quote:Op maandag 2 maart 2015 17:09 schreef Insomnia_ het volgende:
Leuk topic, tvp.
Als leuke meisjes problemen hebben wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
quote:Op maandag 2 maart 2015 17:09 schreef Insomnia_ het volgende:
Leuk topic, tvp.
Als iemand problemen heeft wil ik als ik kan ook best helpen in dit topic.
Kun je een voorbeeld geven? Want bij heel veel dingen is het natuurlijk zo dat je ze vrij eenvoudig kan afleiden als de logica erachter goed begrijpt, en als je dat echt moeilijk vindt is stampen een oplossing (maar niet de enige en ook niet altijd effectief).quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:06 schreef JoelBaka het volgende:
Hm, algemeen vraagje:
Hoe leren jullie regels/formule's/tussenstappen uit jullie hoofd?
Dus wat je precies met je GR moet doen bij grafieken/kansrekenen, maar ook
de algebra regels en hoe je formules maakt en dergelijke. Sommige dingen gaan
automatisch maar veel krijg ik gewoon niet in mijn hoofd. Stampen is de enige
oplossing denk ik dan? Of hebben jullie nog super tips
Nee.quote:Op woensdag 25 maart 2015 17:24 schreef komrad het volgende:
Goed initiatief!
In het kader van meer handjes : heb je riparius al op dit topic gewezen ?
oke, ik begrijp je overwegingen. Op naar de vragen dan maarquote:Op woensdag 25 maart 2015 17:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee.
Het is een wiskundig genie, maar zijn uitleg is (hoe uitgebreid en correct ook) waarschijnlijk te hoog gegrepen voor dit topic, terwijl ik het hier bewust laagdrempelig wil houden. Eenvoudige, concrete tips of uitwerkingen van vmbo-tot-vwo opgaven om leerlingen door hun EXAmen te helpen.
En ik vind hem ook niet overdreven pedagogisch verantwoord. Om de toch al knikkende knieën van de examenkandidaten niet verder overstuur te jagen, is een beetje vertrouwen ook wel handig.
Klopt inderdaad, logica helpt zekerquote:Op woensdag 25 maart 2015 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld geven? Want bij heel veel dingen is het natuurlijk zo dat je ze vrij eenvoudig kan afleiden als de logica erachter goed begrijpt, en als je dat echt moeilijk vindt is stampen een oplossing (maar niet de enige en ook niet altijd effectief).
Misschien dat ik je met een of enkele concrete voorbeelden wat beter kan helpen.
Bij het oplossen van vergelijkingen gebruik je eigenlijk maar 2 verschillende manieren om ze op te lossen: de balansmethode als het een vergelijking is die je exact op kan lossen, of inklemmen als je dat niet kan. De laatste komt neer op oplossingen uitproberen net zo lang tot je dichtbij genoeg bent (in feite ook de werkwijze van de GR) dus ik richt me even op de eerste.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:18 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, logica helpt zekerEens even denken...
Vergelijkingen oplossen is bijvoorbeeld iets waar ik steeds op blijf hangen, ondertussen weet ik gelukkig wel de basis stapjes maar zodra er dan bijvoorbeeld een wortel aan te pas komt raak ik in de war. Daar heb je dan weer de bordjes methode voor, dat is zoiets wat ik steeds vergeet.
Valt nogal mee. Bij optellen en aftrekken moeten de noemers gelijk zijn, en bij vermenigvuldigen doe je boven keer boven en onder keer onder. Meer ken ik er eigenlijk niet. Het lijken er misschien veel meer, maar als je nog eens goed kijkt zie je dat ze allemaal te herleiden zijn tot die twee. (Nou vooruit, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde)quote:En rekenen met breuken bijvoorbeeld. Daar heb je ook een hele rits 'regels' voor.
Wat moet je kunnen differentiëren, alleen polynomen of ook exponentiële, periodieke, wortel- of andere duistere functies?quote:Maar ook differentieren bijvoorbeeld. Ik heb het meerdere keren goed uitgelegd gekregen en dan snap ik het ook echt en blijft het een tijdje hangen en dan na een tijdje is het 'poef' weer weg hoe ik dat precies moest doen.
Je weet dat (A-B)^2 = A^2 -2AB +B^2. Deze 'regel' kun je ook gewoon toepassen op de cos en sinusquote:Op vrijdag 27 maart 2015 14:49 schreef Mopi het volgende:
Kan iemand me helpen met het herleiden van de volgende opgave:
Cos^4(x)-sin^4(x)
De volgende stap lijkt me
(Cos^2(x)-sin^2(x))^2
Volgens de uitwerkingen doen ze het zo:
(Cos^2(x)+sin^2(x)) x (cos^2(x)-sin^2(x))
= cos(2x)
Nou snap ik wel hoe ze van die eenna laatste stap naar het antwoord komen, maar niet via welke regel ze op die eenna laatste stap komen.
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:08 schreef ibri het volgende:
[..]
Je weet dat (A-B)^2 = A^2 -2AB +B^2. Deze 'regel' kun je ook gewoon toepassen op de cos en sinus. Dus als je jou (cos^2(x)-sin^2(x)) ^2 uitschrijft is dat wat anders dan cos^4(x) - sin^4(x)
.quote:Dit geldt omdat je het merkwaardigproduct gebruikt.
(A+B)(A-B) = A2 -AB + AB-B2
Dezelfde.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:34 schreef Mopi het volgende:
[..]
.
Top, thanks die was ik even kwijt. En 1+cos(2x) herleiden, welke afspraak gebruik ik hiervoor?
Super bedankt voor je uitleg!quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij het oplossen van vergelijkingen gebruik je eigenlijk maar 2 verschillende manieren om ze op te lossen: de balansmethode als het een vergelijking is die je exact op kan lossen, of inklemmen als je dat niet kan. De laatste komt neer op oplossingen uitproberen net zo lang tot je dichtbij genoeg bent (in feite ook de werkwijze van de GR) dus ik richt me even op de eerste.
De balansmethode heeft als uitgangspunt dat een vergelijking een evenwicht aangeeft (links en rechts van het =-teken zijn even zwaar) en dat blijft zo als je links en rechts dezelfde bewerking toepast. Dat houdt in dat je altijd
- Links en rechts hetzelfde mag optellen of aftrekken
- Links en rechts met hetzelfde getal (ongelijk 0) mag vermenigvuldigen, of er door delen.
Vermenigvuldigen en delen met/door x, of links en rechts kwadrateren of worteltrekken, mag alleen als je daarmee geen dingen doet die mogelijk tot onzin leiden. Hierbij moet je denken aan vermenigvuldigen met 0, delen door 0 of wortels uit negatieve getallen trekken. Niet 'zomaar' doen dus.
De bordjesmethode is een soort afgeleide van de balansmethode. Het doet eigenlijk hetzelfde, maar bekijkt een probleem op een andere manier. Bijvoorbeeld:
Kun je bekijken als
Waar je vrij makkelijk uit kan halen dat bordje = 16.
Maar je kan ook gewoon links en rechts kwadrateren (dat mag in dit geval omdat de linker- en rechterkant altijd positief zijn, we kunnen dus geen negatieve oplossingen 'wegkwadrateren') en dan staat er
Wat op precies hetzelfde neerkomt.
De bordjesmethode doet eigenlijk hetzelfde, maar maakt vaak iets inzichtelijker welk getal je zoekt, en voorkomt in bijna alle gevallen dat je de boven beschreven fouten maakt. Maar je kan prima zonder, ik had er in mijn middelbare schoolcarrière nog nooit van gehoord.
[..]
Valt nogal mee. Bij optellen en aftrekken moeten de noemers gelijk zijn, en bij vermenigvuldigen doe je boven keer boven en onder keer onder. Meer ken ik er eigenlijk niet. Het lijken er misschien veel meer, maar als je nog eens goed kijkt zie je dat ze allemaal te herleiden zijn tot die twee. (Nou vooruit, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde)
[..]
Wat moet je kunnen differentiëren, alleen polynomen of ook exponentiële, periodieke, wortel- of andere duistere functies?
Zoek het maar eens uit dan. De link naar de syllabus staat in de OP, maar je docent zal ongetwijfeld ook een overzicht voor je gemaakt hebben van de examenstof.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 15:51 schreef JoelBaka het volgende:
Volgensmij alleen polynomen Maar ik bedacht me net dat ik eigenlijk geen idee heb of ik het nog steeds moet kunnen en op welk 'niveau' dan... Ik ben van vwo naar havo overgestapt, Wiskunde A overigens.
Een stelsel van lineaire vergelijkingen is een rijtje lineaire vergelijkingen met even zoveel onbekenden. Vaak 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, maar meer kan ook en dat werkt in principe hetzelfde alleen met meer stappen. Lineair betekent dat het gaat om vergelijkingen van graad 1 - geen kwadraten, wortels en andere bijzonderheden - en bij beide vergelijkingen hoort een rechte lijn. Rechte lijnen hebben in de meeste gevallen precies één snijpunt.quote:Ik heb het even opgezocht van economie en als ik het goed begrepen heb gaat het om het stelsel van lineaire vergelijkingen oplossen dmv substitutie. Zou je daar misschien wat meer over kunnen vertellen?
De linkse is niet fout, er staat hetzelfde als rechts. ( - sin(x) )2 = -sin(x) * -sin(x) = sin2(x). Maar uiteindelijk heb je de rechtse nodig om verder te kunnen rekenen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:23 schreef kura-kura het volgende:
Ik ben een lijnstuk aan het bereken, maar ben tegen een foutje aan gelopen. Kan iemand mij uitleggen waarom ik het rechter antwoord moet hebben en niet de linker?
1+(-sin(x))^2 wordt toch niet 1+sin(x)^2
[ afbeelding ]
In je geschreven formules mist bij allebei een haakje-sluiten. Misschien dat je GR daarvan in de war raakt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:50 schreef kura-kura het volgende:
Bij het invoeren van deze 2 formules op mijn casio- 9860 krijg ik een syntax error, heeft er iemand enig idee wat het kan zijn? Het lijkt me niet dat iedereen met een casio dit soort formules niet kan oplossen door deze error.
[ afbeelding ]
En ik weet dat het algebraïsch kan, maar toch moet het via de gr ook kunnen.
V = ln(-0,00216x + 2,7183) + 0,0008t - 1quote:Op maandag 4 mei 2015 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is wel mogelijk, en dat wordt dan ook gewoon goedgerekend. Vandaar de formulering 'beschrijven hoe het maximum van de verschilfunctie gevonden kan worden'
Overigens:
EXA / [Wiskunde] Wiskundepaniektopic
Gevoelsmatig zeg ik dat je het moet vereenvoudigen, maar ik zal het straks even nazoeken. Welk niveau ook weer?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:17 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Moeten we vereenvoudigen bij exacte antwoorden? Bijv:
√(80) = √(8 * 10) = √(22 * 2 * 2 * 5) = 2*2√5 = 4√5
of wordt √80 ook goedgekeurd?
Vwo. Waar kun je dit soort dingen vinden?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zeg ik dat je het moet vereenvoudigen, maar ik zal het straks even nazoeken. Welk niveau ook weer?
In de correctiemodellen van de vorige jaren (staan op examenblad) staan algemene richtlijnen en specifiek per opgave waarvoor er punten moeten worden toegekend of afgetrokken. Misschien handig om er zelf eens eentje door te lezen. De eerste drie bladzijden kun je wel overslaan, het interessante stuk begint bij 'vakspecifieke regels'.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:07 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Vwo. Waar kun je dit soort dingen vinden?
Waarom neem je -x+c in (-x+c)(-x+c) • 1/2? Wat ben je aan het berekenen en wat stelt het voor?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 13:02 schreef kura-kura het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?
De coëfficiënt van log(N) isquote:Op zaterdag 9 mei 2015 16:08 schreef Rickertman96 het volgende:
Hoe komen ze aan die 3,92 dan? Log 1.8 is toch 0,255
In de tabel staan de gegevens van 2012. Gevraagd wordt naar de gegevens van 2014. Dat is dus een periode van 2 jaar, of (afgerond) 2 x 52 = 104 weken. Je weet iets over een periode van 23 weken. Als de groeifactor bij 23 weken bekend is, dan is de groeifactor per 104 weken gelijk aan de groeifactor per 23 weken tot de macht 104/23.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 17:57 schreef Rickertman96 het volgende:
Bij vraag 2: hoe komen ze aan 104:23?
Thanks. Vind dit wel echt een kut onderdeel.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 18:31 schreef Tochjo het volgende:
[..]
In de tabel staan de gegevens van 2012. Gevraagd wordt naar de gegevens van 2014. Dat is dus een periode van 2 jaar, of (afgerond) 2 x 52 = 104 weken. Je weet iets over een periode van 23 weken. Als de groeifactor bij 23 weken bekend is, dan is de groeifactor per 104 weken gelijk aan de groeifactor per 23 weken tot de macht 104/23.
Heb je je antwoord al, of zal ik nog gaan typen?quote:Op zaterdag 9 mei 2015 13:02 schreef kura-kura het volgende:
[ afbeelding ]
Kan iemand me uitleggen hoezo het gebied onder de grafiek van t gelijk staat aan 1/2c^2?
De grafiek van y=-x+c, ik kom hierop uit:
(-x+c)(-x+c) • 1/2= 1/2x^2-cx+1/2c^2
Zit wel aardig in de buurt, alleen het lijkt alsof ik de x 0 kan stellen?
Lijkt me niet. Staat in het correctievoorschrift ook dat voor antwoorden op open vragen die vakinhoudelijk juist zijn de punten toegekend moeten worden. Dus zolang je geen fouten maakt mag je zoveel opschrijven als je wil lijkt me.quote:Op zondag 10 mei 2015 08:37 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Gaan er punten af als je bij meetkunde "meer" stappen hebt dan eigenlijk nodig zou zijn?
Jouw primitieve is correct.quote:Op zondag 10 mei 2015 00:01 schreef kura-kura het volgende:
Nog een vraagje, de primitieve van 5(2x-7)^6 geeft toch 1/2•1/7•5(2x-7)^7?
In het samengevat boekje staat 1/2•1/8•5(2x-7)^8 als primitieve
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |