Ja, maar jij bent toch niet degene die het retour heeft gezonden?quote:Op maandag 12 januari 2015 22:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, het is dus aangetekend met verhoogde aansprakelijkheid teruggestuurd.
Risico nemen en niet verzekeren is natuurlijk ook dom.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Verzekerd verzenden met PostNL is vragen om moeilijkheden, die pakketten zijn het populairst om achterover te drukken.
Heeft verkoper zijn geld eigenlijk al gehad? Wordt me niet helmaal duidelijk, ook vanwege feit dat er geen factuur is .quote:Op maandag 12 januari 2015 22:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Het artikel is kwijt of gejat terwijl het op weg terug was. Er was schriftelijk overeengekomen dat de koop ongedaan werd gemaakt en het geld terug zou worden gestuurd.
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:44 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Risico nemen en niet verzekeren is natuurlijk ook dom.
Ik vind het bijzonder dat PostNL een waarde excl btw vergoed wanneer de overeenkomst is gesloten met een particulier.
Ik denk dat de controle en toezicht op deze verzekerde pakketten een stuk groter is dan niet-verzekerde pakketten die ook bij buren afgeleverd mogen worden.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Verzekerd verzenden met PostNL is vragen om moeilijkheden, die pakketten zijn het populairst om achterover te drukken.
Die gaan gewoon in dezelfde rolcontainers.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:59 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Ik denk dat de controle en toezicht op deze verzekerde pakketten een stuk groter is dan niet-verzekerde pakketten die ook bij buren afgeleverd mogen worden.
Met welk argument verdedigde hun het foutieve tijdstip?quote:Op maandag 12 januari 2015 23:02 schreef delano.888 het volgende:
Laatst op mijn werk ook iets leuks mee gemaakt. Wij sturen soms ook pakketten via postnl, maar alleen aangetekend. Ging om een pakket van ~¤800. Pakket was nooit aangekomen, maar op de track&trace stond dat hij wel was bezorgd, bij de klant, er stond een handtekening bij, en de aflevertijd was 4:07 (dus 's ochtends).
En postnl gewoon maar stug volhouden dat hij bij de klant bezorgd is en de tijd niet klopt.
Stuurt hij je het geld ook terug als het pakje kwijt blijft?quote:Op maandag 12 januari 2015 22:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Het artikel is kwijt of gejat terwijl het op weg terug was. Er was schriftelijk overeengekomen dat de koop ongedaan werd gemaakt en het geld terug zou worden gestuurd.
Niet, foutje in de computer. Dat de handtekening totaal niet op die van de klant leek, en de klant van niks wist, boeide ze niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:38 schreef eight het volgende:
[..]
Met welk argument verdedigde hun het foutieve tijdstip?
Ze leggen een niet-geleverd klacht, onbekende handtekening en foutief tijdstip naast zich neer? Absurd.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:43 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Niet, foutje in de computer. Dat de handtekening totaal niet op die van de klant leek, en de klant van niks wist, boeide ze niet.
Ze zeggen: is geleverd, kijk maar, er is zelfs getekend. Klant kan wel liegen zeggen ze. Maarja dat het om 4 uur is getekend met een compleet onbekende handtekening doet ze niks. Maarja het is wel geregeld, we hebben de klant vergoed, alleen we zijn nog bezig om het geld van postnl terug te krijgen, maar die kans is klein ben ik bang. Maargoed, niet meer mijn pakkie aan, hogere afdeling is er mee bezig.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:49 schreef eight het volgende:
[..]
Ze leggen een niet-geleverd klacht, onbekende handtekening en foutief tijdstip naast zich neer? Absurd.
Neem aan dat de WG rechtsbijstandverzekering heeft ingeschakeld?
Euh nee,quote:Op maandag 12 januari 2015 22:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.
Precies mijn gedachte inderdaad.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
En al is het met een bedrijf, de waarde van het pakket dient gewoon vergoed te worden. Wat de verkopende partij met de BTW doet is zijn probleem, daar heeft PostNL geen drol mee te maken. Het pakket is bedrag X waard, of het nou met BTW, servicekosten, verpakkingskosten of whatever te maken heeft, dat lijkt me niet van belang.
Het is een particuliere aankoop, dus BTW is onderdeel van de daadwerkelijke kosten (dus waarde) van de inhoud voor de zender. En er wordt juist wél BTW afgedragen na een koop in een winkel.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 06:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Euh nee,
Werkelijke schade natuurlijk. In het geval van een winkelverkoop word er geen BTW afgedragen en is dat ook geen schade. Lijkt mij logisch.
Ja, de verkoper heeft het geld al gehad. De factuur is mee retour gezonden met het pakje op verzoek van de verkoper. Anders zouden er mogelijkerwijs valse claims kunnen komen als die factuur ergens blijft zwerven.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:45 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Heeft verkoper zijn geld eigenlijk al gehad? Wordt me niet helmaal duidelijk, ook vanwege feit dat er geen factuur is .
Voorwaarde lijkt me natuurlijk dat het gekochte goed terug komt bij verkoper, gebeurd dat niet kan koop niet ongedaan worden gemaakt.
Probeer toch echt een factuur te krijgen voor je vriend straks alleen paar euro terug krijgt gebaseerd op gewicht.
De koop is op dit moment al gesloten. Bij ontvangst van het pakket door de verkoper wordt een reeds gesloten verkoop alsnog ontbonden. Voor jou speelt geen BTW afdracht. Daarmee bedoel ik te zeggen dat jouw schade gewoon 5000,- is als het pakje kwijtraakt.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 08:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Het is een particuliere aankoop, dus BTW is onderdeel van de daadwerkelijke kosten (dus waarde) van de inhoud voor de zender. En er wordt juist wél BTW afgedragen na een koop in een winkel.
Ik verwacht dat dit is omdat PostNL natuurlijk niet de verkoper hoeft te laten verdienen aan dit probleem. Als ik het iig even simpel zie voor zover de vork mij in de steel lijkt te zitten (geen kloppende percentages).quote:Op maandag 12 januari 2015 22:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Verkoper is geen partij voor postnl.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 18:41 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dit is omdat PostNL natuurlijk niet de verkoper hoeft te laten verdienen aan dit probleem. Als ik het iig even simpel zie voor zover de vork mij in de steel lijkt te zitten (geen kloppende percentages).
Koper tikt ¤5000 af aan verkoper, stel dat dit ¤4000 verkoopsprijs is, en ¤1000 BTW die de verkoper moet afdragen.
Pakketje gaat retour vanwege ontbinding van de overeenkomst (laten we even aannemen dat dit goed gaat), verkoper stort de ¤5000 terug en de koop is ontbonden en de zaak is afgedaan, verkoper hoeft ook de ¤1000 BTW niet meer af te dragen.
Nu gaat het terugzenden niet goed, koper/verzender laat het onderzoek uitvoeren, krijgt hierin gelijk en krijgt volgens de voorwaarden de ¤4000 terug van PostNL, de verkoper wordt schadeloos gesteld daar hij nu ¤4000 kan houden als schadeloosstelling voor de vermissing van het item tijdens de terugzending. De koop is echter ontbonden dus de BTW hoeft niet meer afgedragen te worden. Koper moet deze ¤1000 nog terugkrijgen van de verkoper, hierna is de zaak afgehandeld.
Zou PostNL ¤5000 uitkeren aan de koper, dan zou de verkoper dus ¤1000 in zijn zak steken zonder daarvoor een prestatie te moeten leveren daar de koper zijn geld al terug heeft, maar de verkoper de ¤1000 die oorspronkelijk afgedragen zou moeten worden ook nog steeds in zijn bezit heeft terwijl deze niet meer afgedragen hoeft te worden omdat de koop in princiepe ontbonden is (door de schadeloosstelling van ¤4000).
Waarom vergoedt PostNL de BTW dan niet?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:21 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Verkoper is geen partij voor postnl.
Koper/ verzender is de partij die met postnl te maken heeft.
Die krijgt, als het al lukt , 4000 terug.
Die verliest gewoon 1000 euro.
Verkoper heeft gewoon 5000 ontvangen.
Er is niets te ontbinden als product niet terug komt bij verkoper.
Het is geen transactie met BTW afdracht.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:21 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Verkoper is geen partij voor postnl.
Koper/ verzender is de partij die met postnl te maken heeft.
Die krijgt, als het al lukt , 4000 terug.
Die verliest gewoon 1000 euro.
Verkoper heeft gewoon 5000 ontvangen.
Er is niets te ontbinden als product niet terug komt bij verkoper.
Doet ze wel. En ga gewoon naar een rechtswinkel. Heb je binnen een bepaalde tijd een goed antwoord in plaats van mensen die hier over elkaar heenvallen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Waarom vergoedt PostNL de BTW dan niet?
Volgens mij is het gewoon overblijfsel uit de goede oude tijd dat particulieren niet zoveel pakketjes verstuurden maar voornamelijk de zakelijke markt.quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Waarom vergoedt PostNL de BTW dan niet?
Ben ik niet met je eens maar moet even bedenken hoe ik het juist formuleer 😉quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is geen transactie met BTW afdracht.
Volgens de voorwaarden doen ze het niet. Juridisch loket is een goed idee.quote:Op woensdag 14 januari 2015 01:14 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Doet ze wel. En ga gewoon naar een rechtswinkel. Heb je binnen een bepaalde tijd een goed antwoord in plaats van mensen die hier over elkaar heenvallen.
Zonder te willen bitchen... Maar in post 44 zeg je dat hij niet aangetekend maar alleen verzekerd verstuurd is?quote:Op maandag 12 januari 2015 22:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, het is dus aangetekend met verhoogde aansprakelijkheid teruggestuurd.
Nou, daarom juist. Hier krijg je toch nooit goed antwoord en daar weet je iig dat je pech hebt.quote:Op woensdag 14 januari 2015 07:58 schreef Skv het volgende:
[..]
Volgens de voorwaarden doen ze het niet. Juridisch loket is een goed idee.
Ik ben zeer benieuwd.quote:Op woensdag 14 januari 2015 05:36 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens maar moet even bedenken hoe ik het juist formuleer 😉
Ben het helemaal met je eens ....quote:Op woensdag 14 januari 2015 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik ben zeer benieuwd.
Even mijn standpunt iets verder toelichten.
TS krijgt 5000,- terug als het pakketje bij de ontvanger aankomt, van die 5000,- zou hij helemaal niets aan de belasting hoeven te geven.
Is het echter andersom (verkoper naar TS) dan zou er van de 5000,- Euro iets van 868,- naar de belasting gaan en is de werkelijke schade maar 4132,- , vanwege het kwijtraken van het pakket kan de verkoop dan geen doorgang vinden en is er geen btw afdracht.
Tja geen bon lastig.quote:Op woensdag 14 januari 2015 18:47 schreef nofuelleft het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens ....
Echter de btw afdracht moet als pakket nu niet boven water komt gewoon doorgang vinden of niet?
En die btw gaat ook afgedragen / verrekend worden door verkoper.
Dat gedeelte van transaktie gaat gewoon door in deze situatie.
Het is gewoon een oude achterhaalde regel uit jaar nul.
Postnl zou onderscheid moeten maken mbt versturen als particulier versus versturen als bedrijf en dat doen ze niet.
Maar we wachten gewoon rustig af.....
Neem aan dat we uitkomst van onderzoek en uitkering postnl wel te horen krijgen.
Ik zet mijn geld nog steeds op geen bon dus uitkering op gewicht.
Ja, dan kan je lang wachten, onderzoek duurt zes weken.quote:Op woensdag 14 januari 2015 19:04 schreef JoPiDo het volgende:
Mijn gevoel zegt dat TS kan fluiten naar zijn geld, maar ik kan niet zo goed onderbouwen waar dat gevoel vandaan komt. Misschien omdat ik vermoed dat PostNL nooit die vergoedingen uitbetaald of omdat TS niet goed kan aantonen dat er daadwerkelijk voor 5000 euro aan artikelen zijn verzonden. Ik ben benieuwd, ik hoop dat TS de moeite neemt om het resultaat te posten.
Micropakket kan alleen zakelijk, is geen particuliere dienst.quote:Op woensdag 14 januari 2015 16:52 schreef Shotty het volgende:
Postnl heeft ook een dienst genaamd micropakket. Ondanks de naam verstuur ik met enige regelmaat dure en zware pakketjes (20-30K en meer, tussen de 10 en 20 kilo) nog nooit problemen mee gehad, en standaard vrij hoog verzekerd.
Postnl's normale pakketdienst is inderdaad gokken. Vaak genoeg iPads en dat soort dingen kwijtgemaakt. Kun je standaard doorzetten naar de juridische afdeling, want de gewone klachtenprocedure is idd: pech meneer, volgende keer beter.
Dat heb je nu al 8x gemeld.quote:Op woensdag 14 januari 2015 22:18 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, dan kan je lang wachten, onderzoek duurt zes weken.
Dan heeft het ook geen zin om nu al te melden hoezeer je staat te popelen om de uitkomst te weten te komen.quote:
Staat te popelen jaquote:Op donderdag 15 januari 2015 08:11 schreef Skv het volgende:
[..]
Dan heeft het ook geen zin om nu al te melden hoezeer je staat te popelen om de uitkomst te weten te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |