abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101708863
quote:
Vier jaar cel geëist voor doodrijden Floor van der Wal
(Novum) - Het Openbaar Ministerie heeft donderdag vier jaar cel geëist tegen de man die de cabaretière Floor van der Wal in maart doodreed. Het OM stelt dat de verdachte, de 25-jarige Mohammed S., veel te hard reed en acht doodslag bewezen. Ook vindt justitie dat S. zeven jaar niet achter het stuur mag kruipen.

S. schepte de 26-jarige Van der Wal op de kruising van het Mercatorplein en de Jan Evertsenstraat. Hoe hard S. ten tijde van het ongeval reed, kan niet meer worden vastgesteld. Volgens het OM staat echter vast dat hij veel te hard reed.

De politie schat dat S. tussen de zeventig en negentig kilometer per uur reed. Die inschatting is gebaseerd op de schade aan het voertuig en de afstand die het lichaam van Van der Wal aflegde na de klap. De voorruit van de wagen was aan diggelen en de cabaretière belandde ruim dertig meter verderop.

Het Nederlands Forensisch Instituut kon naar eigen zeggen geen nauwkeurige inschatting maken van de snelheid. In het verleden gebeurden ook ongelukken met een soortgelijke schade waarbij de bestuurder vijftig reed. S., die een 'kalme, rustige chauffeur' zegt te zijn, stelt dat hij wel 'doorreed', maar nergens de verkeersregels overtrad.

Volgens de advocaat van S., Bénédicte Ficq, staat helemaal niet vast dat de 25-jarige te hard reed. Volgens haar kan niet bewezen worden dat S. op de kruising te veel gas gaf, en daarom kan volgens de raadsvrouw doodslag niet worden bewezen. Ficq stelt dat haar cliënt niets verkeerd heeft gedaan, omdat hij zich aan alle verkeersregels heeft gehouden.

S. reed na de aanrijding door en ging naar een café. Hij werd al snel opgespoord omdat hij bij het ongeluk een van zijn kentekenplaten was verloren. Tijdens de zitting zei S. meerdere malen huilend dat het hem speet. "Ik wil nogmaals zeggen dat ik oprecht betreur wat er is gebeurd", richtte S. zich tijdens zijn slotwoord tot de ouders van Van der Wal.

Zij lieten eerder al doorschemeren niet veel waarde te hechten aan zijn berouw. Een maand geleden betuigde S. al spijt in een brief aan de ouders van Van der Wal. "Waar was zijn spijt toen wij in het ziekenhuis zaten? Waar was zijn spijt toen wij afscheid van Floor namen?", vroegen de ouders zich af tijdens de zitting. Familie en vrienden van de cabaretière kwamen in groten getale naar de Amsterdamse rechtbank.

Van der Wal stierf kort na het ongeval in het ziekenhuis. De cabaretière maakte deel uit van het Amsterdamse comedygezelschap Comedytrain. Van der Wal, die kampte met spasmen, won in 2008 de CAP Award in de categorie entertainment. De onderscheiding is bedoeld voor mensen die met hun talent hun lichamelijke beperking overwinnen.
Bron: http://boulevard.nieuws.n(...)en_floor_van_der_wal

Vooropgesteld, ik hoop dat deze dader daadwerkelijk een dergelijke straf krijgt en dat vind ik dan nog aan de milde kant. Ik ben benieuwd hoe de rechter hierover oordeelt, in het licht van dit topic, waarin ik een felle discussie heb gevoerd: Kan iemand dit uitleggen?

Ik zie namelijk niet zo gek veel verschillen tussen beide zaken:
- De dader heeft het slachtoffer niet gezien, zegt -ie
- De dader nam zelf bewust een risico: in het ene geval door met drank op te gaan rijden, in het andere geval door via het verkeerde voorsorteervak rechtdoor te rijden

Benieuwd hoe dit uitpakt.
pi_101711741
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bron: http://boulevard.nieuws.n(...)en_floor_van_der_wal

Vooropgesteld, ik hoop dat deze dader daadwerkelijk een dergelijke straf krijgt en dat vind ik dan nog aan de milde kant. Ik ben benieuwd hoe de rechter hierover oordeelt, in het licht van dit topic, waarin ik een felle discussie heb gevoerd: Kan iemand dit uitleggen?

Ik zie namelijk niet zo gek veel verschillen tussen beide zaken:
- De dader heeft het slachtoffer niet gezien, zegt -ie
- De dader nam zelf bewust een risico: in het ene geval door met drank op te gaan rijden, in het andere geval door via het verkeerde voorsorteervak rechtdoor te rijden

Benieuwd hoe dit uitpakt.
In het artikel staat niets over het verkeerd voorsorteren en het gebruik van alcohol van de bestuurder. Indien dit het geval is, is het helemaal duidelijk... bestuurder van de auto zat volkomen verkeerd en moet gestraft worden. Waar hij sowieso al zwaar voor gestraft mag worden is het doorrijden na een ernstig ongeval... en dan ook nog in een cafe gaan zitten. Raar figuur.
pi_101711938
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 15:46 schreef Axel1988 het volgende:
In het artikel staat niets over het verkeerd voorsorteren en het gebruik van alcohol van de bestuurder. Indien dit het geval is, is het helemaal duidelijk... bestuurder van de auto zat volkomen verkeerd en moet gestraft worden. Waar hij sowieso al zwaar voor gestraft mag worden is het doorrijden na een ernstig ongeval... en dan ook nog in een cafe gaan zitten. Raar figuur.
Gebruik van alcohol was hier niet in het spel. Dat had betrekking op het andere topic waarmee ik deze situatie vergeleek.

Van verkeerd voorsorteren is wel sprake geweest; elders op internet wel te vinden als je even zoekt. De man had haast. Voor hem stond een auto die rechtdoor wilde, maar in zijn ogen te veel treuzelde. Het licht voor rechtdoor ging op groen, de auto bleef staan. De dader pakte daarom de voorsorteerstrook voor rechts, waar het licht op rood stond, om de auto voor hem rechts in te halen. Toen bleek die auto dus te wachten op de cabaretière, die daarna geschept werd door de dader.
pi_101712110
Maar mevrouw cabaretière reed wel door rood. Het is niet goed te praten wat de dader gedaan heeft maar je weet dat je als fietser kwetsbaar bent en het was in fucking Amsterdam. Hoe dood wil je? Schijnbaar erg graag.
pi_101712916
Het doorrijden kan natuurlijk niet. Maar dat staat verder los van de oorzaak. Als zij door rood reed en er kan niet aangetoond worden dat hij te hard reed, dan is het gewoon helemaal haar schuld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 8 september 2011 @ 16:21:20 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_101712989
quote:
De dader pakte daarom de voorsorteerstrook voor rechts, waar het licht op rood stond, om de auto voor hem rechts in te halen.
quote:
De politie schat dat S. tussen de zeventig en negentig kilometer per uur reed. Die inschatting is gebaseerd op de schade aan het voertuig en de afstand die het lichaam van Van der Wal aflegde na de klap. De voorruit van de wagen was aan diggelen en de cabaretière belandde ruim dertig meter verderop.
quote:
Het Nederlands Forensisch Instituut kon naar eigen zeggen geen nauwkeurige inschatting maken van de snelheid. In het verleden gebeurden ook ongelukken met een soortgelijke schade waarbij de bestuurder vijftig reed. S., die een 'kalme, rustige chauffeur' zegt te zijn, stelt dat hij wel 'doorreed', maar nergens de verkeersregels overtrad.
Van glashard liegen gesproken....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_102263367
quote:
18 maanden cel voor doodrijden Floor van der Wal

De rechtbank in Amsterdam heeft vandaag de man die cabaretière Floor van der Wal doodreed, veroordeeld tot 18 maanden celstraf, waarvan 6 voorwaardelijk. Ook is de man 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd.

De 25-jarige Mohamed S. bekende eerder dat hij de 26-jarige vrouw, die op de fiets zat, in de nacht van 24 op 25 maart met zijn auto heeft geschept en daarna is doorgereden. De comediènne overleed kort na het ongeval in het ziekenhuis aan haar verwondingen.

De rechtbank achtte opzet niet bewezen en sprak S. daarom vrij van doodslag. Ook heeft de rechtbank niet vast kunnen stellen dat de verdachte, die zelf niet aanwezig was op de zitting, met een zeer hoge snelheid de kruising op is gereden.

De straf viel daardoor een stuk lager uit dan het Openbaar Ministerie (OM) had geëist. Het OM wilde dat S. 4 jaar achter de tralies zou verdwijnen en 7 jaar niet meer in een auto mocht rijden.

De familie van Van der Wal is 'zwaar teleurgesteld' over de lager uitgevallen straf, aldus de advocaat. 'Ze hebben het gevoel dat een wegpiraat goed is weggekomen'.

Het OM weet nog niet of het in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. Het heeft twee weken de tijd om daarover na te denken. (ANP/Redactie)
12 maanden daadwerkelijk zitten dus..
pi_102263585
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:21 schreef L_auteur het volgende:

[..]

Je kunt in Nederland dus beter 1 doodrijden als een waxinelichtjeshouder naar de gouden koets gooien. Weten we dat ook weer. ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_102263721
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:21 schreef L_auteur het volgende:

[..]

Tamelijk fors voor het aanrijden van iemand die door rood reed lijkt me.
pi_102263816
conclusie: Mocht je iemand vandaag doodrijden bied dan geen hulp want doorrijden wordt je door onze rechters niet aangerekend. :(
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_102263872
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij was hij degene die door rood reed, niet zij.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_102263879
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja alleen is doorrijden bij een dodelijke aanrijding niet echt netjes...
pi_102263893
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Fout. Het was groen, maar de auto voor hem reed niet door. Daar is hij omheen gereden, maar moest daarvoor wel meer snelheid maken.
pi_102264108
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:36 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Fout. Het was groen, maar de auto voor hem reed niet door. Daar is hij omheen gereden, maar moest daarvoor wel meer snelheid maken.
quote:
Zo is inmiddels gebleken dat de bestuurder van de Volkswagen Golf met een veel te hoge snelheid heeft gereden. Vervolgens is hij via het voorsorteervak voor rechtsaf (in de richting van de Jan van Galenstraat) alsnog rechtdoor gereden. Daarbij kwam hij op de kruising van het Mercatorplein en de Jan Evertsenstraat in aanrijding met het slachtoffer, dat ruim 30 meter verderop terecht kwam.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_102264186
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja prima, maar hij reed door groen, zij door rood. Op een fiets, in Amsterdam, 's avonds.
pi_102264217
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:43 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ja prima, maar hij reed door groen, zij door rood. Op een fiets, in Amsterdam, 's avonds.
Hij reed niet door groen.
pi_102264437
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:36 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ja alleen is doorrijden bij een dodelijke aanrijding niet echt netjes...
Ik begrijp ook echt niet hoe iemand het in het hoofd haalt om na zo'n zwaar ongeluk door te rijden?
Die fietser komt gewoon 30 meter verderop tot stilstand en ipv dat zijn eerste gedachte is om hulp te bieden rijd hij gewoon door!
Als je dat doet heb je toch psychische problemen? Dat zo'n man over een jaar weer vrij rondloop zonder een enkele behandeling gehad te hebben is toch vreselijk?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_102264484
quote:
De 25-jarige verdachte Mohamed S. bekende eerder dat hij de 26-jarige vrouw, die op de fiets zat, in de nacht van 24 op 25 maart met zijn auto heeft geschept en daarna is doorgereden. S. was op het Amsterdamse Mercatorplein via een voorsorteervak voor rechtsaf, waar het stoplicht op rood stond, rechtdoor gereden. In het vak voor rechtdoor bleef een auto stilstaan bij groen licht. Die wachtte op Van der Wal.
Van: http://www.depers.nl/binn(...)voor-doodrijden.html

Dat krijg je er dus van. Die auto daarvoor had gewoon miss van der Wal even duidelijk moeten maken dat ze moest stoppen. Nee, braaf wachten op fietsers die door rood rijden en dan krijg je frustraties van andere weggebruikers met de bekende gevolgen.
pi_102264519
Dat neemt natuurlijk niet weg dat onze allochtone medemens niet een ontzettende eikel is die verder overal schijt aan heeft.
pi_102264525
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:49 schreef eight het volgende:

[..]

Ik begrijp ook echt niet hoe iemand het in het hoofd haalt om na zo'n zwaar ongeluk door te rijden?
Die fietser komt gewoon 30 meter verderop tot stilstand en ipv dat zijn eerste gedachte is om hulp te bieden rijd hij gewoon door!
Als je dat doet heb je toch psychische problemen? Dat zo'n man over een jaar weer vrij rondloop zonder een enkele behandeling gehad te hebben is toch vreselijk?
Dat heeft niks met psychische problemen te maken maar alles met een natuurlijke schrikreactie.
Niet dat dit op een enkele manier valt goed te praten.
pi_102264612
Ach, andere cultuur hè. Als hij een man van z'n sokken had gereden zou hij ongetwijfeld hulp hebben geboden. Vrouwen zijn simpelweg minder waard in de belevenis van Mohammed S., wie zijn wij om daarover te oordelen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_102265011
Ik vraag me af wat er was gebeurd als ie niet was doorgereden; feitelijk was het dan gewoon een ongeval geweest veroorzaakt door een fietser die door rood reed..
pi_102265032
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:51 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Van: http://www.depers.nl/binn(...)voor-doodrijden.html

Dat krijg je er dus van. Die auto daarvoor had gewoon miss van der Wal even duidelijk moeten maken dat ze moest stoppen. Nee, braaf wachten op fietsers die door rood rijden en dan krijg je frustraties van andere weggebruikers met de bekende gevolgen.
Heb je ergens een bron dat ze door rood is gereden, ik ben dat namelijk nog niet tegen gekomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_102265118
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zo is inmiddels gebleken dat de bestuurder van de Volkswagen Golf met een veel te hoge snelheid heeft gereden.

[..]

quote:
Ook heeft de rechtbank niet vast kunnen stellen dat de verdachte, die zelf niet aanwezig was op de zitting, met een zeer hoge snelheid de kruising op is gereden.
Nou moet je niet achterhaalde informatie van media die het niet zo nou nemen met de feiten gaan opvoeren.
pi_102265210
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Maar jouw persoonlijke voorkeur doet er niet toe, het gaat om de feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')