Dus op je 23 vroeg jij je mama om geld als je naar de kapper ging en kreeg je kleedgeld? Of ging ze met je mee?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb inmiddels ruim een jaar een fulltime baan (met een salaris van tussen de 1650 en 1700 netto) en woon nog steeds thuis. Ik hoef geen kostgeld te betalen, maar bepaalde kosten die tijdens m'n studie voor mij betaald werden (zoals kapper, sportschool, kleding ed) betaal ik nu wel allemaal zelf.
Mission accomplishedquote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:08 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dit was mijn tactiek toen ik 18 werd. M'n ouders begonnen over kostgeld en dat vond ik zo'n onzin. Toen bleek dat het onbespreekbaar was, ben ik dus gelijk het huis uit gegaan en heb alle financiële "hulplijntjes" doorgeknipt. Nooit meer een cent aan m'n ouders gevraagd.
En ja, dat viel best een beetje tegen in het begin. Maar goed, het is me wel gelukt
Daar heb je veel mazzel mee ja; ik vind het wel een nette methode.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 08:05 schreef hvan het volgende:
Moest 200 pm betalen. Echter hebben mijn ouders zonder dat ik het wist 6 jaar lang dat geld op een aparte rekening gezet. Toen ik na 6 jaar een huis ging kopen stond er ineens ruim 15000 euro op mijn rekening. Vond ik wel heel tof natuurlijk en kon ik zeer goed gebruiken toen:). Uiteraard heb ik natuurlijk wel mazzel gehad met zulke ouders.
Maar ze hebben mij dus wel bewust laten worden al die tijd dat voor niets de zon op gaat.
En blijkbaar zijn er meningsverschillen wat betreft de rechten en plichten van ouders.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:03 schreef Isegrim het volgende:
Het is überhaupt geen hotel. Het zijn je ouders.
Ik vind het raar dat je als volwassene nog steeds verwacht dat ondanks dat je een eigen inkomen hebt een andere volwassene toch nog jou dient te onderhouden.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:48 schreef Isegrim het volgende:
Hm, vind dat toch geen prettige houding eigenlijk... Krijg er hetzelfde soort gevoel bij als bij kinderen die 'u' moeten zeggen tegen hun ouders.
Ik heb me overigens gewoon gered toen ik op mezelf ging wonen ondanks geen kostgeld.
Ik vind het niet raar om je ouders iets te betalen, ik vind het wél raar als ouders dat eisen. Heel ander perspectief.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je als volwassene nog steeds verwacht dat ondanks dat je een eigen inkomen hebt een andere volwassene toch nog jou dient te onderhouden.
Parasiteren noem ik zoiets.
Als je uit jezelf niets betaald (deze TS dus) dan zullen ouders hierom moeten verzoeken. Maar volgens jou mag een kind dit dan gewoon weigeren.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vind het niet raar om je ouders iets te betalen, ik vind het wél raar als ouders dat eisen. Heel ander perspectief.
Ik vind het niet heel vreemd dat van de volwassenen met een inkomen in een huishouden wordt verwacht dat ze bijdragen aan dat huishouden, en als dat een percentage van het inkomen is, so be it, in dat geval is 20-25% zelfs bijzonder weinig.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik vind het niet raar om je ouders iets te betalen, ik vind het wél raar als ouders dat eisen. Heel ander perspectief.
Iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik zeg alleen dat ik er een onprettig gevoel bij heb als ouders dit eisen, net zoals ik een onprettig gevoel heb bij ouders die van hun kinderen verwachten met 'u' te worden aangesproken. Voor mij persoonlijk zou het iets onprettigs zeggen over de relatie met mijn ouders.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je uit jezelf niets betaald (deze TS dus) dan zullen ouders hierom moeten verzoeken. Maar volgens jou mag een kind dit dan gewoon weigeren.
Lekker gratis wonen als volwassene, lekker op vakantie gaan met je vrienden terwijl pa krom mag liggen in de fabriek. Als een kind weigert bij te dragen zou ik het misschien wel vragen om dan maar het huis uit te gaan, maar in elk geval zou het van de keukenkasten af moeten blijven en veegt het zijn reet maar af met oud papier.
Een aanspreektitel opeisen vind ik zelf onvergelijkbaar met bijdragen in de onkosten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:38 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik zeg alleen dat ik er een onprettig gevoel bij heb als ouders dit eisen, net zoals ik een onprettig gevoel heb bij ouders die van hun kinderen verwachten met 'u' te worden aangesproken. Voor mij persoonlijk zou het iets onprettigs zeggen over de relatie met mijn ouders.
En dat heeft voor mij een hele andere gevoelswaarde.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Een aanspreektitel opeisen vind ik zelf onvergelijkbaar met bijdragen in de onkosten.
In mijn ideale wereld zouden kinderen zelf zodra zij een eigen inkomen hebben een gesprek hierover met hun ouders aangaan.
Klopt. Maar als je volwassen bent en een volwassen inkomen hebt, mag je best wat bijdragen. Als je dat niet doet, maar profiteert op de zak van je ouders (die ook werken en een inkomen hebben), vind ik dat niet chique en gaat het wel op een hotel lijken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:03 schreef Isegrim het volgende:
Het is überhaupt geen hotel. Het zijn je ouders.
Nee, je werkt een week voor een woning en voedsel lang niet gek.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:37 schreef Repokrev het volgende:
[..]
Ik ben het hier ook mee eens hoor. Als ik fulltime werk en volwassen ben, moet ik bijdragen in de kosten. Niet een kwart van mijn salaris. Dat zou betekenen dat ik een hele week voor mn ouders werk.
Als een kind dat thuis woont niet eens 25% van zijn inkomen aan "vaste lasten" in de vorm van kostgeld kan missen, dan kan die dat zeker niet als hij later "een leuk huisje en inrichting" heeft en 50-75% van zijn inkomen aan die lasten kwijt is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:50 schreef Snoepje5 het volgende:
Als ouders wil je neem ik aan dat je kind - zodra deze het huis uit gaat - een leuk huisje en inrichting kan kopen.
Dat kan dat kind alleen sparen met het werken, vooral fulltime werken na het afstuderen. Ga je als ouders eisen dat je kind al direct na zijn 1e loonstrookje 1/4e moet gaan afdragen, zou ik dat erg jammer vinden.
Als het kind jaren (2+) thuiswoont zonder kostgeld, dan mag er wel eens iets betaald worden. Maar laat je kind eerst ff lekker sparen jôh.
Ga op jezelf wonen man, mafkees.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:46 schreef Repokrev het volgende:
[..]
Ik werk dan voor mijn huisbaas etc omdat ik dan zelf rond moet komen. Nu ga ik werken voor mensen die van zichzelf al rond kunnen komen. Er komen geen extra kosten bij of gaan geen kosten af. Wat er veranderd is dat ik geld ga verdienen.
Iedereen zal dat als kind kunnen missen. Dat zeg ik niet. Je kan het altijd missen als je nog spaart.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:02 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Als een kind dat thuis woont niet eens 25% van zijn inkomen aan "vaste lasten" in de vorm van kostgeld kan missen, dan kan die dat zeker niet als hij later "een leuk huisje en inrichting" heeft en 50-75% van zijn inkomen aan die lasten kwijt is.
Ik denk dat TS zijn ouders straks het geld terug geven als hij op zichzelf gaat. Zo leert hij sparen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:33 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Iedereen zal dat als kind kunnen missen. Dat zeg ik niet. Je kan het altijd missen als je nog spaart.
Als ik kinderen had dan zou ik ze echter even lekker laten sparen in plaats van 25% salaris in te houden.
Stel dat die 25% ongeveer ¤400 is (1750 netto salaris) dan scheelt dat toch ¤4800 per jaar dat het kind anders zou kunnen sparen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |