http://www.telegraaf.nl/b(...)eist_luxe_cel__.htmlquote:Moordenaar juwelier Stratmann wil luxe cel niet kwijt
VEENHUIZEN -
Sandro G., de man die op gewetenloze wijze de Haagse juwelier Stratmann doodschoot, stapt naar de rechter omdat hij zijn luxe cel niet wil inruilen voor een normale gevangenis.
De moordenaar zit op een afdeling voor langgestraften in Veenhuizen, maar moet misschien plaatsmaken voor gedetineerden uit Noorwegen. Hij wil zijn luxe cel met allerlei privileges echter niet opgeven, meldt Omroep West.
G. werd eind 2013 in hoger beroep tot 10 jaar cel veroordeeld voor de fatale overval op de Haagse juwelier Ruud Stratmann in april 2012. Medeovervaller Ziya B. kreeg 8 jaar celstraf opgelegd
Hobbyruimte
Criminelen die veroordeeld worden tot een celstraf van 10 jaar tot levenslang komen op deze afdeling in de Drentse gevangenis terecht. Op de afdeling, die niet oogt als een gevangenis, mogen gedetineerden zelf koken, groenten telen, kippen houden en minimaal twee uur per dag luchten op een landelijk ogende luchtplaats. Daarnaast hebben ze toegang tot een recreatieruimte en een hobbyruimte.
En daar blijft het niet bij. Volgens Omroep West hebben alle criminelen een eigen televisie met 55 zenders in hun cel, een aangenaam uitzicht en ze mogen zelf de kleur van één muur in de cel bepalen.
Verhuizen
Dat riante gevangenisleven dreigen G. en zijn medebewoners op de luxe afdeling nu kwijt te raken. Om plaats te maken voor Noorse gevangenen, die hier waarschijnlijk worden opgevangen omdat in Noorwegen een cellentekort is, moeten ze verhuizen naar een 'gewone' gevangenis. Om dat te voorkomen is G. samen met een aantal andere gedetineerden naar de rechter gestapt. Het kort geding dient vrijdag.
Volgens advocaat Cremers, die enkele gedetineerden vertegenwoordigt, hebben de langgestrafte gevangenen overigens gewoon recht op de extra faciliteiten en privileges. ,,Voor gevangenen die een zéér lange straf uitzitten of levenslang hebben gekregen is het door Europa geregeld dat zijn in een woonomgeving verblijven", vertelt hij aan de regionale publieke omroep.
Inderdaad. Liever gooien we ze allemaal 15 jaar in de isoleer, zodat ze daarna weer gewoon normaal kunnen functioneren in onze maatschappij.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
Dit is toch werkelijk waar niet normaal zeg . Dit land is het echt kwijt. Ze krijgen verdomme meer luxe dan mensen in een verzorgingstehuis.
quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Inderdaad. Liever gooien we ze allemaal 15 jaar in de isoleer, zodat ze daarna weer gewoon normaal kunnen functioneren in onze maatschappij.
Die mensen in de bijstand kunnen toch gewoon gaan werken?quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
[..]. Dat is toch ook een ander uiterste man. Maar luchten, tv-zenders, een moestuin etc. Er zijn mensen in de bijstand die het minder hebben, dat kan toch niet kloppen?
Jij snapt er echt niks van he?quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Die mensen in de bijstand kunnen toch gewoon gaan werken?
De mensen die in de gevangenis zitten hadden zich toch gewoon aan de wet kunnen houden?quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Jezus manquote:Op donderdag 19 februari 2015 12:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hoezo weer eigenlijk? Want volgens mij functioneerde deze gast voor zijn straf juist helemaal niet normaal.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Inderdaad. Liever gooien we ze allemaal 15 jaar in de isoleer, zodat ze daarna weer gewoon normaal kunnen functioneren in onze maatschappij.
Verder niet op reageren. Ik ken maar weinig mensen die in zo weinig woorden blijk geven van totale onnozelheid.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:46 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hoezo weer eigenlijk? Want volgens mij functioneerde deze gast voor zijn straf juist helemaal niet normaal.
Ze kunnen beter een moord plegen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Hij heeft het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan. Als hem daadwerkelijk die luxere cel toegewezen wordt dan pas zou je daarover kunnen klagen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)eist_luxe_cel__.html
Dit is toch werkelijk waar niet normaal zeg. Dit land is het echt kwijt. Ze krijgen verdomme meer luxe dan mensen in een verzorgingstehuis.
Het is van den zotte dat dit soort luxe bestaat voor criminelen en moordenaars zoals deze cultuurverrijker.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hij heeft het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan. Als hem daadwerkelijk die luxere cel toegewezen wordt dan pas zou je daarover kunnen klagen.
Want je moet je niet focussen op rehabilitatie? Lekker zoals in Amerika iedereen laten creperen zodat ze als ze vrij zijn een normaal leven op kunnen bouwen. Oh wacht..quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:51 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Het is van den zotte dat dit soort luxe bestaat voor criminelen en moordenaars zoals deze cultuurverrijker.
Je kan dus beter 10 krijgen dan 9 jaar.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
Criminelen die veroordeeld worden tot een celstraf van 10 jaar tot levenslang komen op deze afdeling in de Drentse gevangenis terecht
Waar dan ?? Alsof de banen voor het oprapen liggen. Daarnaast werken mensen in de bijstand tegenwoordig ook. In bijna alle gemeentes worden ze aan het werk gezet zonder loon maar slechts met behoud van uitkering. Moderne slavenarbeid.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom niet? Als het helpt mensen een nieuwe kans te geven is dat toch goed. Maar jij ziet liever jouw sadistische haatgevoelen geuit worden op die lui zodat jij tevreden thuis kan zitten?quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
[..]. Dat is toch ook een ander uiterste man. Maar luchten, tv-zenders, een moestuin etc. Er zijn mensen in de bijstand die het minder hebben, dat kan toch niet kloppen?
hey komop onze belastincenten moeten ergens naartoe hequote:Op donderdag 19 februari 2015 12:51 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Het is van den zotte dat dit soort luxe bestaat voor criminelen en moordenaars zoals deze cultuurverrijker.
Het is gewoon een verplichting bij langdurige detentie.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
Dit is toch werkelijk waar niet normaal zeg. Dit land is het echt kwijt. Ze krijgen verdomme meer luxe dan mensen in een verzorgingstehuis.
Heeft vast een poos normaal gefunctioneerd.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:46 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hoezo weer eigenlijk? Want volgens mij functioneerde deze gast voor zijn straf juist helemaal niet normaal.
Klopt, maar schijnbaar hadden ze daar moeite mee, kan je ze toch gewoon helpen, net zoals het UWV mensen helpt die eigenlijk geen zin hebben om aan de slag te gaan.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:44 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De mensen die in de gevangenis zitten hadden zich toch gewoon aan de wet kunnen houden?
quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Want je moet je niet focussen op rehabilitatie? Lekker zoals in Amerika iedereen laten creperen zodat ze als ze vrij zijn een normaal leven op kunnen bouwen. Oh wacht..
Dit soort mensen een nieuwe kans geven? In welke sprookjeswereld leef jij? Iedereen krijgt een kans en met een simpele overtreding of diefstal van een mars vind ik dat prima. Als je gewoon koelbloedig iemand doodschiet omdat je te lui bent om te werken dan hoef je van mij geen tweede kans te krijgen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom niet? Als het helpt mensen een nieuwe kans te geven is dat toch goed. Maar jij ziet liever jouw sadistische haatgevoelen geuit worden op die lui zodat jij tevreden thuis kan zitten?
Ik denk dat die gevangenen graag willen ruilen met mensen in de bijstand en andersom niet...quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
Maar die krijgt hij wel als hij straks vrij komt dus wat jij vind is niet zo relevant. Nogmaals, wat moet er dan gebeuren? Een mindere behandeling zodat de kans nog groter is dat hij of anderen weer in de fout gaan? Je draait er nu wat omheen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:56 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
[..]
Dit soort mensen een nieuwe kans geven? In welke sprookjeswereld leef jij? Iedereen krijgt een kans en met een simpele overtreding of diefstal van een mars vind ik dat prima. Als je gewoon koelbloedig iemand doodschiet omdat je te lui bent om te werken dan hoef je van mij geen tweede kans te krijgen.
Daar had deze jongen voor kunnen kiezen, maar hij koos voor een andere weg. En in plaats van gestraft te worden word hij nu beloond.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat die gevangenen graag willen ruilen met mensen in de bijstand en andersom niet...
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:58 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Daar had deze jongen voor kunnen kiezen, maar hij koos voor een andere weg. En in plaats van gestraft te worden word hij nu beloond.
Ik vind dit altijd wel grappig. Als hier een post voorbij komt van iemand met drank op die een dodelijk ongeluk veroorzaakt dan is het moord en brand en moet zo iemand altijd jaren worden opgesloten en nooit meer een rijbewijs krijgen. Gaat het om een moordenaar dan moeten we wat medelijden hebben.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:57 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Maar die krijgt hij wel als hij straks vrij komt dus wat jij vind is niet zo relevant. Nogmaals, wat moet er dan gebeuren? Een mindere behandeling zodat de kans nog groter is dat hij of anderen weer in de fout gaan? Je draait er nu wat omheen.
Je suggereert dat hij beter af is en dat is gewoon aantoonbaar onzin.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:58 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Daar had deze jongen voor kunnen kiezen, maar hij koos voor een andere weg. En in plaats van gestraft te worden word hij nu beloond.
Hoe is de mening van anderen relevant voor mijn mening? Je draait er wat omheen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:59 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd wel grappig. Als hier een post voorbij komt van iemand met drank op die een dodelijk ongeluk veroorzaakt dan is het moord en brand en moet zo iemand altijd jaren worden opgesloten en nooit meer een rijbewijs krijgen. Gaat het om een moordenaar dan moeten we wat medelijden hebben.
Ik zit liever in de bijstand met vrijheid dan in deze "luxe" cel.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:44 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Jij snapt er echt niks van he?
Dat zijn nou echt dingen waar anderen hun hele leven van lopen te dromen: Jouw grootste wens gaat in vervulling, je mag van één muur bepalen welke kleur die krijgt.quote:Op de afdeling, die niet oogt als een gevangenis, mogen gedetineerden zelf koken, groenten telen, kippen houden en minimaal twee uur per dag luchten op een landelijk ogende luchtplaats. Daarnaast hebben ze toegang tot een recreatieruimte en een hobbyruimte.
En daar blijft het niet bij. Volgens Omroep West hebben alle criminelen een eigen televisie met 55 zenders in hun cel, een aangenaam uitzicht en ze mogen zelf de kleur van één muur in de cel bepalen.
Is toch zo.quote:
Ja, met dergelijke voorzieningen vraag je gewoon om recidiverende criminelen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 13:02 schreef Perrin het volgende:
Er is een reden waarom gevangenisstraf gevangenisstraf heet.
Dit blijven altijd wel wat bijzondere vergelijkingen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:59 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd wel grappig. Als hier een post voorbij komt van iemand met drank op die een dodelijk ongeluk veroorzaakt dan is het moord en brand en moet zo iemand altijd jaren worden opgesloten en nooit meer een rijbewijs krijgen. Gaat het om een moordenaar dan moeten we wat medelijden hebben.
55 zenders is tegenwoordig een basispakket volgens mij...quote:
Er zijn nog opties buiten kabel.quote:Op donderdag 19 februari 2015 13:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
55 zenders is tegenwoordig een basispakket volgens mij...
Dus jij wil moeilijk doen om ze minder zenders te geven? Dat is een beetje idioot, niet?quote:Op donderdag 19 februari 2015 13:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Er zijn nog opties buiten kabel.
quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
de afdeling, die niet oogt als een gevangenis, mogen gedetineerden zelf koken, groenten telen, kippen houden en minimaal twee uur per dag luchten op een landelijk ogende luchtplaats. Daarnaast hebben ze toegang tot een recreatieruimte en een hobbyruimte.
Dat de gemiddelde bejaarde het slechter heeft, heeft vrij weinig met geld te maken.quote:Op donderdag 19 februari 2015 15:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ze hebben het beter dan de gemiddelde bejaarde.
Beter dat ze die pot geld hier achterlaten en onze overcapaciteit benutten dan dat ze het geld in eigen land houden toch?quote:Op donderdag 19 februari 2015 15:16 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Niemand struikelt er over dat wij Noorweegse gevangenen moeten gaan faciliteren? Noorwegen zit op een pot met geld, laat ze maar een nieuwe jail bouwen.
Die luxe is btw ook belachelijk, maar daar is het Nederland voor.
We hebben dus geen overcapaciteit als het gaat om deze voorzieningen...quote:Op donderdag 19 februari 2015 16:05 schreef chefpapier het volgende:
[..]
Beter dat ze die pot geld hier achterlaten en onze overcapaciteit benutten dan dat ze het geld in eigen land houden toch?
"The degree of civilization in a society can bequote:Op donderdag 19 februari 2015 12:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Er is blijkbaar besloten dat dat geen belemmering vormt om de Noorse gevangenen toch hierheen te halen ten koste van de luxe die Nederlandse gevangenen momenteel genieten. Deze gevangene vecht dit nu aan, een rechter zal hier uitspraak over doen, prima situatie.quote:Op donderdag 19 februari 2015 16:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
We hebben dus geen overcapaciteit als het gaat om deze voorzieningen...
Er is besloten om wet en regelgeving aan de kant te schuiven voor ordinair geld binnen harken. Dat jij je geen zorgen maakt om een onbetrouwbare overheid is prima, maar ik vind dat pas echt verontrustend.quote:Op donderdag 19 februari 2015 16:59 schreef chefpapier het volgende:
[..]
Er is blijkbaar besloten dat dat geen belemmering vormt om de Noorse gevangenen toch hierheen te halen ten koste van de luxe die Nederlandse gevangenen momenteel genieten. Deze gevangene vecht dit nu aan, een rechter zal hier uitspraak over doen, prima situatie.
Precies!quote:Op donderdag 19 februari 2015 17:13 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het iedere keer weer knap hoe mensen demente bejaarden die hun eigen kinderen niet eens meer kennen vergelijken met gevangenen. Al zou er iemand de hele dag meelopen met die dementen dan nog zouden ze de urine langs de benen hebben lopen. Ik gok dat als de gevangen mochten kiezen tussen het kutste verzorgingstehuis van Nederland of deze prachtige gevangenis als woonruimte dat ze liever voor het verzorgingstehuis gingen. Ook de vergelijking met de bijstand is compleet idioot. Als het waar zou zijn dat de gevangenis beter was, dan zouden bijstanders massaal winkels beroven en expres gepakt worden.
Het is verontrustend dat ambtenaren die hier over beslissen wellicht niet voldoende kennis hebben over bestaande wet- en regelgeving, het is een prima situatie dat elke burger het recht en de mogelijkheid heeft dergelijke besluiten aan te vechten bij een rechter.quote:Op donderdag 19 februari 2015 17:02 schreef DS4 het volgende:
om wet en regelgeving aan de kant te schuiven voor ordinair geld binnen harken. Dat jij je geen zorgen maakt om een onbetrouwbare overheid is prima, maar ik vind dat pas echt verontrustend.
Zoveel luxe heb ik niet gelezen...quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:13 schreef chefpapier het volgende:
Verder vraag ik me sterk af of alle luxe die in dit artikel beschreven word ook verplicht is om een woonomgeving te kunnen bieden, ik zie alleen de bewering van een advocaat in dit artikel.
Vijf-en-vijftig zenders DS4, vijf-en-vijftig!quote:
Wat zeg je nu? Flatscreen?quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vijf-en-vijftig zenders DS4, vijf-en-vijftig!
God verhoede dat ze die ook nog op een flatscreen blijken te kijken, dan zijn de rapen helemaal gaar
Had die bejaarde maar wat harder moeten werken.quote:Op donderdag 19 februari 2015 15:12 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ze hebben het beter dan de gemiddelde bejaarde.
En omgekeerd denk ik ook niet dat een dementerende bejaarde erop zit te wachten dat de huishoudelijke hulp wordt ingeruild voor een moestuintje, een eigen keuken en een kleur op de muur.quote:Op donderdag 19 februari 2015 17:13 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het iedere keer weer knap hoe mensen demente bejaarden die hun eigen kinderen niet eens meer kennen vergelijken met gevangenen. Al zou er iemand de hele dag meelopen met die dementen dan nog zouden ze de urine langs de benen hebben lopen. Ik gok dat als de gevangen mochten kiezen tussen het kutste verzorgingstehuis van Nederland of deze prachtige gevangenis als woonruimte dat ze liever voor het verzorgingstehuis gingen. Ook de vergelijking met de bijstand is compleet idioot. Als het waar zou zijn dat de gevangenis beter was, dan zouden bijstanders massaal winkels beroven en expres gepakt worden.
Het is wel een recht. Ook gevangenen hebben mensenrechten.quote:Op donderdag 19 februari 2015 21:54 schreef Igen het volgende:
[..]
En omgekeerd denk ik ook niet dat een dementerende bejaarde erop zit te wachten dat de huishoudelijke hulp wordt ingeruild voor een moestuintje, een eigen keuken en een kleur op de muur.
Los daarvan is het natuurlijk wel van de gekke dat je gaat procederen om luxe in de cel te behouden - dat is nog altijd een gunst en geen recht, het is immers wel een gevangenis.
Nee, 55 TV-kanalen en muurverf naar keuze zijn geen mensenrecht. In andere gevangenissen krijg je dat ook niet. Dat is nou net het hele punt, dat deze gevangene blijkbaar denkt recht te hebben op meer dan andere gevangenen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 22:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is wel een recht. Ook gevangenen hebben mensenrechten.
Het lijkt mij aanzienlijk praktischer deze mensen te verplichten lessen te volgen. Gewoon een dagvullend lesprogramma inclusief gymles; net als bij kinderen - maar dan langer.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom niet? Als het helpt mensen een nieuwe kans te geven is dat toch goed. Maar jij ziet liever jouw sadistische haatgevoelen geuit worden op die lui zodat jij tevreden thuis kan zitten?
Luxe zegt niks over de inhoudelijke behandeling van de gedetineerden.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:57 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Maar die krijgt hij wel als hij straks vrij komt dus wat jij vind is niet zo relevant. Nogmaals, wat moet er dan gebeuren? Een mindere behandeling zodat de kans nog groter is dat hij of anderen weer in de fout gaan? Je draait er nu wat omheen.
Wanneer is een moestuin een mensenrecht en de mogelijkheid een kleur in je cel uit te zoeken?quote:Op donderdag 19 februari 2015 22:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is wel een recht. Ook gevangenen hebben mensenrechten.
En dat besluit vecht men nu aan, ik snap je verontrusting dus niet zo goed. De door jou zo bejubelde rechtspraak in al zijn glorie is hier aan het werk.quote:Op donderdag 19 februari 2015 17:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is besloten om wet en regelgeving aan de kant te schuiven voor ordinair geld binnen harken. Dat jij je geen zorgen maakt om een onbetrouwbare overheid is prima, maar ik vind dat pas echt verontrustend.
Serieus!?..quote:Op de afdeling, die niet oogt als een gevangenis, mogen gedetineerden zelf koken, groenten telen, kippen houden en minimaal twee uur per dag luchten op een landelijk ogende luchtplaats. Daarnaast hebben ze toegang tot een recreatieruimte en een hobbyruimte. En daar blijft het niet bij. Volgens Omroep West hebben alle criminelen een eigen televisie met 55 zenders in hun cel, een aangenaam uitzicht en ze mogen zelf de kleur van één muur in de cel bepalen.
Er staat notabene in het artikel dat dit een Europees voorschrift is. Waarom is dat? Omdat we proberen straffen nog enigszins menselijk te houden. Dat vind ik toch beter dan het beleid in de USA waarbij het zomaar kan gebeuren dat je voor een DUI jarenlang in de isoleercel zit of dat je tientallen jaren isoleercel krijgt opgelegd omdat een familielid jouw facebookstatus wijzigde. Ja, dat is beide gebeurd in de USA in de afgelopen jaren. Dat wij slecht voor onze ouderen zorgen is inderdaad triestig. Anderzijds, in het kader van fair and balanced, mag het de ouderen van nu en binnenkort worden verweten dat zij zelf niet voor hun oude dag hebben gespaard.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Volgens die advocaat sinds de EU dat zo heeft bepaald.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 00:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wanneer is een moestuin een mensenrecht en de mogelijkheid een kleur in je cel uit te zoeken?
Zeer zeker wel. Mensen enige luxe onthouden getuigd bijvoorbeeld van een gebrek aan humaniteit en mensen een gevoel geven van het gunnen van een nieuwe kans.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 00:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Luxe zegt niks over de inhoudelijke behandeling van de gedetineerden.
Die mensen in de bijstand kunnen toch ook gewoon een juwelier vermoorden?quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
Waarom wachten? Je kan toch gewoon ontslag nemen?quote:Op vrijdag 20 februari 2015 00:08 schreef Tism het volgende:
[..]
Serieus!?..![]()
Man man man, als ik ooit werkeloos raak schiet ik ook iemand overhoop..![]()
Lekker op vakantie in Drente..
Ja, waarom niet? Het hele concept rehabilitatie is een belachelijke grap.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Want je moet je niet focussen op rehabilitatie? Lekker zoals in Amerika iedereen laten creperen zodat ze als ze vrij zijn een normaal leven op kunnen bouwen. Oh wacht..
Klopt.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 18:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja, waarom niet? Het hele concept rehabilitatie is een belachelijke grap.
Er staat notabene in het artikel vermeld dat het een Europees voorschrift is!quote:Op vrijdag 20 februari 2015 18:43 schreef Odaiba het volgende:
Dit snap je toch totaal niet. In de meeste landen rotten ze weg in hun cel, maar Nederland moet weer compleet doorslaan in het vertroetelen van veroordeelde criminelen...
Integendeel, het werkt prima!quote:Op vrijdag 20 februari 2015 18:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja, waarom niet? Het hele concept rehabilitatie is een belachelijke grap.
Hebben wellicht wat meer vrijheid te gaan en staan waar ze willen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 16:54 schreef Romanus het volgende:
Ik ken mensen die minder wonen zonder ooit een misdaad te hebben gepleegd.
Bejaarden waar te weinig tijd voor is, is iets dat al zeker 20 jaar speelt. Je vader was toen 60. Heeft hij ook uitgebreid met de bejaarden van toen gewandeld?quote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:19 schreef hans1985 het volgende:
hey hey, geen commentaar op dit systeem he.
Mijn vader is 80, heeft versleten gewrichten doordat die van kinds af aan tot nu toe heeft gewerkt.
Heeft als commando nog gediend in het leger en in afrika naast zijn werk nog de lokale bevolking geholpen.
Als jullie zoveel commentaar leveren op dit systeem wat moet mijn pa dan?
Die heeft zich net voorgenomen om een paar kut criminelen af te knallen en daarna relaxed verzorgd te worden in gevangenis. Dus ff dimmen, straks moet die nog naar een verzorgingstehuis.
dat lijkt me zo eenvoudig nog nietquote:Op zondag 22 februari 2015 10:09 schreef BaajGuardian het volgende:
Als je dus geen huis hebt kun je het beste 20 mensen afslachten in de stad oid dan heb je meteen een leventje als een prinses.
nederland
Hij heeft niet het recht om in beroep te gaan. Hij heeft het recht op een dergelijke cel en dat is in de EU zo geregeld. Daar kan Nederland niet zomaar eventjes vanaf wijken omdat het haar uitkomt.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hij heeft het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan. Als hem daadwerkelijk die luxere cel toegewezen wordt dan pas zou je daarover kunnen klagen.
Maar voor die Noor wordt dik betaald.quote:Op zondag 22 februari 2015 10:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Eigen criminelen eerst! Zet die Noren maar in een gewone cel.
Een moordenaar menselijk behandelen.quote:Op zondag 22 februari 2015 10:56 schreef pokkerdepok het volgende:
ik heb dan weer geen medelijden met mensen die een persoon (een moordenaar in dit geval) willen laten wegrotten in ellende....
deze criminelen zijn niet normaal, en moeten uit de maatschappij worden gehouden. heeft geen enkele zin om daar je eigen infantiele (en ook niet normale) wraakbehoeftes op los te laten. het is diep triest dat zulke mensen bestaan, en dat je als maatschappij zo'n drastische maatregel moet nemen; ze voor altijd opsluiten.
natuurlijk moet je ze dan menselijk behandelen. anders ben je zelf je vrijheid ook niet waard.
moordenaars behandelen mensen onmenselijk, wij niet. wij zijn normaal.quote:Op zondag 22 februari 2015 11:13 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Een moordenaar menselijk behandelen.
Idd. Dat maakt ons immers mensen!quote:Op zondag 22 februari 2015 11:15 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
moordenaars behandelen mensen onmenselijk, wij niet. wij zijn normaal.
Wat onderscheidt ons van die moordenaars als wij hen niet menselijk behandelen? Iets om over na te denken.quote:Op zondag 22 februari 2015 11:13 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Een moordenaar menselijk behandelen.
wat is barbaarser, een moordernaar levenslang opsluiten of snel en humaan ombrengen?quote:Op zondag 22 februari 2015 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat onderscheidt ons van die moordenaars als wij hen niet menselijk behandelen? Iets om over na te denken.
Vind jij het humaan een moordenaar te belonen?quote:Op zondag 22 februari 2015 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat onderscheidt ons van die moordenaars als wij hen niet menselijk behandelen? Iets om over na te denken.
waar ligt de grens tussen belonen, normaal behandelen en martelen omdat je behoefte aan wraak hebt...quote:Op zondag 22 februari 2015 20:05 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Vind jij het humaan een moordenaar te belonen?
waarom zou je een leven willen beeindigen?quote:Op zondag 22 februari 2015 19:54 schreef hans1985 het volgende:
[..]
wat is barbaarser, een moordernaar levenslang opsluiten of snel en humaan ombrengen?
iets om over na te denken.
en als je voor dergelijke vergrijpen in de bak zit dan hoor je geen luxe te hebben.
Ik vind dat je mensen humaan moet behandelen als je verantwoordelijk voor hen bent, je wordt verantwoordelijk zo gauw je hen hun vrijheid ontneemt.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:05 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Vind jij het humaan een moordenaar te belonen?
jij denkt echt dat iedereen in de bijstand daar zit omdat ze dat zo fijn vinden? tuurlijk zullen er wat zijn die zwart bij werken en zo op een te hoge standaard leven, en het wel best vinden zo. Maar genoeg mensen in de bijstand die daar echt niet voor hun lol in zitten. Ik ken wat van zulke onfortuinelijke mensen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En wat doen die onfortuinlijke mensen dan dat ze maar niet aan de bak kunnen komen? Ze kunnen toch gewoon als zzp'er gaan werken, iets voor henzelf beginnen, over de grens kijken of op een andere manier zoeken dan 1 maal weeks even langs het uwv en maar wachten tot ze je droombaan komen brengen.quote:Op zondag 22 februari 2015 21:02 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
jij denkt echt dat iedereen in de bijstand daar zit omdat ze dat zo fijn vinden? tuurlijk zullen er wat zijn die zwart bij werken en zo op een te hoge standaard leven, en het wel best vinden zo. Maar genoeg mensen in de bijstand die daar echt niet voor hun lol in zitten. Ik ken wat van zulke onfortuinelijke mensen.
ontopic: belachelijk dat die gasten in zoveel luxe hun "straf" kunnen uitzitten
Haha. Iets voor jezelf beginnen? Het UWV of de Sociale Dienst zien je aankomen!quote:Op zondag 22 februari 2015 22:49 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En wat doen die onfortuinlijke mensen dan dat ze maar niet aan de bak kunnen komen? Ze kunnen toch gewoon als zzp'er gaan werken, iets voor henzelf beginnen, over de grens kijken of op een andere manier zoeken dan 1 maal weeks even langs het uwv en maar wachten tot ze je droombaan komen brengen.
Hahah ja, gewoon lekker thuis blijven zitten en nog meer slappe excuusjes verzinnen waarom je vooral zo zielig bent als je thuis zit.quote:Op zondag 22 februari 2015 22:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Haha. Iets voor jezelf beginnen? Het UWV of de Sociale Dienst zien je aankomen!
Goed gezegdquote:Op donderdag 19 februari 2015 18:52 schreef Richestorags het volgende:
De grootste straf van een gevangenisstraf is nog altijd de vrijheidsberoving: iemand anders heeft voor jou bepaald dat jij tien jaar ergens anders gaat wonen, waarbij jij geen vrijheid hebt om de dingen te doen die jij in de buitenwereld normaal zou doen. Het beetje luxe wat je ervoor terugkrijgt is om het geheel niet ondraaglijk te maken: als mensen zich vervelen en het ondraaglijk wordt krijg je alleen maar extra vechtpartijen en ander ongewenst gedrag in de gevangenis. Tevens heb je zo een dwangmiddel voor als iemand zich niet gedraagt: de isoleer en geen tv of andere privileges. Met andere woorden, goed gedrag wordt beloond in plaats van dat goed gedrag er alleen maar voor zorgt dat het niet nog erger voor je wordt. In Amerika behandelt men de gevangenen als beesten en zijn het dan ook beesten: massale slachtpartijen, rassenscheidingen, voortzetting van activiteiten. Als je daar in de gevangenis bent geweest ben je een psychopathische racist geworden en is de kans op herhaling dus aanzienlijk. Vandaar dat bijna 2% van de bevolking in de gevangenis zit.
Nou is de vraag: wat wil men liever? Het Amerikaanse of het Nederlandse systeem? Vanuit praktisch oogpunt moet men natuurlijk het Nederlandse systeem nemen...
Niet mee eens, hun zijn verantwoordelijk voor hun eigen vrijheidontneming na het vermoorden en vrijheid ontnemen van een ander.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind dat je mensen humaan moet behandelen als je verantwoordelijk voor hen bent, je wordt verantwoordelijk zo gauw je hen hun vrijheid ontneemt.
Goed puntquote:Op donderdag 19 februari 2015 12:44 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De mensen die in de gevangenis zitten hadden zich toch gewoon aan de wet kunnen houden?
Dit is nou het cruciale woord hier. De straf is het verlies van je vrijheid, niets meer en niets minder.quote:Op maandag 23 februari 2015 08:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Niet mee eens, hun zijn verantwoordelijk voor hun eigen vrijheidontneming na het vermoorden en vrijheid ontnemen van een ander.
En dat betekend dus ook geen playstation tv of overig hotelgereedschap, en al helemaal geen LUXE.quote:Op maandag 23 februari 2015 10:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dit is nou het cruciale woord hier. De straf is het verlies van je vrijheid, niets meer en niets minder.
Nee, dat betekend dat niet.quote:Op maandag 23 februari 2015 11:37 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
En dat betekend dus ook geen playstation tv of overig hotelgereedschap, en al helemaal geen LUXE.
Dan heeft misdaad een beloning voor iedereen die dakloos is en geen playstation/tv/tafeltjedekje kan veroorloven.quote:
vraag ze eens of ze willen ruilen. wat een onzin zeg.quote:Op maandag 23 februari 2015 12:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dan heeft misdaad een beloning voor iedereen die dakloos is en geen playstation/tv/tafeltjedekje kan veroorloven.
Eigenlijk moet Nederland eens een paar jaartjes militair bezet worden door Rusland, men is compleet vergeten hoe ongelooflijk klote het is om je vrijheid te verliezen en dat dakloos (maar wel vrij) op straat nog altijd te verkiezen is boven een cel met tv.quote:Op maandag 23 februari 2015 12:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vraag ze eens of ze willen ruilen. wat een onzin zeg.
Dat zijn linkse leugens natuurlijkquote:Op maandag 23 februari 2015 13:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Of dat deze experimentele gevangenis vruchten afwerpt moeten we nog afwachten aangezien die slechts sinds een jaar of 5 bestaat maar dat Noorwegen een gidsland is op het vlak van gevangenissen is duidelijk. Ze hebben daar slechts een recidivie van 20%, in Nederland waar het accent veel meer ligt op straffen (zeker bij volwassenen) en veel minder op rehabilitatie bedraagt de recidivie 75%.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Recidive#Recidive_na_detentie
Sowieso is dit m.i. hoe een gevangenis hoort te zijn. Ofwel kan iemand rehabiliteren en dan moet je hier ook daadwerkelijk op inzetten, ofwel kan iemand het niet en dan heeft straffen geen zin. Kijk naar het eerset filmpje, schakel onderbuikgevoelenws even uit en luister naar wat de medewerkers zeggen.
Eerder had Noorwegen al een zeer succesvol experiment met een eiland voor gevangenen waarop ze normaal konden functioneren en in vrijheid leefden (op het eiland zelf). Bewaarders speelden daar een faciliterende rol. Ook de zware jongens werden daar geplaatst. Dit experiment bleek zeer succesvol te zijn. http://www.dailymail.co.u(...)iment--catch-UK.html
Het lijkt me duidelijk dat Nederland veel kan leren van Noorwegen wat betreft gevangenissen. Ik vrees echter dat Nederlandse politici te arrogant en ignorant zijn om te leren van wat een ander land al heeft uitgevonden.
Die mensen in de bijstand kunnen vrijwel ieder moment van de dag gaan en staan waar ze willen. Dat lijkt mij een groot voordeel ten opzichte van een gedetineerde.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
Dat denken sommige mensen graag, ja. Als de feiten niet rijmen met hun onderbuikgevoelens dan doen ze alsof die feiten niet bestaan.quote:Op maandag 23 februari 2015 13:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat zijn linkse leugens natuurlijk
Allemaal prima mogelijk hoor. Alleen mensen maken vaak liever een andere keuze.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
Iedereen die een bijstandsuitkering heeft en die niet zwart bijverdient heeft het materieel gezien slechter, daar kan je vergif op innemen. Daar gaat het echter niet om, het gaat er om of dat het gevangenissysteem werkt. Door meer te investeren in rehabilitatie heb je veel minder gevangenen. Als slechts 20% recidiveert (Noorwegen) in plaats van 75% (Nederland) dan heb je veel minder gevangenen. Meer kosten per gevangen maar veel minder gevangenen en dus allicht toch geen duurder systeem. Daarnaast is het humaner. Ik ben het met je eens dat het inhumaan is om mensen langdurig in de bijstand te laten zitten. Je moet alles op alles zetten om die mensen aan een baan te helpen, eventueel door te starten met een opleiding of door een combinatie van een opleiding en een baan te regelen. Als iemand dan toch niet aan het werk komt dan moet je een aparte regeling hebben voor die mensen die wat rianter is. Merk op dat het onmogelijk is dat 100% van de mensen die kan werken werkt, het is bij een economie automatisch zo dat er wat werkeloosheid is en dat dus de mensen die de zwakste arbeidsmarktpositie hebben niet aan de bak komen. Als je via sociaal beleid Pietje aan een baan helpt dan valt Jantje juist hierdoor buiten de boot. Macroeconomisch gezien moet je er dus niet al teveel heil van verwachten, het is meer voor het individu dat je zulk beleid wil voeren. En in Nederland omdat rechtse onderbuikgevoelens hierom schreeuwen.quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:42 schreef RingBewoner het volgende:
Je kan nog zo hard roepen dat hij dat recht niet heeft, maar in Nederland is toch echt in de wet vastgelegd dat gevangenen tegen zo'n beslissing in beroep kunnen gaan.quote:Op zondag 22 februari 2015 10:27 schreef Geralt het volgende:
[..]
Hij heeft niet het recht om in beroep te gaan. Hij heeft het recht op een dergelijke cel en dat is in de EU zo geregeld. Daar kan Nederland niet zomaar eventjes vanaf wijken omdat het haar uitkomt.
Dat recht heeft hij zeker. Echter doelde ik daar niet op. Jij zegt dat hij het recht heeft om in beroep te gaan, en dat heeft hij ook. Ik bedoelde meer dat hij recht op die luxe cel heeft omdat dat Europees zo geregeld is. Daar kan Nederland niet zomaar eventjes vanaf stappen.quote:Op maandag 23 februari 2015 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je kan nog zo hard roepen dat hij dat recht niet heeft, maar in Nederland is toch echt in de wet vastgelegd dat gevangenen tegen zo'n beslissing in beroep kunnen gaan.
Voor jouw info is dat in de meeste Europese landen ook zo geregeld.
Dan zijn we het eens. Ik hoop ook dat hij zijn luxere cel op moet geven.quote:Op maandag 23 februari 2015 15:59 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat recht heeft hij zeker. Echter doelde ik daar niet op. Jij zegt dat hij het recht heeft om in beroep te gaan, en dat heeft hij ook. Ik bedoelde meer dat hij recht op die luxe cel heeft omdat dat Europees zo geregeld is. Daar kan Nederland niet zomaar eventjes vanaf stappen.
Dat bedoelde ik. Dat doet niets af aan het feit dat ie dat recht wel of niet zou hebben. Wat ie dus gewoon heeft inderdaad. Het ging me meer om dat recht op die cel.
Jij hebt zo te lezen nognooit in een gesloten internaat gezeten. Ik wel, 6 jaar van mn leven.quote:Op maandag 23 februari 2015 13:23 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Eigenlijk moet Nederland eens een paar jaartjes militair bezet worden door Rusland, men is compleet vergeten hoe ongelooflijk klote het is om je vrijheid te verliezen en dat dakloos (maar wel vrij) op straat nog altijd te verkiezen is boven een cel met tv.
de meeste mensen niet, toch?quote:Op maandag 23 februari 2015 16:41 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Jij hebt zo te lezen nognooit in een gesloten internaat gezeten. Ik wel, 6 jaar van mn leven.
Daar is al veelvuldig op gewezen in deze draad. Sommige mensen hebben blijkbaar moeite met lezen of moeite met te begrijpen wat ze lezen.quote:Op maandag 23 februari 2015 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je kan nog zo hard roepen dat hij dat recht niet heeft, maar in Nederland is toch echt in de wet vastgelegd dat gevangenen tegen zo'n beslissing in beroep kunnen gaan.
Voor jouw info is dat in de meeste Europese landen ook zo geregeld.
Jij wil dus graag een hoge recidivie? Als jij je onderbuikgevoelens belangrijker vindt dan wat werkt dan kan je daarvoor kiezen ja. Het is niet direct luxe omdat ze enigszins op een normale manier leven. Het domste wat je kan doen bij gevangenen is het ervoor zorgen dat ze afleren hoe je normaal moet functioneren. Als mensen er slechter uit komen dan dat ze er in gingen dan is het logische gevolg dat ze weer misdrijven gaan plegen. Dat is niet zo ingewikkeld.quote:Op maandag 23 februari 2015 16:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan zijn we het eens. Ik hoop ook dat hij zijn luxere cel op moet geven.
Waarom eigenlijk? Het hele idee dat hij zijn luxe op moet geven ontstaat en bestaat alleen maar bij een soort misgunnen. En hoelang heb je nu als individu daadwerkelijk baat bij zoiets? Het zou al lang zijn als je als individu langer dan 5 minuten daar iets 'plezierige' aan ontleent. Daar tegenover staan op de lange termijn weer veel meer negatieve effecten zoals een hogere recidive. Dat lijkt het me allemaal gewoon niet echt waard.quote:Op maandag 23 februari 2015 16:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan zijn we het eens. Ik hoop ook dat hij zijn luxere cel op moet geven.
Als mensen voldoende sterk gevoelsmatig een overtuiging hebben dan schakelen ze hun ratio uit. Het is maar de vraag of dat die mensen zelf in de gaten hebben dat ze dit doen maar ze doen het. Een soort van zelfbeschermingsmechanisme: als je niet aan factfree politics doet dan moet je onder ogen zien dat bepaalde overtuigingen niet klopten, dat je dus in een bepaald opzicht hebt gefaald (het vormen van een verkeerde overtuiging, daar lang aan vasthouden en die vurig verdedigen) en zo.quote:Op maandag 23 februari 2015 20:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Het hele idee dat hij zijn luxe op moet geven ontstaat en bestaat alleen maar bij een soort misgunnen. En hoelang heb je nu als individu daadwerkelijk baat bij zoiets? Het zou al lang zijn als je als individu langer dan 5 minuten daar iets 'plezierige' aan ontleent. Daar tegenover staan op de lange termijn weer veel meer negatieve effecten zoals een hogere recidive. Dat lijkt het me allemaal gewoon niet echt waard.
ja begin even je eigen bedrijf vanuit een bijstands uitkeringquote:Op zondag 22 februari 2015 22:49 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En wat doen die onfortuinlijke mensen dan dat ze maar niet aan de bak kunnen komen? Ze kunnen toch gewoon als zzp'er gaan werken, iets voor henzelf beginnen, over de grens kijken of op een andere manier zoeken dan 1 maal weeks even langs het uwv en maar wachten tot ze je droombaan komen brengen.
Het is vooral heel erg dom, hij geeft hiermee duidelijk aan dat hij geen idee heeft waar hij over spreekt. Een bedrijf opstarten terwijl je met een beetje geluk 10 Euro per maand overhoudt.quote:Op maandag 23 februari 2015 22:10 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja begin even je eigen bedrijf vanuit een bijstands uitkeringdaar heb je ook helemaal geen start kapitaal voor nodig, wat natuurlijk geen probleem is oh wacht.... ik ken iemand die in de bijstand zit, echt een hele nare situatie waar hij niet echt veel aan kon doen, altijd hard gewerkt maar dik in de 40 en zeker in deze tijden is het echt niet makkelijk om aan werk te komen, helemaal niet als je al (voor de arbeids markt) oud bent. het is niet zo zwart wit als jij stelt, zoals gezegd tuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van de situatie maar genoeg zitten er buiten hun schuld en hebben het gewoon niet makkelijk. Om ze allemaal neer te zetten als niet willende parasieten is erg kortzichtig
hun zijnquote:Op maandag 23 februari 2015 08:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Niet mee eens, hun zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen vrijheidontneming na het vermoorden en vrijheid ontnemen van een ander.
Als de goede argumenten op zijn gaat men over tot taalpurisme.quote:Op woensdag 25 februari 2015 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
hun zijn![]()
En voor die minachting ben je zelf verantwoordelijk na het negeren van simpele taalregels.
Als je soms criminelen bij OV ziet die oude mensen half dood slaan voor een paar centen dan gun je ze toch niet echt deze privileges...quote:Op donderdag 19 februari 2015 18:52 schreef Richestorags het volgende:
De grootste straf van een gevangenisstraf is nog altijd de vrijheidsberoving: iemand anders heeft voor jou bepaald dat jij tien jaar ergens anders gaat wonen, waarbij jij geen vrijheid hebt om de dingen te doen die jij in de buitenwereld normaal zou doen. Het beetje luxe wat je ervoor terugkrijgt is om het geheel niet ondraaglijk te maken: als mensen zich vervelen en het ondraaglijk wordt krijg je alleen maar extra vechtpartijen en ander ongewenst gedrag in de gevangenis. Tevens heb je zo een dwangmiddel voor als iemand zich niet gedraagt: de isoleer en geen tv of andere privileges. Met andere woorden, goed gedrag wordt beloond in plaats van dat goed gedrag er alleen maar voor zorgt dat het niet nog erger voor je wordt. In Amerika behandelt men de gevangenen als beesten en zijn het dan ook beesten: massale slachtpartijen, rassenscheidingen, voortzetting van activiteiten. Als je daar in de gevangenis bent geweest ben je een psychopathische racist geworden en is de kans op herhaling dus aanzienlijk. Vandaar dat bijna 2% van de bevolking in de gevangenis zit.
Nou is de vraag: wat wil men liever? Het Amerikaanse of het Nederlandse systeem? Vanuit praktisch oogpunt moet men natuurlijk het Nederlandse systeem nemen...
Daarom adviseer ik ouderen ook om een bankoverval te plegen, het is een win-win situatie:quote:Op donderdag 19 februari 2015 12:36 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Dat heeft niets met taalpurisme te maken.quote:Op woensdag 25 februari 2015 11:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Als de goede argumenten op zijn gaat men over tot taalpurisme.
Gesproken als iemand die nog nooit in een Nederlandse gevangenis heeft gezeten. De gevangenissen hier zijn lang niet zo humaan als in Noorwegen, ze komen veel dichter in de buurt van hoe het in de USA is Het recidiviepercentage is dan ook meer dan 3 keer zo hoog als in Noorwegen.quote:Op woensdag 25 februari 2015 12:22 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Daarom adviseer ik ouderen ook om een bankoverval te plegen, het is een win-win situatie:
- of de overval slaagt en je kunt neer een warm land van je keuze en je laten verzorgen
- of je wordt gepakt, en dan kun je op kosten van de staat in een luxe cel
Waar haal je deze wijsheid vandaan?quote:Op woensdag 25 februari 2015 14:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gesproken als iemand die nog nooit in een Nederlandse gevangenis heeft gezeten. De gevangenissen hier zijn lang niet zo humaan als in Noorwegen, ze komen veel dichter in de buurt van hoe het in de USA is Het recidiviepercentage is dan ook meer dan 3 keer zo hoog als in Noorwegen.
Die bronnen zijn hier al gegeven Piet, even teruglezen.quote:Op woensdag 25 februari 2015 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Nee, ik bedoel, waarom denk je dat het gevangenisbeleid de bepalende factor is in recidivequote:Op woensdag 25 februari 2015 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die bronnen zijn hier al gegeven Piet, even teruglezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |