Goed punt, het staat er inderdaad erg onduidelijk. Het mag uiteraard wel.quote:Op maandag 11 mei 2015 09:16 schreef onderjas het volgende:
Voor een paniek topic heb je niet echt duidelijk gemaakt dat een vmbo leerling wel degelijk een rekenmachine mag gebruiken. Alleen geen grafische (ze kennen de term GR dus ook niet).
Klopt wat jij zegt. Een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a is f(x/a) en a=1/e dus krijg je f(×/(1/e)) = f(x*e). Alle waardes van x worden daardoor dus met e vvermenigvuldigd, waaronder dus de x in de noemer waarna je daar ex krijgt. Daar komt de e in de noemer vandaan.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 07:19 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[ afbeelding ]
Twee dingetjes die ik niet begrijp. Een vermenigvuldiging t.o.v. de x-as met a levert toch
fnieuw = a(foud)?
En een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a geeft
f(x)nieuw = f(x/a)oud?
Hier doen ze geen van deze twee, en waarom komt er e in de noemer?
Oh ja, ik was vergeten dat de noemer x was.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 08:10 schreef MyloXylo het volgende:
[..]
Klopt wat jij zegt. Een vermenigvuldiging t.o.v. de y-as met a is f(x/a) en a=1/e dus krijg je f(×/(1/e)) = f(x*e). Alle waardes van x worden daardoor dus met e vvermenigvuldigd, waaronder dus de x in de noemer waarna je daar ex krijgt. Daar komt de e in de noemer vandaan.
Ik zie het nu. Dankje.quote:Ze vermenigvuldigen toch gewoon goed met de x-as? De e komt toch voor de functie als geheel te staan?
De wat?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:03 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Blijkbaar moeten we de dubbele hoek-identiteiten ook kennen...
Je moet ze kunnen toepassen. Je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, ze staan op het voorblad van het examen.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:03 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Blijkbaar moeten we de dubbele hoek-identiteiten ook kennen...
Nee, deze niet. De formules van Simpson en de somformules zijn gegeven. Deze dubbele hoek-identiteiten of verdubbelingsformules, zoals ik ze ken, zijn niet gegeven. De verdubbelingsformules zijn natuurlijk wel direct af te leiden uit de somformules.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je moet ze kunnen toepassen. Je hoeft ze niet uit je hoofd te kennen, ze staan op het voorblad van het examen.
Ja, precies. De formule voor sin(2t) volgt zo direct uit sin(t+u) dat dat voor mij valt onder toepassen.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:17 schreef MyloXylo het volgende:
[..]
Nee, deze niet. De formules van Simpson en de somformules zijn gegeven. Deze dubbele hoek-identiteiten of verdubbelingsformules, zoals ik ze ken, zijn niet gegeven. De verdubbelingsformules zijn natuurlijk wel direct af te leiden uit de somformules.
sin(t+u), u=tquote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, precies. De formule voor sin(2t) volgt zo direct uit sin(t+u) dat dat voor mij valt onder toepassen.
Die moet je gewoon uit je hoofd leren, maar als je bedenkt hoe dat eruit ziet in de eenheidscirkel is het logisch.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 11:31 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
sin(t+u), u=t
sin(2t) = sin(t)cos(t)+cos(t)sin(t) = 2sin(t)cos(t)?
Hoe zit het dan met cos2(t) + sin2(t) = 1
cos (t+t) = costcost - sintsint = cos2t-sin2tquote:en cos(2t) = 2cos2(t)-1?
Beetje moeilijk antwoorden zonder de precieze vraag erbij te kunnen lezen, maar de herleiding van regel 1 naar regel 2 kan ik nog wel uitleggen.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 13:34 schreef Rickertman96 het volgende:
[ afbeelding ]
Kan je hier ook gewoon h=1000d^-0,25 x 0,6 doen? Hoe herleiden ze die 1e regel naar die 2e dan?
Tnx. Daar ging t om ja.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Beetje moeilijk antwoorden zonder de precieze vraag erbij te kunnen lezen, maar de herleiding van regel 1 naar regel 2 kan ik nog wel uitleggen.
Volgende gelijkheden zijn allemaal equivalent:![]()
Aan de onderste kun je wel zien dat dat dus niet equivalent is met![]()
die jij opschrijft.
Ik krijg er wel gewoon 0,55 (0,5493...) uit. Waarschijnlijk vergeet je een exponent, hoe voer je 'm precies in op je GR?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 15:56 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Tnx. Daar ging t om ja.
Nog iets:
[ afbeelding ]
Vraag 7 van: http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1024-a-12-1-o.pdf
Als ik dat invoer op mn GR (y1) en zero gebruik ivm snijpunt met de t-as kom ik uit op 2,109? Terwijl er 0,55 staat
Oh blijkbaar moesten er nog 2 haakjes om de exponenten, thx!quote:Op dinsdag 12 mei 2015 16:21 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Ik krijg er wel gewoon 0,55 (0,5493...) uit. Waarschijnlijk vergeet je een exponent, hoe voer je 'm precies in op je GR?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |