Zubeldia werd afgelopen keer heel ethisch 8equote:Op woensdag 11 maart 2015 17:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja, hoewel het natuurlijk wel redelijk zuur is voor de nummer 8 van de tour die dankzij zijn ethische gedrag niet multimiljonair wordt. Maar ja, that's life.
Dat rapport is volgens jou geschreven door tieners, en alle geïnterviewden zijn ook tienersquote:Op woensdag 11 maart 2015 17:49 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat dachten ze 5 jaar geleden ook. Net zoals 10 jaar geleden. 20 jaar geleden trouwens ook.
Altijd schattig die jeugdige naïviteit dat het nu écht anders is.
Toen ik het schreef dacht ik al; zul je net zien dat een overduidelijke dopeur 8ste isquote:Op woensdag 11 maart 2015 18:39 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Zubeldia werd afgelopen keer heel ethisch 8e
Jij stelt een vraag. Ik geef antwoord. Dat antwoord bevalt je blijkbaar niet en begint te roepen dat jij en honderden andere geinterviewden daar anders over denken. Leuk hoor, maar dat bewijst en zegt natuurlijk helemaal niets. Als je het antwoord niet wilt horen, dan moet je de vraag niet stellen. Zo simpel is het allemaal. De jeugdige naïviteit waar ik het over had ging trouwens over twintigers, maar dat sarcasme was je blijkbaar ontgaan....zal wel aan je leeftijd liggen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 18:44 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dat rapport is volgens jou geschreven door tieners, en alle geïnterviewden zijn ook tieners
En dat jij toen je jong was misschien naïef was, is voor jouw rekening. Ik ging er 10 jaar geleden echt wel vanuit dat iedereen aan de bloeddoping zat, zag geen reden waarom niet. Ik denk achteraf juist eerder dat ik dat overschat heb.
Maar jij weet dus zeker dat een Koen de Kort aan de doping zit? Of een niveautje hoger, een Kelderman / Gesink?
Tjonge, je hoeft niet zo onaardig / ad hominem te doen hoorquote:Op woensdag 11 maart 2015 18:56 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jij stelt een vraag. Ik geef antwoord. Dat antwoord bevalt je blijkbaar niet en begint te roepen dat jij en honderden andere geinterviewden daar anders over denken. Leuk hoor, maar dat bewijst en zegt natuurlijk helemaal niets. Als je het antwoord niet wilt horen, dan moet je de vraag niet stellen. Zo simpel is het allemaal. De jeugdige naïviteit waar ik het over had ging trouwens over twintigers, maar dat sarcasme was je blijkbaar ontgaan....zal wel aan je leeftijd liggen.
50 jaar geleden was er al dopinggebruik op alle niveaus in alle takken van sport en over 50 jaar zal dat nog steeds zo zijn, ondanks de wensdenkers die er iedere generatie weer opstaan. Wat ik al zei. Erg schattig.
Weet jij trouwens zeker dat Koen de Kort/Gesink/Kelderman geen doping gebruiken? Precies....
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:12Six athletes added to the @UCI_cycling 💉 Anti-Doping Rule Violations .pdfhttp://t.co/tGt2lJ63G1 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:20Marlon Pérez Arango (Colombia)Sibutramine, GW501516 - 2-year ban until 23.04.2015 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:25Mahmoud Parash (Iran)Methylhexaneamine - 18-month ban until 22.04.2015 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:31Luis Largo (Colombia)19-norandrosterone, noretiocholanolone - 2-year ban until 18.02.2015Very short two years (22.01.2014 - 18.02.2015) reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:42Parastoo Bastidehkharghani (Iran)Methylhexaneamine - 2-year ban reduced to 9 months (Substantial assistance to anti-doping organization) reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:46Vahid Ghaffari (Iran)EPO - 2-year ban until 11.07.2016 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:52Adriana Rojas Cubero (Costa Rica)Clostebol - sanction: Copa Maya 2014 only reageer retweet
Marginale rugwind, waarschijnlijk..twitter:ammattipyoraily twitterde op donderdag 12-03-2015 om 18:17:46#ParisNice, Stage 4. Croix de Chaubouret (last 10.00 km). Porte/Thomas 2 min 20 sec faster than Landis/Vila in 2006. reageer retweet
Ik moest gister echt direct hier aan denken.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:41 schreef PippenScottie het volgende:
Gelukkig dopen alleen de pro-conti renners.
Pro Tour is brandschoon:Marginale rugwind, waarschijnlijk..twitter:ammattipyoraily twitterde op donderdag 12-03-2015 om 18:17:46#ParisNice, Stage 4. Croix de Chaubouret (last 10.00 km). Porte/Thomas 2 min 20 sec faster than Landis/Vila in 2006. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
Geraint Thomas heeft sindskort een Wattagemeter, gewoon berekend hoeveel meer vermogen hij moet trappen. Zo werkt wetenschap.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:41 schreef PippenScottie het volgende:
Gelukkig dopen alleen de pro-conti renners.
Pro Tour is brandschoon:Marginale rugwind, waarschijnlijk..twitter:ammattipyoraily twitterde op donderdag 12-03-2015 om 18:17:46#ParisNice, Stage 4. Croix de Chaubouret (last 10.00 km). Porte/Thomas 2 min 20 sec faster than Landis/Vila in 2006. reageer retweet
dit zijn gewoon bans van 2 jaar terug en alweer afgelopen???quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:38 schreef PippenScottie het volgende:
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:12Six athletes added to the @UCI_cycling 💉 Anti-Doping Rule Violations .pdfhttp://t.co/tGt2lJ63G1 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:20Marlon Pérez Arango (Colombia)Sibutramine, GW501516 - 2-year ban until 23.04.2015 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:25Mahmoud Parash (Iran)Methylhexaneamine - 18-month ban until 22.04.2015 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:31Luis Largo (Colombia)19-norandrosterone, noretiocholanolone - 2-year ban until 18.02.2015Very short two years (22.01.2014 - 18.02.2015) reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:42Parastoo Bastidehkharghani (Iran)Methylhexaneamine - 2-year ban reduced to 9 months (Substantial assistance to anti-doping organization) reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:46Vahid Ghaffari (Iran)EPO - 2-year ban until 11.07.2016 reageer retweet
twitter:Spitinthesoup twitterde op donderdag 12-03-2015 om 12:22:52Adriana Rojas Cubero (Costa Rica)Clostebol - sanction: Copa Maya 2014 only reageer retweet
die meter is voor dat motortje. hoeveel vermogen erbij moet.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 13:19 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Geraint Thomas heeft sindskort een Wattagemeter, gewoon berekend hoeveel meer vermogen hij moet trappen. Zo werkt wetenschap.
Gewoon het zoveelste Britse klimtalent van de laatste jaren, niks meer aan doen!
Dit wordt dit jaar trouwens wel echt genieten, volgens mij gaan er een paar echt full-retard overal vliegsn.
Het is een update van de sanctie PDF. Deze renners stonden er schijnbaar nog niet eerder op.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 17:03 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dit zijn gewoon bans van 2 jaar terug en alweer afgelopen???
quote:Dimitri Sedoun is nog steeds ploegleider bij Astana. Hij is op dit moment actief in de Ronde van Langkawi. En dat is opmerkelijk te noemen. Eind vorig jaar zette de Kazachse wielerfederatie Dimitri Sedoun aan de kant. Hij was de baas van de opleidingsploeg van Astana en moest het veld ruimen vanwege de reeks aan dopinggevallen binnen de belofteploeg. In korte tijd werden daar drie renners betrapt. Sedoun werd daarvoor mede verantwoordelijk gehouden.
Op papier zijn de opleidingsploeg van Astana en de profploeg twee gescheiden werelden. Maar die grens is lastig te bepalen, omdat Aleksander Vinokoerov, de baas van het grote Astana, wel besloot de opleidingsploeg tijdelijk te schorsen.
Astana ontkende vorig jaar dat Sedoun ook actief was bij de profploeg, maar op de website van de ploeg stond Sedoun wel afgebeeld onder het kopje 'personeel'. Tijdens de voorbereidingen op het huidige seizoen, gaf kopman Vincenzo Nibali nog toe aan Cyclingnews.com dat Sedoun weg was bij de ploeg. Dat blijkt nu dus toch anders te liggen.
Blijkbaar is 't te veel gevraagd om al die dopingreglementen gewoon even op elkaar af te stemmen. Nee, liever een vaag middengebied, dan kan je nog steeds je zin doen.quote:Jan-Pieter de Vlieger: 'Geen zwaard van Damocles voor Van Avermaet en Meeusen'
Tom Meeusen verliet op vrijdag de dertiende gefrustreerd de gebouwen van de Belgische wielerbond. Greg Van Avermaet reed net geen duizend kilometer verderop in Arezzo juichend over de streep. Neemt niet weg dat ze de komende weken precies voor hetzelfde probleem staan: de dopingzaak rond dokter Chris Mertens bepaalt hun toekomst als wielrenner.
Een zwaard van Damocles? Dat valt nog te bezien. De tenlastelegging lijkt elke dag aan gewicht te verliezen. Dokter Mertens heette aanvankelijk ‘ozondokter’, maar alvast bij Van Avermaet en Meeusen is van die verboden praktijk geen sprake. Alleen Bart Wellens moet zich voor ozontherapie verantwoorden.
Maar verrassing van de dag gisteren: de zogenaamde no needle policy – lang gezien als de hoeksteen van het hele dossier – is plots niet meer van tel. De renners hebben daar mogelijk wel tegen gezondigd, maar procureur Jaak Fransen gaat er in zijn strafvordering toch aan voorbij. De verklaring is technisch: de disciplinaire commissie moet zich beroepen op de wetgeving van de Vlaamse Gemeenschap. Die volgt de Wada-Code, en daarin staat het verbod op naalden niet vermeld. No needle is een zogenaamde medical rule van de UCI, een intern reglement zeg maar. Als de disciplinaire commissie op basis daarvan (ver)oordeelt, stort ze zich in juridisch drijfzand. Een oefening waar de procureur dus voor past.
Geen ozon en geen no needle-inbreuk voor Meeusen en Van Avermaet. Wat blijft er dan nog over? Vaminolact en cortisone. Maar geen van beide is honderd procent doping. Het is alweer aan procureur Fransen om aan te tonen dat de renners de producten in verboden dosissen of zonder voorschrift hebben genomen.
Stijn Debaene, de advocaat van Meeusen, stemde gisteren gretig in met een open zitting, vrij toegankelijk voor pers en publiek. Hij lijkt zich alvast weinig zorgen te maken over het groots aangekondigde dopingdossier tegen zijn cliënt. Het bewuste zwaard van Damocles lijkt maar een zwaardje. Aardappelmesje kan ook.
Absolutie zonder biechten voor Van Avermaet en Meeusen? Neen, daarvoor hebben ze zich te duidelijk bezondigd aan overmedicalisering, een aanhoudende plaag in het peloton. Hun gebruik-misbruik zit in de grijze zone van de farmacologie. Probleem is dat er inzake strafmaat geen grijze zone bestaat. Het wordt straks alles of niets: vrijspraak of twee jaar effectief. Geen van beide lijkt hier echt proportioneel.
Zulk soort dingen, daar word je toch gewoon doodmoe van...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:49 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Blijkbaar is 't te veel gevraagd om al die dopingreglementen gewoon even op elkaar af te stemmen. Nee, liever een vaag middengebied, dan kan je nog steeds je zin doen.
quote:Op maandag 16 maart 2015 22:12 schreef rubbereend het volgende:
Russische zwemmer Melnikov 2 jaar geschorst
niks aan de hand in Rusland
quote:"But the sport has changed so much and if you have the right people like Tim Kerrison telling you to swim, I take their word for it."
Die had Landis ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:16 schreef TargaFlorio het volgende:
Die slechte dagen maakt Porte inderdaad nog wel geloofwaardig.
Nee, als je dat wilt onderzoeken zul je veel specifieker moeten zijn. Als je wisselvalligheid wilt onderzoeken binnen een seizoen, moet je ook andere zaken (zoals belang, motivatie, trainingswedstrijden en vorm (en wat is vorm?)) moeten meenemen. Als je wisselvalligheid binnen een koers wilt onderzoeken, zul je andere factoren (pech, hongerklop, etc.) moeten uitsluiten.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:38 schreef OProg het volgende:
Als de afgelopen twintig jaar 1 ding wel hebben bewezen is dat het type presteren ook niks zegt. Want zowel de meest wisselvallige als de meest constante renners zijn gepakt.
18 March 2015 - London, ENGLAND - The Tennis Anti-Doping Programme (the "Programme") and the United States Anti-Doping Agency ("USADA") jointly announced today that Wayne Odesnik has committed a second Anti-Doping Rule Violation.quote:Op woensdag 18 maart 2015 17:30 schreef heywoodu het volgende:
Doei
Tennisser Odesnik 15 jaar geschorst vanwege doping
Bij dat soort atletes ben ik nog geneigd te geloven dat ze gewoon blind alles volgen en innemen wat hun entourage hun voorschrijft of geeft ...quote:Op woensdag 18 maart 2015 23:12 schreef The_Undertone het volgende:
http://sporza.be/cm/sporza/atletiek/1.2275800
Amantle Montsho liep tegen de lamp tijdens de Commonwealth Games in Glasgow, waar ze vierde werd. Zowel het A-staal als het B-staal leverde een positief resultaat op.
De atlete schreeuwt haar onschuld uit en kondigt aan in beroep te zullen gaan.
Ik ben geneigd haar te geloven
Nice try.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:13 schreef Klopkoek het volgende:
Dat Mollema het zo goed doet, en Poels, zegt wel veel over wat voor prutsers de Nederlanders waren op dopinggebied...
Tot nu toe doen ze beide niets wat ze niet daarvoor al hebben gepresteerd.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:13 schreef Klopkoek het volgende:
Dat Mollema het zo goed doet, en Poels, zegt wel veel over wat voor prutsers de Nederlanders waren op dopinggebied...
Dit is wat hij zegt:quote:Op vrijdag 20 maart 2015 22:33 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Tot nu toe doen ze beide niets wat ze niet daarvoor al hebben gepresteerd.
Sowieso begint Vacansoleil er steeds schever uit te zien in retrospect. Een ontketende Johnny Testostoronny in de Vuelta 2009 onder bezielende leiding van EPO voorvechter Dr Peter Janssen. De Vuelta van Wout in 2011 tegen die andere opgevoerde brommers, de Tirreno 2012 waar Johnny nog gewoon 4de werd, 2012 Parijs Nice van Ut Beest en niet te vergeten de Giro 2012 van De Gendt. Best een lollerploegje was het.
Ik zou ook niet willen zeggen dat Nederlandse teams minder doping gebruiken, alleen dat het enorme prutsers lijken te zijn. Blijkbaar moet je voor de optimale trainingsleer en sportwetenschap naar het buitenland.quote:Mollema maakte dit seizoen de overstap van de voormalige Belkin-ploeg naar Trek Factory Racing, waar hij onder anderen rijdt met Cancellara, Fränk Schleck en Haimar Zubeldia. De renner zegt daar nu al de vruchten van te plukken. "Ik denk dat ik een stap heb gezet ten opzichte van vorig jaar. Ik ben blij dat het er nu uit komt."
Dat denk ik sowieso ja, heb niet bepaald een hoge pet op van de begeleiding bij Lotto Jumbo.quote:Blijkbaar moet je voor de optimale trainingsleer en sportwetenschap naar het buitenland.
Ook eentje dood gevonden, al zal ie wel niet bij de ploeg hebben gezeten die gepakt is.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 22:21 schreef heywoodu het volgende:
Nagenoeg volledige Bulgaarse gewichthefploeg betrapt op doping
Die zat in elk geval niet bij die groep, volgens mij is hij ook al lang niet meer actief geweest.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 16:58 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ook eentje dood gevonden, al zal ie wel niet bij de ploeg hebben gezeten die gepakt is.
http://nos.nl/artikel/202(...)ev-35-overleden.html
Proest.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:09 schreef koloskabouter het volgende:
Ik heb eigenlijk niet zoveel moeite met Porte. Komt niet helemaal uit het niets
Alleen heeft Mollema nog nooit een mutantenprestatie laten zien. Kan wel goed aanklampen maar hij rijdt niet even de wereldtop uit zijn wiel als Porte op een goede dag kan doen.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 18:33 schreef koloskabouter het volgende:
[..]
Het is echt niet zo vreselijk anders dan de opkomst van een Mollema.
Juist bij wielrennen heb ik die indruk totaal niet. Lijkt me eerder een gevalletje "het zit er niet meer in, doei."quote:
Ik wil er ook niet mijn hand voor in het vuur steken, maar ik weet gewoon niet hoe ik de prestaties van Porte op waarde moet schatten. Goed, hij is sneller dan Armstrong op deze beklimming. We hebben alleen echt geen idee wat de maat der dingen was, omdat de gehele Armstrong-generatie aan de spullen zat. Op zich vind ik het niet onlogisch dat men na ruim een decennium weer wat sneller is dan een voorganger, alleen weet je niet hoeveel het verschil zou moeten zijn. Je weet ook niet hoe strak Armstrong stond tijdens zijn trainingen (t.o.v. een Tour).quote:Op zaterdag 21 maart 2015 18:45 schreef Ericr het volgende:
[..]
Alleen heeft Mollema nog nooit een mutantenprestatie laten zien. Kan wel goed aanklampen maar hij rijdt niet even de wereldtop uit zijn wiel als Porte op een goede dag kan doen.
Porte zou overigens ook de recordtijd van Armstrong op de Col de la Madone verbroken hebben, overigens al in 2014. Maar ja was weer eens rugwind natuurlijk.
http://www.cyclingweekly.(...)-record-again-162797
Lijkt mij ook : gevalletje "zonder doping" ... Dekker is toch wel een voorbeeld van hoe groot het verschil bij een renner kan zijn tussen gedopeerd en niet (of minder) gedopeerd ...quote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:09 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Nee, hij is zonder doping niet veel meer.
Dat zit vooral tussen de oren. Dekker is nu bepaald niet het toonbeeld van een profquote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:12 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Lijkt mij ook : gevalletje "zonder doping" ... Dekker is toch wel een voorbeeld van hoe groot het verschil bij een renner kan zijn tussen gedopeerd en niet (of minder) gedopeerd ...
twitter:swimjos twitterde op maandag 23-03-2015 om 17:40:45Bij out of competition controle is Tae Hwan Park betrapt op gebruik van verboden middelen;OS kampioen 400 vrij 2008 is 1,5 jaar geschorst reageer retweet
"The past should stay in the past. All our athletes are clean now."quote:
quote:De Keniaanse marathonloper Joseph Mutinda is door het Amerikaanse antidopingagentschap USADA voor drie jaar geschorst. Voor de 40-jarige atleet betekent het wellicht het einde van zijn carrière.
In een persbericht meldt USADA dat Mutinda heeft toegegeven epo en een maskerend middel te hebben gebruikt. Hij is geschorst door het Amerikaanse antidopingagentschap omdat zijn thuisbasis in Santa Fe (New Mexico) ligt.
Alle uitslagen van de Keniaan sinds 15 december 2013 zijn geschrapt. Hij verliest dus ook zijn eindzege in de marathon van Austin in februari 2014. Die won hij in 2u14:16.
Mutinda is de volgende naam in een lange lijst van Kenianen die ontmaskerd zijn als dopingzondaars. Meer dan 35 van zijn landgenoten werden de voorbije maanden en jaren betrapt. Zo bleek marathonvedette Rita Jeptoo in september positief (op epo).
Beetje niets zeggend stuk eigenlijkquote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:11 schreef THEFXR het volgende:
Ram: 'De pakkans op doping is klein in het voetbal'
De Bundesliga is in de ban van het grootste dopingschandaal uit het Duitse voetbalgeschiedenis, in het wielerpeloton wordt anno 2015 nog altijd gesnoept. Doping is van alle tijden én alle sporten. Vreemd genoeg blijft de Eredivisie al jarenlang buiten schot. Is er geen probleem of sluiten we onze ogen? Herman Ram, directeur van de Nederlandse Dopingautoriteit, geeft antwoord. ‘Geef me dan concrete aanwijzingen!’
‘Doping hoort niet thuis in sport. Ik heb me er altijd tegen verzet. Als speler én als trainer.’ In het beklaagdenbankje zit Joachim Löw, bondscoach van wereldkampioen Duitsland. Aanleiding is een grootschalig onderzoek naar doping in de Bundesliga. Een onafhankelijke commissie toonde onlangs aan dat er in de jaren zeventig en tachtig structureel naar verboden middelen werd gegrepen bij SC Freiburg en VfB Stuttgart. Twee clubs waar Löw in die periode actief was als speler. De bondscoach ontkent elke vorm van betrokkenheid, net als zijn generatiegenoten. Toch vermoeden de onderzoekers dat er de komende jaren meer dopinggevallen aan het licht zullen komen. Het bewijs was nog nooit zo sterk.
Een week later verscheen een rapport van CIRC, een onafhankelijke dopingcommissie aangesteld door de wielerbond UCI, waarin valt te lezen dat wielrenners nog altijd dope ge-bruiken. Minder gestructureerd dan voorheen, maar het peloton blijkt allesbehalve schoon.
Elk land en elke sport hebben zo hun eigen dopingverhalen. Barry Hulshoff onthulde in 1973 al dat er verdachte pilletjes werden geslikt bij Ajax, Jan Peters zei enkele jaren later hetzelfde over Feyenoord. Er volgden verhalen over gedrogeerde WK-finales, het Juventus van midden jaren negentig en de apotheker van Real Sociedad. Inmiddels is het stil. Nooit horen we iets over te hoge bloedwaarden of een verdacht plasje in de Eredivisie. Mondiaal zoeken sporters de absolute grenzen van het toelaatbare op, maar onze voetbalcompetitie lijkt al jaren brandschoon.
De belangrijkste vraag: is het Nederlandse betaalde voetbal op dit moment dopingvrij?
‘Niemand kan beweren: mijn sport is dopingvrij. Helemaal niemand. Of het nu gaat om jeu de boules of voetbal. Wel merk ik dat er in de voetballerij, en dan voornamelijk onder journalisten, een enorme vraag is naar een verhaal. Dan hoor ik: Voetbal is zo’n grote sport. Er moet iets concreets zijn! Ik ga altijd terug naar de feiten. Als we spreken over doping in de voetballerij, dan gaat het voornamelijk over gevallen in het verleden. De jaren zeventig, tachtig. Diego Maradona die met drugsogen de camera inkijkt, het onderzoek naar Freiburg en Stuttgart. Over het hier en nu is niks bekend. En alles wordt uitermate goed gemonitord.’
dat stuk is een interview uit de vi, dit is slechts de inleiding, heb een beetje ervan gelezen en daarin zegt ram vooral dat er weinig getest wordt in het voetbal, gemiddeld 1x in de 6 jaar per spelerquote:
quote:Bondsparket vraagt twee jaar schorsing voor Tom Meeusen
Tom Meeusen hangt twee jaar schorsing boven het hoofd. De veldrijder van Telenet-Fidea moest donderdag bij de disciplinaire commissie van de wielerbond komen uitleggen waarom hij bij ‘ozondokter’ Chris Mertens te rade ging. Het bondsparket heeft nu twee jaar geëist.
Meeusen wordt verdacht van cortisonegebruik en er werden ook drie flacons Vaminolact gevonden in zijn camper. Het gaat bij de veldrijder dus niet om ozontherapie. Volgens Stijn Debaene, de advocaat van Meeusen, heeft het dossier weinig om het lijf en was het onderzoek van bedenkelijk niveau.
Dokter Mertens is de spil in de zogeheten ozonaffaire, waarin zo’n twintig sporters zich moeten verantwoorden. Het medicijn Vaminolact, veelal voorgeschreven voor baby’s, staat niet op de verboden lijst, maar een injectie van meer dan 50 milliliter in een tijdspanne van zes uur is wel verboden.
quote:‘De Bie stuurde Meeusen naar ozondokter’ maar bondscoach ontkent
Tom Meeusen was opgelucht dat er eindelijk vaart komt in het zogenaamde ‘ozondossier’ rond dokter Mertens uit Rotselaar. De renner wordt beschuldigd van dopinggebruik, maar stelt dat hem niets te verwijten valt en dat herhaalde hij ook voor de disciplinaire commissie. Zijn advocaat beweerde ook dat bondscoach Rudy De Bie aan Meeusen had aangeraden om naar dokter Mertens te gaan, maar dat ontkent De Bie met klem.
De renner van Telenet-Fidea leeft al drie jaar in onzekerheid en hoopt dat er nu snel een uitspraak valt. Hij liet vooral zijn advocaat het woord voeren en wilde zelf niet veel kwijt, maar stelde wel dat hij opgelucht is dat hij ‘nu eindelijk zijn zegje kon doen’.
Na het betoog van bondsprocureur Jaak Fransen tijdens de zitting was het de beurt aan de verdediging van Meeusen. De voorzitter van de commissie kwam evenwel tussen en stelde Meeusen persoonlijk de vraag waarom hij naar dokter Mertens ging, een dokter die toch niet meteen in de buurt woonde, meende de voorzitter. ‘Dat is niet onlogisch’, sprak Meeusen. ‘Ik had heel wat problemen met de sinussen en ben zo bij hem terechtgekomen. De dokter had een goede reputatie.’ Zonder namen te noemen evenwel wie hem de dokter had aangeraden.
‘Bondscoach stuurde Meeusen naar dokter Mertens’
Wat later verduidelijkte zijn advocaat dat Meeusen op aanraden van niet de minste personen naar de dokter trok. ‘Het was bondscoach Rudy De Bie die Mertens aanbeval’, sprak hij. Hij is een dokter met een goede reputatie, een vader voor zijn patiënten die altijd klaar stond voor hen.’
En dat illustreerde de advocaat met heel wat mailverkeer tussen Meeusen en Mertens om aan te tonen dat er niets mis was met zijn werkwijze. Zo vraagt Meeusen onder meer ‘of hij een dafalgan mag nemen’ of geeft hij aan dat zijn neusslijmen nog steeds geel zijn, enzovoort. Uiteindelijk verwijst Mertens hem ook door naar een specialist om zijn sinussen te laten behandelen.
‘Ik heb me nooit vragen gesteld bij die dokter’, sprak Meeusen kort na de zitting. ‘Ook mijn ploegleider Danny (De Bie) en Jos Smets kennen de dokter persoonlijk. Heel wat renners liepen bij hem langs omwille van zijn goede reputatie. Ik hoop nu vooral in dit dossier dat er snel een uitspraak valt, duidelijkheid komt. Voor mij is het heel moeilijk nu, nog altijd. Ik sport wel een beetje, maar ik train nog niet. Het einde van dit dossier is stilaan in zicht hoop ik en daar ben ik opgelucht over.’
De Bie: 'Ik raad geen dokters aan'
Bondscoach Rudy De Bie zit verveeld met de uitspraak van meester Stijn Debaene. 'Ik raad geen dokters aan', ontkent hij. 'De naam van dokter Mertens is ooit gevallen, maar ik zal nooit een renner aanraden om bij een bepaalde dokter op visite te gaan.'
'Ik vind het jammer dat mijn naam wordt genoemd in dit dossier', zegt hij, 'want ik raad geen dokters aan. Dat mag ook niet volgens de deontologische code van de Wielerbond. De naam van dokter Mertens is gevallen in gesprekken, dat ga ik niet ontkennen, maar die man had in die periode een uitstekende reputatie, van al die beschuldigingen was toen geen sprake. Dus zijn naam is gevallen, maar ik raad geen enkele renner aan welke dokter hij moet raadplegen. Het is aan de renner zelf om te beslissen door wie hij zich laat behandelen.'
Ook algemeen directeur van de KBWB ontkent
Na de zitting vertelde Meeusen ook heel eerlijk en zonder bijbedoelingen dat 'zoveel renners uit het peloton op bezoek gingen bij de dokter, net omwille van zijn goede reputatie'.
Hij vermeldde ook dat zijn ploegleider Danny De Bie en algemeen directeur van de KBWB Jos Smets de dokter persoonlijk kenden, zonder daarmee iets negatiefs te willen zeggen naar de Wielerbond toe, maar om aan te geven dat de dokter bekend was in het wielermilieu.
'Ik ken de dokter niet persoonlijk', reageert Smets. 'Dat klopt niet. Ik ben afkomstig van het dorp naast hem, de doktersfamilie is bekend en zijn praktijk ook, dus ik ken zijn naam, maar persoonlijk ken ik de dokter niet, ik was ook nooit patiënt bij hem en ik weet niet eens hoe hij er uitziet.'
lekker in beroep en hangende het beroep doorkoersen, dan zitten we alweer in meiquote:Op vrijdag 3 april 2015 12:35 schreef Ericr het volgende:
http://www.cyclingnews.co(...)urned-until-april-24
Uitstel dus voor Astana, kan Boom in ieder geval P-R nog rijden. Als na 24 april die kutploeg dan maar definitief opgeheven wordt.
21 op een totale bevolking van meer dan een miljard is natuurlijk niks.quote:21 Indiase gewichtheffers geschorst wegens dopinggebruik
Ook Indiase gewichtheffers blijken grootgebruikers als het gaat om verboden prestatiebevorderende middelen. De nationale federatie IWF heeft besloten ten minste drie afdelingen te schorsen nadat in de afgelopen periode liefst 21 atleten positief zijn bevonden bij een dopingtest.
De meeste gevallen komen uit Delhi, Punjab en Haryana.
Allen zijn volgens IWF-secretaris Chandrahas Rai voorlopig geschorst in afwachting van de contra-expertise. Als die hetzelfde resultaat oplevert, worden de boosdoeners voor vier jaar uitgesloten en hun coaches voor twee jaar. ''Niemand wordt gespaard'', zei Rai ferm.
De IWF en het Indiaas antidopingbureau voerden de controles uit tijdens vijf nationale toernooien, maar ook buiten de competitie om. Regionale trainingscentra met twee of meer positieve gevallen gaan voor twee jaar dicht.
Door: ANP
Niet gek dat ze óók met doping amateuristisch bezig zijn.quote:Op maandag 6 april 2015 19:55 schreef DeeBee het volgende:
Mooiste is dat India alsnog zo'n faal land is qua sportprestaties.
http://en.wikipedia.org/wiki/India_national_kabaddi_teamquote:Op maandag 6 april 2015 19:55 schreef DeeBee het volgende:
Mooiste is dat India alsnog zo'n faal land is qua sportprestaties.
Nog nooit van gehoord, Indische variant op korfbal qua niche sport waarin ze dan alles winnen.quote:Op maandag 6 april 2015 20:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/India_national_kabaddi_team
quote:Op maandag 6 april 2015 20:37 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord, Indische variant op korfbal qua niche sport waarin ze dan alles winnen.
Ik heb zo'n idee dat stootkracht een voordeel in in deze.quote:
Mo?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:45 schreef heywoodu het volgende:
Mogelijk een hele grote naam uit de atletiek gepakt (lange afstanden), even afwachten op wat meer officieel nieuws..
Langere afstandenquote:
De naam Paula Radcliffe gonst al een tijdje rond (twitter Race Radio).quote:Op woensdag 8 april 2015 11:45 schreef heywoodu het volgende:
Mogelijk een hele grote naam uit de atletiek gepakt (lange afstanden), even afwachten op wat meer officieel nieuws..
Maar die wordt sowieso niet bedoeld, tenzij ze van nationaliteit is gewisseldquote:Op woensdag 8 april 2015 11:58 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
De naam Paula Radcliffe gonst al een tijdje rond (twitter Race Radio).
Niemand kijkt op van weer een geschorste Kenyaan.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar die wordt sowieso niet bedoeld, tenzij ze van nationaliteit is gewisseld
Mijn hart maakte al een sprongetje, maar blijkbaar toch een marathonman. Al loopt hij die ook tegenwoordig natuurlijk... #believequote:
Zelfde sprinter die denkt dat 9.58 wel clean mogelijk is.Jamaicaanse sprintschool is in alle geledingen vuiler dan vuil maar de top dog zou dan wel schoon zijn. Sounds legit.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:30 schreef heywoodu het volgende:
Over Gatlin gesproken, prima stuk van een Britse sprinter over hem:
https://lambsenglish.word(...)spise-justin-gatlin/
quote:Dopingzaak Tom Meeusen wordt juridisch steekspel
Bondsprocureur Jaak Fransen beschuldigt Tom Meeusen (Telenet-Fidea) ervan dat de veldrijder voor de start van wedstrijden het geneesmiddel Vaminolact in combinatie met wellicht nog andere producten toegediend kreeg. Dinsdag 28 april volgt de uitspraak in de zaak.
Vorige week vond het eerste deel van de zitting van de Disciplinaire Commissie in de gebouwen van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWB) plaats. De bondsprocureur beschuldigde Meeusen toen van dopingpraktijken en vroeg een schorsing van 24 maanden voor de veldrijder, alsook een geldboete van 28.500 euro en een schrapping van zijn resultaten in 2012. Volgens de bondsprocureur is er in het dossier sprake van ‘het zich niet onthouden te hebben van dopingpraktijken, meer bepaald door het bezit en gebruik van verboden producten en/of het bezit en de toepassing van verboden methoden’.
Vaminolact
Het tweede deel van de zitting vond vandaag plaats. Wat betreft het gebruik van Vaminolact, een aminozurenoplossing waarbij de samenstelling gebaseerd is op de aminozurensamenstelling van moedermelk, is er volgens de bondsprocureur veel meer aan de hand dan de verdediging laat uitschijnen. Meeusen zou Vaminolact gebruikt hebben om wedstrijden te preparen en dat wellicht in combinatie met andere producten, zoals cortisonen en adrenaline. ‘De bewijslast is van dien aard dat voor mij de feiten bewezen zijn’, aldus Fransen. ‘Er zijn geen harde bewijzen, er is immers geen positieve vaststelling bij de renner geweest. Maar er zijn wel elementen die de wenkbrauwen doen fronsen. We hebben het hier over vermeldingen in de agenda van dokter Mertens, die tevens voor de wedstrijd al aanwezig was. Uit het mailverkeer is gebleken dat ze wisten dat ze met foute zaken bezig waren en die e-mails stellen de geloofwaardigheid van de arts in twijfel. Ook de renner speelt de vermoorde onschuld, maar vergeet wel dat er gespoten is. Tot slot zijn er ook flacons teruggevonden. Ik heb vorige week een schorsing van twee jaar gevorderd en dat is volgens mij voldoende. Het is de minimumstraf, want het reglement laat mij toe om vier jaar te eisen. Het uiteindelijke oordeel zal van de interpretatie van de commissie afhangen.’
Maag- en darmproblemen
Volgens de verdediging van Tom Meeusen werd Vaminolact enkel in kleine hoeveelheden gebruikt om maag-en darmproblemen bij de veldrijder te behandelen als onderdeel van de recuperatie en daardoor is er volgens hen geen sprake van ‘preparatie’. Zij vragen de vrijspraak en het werd dan ook een juridisch steekspel tussen beide kampen.
‘Het zijn ernstige beschuldigingen, maar dan moet de bondsprocureur ook met ernstige bewijzen voor de dag komen’, ging meester Stijn Debaene zijn pleidooi van start. ‘Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat de beschuldigde zijn onschuld moet aantonen. Insinuaties weerleggen is erg moeilijk. De beschuldigingen die nu worden aangehaald, komen uit de verklaringen die de renner zelf heeft afgelegd tijdens het onderzoek, waaraan Tom Meeusen altijd heeft meegewerkt. Mijn cliënt heeft toen verteld dat hij Vaminolact kreeg ingespoten, maar het ging hier slechts om een kleine hoeveelheid, terwijl de bondsprocureur hem nu wil laten veroordelen voor het gebruik van meer dan vijftig milliliter en daar geen bewijzen voor heeft.’
Foute interpretatie
De advocaat had nog meer argumenten. ‘De bondsprocureur interpreteert het antidopingreglement van het WADA (Wereldantidopingagentschap, red) niet correct. Het intraveneus toedienen van een product is enkel strafbaar als er sprake is van chemische en fysieke manipulatie, dus om bloedparameters te manipuleren. Dat is bij Vaminolact zeker niet het geval. Meeusen kreeg na de wedstrijd een inspuiting als onderdeel van de recuperatie. Hij wist ook helemaal niet dat hij in overtreding was, want hij kocht het product gewoon in de dorpsapotheek in Essen. Tijdens de huiszoeking eind 2012 in de camper van Meeusen werden er drie flacons gevonden, maar het bezit van het product kan niet bestraft worden omdat het mogelijk op toegelaten wijze gebruikt wordt. Tot slot is Vaminolact ook geen dopingmaskerend middel, want het verdikt het bloed in plaats van het te verdunnen.’
In de zaak rond ‘ozondokter’ Chris Mertens uit Rotselaar moeten nog twee andere renners voor de commissie verschijnen. Greg Van Avermaet op 16 april en de intussen gestopte Bart Wellens op 4 juni.
quote:‘Onschuldige’ Kreuziger riskeert vier jaar schorsing en 770.000 euro boete
Het Internationaal Sporttribunaal (TAS) in Lausanne zal op 10 juni de case van Roman Kreuziger behandelen. De renner van Tinkoff-Saxo wordt verdacht van dopingpraktijken omdat er afwijkende bloedwaarden bij hem werden vastgesteld in 2011 en 2012 toen hij voor Astana reed.
De Tsjech werd in september vrijgesproken door het Tsjechisch olympisch comité, maar de UCI en het WADA gingen daartegen in beroep. Die zaak wordt nu in juni behandeld. Dat staat te lezen op de website van het TAS. De UCI vraagt de renner een schorsing op te leggen van 2 tot 4 jaar, plus een boete van 770.000 euro, exclusief rechtbankkosten.
Kreuziger schreeuwt intussen al maanden zijn onschuld uit en maakte een speciale website aan om aan te tonen dat hij recht in zijn schoenen staat. Die site staat online sinds eind november. Hij publiceerde er eerder al zijn biologisch paspoort in januari nog de uitslag van een leugendetectortest die hij met glans had doorstaan.
Kreuziger hoopte zo snel mogelijk gehoord te worden door het TAS, liefst voor de Giro, maar dat is dus niet het geval. Sinds oktober staat hij niet langer op non-actief en koerst hij opnieuw. Zo reed hij onder meer dit jaar de Ronde van Oman en Tirreno-Adriatico, waar hij tiende werd in het eindklassement. Nu bereidt hij zich voor op de Amstel Gold Race (die hij won in 2013) en wordt verwacht dat hij ook in de Giro van de partij zal zijn om Alberto Contador bij te staan.
twitter:mvangramberen twitterde op donderdag 16-04-2015 om 11:40:05Bondsprocureur vraagt 2 jaar schorsing en 262.500 euro boete voor @GregVanAvermaet #ozondokter http://t.co/KTmPGkzfHs reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |