quote:Eerste Kamer stemt tegen vrije artsenkeuze Schippers
Een belangrijke wet van minister Schippers over de beperking van de vrije artsenkeuze is verworpen door de Eerste Kamer. 33 senatoren stemden voor, 38 stemden tegen. Het is een grote tegenvaller voor de minister omdat zij denkt dat er veel geld te besparen is op de zorgkosten met deze wet.
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.
Door deze afspraken kunnen zorgverzekeraars geld besparen en kan de zorgpremie omlaag. Er blijven wel zorgverzekeringen bestaan met vrije keus, maar die zullen duurder uitpakken.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33362_wet_verbod_verticalequote:Wet verbod verticale integratie
Met dit voorstel wordt de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) aangepast om te voorkomen dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen of zorg laten verlenen door zorgaanbieders waarin zij zeggenschap hebben (verticale integratie).
Het samengaan van de rollen van zorgverzekeraar en zorgaanbieder past niet binnen het zorgsysteem zolang dat nog in ontwikkeling is. Om die reden moeten constructies waarin een zorgverzekeraar overwegende zeggenschap verkrijgt over de activiteiten van een zorgaanbieder en constructies waarin een zorgverzekeraar als zorgaanbieder zelf zorg aanbiedt, worden voorkomen.
quote:Eerste Kamer stemt tegen plannen inperking vrije artsenkeuze | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Een meerderheid (38 stemmen tegen, 33 voor) in de Eerste Kamer keerde zich dinsdag tegen het plan waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de zorgverzekeraars goede zorg goedkoper wil laten inkopen.
Fractievoorzitter van de senaatsfractie van de PvdA, Marleen Barth, gaf voor de stemming aan dat een kleine minderheid van haar fractie tegen het wetsvoorstel is.
De PvdA vroeg eerder op de middag op het laatste moment nog uitleg over details uit het plan.
Barth zei dat ze die informatie nodig heeft om een correcte stemverklaring te kunnen afleggen.
De fractie heeft daarover overlegd met ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) zijn, evenals staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid).
De wending is verrassend, want minister Schippers verzekerde zich eerder dit jaar van de steun van de coalitiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.
Deze partijen gingen akkoord nadat op hun verzoek de bezuinigingen op de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten met ruim 300 miljoen euro waren verzacht.
Met de nieuwe zorgpolis wil het kabinet de kwaliteit van de zorg verbeteren. Verzekerden sluiten dan een restitutiepolis of naturapolis. Bij de restitutiepolis kan de verzekerde zelf kiezen naar welke zorgaanbieder (ziekenhuis of arts) hij gaat voor de zorg. Bij de naturapolis is de verzekerde aangewezen op de zorgverzekeraar die de zorg bij bepaalde artsen en ziekenhuizen heeft ingekocht en kan niet zelf bepalen welke arts hij kiest.
Tegenstanders van de inperking van de vrije artsenkeuze vrezen dat er teveel macht naar de grote zorgverzekeraars gaat die gaan bepalen welke ziekenhuizen en welke artsen patiënten krijgen toegewezen.
In de Senaat ontbraken dinsdag bij zowel de voor- als tegenstanders van het plan dinsdag mensen. VVD'er Frank de Grave ligt in het ziekenhuis. Marijke Vos (GroenLinks) ontbreekt vanwege privéomstandigheden.
Bron: www.nu.nl
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:05:21Duivesteijn, Linthorst, Ter Horst (PvdA) stemden tegen Wet beperking Vrijeartsenkeuze. reageer retweet
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:12:40Drie tegenstemmers in PvdA-fractie staan alledrie NIET op de vorige week verschenen kandidatenlijst voor nieuwe Eerste Kamer. #ongebonden reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:16:36Dit kan grote politieke gevolgen hebben. Chagrijn bij VVD en C3. Wel weer wat anders; crisis bij daglicht reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:17:41Schippers gaat zo in overleg met top kabinet. Onderweg naar @MinPres Met voorstel #vrijartsenkeuze sneuvelt ook 1 mrd reageer retweet
Speelt ook denk ik mee dat die drie PvdA'ers niet op de lijst waren gezet voor de Eerste Kamer.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:22 schreef waht het volgende:
Flinke faal voor het kabinet. De PvdA kan het allemaal niets meer schelen zo te zien.
Ongetwijfeld, des te erger. Al dat gezeik met dissidenten heeft al genoeg ellende veroorzaakt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Speelt ook denk ik mee dat die drie PvdA'ers niet op de lijst waren gezet voor de Eerste Kamer.
Zal dan ook interessant worden wat de drie gaan doen met het pensioenstelsel.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:31 schreef waht het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, des te erger. Al dat gezeik met dissidenten heeft al genoeg ellende veroorzaakt.
Ik durf wel een gokje te wagen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Zal dan ook interessant worden wat de drie gaan doen met het pensioenstelsel.
Mwah, GL stemde in de Tweede Kamer voor de nieuwe pensioenregels, dat zijn 5 zetels in de Eerste Kamerquote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Daar heeft het kabinet ook nog steun van GL, 5 EK-zetelsquote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Bijzondere wending. Hadden ze waarschijnlijk niet verwacht.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:44 schreef zarGon het volgende:
33 voor en 38 tegen in plaats van 36 voor en 35 tegen, dankzij die drie. Auch..
Denk het niet nee, al hintte Nieuwsuur gisteren wel op deze optie.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bijzondere wending. Hadden ze waarschijnlijk niet verwacht.
De Grave ligt in het ziekenhuis, een GLer wegens privéredenen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:09 schreef Erasmo het volgende:
Wie zijn er in godsnaam nou niet aanwezig bij zo'n belangrijke stemming.
De Lange van de OSF is in staking. Dan missen we er nog een.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:14 schreef Szura het volgende:
[..]
De Grave ligt in het ziekenhuis, een GLer wegens privéredenen.
Die is wel komen opdagen las ik volgens mijquote:Op dinsdag 16 december 2014 17:26 schreef freako het volgende:
[..]
De Lange van de OSF is in staking. Dan missen we er nog een.
Het zou ook wel een beetje sneu zijn als de oud-voorzitter van de Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen zich afzijdig houdt bij een belangrijk wetsvoorstel over de pensioenfondsen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:27 schreef Szura het volgende:
[..]
Die is wel komen opdagen las ik volgens mij
quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:29 schreef freako het volgende:
[..]
Het zou ook wel een beetje sneu zijn als de oud-voorzitter van de Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen zich afzijdig houdt bij een belangrijk wetsvoorstel over de pensioenfondsen.
twitter:DominiqueHeyde twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 14:28:09Holdijk (sgp) en de Lange (osf) waren speciaal gekomen voor de stemmimg om 14u over vrije artsenkeuze #1eKamer reageer retweet
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook de meest wenselijke situatie. Senatoren die braaf mee stemmen zodat ze weer herkozen kunnen worden zijn ook overbodig.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Hexagon het volgende:
Dat krijg je met senatoren die niets meer te verliezen hebben. Samsom nog dieper in de shit.
Lezen blijft moeilijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:43 schreef El_Matador het volgende:
Er was daadwerkelijk een plan waarbij je als individu verplicht wordt een aan een zorgverzekeraar gelieerde arts te accepteren?
Goed dat deze idiotie niet doorgaat dan.
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.quote:
Het plan ging alleen over de vergoeding, in het geval van een behandeling door een arts waar de verzekeraar geen contract mee had zou die dan door de verzekerde volledig uit eigen zak moeten worden betaald.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:43 schreef El_Matador het volgende:
Er was daadwerkelijk een plan waarbij je als individu verplicht wordt een aan een zorgverzekeraar gelieerde arts te accepteren?
Komt voor een hoop mensen op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het plan ging alleen over de vergoeding, in het geval van een behandeling door een arts waar de verzekeraar geen contract mee had zou die dan door de verzekerde volledig uit eigen zak moeten worden betaald.
Lekker is dat, die contractjes. Ik houd niet van vergelijkingen met de VS, maar hier issie wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het plan ging alleen over de vergoeding, in het geval van een behandeling door een arts waar de verzekeraar geen contract mee had zou die dan door de verzekerde volledig uit eigen zak moeten worden betaald.
Voor iedereen eigenlijk, als je al zo'n goedkope polis moet nemen is het vrijwel zeker dat je niet de financiële middelen hebt om zelf voor je behandeling te betalen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Komt voor een hoop mensen op hetzelfde neer.
Het gaat erom dat de zorgverzekeraars verschillende polissen mogen aanbieden. Enerzijds polissen waarbij de verzekerde vrij is om zelf te kiezen waar en door wie hij zich laat behandelen en anderzijds polissen waarbij die keuze beperkt wordt door de zorgverzekeraar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.
Dit staat niet in de OP?
Ja, en het prijskaartje verschilt dus...quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de zorgverzekeraars verschillende polissen mogen aanbieden. Enerzijds polissen waarbij de verzekerde vrij is om zelf te kiezen waar en door wie hij zich laat behandelen en anderzijds polissen waarbij die keuze beperkt wordt door de zorgverzekeraar.
niemand zit te wachten op nieuwe verkiezingen ook D66 en het CDA nietquote:Op dinsdag 16 december 2014 17:50 schreef Szura het volgende:
Overigens raakt dit niet alleen de coalitie maar ook de C3, waarvan sommige met pijn en moeite akkoord gingen met dit voorstel. Maar het is niet zo erg dat ze D66 en CDA maar nieuwe verkiezingen in de schoot werpen.
Dan krijg je dus scheidingen in niveau. Een groepje matige artsen wordt ingedeeld bij de vaste behandelaars en de goede artsen bij de vrije keuze.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de zorgverzekeraars verschillende polissen mogen aanbieden. Enerzijds polissen waarbij de verzekerde vrij is om zelf te kiezen waar en door wie hij zich laat behandelen en anderzijds polissen waarbij die keuze beperkt wordt door de zorgverzekeraar.
Klopt. Dat prijskaartje verschilt nu al op basis van instelling waarmee de verzekeraar zaken doet bijvoorbeeld. Ik ben al beperkt in mijn keuze. Scheelt me een leuk bedragje en aangezien ik de afgelopen pakweg 15 jaar geen beroep heb hoeven doen op de zorg is dit wat mij betreft een prima keuze.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en het prijskaartje verschilt dus...
Lijkt me nogal een verschil.
Mee eens, zo langzamerhand heel veel Nederlanders...quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat een puinhoop ook weer...![]()
Ga in vredesnaam terug naar het ziekenfonds en kap met die debiele 'privatisering'.
Meer dan de helft, blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mee eens, zo langzamerhand heel veel Nederlanders...
Het komt mij als consument ten goede aangezien ik helemaal geen behoefte heb aan een restitutiepolis. Het heeft niets te maken met een heel systeem aan regeltjes, het is gewoon een kwestie van diversificatie van het productaanbod van zorgverzekeraars.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dan krijg je dus scheidingen in niveau. Een groepje matige artsen wordt ingedeeld bij de vaste behandelaars en de goede artsen bij de vrije keuze.
Waarom niet altijd vrije keuze? Waarom wederom een heel systeem met regeltjes, uitzonderingsposities, overhevelingen, administratie, naheffingen, vergoedingen, soepsidies, etc. optuigen?
Dat kan nooit ten goede komen aan de zorgbehoevende, maar wel aan de verzekeraars die al rijk genoeg zijn.
Ik vrees dat Edith van dat soort cijfers chagrijnig wordt... meisje heeft maar 1 dingetje in haar hoofd zitten, marktwerking.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:09 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Meer dan de helft, blijkbaar.
Ik vond het wel opvallend veel, zelfs onder VVD stemmers een meerderheid voor terugkeer naar het ziekenfonds.
Andere manieren? Zoals? Weer een papierwinkel aan toeslagen?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het komt mij als consument ten goede aangezien ik helemaal geen behoefte heb aan een restitutiepolis. Het heeft niets te maken met een heel systeem aan regeltjes, het is gewoon een kwestie van diversificatie van het productaanbod van zorgverzekeraars.
Mensen die moord en brand schreeuwen hebben voornamelijk als argument dat de restitutiepolissen onbetaalbaar gaan worden voor mensen met lagere inkomens maar dat valt wel op andere manieren te borgen.
Inclusief particulier?quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat een puinhoop ook weer...![]()
Ga in vredesnaam terug naar het ziekenfonds en kap met die debiele 'privatisering'.
Uiteraard. Niet-particulier verzekerden hadden speciale brilletjes, daar kon je ze aan herkennenquote:Op dinsdag 16 december 2014 18:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inclusief particulier?
Had je bij ziekenfonds trouwens niet standaard een natura polis? Ik wil liever zelf die keuze maken.![]()
Ja, die kunnen dan echt zonder last of ruggespraak stemmen. Zeker zo'n Duijvestein die het met de verhuurdersheffing al geschoten had met het kabinet kan zo mooi zijn gram halen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Speelt ook denk ik mee dat die drie PvdA'ers niet op de lijst waren gezet voor de Eerste Kamer.
Je kunt als overheid ook regels opleggen wat betreft de mate waarin dergelijke polissen qua kosten uit elkaar mogen lopen en dergelijke, als je dat per se zou willen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Andere manieren? Zoals? Weer een papierwinkel aan toeslagen?
Deels is het denk ik afscheid nemen met een knal. En aan de andere kant twijfelen ze misschien ook oprecht aan de kwaliteit van het voorstel?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:36 schreef GSbrder het volgende:
Je vraagt je af wat de senatoren hiermee opschieten.
Mikken ze op een mogelijke val van het kabinet, verwachten ze dat het Schippers niet lukt om ergere/nadeliger bezuinigingen door te draaien of hopen ze op een systeem waarbij de inkomensafhankelijke zorgpremie weer terugkomt?
Het was geen uitgesproken "anti-PvdA"-item. De PvdA is nooit vies geweest van het inruilen van wat vrijheden om daarmee besparingen te realiseren voor de schatkist.
Oh, dat laatste zal zeker het geval zijn. Maar van senatoren verwacht je dat ze iets verder nadenken over de consequenties, zeker van een partij die weinig op heeft met SP-onderbuiktwijfels en meer met de lange termijn.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Deels is het denk ik afscheid nemen met een knal. En aan de andere kant twijfelen ze misschien ook oprecht aan de kwaliteit van het voorstel?
Ja inderdaad bijzonder. Komt vanwege de lage premie, dan vergeet men de andere problemen. Dat is een bekende psychologisch effect en wordt vaak misbruikt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uiteraard. Niet-particulier verzekerden hadden speciale brilletjes, daar kon je ze aan herkennen.
Bijzonder dat mensen het ziekenfonds terug willen, zeker gezien de wachtlijstproblematiek.
Dat is er al want de werkgever betaalt deze voor jou. Dit is gemiddeld zo'n 5000 euro per jaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:36 schreef GSbrder het volgende:
waarbij de inkomensafhankelijke zorgpremie weer terugkomt?
Het systeem was, toen we het nog konden betalen, ook wat charmanter voor de gemiddelde burger.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja inderdaad bijzonder. Komt vanwege de lage premie, dan vergeet men de andere problemen. Dat is een bekende psychologisch effect en wordt vaak misbruikt.
Dat slaat nergens op, 'gram halen'. Want van Duivesteijn was allang bekend dat hij zelf ging stoppen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, die kunnen dan echt zonder last of ruggespraak stemmen. Zeker zo'n Duijvestein die het met de verhuurdersheffing al geschoten had met het kabinet kan zo mooi zijn gram halen.
Ik verdenk hem ervan dat hij nog steeds enigszins schuldgevoel heeft idd.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, die kunnen dan echt zonder last of ruggespraak stemmen. Zeker zo'n Duijvestein die het met de verhuurdersheffing al geschoten had met het kabinet kan zo mooi zijn gram halen.
Dat is niet de inkomensafhankelijke premie waar de VVD aan het begin van deze kabinetsperiode zo laaiend over werd.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is er al want de werkgever betaalt deze voor jou. Dit is gemiddeld zo'n 5000 euro per jaar.
twitter:BartNijman twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 18:35:05Ter Horst: 7 nevenfuncties, waarvan 2 in de zorg (Longartsen & Fysiotherapeuten) http://t.co/AgXKTcFO2W #eerstekamer #vrijeartsenkeuze reageer retweet
Toen ik 15 was en ging werken betaalde ik 16 gulden per maand, waar haal je die 40-50 gulden vandaan?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het systeem was, toen we het nog konden betalen, ook wat charmanter voor de gemiddelde burger.
Een no-claim korting i.p.v. een eigen risico en geen nominale basispremie met een zorgtoeslag, maar een lagere premie van 40-50 gulden. De gestegen kosten zijn nu ingeboekt en de zorgtoeslag wordt beschouwd als een compensatie voor de overige gestegen consumptieve kosten.
Klopt, maar hij is er wel al.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is niet de inkomensafhankelijke premie waar de VVD aan het begin van deze kabinetsperiode zo laaiend over werd.
Er waren mensen die meer verdienden dan jij op je 15e.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toen ik 15 was en ging werken betaalde ik 16 gulden per maand, waar haal je die 40-50 gulden vandaan?
Zover ik weet was de premie toen niet inkomensafhankelijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er waren mensen die meer verdienden dan jij op je 15e.
De nominale premie was niet inkomensafhankelijk en 35 euro in 2000, daarnaast was er nog 1,5% inkomensafhankelijk als werknemersdeel. Bij een salaris van 2000 euro is dat dus 30 euro.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toen ik 15 was en ging werken betaalde ik 16 gulden per maand, waar haal je die 40-50 gulden vandaan?
Nee man, schande dat di. Allemaal de schuld van de Linkse Kerk!!1!quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:43 schreef El_Matador het volgende:
Van rijke VVD'ers kan ik het nog wel verwachten. Beter behandeling (werd nog net geen rode loper voor je uitgerold) en de vrijheid om überhaupt een verzekering te nemen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uiteraard. Niet-particulier verzekerden hadden speciale brilletjes, daar kon je ze aan herkennen.
Bijzonder dat mensen het ziekenfonds terug willen, zeker gezien de wachtlijstproblematiek.
Het vloog toen nogal op en neer. Heb beide wel gehad in die tijd volgens mij.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Voor benedenmodale inkomens (33.000):quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het vloog toen nogal op en neer. Heb beide wel gehad in die tijd volgens mij.
quote:• Nominale premie (circa ¤ 35,00 per maand), die niet van het inkomen afhankelijk was, door de verzekerde zelf te betalen aan het ziekenfonds;
• Procentuele premie (circa 1,5% van het brutoloon), die wel inkomensafhankelijk was en op het loon werd ingehouden ten behoeve van de Centrale Kas;
• Het werkgeversdeel (circa 6,5% van het brutoloon), dat de werkgever moest betalen aan de Centrale Kas van de Ziekenfondsraad.
Op je 15de als bijbaantje al zoveel verdienen dat je particulier moest gaan? Kan. profvoetballertje op zijn 16de?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er waren mensen die meer verdienden dan jij op je 15e.
SPquote:Op dinsdag 16 december 2014 18:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Daarom SP. De enige partij in Nederland die nog niet aangetast is door het neoliberale virus dat de H. Marktwerking heet.
Mja, als je alle behandelingen betaalbaar wil houden, dan jaag je arme, zuinige zorggebruikers wel op hoge kosten. Met jaarlijkse kosten die 5500 euro per Nederlander bedragen, dan ben je al gauw 3 maandsalarissen kwijt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:05 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Van rijke VVD'ers kan ik het nog wel verwachten. Beter behandeling (werd nog net geen rode loper voor je uitgerold) en de vrijheid om überhaupt een verzekering te nemen.
Juist het idee dat iedereen, ongeacht arm of rijk, de zelfde behandeling krijg, is toch heel socialistisch. Als socialist ben ik juist een voorstander van de basisverzekering. Ik moet er niet aan denken dat er bij zorg weer onderscheid in salaris wordt gemaakt.
Er wordt altijd geschermd met de efficientie van marktwerking, maar te weinig wordt beseft dat een beperking van de vrije artsenkeuze die marktwerking om zeep helpt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
En volgens de ijzeren wetten van de vrije markt sluiten die zorgverzekeraars natuurlijk alleen contracten met hoogstaande, kwalitatieve artsen... Ongeacht de prijs!
Wellicht had ik de komma anders moeten plaatsen:quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Op je 15de als bijbaantje al zoveel verdienen dat je particulier moest gaan? Kan. profvoetballertje op zijn 16de?
Je betaalde op je 15de gewoon via je ouders, je kon je premie sws terugvragen.
Misschien moeten we dan eerst gaan kijken waar die hoge kosten vandaan komen, i.p.v. bezuinigen op de arme zuinige zorggebruikers.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mja, als je alle behandelingen betaalbaar wil houden, dan jaag je arme, zuinige zorggebruikers wel op hoge kosten. Met jaarlijkse kosten die 5500 euro per Nederlander bedragen, dan ben je al gauw 3 maandsalarissen kwijt.
Als er op dit moment totaal geen prijsincentive is om de "beste" zorgaanbieder te selecteren, immers gechargeerd, een arts die 1000 euro rekent krijgt net zo goed zijn centjes als een arts die 100 euro rekent. Dus je kan spreken dat zonder verzekeringsdruk er geen vrije markt is, omdat zorgaanbieders enkel op service en niet op prijs hoeven te concurreren.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:10 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Er wordt altijd geschermd met de efficientie van marktwerking, maar tw weinig wordt beseft dat een beperking van de vrije artsenkeuze die marktwerking om zeep helpt.
Het is leuk dat je zelf je verzekeraar kan kiezen, maar dat is de verzekeringsmarkt. Dat daar marktwerking is neem ik aan.
De markt van de zorg is waar zorgvrager en zorgaanbieder elkaar ontmoeten, patient en arts. Als je daar marktwerking wil dan kan je niet zonder vrije artsenkeuze.
Dit rapport geeft alvast een indicatie:quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Misschien moeten we dan eerst gaan kijken waar die hoge kosten vandaan komen, i.p.v. bezuinigen op de arme zuinige zorggebruikers.
Plus 1.200 euro per jaar (bij een modaal inkomen) aan ziekenfondspremie.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:20 schreef Ryan3 het volgende:
Hoe doen de Belgen dat eigenlijk?
Ik hoor altijd dat zij per jaar betalen wat wij per maand moeten neerleggen voor Van Boxtel (D66) en companen.
Ik zie niet goed hoe een beperking van de vrije artsenkeuze dat voor elkaar zou krijgen. Dan krijg je de situatie dat verzekeraars voor patienten gaan onderhandelen terwijl ze niet dezelfde belangen hebben als hun patienten. En daar is dan weer nauwelijks sprake van een marktmechanisme bij de keuze voor een verzekeraar. Alle grote verzekeraars met uitzondering van DSW trekken immers gezamenlijk op in de lobby voor beperking van de vrije artsenkeuze.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als er op dit moment totaal geen prijsincentive is om de "beste" zorgaanbieder te selecteren, immers gechargeerd, een arts die 1000 euro rekent krijgt net zo goed zijn centjes als een arts die 100 euro rekent. Dus je kan spreken dat zonder verzekeringsdruk er geen vrije markt is, omdat zorgaanbieders enkel op service en niet op prijs hoeven te concurreren.
Nee, dat hoor ik niet nee, ik hoor dat ze per jaar net zoveel betalen aan ziekenfondspremie als wij per maand. En hun kinderbijslag is ook veel hoger. En ze gaan nog steeds met 59 met pensioen. (Dat laatste gaat nu veranderen iig, vandaar gister de stakingen).quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Plus 1.200 euro per jaar (bij een modaal inkomen) aan ziekenfondspremie.
Ik ben het met twee constateringen eens: verzekeraars hebben niet (altijd) dezelfde belangen als patienten en er zijn te weinig verzekeraars om daar goede diversificatie in door te voeren. Daarom zou ik ook graag zien dat het reviewen van zorgaanbieders wat transparanter zal plaatsvinden (vergelijkbaar met iens/independer) en je op die manier van tevoren weet welk zorgniveau je krijgt voor welke prijs (verzekeraar A selecteert zorgaanbieders met score X voor prijs Y, verzekeraar B selecteert zorgaanbieders met score X+W voor prijs Y+V).quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik zie niet goed hoe een beperking van de vrije artsenkeuze dat voor elkaar zou krijgen. Dan krijg je de situatie dat verzekeraars voor patienten gaan onderhandelen terwijl ze niet dezelfde belangen hebben als hun patienten. En daar is dan weer nauwelijks sprake van een marktmechanisme bij de keuze voor een verzekeraar. Alle grote verzekeraars met uitzondering van DSW trekken immers gezamenlijk op in de lobby voor beperking van de vrije artsenkeuze.
quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat hoor ik niet nee, ik hoor dat ze per jaar net zoveel betalen aan ziekenfondspremie als wij per maand. En hun kinderbijslag is ook veel hoger. En ze gaan nog steeds met 59 met pensioen. (Dat laatste gaat nu veranderen iig, vandaar gister de stakingen).
Ik weet niet of het waar is.
3,55% van ¤ 33.000 = ¤ 1.171,50quote:Als u in Nederland woont en in België werkt, bent u in België verzekerd tegen ziektekosten. U moet zich hiervoor inschrijven bij een Belgisch ziekenfonds naar keuze. U betaalt het Belgische ziekenfonds tussen ¤ 49 en ¤ 180 lidgeld per jaar. Daarnaast houdt uw werkgever een ziekenfondspremie van 3,55% in op uw loon.
Okee, dan klopt dat voor een deel al niet.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
[..]
3,55% van ¤ 33.000 = ¤ 1.171,50
Enkel het lidgeld, die 3,55% is niet begrensd op een bepaald maximum voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, dan klopt dat voor een deel al niet.
Maar het is dus inkomensafhankelijk met een plafond van 180 ¤.
Voor 1997, de nominale premie werd vastgesteld op 227 gulden per jaar met een eigen risico van 200 gulden per jaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Voor benedenmodale inkomens (33.000):
[..]
Ja, maar dat is je brutoloon, waarop het wordt ingehouden. Ik zie ook niets van een eigen risico dat elk jaar toeneemt. En dan zal een modaal tot 2 x modale verdiener daar wrs toch minder kwijt zijn dan in NL?quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Enkel het lidgeld, die 3,55% is niet begrensd op een bepaald maximum voor zover ik weet.
Nee, daar hebben we het neoliberalisme voor. Al decennia.quote:
Dan wordt iemand zonder zorgverzekering gratis geholpen als hij ziek is. Gratis? Nee, dat mag de rest van Nederland betalen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:40 schreef Insomnia_ het volgende:
Gewoon de verplichte zorgverzekering opheffen.
Verplichte solidariteit![]()
Volgens mij betaalde je met een particuliere verzekering fl 223,-/mnd in 1999 en fl 45,-/mnd ziekenfonds?quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor 1997, de nominale premie werd vastgesteld op 227 gulden per jaar met een eigen risico van 200 gulden per jaar.
Daarnaast nog het deel van de werkgever maar dat merkte je niet.
http://krant.telegraaf.nl(...)g97.ziekenfonds.html
Deze link geeft een aardig idee van hoe het zorgverzekeringssysteem werkt in België:quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, dan klopt dat voor een deel al niet.
Maar het is dus inkomensafhankelijk met een plafond van 180 ¤.
Het schijnt dat medicijnen duurder zijn in België dan Nederland, maar dat is anekdotisch.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is je brutoloon, waarop het wordt ingehouden. Ik zie ook niets van een eigen risico dat elk jaar toeneemt. En dan zal een modaal tot 2 x modale verdiener daar wrs toch minder kwijt zijn dan in NL?
Neen, natuurlijk niet... Types als Insomnia rammen er dan gewoon een de-Hippocratisering doorheen zodat het artsen verplicht wordt mensen die zorg niet kunnen betalen te laten creperen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:43 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Dan wordt iemand zonder zorgverzekering gratis geholpen als hij ziek is. Gratis? Nee, dat mag de rest van Nederland betalen.
Misschien willen ze het uit solidariteit wel uit eigen zak betalen zoals ze nu ook doen met schooiers die geen geld hebben.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neen, natuurlijk niet... Types als Insomnia rammen er dan gewoon een de-Hippocratisering doorheen zodat het artsen verplicht wordt mensen die zorg niet kunnen betalen te laten creperen.
Tot zover de moraal van Opperneoliberaal Insomnia.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:47 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Misschien willen ze het uit solidariteit wel uit eigen zak betalen zoals ze nu ook doen met schooiers die geen geld hebben.
Als jij je een beter persoon voelt omdat jij zo'n moralistische socialist bent mag dat hoor.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tot zover de moraal van Opperneoliberaal Insomnia.
![]()
![]()
In 98/99 was er inderdaad een flinke stijging vond ik. Dat zou dus goed kunnen. Zoals ik aangaf wisselde het volgens mij toen allemaal nogal. Wat dat betreft lijkt het huidige systeem stabieler.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij betaalde je met een particuliere verzekering fl 223,-/mnd in 1999 en fl 45,-/mnd ziekenfonds?
Beter? Nee. Beschaafd? Ja.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:48 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Als jij je een beter persoon voelt omdat jij zo'n moralistische socialist bent mag dat hoor.
quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:31 schreef BabeWatcher het volgende:
Ik had niet verwacht dat ik ooit nog een compliment zou maken naar Duivesteijn, maar hij, Ter Horst en Linthorst zijn op dit moment de enige coalitiegenoten die hun taak serieus nemen: de Eerste Kamer heeft een controlerende taak, geen politieke taak. Zij zijn niet gezwicht voor de druk van de guurrechtse leiding van de PvdA, maar hebben, zoals het hoort, hun eigen overweging gemaakt. Misschien moet ik bij de PS2015 toch maar op PvdA stemmen.
Blijf het jezelf vooral voorhouden dat iedereen die niet in de socialistische heilstaat geloofd onbeschaafd is.quote:
Dat heeft niets met socialisme te maken.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:51 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Blijf het jezelf vooral voorhouden dat iedereen die niet in de socialistische heilstaat geloofd onbeschaafd is.
Dus jouw mening is belangrijker dan die van mij, want jij mag mensen dingen verplichten en ik zou mensen zelf laten bepalen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
In jouw ideale Nederland mag men mensen laten creperen, want oei, anders dwang.
In de mijne niet.
Uitgeluld.
Zelf laten bepalen of mensen mogen creperen... op basis van geld.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:52 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Dus jouw mening is belangrijker dan die van mij, want jij mag mensen dingen verplichten en ik zou mensen zelf laten bepalen.
Op een onbewoond eiland?quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:50 schreef BabeWatcher het volgende:
Het ideale systeem zou er zo uitzien:
* patenten op medicijnen per direct ongeldig verklaren
Wat ben jij snel aangebrand zeg.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zelf laten bepalen of mensen mogen creperen... op basis van geld.
Moet je niet Ayn Rand gaan lezen?
Voor kinderen zit het er in.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat ze überhaupt zoiets belangrijks als de tandarts uit het basispakket hebben gegooid... Debiel.
Het hoeft niet zo persoonlijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zelf laten bepalen of mensen mogen creperen... op basis van geld.
Moet je niet Ayn Rand gaan lezen?
De farmaceutische industrie heeft biljarden verdient over de rug van zieke mensen, terwijl de meeste geneesmiddelen een simpel schimmeltje zijn.quote:
Aangebrand? Zoals de neoliberale kruisvaarder die in werkelijk alles een socialistisch complot ziet?quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:54 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Wat ben jij snel aangebrand zeg.
Misschien kun je er nog een paar persoonlijke aanvallen uitgooien.
Dat ging in het ziekenfonds ook in en uit het pakket. Niks nieuws dus.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat ze überhaupt zoiets belangrijks als de tandarts uit het basispakket hebben gegooid... Debiel.
In België noemen ze eigen risico 'remgeld'. De meeste behandelingen worden maar gedeeltelijk vergoed. Wel is er een maximaal remgeld dat per jaar per gezin betaald hoeft te worden, dat is afhankelijk van het inkomen, en stijgt elk jaar. Voor een modaal gezinsinkomen is dat nu zo'n 1000 euro/jaar, 1,5x modaal 1800 euro.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is je brutoloon, waarop het wordt ingehouden. Ik zie ook niets van een eigen risico dat elk jaar toeneemt. En dan zal een modaal tot 2 x modale verdiener daar wrs toch minder kwijt zijn dan in NL?
Generale opmerking, 99.999.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat ging in het ziekenfonds ook in en uit het pakket. Niks nieuws dus.
Wat let je om het zelf te kweken in een petrischaaltje?quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:55 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
De farmaceutische industrie heeft biljarden verdient over de rug van zieke mensen, terwijl de meeste geneesmiddelen een simpel schimmeltje zijn.
Het staat je vrij patenten aan te vragen voor jouw medicijn. Wordt je ook biljardair.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:55 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
De farmaceutische industrie heeft biljarden verdient over de rug van zieke mensen, terwijl de meeste geneesmiddelen een simpel schimmeltje zijn.
Vind het eigenlijk wel logisch. Het preventieve deel bij opgroeiende kinderen is goed gedekt. Gebeurt je daarna wat is het in heel veel gevallen toch eigen verantwoordelijkheid. Dan mag je zelf kiezen of je dat risico al of niet afdekt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Generale opmerking, 99.999.
En terecht want uit het verleden is gebleken dat socialisme het allergevaarlijkste gedachtengoed voor de mensheid is.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aangebrand? Zoals de neoliberale kruisvaarder die in werkelijk alles een socialistisch complot ziet?
Je vergelijkt de sociaal-democratische traditie van het Westen met de regimes van Noord-Korea en de USSR...quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:58 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
En terecht want uit het verleden is gebleken dat socialisme het allergevaarlijkste gedachtengoed voor de mensheid is.
Ik heb zelf een medicijn tegen griep gemaakt. Het werkt echt, je bent gegarandeerd in twee weken van je griep af. Ik heb (met instemming) het getest op meerdere mensen in mijn omgeving, de succes rate is 100%.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het staat je vrij patenten aan te vragen voor jouw medicijn. Wordt je ook biljardair.
De ideologie is in de kern verrot. Of je het nou quasi afzwakt of niet.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je vergelijkt de sociaal-democratische traditie van het Westen met de regimes van Noord-Korea en de USSR...
Tuurlijk joh.
Hulde. Patent aanvragen en snel verkopen aan een pharmaceutical.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:59 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Ik heb zelf een medicijn tegen griep gemaakt. Het werkt echt, je bent gegarandeerd in twee weken van je griep af. Ik heb (met instemming) het getest op meerdere mensen in mijn omgeving, de succes rate is 100%.
Overigens, in de USSR trapten ze werklozen gewoon de mijnen en de steengroeven in... Moet jou toch aanspreken, dergelijke oplossingen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:00 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
De ideologie is in de kern verrot. Of je het nou quasi afzwakt of niet.
Nee hoor. Hoe kom je nu weer bij die aannamequote:Op dinsdag 16 december 2014 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Overigens, in de USSR trapten ze werklozen gewoon de mijnen en de steengroeven in... Moet jou toch aanspreken, dergelijke oplossingen.
Even goedkeuring voor je medicijn aanvragen, gaat je vast lukken.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:59 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Ik heb zelf een medicijn tegen griep gemaakt. Het werkt echt, je bent gegarandeerd in twee weken van je griep af. Ik heb (met instemming) het getest op meerdere mensen in mijn omgeving, de succes rate is 100%.
Ideaal voor wie?quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:50 schreef BabeWatcher het volgende:
Het ideale systeem zou er zo uitzien:
* basisverzekering naar het Rijk, premie inhouden op loon of uitkering, inkomensafhankelijke premie
* eigen risico 5% van het bruto jaarinkomen
* luxe aanvullende verzekeringen bij zorgverzekeraars houden
* patenten op medicijnen per direct ongeldig verklaren
voor iedereenquote:
Dus mensen moeten 12 jaar studeren puur voor de voldoening? Of een 'eerlijk' salaris?quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:06 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
voor iedereen
* geen wanbetalers
* eerlijk eigen risico, dat toch genoeg is om onnodig gebruik van zorg te remmen
* wat niet strikt noodzakelijk is betaal je lekker zelf
* mensen beter maken doe je niet voor geld, maar voor voldoening (natuurlijk mag er een eerlijk salaris tegenover staan)
quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wanbetalers hou je altijd, als wanbetalen niet voor jezelf betalen is. Een 'eerlijk' eigen risico is nogal subjectief. Wat 'noodzakelijk' is evenzo. En hoe andere mensen denken kun jij niet even bepalen. Sommige mensen werken voor geld, anderen niet.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:06 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
voor iedereen
* geen wanbetalers
* eerlijk eigen risico, dat toch genoeg is om onnodig gebruik van zorg te remmen
* wat niet strikt noodzakelijk is betaal je lekker zelf
* mensen beter maken doe je niet voor geld, maar voor voldoening (natuurlijk mag er een eerlijk salaris tegenover staan)
Bij kapitalisme heb je juist werkloosheid. Een kapitalistisch land zonder werkloosheid bestaat niet. Je kunt dus kiezen om socialistischer te worden of werklozen een vergoeding te geven zodat ze alsnog niet creperen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:01 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Nee hoor. Hoe kom je nu weer bij die aannameMensen mogen best werkloos zijn als ze daar voor kiezen.
En dan denk ik weer, so what?quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:32 schreef Szura het volgende:
Partijvoorzitter VVD nu bij het Torentje
Yep, die worden duurder.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:49 schreef agter het volgende:
Heeft dit nu direct consequenties voor 2015 en de goedkopere budgetpolissen?
Serieus? Want er zijn natuurlijk mensen die al getekend hebben voor een bepaalde prijs.quote:
Of verlate wraak voor de nacht van Wiegel.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:16 schreef Lurf het volgende:
Ik geloof er overigens geen sikkepit van dat "de drie" om inhoudelijke redenen tegengestemd hebben. Dit lijkt mij een onvervalste interne afrekening binnen de PvdA.
Zo klein is die kans toch niet?quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:20 schreef L3gend het volgende:
De vraag is ook of het wetsvoorstel in de nieuwe Eerste Kamer, zonder de dissidenten, doorheen komt. De kans lijkt me klein dat de huidige coalitie plus de C3 in de volgende kamer haar meerderheid behoud.
Volgens de huidige peilingen liggen ze net onder de meerderheid, maar dit kan nog veranderen tegen die tijd.quote:
Peilingen zeggen niet zoveel, hé.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:36 schreef L3gend het volgende:
[..]
Volgens de huidige peilingen liggen ze net onder de meerderheid, maar dit kan nog veranderen tegen die tijd.
Hoewel een lagere opkomst voordeel geeft aan de christelijke partijen, dus wordt spannend
quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Even goedkeuring voor je medicijn aanvragen, gaat je vast lukken.
De huidige peilingen voor de TK zeggen eigenlijk niks over de samenstelling van de EK volgend jaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:36 schreef L3gend het volgende:
[..]
Volgens de huidige peilingen liggen ze net onder de meerderheid, maar dit kan nog veranderen tegen die tijd.
Hoewel een lagere opkomst voordeel geeft aan de christelijke partijen, dus wordt spannend
100% succes rate bij wat vrienden klinkt als een goed uitgevoerde RCT.quote:
Iedereen geneest in 14 dagen van griep.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
100% succes rate bij wat vrienden klinkt als een goed uitgevoerde RCT.
Er gaan wereldwijd anders heel wat mensen aan dood. Sterker nog, elke winter in Nederland ook gemiddeld zo'n 1000.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Iedereen geneest in 14 dagen van griep.
Ehh...quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Iedereen geneest in 14 dagen van griep.
quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:44 schreef Fir3fly het volgende:
Tijd om de Eerste Kamer af te schaffen.
Zo.quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:39 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Politieke afrekening. Ik ben benieuwd hoe Driftkikker Diederik reageerde.
http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitterquote:PvdA-fractie Eerste Kamer wil gesprek met Schippers aangaan
De PvdA-fractie van de Eerste Kamer is bereid om te praten met VVD-minister Edith Schippers om een oplossing te vinden voor het gesneuvelde zorgplan.
Is Slob lekker in zijn bedje blijven liggen?quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:33 schreef Elfletterig het volgende:
In Pauw meldde Ferry Mingelen zojuist dat Pechtold en Van der Staaij in het Torentje zijn aangekomen. Kennelijk ligt er een voorstel dat met hen moet worden besproken.
Ik gok zo dat die ook wel is aangeschoven....quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is Slob lekker in zijn bedje blijven liggen?
Toch nog een Duivesteijntje?quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:46 schreef L3gend het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)utm_campaign=twitter
De 1e kamer toetst die wetsvoorstellen, als een senator, ondanks die zogenaamde deal, van zijn mening afwijkt door voortschrijdend inzicht, dan moet dat kunnen. Dat er al afspraken liggen tussen de minister en de zorgverzekeraars die nu, zoals het lijkt, herzien dienen te worden, tja, dat is te verwachten, men moet ook niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is.....quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:54 schreef TheVulture het volgende:
Als senatoren op deze manier op het laatste moment hun stempel menen te moeten drukken doen ze dat vooral voor hun eigen 15 minutes of fame...
Je zag Ter Horst nog net niet voor de camera wegglijden van genot
Je maakt mij niet wijs dat die senatoren dit niet al weken hadden kunnen weten, als je uit principes handelt kun je dat juist op dat moment al aankaarten. Als je zo op het laatste moment handelt dan heb je een groter belang (wraak, roem of iets dergelijks). Zeker nu ze aangeven dat ze het geen principekwestie vinden en best verder willen pratenquote:Op woensdag 17 december 2014 00:14 schreef deegee66 het volgende:
[..]
De 1e kamer toetst die wetsvoorstellen, als een senator, ondanks die zogenaamde deal, van zijn mening afwijkt door voortschrijdend inzicht, dan moet dat kunnen. Dat er al afspraken liggen tussen de minister en de zorgverzekeraars die nu, zoals het lijkt, herzien dienen te worden, tja, dat is te verwachten, men moet ook niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is.....
Dit dusquote:Op woensdag 17 december 2014 00:20 schreef Fossieltje het volgende:
Zo'n wetsvoorstel komt niet plots uit de lucht vallen. Daar zijn heel veel vergaderingen aan vooraf gegaan. Ik kan begrijpen dat Schippers & co geïrriteerd zijn als het wetsvoorstel dan alsnog onverwacht verworpen wordt bij een stemming door stemgedrag bij hun coalitiegenoot.
Misschien moet de coalitie in dit soort gevallen gewoon willen opteren voor een wat ruimere meerderheid in de Eerste Kamer, zodat je wat speling hebt. Men had bijvoorbeeld kunnen proberen om ook GroenLinks mee te krijgen. Dan heb je wat speling...quote:Op woensdag 17 december 2014 00:14 schreef deegee66 het volgende:
[..]
De 1e kamer toetst die wetsvoorstellen, als een senator, ondanks die zogenaamde deal, van zijn mening afwijkt door voortschrijdend inzicht, dan moet dat kunnen. Dat er al afspraken liggen tussen de minister en de zorgverzekeraars die nu, zoals het lijkt, herzien dienen te worden, tja, dat is te verwachten, men moet ook niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is.....
Wie zegt me dat die mensen anders ook niet waren gestorven? Dood gaan aan griep betekend niet meer dan dat griep het laatste zetje was.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ehh...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, dat zal het zijn. Al die mensen waren al stervende, het was de griep die hen de das omdeed.quote:Op woensdag 17 december 2014 05:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wie zegt me dat die mensen anders ook niet waren gestorven? Dood gaan aan griep betekend niet meer dan dat griep het laatste zetje was.
Een gezond mens sterft niet aan griep.quote:Op woensdag 17 december 2014 05:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, dat zal het zijn. Al die mensen waren al stervende, het was de griep die hen de das omdeed.
Er zijn verschillende soorten (dodelijke) griepvirussen, zoals je in de plaatjes kunt zien.quote:Op woensdag 17 december 2014 05:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een gezond mens sterft niet aan griep.
De coalitie tussen de PVDA en de VVD is in mijn ogen net zo iets als een verbond sluiten met de duivel.quote:Op woensdag 17 december 2014 05:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er zijn verschillende soorten (dodelijke) griepvirussen, zoals je in de plaatjes kunt zien.
Bovendien kan een al ziek persoon gewoon een gezond mens zijn verder. Gewoon longontsteking op griep op maagzweer. Ja, dan kan je het loodje leggen.
Kleine nuance: Dat zijn de wetsvoorstellen die door de regering nog voor de stemming in de Eerste Kamer zijn ingetrokken. Er is ook een lijstje met daadwerkelijk verworpen wetsvoorstellen:quote:Op woensdag 17 december 2014 06:51 schreef waht het volgende:
Dit is overigens wel een leuk lijstje van verworpen wetsvoorstellen door de eerste kamer:
http://www.eerstekamer.nl/ingetrokken_tijdens_behandeling_in
Dank.quote:Op woensdag 17 december 2014 07:20 schreef freako het volgende:
[..]
Kleine nuance: Dat zijn de wetsvoorstellen die door de regering nog voor de stemming in de Eerste Kamer zijn ingetrokken. Er is ook een lijstje met daadwerkelijk verworpen wetsvoorstellen:
http://www.eerstekamer.nl/begrip/verworpen_door_de_eerste_kamer
Tenzij je bedoelt dat iemand met griep per definitie niet gezond is heb je geen gelijk. Hoeveel er sterven is echter zeer onduidelijk.quote:Op woensdag 17 december 2014 05:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een gezond mens sterft niet aan griep.
Heb weinig van enige commotie vooraf opgevangen eigenlijk.quote:Op woensdag 17 december 2014 08:55 schreef DustPuppy het volgende:
Hoeveel procent van de bevolking is hier nu eigenlijk voor/tegen?
En hebben die 3 senatoren nu misschien eindelijk eens naar de achterban geluisterd?
Meh, blijven politici natuurlijk.quote:Op woensdag 17 december 2014 08:55 schreef DustPuppy het volgende:
Hoeveel procent van de bevolking is hier nu eigenlijk voor/tegen?
En hebben die 3 senatoren nu misschien eindelijk eens naar de achterban geluisterd?
Ik eigenlijk ook niet, maar ik kan mijn moeilijk voorstellen dat de PVDA-stemmers hier voor zijn.quote:Op woensdag 17 december 2014 08:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heb weinig van enige commotie vooraf opgevangen eigenlijk.
Geen idee.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:00 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik eigenlijk ook niet, maar ik kan mijn moeilijk voorstellen dat de PVDA-stemmers hier voor zijn.
Wel schattig naïef dit. IJdelheid is de mens niet vreemd en zeker politici niet. Je denkt toch niet omdat ze het geen goed plan vonden, louter om die reden hebben tegengestemd? Als ze geen kadaverdiscipline zouden hebben zaten ze al niet zo lang in de politiek.quote:Op woensdag 17 december 2014 07:37 schreef Ringo het volgende:
Malafide plan. Goed dat het verworpen is. Onafhankelijke senatoren die niets te verliezen hebben en aan kadaverdiscipline geen boodschap, daar zouden er meer van moeten zijn.
Het idee is dat ze volgend jaar toch uit de politiek stappen, dus eigenlijk niet herkozen hoeven te worden. Vandaar dat ze hun eigen gang kunnen gaan en niet zozeer het partijstandpunt hoeven te volgen.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:08 schreef Tem het volgende:
[..]
Wel schattig naïef dit. IJdelheid is de mens niet vreemd en zeker politici niet. Je denkt toch niet omdat ze het geen goed plan vonden, louter om die reden hebben tegengestemd? Als ze geen kadaverdiscipline zouden hebben zaten ze al niet zo lang in de politiek.
Dus dan ga je de partij waar je je al jaren voor hebt ingezet nog even in een lastig parket brengen? Want je gaat toch weg en achter de geraniums zitten.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:09 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het idee is dat ze volgend jaar toch uit de politiek stappen, dus eigenlijk niet herkozen hoeven te worden. Vandaar dat ze hun eigen gang kunnen gaan en niet zozeer het partijstandpunt hoeven te volgen.
Ik heb niet het idee dat ze hebben dwarsgelegen om het dwarsliggen, maar met hun stem hadden ze idd niets te verliezen, dus de kans gr groot dat het een oprechte stem was.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:12 schreef Tem het volgende:
[..]
Dus dan ga je de partij waar je je al jaren voor hebt ingezet nog even in een lastig parket brengen? Want je gaat toch weg en achter de geraniums zitten.
De kans is ook prima aanwezig dat dit uit rancune was. Zonder meer informatie valt daar niet heel veel zinnigs over te zeggen.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat ze hebben dwarsgelegen om het dwarsliggen, maar met hun stem hadden ze idd niets te verliezen, dus de kans gr groot dat het een oprechte stem was.
Want eigenlijk vonden ze het een prima plan, en dit was hun laatste kans om iets af schieten?quote:Op woensdag 17 december 2014 09:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
De kans is ook prima aanwezig dat dit uit rancune was. Zonder meer informatie valt daar niet heel veel zinnigs over te zeggen.
Ik geloof best dat ze tegen het plan zijn maar niet dat het de hoofdreden is geweest om tegen te stemmen. Misschien vonden ze het bij de PvdA wel sowieso een gaar plan en waren dit de juiste omstandigheden om het op deze manier tegen te houden. Dat ze autonoom hebben gehandeld geloof ik niet helemaal of er moet veel herrie binnen de PvdA zelf zijn, die geruchten gaan ook natuurlijk.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat ze hebben dwarsgelegen om het dwarsliggen, maar met hun stem hadden ze idd niets te verliezen, dus de kans gr groot dat het een oprechte stem was.
...maar natuurlijk.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
De kans is ook prima aanwezig dat dit uit rancune was. Zonder meer informatie valt daar niet heel veel zinnigs over te zeggen.
Waarom zouden ze niet autonoom hebben gehandeld? Het zijn alledrie notoire zelfkoersers.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:25 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik geloof best dat ze tegen het plan zijn maar niet dat het de hoofdreden is geweest om tegen te stemmen. Misschien vonden ze het bij de PvdA wel sowieso een gaar plan en waren dit de juiste omstandigheden om het op deze manier tegen te houden. Dat ze autonoom hebben gehandeld geloof ik niet helemaal of er moet veel herrie binnen de PvdA zelf zijn, die geruchten gaan ook natuurlijk.
Zo rond de kerst is er vast een mooie reconstructie in een krant te vindenquote:Op woensdag 17 december 2014 09:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet sowieso niet hoeveel PvdA senatoren dit een 'prima plan' vonden of stemden uit partijpolitieke overwegingen. Formeel gezien dient de eerste kamer wetsvoorstellen te controleren op degelijkheid en consistentie met andere wetgeving, maar in de praktijk is zij natuurlijk veel politieker.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want eigenlijk vonden ze het een prima plan, en dit was hun laatste kans om iets af schieten?
Om de reden die ik al eerder gaf. Waarom je partij in een lastig parket brengen. Lekkere trap na als je daar jaren voor hebt gewerkt.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:26 schreef Verbal het volgende:
[..]
Waarom zouden ze niet autonoom hebben gehandeld? Het zijn alledrie notoire zelfkoersers.
V.
Als men in de eerste kamer alleen nog maar braaf moet goedkeuren wat men in de tweede kamer bedacht heeft omdat het anders "een trap na" is, dan kunnen we de eerste kamer net zo goed gelijk opheffen.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Om de reden die ik al eerder gaf. Waarom je partij in een lastig parket brengen. Lekkere trap na als je daar jaren voor hebt gewerkt.
Als je overtuigd bent van de onzaligheid van dit plan, ja.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:12 schreef Tem het volgende:
Dus dan ga je de partij waar je je al jaren voor hebt ingezet nog even in een lastig parket brengen?
Dat lijkt mij sowieso een goed plan.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als men in de eerste kamer alleen nog maar braaf moet goedkeuren wat men in de tweede kamer bedacht heeft omdat het anders "een trap na" is, dan kunnen we de eerste kamer net zo goed gelijk opheffen.
Precies, en de Tweede Kamer terug naar 100. Het kabinet is het allemaal met u eens! Heerlijk al die wetten erdoor jassen! Snel en efficiënt, hupsakee!quote:
Aan de andere kant zie ik niet waarom zorgverleners naar de pijpen van zorgbureaucraten moeten dansen omdat die een winstoogmerk hebben. Het brengt immers niet alleen de patient in een zwakkere positie, maar ook de zorgverlener.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:50 schreef Re het volgende:
aan de ene kant zie ik eigenlijk niet waarom iemand die minder premie betaald dezelfde rechten zou moeten hebben als iemand die het volle pond betaald
Die begrijp ik prima. Wil nog niet zeggen dat ik het eens ben hoe dit orgaan is ingericht en de bevoegdheden die ze hebben.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Werkelijk?
Snap je de taak van de eerste kamer niet?
Dat is ook weer overdreven. Maar het mag best wat sneller allemaal inderdaad.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:48 schreef Ringo het volgende:
[..]
Precies, en de Tweede Kamer terug naar 100. Het kabinet is het allemaal met u eens! Heerlijk al die wetten erdoor jassen! Snel en efficiënt, hupsakee!
Het was een keuzeoptie voor mensen die willen besparen op hun premie. Zolang er alternatieven voor handen zijn is er niets mis met dat plan.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:16 schreef Leandra het volgende:
Prima dat het is afgewezen, het was een absurd plan.
ik zie het zwakkere aspect niet?... bedoel je dat als je minder betaalt je slechtere dokters krijgt?quote:Op woensdag 17 december 2014 10:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Aan de andere kant zie ik niet waarom zorgverleners naar de pijpen van zorgbureaucraten moeten dansen omdat die een winstoogmerk hebben. Het brengt immers niet alleen de patient in een zwakkere positie, maar ook de zorgverlener.
Dat zou kunnen maar in elk geval heb je geen keus meer als blijkt dat je na een gesprek totaal geen vertrouwen hebt in een specialist. Het raakt natuurlijk de lichamelijke integriteit als je niet meer mag kiezen welke arts je gaat opereren of behandelen maar dat een commerciële partij dat gaat doen omdat je een jaar geleden de verkeerde polis hebt gekozen; al dan niet door geldgebrek.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:19 schreef Re het volgende:
[..]
ik zie het zwakkere aspect niet?... bedoel je dat als je minder betaalt je slechtere dokters krijgt?
Ik bedoel dat de zorgverleners in een zwakke positie komen tov van zorgbureaucraten.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:19 schreef Re het volgende:
[..]
ik zie het zwakkere aspect niet?... bedoel je dat als je minder betaalt je slechtere dokters krijgt?
Duivesteijn is ongeneeslijk ziek, hij heeft al eerder aangegeven zich niet herkiesbaar te stellen.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet ook niet in hoeverre deze senatoren vrijwillig niet terugkeren in de eerste kamer. Als dat onvrijwillig is geweest, dan is het best mogelijk dat er een zekere rancune is. Ook kan er onvrede zijn over de gang van zaken in de PvdA. Men kan zich ook simpelweg nog even willen profileren voor vertrek.
Het is wel een van de laatste kansen inderdaad, aangezien ze vertrekken.
hoe dat zo? ze kunnen niet meer de mensen behandelen die er niet voor kunnen betalen?quote:Op woensdag 17 december 2014 10:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de zorgverleners in een zwakke positie komen tov van zorgbureaucraten.
Wat een sociale partij, de PvdA.quote:Wat de andere fracties het meest steekt, is dat Gerrit Holdijk hiermee wordt geschoffeerd. De ernstig zieke SGP-senator heeft zich speciaal voor deze stemming naar Den Haag gesleept omdat hij de afspraak van zijn partij met het kabinet wil nakomen. Om voor te stemmen. Zijn ene zetel kan immers de doorslag geven. Senaatsvoorzitter Ankie Broekers-Knol hakt de knoop door: de PvdA-fractie krijgt een uur bedenktijd. Dan klinkt 38 keer 'tegen' en 33 keer 'voor'. Vier senatoren zijn afwezig. De doorslaggevende tegenstemmen komen uit de hoek van de Partij van de Arbeid.
de second opinion blijft natuurlijk, en mensen zullen eens goed moeten nadenken over wat voor verzekering ze nou hebben en wat ze er voor krijgen, dat automatisch maar aannemen dat alles is afgetimmerd tegen de laagst mogelijke kosten is niet meer van deze tijd.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:30 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat zou kunnen maar in elk geval heb je geen keus meer als blijkt dat je na een gesprek totaal geen vertrouwen hebt in een specialist. Het raakt natuurlijk de lichamelijke integriteit als je niet meer mag kiezen welke arts je gaat opereren of behandelen maar dat een commerciële partij dat gaat doen omdat je een jaar geleden de verkeerde polis hebt gekozen; al dan niet door geldgebrek.
De allerzwakste positie is er voor de zorgafnemer. Die komt namelijk in het hele plaatje niet voor.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de zorgverleners in een zwakke positie komen tov van zorgbureaucraten.
Second opinion staat ook ter discussie mbt wie moet betalen en is ook niet hetzelfde. Je kunt namelijk heel goed qua diagnose het wel eens zijn met de arts maar qua aanpak totaal van mening verschillen of gewoon communicatief geen klik hebben. Zelf heb ik daar de nodig voorbeelden van meegemaakt.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:39 schreef Re het volgende:
[..]
de second opinion blijft natuurlijk, en mensen zullen eens goed moeten nadenken over wat voor verzekering ze nou hebben en wat ze er voor krijgen, dat automatisch maar aannemen dat alles is afgetimmerd tegen de laagst mogelijke kosten is niet meer van deze tijd.
Op het moment dat je zorgverzekeraars de macht geeft zorg van een niet-gecontracteerde zorgverlener helemaal niet meer te vergoeden doe je dat in feite wel.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:36 schreef Re het volgende:
[..]
hoe dat zo? ze kunnen niet meer de mensen behandelen die er niet voor kunnen betalen?
Second opinion staat naar mijn weten helemaal niet ter discussie, en wat is er mis met jezelf verzekeren dat je niet in die situatie komt zoals je beschrijft, als jij bewust jezelf laag wil verzekeren moet je daar gewoon de consequenties van nemen.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Second opinion staat ook ter discussie mbt wie moet betalen en is ook niet hetzelfde. Je kunt namelijk heel goed qua diagnose het wel eens zijn met de arts maar qua aanpak totaal van mening verschillen of gewoon communicatief geen klik hebben. Zelf heb ik daar de nodig voorbeelden van meegemaakt.
en wie vind je dat jouw doktersrekening dan moet betalen? of hoe wil jij het enorm stijgende ziektenkostenplaatje aanpakken, we vergrijzen massaalquote:Op woensdag 17 december 2014 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op het moment dat je zorgverzekeraars de macht geeft zorg van een niet-gecontracteerde zorgverlener helemaal niet meer te vergoeden doe je dat in feite wel.
Dat een zorgverlener geen behoefte heeft aan een contract met een zorgverzekeraar zegt immers niets over zijn kwaliteit of prijsbeleid, maar vooral over het feit dat hij zich niet wil overleveren aan de grillen van een zorgverzekeraar.
http://nos.nl/artikel/504(...)-second-opinion.htmlquote:Op woensdag 17 december 2014 10:53 schreef Re het volgende:
[..]
Second opinion staat naar mijn weten helemaal niet ter discussie, en wat is er mis met jezelf verzekeren dat je niet in die situatie komt zoals je beschrijft, als jij bewust jezelf laag wil verzekeren moet je daar gewoon de consequenties van nemen.
Wat wel moet in mijn gen is volledige openheid van wat wel en wat niet, dat is nu zo mistig dat veel mensen er idd door in de problemen kunnen komen omdat ze niet wordt verteld dat ze niet voldoende zijn verzekerd
Tsja, dat is nou net het deel waar de afzonderlijke afgevaardigden hun eigen mening en inzicht moeten vormen "zonder last of ruggenspraak". Om dat nou te interpreteren als "trap na geven", terwijl je niet weet of dat überhaupt speelt en ze gewoon hun werk doen... Ik ben juist blij met volgsvertegenwoordigers die hun inzicht en geweten volgen en niet gevoelig zijn voor kadaverdiscipline.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Om de reden die ik al eerder gaf. Waarom je partij in een lastig parket brengen. Lekkere trap na als je daar jaren voor hebt gewerkt.
ja maar als ik mijn auto WA verzeker dan kan ik wel All Risk denken/eisen maar dat is natuurlijk niet wat de situatie is. Waarom zijn er verschillende zorgverzekeringen als men blijkbaar eist dat iedereen hetzelfde pakket moet krijgen.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/504(...)-second-opinion.html
Wat ik erop tegen heb is dat jij niet vooraf weet wat de gevolgen zijn, jij weet immers niet welke artsen zijn uitgesloten en welke artsen jij verplicht naar toe moet als je klachten krijgt. Op moment dat er een klacht ontstaat en er is geen klik zul je het moeten doen met die arts en dat komt de behandeling zeker niet ten goede.
Daarnaast is het de vraag of iedereen die hogere kosten wel kan betalen en of mensen niet worden gedwongen door geldgebrek te kiezen voor de onvrijheid. Nu zijn er al mensen die de zorgkosten niet kunnen betalen.
Hmmm, auto's vergelijken met gezondheidszorg... tsja.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:09 schreef Re het volgende:
[..]
ja maar als ik mijn auto WA verzeker dan kan ik wel All Risk denken/eisen maar dat is natuurlijk niet wat de situatie is. Waarom zijn er verschillende zorgverzekeringen als men blijkbaar eist dat iedereen hetzelfde pakket moet krijgen.
En je zou idd wel moeten weten van tevoren wie wel en niet in je pakket zit qua zorgverleners, en als je het daar niet mee eens bent zul je jezelf anders moeten verzekeren. En "onvrijheid" is een loos begrip als je zelf de keuze maakt jezelf minimaal te verzekeren
Je zult vast weten welke ziekenhuizen je heen moet, probleem is alleen dat je pas weet of die specialist bevalt als je hem kent. Ik hou niet zo van persoonlijke verhalen maar ik heb een longarts gehad die infuuskuren altijd in het ziekenhuis deed. Toen hoorde ik van andere patiënten elders dat die een infuus thuis kregen. Toen ik de arts vroeg zei die dat hij dat niet deed omdat hij er dan geen zicht op heeft hoe het verder gaat met mij. Ik lag me dus twee weken te vervelen in het ziekenhuis waar hij 1x in de drie dagen langskwam terwijl ik ook gewoon thuis had kunnen zijn en zelfs naar buiten had gekund. Zijn opvolger deed ook gewoon een thuis infuus waarmee ik zelfs halve dagen kon werken vanuit huis. Wie je treft weet je niet eerder dan na kennismaking en niet bij het lezen van de polis van de zorgverzekeraar.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:09 schreef Re het volgende:
En je zou idd wel moeten weten van tevoren wie wel en niet in je pakket zit qua zorgverleners, en als je het daar niet mee eens bent zul je jezelf anders moeten verzekeren.
ja je verzekert je lichaam, dus waarom zou niet iedereen een budgetpolis aanschaffen als je toch eist dat iedereen dezelfde zorg moet krijgenquote:Op woensdag 17 december 2014 11:12 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hmmm, auto's vergelijken met gezondheidszorg... tsja.
V.
Er zijn al behoorlijk wat verschillen. Bij mij wordt het, gezien de matige werkvooruitzichten, ook knijpen, maar ik betaal toch maar het volle pond ivm niet optimale gezondheid. Jij zult dat wellicht herkennen. Maar ik moet er niet aan denken dat ik voor een budgetpolis zou moeten kiezen uit financiële overwegingen en dan afhankelijk zijn van specialisten die bagger zijn. Ja, die zijn er ook, namelijk. Ervaring mee.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:16 schreef Re het volgende:
[..]
ja je verzekert je lichaam, dus waarom zou niet iedereen een budgetpolis aanschaffen als je toch eist dat iedereen dezelfde zorg moet krijgen
ja ik heb ook aardig wat persoonlijke ervaring met een onbeschofte longarts en ik accepteerde zijn behandeling niet en ben op zoek gegaan naar een andere specialist en ook gevondenquote:Op woensdag 17 december 2014 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je zult vast weten welke ziekenhuizen je heen moet, probleem is alleen dat je pas weet of die specialist bevalt als je hem kent. Ik hou niet zo van persoonlijke verhalen maar ik heb een longarts gehad die infuuskuren altijd in het ziekenhuis deed. Toen hoorde ik van andere patiënten elders dat die een infuus thuis kregen. Toen ik de arts vroeg zei die dat hij dat niet deed omdat hij er dan geen zicht op heeft hoe het verder gaat met mij. Ik lag me dus twee weken te vervelen in het ziekenhuis waar hij 1x in de drie dagen langskwam terwijl ik ook gewoon thuis had kunnen zijn en zelfs naar buiten had gekund. Zijn opvolger deed ook gewoon een thuis infuus waarmee ik zelfs halve dagen kon werken vanuit huis. Wie je treft weet je niet eerder dan na kennismaking en niet bij het lezen van de polis van de zorgverzekeraar.
...maar dan mag dat opeens niet.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:20 schreef Re het volgende:
[..]
ja ik heb ook aardig wat persoonlijke ervaring met een onbeschofte longarts en ik accepteerde zijn behandeling niet en ben op zoek gegaan naar een andere specialist en ook gevonden
nou ja, dat "opeens" zal idd niet mogen, maar ik lees ook veel over dat het niet bekend is/was en mensen voor verrassingen komen te staan, de vanzelfsprekendheid en ignorance vind ik persoonlijk erg apart als het om je eigen gezondheid gaat.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
...maar dan mag dat opeens niet.
V.
Dat laatste zeker. Maar aan de andere kant zijn er mensen die wel op de hoogte zijn, maar niet anders kunnen en hopen op het beste...quote:Op woensdag 17 december 2014 11:23 schreef Re het volgende:
[..]
nou ja, dat "opeens" zal idd niet mogen, maar ik lees ook veel over dat het niet bekend is/was en mensen voor verrassingen komen te staan, de vanzelfsprekendheid en ignorance vind ik persoonlijk erg apart als het om je eigen gezondheid gaat.
Tsja, en daar zit ik dus helemaal niet op te wachten dat een paar partijcoryfeeën in al hun wijsheid dit soort macht kunnen uitoefenen terwijl ze niet eens direct gekozen zijn door het volk. De taak zou puur juridisch-technisch moeten zijn en niet politiek.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:07 schreef Verbal het volgende:
[..]
Tsja, dat is nou net het deel waar de afzonderlijke afgevaardigden hun eigen mening en inzicht moeten vormen "zonder last of ruggenspraak". Om dat nou te interpreteren als "trap na geven", terwijl je niet weet of dat überhaupt speelt en ze gewoon hun werk doen... Ik ben juist blij met volgsvertegenwoordigers die hun inzicht en geweten volgen en niet gevoelig zijn voor kadaverdiscipline.
V.
Och... maakt toch deel uit van de discussie over de crisis?quote:Op woensdag 17 december 2014 11:59 schreef Tem het volgende:
[..]
Tsja, en daar zit ik dus helemaal niet op te wachten dat een paar partijcoryfeeën in al hun wijsheid dit soort macht kunnen uitoefenen terwijl ze niet eens direct gekozen zijn door het volk. De taak zou puur juridisch-technisch moeten zijn en niet politiek.
Maar dit gaat wat off-topic.
Mwah ik vind het wel ontopic.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:59 schreef Tem het volgende:
[..]
Tsja, en daar zit ik dus helemaal niet op te wachten dat een paar partijcoryfeeën in al hun wijsheid dit soort macht kunnen uitoefenen terwijl ze niet eens direct gekozen zijn door het volk. De taak zou puur juridisch-technisch moeten zijn en niet politiek.
Maar dit gaat wat off-topic.
Daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:01 schreef Verbal het volgende:
[..]
Och... maakt toch deel uit van de discussie over de crisis?
V.
Hetzelfde geldt voor ministers, nog veel meer macht en ook niet gekozen door het volkquote:Op woensdag 17 december 2014 11:59 schreef Tem het volgende:
[..]
Tsja, en daar zit ik dus helemaal niet op te wachten dat een paar partijcoryfeeën in al hun wijsheid dit soort macht kunnen uitoefenen terwijl ze niet eens direct gekozen zijn door het volk.
Wat voor meer macht dan?quote:Op woensdag 17 december 2014 12:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor ministers, nog veel meer macht en ook niet gekozen door het volk
Als een partij het niet intern eens kan worden over een regeringsbesluit, hoe kan die partij dat besluit dan naar de achterban toe verdedigen? Dan is het maar goed dat senatoren de klok willen luiden.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:02 schreef waht het volgende:
Het gaat immers over senatoren die op de plek van kamerleden gaan zitten, en de zoveelste crisis in Den Haag veroorzaken. De essentie van de crisis is een eerste kamer die z'n taak niet snapt, en onenigheid binnen de PvdA.
Een minister is een persoon die deelneemt aan de regering van een land, en die over het algemeen ook leiding geeft aan een ministerie.quote:
verwerpen op basis van technische mankementen ja, zoals een niet kloppende samenhang met andere wetten. wat deze drie stumperds nu doen is tegenstemmen omdat ze het inhoudelijk niet eens zijn met de wet... dat is echter de taak van de tweede kamer en niet de eerste kamer.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als een partij het niet intern eens kan worden over een regeringsbesluit, hoe kan die partij dat besluit dan naar de achterban toe verdedigen? Dan is het maar goed dat senatoren de klok willen luiden.
Overigens, "een eerste kamer die z'n taak niet snapt", wat snap jij niet aan de kerntaak van de Eerste Kamer, nl. het goedkeuren of verwerpen van wetsvoorstellen?
Hoogstens als conventie. Er is nergens vastgelegd op welke gronden Eerste Kamerleden hun oordeel moeten baseren.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
verwerpen op basis van technische mankementen ja, zoals een niet kloppende samenhang met andere wetten. wat deze drie stumperds nu doen is tegenstemmen omdat ze het inhoudelijk niet eens zijn met de wet... dat is echter de taak van de tweede kamer en niet de eerste kamer.
Dankzij die drie tegenstemmers zit een Nederlander nog met een gegarandeerde vrijeartsenkeuze, noem dat maar er niet voor de burger zijn.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:42 schreef Nielsch het volgende:
Zo zie je maar weer, die PvdA is niet te vertrouwen! Dankzij deze drie tegenstemmers zit straks elke Nederlander met een nog hogere zorgpremier. Het is weer duidelijk; PvdA-politici zijn er niet voor de burger maar enkel voor hun eigen gewin.
Dus... dat pikt Schippers dan niet.twitter:JosHeymans twitterde op woensdag 17-12-2014 om 11:21:59Somberheid over voortbestaan kabinet. Dissidenten lijken niet bereid in te stemmen met compromis wijziging amendement. #kerstcrisis reageer retweet
De PvdA heeft al genoeg over zich heen gekregen deze kabinetsperiode. Laat de VVD maar eens een knieval maken.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
Actuele stand van zaken:Dus... dat pikt Schippers dan niet.twitter:JosHeymans twitterde op woensdag 17-12-2014 om 11:21:59Somberheid over voortbestaan kabinet. Dissidenten lijken niet bereid in te stemmen met compromis wijziging amendement. #kerstcrisis reageer retweet
Oh oh..quote:Op woensdag 17 december 2014 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
Actuele stand van zaken:Dus... dat pikt Schippers dan niet.twitter:JosHeymans twitterde op woensdag 17-12-2014 om 11:21:59Somberheid over voortbestaan kabinet. Dissidenten lijken niet bereid in te stemmen met compromis wijziging amendement. #kerstcrisis reageer retweet
prima, betaal jij ervoor?quote:Op woensdag 17 december 2014 12:55 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dankzij die drie tegenstemmers zit een Nederlander nog met een gegarandeerde vrijeartsenkeuze, noem dat maar er niet voor de burger zijn.
Of is een lagere zorgpremie het enige wat telt?
Die krabbelen nog wel weer terug, blijven PVDA'ers.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:53 schreef Breekfast het volgende:
Hulde voor deze PvdA senatoren die tegen hebben gestemd.
Je betaalt er toch wel voor. Is het niet linksom dan wel rechtsom.quote:
Ik ben eerlijk gezegd blijer dat iemand per ongeluk nog de belangen van het volk vertegenwoordigt dan dat ik me erger aan een procedurefout. Schippers doet het niet, de tweede kamerfractie doet het blijkbaar ook niet, nu weten de zorgverzekeraars tenminste dat ze de volgende keer óók steekpenningen naar de eerste kamer moeten sturen.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:44 schreef Nielsch het volgende:
dat is echter de taak van de tweede kamer en niet de eerste kamer.
Nou ja, je kunt rare dingen krijgen in principe, althans wat ik begrepen heb.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:06 schreef mcmlxiv het volgende:
Op zich is er niets mis met het introduceren van de Edit Schippers Kneuzenpolis. Niet alle incapabele artsen kunnen tenslotte bij het UWV of een arbodienst aan het werk.
Echter altijd als duidelijke keuze! Met duidelijk op een rij wat de consequenties zijn. Daar wil het in de uitvoering van dit soort wetten nog wel eens behoorlijk aan schorten. Met als gevolg dat de machtigen (de verzekeringsmaatschappijen) nog meer ongewenste macht verzamelen.
Dat kan ook, maar ik denk dat Schippers gewoon verwacht dat dan de stekker uit het kabinet getrokken wordt... wat ik begrijp is dat Schippers niet met zich laat sollen...quote:Op woensdag 17 december 2014 13:01 schreef karton2 het volgende:
[..]
Oh oh..
..maar dit is dus een/het paradepaardje van Schippers. Het is haar niet gelukt om deze wet erdoor te krijgen ze stapt op en iemand anders vervangt haar. Kabinet blijft dan gewoon zitten. Waarom is dit geen mogelijkheid?
Het probleem is vooral al die verschillende petjes die veel eerstekamerleden hebben; zoals Roger van Boxtel, die bestuursvoorzitter bij Menzis is en in de eerste kamer ook vrolijk mee mag stemmen over wetten zoals deze. Of Thom de Graaf, die zijn senatorschap zonder problemen weet te combineren met de functie van voorzitter van de HBO-raad. Dan blijft er weinig onafhankelijkheid over. Maar goed, wat dat betreft is de hele politiek volledig verkankerd. Kunnen we beter de hele poppenkast afschaffen en met z'n allen fijn het corporatofascisme volledig omarmen. Wel zo duidelijk!quote:Op woensdag 17 december 2014 09:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als men in de eerste kamer alleen nog maar braaf moet goedkeuren wat men in de tweede kamer bedacht heeft omdat het anders "een trap na" is, dan kunnen we de eerste kamer net zo goed gelijk opheffen.
waarom gaat men er vanuit dat als een verzekeraar geen overeenkomst heeft met een ziekenhuis hier dus specialisten rondlopen die wel capabel zijn?quote:Op woensdag 17 december 2014 13:06 schreef mcmlxiv het volgende:
Op zich is er niets mis met het introduceren van de Edit Schippers Kneuzenpolis. Niet alle incapabele artsen kunnen tenslotte bij het UWV of een arbodienst aan het werk.
Echter altijd als duidelijke keuze! Met duidelijk op een rij wat de consequenties zijn. Daar wil het in de uitvoering van dit soort wetten nog wel eens behoorlijk aan schorten. Met als gevolg dat de machtigen (de verzekeringsmaatschappijen) nog meer ongewenste macht verzamelen.
Beperkingen in de artsenkeuze gelden alleen voor niet-spoedeisende hulp. Dat is zo, en blijft zo.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt rare dingen krijgen in principe, althans wat ik begrepen heb.
Je krijgt een ongeluk, wordt vervoerd naar een ziekenhuis, behandeld door een arts, waarmee je verzekeraar geen contract hebt, en je wordt voor alle kosten aangeslagen...
dat is het nadeel van parttime politici die zullen ook nog gewoon moeten werken.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het probleem is vooral al die verschillende petjes die veel eerstekamerleden hebben; zoals Roger van Boxtel, die bestuursvoorzitter bij Menzis is en in de eerste kamer ook vrolijk mee mag stemmen over wetten zoals deze. Of Thom de Graaf, die zijn senatorschap zonder problemen weet te combineren met de functie van voorzitter van de HBO-raad. Dan blijft er weinig onafhankelijkheid over. Maar goed, wat dat betreft is de hele politiek volledig verkankerd. Kunnen we beter de hele poppenkast afschaffen en met z'n allen fijn het corporatofascisme volledig omarmen. Wel zo duidelijk!
Hoezo? Nu heb je toch de vrije keuze?quote:Op woensdag 17 december 2014 13:41 schreef freako het volgende:
[..]
Beperkingen in de artsenkeuze gelden alleen voor niet-spoedeisende hulp. Dat is zo, en blijft zo.
Nee, dat heb je niet. Niet echt in elk geval. Bij mensen met een naturapolis zijn zorgverzekeraars nu al niet verplicht om niet-gecontracteerde zorg volledig te vergoeden. Wel moet in dat geval 70% of 80% van het bedrag vergoed worden. Dit wetsvoorstel zou dat op 0% gezet hebben.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoezo? Nu heb je toch de vrije keuze?
twitter:KeesBerghuis twitterde op woensdag 17-12-2014 om 09:48:38PvdA-dissident Ter Horst: 'Zolang deze Eerste-Kamerfractie er zit, zal dit wetsvoorstel het niet halen'.#Kerstcrisis #RTLZ 10 uur reageer retweet
quote:'Einde kabinet lijkt in zicht'
Het voortbestaan van het kabinet hangt aan een zijden draad, zegt politiek verslaggever Jos Heymans. De kans dat de drie PvdA-dissidenten in de Eerste Kamer alsnog akkoord gaan met een gewijzigd voorstel, is minimaal.
De VVD eist van de PvdA dat het conflict vandaag wordt opgelost, maar er is bij de dissidenten geen enkele beweging in de richting van een politiek compromis te zien.
Bezwaren niet wegnemen
De drie dissidenten zijn het volledig met elkaar eens; daarom is het niet nodig dat zij afzonderlijk met politiek leider Diederik Samsom praten. Marijke Linthorst fungeert als woordvoerder van de drie. Haar boodschap: aanpassing van het voorstel van Schippers neemt de principiële bezwaren niet weg. De drie vinden het voorstel onevenwichtig; dat verandert niet met een kleine wijziging.
ZIE OOK: 'Als PvdA'ers niet instemmen volgt dikke kabinetscrisis'
Het is sowieso lastig voor de PvdA om in te stemmen. Het verkiezingsprogramma van de partij stelt dat de marktwerking in de zorg moet worden beeindigd. Met het voorstel van Schippers wordt er juist een volgende stap in het proces van marktwerking gezet, meent de PvdA. "Als je onze leden vraagt of ze kunnen instemmen met inperking van de vrije-artsenkeuze, dan zal 90 procent nee zeggen", meldt een PvdA-bron.
Haast
De dissidenten zijn vooral verbaasd over de haast waarmee minister Schippers het voorstel door de Eerste Kamer wilde loodsen. Er is geen haast; de wet treedt pas op 1 januari 2016 in werking. "Er was geen enkele urgentie", zeggen sociaal-democraten.
ZIE OOK: Hoofdrolspelers crisis rond zorgwet
Het verzet van de dissidenten kan voor het kabinet geen verrassing zijn geweest. Aan de behandeling van het wetsvoorstel zijn drie schriftelijke vragenrondes voorafgegaan, waarin de bezwaren zijn benoemd. Er is in de Eerste Kamer zes weken lang over gesproken, voordat uiteindelijk gisteren werd gestemd.
Meewerking
De stemming had uitgesteld kunnen worden voor nader overleg met de dissidenten. Die hadden vooraf aangegeven te willen meewerken aan een oplossing. Die kans werd niet geboden; zij vonden dat hun het pistool op de borst werd gezet.
Het gedram van de minister heeft de dissidenten geharnast. Of zoals Guusje ter Horst vannacht zei: “Zolang deze PvdA-fractie er zit, zal dit wetsvoorstel het niet halen”.
Daarmee ondergraaf je de democratie. Kun je ze beter flink betalen; dan hoeven ze niet ook nog eens de reet te likken van andere geldschieters. Eigenlijk zou het hebben van nevenfuncties gewoon verboden moeten worden voor politici, om alle schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:44 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
dat is het nadeel van parttime politici die zullen ook nog gewoon moeten werken.
Wie zegt dat een verzekeraar voor kwaliteit gaat en niet voornamelijk kijkt naar de laagste kosten?quote:Op woensdag 17 december 2014 13:35 schreef Re het volgende:
[..]
waarom gaat men er vanuit dat als een verzekeraar geen overeenkomst heeft met een ziekenhuis hier dus specialisten rondlopen die wel capabel zijn?
Het is natuurlijk wel een probleem als je bijv een auto-ongeluk hebt: de spoedeisende zorg wordt in het dichtstbijzijnde ziekenhuis gedaan, maar bijv je gelijktijdig gebroken been moet je maar in een ander Zh laten doen.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:41 schreef freako het volgende:
[..]
Beperkingen in de artsenkeuze gelden alleen voor niet-spoedeisende hulp. Dat is zo, en blijft zo.
Dit dus. Ook maakt het die nare verzekeringsmaffia nog veel machtiger.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:53 schreef Breekfast het volgende:
Hulde voor deze PvdA senatoren die tegen hebben gestemd.
Het zelf kunnen kiezen van je behandelend arts is een ontzettend belangrijk recht. Zoiets moet niet afhankelijk zijn van hoeveel je aan zorgpremie kunt betalen.
Ja dus? Hij heeft zich nog steeds aan de wet te houden en kan geen nieuwe wetten zomaar doorvoeren. Waar heeft hij meer macht?quote:Op woensdag 17 december 2014 12:39 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Een minister is een persoon die deelneemt aan de regering van een land, en die over het algemeen ook leiding geeft aan een ministerie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |