Onderbouw het nu eens?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.
Dit vind ik al heel wat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele moeite mee om toe te geven dat het verschrikkelijk is geweest.
Wat is dit nu voor reactie?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.
De nakomelingen van die rechthebbers en daders zijn nog in leven. Stel iemand heeft een miljard geerfd van een slavendrijver. Zou hij dat geld niet moeten overdragen aan de nakomelingen van die slaven?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag
Als de daders nog in leven zouden zijn en ik de mogelijkheid had om deze aan te klagen dan had je een punt. Nu mis je het punt weer eens volledig door te stellen dat iets niet erkend zou worden (wat dus niet klopt) en dat er nog rechthebbenden en daders in leven zouden zijn, wat ook niet het geval is.
Het wordt tijd dat de Homo Sapiens de schuld aan de Neanderthalers gaan terugbetalen dan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
De enige die dat er van maakt ben jij, ik lees dat namelijk van niemand andersquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, zodra de term 'compensatie' wordt genoemd, is opeens iedereen vertrokken met z'n erkenning.
Ik snap mezelf ook niet, maar ik hou het voorlopig maar bij de slavernij van vroeger.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor reactie?
Je zegt dat je het heel erg vindt en dat is het ook, maar als er momenteel mensen in diezelfde situatie zitten dan is het niet erg.
Het is alleen erg als het 200 jaar geleden plaats gehad heeft en het Westen de boeman is?
Het is niet erg geloofwaardig hoor..
Is het 'm toch gelukt ... 'ja, maar jullie!'quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dan te bedenken dat de starter van dit topic het helemaal geen reet interesseert, maar in z'n maag zit met de Armeense genocide.
Ja, oké, ik overdrijf. Maar gul is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
De enige die dat er van maakt ben jij, ik lees dat namelijk van niemand anders
Betalen zul je! De nakomelingen van slaven wachten op hun bergen goud.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee en ja.
En nu moet ik mijn mond houden zeker? Want ik ben ook iemand die zo tekeer is gegaan in andermans leven. Ik ben eigenlijk ook een slavendrijver.
Oh en hoeveel vermogen zit er dan nog bij de nabestaanden van de aandeelhouders van de W.I.C (om het maar eens bij Nederland te houden)?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef polderturk het volgende:
[..]
De nakomelingen van die rechthebbers en daders zijn nog in leven. Stel iemand heeft een miljard geerfd van een slavendrijver. Zou hij dat geld niet moeten overdragen aan de nakomelingen van die slaven?
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.
Kennelijk hou jij zelf as we speak een bepaald niet misselijke vorm van slavernij in stand. En dan zeuren dat er mensen zijn die niet genoeg rekenschap geven van wat hun voorouders gedaan hebben, terwijl voor het merendeel geldt dat hun voorouders net zo goed in de knel zaten destijds... dat is wel erg lachwekkend als het niet zo'n triest onderwerp was.
Sterker nog: willens en wetens profiteert ze ervan als ze de kans krijgt!quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Smack10 het volgende:
Je zegt dat je het heel erg vindt en dat is het ook, maar als er momenteel mensen in diezelfde situatie zitten dan is het niet erg.
Ja precies, en de slaven die nu nog in ellende moeten leven die vergeten we even.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik snap mezelf ook niet, maar ik hou het voorlopig maar bij de slavernij van vroeger.
Nou, ik ben wel héél erg hé? Sjeeminee.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sterker nog: willens en wetens profiteert ze ervan als ze de kans krijgt!
Op de een of andere manier hebben ze toch geprofiteerd. Mogelijk hebben ze goedkope goederen gekocht diequote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.
Nou ja, je bent in ieder geval niet de persoon om de moraalridder uit te gaan hangen. Dat zou nogal schijnheilig zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.
Dus erkenning kan alleen maar financieel? En hoe gaan we het dan compenseren als een slaaf verhandeld is door de Ashanti of moet die dan weer voor compensatie bij de Afrikaanse erfgenamen van die Ashanti aankloppen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, oké, ik overdrijf. Maar gul is het allemaal niet.
Nu komen we ergens.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.
Weet je, je hebt gelijk. Maar het riekt ook naar eh... de aandacht verleggen. Heb het over Boca zélf en d'r aankopen bij de Action, dan hoeven we het niet over de ons onwelgevallige compensatie te hebben.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ja precies, en de slaven die nu nog in ellende moeten leven die vergeten we even.
Ik ben er van overtuigd dat ze vast wel snappen dat jij het nu even houdt bij wat er 200 jaar geleden gebeurde, dat is immers minder erg dan momenteel in 60 graden onveilig werk verrichten.
Ik denk dat als jij tegen die slaven in het Midden Oosten zegt dat je het zelf ook niet snapt dat ze dan inderdaad wel vrede hebben met hun situatie omdat je het zelf ook niet snapt.
Volgens mij ontkent hier vrijwel niemand het slavernijverleden van Nederland. Dat maak jij er van.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.
Nou ja, als je betoogt dat slavernij héél erg is, maar tegelijkertijd slavernij in stand houdt, zie ik niet hoe je dat anders kan zien..quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik ben wel héél erg hé? Sjeeminee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |