SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Semi Finals
Saturday January 3
Michael van Gerwen v Gary Anderson
Phil Taylor v Raymond van Barneveld
Handige websites
Live Score
Nieuws
PDC op Twitter
PDC op Youtube
Darts Database
Wikipedia Nederland
Wikipedia England
Simba180 fansite
http://web.archive.org/we(...)wardvancuilenborg.nl
HET TV-MOMENT VAN 2015
pass eensquote:
niks belangrijks dusquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:37 schreef SlechteWoordgrappen het volgende:
[..]
Belgium Open 2000
British Classic 2007
British Pentathlon 2007
Finnish Open 2003
German Darts Championship 2008
Spring Cup 1996, 1997
Swiss Open 2007
WDF Europe Cup Pairs 2000
Westerlaan Darts Gala 2010
Players Championships
Players Championship (VEG) 2010
Gelukkig hebben we de Lakeside nog.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:39 schreef j0rdiiii het volgende:
vreselijk toernooi zo zonder MvG, gelukkig is het morgen afgelopen
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:39 schreef j0rdiiii het volgende:
pass eens!!!!!!!!quote:
Hou je muil, de twee allerbeste spelen de finale, de twee slechtse zijn afgevallen en natuurlijk weer nederlander.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:39 schreef j0rdiiii het volgende:
nee hansquote:
had straks, dat klopt niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:40 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ik had straks een bakje Ben & Jerry's ijs.
Cookie dough?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:40 schreef johannes_vermeer het volgende:
Ik had straks een bakje Ben & Jerry's ijs.
Deze wedstrijd boeit mij veel meer inderdaad.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:40 schreef Ajacied422 het volgende:
[ afbeelding ]
Mani89 vindt dit leuk.
johannes niet nederlands pratenquote:
dat meen je niet hansquote:
Vliegtuig vliegt ook meteen 4 km lager..............quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:40 schreef Isane het volgende:
van gerwen en van barneveld kunnen samen naar huis
Moet jij eens opletten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef hafcfan het volgende:
Jaaaa Gerry held!! En kap lekker met deze pot. Taylor wint dit toch weer simpel.
Hou zelf nou eens je bek dicht, joh. Je zit ons al de hele twee weken te vervelen met je gejank over Van Gerwen, Van Barneveld en elke willekeurige speler die niet in je straatje past. Je zit ons kapot te irriteren met je googlebare vragen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:40 schreef icloud het volgende:
[..]
Hou je muil, de twee allerbeste spelen de finale, de twee slechtse zijn afgevallen en natuurlijk weer nederlander.
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Van Tilburg ligt knockie in het ziekenhuis trouwens
Hij heeft een fotograaf neergeslagenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:42 schreef marcodej het volgende:
Wat is er nu gebeurd dan? Ik versta die dude niet.
Denk aan je hart.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Hou zelf nou eens je bek dicht, joh. Je zit ons al de hele twee weken te vervelen met je gejank over Van Gerwen, Van Barneveld en elke willekeurige speler die niet in je straatje past. Je zit ons kapot te irriteren met je googlebare vragen.
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Hou zelf nou eens je bek dicht, joh. Je zit ons al de hele twee weken te vervelen met je gejank over Van Gerwen, Van Barneveld en elke willekeurige speler die niet in je straatje past. Je zit ons kapot te irriteren met je googlebare vragen.
Hij heeft de fotograaf van Telegraaf vermoord en is na dit interview afgevoerd naar zijn cel.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:42 schreef marcodej het volgende:
Wat is er nu gebeurd dan? Ik versta die dude niet.
Als die van de Telegraaf is, heeft hij waarschijnlijk nog lang niet hard genoeg geslagen,quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:42 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Hij heeft een fotograaf neergeslagen
Als ik de knar en taylor zo zie spelen kan dat inderdaad gaan kloppenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:42 schreef hafcfan het volgende:
Pl ik zei t je Anderson gaat t wk winnen jaaaa
Straal met je kaarten maar door dat er een 9darter wordt gegooid.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:42 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ik ga wel even een minuut naar Anja de kaartengodin kijken.
Kanker eens even op, ga eerst maar je blauwe tagje halen voordat je je schoolmeester muil opentrekt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
nou nou nouquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
Kanker eens even op, ga eerst maar je blauwe tagje halen voordat je je schoolmeester muil opentrekt.
nou nouquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
Kanker eens even op, ga eerst maar je blauwe tagje halen voordat je je schoolmeester muil opentrekt.
Nu moet het lukken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef Travel. het volgende:
[..]
Straal met je kaarten maar door dat er een 9darter wordt gegooid.
TR gemaaktquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
jeetje, wat een stoere taal.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
Dit is weer een aanfluiting. Taylor niet eens top en toch al weer 2-0.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef PowerLoungen het volgende:
[..]
Als ik de knar en taylor zo zie spelen kan dat inderdaad gaan kloppen
Doe eens normaalquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
Weet ik, ik trollde je.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:44 schreef Geo4kant het volgende:
[..]
Ik heb het over die fotograaf, Frank de Boer is een goede man.
Misschien dat hij zijn drive weer terugkrijgt die hij al een half jaar kwijt is.quote:
Doe eens effe normaal droeftoeterquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
Duikboot is een betere optiequote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:41 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Vliegtuig vliegt ook meteen 4 km lager..............
doe even normaal man rare gekquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
TR gemaakt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:43 schreef icloud het volgende:
[..]
Exact.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:40 schreef Isane het volgende:
van gerwen en van barneveld kunnen samen naar huis
Aldus de linedancer.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Doe eens effe normaal droeftoeter
In het begin.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef leolinedance het volgende:
Zei MvG nou net dat ie de betere speler was?
sorry powerloungen oppppppppppppppergodquote:
Ik gun jou dit momentje, was inmiddels alweer je 4e pogingquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:44 schreef GGMM het volgende:
[..]
Weet ik, ik trollde je.
Je trapt er volledig in.
Sta jij even voor lul.
Je onderschat curling.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Voor sommige in dit topic is het serieus beter om gewoon lekker curling te gaan kijken
scorend ook gewoon zeer matigquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:44 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Dit is weer een aanfluiting. Taylor niet eens top en toch al weer 2-0.
De rest ontweek je mooi moet ik zeggen. Terwijl ik echt wel het idee had dat je in die successupporter-post zou gaan trappen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef Geo4kant het volgende:
[..]
Ik gun jou dit momentje, was inmiddels alweer je 4e poging
Jij denkt dat mvg kan of mag toegeven dat hij gemept heeft?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef TommyGun het volgende:
Opgeblazen verhaal dus weer van die dikkop van Tilburg. Televaag
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
sorry powerloungen oppppppppppppppergod
Curling tegen je harses, kennen ze je daarna opvegen. Ja toch?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Voor sommige in dit topic is het serieus beter om gewoon lekker curling te gaan kijken
Gemiddelde lag bij tijden best wat hoger. Ergens heeft hij wel gelijk. Maar na de 4-3 was het over.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef leolinedance het volgende:
Zei MvG nou net dat ie de betere speler was?
TR gemaakt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef PowerLoungen het volgende:
[..]
scorend ook gewoon zeer matig
Dartspijl in je aars. Dat noemen ze bullshit!quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Curling tegen je harses, kennen ze je daarna opvegen. Ja toch?
Men bevindt zich er vaak op glad ijs.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Prachtsport. Maar je wordt er niet agressief van
Ik roep Moira om bij te springen hierquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef j0rdiiii het volgende:
waar zijn de mods?? de kankers vliegen je om de oren hier
Mjah, als er eentje continu loopt te trollen en te zuigen is dat wel ergens te verwachten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef j0rdiiii het volgende:
Johannes mag niet de orde bewaren volgens Ambrosius.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef j0rdiiii het volgende:
De sfeer zit er goed in ja.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef Travel. het volgende:
Ik ken weinig plekken die gezelliger zijn dan dit topic
Ik denk dat Ambrosius dat wel waardeert.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik roep Moira om bij te springen hier
Hey hommo leef jij ook nogquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef TommyGun het volgende:
Opgeblazen verhaal dus weer van die dikkop van Tilburg. Televaag
Ja. En al die dwarse flikkers die lekker gek doen en onverwachts voor de tegenstander van de Nederlandse spelers zijn mogen wel mee.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Alleen als de Russinnen meedoen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef johannes_vermeer het volgende:
Curling is een erg leuke sport trouwens, maar dat geheel terzijde.
Enige sport waar bezemen een essentieel onderdeel isquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef muzas het volgende:
[..]
Men bevindt zich er vaak op glad ijs.
Johannes neemt al waar.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik roep Moira om bij te springen hier
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef muzas het volgende:
[..]
Men bevindt zich er vaak op glad ijs.
Zo gaat het in alle livetopics van SPT.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:46 schreef j0rdiiii het volgende:
Moeten we verplicht chauvinistisch doen??quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja. En al die dwarse flikkers die lekker gek doen en onverwachts voor de tegenstander van de Nederlandse spelers zijn mogen wel mee.
Schoonste sport ook.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Enige sport waar bezemen een essentieel onderdeel is
Ooit de Zweedse vrouwen gezien? En de Canadese?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef johannes_vermeer het volgende:
Rugby. Da's tof.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef johannes_vermeer het volgende:
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:47 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dartspijl in je aars. Dat noemen ze bullshit!
in sets?quote:
niet zo vervelend doen hequote:
Ook.quote:
Waar heb je op gewed bij Barney?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef Geo4kant het volgende:
[..]
Ik heb op Barney gewed, dus hij moet veel legs pakken
Om te winnenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Waar heb je op gewed bij Barney?
Die Russinnen hadden een hele interessante fotoshoot voor de OS dit jaar.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ooit de Zweedse vrouwen gezien? En de Canadese?
Heerlijk man! Broekie uit
hij moet veel benen pakkenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef Geo4kant het volgende:
[..]
Ik heb op Barney gewed, dus hij moet veel legs pakken
Die heb ik even gemist! Pics?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Die Russinnen hadden een hele interessante fotoshoot voor de OS dit jaar.
Dammen is ook fascinerendquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef icloud het volgende:
Sooow barney kan zelfs een setje pakken![]()
![]()
bravo
Die ging menigeen niet in de koude kleren zitten.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Die Russinnen hadden een hele interessante fotoshoot voor de OS dit jaar.
bek houden en wegwezenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:49 schreef icloud het volgende:
Sooow barney kan zelfs een setje pakken![]()
![]()
bravo
Zo te zien heeft hij al genoeg been..hammetjes gehadquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:50 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
hij moet veel benen pakken
dat gaat moeilijk worden
Nee, maar die figuren hier zijn helemaal geen fan van Gary Anderson. Dat maakt het gewoon zielig. Die rare users zouden iedere willekeurige tegenstander liever zien winnen dan MvG.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:48 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Moeten we verplicht chauvinistisch doen??
Net als Ruben Schaken. XDquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:51 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dammen is ook fascinerend
Lijkt me een goed planquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:51 schreef Swetsenegger het volgende:
Als die Taylor nu eens een paar puddingbeurten gooit
quote:De Schot stond al twee keer in de finale van het WK, maar veroverde nog nooit de wereldtitel. In de eindstrijd wacht de nummer 4 van de wereld een confrontatie met Raymond van Barneveld of Phil Taylor. "Ik wel toernooi winnen met een zege op Phil. Dat zou het nog specialer maken."
Klopt ik ben fan van taylor, heel goed opgemerktquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, maar die figuren hier zijn helemaal geen fan van Gary Anderson. Dat maakt het gewoon zielig. Die rare users zouden iedere willekeurige tegenstander liever zien winnen dan MvG.
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ik kan niet goed schaken maar durf te wedden dat ik nog Rotterdam
Jenna Jameson, Bobby Eden en Sasha Grey.. die kregen ook een puddingbuks.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:52 schreef muzas het volgende:
Laatst bij het kleiduivenschieten hadden ze een puddingbuks.
Jij bent gewoon een achterlijke klapjosti.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:52 schreef icloud het volgende:
[..]
Klopt ik ben fan van taylor, heel goed opgemerkt
Dat zou kunnen. Ik gun het Gerrie in ieder geval oprecht omdat ik hem tijden heb zien worstelen met zijn vorm, vorig jaar hij ongelofelijk veel pech had tegen MVG in de derde ronde. Een beloning voor hard werken bij deze jongen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, maar die figuren hier zijn helemaal geen fan van Gary Anderson. Dat maakt het gewoon zielig. Die rare users zouden iedere willekeurige tegenstander liever zien winnen dan MvG.
Een flinke pudding.quote:
Ik gun het hem ook wel.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:53 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik gun het Gerrie in ieder geval oprecht omdat ik hem tijden heb zien worstelen met zijn vorm, vorig jaar hij ongelofelijk veel pech had tegen MVG in de derde ronde. Een beloning voor hard werken bij deze jongen.
spreek voor jezelf.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:53 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik gun het Gerrie in ieder geval oprecht omdat ik hem tijden heb zien worstelen met zijn vorm, vorig jaar hij ongelofelijk veel pech had tegen MVG in de derde ronde. Een beloning voor hard werken bij deze jongen.
quote:
Pas als hij Dennis Priestley gaat nadoen, is hij over de datum. Hij staat hier gewoon in een halve finale WK.quote:
Stinho for commentatorquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef Ajacied422 het volgende:
Nieuwlaat moet zijn bek houden. Van Barneveld moet gewoon elke leg gebruiken. Niet zomaar de tegenstander een leg gunnen want dan komt hij weer in moeilijkheden.
Gewaagde tactiek die hij dit toernooi toepast.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef Geo4kant het volgende:
Zou het ook extreem knap vinden als Barney de titel pakt na de PDC titel. Iemand die mentaal zo zwak is.
Ga dan aan de wijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Bah ik zit hier aan de sinaasappelsap, terwijl een wijntje hier zoveel beter bij past..
Dan haal je wijn..quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Bah ik zit hier aan de sinaasappelsap, terwijl een wijntje hier zoveel beter bij past..
Wat let je? Zit er wat in je onderbuik?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Wijnquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Pak een wijntje dannquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Wijn en darts is ook geen goede combinatie.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Welke tactiek? Kan je bij darten over een tactiek spreken?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Gewaagde tactiek die hij dit toernooi toepast.
Curlingquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Een curlingwedstrijd wordt gespeeld door twee ploegen van vier spelers. De "aanvoerder" van een ploeg, de skip, zet de te volgen strategie uit en bepaalt in overleg met de andere spelers hoe de stenen moeten worden gespeeld. Elke ploeg heeft acht stenen, van graniet en 19,1 kg zwaar, met een handvat. De steen maakt alleen contact met het ijs via een rand aan de onderkant. De curlingbaan (curling sheet) is een ijsbaan van circa 42,5 m lang en 4,3 m breed. Vóór de wedstrijd wordt op het ijs een fijne spray van waterdruppels gespoten die onmiddellijk aanvriest. Dit vergemakkelijkt de loop van de steen en geeft hem een voorspelbare baan.
De wedstrijd bestaat uit een aantal "ends" (in competitieverband 10 ends, 8 ends voor junioren). In elk end spelen de teams om en om hun acht stenen, elke speler twee stenen, vanaf het ene einde van de curlingbaan naar het "huis" aan de overzijde; dit zijn de gekleurde cirkels in het ijs. De steen wordt door de skip gegooid, waarna twee teamgenoten de steen volgen en indien nodig vegen. De skip geeft na het gooien instructies aan zijn teamgenoten, bijvoorbeeld wanneer en hoe er geveegd moet worden. Door zacht of hard te roepen probeert hij het belang van de instructie aan te geven. Het schreeuwen is vaak ook nodig voor de skip om zich door het geluid van het publiek en de skips op naastgelegen banen heen hoorbaar te maken.[1]
Door bij het loslaten van een steen er een draaiende beweging aan te geven, wat de bedoeling is, krijgt de steen een licht gebogen baan. Deze draaiing heet de curl van de steen (vandaar de naam "curling"). De spelers van elk team hebben een bezem (over het algemeen met een wrijfblok, niet met haren) om het ijs juist vóór de steen te vegen en zo de baan van de steen te beïnvloeden en zo nodig de steen verlengen. Door het vegen worden de bevroren waterdruppels weer vloeibaar, zodat de steen rechtdoor blijft gaan en de curl wordt uitgesteld.
De bedoeling is dat op het einde van een end een aantal stenen van het eigen team dichter bij het midden van het huis (de dolly) ligt dan de stenen van de tegenpartij. Voor elke steen die dichterbij de dolly ligt dan de dichtst bij de dolly liggende steen van de tegenpartij krijgt men één punt. De kleuren van de cirkels hebben geen betekenis, deze bestaan alleen om makkelijker te kunnen zien hoe stenen ten opzichte van de dolly liggen. Gelijkspel bestaat in curling niet. Is er na 10 ends een gelijke stand, dan wordt er een extra end gespeeld.
Bedankt Hansquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Een curlingwedstrijd wordt gespeeld door twee ploegen van vier spelers. De "aanvoerder" van een ploeg, de skip, zet de te volgen strategie uit en bepaalt in overleg met de andere spelers hoe de stenen moeten worden gespeeld. Elke ploeg heeft acht stenen, van graniet en 19,1 kg zwaar, met een handvat. De steen maakt alleen contact met het ijs via een rand aan de onderkant. De curlingbaan (curling sheet) is een ijsbaan van circa 42,5 m lang en 4,3 m breed. Vóór de wedstrijd wordt op het ijs een fijne spray van waterdruppels gespoten die onmiddellijk aanvriest. Dit vergemakkelijkt de loop van de steen en geeft hem een voorspelbare baan.
De wedstrijd bestaat uit een aantal "ends" (in competitieverband 10 ends, 8 ends voor junioren). In elk end spelen de teams om en om hun acht stenen, elke speler twee stenen, vanaf het ene einde van de curlingbaan naar het "huis" aan de overzijde; dit zijn de gekleurde cirkels in het ijs. De steen wordt door de skip gegooid, waarna twee teamgenoten de steen volgen en indien nodig vegen. De skip geeft na het gooien instructies aan zijn teamgenoten, bijvoorbeeld wanneer en hoe er geveegd moet worden. Door zacht of hard te roepen probeert hij het belang van de instructie aan te geven. Het schreeuwen is vaak ook nodig voor de skip om zich door het geluid van het publiek en de skips op naastgelegen banen heen hoorbaar te maken.[1]
Door bij het loslaten van een steen er een draaiende beweging aan te geven, wat de bedoeling is, krijgt de steen een licht gebogen baan. Deze draaiing heet de curl van de steen (vandaar de naam "curling"). De spelers van elk team hebben een bezem (over het algemeen met een wrijfblok, niet met haren) om het ijs juist vóór de steen te vegen en zo de baan van de steen te beïnvloeden en zo nodig de steen verlengen. Door het vegen worden de bevroren waterdruppels weer vloeibaar, zodat de steen rechtdoor blijft gaan en de curl wordt uitgesteld.
De bedoeling is dat op het einde van een end een aantal stenen van het eigen team dichter bij het midden van het huis (de dolly) ligt dan de stenen van de tegenpartij. Voor elke steen die dichterbij de dolly ligt dan de dichtst bij de dolly liggende steen van de tegenpartij krijgt men één punt. De kleuren van de cirkels hebben geen betekenis, deze bestaan alleen om makkelijker te kunnen zien hoe stenen ten opzichte van de dolly liggen. Gelijkspel bestaat in curling niet. Is er na 10 ends een gelijke stand, dan wordt er een extra end gespeeld.
Heb de fles bijna opquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:57 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Wijn en darts is ook geen goede combinatie.
En pak dan gewoon wijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:56 schreef PinkLow het volgende:
Nee zit nog steeds met die ontsteking en infectiequote:
Goed idee, zal ik straks even halen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:58 schreef H0D3NPYL het volgende:
Als je darten kijkt hoor je standaard een pul bier te drinken.
Als je in slaap dreigt te vallen meld je het maar, de BARNEY ARMY in dit topic schreeuwt je zo wakker.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:57 schreef PinkLow het volgende:
[..]
Nee zit nog steeds met die ontsteking en infectiemaar nu ga ik echt niet zoals gisteren in slaap vallen.
Nee, ik ben serieus. Hij gaat er dit toernooi van uit dat hij zijn eigen sets allemaal houdt en zich dan niet in hoeft te spannen in de andere sets mits hij de wedstrijd niet mag beginnen.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:57 schreef Geo4kant het volgende:
[..]
Welke tactiek? Kan je bij darten over een tactiek spreken?
Volgens mij hap ik weer..damn my sarcasme meter
#viesdikquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:58 schreef marcodej het volgende:
Ik heb net een halve bak mango-ijs naar binnen gevroten. Genot.
Zal het onthoudenquote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:58 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Als je in slaap dreigt te vallen meld je het maar, de BARNEY ARMY in dit topic schreeuwt je zo wakker.
Enorm riskant.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 22:59 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Nee, ik ben serieus. Hij gaat er dit toernooi van uit dat hij zijn eigen sets allemaal houdt en zich dan niet in hoeft te spannen in de andere sets mits hij de wedstrijd niet mag beginnen.
Riskant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |