quote:Eerste Kamer stemt tegen vrije artsenkeuze Schippers
Een belangrijke wet van minister Schippers over de beperking van de vrije artsenkeuze is verworpen door de Eerste Kamer. 33 senatoren stemden voor, 38 stemden tegen. Het is een grote tegenvaller voor de minister omdat zij denkt dat er veel geld te besparen is op de zorgkosten met deze wet.
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.
Door deze afspraken kunnen zorgverzekeraars geld besparen en kan de zorgpremie omlaag. Er blijven wel zorgverzekeringen bestaan met vrije keus, maar die zullen duurder uitpakken.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33362_wet_verbod_verticalequote:Wet verbod verticale integratie
Met dit voorstel wordt de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) aangepast om te voorkomen dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen of zorg laten verlenen door zorgaanbieders waarin zij zeggenschap hebben (verticale integratie).
Het samengaan van de rollen van zorgverzekeraar en zorgaanbieder past niet binnen het zorgsysteem zolang dat nog in ontwikkeling is. Om die reden moeten constructies waarin een zorgverzekeraar overwegende zeggenschap verkrijgt over de activiteiten van een zorgaanbieder en constructies waarin een zorgverzekeraar als zorgaanbieder zelf zorg aanbiedt, worden voorkomen.
quote:Eerste Kamer stemt tegen plannen inperking vrije artsenkeuze | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Een meerderheid (38 stemmen tegen, 33 voor) in de Eerste Kamer keerde zich dinsdag tegen het plan waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de zorgverzekeraars goede zorg goedkoper wil laten inkopen.
Fractievoorzitter van de senaatsfractie van de PvdA, Marleen Barth, gaf voor de stemming aan dat een kleine minderheid van haar fractie tegen het wetsvoorstel is.
De PvdA vroeg eerder op de middag op het laatste moment nog uitleg over details uit het plan.
Barth zei dat ze die informatie nodig heeft om een correcte stemverklaring te kunnen afleggen.
De fractie heeft daarover overlegd met ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) zijn, evenals staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid).
De wending is verrassend, want minister Schippers verzekerde zich eerder dit jaar van de steun van de coalitiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.
Deze partijen gingen akkoord nadat op hun verzoek de bezuinigingen op de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten met ruim 300 miljoen euro waren verzacht.
Met de nieuwe zorgpolis wil het kabinet de kwaliteit van de zorg verbeteren. Verzekerden sluiten dan een restitutiepolis of naturapolis. Bij de restitutiepolis kan de verzekerde zelf kiezen naar welke zorgaanbieder (ziekenhuis of arts) hij gaat voor de zorg. Bij de naturapolis is de verzekerde aangewezen op de zorgverzekeraar die de zorg bij bepaalde artsen en ziekenhuizen heeft ingekocht en kan niet zelf bepalen welke arts hij kiest.
Tegenstanders van de inperking van de vrije artsenkeuze vrezen dat er teveel macht naar de grote zorgverzekeraars gaat die gaan bepalen welke ziekenhuizen en welke artsen patiënten krijgen toegewezen.
In de Senaat ontbraken dinsdag bij zowel de voor- als tegenstanders van het plan dinsdag mensen. VVD'er Frank de Grave ligt in het ziekenhuis. Marijke Vos (GroenLinks) ontbreekt vanwege privéomstandigheden.
Bron: www.nu.nl
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:05:21Duivesteijn, Linthorst, Ter Horst (PvdA) stemden tegen Wet beperking Vrijeartsenkeuze. reageer retweet
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:12:40Drie tegenstemmers in PvdA-fractie staan alledrie NIET op de vorige week verschenen kandidatenlijst voor nieuwe Eerste Kamer. #ongebonden reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:16:36Dit kan grote politieke gevolgen hebben. Chagrijn bij VVD en C3. Wel weer wat anders; crisis bij daglicht reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:17:41Schippers gaat zo in overleg met top kabinet. Onderweg naar @MinPres Met voorstel #vrijartsenkeuze sneuvelt ook 1 mrd reageer retweet
Speelt ook denk ik mee dat die drie PvdA'ers niet op de lijst waren gezet voor de Eerste Kamer.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:22 schreef waht het volgende:
Flinke faal voor het kabinet. De PvdA kan het allemaal niets meer schelen zo te zien.
Ongetwijfeld, des te erger. Al dat gezeik met dissidenten heeft al genoeg ellende veroorzaakt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Speelt ook denk ik mee dat die drie PvdA'ers niet op de lijst waren gezet voor de Eerste Kamer.
Zal dan ook interessant worden wat de drie gaan doen met het pensioenstelsel.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:31 schreef waht het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, des te erger. Al dat gezeik met dissidenten heeft al genoeg ellende veroorzaakt.
Ik durf wel een gokje te wagen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Zal dan ook interessant worden wat de drie gaan doen met het pensioenstelsel.
Mwah, GL stemde in de Tweede Kamer voor de nieuwe pensioenregels, dat zijn 5 zetels in de Eerste Kamerquote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Daar heeft het kabinet ook nog steun van GL, 5 EK-zetelsquote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Bijzondere wending. Hadden ze waarschijnlijk niet verwacht.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:44 schreef zarGon het volgende:
33 voor en 38 tegen in plaats van 36 voor en 35 tegen, dankzij die drie. Auch..
Denk het niet nee, al hintte Nieuwsuur gisteren wel op deze optie.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bijzondere wending. Hadden ze waarschijnlijk niet verwacht.
De Grave ligt in het ziekenhuis, een GLer wegens privéredenen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:09 schreef Erasmo het volgende:
Wie zijn er in godsnaam nou niet aanwezig bij zo'n belangrijke stemming.
De Lange van de OSF is in staking. Dan missen we er nog een.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:14 schreef Szura het volgende:
[..]
De Grave ligt in het ziekenhuis, een GLer wegens privéredenen.
Die is wel komen opdagen las ik volgens mijquote:Op dinsdag 16 december 2014 17:26 schreef freako het volgende:
[..]
De Lange van de OSF is in staking. Dan missen we er nog een.
Het zou ook wel een beetje sneu zijn als de oud-voorzitter van de Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen zich afzijdig houdt bij een belangrijk wetsvoorstel over de pensioenfondsen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:27 schreef Szura het volgende:
[..]
Die is wel komen opdagen las ik volgens mij
quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:29 schreef freako het volgende:
[..]
Het zou ook wel een beetje sneu zijn als de oud-voorzitter van de Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen zich afzijdig houdt bij een belangrijk wetsvoorstel over de pensioenfondsen.
twitter:DominiqueHeyde twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 14:28:09Holdijk (sgp) en de Lange (osf) waren speciaal gekomen voor de stemmimg om 14u over vrije artsenkeuze #1eKamer reageer retweet
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook de meest wenselijke situatie. Senatoren die braaf mee stemmen zodat ze weer herkozen kunnen worden zijn ook overbodig.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:32 schreef Hexagon het volgende:
Dat krijg je met senatoren die niets meer te verliezen hebben. Samsom nog dieper in de shit.
Lezen blijft moeilijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:43 schreef El_Matador het volgende:
Er was daadwerkelijk een plan waarbij je als individu verplicht wordt een aan een zorgverzekeraar gelieerde arts te accepteren?
Goed dat deze idiotie niet doorgaat dan.
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.quote:
Het plan ging alleen over de vergoeding, in het geval van een behandeling door een arts waar de verzekeraar geen contract mee had zou die dan door de verzekerde volledig uit eigen zak moeten worden betaald.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:43 schreef El_Matador het volgende:
Er was daadwerkelijk een plan waarbij je als individu verplicht wordt een aan een zorgverzekeraar gelieerde arts te accepteren?
Goed dat deze idiotie niet doorgaat dan.
Komt voor een hoop mensen op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het plan ging alleen over de vergoeding, in het geval van een behandeling door een arts waar de verzekeraar geen contract mee had zou die dan door de verzekerde volledig uit eigen zak moeten worden betaald.
Lekker is dat, die contractjes. Ik houd niet van vergelijkingen met de VS, maar hier issie wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het plan ging alleen over de vergoeding, in het geval van een behandeling door een arts waar de verzekeraar geen contract mee had zou die dan door de verzekerde volledig uit eigen zak moeten worden betaald.
Voor iedereen eigenlijk, als je al zo'n goedkope polis moet nemen is het vrijwel zeker dat je niet de financiële middelen hebt om zelf voor je behandeling te betalen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Komt voor een hoop mensen op hetzelfde neer.
Het gaat erom dat de zorgverzekeraars verschillende polissen mogen aanbieden. Enerzijds polissen waarbij de verzekerde vrij is om zelf te kiezen waar en door wie hij zich laat behandelen en anderzijds polissen waarbij die keuze beperkt wordt door de zorgverzekeraar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.
Dit staat niet in de OP?
Ja, en het prijskaartje verschilt dus...quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de zorgverzekeraars verschillende polissen mogen aanbieden. Enerzijds polissen waarbij de verzekerde vrij is om zelf te kiezen waar en door wie hij zich laat behandelen en anderzijds polissen waarbij die keuze beperkt wordt door de zorgverzekeraar.
niemand zit te wachten op nieuwe verkiezingen ook D66 en het CDA nietquote:Op dinsdag 16 december 2014 17:50 schreef Szura het volgende:
Overigens raakt dit niet alleen de coalitie maar ook de C3, waarvan sommige met pijn en moeite akkoord gingen met dit voorstel. Maar het is niet zo erg dat ze D66 en CDA maar nieuwe verkiezingen in de schoot werpen.
Dan krijg je dus scheidingen in niveau. Een groepje matige artsen wordt ingedeeld bij de vaste behandelaars en de goede artsen bij de vrije keuze.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de zorgverzekeraars verschillende polissen mogen aanbieden. Enerzijds polissen waarbij de verzekerde vrij is om zelf te kiezen waar en door wie hij zich laat behandelen en anderzijds polissen waarbij die keuze beperkt wordt door de zorgverzekeraar.
Klopt. Dat prijskaartje verschilt nu al op basis van instelling waarmee de verzekeraar zaken doet bijvoorbeeld. Ik ben al beperkt in mijn keuze. Scheelt me een leuk bedragje en aangezien ik de afgelopen pakweg 15 jaar geen beroep heb hoeven doen op de zorg is dit wat mij betreft een prima keuze.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en het prijskaartje verschilt dus...
Lijkt me nogal een verschil.
Mee eens, zo langzamerhand heel veel Nederlanders...quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat een puinhoop ook weer...![]()
Ga in vredesnaam terug naar het ziekenfonds en kap met die debiele 'privatisering'.
Meer dan de helft, blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mee eens, zo langzamerhand heel veel Nederlanders...
Het komt mij als consument ten goede aangezien ik helemaal geen behoefte heb aan een restitutiepolis. Het heeft niets te maken met een heel systeem aan regeltjes, het is gewoon een kwestie van diversificatie van het productaanbod van zorgverzekeraars.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dan krijg je dus scheidingen in niveau. Een groepje matige artsen wordt ingedeeld bij de vaste behandelaars en de goede artsen bij de vrije keuze.
Waarom niet altijd vrije keuze? Waarom wederom een heel systeem met regeltjes, uitzonderingsposities, overhevelingen, administratie, naheffingen, vergoedingen, soepsidies, etc. optuigen?
Dat kan nooit ten goede komen aan de zorgbehoevende, maar wel aan de verzekeraars die al rijk genoeg zijn.
Ik vrees dat Edith van dat soort cijfers chagrijnig wordt... meisje heeft maar 1 dingetje in haar hoofd zitten, marktwerking.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:09 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Meer dan de helft, blijkbaar.
Ik vond het wel opvallend veel, zelfs onder VVD stemmers een meerderheid voor terugkeer naar het ziekenfonds.
Andere manieren? Zoals? Weer een papierwinkel aan toeslagen?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het komt mij als consument ten goede aangezien ik helemaal geen behoefte heb aan een restitutiepolis. Het heeft niets te maken met een heel systeem aan regeltjes, het is gewoon een kwestie van diversificatie van het productaanbod van zorgverzekeraars.
Mensen die moord en brand schreeuwen hebben voornamelijk als argument dat de restitutiepolissen onbetaalbaar gaan worden voor mensen met lagere inkomens maar dat valt wel op andere manieren te borgen.
Inclusief particulier?quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat een puinhoop ook weer...![]()
Ga in vredesnaam terug naar het ziekenfonds en kap met die debiele 'privatisering'.
Uiteraard. Niet-particulier verzekerden hadden speciale brilletjes, daar kon je ze aan herkennenquote:Op dinsdag 16 december 2014 18:22 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Inclusief particulier?
Had je bij ziekenfonds trouwens niet standaard een natura polis? Ik wil liever zelf die keuze maken.![]()
Ja, die kunnen dan echt zonder last of ruggespraak stemmen. Zeker zo'n Duijvestein die het met de verhuurdersheffing al geschoten had met het kabinet kan zo mooi zijn gram halen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Speelt ook denk ik mee dat die drie PvdA'ers niet op de lijst waren gezet voor de Eerste Kamer.
Je kunt als overheid ook regels opleggen wat betreft de mate waarin dergelijke polissen qua kosten uit elkaar mogen lopen en dergelijke, als je dat per se zou willen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Andere manieren? Zoals? Weer een papierwinkel aan toeslagen?
Deels is het denk ik afscheid nemen met een knal. En aan de andere kant twijfelen ze misschien ook oprecht aan de kwaliteit van het voorstel?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:36 schreef GSbrder het volgende:
Je vraagt je af wat de senatoren hiermee opschieten.
Mikken ze op een mogelijke val van het kabinet, verwachten ze dat het Schippers niet lukt om ergere/nadeliger bezuinigingen door te draaien of hopen ze op een systeem waarbij de inkomensafhankelijke zorgpremie weer terugkomt?
Het was geen uitgesproken "anti-PvdA"-item. De PvdA is nooit vies geweest van het inruilen van wat vrijheden om daarmee besparingen te realiseren voor de schatkist.
Oh, dat laatste zal zeker het geval zijn. Maar van senatoren verwacht je dat ze iets verder nadenken over de consequenties, zeker van een partij die weinig op heeft met SP-onderbuiktwijfels en meer met de lange termijn.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Deels is het denk ik afscheid nemen met een knal. En aan de andere kant twijfelen ze misschien ook oprecht aan de kwaliteit van het voorstel?
Ja inderdaad bijzonder. Komt vanwege de lage premie, dan vergeet men de andere problemen. Dat is een bekende psychologisch effect en wordt vaak misbruikt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Uiteraard. Niet-particulier verzekerden hadden speciale brilletjes, daar kon je ze aan herkennen.
Bijzonder dat mensen het ziekenfonds terug willen, zeker gezien de wachtlijstproblematiek.
Dat is er al want de werkgever betaalt deze voor jou. Dit is gemiddeld zo'n 5000 euro per jaar.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:36 schreef GSbrder het volgende:
waarbij de inkomensafhankelijke zorgpremie weer terugkomt?
Het systeem was, toen we het nog konden betalen, ook wat charmanter voor de gemiddelde burger.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja inderdaad bijzonder. Komt vanwege de lage premie, dan vergeet men de andere problemen. Dat is een bekende psychologisch effect en wordt vaak misbruikt.
Dat slaat nergens op, 'gram halen'. Want van Duivesteijn was allang bekend dat hij zelf ging stoppen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, die kunnen dan echt zonder last of ruggespraak stemmen. Zeker zo'n Duijvestein die het met de verhuurdersheffing al geschoten had met het kabinet kan zo mooi zijn gram halen.
Ik verdenk hem ervan dat hij nog steeds enigszins schuldgevoel heeft idd.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, die kunnen dan echt zonder last of ruggespraak stemmen. Zeker zo'n Duijvestein die het met de verhuurdersheffing al geschoten had met het kabinet kan zo mooi zijn gram halen.
Dat is niet de inkomensafhankelijke premie waar de VVD aan het begin van deze kabinetsperiode zo laaiend over werd.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is er al want de werkgever betaalt deze voor jou. Dit is gemiddeld zo'n 5000 euro per jaar.
twitter:BartNijman twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 18:35:05Ter Horst: 7 nevenfuncties, waarvan 2 in de zorg (Longartsen & Fysiotherapeuten) http://t.co/AgXKTcFO2W #eerstekamer #vrijeartsenkeuze reageer retweet
Toen ik 15 was en ging werken betaalde ik 16 gulden per maand, waar haal je die 40-50 gulden vandaan?quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het systeem was, toen we het nog konden betalen, ook wat charmanter voor de gemiddelde burger.
Een no-claim korting i.p.v. een eigen risico en geen nominale basispremie met een zorgtoeslag, maar een lagere premie van 40-50 gulden. De gestegen kosten zijn nu ingeboekt en de zorgtoeslag wordt beschouwd als een compensatie voor de overige gestegen consumptieve kosten.
Klopt, maar hij is er wel al.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is niet de inkomensafhankelijke premie waar de VVD aan het begin van deze kabinetsperiode zo laaiend over werd.
Er waren mensen die meer verdienden dan jij op je 15e.quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toen ik 15 was en ging werken betaalde ik 16 gulden per maand, waar haal je die 40-50 gulden vandaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |