abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147892555
De Pegida beweging begint steeds groter te worden, na 11.000 demonstranten eerder deze maand is het aantal verdubbeld tot 20.000 gisteravond. Daarnaast was er naast een demonstratie in Dresden tegelijkertijd een grote demonstratie gehouden in Munchen.

EenVandaag heeft een mooi stukje geschreven over Pegida
http://www.eenvandaag.nl/buitenland/56245/vijf_vragen_over_de_anti_islambeweging_in_duitsland

en hoe extreem is de anti-moslim demonstratie in Dresden?
http://buitenland.eenvand(...)onstratie_in_dresden

[ Bericht 8% gewijzigd door Frutsel op 24-12-2014 08:46:13 ]
pi_147893015
Zouden we in Nederland ook moeten doen, een dergelijke ideologie past niet in onze westerse cultuur.
pi_147893705
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:47 schreef waxxx het volgende:
Zouden we in Nederland ook moeten doen, een dergelijke ideologie past niet in onze westerse cultuur.
Wie houdt je tegen?
pi_147893870
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 21:03 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Wie houdt je tegen?
Als er zo'n demonstratie zou komen in Nederland zou ik meelopen.
pi_147893931
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 21:07 schreef waxxx het volgende:

[..]

Als er zo'n demonstratie zou komen in Nederland zou ik meelopen.
Je kan het ook organiseren.
pi_147900642
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:10 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

.....

Dat zal het zijn.
Gewoon even een vraagje van een niet moslim: de moslims hangen de islam aan, maar er zijn verschillende soorten groeperingen (als voorbeeld sjiieten, soennieten). Als deze allemaal de islam aanhangen dan zijn ze eigenlijk hetzelfde of zijn er verschillende soorten islam?
pi_147900657
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:13 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Gewoon even een vraagje van een niet moslim: de moslims hangen de islam aan, maar er zijn verschillende soorten groeperingen (als voorbeeld sjiieten, soennieten). Als deze allemaal de islam aanhangen dan zijn ze eigenlijk hetzelfde of zijn er verschillende soorten islam?
Je denkt dat ik moslim ben ?
  dinsdag 23 december 2014 @ 23:39:55 #8
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_147901933
Ik vind het eng, deze demonstratie, kennelijk leren we niks vd geschiedenis
pi_147902141
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:36 schreef Yasmin23 het volgende:
Vind die van Smack echt te grappig. :D
Ja maar kan iemand mij antwoorden geven op mijn eerdere vraag?

pi_147902565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:39 schreef Flow3r het volgende:
Daar komt die toch. :')

pi_147903548
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:39 schreef Flow3r het volgende:
Hoe bedoel je?
  woensdag 24 december 2014 @ 00:24:45 #12
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_147903935
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:52 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Daar komt die toch. :')

[ afbeelding ]
Tja, jammer dan
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:13 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Door de straten marcheren en leuzen roepen tegen de ' massa-immigratie" ? :')

Dat bedoel ik, dat vind ik eng, mensen worden opgejut
  woensdag 24 december 2014 @ 00:32:39 #13
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147904225
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:24 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Tja, jammer dan

[..]

Alsof je via eenzijdige massamedia (de bekende schotelwijken) of je plaatselijke religieuze leider niet veel harder wordt opgejut.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_147904259
quote:

[..]

Tja, jammer dan

[..]

De enige die de mensen opjutten zijn de (links) zogenaamd 'politiek correcte' partijen en media. Die in alle vorm van discussie op belangrijke integratie vraagstukken het label 'racisme' willen plakken, zodat ze er niets aan hoeven te doen 'kuch' PvdA 'kuch'.

Uit het artikel:
quote:
2. Is het een extreem-rechtse organisatie/groep?
Nee. Het zijn vooral mensen uit de middenklasse die niet per se extreem rechts stemmen. Volgens de organisatie lopen er wel extreemrechtse elementen mee, maar niet andersom. De organisatie wil geen stempel van een extreemrechtse organisatie.

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maiziere bevestigde dit. Hij zei dat de demonstranten vooral 'normale mensen zijn, die hun zorgen uiten over de maatschappelijke uitdagingen van de hedendaagse maatschappij'.

Pegida is geen anti-Europese beweging. Ze zijn erg blij met pan-Europese anti-Islambewegingen. In hun oproep op Facebook staat ook: 'Lieve vrienden, lieve patriotten, lieve landgenoten, lieve Europeanen!' Tijdens toespraken worden ook regelmatig leuzen als 'Scheiss nazi's' geschreeuwd. Het is echt gericht op anti-Islamisering.
pi_147904416
quote:

Je omschrijving doet mij vooral aan de islamofascisten denken.

De mensheid heeft inderdaad weinig van de geschiedenis geleerd.
pi_147904430
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:34 schreef Nintex het volgende:

[..]

De enige die de mensen opjutten zijn de (links) zogenaamd 'politiek correcte' partijen en media. Die in alle vorm van discussie op belangrijke integratie vraagstukken het label 'racisme' willen plakken, zodat ze er niets aan hoeven te doen 'kuch' PvdA 'kuch'.

Uit het artikel:

[..]

Dit is idd het belangrijkste topic van dit moment. En volgens mij omdat niet 9/11 de grote caesuur is maar de opkomst van ISIS. Echter een ieder die kritiek heeft op de islam wordt in één grote veeg gelijk gesteld met Hitler's trawanten, als valide tegenargumentatie, en dat is door de opkomst van ISIS een onjuiste argumentatie.
I´m back.
  woensdag 24 december 2014 @ 00:43:14 #17
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_147904577
Het boeit me vrij weinig wie er aan het opjutten is maar dat het gebeurt is duidelijk en het bevalt me niks: nog meer tegenstelling en verdeeldheid kan nooit goed zijn
pi_147904668
quote:
13s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:43 schreef Flow3r het volgende:
Het boeit me vrij weinig wie er aan het opjutten is maar dat het gebeurt is duidelijk en het bevalt me niks: nog meer tegenstelling en verdeeldheid kan nooit goed zijn
De aarde is rond en niet plat. Een behoorlijke tegenstelling in de tijd van columbus, maar nu zijn we blij dat hij gelijk gekregen heeft.

Slavernij afschaffing nog zo'n mooie tegenstelling, waarvan er nu miljoenen mensen blij zijn dat het is doorgevoerd.

Verandering is eng, maar tegenstellingen moeten soms beslecht worden om verder te komen.
pi_147904728
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:46 schreef Nintex het volgende:

[..]

De aarde is rond en niet plat. Een behoorlijke tegenstelling in de tijd van columbus, maar nu zijn we blij dat hij gelijk gekregen heeft.

Slavernij afschaffing nog zo'n mooie tegenstelling, waarvan er nu miljoenen mensen blij zijn dat het is doorgevoerd.

Verandering is eng, maar tegenstellingen moeten soms beslecht worden om verder te komen.
Ja, nu nog 35 miljoen slaven op de wereld.
I´m back.
pi_147904816
Overigens is het westen ook nog helemaal niet af ook, zonder te moeten vechten tegen de absolutismen van islam huize, moeten we ook nog vechten tegen de conservatieven van eigen huize, ik denk bijv. dat er op den duur een basisinkomen moet komen....
er zijn ook nog genoeg absolutisten van eigen huize ahw.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 24-12-2014 02:19:37 ]
I´m back.
  woensdag 24 december 2014 @ 00:55:33 #21
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147904985
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:40 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk overigens dat nog maar weinigen beseffen dat de opkomst van ISIS echt een caesuur is ook....
Wat ik zie is, jongens afkomstig uit onze eigen westerse cultuur die de meest onmenselijke misdaden plegen... afkomstig uit onze westerse cultuur... Hoe kan dat? Onze cultuur die juist wat geleerd zou moeten hebben van de geschiedenis?
Alsof zij die cultuur ooit omarmd hebben. Ja, het consumeren en de welvaart wellicht.
pi_147905331
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:55 schreef Morendo het volgende:

[..]

Alsof zij die cultuur ooit omarmd hebben. Ja, het consumeren en de welvaart wellicht.
Ja, en daarom willen sommigen van hen weer gauw terug.
Maar wat ik wilde zeggen is dat de opkomst van ISIS en het mediabeleid dat zij hanteren voor een veel grotere impact zorgt dan 9/11 ooit is geweest en dat het daardoor mbt hoe over de islam gedacht zal worden een veel fundamentelere scheiding zal worden in het westen. Ja, tenzij ze snel de pan in gehakt gaan worden, natuurlijk. Wat op zich ook wel kan.
Stel je voor, in het westen zien we in toenemende mate juist humanisering plaats vinden, daar waar bij moslims klaarblijkelijk dehumanisering tot het uiterste wordt bedreven. Wat wij alleen kenden van nazi's bij de greppel van Babi Jar zien we nu anno 2014, bijna 2015, bijna elke dag in het Midden-Oosten door toedoen van ISIS. ISIS die ook nog eens ruim bevolkt wordt door jongens (en op de achtergrond meisjes) van westerse moslim achtergrond... Dat zal uiteindelijk ene caesuur vormen die doorwerkt hier ten onzent. Want in hoeverre staan moslims hier ten onzent achter dezelfde doelen en methoden als hier in het westen worden gebruikt? Waarom moeten we lekker achterover leunen, want "onze moslims" zullen dáár nooit achter staan en nooit een dergelijk doel nastreven als ISIS? En hoezo moeten we gewoon accepteren dat zij, omdat zij hier al zo lang wonen, langzaamaan willen doorvoeren dat we steeds meer van hun cultuur moeten accepteren? We komen zelf al van verschillende culturen en demoninaties, en we hebben gezegd dat we via de democratie zoveel mogelijk op een pragmatische wijze willen werken aan het welzijn van iedereen........ ongeacht demoninatie. Die verschillende demoniaties hebben we achterlaten in kerken, die nauwelijks meer worden bezocht. Wij hebben daar in het verleden ook veel bloed door laten vloeien. En nu aanbidden we weliswaar geen goden meer, behalve de god van het materialisme, maar daarin accepteren we wel allemaal een soort gezamenlijke autoriteit. En daardoor hebben veel mensen die oude god ook bij het oudvuil gezet, op de weg naar een pragmatische kijk op de zaken... wat overigens ook in het westen dus nog tot de nodige hervormingen moet leiden imo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 24-12-2014 02:42:36 ]
I´m back.
pi_147909537
quote:
Dus iets niet benoemen is beter dan iets wel benoemen? Is het fijn daar, in lala-land?

De reactie van mensen op deze beweging valt mij heel, heel erg tegen. Ik ben misschien wel één van de grootste 'linksmensen' hier, maar het enige wat ik andere overtuigde linksstemmers hier zie doen is vergelijkingen trekken met het nazisme, of deze hele beweging in het hoeje van rechts-extremisten duwen. Daarnaast wordt stelselmatig ontkend dat de islam zo'n enorme culturele tegenstelling oplevert dat het de maatschappij ontwricht. Als mensen er niets van moeten hebben, dan is dat hun goed recht en het is nog te begrijpen ook. Dit zijn geen mensen die roepen dat ze geen kleurlingen willen, en dat het inferieure mensen zijn die op moeten rotten, dit zijn mensen die tegen extremistische uitwassen van de islam protesteren. Ze willen die mensen liever niet in hun land. Is dat nu echt zo raar?

Maar uiteraard is hier weer een groep van volkomen blinde mensen die autochtoon en allochtoon tegen elkaar aan wil drukken en dan hard 'Now kiss!' roept. Het móet allemaal door één deur, koste wat kost. En als het niet gaat, dan ontkennen we het probleem gewoon.

Dat valt me heel, heel erg tegen. De kwaliteit van de tegenargumentatie is echt van een bedroevend niveau.
pi_147909578
quote:
Die verdeeldheid was met de immigranten op het vliegtuig gestapt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2014 08:26:07 ]
pi_147909624
Ondertussen in de V.S. zijn ze ook weer aan het demonstreren na de dood van een zwarte jongen door de politie, daar gaan we weer. :')

De jongen hebben ze eerst 2 uur laten liggen en daarna in de SUV weggereden van de scene.

Mensen die zeggen dat racisme hoogtij viert in Nederland. :')
pi_147910477
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 08:18 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dus iets niet benoemen is beter dan iets wel benoemen? Is het fijn daar, in lala-land?

De reactie van mensen op deze beweging valt mij heel, heel erg tegen. Ik ben misschien wel één van de grootste 'linksmensen' hier, maar het enige wat ik andere overtuigde linksstemmers hier zie doen is vergelijkingen trekken met het nazisme, of deze hele beweging in het hoeje van rechts-extremisten duwen. Daarnaast wordt stelselmatig ontkend dat de islam zo'n enorme culturele tegenstelling oplevert dat het de maatschappij ontwricht. Als mensen er niets van moeten hebben, dan is dat hun goed recht en het is nog te begrijpen ook. Dit zijn geen mensen die roepen dat ze geen kleurlingen willen, en dat het inferieure mensen zijn die op moeten rotten, dit zijn mensen die tegen extremistische uitwassen van de islam protesteren. Ze willen die mensen liever niet in hun land. Is dat nu echt zo raar?

Maar uiteraard is hier weer een groep van volkomen blinde mensen die autochtoon en allochtoon tegen elkaar aan wil drukken en dan hard 'Now kiss!' roept. Het móet allemaal door één deur, koste wat kost. En als het niet gaat, dan ontkennen we het probleem gewoon.

Dat valt me heel, heel erg tegen. De kwaliteit van de tegenargumentatie is echt van een bedroevend niveau.
Hoe vaak moet ik het zeggen, het feit dat je een "linksmens" bent (of was) maakt je niet moreel superieur. Het betekent ook niet dat je immuun bent voor xenofobie of vreemdelingenhaat. Jij bent net als iedereen waarschijnlijk enorm beïnvloed door het constante IS en islam nieuws die wij krijgen vanuit de media.

Komt een beetje over als "White saviour complex" dit.

Feit is dat er veel rechts-radicalen in Pegida actief lijken te zijn. Hoop zeer onfrisse figuren. En dat ze het in Dresden doen is vrij zuur te noemen. Het lijkt op een beweging van haat.

Je doet net alsof je voor radicaal islamisme bent alsof je tegen Pegida bent. Dat is niet zo.

Wat voor reactie verwacht je precies? De verstandige mensen die ageren tegen Pegida zijn sowieso nooit voor invloed van radicale religieuzen geweest.
pi_147910614
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 09:33 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Hoe vaak moet ik het zeggen, het feit dat je een "linksmens" bent (of was) maakt je niet moreel superieur. Het betekent ook niet dat je immuun bent voor xenofobie of vreemdelingenhaat. Jij bent net als iedereen waarschijnlijk enorm beïnvloed door het constante IS en islam nieuws die wij krijgen vanuit de media.

Feit is dat er veel rechts-radicalen in Pegida actief lijken te zijn. Hoop zeer onfrisse figuren. En dat ze het in Dresden doen is vrij zuur te noemen. Het lijkt op een beweging van haat.

Je doet net alsof je voor radicaal islamisme bent alsof je tegen Pegida bent. Dat is niet zo.

Wat voor reactie verwacht je precies? De verstandige mensen die ageren tegen Pegida zijn sowieso nooit voor invloed van radicale religieuzen geweest.
Mooi gezegd. Het lijkt alsof de Pegida-aanhangers bewust dit soort valse tegenstellingen creëren om zo hun manier van denken te kunnen verantwoorden. Een rationeel figuur prikt zo door die vermeende 'beschaafde' deken van Pegida heen. Het is dan ook geen demonstratie tegen moslim-radicalen. Het is een demonstratie tegen moslims, immigranten en asielzoekers. Dat wordt ook duidelijk als er een aantal van die figuren begint te speechen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_147910634
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 09:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mooi gezegd. Het lijkt alsof de Pegida-aanhangers bewust dit soort valse tegenstellingen creëren om zo hun manier van denken te kunnen verantwoorden. Een rationeel figuur prikt zo door die vermeende 'beschaafde' deken van Pegida heen. Het is dan ook geen demonstratie tegen moslim-radicalen. Het is een demonstratie tegen moslims, immigranten en asielzoekers. Dat wordt ook duidelijk als er een aantal van die figuren begint te speechen.
Jup.

Dun laagje chroom van een extreem-rechtse beweging.
pi_147911352
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 09:33 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Ik laat een kritisch geluid horen tegenover religie, en islam in het algemeen, en dus moet ik wel geïndoctrineerd zijn door de media? Al die 20.000 mensen zijn eigenlijk vreemdelingenhaters? Hun sentiment is daarom niet ter zake doend?

Dát is nu precies mijn probleem met de linkerkant. Met alle gelijkheid die gepredikt wordt, wordt precies die morele superioriteit betoogd die jij aan mij toeschrijft. Dat er tienduizenden mensen de straat op gaan is een rare rechts-extremistische uitwas volgens jou, eentje die eigenlijk de kop in gedrukt zou moeten worden.

Ik vind het ook jammer dat nu maar de conclusie getrokken wordt dat ik een soort fervent tegenstander ben van immigratie. Nonsens. Ik ben een groot voorstander van immigratie en ja, ook ik bekijk zo'n beweging als Pegida met argusogen. Want radicalisering aan de rechterkant ligt altijd op de loer en dat is minstens zo onwenselijk als de radicale islam. Maar als de geschiedenis iets leert, is dat je die sentimenten niet mag ontkennen. Je moet er gehoor aan geven en je zúlt iets moeten doen aan radicaliserende mensen in je eigen samenleving. In Duitsland is namelijk helemaal geen geluid aan de verre rechterkant. Hier gaan mensen niet de straat op, hier is de PVV voor dat volk. In Duitsland is niets, en getekend door het verleden is er in Duitsland een hele grote angst om gehoor te geven aan de wensen van deze massa.

Je kunt de wensen wel weg gaan zetten als een soort vreemde stuiptrekking van neo-nazisme, maar de eisen zijn allerminst redelijk. Er wordt niet geroepen dat alle buitenlanders maar op moeten flikkeren. Dat dat onderhuids zou leven, is toch ook vooral een kwalificatie die jij er zelf aan verbindt. Geloof me, ik weet ook heus wel dat daar een hoop onderbuikjes lopen die dat eigenlijk vinden, maar omdat jij die mening niet deelt, kun je het niet zomaar terzijde schuiven.

Dit is het product van polarisatie. Ik neem aan dat je dat wel doorhebt. Kijk nu zelf even in hoeverre jij bijdraagt aan de polarisatie door deze mensen collectief in het hoekje vreemdelingenhaters te zetten.
pi_147911494
Ik vind de leus overigens ook erg treffend: "Wir sind das volk".

Het volk wil gehoord worden....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_147911498
Nee, het probleem is niet je kritiek op de islam.

Het probleem is dat je net als velen doet alsof
a) je de enige bent die er kritiek op heeft
b)je doet alsof je het niet man en meteen voor racist wordt uitgemaakt
c) je doet alsof links nooit kritiek op de islam heeft.

Allemaal onwaar.

Kritiek op de islam is juist gemeengoed geworden. Ook onder links. Verder weinig mis mee, kritiek is prima en gewenst.

Maar waakzaamheid tegen extreem-rechts is altijd handig.

Die slachtofferrol van "het mag niet gezegd worden" en "ik ben een heel goed mens want ik ben voor immigratie" leidt gewoon tot irritaties. Het gaat niet per se om jou immers.

Maar los daarvan, ik denk dat jij Pegida verkeerd beoordeelt. Hun eisen lijken heel erg op hun dun laagje chroom. Eerder demonstraties werden gewelddadig. En Duitsland heeft al behoorlijk strenge wetten wat immigratie betreft.

Wat wil je dan nog meer? Polarisatie gebaseerd op media-bangmakerij. En maar strenger en mensen neerzetten als radicalen (de moslims) ja. Ook zij hebben sentimenten en gevoelens.

[ Bericht 23% gewijzigd door Kosmoproleet op 24-12-2014 10:33:55 ]
pi_147911675
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:28 schreef Kosmoproleet het volgende:
Nee, het probleem is niet je kritiek op de islam.

Het probleem is dat je net als velen doet alsof
a) je de enige bent die er kritiek op heeft
b)je doet alsof je het niet man en meteen voor racist wordt uitgemaakt
c) je doet alsof links nooit kritiek op de islam heeft.

Allemaal onwaar.

Kritiek op de islam is juist gemeengoed geworden. Ook onder links. Verder weinig mis mee, kritiek is prima en gewenst.

Maar waakzaamheid tegen extreem-rechts is altijd handig.

Die slachtofferrol van "het mag niet gezegd worden" en "ik ben een heel goed mens want ik ben voor immigratie" leidt gewoon tot irritaties. Het gaat niet per se om jou immers.
Ik kan die slachtofferrol net zo goed aan jou toekennen. Er wordt immers aan de stoelpoten van jouw diepste overtuigingen gezaagd en dat vind je blijkbaar heel moeilijk te verkroppen. Want zoals jij hier betoogt dat jij je heus wel bewust bent van de gevaren van de radicale islam, zo ben ik mij heus wel bewust van de gevaren van rechts-extremisme.

En ja, ik heb wel heel erg het idee dat er dingen gezegd worden die bij bepaalde mensen heel slecht vallen. Als het zo'n gemeengoed was, dan waren er hier niet drie topics over volgeluld. Bovendien worden er in Duitsland dingen gezegd die hier tien jaar geleden al geroepen werden. Voor ons is dit niets nieuws onder de zon. Maar radicalisering aan de rechterkant is hier ook minder aan de orde, juist omdat de PVV de onvrede kanaliseert. En onder druk van de PVV is ook de linkerkant zich een stuk kritischer op gaan stellen. Ik kan niet zeggen dat dat een slechte zaak is.

Hoe je het ook wendt of keert, een geluid aan de verre rechterkant is noodzakelijk om het debat in balans te brengen. Ik constateer hier vooral een vrij allergische reactie tegenover een beweging als Pegida, en dat er vooral vergelijkingen worden getrokken met rechts-extremisme en nazisme. Als dat het geval is, dan hebben we hier een land vol met rechts-extremisten, want het zijn vooral dingen die hier al jaren geroepen worden.

En dat het over mij lijkt te gaan is omdat ik in deze discussies gewend ben dat je, zonder de disclaimer, al heel snel in de hoek van vreemdelingenhaters wordt geduwd terwijl het tegendeel juist het geval is.
pi_147911849
Dubbel
pi_147911862
Ik duw je helemaal niet in de hoek van vreemdelingenhater.

Waarom zeg je dat steeds? Lijkt wel alsof je daarnaar op zoek bent.

Ik duwde je juist in de hoek van moreel superieure linksmens.
pi_147911943
De standpunten in het officiele manifest van die groep zijn helemaal niet zo extreem. Iemand had ze hier gezet in het Duits. Alleen snap ik hun slogan dan weer niet, ervanuitgaande dat dat hun slogan is.
Wel zal je er ook extremisten en echte xenofoben onder hebben maar ik geloof zeker niet dat die hele beweging een xenofobisch clubje is als ik op het interview af ga wat op 2vandaag ook stond met een van de organisatoren en/of initiatiefnemers. Weet niet meer zeker of dat die Nederlander was of een Duitsers.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_147912037
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:44 schreef Kosmoproleet het volgende:
Ik duw je helemaal niet in de hoek van vreemdelingenhater.

Waarom zeg je dat steeds? Lijkt wel alsof je daarnaar op zoek bent.

Ik duwde je juist in de hoek van moreel superieure linksmens.
Prima. Ben ik het ook niet mee eens, maar liever dat dan een vreemdelingenhater, I guess :)

Kort samengevat, zonder zweem van superioriteit, het stuitte mij behoorlijk tegen de borst dat hier de aanval wordt geopend op de beweging in het algemeen, zonder dat er echt aandacht lijkt te worden besteed aan wat ze eigenlijk vinden. Terwijl dat tweede veel belangrijker is dan het eerste. Een beweging is maar een beweging. Die komen en gaan. Het sentiment blijft.
pi_147912110
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Prima. Ben ik het ook niet mee eens, maar liever dat dan een vreemdelingenhater, I guess :)

Kort samengevat, zonder zweem van superioriteit, het stuitte mij behoorlijk tegen de borst dat hier de aanval wordt geopend op de beweging in het algemeen, zonder dat er echt aandacht lijkt te worden besteed aan wat ze eigenlijk vinden. Terwijl dat tweede veel belangrijker is dan het eerste. Een beweging is maar een beweging. Die komen en gaan. Het sentiment blijft.
We gaan het zien. Ik hoop dat jij gelijk hebt en dat ze niet zo extremistisch zijn. Zelf vrees ik het tegenovergestelde.
pi_147912137
Probleem met dit soort bewegingen is dat het de polarisatie alleen maar versterkt. Leuk verhaal hoor dat "we zijn tegen salafisten", maar uiteindelijk mondt het toch weer uit in de islam in het algemeen. En daarmee zet het zich af tegen een volledige bevolkingsgroep.
pi_147912175
Wat ik ook gek vindt is dat mensen zeggen "ja we moeten ook rekening houden met hun gevoelens"

Terwijl de islamitische gemeenschap al sinds 2001 als soort hoorde moordende barbaren wordt neergezet. Die mensen hebben ook gevoelens toch? :P
pi_147912265
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:28 schreef Montagui het volgende:
Ik vind de leus overigens ook erg treffend: "Wir sind das volk".

Heel treffend ja....als je de historische context van die uitdrukking kent en kunt plaatsen.
Tip: Google maar eens op Martin Heidegger.
pi_147912404
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:56 schreef Kosmoproleet het volgende:
Wat ik ook gek vindt is dat mensen zeggen "ja we moeten ook rekening houden met hun gevoelens"

Terwijl de islamitische gemeenschap al sinds 2001 als soort hoorde moordende barbaren wordt neergezet. Die mensen hebben ook gevoelens toch? :P
Er was natuurlijk geen reden tot volksprotest als er precies was gedaan met deze bevolkingsgroep als waar nu voor betoogd wordt. Alle extremistische en niet nuttige personen het land uit. Het is ook heel moeilijk te verdedigen waarom ze er wel zouden moeten zijn. Behalve het overkoepelende principe dat elk sentiment mag bestaan binnen de grenzen van een land, ook al zijn ze extreem links, rechts of religieus. Maar dat is nu precies wat de polarisatie veroorzaakt. Ik denk dat het de keuze is tussen het één, of het ander.
pi_147912450
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:05 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Er was natuurlijk geen reden tot volksprotest als er precies was gedaan met deze bevolkingsgroep als waar nu voor betoogd wordt. Alle extremistische en niet nuttige personen het land uit. Het is ook heel moeilijk te verdedigen waarom ze er wel zouden moeten zijn. Behalve het overkoepelende principe dat elk sentiment mag bestaan binnen de grenzen van een land, ook al zijn ze extreem links, rechts of religieus. Maar dat is nu precies wat de polarisatie veroorzaakt. Ik denk dat het de keuze is tussen het één, of het ander.
Wat is nuttig ? Wat is extreem?

Waar ga je alle Duitse neonazi's heen sturen?
pi_147912488
Alle Turkse Duiters zouden nu ook straat kunnen gas en eisen dat alle nazi's worden uitgezet naar Madagaskar bijvoorbeeld.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Donermoorden
pi_147912505
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:05 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

En dit klinkt dan wel weer nazistisch.

Waar wilde je die niet-nuttige mensen dan heen sturen?
pi_147912541
Komt er een rechter.

Heb jij een Koran in je huis?

Extremist! Enkeltje Jemen

Zo, Achmed, jij meldt je wel vaak ziek he?

Luiwammes! Op naar Tripoli met jou!
pi_147912580
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:08 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Wat is nuttig ? Wat is extreem?

Waar ga je alle Duitse neonazi's heen sturen?
Dat zijn natuurlijk altijd arbitraire termen. Nuttig en extreem is wat de maatschappij bepaalt. Vroeger was je onkuis als je een bikini droeg, en nu is het normaal. Vroeger konden mannen niet hand-in-hand lopen, nu wel.

Pegida vraagt ook iets wat eigenlijk onmogelijk is. Maar dat betekent niet dat het niet nastrevenswaardig is. We willen ook geen armoede in ons land omdat het onwenselijk is. Dat het niet gaat lukken om het uit te roeien betekent nog niet dat we het niet moeten proberen.

Het zal aan mij liggen, maar ik heb het idee dat omwille van die onmogelijkheid er vaak schouderophalend over wordt gedaan. "Tsja, ze hebben nu eenmaal een dubbel paspoort. Dan moeten ze kunnen blijven, kan ik ook niets aan doen." Of de glijdende schaal wordt er bijgehaald. "Nu zijn het moslimextremisten, morgen zijn het de gematigde moslims!" Dat kan wel zijn, maar dat betekent niet dat je het nu maar ongemoeid moet laten en mensen moet zeggen dat ze er maar mee moeten dealen. Daar hebben ze duidelijk geen behoefte aan.

Dat je Duitse neo-nazi's niet het land uit kunt zetten, betekent niet dat je een geradicaliseerde moslim niet het land uit kunt zetten. Je kunt je echt afvragen wat je in een land moet met mensen die bijna alle verworvenheden van jouw maatschappij verachten, maar mogen blijven omwille van één van de grootste verworvenheden, dat iedereen een plekje mag hebben binnen je grenzen.
pi_147912629
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En dit klinkt dan wel weer nazistisch.

Waar wilde je die niet-nuttige mensen dan heen sturen?
Wat is er nazistisch aan niet-nuttige mensen met een ander paspoort niet in je land willen hebben? Ze gaan toch niet op de trein naar een vernietigingskamp omdat ze minderwaardig zouden zijn?

Een definitie van niet-nuttig is iemand die bijvoorbeeld naar Europa komt om te werken, maar faalt in het vinden van een baan na een aantal jaar. Ik kan mij best verplaatsen in mensen die zeggen dat je het dan maar ergens anders moet proberen.
pi_147912644
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:21 schreef Mystikvm het volgende:
In Duitsland is namelijk helemaal geen geluid aan de verre rechterkant. Hier gaan mensen niet de straat op, hier is de PVV voor dat volk. In Duitsland is niets
Redelijk eens met je verder betoog met als kanttekening dat er met de AfD sinds 2 jaar ook in Duitsland een partij is aan de verre rechterkant die je PVV-achtig mag noemen. Uit de EU, D Mark willen herinvoeren en meer van dat soort rechtspopulistische thema's.
pi_147912698
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:15 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat is er nazistisch aan niet-nuttige mensen met een ander paspoort niet in je land willen hebben? Ze gaan toch niet op de trein naar een vernietigingskamp omdat ze minderwaardig zouden zijn?

Een definitie van niet-nuttig is iemand die bijvoorbeeld naar Europa komt om te werken, maar faalt in het vinden van een baan na een aantal jaar. Ik kan mij best verplaatsen in mensen die zeggen dat je het dan maar ergens anders moet proberen.
Ah, ik las het als niet nuttig in het algemeen. Mijn fout.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:19:53 #50
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147912711
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:00 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Heel treffend ja....als je de historische context van die uitdrukking kent en kunt plaatsen.
Tip: Google maar eens op Martin Heidegger.
Ja, of zou de leus bijvoorbeeld teruggrijpen op de demonstraties tegen het DDR-regime? Bovendien kom je die tekst zo vaak tegen bij vakbondsdemonstraties in D.

Maar ik zag wat je daar deed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Morendo op 24-12-2014 11:27:03 ]
pi_147912767
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:19 schreef Morendo het volgende:
Ja, of zou de leus bijvoorbeeld teruggrijpen op de demonstraties tegen het DDR-regime?
Waarbij het huidige regime in Duitsland dus vergeleken wordt met het regime in de DDR?

Ik zag wat je daar deed.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:29:24 #52
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147912933
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:22 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Waarbij het huidige regime in Duitsland dus vergeleken wordt met het regime in de DDR?

Ik zag wat je daar deed.
Die gevolgtrekking lijkt mij onjuist. Het is bijna een gedeelte geworden van Duits actievoeren. Als je tegen een nieuw station bent in Stuttgart of tegen Hartz IV, dan scandeer je de leus 'wij zijn het volk'. Volkomen gemeengoed in Duitsland.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:30:15 #53
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_147912959
als je nu een PVV had gehad in Duitsland dan waren ze de grootste partij geweest
pi_147913047
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:30 schreef KingRadler het volgende:
als je nu een PVV had gehad in Duitsland dan waren ze de grootste partij geweest
Ik denk dat de Duitsers niet zo gediend zijn van zwakzinnig schreeuwpopulisme.

Maar misschien overschat ik ze. Kan natuurlijk.
pi_147913084
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat zijn natuurlijk altijd arbitraire termen. Nuttig en extreem is wat de maatschappij bepaalt. Vroeger was je onkuis als je een bikini droeg, en nu is het normaal. Vroeger konden mannen niet hand-in-hand lopen, nu wel.

Pegida vraagt ook iets wat eigenlijk onmogelijk is. Maar dat betekent niet dat het niet nastrevenswaardig is. We willen ook geen armoede in ons land omdat het onwenselijk is. Dat het niet gaat lukken om het uit te roeien betekent nog niet dat we het niet moeten proberen.

Het zal aan mij liggen, maar ik heb het idee dat omwille van die onmogelijkheid er vaak schouderophalend over wordt gedaan. "Tsja, ze hebben nu eenmaal een dubbel paspoort. Dan moeten ze kunnen blijven, kan ik ook niets aan doen." Of de glijdende schaal wordt er bijgehaald. "Nu zijn het moslimextremisten, morgen zijn het de gematigde moslims!" Dat kan wel zijn, maar dat betekent niet dat je het nu maar ongemoeid moet laten en mensen moet zeggen dat ze er maar mee moeten dealen. Daar hebben ze duidelijk geen behoefte aan.

Dat je Duitse neo-nazi's niet het land uit kunt zetten, betekent niet dat je een geradicaliseerde moslim niet het land uit kunt zetten. Je kunt je echt afvragen wat je in een land moet met mensen die bijna alle verworvenheden van jouw maatschappij verachten, maar mogen blijven omwille van één van de grootste verworvenheden, dat iedereen een plekje mag hebben binnen je grenzen.
Je stelt nogal wat arbitraire grenzen op die onmogelijk op een redelijke manier zijn vast te stellen, om mensen uit te zetten.

Zie jij moslims dan wel als volwaardige mensen en burgers?

Je houdt extreem veel rekening met "sentimenten" en angsten van mensen gebaseerd op wat nieuwsberichten. In Dresden wonen er amper moslims immers.

Vervolgens wil je de moslimgemeenschap opzadelen met een soort random uitzettingszwaard van Damocles boven hun hoofd. Over angst en existentiële crisis geven aan mensen gesproken. Het wordt tijd dat jij ook de moslims in Duitsland ziet als mensen met hoop, gevoelen en angsten en in ieder geval minstens even begrip voor ze toont als de Pediga figuren.

Anders is dat tolerante linkse van jou ook maar een extreem dun laagje. :)
pi_147913089
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 10:50 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat ze vinden is vrij duidelijk. De speeches liegen er volstrekt niet om. Tegen islamisering (what the hell dat ook moge zijn, tegen immigranten - en meer specifiek tegen asielzoekers. Dat kan en mag uiteraard, maar het heeft verder niets te maken met verdediging van eigen normen en waarden. Laat ze eerst maar eens concreet aantonen waar die vermeende islamisering dan uit bestaat en op welk vlak moslims of asielzoekers een bedreiging vormen voor de Duitse grondrechten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_147913095
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:30 schreef KingRadler het volgende:
Hebben ze al. AfD
  woensdag 24 december 2014 @ 11:38:37 #58
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147913203
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:35 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Hebben ze al. AfD
De AfD extreemrechts noemen is stupide.
pi_147913207
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:29 schreef Morendo het volgende:

Die gevolgtrekking lijkt mij onjuist. Het is bijna een gedeelte geworden van Duits actievoeren. Als je tegen een nieuw station bent in Stuttgart of tegen Hartz IV, dan scandeer je de leus 'wij zijn het volk'. Volkomen gemeengoed in Duitsland.
Als elk bürgerintiatief het roept, dan is het dus ook niet meer treffend voor Pegida.
Wat wel treffend is dat is het gebruik van de term "Abendland" (avondland). Icm met "Wir sind das Volk" verwijs ik je nogmaals om wat van en over Heidegger te gaan lezen.
pi_147913218
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:38 schreef Morendo het volgende:

[..]

De AfD extreemrechts noemen is stupide.
De PVV is dus extreem-rechts?
pi_147913230

[ Bericht 100% gewijzigd door bitterbal op 24-12-2014 11:40:34 ]
pi_147913250
Avondland is inderdaad een zeer beladen term.

Het is behoorlijk triest hoe erg EenVandaag op Pediga zat te geilen, waardoor half Nederland denkt dat het een gewone beweging is.
pi_147913274
Er gaat wat mis....Poging 2...

quote:
Joodse raad Duitsland neemt het op voor moslims – PEGIDA

Duizenden mensen komen inmiddels samen bij protestmarsen van de rechts-extremistische Duitse PEGIDA beweging “tegen een vermeende islamisering van Duitsland”. De “Zentralrat der Juden” (Centraal Joodse Raad) veroordeelt hun vijandigheid en schaart zich achter Duitse moslims. Dat meldt der Spiegel Online.

De beweging “Patriottische Europeanen tegen de islamisering van het Westen” (Pegida) heeft duizenden supporters tijdens protesten in Dresden achter zich staan. Pegida heeft zelfs uitlopers in andere Duitse steden, waar meer en meer mensen hun steun betuigen aan de anti-islamitische beweging. De Centrale Raad van de Joden in Duitsland heeft zich onlangs vierkant achter de moslims in Duitsland geschaard en neemt het in een persbericht op voor de moslims in Duitsland.

De angst voor terrorisme zou volgens hem worden “uitgebuit” om een hele religie te denigreren, zei de voorzitter van de Centrale Raad, Josef Schuster. Dit is “volstrekt onaanvaardbaar”, verklaarde hij.

“Terwijl islamitisch extremisme serieus moet worden genomen evenals andere extremistische bewegingen, zijn de beschuldigingen van de Pegida beweging, dat Duitsland een staat met de islam als staatsgodsdienst zou worden absurd. Alsof met het bestaan van rechts-extremisten morgen de Nazi –dictatuur weer zal herrijzen.”

Schuster waarschuwt eerder voor de gevaren van Pegida: “We moeten Pegida op geen enkele wijze onderschatten. De beweging is uiterst gevaarlijk ..” Onder de demonstranten zouden “Sympathisanten van neonazi partijen” zich mengen die denken dat ze “hun racisme en vreemdelingenhaat eindelijk vrij uit mogen leven”, aldus de voorzitter van de Centrale Joodse Raad in Duitsland.
http://dutchturks.nl/?p=1324
pi_147913285
Schuster waarschuwt eerder voor de gevaren van Pegida: “We moeten Pegida op geen enkele wijze onderschatten. De beweging is uiterst gevaarlijk ..” Onder de demonstranten zouden “Sympathisanten van neonazi partijen” zich mengen die denken dat ze “hun racisme en vreemdelingenhaat eindelijk vrij uit mogen leven”, aldus de voorzitter van de Centrale Joodse Raad in Duitsland.

Bazenjoden ^O^

Grootste joodse studentenvereniging in Duitsland heeft zich ook tegen Pegida gekeerd.
  woensdag 24 december 2014 @ 11:44:11 #65
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147913340
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:41 schreef Kosmoproleet het volgende:

Grootste joodse studentenvereniging in Duitsland heeft zich ook tegen Pegida gekeerd.
Die hadden twaalf leden toch?
pi_147913364
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:44 schreef Morendo het volgende:

[..]

Grappig. :)
pi_147913369
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:44 schreef Morendo het volgende:

[..]

Na WWII zal dat inderdaad het geval zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_147913566
Ik begrijp dat Nederlanders bang zijn voor de sharia en de vrijheid die er nu al is om deze op veel punten te belijden via gedogen en apart van de samenleving mogen zijn (soms slaat de regering daar in door), maar snap er niets van dat Duitsland die angst ook kent. Die zijn beschermd tegen de sharia of welke geloofswet dan ook per wet toch? Dit heb ik nl gelezen en gehoord, dus waarom die angst?

Ik zie soms uitspraken van niet-gelovigen waarvan ik denk. Zoveel anders praat jij niet dan een moslim/christen fundamentalist. Hou elkaar even een spiegel voor en uiteraard hang die ook voor je eigen gezicht.

Bescherm je land tegen geloofswetten. Hoef je er ook niet bang voor te zijn. Of denk ik daar nu te simpel in? Zo ja, kom met tegenargumenten.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 24 december 2014 @ 11:57:20 #69
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147913640
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat ze vinden is vrij duidelijk. De speeches liegen er volstrekt niet om. Tegen islamisering (what the hell dat ook moge zijn, tegen immigranten - en meer specifiek tegen asielzoekers. Dat kan en mag uiteraard, maar het heeft verder niets te maken met verdediging van eigen normen en waarden. Laat ze eerst maar eens concreet aantonen waar die vermeende islamisering dan uit bestaat en op welk vlak moslims of asielzoekers een bedreiging vormen voor de Duitse grondrechten.
Ik denk dat zij het bouwen van moskeeën als een teken van Islamisering zien en wijken met een Turks karakter i.p.v een Duits karakter.
pi_147913645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:54 schreef paddy het volgende:
Ik begrijp dat Nederlanders bang zijn voor de sharia en de vrijheid die er nu al is om deze op veel punten te belijden via gedogen en apart van de samenleving mogen zijn (soms slaat de regering daar in door), maar snap er niets van dat Duitsland die angst ook kent. Die zijn beschermd tegen de sharia of welke geloofswet dan ook per wet toch? Dit heb ik nl gelezen en gehoord, dus waarom die angst?
Waarom is het begrijpelijk dat Nederlanders bang zijn voor de sharia?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 24 december 2014 @ 11:58:50 #71
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147913684
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:54 schreef paddy het volgende:
Bescherm je land tegen geloofswetten. Hoef je er ook niet bang voor te zijn. \
Zondagsopening van winkels bedoel je?
  woensdag 24 december 2014 @ 11:58:57 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147913688
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En wat is het verschil in wetgeving tussen Nederland en Duitsland? Wij hebben lijfstraffen toch ook bij wet verboden, of niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147913701
quote:

[..]

Dat snap ik ook niet. Waarom zou er een sharia in Nederland komen. Alsof daar überhaupt behoefte aan is. :?
ROBODEMONS..................|:(
pi_147913724
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:58 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat is er al.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:02:19 #75
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147913776
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En wat is het verschil in wetgeving tussen Nederland en Duitsland? Wij hebben lijfstraffen toch ook bij wet verboden, of niet?
Duitsland is na WOII een 'weerbare democratie', die zich door de grondwet en het constitutioneel hof beschermd weet ten aanzien van anti-democratische wetgeving.
pi_147913802
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:02 schreef Morendo het volgende:

[..]

Duitsland is na WO11 een 'weerbare democratie', die zich door de grondwet en het constitutioneel hof beschermd weet ten aanzien van anti-democratische wetgeving.
WO11

Dat ging snel. :P
  woensdag 24 december 2014 @ 12:03:53 #77
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147913816
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:00 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat is er al.
Daar hangen nog wel wat haken en ogen aan. Overigens is de SP ook tegen openstelling van winkels op zondag, en dan op niet-religieuze gronden evident.
pi_147913828
quote:

[..]

Omdat er discriminerende wetten in zitten. Ook al past niet elk islamitisch land deze toe. Ze kunnen enorm onderdrukken wanneer het met toestemming van slachtoffer is. Ooit gesprek met triggershot gehad hierover. Veel mensen (en ja, dit komt net zo goed voor in christelijke gezinnen als in niet-gelovige gezinnen) voelen de druk van een familie om vrijwillig afstand of aannemen van iets. De sharia kan je niets opleggen. De sharia opent wel de poorten voor misbruikers en kent discriminatie van niet-gelovigen en vrouwen. Nogmaals, niet elk land gebruikt deze wetten allemaal, maar ze lenen zich er wel voor. Net als de wetten die andersgelovigen ook hebben.

Ikzelf huiver ook voor de sharia, maar net zo hard voor welke geloofswet dan ook. Er is niet alleen de Sharia
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_147913829
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:35 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Je stelt nogal wat arbitraire grenzen op die onmogelijk op een redelijke manier zijn vast te stellen, om mensen uit te zetten.

Zie jij moslims dan wel als volwaardige mensen en burgers?

Je houdt extreem veel rekening met "sentimenten" en angsten van mensen gebaseerd op wat nieuwsberichten. In Dresden wonen er amper moslims immers.

Vervolgens wil je de moslimgemeenschap opzadelen met een soort random uitzettingszwaard van Damocles boven hun hoofd. Over angst en existentiële crisis geven aan mensen gesproken. Het wordt tijd dat jij ook de moslims in Duitsland ziet als mensen met hoop, gevoelen en angsten en in ieder geval minstens even begrip voor ze toont als de Pediga figuren.

Anders is dat tolerante linkse van jou ook maar een extreem dun laagje. :)
Ik heb bijzonder weinig met religie in het algemeen, dus ik ben niet in de positie om een genuanceerde uitspraak te doen over de angsten en gevoelens van moslims. Wel denk ik dat daar meer dan voldoende rekening mee gehouden is. Er wordt natuurlijk niet voor niets gedemonstreerd.

De reden dat ik rekening houd met hun gevoelens is omdat er van een boze en losgeslagen volksbeweging veel meer dreiging uit gaat dan van een paar religieuze gekken.

De angst is goeddeels ongegrond (alsof sharia ooit werkelijkheid wordt, en de kans om door de bliksem getroffen te worden is nog altijd groter dan de kans om te komen bij een terroristische aanslag), maar het sentiment kun je toch niet negeren? De moslims die in eerste instantie bedoeld worden zijn de moslims die alles afkeuren wat deze mensen doen in het dagelijks leven. Dat ze zich daardoor bedreigd voelen is iets wat jij en ik misschien niet delen, maar daarom niet onbegrijpelijk.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:04:49 #80
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147913841
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:03 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

WO11

Dat ging snel. :P
Mijn rekenmethode ten aanzien van wereldoorlogen is nog geen gemeengoed maar ik wil ook geen concessies doen aan jarenlang onderzoek.
pi_147913876
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:58 schreef Morendo het volgende:

[..]

Die bestaat al nauwelijks meer, maar kan misbruik van gemaakt worden idd.

Ben dan wel weer voor een wet die ervoor zorgt dat er in ieder geval 1 vaste vrije dag is wanneer de kinderen ook een vrije dag hebben. De kans om samen met fam nog af te kunnen spreken bijv. Maar dat is een andere discussie
pi_147913890
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wij zijn niet beschermd tegen geloofswetten
  woensdag 24 december 2014 @ 12:06:38 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147913892
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:04 schreef paddy het volgende:

[..]

Omdat er discriminerende wetten in zitten. Ook al past niet elk islamitisch land deze toe. Ze kunnen enorm onderdrukken wanneer het met toestemming van slachtoffer is. Ooit gesprek met triggershot gehad hierover. Veel mensen (en ja, dit komt net zo goed voor in christelijke gezinnen als in niet-gelovige gezinnen) voelen de druk van een familie om vrijwillig afstand of aannemen van iets. De sharia kan je niets opleggen. De sharia opent wel de poorten voor misbruikers en kent discriminatie van niet-gelovigen en vrouwen. Nogmaals, niet elk land gebruikt deze wetten allemaal, maar ze lenen zich er wel voor. Net als de wetten die andersgelovigen ook hebben.

Ikzelf huiver ook voor de sharia, maar net zo hard voor welke geloofswet dan ook. Er is niet alleen de Sharia
Ik vind het ook een naar systeem, maar hoe reëel is nu concreet de mogelijkheid dat de sharia in NL of DE wordt ingevoerd? Want de angst van mensen hangt daar natuurlijk mee samen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147913965
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:04 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik heb bijzonder weinig met religie in het algemeen, dus ik ben niet in de positie om een genuanceerde uitspraak te doen over de angsten en gevoelens van moslims. Wel denk ik dat daar meer dan voldoende rekening mee gehouden is. Er wordt natuurlijk niet voor niets gedemonstreerd.

De reden dat ik rekening houd met hun gevoelens is omdat er van een boze en losgeslagen volksbeweging veel meer dreiging uit gaat dan van een paar religieuze gekken.

De angst is goeddeels ongegrond (alsof sharia ooit werkelijkheid wordt, en de kans om door de bliksem getroffen te worden is nog altijd groter dan de kans om te komen bij een terroristische aanslag), maar het sentiment kun je toch niet negeren? De moslims die in eerste instantie bedoeld worden zijn de moslims die alles afkeuren wat deze mensen doen in het dagelijks leven. Dat ze zich daardoor bedreigd voelen is iets wat jij en ik misschien niet delen, maar daarom niet onbegrijpelijk.
Ik vind het bijzonder vreemd hoe jij moslims benadert. Je vindt religie stom, dus moslims zijn voor jou een soort uniforme groep die jij niet echt als individuele mensen lijkt te zien.

Ik vraag mij af of dit ook voor Christenen geldt in jouw beleving. Ik denk het niet.

Uit alles blijkt dat je niet echt moslims hebt in je omgeving of vriendenkring.

"De demonstraties zijn er toch niet voor niets?" Is trouwens een cirkelredenering.

Salafisme is er ook niet voor niets? En de demonstraties van de NSDAP in Dresden in de jaren '30 waren er ook niet voor niets?

Het wordt tijd dat je moslims als volwaardige mensen en individuen gaat zien. Net als dat je dat doet bij christenen en Duitsers. Los van je mening over religie. Over dat laatste ben ik ook niet heel positief.
pi_147913977
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vind het ook een naar systeem, maar hoe reëel is nu concreet de mogelijkheid dat de sharia in NL of DE wordt ingevoerd? Want de angst van mensen hangt daar natuurlijk mee samen.
Het is zeker niet zo dat al wie nu in Dresden, Kassel of Düsseldorf betoogt een neonazi of rechtse extremist zou zijn. Velen gaan de straat op uit frustratie, onwetendheid, angst en onvrede met de politiek. Politikverdrossenheit, zoals de Duitsers dat noemen.

http://www.mo.be/analyse/(...)-op-straat-duitsland
pi_147914002
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 11:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik denk dat de Duitsers niet zo gediend zijn van zwakzinnig schreeuwpopulisme.

Maar misschien overschat ik ze. Kan natuurlijk.
Adolf Hitler nu alweer vergeten?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_147914017
Ok, de vorige post was iets te scherp, jij zegt het eerder pragmatisch te willen bekijken.

Ik zeg echter, je moet niet buigen voor elk irrationeel sentiment.

Immers als er onrecht door ontstaat krijg je weer sentiment van de ten onrechte benadeelde groep. :)
pi_147914050
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:11 schreef Hathor het volgende:

[..]

Adolf Hitler nu alweer vergeten?
Wilde je daar de Duitsers van nu nog op aanspreken?

En hoe verwerpelijk ook: het nazisme zat aanmerkelijk intelligenter in elkaar dan dat zwakzinnige geblaat van Wilders en z'n knechten.
pi_147914115
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wilde je daar de Duitsers van nu nog op aanspreken?

En hoe verwerpelijk ook: het nazisme zat aanmerkelijk intelligenter in elkaar dan dat zwakzinnige geblaat van Wilders en z'n knechten.
Ik zeg alleen maar dat Duitsers in het verleden behoorlijk vatbaar waren voor schreeuwende volksmenners, en ik zie niet in waarom dat niet opnieuw zou kunnen gebeuren. Het is er alleen nog niet de tijd voor, maar laat het maar eens een paar jaar echte crisis zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_147914124
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:09 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Ik vind het bijzonder vreemd hoe jij moslims benadert. Je vindt religie stom, dus moslims zijn voor jou een soort uniforme groep die jij niet echt als individuele mensen lijkt te zien.

Ik vraag mij af of dit ook voor Christenen geldt in jouw beleving. Ik denk het niet.

"De demonstraties zijn er toch niet voor niets?" Is trouwens een cirkelredenering.

Salafisme is er ook niet voor niets? En de demonstraties van de NSDAP in Dresden in de jaren '30 waren er ook niet voor niets?

Het wordt tijd dat je moslims als volwaardige mensen en individuen gaat zien. Net als dat je dat doet bij christenen en Duitsers. Los van je mening over religie. Over dat laatste ben ik ook niet heel positief.
Waarom ga je daar vanuit? Mensen die kritisch zijn tegenover de islam zijn vaak ook kritisch tegenover het christendom. Of het zijn hypocriete christenen.
pi_147914166
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:09 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Wat ik van religie vind, staat helemaal los van wat ik van personen vind. Maar ik heb het idee dat jij moeilijk kunt begrijpen dat ik gelovigen niet kan haten, maar wel een hekel kan hebben aan het gedachtengoed. Voor mij zijn dat twee dingen die los van elkaar staan.

Ik denk over het christendom overigens precies hetzelfde.

Maar goed, ik heb niet het idee dat ik jou kan overtuigen van het feit dat ik niet half zo kortzichtig ben als jij denkt. Ik zie moslims niet als minderwaardig, of dat hun gevoelens er niet toe doen. Alleen net als met christenen, op het moment dat die gevoelens gebaseerd zijn op de acties van een niet bestaande tovenaar in een niet bestaande hemel, dan kan ik dat niet serieus nemen.

Maar als het gaat over veiligheid en menselijke waarden, dan zijn die voor mij even belangrijk als die van elk ander persoon. Nogmaals, ik heb het idee dat jij dat liever niet wilt begrijpen.
pi_147914183
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:15 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ik zeg alleen maar dat Duitsers in het verleden behoorlijk vatbaar waren voor schreeuwende volksmenners, en ik zie niet in waarom dat niet opnieuw zou kunnen gebeuren. Het is er alleen nog niet de tijd voor, maar laat het maar eens een paar jaar echte crisis zijn.
Alsof alleen Duitsers zo zijn. Volgens mij is elke bevolking wel vatbaar voor dat soort geschreeuw. Het zijn vooral om de omstandigheden die ervoor zorgen dat mensen achter zo'n schreeuwlelijk staan.
pi_147914184
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:04 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik acht de kans niet heel groot dat ik zweepslagen krijg omdat ik in ons land een biertje drink.

Ik heb dan ook 0,0 angst voor de sharia of soortgelijke geloofsrechtspraak.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 24 december 2014 @ 12:18:51 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_147914204
die angst wordt inderdaad ook wel aangepraat hoor, vrees...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_147914223
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:16 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Waarom ga je daar vanuit? Mensen die kritisch zijn tegenover de islam zijn vaak ook kritisch tegenover het christendom. Of het zijn hypocriete christenen.
Omdat er toch een verschil is.

Men is vaak wel kritisch tegen het christendom. Maar heeft vaak ook wel wat christenen in de familie en voelt dan ook geen afkeer voor individuen, maar voor de religie.

Terwijl moslims als mensen überhaupt al als buitenstaanders worden gezien. Los van de islam zeg maar.
pi_147914264
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:19 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Omdat er toch een verschil is.

Men is vaak wel kritisch tegen het christendom. Maar heeft vaak ook wel wat christenen in de familie en voelt dan ook geen afkeer voor individuen, maar voor de religie.

Terwijl moslims als mensen überhaupt al als buitenstaanders worden gezien. Los van de islam zeg maar.
Nja veel mensen zien het christendom als iets wat bij Nederland hoort.
pi_147914273
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:17 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat ik van religie vind, staat helemaal los van wat ik van personen vind. Maar ik heb het idee dat jij moeilijk kunt begrijpen dat ik gelovigen niet kan haten, maar wel een hekel kan hebben aan het gedachtengoed. Voor mij zijn dat twee dingen die los van elkaar staan.

Ik denk over het christendom overigens precies hetzelfde.

Maar goed, ik heb niet het idee dat ik jou kan overtuigen van het feit dat ik niet half zo kortzichtig ben als jij denkt. Ik zie moslims niet als minderwaardig, of dat hun gevoelens er niet toe doen. Alleen net als met christenen, op het moment dat die gevoelens gebaseerd zijn op de acties van een niet bestaande tovenaar in een niet bestaande hemel, dan kan ik dat niet serieus nemen.

Maar als het gaat over veiligheid en menselijke waarden, dan zijn die voor mij even belangrijk als die van elk ander persoon. Nogmaals, ik heb het idee dat jij dat liever niet wilt begrijpen.
Ik zie het precies hetzelfde als jij eigenlijk.

Maar ik snap niet hoe we dan vanuit de zelfde gedachtegang tot zulke andere conclusies komen.

Heb ook inhoudelijk erg weinig met Abrahamitische godsdiensten.
pi_147914286
Hé, maar misschien is het wel een goed idee om eerst eens te kijken naar wat die demonstranten eigenlijk willen in plaats van simpelweg verkondigen dat ze sowieso extreemrechts zijn en dat je het dus al niet eens meer wil horen. Wil je geen deel uitmaken van die discussie, blijf er dan bij weg.
pi_147914305
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:11 schreef Kosmoproleet het volgende:
Ok, de vorige post was iets te scherp, jij zegt het eerder pragmatisch te willen bekijken.

Ik zeg echter, je moet niet buigen voor elk irrationeel sentiment.

Immers als er onrecht door ontstaat krijg je weer sentiment van de ten onrechte benadeelde groep. :)
Dat is precies die polarisatie waar eerder over gesproken werd.

Misschien bekijk ik het te reactionair hoor. Maar ik heb juist het idee dat we een hele rationele benadering hebben betracht de afgelopen drie decennia, en dat heeft overduidelijk niet goed gewerkt. Ik ben bang dat die polarisatie onvermijdelijk is, en altijd inherent aan vreemde religies en culturen binnen landsgrenzen.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:23:04 #100
262 Re
Kiss & Swallow
pi_147914328
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 12:21 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, maar misschien is het wel een goed idee om eerst eens te kijken naar wat die demonstranten eigenlijk willen in plaats van simpelweg verkondigen dat ze sowieso extreemrechts zijn en dat je het dus al niet eens meer wil horen. Wil je geen deel uitmaken van die discussie, blijf er dan bij weg.
ik denk dat een meerderheid niet verder zal komen als algemene ongefundeerde uitspraken
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')