Combineren met sociale dienstplicht, dus niet alleen op strooien poppen laten schieten, maar ook de moeder van Henk en Ingrid helpen in het bejaardentehuis.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:49 schreef AchJa het volgende:
Overigens lees ik zo links en rechts dat dit plan (dienstplicht) op best wel wat steun kan rekenen van de Nederlandse bevolking, voor zover dat natuurlijk representatief is.
Maar als de kosten gepresenteerd worden zal die steun sneller afbrokkelen dan het vliegveld van Donetsk...![]()
Dan roeptoeteren Henk en Ingrid weer dat hun moeder slecht verzorgd wordt in het bejaardenhuis enzo...
Ja geweldig, maar aan de voordeur beroepsmilitairen de laan uitschoppen omdat hun VGB ingetrokken wordt vanwege een kroeggevecht of een vrouw uit een "verkeerd" land... Een fucking gotspe is het.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het zijn in elk geval mensen die aan hebben getoond geweld te willen gebruiken...
Ben ik het helemaal mee eens hoor. Wat ik eerder al zei: budget voor defensie zou sowieso verhoogd moeten worden, zodat je niet zo hoeft te beknibbelen op beroepsmilitairen en materiaal.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja geweldig, maar aan de voordeur beroepsmilitairen de laan uitschoppen omdat hun VGB ingetrokken wordt vanwege een kroeggevecht of een vrouw uit een "verkeerd" land... Een fucking gotspe is het.
Nee, dat moet je willen.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Combineren met sociale dienstplicht, dus niet alleen op strooien poppen laten schieten, maar ook de moeder van Henk en Ingrid helpen in het bejaardentehuis.
Waarom niet, nogmaals het gaat ook om de cohesie binnen de samenleving, nu maatschappelijke groeperingen afbrokkelen en bijna niemand meer ergens bijhoort speelt er wel meer mee dan alleen soldaatje spelen.quote:
Het hele idee van dienstplicht, ook een sociale, is verwerpelijke overheidsdwang.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Combineren met sociale dienstplicht, dus niet alleen op strooien poppen laten schieten, maar ook de moeder van Henk en Ingrid helpen in het bejaardentehuis.
Fijn ja, worden die oudjes ook nog onderworpen aan zorg door ongemotiveerde jongeren die geen enkele ervaring en binding daarmee hebben.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Liever gedwongen worden door de Nederlandse overheid dan door een buitenlandse mogendheid.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:55 schreef DeJori het volgende:
[..]
Het hele idee van dienstplicht, ook een sociale, is verwerpelijke overheidsdwang.
Nog altijd beter dan marktwerking.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Fijn ja, worden die oudjes ook nog onderworpen aan zorg door ongemotiveerde jongeren die geen enkele ervaring en binding daarmee hebben.
Wie gaat al die onzin betalen? Minstens 2 jaar minder belasting inkomsten + je moet ze betalen om ze 2 jaar te laten lamballen en aventoe eventjes over de heide te laten huppelen.quote:Op zondag 8 februari 2015 15:17 schreef raptorix het volgende:
Iedereen zou dienstplicht moeten vervullen, principieel weigeraars gewoon 20 jaar geven, pacifisten gewoon een functie geven in een medisch team.
Alsof de gemiddelde loonslaaf die binding wel heeft...quote:Op zondag 8 februari 2015 17:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Fijn ja, worden die oudjes ook nog onderworpen aan zorg door ongemotiveerde jongeren die geen enkele ervaring en binding daarmee hebben.
Dat is waarquote:Op zondag 8 februari 2015 17:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Liever gedwongen worden door de Nederlandse overheid dan door een buitenlandse mogendheid.
Dat is niet waar.quote:
Vertel dat tweede maar tegen de bejaarden die nu voor van alles moeten betalen, die letterlijk te horen krijgen dat ze niet geholpen mogen worden omdat ze niet bij de goede zorgverzekeraar zitten, die zien dat mensen hun alleen helpen omdat ze het puur als baantje en winstgevend zien dus.quote:
Nouja die kiest er in ieder geval voor om in de zorg te werken en heeft daarvoor ook een opleiding gekregen. Bovendien wil die loonslaaf ook graag zijn baan behouden.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde loonslaaf die binding wel heeft...
Dat moesten ze eerst ook al. Langdurige zorg is alleen geëxtramuraliseerd.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:00 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vertel dat tweede maar tegen de bejaarden die nu voor van alles moeten betalen,
Dat wetsvoorstel is gesneuveld in de eerste kamer.quote:die letterlijk te horen krijgen dat ze niet geholpen mogen worden omdat ze niet bij de goede zorgverzekeraar zitten
Zorgpersoneel zijn dezelfde mensen als voor de stelselwijzigingen.quote:die zien dat mensen hun alleen helpen omdat ze het puur als baantje en winstgevend zien dus.
Sommige mensen zullen het wellicht fijn vinden als er wat vaker iemand komt. Al geeft iemand maar de plantjes water of zo. Wellicht gezelliger dan een pratende robot zoals laatst op TV was te zien.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja die kiest er in ieder geval voor om in de zorg te werken en heeft daarvoor ook een opleiding gekregen. Bovendien wil die loonslaaf ook graag zijn baan behouden.
Ik moet er niet aan denken dat mijn oma ieder half jaar weer een nieuwe ongeinteresseerde jongere langs krijgt die de boel nog kan verneuken ook.
Als we blijkbaar geld hebben om daar alle jongeren een half jaar van hun werk te houden en op kosten van de staat te laten leven. Waarom investeren we dat geld dan niet beter in meer zorgpersoneel dat wel gemotiveerd is en wel een band kan opbouwen met ouderen?quote:Op zondag 8 februari 2015 18:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Sommige mensen zullen het wellicht fijn vinden als er wat vaker iemand komt. Al geeft iemand maar de plantjes water of zo. Wellicht gezelliger dan een pratende robot zoals laatst op TV was te zien.
Wat ik net al zei, het moment vind ik onjuist. Je zou het eerder moeten doen. Het moment van 18 jaar is ongelukkig omdat iemand dan moet studeren / werken en omdat je voor het bijbrengen van normbesef dan al rijkelijk laat bent... Je zou dat eerder moeten doen.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als we blijkbaar geld hebben om daar alle jongeren een half jaar van hun werk te houden en op kosten van de staat te laten leven. Waarom investeren we dat geld dan niet beter in meer zorgpersoneel dat wel gemotiveerd is en wel een band kan opbouwen met ouderen?
Voor het bijbrengen van normbesef op jongere leeftijd hebben we al iets en dat heet school. En anders heb je nog de jeugdzorg en bureau halt.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat ik net al zei, het moment vind ik onjuist. Je zou het eerder moeten doen. Het moment van 18 jaar is ongelukkig omdat iemand dan moet studeren / werken en omdat je voor het bijbrengen van normbesef dan al rijkelijk laat bent... Je zou dat eerder moeten doen.
Flauwekul dat moesten ze helemaal niet in deze mate dus, en er zijn genoeg excuusjes bedacht om dit door te zetten, de enige echte klacht is dat de regering niet veel eerder maatregelen heeft genomen om langdurige zorg, met een toenemende vergrijzing, te kunnen blijven betalen.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:03 schreef DeJori het volgende:
[..]
Dat moesten ze eerst ook al. Langdurige zorg is alleen geëxtramuraliseerd.
Het gebeurt........................................quote:Dat wetsvoorstel is gesneuveld in de eerste kamer.
Integendeel.quote:Zorgpersoneel zijn dezelfde mensen als voor de stelselwijzigingen.
Ik denk dat wat praktijkervaring zeker een nuttige aanvulling kan zijn op in de schoolbankjes zitten.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor het bijbrengen van normbesef op jongere leeftijd hebben we al iets en dat heet school. En anders heb je nog de jeugdzorg en bureau halt.
Het is niet de taak van een leger of een zorginstelling om opvoeder te gaan spelen. Dat gaat teveel ten koste van hun kerntaken.
Met onderwijs ook niet, jongeren komen in steeds grotere aantallen vrij stuurloos van school, discipline hebben ze vaak niet, schieten van de ene naar de andere studie wat in deze tijden ook steeds minder prettig is, en verantwoording richting de maatschappij voelen ze evenmin, in samenleving met een dienstplicht zie je dat in het openbare leven veel minder problemen zijn relatief maar met dienstplicht krijg je echt wel vaardigheden die voor een baan nuttig genoemd kunnen worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Waarom dat geld niet gewoon naar het onderwijs sturen? Die zijn speciaal bedoeld om jongeren op te voeden, en die leren tenminste nuttige dingen. Hartstikke tof dat je zo'n rotpuber wilt leren schieten, maar daar krijgt hij later geen baan mee.
Een deel kun je trouwens meteen doorsturen naar justitie, om de echte probleemgevallen aan te kunnen pakken.
Een leger is essentieel als je je land serieus neemt, anders worden we bij eerste beste conflict weer onder de voet gelopen.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:59 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Wie gaat al die onzin betalen? Minstens 2 jaar minder belasting inkomsten + je moet ze betalen om ze 2 jaar te laten lamballen en aventoe eventjes over de heide te laten huppelen.
quote:Op zondag 8 februari 2015 18:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Met onderwijs ook niet, jongeren komen in steeds grotere aantallen vrij stuurloos van school, discipline hebben ze vaak niet, schieten van de ene naar de andere studie wat in deze tijden ook steeds minder prettig is, en verantwoording richting de maatschappij voelen ze evenmin, in samenleving met een dienstplicht zie je dat in het openbare leven veel minder problemen zijn relatief.
Oh... Is dit weer zo'n "opa vertelt" verheerlijking?quote:maar met dienstplicht krijg je echt wel vaardigheden die voor een baan nuttig genoemd kunnen worden.
In veel van de genoemde landen heb je niet eens een volwaardige dienstplicht, laat staan de andere problemen die deze landen hebben, maar je kan het beter vergelijken met landen die op een vergelijkbaar niveau zitten als met Nederland. Landen als Finland, Zwitserland, en Israel zijn prima om mee te vergelijken bijvoorbeeld.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rood de landen met dienstplicht. Ja, lijken me echt landen waar minder problemen zijn in het openbare leven...
Ik zou niet weten waarom je er zo neerbuigend over zou moeten doen, alleen al discipline en samenwerken binnen een groep zijn nuttige vaardigheden voor bijna elk beroep, je kan het voorstel in het belachelijke proberen te trekken maar ik vraag me af in hoeverre Nederland ooit slechter is geworden van dienstplicht.quote:[..]
Oh... Is dit weer zo'n "opa vertelt" verheerlijking?
Niet, maar dat rechtvaardigt de reactivering van de opkomstplicht niet, want beter (hoe je dat dan ook wil meten) waren we toen ook niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:07 schreef DeParo het volgende:
Ik zou niet weten waarom je er zo neerbuigend over zou moeten doen, alleen al discipline en samenwerken binnen een groep zijn nuttige vaardigheden voor bijna elk beroep, je kan het voorstel in het belachelijke proberen te trekken maar ik vraag me af in hoeverre Nederland ooit slechter is geworden van dienstplicht.
Dat waren dienstplichtigen ja?quote:Op zondag 8 februari 2015 19:00 schreef DeParo het volgende:
De Republiek, met veel minder inwoners, kon zich ook alleen handhaven met een staand leger van 100.000-200.000 man.
Daarom, dit soort wazige niet uitvoerbare proefballonetjes zijn allemaal wel leuk maar het is onhaalbaar. Ik ben benieuwd hoeveel van de voorstanders voor dit plan blijven als plotseling de belastingen verdubbeld gaan worden en ze een kazerne in de achtertuin zien verschijnen want eea dient wel betaald en gehuisvest te worden.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:14 schreef raptorix het volgende:
Het probleem is dat je in Nederland geen fuck aan een leger hebt als je alles tot in den treure wegbezuinigt, zelfs Griekenland heeft een leger dat 5 keer groter is dan Nederland![]()
![]()
![]()
In dat opzicht is een Nederlands leger helemaal nutteloos. Zolang je niet zoals Korea of Israel wil investeren in het leger heb je een leger wat er alleen maar voor de sier is. Iets wat de geschiedenis al verschillende keren heeft aangetoond. Voor een groot leger is geen geld.quote:Op zondag 8 februari 2015 18:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een leger is essentieel als je je land serieus neemt, anders worden we bij eerste beste conflict weer onder de voet gelopen.
Volgens mij waren we toen wel degelijk een stuk beter, voor talloze jongeren was het een eerste buitenlandervaring in bijvoorbeeld Suriname of de Antillen, andere jongeren die normaal niet wisten wat te doen na school kregen op deze manier veel meer verschillende inzichten en meningen, dit betekent misschien niet dat het letterlijk voor iedereen beter is, maar voor de samenleving als geheel die sowieso weinig groepen of bewegingen heeft waarbinnen jongeren zich kunnen ontwikkelen lijkt het mij een zeer gunstige ontwikkeling.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet, maar dat rechtvaardigt de reactivering van de opkomstplicht niet, want beter (hoe je dat dan ook wil meten) waren we toen ook niet.
Ben je overigens zelf dipli geweest?
Veel huurlingen dus vooral maar het ging meer om de cijfers eigenlijk aangezien huurlingen tegenwoordig wat minder wenselijk zijn te noemenquote:
Oh, vertel! Wat voor vaardigheden leer je tijdens de dienstplicht die je niet op school kunt leren?quote:Op zondag 8 februari 2015 18:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Met onderwijs ook niet, jongeren komen in steeds grotere aantallen vrij stuurloos van school, discipline hebben ze vaak niet, schieten van de ene naar de andere studie wat in deze tijden ook steeds minder prettig is, en verantwoording richting de maatschappij voelen ze evenmin, in samenleving met een dienstplicht zie je dat in het openbare leven veel minder problemen zijn relatief maar met dienstplicht krijg je echt wel vaardigheden die voor een baan nuttig genoemd kunnen worden.
Volgens mij scheelt het niet veel, maar hebben we nu nog minder gevechtsvliegtuigen als bij de start van WOIIquote:Op zondag 8 februari 2015 19:17 schreef Speculant. het volgende:
[..]
In dat opzicht is een Nederlands leger helemaal nutteloos. Zolang je niet zoals Korea of Israel wil investeren in het leger heb je een leger wat er alleen maar voor de sier is. Iets wat de geschiedenis al verschillende keren heeft aangetoond. Voor een groot leger is geen geld.
Het enige wat we moeten hebben is een groepje wat meedraait met de Amerikanen in 1 of andere zandbak zodat we bedrijfscontracten binnen slepen. Hier en daar een bootje voor wat patrouille en wat beveiliging. Maar voor de rest is het NL leger nutteloos. Zo'n half leger kost alleen maar geld en zien we nooit niet terug. Alle onderdelen die de laatste 15 jaar marginaal of zelfs niet voor iets zijn gebruikt moeten ze schrappen of iig minimaal houden want je hebt er toch niks aan. Maw. het Nederlandse leger is ruimschoots groot genoeg zoals het nu is.
Volgens mij gingen dienstplichtigen niet daar heenquote:Op zondag 8 februari 2015 19:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij waren we toen wel degelijk een stuk beter, voor talloze jongeren was het een eerste buitenlandervaring in bijvoorbeeld Suriname of de Antillen, andere jongeren die normaal niet wisten wat te doen na school kregen op deze manier veel meer verschillende inzichten en meningen, dit betekent misschien niet dat het letterlijk voor iedereen beter is, maar voor de samenleving als geheel die sowieso weinig groepen of bewegingen heeft waarbinnen jongeren zich kunnen ontwikkelen lijkt het mij een zeer gunstige ontwikkeling.
Zover ik weet niet in Nederland, helaas, zou het graag doen.
Disciplinequote:Op zondag 8 februari 2015 19:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, vertel! Wat voor vaardigheden leer je tijdens de dienstplicht die je niet op school kunt leren?
Hoe heb jij ooit je diploma kunnen halen als je niet hebt leren samenwerken en geen discipline hebt?quote:Op zondag 8 februari 2015 19:07 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je er zo neerbuigend over zou moeten doen, alleen al discipline en samenwerken binnen een groep zijn nuttige vaardigheden voor bijna elk beroep, je kan het voorstel in het belachelijke proberen te trekken maar ik vraag me af in hoeverre Nederland ooit slechter is geworden van dienstplicht.
Ik heb er een telex leren bedienenquote:Op zondag 8 februari 2015 19:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, vertel! Wat voor vaardigheden leer je tijdens de dienstplicht die je niet op school kunt leren?
Een hele tijd terug wel degelijk, het is overigens niet dat elke dienstplichtige daar terecht kwam, maar toch interessant.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij gingen dienstplichtigen niet daar heen
Allemaal dingen die je ook op school kunt leren. Sterker nog, een beetje opleiding leert al die dingen aan.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:20 schreef DeParo het volgende:
[..]
Discipline
Samenwerken binnen een groep
Maatschappelijke belangstelling wanneer dit met sociale dienstplicht wordt gecombineerd.
Verantwoordelijkheidsgevoel.
Cohesie binnen de samenleving.
Volgens mij gingen alleen beroeps daarheen, naar Suriname trouwens nog steeds voor jungle training, en op de Antillen hangt meestal wat Marine rond om drugs te bestrijden, maar dienstplichtigen kwamen op zijn best in Duitsland.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een hele tijd terug wel degelijk, het is overigens niet dat elke dienstplichtige daar terecht kwam, maar toch interessant.
Ja, en een geweer uiteen halen en een liter bier drinken in 10 seconden. Maar ik kan niet veel bazen die dat graag op een cv zien staan.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb er een telex leren bedienen
Nogmaals zeg ik niet dat het voor iedereen geldt op letterlijk elk punt, maar ik denk dat de dienstplicht deze vaardigheden nog sneller en beter bijbrengt dan dat onderwijs dat doet, omdat ik deze vaardigheden heb ontwikkeld elders, omdat ik al snel het belang zag, betekent niet dat ik bij talloze jongeren om me heen zie dat zij die drang minder hebben zonder externe druk.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe heb jij ooit je diploma kunnen halen als je niet hebt leren samenwerken en geen discipline hebt?
Suriname was alleen TRIS en dat waren er niet bijster veel. De Antillen gingen een handjevol mariniers/ marine lui heen.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij waren we toen wel degelijk een stuk beter, voor talloze jongeren was het een eerste buitenlandervaring in bijvoorbeeld Suriname of de Antillen, andere jongeren die normaal niet wisten wat te doen na school kregen op deze manier veel meer verschillende inzichten en meningen, dit betekent misschien niet dat het letterlijk voor iedereen beter is, maar voor de samenleving als geheel die sowieso weinig groepen of bewegingen heeft waarbinnen jongeren zich kunnen ontwikkelen lijkt het mij een zeer gunstige ontwikkeling.
Okee.quote:Zover ik weet niet in Nederland, helaas, zou het graag doen.
Ik weet niet over welke opleiding je het hebt, neem de UvA, doet helemaal niets met de studenten bijna, het komt allemaal op jezelf aan, studenten krijgen zelfs nauwelijks de mogelijkheid om met elkaar in groepsverband te werken, gelukkig zijn er nog studentenverenigingen maar door de bezuinigingen komen deze ook steeds meer onder druk te staan zoals je weet.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Allemaal dingen die je ook op school kunt leren. Sterker nog, een beetje opleiding leert al die dingen aan.
Die dienstplicht is pas in de Napoleon tijd ingevoerd.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Gedeeltelijk inderdaad, ook veel huurlingen, het ging meer om de cijfers eigenlijk aangezien huurlingen tegenwoordig wat minder wenselijk zijn te noemen![]()
.
Wat betreft Suriname is het wel een hele tijd geleden dat ik die ervaring heb gehoord, toen die persoon dienstplicht had, maar het zou een van de voordelen kunnen zijn zeker als je bijvoorbeeld bij de zeemacht moet dienen.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij gingen alleen beroeps daarheen, naar Suriname trouwens nog steeds voor jungle training, en op de Antillen hangt meestal wat Marine rond om drugs te bestrijden, maar dienstplichtigen kwamen op zijn best in Duitsland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |