Het blijft onduidelijk wat je bedoelt doordat je notatie ambigu is. Als je hebtquote:Op woensdag 20 mei 2015 19:58 schreef Integrationcalculus het volgende:
[..]
Dat is niet het absoluut teken. Je moest een vergelijk opstellen met de volgende gegevens:
[ afbeelding ]
Ik vind het raar dat ik hier niet uitkom op het goede antwoord.
Numeriek kwam ik uit op 2.66667 (2 2/3).
EDIT: AL GELUKT.
Ik vergat dat 1/2^0 = 1.
Je doet het vermoedelijk fout.quote:Op woensdag 20 mei 2015 19:58 schreef Integrationcalculus het volgende:
[..]
EDIT: AL GELUKT.
Ik vergat dat 1/2^0 = 1.
Nee. Klaarblijkelijk kent niemand hier de software die je noemt en aangezien je vraag over die software gaat is dit een vraag die hier niet thuishoort.quote:
Dit doe je met de zogenaamde balansmethode. Er staat een =-teken, dat betekent dat links en rechts "in evenwicht" zijn. Zo lang je links en rechts telkens hetzelfde optelt of aftrekt, of links en rechts vermenigvuldigt met dezelfde factor ongelijk 0, blijft de gelijkheid intact (nou ja, als je met 0 vermenigvuldigt blijft je gelijkheid ook wel kloppen, maar kun je je oplossing niet meer vinden).quote:Op zondag 24 mei 2015 12:56 schreef SherlockHolmes het volgende:
Los de volgende vergelijking op: 5 (3 - x) = 3x + 4
De andere was: 4 - 3x > 13quote:Op zondag 24 mei 2015 13:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit doe je met de zogenaamde balansmethode. Er staat een =-teken, dat betekent dat links en rechts "in evenwicht" zijn. Zo lang je links en rechts telkens hetzelfde optelt of aftrekt, of links en rechts vermenigvuldigt met dezelfde factor ongelijk 0, blijft de gelijkheid intact (nou ja, als je met 0 vermenigvuldigt blijft je gelijkheid ook wel kloppen, maar kun je je oplossing niet meer vinden).
Oplossing:
5 (3-x) = 3x + 4
eerst de haakjes uitwerken
15 - 5x = 3x + 4
Alle termen met x naar de ene kant, dus links en rechts 3x aftrekken:
15 - 8x = 4
Alle termen zonder x naar de andere kant, dus links en rechts 15 aftrekken:
-8x = -11
Om te weten wat x is, links en rechts delen door -8:
x = 11/8.
Je andere vraag moet je even opnieuw (netjes) intypen, daar kan ik zo niks mee.
Er staat geen -15quote:Op zondag 24 mei 2015 13:50 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
De andere was: 4 - 3x > 13
Allereerst bedankt! Maar ik snap niet hoe je die haakjes werkwerkt. Opeens komt er -15, maar die 3 was nooit negatief, en nu opeens -15?
Vraag 14: Janneke heeft deze al voorgedaan, het exacte antwoord is x = 11/8. Zet nu de gewone breuk 11/8 eerst om in een decimale breuk, dat kun je hopelijk toch wel, zonder elektronische rekenhulpmiddelen?quote:Op zondag 24 mei 2015 13:52 schreef SherlockHolmes het volgende:
Naja ik kan niks overkopieren, hier is t:
[ afbeelding ]
Nee dat zie ik nu, maar ik snap dus dat ze 5x3 heeft gedaan, en dan dat daar die 15 vandaan komt, maar opeens slaat er een 5 bij? 15-5x, waar komt die 5 vandaan?quote:
15 heb ik lang genoeg tevergeefs geprobeerd, ik heb alleen geen idee hoe je zo iets doet zonder dat er een '=' is, want je kan nu niets vergelijken.quote:Op zondag 24 mei 2015 15:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vraag 14: Janneke heeft deze al voorgedaan, het exacte antwoord is x = 11/8. Zet nu de gewone breuk 11/8 eerst om in een decimale breuk, dat kun je hopelijk toch wel, zonder elektronische rekenhulpmiddelen?
Vraag 15: Laat eerst eens zien wat je hier hebt gedaan, licht elke stap toe én leg uit waarom je niet verder komt met deze opgave.
Als je deelt (of vermenigvuldigt) met -1 klapt het ongelijkheidsteken om.quote:Op zondag 24 mei 2015 21:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Nee dat zie ik nu, maar ik snap dus dat ze 5x3 heeft gedaan, en dan dat daar die 15 vandaan komt, maar opeens slaat er een 5 bij? 15-5x, waar komt die 5 vandaan?
[..]
15 heb ik lang genoeg tevergeefs geprobeerd, ik heb alleen geen idee hoe je zo iets doet zonder dat er een '=' is, want je kan nu niets vergelijken.
Mag ik je, puur uit interesse, eens vragen waar de toelatingstest voor is?quote:Op zondag 24 mei 2015 21:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Nee dat zie ik nu, maar ik snap dus dat ze 5x3 heeft gedaan, en dan dat daar die 15 vandaan komt, maar opeens slaat er een 5 bij? 15-5x, waar komt die 5 vandaan?
Niet veel anders dan het oplossen van een gelijkheid.quote:[..]
15 heb ik lang genoeg tevergeefs geprobeerd, ik heb alleen geen idee hoe je zo iets doet zonder dat er een '=' is, want je kan nu niets vergelijken.
Vermenigvuldiging is distributief ten opzichte van optelling en aftrekking, dus je hebt in het algemeenquote:Op zondag 24 mei 2015 21:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Nee dat zie ik nu, maar ik snap dus dat ze 5x3 heeft gedaan, en dan dat daar die 15 vandaan komt, maar opeens slaat er een 5 bij? 15-5x, waar komt die 5 vandaan?
[..]
Definieer eens wat volgens jou lang genoeg is? Twee minuten of zoiets? Ik heb niet het idee dat je veel moeite doet om na te denken.quote:15 heb ik lang genoeg tevergeefs geprobeerd, ik heb alleen geen idee hoe je zo iets doet zonder dat er een '=' is, want je kan nu niets vergelijken.
quote:Op zondag 24 mei 2015 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mag ik je, puur uit interesse, eens vragen waar de toelatingstest voor is?
Als je van 5 (3 - x) de haakjes wil 'uitwerken' dan moet je bedenken dat je eigenlijk een vermenigvuldiging maakt. Eigenlijk staat er: vijf keer de uitkomst van 'drie min x'.
Hierbij geldt, altijd, dat de vermenigvuldiging distributief is. Moeilijk woord, maar in een plaatje komt het hier op neer (hier wordt 2(p+7) uitgewerkt):
[ afbeelding ]
Jouw voorbeeld wordt dus 15 - 5x.
[..]
Niet veel anders dan het oplossen van een gelijkheid.
Eerst even kijken wat er eigenlijk aan ons gevraagd wordt: we hebben een rechte lijn met formule y = 4 - 3x, en een getal, namelijk 13. Wanneer komt de lijn boven de 13 uit?
De balansmethode werkt ook hier. Het enige verschil is, dat je ongelijkheid omdraait als je vermenigvuldigt met een negatief getal. Om dit te demonstreren, bekijken we twee verschillende manieren van de balansmethode.
4 - 3x > 13
Alle termen met x staan al links, dus de termen zonder x naar rechts. Links en rechts 4 aftrekken:
-3x > 9
Delen door -3 (nu moet dus het teken worden omgekeerd)
x < -3. Klaar.
Of:
4 - 3x > 13
Alle termen met x naar rechts, dus links en rechts 3x optellen:
4 > 13 + 3x
Alle termen zonder x naar links, dus links en rechts 13 aftrekken:
-9 > 3x
Links en rechts delen door 3:
-3 > x
He super allen, bedankt hoor! Echt.quote:Op zondag 24 mei 2015 22:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vermenigvuldiging is distributief ten opzichte van optelling en aftrekking, dus je hebt in het algemeen
en
of, zo je wil
en
Voorbeeld: je hebt 8 bankbiljetten van 5 euro en je geeft 3 van die bankbiljetten uit. Hoeveel geld heb je dan nog over?
Nu zul je waarschijnlijk direct antwoorden dat je dan nog 25 euro over hebt, maar hoe reken je dat eigenlijk uit?
Er zijn in hoofdzaak twee manieren waarop je kunt redeneren. De eerste manier is dat je zegt: kijk, ik heb nog 8 − 3 = 5 biljetten over, dus dat is 5 × 5 = 25 euro. De tweede manier is dat je zegt: ik had eerst 8 × 5 = 40 euro en ik heb 3 × 5 = 15 euro uitgegeven, dus ik heb nog 40 − 15 = 25 euro over.
Uiteraard komen deze beide manieren op hetzelfde neer, oftewel, je hebt
of, zo je wil
[..]
Definieer eens wat volgens jou lang genoeg is? Twee minuten of zoiets? Ik heb niet het idee dat je veel moeite doet om na te denken.
Bij een ongelijkheid als deze kun je in principe op dezelfde manier te werk gaan als bij een vergelijking: als je bij het linkerlid iets optelt of van het linkerlid iets aftrekt, dan moet je dat in het rechterlid ook doen (en omgekeerd, als je rechts iets optelt of aftrekt, dan moet je dat links ook doen). Verder kun je beide leden van een ongelijkheid met hetzelfde getal vermenigvuldigen, net als je dat bij een vergelijking kunt doen. Alleen moet je hier even opletten: als je beide leden van een ongelijkheid met een negatief getal vermenigvuldigt, dan klapt het ongelijkheidsteken om, dus > wordt dan < en < wordt dan >.
Je kunt deze opgave overigens ook beredeneren zonder de ongelijkheid formeel op te lossen. Links hebben we 4 − 3x, en dat moet groter zijn dan 13. Maar je weet dat als we iets positiefs aftrekken van 4, dat het dan alleen maar kleiner wordt, en dus zeker niet groter dan 13. Om van 4 naar 13 te komen moeten we er juist 9 bij optellen en aangezien optellen hetzelfde is als het aftrekken van het tegengestelde, moeten we dus −9 aftrekken van 4 om op 13 uit te komen:
Dat is het geval als die 3x in het linkerlid overkomt met −9, en dus x = −3 is. Maar nu moet de uitkomst van 4 − 3x groter zijn dan 13, en dus moeten we een nog negatiever getal van 4 aftrekken om op een resultaat groter dan 13 te komen, oftewel we moeten x < −3 hebben. Dit kun je gemakkelijk controleren. Als we bijvoorbeeld x = −4 nemen, dan krijgen we 4 − (−12) = 16, en dat is inderdaad groter dan 13.
Okay!quote:Op woensdag 13 mei 2015 21:47 schreef Novermars het volgende:
[..]
Heb ik net een vak over gehad! Dus stel je vraag maar, wie weet!
Functies als een abstract idee. Dus f(x) = c?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:17 schreef Arthos het volgende:
Ik heb geen idee hoe ik het moet verwoorden, maar een lineaire vergelijking is een speciaal geval van een polynomiale vergelijking. Is er een klasse vergelijkingen waarvan polynomen een speciaal geval zijn? Ik kan wel dingen verzinnen, maar is er een canoniek antwoord?
Denk het niet. Ik denk nu aan polynomen verheven tot polynomen. Een polynoom heeft immers lineaire exponenten, dus een generalisatie extra zou polynomen verheffen tot polynomen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:51 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Functies als een abstract idee. Dus f(x) = c?
Oneindig vaak differentieerbare functies?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:17 schreef Arthos het volgende:
Ik heb geen idee hoe ik het moet verwoorden, maar een lineaire vergelijking is een speciaal geval van een polynomiale vergelijking. Is er een klasse vergelijkingen waarvan polynomen een speciaal geval zijn? Ik kan wel dingen verzinnen, maar is er een canoniek antwoord?
Nice, nice, maar niet waarnaar ik op zoek ben. Polynomen verheven tot polynomen lijken voldoende. Ik wil aantonen dat iets altijd een bepaalde vorm heeft, dus zo specifiek mogelijk voor een zo sterk mogelijk resultaat.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 12:12 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Oneindig vaak differentieerbare functies?
0 < x < y < 1 wordt 0 < s < t/s < 1quote:Op donderdag 28 mei 2015 12:39 schreef EcoMaarten het volgende:
Voor kansrekening zit ik met de volgende opgave waar ik niet lekker uit kom, en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen.
Laat (X,Y) een gezamenlijke verdeling f(x,y) = 2x + 2y hebben voor 0<x<y<1. Vind de gezamenlijke verdeling voor (S,T) = (X,XY).
Met behulp van de pdf transformatiemethode kom ik uit op fs,t(s,t) = 2 + 2t*s^-2. Dit klopt, maar ik weet echt niet hoe ik de nieuwe domeinrestricties voor s en t op moet stellen.
Iemand?
Dit is het wiskunde topic hoor.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:40 schreef RustCohle het volgende:
Hallo,
Kan iemand mij met het volgende helpen:
Hoe (of met welke functie) kan ik schaalopbrengsten (constant/increasing/decreasing returns to scale) berekenen van een willekeurig bedrijf aan de hand van een jaarverslag?
Klopt maar wiskunde is hier een onderdeel van neem ik aan. Aangezien schaalopbrengsten een basisfunctie hebben (volgens mij) als de cobb douglas productie functie.quote:
Super, bedankt voor de moeitequote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:25 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
0 < x < y < 1 wordt 0 < s < t/s < 1
s < t/s geeft t > s2
t/s < 1 geeft t < s
dus 0 < s2 < t < s < 1
en inderdaad
Ik was hier best lang mee bezig omdat ik eerst t van s2 tot 1 had
Jouw probleem is dat je niet weet welke formule je moet gebruiken voor je economische analyse, dat is vooral een economieprobleem. Met slechts de gegevens uit jaarverslagen zou je kunnen kijken hoe de totale kosten veranderen als de totale afzet verandert (i.e. nemen de kosten met een kleiner percentage toe dan de afzet, dan zijn er mogelijk economies of scale).quote:Op vrijdag 29 mei 2015 18:54 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Klopt maar wiskunde is hier een onderdeel van neem ik aan. Aangezien schaalopbrengsten een basisfunctie hebben (volgens mij) als de cobb douglas productie functie.
Antwoord voor diegenen die het boeit, je kunt het argument omdraaien. Kies nu w = -Mf, dan volgt dat u > -Mf/2d (Comparison principe)quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:27 schreef Amoeba het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kom niet helemaal uit opgave 1. Er wordt gevraagd om een expliciete oplosing w te construeren, dat is me gelukt.
Althans ik heb gevonden w = w(|x|) = -a|x|^2 + a, a in R en a = -1/(2d)
Inderdaad zien we dat voor |x| = 1 geldt w(|x|) = 0 (boundary condition) en voor de Laplace operator krijgen we:
en aangezien -a*2d = 1 verkrijgen we a = -1/(2d).
Enfin. Nu wordt er gevraagd om met 'multiples of w' aan te tonen dat: max |u| < C*Mf, ik snap niet helemaal hoe dat werkt. Wel hebben we een comparison principle gehad:
Even voor de structuur, voor u geldt:
voor c*w geldt, c > 0:
Als nu geldt dat f =< c op het domein en 0 =< 0 (triviaal waar) dan:
u =< c*w op het hele domein.
Nu geldt dat f < Mf dus als we c = Mf kiezen dan volgt:
u < Mf*g < Mf/(2d)
Mijn probleem is nu hoe ik dit vertaal naar de absoluutstrepen. Any tips?
Dat wilde ik zeggen maar leek me te obvious. (en had niet helemaal gelezen)quote:Op dinsdag 2 juni 2015 01:47 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Antwoord voor diegenen die het boeit, je kunt het argument omdraaien. Kies nu w = -Mf, dan volgt dat u > -Mf/2d (Comparison principe)
En met waar ik al was krijg je dus dat max |u| < Mf/2d
Ja sorry normaal zie ik die geintjes altijd wel maar nu een keertje niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 01:54 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dat wilde ik zeggen maar leek me te obvious. (en had niet helemaal gelezen)
en ik wist niet of ik nou - u moest doen of - f en toen gaf ik op
u onveranderd laten en c*w = -Mf*wquote:Op dinsdag 2 juni 2015 01:54 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dat wilde ik zeggen maar leek me te obvious. (en had niet helemaal gelezen)
en ik wist niet of ik nou - u moest doen of - f en toen gaf ik op
1 - U is ook uniform verdeeldquote:Op woensdag 3 juni 2015 19:40 schreef Holograph het volgende:
Nog een vraagje over kansrekening.
Zij een continue stochast. Zij U een uniform verdeelde stochast op , onafhankelijk van T. Wat is de verdeling van . Ik zie hem alleen totaal niet. moet nog wel lukken, maar hoe ik die laatste moet doen is mij niet duidelijk. Zou iemand mij een hint kunnen geven?
Met voor 0<u<1 en 1 elders?quote:
Nee 1 - U heeft dezelfde verdeling als Uquote:Op woensdag 3 juni 2015 19:55 schreef Holograph het volgende:
[..]
Met voor 0<u<1 en 1 elders?
Edit: laat maar, dat lijkt me tamelijk onzinnig :p
Wat lukt er niet danquote:Op woensdag 3 juni 2015 21:39 schreef phpmystyle het volgende:
Dag lieve mensen
De volgende vraag probeer ik op te lossen;
Van een bedrijf zijn de volgende omzet gegevens bekend:
2008 Januari 375
Februari 390
Maart 408
April 427
Mei 464
Juni 488
Juli 619
augustus 644
september 573
Oktober 542
november 457
december 385
2009 Januari 423
Februari 439
Maart 458
April 478
Mei 519
Echter kom ik er niet achter wat het gecentreerde voortschrijdend gemiddelde van 619 is.
Dit heb ik zelf uitgewerkt
[ afbeelding ]
ik weet dat ik over een beroerd handschrift beschik
Daar kom ik ook op uit. Maar volgens oefententamen is het een van deze antwoordenquote:Op woensdag 3 juni 2015 22:27 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Wat lukt er niet dan
567.375 lijkt me
Het antwoord is C (ik heb de vraag gegoogled)quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar kom ik ook op uit. Maar volgens oefententamen is het een van deze antwoorden
Bepaal voor juli 2008 het gecentreerde voortschrijdende gemiddelde
a. 480
b. 481
c. 483
En het antwoord is A
Duidelijk Dus omdat (1-U) ~ U(0,1), kan ik schrijven dat (U(T),(1-U)(T))=(U(T),U(T)). Maar om die uit te rekenen, is het dan correct om te zeggen dat de verdeling van (U(T),U(T)) wordt gegeven door U(T)^2?quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:05 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Nee 1 - U heeft dezelfde verdeling als U
Je kan laten zien dat P (1 - U ≤ x ) = x = P ( U ≤ x ) voor x in [0,1]
Oh ik dacht dat je U(T) en (1-U)(T) apart moest bepalenquote:Op donderdag 4 juni 2015 15:42 schreef Holograph het volgende:
[..]
Duidelijk Dus omdat (1-U) ~ U(0,1), kan ik schrijven dat (U(T),(1-U)(T))=(U(T),U(T)). Maar om die uit te rekenen, is het dan correct om te zeggen dat de verdeling van (U(T),U(T)) wordt gegeven door U(T)^2?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |