TS poogt dan ook alleen maar aan te tonen dat het "westen" net zo fout of eigenlijk fouter is dan zijn eigen trots Turkije, TS vergeet daarbij alleen dat het "westen" deze wandaden wel erkend en velen daarvan zelfs tot compensatie hebben geleid.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:22 schreef Ericr het volgende:
[..]
Hij zit nogal in de maag met andere genocides blijkbaar:
F&L / De Ark van Noah en de genocide op onschuldige babies en kinderen
Als jij je er zo druk om maakt en het zo verschrikkelijk vindt, waarom hoor ik je dan niet over de slaven die nu in Qatar leven?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het maakt niet uit. Het feit wás er dat er bevolkingsgroepen immens leed is aangedaan, of de slaven nou iets opbrachten of niet. Dat maakt niet uit.
Ik ga dan ook er even vanuit dat je mij dit vraagt nu ik al 200 jaar dood ben.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:25 schreef polderturk het volgende:
Stel jij wordt ontvoerd, verkracht en vervolgens 50 jaar van je vrijheid beroofd waarbij je wordt gedwongen te werken. Hierbovenop krijg je regelmatig een pak rammel. Zou jij dan 100.000 euro per jaar voldoende compensatie vinden? Op hoeveel zou jij dan recht moeten hebben?
Er kan nooit genoeg over gediscussieerd worden. Vind ik. Want de erkenning is nog steeds kaaaaarig.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dan te bedenken dat de starter van dit topic het helemaal geen reet interesseert, maar in z'n maag zit met de Armeense genocide.
Waarom zouden mensen moeten worden gecompenseerd voor iets dat ze niet is overkomen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef polderturk het volgende:
Iedereen die vindt dat nakomelingen van slaven niet gecompenseerd moeten worden zijn smerige nationalistische racisten.
Fijn dat jij dan lekker moreel verontwaardigd kan doen, nietwaar?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik wel. Moet je eens dit topic doorlezen, hoeveel weerstand er is. Het wordt zo snel afgeschoven dat het stuitend is.
Doe eens rustig. Betaal gewoon, als je je daardoor beter voelt.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef polderturk het volgende:
Iedereen die vindt dat nakomelingen van slaven niet gecompenseerd moeten worden zijn smerige nationalistische racisten.
Heb je recentelijk jouw hoofd hard gestoten ofzo?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef polderturk het volgende:
Dat is geen antwoord op mijn vraagquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Stel jij wordt ontvoerd, verkracht en vervolgens 50 jaar van je vrijheid beroofd waarbij je wordt gedwongen te werken. Hierbovenop krijg je regelmatig een pak rammel. Zou jij dan 100.000 euro per jaar voldoende compensatie vinden? Op hoeveel zou jij dan recht moeten hebben?
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef polderturk het volgende:
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Als jij je er zo druk om maakt en het zo verschrikkelijk vindt, waarom hoor ik je dan niet over de slaven die nu in Qatar leven?
Twee vragen (één schaamteloos geleend):quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er kan nooit genoeg over gediscussieerd worden. Vind ik. Want de erkenning is nog steeds kaaaaarig.
Kinderarbeid in Turkije is ook al zoietsquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Als jij je er zo druk om maakt en het zo verschrikkelijk vindt, waarom hoor ik je dan niet over de slaven die nu in Qatar leven?
Jij hebt toch ook dingen waar je verontwaardigd over wordt? Nou ik heb dat bij dit onderwerp.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Fijn dat jij dan lekker moreel verontwaardigd kan doen, nietwaar?
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef DonJames het volgende:
Het is echt een onzinnige gedachte. Ik (als Hollander) heb de schade niet veroorzaakt, jij (als afstammeling) hebt de schade niet geleden. Waarom zou ik dan aan jou een schadevergoeding moeten betalen?
Door wie word dat dan ontkent?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.
Ik heb hier nog niemand de slavernij zien ontkennen. Ik zie alleen vrij veel mensen bezwaar maken tegen erfschuld.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.
Ik heb er geen enkele moeite mee om toe te geven dat het verschrikkelijk is geweest.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee en ja.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Twee vragen (één schaamteloos geleend):
1. ben jij bij de herdenking van de slavernij jaarlijks aanwezig?
2. koop jij wel eens bij zaken als Primark/Action/enz?
Dit dus. En dat is voor zo vele users al zodanig vanzelfsprekend dat we er niet weer helemaal moeilijk (of zoals sommigen hier, helemaal moreel verontwaardigd) over hoeven lopen doen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.
Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Een ton per jaar nog wel. Een beetje landarbeider kreeg hooguit een paar stuivers per dag.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Er is WEL vermogensschade. De slaven dienen minimaal 100.000 gecompenseerd te worden voor ieder jaar dat ze gewerkt hebben. De nakomelingen hebben daar door erfrecht recht op.
Komt nog bij dat eventuele rijkdom uit de verkoop van goederen niet is gestolen van de arbeider. Mijn baas verdient ook miljoenen met o.a. spullen die door mij en mijn collega's gemaakt zijn. Het feit dat hij ons geen miljoenen betaalt wil nog niet zeggen dat hij die rijkdom van ons gestolen heeft.quote:De nakomelingen van de slavenhandelaren en de slavendrijvers hebben er flink van geprofiteerd door alle vermogens die ze geerfd hebben. Al deze rijkdommen zijn gestolen en dienen aan de rechtmatige eigenaren overgedragen te worden.
Jij denkt echt dat dat voor iedere Nederlander geldt?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven.
Nou, zodra de term 'compensatie' wordt genoemd, is opeens iedereen vertrokken met z'n erkenning.quote:
Onderbouw het nu eens?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.
Dit vind ik al heel wat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele moeite mee om toe te geven dat het verschrikkelijk is geweest.
Wat is dit nu voor reactie?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.
De nakomelingen van die rechthebbers en daders zijn nog in leven. Stel iemand heeft een miljard geerfd van een slavendrijver. Zou hij dat geld niet moeten overdragen aan de nakomelingen van die slaven?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag
Als de daders nog in leven zouden zijn en ik de mogelijkheid had om deze aan te klagen dan had je een punt. Nu mis je het punt weer eens volledig door te stellen dat iets niet erkend zou worden (wat dus niet klopt) en dat er nog rechthebbenden en daders in leven zouden zijn, wat ook niet het geval is.
Het wordt tijd dat de Homo Sapiens de schuld aan de Neanderthalers gaan terugbetalen dan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
De enige die dat er van maakt ben jij, ik lees dat namelijk van niemand andersquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, zodra de term 'compensatie' wordt genoemd, is opeens iedereen vertrokken met z'n erkenning.
Ik snap mezelf ook niet, maar ik hou het voorlopig maar bij de slavernij van vroeger.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor reactie?
Je zegt dat je het heel erg vindt en dat is het ook, maar als er momenteel mensen in diezelfde situatie zitten dan is het niet erg.
Het is alleen erg als het 200 jaar geleden plaats gehad heeft en het Westen de boeman is?
Het is niet erg geloofwaardig hoor..
Is het 'm toch gelukt ... 'ja, maar jullie!'quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dan te bedenken dat de starter van dit topic het helemaal geen reet interesseert, maar in z'n maag zit met de Armeense genocide.
Ja, oké, ik overdrijf. Maar gul is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
De enige die dat er van maakt ben jij, ik lees dat namelijk van niemand anders
Betalen zul je! De nakomelingen van slaven wachten op hun bergen goud.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee en ja.
En nu moet ik mijn mond houden zeker? Want ik ben ook iemand die zo tekeer is gegaan in andermans leven. Ik ben eigenlijk ook een slavendrijver.
Oh en hoeveel vermogen zit er dan nog bij de nabestaanden van de aandeelhouders van de W.I.C (om het maar eens bij Nederland te houden)?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef polderturk het volgende:
[..]
De nakomelingen van die rechthebbers en daders zijn nog in leven. Stel iemand heeft een miljard geerfd van een slavendrijver. Zou hij dat geld niet moeten overdragen aan de nakomelingen van die slaven?
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.
Kennelijk hou jij zelf as we speak een bepaald niet misselijke vorm van slavernij in stand. En dan zeuren dat er mensen zijn die niet genoeg rekenschap geven van wat hun voorouders gedaan hebben, terwijl voor het merendeel geldt dat hun voorouders net zo goed in de knel zaten destijds... dat is wel erg lachwekkend als het niet zo'n triest onderwerp was.
Sterker nog: willens en wetens profiteert ze ervan als ze de kans krijgt!quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Smack10 het volgende:
Je zegt dat je het heel erg vindt en dat is het ook, maar als er momenteel mensen in diezelfde situatie zitten dan is het niet erg.
Ja precies, en de slaven die nu nog in ellende moeten leven die vergeten we even.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik snap mezelf ook niet, maar ik hou het voorlopig maar bij de slavernij van vroeger.
Nou, ik ben wel héél erg hé? Sjeeminee.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sterker nog: willens en wetens profiteert ze ervan als ze de kans krijgt!
Op de een of andere manier hebben ze toch geprofiteerd. Mogelijk hebben ze goedkope goederen gekocht diequote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.
Nou ja, je bent in ieder geval niet de persoon om de moraalridder uit te gaan hangen. Dat zou nogal schijnheilig zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.
Dus erkenning kan alleen maar financieel? En hoe gaan we het dan compenseren als een slaaf verhandeld is door de Ashanti of moet die dan weer voor compensatie bij de Afrikaanse erfgenamen van die Ashanti aankloppen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, oké, ik overdrijf. Maar gul is het allemaal niet.
Nu komen we ergens.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.
Weet je, je hebt gelijk. Maar het riekt ook naar eh... de aandacht verleggen. Heb het over Boca zélf en d'r aankopen bij de Action, dan hoeven we het niet over de ons onwelgevallige compensatie te hebben.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ja precies, en de slaven die nu nog in ellende moeten leven die vergeten we even.
Ik ben er van overtuigd dat ze vast wel snappen dat jij het nu even houdt bij wat er 200 jaar geleden gebeurde, dat is immers minder erg dan momenteel in 60 graden onveilig werk verrichten.
Ik denk dat als jij tegen die slaven in het Midden Oosten zegt dat je het zelf ook niet snapt dat ze dan inderdaad wel vrede hebben met hun situatie omdat je het zelf ook niet snapt.
Volgens mij ontkent hier vrijwel niemand het slavernijverleden van Nederland. Dat maak jij er van.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou ja, als je betoogt dat slavernij héél erg is, maar tegelijkertijd slavernij in stand houdt, zie ik niet hoe je dat anders kan zien..quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik ben wel héél erg hé? Sjeeminee.
Niet offtopic gaan. We hebben het nu niet over het midden oosten. We hebben het over het slavernij verleden van het westen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ja precies, en de slaven die nu nog in ellende moeten leven die vergeten we even.
Ik ben er van overtuigd dat ze vast wel snappen dat jij het nu even houdt bij wat er 200 jaar geleden gebeurde, dat is immers minder erg dan momenteel in 60 graden onveilig werk verrichten.
Ik denk dat als jij tegen die slaven in het Midden Oosten zegt dat je het zelf ook niet snapt dat ze dan inderdaad wel vrede hebben met hun situatie omdat je het zelf ook niet snapt.
Goed, haal ik dat bordje van m'n deur.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, je bent in ieder geval niet de persoon om de moraalridder uit te gaan hangen. Dat zou nogal schijnheilig zijn.
Land teruggeven. Drie hele Amerikaanse staten aan de Indianen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dus erkenning kan alleen maar financieel? En hoe gaan we het dan compenseren als een slaaf verhandeld is door de Ashanti of moet die dan weer voor compensatie bij de Afrikaanse erfgenamen van die Ashanti aankloppen?
Dit ja.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.
Kennelijk hou jij zelf as we speak een bepaald niet misselijke vorm van slavernij in stand. En dan zeuren dat er mensen zijn die niet genoeg rekenschap geven van wat hun voorouders gedaan hebben, terwijl voor het merendeel geldt dat hun voorouders net zo goed in de knel zaten destijds... dat is wel erg lachwekkend als het niet zo'n triest onderwerp was.
Nee. Ik constateer dat het raar is dat jij mensen verwijt dat ze niet netjes ieder jaar herdenken dat er mogelijk een voorouder is geweest die iets heel naars heeft gedaan, terwijl jij gewoon van dat nare profiteert.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En natuurlijk niet meer willens en wetens bijdragen aan moderne slavernij.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Goed, haal ik dat bordje van m'n deur.
Maar niemand hier ontkent de slavernij en de rol van Nederland hier in. De meeste zijn gewoon van mening dat er niet voor betaald hoeft te worden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij hebt toch ook dingen waar je verontwaardigd over wordt? Nou ik heb dat bij dit onderwerp.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog een keer: leed vergoed je bij de persoon die het is aangedaan.
Je kan niet andermans leed vergoed krijgen.
Dus heeft mijn overgrootvader ervan geprofiteerd dat hij met een auto die hij niet kon betalen niet naar zijn laagbetaalde baantje in een of andere textielfabriek kon rijden?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef polderturk het volgende:
[..]
Op de een of andere manier hebben ze toch geprofiteerd. Mogelijk hebben ze goedkope goederen gekocht die
Door slaven zijn gemaakt. Of De Nederlandse staat heeft wegen aangelegd van belastinggeld dat is verkregen door slavenhandel. De hele westerse samenleving heeft er van geprofiteerd. De westerse regeringen hebben het toegestaan, dua de westerse regeringen zijn verantwoordelijk.
Onverstandig zou ik willen zeggen. Hypocriet ook, maar goed... dat is iedereen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou, ik ben wel héél erg hé? Sjeeminee.
Nou, jij bent helemáál nergens toe bereid.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Ik constateer dat het raar is dat jij mensen verwijt dat ze niet netjes ieder jaar herdenken dat er mogelijk een voorouder is geweest die iets heel naars heeft gedaan, terwijl jij gewoon van dat nare profiteert.
Jij hebt iedere dag weer de kans om iets te doen aan slavernij waar NU slachtoffers bij vallen en je kiest ervoor om anderen te bewegen zich druk te maken om slavernij waar de slachtoffers van toen geen reet meer mee opschieten.
Echt nuttig kan ik dat niet vinden.
En alweer. Nee hoor, dat maak jij er van. Die erkenning blijft nog steeds staan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, zodra de term 'compensatie' wordt genoemd, is opeens iedereen vertrokken met z'n erkenning.
En wat vind jij ervan dat jij, als Nederlander, mag meebetalen aan het slavernijverleden van het Westen? Jij profiteert immers ook van de, volgens jou, uit slavernij verkregen rijkdommen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:38 schreef polderturk het volgende:
[..]
Niet offtopic gaan. We hebben het nu niet over het midden oosten. We hebben het over het slavernij verleden van het westen.
Die nazaten van slaven rijden ook over die wegen, dus ze worden al gecompenseerd begrijp ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef polderturk het volgende:
Op de een of andere manier hebben ze toch geprofiteerd. Mogelijk hebben ze goedkope goederen gekocht die
Door slaven zijn gemaakt. Of De Nederlandse staat heeft wegen aangelegd van belastinggeld dat is verkregen door slavenhandel. De hele westerse samenleving heeft er van geprofiteerd. De westerse regeringen hebben het toegestaan, dua de westerse regeringen zijn verantwoordelijk.
Slavernij in het middenoosten is walgelijk en dient gestopt te worden. Ook dienen slachtoffers gecompenseerd te worden. Daar hebben we het nu niet over. Ontopic blijven aub.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nou ja, als je betoogt dat slavernij héél erg is, maar tegelijkertijd slavernij in stand houdt, zie ik niet hoe je dat anders kan zien..
En de rest? De slaven van het Afrikaanse continent die bijvoorbeeld gevangen en verhandeld zijn door de Ashanti? Hoe wil je hun compenseren voor het leed wat ze is aangedaan, gaan we dan uit van hoe ze er nu aan toe waren geweest in Afrika?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Land teruggeven. Drie hele Amerikaanse staten aan de Indianen.
0,0 euro om precies te zijn aangezien de W.I.C. destijds best wel failliet is gegaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Oh en hoeveel vermogen zit er dan nog bij de nabestaanden van de aandeelhouders van de W.I.C (om het maar eens bij Nederland te houden)?
Laten we het eens bij de Indianen houden. Als ik stel: drie hele Amerikaanse staten teruggeven aan de Indianen, wat zeg jij dan? Vind je dat terecht? Of onzin?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
En de rest? De slaven van het Afrikaanse continent die bijvoorbeeld gevangen en verhandeld zijn door de Ashanti? Hoe wil je hun compenseren voor het leed wat ze is aangedaan, gaan we dan uit van hoe ze er nu aan toe waren geweest in Afrika?
Ik vind dat ik ook moet meebetalen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:41 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
En wat vind jij ervan dat jij, als Nederlander, mag meebetalen aan het slavernijverleden van het Westen? Jij profiteert immers ook van de, volgens jou, uit slavernij verkregen rijkdommen.
Verder zullen we maar niet beginnen over het slavernijverleden en kolonialisme van het Ottomaanse rijk.
Nee, verbeter de wereld... begin bij jezelf.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je, je hebt gelijk. Maar het riekt ook naar eh... de aandacht verleggen. Heb het over Boca zélf en d'r aankopen bij de Action, dan hoeven we het niet over de ons onwelgevallige compensatie te hebben.
*vette knipoog*
Waarom maar drie?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Land teruggeven. Drie hele Amerikaanse staten aan de Indianen.
Het is totale onzin natuurlijk. Elk stuk land op deze planeet was ooit van iemand anders. Hoe ver wil je teruggaan als je hieraan begint?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Laten we het eens bij de Indianen houden. Als ik stel: drie hele Amerikaanse staten teruggeven aan de Indianen, wat zeg jij dan? Vind je dat terecht? Of onzin?
Vraag het ze zelf eens. Ze moeten dan natuurlijk wel hun casinorechten weer inleveren, die hebben ze immers al gekregen ter compensatie.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Laten we het eens bij de Indianen houden. Als ik stel: drie hele Amerikaanse staten teruggeven aan de Indianen, wat zeg jij dan? Vind je dat terecht? Of onzin?
Ja, les 2 uit het handboek van Hoe Veeg Ik Mijn Straatje Schoon: begin over de ander.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, verbeter de wereld... begin bij jezelf.
Je verwijt echt anderen wat je zelf exponentieel doet.
Echt veel is het niet, daar hebben hun Australische collega's meer geluk bij gehad.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:43 schreef waht het volgende:
Indianen hebben al land gekregen. Het heet reservaten. Daar gelden hun eigen wetten.
Ja, geweldig... check even waar die reservaten liggen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:43 schreef waht het volgende:
Indianen hebben al land gekregen. Het heet reservaten. Daar gelden hun eigen wetten.
Oef....quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:24 schreef polderturk het volgende:
Je kan wel zeggen "het is lang geleden" en de huidige nakomelingen van slaven en slavendrijvers hebben er niets mee te maken. Echter, rijke westerlingen hebben de vermogens geerfd die verdiend zijn met slavenhandel en het laten werken van slaven. Al dit geerfde vermogen behoort toe aan de nakomelingen van de slaven.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, geweldig... check even waar die reservaten liggen.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:46 schreef waht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voldoende ruimte voor casino's om te cashen.
Jawel. Lees mijn posthistorie maar eens na: ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat ik bijdraag aan het in stand houden van moderne slavernij. En ik probeer ook anderen het besef te geven dat lekker goedkoop winkelen vaak slachtoffers kent.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, jij bent helemáál nergens toe bereid.
Ik ook.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:43 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik vind dat ik ook moet meebetalen.
Nogmaals: jij bent over de ander aan het zeuren. Ik wijs jou er alleen maar op.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, les 2 uit het handboek van Hoe Veeg Ik Mijn Straatje Schoon: begin over de ander.
Ik heb 'm
Nee, ik ben bereid mee te betalen ter compensatie. En jij?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nogmaals: jij bent over de ander aan het zeuren. Ik wijs jou er alleen maar op.
Hier een kaart van Australië:quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:46 schreef waht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voldoende ruimte voor casino's om te cashen.
Dus wie betaalt er dan? Jij vind dat jij mee moet betalen omdat jij in het Westen leeft. Well, guess what, de nazaten van de slavernijslachtoffers leven ook in het Westen en profiteren dus ook van de rijkdom die, volgens jou, stamt uit slavernij. Betalen die dan ook mee? Hoe ga je in hemelsnaam bepalen wie er "slachtoffer" is, en wie moet betalen. Moet een Surinaamse Nederlander betalen? Of toch maar ontvangen? En wat mbt een halfbloedje? Na tig generaties is het niet bepaald zwart wit meer.quote:
Doe je dat dan ook, of hou je het bij een obligate bereidheid waarvan je weet dat die nimmer zal worden geïncasseerd?quote:
Les 3 uit het Handboek Hoe Veeg Ik Mijn Straatje Schoon in 5 Seconden: zaag door over de ander dan hoef je het niet over jezelf te hebben.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doe je dat dan ook, of hou je het bij een obligate bereidheid waarvan je weet dat die nimmer zal worden geïncasseerd?
Nee ze gaat liever zitten shoppen bij de Action en Primarkquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Doe je dat dan ook, of hou je het bij een obligate bereidheid waarvan je weet dat die nimmer zal worden geïncasseerd?
Nee, omdat ik vind dat het de voorgestelde ontvangers niet toekomt. Veel beter is het om in te zetten op het tegengaan van de problemen van nu.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee, ik ben bereid mee te betalen ter compensatie. En jij?
Waarom zou je al die verschillende stammen die samengevat worden in de naam "indiaan" in 1 gebied gaan stoppen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat antwoord heb ik gewoon gegeven.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Les 3 uit het Handboek Hoe Veeg Ik Mijn Straatje Schoon in 5 Seconden: zaag door over de ander dan hoef je het niet over jezelf te hebben.
Ik vroeg aan jóu: jij ook?
Okay, troll.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:51 schreef polderturk het volgende:
Ik herhaal. Iedere persoon die vindt dat nakomelingen van slaven niet gecompenseerd moeten worden is een smerige nationalistische racist.
Ik heb je de eerste keer ook al gehoord.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:51 schreef polderturk het volgende:
Ik herhaal. Iedere persoon die vindt dat nakomelingen van slaven niet gecompenseerd moeten worden is een smerige nationalistische racist.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |