Kapper komt aan huis en verder gewoon bonnetjes geven en dingen als sportschool werden gewoon van hun rekening geīncasseerd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:52 schreef Hadtjememaar het volgende:
[..]
Dus op je 23 vroeg jij je mama om geld als je naar de kapper ging en kreeg je kleedgeld? Of ging ze met je mee?
Als ik kinderen had, dan waren ze maar mooi op kamers gegaan als ze 19 of 20 werden. Zou dan liever een bijdrage in de huur leveren als ouder dan ze gratis in mijn huis te laten wonen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:33 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Iedereen zal dat als kind kunnen missen. Dat zeg ik niet. Je kan het altijd missen als je nog spaart.
Als ik kinderen had dan zou ik ze echter even lekker laten sparen in plaats van 25% salaris in te houden.
Stel dat die 25% ongeveer ¤400 is (1750 netto salaris) dan scheelt dat toch ¤4800 per jaar dat het kind anders zou kunnen sparen.
klopt, hoor ik vaker. Prima manier om het te leren.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat TS zijn ouders straks het geld terug geven als hij op zichzelf gaat. Zo leert hij sparen.
Te leren? Doordat je ouders het voor je doen? Daar leer je niks van, behalve dat geld dat je uit hebt gegeven via een omweg weer terug kan komen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:40 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
klopt, hoor ik vaker. Prima manier om het te leren.
dat je bijdraagt in bv boodschappen, benzine of noem maar op (incidenteel) is normaal natuurlijk als je fulltime werkt, maar dat je ouders gaan lopen eisen gaat mij ook te verquote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:17 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Als je fulltime werkt ben je alleen maar aan het profiteren op hun kosten. Ik vind het zelfs zielig dat je dan niet mee wil betalen. Het zou zelfs uit jezelf moeten komen.
Nogmaals studeren, werkloos zijn of karig 0 uren contract is anders. Je ouders zijn er dan voor je om te helpen.
''gratis'' in je huis laten wonen. Het zijn je kinderen, gast. Als het goed is laat je ze met alle liefde in je huis wonen. Daarnaast ben je financieel verantwoordelijk voor hen tot een jaar of 21. Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:40 schreef Skv het volgende:
[..]
Als ik kinderen had, dan waren ze maar mooi op kamers gegaan als ze 19 of 20 werden. Zou dan liever een bijdrage in de huur leveren als ouder dan ze gratis in mijn huis te laten wonen.
Ik vind dat echt ontzettend kortzichtig. Mijn ouders hebben zich rot gewerkt om mijn studie e.d te kunnen bekostigen. Ik ging op kamers en kreeg zelfs dan nog leefgeld van ze. Maar breed hadden ze het zelf dan ook niet, het ging net. Toen ik afstudeerde en ging werken en daarom tijdelijk terug thuis ging wonen, vroegen ze geen kostgeld maar wilde ik ze dat geven. Mijn ouders moeilijk doen om de eindjes aan elkaar te knopen en dan ik elke maand 1800 euro sparen? Dat moet je als kind niet willen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:49 schreef Roces18 het volgende:
[..]
''gratis'' in je huis laten wonen. Het zijn je kinderen, gast. Als het goed is laat je ze met alle liefde in je huis wonen. Daarnaast ben je financieel verantwoordelijk voor hen tot een jaar of 21. Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.
Mijn ouders verdienen beiden zat en ik betaal alles zelf, vandaar. Natuurlijk is het wat anders als jezelf 2000 netto per maand opzij kan zetten en je ouders achterstallige rekeningen hebben... Maar zo niet, vind ik het schooierig overkomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:57 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik vind dat echt ontzettend kortzichtig. Mijn ouders hebben zich rot gewerkt om mijn studie e.d te kunnen bekostigen. Ik ging op kamers en kreeg zelfs dan nog leefgeld van ze. Maar breed hadden ze het zelf dan ook niet, het ging net. Toen ik afstudeerde en ging werken en daarom tijdelijk terug thuis ging wonen, vroegen ze geen kostgeld maar wilde ik ze dat geven. Mijn ouders moeilijk doen om de eindjes aan elkaar te knopen en dan ik elke maand 1800 euro sparen? Dat moet je als kind niet willen.
Ook niet als de ouders moeizaam rond kunnen komen, en jijzelf weinig meer uitgaven hebt dan de kroeg, je auto en de telefoonrekening? Zoals eerder al gezegd werd, een goed kind wacht in zo'n geval niet tot het gevraagd wordt, die komt er zelf mee! Respect voor de ouders is af en toe ver te zoeken in deze draad.quote:Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.
Hier heeft TS dus niks aan. Een gemiddeld gezin heeft een eigen huis en leven opgebouwd, TS moet dat nog opbouwen. Dat kost geld en dan moet je dus ook meer sparen dan het gemiddelde gezin.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:40 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
250,- is een schijntje, en je houdt nog een dikke 750,- over je vangt nog 75 zorgtoeslag, laten we zeggen dat je 500 a 600 per maand kan sparen, nou dat is extreem veel, een gemiddeld gezin spaart de helft van dat bedrag niet eens.
Heb je trouwens nog nooit een spaarpotje opgebouwd in je verleden, of staat daar hooguit 20,- op ?
Ik denk als jij niks hoeft te betalen dat jij dan zon meer geld gaat uitgeven aan rotzooi en andere dingen.
Maar je kan toch ook een appartementje gaan huren? je krijgt een stukkie huurtoeslag overheen, dan is het wel allemaal van jou, jij onderhoudt het zelf geen steun van je ouders gewoon op eigen benen.
Hoeveel heeft TS dan nodig voor hij uit huis kan?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:36 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hier heeft TS dus niks aan. Een gemiddeld gezin heeft een eigen huis en leven opgebouwd, TS moet dat nog opbouwen. Dat kost geld en dan moet je dus ook meer sparen dan het gemiddelde gezin.
Ja. Het zijn je kinderen. Voed ze op en leer ze op eigen benen staan. Dat doe je niet door ze te pamperen. Vandaar dat ik aangeef dat een tegemoetkoming in de huurlasten van kindlief te verkiezen is boven geld vragen om je kind in te laten wonen bij jezelf als ze al in de twintig zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:49 schreef Roces18 het volgende:
[..]
''gratis'' in je huis laten wonen. Het zijn je kinderen, gast. Als het goed is laat je ze met alle liefde in je huis wonen. Daarnaast ben je financieel verantwoordelijk voor hen tot een jaar of 21. Ouders die geld willen zien van hun kinderen zijn echt paupers, moeten ze bij mij niet mee aankomen. Hoef ik ze gelijk niet meer te zien.
Ja want pamperen is geen ´´tegemoetkoming huurlaten vragen´´. Man pamperen is je kind alles geeft wat die wil zonder dat die ooit een vinger hoeft uit te steken. Als je een tegemoetkoming huurlasten wil hebben dan woon je misschien te duur of niet soms en zodra je kind een magische grens oversteekt moet die opeens betalen volgens jou??quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja. Het zijn je kinderen. Voed ze op en leer ze op eigen benen staan. Dat doe je niet door ze te pamperen. Vandaar dat ik aangeef dat een tegemoetkoming in de huurlasten van kindlief te verkiezen is boven geld vragen om je kind in te laten wonen bij jezelf als ze al in de twintig zijn.
Heb hetzelfde ook gehad, en vond het niet meer dan terecht. Je hebt een eigen salaris, je ouders hoeven niet meer te betalen voor jouw eten, voor het doen van jouw was, voor jouw gebruik van energie etc. Je bent geen kind meer... je werkt en moet jezelf onderhouden, ook als je thuis woont.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:19 schreef Repokrev het volgende:
Ik rol binnenkort op mijn 21ste voor het eerst in een fulltime baan en mijn ouders hebben aangegeven dat wanneer ik fulltime werk, zij een deel van mijn salaris willen als kostgeld. Dit snap ik helemaal. Echter vragen zij dat ik, wanneer ik 1500 bruto ga verdienen (dus ongeveer 1000-1100 netto heb ik begrepen), 200-250 euro kostgeld moet betalen.
Ik vind 250 euro, een kwart van mijn salaris, teveel. Zij zijn het hier echter niet mee eens. Vanaf september wil ik ook op mijzelf gaan wonen en heb aangegeven veel te willen sparen om dit soepel te kunnen bekostigen. Dat dat voor hun en voor mij geen last wordt.
Hoe ging dit bij jullie thuis?
Tjonge, omdat iemand niet kan sparen moeten de ouders dat maar doen? Verwen je kinderen maar nog erger, pff... Als je volwassen bent moet je maar eens leren wat het is. Kostgeld is maar een stapje naar de financiële werkelijkheid.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:51 schreef schaakkipje het volgende:
200-250 is toch best redelijk?
Misschien krijg je dat bedrag weer terug als je eenmaal uit huis gaat.
Dat zouden mijn ouders op die manier doen omdat sparen niet mijn forte is.
Ben ik het niet mee eens. Wanneer iemand op zichzelf gaat moet 'ie zelf weten - ik was 26 en had 4 jaar een baan. Vind het altijd zo belerend die mensen die op hun 18e het huis uit willen en vinden dat een ander dat dan ook maar moet doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:46 schreef yosander het volgende:
[..]
Met 21 en een fulltime baan mag je wel eens op jezelf gaan wonen als je daar de middelen voor hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |