abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 maart 2015 @ 16:45:12 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150219218
In SES is een redelijk succesvol help-ik-snap-mijn-wiskunde-niet topic. Speciaal voor alle eindexamenkandidaten, van vmbo-basis tot aan vwo wiskunde B, wil ik proberen om iedereen die in de stress schiet vanwege zijn aankomende wiskunde-examen, inhoudelijk bij te staan.

Dus heb je vragen over wat je moet kennen en kunnen, of ben je een oud examen aan het oefenen en begrijp je niets van een opgave, of heb je dat ene hoofdstuk eigenlijk nooit gesnapt: hier mag je het vragen en ik zal -buiten kantooruren- zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe een en ander werkt. Ook voor tips over nakijkmodellen mag je me inschakelen.
Het enige dat ik (principieel) niet doe, is uitleggen hoe je je GR moet gebruiken.

Alvast een paar handige zaken, die ik zeker nog zal aanvullen:
Examendata:
vmbo-basis: do 21/05, 09:00-10:30
vmbo-k/g/t: di 19/05, 13:30-15:30
havo : wo 20/05, 13:30-16:30
vwo: wo 13/05, 13:30-16:30

Hulpmiddelen:
Toegestaan zijn altijd: pen, potlood (plus tekenpotlood rood en blauw), gum, liniaal, geodriehoek, passer. Ook een koershoekmeter/windroos/gradenboog is toegestaan.
Rekenmachine: voor het vmbo is de GR niet toegestaan, voor havo en vwo wel. De GR van het type 'TI-NSpire CAS is niet toegestaan. Het geheugen van de GR hoeft bij de start van het examen niet (meer) te worden gewist. Bij het VMBO-examen mag natuurlijk de gewone rekenmachine worden gebruikt. Ook als je het examen digitaal maakt mag je je eigen rekenmachine meenemen.
Formulekaart: bij de examens vmbo-basis staan benodigde formules voor bijvoorbeeld oppervlakte, bij de betreffende opgave. Bij de examens vmbo-k en t is één formulekaart bijgevoegd. Daarop staan: omtrek en oppervlakte cirkel; inhoud prisma, cilinder, kegel, piramide, bol.
Voor vwo wiskunde B is een lijst met vrij te gebruiken termen toegevoegd, net als een rijtje met 8 goniometrische formules (zoals sin(a+b) en sin a + sin b).

Digitaal examen:
Als je je wiskunde-examen digitaal maakt, dan maak je gebruik van de zogenaamde toolbox waarin de rekenmachine en de formulekaart zitten, maar ook de mogelijkheden om tabellen en formules op te kunnen schrijven. Om daarmee te kunnen oefenen, is er een instructieversie beschikbaar.

Eindexamensyllabus (beschrijving van de examenstof):
vmbo-basis: Hier
vmbo-kader: Hier
vmbo-g/t: Hier
havo A: Hier
havo B: Hier
vwo A: Hier
vwo B: Hier
vwo C: Hier

Oefenen:
Examenblad
Oefenen per onderwerp gesorteerd

[ Bericht 1% gewijzigd door Nattekat op 11-05-2015 10:15:15 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150220294
Leuk topic, tvp.
Als iemand problemen heeft wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_150220731
Aardig van je! ^O^
pi_150222623
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:09 schreef Insomnia_ het volgende:
Leuk topic, tvp.
Als leuke meisjes problemen hebben wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  dinsdag 3 maart 2015 @ 18:31:50 #5
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_150256716
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:09 schreef Insomnia_ het volgende:
Leuk topic, tvp.
Als iemand problemen heeft wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
pi_150264934
Leuk! Zal het onthouden!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 maart 2015 @ 00:11:29 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150269758
En centraal :)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_150914321
Ik meld me ook om te helpen :)
pi_150946417
Ik kan evt helpen met wiskunde A
pi_151020821
Hm, algemeen vraagje:

Hoe leren jullie regels/formule's/tussenstappen uit jullie hoofd?

Dus wat je precies met je GR moet doen bij grafieken/kansrekenen, maar ook
de algebra regels en hoe je formules maakt en dergelijke. Sommige dingen gaan
automatisch maar veel krijg ik gewoon niet in mijn hoofd. Stampen is de enige
oplossing denk ik dan? Of hebben jullie nog super tips :)
  woensdag 25 maart 2015 @ 17:22:22 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151025859
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:06 schreef JoelBaka het volgende:
Hm, algemeen vraagje:

Hoe leren jullie regels/formule's/tussenstappen uit jullie hoofd?

Dus wat je precies met je GR moet doen bij grafieken/kansrekenen, maar ook
de algebra regels en hoe je formules maakt en dergelijke. Sommige dingen gaan
automatisch maar veel krijg ik gewoon niet in mijn hoofd. Stampen is de enige
oplossing denk ik dan? Of hebben jullie nog super tips :)
Kun je een voorbeeld geven? Want bij heel veel dingen is het natuurlijk zo dat je ze vrij eenvoudig kan afleiden als de logica erachter goed begrijpt, en als je dat echt moeilijk vindt is stampen een oplossing (maar niet de enige en ook niet altijd effectief).
Misschien dat ik je met een of enkele concrete voorbeelden wat beter kan helpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151025942
Goed initiatief!

In het kader van meer handjes : heb je riparius al op dit topic gewezen ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 25 maart 2015 @ 17:32:23 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151026196
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:24 schreef komrad het volgende:
Goed initiatief!

In het kader van meer handjes : heb je riparius al op dit topic gewezen ?
Nee.

Het is een wiskundig genie, maar zijn uitleg is (hoe uitgebreid en correct ook) waarschijnlijk te hoog gegrepen voor dit topic, terwijl ik het hier bewust laagdrempelig wil houden. Eenvoudige, concrete tips of uitwerkingen van vmbo-tot-vwo opgaven om leerlingen door hun EXAmen te helpen.
En ik vind hem ook niet overdreven pedagogisch verantwoord. Om de toch al knikkende knieën van de examenkandidaten niet verder overstuur te jagen, is een beetje vertrouwen ook wel handig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151026790
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee.

Het is een wiskundig genie, maar zijn uitleg is (hoe uitgebreid en correct ook) waarschijnlijk te hoog gegrepen voor dit topic, terwijl ik het hier bewust laagdrempelig wil houden. Eenvoudige, concrete tips of uitwerkingen van vmbo-tot-vwo opgaven om leerlingen door hun EXAmen te helpen.
En ik vind hem ook niet overdreven pedagogisch verantwoord. Om de toch al knikkende knieën van de examenkandidaten niet verder overstuur te jagen, is een beetje vertrouwen ook wel handig.
oke, ik begrijp je overwegingen. Op naar de vragen dan maar :)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_151032463
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kun je een voorbeeld geven? Want bij heel veel dingen is het natuurlijk zo dat je ze vrij eenvoudig kan afleiden als de logica erachter goed begrijpt, en als je dat echt moeilijk vindt is stampen een oplossing (maar niet de enige en ook niet altijd effectief).
Misschien dat ik je met een of enkele concrete voorbeelden wat beter kan helpen.
Klopt inderdaad, logica helpt zeker :) Eens even denken...

Vergelijkingen oplossen is bijvoorbeeld iets waar ik steeds op blijf hangen, ondertussen weet ik gelukkig wel de basis stapjes maar zodra er dan bijvoorbeeld een wortel aan te pas komt raak ik in de war. Daar heb je dan weer de bordjes methode voor, dat is zoiets wat ik steeds vergeet. En rekenen met breuken bijvoorbeeld. Daar heb je ook een hele rits 'regels' voor.

Maar ook differentieren bijvoorbeeld. Ik heb het meerdere keren goed uitgelegd gekregen en dan snap ik het ook echt en blijft het een tijdje hangen en dan na een tijdje is het 'poef' weer weg hoe ik dat precies moest doen. Bij economie komt dit ook nog eens terug (MO=MK en dan formule's om gaan bouwen totdat je tot je correcte formule komt), en daar blijf ik steeds op hangen. En dat terwijl het dan bij twee vakken behandeld wordt en meerdere keren terug komt/herhaald wordt.

Kan je hier iets mee? Anders zal ik mijn boek er even bij pakken en kijken of ik wat duidelijkere voorbeelden kan vinden :P Bedankt! :)
  woensdag 25 maart 2015 @ 20:42:41 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151033488
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:18 schreef JoelBaka het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, logica helpt zeker :) Eens even denken...

Vergelijkingen oplossen is bijvoorbeeld iets waar ik steeds op blijf hangen, ondertussen weet ik gelukkig wel de basis stapjes maar zodra er dan bijvoorbeeld een wortel aan te pas komt raak ik in de war. Daar heb je dan weer de bordjes methode voor, dat is zoiets wat ik steeds vergeet.
Bij het oplossen van vergelijkingen gebruik je eigenlijk maar 2 verschillende manieren om ze op te lossen: de balansmethode als het een vergelijking is die je exact op kan lossen, of inklemmen als je dat niet kan. De laatste komt neer op oplossingen uitproberen net zo lang tot je dichtbij genoeg bent (in feite ook de werkwijze van de GR) dus ik richt me even op de eerste.
De balansmethode heeft als uitgangspunt dat een vergelijking een evenwicht aangeeft (links en rechts van het =-teken zijn even zwaar) en dat blijft zo als je links en rechts dezelfde bewerking toepast. Dat houdt in dat je altijd
- Links en rechts hetzelfde mag optellen of aftrekken
- Links en rechts met hetzelfde getal (ongelijk 0) mag vermenigvuldigen, of er door delen.
Vermenigvuldigen en delen met/door x, of links en rechts kwadrateren of worteltrekken, mag alleen als je daarmee geen dingen doet die mogelijk tot onzin leiden. Hierbij moet je denken aan vermenigvuldigen met 0, delen door 0 of wortels uit negatieve getallen trekken. Niet 'zomaar' doen dus.
De bordjesmethode is een soort afgeleide van de balansmethode. Het doet eigenlijk hetzelfde, maar bekijkt een probleem op een andere manier. Bijvoorbeeld:
\sqrt{3x-5} = 4
Kun je bekijken als
\sqrt{bordje} = 4
Waar je vrij makkelijk uit kan halen dat bordje = 16.
Maar je kan ook gewoon links en rechts kwadrateren (dat mag in dit geval omdat de linker- en rechterkant altijd positief zijn, we kunnen dus geen negatieve oplossingen 'wegkwadrateren') en dan staat er
3x-5=16
Wat op precies hetzelfde neerkomt.

De bordjesmethode doet eigenlijk hetzelfde, maar maakt vaak iets inzichtelijker welk getal je zoekt, en voorkomt in bijna alle gevallen dat je de boven beschreven fouten maakt. Maar je kan prima zonder, ik had er in mijn middelbare schoolcarrière nog nooit van gehoord.
quote:
En rekenen met breuken bijvoorbeeld. Daar heb je ook een hele rits 'regels' voor.
Valt nogal mee. Bij optellen en aftrekken moeten de noemers gelijk zijn, en bij vermenigvuldigen doe je boven keer boven en onder keer onder. Meer ken ik er eigenlijk niet. Het lijken er misschien veel meer, maar als je nog eens goed kijkt zie je dat ze allemaal te herleiden zijn tot die twee. (Nou vooruit, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde)
quote:
Maar ook differentieren bijvoorbeeld. Ik heb het meerdere keren goed uitgelegd gekregen en dan snap ik het ook echt en blijft het een tijdje hangen en dan na een tijdje is het 'poef' weer weg hoe ik dat precies moest doen.
Wat moet je kunnen differentiëren, alleen polynomen of ook exponentiële, periodieke, wortel- of andere duistere functies?

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 25-03-2015 22:39:06 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151093224
Kan iemand me helpen met het herleiden van de volgende opgave:
Cos^4(x)-sin^4(x)

De volgende stap lijkt me
(Cos^2(x)-sin^2(x))^2

Volgens de uitwerkingen doen ze het zo:
(Cos^2(x)+sin^2(x)) x (cos^2(x)-sin^2(x))
= cos(2x)

Nou snap ik wel hoe ze van die eenna laatste stap naar het antwoord komen, maar niet via welke regel ze op die eenna laatste stap komen.
pi_151093847
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:49 schreef Mopi het volgende:
Kan iemand me helpen met het herleiden van de volgende opgave:
Cos^4(x)-sin^4(x)

De volgende stap lijkt me
(Cos^2(x)-sin^2(x))^2

Volgens de uitwerkingen doen ze het zo:
(Cos^2(x)+sin^2(x)) x (cos^2(x)-sin^2(x))
= cos(2x)

Nou snap ik wel hoe ze van die eenna laatste stap naar het antwoord komen, maar niet via welke regel ze op die eenna laatste stap komen.
Je weet dat (A-B)^2 = A^2 -2AB +B^2. Deze 'regel' kun je ook gewoon toepassen op de cos en sinus
pi_151093863
cos4(x) - sin4(x)
= (cos2(x) + sin2(x)) * (cos2(x) - sin2(x))

Dit geldt omdat je het merkwaardigproduct gebruikt.
(A+B)(A-B) = A2 -AB + AB-B2

Nu geldt cos2(x) + sin2(x) = 1

Dus je weet dat het eerstgenoemde gelijk is aan
= 1 * (cos2(x) - sin2(x))
= cos2(x) - sin2(x)
En daarvan weet je als het goed is dat het gelijk is aan cos(2x).
Je kan hierbij gebruik maken van de afspraak cos (A+B) = cos A cos B - sin A sin B

[ Bericht 19% gewijzigd door -J-D- op 27-03-2015 15:13:48 ]
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_151093897
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:08 schreef ibri het volgende:

[..]

Je weet dat (A-B)^2 = A^2 -2AB +B^2. Deze 'regel' kun je ook gewoon toepassen op de cos en sinus. Dus als je jou (cos^2(x)-sin^2(x)) ^2 uitschrijft is dat wat anders dan cos^4(x) - sin^4(x)
pi_151094601
quote:
Dit geldt omdat je het merkwaardigproduct gebruikt.
(A+B)(A-B) = A2 -AB + AB-B2

.

Top, thanks die was ik even kwijt. En 1+cos(2x) herleiden, welke afspraak gebruik ik hiervoor?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:39:03 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151094788
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:34 schreef Mopi het volgende:

[..]

.

Top, thanks die was ik even kwijt. En 1+cos(2x) herleiden, welke afspraak gebruik ik hiervoor?
Dezelfde.

1 + cos(2x) = 1 + cos2(x) - sin2(x)

Schrijf je 1 weer als cos2(x) + sin2(x), dan heb je

cos2(x) + sin2(x) + cos2(x) - sin2(x)

= 2 cos2(x)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151095273
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij het oplossen van vergelijkingen gebruik je eigenlijk maar 2 verschillende manieren om ze op te lossen: de balansmethode als het een vergelijking is die je exact op kan lossen, of inklemmen als je dat niet kan. De laatste komt neer op oplossingen uitproberen net zo lang tot je dichtbij genoeg bent (in feite ook de werkwijze van de GR) dus ik richt me even op de eerste.
De balansmethode heeft als uitgangspunt dat een vergelijking een evenwicht aangeeft (links en rechts van het =-teken zijn even zwaar) en dat blijft zo als je links en rechts dezelfde bewerking toepast. Dat houdt in dat je altijd
- Links en rechts hetzelfde mag optellen of aftrekken
- Links en rechts met hetzelfde getal (ongelijk 0) mag vermenigvuldigen, of er door delen.
Vermenigvuldigen en delen met/door x, of links en rechts kwadrateren of worteltrekken, mag alleen als je daarmee geen dingen doet die mogelijk tot onzin leiden. Hierbij moet je denken aan vermenigvuldigen met 0, delen door 0 of wortels uit negatieve getallen trekken. Niet 'zomaar' doen dus.
De bordjesmethode is een soort afgeleide van de balansmethode. Het doet eigenlijk hetzelfde, maar bekijkt een probleem op een andere manier. Bijvoorbeeld:
\sqrt{3x-5} = 4
Kun je bekijken als
\sqrt{bordje} = 4
Waar je vrij makkelijk uit kan halen dat bordje = 16.
Maar je kan ook gewoon links en rechts kwadrateren (dat mag in dit geval omdat de linker- en rechterkant altijd positief zijn, we kunnen dus geen negatieve oplossingen 'wegkwadrateren') en dan staat er
3x-5=16
Wat op precies hetzelfde neerkomt.

De bordjesmethode doet eigenlijk hetzelfde, maar maakt vaak iets inzichtelijker welk getal je zoekt, en voorkomt in bijna alle gevallen dat je de boven beschreven fouten maakt. Maar je kan prima zonder, ik had er in mijn middelbare schoolcarrière nog nooit van gehoord.

[..]

Valt nogal mee. Bij optellen en aftrekken moeten de noemers gelijk zijn, en bij vermenigvuldigen doe je boven keer boven en onder keer onder. Meer ken ik er eigenlijk niet. Het lijken er misschien veel meer, maar als je nog eens goed kijkt zie je dat ze allemaal te herleiden zijn tot die twee. (Nou vooruit, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde)

[..]

Wat moet je kunnen differentiëren, alleen polynomen of ook exponentiële, periodieke, wortel- of andere duistere functies?
Super bedankt voor je uitleg! ^O^

Volgensmij alleen polynomen ;) Maar ik bedacht me net dat ik eigenlijk geen idee heb of ik het nog steeds moet kunnen en op welk 'niveau' dan... Ik ben van vwo naar havo overgestapt, Wiskunde A overigens.

Ik heb het even opgezocht van economie en als ik het goed begrepen heb gaat het om het stelsel van lineaire vergelijkingen oplossen dmv substitutie. Zou je daar misschien wat meer over kunnen vertellen?

Nogmaals bedankt O+
  vrijdag 27 maart 2015 @ 16:06:37 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151095799
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 15:51 schreef JoelBaka het volgende:
Volgensmij alleen polynomen Maar ik bedacht me net dat ik eigenlijk geen idee heb of ik het nog steeds moet kunnen en op welk 'niveau' dan... Ik ben van vwo naar havo overgestapt, Wiskunde A overigens.
Zoek het maar eens uit dan. De link naar de syllabus staat in de OP, maar je docent zal ongetwijfeld ook een overzicht voor je gemaakt hebben van de examenstof.
quote:
Ik heb het even opgezocht van economie en als ik het goed begrepen heb gaat het om het stelsel van lineaire vergelijkingen oplossen dmv substitutie. Zou je daar misschien wat meer over kunnen vertellen?

Een stelsel van lineaire vergelijkingen is een rijtje lineaire vergelijkingen met even zoveel onbekenden. Vaak 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, maar meer kan ook en dat werkt in principe hetzelfde alleen met meer stappen. Lineair betekent dat het gaat om vergelijkingen van graad 1 - geen kwadraten, wortels en andere bijzonderheden - en bij beide vergelijkingen hoort een rechte lijn. Rechte lijnen hebben in de meeste gevallen precies één snijpunt.

Een voorbeeld:

3x + 4y = 24
5x - y = 6

Twee vergelijkingen, twee onbekenden, dit kunnen we oplossen. Om een substitutie toe te kunnen passen maak je eerst in een van beide vergelijkingen een letter 'vrij'. Dat kan op allerlei manieren die uiteindelijk tot hetzelfde leiden, maar sommige opties gaan wat makkelijker dan andere. In dit geval maak ik de y vrij in de onderste vergelijking:

5x - y = 6 \Leftrightarrow 5x - 6 = y.

Dus y = 5x-6. Dit vullen we in (substitueren) in de bovenste, die ik nog niet gebruikt had:
3x + 4(5x-6) = 24 \Leftrightarrow 3x + 20x - 24 = 24 \Leftrightarrow 23x = 48 \Leftrightarrow x = 48/23.
Om ook de y-coördinaat te kunnen uitrekenen vul je die weer in in de uitdrukking voor y die je al gevonden had: y = 5x-6 = 5*(48/23) - 6
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151100077
Ik ben een lijnstuk aan het bereken, maar ben tegen een foutje aan gelopen. Kan iemand mij uitleggen waarom ik het rechter antwoord moet hebben en niet de linker?
1+(-sin(x))^2 wordt toch niet 1+sin(x)^2

  vrijdag 27 maart 2015 @ 18:25:49 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151100140
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:23 schreef kura-kura het volgende:
Ik ben een lijnstuk aan het bereken, maar ben tegen een foutje aan gelopen. Kan iemand mij uitleggen waarom ik het rechter antwoord moet hebben en niet de linker?
1+(-sin(x))^2 wordt toch niet 1+sin(x)^2

[ afbeelding ]
De linkse is niet fout, er staat hetzelfde als rechts. ( - sin(x) )2 = -sin(x) * -sin(x) = sin2(x). Maar uiteindelijk heb je de rechtse nodig om verder te kunnen rekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151123132
Bij het invoeren van deze 2 formules op mijn casio- 9860 krijg ik een syntax error, heeft er iemand enig idee wat het kan zijn? Het lijkt me niet dat iedereen met een casio dit soort formules niet kan oplossen door deze error.



En ik weet dat het algebraïsch kan, maar toch moet het via de gr ook kunnen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 15:20:29 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151126429
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 12:50 schreef kura-kura het volgende:
Bij het invoeren van deze 2 formules op mijn casio- 9860 krijg ik een syntax error, heeft er iemand enig idee wat het kan zijn? Het lijkt me niet dat iedereen met een casio dit soort formules niet kan oplossen door deze error.

[ afbeelding ]

En ik weet dat het algebraïsch kan, maar toch moet het via de gr ook kunnen.
In je geschreven formules mist bij allebei een haakje-sluiten. Misschien dat je GR daarvan in de war raakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151133801
Heb laatst hetzelfde probleem gehad, check het wiskundetopic maar eens
pi_152271215
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is wel mogelijk, en dat wordt dan ook gewoon goedgerekend. Vandaar de formulering 'beschrijven hoe het maximum van de verschilfunctie gevonden kan worden'

Overigens:
EXA / [Wiskunde] Wiskundepaniektopic
V = ln(-0,00216x + 2,7183) + 0,0008t - 1
V' = 0,0008 - 0,00216/(0,00216x + 2,7183)

Als ik dit gelijkstel aan 0, krijg ik als


Ik zie het al, ik had een rekenfoutje waardoor ik steeds op een veel te hoog getal uitkwam.
pi_152291590
Moeten we vereenvoudigen bij exacte antwoorden? Bijv:

√(80) = √(8 * 10) = √(22 * 2 * 2 * 5) = 2*2√5 = 4√5

of wordt √80 ook goedgekeurd?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 11:43:08 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152292224
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:17 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Moeten we vereenvoudigen bij exacte antwoorden? Bijv:

√(80) = √(8 * 10) = √(22 * 2 * 2 * 5) = 2*2√5 = 4√5

of wordt √80 ook goedgekeurd?
Gevoelsmatig zeg ik dat je het moet vereenvoudigen, maar ik zal het straks even nazoeken. Welk niveau ook weer?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152292800
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gevoelsmatig zeg ik dat je het moet vereenvoudigen, maar ik zal het straks even nazoeken. Welk niveau ook weer?
Vwo. Waar kun je dit soort dingen vinden?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 12:12:20 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152292938
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:07 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Vwo. Waar kun je dit soort dingen vinden?
In de correctiemodellen van de vorige jaren (staan op examenblad) staan algemene richtlijnen en specifiek per opgave waarvoor er punten moeten worden toegekend of afgetrokken. Misschien handig om er zelf eens eentje door te lezen. De eerste drie bladzijden kun je wel overslaan, het interessante stuk begint bij 'vakspecifieke regels'.

Ik heb het even voor je teruggezocht. Het meest recente voorbeeld waarbij je wortels al dan niet moet vereenvoudigen stamt uit 2012 en het correctievoorschrift telt beide antwoorden goed.

[ Bericht 10% gewijzigd door Janneke141 op 05-05-2015 12:17:43 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152293902
Dankje!
pi_152357940
Wat moet je precies noteren bij het gebruik van de GR? Natuurlijk dat je y1, y2 invult en intersect of maximum gebruikt, maar moet je de window erbij noteren? Is een schets verplicht?
pi_152367026
Sowieso vermelden wat je gebruikt, dus inderdaad y1/y2/menu etc. Window hoeft niet per sé, nooit gezien in correctiemodellen en nooit gedaan op SE's. Een schets is niet verplicht, wel handig. (Tenzij in de vraag staat 'maak een schets')
pi_152428405

Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?

De grafiek van y=-x+c, ik kom hierop uit:
(-x+c)(-x+c) • 1/2= 1/2x^2-cx+1/2c^2
Zit wel aardig in de buurt, alleen het lijkt alsof ik de x 0 kan stellen?
pi_152430091
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:02 schreef kura-kura het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?
Waarom neem je -x+c in (-x+c)(-x+c) • 1/2? Wat ben je aan het berekenen en wat stelt het voor?

De oppervlakte van een driehoek is ½ ∙ zijde ∙ hoogte. Omdat de lijn k de y-as snijdt op hoogte c (voor x = 0 is y = c) en de bijbehorende zijde ook c is, volgt dat de oppervlakte gelijk is aan ½c2.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tochjo op 09-05-2015 14:28:17 ]
pi_152432318
http://gyazo.com/5b78f5a845bcca9461d0e136c240bae5

Hoe komen ze aan die 3,92 dan? Log 1.8 is toch 0,255
pi_152432834
quote:
18s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:08 schreef Rickertman96 het volgende:
Hoe komen ze aan die 3,92 dan? Log 1.8 is toch 0,255
De coëfficiënt van log(N) is \frac{1}{\log(1,8)}.
pi_152433161
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 16:29 schreef Tochjo het volgende:

[..]

De coëfficiënt van log(N) is \frac{1}{\log(1,8)}.
Oh god wat dom :') tnx
pi_152435197
Nog een vraagke:

Opgaven: https://www.examenblad.nl(...)vw-1024-a-14-2-o.pdf
Uitwerking: https://www.examenblad.nl(...)vw-1024-a-14-2-c.pdf

Bij vraag 2: hoe komen ze aan 104:23?
pi_152436062
quote:
18s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 17:57 schreef Rickertman96 het volgende:
Bij vraag 2: hoe komen ze aan 104:23?
In de tabel staan de gegevens van 2012. Gevraagd wordt naar de gegevens van 2014. Dat is dus een periode van 2 jaar, of (afgerond) 2 x 52 = 104 weken. Je weet iets over een periode van 23 weken. Als de groeifactor bij 23 weken bekend is, dan is de groeifactor per 104 weken gelijk aan de groeifactor per 23 weken tot de macht 104/23.
pi_152436447
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 18:31 schreef Tochjo het volgende:

[..]

In de tabel staan de gegevens van 2012. Gevraagd wordt naar de gegevens van 2014. Dat is dus een periode van 2 jaar, of (afgerond) 2 x 52 = 104 weken. Je weet iets over een periode van 23 weken. Als de groeifactor bij 23 weken bekend is, dan is de groeifactor per 104 weken gelijk aan de groeifactor per 23 weken tot de macht 104/23.
Thanks. Vind dit wel echt een kut onderdeel.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 20:41:02 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152439623
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:02 schreef kura-kura het volgende:
[ afbeelding ]
Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?

De grafiek van y=-x+c, ik kom hierop uit:
(-x+c)(-x+c) • 1/2= 1/2x^2-cx+1/2c^2
Zit wel aardig in de buurt, alleen het lijkt alsof ik de x 0 kan stellen?
Heb je je antwoord al, of zal ik nog gaan typen?

Oh, en wat is t?

Ik moet zo weg, dus voor de zekerheid maar even in steno:

- Oppervlakte van de driehoek onder de lijn y = c-x = 1/2 c2. (Half keer zijde keer hoogte, zijde en hoogte zijn allebei c)
- Oppervlakte van de driehoek onder lijn AB: 8
- Oppervlakte van het trapezium: 1/2 c2-8.
- Vraag is dus wanneer de integraal van f - (4-x) gelijk is aan 1/4 c2-4.

[ Bericht 10% gewijzigd door Janneke141 op 09-05-2015 20:57:32 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152447052
Ik ben eruit gekomen, het donkergrijze gebied is 1/2c^2-10,66
Opp lichtgrijs =2,66 en dat moet je gelijk stellen voor c.

Nog een vraagje, de primitieve van 5(2x-7)^6 geeft toch 1/2•1/7•5(2x-7)^7?
In het samengevat boekje staat 1/2•1/8•5(2x-7)^8 als primitieve
pi_152451874
Gaan er punten af als je bij meetkunde "meer" stappen hebt dan eigenlijk nodig zou zijn?
pi_152451995
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 08:37 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Gaan er punten af als je bij meetkunde "meer" stappen hebt dan eigenlijk nodig zou zijn?
Lijkt me niet. Staat in het correctievoorschrift ook dat voor antwoorden op open vragen die vakinhoudelijk juist zijn de punten toegekend moeten worden. Dus zolang je geen fouten maakt mag je zoveel opschrijven als je wil lijkt me.
  zondag 10 mei 2015 @ 16:40:11 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152462431
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 00:01 schreef kura-kura het volgende:
Nog een vraagje, de primitieve van 5(2x-7)^6 geeft toch 1/2•1/7•5(2x-7)^7?
In het samengevat boekje staat 1/2•1/8•5(2x-7)^8 als primitieve
Jouw primitieve is correct.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')