Er zijn foto's van de inhoud van het pakje en er is een mailconversatie tussen de zender (mijn bekende dus) en het bedrijf waarnaar het retour is gegaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
5,85 meer voor een verhoging van de dekking van 5000,- is toch niet zo slecht qua prijs.
Moet je alleen nog wel aan kunnen tonen dat dit ook daadwerkelijk in het pakje zat.
?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:32 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
toch niet zo'n dingetje voor je horloge toch?
Zou mij voldoende lijken. Anders valt alleen de waarde maar aan te tonen als je het op het postkantoor inpakt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Er zijn foto's van de inhoud van het pakje en er is een mailconversatie tussen de zender (mijn bekende dus) en het bedrijf waarnaar het retour is gegaan.
Zou het er niet bij laten zitten, een bedrijf hoort ten alle tijden ook voor dit soort gebeurtenissen verzekerd te zijn/ c.q de verantwoordelijkheid te nemen, anders moet je geen bedrijf beginnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Situatie van een kennis die zeer dichtbij mij staat:
Pakje verzekerd verzonden met PostNL ter waarde van E5.000,- naar België.
Na twee weken is het pakje spoorloos. In de verzendstatus staat dat het in het sorteercentrum staat, maar verder niks.
Contact met PostNL telefoonservice, e-mail, whatsapp en webservice (Facebook) levert niks op. Ze zeggen dat ze een fysiek vermissingsformulier op willen sturen, waarna er een onderzoek ingesteld kan worden (van zes weken). De kans is groot dat het pakjes is verduisterd (gestolen) door een medewerker van PostNL.
Ondertussen is de ontvanger van het pakje zwaar over de zeik en dreigt met het doorberekenen van kosten voor gedolven inkomsten door het niet ontvangen van het pakje.
Hoe is dit op te lossen? Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
Tuurlijk jongen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:29 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Zou het er niet bij laten zitten, een bedrijf hoort ten alle tijden ook voor dit soort gebeurtenissen verzekerd te zijn/ c.q de verantwoordelijkheid te nemen, anders moet je geen bedrijf beginnen.
Heb ook een vordering op ze,van meer als 3k en die gaat echt wel betaald worden.
Want?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk dat TS niet hier zijn vraag moet stellen, maar gewoon met een OvJ moet gaan praten en aangifte moet doen. Verder via advocaat een claim indienen bij PostNL
Aangifte doen is altijd mogelijk, maar ik betwijfel ten zeerste of de politie er iets mee gaat doen. Al was het maar omdat jij alleen maar aanneemt dat je pakje gestolen is, terwijl je dit niet kunt bewijzen. Het kan ook gewoon zo zijn dat er een sorteerfout is gemaakt bij PostNL (pakje in de verkeerde container beland), en dat het straks alsnog, met enige vertraging, weer opduikt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Nogmaals: DIT IS MIJN VRAAG NIET. Moet ik het nog duizend keer opschrijven?
WELKE JURIDISCHE BASIS/MOGELIJKHEDEN ZIJN ER OM INTUSSEN AANGIFTE TE DOEN VAN DIEFSTAL OF VERDUISTERING, BUITEN HET ZES(!) WEKEN AFWACHTEN VAN HET VRIJBLIJVENDE INTERNE ONDERZOEK VAN POSTNL?
Van de site van PostNL:quote:Aanspraak maken op verzendkosten alsmede vergoeding van de schade aan de met de Zending vervoerde zaken tot het maximaal bedrag van de ' verhoogde aansprakelijkheid'. Het afgesproken bedrag bij verzending is E5.000,-, dus het lijkt me dat dit dan minimaal wordt uitgekeerd.
Die 5500 euro is dus maximaal, en je moet natuurlijk wel een bonnetje kunnen overleggen, of in elk val iets waar uit blijkt dat de ontvanger daadwerkelijk dat bedrag betaald heeft.quote:Als er toch iets mis gaat
Raakt uw pakket zoek of beschadigd? Dan vergoeden wij de schade. Dit gebeurt op basis van de inkoopwaarde van de factuur (excl. btw). De maximale schadevergoeding is 5.500 euro per pakket. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Als de koop niet verricht is hoef jij ook geen btw af te dragen lijkt mij. En bij particuliere verkoop speelt btw geen belang.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 17:47 schreef Skv het volgende:
Ja, en de vergoeding is zonder BTW zoals ik het lees?? Dat zou 1000E schelen? Wtf
ben geen jongen goochemerdquote:Op zaterdag 10 januari 2015 17:13 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tuurlijk jongen.
[..]
Want?
(die advocaat lacht hem op dit moment recht in zijn snufferd uit)
Dan moet je investeren in iemand die wel capabel is.. enne geen zin maar wel ondernemer willen spelen..?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:39 schreef Skv het volgende:
Ze bieden zelf een verzekering tot E5.500,- aan.
Wordt dit weer zo'n topic dat de verzender het beter had kunnen weten en bla bla bla?
Niet iedereen heeft een uitkering en daar tijd/zin voor. Probleem moet gewoon deze week zijn opgelost. En niet over een halfjaar.
Vanwege de voorwaarden misschien..?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoezo koerier nemen? Daar is verzekerd verzenden toch voor?
wat loop jij nou weer te ijlen?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:35 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan moet je investeren in iemand die wel capabel is.. enne geen zin maar wel ondernemer willen spelen..?
[..]
Vanwege de voorwaarden misschien..?
Ja: exclusief BTW. Laten we voor het gemak zeggen dat het product ¤4000 kost + ¤1000 BTW. Je betaalt dan ¤5000 aan de verkoper, die steekt ¤4000 in z'n zak en draagt ¤1000 af aan de belasting.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 18:58 schreef Skv het volgende:
Nouja, situatie:
Artikel gekocht voor 5.000 incl BTW
Artikel teruggestuurd, verzekerd voor 5.000
Artikel kwijt, vergoeding excl BTWDat zou helemaal vaag zijn toch?
Ahja, en in dit geval zou de verkoper waar het artikel was gekocht de E1000 terug moeten storten? Gaat ook nog een lekkere discussie worden.quote:Op zondag 11 januari 2015 09:41 schreef papernote het volgende:
[..]
Ja: exclusief BTW. Laten we voor het gemak zeggen dat het product ¤4000 kost + ¤1000 BTW. Je betaalt dan ¤5000 aan de verkoper, die steekt ¤4000 in z'n zak en draagt ¤1000 af aan de belasting.
Als het pakket kwijt is, is er dus ook niets verkocht en hoeft er ook geen BTW betaalt te worden. De schade voor de verkoper is dus ¤4000. Dat is wat PostNL vergoedt.
Er word beknibbeld op transport.. en dat kan als je akkoord gaat met de voorwaarden.. dus dan moet je niet gaan zeuren als je daar op terug wil komen op het moment dat het toch niet voldoende dekkend blijkt te zijn:quote:Op zondag 11 januari 2015 12:51 schreef 10minuteman het volgende:
Alles maar ook alles goed onderbouwen, opschrijven etc. En dan een zaak aanspannen of procedures volgen om ¤5000 terug te krijgen.
Gewoon proberen
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Ahja, en in dit geval zou de verkoper waar het artikel was gekocht de E1000 terug moeten storten? Gaat ook nog een lekkere discussie worden.
Dat gaat al lastig worden, verkoper gaf tevoren aan geld terug te sturen na ontvangst van het pakje. Logisch ook.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:59 schreef papernote het volgende:
[..]
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.
Netto komt het er op neer dat de verkoper de ¤1000 BTW niet aan de belasting afdraagt, maar teruggeeft aan de kennis.
Kijk... die verkoper moet ook een administratieve hel door om dit allemaal in orde te maken. Een verkoop ongedaan maken, eventuele afgedragen BTW weer terug halen, een product afschrijven, die ¤4000 verantwoorden, et cetera.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat gaat al lastig worden, verkoper gaf tevoren aan geld terug te sturen na ontvangst van het pakje. Logisch ook.
Denk dat het verhaal dan iig is dat zij de BTW terugstorten aan mijn kennis, omdat de koop niet door is gegaan uiteindelijk, wegens de retourzending. Hoop dat de verkoper hier ook iets in ziet en niet zegt: bekijk het maar, ik heb niks ontvangen dus jouw probleem.
Maar zo simpel ligt het gelukkig niet altijd..quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:41 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Topicstarter heeft een verzendbewijs. Dus PostNL zal moeten aantonen dat er wel geleverd is.. Dat kan PostNL niet. In dat geval zal PostNL dus moeten vergoeden conform wat er vastgelegd is in de overeenkomst. Die overeenkomst is dus de verzending voor alle duidelijkheid.
Op het moment dat topicstarter neit kan bewijzen dat er een duur horloge (toch?) inzat, maar wel een verzendbewijs heeft met als waarde 5k zou ik denken dat PostNL moet betalen. En daar zullen de algemene voorwaarden ook wel wat meer duidelijkheid over scheppen over hoeveel dat dan wel niet moet zijn en onder welke condities.
En soms... wordt je dan als verzender echt genaaid. Als er bijv. uitbetaald wordt op basis van een vaste prijs per gewicht, maar dat staat allemaal in de algemene voorwaarden omschreven. En daar ben je mee akkoord gegaan..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |