abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 maart 2015 @ 16:45:12 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150219218
In SES is een redelijk succesvol help-ik-snap-mijn-wiskunde-niet topic. Speciaal voor alle eindexamenkandidaten, van vmbo-basis tot aan vwo wiskunde B, wil ik proberen om iedereen die in de stress schiet vanwege zijn aankomende wiskunde-examen, inhoudelijk bij te staan.

Dus heb je vragen over wat je moet kennen en kunnen, of ben je een oud examen aan het oefenen en begrijp je niets van een opgave, of heb je dat ene hoofdstuk eigenlijk nooit gesnapt: hier mag je het vragen en ik zal -buiten kantooruren- zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe een en ander werkt. Ook voor tips over nakijkmodellen mag je me inschakelen.
Het enige dat ik (principieel) niet doe, is uitleggen hoe je je GR moet gebruiken.

Alvast een paar handige zaken, die ik zeker nog zal aanvullen:
Examendata:
vmbo-basis: do 21/05, 09:00-10:30
vmbo-k/g/t: di 19/05, 13:30-15:30
havo : wo 20/05, 13:30-16:30
vwo: wo 13/05, 13:30-16:30

Hulpmiddelen:
Toegestaan zijn altijd: pen, potlood (plus tekenpotlood rood en blauw), gum, liniaal, geodriehoek, passer. Ook een koershoekmeter/windroos/gradenboog is toegestaan.
Rekenmachine: voor het vmbo is de GR niet toegestaan, voor havo en vwo wel. De GR van het type 'TI-NSpire CAS is niet toegestaan. Het geheugen van de GR hoeft bij de start van het examen niet (meer) te worden gewist. Bij het VMBO-examen mag natuurlijk de gewone rekenmachine worden gebruikt. Ook als je het examen digitaal maakt mag je je eigen rekenmachine meenemen.
Formulekaart: bij de examens vmbo-basis staan benodigde formules voor bijvoorbeeld oppervlakte, bij de betreffende opgave. Bij de examens vmbo-k en t is één formulekaart bijgevoegd. Daarop staan: omtrek en oppervlakte cirkel; inhoud prisma, cilinder, kegel, piramide, bol.
Voor vwo wiskunde B is een lijst met vrij te gebruiken termen toegevoegd, net als een rijtje met 8 goniometrische formules (zoals sin(a+b) en sin a + sin b).

Digitaal examen:
Als je je wiskunde-examen digitaal maakt, dan maak je gebruik van de zogenaamde toolbox waarin de rekenmachine en de formulekaart zitten, maar ook de mogelijkheden om tabellen en formules op te kunnen schrijven. Om daarmee te kunnen oefenen, is er een instructieversie beschikbaar.

Eindexamensyllabus (beschrijving van de examenstof):
vmbo-basis: Hier
vmbo-kader: Hier
vmbo-g/t: Hier
havo A: Hier
havo B: Hier
vwo A: Hier
vwo B: Hier
vwo C: Hier

Oefenen:
Examenblad
Oefenen per onderwerp gesorteerd

[ Bericht 1% gewijzigd door Nattekat op 11-05-2015 10:15:15 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150220294
Leuk topic, tvp.
Als iemand problemen heeft wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_150220731
Aardig van je! ^O^
pi_150222623
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:09 schreef Insomnia_ het volgende:
Leuk topic, tvp.
Als leuke meisjes problemen hebben wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  dinsdag 3 maart 2015 @ 18:31:50 #5
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_150256716
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:09 schreef Insomnia_ het volgende:
Leuk topic, tvp.
Als iemand problemen heeft wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
pi_150264934
Leuk! Zal het onthouden!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 maart 2015 @ 00:11:29 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150269758
En centraal :)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_150914321
Ik meld me ook om te helpen :)
pi_150946417
Ik kan evt helpen met wiskunde A
pi_151020821
Hm, algemeen vraagje:

Hoe leren jullie regels/formule's/tussenstappen uit jullie hoofd?

Dus wat je precies met je GR moet doen bij grafieken/kansrekenen, maar ook
de algebra regels en hoe je formules maakt en dergelijke. Sommige dingen gaan
automatisch maar veel krijg ik gewoon niet in mijn hoofd. Stampen is de enige
oplossing denk ik dan? Of hebben jullie nog super tips :)
  woensdag 25 maart 2015 @ 17:22:22 #11
346939 Janneke141
pi_151025859
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:06 schreef JoelBaka het volgende:
Hm, algemeen vraagje:

Hoe leren jullie regels/formule's/tussenstappen uit jullie hoofd?

Dus wat je precies met je GR moet doen bij grafieken/kansrekenen, maar ook
de algebra regels en hoe je formules maakt en dergelijke. Sommige dingen gaan
automatisch maar veel krijg ik gewoon niet in mijn hoofd. Stampen is de enige
oplossing denk ik dan? Of hebben jullie nog super tips :)
Kun je een voorbeeld geven? Want bij heel veel dingen is het natuurlijk zo dat je ze vrij eenvoudig kan afleiden als de logica erachter goed begrijpt, en als je dat echt moeilijk vindt is stampen een oplossing (maar niet de enige en ook niet altijd effectief).
Misschien dat ik je met een of enkele concrete voorbeelden wat beter kan helpen.
pi_151025942
Goed initiatief!

In het kader van meer handjes : heb je riparius al op dit topic gewezen ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 25 maart 2015 @ 17:32:23 #13
346939 Janneke141
pi_151026196
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:24 schreef komrad het volgende:
Goed initiatief!

In het kader van meer handjes : heb je riparius al op dit topic gewezen ?
Nee.

Het is een wiskundig genie, maar zijn uitleg is (hoe uitgebreid en correct ook) waarschijnlijk te hoog gegrepen voor dit topic, terwijl ik het hier bewust laagdrempelig wil houden. Eenvoudige, concrete tips of uitwerkingen van vmbo-tot-vwo opgaven om leerlingen door hun EXAmen te helpen.
En ik vind hem ook niet overdreven pedagogisch verantwoord. Om de toch al knikkende knieën van de examenkandidaten niet verder overstuur te jagen, is een beetje vertrouwen ook wel handig.
pi_151026790
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee.

Het is een wiskundig genie, maar zijn uitleg is (hoe uitgebreid en correct ook) waarschijnlijk te hoog gegrepen voor dit topic, terwijl ik het hier bewust laagdrempelig wil houden. Eenvoudige, concrete tips of uitwerkingen van vmbo-tot-vwo opgaven om leerlingen door hun EXAmen te helpen.
En ik vind hem ook niet overdreven pedagogisch verantwoord. Om de toch al knikkende knieën van de examenkandidaten niet verder overstuur te jagen, is een beetje vertrouwen ook wel handig.
oke, ik begrijp je overwegingen. Op naar de vragen dan maar :)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_151032463
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kun je een voorbeeld geven? Want bij heel veel dingen is het natuurlijk zo dat je ze vrij eenvoudig kan afleiden als de logica erachter goed begrijpt, en als je dat echt moeilijk vindt is stampen een oplossing (maar niet de enige en ook niet altijd effectief).
Misschien dat ik je met een of enkele concrete voorbeelden wat beter kan helpen.
Klopt inderdaad, logica helpt zeker :) Eens even denken...

Vergelijkingen oplossen is bijvoorbeeld iets waar ik steeds op blijf hangen, ondertussen weet ik gelukkig wel de basis stapjes maar zodra er dan bijvoorbeeld een wortel aan te pas komt raak ik in de war. Daar heb je dan weer de bordjes methode voor, dat is zoiets wat ik steeds vergeet. En rekenen met breuken bijvoorbeeld. Daar heb je ook een hele rits 'regels' voor.

Maar ook differentieren bijvoorbeeld. Ik heb het meerdere keren goed uitgelegd gekregen en dan snap ik het ook echt en blijft het een tijdje hangen en dan na een tijdje is het 'poef' weer weg hoe ik dat precies moest doen. Bij economie komt dit ook nog eens terug (MO=MK en dan formule's om gaan bouwen totdat je tot je correcte formule komt), en daar blijf ik steeds op hangen. En dat terwijl het dan bij twee vakken behandeld wordt en meerdere keren terug komt/herhaald wordt.

Kan je hier iets mee? Anders zal ik mijn boek er even bij pakken en kijken of ik wat duidelijkere voorbeelden kan vinden :P Bedankt! :)
  woensdag 25 maart 2015 @ 20:42:41 #16
346939 Janneke141
pi_151033488
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:18 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, logica helpt zeker :) Eens even denken...

Vergelijkingen oplossen is bijvoorbeeld iets waar ik steeds op blijf hangen, ondertussen weet ik gelukkig wel de basis stapjes maar zodra er dan bijvoorbeeld een wortel aan te pas komt raak ik in de war. Daar heb je dan weer de bordjes methode voor, dat is zoiets wat ik steeds vergeet.
Bij het oplossen van vergelijkingen gebruik je eigenlijk maar 2 verschillende manieren om ze op te lossen: de balansmethode als het een vergelijking is die je exact op kan lossen, of inklemmen als je dat niet kan. De laatste komt neer op oplossingen uitproberen net zo lang tot je dichtbij genoeg bent (in feite ook de werkwijze van de GR) dus ik richt me even op de eerste.
De balansmethode heeft als uitgangspunt dat een vergelijking een evenwicht aangeeft (links en rechts van het =-teken zijn even zwaar) en dat blijft zo als je links en rechts dezelfde bewerking toepast. Dat houdt in dat je altijd
- Links en rechts hetzelfde mag optellen of aftrekken
- Links en rechts met hetzelfde getal (ongelijk 0) mag vermenigvuldigen, of er door delen.
Vermenigvuldigen en delen met/door x, of links en rechts kwadrateren of worteltrekken, mag alleen als je daarmee geen dingen doet die mogelijk tot onzin leiden. Hierbij moet je denken aan vermenigvuldigen met 0, delen door 0 of wortels uit negatieve getallen trekken. Niet 'zomaar' doen dus.
De bordjesmethode is een soort afgeleide van de balansmethode. Het doet eigenlijk hetzelfde, maar bekijkt een probleem op een andere manier. Bijvoorbeeld:
\sqrt{3x-5} = 4
Kun je bekijken als
\sqrt{bordje} = 4
Waar je vrij makkelijk uit kan halen dat bordje = 16.
Maar je kan ook gewoon links en rechts kwadrateren (dat mag in dit geval omdat de linker- en rechterkant altijd positief zijn, we kunnen dus geen negatieve oplossingen 'wegkwadrateren') en dan staat er
3x-5=16
Wat op precies hetzelfde neerkomt.

De bordjesmethode doet eigenlijk hetzelfde, maar maakt vaak iets inzichtelijker welk getal je zoekt, en voorkomt in bijna alle gevallen dat je de boven beschreven fouten maakt. Maar je kan prima zonder, ik had er in mijn middelbare schoolcarrière nog nooit van gehoord.
quote:
En rekenen met breuken bijvoorbeeld. Daar heb je ook een hele rits 'regels' voor.
Valt nogal mee. Bij optellen en aftrekken moeten de noemers gelijk zijn, en bij vermenigvuldigen doe je boven keer boven en onder keer onder. Meer ken ik er eigenlijk niet. Het lijken er misschien veel meer, maar als je nog eens goed kijkt zie je dat ze allemaal te herleiden zijn tot die twee. (Nou vooruit, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde)
quote:
Maar ook differentieren bijvoorbeeld. Ik heb het meerdere keren goed uitgelegd gekregen en dan snap ik het ook echt en blijft het een tijdje hangen en dan na een tijdje is het 'poef' weer weg hoe ik dat precies moest doen.
Wat moet je kunnen differentiëren, alleen polynomen of ook exponentiële, periodieke, wortel- of andere duistere functies?

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 25-03-2015 22:39:06 ]
pi_151093224
Kan iemand me helpen met het herleiden van de volgende opgave:
Cos^4(x)-sin^4(x)

De volgende stap lijkt me
(Cos^2(x)-sin^2(x))^2

Volgens de uitwerkingen doen ze het zo:
(Cos^2(x)+sin^2(x)) x (cos^2(x)-sin^2(x))
= cos(2x)

Nou snap ik wel hoe ze van die eenna laatste stap naar het antwoord komen, maar niet via welke regel ze op die eenna laatste stap komen.
pi_151093847
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:49 schreef Mopi het volgende:
Kan iemand me helpen met het herleiden van de volgende opgave:
Cos^4(x)-sin^4(x)

De volgende stap lijkt me
(Cos^2(x)-sin^2(x))^2

Volgens de uitwerkingen doen ze het zo:
(Cos^2(x)+sin^2(x)) x (cos^2(x)-sin^2(x))
= cos(2x)

Nou snap ik wel hoe ze van die eenna laatste stap naar het antwoord komen, maar niet via welke regel ze op die eenna laatste stap komen.
Je weet dat (A-B)^2 = A^2 -2AB +B^2. Deze 'regel' kun je ook gewoon toepassen op de cos en sinus
pi_151093863
cos4(x) - sin4(x)
= (cos2(x) + sin2(x)) * (cos2(x) - sin2(x))

Dit geldt omdat je het merkwaardigproduct gebruikt.
(A+B)(A-B) = A2 -AB + AB-B2

Nu geldt cos2(x) + sin2(x) = 1

Dus je weet dat het eerstgenoemde gelijk is aan
= 1 * (cos2(x) - sin2(x))
= cos2(x) - sin2(x)
En daarvan weet je als het goed is dat het gelijk is aan cos(2x).
Je kan hierbij gebruik maken van de afspraak cos (A+B) = cos A cos B - sin A sin B

[ Bericht 19% gewijzigd door -J-D- op 27-03-2015 15:13:48 ]
pi_151093897
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:08 schreef ibri het volgende:

[..]

Je weet dat (A-B)^2 = A^2 -2AB +B^2. Deze 'regel' kun je ook gewoon toepassen op de cos en sinus. Dus als je jou (cos^2(x)-sin^2(x)) ^2 uitschrijft is dat wat anders dan cos^4(x) - sin^4(x)
pi_151094601
quote:
Dit geldt omdat je het merkwaardigproduct gebruikt.
(A+B)(A-B) = A2 -AB + AB-B2

.

Top, thanks die was ik even kwijt. En 1+cos(2x) herleiden, welke afspraak gebruik ik hiervoor?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:39:03 #22
346939 Janneke141
pi_151094788
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:34 schreef Mopi het volgende:

[..]

.

Top, thanks die was ik even kwijt. En 1+cos(2x) herleiden, welke afspraak gebruik ik hiervoor?
Dezelfde.

1 + cos(2x) = 1 + cos2(x) - sin2(x)

Schrijf je 1 weer als cos2(x) + sin2(x), dan heb je

cos2(x) + sin2(x) + cos2(x) - sin2(x)

= 2 cos2(x)
pi_151095273
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij het oplossen van vergelijkingen gebruik je eigenlijk maar 2 verschillende manieren om ze op te lossen: de balansmethode als het een vergelijking is die je exact op kan lossen, of inklemmen als je dat niet kan. De laatste komt neer op oplossingen uitproberen net zo lang tot je dichtbij genoeg bent (in feite ook de werkwijze van de GR) dus ik richt me even op de eerste.
De balansmethode heeft als uitgangspunt dat een vergelijking een evenwicht aangeeft (links en rechts van het =-teken zijn even zwaar) en dat blijft zo als je links en rechts dezelfde bewerking toepast. Dat houdt in dat je altijd
- Links en rechts hetzelfde mag optellen of aftrekken
- Links en rechts met hetzelfde getal (ongelijk 0) mag vermenigvuldigen, of er door delen.
Vermenigvuldigen en delen met/door x, of links en rechts kwadrateren of worteltrekken, mag alleen als je daarmee geen dingen doet die mogelijk tot onzin leiden. Hierbij moet je denken aan vermenigvuldigen met 0, delen door 0 of wortels uit negatieve getallen trekken. Niet 'zomaar' doen dus.
De bordjesmethode is een soort afgeleide van de balansmethode. Het doet eigenlijk hetzelfde, maar bekijkt een probleem op een andere manier. Bijvoorbeeld:
\sqrt{3x-5} = 4
Kun je bekijken als
\sqrt{bordje} = 4
Waar je vrij makkelijk uit kan halen dat bordje = 16.
Maar je kan ook gewoon links en rechts kwadrateren (dat mag in dit geval omdat de linker- en rechterkant altijd positief zijn, we kunnen dus geen negatieve oplossingen 'wegkwadrateren') en dan staat er
3x-5=16
Wat op precies hetzelfde neerkomt.

De bordjesmethode doet eigenlijk hetzelfde, maar maakt vaak iets inzichtelijker welk getal je zoekt, en voorkomt in bijna alle gevallen dat je de boven beschreven fouten maakt. Maar je kan prima zonder, ik had er in mijn middelbare schoolcarrière nog nooit van gehoord.

[..]

Valt nogal mee. Bij optellen en aftrekken moeten de noemers gelijk zijn, en bij vermenigvuldigen doe je boven keer boven en onder keer onder. Meer ken ik er eigenlijk niet. Het lijken er misschien veel meer, maar als je nog eens goed kijkt zie je dat ze allemaal te herleiden zijn tot die twee. (Nou vooruit, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde)

[..]

Wat moet je kunnen differentiëren, alleen polynomen of ook exponentiële, periodieke, wortel- of andere duistere functies?
Super bedankt voor je uitleg! ^O^

Volgensmij alleen polynomen ;) Maar ik bedacht me net dat ik eigenlijk geen idee heb of ik het nog steeds moet kunnen en op welk 'niveau' dan... Ik ben van vwo naar havo overgestapt, Wiskunde A overigens.

Ik heb het even opgezocht van economie en als ik het goed begrepen heb gaat het om het stelsel van lineaire vergelijkingen oplossen dmv substitutie. Zou je daar misschien wat meer over kunnen vertellen?

Nogmaals bedankt O+
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:06:37 #24
346939 Janneke141
pi_151095799
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:51 schreef JoelBaka het volgende:
Volgensmij alleen polynomen Maar ik bedacht me net dat ik eigenlijk geen idee heb of ik het nog steeds moet kunnen en op welk 'niveau' dan... Ik ben van vwo naar havo overgestapt, Wiskunde A overigens.
Zoek het maar eens uit dan. De link naar de syllabus staat in de OP, maar je docent zal ongetwijfeld ook een overzicht voor je gemaakt hebben van de examenstof.
quote:
Ik heb het even opgezocht van economie en als ik het goed begrepen heb gaat het om het stelsel van lineaire vergelijkingen oplossen dmv substitutie. Zou je daar misschien wat meer over kunnen vertellen?

Een stelsel van lineaire vergelijkingen is een rijtje lineaire vergelijkingen met even zoveel onbekenden. Vaak 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, maar meer kan ook en dat werkt in principe hetzelfde alleen met meer stappen. Lineair betekent dat het gaat om vergelijkingen van graad 1 - geen kwadraten, wortels en andere bijzonderheden - en bij beide vergelijkingen hoort een rechte lijn. Rechte lijnen hebben in de meeste gevallen precies één snijpunt.

Een voorbeeld:

3x + 4y = 24
5x - y = 6

Twee vergelijkingen, twee onbekenden, dit kunnen we oplossen. Om een substitutie toe te kunnen passen maak je eerst in een van beide vergelijkingen een letter 'vrij'. Dat kan op allerlei manieren die uiteindelijk tot hetzelfde leiden, maar sommige opties gaan wat makkelijker dan andere. In dit geval maak ik de y vrij in de onderste vergelijking:

5x - y = 6 \Leftrightarrow 5x - 6 = y.

Dus y = 5x-6. Dit vullen we in (substitueren) in de bovenste, die ik nog niet gebruikt had:
3x + 4(5x-6) = 24 \Leftrightarrow 3x + 20x - 24 = 24 \Leftrightarrow 23x = 48 \Leftrightarrow x = 48/23.
Om ook de y-coördinaat te kunnen uitrekenen vul je die weer in in de uitdrukking voor y die je al gevonden had: y = 5x-6 = 5*(48/23) - 6
pi_151100077
Ik ben een lijnstuk aan het bereken, maar ben tegen een foutje aan gelopen. Kan iemand mij uitleggen waarom ik het rechter antwoord moet hebben en niet de linker?
1+(-sin(x))^2 wordt toch niet 1+sin(x)^2

vrijdag 27 maart 2015 @ 18:25:49 #26
346939 Janneke141
pi_151100140
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:23 schreef kura-kura het volgende:
Ik ben een lijnstuk aan het bereken, maar ben tegen een foutje aan gelopen. Kan iemand mij uitleggen waarom ik het rechter antwoord moet hebben en niet de linker?
1+(-sin(x))^2 wordt toch niet 1+sin(x)^2

[ afbeelding ]
De linkse is niet fout, er staat hetzelfde als rechts. ( - sin(x) )2 = -sin(x) * -sin(x) = sin2(x). Maar uiteindelijk heb je de rechtse nodig om verder te kunnen rekenen.
pi_151123132
Bij het invoeren van deze 2 formules op mijn casio- 9860 krijg ik een syntax error, heeft er iemand enig idee wat het kan zijn? Het lijkt me niet dat iedereen met een casio dit soort formules niet kan oplossen door deze error.

En ik weet dat het algebraïsch kan, maar toch moet het via de gr ook kunnen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 15:20:29 #28
346939 Janneke141
pi_151126429
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:50 schreef kura-kura het volgende:
Bij het invoeren van deze 2 formules op mijn casio- 9860 krijg ik een syntax error, heeft er iemand enig idee wat het kan zijn? Het lijkt me niet dat iedereen met een casio dit soort formules niet kan oplossen door deze error.

[ afbeelding ]

En ik weet dat het algebraïsch kan, maar toch moet het via de gr ook kunnen.
In je geschreven formules mist bij allebei een haakje-sluiten. Misschien dat je GR daarvan in de war raakt.
pi_151133801
Heb laatst hetzelfde probleem gehad, check het wiskundetopic maar eens
pi_152271215
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is wel mogelijk, en dat wordt dan ook gewoon goedgerekend. Vandaar de formulering 'beschrijven hoe het maximum van de verschilfunctie gevonden kan worden'

Overigens:
EXA / [Wiskunde] Wiskundepaniektopic
V = ln(-0,00216x + 2,7183) + 0,0008t - 1
V' = 0,0008 - 0,00216/(0,00216x + 2,7183)

Als ik dit gelijkstel aan 0, krijg ik als

Ik zie het al, ik had een rekenfoutje waardoor ik steeds op een veel te hoog getal uitkwam.
pi_152291590
Moeten we vereenvoudigen bij exacte antwoorden? Bijv:

√(80) = √(8 * 10) = √(22 * 2 * 2 * 5) = 2*2√5 = 4√5

of wordt √80 ook goedgekeurd?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 11:43:08 #32
346939 Janneke141
pi_152292224
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:17 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Moeten we vereenvoudigen bij exacte antwoorden? Bijv:

√(80) = √(8 * 10) = √(22 * 2 * 2 * 5) = 2*2√5 = 4√5

of wordt √80 ook goedgekeurd?
Gevoelsmatig zeg ik dat je het moet vereenvoudigen, maar ik zal het straks even nazoeken. Welk niveau ook weer?
pi_152292800
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gevoelsmatig zeg ik dat je het moet vereenvoudigen, maar ik zal het straks even nazoeken. Welk niveau ook weer?
Vwo. Waar kun je dit soort dingen vinden?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 12:12:20 #34
346939 Janneke141
pi_152292938
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:07 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Vwo. Waar kun je dit soort dingen vinden?
In de correctiemodellen van de vorige jaren (staan op examenblad) staan algemene richtlijnen en specifiek per opgave waarvoor er punten moeten worden toegekend of afgetrokken. Misschien handig om er zelf eens eentje door te lezen. De eerste drie bladzijden kun je wel overslaan, het interessante stuk begint bij 'vakspecifieke regels'.

Ik heb het even voor je teruggezocht. Het meest recente voorbeeld waarbij je wortels al dan niet moet vereenvoudigen stamt uit 2012 en het correctievoorschrift telt beide antwoorden goed.

[ Bericht 10% gewijzigd door Janneke141 op 05-05-2015 12:17:43 ]
pi_152293902
Dankje!
pi_152357940
Wat moet je precies noteren bij het gebruik van de GR? Natuurlijk dat je y1, y2 invult en intersect of maximum gebruikt, maar moet je de window erbij noteren? Is een schets verplicht?
pi_152367026
Sowieso vermelden wat je gebruikt, dus inderdaad y1/y2/menu etc. Window hoeft niet per sé, nooit gezien in correctiemodellen en nooit gedaan op SE's. Een schets is niet verplicht, wel handig. (Tenzij in de vraag staat 'maak een schets')
pi_152428405

Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?

De grafiek van y=-x+c, ik kom hierop uit:
(-x+c)(-x+c) • 1/2= 1/2x^2-cx+1/2c^2
Zit wel aardig in de buurt, alleen het lijkt alsof ik de x 0 kan stellen?
pi_152430091
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:02 schreef kura-kura het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?
Waarom neem je -x+c in (-x+c)(-x+c) • 1/2? Wat ben je aan het berekenen en wat stelt het voor?

De oppervlakte van een driehoek is ½ ∙ zijde ∙ hoogte. Omdat de lijn k de y-as snijdt op hoogte c (voor x = 0 is y = c) en de bijbehorende zijde ook c is, volgt dat de oppervlakte gelijk is aan ½c2.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tochjo op 09-05-2015 14:28:17 ]
pi_152432318
http://gyazo.com/5b78f5a845bcca9461d0e136c240bae5

Hoe komen ze aan die 3,92 dan? Log 1.8 is toch 0,255
pi_152432834
quote:
18s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:08 schreef Rickertman96 het volgende:
Hoe komen ze aan die 3,92 dan? Log 1.8 is toch 0,255
De coëfficiënt van log(N) is \frac{1}{\log(1,8)}.
pi_152433161
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:29 schreef Tochjo het volgende:

[..]

De coëfficiënt van log(N) is \frac{1}{\log(1,8)}.
Oh god wat dom :') tnx
pi_152435197
Nog een vraagke:

Opgaven: https://www.examenblad.nl(...)vw-1024-a-14-2-o.pdf
Uitwerking: https://www.examenblad.nl(...)vw-1024-a-14-2-c.pdf

Bij vraag 2: hoe komen ze aan 104:23?
pi_152436062
quote:
18s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 17:57 schreef Rickertman96 het volgende:
Bij vraag 2: hoe komen ze aan 104:23?
In de tabel staan de gegevens van 2012. Gevraagd wordt naar de gegevens van 2014. Dat is dus een periode van 2 jaar, of (afgerond) 2 x 52 = 104 weken. Je weet iets over een periode van 23 weken. Als de groeifactor bij 23 weken bekend is, dan is de groeifactor per 104 weken gelijk aan de groeifactor per 23 weken tot de macht 104/23.
pi_152436447
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 18:31 schreef Tochjo het volgende:

[..]

In de tabel staan de gegevens van 2012. Gevraagd wordt naar de gegevens van 2014. Dat is dus een periode van 2 jaar, of (afgerond) 2 x 52 = 104 weken. Je weet iets over een periode van 23 weken. Als de groeifactor bij 23 weken bekend is, dan is de groeifactor per 104 weken gelijk aan de groeifactor per 23 weken tot de macht 104/23.
Thanks. Vind dit wel echt een kut onderdeel.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 20:41:02 #46
346939 Janneke141
pi_152439623
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:02 schreef kura-kura het volgende:
[ afbeelding ]

De grafiek van y=-x+c, ik kom hierop uit:
(-x+c)(-x+c) • 1/2= 1/2x^2-cx+1/2c^2
Zit wel aardig in de buurt, alleen het lijkt alsof ik de x 0 kan stellen?
Heb je je antwoord al, of zal ik nog gaan typen?

Oh, en wat is t?

Ik moet zo weg, dus voor de zekerheid maar even in steno:

- Oppervlakte van de driehoek onder de lijn y = c-x = 1/2 c2. (Half keer zijde keer hoogte, zijde en hoogte zijn allebei c)
- Oppervlakte van de driehoek onder lijn AB: 8
- Oppervlakte van het trapezium: 1/2 c2-8.
- Vraag is dus wanneer de integraal van f - (4-x) gelijk is aan 1/4 c2-4.

[ Bericht 10% gewijzigd door Janneke141 op 09-05-2015 20:57:32 ]
pi_152447052
Ik ben eruit gekomen, het donkergrijze gebied is 1/2c^2-10,66
Opp lichtgrijs =2,66 en dat moet je gelijk stellen voor c.

Nog een vraagje, de primitieve van 5(2x-7)^6 geeft toch 1/2•1/7•5(2x-7)^7?
In het samengevat boekje staat 1/2•1/8•5(2x-7)^8 als primitieve
pi_152451874
Gaan er punten af als je bij meetkunde "meer" stappen hebt dan eigenlijk nodig zou zijn?
pi_152451995
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 08:37 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Gaan er punten af als je bij meetkunde "meer" stappen hebt dan eigenlijk nodig zou zijn?
Lijkt me niet. Staat in het correctievoorschrift ook dat voor antwoorden op open vragen die vakinhoudelijk juist zijn de punten toegekend moeten worden. Dus zolang je geen fouten maakt mag je zoveel opschrijven als je wil lijkt me.
  zondag 10 mei 2015 @ 16:40:11 #50
346939 Janneke141
pi_152462431
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 00:01 schreef kura-kura het volgende:
Nog een vraagje, de primitieve van 5(2x-7)^6 geeft toch 1/2•1/7•5(2x-7)^7?
In het samengevat boekje staat 1/2•1/8•5(2x-7)^8 als primitieve
Jouw primitieve is correct.
pi_152464753
-knip-

[ Bericht 99% gewijzigd door Rickertman96 op 10-05-2015 22:34:09 ]
  maandag 11 mei 2015 @ 09:16:15 #52
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_152481664
Voor een paniek topic heb je niet echt duidelijk gemaakt dat een vmbo leerling wel degelijk een rekenmachine mag gebruiken. Alleen geen grafische (ze kennen de term GR dus ook niet).
  maandag 11 mei 2015 @ 09:22:56 #53
346939 Janneke141
pi_152481784
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 09:16 schreef onderjas het volgende:
Voor een paniek topic heb je niet echt duidelijk gemaakt dat een vmbo leerling wel degelijk een rekenmachine mag gebruiken. Alleen geen grafische (ze kennen de term GR dus ook niet).
Goed punt, het staat er inderdaad erg onduidelijk. Het mag uiteraard wel.
pi_152488384

windows 7 print screen

Ik ben aan het oefenen met het vwo wiskunde B examen van vorig jaar, nou stuit ik op het volgende. Als ik de formule van r=20cosa(sin.....) invoer op mijn gr en optie max doe krijg ik x=0,76 en niet 0,74 wat volgens het antwoordmodel het juiste antwoord is. Iemand enig idee hoe dit kan? Het lijkt me een beetje zuur als je door die 0,02 een punt mis loopt. Ik gebruik een casio9860
pi_152501308
Vreemd, ik krijg er wel gewoon 0,74(301) uit. Weet je zeker dat je niet een haakje vergeten bent oid? Ik gebruikt een TI 84+. Als je beschrijving om alpha max te vinden juist is, denk ik dat ze alleen het laatste puntje niet toekennen.
pi_152513890

Twee dingetjes die ik niet begrijp. Een vermenigvuldiging t.o.v. de x-as met a levert toch

fnieuw = a(foud)?

En een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a geeft

f(x)nieuw = f(x/a)oud?

Hier doen ze geen van deze twee, en waarom komt er e in de noemer?
pi_152514204
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 07:19 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[ afbeelding ]

Twee dingetjes die ik niet begrijp. Een vermenigvuldiging t.o.v. de x-as met a levert toch

fnieuw = a(foud)?

En een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a geeft

f(x)nieuw = f(x/a)oud?

Hier doen ze geen van deze twee, en waarom komt er e in de noemer?
Klopt wat jij zegt. Een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a is f(x/a) en a=1/e dus krijg je f(×/(1/e)) = f(x*e). Alle waardes van x worden daardoor dus met e vvermenigvuldigd, waaronder dus de x in de noemer waarna je daar ex krijgt. Daar komt de e in de noemer vandaan.

Ze vermenigvuldigen toch gewoon goed met de x-as? De e komt toch voor de functie als geheel te staan?
pi_152514425
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 08:10 schreef MyloXylo het volgende:

[..]

Klopt wat jij zegt. Een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a is f(x/a) en a=1/e dus krijg je f(×/(1/e)) = f(x*e). Alle waardes van x worden daardoor dus met e vvermenigvuldigd, waaronder dus de x in de noemer waarna je daar ex krijgt. Daar komt de e in de noemer vandaan.

Oh ja, ik was vergeten dat de noemer x was.

quote:
Ze vermenigvuldigen toch gewoon goed met de x-as? De e komt toch voor de functie als geheel te staan?
Ik zie het nu. Dankje.
pi_152516007
Blijkbaar moeten we de dubbele hoek-identiteiten ook kennen...
pi_152516143
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:03 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
De wat? :?
pi_152516171
Oh die sin(2x) = 2sin(x)cos(x) en die van cos(2x) = ...etc?
pi_152516221
Ja die. Ze worden maar 1x ofzo toegepast in de afgelopen 6 jaar aan examens.
pi_152516236
cos(2x) = 2cos2(x) - 1
  dinsdag 12 mei 2015 @ 10:15:06 #64
346939 Janneke141
pi_152516254
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:03 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Je moet ze kunnen toepassen. Je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, ze staan op het voorblad van het examen.
pi_152516297
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet ze kunnen toepassen. Je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, ze staan op het voorblad van het examen.
Nee, deze niet. De formules van Simpson en de somformules zijn gegeven. Deze dubbele hoek-identiteiten of verdubbelingsformules, zoals ik ze ken, zijn niet gegeven. De verdubbelingsformules zijn natuurlijk wel direct af te leiden uit de somformules.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 10:28:57 #66
346939 Janneke141
pi_152516544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:17 schreef MyloXylo het volgende:

[..]

Nee, deze niet. De formules van Simpson en de somformules zijn gegeven. Deze dubbele hoek-identiteiten of verdubbelingsformules, zoals ik ze ken, zijn niet gegeven. De verdubbelingsformules zijn natuurlijk wel direct af te leiden uit de somformules.
Ja, precies. De formule voor sin(2t) volgt zo direct uit sin(t+u) dat dat voor mij valt onder toepassen.
pi_152518148
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, precies. De formule voor sin(2t) volgt zo direct uit sin(t+u) dat dat voor mij valt onder toepassen.
sin(t+u), u=t
sin(2t) = sin(t)cos(t)+cos(t)sin(t) = 2sin(t)cos(t)?

Hoe zit het dan met cos2(t) + sin2(t) = 1 en cos(2t) = 2cos2(t)-1?
pi_152521801

Kan je hier ook gewoon h=1000d^-0,25 x 0,6 doen? Hoe herleiden ze die 1e regel naar die 2e dan?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 13:58:50 #69
346939 Janneke141
pi_152522692
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 11:31 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

sin(t+u), u=t
sin(2t) = sin(t)cos(t)+cos(t)sin(t) = 2sin(t)cos(t)?

Hoe zit het dan met cos2(t) + sin2(t) = 1
Die moet je gewoon uit je hoofd leren, maar als je bedenkt hoe dat eruit ziet in de eenheidscirkel is het logisch.
quote:
en cos(2t) = 2cos2(t)-1?
cos (t+t) = costcost - sintsint = cos2t-sin2t
Uit cos2(t) + sin2(t) = 1 volgt dat sin2(t) = 1 - cos2(t), en als je dat invult krijg je

cos (2t) = cos2t - (1 - cos2t) = 2cos2t -1
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:06:27 #70
346939 Janneke141
pi_152522984
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 13:34 schreef Rickertman96 het volgende:
[ afbeelding ]
Kan je hier ook gewoon h=1000d^-0,25 x 0,6 doen? Hoe herleiden ze die 1e regel naar die 2e dan?
Beetje moeilijk antwoorden zonder de precieze vraag erbij te kunnen lezen, maar de herleiding van regel 1 naar regel 2 kan ik nog wel uitleggen.

Volgende gelijkheden zijn allemaal equivalent:

h = ( \frac{1000}{d} )^{0,25} \cdot 0,6

h = \frac{1000^{0,25}}{d^{0,25}} \cdot 0,6

h = 1000^{0,25} \cdot \frac{1}{d^{0,25}} \cdot 0,6

h = 1000^{0,25} \cdot 0,6 \cdot d^{-0,25}

Aan de onderste kun je wel zien dat dat dus niet equivalent is met

h = 1000d^{-0,25} \cdot 0,6

die jij opschrijft.
pi_152526559
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Beetje moeilijk antwoorden zonder de precieze vraag erbij te kunnen lezen, maar de herleiding van regel 1 naar regel 2 kan ik nog wel uitleggen.

Volgende gelijkheden zijn allemaal equivalent:

h = ( \frac{1000}{d} )^{0,25} \cdot 0,6

h = \frac{1000^{0,25}}{d^{0,25}} \cdot 0,6

h = 1000^{0,25} \cdot \frac{1}{d^{0,25}} \cdot 0,6

h = 1000^{0,25} \cdot 0,6 \cdot d^{-0,25}

Aan de onderste kun je wel zien dat dat dus niet equivalent is met

h = 1000d^{-0,25} \cdot 0,6

die jij opschrijft.
Tnx. Daar ging t om ja.

Nog iets:

Vraag 7 van: http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1024-a-12-1-o.pdf

Als ik dat invoer op mn GR (y1) en zero gebruik ivm snijpunt met de t-as kom ik uit op 2,109? Terwijl er 0,55 staat
pi_152527414
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 15:56 schreef Rickertman96 het volgende:

[..]

Tnx. Daar ging t om ja.

Nog iets:
[ afbeelding ]
Vraag 7 van: http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1024-a-12-1-o.pdf

Als ik dat invoer op mn GR (y1) en zero gebruik ivm snijpunt met de t-as kom ik uit op 2,109? Terwijl er 0,55 staat
Ik krijg er wel gewoon 0,55 (0,5493...) uit. Waarschijnlijk vergeet je een exponent, hoe voer je 'm precies in op je GR?
pi_152527848
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 16:21 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Ik krijg er wel gewoon 0,55 (0,5493...) uit. Waarschijnlijk vergeet je een exponent, hoe voer je 'm precies in op je GR?
Oh blijkbaar moesten er nog 2 haakjes om de exponenten, thx!
pi_152528354
Bij vragen die met de GR opgelost mogen/moeten worden, moet ook een uitleg geplaatst worden over hoe je dit aanpakt met je GR. Daar staat in het correctievoorschrift altijd iets in de trant van fnInt(f(x),x,ondergrens,bovengrens), maar als ik de fnInt functie gebruik, krijg ik het volgende scherm:

Hiermee kan ik integralen nummeriek benaderen door gewoon de boven- en ondergrens, functie en differentiaal in te vullen. Moet ik me dan ook aan de standaardnotatie van fnInt(...) houden, of mag ik het gewoon zo noteren?
pi_152529781
Als je een integraal met GR oplost mag je volgens mij gewoon zeggen: FnInt geeft: 2442,2334
En dat is alles.

Wiskunde examen gaat opzich wel lukken hoop ik, alleen bewijzen ;( Ik kan dat gewoon echt niet, meestal heb je 4 bewijssommen in een examen en dan heb ik er ook gewoon 0 goed. Hoogstens dat ik voor wat opschrijven 1 a 2 punten krijg.. Is toch al gauw -2 op je cijfer.. Snap sowieso niet waarom die hele ongein bij wiskunde B zit.
pi_152530068
Ik doe altijd gewoon integraal opschrijven en dan: optie FnInt geeft x = ....
pi_152530338
Ja dus geen x, want die heb je al als het goed is. FnInt geeft de oppervlakte en dat is geen x waarde.
pi_152530629
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:18 schreef PizzametKebab het volgende:
Als je een integraal met GR oplost mag je volgens mij gewoon zeggen: FnInt geeft: 2442,2334
En dat is alles.

Wiskunde examen gaat opzich wel lukken hoop ik, alleen bewijzen ;( Ik kan dat gewoon echt niet, meestal heb je 4 bewijssommen in een examen en dan heb ik er ook gewoon 0 goed. Hoogstens dat ik voor wat opschrijven 1 a 2 punten krijg.. Is toch al gauw -2 op je cijfer.. Snap sowieso niet waarom die hele ongein bij wiskunde B zit.
Dat verschilt bij mij heel erg. Zo nu en dan heb je een bewijs voor 3pt., die uit twee stappen bestaat. Andere keren moet je weer iets van 4 of 5pt bewijzen en die gaan vaak wat beter bij mij. Constructies vind ik het vervelendst, maar die komen zelden terug.
pi_152531010
Ik snap dit niet:

Kan iemand dit uitleggen? BVD
  dinsdag 12 mei 2015 @ 18:17:36 #80
346939 Janneke141
pi_152531566
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:01 schreef royvandijk het volgende:
Ik snap dit niet:
[ afbeelding ]

Kan iemand dit uitleggen? BVD
Snap je hem achterstevoren wel?

(Ik bedoel: als de primitieve differentieert, zie je dan dat ie klopt?)
pi_152532415
Ja dan wel :S
Maar andersom niet
  dinsdag 12 mei 2015 @ 18:45:58 #82
346939 Janneke141
pi_152532523
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:42 schreef royvandijk het volgende:
Ja dan wel :S
Het is lastig uitleggen hoe je dit precies moet doen. Mijn docent leerde me vroeger "gewoon wat gokken, en kijken of je in de buurt komt" en dat blijkt bij het primitiveren van goniometrische en exponentiële functies nogal eens te werken.

Je weet dat (e-ax)' = -ae-ax. We kunnen de exponent van e niet veranderen, dus we zullen aan de voorkant iets moeten zetten om de goede functie te krijgen. Omdat je iets met xe-ax zoekt, probeer je xe-ax en die blijkt het meteen te doen.
pi_152532553
Is het niet op te lossen met partieel primitiveren? Volgens mij komt dat trouwens niet terug op het examen.
pi_152532608
Is dit 2012-1 ?
Want als dat zo is, dan is het niet erg dat je dit niet geprimitiveerd krijgt. In de vraag voorafgaand aan deze wordt de primitieve gegeven en moet je laten zien dat die juist is (door te differentiëren). Je hoeft de primitieve alleen maar toe te passen en niet zelf te bedenken.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 18:49:18 #85
346939 Janneke141
pi_152532624
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:46 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Is het niet op te lossen met partieel primitiveren? Volgens mij komt dat trouwens niet terug op het examen.
Jawel, maar om dat te gaan uitleggen maakt het niet direct inzichtelijker.
pi_152532714
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:48 schreef MyloXylo het volgende:
Is dit 2012-1 ?
Ja.

Je hoeft dit soort integralen inderdaad niet te kunnen oplossen. De primitieve is al gegeven, je hoeft 'm alleen in te vullen. Maar in principe kun je het op dezelfde manier als de integraal van ln(x) uitwerken.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 18:56:54 #87
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_152532846
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:52 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Ja.

Je hoeft dit soort integralen inderdaad niet te kunnen oplossen. De primitieve is al gegeven, je hoeft 'm alleen in te vullen. Maar in principe kun je het op dezelfde manier als de integraal van ln(x) uitwerken.
Je lost dit soort integralen op met partieel integreren. Maar dat zit inderdaad niet in de huidige examenstof.
kloep kloep
pi_152533878
Oke, bedankt voor de antwoorden.
Desondanks heb ik nog een 8.9 voor dit examen! Wtf...
Is dit examen nou zo makkelijk of ben ik zo goed?
Of heeft dit proefwerk per toeval alleen onderwerpen wat ik goed snap?
pi_152534353
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:22 schreef royvandijk het volgende:
Ik denk dat je niet streng genoeg nakijkt.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:00:16 #90
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_152535474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:22 schreef royvandijk het volgende:
Geef de vraag eens en de door jou gegeven antwoorden? Zelf ik eens vertellen hoeveel punten ik jou zou geven.
kloep kloep
pi_152537320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, maar om dat te gaan uitleggen maakt het niet direct inzichtelijker.
Deed/Doe jij examen btw?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:38:41 #92
346939 Janneke141
pi_152537366
quote:
18s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:37 schreef Rickertman96 het volgende:

[..]

Deed/Doe jij examen btw?
Ik heb wel ooit examen gedaan, ja. Waar heb ik die kwade PI aan verdiend?
pi_152537390
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb wel ooit examen gedaan, ja. Waar heb ik die kwade PI aan verdiend?
Oh was meer vanwege het voetbalforum haha. Niet op jou
pi_152547538
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:34 schreef PizzametKebab het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet streng genoeg nakijkt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:00 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Geef de vraag eens en de door jou gegeven antwoorden? Zelf ik eens vertellen hoeveel punten ik jou zou geven.
Ik heb zo nagekeken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_152565224
Is 42/3 een "gelijkwaardige" uitdrukking van 161/3?
pi_152565562
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:39 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Is 42/3 een "gelijkwaardige" uitdrukking van 161/3?
Ja want 161/3 = (42)1/3 = 42/3
pi_152565704
Dankje! Moet je tussendoor echt expliciet noteren "een primitieve van a is ax"? Ik heb namelijk gewoon integraal, boven en ondergrens ingevuld f(x)dx = [ax]boven en ondergrens, zoals bij de SE's...
pi_152565835

pagina 12

Ik heb gewoon de stelling van Pyth. gebruikt, en kom op hetzelfde uit. Maar ik heb dus eerst 5 als 10/2 genoteerd en daarna de rest vermenigvuldigt met twee (=wortel(4)), in verschillende stappen dus. Maakt dat uit? Had ik trouwens moeten noteren dat "De afstand van het middelpunt van de bol tot de oorspronkelijke
bovenkant van het materiaal is"? Ik heb namelijk snel een schets gemaakt en dan de zijden benoemd en daarmee gewerkt. Wel verwezen naar de schets.
pi_152567835
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 17:55 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Dankje! Moet je tussendoor echt expliciet noteren "een primitieve van a is ax"? Ik heb namelijk gewoon integraal, boven en ondergrens ingevuld f(x)dx = [ax]boven en ondergrens, zoals bij de SE's...
Het gaat erom dat jij laat zien dat je weet wat de primitieve is. Als je goed primitiveert is het echt wel gewoon goed hoor. Ik heb het ook zo zoals jij het gedaan hebt.
pi_152567870
Ik hoop het. M'n docent heeft wel vaker dingen fout gerekend waarvan ik dacht ~mwaaah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')