel met logische opeenvolgende conclusies trekken op verkeerde premissen; en dus een verkeerde conclusie.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het morele argument
--------------------------------------------------------
P1: Objectieve morele waarden en plichten bestaan
P2: Als God niet bestaat bestaan er geen objectieve morele waarden en plichten.
C: God bestaat
Kalam Cosmological argument.quote:
Het is makkelijk op voorhand te zeggen dat een argument niet klopt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:51 schreef MrGuma het volgende:
Ik had niet gezien. Maar dit is precies wat ik bedoel met logische opeenvolgende conclusies trekken op verkeerde premissen; en dus een verkeerde conclusie.
Hoezo is het nu opeens moreel om onschuldige mensen te doden? (Even er van uitgaande dat er geen sprake is van een vrije keuze). Wat mij betreft is het hier nog steeds immoreel. Wel zou je kunnen argumenteren dat het de morele plicht is voor bepaalde mensen om zich op te geven als vrijwilliger.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:25 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Nee hoor.
Neem het volgende voorbeeld. (vereenvoudigd hypothetisch scenario om een punt te maken)
[…]
Totdat 1 zich opoffert en zelfmoord pleegt, waardoor de anderen het net halen. Dit scenario kun je een beetje aanpassen als er geen vrijwilliger is en dan is het mogelijk om het standpunt in te nemen dat 1 iemand doodmaken beter is dan allemaal dood gaan.
Dat lijkt me duidelijk, omdat het doden van 1 persoon het overleven van x andere personen garandeert.quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:01 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hoezo is het nu opeens moreel om onschuldige mensen te doden?
Ik zei niet dat het standpunt 'we doden iemand' het ENIGE morele standpunt is. Maar het is te verdedigen. Net zoals 'Nee dat kunnen we niet maken, dan maar allemaal omkomen.' ook te verdedigen is.quote:(Even er van uitgaande dat er geen sprake is van een vrije keuze). Wat mij betreft is het hier nog steeds immoreel. Wel zou je kunnen argumenteren dat het de morele plicht is voor bepaalde mensen om zich op te geven als vrijwilliger.
Omdat, zoals jij al mooi aangaf, mijn intuïtie zegt dat het niet mogelijk is. En daarop counter ik, nogmaals, intuïtie staat niet gelijk aan 'waarheid'. Omdat ik zeg dat het niet klopt, betekent niet dat dit ook zo is.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De vraag is waarom jij denkt dat het hallucinaties zijn, de meeste mensen hallucineren niet doorgaans, dus waarom ik nu wel met die pot goud?
En inderdaad, causaliteit heeft te maken met alles wat we waarnemen.
Dat is nu juist wel het punt. Jij stelt dat er zelf evidentie is, ik ben daar niet zeker van. Dus dan zijn er juist voorbeelden nodig.quote:Ze zijn wel zelf-evident, maar om niet in een eindeloze discussie te raken over het bestaan van zelf-evidente dingen is het makkelijker om sommige voorbeelden te schrappen.
Zelf evident betekent dat het duidelijk is zonder dat je daar evidentie voor nodig hebt. Met de wetten van Newton laat ik zien dat er evidentie is waarom bepaalde stappen volgen en wat hier aan ten grondslag ligt. Van hieruit kan je regels vinden waar deze causaliteit aan moet voldoen. Wanneer er voorwaarden zijn om aan causaliteit te voldoen, kan je toch niet stellen dat deze zelf evident zijn?quote:Een uitwerking van iets betekent niet dat het niet zelf-evident is, dat is onzin. Ik hoef daarom ook verder niet uit te leggen wat de wetten van newton zijn, het heeft niets met het argument te maken.
Kan je dit toelichten? Ik snap niet wat je hiermee bedoelt.quote:Ik zeg niet dat we de premissen als zelf-evident moeten aanvaarden omdat we nooit iets anders hebben meegemaakt. Ik geef juist tegen-intuïtieve voorbeelden om te laten zien dat we geen reden hebben om het kritiekpunt aan te nemen.
Dat ligt volledig in lijn met elkaar. Moraliteit is een mening, de mening wordt doorgedrukt door de sterkste. Waarom is dit dan plots geen moraliteit meer? De sterkste is nog steeds van mening dat zijn acties goed of slecht zijn. Hetzelfde geldt voor de zwakste.quote:Als je concludeert dat het subjectief is, ofwel een mening betreft, dan is elke moreel oordeel een machtsspelletje en niet een vraag over goed of fout.
Hartstikke leuke quote, wat nu? Ik zie niet waarom dit inhoud dat dit argumentatie is voor een objectieve moraliteit. Of een argument tegen subjectiviteit.quote:Thomas Merton omschrijft het treffend als volgt:
"In the name of whom or what do you ask me to behave? Why should I go to the inconvenience of denying myself the satisfactions I desire in the name of some standard that exists only in your imagination? Why should I worship the fictions that you have imposed on me in the name of nothing?"
Suit yourself ik heb geen voorkeur..het is in ieder geval idioot om "geloof" daarin een status aparte te geven.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:03 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Wat voor zin heeft het gebruik van het woord 'materieel' in deze vraag? Is jouw vraag iets anders dan:
"is niet juist alles wat jij doet in de wereld "emotioneel", inclusief wetenschap ? "
Niet heel raar toch? De premissen dienen eerst onderbouwd (aangetoond te worden dat ze bestaan) te zijn alvorens een argument klopt. Zoals ik dus al eerder stelde, logica is leuk en aardig maar leidt tot inhoudelijk foutieve conclusies wanneer de premissen onjuist zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Kalam Cosmological argument.
[..]
Het is makkelijk op voorhand te zeggen dat een argument niet klopt.
Maakt dat laatste, moraliteit dan objectief of subjectief?quote:Op dinsdag 14 april 2015 17:01 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hoezo is het nu opeens moreel om onschuldige mensen te doden? (Even er van uitgaande dat er geen sprake is van een vrije keuze). Wat mij betreft is het hier nog steeds immoreel. Wel zou je kunnen argumenteren dat het de morele plicht is voor bepaalde mensen om zich op te geven als vrijwilliger.
Je zou een zelfde voorbeeld kunnen maken met 2 mannen en 2 vrouwen op een eiland. Stel dat de enige manier om nakomelingen te krijgen verkrachting is, is verkrachting dan opeens gerechtvaardigd of zelfs een morele plicht? Wat mij betreft is verkrachting altijd slecht, ongeacht de omstandigheden.
Ok, weer wat geleerd. Maar je kunt natuurwetten natuurlijk niet vergelijken met causatie. Niet dat er geen causatie plaatsvindt in de natuurwetten, maar causatie bestaat onafhankelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ze tarten wel de natuurwetten aangezien ons huidige niveau van kennis en theorieën niet voldoende kan omschrijven wat daar gaande is.
Snaartheorie is de extreemste vorm van theoretische fysica en de belangrijkste kandidaat voor een kwantummechanische beschrijving van de zwaartekracht. Dat is nodig omdat de huidige theorieën, in het bijzonder de relativiteitstheorie, onvolledig zijn. Snaartheorie werkt niet met elektronen of quarks maar met een soort mini-elastiekjes die op allerlei wijzen kunnen trillen. Alle verschillende elementaire deeltjes om ons heen zouden dan ontstaan als de trillingen van één enkele snaar, zoals de boventonen van een vioolsnaar. Op deze wijze is het mogelijk de zwaartekracht volgens de wetten van de kwantummechanica te beschrijven. Met dat uitgangspunt kan snaartheorie bijvoorbeeld extreem zware én erg kleine objecten beschrijven, zoals zwarte gaten en het universum vlak na de oerknal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
Zowel zwarte gaten als het beginnende universum vallen in de categorie: onbegrijpelijk (op dit moment). Je kan ze wel een algemene beschrijving geven zoals bijzonder of bestaande wetten tartend maar wat er inhoudelijk gaande is of was weten we niet (tot in detail). En wellicht zijn zwarte gaten ook een uitzondering op de regel ( dit was wat ik eigenlijk bedoelde maar vergeten was te typen). Net als de vraag: ''wat kwam er VOOR het heelal''? Is het dan zinloos om te vragen wat er NA een val in een zwart gat is. Ook tijd houdt daar op namelijk. En dat is vrij uitzonderlijk. Maar kan dus wel.
Nee, mijn punt is dat er geen reden is om aan te nemen dat het universum af zou wijken van het feit dat alles wat begint te ontstaan een oorzaak heeft.quote:Niet mee eens. Je zegt het toch al? Omdat het begin van het universum de enige uitzondering is. En flatgebouwen niet. Dus zou het universum geen oorzaak kunnen hebben en iets in een zwart gat geen gevolg. De reden hiervoor is omdat bij het begin van het universum geen tijd was en dus logischerwijs er ook niet voor kon plaatsvinden. Daarna uiteraard wel en heb je dus een voor en een na.
Ach nee, daar was ik al bang voor De dingen die jij niet snapt bij veel christenen snap ik overigens ook niet, dus we zijn het deels eens denk ik zo. Het kritiek leveren op dateringsmethodes, zeggen dat god niet logisch is, voelen, e.d.quote:Omdat ze volgens mij fout zijn, natuurlijk . En meestal in de categorie zijn ''maar god is gewoon niet logisch!'' En vervolgens gaan mensen wel weer bidden in de hoop dat ze wat krijgen. En denken ze überhaupt dat logica voor de rest dan wel een rol speelt bij god. terwijl ze net verklaard hebben dat hun god niet logisch is. Waarom ze dat doen? Geen idee...Blijkbaar kun je als gelovige soms in een discussie in alle oprechtheid A verklaren en daarna B doen.
En dan krijg je opeens toch weer een hele discussie over premissen en wetenschap en kennis en waarheid en kritisch denken en afwijkingen in meetapparatuur bij dateringsmethodes. Totdat gelovigen weer tot de conclusie komen: ''het IS nou eenmaal niet logisch en je moet het VOELEN''. En de volgende komt dan alweer met als C dan F minus P tenzij R = god en dan begint het riedeltje weer van voren af aan...
Al die argumenten van: ''god is goed op een manier die wij niet begrijpen'', ''dat voel ik nou eenmaal zo'', ''God kan alles maar ook weer niet natuurlijk maar toch weer wel want hij is almachtig maar dat betekent natuurlijk niet dat hij ALLES kan (bij het probleem van almachtigheid)'' etc etc zijn in mijn ogen pogingen om met zeer vergezochte en kromme redenaties het beeld dat mensen zelf in hun hoofd van god scheppen te redden en/of bij te stellen bij confrontatie met (logische) tegenstrijdigheden uit de fysieke wereld. Uitvluchten dus.
Je haalt nu de epistemologische vraag (hoe weten we het?) en de ontologische vraag (wat is het?) door de war. De vraag is of de morele waarden objectief zijn (ontologisch), niet hoe we een goed moreel besef kunnen hebben. (epistemologisch)quote:Net als de hele heelal-discussie vind ik de moraal discussie totaal niks toevoegen aan argumenten voor het daadwerkelijk bestaan van een bepaalde god. Bewijs eerst maar dat er een absolute moraal is. Oh, je hebt een oud boek met regels gevonden. Daar heb ik er ook een paar duizend van gezien. En hoe bewijst dit nu dat er DUS een god is die verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk extern (buiten onszelf) laten ontstaan van zo'n set regels? En dat dit ook precies gedaan is door een god die op dit moment te geloven valt? Misschien was het Zeus wel. Dat kun je gewoonweg niet weten. Als we dus al een absolute moraal kunnen ontdekken in de eerste plaats. Is dat de bijbel? Of staat het op een komeet gegraveerd of was het mijn boodschappenlijstje?
Dus net als met het heelal: hoe het precies zit? Geen idee. We weten niet precies waar het heelal vandaan komt en we weten niet precies waar de moraal vandaan komt. Maar het proberen in te passen van een idee van één of andere godheid omdat je een boek gelezen hebt en daarna roepen: ''tadaah dat is DE oplossing'' verklaart precies helemaal 0.
Het is wat mij betreft zelf-evident dat causaliteit betrekking heeft op alles waar wij over spreken. De reden om een verhaal van een plotseling verschijnende pot goud af te schrijven is juist om die reden. Ik zie ook niet in waarom we een uitzondering voor het universum zouden moeten maken.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je stelling gaat verder dan zeggen dat causaliteit bestaat. Je beweert ook dat alles eraan onderhevig is. En dat is simpelweg niet zelf-evident.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |