max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is.quote:Op woensdag 4 februari 2015 12:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het schijnt goed te zijn om 'm eventjes te laten draaien (zeg 2 minuten, raampjes krabben ofzo), maar dan toch wel te gaan rijden. 10 min. lijkt me wel wat lang.
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:23 schreef Executioner het volgende:
Dat stationair warmdraaien bij temperaturen onder nul iets slechter voor de motor is kan ik begrijpen maar als je dit niet doet dan:
• Ben je veel langer bezig met ruitenkrabben (als het al schoon te krabben is...).
• Beslaan de ramen direct na het wegrijden van binnenuit waardoor je vrijwel niets meer ziet.
• Zit je eerst een geruime tijd in de kou.
Genoeg redenen voor mij om het dus wel gewoon te doen. Overigens is het nog slechter voor je motor om deze gelijk zwaar te belasten in de vrieskou...
Als je even 1 minuutje 5000 toeren draait is hij zo warm hoorquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.
2. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk.
3. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk
Je moet ook niet met 3000 toeren wegrijden, maar gewoon normaal toerental aanhouden.
Aan max 2000 heb je echt wel voldoende. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk.
En 2 minuten als het erg koud is. Ik houd zelf meestal 2 minuten aan, dan heb ik de ramen wel gedaan en ben ik geīnstalleerd zeg maarquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is.
Onzin.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:45 schreef DeLepelaar het volgende:
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven.
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.quote:De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.
Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt.
Maar dan heb je al gereden dus is je motor in ieder geval warm(er)quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:52 schreef Kreator het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur.quote:
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:58 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Nee, maar jij weet het beter. Dus laat maar.
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur.
K.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
Hoe lang het duurt voor de olie warm is verschilt per auto/motor. Die van mij is na 20 kilometer rustig rijden nog niet echt op een ideale temperatuur. Ik denk dat het vooral met de grootte van de motor en de hoeveelheid olie te maken heeft, hoewel een kleinere motor ook minder warme genereert.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
[..]
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.
En bij het aan NL max. snelheden houden, staat die van mij na 50 km., nog niet eens in het midden.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Lol, voor 80 euro, en 150watt, betwijfel ik het.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:29 schreef Fer het volgende:
https://www.priceattack.n(...)7&aff=1#!prettyPhoto
Zou het werken?
Airco doet 't niet bij die temperatuurquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.
2. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk.
3. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk
Je moet ook niet met 3000 toeren wegrijden, maar gewoon normaal toerental aanhouden.
Aan max 2000 heb je echt wel voldoende. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk.
Zeker weten, laat 'm vijf minuten draaien en je hebt een behagelijk interieur. En met de turbostand verwarmt 'ie ook de motor.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:29 schreef Fer het volgende:
https://www.priceattack.n(...)7&aff=1#!prettyPhoto
Zou het werken?
Ik kan je volgende week vertellen of het wat isquote:Op woensdag 4 februari 2015 20:33 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Lol, voor 80 euro, en 150watt, betwijfel ik het.
Top. Als het wel wat is koop ik hem ook.quote:Op donderdag 5 februari 2015 07:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik kan je volgende week vertellen of het wat is
Grapje ofzo? Dit is geen echte standkachel hč, en zit totaal niet met de motor verbonden.quote:Op donderdag 5 februari 2015 01:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeker weten, laat 'm vijf minuten draaien en je hebt een behagelijk interieur. En met de turbostand verwarmt 'ie ook de motor.
Jawel, via de accu toch?quote:Op donderdag 5 februari 2015 11:48 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Top. Als het wel wat is koop ik hem ook.
[..]
Grapje ofzo? Dit is geen echte standkachel hč, en zit totaal niet met de motor verbonden.
Auto lekker warm, accu leegquote:
Die je op moet laden. Wat je inderdaad beter niet via de auto accu kan doenquote:Op donderdag 5 februari 2015 12:34 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ding heeft een eigen accu staat er bij.
Het zou je maar gebeuren.quote:Op donderdag 5 februari 2015 15:03 schreef boegschroef het volgende:
En je vergeet dat iedere voorbijganger je raam maar hoeft in te tikken en zo weg kan rijden. Verzekering keert vaak niet uit als je sleutels kwijt bent.
Huh, hoe zie je dat voor je? Een verlengsnoer naar de auto en door een raampje, en dan de kachel aansluiten?quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:25 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Gewoon een 2000 watt kacheltje pakweg 30 minuten voor vertrek aanzetten.
quote:Op woensdag 4 februari 2015 18:48 schreef Sounddragon het volgende:
Tis niet bovenmatig goed voor het milieu () het is niet bovenmatig goed voor je motor, én het is niet goed voor je portemonnee; hij loopt op de choke, dus hoog verbuik, en je verplaatst je 0,0 meter.. verlies-verlies-verlies-verlies dus.
Koude olie laat zich slechter verpompen, het is niet dat er niks bovenkomt als hij stationair loopt, maar het is wel beter als je meteen rustig gaat rijden, dan heb je ook een betere oliedruk en dus ook wat meer- en betere smering.
Als je een hekel hebt aan krabben, koop je gewoon zo'n spuitflessie met de-icer, of je zet er een keramisch kacheltje in op een timer.(niet vergeten om de stekker eruit te trekken voor je wegrijdt)
Welke choke? We leven niet in het jaar 0SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Een auto loopt op een rijker mengsel als hij koud is, men noemt dat in de volksmond 'op de choke lopen' iedereen weet wat ik bedoel, maar hij moet weer effe tegen mijn poot pissenquote:Op donderdag 5 februari 2015 23:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Welke choke? We leven niet in het jaar 0
quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:45 schreef DeLepelaar het volgende:
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven.
Geen onzin. Het is niet voor niks dat in een beetje sportieve auto ook een metertje voor je olietemp zit.quote:
Ow die post had ik gemist. Dan heb ik niks gezegdquote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.
Tenzij je voorruit en achterruit verwarming hebt, scheelt het opwarmen van je auto amper met krabben. De motor heeft weinig weerstand dus genereer niet genoeg wamrmte je ramen van binnen te ontdooien. Tenzij je het echt 10 minuten ofzo laat staan. Wat naar is naar de buren.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:23 schreef Executioner het volgende:
Dat stationair warmdraaien bij temperaturen onder nul iets slechter voor de motor is kan ik begrijpen maar als je dit niet doet dan:
• Ben je veel langer bezig met ruitenkrabben (als het al schoon te krabben is...).
• Beslaan de ramen direct na het wegrijden van binnenuit waardoor je vrijwel niets meer ziet.
• Zit je eerst een geruime tijd in de kou.
Genoeg redenen voor mij om het dus wel gewoon te doen. Overigens is het nog slechter voor je motor om deze gelijk zwaar te belasten in de vrieskou...
Of je hebt een natte jasquote:Op vrijdag 6 februari 2015 00:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Tenzij je voorruit en achterruit verwarming hebt, scheelt het opwarmen van je auto amper met krabben. De motor heeft weinig weerstand dus genereer niet genoeg wamrmte je ramen van binnen te ontdooien. Tenzij je het echt 10 minuten ofzo laat staan. Wat naar is naar de buren.
Als je auto beslaat heb je een lek. Er hoort niet zo veel vocht aan de binnenkant van je auto te zitten.
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel.quote:Op donderdag 5 februari 2015 23:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ow die post had ik gemist. Dan heb ik niks gezegd
Mijn eerste auto had choke en handgas.quote:Op donderdag 5 februari 2015 23:44 schreef Fer het volgende:
De choke, dat was nog eens echt autorijden.
Max uittrekken en starten, zodra de motor een beetje op toeren kwam na de eerste sputters, pookje terugduwen tot een beschaafd toerental. Ruiten krabben en onverbrande benzinedampen inademen.
Wegrijden en de choke helemaal induwen.
Ik heb bijna alleen maar Amerikaanse wagens gereden en ik kan me niet herinneren dat ik een hendel met een choke heb gebruikt.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:58 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mijn eerste auto had choke en handgas.
BTW ; mijn Stihl kettingzaagje heeft nog een choke. Meest mannelijke ding in huis.![]()
Kan maar zo. Sommige merken waren er sneller mee dan andere.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:21 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik heb bijna alleen maar Amerikaanse wagens gereden en ik kan me niet herinneren dat ik een hendel met een choke heb gebruikt.
Hadden die al eerder een automatische choke?
De oudste was een Lincoln Continental uit 1975 maar sleutel omdraaien en starten.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Kan maar zo. Sommige merken waren er sneller mee dan andere.
Zit wel een kern van waarheid in, zeker met het koude weer.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:37 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel.
Mijn stoelverwarming doet het pas als ik mijn kont er op parkeer. Heb jij zo'n Halfordsgevalletje op de sigarettenaansteker?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 09:59 schreef garnage-patrick het volgende:
Auto starten, voorruit, achteruit en stoelverwarming aan.
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 08:37 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel.
Zit je nou echt op te scheppen met je stoelverwarming?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 12:56 schreef Dromer het volgende:
[..]
Mijn stoelverwarming doet het pas als ik mijn kont er op parkeer. Heb jij zo'n Halfordsgevalletje op de sigarettenaansteker?
Tussen 5 en 10 kilometer is wel mogelijk dat de olie al boven de 80 graden is.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:09 schreef Fopje het volgende:
[..]
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan?
Das wel erg vlot toch? Ligt er misschien ook hoe groot je motorblok is?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Tussen 5 en 10 kilometer is wel mogelijk dat de olie al boven de 80 graden is.
Echter wordt er dan vaak in de kop gemeten, en niet in het carter. Ook een olietemperatuur meter geeft alleen maar dingen aan die nut hebben als je weet wat hij aangeeft
Temperatuurwisselaar, of je in de stad rijdt of op de snelweg etc heeft er ook mee te maken.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:20 schreef Fopje het volgende:
[..]
Das wel erg vlot toch? Ligt er misschien ook hoe groot je motorblok is?
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:09 schreef Fopje het volgende:
[..]
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan?
Dan is net mijn koelvloeistof een klein beetje opgewarmd.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.
Blok: 2.0 16v.
Als dit al klopt (wat me sterk lijkt), dan is het een flinke afwijking van wat normaal is.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 13:47 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt.
Blok: 2.0 16v.
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 15:08 schreef Sometimes het volgende:
dan is het een flinke afwijking van wat normaal is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |