abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149533507
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 23:17 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpm :o
Lease + wilde haren zoals hij zegt, boeit hem niets :D
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 11:14:32 #127
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149533878
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.

Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).

Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.

Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel. ;)
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.
Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad.

-edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kreator op 10-02-2015 11:21:13 ]
pi_149533915
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h).
pi_149534321
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:14 schreef Kreator het volgende:

[..]

Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond.
Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad.

-edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage.
Laat ik het zo zeggen: gewoon normaal rijden kan iedere auto aan, ook als de motor koud is. Bij het ontwerpen van een auto houden ze daar rekening mee, net als de producent van olie rekening houdt met smeerkwaliteit als de olie koud is.

;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_149534340
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:16 schreef Anne het volgende:
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h).
Woon-werk is ook zelden het moment om effe lekker gas te gaan geven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 11:57:15 #131
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_149534754
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 10:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL.

Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm).

Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden.

Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel. ;)
Dit dus. Vooral gezien wagens als een M5 en een RS nogal een aardige hoeveelheid olie rond hebben pompen. 5 minuten lukte nog niet in mijn 205 GTi met onderbemeten en raar geplaatste oliekoeler en in mijn huidige 206 GTi duurt het warm worden ongeveer de helft van mijn rit Breda-Tilburg in huidige weersomstandigheden.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 12:07:38 #132
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149534957
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 12:10:36 #133
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_149535025
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:07 schreef Kreator het volgende:
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde.
Ow?

quote:
14s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:20 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.
Ondanks deze quote niet verder gekomen dan de Golf? Maar los van de auto's welke je zogenaamd gehad hebt, gaat het mij om het olie verhaal.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 12:22:56 #134
204244 Klavots
AKA Willem met z'n 300E
pi_149535308
quote:
13s.gif Op woensdag 4 februari 2015 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker voor je buren ook :X

Echt asociaal om te doen... :{
Voordeel van vrijstaand wonen
In Africa after every 60 seconds a minute passes...
pi_149535422
iedere (auto respecterende) pta'er rijdt erg rustig totdat olie/blok op temp is, maar hoeveel scheelt het nou itt gassen als je KVS 90 graden is geworden?

hoe groot is de kans tegenwoordig dat je excessive blow by, gefuckte compressie, ploffende föhn's en drijfstangen die naar buiten willen kijken krijgt door gassen tussen 90c kvs en wanneer de olie daadwerkelijk op temp is? statistisch onmogelijk om in kaart te brengen maar wel een interessante discussie.

ik heb niet niet over rossen met koude motor, maar net dat gebied tussen 90c kvs en de beoogde olie temperatuur.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_149536674
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop.

Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten.
.
pi_149536981
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet :+
pi_149537278
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:30 schreef Dingest het volgende:
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet :+
aygootje?

Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_149537471
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

aygootje?

Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg.
Fiat 126 :+
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:48:08 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149537510
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149537648
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:48 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht?
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:54:53 #142
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149537689
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want?
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_149538058
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:

Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.

Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 14:20:11 #144
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149538420
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud.

Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen.
Precies, dat had ik ook een beetje. Je kunt er wel heel paniekerig over gaan doen, maar als je met een koude motor de snelweg opdraait en je rijdt zo een file in, dan blaas je je blok ook niet op. Denk ook dat dat uurtje per jaar het blok niet echt kwaad doet.
pi_149539244
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:19 schreef Fer het volgende:
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop.

Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten.
Ja...

Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is
life happens while you're pusing the throttle.
pi_149551682
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:48 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Ja...

Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is
Nou, mijn ervaring met lichtere blokken met olietempmeter, dat die olietemp toch vrij rap oploopt tijdens het trappen. Dus ik vermoed dat de zuigers toch best weleens heel snel veel heter kunnen worden dan de cilinderbussen en dan nog de smerende werking van de laag olie op de cilinderwanden. Die zuiger gaat toch wel 100x op en neer per seconde bij 6000 toeren.

Maar echt precies ga je het toch niet weten. Mijn Megane toen heel hard ingereden, na 3 jaar krukas kapot. Geen idee of het nou met elkaar te maken had.
.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 21:50:57 #147
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149553444
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij?
Precies. Die argumenten doen mij persoonlijk heel weinig. Het is wel een beetje asociaal voor je buren, als je in een klein straatje woont en ze worden daar mogelijk wakker van.

Maar zelfs dat is maar de vraag.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_149553920
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100).

Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien.

Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd.
pi_149563331
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:59 schreef Robuustheid het volgende:
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100).

Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien.

Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd.
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.
life happens while you're pusing the throttle.
  woensdag 11 februari 2015 @ 11:12:19 #150
204244 Klavots
AKA Willem met z'n 300E
pi_149565295
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:36 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol.
Misschien een toerenteller met een 10x100 schaal i.p.v. 10x1000 :+
In Africa after every 60 seconds a minute passes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')