Inderdaad, maar het kan als reactie op die ene post toch niets anders zijn dan 'hun'?quote:
Dit klinkt als een tienjarige.quote:[b]Op vrijdag 27 maart 2015 17:32 schreef Repokrev het volgende:[/b
Zorg betaal ik zelf. Klusjes in huis doe ik steeds meer.
Gekregen bij het huwelijk; nu met gratis miniatuurtjes.quote:
nee het is 'zij'. Maar ik wilde jou niet verbeteren, ik wilde degene verbeteren die jou ervoor verbeterde door; 'ze' te plaatsen. Ik heb een hekel aan mensen die taalfouten verbeteren, en helemaal als ze het dan ook nog eens fout doen. Het gaat erom of de boodschap over komt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:03 schreef schaakkipje het volgende:
[..]
Inderdaad, maar het kan als reactie op die ene post toch niets anders zijn dan 'hun'?
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:23 schreef boik het volgende:
[..]
zoals het hoort!
hun willen kinderen, moment dat je volwassen wordt willen ze opeens geld zien.. rot op gekken
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En je pikt het toch zeker niet dat ze ophouden met betalen als je op jezelf gaat wonen? Hun wilden kinderen dus laat hun dan maar betalen!
Lienekien bedoelde het sarcastisch en in dat geval mag 'hun' ook al is 'zij' correct.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:31 schreef danny081 het volgende:
[..]
nee het is 'zij'. Maar ik wilde jou niet verbeteren, ik wilde degene verbeteren die jou ervoor verbeterde door; 'ze' te plaatsen. Ik heb een hekel aan mensen die taalfouten verbeteren, en helemaal als ze het dan ook nog eens fout doen. Het gaat erom of de boodschap over komt.
Dus schijt eraan.
Je ouders hebben 21 jaar lang een week per maand voor jou gewerkt, vermoed ik.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:37 schreef Repokrev het volgende:
[..]
Ik ben het hier ook mee eens hoor. Als ik fulltime werk en volwassen ben, moet ik bijdragen in de kosten. Niet een kwart van mijn salaris. Dat zou betekenen dat ik een hele week voor mn ouders werk.
Hoezo minder dan modaal?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:27 schreef Pap89 het volgende:
Geen kostgeld hoeven betalen, wel gewoon na 18de zorgpremie enzovoort.
Maar was dan ook met 22 uit huis.
Snap dat wanneer de ouders het zelf van minder dan modaal moeten doen en een paar kinderen hebben die voorlopig niet van plan zijn uit huis te gaan, ze om kostgeld zullen vragen.
Zeker wanneer ze ook nog eens het halve huis leeg vreten, maar dat ligt dan meer aan hun opvoeding
De eerste week werk je voor de belastingdienst, de tweede week werk je voor je ouders, dat zal je leren dankbaar te zijn voor maanden met 5 weken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:37 schreef Repokrev het volgende:
[..]
Ik ben het hier ook mee eens hoor. Als ik fulltime werk en volwassen ben, moet ik bijdragen in de kosten. Niet een kwart van mijn salaris. Dat zou betekenen dat ik een hele week voor mn ouders werk.
Prioriteiten stellen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hoezo minder dan modaal?
Met een partner en twee kinderen is ook 5000,- boven modaal alles behalve een vetpot. Moeten de ouders dan maar thuis blijven in het weekend zodat zij voor de kinderen kunnen zorgen die zich wel lam zuipen in de kroeg.
Je veegt je reet niet af met WC-papier?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:12 schreef DeMuur het volgende:
[..]
Als ik wil red ik het makkelijk om met maximaal 200 euro al mijn eten te betalen de hele maand (ik denk zelfs minder), en dat beetje water dat je gebruikt om te douchen is niet meer dan 50 euro per maand hoor. Wat voor kosten hebben ze nog meer, omdat hij er nog woont ten opzichte met wanneer hij er niet woont?
Verder; kijk inderdaad naar de situatie van je ouders, als zij geen geld over houden dan is het wel zo aardig je steentje bij te dragen. Maar het zou beter zijn als jullie er met een andere oplossing uit kunnen komen (wat je net al noemde, je eigen studie betalen als je de kans krijgt te sparen en dergelijke).
Als het kind op z'n 21ste nog thuis woont, fulltime werkt en kennelijk niet wil begrijpen dat hij beduidend meer kost dan ¤ 200 per maand dan is het ook een prima methode als hij geen gat in z'n hand heeft.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:31 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Prioriteiten stellen.
Je moet nogal naïef zijn om te denken dat kinderen geen aanzienlijk deel van het besteedbaar inkomen innemen.
Als ouders ken je je kind.
Dan zie je wat bij welke situatie past.
Heeft je kind een gat in je hand, dan is kostgeld sowieso een goed middel.
hunquote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En je pikt het toch zeker niet dat ze ophouden met betalen als je op jezelf gaat wonen? Hun wilden kinderen dus laat hun dan maar betalen!
Wat is dan de reden dat je niet zelfstandig wilt wonen?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb inmiddels ruim een jaar een fulltime baan (met een salaris van tussen de 1650 en 1700 netto) en woon nog steeds thuis. Ik hoef geen kostgeld te betalen, maar bepaalde kosten die tijdens m'n studie voor mij betaald werden (zoals kapper, sportschool, kleding ed) betaal ik nu wel allemaal zelf.
250,- is een schijntje, en je houdt nog een dikke 750,- over je vangt nog 75 zorgtoeslag, laten we zeggen dat je 500 a 600 per maand kan sparen, nou dat is extreem veel, een gemiddeld gezin spaart de helft van dat bedrag niet eens.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:19 schreef Repokrev het volgende:
Ik rol binnenkort op mijn 21ste voor het eerst in een fulltime baan en mijn ouders hebben aangegeven dat wanneer ik fulltime werk, zij een deel van mijn salaris willen als kostgeld. Dit snap ik helemaal. Echter vragen zij dat ik, wanneer ik 1500 bruto ga verdienen (dus ongeveer 1000-1100 netto heb ik begrepen), 200-250 euro kostgeld moet betalen.
Ik vind 250 euro, een kwart van mijn salaris, teveel. Zij zijn het hier echter niet mee eens. Vanaf september wil ik ook op mijzelf gaan wonen en heb aangegeven veel te willen sparen om dit soepel te kunnen bekostigen. Dat dat voor hun en voor mij geen last wordt.
Hoe ging dit bij jullie thuis?
Ik ben op zoek.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:36 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Wat is dan de reden dat je niet zelfstandig wilt wonen?
Dit was mijn tactiek toen ik 18 werd. M'n ouders begonnen over kostgeld en dat vond ik zo'n onzin. Toen bleek dat het onbespreekbaar was, ben ik dus gelijk het huis uit gegaan en heb alle financiële "hulplijntjes" doorgeknipt. Nooit meer een cent aan m'n ouders gevraagd.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:28 schreef Hamlapje het volgende:
Ga lekker gelijk het huis uit.
Dan kom je er wel achter dat 250 euro een schijntje is.
Dat klinkt niet echt alsof je een hele leuke relatie met je ouders hebt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:08 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dit was mijn tactiek toen ik 18 werd. M'n ouders begonnen over kostgeld en dat vond ik zo'n onzin. Toen bleek dat het onbespreekbaar was, ben ik dus gelijk het huis uit gegaan en heb alle financiële "hulplijntjes" doorgeknipt. Nooit meer een cent aan m'n ouders gevraagd.
En ja, dat viel best een beetje tegen in het begin. Maar goed, het is me wel gelukt
Ik kan me voorstellen dat dat zo klinktquote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:11 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat klinkt niet echt alsof je een hele leuke relatie met je ouders hebt.
Dus op je 23 vroeg jij je mama om geld als je naar de kapper ging en kreeg je kleedgeld? Of ging ze met je mee?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb inmiddels ruim een jaar een fulltime baan (met een salaris van tussen de 1650 en 1700 netto) en woon nog steeds thuis. Ik hoef geen kostgeld te betalen, maar bepaalde kosten die tijdens m'n studie voor mij betaald werden (zoals kapper, sportschool, kleding ed) betaal ik nu wel allemaal zelf.
Mission accomplishedquote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:08 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dit was mijn tactiek toen ik 18 werd. M'n ouders begonnen over kostgeld en dat vond ik zo'n onzin. Toen bleek dat het onbespreekbaar was, ben ik dus gelijk het huis uit gegaan en heb alle financiële "hulplijntjes" doorgeknipt. Nooit meer een cent aan m'n ouders gevraagd.
En ja, dat viel best een beetje tegen in het begin. Maar goed, het is me wel gelukt
Daar heb je veel mazzel mee ja; ik vind het wel een nette methode.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 08:05 schreef hvan het volgende:
Moest 200 pm betalen. Echter hebben mijn ouders zonder dat ik het wist 6 jaar lang dat geld op een aparte rekening gezet. Toen ik na 6 jaar een huis ging kopen stond er ineens ruim 15000 euro op mijn rekening. Vond ik wel heel tof natuurlijk en kon ik zeer goed gebruiken toen:). Uiteraard heb ik natuurlijk wel mazzel gehad met zulke ouders.
Maar ze hebben mij dus wel bewust laten worden al die tijd dat voor niets de zon op gaat.
En blijkbaar zijn er meningsverschillen wat betreft de rechten en plichten van ouders.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:03 schreef Isegrim het volgende:
Het is überhaupt geen hotel. Het zijn je ouders.
Ik vind het raar dat je als volwassene nog steeds verwacht dat ondanks dat je een eigen inkomen hebt een andere volwassene toch nog jou dient te onderhouden.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:48 schreef Isegrim het volgende:
Hm, vind dat toch geen prettige houding eigenlijk... Krijg er hetzelfde soort gevoel bij als bij kinderen die 'u' moeten zeggen tegen hun ouders.
Ik heb me overigens gewoon gered toen ik op mezelf ging wonen ondanks geen kostgeld.
Ik vind het niet raar om je ouders iets te betalen, ik vind het wél raar als ouders dat eisen. Heel ander perspectief.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je als volwassene nog steeds verwacht dat ondanks dat je een eigen inkomen hebt een andere volwassene toch nog jou dient te onderhouden.
Parasiteren noem ik zoiets.
Als je uit jezelf niets betaald (deze TS dus) dan zullen ouders hierom moeten verzoeken. Maar volgens jou mag een kind dit dan gewoon weigeren.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vind het niet raar om je ouders iets te betalen, ik vind het wél raar als ouders dat eisen. Heel ander perspectief.
Ik vind het niet heel vreemd dat van de volwassenen met een inkomen in een huishouden wordt verwacht dat ze bijdragen aan dat huishouden, en als dat een percentage van het inkomen is, so be it, in dat geval is 20-25% zelfs bijzonder weinig.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vind het niet raar om je ouders iets te betalen, ik vind het wél raar als ouders dat eisen. Heel ander perspectief.
Iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik zeg alleen dat ik er een onprettig gevoel bij heb als ouders dit eisen, net zoals ik een onprettig gevoel heb bij ouders die van hun kinderen verwachten met 'u' te worden aangesproken. Voor mij persoonlijk zou het iets onprettigs zeggen over de relatie met mijn ouders.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je uit jezelf niets betaald (deze TS dus) dan zullen ouders hierom moeten verzoeken. Maar volgens jou mag een kind dit dan gewoon weigeren.
Lekker gratis wonen als volwassene, lekker op vakantie gaan met je vrienden terwijl pa krom mag liggen in de fabriek. Als een kind weigert bij te dragen zou ik het misschien wel vragen om dan maar het huis uit te gaan, maar in elk geval zou het van de keukenkasten af moeten blijven en veegt het zijn reet maar af met oud papier.
Een aanspreektitel opeisen vind ik zelf onvergelijkbaar met bijdragen in de onkosten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:38 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik zeg alleen dat ik er een onprettig gevoel bij heb als ouders dit eisen, net zoals ik een onprettig gevoel heb bij ouders die van hun kinderen verwachten met 'u' te worden aangesproken. Voor mij persoonlijk zou het iets onprettigs zeggen over de relatie met mijn ouders.
En dat heeft voor mij een hele andere gevoelswaarde.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Een aanspreektitel opeisen vind ik zelf onvergelijkbaar met bijdragen in de onkosten.
In mijn ideale wereld zouden kinderen zelf zodra zij een eigen inkomen hebben een gesprek hierover met hun ouders aangaan.
Klopt. Maar als je volwassen bent en een volwassen inkomen hebt, mag je best wat bijdragen. Als je dat niet doet, maar profiteert op de zak van je ouders (die ook werken en een inkomen hebben), vind ik dat niet chique en gaat het wel op een hotel lijken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:03 schreef Isegrim het volgende:
Het is überhaupt geen hotel. Het zijn je ouders.
Nee, je werkt een week voor een woning en voedsel lang niet gek.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:37 schreef Repokrev het volgende:
[..]
Als een kind dat thuis woont niet eens 25% van zijn inkomen aan "vaste lasten" in de vorm van kostgeld kan missen, dan kan die dat zeker niet als hij later "een leuk huisje en inrichting" heeft en 50-75% van zijn inkomen aan die lasten kwijt is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:50 schreef Snoepje5 het volgende:
Als ouders wil je neem ik aan dat je kind - zodra deze het huis uit gaat - een leuk huisje en inrichting kan kopen.
Dat kan dat kind alleen sparen met het werken, vooral fulltime werken na het afstuderen. Ga je als ouders eisen dat je kind al direct na zijn 1e loonstrookje 1/4e moet gaan afdragen, zou ik dat erg jammer vinden.
Als het kind jaren (2+) thuiswoont zonder kostgeld, dan mag er wel eens iets betaald worden. Maar laat je kind eerst ff lekker sparen jôh.
Ga op jezelf wonen man, mafkees.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:46 schreef Repokrev het volgende:
[..]
Ik werk dan voor mijn huisbaas etc omdat ik dan zelf rond moet komen. Nu ga ik werken voor mensen die van zichzelf al rond kunnen komen. Er komen geen extra kosten bij of gaan geen kosten af. Wat er veranderd is dat ik geld ga verdienen.
Iedereen zal dat als kind kunnen missen. Dat zeg ik niet. Je kan het altijd missen als je nog spaart.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:02 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Als een kind dat thuis woont niet eens 25% van zijn inkomen aan "vaste lasten" in de vorm van kostgeld kan missen, dan kan die dat zeker niet als hij later "een leuk huisje en inrichting" heeft en 50-75% van zijn inkomen aan die lasten kwijt is.
Ik denk dat TS zijn ouders straks het geld terug geven als hij op zichzelf gaat. Zo leert hij sparen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:33 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Iedereen zal dat als kind kunnen missen. Dat zeg ik niet. Je kan het altijd missen als je nog spaart.
Als ik kinderen had dan zou ik ze echter even lekker laten sparen in plaats van 25% salaris in te houden.
Stel dat die 25% ongeveer ¤400 is (1750 netto salaris) dan scheelt dat toch ¤4800 per jaar dat het kind anders zou kunnen sparen.
Kapper komt aan huis en verder gewoon bonnetjes geven en dingen als sportschool werden gewoon van hun rekening geïncasseerd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:52 schreef Hadtjememaar het volgende:
[..]
Dus op je 23 vroeg jij je mama om geld als je naar de kapper ging en kreeg je kleedgeld? Of ging ze met je mee?
Als ik kinderen had, dan waren ze maar mooi op kamers gegaan als ze 19 of 20 werden. Zou dan liever een bijdrage in de huur leveren als ouder dan ze gratis in mijn huis te laten wonen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:33 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Iedereen zal dat als kind kunnen missen. Dat zeg ik niet. Je kan het altijd missen als je nog spaart.
Als ik kinderen had dan zou ik ze echter even lekker laten sparen in plaats van 25% salaris in te houden.
Stel dat die 25% ongeveer ¤400 is (1750 netto salaris) dan scheelt dat toch ¤4800 per jaar dat het kind anders zou kunnen sparen.
klopt, hoor ik vaker. Prima manier om het te leren.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat TS zijn ouders straks het geld terug geven als hij op zichzelf gaat. Zo leert hij sparen.
Te leren? Doordat je ouders het voor je doen? Daar leer je niks van, behalve dat geld dat je uit hebt gegeven via een omweg weer terug kan komen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:40 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
klopt, hoor ik vaker. Prima manier om het te leren.
dat je bijdraagt in bv boodschappen, benzine of noem maar op (incidenteel) is normaal natuurlijk als je fulltime werkt, maar dat je ouders gaan lopen eisen gaat mij ook te verquote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:17 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Als je fulltime werkt ben je alleen maar aan het profiteren op hun kosten. Ik vind het zelfs zielig dat je dan niet mee wil betalen. Het zou zelfs uit jezelf moeten komen.
Nogmaals studeren, werkloos zijn of karig 0 uren contract is anders. Je ouders zijn er dan voor je om te helpen.
''gratis'' in je huis laten wonen. Het zijn je kinderen, gast. Als het goed is laat je ze met alle liefde in je huis wonen. Daarnaast ben je financieel verantwoordelijk voor hen tot een jaar of 21. Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:40 schreef Skv het volgende:
[..]
Als ik kinderen had, dan waren ze maar mooi op kamers gegaan als ze 19 of 20 werden. Zou dan liever een bijdrage in de huur leveren als ouder dan ze gratis in mijn huis te laten wonen.
Ik vind dat echt ontzettend kortzichtig. Mijn ouders hebben zich rot gewerkt om mijn studie e.d te kunnen bekostigen. Ik ging op kamers en kreeg zelfs dan nog leefgeld van ze. Maar breed hadden ze het zelf dan ook niet, het ging net. Toen ik afstudeerde en ging werken en daarom tijdelijk terug thuis ging wonen, vroegen ze geen kostgeld maar wilde ik ze dat geven. Mijn ouders moeilijk doen om de eindjes aan elkaar te knopen en dan ik elke maand 1800 euro sparen? Dat moet je als kind niet willen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:49 schreef Roces18 het volgende:
[..]
''gratis'' in je huis laten wonen. Het zijn je kinderen, gast. Als het goed is laat je ze met alle liefde in je huis wonen. Daarnaast ben je financieel verantwoordelijk voor hen tot een jaar of 21. Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.
Mijn ouders verdienen beiden zat en ik betaal alles zelf, vandaar. Natuurlijk is het wat anders als jezelf 2000 netto per maand opzij kan zetten en je ouders achterstallige rekeningen hebben... Maar zo niet, vind ik het schooierig overkomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:57 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik vind dat echt ontzettend kortzichtig. Mijn ouders hebben zich rot gewerkt om mijn studie e.d te kunnen bekostigen. Ik ging op kamers en kreeg zelfs dan nog leefgeld van ze. Maar breed hadden ze het zelf dan ook niet, het ging net. Toen ik afstudeerde en ging werken en daarom tijdelijk terug thuis ging wonen, vroegen ze geen kostgeld maar wilde ik ze dat geven. Mijn ouders moeilijk doen om de eindjes aan elkaar te knopen en dan ik elke maand 1800 euro sparen? Dat moet je als kind niet willen.
Ook niet als de ouders moeizaam rond kunnen komen, en jijzelf weinig meer uitgaven hebt dan de kroeg, je auto en de telefoonrekening? Zoals eerder al gezegd werd, een goed kind wacht in zo'n geval niet tot het gevraagd wordt, die komt er zelf mee! Respect voor de ouders is af en toe ver te zoeken in deze draad.quote:Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.
Hier heeft TS dus niks aan. Een gemiddeld gezin heeft een eigen huis en leven opgebouwd, TS moet dat nog opbouwen. Dat kost geld en dan moet je dus ook meer sparen dan het gemiddelde gezin.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:40 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
250,- is een schijntje, en je houdt nog een dikke 750,- over je vangt nog 75 zorgtoeslag, laten we zeggen dat je 500 a 600 per maand kan sparen, nou dat is extreem veel, een gemiddeld gezin spaart de helft van dat bedrag niet eens.
Heb je trouwens nog nooit een spaarpotje opgebouwd in je verleden, of staat daar hooguit 20,- op ?
Ik denk als jij niks hoeft te betalen dat jij dan zon meer geld gaat uitgeven aan rotzooi en andere dingen.
Maar je kan toch ook een appartementje gaan huren? je krijgt een stukkie huurtoeslag overheen, dan is het wel allemaal van jou, jij onderhoudt het zelf geen steun van je ouders gewoon op eigen benen.
Hoeveel heeft TS dan nodig voor hij uit huis kan?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:36 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hier heeft TS dus niks aan. Een gemiddeld gezin heeft een eigen huis en leven opgebouwd, TS moet dat nog opbouwen. Dat kost geld en dan moet je dus ook meer sparen dan het gemiddelde gezin.
Ja. Het zijn je kinderen. Voed ze op en leer ze op eigen benen staan. Dat doe je niet door ze te pamperen. Vandaar dat ik aangeef dat een tegemoetkoming in de huurlasten van kindlief te verkiezen is boven geld vragen om je kind in te laten wonen bij jezelf als ze al in de twintig zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:49 schreef Roces18 het volgende:
[..]
''gratis'' in je huis laten wonen. Het zijn je kinderen, gast. Als het goed is laat je ze met alle liefde in je huis wonen. Daarnaast ben je financieel verantwoordelijk voor hen tot een jaar of 21. Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.
Ja want pamperen is geen ´´tegemoetkoming huurlaten vragen´´. Man pamperen is je kind alles geeft wat die wil zonder dat die ooit een vinger hoeft uit te steken. Als je een tegemoetkoming huurlasten wil hebben dan woon je misschien te duur of niet soms en zodra je kind een magische grens oversteekt moet die opeens betalen volgens jou??quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja. Het zijn je kinderen. Voed ze op en leer ze op eigen benen staan. Dat doe je niet door ze te pamperen. Vandaar dat ik aangeef dat een tegemoetkoming in de huurlasten van kindlief te verkiezen is boven geld vragen om je kind in te laten wonen bij jezelf als ze al in de twintig zijn.
Heb hetzelfde ook gehad, en vond het niet meer dan terecht. Je hebt een eigen salaris, je ouders hoeven niet meer te betalen voor jouw eten, voor het doen van jouw was, voor jouw gebruik van energie etc. Je bent geen kind meer... je werkt en moet jezelf onderhouden, ook als je thuis woont.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:19 schreef Repokrev het volgende:
Ik rol binnenkort op mijn 21ste voor het eerst in een fulltime baan en mijn ouders hebben aangegeven dat wanneer ik fulltime werk, zij een deel van mijn salaris willen als kostgeld. Dit snap ik helemaal. Echter vragen zij dat ik, wanneer ik 1500 bruto ga verdienen (dus ongeveer 1000-1100 netto heb ik begrepen), 200-250 euro kostgeld moet betalen.
Ik vind 250 euro, een kwart van mijn salaris, teveel. Zij zijn het hier echter niet mee eens. Vanaf september wil ik ook op mijzelf gaan wonen en heb aangegeven veel te willen sparen om dit soepel te kunnen bekostigen. Dat dat voor hun en voor mij geen last wordt.
Tjonge, omdat iemand niet kan sparen moeten de ouders dat maar doen? Verwen je kinderen maar nog erger, pff... Als je volwassen bent moet je maar eens leren wat het is. Kostgeld is maar een stapje naar de financiële werkelijkheid.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:51 schreef schaakkipje het volgende:
200-250 is toch best redelijk?
Misschien krijg je dat bedrag weer terug als je eenmaal uit huis gaat.
Dat zouden mijn ouders op die manier doen omdat sparen niet mijn forte is.
Ben ik het niet mee eens. Wanneer iemand op zichzelf gaat moet 'ie zelf weten - ik was 26 en had 4 jaar een baan. Vind het altijd zo belerend die mensen die op hun 18e het huis uit willen en vinden dat een ander dat dan ook maar moet doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:46 schreef yosander het volgende:
[..]
Met 21 en een fulltime baan mag je wel eens op jezelf gaan wonen als je daar de middelen voor hebt.
Waar lees jij nou dat ik vind dat ouders voor kinderen moeten sparen?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:06 schreef elkravo het volgende:
[..]
Tjonge, omdat iemand niet kan sparen moeten de ouders dat maar doen? Verwen je kinderen maar nog erger, pff... Als je volwassen bent moet je maar eens leren wat het is. Kostgeld is maar een stapje naar de financiële werkelijkheid.
Nee - ik reageer op de suggestie dat ouders kostgeld vragen om op de achtergrond te sparen voor zoon of dochter. En dat dan met name omdat zoon/dochter niet zou kunnen sparen dus dat pappa en mamma dat maar doen voor het "kind".quote:Op zondag 29 maart 2015 00:13 schreef schaakkipje het volgende:
[..]
Waar lees jij nou dat ik vind dat ouders voor kinderen moeten sparen?
Ik draag ¤ 300,- bij per maand sinds ik mijn eerste volledige fulltime baan heb.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:19 schreef Repokrev het volgende:
Godverquote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:39 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Kapper komt aan huis en verder gewoon bonnetjes geven en dingen als sportschool werden gewoon van hun rekening geïncasseerd.
ik ben uit huis gegaan toen het kon, gelijk na mijn VWO examen. Rare lui die als volwassene bij mammie willen blijven wonenquote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:50 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, mijn ouders hadden dat absoluut niet gewild. En mijn kinderen zullen dat ook niet hoeven, ik heb liever dat ze dat geld dan op een spaarrekening zetten.
Ik snap ook nooit waarom mensen denken dat ze gelijk een compleet ingericht huis moeten hebben als ze op zichzelf gaan wonen. Ik heb het inderdaad ook gedaan met oude afdankertjes van mijn ouders/ kennisen en spul dat de vorige bewoner achterliet in het studentenhuis. En het meeste van dat spul heb ik ook meegenomen naar mijn eerste "echte" appartement toen ik ging werken. Sommige dingen uit het studentenhuis heb ik 25 jaar later nog steeds in gebruikquote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:05 schreef Koettie het volgende:
Ik ging uit huis met 150 euro spaargeldwel een studentenkamer maar ging prima. Spullen gekregen, kringloop enz. Had wel wat :p
geloof ik best, spring je ook bij met je eigen was doen, eten koken, boodschappen doen en algemene schoonmaak werkzaamheden?quote:Op zondag 29 maart 2015 12:13 schreef ps4014 het volgende:
Woon ook nog bij mijn ouders
( 22 jaar ben geen fan van kamers wil zelf een huis huren)
Ik betaal internet, boodschappen,energie. En soms spring ik bij als mijn moeder het krap heeft. MeMeer niet en het bevalt mij prima
Dus als je een paar onderbroeken had gekocht gaf je het bonnetje aan je moeder. Dat vind ik oprecht triestquote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:39 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Kapper komt aan huis en verder gewoon bonnetjes geven en dingen als sportschool werden gewoon van hun rekening geïncasseerd.
Eten koken niet dat doet mijn moeder uitstekend. Soms heb ik weleens zin om bami te maken en haal ik een halve kilo gehakt bij de Marokkaanse slager en koop ik nog wat ingrediënten bij de Appie. En mijn moeder vond het nog lekker ook 😊quote:Op zondag 29 maart 2015 12:16 schreef computergirl het volgende:
[..]
geloof ik best, spring je ook bij met je eigen was doen, eten koken, boodschappen doen en algemene schoonmaak werkzaamheden?
Wat kraam je nou allemaal uit? Lees mijn post eens. Ik zou als ouder geen kostgeld vragen maar ook mijn kind niet op zijn 21e nog in huis laten wonen. Dan gaat hij/zij maar op kamers en betaal in de huur.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:01 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ja want pamperen is geen ´´tegemoetkoming huurlaten vragen´´. Man pamperen is je kind alles geeft wat die wil zonder dat die ooit een vinger hoeft uit te steken. Als je een tegemoetkoming huurlasten wil hebben dan woon je misschien te duur of niet soms en zodra je kind een magische grens oversteekt moet die opeens betalen volgens jou??
Same. Nu Antikraak met m'n vriend, nog steeds dezelfde spullen. Allemaal prima.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik snap ook nooit waarom mensen denken dat ze gelijk een compleet ingericht huis moeten hebben als ze op zichzelf gaan wonen. Ik heb het inderdaad ook gedaan met oude afdankertjes van mijn ouders/ kennisen en spul dat de vorige bewoner achterliet in het studentenhuis. En het meeste van dat spul heb ik ook meegenomen naar mijn eerste "echte" appartement toen ik ging werken. Sommige dingen uit het studentenhuis heb ik 25 jaar later nog steeds in gebruik(want boeie...)
Helemaal mee eens. Al die walgelijke woningen die veel van die mensen kopen. Direct alles grijs en paars schilderen en HOME IS WHERE MY FAMILY IS spreuken aan de muur.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik snap ook nooit waarom mensen denken dat ze gelijk een compleet ingericht huis moeten hebben als ze op zichzelf gaan wonen. Ik heb het inderdaad ook gedaan met oude afdankertjes van mijn ouders/ kennisen en spul dat de vorige bewoner achterliet in het studentenhuis. En het meeste van dat spul heb ik ook meegenomen naar mijn eerste "echte" appartement toen ik ging werken. Sommige dingen uit het studentenhuis heb ik 25 jaar later nog steeds in gebruik(want boeie...)
Het klinkt bijna alsof je er trots op bent dat je nu wel zelf je kapper betaalt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:23 schreef Irritatie100 het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |