Ik heb een hekel aan integreren.quote:Op donderdag 15 januari 2015 18:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
De bedoeling is integreren. Als de functie 0 is op een interval dan is de integraal op dat interval ook 0. Dus je hoeft alleen maar 1/(b-a) te integreren van a tot b, want daarbuiten is die 0.
Daar hebben in dit land wel meer mensen last van.quote:
Nee, het is fout. Je gebruikt een geschikte substitutie, maar je uitwerking klopt niet, want √(a²−x²) staat immers in de noemer van je integrand. En je moet je uitwerking ook netter opschrijven. Je mag niet opeens het integraalteken weglaten nadat je de substitutie hebt uitgevoerd.quote:Op donderdag 15 januari 2015 17:24 schreef Andijvie_ het volgende:
Hoi, kan iemand mij helpen met het volgende:
a > 0
[ afbeelding ]
Is dit goed?
Wat die goniometrische identiteiten betreft: begin eens even met mijn overzichtje. Download deze PDF en eventueel ook deze PDF en print deze uit om ze vanaf papier te bestuderen. Als je begrijpt waarom goniometrische identiteiten zijn zoals ze zijn, dan zul je ook geen moeite meer hebben om ze te onthouden en ze een leven lang niet meer vergeten, en datzelfde geldt voor de afgeleiden van bijvoorbeeld goniometrische functies.quote:Op donderdag 15 januari 2015 20:38 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Is er misschien een handige manier om alle goniometrische identiteiten en de afgeleiden/primitieven te herkennen/leren? Ik ben verschrikkelijk slecht in stampen, zelfs als ik ze nu onthou, ontglippen ze me enkele weken later alsnog.
Bedankt!quote:Op donderdag 15 januari 2015 20:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Wat die goniometrische identiteiten betreft: begin eens even met mijn overzichtje. Download deze PDF en eventueel ook deze PDF en print deze uit om ze vanaf papier te bestuderen. Als je begrijpt waarom goniometrische identiteiten zijn zoals ze zijn, dan zul je ook geen moeite meer hebben om ze te onthouden en ze een leven lang niet meer vergeten, en datzelfde geldt voor de afgeleiden van bijvoorbeeld goniometrische functies.
Dan zou ik toch moeten erachter moeten komen wat x is, aangezien die onbekend is en ik moet integreren naar x. A en B zijn constanten.. Dus ik heb geen flauw idee wat ik ervan zou moeten maken.quote:Op donderdag 15 januari 2015 18:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
De bedoeling is integreren. Als de functie 0 is op een interval dan is de integraal op dat interval ook 0. Dus je hoeft alleen maar 1/(b-a) te integreren van a tot b, want daarbuiten is die 0.
Hoe ziet de primitieve van een constante eruit?quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:02 schreef Super-B het volgende:
[..]
Dan zou ik toch moeten erachter moeten komen wat x is, aangezien die onbekend is en ik moet integreren naar x. A en B zijn constanten.. Dus ik heb geen flauw idee wat ik ervan zou moeten maken.
Stel dat b=1 en a=0. Kan je dit dan wel uitrekenen?quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:02 schreef Super-B het volgende:
[..]
Dan zou ik toch moeten erachter moeten komen wat x is, aangezien die onbekend is en ik moet integreren naar x. A en B zijn constanten.. Dus ik heb geen flauw idee wat ik ervan zou moeten maken.
Nee, dit is een misvatting. De x is je integratievariabele en die doorloopt hier het interval [a,b]. Meer informatie heb je niet en heb je ook niet nodig.quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:02 schreef Super-B het volgende:
[..]
Dan zou ik toch moeten erachter moeten komen wat x is, aangezien die onbekend is en ik moet integreren naar x. a en b zijn constanten.
Je hebt eerder gezien dat je een constante factor voor het integraalteken kunt brengen en 1/(b−a) is een constante want a en b zijn immers constantes. Stel nu eens dat je hebtquote:Dus ik heb geen flauw idee wat ik ervan zou moeten maken.
1728 = 3*576 dus 1/576 = 3/1728quote:Op zaterdag 17 januari 2015 12:49 schreef whoyoulove het volgende:
Oke hoe kom je in godsnaam van
(-2/1728)a3+ (1/576)a3 uit op (1/1728)a3 ???
Je zegt eerst (correct) dat dx = 3e3zdz, maar dit vul je vervolgens niet in in je integraal.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:57 schreef Andijvie_ het volgende:
Kan iemand nagaan wat ik fout doe?
[ afbeelding ]
Het antwoord moet zijn: (1/3)* ln(6/5)
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:57 schreef Andijvie_ het volgende:
Kan iemand nagaan wat ik fout doe?
[ afbeelding ]
Het antwoord moet zijn: (1/3)* ln(6/5)
Het verschil tussen situaties a en b is dat er in het ene geval kan/moet worden afgerond, en in het andere geval niet. Iemand kan 69,8 kilo wegen, maar er kunnen geen 69,8 mensen in het theater plaatsnemen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:26 schreef aniihakobyan het volgende:
Het is waarschijnlijk een stomme vraag, maar:
In de volgende situaties betekent de klasse 70-76 steeds iets anders.
a. de administratie van een theater telt van een voorstelling het aantal verkochte kaartjes. welke aantallen zitten in de klasse 70-76?
Nou dat is 70, 71, 72, 73, 74, 75 en 76.
b. welke data kkomen bij het meten van gewichten in kg van mensen in de klasse 70-76 terecht?
Het antwoordenboekje geeft aan 69,5 tot 76,5. Waarom is het hier wel zo vanaf -0,5 minder en niet gewoon vanaf 70? is het gewoon puur omdat het om kg gaat of?
ah bedankt, dat is duidelijk.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het verschil tussen situaties a en b is dat er in het ene geval kan/moet worden afgerond, en in het andere geval niet. Iemand kan 69,8 kilo wegen, maar er kunnen geen 69,8 mensen in het theater plaatsnemen.
Ja oke, maar 69.8<70, dus waarom zou je dan in 70-76 horen en niet in 64-70 bijvoorbeeld? Zonder verdere informatie kan je gewoon geen antwoord geven op dat soort vragen. Als je eerst iemand meet, dan zijn gewicht afrond op een geheel getal, en dan kijkt in welke klasse die valt, dan komt 69.8 wel in 70-76 terecht. Maar dan moet dat ook blijken uit de vraagstelling, en dat is hier niet het geval. Naar mijn mening dus een slecht geformuleerde vraag.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het verschil tussen situaties a en b is dat er in het ene geval kan/moet worden afgerond, en in het andere geval niet. Iemand kan 69,8 kilo wegen, maar er kunnen geen 69,8 mensen in het theater plaatsnemen.
Daar heb je zonder meer gelijk in, maar ik leid de niet-gegeven informatie dan maar af uit de wijze waarop TS de vraag stelt. Ik gok -zonder dat ik de benodigde informatie daarvoor heb- dat het hier gaat om klassen begrensd door gehele getallen, dus 70-76, geflankeerd door 63-69 en 77-83 ofzo. Geheel uit de lucht gegrepen inderdaad, maar het lijkt voor de hand liggend op basis van de vraagstelling.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:34 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ja oke, maar 69.8<70, dus waarom zou je dan in 70-76 horen en niet in 64-70 bijvoorbeeld? Zonder verdere informatie kan je gewoon geen antwoord geven op dat soort vragen. Als je eerst iemand meet, dan zijn gewicht afrond op een geheel getal, en dan kijkt in welke klasse die valt, dan komt 69.8 wel in 70-76 terecht. Maar dan moet dat ook blijken uit de vraagstelling, en dat is hier niet het geval. Naar mijn mening dus een slecht geformuleerde vraag.
Integrand van dit:quote:Op donderdag 15 januari 2015 22:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dit is een misvatting. De x is je integratievariabele en die doorloopt hier het interval [a,b]. Meer informatie heb je niet en heb je ook niet nodig.
[..]
Je hebt eerder gezien dat je een constante factor voor het integraalteken kunt brengen en 1/(b−a) is een constante want a en b zijn immers constantes. Stel nu eens dat je hebt
Kun je deze integraal wel bepalen? Wat is hier de integrand?
Dat is niet nauwkeurig genoeg. De integrand is inderdaad een constante functie, maar welke constante functie?quote:Op zondag 18 januari 2015 20:48 schreef Super-B het volgende:
[..]
Integrand van dit:
Zou gewoon C moeten zijn (ofwel een constante).
Ik zou denken aan een constante functie tussen de boven- en ondergrens, maar dit laatste gok ik.quote:Op zondag 18 januari 2015 20:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is niet nauwkeurig genoeg. De integrand is inderdaad een constante functie, maar welke constante functie?
Nee. Je begrijpt het duidelijk niet. De integrand is hier de constante functie f(x) = 1, en een primitieve daarvan is F(x) = x. Dus, wat is nu de waarde van de integraal?quote:Op zondag 18 januari 2015 20:53 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik zou denken aan een constante functie tussen de boven- en ondergrens, maar dit laatste gok ik.
F(b) - F(a)quote:Op zondag 18 januari 2015 20:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Je begrijpt het duidelijk niet. De integrand is hier de constante functie f(x) = 1, en een primitieve daarvan is F(x) = x. Dus, wat is nu de waarde van de integraal?
b - aquote:Op zondag 18 januari 2015 21:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, en als F(x) = x, wat krijg je dan?
quote:Op zondag 18 januari 2015 20:48 schreef Super-B het volgende:
[..]
Integrand van dit:
Zou gewoon C moeten zijn (ofwel een constante).
Je eerste vraag is onvolledig.quote:Op maandag 19 januari 2015 21:29 schreef Goldenrush het volgende:
Waarom komt bij F(x)=0 geeft x2-3x+c=0 niet c=0 (abc-formule) maar c=2,25?
En hoezo raakt de grafiek bij F'(x)=0 de x-as?
Geef eens de originele en complete opgave, dit lijkt nergens op.quote:Op maandag 19 januari 2015 21:29 schreef Goldenrush het volgende:
Waarom komt bij F(x)=0 geeft x2-3x+c=0 niet c=0 (abc-formule) maar c=2,25?
En hoezo raakt de grafiek bij F'(x)=0 de x-as?
Juist, sorry, dat was de vraag. Bedankt!quote:Op maandag 19 januari 2015 23:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Geef eens de originele en complete opgave, dit lijkt nergens op.
Het is kennelijk de bedoeling dat je bij een kwadratische functie
f(x) = x2 − 3x + c
de waarde van c moet bepalen zodanig dat de grafiek van deze functie de x-as raakt. Dat is het geval als f(x) = 0 voor precies één waarde van x, zodat de vierkantsvergelijking
x2 − 3x + c = 0
precies één oplossing moet hebben, en dat is het geval als de discriminant van de kwadratische veelterm in het linkerlid van deze vergelijking gelijk is aan nul, zodat we als voorwaarde krijgen
(−3)2 − 4c = 0
en dus
c = 9/4
oftewel c = 2,25. De grafiek van de functie
f(x) = x2 − 3x + 9/4
raakt de x-as in het punt met de coördinaten (3/2; 0). Merk op dat we het functievoorschrift ook kunnen schrijven als
f(x) = (x − 3/2)2
Een andere manier om de waarde van c te bepalen waarvoor de grafiek van
f(x) = x2 − 3x + c
de x-as raakt maakt gebruik van differentiaalrekening. De waarde van de afgeleide f'(x) is niets anders dan de steilheid van de raaklijn aan de grafiek van de functie in het punt (x; f(x)), zodat voor een zekere waarde van x niet alleen f(x) maar tevens f'(x) gelijk moet zijn aan nul als de grafiek van de functie de x-as raakt. Welnu, we hebben
f'(x) = 2x − 3
en de voorwaarde f'(x) = 0 geeft aldus
2x − 3 = 0
en daarmee
x = 3/2
Maar nu moet voor deze waarde van x ook f(x) gelijk zijn aan nul, zodat we dus als tweede voorwaarde hebben
f(3/2) = 0
en dus
(3/2)2 −3·(3/2) + c = 0
en dit levert weer op
c = 9/4
Begrijp je de uitwerking nu ook volledig? Wat was precies je probleem met dit vraagstuk?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 16:36 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Juist, sorry, dat was de vraag. Bedankt!
Ja. Je uitleg, ook met woorden, is helder. Het probleem was dat er in mijn uitwerkingenboek gebruik werd gemaakt van de notatie F(x)=0 ^ F'(x)=0, met de daarbij volgende uitwerkingenquote:Op dinsdag 20 januari 2015 16:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Begrijp je de uitwerking nu ook volledig? Wat was precies je probleem met dit vraagstuk?
Het teken ∧ betekent en tevens. Schrijf wel consequent f(x) en niet F(x), want de hoofdletter F wordt vaak gebruikt om een primitieve van een gegeven functie f aan te duiden.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 16:53 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Ja. Je uitleg, ook met woorden, is helder. Het probleem was dat er in mijn uitwerkingenboek gebruik werd gemaakt van de notatie F(x)=0 ^ F'(x)=0, met de daarbij volgende uitwerkingen
x2-3x+c=0
(3/2)2 - 3*3/2 + c=0
c=2,25
en
F'(x)=0
2x-3=0
x=3/2
Hierbij snapte ik niet waarom zij gebruik maakten van 3/2, nu overigens wel, ze gebruiken jouw tweede methode, dus F'(x)=0 berekenen en dat vervolgens projecteren op de formule f(x), zodat je c kan vinden.
Ik heb laatst gefaald op een wiskunde tentamen over (grotendeels) integralen en primitieven.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Ego te absolvo peccatis tuis in nomine patris et filii et spiritus sancti.'
Integreren is één van de makkelijkere onderwerpen. Je moet nog leren 'leren' (leren van je fouten), als ik het zo bekijk.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:46 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Ik heb laatst gefaald op een wiskunde tentamen over (grotendeels) integralen en primitieven.
Inmiddels ben ik aan het voorbereiden voor een hertentamen. "Wiskunde is logica." werd altijd gezegd door mijn vroegere wiskunde docenten. Ik heb mijn kop weer zitten breken op de integralen, maar ondertussen zit ik me hard af te vragen waar de logica bij dit onderdeel zit.
Steeds als ik een som probeer op te lossen, heb ik hem regelmatig bijna goed, maar nèt niet. Als ik dan de antwoorden bekijk lijkt het alsof er steeds maar dingetjes random bijgevoegd of weggelaten worden 'zodat het klopt'.
Maar goed: waar is de logica? Waarom zijn er geen regeltjes die ik kan volgen, en moet ik naar mijn gevoel 'maar wat doen' om tot een oplossing te komen...?
Ik heb al 6 jaar wiskunde gehad, en moet met deze studie blijkbaar nog meer wiskunde hebben.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Integreren is één van de makkelijkere onderwerpen. Je moet nog leren 'leren' (leren van je fouten), als ik het zo bekijk.
Hmm; bedoel je de functie f(x)=(ln(x)) / ((x+1)2 om te primitiveren?quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:07 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Ik heb al 6 jaar wiskunde gehad, en moet met deze studie blijkbaar nog meer wiskunde hebben.
Maar goed, zou jij deze kunnen :
---------------------------
ln(x)
_______________
(x+1)2
---------------------------
Het is een integraal he (dus zo'n kringetje ernaast).
Yessss.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:43 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Hmm; bedoel je de functie f(x)=(ln(x)) / ((x+1)2 om te primitiveren?
Bij partieel; je kunt die breuk "gewoon" als een product schrijven. Immers a/b = a*b-1.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:53 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Yessss.
Substitutie: werkt niet want er is geen normaal stuk om te substitueren.
Breuksplitsen: kan niet, want de teller bestaat uit ln(x), en de onderste kan je ook niet in twee verschillende stukken opdelen
Partieel: het is geen 'a*b' constructie
Yes, dat had ik gezien.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:04 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Bij partieel; je kunt die breuk "gewoon" als een product schrijven. Immers a/b = a*b-1.
Zet jouw uitwerking eens hier neer.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:07 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Yes, dat had ik gezien.
f * g' = f * g - (f ' *g)
Zoals ik dat probeerde, kreeg ik een enorm lange functie waar ik uiteindelijk niks mee op schoot.
Edit: Verder dan dit kom ik iig niet.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef Andijvie_ het volgende:
[ afbeelding ]
Ik deed schreef het eerst volledig uit en vervolgens deed ik het volgende:
2000x19 - 14000x9 = u
du = ( 38000x18 - 126000x8 ) dx
Integraal van u99 du = (1/100)u100
Klopt dit?
Hoe heb jij (x10-7)99 volledig uitgewerkt?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef Andijvie_ het volgende:
[ afbeelding ]
Ik deed schreef het eerst volledig uit en vervolgens deed ik het volgende:
2000x19 - 14000x9 = u
du = ( 38000x18 - 126000x8 ) dx
Integraal van u99 du = (1/100)u100
Klopt dit?
quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:13 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Hoe heb jij (x10-7)99 volledig uitgewerkt?
Nou ik heb zeg maar dat stuk van 2000x^9 vermenigvuldigt met wat er tussen de haakjes staan en dan zou ik uit moeten komen opquote:Op woensdag 21 januari 2015 20:13 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Hoe heb jij (x10-7)99 volledig uitgewerkt?
Hee, een ander integraal kneusje.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:12 schreef Andijvie_ het volgende:
[..]
Edit: Verder dan dit kom ik iig niet.
( (x+1)2 ) -1 * (x ln(x) - x) + ((x+1)2 ) -2 * (x ln(x) - x)quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:11 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Zet jouw uitwerking eens hier neer.
En heb je het in WolframAlpha gezet?
Kijk eerst een goed naar hoe je haakjes wegwerkt. Hier en hier.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:17 schreef Andijvie_ het volgende:
[..]
[..]
Nou ik heb zeg maar dat stuk van 2000x^9 vermenigvuldigt met wat er tussen de haakjes staan en dan zou ik uit moeten komen op
2000x^19 - 14000x^9 en vervolgens was er nog een macht van 99, dus
(2000x^19 - 14000x^9)^99
Was het tot dusverre fout dan?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:22 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Kijk eerst een goed naar hoe je haakjes wegwerkt. Hier en hier.
Overigens een goede website om de basics te leren.
Je hebt de haakjes niet goed weggewerkt waardoor het inderdaad fout gaat.quote:
(x+1)^2^-1 is toch gewoon (x+1)-2?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:18 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Hee, een ander integraal kneusje.
[..]
( (x+1)2 ) -1 * (x ln(x) - x) + ((x+1)2 ) -2 * (x ln(x) - x)
waarbij het laatste deel -((x+1)2 ) -2 * (x ln(x) - x) nog een keer geprimitiveerd moet worden.
Zie je, hier kom ik niks mee verder!
Het is niet -7 en geen -5quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:27 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Je hebt de haakjes niet goed weggewerkt waardoor het inderdaad fout gaat.
Ik zou je overigens niet willen aanraden om (x10-5)99 met de hand uit te werken.
Je ziet jouw fout nog niet in; die zit niet eens in het primitiveren (daar heb ik nog niet opgelet omdat je eerder al een fout maakt).
vereenvoudig de opgave eens: hoe werk jij bijvoorbeeld 2x(x+10)2 uit?
Ik vereenvoudigde de opgave; -7 of -5 maakt dan weinig verschil.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:31 schreef Andijvie_ het volgende:
[..]
Het is niet -7 en geen -5
2x(x+10)² werk ik als volgt uit:
(2x² + 20x)² = ( 2x² + 20x) ( 2x² + 20x)
Heb je het al andersom geprobeerd ( ln(x) differentieren en (x+1)-2 integreren)?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:18 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Hee, een ander integraal kneusje.
[..]
( (x+1)2 ) -1 * (x ln(x) - x) + ((x+1)2 ) -2 * (x ln(x) - x)
waarbij het laatste deel -((x+1)2 ) -2 * (x ln(x) - x) nog een keer geprimitiveerd moet worden.
Zie je, hier kom ik niks mee verder!
Inderdaad, in de basis zijn er twee mogelijkheden. Een van beide zal wel werken; anders moeten je het met contourintegralen proberen, en dat lijkt mij in deze niet van toepassing.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:33 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Heb je het al andersom geprobeerd ( ln(x) differentieren en (x+1)-2 integreren)?
2x(x² + 10²) = 2x³ + 20x³quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:32 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Ik vereenvoudigde de opgave; -7 of -5 maakt dan weinig verschil.
Hier gaat het al mis. Eerst kwadrateren en dan vermenigvuldigen. Probeer het nogmaals.
Je hebt het kwadraat per ongeluk binnen de haakjes geplaatst. Werk nauwkeurig.quote:
In dit geval is het vrij makkelijk in te zien dat je ln(x) wil differentieren. Je krijgt dan namelijk een 1/x die je over het algemeen veel liever wil integreren dan een x*ln(x) - x. Verder lijkt contourintegratie me hier niet de oplossing neequote:Op woensdag 21 januari 2015 20:34 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Inderdaad, in de basis zijn er twee mogelijkheden. Een van beide zal wel werken; anders moeten je het met contourintegralen proberen, en dat lijkt mij in deze niet van toepassing.
Klopt. En contourintegtralen gebruik ik enkel als ik niet anders kan.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:38 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
In dit geval is het vrij makkelijk in te zien dat je ln(x) wil differentieren. Je krijgt dan namelijk een 1/x die je over het algemeen veel liever wil integreren dan een x*ln(x) - x. Verder lijkt contourintegratie me hier niet de oplossing nee
huh nu raak ik in de war.. Wat moet ik dan doen.. eerst (x + 10) (x + 10) ? Dat kan ik niet bij die macht van 99 doen..quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:37 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Je hebt het kwadraat per ongeluk binnen de haakjes geplaatst. Werk nauwkeurig.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:33 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Heb je het al andersom geprobeerd ( ln(x) differentieren en (x+1)-2 integreren)?
Waarom moet ik nou ineens een deel integreren en een ander deel afleiden?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:34 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Inderdaad, in de basis zijn er twee mogelijkheden. Een van beide zal wel werken; anders moeten je het met contourintegralen proberen, en dat lijkt mij in deze niet van toepassing.
Het is niet fout wat je doet, het brengt je alleen niet dichter bij de oplossing. Op jouw manier krijg je een nog lastigere integraal om uit te rekenen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:43 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
[..]
Waarom moet ik nou ineens een deel integreren en een ander deel afleiden?
Het klopt gewoon niet wat ik daar doe.
Het antwoord in het antwoordenboekje luidt:
(- 1 / (x+1) ) * ln(x) + ln(x) - ln(x+1) + C
Dat ja. (x+10)^2=(x+10)(x+10)=x^2+20x+100.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:42 schreef Andijvie_ het volgende:
[..]
huh nu raak ik in de war.. Wat moet ik dan doen.. eerst (x + 10) (x + 10) ? Dat kan ik niet bij die macht van 99 doen..
Breuksplitsen lijkt mij.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:48 schreef RustCohle het volgende:
Hoi allemaal,
Ik heb weer eens een vraag en hoop weer voor de zoveelste keer uit de brand geholpen te worden:
Hoe kan ik de volgende integralen degelijk opschrijven om het te kunnen integreren?:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:48 schreef RustCohle het volgende:
Hoi allemaal,
Ik heb weer eens een vraag en hoop weer voor de zoveelste keer uit de brand geholpen te worden:
Hoe kan ik de volgende integralen degelijk opschrijven om het te kunnen integreren?:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit. Het lijkt op het eerste gezicht heel veel werk, maar dan besef je je (bij de eerste opgave) dat je een factor x er helemaal uit kunt delen en dat je in de noemer een factor x3 buiten haakjes kunt halen.quote:
Hoe doen jullie dat allemaal zo mooi? Ik zit maar te rommelen met mijn * / ^quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:49 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Het is niet fout wat je doet, het brengt je alleen niet dichter bij de oplossing. Op jouw manier krijg je een nog lastigere integraal om uit te rekenen.
Stel je hebt de volgende integraal, hoe zou jij dan partieel integreren?
Nee geen idee..quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:50 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Dat ja. (x+10)^2=(x+10)(x+10)=x^2+20x+100.
Dus bij 2000x^9(x^10-7)^99 mag je niet zomaar de 2000x^9 met x^10 en -7 vermenigvuldigen. Je zult eerst (x^10-7)^99 moeten uitwerken voordat je dat mag doen.
Daarom gaat je integraal ook fout. Anders aanpakken dus. Enig idee hoe?
Helpt partieel integreren ook jou niet verder?quote:
Weet je nog wat je krijgt als je eln(x) berekent?quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:00 schreef CapnIzzy het volgende:
Hoi,
kort vraagje tussendoor: ik kan mijzelf niet meer herinneren hoe je ln weg werkt in een vergelijking .
11.64 = ln(4*I)
Hoe krijg ik hier I vrij?
O ja, thanks . Deed telkens maal e , moet inderdaad e^ zijnquote:Op woensdag 21 januari 2015 21:02 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Weet je nog wat je krijgt als je eln(x) berekent?
Volgens mij doe ik het perfect.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:58 schreef Borizzz het volgende:
Dat is de Latex-code. Moet ik mij ook nog eens in gaan verdiepen als ik tijd heb.
Paus: volgens mij pas jij de theorie van partieel integreren gewoon niet goed toe. Op hhofstede.nl en math4all.nl wordt dat wel uitgelegd
Bij partieel integreren is het altijd zaak dat je de integrand op een geschikte en handige manier schrijft als het product van een functie en een afgeleide van een andere functie. De regel voor partieel integreren bij onbepaalde integralen luidtquote:Op woensdag 21 januari 2015 20:07 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Yes, dat had ik gezien.
f * g' = f * g - (f ' *g)
Zoals ik dat probeerde, kreeg ik een enorm lange functie waar ik uiteindelijk niks mee op schoot.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:07 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Ik heb al 6 jaar wiskunde gehad, en moet met deze studie blijkbaar nog meer wiskunde hebben.
Maar goed, zou jij deze kunnen :
---------------------------
ln(x)
_______________
(x+1)2
---------------------------
Het is een integraal he (dus zo'n kringetje ernaast).
The master himself!quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Bij partieel integreren is het altijd zaak dat je de integrand op een geschikte en handige manier schrijft als het product van een functie en een afgeleide van een andere functie. De regel voor partieel integreren bij onbepaalde integralen luidt
Zie ook hier.
Gevraagd wordt nu
te bepalen. We kunnen hier kiezen
zodat
en
zodat we kunnen nemen
We krijgen dan
Nu moeten we de integraal in het rechterlid nog bepalen. Dat kunnen we doen door de integrand op te splitsen in partiële breuken. We willen hebben
waarbij we dan A en B moeten bepalen. Dit doen we door beide leden van deze gelijkheid te vermenigvuldigen met x(x+1), dan krijgen we
oftewel
waaruit we af kunnen lezen dat A + B = 0 en A = 1 moet zijn, en waaruit volgt dat B = −1. Zo hebben we dus
en daarmee
Invullen hiervan in bovenstaande betrekking voor de integraal van ln(x)/(x+1)² geeft dan
Nu kunnen we dit nog vereenvoudigen, want we hebben immers
zodat we uiteindelijk krijgen
That's all.
Nee begrijp er geen ruk van. Heb een blackout.. desondanks overmorgen een toets.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:02 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Helpt partieel integreren ook jou niet verder?
Deze integraal kun je gemakkelijk behandelen met een impliciete substitutie. Bedenk dat je hebtquote:
De meester, Riparius. Hoe zou je het doen zonder impliciete substitutie, maar met u en du?quote:Op woensdag 21 januari 2015 22:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Deze integraal kun je gemakkelijk behandelen met een impliciete substitutie. Bedenk dat je hebt
en dus
en dus
zodat
Als de techniek van een substitutie en een impliciete substitutie bij de integraalrekening je nog niet duidelijk is, dan kan ik je aanbevelen dit eens goed door te nemen.
Eigenlijk hetzelfde. Je substitueertquote:Op woensdag 21 januari 2015 22:11 schreef Andijvie_ het volgende:
[..]
De meester, Riparius. Hoe zou je het doen zonder impliciete substitutie, maar met u en du?
Hoe teken je de doelfunctie?quote:Op woensdag 21 januari 2015 22:04 schreef Super-B het volgende:
Goedenavond wiskundigen,
Ik heb aanstaande vrijdag een wiskunde toets en op dit moment ben ik wat oude toetsen aan het oefenen. Echter ben ik een vraag tegengekomen waar ik niet uitkom en hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Het onderwerp betreft: lineair programmeren.
[ afbeelding ]
Ik heb de grafiek getekend en ik kom tot de conclusie dat x − y ≤ 2 rechts van de doelfunctie ligt, −4x + 2y ≤ 2 links van de doelfunctie en −x + y ≤ 3 de doelfunctie snijdt op x=3, y=6.
Met stippellijnen. De budgetconstraint teken ik als een doorgetrokken streep. Overigens schrijf ik zowel de doelfuncties als de budgetconstraint om naar y =.... en dan begin ik met tekenen.quote:
Je moet eens goed nakijken of je de opgaven wel correct hebt overgenomen. Bij de eerste integraal moet je een vrij lastige breuksplitsing uitvoeren en je derde integraal convergeert niet.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:48 schreef RustCohle het volgende:
Hoi allemaal,
Ik heb weer eens een vraag en hoop weer voor de zoveelste keer uit de brand geholpen te worden:
Hoe kan ik de volgende integralen degelijk opschrijven om het te kunnen integreren?:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat ik bedoel is dat je je doelfunctie helemaal niet kan tekenen, omdat je daarmee zo moet 'schuiven' dat deze een maximale waarde bereikt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 22:58 schreef Super-B het volgende:
[..]
Met stippellijnen. De budgetconstraint teken ik als een doorgetrokken streep. Overigens schrijf ik zowel de doelfuncties als de budgetconstraint om naar y =.... en dan begin ik met tekenen.
Hartstikke bedankt! Veel duidelijker dan het antwoordenmodel! Enige vraag dat, vanuit mijn kant, rest is het volgende:quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat je je doelfunctie helemaal niet kan tekenen, omdat je daarmee zo moet 'schuiven' dat deze een maximale waarde bereikt.
[ afbeelding ]
Het lichtpaarse gebied is het gebied dat omsloten wordt door de voorwaarden. De groene lijn hoort bij 4x-2y=16, de rode lijn hoort bij 4x-2y=24. Omdat het paarse gebied naar rechts niet begrensd wordt, kun je de lijn horend bij de doelfunctie zo ver naar rechts schuiven als je zelf wil; 4x-2y kan oneindig groot worden zonder buiten het gebied te komen.
Ter vergelijking een plaatje bij een wel-oplosbaar lineair programmeren-probleem: het gebied in het onderstaande plaatje is wel begrensd. De stippellijnen horen bij de doelfunctie; deze wordt zo verschoven zodat deze op een hoekje van het gebied terecht komt, en heeft daar zijn maximum binnen de voorwaarden. Dat kan in jouw voorbeeld niet, omdat het toegestane gebied niet eindig is.
[ afbeelding ]
Nee, enkel een keuze-onderwerp. En elk elementair calculusboek.quote:Op donderdag 22 januari 2015 21:17 schreef netchip het volgende:
Zijn integratie door substitutie, partiële integratie en integratie door breuksplitsing onderdeel van het VWO Wiskunde B programma? Ik zou mij hier namelijk graag in verdiepen, maar voordat ik dubbelwerk doe, zou ik dit graag willen weten.
Heeft iemand een goed boek hierover, trouwens? Misschien moeten we een boekenlijst in de OP plaatsen.
Gemiddelde is 103quote:Op vrijdag 23 januari 2015 11:19 schreef mary1995 het volgende:
Van het gewicht van schoolboeken van een school in Friesland is bekend: het gemiddelde is 103 g met een standaarddeviatie van 22 g. De verdeling is bij benadering 'normaal', hetgeen inhoudt dat bepaalde vuistregels opgaan. Er wordt een steekproef van 1869 schoolboeken genomen.
Bij hoeveel % van de schoolboeken zal volgens de vuistregels het gewicht tussen 81 en 125 g liggen?
Hint: ga na hoeveel standaarddeviaties 81 en 125 van het gemiddelde liggen.
Antwoord is 68%
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ze hierop komen. Ik heb ook geen idee hoe ik moet beginnen. Zouden jullie mij hiermee willen helpen? dat zou heel fijn zijn!
Misschien dat dit helpt:quote:Op vrijdag 23 januari 2015 11:19 schreef mary1995 het volgende:
Van het gewicht van schoolboeken van een school in Friesland is bekend: het gemiddelde is 103 g met een standaarddeviatie van 22 g. De verdeling is bij benadering 'normaal', hetgeen inhoudt dat bepaalde vuistregels opgaan. Er wordt een steekproef van 1869 schoolboeken genomen.
Bij hoeveel % van de schoolboeken zal volgens de vuistregels het gewicht tussen 81 en 125 g liggen?
Hint: ga na hoeveel standaarddeviaties 81 en 125 van het gemiddelde liggen.
Antwoord is 68%
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ze hierop komen. Ik heb ook geen idee hoe ik moet beginnen. Zouden jullie mij hiermee willen helpen? dat zou heel fijn zijn!
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 11:27 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Gemiddelde is 103
Standaarddeviatie is 22
103 + 22 = 125
103 - 22 = 81
En één van die vuistregels van de normaalverdeling is dat 68% van de gemeten waardes een standaarddeviatie of minder van het gemiddelde afwijken.
Ik begrijp hem! Beide bedankt voor de hulp! Is toch simpeler dan ik dachtquote:Op vrijdag 23 januari 2015 11:50 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Misschien dat dit helpt:
[ afbeelding ]
(F * G)(a) = ∫ F(a - y) dG(y) is de standaard definitie van convolutie in de kansrekening. De integraal is een Stieltjes integraal. Als G absoluut continu is (dat is wat anders dan 'gewoon' continu) dan kan je gebruikten dat dG(y) = g(y)dy om het als gewone Riemann/Lebesgue integraal te schrijven (dit is in feite de Radon-Nikodym stelling). Maar soms heb je geen absolute continuïteit, en dus geen pdf's, en dan moet je het wel opschrijven op de Stieltjes manier. Vandaar dat deze definitie gangbaar is in de kansrekening.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:06 schreef defineaz het volgende:
In mijn kansrekening boek wordt de convolutie van F en G gedefinieerd als
(F * G)(a) = ∫ F(a - y) dG(y)
wat voor continue F en G overeenkomt met
(F * G)(a) = ∫ F(a - y) g(y) dy
met g(y) = G'(y)
Dit is natuurlijk niet de normale definitie van convolutie (zoals ik hem bij andere vakken heb geleerd):
(F * G)(a) = ∫ F(a - y) G(y) dy
in de definitie uit het boek wordt dus van G de afgeleide genomen (wat normaal niet het geval is)
(wat context: er wordt gesteld dat als X en Y twee onafhankelijke random variabelen zijn met distributies F en G, de distributie van de som F * G is. het boek gebruikt vaak de distribution F ipv de probablility density function. als je de pdf's f en g zou gebruiken zou je volgens mij wel hebben dat de pdf van X + Y gelijk is aan f * g, als je dus de standaard definitie van convolutie gebruikt)
Is deze definitie van convolutie gebruikelijk in de kansrekening? Ik kan er zo snel geen andere voorbeelden van vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |