Dat is geen antwoord op mijn vraagquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Stel jij wordt ontvoerd, verkracht en vervolgens 50 jaar van je vrijheid beroofd waarbij je wordt gedwongen te werken. Hierbovenop krijg je regelmatig een pak rammel. Zou jij dan 100.000 euro per jaar voldoende compensatie vinden? Op hoeveel zou jij dan recht moeten hebben?
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef polderturk het volgende:
Iedereen die vindt dat nakomelingen van slaven niet gecompenseerd moeten worden zijn smerige nationalistische racisten.
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Als jij je er zo druk om maakt en het zo verschrikkelijk vindt, waarom hoor ik je dan niet over de slaven die nu in Qatar leven?
Twee vragen (één schaamteloos geleend):quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er kan nooit genoeg over gediscussieerd worden. Vind ik. Want de erkenning is nog steeds kaaaaarig.
Kinderarbeid in Turkije is ook al zoietsquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Als jij je er zo druk om maakt en het zo verschrikkelijk vindt, waarom hoor ik je dan niet over de slaven die nu in Qatar leven?
Jij hebt toch ook dingen waar je verontwaardigd over wordt? Nou ik heb dat bij dit onderwerp.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Fijn dat jij dan lekker moreel verontwaardigd kan doen, nietwaar?
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:27 schreef DonJames het volgende:
Het is echt een onzinnige gedachte. Ik (als Hollander) heb de schade niet veroorzaakt, jij (als afstammeling) hebt de schade niet geleden. Waarom zou ik dan aan jou een schadevergoeding moeten betalen?
Door wie word dat dan ontkent?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.
Ik heb hier nog niemand de slavernij zien ontkennen. Ik zie alleen vrij veel mensen bezwaar maken tegen erfschuld.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik heb de grootste moeite jullie te overtuigen van de slaven van vroeger. Daar begin ik mee. Dat blijft maar liggen en liggen.
Ik heb er geen enkele moeite mee om toe te geven dat het verschrikkelijk is geweest.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee en ja.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Twee vragen (één schaamteloos geleend):
1. ben jij bij de herdenking van de slavernij jaarlijks aanwezig?
2. koop jij wel eens bij zaken als Primark/Action/enz?
Dit dus. En dat is voor zo vele users al zodanig vanzelfsprekend dat we er niet weer helemaal moeilijk (of zoals sommigen hier, helemaal moreel verontwaardigd) over hoeven lopen doen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.
Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Een ton per jaar nog wel. Een beetje landarbeider kreeg hooguit een paar stuivers per dag.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Er is WEL vermogensschade. De slaven dienen minimaal 100.000 gecompenseerd te worden voor ieder jaar dat ze gewerkt hebben. De nakomelingen hebben daar door erfrecht recht op.
Komt nog bij dat eventuele rijkdom uit de verkoop van goederen niet is gestolen van de arbeider. Mijn baas verdient ook miljoenen met o.a. spullen die door mij en mijn collega's gemaakt zijn. Het feit dat hij ons geen miljoenen betaalt wil nog niet zeggen dat hij die rijkdom van ons gestolen heeft.quote:De nakomelingen van de slavenhandelaren en de slavendrijvers hebben er flink van geprofiteerd door alle vermogens die ze geerfd hebben. Al deze rijkdommen zijn gestolen en dienen aan de rechtmatige eigenaren overgedragen te worden.
Jij denkt echt dat dat voor iedere Nederlander geldt?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven.
Nou, zodra de term 'compensatie' wordt genoemd, is opeens iedereen vertrokken met z'n erkenning.quote:
Onderbouw het nu eens?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.
Dit vind ik al heel wat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele moeite mee om toe te geven dat het verschrikkelijk is geweest.
Wat is dit nu voor reactie?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Jouw voorouders hebben eeuwenlang geprofiteerd van slavenhandel en het drijven van slaven. Jij hebt de welvaart die de slavenhandel heeft opgeleverd van hun geerfd. Deze welvaart moet jij overdragen aan de nakomelingen van de slaven. Ze zijn immers een hoop geld misgelopen die ze hadden moeten erven van hun voorouders die als slaaf tewerk zijn gesteld.
De nakomelingen van die rechthebbers en daders zijn nog in leven. Stel iemand heeft een miljard geerfd van een slavendrijver. Zou hij dat geld niet moeten overdragen aan de nakomelingen van die slaven?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag
Als de daders nog in leven zouden zijn en ik de mogelijkheid had om deze aan te klagen dan had je een punt. Nu mis je het punt weer eens volledig door te stellen dat iets niet erkend zou worden (wat dus niet klopt) en dat er nog rechthebbenden en daders in leven zouden zijn, wat ook niet het geval is.
Het wordt tijd dat de Homo Sapiens de schuld aan de Neanderthalers gaan terugbetalen dan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
De enige die dat er van maakt ben jij, ik lees dat namelijk van niemand andersquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, zodra de term 'compensatie' wordt genoemd, is opeens iedereen vertrokken met z'n erkenning.
Ik snap mezelf ook niet, maar ik hou het voorlopig maar bij de slavernij van vroeger.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor reactie?
Je zegt dat je het heel erg vindt en dat is het ook, maar als er momenteel mensen in diezelfde situatie zitten dan is het niet erg.
Het is alleen erg als het 200 jaar geleden plaats gehad heeft en het Westen de boeman is?
Het is niet erg geloofwaardig hoor..
Is het 'm toch gelukt ... 'ja, maar jullie!'quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dan te bedenken dat de starter van dit topic het helemaal geen reet interesseert, maar in z'n maag zit met de Armeense genocide.
Ja, oké, ik overdrijf. Maar gul is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
De enige die dat er van maakt ben jij, ik lees dat namelijk van niemand anders
Betalen zul je! De nakomelingen van slaven wachten op hun bergen goud.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn voorouders waren arbeiders in de stad en boeren op het Brabantse platteland... die hebben bar weinig meegekregen van die 'rijkdom' uit Holland.
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
Nee en ja.
En nu moet ik mijn mond houden zeker? Want ik ben ook iemand die zo tekeer is gegaan in andermans leven. Ik ben eigenlijk ook een slavendrijver.
Oh en hoeveel vermogen zit er dan nog bij de nabestaanden van de aandeelhouders van de W.I.C (om het maar eens bij Nederland te houden)?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef polderturk het volgende:
[..]
De nakomelingen van die rechthebbers en daders zijn nog in leven. Stel iemand heeft een miljard geerfd van een slavendrijver. Zou hij dat geld niet moeten overdragen aan de nakomelingen van die slaven?
Oh, ik moet eigenlijk maar helemaal m'n mond houden begrijp ik. Want ik koop bij de Action. Ik heb totaal geen recht van spreken. Ik moet mij eigenlijk schamen begrijp ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hoeft je mond niet te houden, maar je hebt dus niet de tol betaald om die high road te berijden.
Kennelijk hou jij zelf as we speak een bepaald niet misselijke vorm van slavernij in stand. En dan zeuren dat er mensen zijn die niet genoeg rekenschap geven van wat hun voorouders gedaan hebben, terwijl voor het merendeel geldt dat hun voorouders net zo goed in de knel zaten destijds... dat is wel erg lachwekkend als het niet zo'n triest onderwerp was.
Sterker nog: willens en wetens profiteert ze ervan als ze de kans krijgt!quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:32 schreef Smack10 het volgende:
Je zegt dat je het heel erg vindt en dat is het ook, maar als er momenteel mensen in diezelfde situatie zitten dan is het niet erg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |