max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is.quote:Op woensdag 4 februari 2015 12:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het schijnt goed te zijn om 'm eventjes te laten draaien (zeg 2 minuten, raampjes krabben ofzo), maar dan toch wel te gaan rijden. 10 min. lijkt me wel wat lang.
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:23 schreef Executioner het volgende:
Dat stationair warmdraaien bij temperaturen onder nul iets slechter voor de motor is kan ik begrijpen maar als je dit niet doet dan:
• Ben je veel langer bezig met ruitenkrabben (als het al schoon te krabben is...).
• Beslaan de ramen direct na het wegrijden van binnenuit waardoor je vrijwel niets meer ziet.
• Zit je eerst een geruime tijd in de kou.
Genoeg redenen voor mij om het dus wel gewoon te doen. Overigens is het nog slechter voor je motor om deze gelijk zwaar te belasten in de vrieskou...
Als je even 1 minuutje 5000 toeren draait is hij zo warm hoorquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.
2. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk.
3. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk
Je moet ook niet met 3000 toeren wegrijden, maar gewoon normaal toerental aanhouden.
Aan max 2000 heb je echt wel voldoende. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk.
En 2 minuten als het erg koud is. Ik houd zelf meestal 2 minuten aan, dan heb ik de ramen wel gedaan en ben ik geïnstalleerd zeg maarquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is.
Onzin.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:45 schreef DeLepelaar het volgende:
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven.
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.quote:De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.
Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt.
Maar dan heb je al gereden dus is je motor in ieder geval warm(er)quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:52 schreef Kreator het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur.quote:
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:58 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Nee, maar jij weet het beter. Dus laat maar.
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur.
K.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
Hoe lang het duurt voor de olie warm is verschilt per auto/motor. Die van mij is na 20 kilometer rustig rijden nog niet echt op een ideale temperatuur. Ik denk dat het vooral met de grootte van de motor en de hoeveelheid olie te maken heeft, hoewel een kleinere motor ook minder warme genereert.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
[..]
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.
En bij het aan NL max. snelheden houden, staat die van mij na 50 km., nog niet eens in het midden.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Lol, voor 80 euro, en 150watt, betwijfel ik het.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:29 schreef Fer het volgende:
https://www.priceattack.n(...)7&aff=1#!prettyPhoto
Zou het werken?
Airco doet 't niet bij die temperatuurquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.
2. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk.
3. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk
Je moet ook niet met 3000 toeren wegrijden, maar gewoon normaal toerental aanhouden.
Aan max 2000 heb je echt wel voldoende. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk.
Zeker weten, laat 'm vijf minuten draaien en je hebt een behagelijk interieur. En met de turbostand verwarmt 'ie ook de motor.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:29 schreef Fer het volgende:
https://www.priceattack.n(...)7&aff=1#!prettyPhoto
Zou het werken?
Ik kan je volgende week vertellen of het wat isquote:Op woensdag 4 februari 2015 20:33 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Lol, voor 80 euro, en 150watt, betwijfel ik het.
Top. Als het wel wat is koop ik hem ook.quote:Op donderdag 5 februari 2015 07:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik kan je volgende week vertellen of het wat is
Grapje ofzo? Dit is geen echte standkachel hè, en zit totaal niet met de motor verbonden.quote:Op donderdag 5 februari 2015 01:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeker weten, laat 'm vijf minuten draaien en je hebt een behagelijk interieur. En met de turbostand verwarmt 'ie ook de motor.
Jawel, via de accu toch?quote:Op donderdag 5 februari 2015 11:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Top. Als het wel wat is koop ik hem ook.
[..]
Grapje ofzo? Dit is geen echte standkachel hè, en zit totaal niet met de motor verbonden.
Auto lekker warm, accu leegquote:
Die je op moet laden. Wat je inderdaad beter niet via de auto accu kan doenquote:Op donderdag 5 februari 2015 12:34 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ding heeft een eigen accu staat er bij.
Het zou je maar gebeuren.quote:Op donderdag 5 februari 2015 15:03 schreef boegschroef het volgende:
En je vergeet dat iedere voorbijganger je raam maar hoeft in te tikken en zo weg kan rijden. Verzekering keert vaak niet uit als je sleutels kwijt bent.
Huh, hoe zie je dat voor je? Een verlengsnoer naar de auto en door een raampje, en dan de kachel aansluiten?quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:25 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Gewoon een 2000 watt kacheltje pakweg 30 minuten voor vertrek aanzetten.
quote:Op woensdag 4 februari 2015 18:48 schreef Sounddragon het volgende:
Tis niet bovenmatig goed voor het milieu () het is niet bovenmatig goed voor je motor, én het is niet goed voor je portemonnee; hij loopt op de choke, dus hoog verbuik, en je verplaatst je 0,0 meter.. verlies-verlies-verlies-verlies dus.
Koude olie laat zich slechter verpompen, het is niet dat er niks bovenkomt als hij stationair loopt, maar het is wel beter als je meteen rustig gaat rijden, dan heb je ook een betere oliedruk en dus ook wat meer- en betere smering.
Als je een hekel hebt aan krabben, koop je gewoon zo'n spuitflessie met de-icer, of je zet er een keramisch kacheltje in op een timer.(niet vergeten om de stekker eruit te trekken voor je wegrijdt)
Welke choke? We leven niet in het jaar 0SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Een auto loopt op een rijker mengsel als hij koud is, men noemt dat in de volksmond 'op de choke lopen' iedereen weet wat ik bedoel, maar hij moet weer effe tegen mijn poot pissenquote:Op donderdag 5 februari 2015 23:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Welke choke? We leven niet in het jaar 0
quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:45 schreef DeLepelaar het volgende:
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven.
Geen onzin. Het is niet voor niks dat in een beetje sportieve auto ook een metertje voor je olietemp zit.quote:
Ow die post had ik gemist. Dan heb ik niks gezegdquote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.
Tenzij je voorruit en achterruit verwarming hebt, scheelt het opwarmen van je auto amper met krabben. De motor heeft weinig weerstand dus genereer niet genoeg wamrmte je ramen van binnen te ontdooien. Tenzij je het echt 10 minuten ofzo laat staan. Wat naar is naar de buren.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:23 schreef Executioner het volgende:
Dat stationair warmdraaien bij temperaturen onder nul iets slechter voor de motor is kan ik begrijpen maar als je dit niet doet dan:
• Ben je veel langer bezig met ruitenkrabben (als het al schoon te krabben is...).
• Beslaan de ramen direct na het wegrijden van binnenuit waardoor je vrijwel niets meer ziet.
• Zit je eerst een geruime tijd in de kou.
Genoeg redenen voor mij om het dus wel gewoon te doen. Overigens is het nog slechter voor je motor om deze gelijk zwaar te belasten in de vrieskou...
Of je hebt een natte jasquote:Op vrijdag 6 februari 2015 00:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Tenzij je voorruit en achterruit verwarming hebt, scheelt het opwarmen van je auto amper met krabben. De motor heeft weinig weerstand dus genereer niet genoeg wamrmte je ramen van binnen te ontdooien. Tenzij je het echt 10 minuten ofzo laat staan. Wat naar is naar de buren.
Als je auto beslaat heb je een lek. Er hoort niet zo veel vocht aan de binnenkant van je auto te zitten.
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel.quote:Op donderdag 5 februari 2015 23:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ow die post had ik gemist. Dan heb ik niks gezegd
Mijn eerste auto had choke en handgas.quote:Op donderdag 5 februari 2015 23:44 schreef Fer het volgende:
De choke, dat was nog eens echt autorijden.
Max uittrekken en starten, zodra de motor een beetje op toeren kwam na de eerste sputters, pookje terugduwen tot een beschaafd toerental. Ruiten krabben en onverbrande benzinedampen inademen.
Wegrijden en de choke helemaal induwen.
Ik heb bijna alleen maar Amerikaanse wagens gereden en ik kan me niet herinneren dat ik een hendel met een choke heb gebruikt.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:58 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mijn eerste auto had choke en handgas.
BTW ; mijn Stihl kettingzaagje heeft nog een choke. Meest mannelijke ding in huis.![]()
Kan maar zo. Sommige merken waren er sneller mee dan andere.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:21 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik heb bijna alleen maar Amerikaanse wagens gereden en ik kan me niet herinneren dat ik een hendel met een choke heb gebruikt.
Hadden die al eerder een automatische choke?
De oudste was een Lincoln Continental uit 1975 maar sleutel omdraaien en starten.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Kan maar zo. Sommige merken waren er sneller mee dan andere.
Zit wel een kern van waarheid in, zeker met het koude weer.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:37 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel.
Mijn stoelverwarming doet het pas als ik mijn kont er op parkeer. Heb jij zo'n Halfordsgevalletje op de sigarettenaansteker?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:59 schreef garnage-patrick het volgende:
Auto starten, voorruit, achteruit en stoelverwarming aan.
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:37 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel.
Zit je nou echt op te scheppen met je stoelverwarming?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 12:56 schreef Dromer het volgende:
[..]
Mijn stoelverwarming doet het pas als ik mijn kont er op parkeer. Heb jij zo'n Halfordsgevalletje op de sigarettenaansteker?
Tussen 5 en 10 kilometer is wel mogelijk dat de olie al boven de 80 graden is.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:09 schreef Fopje het volgende:
[..]
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan?
Das wel erg vlot toch? Ligt er misschien ook hoe groot je motorblok is?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Tussen 5 en 10 kilometer is wel mogelijk dat de olie al boven de 80 graden is.
Echter wordt er dan vaak in de kop gemeten, en niet in het carter. Ook een olietemperatuur meter geeft alleen maar dingen aan die nut hebben als je weet wat hij aangeeft
Temperatuurwisselaar, of je in de stad rijdt of op de snelweg etc heeft er ook mee te maken.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:20 schreef Fopje het volgende:
[..]
Das wel erg vlot toch? Ligt er misschien ook hoe groot je motorblok is?
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:09 schreef Fopje het volgende:
[..]
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan?
Dan is net mijn koelvloeistof een klein beetje opgewarmd.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.
Blok: 2.0 16v.
Als dit al klopt (wat me sterk lijkt), dan is het een flinke afwijking van wat normaal is.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.
Blok: 2.0 16v.
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:08 schreef Sometimes het volgende:
dan is het een flinke afwijking van wat normaal is.
kvs of olie?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Inderdaad, les 1 hoe sloop je een motorquote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:28 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat je voor dat kleine stukje überhaupt de auto pakt
In een eerdere post zegt hij al olietemperatuurmeter.quote:
Die auto's zullen allemaal een olietemp meter hebben idd, dat geloof ik wel.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:47 schreef Sometimes het volgende:
[..]
In een eerdere post zegt hij al olietemperatuurmeter.
Maar evengoed, het kán gewoon niet.
quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.
Blok: 2.0 16v.
Ik zit niet de hele dag op 1 vestiging. Dat kan natuurlijk ook nog hè.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:28 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat je voor dat kleine stukje überhaupt de auto pakt
Ook al zulke waanzinnige totale nonsens.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad, les 1 hoe sloop je een motor
Ja, dat zeg ik dus: Het kán dus gewoonweg wel. Met 4 verschillende auto's. Dat jij het niet gelooft, kan ik weinig aan doen. Speciaal voor jou zal ik zometeen op de terugweg wat foto's maken van de kmstand en de olietemperatuur.quote:
Weet je echt zeker dat je niet mis bent met je kvs temperatuur?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 16:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik zit niet de hele dag op 1 vestiging. Dat kan natuurlijk ook nog hè.
[..]
Ook al zulke waanzinnige totale nonsens.
[..]
Ja, dat zeg ik dus: Het kán dus gewoonweg wel. Met 4 verschillende auto's. Dat jij het niet gelooft, kan ik weinig aan doen. Speciaal voor jou zal ik zometeen op de terugweg wat foto's maken van de kmstand en de olietemperatuur.
Geen bijverwarmer? Geloof dat de 2.0 TDI dat wel had/heeft omdat 'ie ook te traag warm wordt. Ligt dus niet aan de downsizemotoren. Bij de nieuwe MB Sprinter springt de standkachel ook automatisch aan als je 'm net hebt gestart.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 18:17 schreef Fer het volgende:
Van de week, gestart en daarna krabben. Vervolgens aansluiten in de file. Na 20 minuten nog steeds geen getal op de digitale kvs meter, die begint vanaf 50 pas.
14% diesel wordt gewoon niet warm. Daarintegen wel 1 op 21/22 terwijl ik regelmatig 130 rijd, de binnenstad van Amsterdam in of een stoplichtsprintje trek.
Denk alleen een electrische heater, de blower wordt wel een beetje warm namelijk, alleen de motor niet.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:29 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Geen bijverwarmer? Geloof dat de 2.0 TDI dat wel had/heeft omdat 'ie ook te traag warm wordt. Ligt dus niet aan de downsizemotoren. Bij de nieuwe MB Sprinter springt de standkachel ook automatisch aan als je 'm net hebt gestart.
Gewoon kabel naar binnen en de deur dichtgooien, zit genoeg speling in. Kabel vervolgens aansluiten op een buitenstopcontact en klaar is uw resultaat. Het mooiste is als je dan binnen een schakelaar maakt hiervoor.quote:Op donderdag 5 februari 2015 22:49 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Huh, hoe zie je dat voor je? Een verlengsnoer naar de auto en door een raampje, en dan de kachel aansluiten?
Ja, is goed voor je deurrubber.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 21:33 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Gewoon kabel naar binnen en de deur dichtgooien, zit genoeg speling in. Kabel vervolgens aansluiten op een buitenstopcontact en klaar is uw resultaat. Het mooiste is als je dan binnen een schakelaar maakt hiervoor.
Gewoon goed in de siliconen zetten. Maar als jij de kabel door het raam wilt doen mag dat ook hoor ...quote:Op zaterdag 7 februari 2015 12:52 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja, is goed voor je deurrubber.
Dan creëer je gelijk een tochtgaatje en vriezen je rubbers lekker vast
Wat dacht je van helemaal geen kabel.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:43 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Gewoon goed in de siliconen zetten. Maar als jij de kabel door het raam wilt doen mag dat ook hoor ...
quote:Op zaterdag 7 februari 2015 20:15 schreef 1299 het volgende:
Ik ben in de winter jaloers op Fordjes met vooruitverwaming.
Hebben we meer auto's hoorquote:Op zaterdag 7 februari 2015 20:15 schreef 1299 het volgende:
Ik ben in de winter jaloers op Fordjes met vooruitverwaming.
Haha koekert, jij rijdt op waterstof?quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:45 schreef DeLepelaar het volgende:
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven.
je ECU regelt stationair met koude motor deze rijke afstelling. als deze warm is, * in de file bijv is het mengsel weer anders afgesteld. jij snapt er blijkbaar geen ene kloot van.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:52 schreef Kreator het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.
leuk gegoogledquote:Op donderdag 5 februari 2015 23:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
[..]
Geen onzin. Het is niet voor niks dat in een beetje sportieve auto ook een metertje voor je olietemp zit.
Dat blijft royaal achter bij het templampje wat in elke auto zit en nee het is niet verstandig om vol vermogen te vragen van je blok als je olie niet op temp is. Ook niet als je er (ik roep maar iets) Selenia Racing 10W60 in hebt zitten.
Eerst je olie op temp rijden en dan pas gassen. Dat heeft niets met je doorsnee templampje te maken. En is ook geen onzin. Flink vermogen vragen van een blok waarvan de olie niet op temperatuur is is daar niet heel tof voor.
Dan heb je een ander probleem, dan is je auto dus gewoon te vochtig.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 22:04 schreef MaGNeT het volgende:
Starten, fan op maximaal en standje "ruiten", dan ruiten krabben en inmiddels is de binnenkant dan ook ijsvrij.
Heb het onlangs geprobeerd: krabben, starten, wegrijden maar stond na 80 meter de binnenkant te krabben omdat die besloeg en dat vroor gelijk op tot matglas.
Heb geen zwembad ontdekt.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 23:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dan heb je een ander probleem, dan is je auto dus gewoon te vochtig.
Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 10:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zit wel een kern van waarheid in, zeker met het koude weer.
Bij een auto met warmtewisselaar zal de olie inderdaad veel sneller warm zijn. Maar zolang je geen olietemp meter hebt is het ook maar gokken. Ik houd liever die ca 20km of 20 minuten aan.
Snelweg is prima, die 3000 rpm in de 5 slopen je blok echt niet.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 23:27 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont.
Maar waarom?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:31 schreef daNpy het volgende:
Als je er zo dichtbij woont zou ik wat langzamer op de snelweg rijden.
Ik moet voor woon-werk ook een klein stukje snelweg en daar rijdt ik meestal 100-110 ofzo.
Nu heb ik wel een 6 bak dus draait hij dan nog geen 2250rpm.
Constant rijden is overigens wel weer goed voor het opwarmen van het blok
Bij constant rijden is er een lagere belasting is in de motor, en wel goede smering.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:56 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Maar waarom?
Volgens mij is het helemaal niet slecht om lekker vlot door te schakelen en dan gewoon 130 te rijden.
Ik bedoel, je hoeft niet gelijk de toerenbegrenzer in te janken natuurlijk maar gewoon normaal rijden met een constante snelheid kan echt geen kwaad.
Zijn honderduizenden mensen die dit elke werkdag zonder problemen doen.
Als er geen file staat natuurlijk
Dan moet je dus iets rustiger doen. Ik trek met m'n koude motor een stuk minder vlot op, doe gewoon rustig aan. Op de snelweg rij ik de eerste paar minuten 105, daarna 125. Dan zit ik tussen 2200 en 2700 rpm en da's prima en dan kan de boel goed opwarmen.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 23:27 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont.
Op snelweg rijdt ik meestal maar 100 en dan doet die al 3000 rpm.quote:Op zondag 8 februari 2015 16:21 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dan moet je dus iets rustiger doen. Ik trek met m'n koude motor een stuk minder vlot op, doe gewoon rustig aan. Op de snelweg rij ik de eerste paar minuten 105, daarna 125. Dan zit ik tussen 2200 en 2700 rpm en da's prima en dan kan de boel goed opwarmen.
Niet planken bij koud, dat vinden motor, (eventuele) turbo en bak niet grappig. En echt gassen pas als de boel goed warm is, daar hou ik inderdaad ook 20min/20km als marge aan en voor serieus trappen zelfs 30min. Maar normaal rijden moet gewoon kunnen, de boel ontploft echt niet als je boven 2000 toeren komt.
Heet water...quote:Op zondag 8 februari 2015 17:33 schreef EnochRoot het volgende:
De car talk guys zeggen van niet: http://www.cartalk.com/co(...)cold-winter-mornings
En de ruit school krabben kan evt met heet water dat je binnen hebt opgewarmd. Maar zelf ik heb een garage dus zoiezo nooit last van ruiten krabben.
Heet waterquote:Op zondag 8 februari 2015 17:33 schreef EnochRoot het volgende:
De car talk guys zeggen van niet: http://www.cartalk.com/co(...)cold-winter-mornings
En de ruit school krabben kan evt met heet water dat je binnen hebt opgewarmd. Maar zelf ik heb een garage dus zoiezo nooit last van ruiten krabben.
Nou ja theoretisch leek mij dat aardig. Waarschijnlijk wil je het niet kokend er over heen gooien. Zoals ik al zei, nooit last van bevroren ramen...quote:Op zondag 8 februari 2015 17:39 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Heet water...
Dat is wel een heel slecht advies.
Praktisch is het een idioot idee. Zeker nooit natuurkunde gehad op school? of niet opgelet dat kan ookquote:Op zondag 8 februari 2015 17:43 schreef EnochRoot het volgende:
[..]
Nou ja theoretisch leek mij dat aardig. Waarschijnlijk wil je het niet kokend er over heen gooien. Zoals ik al zei, nooit last van bevroren ramen...
Maar je hebt iig geen bevroren raam meer! (Ook geen raam meer.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Praktisch is het een idioot idee. Zeker nooit natuurkunde gehad op school? of niet opgelet dat kan ook
Geen beslagen ramen meer.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:50 schreef EnochRoot het volgende:
[..]
Maar je hebt iig geen bevroren raam meer! (Ook geen raam meer.)
Alsof die daar wakker van wordenquote:Op woensdag 4 februari 2015 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker voor je buren ook
Echt asociaal om te doen...
http://www.bol.com/nl/p/p(...)ak/9200000019620008/quote:Op maandag 9 februari 2015 20:18 schreef Anne het volgende:
binnen een minuutje was het weer beslagen.
Dat ding heb ik, maar kan echt niet opboksen tegen het vocht in die Benz heurquote:Op maandag 9 februari 2015 20:27 schreef delano.888 het volgende:
[..]
http://www.bol.com/nl/p/p(...)ak/9200000019620008/
Werkt grandioos. Af en toe ff in de magnetron en je kan er weer een hele tijd tegenaan zonder te poetsen.
Oh, ok, hier wel, maar been Benz dusquote:Op maandag 9 februari 2015 20:28 schreef Anne het volgende:
[..]
Dat ding heb ik, maar kan echt niet opboksen tegen het vocht in die Benz heur.
Mijn Astra G (1998) deed na 5 minuten 150 en 5 minuten later 170, dat iedere ochtend van 85000km totaan 144000. Toen ging die uit de lease (2001) Volgens RDW heeft de auto nog tot 2013 rondgereden.quote:Op zondag 8 februari 2015 16:46 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Op snelweg rijdt ik meestal maar 100 en dan doet die al 3000 rpm.
Of van werk vertrekken kom ik zo na 3 straten op een 80km-weg waar ik de 80 aanhoud. Daar doet die dan wel 2200-2500 rpm.
150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpmquote:Op maandag 9 februari 2015 20:58 schreef Fer het volgende:
[..]
Mijn Astra G (1998) deed na 5 minuten 150 en 5 minuten later 170, dat iedere ochtend van 85000km totaan 144000. Toen ging die uit de lease (2001) Volgens RDW heeft de auto nog tot 2013 rondgereden.
1.6 16V met sportbak, 120 was al 3800 rpm.
Ja wilde haren toen. Tegenwoordig 103 op de cc.
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Lease + wilde haren zoals hij zegt, boeit hem nietsquote:Op maandag 9 februari 2015 23:17 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpm
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.
Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).
Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.
Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel.
Laat ik het zo zeggen: gewoon normaal rijden kan iedere auto aan, ook als de motor koud is. Bij het ontwerpen van een auto houden ze daar rekening mee, net als de producent van olie rekening houdt met smeerkwaliteit als de olie koud is.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:14 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.
Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad.
-edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage.
Woon-werk is ook zelden het moment om effe lekker gas te gaan geven.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:16 schreef Anne het volgende:
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h).
Dit dus. Vooral gezien wagens als een M5 en een RS nogal een aardige hoeveelheid olie rond hebben pompen. 5 minuten lukte nog niet in mijn 205 GTi met onderbemeten en raar geplaatste oliekoeler en in mijn huidige 206 GTi duurt het warm worden ongeveer de helft van mijn rit Breda-Tilburg in huidige weersomstandigheden.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.
Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).
Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.
Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel.
Ow?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 12:07 schreef Kreator het volgende:
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde.
Ondanks deze quote niet verder gekomen dan de Golf? Maar los van de auto's welke je zogenaamd gehad hebt, gaat het mij om het olie verhaal.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Voordeel van vrijstaand wonenquote:Op woensdag 4 februari 2015 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker voor je buren ook
Echt asociaal om te doen...
aygootje?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:30 schreef Dingest het volgende:
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet
Fiat 126quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
aygootje?
Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg.
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:48 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht?
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Precies, dat had ik ook een beetje. Je kunt er wel heel paniekerig over gaan doen, maar als je met een koude motor de snelweg opdraait en je rijdt zo een file in, dan blaas je je blok ook niet op. Denk ook dat dat uurtje per jaar het blok niet echt kwaad doet.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.
Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen.
Ja...quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:19 schreef Fer het volgende:
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop.
Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten.
Nou, mijn ervaring met lichtere blokken met olietempmeter, dat die olietemp toch vrij rap oploopt tijdens het trappen. Dus ik vermoed dat de zuigers toch best weleens heel snel veel heter kunnen worden dan de cilinderbussen en dan nog de smerende werking van de laag olie op de cilinderwanden. Die zuiger gaat toch wel 100x op en neer per seconde bij 6000 toeren.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:48 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Ja...
Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is
Precies. Die argumenten doen mij persoonlijk heel weinig. Het is wel een beetje asociaal voor je buren, als je in een klein straatje woont en ze worden daar mogelijk wakker van.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:59 schreef Robuustheid het volgende:
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100).
Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien.
Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd.
Misschien een toerenteller met een 10x100 schaal i.p.v. 10x1000quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:36 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.
dat dacht ik ook al jah, zelfs rotary en de B18/K24 van honda hebben er dik moeite mee om boven de 10k te komen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 11:12 schreef Klavots het volgende:
[..]
Misschien een toerenteller met een 10x100 schaal i.p.v. 10x1000
quote:Op woensdag 4 februari 2015 18:48 schreef Sounddragon het volgende:
Tis niet bovenmatig goed voor het milieu () het is niet bovenmatig goed voor je motor, én het is niet goed voor je portemonnee; hij loopt op de choke, dus hoog verbuik, en je verplaatst je 0,0 meter.. verlies-verlies-verlies-verlies dus.
Koude olie laat zich slechter verpompen, het is niet dat er niks bovenkomt als hij stationair loopt, maar het is wel beter als je meteen rustig gaat rijden, dan heb je ook een betere oliedruk en dus ook wat meer- en betere smering.
Als je een hekel hebt aan krabben, koop je gewoon zo'n spuitflessie met de-icer, of je zet er een keramisch kacheltje in op een timer.(niet vergeten om de stekker eruit te trekken voor je wegrijdt)
Choke? Dat is toch helemaal niet meer van toepassing op injectiemotoren? Of zit ik nu mis?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
Wat voor type is dat?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 00:00 schreef Fer het volgende:
Vandaag bij 0,5 graad het centrum ingereden vanaf de stadsrand, alles max 50 en veel stoplichten.
Na 20 minuten rijden was de koelvloeistof pas op 59 en zakte snel naar 55 bij stilstaan en motor stationair. Olietemp was de hele rit --
Hier staat de KVS-tempmeter ook binnen 10 minuten al waar 'ie moet staan.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 09:42 schreef fathank het volgende:
Volgens de verkoper bij aflevering kan ik 'flink' vermogen vragen zodra de kvs-aanwijzer op t goeie plekje staat. Nou is dat meestal na een minuut of 10 rijden.
Kapotte sensor?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 00:00 schreef Fer het volgende:
Vandaag bij 0,5 graad het centrum ingereden vanaf de stadsrand, alles max 50 en veel stoplichten.
Na 20 minuten rijden was de koelvloeistof pas op 59 en zakte snel naar 55 bij stilstaan en motor stationair. Olietemp was de hele rit --
Vag Leon 1.6 TDi ecomotive 110pkquote:Op dinsdag 17 februari 2015 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat voor type is dat?
Door dit draadje ben ik er nu ook op gaan letten en mijn auto staat eigenlijk steevast vanaf een minuut of 15 op 90 graden (olie).
Mijn auto heeft iig wel een soort choke-functie, dwz. bij starten is het stationaire RPM de eerste 20 seconden hoger, of tot de eerste keer gas intrappen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 08:22 schreef fathank het volgende:
[..]
Choke? Dat is toch helemaal niet meer van toepassing op injectiemotoren? Of zit ik nu mis?
Diesels hebben inderdaad meer tijd nodig om op temperatuur te komen. Je hebt toch wel ook elektrische bijverwarming?quote:
Ga er wel van uit, al kan ik de zekering niet vinden. Maar na enkele minuten komt er al warme lucht uit, dat kan niet van de motor zijn. Pas als het koelwater op 90 graden is, komt er flinke hete luchtstroom uit.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Diesels hebben inderdaad meer tijd nodig om op temperatuur te komen. Je hebt toch wel ook elektrische bijverwarming?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |