abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149457014
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 21:37 schreef scoober het volgende:

[..]

leuk gegoogled
Zou jij ook eens moeten doen.
Googlen op een achterwiellager van een Aygo of zo...
pi_149457453
Starten, fan op maximaal en standje "ruiten", dan ruiten krabben en inmiddels is de binnenkant dan ook ijsvrij.

Heb het onlangs geprobeerd: krabben, starten, wegrijden maar stond na 80 meter de binnenkant te krabben omdat die besloeg en dat vroor gelijk op tot matglas.
pi_149459876
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:04 schreef MaGNeT het volgende:
Starten, fan op maximaal en standje "ruiten", dan ruiten krabben en inmiddels is de binnenkant dan ook ijsvrij.

Heb het onlangs geprobeerd: krabben, starten, wegrijden maar stond na 80 meter de binnenkant te krabben omdat die besloeg en dat vroor gelijk op tot matglas.
Dan heb je een ander probleem, dan is je auto dus gewoon te vochtig.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_149460025
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dan heb je een ander probleem, dan is je auto dus gewoon te vochtig.
Heb geen zwembad ontdekt.

Is een V50, geen oud barrel :P
  zaterdag 7 februari 2015 @ 23:27:26 #105
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_149460145
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 10:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Zit wel een kern van waarheid in, zeker met het koude weer.
Bij een auto met warmtewisselaar zal de olie inderdaad veel sneller warm zijn. Maar zolang je geen olietemp meter hebt is het ook maar gokken. Ik houd liever die ca 20km of 20 minuten aan.
Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont.
Irene is bae <3
pi_149460181
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:27 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont.
Snelweg is prima, die 3000 rpm in de 5 slopen je blok echt niet.
  zondag 8 februari 2015 @ 11:31:33 #107
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_149466327
Als je er zo dichtbij woont zou ik wat langzamer op de snelweg rijden.
Ik moet voor woon-werk ook een klein stukje snelweg en daar rijdt ik meestal 100-110 ofzo.
Nu heb ik wel een 6 bak dus draait hij dan nog geen 2250rpm.
Constant rijden is overigens wel weer goed voor het opwarmen van het blok :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_149466779
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 11:31 schreef daNpy het volgende:
Als je er zo dichtbij woont zou ik wat langzamer op de snelweg rijden.
Ik moet voor woon-werk ook een klein stukje snelweg en daar rijdt ik meestal 100-110 ofzo.
Nu heb ik wel een 6 bak dus draait hij dan nog geen 2250rpm.
Constant rijden is overigens wel weer goed voor het opwarmen van het blok :)
Maar waarom?
Volgens mij is het helemaal niet slecht om lekker vlot door te schakelen en dan gewoon 130 te rijden.
Ik bedoel, je hoeft niet gelijk de toerenbegrenzer in te janken natuurlijk maar gewoon normaal rijden met een constante snelheid kan echt geen kwaad.
Zijn honderduizenden mensen die dit elke werkdag zonder problemen doen.
Als er geen file staat natuurlijk :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 8 februari 2015 @ 12:14:17 #109
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_149467095
quote:
2s.gif Op zondag 8 februari 2015 11:56 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Maar waarom?
Volgens mij is het helemaal niet slecht om lekker vlot door te schakelen en dan gewoon 130 te rijden.
Ik bedoel, je hoeft niet gelijk de toerenbegrenzer in te janken natuurlijk maar gewoon normaal rijden met een constante snelheid kan echt geen kwaad.
Zijn honderduizenden mensen die dit elke werkdag zonder problemen doen.
Als er geen file staat natuurlijk :P
Bij constant rijden is er een lagere belasting is in de motor, en wel goede smering.
Bij optrekken moet de motor echt kracht leveren, en wordt er dus ook meer kracht gezet op de internals. Daarbij zijn de ontstekingen heviger, en warmt de kop dus veel sneller op dan de rest van het blok. Juist dat is ook niet ideaal.
Bij gewoon optrekken is dat verschil natuurlijk weer kleiner als lekker op het gas staan, en dan bij 3000rpm schakelen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_149475450
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:27 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont.
Dan moet je dus iets rustiger doen. Ik trek met m'n koude motor een stuk minder vlot op, doe gewoon rustig aan. Op de snelweg rij ik de eerste paar minuten 105, daarna 125. Dan zit ik tussen 2200 en 2700 rpm en da's prima en dan kan de boel goed opwarmen.

Niet planken bij koud, dat vinden motor, (eventuele) turbo en bak niet grappig. En echt gassen pas als de boel goed warm is, daar hou ik inderdaad ook 20min/20km als marge aan en voor serieus trappen zelfs 30min. Maar normaal rijden moet gewoon kunnen, de boel ontploft echt niet als je boven 2000 toeren komt.
Schip ahoy!
  zondag 8 februari 2015 @ 16:46:46 #111
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_149476329
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 16:21 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dan moet je dus iets rustiger doen. Ik trek met m'n koude motor een stuk minder vlot op, doe gewoon rustig aan. Op de snelweg rij ik de eerste paar minuten 105, daarna 125. Dan zit ik tussen 2200 en 2700 rpm en da's prima en dan kan de boel goed opwarmen.

Niet planken bij koud, dat vinden motor, (eventuele) turbo en bak niet grappig. En echt gassen pas als de boel goed warm is, daar hou ik inderdaad ook 20min/20km als marge aan en voor serieus trappen zelfs 30min. Maar normaal rijden moet gewoon kunnen, de boel ontploft echt niet als je boven 2000 toeren komt.
Op snelweg rijdt ik meestal maar 100 en dan doet die al 3000 rpm.

Of van werk vertrekken kom ik zo na 3 straten op een 80km-weg waar ik de 80 aanhoud. Daar doet die dan wel 2200-2500 rpm.
Irene is bae <3
pi_149477963
De car talk guys zeggen van niet: http://www.cartalk.com/co(...)cold-winter-mornings

En de ruit school krabben kan evt met heet water dat je binnen hebt opgewarmd. Maar zelf ik heb een garage dus zoiezo nooit last van ruiten krabben.

[ Bericht 3% gewijzigd door EnochRoot op 08-02-2015 17:48:14 (niet doen :P) ]
pi_149478163
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 17:33 schreef EnochRoot het volgende:
De car talk guys zeggen van niet: http://www.cartalk.com/co(...)cold-winter-mornings

En de ruit school krabben kan evt met heet water dat je binnen hebt opgewarmd. Maar zelf ik heb een garage dus zoiezo nooit last van ruiten krabben.
Heet water...

Dat is wel een heel slecht advies.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_149478237
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 17:33 schreef EnochRoot het volgende:
De car talk guys zeggen van niet: http://www.cartalk.com/co(...)cold-winter-mornings

En de ruit school krabben kan evt met heet water dat je binnen hebt opgewarmd. Maar zelf ik heb een garage dus zoiezo nooit last van ruiten krabben.
Heet water :D Jij werkt bij Carglass? _O-
Schip ahoy!
pi_149478304
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 17:39 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Heet water...

Dat is wel een heel slecht advies.
Nou ja theoretisch leek mij dat aardig. Waarschijnlijk wil je het niet kokend er over heen gooien. Zoals ik al zei, nooit last van bevroren ramen... :P
  zondag 8 februari 2015 @ 17:47:15 #116
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_149478438
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 17:43 schreef EnochRoot het volgende:

[..]

Nou ja theoretisch leek mij dat aardig. Waarschijnlijk wil je het niet kokend er over heen gooien. Zoals ik al zei, nooit last van bevroren ramen... :P
Praktisch is het een idioot idee. Zeker nooit natuurkunde gehad op school? of niet opgelet dat kan ook :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_149478580
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 17:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Praktisch is het een idioot idee. Zeker nooit natuurkunde gehad op school? of niet opgelet dat kan ook :+
Maar je hebt iig geen bevroren raam meer! (Ook geen raam meer. :7 )
pi_149490930
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 17:50 schreef EnochRoot het volgende:

[..]

Maar je hebt iig geen bevroren raam meer! (Ook geen raam meer. :7 )
Geen beslagen ramen meer.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_149519178
quote:
13s.gif Op woensdag 4 februari 2015 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker voor je buren ook :X

Echt asociaal om te doen... :{
Alsof die daar wakker van worden :').

Ik heb een week in dit oudje rondgereden:



En ik moest hem dus echt wel minstens 10 minuten stationair laten lopen, wilde ik hem warm krijgen en wat kunnen zien in alle spiegels.

Geen achterruitverwarming, geen achterruitwisser, geen warm blaasstandje richting de zijruiten, nada, niks. Kan ik wel met een wissertje aan de gang, maar met temperaturen onder de nul had dat weinig zin: binnen een minuutje was het weer beslagen.
pi_149519512
quote:
3s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:18 schreef Anne het volgende:

binnen een minuutje was het weer beslagen.
http://www.bol.com/nl/p/p(...)ak/9200000019620008/

Werkt grandioos. Af en toe ff in de magnetron en je kan er weer een hele tijd tegenaan zonder te poetsen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_149519532
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:27 schreef delano.888 het volgende:

[..]

http://www.bol.com/nl/p/p(...)ak/9200000019620008/

Werkt grandioos. Af en toe ff in de magnetron en je kan er weer een hele tijd tegenaan zonder te poetsen.
Dat ding heb ik, maar kan echt niet opboksen tegen het vocht in die Benz heur ;).
pi_149519545
quote:
3s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:28 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat ding heb ik, maar kan echt niet opboksen tegen het vocht in die Benz heur ;).
Oh, ok, hier wel, maar been Benz dus :P
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_149520918
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 16:46 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Op snelweg rijdt ik meestal maar 100 en dan doet die al 3000 rpm.

Of van werk vertrekken kom ik zo na 3 straten op een 80km-weg waar ik de 80 aanhoud. Daar doet die dan wel 2200-2500 rpm.
Mijn Astra G (1998) deed na 5 minuten 150 en 5 minuten later 170, dat iedere ochtend van 85000km totaan 144000. Toen ging die uit de lease (2001) Volgens RDW heeft de auto nog tot 2013 rondgereden.

1.6 16V met sportbak, 120 was al 3800 rpm.

Ja wilde haren toen. Tegenwoordig 103 op de cc.
.
  maandag 9 februari 2015 @ 23:17:27 #124
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_149527353
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 20:58 schreef Fer het volgende:

[..]

Mijn Astra G (1998) deed na 5 minuten 150 en 5 minuten later 170, dat iedere ochtend van 85000km totaan 144000. Toen ging die uit de lease (2001) Volgens RDW heeft de auto nog tot 2013 rondgereden.

1.6 16V met sportbak, 120 was al 3800 rpm.

Ja wilde haren toen. Tegenwoordig 103 op de cc.
150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpm :o
Irene is bae <3
pi_149533302
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:

Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.

Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).

Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.

Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel. ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_149533507
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 23:17 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpm :o
Lease + wilde haren zoals hij zegt, boeit hem niets :D
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 11:14:32 #127
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149533878
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.

Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).

Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.

Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel. ;)
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.
Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad.

-edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kreator op 10-02-2015 11:21:13 ]
pi_149533915
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h).
pi_149534321
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:14 schreef Kreator het volgende:

[..]

Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.
Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad.

-edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage.
Laat ik het zo zeggen: gewoon normaal rijden kan iedere auto aan, ook als de motor koud is. Bij het ontwerpen van een auto houden ze daar rekening mee, net als de producent van olie rekening houdt met smeerkwaliteit als de olie koud is.

;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_149534340
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:16 schreef Anne het volgende:
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h).
Woon-werk is ook zelden het moment om effe lekker gas te gaan geven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 11:57:15 #131
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_149534754
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.

Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).

Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.

Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel. ;)
Dit dus. Vooral gezien wagens als een M5 en een RS nogal een aardige hoeveelheid olie rond hebben pompen. 5 minuten lukte nog niet in mijn 205 GTi met onderbemeten en raar geplaatste oliekoeler en in mijn huidige 206 GTi duurt het warm worden ongeveer de helft van mijn rit Breda-Tilburg in huidige weersomstandigheden.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 12:07:38 #132
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149534957
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 12:10:36 #133
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_149535025
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:07 schreef Kreator het volgende:
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde.
Ow?

quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Ondanks deze quote niet verder gekomen dan de Golf? Maar los van de auto's welke je zogenaamd gehad hebt, gaat het mij om het olie verhaal.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 12:22:56 #134
204244 Klavots
AKA Willem met z'n 300E
pi_149535308
quote:
13s.gif Op woensdag 4 februari 2015 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker voor je buren ook :X

Echt asociaal om te doen... :{
Voordeel van vrijstaand wonen
In Africa after every 60 seconds a minute passes...
pi_149535422
iedere (auto respecterende) pta'er rijdt erg rustig totdat olie/blok op temp is, maar hoeveel scheelt het nou itt gassen als je KVS 90 graden is geworden?

hoe groot is de kans tegenwoordig dat je excessive blow by, gefuckte compressie, ploffende föhn's en drijfstangen die naar buiten willen kijken krijgt door gassen tussen 90c kvs en wanneer de olie daadwerkelijk op temp is? statistisch onmogelijk om in kaart te brengen maar wel een interessante discussie.

ik heb niet niet over rossen met koude motor, maar net dat gebied tussen 90c kvs en de beoogde olie temperatuur.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_149536674
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop.

Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten.
.
pi_149536981
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet :+
pi_149537278
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:30 schreef Dingest het volgende:
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet :+
aygootje?

Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_149537471
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

aygootje?

Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg.
Fiat 126 :+
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:48:08 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149537510
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149537648
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:48 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht?
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:54:53 #142
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149537689
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149538058
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:

Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.

Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 14:20:11 #144
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149538420
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.

Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen.
Precies, dat had ik ook een beetje. Je kunt er wel heel paniekerig over gaan doen, maar als je met een koude motor de snelweg opdraait en je rijdt zo een file in, dan blaas je je blok ook niet op. Denk ook dat dat uurtje per jaar het blok niet echt kwaad doet.
pi_149539244
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:19 schreef Fer het volgende:
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop.

Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten.
Ja...

Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is
life happens while you're pusing the throttle.
pi_149551682
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:48 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Ja...

Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is
Nou, mijn ervaring met lichtere blokken met olietempmeter, dat die olietemp toch vrij rap oploopt tijdens het trappen. Dus ik vermoed dat de zuigers toch best weleens heel snel veel heter kunnen worden dan de cilinderbussen en dan nog de smerende werking van de laag olie op de cilinderwanden. Die zuiger gaat toch wel 100x op en neer per seconde bij 6000 toeren.

Maar echt precies ga je het toch niet weten. Mijn Megane toen heel hard ingereden, na 3 jaar krukas kapot. Geen idee of het nou met elkaar te maken had.
.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 21:50:57 #147
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149553444
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Precies. Die argumenten doen mij persoonlijk heel weinig. Het is wel een beetje asociaal voor je buren, als je in een klein straatje woont en ze worden daar mogelijk wakker van.

Maar zelfs dat is maar de vraag.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_149553920
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100).

Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien.

Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd.
pi_149563331
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:59 schreef Robuustheid het volgende:
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100).

Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien.

Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd.
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.
life happens while you're pusing the throttle.
  woensdag 11 februari 2015 @ 11:12:19 #150
204244 Klavots
AKA Willem met z'n 300E
pi_149565295
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:36 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.
Misschien een toerenteller met een 10x100 schaal i.p.v. 10x1000 :+
In Africa after every 60 seconds a minute passes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')