Lease + wilde haren zoals hij zegt, boeit hem nietsquote:Op maandag 9 februari 2015 23:17 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpm
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.
Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).
Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.
Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel.
Laat ik het zo zeggen: gewoon normaal rijden kan iedere auto aan, ook als de motor koud is. Bij het ontwerpen van een auto houden ze daar rekening mee, net als de producent van olie rekening houdt met smeerkwaliteit als de olie koud is.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:14 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.
Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad.
-edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage.
Woon-werk is ook zelden het moment om effe lekker gas te gaan geven.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:16 schreef Anne het volgende:
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h).
Dit dus. Vooral gezien wagens als een M5 en een RS nogal een aardige hoeveelheid olie rond hebben pompen. 5 minuten lukte nog niet in mijn 205 GTi met onderbemeten en raar geplaatste oliekoeler en in mijn huidige 206 GTi duurt het warm worden ongeveer de helft van mijn rit Breda-Tilburg in huidige weersomstandigheden.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.
Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).
Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.
Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel.
Ow?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 12:07 schreef Kreator het volgende:
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde.
Ondanks deze quote niet verder gekomen dan de Golf? Maar los van de auto's welke je zogenaamd gehad hebt, gaat het mij om het olie verhaal.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Voordeel van vrijstaand wonenquote:Op woensdag 4 februari 2015 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker voor je buren ook
Echt asociaal om te doen...
aygootje?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:30 schreef Dingest het volgende:
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet
Fiat 126quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
aygootje?
Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg.
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:48 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht?
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Precies, dat had ik ook een beetje. Je kunt er wel heel paniekerig over gaan doen, maar als je met een koude motor de snelweg opdraait en je rijdt zo een file in, dan blaas je je blok ook niet op. Denk ook dat dat uurtje per jaar het blok niet echt kwaad doet.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.
Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen.
Ja...quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:19 schreef Fer het volgende:
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop.
Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten.
Nou, mijn ervaring met lichtere blokken met olietempmeter, dat die olietemp toch vrij rap oploopt tijdens het trappen. Dus ik vermoed dat de zuigers toch best weleens heel snel veel heter kunnen worden dan de cilinderbussen en dan nog de smerende werking van de laag olie op de cilinderwanden. Die zuiger gaat toch wel 100x op en neer per seconde bij 6000 toeren.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:48 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Ja...
Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is
Precies. Die argumenten doen mij persoonlijk heel weinig. Het is wel een beetje asociaal voor je buren, als je in een klein straatje woont en ze worden daar mogelijk wakker van.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:59 schreef Robuustheid het volgende:
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100).
Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien.
Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd.
Misschien een toerenteller met een 10x100 schaal i.p.v. 10x1000quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:36 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |