Er zijn foto's van de inhoud van het pakje en er is een mailconversatie tussen de zender (mijn bekende dus) en het bedrijf waarnaar het retour is gegaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
5,85 meer voor een verhoging van de dekking van 5000,- is toch niet zo slecht qua prijs.
Moet je alleen nog wel aan kunnen tonen dat dit ook daadwerkelijk in het pakje zat.
?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:32 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
toch niet zo'n dingetje voor je horloge toch?
Zou mij voldoende lijken. Anders valt alleen de waarde maar aan te tonen als je het op het postkantoor inpakt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Er zijn foto's van de inhoud van het pakje en er is een mailconversatie tussen de zender (mijn bekende dus) en het bedrijf waarnaar het retour is gegaan.
Zou het er niet bij laten zitten, een bedrijf hoort ten alle tijden ook voor dit soort gebeurtenissen verzekerd te zijn/ c.q de verantwoordelijkheid te nemen, anders moet je geen bedrijf beginnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Situatie van een kennis die zeer dichtbij mij staat:
Pakje verzekerd verzonden met PostNL ter waarde van E5.000,- naar België.
Na twee weken is het pakje spoorloos. In de verzendstatus staat dat het in het sorteercentrum staat, maar verder niks.
Contact met PostNL telefoonservice, e-mail, whatsapp en webservice (Facebook) levert niks op. Ze zeggen dat ze een fysiek vermissingsformulier op willen sturen, waarna er een onderzoek ingesteld kan worden (van zes weken). De kans is groot dat het pakjes is verduisterd (gestolen) door een medewerker van PostNL.
Ondertussen is de ontvanger van het pakje zwaar over de zeik en dreigt met het doorberekenen van kosten voor gedolven inkomsten door het niet ontvangen van het pakje.
Hoe is dit op te lossen? Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
Tuurlijk jongen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:29 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Zou het er niet bij laten zitten, een bedrijf hoort ten alle tijden ook voor dit soort gebeurtenissen verzekerd te zijn/ c.q de verantwoordelijkheid te nemen, anders moet je geen bedrijf beginnen.
Heb ook een vordering op ze,van meer als 3k en die gaat echt wel betaald worden.
Want?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk dat TS niet hier zijn vraag moet stellen, maar gewoon met een OvJ moet gaan praten en aangifte moet doen. Verder via advocaat een claim indienen bij PostNL
Aangifte doen is altijd mogelijk, maar ik betwijfel ten zeerste of de politie er iets mee gaat doen. Al was het maar omdat jij alleen maar aanneemt dat je pakje gestolen is, terwijl je dit niet kunt bewijzen. Het kan ook gewoon zo zijn dat er een sorteerfout is gemaakt bij PostNL (pakje in de verkeerde container beland), en dat het straks alsnog, met enige vertraging, weer opduikt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Nogmaals: DIT IS MIJN VRAAG NIET. Moet ik het nog duizend keer opschrijven?
WELKE JURIDISCHE BASIS/MOGELIJKHEDEN ZIJN ER OM INTUSSEN AANGIFTE TE DOEN VAN DIEFSTAL OF VERDUISTERING, BUITEN HET ZES(!) WEKEN AFWACHTEN VAN HET VRIJBLIJVENDE INTERNE ONDERZOEK VAN POSTNL?
Van de site van PostNL:quote:Aanspraak maken op verzendkosten alsmede vergoeding van de schade aan de met de Zending vervoerde zaken tot het maximaal bedrag van de ' verhoogde aansprakelijkheid'. Het afgesproken bedrag bij verzending is E5.000,-, dus het lijkt me dat dit dan minimaal wordt uitgekeerd.
Die 5500 euro is dus maximaal, en je moet natuurlijk wel een bonnetje kunnen overleggen, of in elk val iets waar uit blijkt dat de ontvanger daadwerkelijk dat bedrag betaald heeft.quote:Als er toch iets mis gaat
Raakt uw pakket zoek of beschadigd? Dan vergoeden wij de schade. Dit gebeurt op basis van de inkoopwaarde van de factuur (excl. btw). De maximale schadevergoeding is 5.500 euro per pakket. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Als de koop niet verricht is hoef jij ook geen btw af te dragen lijkt mij. En bij particuliere verkoop speelt btw geen belang.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 17:47 schreef Skv het volgende:
Ja, en de vergoeding is zonder BTW zoals ik het lees?? Dat zou 1000E schelen? Wtf
ben geen jongen goochemerdquote:Op zaterdag 10 januari 2015 17:13 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tuurlijk jongen.
[..]
Want?
(die advocaat lacht hem op dit moment recht in zijn snufferd uit)
Dan moet je investeren in iemand die wel capabel is.. enne geen zin maar wel ondernemer willen spelen..?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:39 schreef Skv het volgende:
Ze bieden zelf een verzekering tot E5.500,- aan.
Wordt dit weer zo'n topic dat de verzender het beter had kunnen weten en bla bla bla?
Niet iedereen heeft een uitkering en daar tijd/zin voor. Probleem moet gewoon deze week zijn opgelost. En niet over een halfjaar.
Vanwege de voorwaarden misschien..?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoezo koerier nemen? Daar is verzekerd verzenden toch voor?
wat loop jij nou weer te ijlen?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:35 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan moet je investeren in iemand die wel capabel is.. enne geen zin maar wel ondernemer willen spelen..?
[..]
Vanwege de voorwaarden misschien..?
Ja: exclusief BTW. Laten we voor het gemak zeggen dat het product ¤4000 kost + ¤1000 BTW. Je betaalt dan ¤5000 aan de verkoper, die steekt ¤4000 in z'n zak en draagt ¤1000 af aan de belasting.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 18:58 schreef Skv het volgende:
Nouja, situatie:
Artikel gekocht voor 5.000 incl BTW
Artikel teruggestuurd, verzekerd voor 5.000
Artikel kwijt, vergoeding excl BTWDat zou helemaal vaag zijn toch?
Ahja, en in dit geval zou de verkoper waar het artikel was gekocht de E1000 terug moeten storten? Gaat ook nog een lekkere discussie worden.quote:Op zondag 11 januari 2015 09:41 schreef papernote het volgende:
[..]
Ja: exclusief BTW. Laten we voor het gemak zeggen dat het product ¤4000 kost + ¤1000 BTW. Je betaalt dan ¤5000 aan de verkoper, die steekt ¤4000 in z'n zak en draagt ¤1000 af aan de belasting.
Als het pakket kwijt is, is er dus ook niets verkocht en hoeft er ook geen BTW betaalt te worden. De schade voor de verkoper is dus ¤4000. Dat is wat PostNL vergoedt.
Er word beknibbeld op transport.. en dat kan als je akkoord gaat met de voorwaarden.. dus dan moet je niet gaan zeuren als je daar op terug wil komen op het moment dat het toch niet voldoende dekkend blijkt te zijn:quote:Op zondag 11 januari 2015 12:51 schreef 10minuteman het volgende:
Alles maar ook alles goed onderbouwen, opschrijven etc. En dan een zaak aanspannen of procedures volgen om ¤5000 terug te krijgen.
Gewoon proberen
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Ahja, en in dit geval zou de verkoper waar het artikel was gekocht de E1000 terug moeten storten? Gaat ook nog een lekkere discussie worden.
Dat gaat al lastig worden, verkoper gaf tevoren aan geld terug te sturen na ontvangst van het pakje. Logisch ook.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:59 schreef papernote het volgende:
[..]
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.
Netto komt het er op neer dat de verkoper de ¤1000 BTW niet aan de belasting afdraagt, maar teruggeeft aan de kennis.
Kijk... die verkoper moet ook een administratieve hel door om dit allemaal in orde te maken. Een verkoop ongedaan maken, eventuele afgedragen BTW weer terug halen, een product afschrijven, die ¤4000 verantwoorden, et cetera.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat gaat al lastig worden, verkoper gaf tevoren aan geld terug te sturen na ontvangst van het pakje. Logisch ook.
Denk dat het verhaal dan iig is dat zij de BTW terugstorten aan mijn kennis, omdat de koop niet door is gegaan uiteindelijk, wegens de retourzending. Hoop dat de verkoper hier ook iets in ziet en niet zegt: bekijk het maar, ik heb niks ontvangen dus jouw probleem.
Maar zo simpel ligt het gelukkig niet altijd..quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:41 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Topicstarter heeft een verzendbewijs. Dus PostNL zal moeten aantonen dat er wel geleverd is.. Dat kan PostNL niet. In dat geval zal PostNL dus moeten vergoeden conform wat er vastgelegd is in de overeenkomst. Die overeenkomst is dus de verzending voor alle duidelijkheid.
Op het moment dat topicstarter neit kan bewijzen dat er een duur horloge (toch?) inzat, maar wel een verzendbewijs heeft met als waarde 5k zou ik denken dat PostNL moet betalen. En daar zullen de algemene voorwaarden ook wel wat meer duidelijkheid over scheppen over hoeveel dat dan wel niet moet zijn en onder welke condities.
En soms... wordt je dan als verzender echt genaaid. Als er bijv. uitbetaald wordt op basis van een vaste prijs per gewicht, maar dat staat allemaal in de algemene voorwaarden omschreven. En daar ben je mee akkoord gegaan..
Volgens mij gaat het gewoon om een koop van verzamelaars onderling.quote:Op maandag 12 januari 2015 03:20 schreef nofuelleft het volgende:
Gooi je verzekerd versturen en mikropakketen niet door elkaar?
Mikropakketen hebben inderdaad een " apart/ gesloten " aflevertraject.
Maar ook ander voorwaarden en is een verzendmanier voor de zakelijke markt.
Dan snap ik al helemaal niet waarom er geen factuur is .
Regel die maar eens eerst.
A verkoopt product aan B, B raakt product kwijt en nu zou A geen BTW meer af hoeven dragen.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:20 schreef papernote het volgende:
[..]
Kijk... die verkoper moet ook een administratieve hel door om dit allemaal in orde te maken. Een verkoop ongedaan maken, eventuele afgedragen BTW weer terug halen, een product afschrijven, die ¤4000 verantwoorden, et cetera.
En waarvoor... omdat (een derde ingeschakeld door) jouw kennis het product kwijt is.
Het hele gebeuren bij PostNL moet je toch gaan doorlopen. En wie weet krijg je PostNL nog wel zo gek de ¤5000 te vergoeden, omdat je een particuliere verzender bent en je niets verkocht en dus ook niets met BTW te maken hebt.
Wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:48 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar is de overeenkomst met deze termijnen rechtsgeldig?
Nee, de verkoper stort geen geld terug omdat het pakketje niet is teruggekomen. Als de kennis van TS geld terug wil hebben, moet hij dat bij PostNL halen. Verder is die ¤ 4000 geen inkoopwaarde maar verkoopwaarde. Maar ik weet niet in hoeverre dat relevant is omdat het een verzending door een particulier (de kennis van TS) betreft.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:59 schreef papernote het volgende:
[..]
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.
Netto komt het er op neer dat de verkoper de ¤1000 BTW niet aan de belasting afdraagt, maar teruggeeft aan de kennis.
Is verzekerd verzenden, niet mikropakket. Dat is niet beschikbaar voor particulieren.quote:Op maandag 12 januari 2015 03:20 schreef nofuelleft het volgende:
Gooi je verzekerd versturen en mikropakketen niet door elkaar?
Mikropakketen hebben inderdaad een " apart/ gesloten " aflevertraject.
Maar ook ander voorwaarden en is een verzendmanier voor de zakelijke markt.
Dan snap ik al helemaal niet waarom er geen factuur is .
Regel die maar eens eerst.
5000 is de verkoopwaarde incl btw.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:14 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, de verkoper stort geen geld terug omdat het pakketje niet is teruggekomen. Als de kennis van TS geld terug wil hebben, moet hij dat bij PostNL halen. Verder is die ¤ 4000 geen inkoopwaarde maar verkoopwaarde. Maar ik weet niet in hoeverre dat relevant is omdat het een verzending door een particulier (de kennis van TS) betreft.
Verzamelobject van winkel, gekocht door particulier en teruggezonden omdat er wat mis mee was. Verdwenen tijdens retourzending.quote:Op maandag 12 januari 2015 05:52 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het gewoon om een koop van verzamelaars onderling.
De rest brult alleen zonder welke basis dan ook te geven. Vast goed bedoeld hoor, maar daar heeft niemand ene zak aan.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:27 schreef bijdehand het volgende:
Typisch weer een geval van een TS die alleen maar hoort wat hij wil horen en de rest heeft ongelijk. Overal een wettelijke basis op willenGa dan naar een advocaat.
Vaak is juist het ontbreken van een wettelijke basis het antwoord op je vraag.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:29 schreef Skv het volgende:
[..]
De rest brult alleen zonder welke basis dan ook te geven. Vast goed bedoeld hoor, maar daar heeft niemand ene zak aan.
Het is mijn pakketje niet hoor, ik was alleen benieuwd naar wat achtergrondinfo.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Vaak is juist het ontbreken van een wettelijke basis het antwoord op je vraag.
Succes met je kort geding.
Als je dan stopt met posten, zullen er zat fokkers zijn die je wel willen helpen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:58 schreef Skv het volgende:
[..]
Desktop! Dan moet ik verdomme zes losse zware dingen naar beneden flikkeren.
quote:Op maandag 12 januari 2015 17:06 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je dan stopt met posten, zullen er zat fokkers zijn die je wel willen helpen.
Iets wat niet in de wet staat daar kun je moeilijk naar verwijzen.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:29 schreef Skv het volgende:
[..]
De rest brult alleen zonder welke basis dan ook te geven. Vast goed bedoeld hoor, maar daar heeft niemand ene zak aan.
?quote:Op maandag 12 januari 2015 21:18 schreef Snoepje5 het volgende:
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe iemand gederfde inkomsten kan krijgen na een koop (particulier) van een sieraad?
Het sieraad is gekocht bij een winkel. Na enkele dagen ontdekt de eigenaar dat er iets mis mee is. Contact wordt opgenomen met de verkoper. Verkoper heeft nog een andere geïnteresseerde waarmee wordt afgesproken dat het sieraad kan worden opgehaald als het retour is gezonden. Retour gezonden pakje komt nooit aan. Verkoper vindt dit irritant want kan het niet direct doorverkopen.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:35 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Gedolven inkomsten, bij een sieraad dat particulier gekocht is?
Oke. Irritant of niet, denk dat dit toch dicht bij overmacht in de buurt komt. En dan wacht de verkoper maar even het onderzoek af. Gedorven inkomsten lijkt me een lachertje.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:37 schreef Skv het volgende:
[..]
Het sieraad is gekocht bij een winkel. Na enkele dagen ontdekt de eigenaar dat er iets mis mee is. Contact wordt opgenomen met de verkoper. Verkoper heeft nog een andere geïnteresseerde waarmee wordt afgesproken dat het sieraad kan worden opgehaald als het retour is gezonden. Retour gezonden pakje komt nooit aan. Verkoper vindt dit irritant want kan het niet direct doorverkopen.
De uitdaging is dus dat de verkoper nu de tweede klant teleur moet stellen en bovendien de vraag gaat krijgen om de BTW a E 1.000,- terug te storten omdat de koop formeel niet door is gegaan. PostNL betaalt iig alleen exclusief BTW om de een of andere reden. Gaat nog een verdomd lastige worden vrees ik.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:41 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Oke. Irritant of niet, denk dat dit toch dicht bij overmacht in de buurt komt. En dan wacht de verkoper maar even het onderzoek af. Gedorven inkomsten lijkt me een lachertje.
Verder hoop ik dat PostNL de waarde vergoed..
Jup.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:52 schreef Artbij2 het volgende:
Waarom zou de verkoper 1000,- terugstorten? Hij heeft niets terug gehad dus volgens mij is de koop wel doorgegaan....
Ja, het is dus aangetekend met verhoogde aansprakelijkheid teruggestuurd.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:18 schreef Physsic het volgende:
Internet zegt:
"Waar het om gaat is: voor wiens risico verloopt de retourzending. Dat is een kwestie van duidelijke afspraken in de algemene voorwaarden.
Spreek je niets af dan geldt gewoon de wet:
Bij een retour is de verzender in principe verantwoordelijk. Als de zending kwijtraakt, dan heeft de verzender dus een probleem. Bij retourzenden kun je dus maar beter aangetekend versturen. (Bij het gewone verzenden zegt de wet – art 7:11 BW – expliciet dat het risico bij de verkoper ligt, maar dat artikel geldt niet voor de retourzending.)"
Het artikel is kwijt of gejat terwijl het op weg terug was. Er was schriftelijk overeengekomen dat de koop ongedaan werd gemaakt en het geld terug zou worden gestuurd.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:52 schreef Artbij2 het volgende:
Waarom zou de verkoper 1000,- terugstorten? Hij heeft niets terug gehad dus volgens mij is de koop wel doorgegaan....
Ja, maar jij bent toch niet degene die het retour heeft gezonden?quote:Op maandag 12 januari 2015 22:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, het is dus aangetekend met verhoogde aansprakelijkheid teruggestuurd.
Risico nemen en niet verzekeren is natuurlijk ook dom.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Verzekerd verzenden met PostNL is vragen om moeilijkheden, die pakketten zijn het populairst om achterover te drukken.
Heeft verkoper zijn geld eigenlijk al gehad? Wordt me niet helmaal duidelijk, ook vanwege feit dat er geen factuur is .quote:Op maandag 12 januari 2015 22:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Het artikel is kwijt of gejat terwijl het op weg terug was. Er was schriftelijk overeengekomen dat de koop ongedaan werd gemaakt en het geld terug zou worden gestuurd.
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:44 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Risico nemen en niet verzekeren is natuurlijk ook dom.
Ik vind het bijzonder dat PostNL een waarde excl btw vergoed wanneer de overeenkomst is gesloten met een particulier.
Ik denk dat de controle en toezicht op deze verzekerde pakketten een stuk groter is dan niet-verzekerde pakketten die ook bij buren afgeleverd mogen worden.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Verzekerd verzenden met PostNL is vragen om moeilijkheden, die pakketten zijn het populairst om achterover te drukken.
Die gaan gewoon in dezelfde rolcontainers.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:59 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Ik denk dat de controle en toezicht op deze verzekerde pakketten een stuk groter is dan niet-verzekerde pakketten die ook bij buren afgeleverd mogen worden.
Met welk argument verdedigde hun het foutieve tijdstip?quote:Op maandag 12 januari 2015 23:02 schreef delano.888 het volgende:
Laatst op mijn werk ook iets leuks mee gemaakt. Wij sturen soms ook pakketten via postnl, maar alleen aangetekend. Ging om een pakket van ~¤800. Pakket was nooit aangekomen, maar op de track&trace stond dat hij wel was bezorgd, bij de klant, er stond een handtekening bij, en de aflevertijd was 4:07 (dus 's ochtends).
En postnl gewoon maar stug volhouden dat hij bij de klant bezorgd is en de tijd niet klopt.
Stuurt hij je het geld ook terug als het pakje kwijt blijft?quote:Op maandag 12 januari 2015 22:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Het artikel is kwijt of gejat terwijl het op weg terug was. Er was schriftelijk overeengekomen dat de koop ongedaan werd gemaakt en het geld terug zou worden gestuurd.
Niet, foutje in de computer. Dat de handtekening totaal niet op die van de klant leek, en de klant van niks wist, boeide ze niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:38 schreef eight het volgende:
[..]
Met welk argument verdedigde hun het foutieve tijdstip?
Ze leggen een niet-geleverd klacht, onbekende handtekening en foutief tijdstip naast zich neer? Absurd.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:43 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Niet, foutje in de computer. Dat de handtekening totaal niet op die van de klant leek, en de klant van niks wist, boeide ze niet.
Ze zeggen: is geleverd, kijk maar, er is zelfs getekend. Klant kan wel liegen zeggen ze. Maarja dat het om 4 uur is getekend met een compleet onbekende handtekening doet ze niks. Maarja het is wel geregeld, we hebben de klant vergoed, alleen we zijn nog bezig om het geld van postnl terug te krijgen, maar die kans is klein ben ik bang. Maargoed, niet meer mijn pakkie aan, hogere afdeling is er mee bezig.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:49 schreef eight het volgende:
[..]
Ze leggen een niet-geleverd klacht, onbekende handtekening en foutief tijdstip naast zich neer? Absurd.
Neem aan dat de WG rechtsbijstandverzekering heeft ingeschakeld?
Euh nee,quote:Op maandag 12 januari 2015 22:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.
Precies mijn gedachte inderdaad.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.
Het is een particuliere aankoop, dus BTW is onderdeel van de daadwerkelijke kosten (dus waarde) van de inhoud voor de zender. En er wordt juist wél BTW afgedragen na een koop in een winkel.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 06:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Euh nee,
Werkelijke schade natuurlijk. In het geval van een winkelverkoop word er geen BTW afgedragen en is dat ook geen schade. Lijkt mij logisch.
Ja, de verkoper heeft het geld al gehad. De factuur is mee retour gezonden met het pakje op verzoek van de verkoper. Anders zouden er mogelijkerwijs valse claims kunnen komen als die factuur ergens blijft zwerven.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:45 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Heeft verkoper zijn geld eigenlijk al gehad? Wordt me niet helmaal duidelijk, ook vanwege feit dat er geen factuur is .
Voorwaarde lijkt me natuurlijk dat het gekochte goed terug komt bij verkoper, gebeurd dat niet kan koop niet ongedaan worden gemaakt.
Probeer toch echt een factuur te krijgen voor je vriend straks alleen paar euro terug krijgt gebaseerd op gewicht.
De koop is op dit moment al gesloten. Bij ontvangst van het pakket door de verkoper wordt een reeds gesloten verkoop alsnog ontbonden. Voor jou speelt geen BTW afdracht. Daarmee bedoel ik te zeggen dat jouw schade gewoon 5000,- is als het pakje kwijtraakt.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 08:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Het is een particuliere aankoop, dus BTW is onderdeel van de daadwerkelijke kosten (dus waarde) van de inhoud voor de zender. En er wordt juist wél BTW afgedragen na een koop in een winkel.
Ik verwacht dat dit is omdat PostNL natuurlijk niet de verkoper hoeft te laten verdienen aan dit probleem. Als ik het iig even simpel zie voor zover de vork mij in de steel lijkt te zitten (geen kloppende percentages).quote:Op maandag 12 januari 2015 22:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.
Verkoper is geen partij voor postnl.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 18:41 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dit is omdat PostNL natuurlijk niet de verkoper hoeft te laten verdienen aan dit probleem. Als ik het iig even simpel zie voor zover de vork mij in de steel lijkt te zitten (geen kloppende percentages).
Koper tikt ¤5000 af aan verkoper, stel dat dit ¤4000 verkoopsprijs is, en ¤1000 BTW die de verkoper moet afdragen.
Pakketje gaat retour vanwege ontbinding van de overeenkomst (laten we even aannemen dat dit goed gaat), verkoper stort de ¤5000 terug en de koop is ontbonden en de zaak is afgedaan, verkoper hoeft ook de ¤1000 BTW niet meer af te dragen.
Nu gaat het terugzenden niet goed, koper/verzender laat het onderzoek uitvoeren, krijgt hierin gelijk en krijgt volgens de voorwaarden de ¤4000 terug van PostNL, de verkoper wordt schadeloos gesteld daar hij nu ¤4000 kan houden als schadeloosstelling voor de vermissing van het item tijdens de terugzending. De koop is echter ontbonden dus de BTW hoeft niet meer afgedragen te worden. Koper moet deze ¤1000 nog terugkrijgen van de verkoper, hierna is de zaak afgehandeld.
Zou PostNL ¤5000 uitkeren aan de koper, dan zou de verkoper dus ¤1000 in zijn zak steken zonder daarvoor een prestatie te moeten leveren daar de koper zijn geld al terug heeft, maar de verkoper de ¤1000 die oorspronkelijk afgedragen zou moeten worden ook nog steeds in zijn bezit heeft terwijl deze niet meer afgedragen hoeft te worden omdat de koop in princiepe ontbonden is (door de schadeloosstelling van ¤4000).
Waarom vergoedt PostNL de BTW dan niet?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:21 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Verkoper is geen partij voor postnl.
Koper/ verzender is de partij die met postnl te maken heeft.
Die krijgt, als het al lukt , 4000 terug.
Die verliest gewoon 1000 euro.
Verkoper heeft gewoon 5000 ontvangen.
Er is niets te ontbinden als product niet terug komt bij verkoper.
Het is geen transactie met BTW afdracht.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:21 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Verkoper is geen partij voor postnl.
Koper/ verzender is de partij die met postnl te maken heeft.
Die krijgt, als het al lukt , 4000 terug.
Die verliest gewoon 1000 euro.
Verkoper heeft gewoon 5000 ontvangen.
Er is niets te ontbinden als product niet terug komt bij verkoper.
Doet ze wel. En ga gewoon naar een rechtswinkel. Heb je binnen een bepaalde tijd een goed antwoord in plaats van mensen die hier over elkaar heenvallen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Waarom vergoedt PostNL de BTW dan niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |