Hij krijgt uiteindelijk een standaardbrief van PostNL dat ze niets meer kunnen achterhalen en ook niets meer kunnen doen. Heb het zelf meegemaakt met een zoekgeraakt stuk. Gewoon geroofd door één van de medewerkers in het distributiecentrum, dat is welhaast zeker.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
Jouw persoonlijke mening.
Verwacht je dan dat ze voor elk vermist pakje onmiddellijk iemand vrijmaken die een hele week besteed aan het binnenstebuiten keren van dat hele distributiecentrum. (eigenlijk weet ik het antwoord al)
Aangifte in ieder geval niet, er is immers sprake van een civiele zaak. Het lastige is wel dat ik het punt van hottentot ook wel kan begrijpen. Het staat nog niet precies vast of het inderdaad daadwerkelijk weg is. Je zou alleen wel vraagtekens kunnen stellen of een termijn van zes weken wel redelijk is als men normaliter er vanuit gaat dat het pakketje een dag later al bij iemand op de mat ligt. Zeker in de huidige 24-uurseconomie. Je zou dan kunnen zeggen dat de voorwaarde onredelijk bezwarend is volgens art 6:233 lid 1 Bw. Je zou dit alleen even moeten kijken hoe de rechter hierover denkt in de jurisprudentie.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:16 schreef Skv het volgende:
[..]
Goed, dit soort dingen ben ik naar op zoek! Dank voor de eerste nuttige reactie in dit topic.
Heeft aangifte zin denk je?
Dat klopt, maar zoals je zelf al aangeeft moet TS eerst het traject doorlopen, en dat wil TS niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:20 schreef pqrstuvw het volgende:
[..]
Je hebt nog de geschillencommissie waar PostNL bij is aangesloten. Je zult toch niet kunnen voorkomen dat je ook dan een heel traject af moet leggen alvorens de zaak voorkomt. Maar dan draait de molen tenminste en komt er van een onafhankelijke commissie een bindende uitspraak. Kost je inschrijfgeld wat je weer terug krijgt als je wint, maar nogmaals, volgende week heb je nog geen uitspraak, dat duurt maanden helaas.
Kijk bij de site van de Geschillencommissie wat je in beginsel moet doen. Dat zal in eerste instantie zijn dat je PostNL aansprakelijk stelt voor vermissing van het pakket, waar PostNL op hun beurt per omgaande moeten reageren naar de Geschillencommissie, en dan enz. enz. in ieder geval.
Wellicht is dit iets voor je wil je niet veel geld kwijtraken aan een rechtszaak.
Weet ik, maar anders is de zaak echt kansloos.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat klopt, maar zoals je zelf al aangeeft moet TS eerst het traject doorlopen, en dat wil TS niet.
soms zijn voorwaarden niet wettelijk. Ik denk deze van PostNL wel... Maar ts wil volgens mij weten of die termijn vanzes weken wettelijk gezien reëel is.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als de voorwaarden duidelijk zijn heb je toch geen jurist nodig.
Er is een onderzoeksperiode na vermissing waarna tot aflevering en/of schadevergoeding word overgegaan. Geen jurist die dat kan veranderen.
Heb jij zojuist gezocht in het distributiecentrum en uiteindelijk geconcludeerd dat het echt weg is ja?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:11 schreef Accursius het volgende:
Gezien de overeenkomst niet meer kan worden nagekomen, het product is namelijk gewoon weg en kan niet worden geleverd,
Zie ook mijn nuancering enkele posts later.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:32 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Heb jij zojuist gezocht in het distributiecentrum en uiteindelijk geconcludeerd dat het echt weg is ja?
Maar je kunt je niet altijd verschuilen onder je eigen Algemene Voorwaarden. De wet gaat voor. PostNL heeft met TS een overeenkomst gesloten. Die overeenkomst houdt in dat TS betaald voor een dienst die PostNL levert. Wanpresteert er iemand, in dit geval PostNL, dan kan de overeenkomst ongeldig worden verklaart. Het bewijs is er dat het pakket bij PostNL in huis was. Zij zijn er dus verantwoordelijk voor. Het is daar kwijtgeraakt, dus kun je daar op schadevergoeding rekenen. Algemene Voorwaarden hebben dan helemaal niets te vertellen. Je kunt zoveel voorwaarden opstellen wat je wilt, maar de wet kun je niet beïnvloeden.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:27 schreef Angst het volgende:
[..]
soms zijn voorwaarden niet wettelijk. Ik denk deze van PostNL wel... Maar ts wil volgens mij weten of die termijn vanzes weken wettelijk gezien reëel is.
En voorwaarden over de afhandeling zijn blijkbaar niet duidelijk, want daarin staat het woord factuur, die de ts niet heeft. Dus wat moet hij dan wel doen om de waarde vast te stellen. Of is het voldoende voor welk bedrag hij het verzekerd heeft?
Dan nog zul je ze in alle redelijkheid de kans moeten geven dit pakje te vinden, TS en postnl zijn hiervoor van te voren een termijn van zes weken overéén gekomen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:33 schreef pqrstuvw het volgende:
[..]
Maar je kunt je niet altijd verschuilen onder je eigen Algemene Voorwaarden. De wet gaat voor. PostNL heeft met TS een overeenkomst gesloten. Die overeenkomst houdt in dat TS betaald voor een dienst die PostNL levert. Wanpresteert er iemand, in dit geval PostNL, dan kan de overeenkomst ongeldig worden verklaart. Het bewijs is er dat het pakket bij PostNL in huis was. Zij zijn er dus verantwoordelijk voor. Het is daar kwijtgeraakt, dus kun je daar op schadevergoeding rekenen. Algemene Voorwaarden hebben dan helemaal niets te vertellen. Je kunt zoveel voorwaarden opstellen wat je wilt, maar de wet kun je niet beïnvloeden.
Die termijn zullen ze ook wel krijgen in geval van Geschillencommissie. Maar 100% zie je het pakje nooit meer terug, hoe langer het duurt, hoe minder kans. Maar daarna treedt toch echt de ingebrekestelling in. Dan wellicht Kassa voor TS.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan nog zul je ze in alle redelijkheid de kans moeten geven dit pakje te vinden, TS en postnl zijn hiervoor van te voren een termijn van zes weken overéén gekomen.
dit bedoelde ik juist ?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:33 schreef pqrstuvw het volgende:
[..]
Maar je kunt je niet altijd verschuilen onder je eigen Algemene Voorwaarden. De wet gaat voor. PostNL heeft met TS een overeenkomst gesloten. Die overeenkomst houdt in dat TS betaald voor een dienst die PostNL levert. Wanpresteert er iemand, in dit geval PostNL, dan kan de overeenkomst ongeldig worden verklaart. Het bewijs is er dat het pakket bij PostNL in huis was. Zij zijn er dus verantwoordelijk voor. Het is daar kwijtgeraakt, dus kun je daar op schadevergoeding rekenen. Algemene Voorwaarden hebben dan helemaal niets te vertellen. Je kunt zoveel voorwaarden opstellen wat je wilt, maar de wet kun je niet beïnvloeden.
Dit brengt de termijn terug tot een totaal van 30 dagen.quote:Indien zaken niet zijn afgeleverd binnen dertig dagen na de dag, waarop zij ten vervoer werden aangenomen en het onbekend is waar zij zich bevinden worden zij als verloren aangemerkt.
Precies, de redelijkheid en billijkheid waar TS het over heeft is nu juist het bedrijf de kans geven proberen te achterhalen waar het pakket gebleven is.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan nog zul je ze in alle redelijkheid de kans moeten geven dit pakje te vinden, TS en postnl zijn hiervoor van te voren een termijn van zes weken overéén gekomen.
Mij lijkt dat zolang er binnen de overéén gekomen voorwaarden word gehandeld er van onredelijkheid of wanprestatie geen sprake is.
Je betaalt je bont en blauw voor een verzekerde verzending en wat je terug krijgt is troep, bah.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:31 schreef hottentot het volgende:
Tja lijkt mij dat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden, en dat je niet onder die zes weken uitkomt.
Het doorbereken van vervolgschade gaat ook niet werken (Als het echt zo belangrijk is moet je maar een koerier nemen)
Als jij getekend hebt voor schadevergoeding bij niet tijdige levering dan kun je een probleem hebben, zonet heeft de andere partij ook pech.
5,85 meer voor een verhoging van de dekking van 5000,- is toch niet zo slecht qua prijs.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:16 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Je betaalt je bont en blauw voor een verzekerde verzending en wat je terug krijgt is troep, bah.
Dat dat zo tegenwoordig gaat.
Lekker dan, en hoe doe je dat dan? Je kan het verpakken van de inhoud filmen, maar dat zegt dan alsnog niets. Buiten de camera om kan je er alsnog mee rommelen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
5,85 meer voor een verhoging van de dekking van 5000,- is toch niet zo slecht qua prijs.
Moet je alleen nog wel aan kunnen tonen dat dit ook daadwerkelijk in het pakje zat.
toch niet zo'n dingetje voor je horloge toch?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Situatie van een kennis die zeer dichtbij mij staat:
Pakje verzekerd verzonden met PostNL ter waarde van E5.000,- naar België.
Na twee weken is het pakje spoorloos. In de verzendstatus staat dat het in het sorteercentrum staat, maar verder niks.
Contact met PostNL telefoonservice, e-mail, whatsapp en webservice (Facebook) levert niks op. Ze zeggen dat ze een fysiek vermissingsformulier op willen sturen, waarna er een onderzoek ingesteld kan worden (van zes weken). De kans is groot dat het pakjes is verduisterd (gestolen) door een medewerker van PostNL.
Ondertussen is de ontvanger van het pakje zwaar over de zeik en dreigt met het doorberekenen van kosten voor gedolven inkomsten door het niet ontvangen van het pakje.
Hoe is dit op te lossen? Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
Aannemelijk maken lijkt me voldoende. Dus de transactie/verkoop aantonen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
5,85 meer voor een verhoging van de dekking van 5000,- is toch niet zo slecht qua prijs.
Moet je alleen nog wel aan kunnen tonen dat dit ook daadwerkelijk in het pakje zat.
Nee, want je hebt er niets aan. Post NL houdt zich (waarschijnlijk) keurig aan de voorwaarden die jullie overeen zijn gekomen, dus er is helemaal geen sprake van wanprestatie. De hele periode is nou juist bedoeld om Post NL in de gelegenheid te stellen alsnog het pakket bij de ontvanger te krijgen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:16 schreef Skv het volgende:
Goed, dit soort dingen ben ik naar op zoek! Dank voor de eerste nuttige reactie in dit topic.![]()
Ook dat niet. Post NL kan aangifte doen als blijkt dat je een dief in hun midden hebben. Je bekende kan Post NL aansprakelijk stellen voor de schade (en wellicht aanspraak maken op hetgeen voortvloeit uit die verzekering als blijkt dat het pakket echt weg is).quote:Heeft aangifte zin denk je?
Wat voor sta je onder kleintjes? De zzp koeriers die ik ken zijn maar zeer minimaal verzekerd omdat de verzekeringen vaak vrij duur zijn en de winstmarge van een koerier te laag is.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die kleintjes hebben daar gewoon verzekeringen voor lopen. Geven we zonder problemen zo voor een ton mee.
Paar busjes en wat auto's mannetje of 10 maximaal, bij ons een familiebedrijfje. Heeft voor ons het voordeel dat we grote klant zijn voor hen, ongeacht wanneer we bellen, binnen een uur halen ze af en rijden direct naar de bestemming. Niet het goedkoopste maar wel kwaliteit.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:24 schreef eight het volgende:
[..]
Wat voor sta je onder kleintjes? De zzp koeriers die ik ken zijn maar zeer minimaal verzekerd omdat de verzekeringen vaak vrij duur zijn en de winstmarge van een koerier te laag is.
Lang niet altijd. Ik ken een paar ex-criminelen die tot voor kort nog juridische (aangetekende) post deden ophalen en bezorgen (zelfs bij rechtbanken) Hadden na sluitingstijd toegang tot advocatenkantoren e.d. Het bedrijf waarvan ze de opdrachten kregen was gescreend, echter die besteedde het weer uit aan zzp'ers die nog niet eens een VOG op zak hadden. Was natuurlijk wel een vereiste maar aangeven dat je de VOG gaat aanvragen was voldoende.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
En daarom zijn er koeriersbedrijven. Kost iets meer maar zoveel betrouwbaarder. De post is niet geschikt voor dingen die niet kwijt mogen raken.
Elke sector kent rotte appels, maar we zijn het er vast wel over ééns dat je voor kwaliteit in elk geval niet bij postnl moet zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:33 schreef eight het volgende:
[..]
Lang niet altijd. Ik ken een paar ex-criminelen die tot voor kort nog juridische (aangetekende) post deden ophalen en bezorgen (zelfs bij rechtbanken) Hadden na sluitingstijd toegang tot advocatenkantoren e.d. Het bedrijf waarvan ze de opdrachten kregen was gescreend, echter die besteedde het weer uit aan zzp'ers die nog niet eens een VOG op zak hadden. Was natuurlijk wel een vereiste maar aangeven dat je de VOG gast aanvragen was voldoende.
Sow das pas schrikbarendquote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:33 schreef eight het volgende:
[..]
Lang niet altijd. Ik ken een paar ex-criminelen die tot voor kort nog juridische (aangetekende) post deden ophalen en bezorgen (zelfs bij rechtbanken) Hadden na sluitingstijd toegang tot advocatenkantoren e.d. Het bedrijf waarvan ze de opdrachten kregen was gescreend, echter die besteedde het weer uit aan zzp'ers die nog niet eens een VOG op zak hadden. Was natuurlijk wel een vereiste maar aangeven dat je de VOG gaat aanvragen was voldoende.
Ah ok. Dat is op zich wel de ideale grote.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:32 schreef hottentot het volgende:
[..]
Paar busjes en wat auto's mannetje of 10 maximaal, bij ons een familiebedrijfje. Heeft voor ons het voordeel dat we grote klant zijn voor hen, ongeacht wanneer we bellen, binnen een uur halen ze af en rijden direct naar de bestemming. Niet het goedkoopste maar wel kwaliteit.
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:09 schreef Skv het volgende:
[..]
Geen factuur, geen taxatierapport. Wel foto's en de schriftelijke (mail) koopovereenkomst met de koper. De koper verkoopt het weer door aan een derde partij en heeft slechts wat aan het product als het deze week nog geleverd wordt.
Zou voldoende kunnen zijn.. denk ik. Want zeker weten doe ik het niet. Je zal wel een en ander moeten overleggen natuurlijk. Die betaling van 5k dus op je rekening, de koopovk, enz.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:09 schreef Skv het volgende:
[..]
Geen factuur, geen taxatierapport. Wel foto's en de schriftelijke (mail) koopovereenkomst met de koper. De koper verkoopt het weer door aan een derde partij en heeft slechts wat aan het product als het deze week nog geleverd wordt.
Ik vind het wat te gemakkelijke kritiek. Ze hebben zeker een slechte reputatie maar ze zijn dan ook behoorlijk groot in Nederland.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Elke sector kent rotte appels, maar we zijn het er vast wel over ééns dat je voor kwaliteit in elk geval niet bij postnl moet zijn.
Ja, ik was ook stomverbaasd. Ik heb nog door de bakken met post gespit omdat ik het eerst niet geloofde.quote:
Klopt, bedrijfsmatig heb ik geen ervaring met de grote jongens, het magazijn neemt die zooi elke dag aan, dat gaat helemaal langs mij heen. Maar als ik kijk naar mijn eigen bezorging hier aan huis maakt in elk geval postnl er het grootste chaos van, inmiddels ken ik iedereen in dit blok en het blok aan de andere kant van de straat door de pakjesbezorging.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:48 schreef eight het volgende:
[..]
Ik vind het wat te gemakkelijke kritiek. Ze hebben zeker een slechte reputatie maar ze zijn dan ook behoorlijk groot in Nederland.
Persoonlijk heb ik vooral slechte ervaringen met DHL. Daar is het de afgelopen 2 jaar al 5x wat misgegaan, op een totaal van 9 zendingen. Dat was dan particulier.
Met mijn werk heb ik ook te maken met DHL en daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat deze bedrijven allemaal zoveel klanten bedienen dat het onmogelijk is om ze goed te kunnen beoordelen op afstand
En de wet is duidelijk. Je handelt volgens een contract en ingeval van diefstal/verlies wordt er ook conform contract een schadevergoeding toegekend. Daar ga je mee akkoord bij verzending en anders had je niet moeten verzenden met die dienst.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:33 schreef pqrstuvw het volgende:
[..]
En dit is een goede tip voor volgende keer. Erg goed verpakken, zodat het niet zomaar kwijt kan raken. Al dan niet verdwenen in een jaszak.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:54 schreef Rica het volgende:
[..]
Precies, de redelijkheid en billijkheid waar TS het over heeft is nu juist het bedrijf de kans geven proberen te achterhalen waar het pakket gebleven is.
Dat het in de praktijk wat minder redelijk aanvoelt als je de pechvogel in het verhaal bent is begrijpelijk maar helaas.
Tip: Stuur geen verzekerde spullen in lullige kleine doosjes die gemakkelijk in een jaszak passen maar zoek de grootste effing doos op die je kunt vinden.
ja kan ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:34 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, hoe moet je het dan doen? 16 uur heen en terugrijden? Besides, leuk die voorwaarden, maar als iemand het steelt dan kan je toch gewoon aangifte doen cq. een zaak starten?
Je zegt dat het van particulier naar particulier verzonden is. Dat lijkt mij erg lastig om dan "gedolven inkomsten" te kunnen doorberekenen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Ondertussen is de ontvanger van het pakje zwaar over de zeik en dreigt met het doorberekenen van kosten voor gedolven inkomsten door het niet ontvangen van het pakje.
het kan allebij.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:12 schreef Queller het volgende:
[..]
Wat? Aangifte, een zaak starten of allebei? En in geval van aangifte: tegen wie?
haha, dat zijn dezelfde vragen die bij mij ook opkwamen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:12 schreef Queller het volgende:
[..]
Wat? Aangifte, een zaak starten of allebei? En in geval van aangifte: tegen wie?
Maar aangifte tegen wie dan? En een zaak op basis waarvan dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:16 schreef tailfox het volgende:
het kan allebij allebei.
maar zolang TS geen bewijs heeft wint die het sws niet.
Niet te moeilijke vragen stellen aan een 15-jarige die vanuit zn onderbuikgevoelens typt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:28 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar aangifte tegen wie dan? En een zaak op basis waarvan dan?
Nou...quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:32 schreef BloedendeVagina het volgende:
Niet te moeilijke vragen stellen aan een 15-jarige die vanuit zn onderbuikgevoelens typt.
Topicstarter heeft een verzendbewijs. Dus PostNL zal moeten aantonen dat er wel geleverd is.. Dat kan PostNL niet. In dat geval zal PostNL dus moeten vergoeden conform wat er vastgelegd is in de overeenkomst. Die overeenkomst is dus de verzending voor alle duidelijkheid.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:16 schreef tailfox het volgende:
[..]
het kan allebij.
maar zolang TS geen bewijs heeft wint die het sws niet.
Uiteraard gaat PostNL slechts de kiloprijs betalen als er geen aankooppapieren getoond kunnen worden. Of een taxatierapport dat de waarde aantoont. Enkele emails voldoen dan niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:48 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
[..]
Zou voldoende kunnen zijn.. denk ik. Want zeker weten doe ik het niet. Je zal wel een en ander moeten overleggen natuurlijk. Die betaling van 5k dus op je rekening, de koopovk, enz.
Dat de koper nu een transactie misloopt aan een opvolgende koper? Dat is niet jouw probleem, maar dat van de koper. Ondernmersrisico zeg maar. Hij had ook kunnen zelf kunnen ophalen natuurlijk als het ech zo belangrijk was.
Geduld is een schone zaak. Meer kun je op dt moment niet doen. Je hebt een ovk met PostNL, daar staat alles in beschreven onder welke condities dat gaat.
Je zult dus die 6 weken moeten afwachten en daarna zul je gecompenseerd moeten worden conform contract. En voor jou hoop ik niet dat er een kiloprijs berekend wordt. Of voor je vriend of van wie het ook is.
Het is pure overmacht waar je nu inzit.. en ik neem aan dat degene die het ding van 5k gekocht heeft en doorverkocht heeft pech heeft met zijn doorverkoop van het betaalde.
Na 30 dagen kun je dus een schadeclaim indienen.quote:Artikel 15
Kennisgeving schade
Indien PostNL Pakketservice niet binnen 30 dagen gerekend
vanaf de dag van acceptatie ten vervoer van de Zending van de
Afzender of de Geadresseerde melding heeft gekregen dat de
Zending niet is afgeleverd, wordt PostNL Pakketservice geacht
de Vervoerovereenkomst overeenkomstig het Servicekader te
hebben uitgevoerd. In afwijking van de vorige volzin geldt voor
Zendingen onder beding van “rembours”/betaalservice voor
de Afzender een termijn van 6 weken.
Ja, klopt. Die afkorting heb ik inderdaad net in de voorwaarden van PostNL zien staan.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 04:10 schreef BloedendeVagina het volgende:
Deze is overigens ook van toepassing omdat het om een internationale zending gaat:
http://www.dachser.com/nl(...)rdrag_Nederlands.pdf
Nou, om het even goed te omschrijven, het ging om een retourzending. De verkoper ging akkoord met het retourneren omdat er na aankoop bleek dat er iets mis was (krasje). Pakje was dus terug op weg naar de initiële verkoper (die het al had vastgelegd voor een nieuwe koper). De zender van het pakje heeft het geld dan ook nog niet ontvangen (dit zou worden overgemaakt na ontvangst).quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:48 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
[..]
Zou voldoende kunnen zijn.. denk ik. Want zeker weten doe ik het niet. Je zal wel een en ander moeten overleggen natuurlijk. Die betaling van 5k dus op je rekening, de koopovk, enz.
Dat de koper nu een transactie misloopt aan een opvolgende koper? Dat is niet jouw probleem, maar dat van de koper. Ondernmersrisico zeg maar. Hij had ook kunnen zelf kunnen ophalen natuurlijk als het ech zo belangrijk was.
Geduld is een schone zaak. Meer kun je op dt moment niet doen. Je hebt een ovk met PostNL, daar staat alles in beschreven onder welke condities dat gaat.
Je zult dus die 6 weken moeten afwachten en daarna zul je gecompenseerd moeten worden conform contract. En voor jou hoop ik niet dat er een kiloprijs berekend wordt. Of voor je vriend of van wie het ook is.
Het is pure overmacht waar je nu inzit.. en ik neem aan dat degene die het ding van 5k gekocht heeft en doorverkocht heeft pech heeft met zijn doorverkoop van het betaalde.
Er zijn foto's van de inhoud van het pakje en er is een mailconversatie tussen de zender (mijn bekende dus) en het bedrijf waarnaar het retour is gegaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:32 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
toch niet zo'n dingetje voor je horloge toch?
Zou mij voldoende lijken. Anders valt alleen de waarde maar aan te tonen als je het op het postkantoor inpakt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Er zijn foto's van de inhoud van het pakje en er is een mailconversatie tussen de zender (mijn bekende dus) en het bedrijf waarnaar het retour is gegaan.
Zou het er niet bij laten zitten, een bedrijf hoort ten alle tijden ook voor dit soort gebeurtenissen verzekerd te zijn/ c.q de verantwoordelijkheid te nemen, anders moet je geen bedrijf beginnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Situatie van een kennis die zeer dichtbij mij staat:
Pakje verzekerd verzonden met PostNL ter waarde van E5.000,- naar België.
Na twee weken is het pakje spoorloos. In de verzendstatus staat dat het in het sorteercentrum staat, maar verder niks.
Contact met PostNL telefoonservice, e-mail, whatsapp en webservice (Facebook) levert niks op. Ze zeggen dat ze een fysiek vermissingsformulier op willen sturen, waarna er een onderzoek ingesteld kan worden (van zes weken). De kans is groot dat het pakjes is verduisterd (gestolen) door een medewerker van PostNL.
Hoe is dit op te lossen? Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
Tuurlijk jongen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:29 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Zou het er niet bij laten zitten, een bedrijf hoort ten alle tijden ook voor dit soort gebeurtenissen verzekerd te zijn/ c.q de verantwoordelijkheid te nemen, anders moet je geen bedrijf beginnen.
Heb ook een vordering op ze,van meer als 3k en die gaat echt wel betaald worden.
Want?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk dat TS niet hier zijn vraag moet stellen, maar gewoon met een OvJ moet gaan praten en aangifte moet doen. Verder via advocaat een claim indienen bij PostNL
Aangifte doen is altijd mogelijk, maar ik betwijfel ten zeerste of de politie er iets mee gaat doen. Al was het maar omdat jij alleen maar aanneemt dat je pakje gestolen is, terwijl je dit niet kunt bewijzen. Het kan ook gewoon zo zijn dat er een sorteerfout is gemaakt bij PostNL (pakje in de verkeerde container beland), en dat het straks alsnog, met enige vertraging, weer opduikt.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Nogmaals: DIT IS MIJN VRAAG NIET. Moet ik het nog duizend keer opschrijven?
WELKE JURIDISCHE BASIS/MOGELIJKHEDEN ZIJN ER OM INTUSSEN AANGIFTE TE DOEN VAN DIEFSTAL OF VERDUISTERING, BUITEN HET ZES(!) WEKEN AFWACHTEN VAN HET VRIJBLIJVENDE INTERNE ONDERZOEK VAN POSTNL?
Van de site van PostNL:quote:Aanspraak maken op verzendkosten alsmede vergoeding van de schade aan de met de Zending vervoerde zaken tot het maximaal bedrag van de ' verhoogde aansprakelijkheid'. Het afgesproken bedrag bij verzending is E5.000,-, dus het lijkt me dat dit dan minimaal wordt uitgekeerd.
Die 5500 euro is dus maximaal, en je moet natuurlijk wel een bonnetje kunnen overleggen, of in elk val iets waar uit blijkt dat de ontvanger daadwerkelijk dat bedrag betaald heeft.quote:Als er toch iets mis gaat
Raakt uw pakket zoek of beschadigd? Dan vergoeden wij de schade. Dit gebeurt op basis van de inkoopwaarde van de factuur (excl. btw). De maximale schadevergoeding is 5.500 euro per pakket. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Als de koop niet verricht is hoef jij ook geen btw af te dragen lijkt mij. En bij particuliere verkoop speelt btw geen belang.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 17:47 schreef Skv het volgende:
Ja, en de vergoeding is zonder BTW zoals ik het lees?? Dat zou 1000E schelen? Wtf
ben geen jongen goochemerdquote:Op zaterdag 10 januari 2015 17:13 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tuurlijk jongen.
[..]
Want?
(die advocaat lacht hem op dit moment recht in zijn snufferd uit)
Dan moet je investeren in iemand die wel capabel is.. enne geen zin maar wel ondernemer willen spelen..?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:39 schreef Skv het volgende:
Ze bieden zelf een verzekering tot E5.500,- aan.
Wordt dit weer zo'n topic dat de verzender het beter had kunnen weten en bla bla bla?
Niet iedereen heeft een uitkering en daar tijd/zin voor. Probleem moet gewoon deze week zijn opgelost. En niet over een halfjaar.
Vanwege de voorwaarden misschien..?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:36 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoezo koerier nemen? Daar is verzekerd verzenden toch voor?
wat loop jij nou weer te ijlen?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:35 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan moet je investeren in iemand die wel capabel is.. enne geen zin maar wel ondernemer willen spelen..?
[..]
Vanwege de voorwaarden misschien..?
Ja: exclusief BTW. Laten we voor het gemak zeggen dat het product ¤4000 kost + ¤1000 BTW. Je betaalt dan ¤5000 aan de verkoper, die steekt ¤4000 in z'n zak en draagt ¤1000 af aan de belasting.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 18:58 schreef Skv het volgende:
Nouja, situatie:
Artikel gekocht voor 5.000 incl BTW
Artikel teruggestuurd, verzekerd voor 5.000
Artikel kwijt, vergoeding excl BTWDat zou helemaal vaag zijn toch?
Ahja, en in dit geval zou de verkoper waar het artikel was gekocht de E1000 terug moeten storten? Gaat ook nog een lekkere discussie worden.quote:Op zondag 11 januari 2015 09:41 schreef papernote het volgende:
[..]
Ja: exclusief BTW. Laten we voor het gemak zeggen dat het product ¤4000 kost + ¤1000 BTW. Je betaalt dan ¤5000 aan de verkoper, die steekt ¤4000 in z'n zak en draagt ¤1000 af aan de belasting.
Als het pakket kwijt is, is er dus ook niets verkocht en hoeft er ook geen BTW betaalt te worden. De schade voor de verkoper is dus ¤4000. Dat is wat PostNL vergoedt.
Er word beknibbeld op transport.. en dat kan als je akkoord gaat met de voorwaarden.. dus dan moet je niet gaan zeuren als je daar op terug wil komen op het moment dat het toch niet voldoende dekkend blijkt te zijn:quote:Op zondag 11 januari 2015 12:51 schreef 10minuteman het volgende:
Alles maar ook alles goed onderbouwen, opschrijven etc. En dan een zaak aanspannen of procedures volgen om ¤5000 terug te krijgen.
Gewoon proberen
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:26 schreef Skv het volgende:
Afwachten van de onderzoekstijd van 6 weken is belachelijk. Het doorberekenen van gedolven inkomsten op PostNL zal ook een drama opleveren. Maar wat helpt? Aangifte doen? Een rechtszaak aanspannen?
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Ahja, en in dit geval zou de verkoper waar het artikel was gekocht de E1000 terug moeten storten? Gaat ook nog een lekkere discussie worden.
Dat gaat al lastig worden, verkoper gaf tevoren aan geld terug te sturen na ontvangst van het pakje. Logisch ook.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:59 schreef papernote het volgende:
[..]
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.
Netto komt het er op neer dat de verkoper de ¤1000 BTW niet aan de belasting afdraagt, maar teruggeeft aan de kennis.
Kijk... die verkoper moet ook een administratieve hel door om dit allemaal in orde te maken. Een verkoop ongedaan maken, eventuele afgedragen BTW weer terug halen, een product afschrijven, die ¤4000 verantwoorden, et cetera.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat gaat al lastig worden, verkoper gaf tevoren aan geld terug te sturen na ontvangst van het pakje. Logisch ook.
Denk dat het verhaal dan iig is dat zij de BTW terugstorten aan mijn kennis, omdat de koop niet door is gegaan uiteindelijk, wegens de retourzending. Hoop dat de verkoper hier ook iets in ziet en niet zegt: bekijk het maar, ik heb niks ontvangen dus jouw probleem.
Maar zo simpel ligt het gelukkig niet altijd..quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:41 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Topicstarter heeft een verzendbewijs. Dus PostNL zal moeten aantonen dat er wel geleverd is.. Dat kan PostNL niet. In dat geval zal PostNL dus moeten vergoeden conform wat er vastgelegd is in de overeenkomst. Die overeenkomst is dus de verzending voor alle duidelijkheid.
Op het moment dat topicstarter neit kan bewijzen dat er een duur horloge (toch?) inzat, maar wel een verzendbewijs heeft met als waarde 5k zou ik denken dat PostNL moet betalen. En daar zullen de algemene voorwaarden ook wel wat meer duidelijkheid over scheppen over hoeveel dat dan wel niet moet zijn en onder welke condities.
En soms... wordt je dan als verzender echt genaaid. Als er bijv. uitbetaald wordt op basis van een vaste prijs per gewicht, maar dat staat allemaal in de algemene voorwaarden omschreven. En daar ben je mee akkoord gegaan..
Volgens mij gaat het gewoon om een koop van verzamelaars onderling.quote:Op maandag 12 januari 2015 03:20 schreef nofuelleft het volgende:
Gooi je verzekerd versturen en mikropakketen niet door elkaar?
Mikropakketen hebben inderdaad een " apart/ gesloten " aflevertraject.
Maar ook ander voorwaarden en is een verzendmanier voor de zakelijke markt.
Dan snap ik al helemaal niet waarom er geen factuur is .
Regel die maar eens eerst.
A verkoopt product aan B, B raakt product kwijt en nu zou A geen BTW meer af hoeven dragen.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:20 schreef papernote het volgende:
[..]
Kijk... die verkoper moet ook een administratieve hel door om dit allemaal in orde te maken. Een verkoop ongedaan maken, eventuele afgedragen BTW weer terug halen, een product afschrijven, die ¤4000 verantwoorden, et cetera.
En waarvoor... omdat (een derde ingeschakeld door) jouw kennis het product kwijt is.
Het hele gebeuren bij PostNL moet je toch gaan doorlopen. En wie weet krijg je PostNL nog wel zo gek de ¤5000 te vergoeden, omdat je een particuliere verzender bent en je niets verkocht en dus ook niets met BTW te maken hebt.
Wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:48 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar is de overeenkomst met deze termijnen rechtsgeldig?
Nee, de verkoper stort geen geld terug omdat het pakketje niet is teruggekomen. Als de kennis van TS geld terug wil hebben, moet hij dat bij PostNL halen. Verder is die ¤ 4000 geen inkoopwaarde maar verkoopwaarde. Maar ik weet niet in hoeverre dat relevant is omdat het een verzending door een particulier (de kennis van TS) betreft.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:59 schreef papernote het volgende:
[..]
De verkoper stort de ¤5000 terug die het product waard was, want het is teruggestuurd. Omdat het echter niet is aangekomen heeft de verkoper een claim op jouw kennis van de inkoopwaarde van het product à ¤4000. Die moet jouw kennis aan de verkoper betalen en zelf verhalen op PostNL.
Netto komt het er op neer dat de verkoper de ¤1000 BTW niet aan de belasting afdraagt, maar teruggeeft aan de kennis.
Is verzekerd verzenden, niet mikropakket. Dat is niet beschikbaar voor particulieren.quote:Op maandag 12 januari 2015 03:20 schreef nofuelleft het volgende:
Gooi je verzekerd versturen en mikropakketen niet door elkaar?
Mikropakketen hebben inderdaad een " apart/ gesloten " aflevertraject.
Maar ook ander voorwaarden en is een verzendmanier voor de zakelijke markt.
Dan snap ik al helemaal niet waarom er geen factuur is .
Regel die maar eens eerst.
5000 is de verkoopwaarde incl btw.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:14 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, de verkoper stort geen geld terug omdat het pakketje niet is teruggekomen. Als de kennis van TS geld terug wil hebben, moet hij dat bij PostNL halen. Verder is die ¤ 4000 geen inkoopwaarde maar verkoopwaarde. Maar ik weet niet in hoeverre dat relevant is omdat het een verzending door een particulier (de kennis van TS) betreft.
Verzamelobject van winkel, gekocht door particulier en teruggezonden omdat er wat mis mee was. Verdwenen tijdens retourzending.quote:Op maandag 12 januari 2015 05:52 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het gewoon om een koop van verzamelaars onderling.
De rest brult alleen zonder welke basis dan ook te geven. Vast goed bedoeld hoor, maar daar heeft niemand ene zak aan.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:27 schreef bijdehand het volgende:
Typisch weer een geval van een TS die alleen maar hoort wat hij wil horen en de rest heeft ongelijk. Overal een wettelijke basis op willenGa dan naar een advocaat.
Vaak is juist het ontbreken van een wettelijke basis het antwoord op je vraag.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:29 schreef Skv het volgende:
[..]
De rest brult alleen zonder welke basis dan ook te geven. Vast goed bedoeld hoor, maar daar heeft niemand ene zak aan.
Het is mijn pakketje niet hoor, ik was alleen benieuwd naar wat achtergrondinfo.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Vaak is juist het ontbreken van een wettelijke basis het antwoord op je vraag.
Succes met je kort geding.
Als je dan stopt met posten, zullen er zat fokkers zijn die je wel willen helpen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:58 schreef Skv het volgende:
[..]
Desktop! Dan moet ik verdomme zes losse zware dingen naar beneden flikkeren.
quote:Op maandag 12 januari 2015 17:06 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je dan stopt met posten, zullen er zat fokkers zijn die je wel willen helpen.
Iets wat niet in de wet staat daar kun je moeilijk naar verwijzen.quote:Op maandag 12 januari 2015 08:29 schreef Skv het volgende:
[..]
De rest brult alleen zonder welke basis dan ook te geven. Vast goed bedoeld hoor, maar daar heeft niemand ene zak aan.
?quote:Op maandag 12 januari 2015 21:18 schreef Snoepje5 het volgende:
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe iemand gederfde inkomsten kan krijgen na een koop (particulier) van een sieraad?
Het sieraad is gekocht bij een winkel. Na enkele dagen ontdekt de eigenaar dat er iets mis mee is. Contact wordt opgenomen met de verkoper. Verkoper heeft nog een andere geïnteresseerde waarmee wordt afgesproken dat het sieraad kan worden opgehaald als het retour is gezonden. Retour gezonden pakje komt nooit aan. Verkoper vindt dit irritant want kan het niet direct doorverkopen.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:35 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Gedolven inkomsten, bij een sieraad dat particulier gekocht is?
Oke. Irritant of niet, denk dat dit toch dicht bij overmacht in de buurt komt. En dan wacht de verkoper maar even het onderzoek af. Gedorven inkomsten lijkt me een lachertje.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:37 schreef Skv het volgende:
[..]
Het sieraad is gekocht bij een winkel. Na enkele dagen ontdekt de eigenaar dat er iets mis mee is. Contact wordt opgenomen met de verkoper. Verkoper heeft nog een andere geïnteresseerde waarmee wordt afgesproken dat het sieraad kan worden opgehaald als het retour is gezonden. Retour gezonden pakje komt nooit aan. Verkoper vindt dit irritant want kan het niet direct doorverkopen.
De uitdaging is dus dat de verkoper nu de tweede klant teleur moet stellen en bovendien de vraag gaat krijgen om de BTW a E 1.000,- terug te storten omdat de koop formeel niet door is gegaan. PostNL betaalt iig alleen exclusief BTW om de een of andere reden. Gaat nog een verdomd lastige worden vrees ik.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:41 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Oke. Irritant of niet, denk dat dit toch dicht bij overmacht in de buurt komt. En dan wacht de verkoper maar even het onderzoek af. Gedorven inkomsten lijkt me een lachertje.
Verder hoop ik dat PostNL de waarde vergoed..
Jup.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:52 schreef Artbij2 het volgende:
Waarom zou de verkoper 1000,- terugstorten? Hij heeft niets terug gehad dus volgens mij is de koop wel doorgegaan....
Ja, het is dus aangetekend met verhoogde aansprakelijkheid teruggestuurd.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:18 schreef Physsic het volgende:
Internet zegt:
"Waar het om gaat is: voor wiens risico verloopt de retourzending. Dat is een kwestie van duidelijke afspraken in de algemene voorwaarden.
Spreek je niets af dan geldt gewoon de wet:
Bij een retour is de verzender in principe verantwoordelijk. Als de zending kwijtraakt, dan heeft de verzender dus een probleem. Bij retourzenden kun je dus maar beter aangetekend versturen. (Bij het gewone verzenden zegt de wet – art 7:11 BW – expliciet dat het risico bij de verkoper ligt, maar dat artikel geldt niet voor de retourzending.)"
Het artikel is kwijt of gejat terwijl het op weg terug was. Er was schriftelijk overeengekomen dat de koop ongedaan werd gemaakt en het geld terug zou worden gestuurd.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:52 schreef Artbij2 het volgende:
Waarom zou de verkoper 1000,- terugstorten? Hij heeft niets terug gehad dus volgens mij is de koop wel doorgegaan....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |