Ik heb vaak genoeg achter de bar gestaan, zowel in de stad als in de dorpskroeg in Schubbekutteveen, en zeker in de laatste situatie weet de kroegbaas heel goed wie er wel en niet met z'n zatte kop in de auto stappen.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:19 schreef DW457 het volgende:
[..]
Maar waarom de kroegbaas verantwoordelijk houden, waarom zijn vrienden niet, de andere (stam)gasten. Die waren er toch ook bij? Die hebben toch ook een verantwoordelijkheid?
Jullie internethelden hebben overduidelijk nog nooit achter de bar gestaan van een kroeg en weten dus absoluut niet waar jullie over praten.
Ligt er aan. Ik denk (en hier heb ik verder helemaal geen argumentatie voor) dat men een taakstraf eerder naast zich neer zet, of denkt 'och..' dan bij bijvoorbeeld een levenslange rijontzegging. Genoeg mensen die de auto dagelijks nodig hebben voor hun werk.quote:Op zondag 15 maart 2015 09:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij af. Als je keer op keer met drank op gaat rijden, lijkt me de drempel om zonder rijbewijs op pad te gaan ook niet zo hoog.
Om dit terug te dringen is een combinatie van handhaving en sociale controle nodig. De middelen voor handhaving zijn nu eenmaal eindig, dus inzet op sociale controle lijkt me een zinvol iets. Zowel in de sociale omgeving, als de professionele situatie.
Dat moeten die kroeghouders maar regelen, als je alcohol wil verkopen moet je zorgen dat mensen die te veel kunnen zuipen. Als je dat niet kunt regelen moet je de kroeg maar sluiten.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:15 schreef DW457 het volgende:
Nogmaals. hoe wilde je dat doen in een super drukke kroeg? Het is simpelweg niet haalbaar. Daarbij halen ook zat mensen drank voor andere. Daar gaat je controle.
In een kroeg met 50 man ja.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb vaak genoeg achter de bar gestaan, zowel in de stad als in de dorpskroeg in Schubbekutteveen, en zeker in de laatste situatie weet de kroegbaas heel goed wie er wel en niet met z'n zatte kop in de auto stappen.
Ja, en omdat dat geen doen is moet je de rest, waar de problemen juist vaak verhoudingsgewijs groter zijn, ook maar niet controleren?quote:Op zondag 15 maart 2015 11:52 schreef probeer het volgende:
[..]
In een kroeg met 50 man ja.
In een discotheek met 500+ man, lukt je dat echt niet.
Laat staan zogenaamde feesten van 1000+.
En ja, ik spreek ook uit ervaring.
Ow nee, dan snappen we elkaar verkeerd..quote:Op zondag 15 maart 2015 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en omdat dat geen doen is moet je de rest, waar de problemen juist vaak verhoudingsgewijs groter zijn, ook maar niet controleren?
Als ze bij Dieka een alcoholcontrole doen dan is de pakkans vrij groot, en dat weten ze.
De pakkans 15 km verderop in de dorpskroeg is vrij klein, en dat weet men ook.
Zo mooi om te zien hoe je elk valide argument negeert en maar 1 ding blijft roepen. Denk nou eens na, het is toch te gek voor woorden om dit als argument voor te dragen? Hoe kan je iemand, bij wie bier verkopen zijn brood betekend, nou verantwoordelijk houden voor datgene wat een ander met zijn bier doet? Zoals ik al eerder zei is dat hetzelfde als een messenverkoper vervolgen omdat hij een keukenmes heeft verkocht aan iemand die er vervolgens iemand mee doodsteekt. Of een sigarenboer vervolgen omdat hij een aansteker heeft verkocht aan een pyromaan. Kan je die mensen vervolgen?quote:Op zondag 15 maart 2015 11:57 schreef Leandra het volgende:
Maar als de kroegbaas in de dorpskroeg weet wie een kleintje, vaasje of fluitje wil, dan weet hij ook wie met de auto komt en vooral; gaat.
Ik vind jouw redenatie echt onzin. Als een straf bestaat uit meerdere elementen betekent dat niet automatisch "oneindige strafvervolging". Is gewoon onzin. Neem wildplassen. Wat is erop tegen als de dader behalve een fikse boete ook verplicht een dagje met de gemeentelijke reinigingsdienst op pad moet? Dat zegt niks over "oneindig" straffen.quote:Op zondag 15 maart 2015 09:30 schreef DW457 het volgende:
Veel populistischer en kortzichtig kan je je argument niet brengen. Deze vergelijking slaat kant noch wal. Het is namelijk wel een waardevolle eigenschap van ons strafrecht die ons beschermt tegen oneindige strafvervolging. Wanneer dit namelijk wel zou kunnen zou je namelijk ook meerdere boetes kunnen krijgen voor wildplassen, te hard rijden of elk ander strafbaar feit. Dat zou natuurlijk super oneerlijk zijn en daarom is deze wet er. Zeker waardevol dus. Ik raad je aan te leren verder te kijken dan naar alleen het enkele geval. Daarbij kan je nooit zeggen dat hierdoor iets voorkomen had kunnen worden.
Soft D66-gelul dit. Sorry, maar met dit soort geneuzel kunnen we dus echt niks. Het riedeltje dat strenger straffen niet zou werken, moet maar eens de ijskast in. We moeten problemen gewoon eens krachtiger gaan bestrijden. Het ene vergrijp is het andere ook niet. De gemiddelde inbreker of bankovervaller is een heel ander persoon dan de notoire drankrijder. Algemeenheden als "zwaarder straffen helpt niet" zijn daarom totaal niet toereikend.quote:Op zondag 15 maart 2015 09:30 schreef DW457 het volgende:
Ik denk dat je de druk van je sociale omgeving ernstig onderschat. Door jouw eigen sociale omgeving worden namelijk jouw normen gevormd. Als het in jouw vriendengroep normaal is, dan is het al snel voor jou ook normaal, dat zijn immers de normen waaraan je jouw eigen gedrag spiegelt.
Daarnaast is het in de criminologie al meerdere keren aangetoond dat zwaarder straffen niet helpt. Sterker nog, het heeft eerder een negatief effect op iemands leven waardoor hij eerder geneigd is opnieuw de fout in te gaan. Daarnaast kan je wel heel zwaar gaan straffen, maar zonder pakkans heeft dat sowieso geen nut.
De sociale omgeving, daar ligt de meeste winst. Zolang er in de sociale omgevingen alcohol achter het stuur steeds meer als fout wordt bestempeld, zullen er ook steeds minder mensen met alcohol achter het stuur kruipen.
Nee. Er is niks nieuws aan. Ik ga namelijk niet los op moslims, zoals iedereen weet die mijn posts goed leest. En losgaan op drankrijders doe ik al jarenlang. Al sinds 2011 open ik hier topics over in NWS:quote:Op zondag 15 maart 2015 14:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ah.. drankrijders zijn de nieuwe moslims waar Elfletterig op los kan gaan.
quote:Op zondag 15 maart 2015 09:31 schreef Janneke141 het volgende:
Om dit terug te dringen is een combinatie van handhaving en sociale controle nodig.
quote:
Oh werkt het zo bij jou? 'The powers that be' hebben iets bedacht op een dagje op de hei sessie en verder mag niemand meer anders denken?quote:Op zondag 15 maart 2015 18:31 schreef DS4 het volgende:
Zeg elfje, waarom denk jij het beter te weten dan mensen die er echt over nagedacht hebben?
Lees mijn andere reactie even, zo moeilijk is die niet.quote:Op zondag 15 maart 2015 18:35 schreef computergirl het volgende:
Oh werkt het zo bij jou? 'The powers that be' hebben iets bedacht op een dagje op de hei sessie en verder mag niemand meer anders denken?
Ik vind Gerrit de notoire drankrijder toch een goed voorbeeld waarom de huidige regelgeving niet werkt.
Mag ik je bewijs zien van zijn track record?quote:Op zondag 15 maart 2015 08:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het drankorgel in Lutten heeft een "track record" van meer dan 30 keer gepakt zijn voor rijden onder invloed. Ons falende rechtssysteem en de consequenties daarvan - een dode baby en onnoemelijk veel leed bij de ouders, familie en bekenden - hadden niet triester tot uiting kunnen komen.
Het is direct aan de falende rechtspraak in dit land te danken dat die baby in Lutten is omgekomen.
Rechters straften amper tot nooit maximaal, omdat ze wisten dat iemand of nooit meer een rijbewijs krijgt of dat deze persoon nog even 4500,- aan het CBR mocht betalen.quote:Op zondag 15 maart 2015 08:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik pleit voor progressieve straffen en - in dit geval - ook voor flinke straffen. Sowieso moet rijden met drank op al veel zwaarder worden bestraft dan nu het geval is. Maar de straffen moeten ook oplopen. En als er iemand wordt doodgereden, wil ik dat rechters eens richting de maximale straffen gaan, in plaats van werkstrafjes of straffen die in maanden worden uitgedrukt.
Ik kan je geen directe link verstrekken, of je moet kunnen inloggen bij De Telegraaf in het Premium-gedeelte. Je kunt er hier kort iets over lezen: http://www.telegraaf.nl/b(...)lak_aan_alles__.html Voor meer info moet je doorklikken naar het artikel "Dit moest fout gaan".quote:Op zondag 15 maart 2015 18:57 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mag ik je bewijs zien van zijn track record?
Dus zijn rechters mede-schuldig aan dit soort gebeurtenissen. Rechters moeten zich minder bezighouden met hoe vervelend het voor de dader is en meer met het belang van de samenleving én wat de wetgever heeft beoogd, namelijk het harder aanpakken van mensen die met drank op rijden. ZEKER als het mensen gaat die steeds weer recidiveren.quote:Op zondag 15 maart 2015 19:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Rechters straften amper tot nooit maximaal, omdat ze wisten dat iemand of nooit meer een rijbewijs krijgt of dat deze persoon nog even 4500,- aan het CBR mocht betalen.
Dat heb ik net gepost... Foto van het artikel iig.quote:Op zondag 15 maart 2015 19:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik kan je geen directe link verstrekken, of je moet kunnen inloggen bij De Telegraaf in het Premium-gedeelte. Je kunt er hier kort iets over lezen: http://www.telegraaf.nl/b(...)lak_aan_alles__.html Voor meer info moet je doorklikken naar het artikel "Dit moest fout gaan".
De wetgever heeft helemaal niet zulke zware straffen in petto voor alcomobilsten.quote:Op zondag 15 maart 2015 19:20 schreef Elfletterig het volgende:
Dus zijn rechters mede-schuldig aan dit soort gebeurtenissen. Rechters moeten zich minder bezighouden met hoe vervelend het voor de dader is en meer met het belang van de samenleving én wat de wetgever heeft beoogd, namelijk het harder aanpakken van mensen die met drank op rijden. ZEKER als het mensen gaat die steeds weer recidiveren.
Ik lees namelijk overal alleen maar het napraten van de telegraaf die een buurtbewoner citeren die beweerd dat de man minstens 35x zou zijn aangehouden. Meer bronmateriaal is er niet.quote:Op zondag 15 maart 2015 19:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik kan je geen directe link verstrekken, of je moet kunnen inloggen bij De Telegraaf in het Premium-gedeelte. Je kunt er hier kort iets over lezen: http://www.telegraaf.nl/b(...)lak_aan_alles__.html Voor meer info moet je doorklikken naar het artikel "Dit moest fout gaan".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |