pfaf | zondag 14 december 2014 @ 13:02 |
Jubileumeditie! MUZ / Jaarlijstjes 2004 MUZ / Jaarlijstjes 2005! MUZ / Jaarlijstjes 2006! MUZ / Jaarlijstjes 2007! MUZ / Jaarlijstjes 2008! MUZ / Jaarlijstjes 2009! MUZ / Jaarlijstjes 2011! MUZ / Jaarlijstjes 2012! en MUZ / Jaarlijstjes 2013!
| |
pfaf | zondag 14 december 2014 @ 13:03 |
TS begint: weer te weinig muziek uit 2014 geluisterd, maar een top15 is wel gelukt.:) 01. Gabriel Rios - This Marauder's Midnight 02. Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - Fuck Off Get Free We Pour Light on Everything 03. Wicked Jazz Connection - Wicked Jazz.. 04. Intergalactic Lovers - Little Heavy Burdens 05. Weezer - Everything Will Be Alright in the End 06. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 07. Wild Beasts - Present Tense 08. Jessica Lea Mayfield - Make My Head Sing… 09. Innercity Ensemble - II 10. Fire! Orchestra - Enter 11. Eric Clapton & Friends - The Breeze: An Appreciation of JJ Cale 12. Kishi Bashi - Lighght 13. DeWolff - Grand Southern Electric 14. Swans - To Be Kind 15. Daniël Lohues - D 15a. Lucinda Williams - Down Where the Spirit Meets the Bone [ Bericht 3% gewijzigd door pfaf op 14-12-2014 17:29:34 (Lucinda moest er in, kats vergeten. :() ] | |
Beregd | zondag 14 december 2014 @ 13:16 |
pfaf Ik had mijn top 30 klaarstaan gisteren, maar kan mijn file nergens meer vinden | |
#ANONIEM | zondag 14 december 2014 @ 13:19 |
Komt er ook een topic voor losse nummers? | |
richolio | zondag 14 december 2014 @ 13:32 |
Tvp | |
Mexicanobakker | zondag 14 december 2014 @ 13:51 |
1. The War on Drugs - Lost in the Dream 2. Swans - To Be Kind 3. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 4. Typhoon - Lobi de Basi 5. Real Estate - Atlas 6. Temples - Sun Structures 7. Cloud Nothings - Here and Nowhere Else 8. Sun Kil Moon - Benji 9. Royal Blood - Royal Blood 10. Alcest - Shelter | |
droommoord | zondag 14 december 2014 @ 14:36 |
1- Broken Bells - After the Disco 2- Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone 3- Typhoon - Lobi Da Basi 4- Curtis Harding - Soul Power 5- The Roots - ...and then you shoot your cousin 6- J Cole - Forest Hills Drive 7- Alt-J -This is All Yours 8- Atmosphere - Southsiders 9- Ben Howard - I Forgot Where We Were 10- MF DOOM & Bishop Nehru - NehruvianDOOM Vond het geen fantastisch jaar. | |
ranja | zondag 14 december 2014 @ 14:38 |
Mexicanobakker maar 10? | |
kciR | zondag 14 december 2014 @ 15:12 |
Ik zal weer tellen Alle lijstjes die in 2014 worden gepost tel ik mee. De definitieve eindlijst komt dan 1 of 2 januari. Vorig jaar waren er 44 lijstje. Dat is te verbreken! | |
Mexicanobakker | zondag 14 december 2014 @ 15:25 |
Ik luister nooit zoveel nieuwe muziek | |
On | zondag 14 december 2014 @ 17:09 |
1. Sun Kil Moon – Benji 2. Swans – To Be Kind 3. Fire! Orchestra – Enter 4. Dean Blunt – Black Metal 5. Bohren & Der Club of Gore – Piano Nights 6. Innercity Ensemble – II 7. Godflesh – A World Lit Only By Fire 8. Ben Frost – A U R O R A 9. Grouper – Ruins 10. Kayo Dot – Coffins on Io 11. Andy Stott – Faith in Strangers 12. Actress – Ghettoville 13. Supersilent – 12 14. Clark - Clark 15. Kyle Bobby Dunn – Kyle Bobby Dunn and the Infinite Sadness 16. Current 93 – I Am the Last of All the Field That Fell (A Channel) 17. Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra – Fuck Off Get Free We Pour Light On Everything 18. Perfume Genius – Too Bright 19. Aphex Twin – Syro 20. Gareth Dickson – Invisible String 21. Kairon; IRSE! - Ujubasajuba 22. Wolves in the Throne Room – Celestite 23. Have a Nice Life – The Unnatural World 24. Pharmakon – Bestial Burden 25. Mondkopf – Hadès 26. A Winged Victory for the Sullen – Atomos 27. Natural Snow Buildings – The Night Country 28. Marissa Nadler - July 29. Roberto Crippa – Reverse 30. Millie & Andrea – Drop the Vowels 31. Dalhous – Will to be Well 32. Kassem Mosse – Workshop 19 33. The War on Drugs – Lost in the Dream 34. Lantlôs – Melting Sun 35. The Antlers – Familiars 36. Black Swan – Tone Poetry 37. Untold - Black Light Spiral 38. The Body – I Shall Die Here 39. Sd Laika – That’s Harakiri 40. Ryley Walker – All Kinds of You 41. Nothing – Guilty of Everything 42. Mirel Wagner – When the Cellar Children See the Light of Day 43. Peter Christopherson – Time Machines II 44. Fennesz – Bécs 45. Ty Segall – Manipulator 46. Agalloch – The Serpent & the Sphere 47. Chad VanGaalen – Shrink Dust 48. The Wytches – Annabel Dream Reader 49. Wovenhand – Refractory Obdurate 50. Tigers Jaw – Charmer 51. Cult of Dom Keller – The Second Bardo 52. Perc – The Power and the Glory 53. Torn Hawk - Through Force of Will 54. Donato Dozzy & Nuel – The Aquaplano Sessions 55. Vessel – Punish, Honey 56. D.Å.R.F.D.H.S. - Det stora oväsendet 57. Juju & Jordash – Clean-Cut 58. Rome – A Passage to Rhodesia 59. Young Widows – Easy Pain 60. Mogwai – Rave Tapes 61. Marsen Jules – Beautyfear 62. Timbre Timbre – Hot Dreams 63. Bardo Pond – Looking for Another Place 64. Lucy – Churches Schools and Guns 65. The Soundcarriers – Entropicalia 66. Eeagulls – Eagulls 67. Ekoplekz – Unfidelity 68. Mars Red Sky – Stranded in Arcada 69. Kangding Ray – Solens Arc 70. Watery Love – Decorative Feeding 71. Fog Lake - Virgo Indigo 72. IDYLLS – Prayers for Terrenne 73. Brock Van Wey – Home 74. Ratking – So It Goes 75. Beck – Morning Phase 76. Francis Harris – Minutes of Sleep 77. Ought – More Than Any Other Day 78. Casualties of Cool – Casualties of Cool 79. Scott Walker & Sunn O))) – Soused 80. Koenraad Ecker – Ill Fares the Land 81. HTRK - Psychic 9 - 5 Club 82. Sinoia Caves – Beyond the Black Rainbow 83. Venetian Snares – My Love is a Bulldozer 84. Brace/Choir – Turning on Your Double 85. Glintshake – Eyebones 86. LCC – d/evolution 87. Liars – Mess 88. Trust – Joyland 89. White Lung – Deep Fantasy 90. Kalle Mattson – Someday, The Moon will Be Gold 91. Circulatory Systems – Mosaics Within Mosaics 92. Indian - From all Purity 93. Whirr – Sway 94. Warpaint – Wairpaint 95. Protomartyr – Under Color of Official Right 96. Sun Araw – Belomancie 97. Damien Jurado – Brothers and Sister of the Eternal Son 98. Black Rain – Dark Pool 99. Illuha – Akari 100. Lawrence English – Wilderness of Mirrors | |
ranja | zondag 14 december 2014 @ 17:13 |
Wow, best knap om een top 100 te maken waarmee ik er precies 0 ga dubbelen | |
Norrage | zondag 14 december 2014 @ 17:20 |
Jaaaaaaaaa!!!! Ik ben nu in San Francisco, dus met kerst komt mijn lijstje pas ergens. Maar die zal dan wel uitgebreid zijn | |
Norrage | zondag 14 december 2014 @ 17:21 |
Superlijst On, gaan we veel in dubbelen | |
pfaf | zondag 14 december 2014 @ 17:28 |
Genoeg inspiratie uit te halen. | |
On | zondag 14 december 2014 @ 17:31 |
Thanks. Ik ben ook benieuwd naar jullie lijstjes. De laatste maanden heb ik iets minder naar muziek geluisterd, dus er valt vast nog veel moois te ontdekken. Prima jaar, al met al. | |
kciR | zondag 14 december 2014 @ 17:33 |
Mooie lijstjes nu alweer! Die van Gabriel Rios is erg mooi, pfaf. Wist niet dat hij nog steeds muziek maakte. Dit klinkt erg goed. | |
Norrage | zondag 14 december 2014 @ 17:34 |
Gabriel Rios | |
BoerBert | zondag 14 december 2014 @ 18:15 |
01 | Caribou | Our Love 02 | Ariel Pink | Pom Pom 03 | Alt-J | This Is All Yours 04 | Sun Kil Moon | Benji 05 | Todd Terje | It's Album Time 06 | St. Vincent | St. Vincent 07 | Taylor McFerrin | Early Riser 08 | The Antlers | Familiars 09 | Lone | Reality Testing 10 | Thom Yorke | Tomorrow's Modern Boxes 11 | Martyn | The Air Between Words 12 | Real Estate | Atlas 13 | Metronomy | Love Letters 14 | Clark | Clark 15 | Francis Harris | Minutes Of Sleep 16 | The Notwist | Close To The Glass 17 | Mac Demarco | Salad Days 18 | Beck | Morning Phase 19 | Damon Albarn | Everyday Robots 20 | Aphex Twin | Syro 21 | Sisyphus | Sisyphus 22 | Simian Mobile Disco | Whorl 23 | Various Artists | Work 24 | Angel Olsen | Burn Your Fire For No Witness 25 | Get The Blessing | Lope And Antilope 26 | Steve Reich | Radio Rewrite 27 | Wild Beasts | Present Tense 28 | Flying Lotus | You're Dead! 29 | Swans | To Be Kind 30 | Temples | Sun Structures Vond het dit jaar lastig, want had niet echt een duidelijke nummer een (wel bij de singleslijst, trouwens). Uiteindelijk toch maar voor Caribou gekozen. Daarnaast veel albums van het begin van dit jaar die naar verloop van tijd gewoon wegzakken (Metronomy, Notwist, Damon Albarn) waarvan ik niet weet of dat door de tijd komt of door mijn verschuivende interesses. [ Bericht 2% gewijzigd door BoerBert op 14-12-2014 18:16:39 (toch alweer ontevreden 8-)) ] | |
ranja | zondag 14 december 2014 @ 18:52 |
Daar heb ik ook wel last van, maar als ik die nu weer op zet dat stijgen ze weer enorm in de voorlopige lijst | |
Norrage | zondag 14 december 2014 @ 18:53 |
Mooi hoe Francis Harris is doorgedrongen bij ons. Denk niet dat die in welk ander forum/site in Nederland zal voorkomen | |
methodmich | zondag 14 december 2014 @ 19:00 |
Ah, hét topic is er weer. Leuk! Ga er nog even mee aan de slag en hoop dan net voor Kerst mijn Top zoveel van al mijn aangeschafte / gekregen albums uit 2014 hier te plaatsen. Zal er één dubbelen met pfaf. | |
Heufd | zondag 14 december 2014 @ 19:03 |
1. Real Estate – Atlas 2. Mac DeMarco – Salad Days 3. Faberyayo & Vic Crezée – Het Grote Gedoe 2: Angst en Walging 4. Angel Olsen – Burn Your Fire for No Witness 5. Yuko Yuko – I <$ U EP 6. Nouveau Vélo – Nouveau Vélo 7. Ariel Pink – Pom Pom 8. Woods – With Light and With Love 9. Ronnie Flex – De Nacht Is Nog Jong, Net Als Wij Voor Altijd 10. Frankie Cosmos – Zentropy 11. Viet Cong – Casette EP 12. Twin Peaks – Wild Onions 13. Les Sins – Michael 14. The Homesick – Twst Yr Wrsts 15. King Tuff – Black Moon Spell 16. Ex Hex – Rips 17. Donnie – Leipie van het Plein EP 18. Ty Segall – Manipulator 19. Kevin Morby – Still Life 20. Parquet Courts – Sunbathing Animal | |
Ringel-S | zondag 14 december 2014 @ 19:07 |
Mijn lijstje stiekem zonder volgorde, maar mag best zo 1-10: - Yob - Clearing The Path To Ascend - Electric Wizard - Time To Die - Monolord - Empress Rising - Salem's Pot - ...lurar ut dig på prärien - Old Man Gloom - The Ape Of God - This Will Destroy You - Another Language - Ben Frost - AURORA - Crosses - Crosses - Fluisteraars - Dromers - Agalloch - The Serpent & The Sphere | |
BoerBert | zondag 14 december 2014 @ 19:11 |
Komt er trouwens ook een single-topic? Ik vergeet dat altijd . | |
ranja | zondag 14 december 2014 @ 20:04 |
als je die nou gewoon zelf opent weet je zeker dat-ie komt | |
µ | zondag 14 december 2014 @ 20:13 |
Zooo lekker . | |
BoerBert | zondag 14 december 2014 @ 20:34 |
Met het risico een traditie te doorbreken zeker? | |
ranja | zondag 14 december 2014 @ 20:36 |
Goed punt, maar de traditie geldt alleen voor het albumlijsttopic of het zou de traditie moeten zijn dat er geen singlestopic komt | |
BoerBert | zondag 14 december 2014 @ 21:24 |
Zal het voortaan proberen te onthouden . | |
MPrimitive | zondag 14 december 2014 @ 22:08 |
01 Neck Deep - Wishful Thinking 02 Tigers Jaw - Charmer 03 Zomboy - The Outbreak 04 Skrillex - Recess 05 BABYMETAL - BABYMETAL 06 Amaranthe - Massive Addictive 07 Masked Intruder - M.I. 08 The Bat Bites - The Bat Bites 09 Wu-Tang Clan - A Better Tomorrow 10 Weezer - Everything Will Be Alright In The End 11 Handguns - Life Lessons 12 Truth - Hallow World 13 Slipknot - .5: The Gray Chapter 14 Jebroer - Gouden tranen 15 Mac Miller - Mac Miller 16 S.P.Y - Back to Basics Chapter Two 17 Gnarwolves - Gnarwolves 18 Suicide Silence - You Can't Stop Me 19 Borgore - #NEWGOREORDER 20 Abigor - Leytmotif Luzifer | |
On | zondag 14 december 2014 @ 22:10 |
Beste lijst ooit. | |
BoerBert | zondag 14 december 2014 @ 22:17 |
Voor de singles onder ons MUZ / De beste liedjes van 2014: Lijstjestopic #1 | |
Rellende_Rotscholier | maandag 15 december 2014 @ 01:32 |
Hier moet ik gepost hebben. | |
kciR | maandag 15 december 2014 @ 23:18 |
Ik heb mij vanavond gestort op het jaarlijstje. Ik liep wat achter met albums, dus misschien heb ik een aantal nieuwere albums niet helemaal op waarde ingeschat. Maar het blijft toch altijd lastig met jaarlijstjes, waarbij goede albums uit begin van het jaar juist weer afzakken (bij is dat met name Metronomy en Champs). Mijn top vijf is vrij divers (al zeg ik het zelf), het was daarom ook lastig om er één uit te pikken. Entity van Oscar & The Wolf is een mooie combinatie van een donkere onderlaag met dromerige zang. Een veelzijdige plaat die soms zelf dansbaar wordt. De plaat blijft constant boeien. The War On Drugs is populair geworden met deze plaat, ook bij mij. Waar het kwartje voorheen nog niet echt viel, is hij met deze plaat wel echt gevallen. Jammer dat er een aantal opvullers tussen de nummers staan, had van mij niet gehoeven, maar past nét binnen het geheel. Jungle kan wat mij betreft niks verkeerds doen, alle nummers zijn instant hits. En na ze live te hebben gezien vorige week, is het allemaal nog beter. De meeste nummers zijn al eerder als EP of single uitgekomen, maar dat mag de pret niet drukken. Gebundeld passen ze goed bij elkaar. Alcest heb ik vaak gedraaid begin dit jaar en heeft het jaar doorstaan. Ze gaan al lang mee natuurlijk, maar het jasje dat ze nu dragen past mij beter dan hun voorgaande werk. Dit is volgens mij het eerste Franstalige albums ooit in mijn jaarlijstjes (ik maak ze sinds 2006). Hier werkt het goed samen met de post-rock achtige gitaren. Alle vier potentiële nummers één, toch trekt She Keeps Bees aan het langste eind. Een man/vrouw combinatie en vrienden van Sharon Van Etten. Muzikaal zit het ook in die hoek, al zijn het kleinere folk/ blues liedjes. Maar waar Sharon van Etten mij niet blijft boeien (die mening zal niet iedereen delen), doet She Keeps Bees dat wel. Probeer in ieder geval Owls even. 1. She Keeps Bees - Eight Houses 2. Alcest - Shelter 3. Jungle - Jungle 4. The War On Drugs - Lost In The Dream 5. Oscar And The Wolf - Entity 6. Royal Blood - Royal Blood 7. Typhoon - Lobi Da Basi 8. Douglas Dare - Whelm 9. Real Estate - Atlas 10. How To Dress Well - “What Is This Heart?” 11. Wildcat! Wildcat! - No Moon At All 12. Glass Animals - ZABA 13. SOHN - Tremors 14. Intergalactic Lovers - Little Heavy Burdens 15. Mono - The Last Dawn / Rays Of Darkness 16. Ben Howard - I Forget Where We Were 17. Young Fathers - Dead 18. Kiasmos (Ólafur Arnalds & Janus Rassmussen) - Kiasmos 19. SZA - Z 20. Metronomy - Love Letters 21. The Twilight Sad - Nobody Wants To Be Here & Nobody Wants To Leave 22. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 23. Paolo Nutini - Caustic Love 24. Angus & Julia Stone - Agnus & Julia Stone 25. This Will Destroy You - Another Language 26. Spoon - They Want My Soul 27. Alt-j - This Is All Yours 28. FKA Twigs - LP1 29. Nick Mulvey - First Mind 30. Gabriel Rios - The Marauder’s Midnight 31. Thomas Azier - Hylas 32. Wild Beasts - Present Tense 33. Leonard Cohen - Popular Problems 34. The Acid - Liminal 35. Kevin Morby - Still Life 36. Damon Albarn - Everyday Robots 37. Happy Camper - The Daily Drumbeat 38. Maxïmo Park - Too Much Information 39. Champs - Down Like Gold 40. Sun Kil Moon - Benji 41. Avi Buffalo - At Best Cuckold 42. Hospitality - Trouble 43. Hundred Waters - The Moon Rang Like A Bell 44. Sisyphus - Sisyphus 45. A Winged Victory For The Sullen - Atamos 46. Ben Watt - Hendra 47. Andy Stott - Faith In Strangers 48. The Antlers - Familiars 49. Bohren & Der Club Of Gore - Piano Nights 50. Curtis Harding - Soul Power EP's Peter Broderick - (Colours Of The Night) Satellite Yumi Zouma - Yumi Zouma Wolf Alice - Creature Songs Josef Salvat - In Your Prime Moonface - City Wrecker https://embed.spotify.com(...)LwI5zeLgb0yGFkbgO6SX Mijn top 50 (+ 5 EP's) in één lijstje, met van elke album het voor mij beste nummer. (alleen het album van Wildcat! Wildcat! (wel een single) en Andy Stott staan niet op Spotify) | |
Moody | maandag 15 december 2014 @ 23:57 |
On, Pfaf, kciR, BoerBert, Heufd Ik....moet...nog....meer....luisteren. Wekkertje maar een uurtje later zetten morgen | |
dekatophetspek | dinsdag 16 december 2014 @ 02:07 |
001 Monomyth - Further 002 Pink Floyd - The Endless River 003 Vallenfyre - Splinters 004 Temples - Sun Structures 005 Birth of Joy - Prisoner 006 Electric Wizard - Time To Die 007 Octopus Syng - Reverberating Garden Number 7 008 Maybeshewill - Fair Youth 009 Amplifier - Mystoria 010 Tame Impala – Live Versions 011 Limestone Whale - Limestone Whale 012 And You Will Know Us By The Trail Of Dead - IX 013 Wolves In The Throne Room - Celestite 014 Karma To Burn - Arch Stanton 015 Krokodil - Nachash 016 Usnea - Random Cosmic Violence 017 EYEHATEGOD - Eyehategod 018 Bloodbath - Grand Morbid Funeral 019 Triptykon - Melana Chasmata 020 Fu Manchu - Gigantoid 021 Alcest - Shelter 022 Yama - Ananta 023 Elephant Tree - Theia 024 Broughton's Rules - Anechoic Horizon 025 Temples - Sun Restructured 026 Red Fang – Whales And Leeches 027 Mass Driver - Mass Driver 028 Swans - To Be Kind 029 Norilsk - Japetus 030 Entombed A.D. - Back To The Front 031 Moon Curse - Moon Curse 032 Manu Armata - Surpass the Master 033 Cavalera Conspiracy - Pandemonium 034 Heart in Hand - A Beautiful White 035 Nihil - Verderf 036 Crowbar - Symmetry In Black 037 Herder - Gods 038 Opeth - Pale Communion 039 Motorpsycho - Behind The Sun 040 Aborted - The Necrotic Manifesto 041 Monster Magnet – Milking The Stars (A Re-imagining Of Last Patrol) 042 Kadavar - Live In Antwerp 043 Mount Salem - Endless 044 Feed the Rhino - The Sorrow And The Sound 045 Sadotank - Black Thrash Assault 046 Sólstafir - Ótta 047 Anatomy of Habit - Ciphers + Axioms 048 De Keefmen - Reflection Of Mind 049 Soen - Tellurian 050 Sweet Empire - Old Ideas Keep Fighting Us 051 We Are Shining - Kara 052 The Deaf - The Deaf 053 Hang The Bastards - Sex In The Seventh Circle 054 Allah-Las - Worship The Sun 055 Robert Plant And The Sensational Space Shifters - Lullaby And... The Ceaseless Roar 056 Wolf Blood - Wolf Blood 057 Opeth - Watershed 058 White Fence - For The Recently Found Innocent 059 Various - Fathers of our Flesh: A Tribute to Godflesh 060 WOLF - Devil Seed 061 Unearth - Watchers of Rule 062 Starkill - Virus of the Mind 063 Sick Of It All - Last Act Of Defiance 064 Horseback - Piedmont Apocrypha 065 Black Veil Brides - Black Veil Brides 066 Soulburn - The Suffocating Darkness 067 Obituary - Inked in Blood 068 At the Gates - At War With Reality 069 Aphex Twin - Syro 070 Mogwai - Rave Tapes 071 Blues Pills - Blues Pills 072 Yob - The Unreal Never Lived - Live At Roadburn 2012 073 Wo Fat - The Conjuring 074 Truckfighters - Universe 075 Brant Bjork And The Low Desert Punk Band - Black Power Flower 076 OM - Pilgrimage 077 Nothing - Ex Nihilo 078 Earth - Primitive And Deadly 079 Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - Fuck Off Get Free We Pour Light On Everything 080 Amulet - The First 081 Ulver - Trolsk Sortmetall 1993-1997 082 Sons Of The Sea - Sons Of The Sea 083 Orange Goblin – Back From The Abyss 084 Greenleaf - Trails & Passes 085 Thanatos - Global Purification 086 Insomnium - Shadows of the Dying Sun 087 Nux Vomica - Nux Vomica 088 Agalloch - The Serpent & The Sphere 089 Devin Townsend Project - Z² 090 Black Moth - Condemned To Hope 091 Mortals - Cursed To See The Future 092 Yob - Clearing The Path To Ascend 093 Helms Alee - Sleepwalking Sailors 094 Abysmal Dawn - Obsolescence 095 Mastodon - Once More 'Round The Sun 096 Fozzy - Do You Wanna Start a War 097 TransAtlantic - Kaleidoscope 098 Nachtmystium - The World We Left Behind 099 Miasmal - Cursed Redeemer 100 Epica - The Quantum Enigma | |
methodmich | dinsdag 16 december 2014 @ 18:55 |
Klasse kciR, Intergalactic Lovers! Behalve die gaan we er nog twee dubbelen. Is wel eens meer geweest geloof ik, maar vooruit. | |
kciR | dinsdag 16 december 2014 @ 19:47 |
Ja, dat geloof ik ook. Welke dubbelen nog meer? Happy Camper? Ik zal jou lijst tzt nog eens bestuderen op platen die ik had moeten luisteren. Normaal ben ik wat later met m'n lijst. Dus dit jaar weinig last minute ideeën/ toevoegingen. Misschien krijg ik daar nog spijt van | |
methodmich | dinsdag 16 december 2014 @ 19:51 |
Happy Camper idd. En nummer 26. | |
kciR | dinsdag 16 december 2014 @ 19:58 |
| |
Beregd | dinsdag 16 december 2014 @ 20:15 |
En dus ook mijn lijstje. ik heb weer wat tijd gevonden om meer muziek te luisteren dit jaar. Voor een fan van de betere singer-songwriter was dit een absoluut topjaar, met Angel Olsen als absoluut orgelpunt. Ik kan uitleg typen bij elke plaat, en was dat ook eerst van plan, maar nog beter is de muziek voor zich te laten spreken, luister en geniet: http://open.spotify.com/u(...)nWX9F3GFbkNJbj6ybJgP Ook een lijstje met EPs, aangezien Kcir ook zo'n lijstje plaatste, vermoed ik dat er daarvan ook een eindlijst komt Top 40 Albums 1. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness* 2. Amen Dunes - Love* 3. Broken Twin - May* 4. Tweedy - Sukirae* 5. Micah P Hinson - Micah P Hinson And The Nothing* 6. Ty Segall - Manipulator* 7. Steve Gunn - Way out Weather* 8. Marissa Nadler - July* 9. Ryley Walker - All Kinds Of You* 10. Ultimate Painting - Ultimate Painting 11. Parkay Quarts - Content Nausea 12. Alvvays - Alvvays 13. Blake Mills - Heigh Ho 14. Iceage - Plowing Into The Field Of love* 15. Ray Lamontagne - Supernova* 16. Jess Williamson - Native State 17. Jenny Hval & Susannah - Meshes Of Voice 18. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone* 19. Jack white - Lazaretto* 20. Thee Silver Mt Zion - Fuck Off Get Free We Pour Light On Everything 21. Kevin Drew - Darlings 22. Ryan Adams - Ryan Adams* 23. Karen O - Crush Songs* 24. Sun Kil Moon - Benji* 25. The War on Drugs - Lost In Dreams* 26. Hiss Golden Messenger - Lateness Of Dancers 27. Damien Jurado - Brothers And Sisters Of The Eternal Son 28. Birds That Change Colour - On Recording Birds* 29. Stanley Brinks And The Wave Pictures - Gin 30. Hundred Waters - The Moon Rang Like A Bell 31. Conor Oberst - Upside Down Mountain* 32. Tiny Ruins - Brightly Painted One 33. Gabriel Rios - This Maurauder's Midnight 34. Broeder Dieleman - Gloria 35. Swans - To Be Kind 36. Jesca Hoop - Undress 37. Grouper - Ruins 38. Woods - With Light And With Love 39. Vashti Bunyan - Heartleap 40. Cloud Nothings - No Thoughts Top 7 EP's 1. Viet Cong - Cassette 2. Eef Barzelay & Chris Otepka - Eef & Kris 3. Girlpool - Girlpool 4. Panda Bear - Mr Noah 5. The Wheater Station - What Am I Going To Do With Everything I know 6. Micah P Hinson - Wishing For A Christmas Miracle With The Micah P Hinson Family 7. Alice Boman - EP II *In mijn bezit | |
Atmosphere72 | dinsdag 16 december 2014 @ 20:15 |
Ik hou het gewoon bij een top10. Vond het een mooi muziekjaar. 1. Typhoon - Lobi da Basi 2. The Antlers - Familiars 3. Royal Blood - Royal Blood 4. Bjørn Riis - Lullabies in a Car Crash 5. Interpol - El Pintor 6. Kensington - Rivals 7. Ben Howard - I Forget Where We Were 8. Triggerfinger - By Absence of the Sun 9. Damon Albarn - Everyday Robots 10. Atmosphere - Southsiders | |
IAmKloot | dinsdag 16 december 2014 @ 20:17 |
prachtig lijstje!! | |
kciR | dinsdag 16 december 2014 @ 20:21 |
Dat was niet het idee, maar als er genoeg zijn kan ik dat altijd doen | |
Felagund | dinsdag 16 december 2014 @ 21:44 |
Mooie lijstjes tot nu toe. | |
Bugno | dinsdag 16 december 2014 @ 21:52 |
1. 'D Angelo - Black Messiah (Net uit, maar damn) 2. Aphex Twin - Syro 3. Neneh Cherry - Blank Project 4. Typhoon - Lobi da Basi 5. The Afghan Whigs - Do to the Beast 6. Elbow - The Take Off and Landing of Everything 7. Michael Jackson - Xscape (alleen voor de original demos) 8. Laura Mvula - Laura Mvula & Metropole Orkest 9. Interpol - El Pintor 10. Counting Crows - Somewhere Under Wonderland | |
IAmKloot | dinsdag 16 december 2014 @ 21:59 |
and there you go... http://open.spotify.com/u(...)UdAkgJFFIOPiSNshOqhI 01 Ryan Adams - Ryan Adams 02 Steve Gunn - Way out Weather 03 Ultimate Painting - Ultimate Painting 04 The War On Drugs - Lost In Dreams 05 Thom Yorke - Tomorrow's Modern Boxes 06 Woods - With Light And With Love 07 Temples - Sun Structures 08 The Antlers - Familiars 09 White Fence - For The Recently Found Innocent 10 Ryley Walker - All Kinds Of You 11 Damien Jurado - Brothers And Sisters Of The Eternal Son 12 Gruff Rhys - American Interior 13 Tweedy - Sukirae 14 Angus And Julia Stone - Angus And Julia Stone 15 Eels - The Cautionary Tales Of Mark Oliver Everett 16 Conor Oberst - Upside Down Mountain 17 Cool Ghouls - A Swirling Fire Burning Through The Rye 18 Real Estate - Atlas 19 Damon Albarn - Everyday Robots 20 Cloud Nothings - Here And Nowhere Else | |
Beregd | dinsdag 16 december 2014 @ 22:23 |
Mooi, erg veel overeenkomsten! Ik zal de rest eens luisteren! | |
BatardNoix | dinsdag 16 december 2014 @ 22:38 |
Atm zoiets, incluis de in Kpop natuurlijk al te gebruikelijke mini-albums. Overigens bewijst Jpop zich dit jaar superieur met de geniale albums van Team Shachihoko en KPP, en dan heeft Dempagumi.inc alleen nog maar singles uitgebracht ook. Dayum! 1. Team Shachihoko - Himatsubushi 2. Kyary Pamyu Pamyu - Pika Pika Fantajin 3. f(x) - Red Light 4. various - Hard Panning 5. Girls' Generation TTS - Holler 6. Girls' Generation - Mr Mr 7. Kidkanevil - My Little Ghost 8. HA:TFELT - Me? 9. 2NE1 - Crush 10. Sunmi - Full Moon Verder erg genoten van: Hyuna - A Talk N*White - First Mini Album alle Purging Light releases 4Minute - 4Minute World Girl's Day - IV: Summer Party BESTie - Hot Baby Iggy Azalea - The New Classic Female Harakiri alle High Five and the Nikkei Six releases Heb nog wat onbeluisterd spul liggen waarvan ik wel aardige verwachting heb (Cremation Lily en Vat bijvoorbeeld). Overigens verwacht ik nog een aardige notering voor Moso Calibration, maar die is nog onderweg. | |
Norrage | woensdag 17 december 2014 @ 03:12 |
Het water loopt me in de mond bij deze lijstjes, maar ik kan hem zelf nog niet gaan maken. Houden jullie de stemming wel open totdat ik hem heb gepost??? | |
alpeko | woensdag 17 december 2014 @ 12:31 |
Mager jaar... kwantitatief gezien dan als het om de uitbreiding van de collectie gaat. Vorig jaar een top 40, dit jaar een top 25. | |
Slobeend | woensdag 17 december 2014 @ 12:35 |
2014, goed jaar hoor : 1. The War on Drugs -- Lost in the Dream 2. Real Estate -- Atlas 3. Typhoon -- Lobi da Basi 4. Ben Howard -- I Forget Where We Were 5. Spoon -- They Want My Soul 6. Damien Rice -- My Favourite Faded Fantasy 7. Angus & Julia Stone -- Angus & Julia Stone 8. Wolf in Loveland -- We Set Out in the Naked Dawn 9. Elbow -- The Take Off and Landing of Everything 10. Curtis Harding -- Soul Power ------------------------------------------------------ 11. The Black Keys -- Turn Blue 12. Oscar & The Wolf -- Entity 13. Damon Albarn -- Everyday Robots 14. The Antlers -- Familiars 15. Admiral Freebee -- The Great Scam 16. Jungle -- Jungle 17. Damien Jurado -- Brothers and Sisters of the Eternal Son 18. Alt-J -- This Is All Yours 19. Interpol -- El Pintor 20. Nick Mulvey -- First Mind ---------------------------------------------------- 21. Chet Faker -- Built on Glass 22. Allah-Las -- Worship the Sun 23. St. Paul & The Broken Bones -- Half The City 24. Alvvays -- Alvvays 25. Angel Olsen -- Burn Your Fire For No Witness 26. Bear's Den -- Islands 27. Lost In The Trees -- Past Life 28. Future Islands -- Singles 29. Sun Kil Moon -- Benji 30. Beck -- Morning Phase -------------------------------------------------- 31. Mac Demarco -- Salad Days 32. Kiasmos -- Kiasmos 33. Strand of Oaks -- HEAL 34. Intergalactic Lovers -- Little Heavy Burdens 35. Broken Bells -- After the Disco 36. Happy Camper -- Daily Drumbeat 37. Novack -- Arrivals 38. SOHN - Tremors 39. Eels -- The Cautionary Tales Of Mark Oliver Everett 40. Moss -- We Both Know the Rest Is Noise ---------------------------------------------------- 41. Hozier -- Hozier 42. Pharrell Williams -- G I R L 43. Clean Pete -- Al zeg ik het zelf 44. Papercuts -- Life Among the Savages 45. Conor Oberst -- Upside Down Mountain 46. Gideon van Gelder -- Lighthouse 47. Lykke Li -- I Never Learn 48. Avi Buffalo -- At Best Cuckold 49. Wild Beasts -- Present Tense 50. Otto Totland - Pinô [ Bericht 0% gewijzigd door Slobeend op 17-12-2014 18:48:39 ] | |
richolio | woensdag 17 december 2014 @ 12:42 |
Zeer lekker lijstje hoor | |
kciR | woensdag 17 december 2014 @ 13:34 |
Zo, wij dubbelen er redelijk wat. Uit jou top 10 heb ik er 8 in mijn lijst. Wat ik niet ken zal ik eens opzoeken. | |
alpeko | woensdag 17 december 2014 @ 15:34 |
01. A Winged Victory for the Sullen - Atomos Het tweede album van het duo bestaande uit Adam Wiltzie (Stars of the Lid) en pianist/componist Dustin O' Halloran. Uitgebracht door het label Erased Tapes. Samen weten ze, nog meer dan bij de voorganger, alle urgentie en het besef van tijd volledig te ontnemen middels een muzikale mist vol met ambient-achtige piano-drones en trage strijkers. Favoriete track: eigenlijk dien je de 11 tracks als geheel te zien maar als ik een stuk moet kiezen dan Atomos I of Atomos VI 02. Federico Albanese - The Houseboat and the Moon Deze jonge Milanese maar inmiddels in Berlijn woonachtige componist bracht dit jaar zijn eerste album uit. Bij het label Denovali. Eigentijds klassiek. Vergelijkbaar met generatiegenoot Ólafur Arnalds maar frivoler zoals je dat kunt verwachten van een Italiaan. Favoriete track: Discloded 03. Elbow - The Take Off and Landing of Everything Na twee wat mindere albums (ja, ik beschouw The Seldom Seen Kid als één van hun mindere) weten ze hiermee weer het niveau van Leaders of the Free World te evenaren. Sterker nog, dit album bevat twee nummers die tot het beste behoren dat deze heren uit Manchester ooit hebben gemaakt. Favoriete track: This Blue World en het magistrale tweeluik Fly Boy Blue / Lunette 04. The War on Drugs - Lost in the Dream Mijn eerste kenninsmaking met deze band uit de States. Zoals Pitchfork het noemt: Bossgaze. De vergelijking met Bruce ligt inderdaad voor de hand. Favoriete track: Beide openingstracks Red Eyes en natuurlijk Under Pressure 05. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone Na wat solo albums volgde dit jaar weer album van broer en zus Stone samen. Dit album is wellicht niet zo bijzonder als voorganger Down the Way maar over de gehele linie is deze beter. Favoriete track: Crash and Burn 06. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy Degene die bekend zijn met mijn muzikale voorkeur of met mijn vorige lijstjes, weten dat er altijd een grote rol is weggelegd voor IJslandse muziek. Dit jaar vormt daarop een uitzondering. De inmiddels in IJsland wonende Ier Damien Rice moet zorgen voor het IJslandse tintje. De bijdrage van Alex Somers (de partner van Jonsí), is ook goed hoorbaar. Ik mis Lisa op het album maar Damien mist haar nog meer. Soms op het randje, soms er over. Dit album was het 8 jaar wachten waard. Favoriete track: The Greatest Bastard 07. Kiasmos - Kiasmos Ook Kiasmos ruikt deels naar IJsland. Het is immers een duo dat bestaat uit Janus Rasmussen die afkomstig is van Faroer en de IJslandse componist Ólafur Arnalds. De heren brachten samen al eerder een EP uit en dit is daar het logische vervolg op. Het resulteert in een relaxte minimal techno. Staan samen op Noorderslag. Favoriete track: Looped 08. Interpol - El Pintor Deze strakke band uit New York is een stabiele factor in mijn jaarlijstjes. Constante kwaliteit maar nooit meer zo goed als Turn on the Bright Lights. Al komt My Desire gevaarlijk in de buurt. Heerlijke track die dit album de top 10 in weet te slepen. Favoriete track: My Desire 09. This Will Destroy You - Another Language Texaanse post-rock band die met dit album t.o.v. de voorganger 'another sound' laat horen. Kozen ze toen om de weg van ambient in de slaan, nu kiezen ze weer voor de standaard post-rock. Zo hoor ik ze het liefst. 'Explosions in the Sky'-light. Rustige opbouw naar een apotheose. Favoriete track: My Desire 10. The Delines - Colfax Het laatste plekje in de top 10 gaat naar The Delines. Pure Americana. Doorgaans niet mijn kopje thee, maar dit smaakt goed. Deze band bestaat uit leden van The Decemberists, Richmond Fontain en The Damnations. De zang komt voor rekening van Amy Boone (die qua stem wordt vergeleken met Natalie Merchant). Favoriete track: The Oil Rigs at Night 11. Otto A Totland - Pinô Noorse componist die de helft vormt van het duo Deaf Center. Voor de liefhebbers van Nils Frahm in wiens studio dit album ook werd opgenomen. Ingetogen minimalistische pianoklanken. Favoriete track: de opener Open en de titeltrack Pinô 12. Puzzle Muteson - Theatrics Nog een vleugje IJsland aangezien deze is opgenomen in IJsland en is geproduceerd door Valgeir Sigurðsson. Muteson is het alter ego van Terry Magson die afkomstig is van Isle of Wight. Fingerpicking, kwetsbare en breekbare stem en een (figuurlijk) elektronisch dekentje. Favoriete track: By Night met medewerking van de Nederlandse Chantal Acda (die vorig jaar in mijn top 10 stond met een solo album). 13. Poppy Ackroyd - Feathers Multi-instrumentaalse Britse componiste. Eigentijds klassiek. Favoriete track: Strata 14. Lost in the Trees - Past Life Gooide hoge ogen met de twee vorige albums. Dit album mist diezelfde genialiteit. Favoriete track: Glass Harp 15. Alcest - Shelter Franse shoegaze met vocalen van Neil Halstead van Slowdive. Favoriete track: de opener Opale 16. Moss - We Both Know the Rest Is Noise Zoals vaker het geval is geweest in mijn jaarlijst is Moss de hoogst genoteerde bijdrage uit eigen land. Stellen wederom niet teleur. Bewaren net als op het vorige album de beste track voor het laatst. Had dit keer wel wat langer gemogen. Favoriete track: We Both Know the Rest Is Noise 17. King Creosote - From Scotland with Love Deze Schot stond in samenwerking met Jon Hopkins als eens op 1 in de jaarlijst. Solo komt hij wat mij betreft minder uit de verf. Dit album weet niet tot het einde te boeien. De eerste helft daarentegen is zeer sterk. Favoriete track: Miserable Strangers 18. William Fitzsimmons - Lions Fingerpickende melancholische singer-songwriter uit Illinois. Veel van hetzelfde maar wel mooi. Favoriete track: Fortune 19. Fanfarlo Let's - Go Extinct Britse folkband. Verrasten met hun debuut, gingen daarna iets te veel op de electronische tour. Dit album heeft die neiging ook. Favoriete track: Cell Song met Beach House-achtig begin 20. Bear's Den - Islands Een aardig pop album met folk-invloeden maar ik mis nog een eigen geluid bij dit debuut. De openingstrack neigt naar Mumford & Sons. Isaac is sterk beïnvloed door Sufjan Stevens' album Seven Swans. Think of England ademt The National's Fake Empire. Stubborn Beast lijkt qua gitaarmelodie erg op Skinny Love van Bon Iver. Favoriete track: Think of England 21. Carlos Cipa - All Your Life You Walk Duitse componist en multi-instrumentalist uit de Denovali stal. Favoriete track: And Gently Drops the Rain 22. Happy Camper - Daily Drumbeat Alleraardigst project van Job Roggeveen. Vervolg op dat uit 2011. Met medewerking van o.a.: Marien Dorleijn (Moss), Eefje de Visser, Tim Knol en Janne Schra. Favoriete track: Care Free Corp 23. Blaudzun - Promises of No Man's Land Hoewel Johannes er een meeslepend album van heeft proberen te maken, krijgt hij mij dit keer niet zo mee. Hoor ik daar nu Arcade Fire? Mag iets meer terug naar de basis. Favoriete track: Hollow People 24. First Aid Kit - Stay Gold Het kan raar lopen in het leven. Hun vorige album was geweldig maar werd niet opgepakt, nu leveren de twee Zweedse zusjes een gemiddeld pop/folk album af en 3FM loopt er opeens mee weg. De openingstrack My Silver Lining en het slotnummer hadden op het vorige album niet misstaan. De rest is te middelmatig. Favoriete track: A Long Time Ago 25. U2 - Songs of Innocence Toegegeven, dit album heb ik niet gekocht maar 'gekregen' van Apple. Alle andere albums van U2 heb ik in de collectie maar ik heb de hoop opgegeven. De stem van Bono is over de houdbaarheidsdatum heen. Een enkele uitzondering daargelaten staan er draken van nummers op. [ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 17-12-2014 18:56:12 ] | |
takkfyrir | woensdag 17 december 2014 @ 16:00 |
Ah ja, die moet ik ook nog luisteren! Toffe lijst. Puzzle Muteson komt ook in de mijne, Kiasmos net niet. Losse nummers vind ik tof, het geheel ging me een beetje vervelen. Otto A Totland ga ik eens opzoeken. | |
alpeko | woensdag 17 december 2014 @ 16:12 |
Dat jij die hebt gemist | |
takkfyrir | woensdag 17 december 2014 @ 16:31 |
Ha, dat valt mij eigenlijk stiekem ook een beetje tegen. Ik snap wel hoe 't komt: al die muziekblogs die zich op Noord-Europa concentreren, besteden (belachelijk) weinig aandacht aan dit soort muziek. Maar dat nummer klinkt tof, ga zeker de hele cd eens opzetten. | |
pfaf | woensdag 17 december 2014 @ 18:15 |
Omschrijvingen. Fijn! | |
methodmich | woensdag 17 december 2014 @ 19:07 |
Leuke lijst hoor alpeko! Al gaan we er wel weinig dubbelen dit jaar. Laagterecord denk ik. | |
alpeko | woensdag 17 december 2014 @ 20:04 |
Je bent aan het afglijden Weinig gekocht dit jaar en veel instrumentaal. Dat verklaart een hoop. | |
methodmich | woensdag 17 december 2014 @ 20:29 |
Goede verklaring ja. Zeker dat laatste. Ik koop nooit instrumentaal. Sta nu op een Top 56 trouwens. Wel een leuk aantal. Misschien stijgt het nog richting 58, maar daar blijft het ongeveer bij vermoed ik. | |
OMG | donderdag 18 december 2014 @ 22:18 |
De nummers 1, 2, en 3 staan wel redelijk vast, van de overige 7 staat de volgorde binnen 4-7 en 8-10 niet heel erg vast. 1. Full of Hell & Merzbow - Full of Hell & Merzbow 2. United Nations - The Next Four Years 3. The Body - I Shall Die Here 4. Death From Above 1979 - The Physical World 5. Aphex Twin - Syro 6. Mastodon - Once More 'Round the Sun 7. Pianos Become the Teeth - Keep You 8. Dope Body - Lifer 9. Floor - Oblation 10. Sunn O))) & Ulver - Terrestrials | |
mxr | vrijdag 19 december 2014 @ 08:59 |
1. Dry the River - Alarms in the Heart 2. Cloud Nothings - Here And Nowhere Else 3. Lost In The Trees - Past Life 4. Avi Buffalo - At Best Cuckold 5. The New Pornographer - Brill Bruisers 6. The Society Islands - The Big Sleep 7. The Antlers - Familiars 8. Morrissey - Wold Peace Is None Of Your Business 9. The War On Drugs - Lost In The Dream 10. Damon Albarn - Everyday Robots 11. Erland and the Carnival - Closing Time 12. Ought - More Than Any Other Day 13. Beck - Morning Phase 14. Interpol - El Pintor 15. Spoon - They Want My Soul 16. Alt-J - This Is All Yours 17. Black Keys - Fever 18. Eels - The Cautionary Tales of Mark Oliver Everett 19. Broken Bells - After The Disco 20. Sun Kil Moon - Benji | |
takkfyrir | vrijdag 19 december 2014 @ 21:05 |
Allereerst maar de albums: 01. Faråker - Början På Slutet Olle Blomström was werkloos en brak, toen hij bedacht dat 't geweldig zou zijn om muziek in het Zweeds te gaan schrijven. Zo gezegd, zo gedaan, maar helaas ging het voor geen meter. Het ging zelfs zo ontzettend slecht, dat hij besloot naar het buitenland te gaan. Griekenland werd zijn bestemming, alwaar Olle aan een paar nummers werkte. Na terugkomst in Zweden besloot hij z'n projectje nog een kans te geven en bleek opeens iedereen geïnteresseerd in zijn liedjes in Zweeds dialect. Debuutplaat Början På Slutet – het begin van het einde – was uiteindelijk het resultaat. Doorzetten loont, het blijkt maar weer. Dit is namelijk zo'n cd waar ik ontzettend blij van word. Soms is het een beetje treurig, dan weer vrolijk, dan gaat het over zombieliefde... Zweedse pop op z'n best: ik ben fan. Hopelijk is dit nog lang niet het begin van Faråkers einde. Favoriet: Villa Dovre. Niet in een fatsoenlijke versie op YouTube, dus hier is Ellinor: 02. Brother North - Brother North Freyr Flodgren en Lucas Enquist vormen samen Brother North. Eerstgenoemde heeft een IJslandse achtergrond, die op het IJslandstalige Krummi naar voren komt. De andere zeven nummers van het met 29 minuten wat korte debuutalbum zijn in het Engels. Veel gitaar met af en toe een verstopte blazer: heel erg mooi allemaal. Favoriet: Rain Song 03. Hugar - Hugar Laten we nog even vrolijk verder gaan met de debuutalbums in mijn lijst. Deze is van het IJslandse duo Hugar. Een combinatie van post-rock, ambient en neoklassieke invloeden, dat dekt de muzikale lading waarschijnlijk het best. Aangezien Hugarhelft Bergur trombonist is, is dat instrument veelvuldig vertegenwoordigd op de plaat. Een wonderschone cd, minder kan ik er niet van maken. Ólafur Arnalds heeft als gunst trouwens de drumpartijen ingespeeld, omdat Bergur onder meer in Ólafurs soundtrack voor de serie Broadchurch (aanrader!) meedeed. Favoriet: Horn 04. Kasper Bjørke - After Forever Ik ben stiekem een beetje bang voor mannen met grote hippe brillen en twee verschillende sokken onder hun net iets te strakke zevenachtste broek. Met een haardracht waarvoor ze langer voor de spiegel staan dan ik. Voor ontzettend unieke en creatieve persoonlijkheden, zeg maar. Goed, dat van die twee verschillende sokken vermoed ik slechts, maar verder slaat alles wel op Kasper Bjørke. Ik heb me toch maar over die angst heen gezet, want met After Forever heeft de dekselse Deen een bijzonder gelikt album in elkaar gezet. En 'gelikt' bedoel ik dit keer positief, want alles klopt gewoon. Sterk leunend op de jaren tachtig en behoorlijk donker, zijn zowel de instrumentale nummers als de nummers met gastvocalisten zeer geslaagd. Een van de hoogtepunten is TNR met Jaakko Eino Kalevi. TNR staat hier inderdaad voor Times New Roman, waar ik na een keer of tien luisteren ook heerlijk op tijd achter kwam. Favoriet: Sylvia (ft. CTM) 05. Marram - Sun Choir Vorig jaar noemde ik in mijn lijstje met favoriete nummers With Us Instead, een samenwerking van de Schotse band Marram met Owen Pallett. Behoorlijk chaotisch, veel toeters en een kinderkoor: ik was verkocht. Het was de opmaat voor het album Sun Choir, waarvan de opbrengsten naar een project voor kinderen in India zouden gaan. Of het album me net zo zou bevallen, vroeg ik me vorig jaar af. Het antwoord: ja en nee. Ja, omdat de grote meerderheid van de nummers ook vol blazers, strijkers en koortjes zitten. Nee, omdat zelfs ik (!) alle hysterische bombarie niet een heel (behoorlijk lang) album blijk te trekken. Desalniettemin is 't een prima plaat. Gewoon niet alles achter elkaar beluisteren. Favoriet: Valuables (ft. Irvine Welsh en doseone) 06. The Liberty Balance - Diamonds We Trade Soms hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Zet een Deense multi-instrumentalist en een zanger met een diepe, hese, stem bij elkaar en het levert een zeer aardig album op. Scheurende saxen en gitaren afgewisseld met verstilde violen: dan knijp ik wel een oogje dicht bij de onbegrijpelijke teksten en een strontvervelend nummer als Hey. Favoriet: Diamonds We Trade 07. Ben Frost - A U R O R A Ik ben te lui om hier wat over te schrijven, want dit lijkt me 't bekendste album uit mijn lijst. Favoriet: Nolan 08. Thomas Köner - Tiento De Las Nieves Een 68 minuten durend pianostuk. Het is heel mooi. En er zit een diepere betekenis achter, maar dat zoek je zelf maar op, mocht je geïnteresseerd zijn. Een fragment: 09. Mono Town - In The Eye Of The Storm Voor de verandering weer eens een debuutalbum. De muziek van deze IJslandse band doet me een beetje aan The Last Shadow Puppets denken. Maar dan toch anders. Fijn album, in elk geval. Favoriet: Peacemaker 10. Puzzle Muteson - Theatrics Bedroom Community is een van mijn favoriete labels. Ik kan zo snel geen album van Valgeir Sigurðsson en co bedenken dat me tegenviel. Dat kan inderdaad aan mijn gebrekkige geheugen liggen, maar dat is 't in dit geval waarschijnlijk niet. De opvolger van Puzzle Mutesons debuut En Garde uit 2011 stelt ook allerminst teleur. Met medewerking van Sigurðsson, Nico Muhly en Machinefabriek zou dat eigenlijk ook een verrassing zijn geweest. Favoriet: True Faith 11. Dag Rosenqvist - Fall Into Fire Deze Zweed werkte eerder ook (onder meer) met Machinefabriek. Hij was bezig met zijn eerste album onder eigen naam, toen zijn vrouw hem verliet. En toen ging het niet meer zo goed met hem, op z'n zachtst gezegd. Met de plaat bleef hij bezig en dat werd volgens eigen zeggen zijn redding. Die donkerte, eenzaamheid en wanhoop hoor je terug op het album, en waarschijnlijk nog wel het best bij mijn favoriet. Aanrader. Favoriet: The Procession - Become The End (dit is de korte versie; het hele nummer is ruim 11 minuten en vind je bijvoorbeeld op Spotify) 12. Low Roar - 0 Tweede album van de Amerikaan Ryan Karazija, die in 2010 naar IJsland vertrok. Waar zijn debuutplaat nog een soloproject was, heeft 'ie nu gezelschap van twee IJslanders gekregen. Vind ik zijn debuut beter? Ja. Kan ik dat uitleggen? Nee. Maar is dit nog steeds een verdraaid goed album? Zeker. Favoriet: I'll Keep Coming 13. Samaris - Silkidrangar Men neme IJslandse gedichten uit de negentiende eeuw, een klarinet, wat elektronica en een zangeres die klinkt als het zusje van Björk: zie daar het 'echte' debuutalbum van Samaris (Samaris uit 2013 gooide 2 ep's bij elkaar en wat remixes). Favoriet: Ég Vildi Fegin Verða 14. Bam Spacey - 1998 Nee, 1998 is niet het geboortejaar van de Zweedse producer Magnus Johansson. Maar hij stopte toen met kind zijn. En niet alleen omdat hij toen achttien werd. Of zo. In elk geval is het debuut van Bam Spacey, dat naast Johansson ook nog uit Vanja Hultberg bestaat, zeer geslaagd met zijn melancholische elektronica en gefluisterde Zweedse teksten. Favoriet: Upplyst 15. Per Störby Jutbring - Dance Of The Diaper Fairy Deze Zweedse componist, producer en zanger heeft de meeste genres al wel gehad. Jazz, klassieke muziek en electropop: Per draait er zijn hand niet voor om. Nu komt daar zijn solodebuut bij en dat is een stuk minimalistischer. Veel piano, cello en violen. Perfect passend bij het huidige weer. Verdient 't de originaliteitsprijs? Nee, maar het is wel een prachtige plaat. Favoriet: het titelnummer 15. Redder - Walk Long Play Dit Finse tweetal maakt, als ik de beschrijvingen moet geloven, elektronische triphopfolk . Of anders folkerige triphopelektronica. Iets in die richting. In elk geval is Samaris niet de enige in mijn lijst met een klarinet op de muziekinstrumentenlijst, want ook Redder maakt er gebruik van. Het album kwam uit in november en dat betekent dat ik dit album nog veel te weinig heb gehoord, maar ik kan me zonder problemen voorstellen dat 't later nog een paar plaatjes stijgt. Favoriet: Let Us Get Out En dan nog de ep's: 01. My Heart The Brave - My Heart The Brave Favoriet: Keep Me From It 02. Det Lilla Extra - Allt Under Himlens Fäste Favoriet: På Stranden 03. Phoria - Display Favoriet: Emanate 04. First Hate - First Hate Favoriet: Funny Urge 05. Blaue Blume - Beau & Lorette Favoriet: Lemon Tree (bijvoorbeeld te beluisteren op Spotify) 06. Natten - Ornen Favoriet: Disco Anticimex 07. Peter Broderick - (Colours Of The Night) Satellite Favoriet: More And More (Mouth Trumpet Version) 08. Night Sports - Kids in Europe Favoriet: Youthquake 09. Asbjørn - Pseudo Visions: Ch. 2 Favoriet: The Love You Have In You 10. Holy Holy - The Pacific Favoriet: House Of Cards [ Bericht 0% gewijzigd door takkfyrir op 20-12-2014 20:01:26 ] | |
EP3 | zaterdag 20 december 2014 @ 13:15 |
Bijzondere lijst, takkfyrir. Een hoop Noord-Europese namen. Maar met zo'n username valt dat wellicht te verwachten. - Ken er geen reet van. Zal eens wat proberen. ( Samaris klinkt alvast erg mooi. ) | |
ranja | zaterdag 20 december 2014 @ 13:18 |
Samaris stond op Best Kept Secret toch? Was toen wel interessant. | |
Moody | zaterdag 20 december 2014 @ 13:18 |
Interessant lijst weer, takkfyrir! Ben Frost en Low Roar staan er bij mij ook in. Ik ken je voorkeur hoor, maar heb je dit jaar (vrijwel) geen platen buiten Scandinavië beluisterd? | |
EP3 | zaterdag 20 december 2014 @ 13:21 |
Zou zomaar kunnen, ranja. Ik had er iig nog nooit van gehoord. | |
alpeko | zaterdag 20 december 2014 @ 14:17 |
Ik haat je takkfyrir Ik heb nog een hoop aan te schaffen. Takk. | |
takkfyrir | zaterdag 20 december 2014 @ 20:06 |
Totaal iets anders dan Samaris, maar misschien vind je Det Lilla Extra ook wel wat. Klopt. Begin volgend jaar staan ze trouwens ook op Eurosonic Noorderslag. Bijna niet, inderdaad. Begin dit jaar besloot ik om me de rest van 2014 voornamelijk op nieuwe muziek uit Noord-Europa te richten. Daar heb ik me meer dan prima mee vermaakt. Alhoewel ik waarschijnlijk al sinds jaren meer muziek uit de noordelijke contreien luister dan de meeste mensen, was het dit jaar dus wel heel extreem.
| |
ranja | zondag 21 december 2014 @ 13:11 |
Ik begin vast met een EP lijstje. M'n albumlijst blijft nog aan het veranderen maar post ik vandaag of morgen ook wel. EP's 6 uit nederland, 1 uit belgie, 2 engeland, 1 wales. 1. Yori Swart - Golden Ticket 2. BlackboxRed - Beak to Beak 3. Tessa Belinfante - Tessa Belinfante 4. Madi - Kings EP 5. Reena Riot - Stop / Reverse 6. Jake Bugg - Messed Up Kids 7. Mevrouw Tamara - Maar nu 8. Stevie Ann - X-mas EP 9. Helen Love - Pogo Pogo 10. The Wedding Present - EP 4 CÃN | |
Happel | zondag 21 december 2014 @ 13:12 |
Deze jaarlijstjes zijn top. Elk jaar kom ik hier weer om nieuwe muziek te ontdekken. Dank jullie allemaal. | |
Vatta | zondag 21 december 2014 @ 14:54 |
1. Ben Howard - I Forget Where We Were 2. Elbow - The Take Off and Landing of Everything 3. Future Islands - Singles 4. The Family Crest - Beneath the Brine 5. Wild Beasts - Present Tense 6. Strand of Oaks - HEAL ( 7. The Hotelier - Home, Like NoPlace Is There 8. Typhoon - Lobi da Basi 9. Fink - Hard Believer 10. Dry the River - Alarms in the Heart 11. The Antlers - Familiars 12. Pianos Become the Teeth - Keep You 13. Archive - Axiom 14. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 15. Paolo Nutini - Caustic Love 16. Bombay Bicycle Club - So Long, See You Tomorrow 17. Nick Mulvey - First Mind 18. The Sedan Vault - Minutes to Midnight 19. Bjørn Riis - Lullabies in a Car Crash 20. The Kik - 2 21. Young the Giant - Mind Over Matter 22. Lonely the Brave - The Day's War 23. Damon Albarn - Everyday Robots 24. Oscar and the Wolf - Entity 25. alt-J (∆) - This Is All Yours 26. Spoon - They Want My Soul 27. SOHN - Tremors 28. Kiasmos - Kiasmos 29. Aphex Twin - Syro 30. The Black Keys - Turn Blue Al met al een prima muziekjaar [ Bericht 1% gewijzigd door Vatta op 21-12-2014 15:15:03 ] | |
methodmich | zondag 21 december 2014 @ 17:17 |
Ben nu zo'n beetje halverwege / op tweederde met de beschrijvingen. Morgen maar weer verder. Misschien komen er dan nog twee platen bij deze week, al zullen die niet in de top 10 komen. Die staat wel zo goed als vast. Mooi lijstje van takkyfirir, lekker origineel. Krijg het er wel koud van, ik voel de poolwind bijna als ik de beschrijvingen lees! | |
ranja | zondag 21 december 2014 @ 17:21 |
Ik heb ook nog albums in bestelling maar ach, uiteindelijk blijft het een momentopname. Ook die zullen de top 10 niet halen maar ik denk dat ik er gewoon helemaal niet op wacht en morgen vast de lijst van dat moment post. | |
SaintOfKillers | zondag 21 december 2014 @ 23:42 |
1. Marmozets - The Weird And Wonderful Marmozets 2. Solstafir - Otta 3. Behemoth - The Satanist 4. At The Gates - At War With Reality 5. Anathema - Distant Satellites 6. Ne Obliviscaris - Citadel 7. Swans - To Be Kind 8. Xiu Xiu - Angel Guts: Red Classroom 9. Machine Head - Bloodstone & Diamonds 10. Orange Goblin - Back From The Abyss 11. Wovenhand - Refractory Obdurate 12. Sharon Jones & The Dap-Kings - Give The People What They Want 13. Septicflesh - Titan 14. Primordial - Where Greater Man Have Fallen 15. Arch Enemy - War Eternal 16. Novembers Doom - Bled White 17. Prong - Ruining Lives 18. Morbus Chron - Sweven 19. The Jezabels - The Brink 20. Vallenfyre - Splinters Er staan er een paar tussen die eigenlijk niet meteen in de lijn van de rest liggen (ik weet ook niet wat ik zo bijzonder vind aan The Jezabels), maar ja, fuck it, het is mijn lijst. | |
NikeyAjax | maandag 22 december 2014 @ 09:56 |
1. The Flex - Wild Stabs In The Dark 2. Fugazi - First Demo 3. Give - Electric Flower Circus 4. Praise - Lights Went Out 5. Cold World - How The Gods Chill 6. Man Lifiting Banner - Red Fury 7. Boston Strangler - Fire 8. Battle Ruins - s/t 9. Run The Jewels - Run The Jewels 2 10. OFF - Wasted Year | |
methodmich | maandag 22 december 2014 @ 16:42 |
Nou, ik ben benieuwd dan. Ben zelf weer wat opgeschoten met de omschrijvingen. Gooi hem er woensdagmiddag op, denk ik. De hele lijst dan. | |
ranja | maandag 22 december 2014 @ 16:44 |
ik heb gister al een ep lijstje gepost als teaser niet dat daar enige overlap in zit met de albumlijst overigens ben nog een paar albums aan het draaien voor de laatste volgorde wijzigingen | |
methodmich | maandag 22 december 2014 @ 16:47 |
Zag ik. Met de prima Reena Riot en de toch wel wat verrassende keuze voor Mevrouw Tamara!! | |
ranja | maandag 22 december 2014 @ 16:52 |
Tja, ik vond dat nummer van Mevrouw Tamara één van de beste van de Supersonische Boem cd. En die ep (3 track 7") klinkt ook prima. | |
Pink_Floyd | maandag 22 december 2014 @ 19:01 |
01| The War On Drugs - Lost In The Dream 02| Beck - Morning Phase 03| Thom Yorke - Tomorrow's Modern Boxes 04| Oscar And The Wolf - Entity 05| Rivulets - I Remember Everything 06| Jungle - Jungle 07| Run the Jewels - Run The Jewels 2 08| Eric Clapton - The Breeze, An Appreciation of JJ Cale 09| Angus & Julia Stone - Agnus & Julia Stone 10| Warpaint – Warpaint 11| The Black Keys - Turn Blue 12| Temples - Sun Structures 13| Magnus - Where Neon Goes To Die 14| She Keeps Bees - Eight Houses 15| Chet Faker - Built On Glass 16| Mogwai - Rave Tapes 17| Pink Floyd - The Endless River 18| Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 19| SOHN - Tremors 20| Wovenhand - Refractory Obdurate 21| Strand Of Oaks - Heal 22| Fink - Hard Believer 23| The Acid - Liminal 24| The Pretty Reckless - Going To Hell 25| Elbow - The Take Off And Landing Of Everything 26| Real Estate - Atlas 27| Philip Selway - Weatherhouse 28| Spoon - They Want My Soul 29| Tindersticks - Ypres 30| John Fullbright – Songs 31| Royal Blood - Royal Blood 32| Wild Beasts - Present Tense 33| Caribou - Our Love 34| SBTRKT – Wonder Where We Land 35| Aphex Twin - Syro 36| Birth of Joy - Prisoner 37| Foo Fighters - Sonic Highways 38| Damien Jurado - Brothers And Sisters Of The Eternal Sun 39| Sharon Van Etten - Are We There 40| EELS - The Cautionary Tales of Mark Oliver 41| Thomas Azier - Hylas 42| Lee Fields – Emma Jean 43| How To Dress Well - What Is This Heart? 44| Allah Las - Worship The Sun 45| The Roots – And Then Your Shoot Your Cousin 46| Interpol - El Pintor 47| William Fitzsimmons - Lions 48| Dry the River - Alarms in the Heart 49| Alcest – Shelter 50| Samaris – Silkidrangar Al met al toch weer best een mooi muziekjaartje | |
ranja | maandag 22 december 2014 @ 19:37 |
Ik gooi 'm er in hoor... volgorde kan nog tig keer veranderen maar wat maakt het nou eigenlijk uit of een album op 28 of 42 staat... hier de top 50 voor dit jaar. 1. Sia - 1000 Forms of Fear Waar: Australie (tegenwoordig UK) Welk: afhankelijk van de telling het 3e of 6e album, 4 jaar na de vorige Wat: (electro)pop Hoe: ik kende Sia al van de tv, paar nummers, intrigeerde me wel dus toen dit album op 3voor12 luisterpaal stond maar eens gaan luisteren. Wow. Plus: Ontzettend sterke songs met de geweldige stem van Sia 2. Honeyblood - Honeyblood Waar: UK Welk: debuutalbum Wat: damesduo op gitaar en drum, mix tussen (jangle)rock en 60s girlgroup Hoe: Best Kept Secret (voor het album er was) Plus: Van de nieuwe lichting bands in deze stijl verreweg het meeste interessant, hooguit voorlopig nog voorbijgestreefd door Best Coast maar die hebben al meer albums Min: de drumster is er mee gestopt. Nou hoeft dat niet erg te zijn aangezien die al eerder een poosje eruit is geweest en haar live vervangster van toen is nu de nieuwe vaste drumster. 3. Émilie Simon - Mue Waar: Frankrijk Welk: als je de soundtracks niet meetelt haar 4e album, 5 jaar na de vorige Wat: pop/rock met regelmatig gebruik van niet alledaagse instrumenten Hoe: ze is al jaren een van m'n favoriete franse artiesten Plus: Dit album komt dicht in de buurt van haar beste tot nu toe. Bijzondere stijl van muziek, mooie stem, geweldig. 4. Sophie Ellis-Bextor - Wanderlust Waar: UK Welk: 5e album, 3 jaar na het vorige Wat: pop, dit keer wat minder dance gericht maar ergens tussen haar 3e album en haar oude band Theaudience in Plus: het vorige album klonk als een various artists/greatest hits met allerlei djs waarop sophie de vocalen deed, nu is ze weer terug bij haarzelf en in de stijl die me het meest aanspreekt 5. Jessica Lea Mayfield - Make My Head Sing... Waar: USA Welk: 3e album, 3 jaar na de vorige Wat: singer-songwriter met scheurende gitaar Hoe: ze is wat ondergewaardeerd lijkt het maar ik heb haar toch een keer opgepikt op Lowlands ten tijde van haar eerste album Plus: de albums van haar worden steeds net iets beter dan de vorige 6. Stefany June - Stefany June Waar: Nederland met van oorsprong Duitse zangeres Welk: debuutalbum na een ep 2 jaar geleden Wat: singer-songwriter/pop/rock Plus: diversiteit aan stijlen maar wel altijd met de herkenbare helium-stem van Stefany 7. Spotlight Kid - Ten Thousand Hours Waar: UK met een in nederland wonende zangeres Welk: 3e album, 3 jaar na de vorige Wat: shoegaze Hoe: zangeres Katty deed ooit mee aan The Voice of Holland. Toen kwam ik er achter dat ze al een poosje in bands zat waarvan dit de meest interessante. Plus: lekker zweverige gitaren en dito zang, zoals het hoort in dit genre dus Min: elke keer als ik het album opzet denk ik: oja dat eerste nummer kon ik wel overslaan, is alleen intro 8. Sophie-Tith - J'aime ça Waar: Frankrijk Welk: 2e album, hoewel het 1e album vooral bestaat uit covers die ze bij een tv-talentenjacht heeft gezongen Wat: pop/rock Hoe: amazon.fr dacht dat ik dit wel leuk zou vinden. dat klopt. Plus: weer zo'n album dat helemaal in zo'n niet helemaal te benoemen stijl is waar ik van hou en waarvan het lijkt alsof het alleen in frankrijk gemaakt wordt waardoor ik elk jaar wel een franse zangeres hoog heb staan 9. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone Waar: Australië Welk: 3e album, 4 jaar na de vorige (met tussendoor wat solo activiteiten) Wat: singer-songwriter broer-en-zus Hoe: ik kende ze al van tv maar nooit in albums verdiept. Toen zag ik ze op Best Kept Secret en nu heb ik alle albums Plus: Lekker laidback maar soms ook wat harder en het beste nummer doet zelfs aan Portishead denken 10. Stevie Nicks - 24 Karat Gold: Songs From the Vault Waar: USA Welk: 8e soloalbum, 3 jaar na de vorige Wat: oude, nog onuitgebrachte nummers van de plank gepakt en opgenomen Plus: gewoon heerlijke nummers die al lang uitgebracht hadden kunnen zijn. bijna elk nummer zou een van de beste van elk ander soloalbum van haar geweest zijn. 11. Ex Hex - Rips Waar: USA Welk: debuutalbum Wat: nieuwe band van Mary Timony (helium, wild flag), 90s alt.rock Plus: het klinkt gewoon weer erg lekker zoals we van Mary gewend zijn 12. Suzanne Vega - Tales From the Realm of the Queen of Pentacles Waar: USA Welk: 8e album, 7 jaar na de vorige (tussendoor nog wat acoustische heruitgaves) Wat: singer-songwriter Plus: met haar stem en muziek kan ze toch nog steeds een voorbeeld voor de huidige generatie singer/songwriters zijn 13. Space Siren - If You Scream Like That, Your Monkey Won't Come Waar: Nederland Welk: tweede album, helaas ook het laatste na de dood van gitarist/bandleider Corno Zwetsloot Wat: noiserock, 2 jaar na het vorige Plus: Lekkere herrie contrasteert met de zachte zangstem (zelfde zangeres als AC Berkheimer) 14. Blood Red Shoes - Blood Red Shoes Waar: UK Welk: 4e album, 2 jaar na de vorige Wat: gitaarrock door man/vrouw duo die beide zingen Plus: het knalt weer lekker, meer dan het vorige album. en mocht het toch wat tegenvallen dan is er nog een disk 2 met een liveconcert. Min: het 2e album blijft het beste 15. Alvvays - Alvvays Waar: Canada Welk: debuutalbum Wat: twee/60s girlgroup/dreampop Hoe: via fok en/of 3voor12 luisterpaal Plus: van dit soort bands heb ik nooit genoeg, of ze nou best coast, honeyblood, seapony of alvvays heten Min: in het jaar waarin Honeyblood debuteert toch wel duidelijk de mindere 16. Bis - Data Panik Etcetera Waar: UK Welk: 5e album, 13 jaar na de vorige Wat: dansbare britpop van 2 broers en hyperactieve zangeres Hoe: in de 90s al een favoriete band Plus: alsof het weer 1998 is 17. 2:54 - The Other I Waar: UK Welk: 2e album, 2 jaar na de vorige Wat: midtempo alt.rock met dreampop invloeden Plus: lekker zweverig plaatje weer. Net als de vorige in hetzelfde uitgekomen als Jezabels en waar de vorige keer die (tijdelijk) wonnen is het nu duidelijk 2:54 die wint. Min: maar vorige keer stonden zo op 1 en 2 van het jaa, nu niet eens top 10 (maar wel groeiplaatje). 18. Bird on the Wire - Our Hands Meet on the Moon Waar: Nederland Welk: debuutalbum Wat: folk/alt.rock/dreampop Hoe: gezien in OT301 toen ze optraden samen met oa AC Berkheimer Plus: voor de rustigere momenten, mooie muziek Min: live wordt de gitaar op momenten net wat harder aangezet, dat had op het album ook wel gemogen 19. Mantra Machine - Nitrogen Waar: Nederland Welk: debuutalbum Wat: vrijwel instrumentale stoner/spacerock Hoe: een vriend van me stuurde me een link van hun bandcamp 20. Beginners - September Sunburn Waar: Nederland Welk: debuutalbum van Susanne Linssen van Seedling en Hospital Bombers met een eigen band Wat: alt.rock en dankzij de viool van Susanne is Seedling nooit ver weg Plus: lekker vrolijk uptempo en een Beatles referentie is ook nooit verkeerd Min: inmiddels hebben ze de naam moeten veranderen, nu heten ze Band of Beginners 21. The Primitives - Spin-O-Rama Waar: UK Welk: 5e album, 2 jaar na de vorige maar de eerste met eigen muziek sinds 1992 Wat: engelse blondie met een zomers tintje Hoe: hun 80s single Crash staat al jaren hoog in m'n allertijdenlijst 22. Nouveau Vélo - Nouveau Vélo Waar: Nederland Welk: debuutalbum, na een ep vorig jaar Wat: 80s REM met echo & bunnymen en andere new wave invloeden Plus: lekker doorrammelend album, back to the 80s 23. The Jezabels - The Brink Waar: Australië Welk: 2e album, 2 jaar na de vorige Wat: midtempo alt.rock met lichte dreampop invloeden 24. Pince & 3rd Eye Girl - Plectrumerectum Waar: USA Welk: eerste samenwerkingsalbum, 4 jaar na de laatste van Prince en tegelijk uitgekomen met een regulier Prince album. Wat: pop, funk, rap afgewisseld met spetterende gitaarsolos Plus: zie wat. heerlijk album. 25. Pony Pack - Enough About You Waar: Nederland Welk: tweede album, 6 jaar na de vorige Wat: alt.rock ergens tussen Breeders en Sleater-Kinney Hoe: ten tijde van het eerste album gezien op een festival van hun toenmalige label Tocado Plus: lekker dwarse gitaarliedjes 26. The Bat Bites - The Bat Bites Waar: Nederland Welk: debuutalbum na een EP van 5 jaar geleden. Ik ken ze echter nog maar heel recent. Wat: punkpop'n'roll Hoe: ik was van't zomer in Rotterdam en toen zag ik allerlei stickers van de band hangen, dat heb ik onthouden tot er een album was Plus: Lekker uptempo, dit genre heeft nederland wel een poosje gemist 27. Angel Olsen - Burn Your Fire for No Witness Waar: USA Welk: 2e album, 2 jaar na de vorige Wat: singer-songwriter Plus: Goede stem, spannende nummers Min: meer 'band'nummers en minder minimale nummers zou het nog beter maken 28. September Girls - Cursing the Sea Waar: Ierland Welk: debuutalbum Wat: shoegaze van 5 dames die in wisselende combinaties zingen Hoe: gezien op Best Kept Secret maar toen had ik het album al, via 3voor12 opgepikt denk ik Min: op BKS was het geluid wel erg slecht, dat neem je ongemerkt toch mee in de beoordeling van het album 29. The Deaf - The Deaf Waar: Nederland Welk: 2e album. 3 jaar na de vorige Wat: vuige garagerock met orgel 30. Nina Persson - Animal Heart Waar: Zweden Welk: 1e soloalbum van de zangeres van Cardigans (en A Camp) Wat: eigenlijk bijan hetzelfde als Cardigans, iets minder gitaar en meer keyboards Plus: Als je van Cardigans houdt is dit ook een must-have 31. Lily Allen - Sheezus Waar: UK Welk: 3e album, 5 jaar na de vorige Wat: pop/dance met showbizkritische teksten Plus: Lily is terug, sowieso een plus. Er staan ook weer genoeg goede nummers op, zeker als je de bonus cd meetelt. En ze weet ook gewoon een goede Keane-cover te maken. Min: Waren haar vorige albums een interessante mix van muziek en tekst, nu lijken bij sommige nummers de tekst of zelfs shockeffect voorrang te krijgen en de muziek wat op het 2e plan te zijn beland. Daarvoor is het wel zo dat haar vorige 2 albums staan beide in m'n top 100 allertijden, deze haalt de top 10 van het jaar niet eens... 32. Shaka Ponk - The White Pixel Ape (Smoking Isolate to Keep in Shape) 32. Shaka Ponk - The Black Pixel Ape (Drinking Cigarettes to Take a Break) Waar: Frankrijk Welk: 4e + 5e album, 3 jaar na de vorige Wat: engelstalige fransen met een mix van metal/punk/rap/electro/pop Hoe: ik ken ze al jaren van de tv, erg goed maar nooit een album gekocht tot nu. en toen bleken ze er 2 uit te brengen... 33. Röyksopp & Robyn - Do It Again Waar: Noorwegen & Zweden Welk: een vervolg op eerdere losse nummers op elkaars albums. Officieel een EP maar wel met albumlengte (5 tracks (al is Robyn op track 5 niet te horen)) Wat: dance met een hoog 90s house gehalte Plus: 2 geweldige nummers (2+3) + 2 gewoon goede nummers (1+4) Min: 1 overbodig nummer (5) (al had ik het zonder dat nummer wel gewoon een ep genoemd) 34. Eaux - Plastics Waar: UK Welk: debuutalbum Wat: electro Hoe: gezien op Best Kept Secret, toen ook het album gekocht Plus: midtempo electrodeuntjes met beetje zweverige zang, prima 35. EMA - The Future's Void Waar: USA Welk: 3e album, 3 jaar na de vorige Wat: experimentele singer-songwriter Hoe: haar eerste album kocht ik op Record Store Day van dat jaar 36. Zaz - Paris Waar: Frankrijk Welk: 3e album, een jaar na de vorige. Met hulp van oa. Quincy Jones, Thomas Dutronc en Charles Aznavour. Wat: een ode aan Parijs. de bijna tradiotonele chansons zijn gebleven maar veel pop )zoals op de vorige albums) is verdwenen, jazz, dixieland daarvoor in de plaats Hoe: ten tijde van het eerste album al van de franse tv en/of amazon.fr Plus: heel ver van de vorige albums staat het nou ook weer niet af, blijft toch wel iets bijzonders Min: je moet wel zin hebben in klarinet-riedeltjes en scat, veel scat 37. Kina Grannis - Elements Waar: USA Welk: 5e album, 3 jaar na haar vorige, 1e die ik ken Wat: singer-songwriter Hoe: via een facebookgroep Plus: Mooie liedjes, mooie stem Min: Het blijft wel erg ingetogen, slechts een paar keer dat je meer een bandgeluid hoort 38. Le Prince Miiaou - Where Is the Queen? Waar: Frankrijk Welk: 4e album, 3 jaar na vorige (maar de 1e die ik ken) Wat: singer-songwriter/pop/rock met pitchstemmetje (soms) Hoe: via de franse tv Plus: Iets minder extreem als bv EMA maar bij de 'bandnummers' wel meer rock dan singer-songwriter 39. The Both - The Both Waar: USA Welk: 1e samenwerking Wat: Aimee Mann in duet met Ted Leo Plus: Aimee Mann is goed herkenbaar aanwezig Min: volgende keer maar weer alleen hoor. 40. Salomé Leclerc - 27 fois l'aurore Waar: Canada (Quebec) Welk: 2e album, 3 jaar na de vorige Wat: singer-songwriter met veel (ingetogen) electronica en soms een leuk gitaartje Hoe: het eerste album een keer via amazon.fr getipt gekregen 41. Lia Ices - Ices Waar: USA Welk: 3e album, 3 jaar na de vorige (wel de eerste die ik ken) Wat: electro singer-songwriter Hoe: 3voor12 luisterpaal Plus: bijzondere combinatie van stijlen en als er een gitaartje bijkomt wordt het helemaal leuk 42. Lyla Foy - Mirrors the Sky Waar: UK Welk: debuutalbum Wat: singer-songwriter, vrij rustig met veel electro en een beetje gitaar Hoe: gezien op Best Kept Secret, toen ook het album gekocht 43. Al. Hy - Alphabête Waar: Frankrijk Welk: debuutalbum Wat: franstalige pop/rock Hoe: alweer een tip van amazon.fr 44. Inge van Calkar - Inge van Calkar Waar: Nederland Welk: debuut-soloalbum, na bands Ysis (samen met miss montreal) en ZaZa Wat: singer-songwriter Hoe: 3voor12 luisterpaal Plus: Veel uptemponummers met duidelijk aanwezige contrabas 45. Pascale Picard - All Things Pass Waar: Canada Welk: 3e album Wat: singer-songwriter Hoe: het eerste album een keer ontdekt, ik denk via via bandcamp. Min: ik mis toch een uitschieter zoals de eerste van haar wel heeft 46. The Monroes - Tears & Trials Waar: Nederland Welk: 2e album, 5 jaar na de vorige Wat: garagerock'n'roll Hoe: jaren geleden op Metropolis gezien en blijven volgen Plus: lekker gruizig plaatje Min: de vorige had toch wat meer scherpe kantjes 47. The Pack A.D. - Do Not Engage Waar: Canada Welk: 5e album, 3 jaar na de vorige (wel de 1e die ik ken) Wat: gitaar+drum damesduo, kruising tussen L7 en Honeyblood Hoe: 3voor12 luisterpaal Plus: Op de beste nummers noist het lekker Min: sommige nummer zijn zo log dat ze niet vooruit te krijgen zijn 48. Missy Higgins - OZ Waar: Australie Welk: 4e album, 2 jaar na de vorige Wat: singer-songwriter met dit keer een album vol covers van australische artiesten Hoe: via songpop leerde ik een liedje kenne, op spotify meer geluisterd en toen het vorige album, destijds nog nieuw, gekocht. Plus: weinig bekende nummers is niet erg, dan klinkt het allemaal nieuw. Het bekendste nummer - voor mij - wat er op staat klinkt daarbij ook gewoon als een goede cover. 49. Blank Realm - Grassed Inn Waar: Australië Welk: 10e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat: garagerock met keyboard Hoe: 3voor12 luisterpaal Plus: op hun best doen ze wel aan een psychedelische Dead Moon denken 50. Hadewych Minis - The Truth and Nothing but the Truth Waar: Nederland Welk: 2e album, een jaar na het eerste Wat: kunstzinnige singer-songwriter die ook bas speelt Hoe: ik zag het eerste album toen die nieuw was liggen en dacht van 'he zij van de mol'. Album beviel wel. Plus: een aantal sterke nummers, lekker uptempo Min: toch ook nummers waarvan ik denk 'mwah', meer dan op het vorige album. die vorige sloot nog af met een sterke cover, dat had deze ook wel kunnen gebruiken. Herkomst: 12 UK 10 USA 10 Frankrijk 6 Australië 5 Canada 4 Zweden 2 [ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 23-12-2014 02:00:31 ] | |
EP3 | maandag 22 december 2014 @ 19:59 |
Toch knap dat je zoveel vrouwen in 1 lijst weet te krijgen, ranja. Mooi lijstje, wel. Ook al ken ik 't merendeel niet. Ik had Lana Del Rey en Sharon van Etten er ook wel in verwacht, eigenlijk. Zijn toch best mooie albums..? | |
ranja | maandag 22 december 2014 @ 20:00 |
ach, de een specialiseert in ijsland, de ander in zangeressen Lana del Rey heb ik op basis van de singles weinig behoefte aan om het album te horen Sharon van Etten ken ik niet echt, wel eens wat van geprobeerd volgens mij maar nooit in verdiept. | |
tjoptjop | maandag 22 december 2014 @ 20:38 |
1. Ben Frost - Aurora 2. Flying Lotus - You're Dead! 3. Aphex Twin - Syro 4. Todd- Terje - It's Album Time 5. Legowelt - Crystal Cult 2080 6. Objekt - Flatland 7. Brian Eno/Karl Hyde - High Life 8. Simian Mobile Disco - Whorl 9. Swans - To Be Kind 10. Lone - Reality Testing | |
Beregd | maandag 22 december 2014 @ 21:13 |
Crush songs van Karen O had ik ook wel verwacht. Boeiende lijst verder, honeyblood zal ik eens gaan luisteren, als dat in het straatje van alvvays past. | |
ranja | maandag 22 december 2014 @ 21:39 |
Niet gehoord, ook al omdat Yeah Yeah Yeah's me ook niet echt aanspreken | |
Moody | maandag 22 december 2014 @ 22:54 |
foutje [ Bericht 72% gewijzigd door Moody op 22-12-2014 23:19:19 ] | |
Moody | maandag 22 december 2014 @ 23:18 |
Hm, kan deze niet meer wijzigen. Nieuwe post hieronder [ Bericht 5% gewijzigd door Moody op 23-12-2014 11:27:59 ] | |
Gehenna | maandag 22 december 2014 @ 23:37 |
Tof lijstje Ondanks dat we volgens mij maar zo'n 5 overlappen hebben Zoveel vrouwen, maar geen Warpaint? | |
ranja | maandag 22 december 2014 @ 23:40 |
nee, wel geprobeerd maar nog saaier dan de vorige, te saai | |
Moody | maandag 22 december 2014 @ 23:45 |
Had je de nieuwe van Allo Darlin geprobeerd? Leuk plaatje hoor. | |
Beregd | dinsdag 23 december 2014 @ 09:32 |
Goeie lijst Moody we dubbelen er best veel (8 uit je top 20 staan ook in mijn lijst). Dat strand of Oaks moet ik toch nog eens proberen. Ik kom dat album overal tegen, het zou mij perfect moeten liggen als ik naar simular artists kijk, maar het kwartje is nog steeds niet gevallen. | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 10:04 |
Moody Alvvays hoger dan Honeyblood? echt? Verder dubbelen we in de allertijdenlijst meer dan in de jaarlijst geloof ik Stuk of 4 in de top 50. | |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 10:55 |
Ja Alvvays bevalt me iets beter. Iets catchier, waardoor ik het toch vaker opzet. Maar vraag me over een week en dan shuffled deze lijstje toch weer. #momentopname | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 11:09 |
Ja dat wel natuurlijk maar mijn top 5, top 10 misschien zelfs, staat toch al tijden vast eigenlijk | |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 11:29 |
Kon niet meer wijzigen, daarom deze nieuwe opgedeelde post... Een top-50 leek me leuk dit jaar, maar ik kon 51-65 niet weglaten....en 66-105 ook niet echt Ik ben niet geweldig in het verwoorden van motivaties, daarom ook dit jaar maar achterwege gelaten. Laat de muziek voor zichzelf spreken 01. The Antlers - Familiars
02. Sun Kil Moon - Benji
03. Strand of Oaks - Heal
04. Broken Twin - May
05. Armand Margjeka - Hummingbird
06. Thurston Moore - The Best Day
07. The War on Drugs - Lost in the Dream
08. Ty Segall - Manipulator
09. Damon Albarn - Everyday Robots
10. Amen Dunes - Love
11. Alvvays - Alvvays
12. Leonard Cohen - Popular Problems
13. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness
14. Steve Gunn - Way Out Weather
15. Light Heat - Light Heat
16. Adult Jazz - Gist Is
17. Spoon - They Want My Soul
18. Broken Bells - After the Disco
19. Mac DeMarco - Salad Days
20. Honeyblood - Honeyblood
21. Damien Jurado - Brothers and Sisters of the Eternal Son
22. Ought - More Than Any Other Day
23. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone
24. Annie Eve - Sunday ‘91
25. Low Roar - 0
26. Beck - Morning Phase
27. Kevin Morby - Still Life
28. Alcest - Shelter
29. Ben Watt - Hendra
30. Wild Beasts - Present Tense
31. Teleman - Breakfast
32. Bloom - Milky Water
33. Thom Yorke - Tomorrow's Modern Boxes
34. Bronco - Just Enough Hip To Be A Woman
35. Ultimate Painting - Ultimate Painting
36. Geppetto & The Whales - Heads of Woe
37. Matthew and the Atlas - Other Rivers
38. Douglas Dare - Whelm
39. Elbow - The Takeoff And Landing Of Everything
40. Conor Oberst - Upside Down Mountain
41. Michael A Grammar - Michael A Grammar
42. Quilt - Held in Splendor
43. Sivert Hoyem - Endless Love
44. Perfume Genius - Too Bright
45. St. Vincent - St. Vincent
46. Allo Darlin' - We Come From The Same Place
47. Pink Floyd - The Endless River
48. Temples - Sun Structures
49. The Murlocs - Loopholes
50. White Fence - For The Recently Found Innocent
| |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 11:29 |
51. Warpaint - Warpaint
52. Curtis Harding - Soulpower
53. Sharon Van Etten - Are We There
54. Future Islands - Singles
55. Bahamas - Bahamas Is Afie
56. St. Paul and the Broken Bones - Half the City
57. Jeremy Messersmith - Heart Murmurs
58. Hallo Venray - Show
59. Avi Buffalo - At Best Cuckold
60. David Gray - Mutineers
61. Woods - With Light & With Love
62. The Twilight Sad - Nobody Wants To Be Here And Nobody Wants To Leave
63. Painted Palms - Forever
64. Ok Go - Hungry Ghosts
65. Generationals - Alix De rest:
| |
Norrage | dinsdag 23 december 2014 @ 11:35 |
Goede nummer 1 Moody | |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 11:45 |
Thnx. Benieuwd naar jouw lijstje | |
Norrage | dinsdag 23 december 2014 @ 11:51 |
Het lijstje is af, de teksten nog niet | |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 12:07 |
Hier hetzelfde | |
methodmich | dinsdag 23 december 2014 @ 16:29 |
Zo, Moody had er zin in.... Alleen mis ik de verhaaltjes. Ranja leuke lijst weer. Even spitten of ik er nog een verborgen parel uit kan vissen. | |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 16:37 |
Ik moet toegeven dat het soms wel wat kan toevoegen, maar een combinatie van onkunde en luiheid zorgt ervoor dat ik dat eigenlijk nooit doe. Een tuubje erbij om een snelle impressie te krijgen van een bepaald album vind ik dan wel weer onmisbaar als ik naar mijn eigen lurkgedrag kijk. | |
methodmich | dinsdag 23 december 2014 @ 16:38 |
Okee. Is ook maar net waar je voor kiest. Overal een clipje bij zoeken lijkt mij weer veel werk, in elk geval meer dan overal een kort verhaaltje bij verzinnen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 16:46 |
Persoonlijk vind ik dat je door een verhaaltje getriggerd kan worden een clipje te gaan zoeken. Op basis van niks een clipje aanklikken doe ik niet snel Laat staan 60 | |
pfaf | dinsdag 23 december 2014 @ 16:57 |
Ik vind jouw manier ook interessant, niet te veel gedoe, maar het kan wel prikkelen om te luisteren. | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 17:00 |
dank je ik heb dit jaar niet geforceerd overal een plus en min bij bedacht, soms valt er gewoon weinig over te vertellen. Maar een genre/vergelijking is vaak wel te doen. | |
takkfyrir | dinsdag 23 december 2014 @ 17:03 |
Strand Of Oaks heb ik onlangs live gezien, dat was eigenlijk ontzettend tof. Nu ik 'm in verschillende lijstjes terug zie komen, moet ik het album ook maar eens opzetten. Ik zie trouwens nu pas dat mijn eigen albumlijst twee keer een nummer vijftien heeft. | |
methodmich | dinsdag 23 december 2014 @ 17:24 |
Had ik wel gezien, maar ik dacht dat je niet kon kiezen en dus maar een gedeelde nummer vijftien had geplaatst. Niet dus? | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 17:29 |
Nooit van gehoord, nu aan het beluisteren, klinkt wel leuk. Ik zie dat een dame van Tender Trap er mee te maken heeft, dat verklaart wel wat | |
Moody | dinsdag 23 december 2014 @ 17:37 |
De eerste 2 albums zijn nog wat beter. Aantal indie-pareltjes, zoals: | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 17:46 |
Ik heb trouwens 2x 32 maar dat was wel bewust 2 albums van dezelfde band ga ik gewoon samen in 1 notering stoppen | |
ranja | dinsdag 23 december 2014 @ 17:53 |
ah ja, daar zit wat meer pit in dan het nieuwe album | |
kciR | woensdag 24 december 2014 @ 13:08 |
Ik ben bij met tellen. Maar er is nog meer dan genoeg ruimte voor nieuwe lijstjes! Er zijn nu 539 verschillende albums genoemd in 27 lijstjes. | |
Weakling | woensdag 24 december 2014 @ 15:00 |
Mogen het er ook maar 6 zijn? Ik ben dit jaar een beetje achter gebleven met nieuwe muziek ... 1. FKA Twigs - LP1 2. Andy Stott - Faith In Strangers 3. Clark - Clark 4. Aphex Twin - Syro 5. DJ Koze - Reincarnations Part 2 6. Future Sound Of London - Environment 5 ... wel meer dan 6 albums dit jaar, maar de rest is allemaal ex aequo zevende en vind ik niet bijzonder genoeg om te noemen | |
Gehenna | woensdag 24 december 2014 @ 16:57 |
Er komt de komende week niets meer (voor mij) noemenswaardig uit zo ver ik weet. Dus dit is 'm: Mijn lijstje voor 2014 1 Natural Snow Buildings - The Night Country ----Tags: Drone, Psychedelic Folk, Avant-Folk, Ambient 2 Canto Ostinato Audio Visual - Canto Ostinato Audio Visual ----Tags: Modern classical, minimalism 3 Run the Jewels - Run the Jewels 2 ----Tags: Hardcore Hip Hop, Experimental Hip Hop 4 Swans - To Be Kind ----Tags: Experimental Rock, Post-Rock, Noise Rock, No Wave, Drone, Post-Punk 5 Kairon; IRSE! - Ujubasajuba ----Tags: Shoegaze, Post-Rock, Space Rock 6 Fire! Orchestra - Enter ----Tags: Experimental Big Band, Vocal Jazz, Free Jazz 7 Aphex Twin - Syro ----Tags:IDM, Drill and Bass, Acid Techno, Comeback 8 Triptykon - Melana Chasmata ----Tags: Doom Metal, Gothic Metal, Thrash Metal, Black Metal 9 Grouper - Ruins ----Tags: Ambient, Singer/Songwriter 10 Esben and the Witch - A New Nature ----Tags: Ethereal Wave, Post-Rock, Post-Punk, Dream Pop 11 A Winged Victory for the Sullen - Atomos ----Tags: Ambient, Modern Classical 12 Scott Walker + Sunn O))) - Soused ----Tags: Experimental Rock, Drone Metal, Dark Ambient, Drone 13 Agalloch - The Serpent & the Sphere ----Tags: Atmospheric Black Metal, Dark Folk, Post-Rock, Doom Metal 14 Typhoon - Lobi da basi ----Tags:Dutch, Hip Hop 15 Christina Vantzou - Nº2 ----Tags: Modern Classical, Ambient, Chamber Music 16 Dancing Dollekamp - Onder de radar ----Tags: Alternative Rock, Dutch Low Saxon 17 Current 93 - I Am the Last of All the Field That Fell (A Channel) ----Tags: Avant-Folk, Experimental Singer/Songwriter, Piano Pop, Psychedelic Folk 18 Bongripper - Miserable ----Tags: Sludge Metal, Drone Metal, Doom Metal 19 Shellac - Dude Incredible ----Tags: Noise Rock, Math Rock, Post-Hardcore 20 Lantlôs - Melting Sun ----Tags:Shoegaze, Post-Rock Blackgaze 21 Broeder Dieleman - Gloria ----Tags: Contemporary Folk, Singer/Songwriter, Kleinkunst 22 Beck - Morning Phase ----Tags: Singer/Songwriter, Chamber Folk, Chamber Pop 23 Tinariwen - Emmaar ----Tags: Tishoumaren 24 Cult of Dom Keller - The Second Bardo ----Tags: Heavy Psych 25 Conan - Blood Eagle ----Tags: Sludge Metal, Doom Metal 26 Mondkopf - Hadès ----Tags:Electronic, Industrial Techno, (Dark) Ambient 27 Warpaint - Warpaint ----Tags: Dream Pop, Neo-Psychedelica 28 Godflesh - A World Lit Only by Fire ----Tags: Industrial Metal, Sludge Metal 29 Fratsen - Caspar ----Tags: Dutch, Alternative Rock 30 Earth - Primitive and Deadly ----Tags: Psychedelic Rock, Stoner Rock, Post-Rock, Heavy Psych, Drone 31 Wolves in the Throne Room - Celestite ----Tags: Progressive Electronic, Space Ambient, Drone 32 Nurse With Wound & Graham Bowers - Excitotoxicity ----Tags: Industrial, Musique concrète, Dark Ambient, Experimental 33 Temples - Sun Structures ----Tags: Neo-Psychedelia, Psychedelic Pop, Psychedelic Rock 34 Mantra Machine - Nitrogen ----Tags: Stoner Rock, Space Rock 35 The War on Drugs - Lost in the Dream ----Tags: Heartland Rock, Folk Rock, Neo-Psychedelia 36 Vashti Bunyan - Heartleap ----Tags: Chamber Folk, Singer/Songwriter 37 Monolord - Empress Rising ----Tags: Stoner Metal, Doom Metal 38 Bohren & der Club of Gore - Piano Nights ----Tags: Dark Jazz 39 Empyrium - The Turn of the Tides ----Tags: Neoclassical Darkwave, Dark Folk, Doom Metal, Blackgaze, comeback 40 Wovenhand - Refractory Obdurate ----Tags: Psychedelic Rock, Folk Rock, Gothic Country 41 The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin ----Tags: East Coast Hip Hop, Conscious Hip Hop 42 DOOM:VS - Earthless ----Tags:Death Doom Metal, Funeral Doom Metal 43 Birth of Joy - Prisoner ----Tags: Stoner Rock, Hard Rock, Heavy Psych 44 Electric Wizard - Time to Die ----Tags: Doom Metal, Stoner Metal, Sludge Metal, Heavy Psych 45 Mantar - Death by Burning ----Tags: Sludge Metal 46 Daniël Lohues - D. ----Tags: Singer/Songwriter, Folk, Dialect, Dutch 47 The Body - I Shall Die Here ----Tags: Drone (Metal), Industrial 48 Sunn O))) & Ulver - Terrestrials ----Tags: Drone, (Dark) Ambient 49 Dead Congregation - Promulgation of the Fall ----Tags: Death Metal, Death Doom Metal 50 Circulatory System - Mosaics Within Mosaics ----Tags: Neo-Psychedelia, Psychedelic Pop 51 Innercity Ensemble - II ----Tags:Avant-Folk, Free Jazz, Post-Rock, Free Improvisation, Avant-Garde Jazz, Psychedelic Rock 52 Darkspace - Dark Space III I ----Tags: Atmospheric Black Metal, Space Ambient, Dark Ambient 53 Serpent Warning - Serpent Warning ----Tags: (Traditional) Doom Metal 54 Kayo Dot - Coffins on Io ----Tags: Progressive Rock, Art Rock, Avant-Prog, Darkwave 55 CunninLynguists - Strange Journey: Volume Three ----Tags: Southern Hip Hop, Boom Bap, Conscious Hip Hop 56 Ought - More Than Any Other Day ----Tags: Art Punk, Post-Punk, Indie Rock, Noise Rock 57 Todd Terje - It's Album Time ----Tags: Nu-Disco, Electro-Disco, Space Disco 58 Lisa Gerrard - Twilight Kingdom ----Tags: Neoclassical Darkwave 59 Alarm Will Sound / Alan Pierson / Jonny Greenwood / Vicky Chow - Radio Rewrite ----Tags:Minimalism 60 St. Vincent - St. Vincent ----Tags:Art Pop 61 Hallo Venray - Show ----Tags: Alternative Rock 62 Necro Deathmort - Martian Cartography ----Tags: Acid Techno, Psybient, electronic, industrial 63 The Melvins - Hold It In ----Tags: Alternative Rock, Noise Rock, Sludge Metal, Experimental Rock 64 Brave Black Sea - Fragments ----Tags:Stoner rock, supergroup 65 Against Me! - Transgender Dysphoria Blues ----Tags: Punk Rock with a hint of Pop Punk 66 Sunn O))) - LA Reh 012 ----Tags: Drone Metal 67 Reighnbeau - Hands ----Tags:Shoegaze, Lo-Fi Indie, Slowcore 68 Tycho - Awake ----Tags: Downtempo, Chillwave, Ambient Pop, krautrock 69 Katy B - Little Red ----Tags: Dance-Pop, Electropop 70 Fog Lake - Virgo Indigo ----Tags: Dream Pop, Ambient 71 Murmur - Murmur ----Tags: Avant-Garde Metal, Black Metal, Progressive Metal, Avant-Prog 72 Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - Fuck Off Get Free We Pour Light on Everything ----Tags: Post-Rock, Art Rock 73 Indian - From All Purity ----Tags: Sludge Metal, Doom Metal, Drone Metal 74 Boris - Noise ----Tags:Post-Rock, Atmospheric Sludge Metal, Shoegaze 75 Ne Obliviscaris - Citadel ----Tags: Progressive Death Metal 76 Jozef van Wissem / SQÜRL - Only Lovers Left Alive ----Tags: Film Score, Noise Rock, Post-Rock, Psychedelic Rock, Psychedelic Folk 77 Lana Del Rey - Ultraviolence ----Tags:Art Pop, Dream Pop, Chamber Pop 78 Behemoth - The Satanist ----Tags: Death Metal 79 Have a Nice Life - The Unnatural World ----Tags: Post-Punk, Shoegaze, Lo-Fi, Drone 80 Carla Bozulich - Boy ----Tags: Experimental Rock, Singer/Songwriter 81 Ben Frost - A U R O R A ----Tags:Industrial, Electronic, (Power) Noise, Industrial Techno, Drone 82 Perfume Genius - Too Bright ----Tags: Art Pop, Chamber Pop, Synth Pop, Singer/Songwriter 83 MØ - No Mythologies to Follow ----Tags: Electropop, Contemporary R&B, Synth Pop, Glitch Pop, Art Pop 84 Various Artists - Song Reader: Twenty Songs by Beck ----Tags: Compilation 85 YOB - Clearing the Path to Ascend ----Tags: Doom Metal, Sludge Metal, Stoner Metal 86 Objekt - Flatland ----Tags: IDM, UK Bass, Ambient Techno 87 Tindersticks - Ypres ----Tags: Ambient, Drone, Orchestral, Minimalism, Modern Classical, Soundtracks 88 Herman van Veen - Kersvers ----Tags: Nederpop, Cabaret, Kleinkunst 89 Sol Invictus - Once Upon a Time ----Tags: Neofolk, Psychedelic Rock 90 Cannibal Corpse - A Skeletal Domain ----Tags: Death Metal 91 Marko Fürstenberg - Ghosts From the Past ----Tags: Dub Techno, Tech House 92 alt-J (∆)- This Is All Yours ----Tags: Art Pop, Folktronica, Progressive Pop, Indie Pop, Ambient Pop, Indie Rock 93 Cloud Nothings - Here and Nowhere Else ----Tags: Indie Rock, Post-Hardcore, Emo 94 Lost in the Trees - Past Life ----Tags: Indie Pop, Chamber Folk 95 Arjen Schat - Sequentem ----Tags: Berlin School 96 Mayhem - Esoteric Warfare ----Tags: Black Metal 97 Thou - Heathen ----Tags: Sludge Metal, Doom Metal 98 Gazelle Twin - Unflesh ----Tags: Art Pop, Electronic, Glitch Pop, Electro-Industrial, Electropop 99 Dean Blunt - Black Metal ----Tags: Art Pop, Dream Pop, Neo-Psychedelia, Hypnagogic Pop, Alternative R&B, Dream Pop 100 Xiu Xiu - Unclouded Sky ----Tags: Avant-Folk, Art pop, Field Recordings Meer @ https://rateyourmusic.com/list/Gehenna/2014/ | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 17:12 |
Zo, heb ook al mijn aangeschafte dan wel gekregen albums uit 2014 - en die dus ook allemaal in mijn platenkast staan - op volgorde gezet. Een Top 58 deze keer. Dit is hem geworden: 58. THE KEVIN COSTNERS - Pick Up The Parts Deze band uit Nijmegen debuteerde al in 2008, maar daarna werd het stil. Nu zijn de mannen rond frontman Bouke Zoete terug met een opvolger. Qua geluid is er weinig veranderd. Gitaarpop met een voorliefde voor de seventies. Kevin Costner was ooit Robin Hood en JFK. De naar hem vernoemde band komt echter hoogstens in aanmerking voor een leuke bijrol in dergelijke kaskrakers. Favoriete track: What's This All About 57. TANGARINE - Move On Jan, Pier, Tjoris en Korneel, die hebben baarden. De tweeling Arnout & Sander Brinks van Tangarine ook. Zij varen met deze opvolger van Seek & Sigh nog altijd mee door de zee die ze al zo goed kennen. Daar waar geen rauwe, ongeschoren en boze piraten komen, maar alleen boten met Simon & Garfunkel aan boord. En vooruit, een sloep met een Beatlesque randje. Muziek met een baard, wellicht, maar zeker niet onaangenaam. Favoriete track: Never To Remain 56. THE SORE LOSERS - Roslyn Deze Belgen hebben wel iets met The White Stripes. De hoes van de plaat bestaat voornamelijk uit rood en wit, maar ook muzikaal klinkt Jack White door als inspiratiebron. The Sore Losers rocken bij vlagen behoorlijk de pan uit, iets wat ze live zelfs nog meer doen dan op plaat. Zanger Jan Straetemans kan dat ook prima aan, al wordt de vergelijking met The White Stripes nog wel op punten verloren. Maar ja, wat wil je met zo'n bandnaam? Favoriete track: Girl's Gonna Break It 55. JAMES VINCENT MCMORROW - Post Tropical De Ierse singer-songwriter James Vincent McMorrow geeft op dit album iets meer ruimte aan elektronische elementen. Dit zorgt voor een wat moderner klinkende begeleiding van zijn in feite nog op traditionele wijze gemaakte songs. Toch is McMorrow hier vaak een omgekeerde Piet Hein. Diens naam was klein, maar zijn daden waren groot. McMorrow heeft een lange naam, maar de daden blijven daar op een enkele uitzondering na bij achter. Favoriete track: Cavalier 54. THE GO FIND - Brand New Love De Belg Dieter Sermeus is een dromer met een voorliefde voor de jaren tachtig. Zijn muziek is een soort mix van indie en electronica waarvoor je een beetje in de stemming moet zijn. Goed geschikt voor donkere nachten, al dan niet met paard op het dak. Favoriete track: On The Rebound 53. KAREN O - Crush Songs Karen O maakte naam als hippe brulboei van indieband The Yeah Yeah Yeahs. Solo komt ze nu met een verzameling liefdesliedjes, piepklein en lo-fi. De modebewuste Karen O keert terug naar de dagen waarop ze als middelbare schoolmeisje hoopte dat die ene jongen misschien ook wel voor haar zou vallen en waarop ze gekweld door liefdesverdriet het liefst alleen op haar tienerkamer zat. Dit muzikale dagboek vol miniatuurtjes bevat niet elke dag een even goed verhaal, maar klinkt wel goudeerlijk. Favoriete track: NYC Baby 52. THE JEZABELS - The Brink Het vorige album van The Jezabels ontdekte ik dankzij het jaarlijstje van ranja. Op basis van de beschrijving heb ik Prisoner aangeschaft en dat was een zet waarvan ik geen spijt kreeg. Helaas is er op opvolger The Brink minder ruimte voor het sterkste punt, de meeslepende dameszang. Favoriete track: Got Velvet 51. CHASING RAINBOWS - With Henk Jonkers Een jonge Amerikaan die zijn album vernoemt naar de drummer van de Nederlandse gitaarpopband Hallo Venray. Dat klinkt ongeloofwaardig, maar toch is het zo. Lawrence Rengert studeerde ooit in ons land en leerde daar Jonkers kennen. Die hielp hem ook bij het maken van deze plaat, waar een voorliefde voor de jaren zestig in doorklinkt. Een oude ziel in een jong lichaam en Henk Jonkers zag dat het goed was. Favoriete track: Make Love Caravan 50. CLEAN PETE - Al Zeg Ik Het Zelf De frisse tweeling Loes en Renée Wijnhoven maakt Nederlandstalige liedjes met af en toe leuk gevonden teksten, die door het gebruik van spreektaal doen denken aan Roosbeef, maar ook neigen naar kleinkunst. Diepe gevoelens, vriendjes met twee linkerhanden, reizen, blaren en meisjesdingen. Wie Loes is en wie Renée weten waarschijnlijk alleen familieleden en goede bekenden, maar samen hebben ze genoeg eigen smoel om op te vallen met dit vrolijke album. Favoriete track: Sorry Als Ik Stoor 49. MARK LOTTERMAN - Year Without Summer Mark Lotterman kan vanwege zijn donkere stem en weemoedige muziek gerust als Nederlands antwoord op Nick Cave en Leonard Cohen worden beschouwd. Vanzelfsprekend benadert hij het enorm hoge niveau van deze grootheden niet, maar Year Without Summer is wel een mooie herfstplaat geworden. Favoriete track: I Woke Up (Thinking That They Hate Me) 48. BENNY ZEN & THE SYPHILIS MADMEN - Go Out And Love The People Peter Houben, bekend van Nemo en Mitsoobishy Jacson, bedient zich nu al enige jaren van deze enigszins opmerkelijke bandnaam. Na de vorige plaat uit 2012, waarop allerlei korte songs over beroemdheden stonden, ging het weer jeuken en nu is er deze frisse, uptempo en bij vlagen rammelende popplaat. Op de hoes liet Houben een dame met volle ontblote borst zetten, maar zelfs de grootste 'mad man' zal daar uit angst voor een soa toch niet zonder bescherming opduiken. De plaat opzetten kan natuurlijk ook, wel zo veilig. Favoriete track: Drunk At Home 47. JOAN AS POLICE WOMAN - The Classic Joan Wasser debuteerde inmiddels al weer acht jaar geleden met het fantastische album Real Life. Die plaat was donker en meeslepend. Gelukkig heeft Wasser, die zich de artiestennaam Joan As Police Woman heeft aangemeten, in de jaren die volgden wat meer geluk gekend in haar leven. Dat heeft zijn weerslag op de muziek, want die wordt steeds vrolijker. Of dat ook beter is, moet iedereen zelf maar bepalen. En ach, een gelukkige politievrouw schrijft ook minder snel een bon uit toch? Favoriete track: Witness 46. HAPPY CAMPER - The Daily Drumbeat Job Roggeveen besloot om zijn project Happy Camper, na de goede ontvangst enkele jaren terug, een vervolg te geven. Opnieuw was de formule hetzelfde. Roggeveen nodigde een keur aan Nederlandse artiesten uit om zijn makkelijk in het gehoor liggende popsongs met hem uit te voeren. Deze keer komen onder andere Marien Dorleijn, Eefje de Visser, Maurits Westerik, Tim Knol, Odilo Girod en Janne Schra langs. Het resultaat? Wederom een leuk album. Favoriete track: All We Ever Wanted 45. JENNY LEWIS - The Voyager Jenny Lewis is een aantrekkelijke vrouw, zeker voor hen die vallen op zingende indiedames. Haar laatste plaat The Voyager laat horen hoe een door het leven gelouterde vrouw vol nostalgie terugblikt op hoe het ooit was. Een beetje zoals Liz Phair ooit deed, maar dan zonder al te expliciet in detail te treden. Hoewel er wel ergens een 'handjob' in een auto langs komt, maar dat is haar vergeven. Favoriete track: Late Bloomer 44. BLAUDZUN - Promises Of No Man's Land Johannes Sigmond lijkt op dit album definitief de stap te willen zetten naar landelijke bekendheid. Het is hem gegund, want hij kan geweldige songs schrijven en heeft een herkenbaar stemgeluid. Deze vierde plaat is in alles groter dan de voorgangers en dat is misschien even wennen voor wie bekend is met zijn oudere werk. Waar de wielrenner Blaudzun echter nooit de gele trui pakte, is het ook nog maar de vraag of deze Blaudzun toegankelijk genoeg is voor een topnotering in de hedendaagse hitparade. Mocht hij in het zicht van de finish lek rijden, dan kan hij zich altijd nog richten op zijn oude klassiekers. Favoriete track: Hollow People 43. HALLO VENRAY - Show Hallo Venray maakt al sinds mensenheugenis prima platen vol melodieuze gitaarpop. Ook op Show klinkt de groep rond Henk Koorn ouderwets begeesterd, als jonge honden die opnieuw op hun favoriete bot duiken. Favoriete track: Bob Dylan Lyrics 42. JF ROBITAILLE - Rival Hearts JF Robitaille is een Canadese singer-songwriter die graag luistert naar Leonard Cohen. Prima, want dat doen wel meer mensen. De muziek van Robitaille is ook schatplichtig aan de oude meester, hoewel hij gelukkig veel meer is dan een simpele copycat. Favoriete track: Saint Catherine 41. FIXKES - Weeral Halfacht Fixkes scoorde inmiddels al weer de nodige jaren geleden een flinke hit met Kvraagetaan. Frontman Sam Valkenborgh blikte in dat nummer en op het bijbehorende album terug op zijn jeugd in Stabroek. Die droogkomische observaties zijn ook op Weeral Halfacht te horen, alleen is Valkenborgh nu meer bezig met het hier en nu. Geregeld goed voor een vette glimlach. Favoriete track: Koriander Van Den Turk 40. GRUPPO DI PAWLOWSKI - Neutral Village Massacre 2014 was voor Mauro Pawlowski het jaar van zijn muzikale projecten. Waar hij met Hitsville Drunks met succes zijn pophart de ruimte gaf, daar gaat hij met Gruppo Di Pawlowski helemaal los. Stevige songs vol verrassingen, waarin Captain Beefheart om de hoek kijkt. Inclusief opmerkelijke Nederlandstalige cover van Arbeid Adelt. Het geeft wel aan dat Mauro zich hier niet laat beperken en gewoon doet waar hij en zijn band zin in hebben. En dat alles keihard. Favoriete track: The Oldest Goddess Of All 39. THE FLAMING LIPS - With A Little Help From My Fwends Dat Wayne Coyne enigszins kierewiet is, wisten we al jaren. Maar dit project bevestigt het alleen maar. Om geld in te zamelen voor mensen die zich geen medische zorg voor hun huisdier kunnen permitteren trommelde de frontman van The Flaming Lips een aantal 'fwends' op om Beatles-klassieker Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van begin tot eind te coveren. Het resultaat is een bizarre achtbaan waarin de bekende songs op soms onherkenbare wijze voorbij stuiteren. Miley Cyrus is van de partij, Foxygen, My Morning Jacket en natuurlijk Coyne zelf. Heiligschennis? Wellicht, maar dan wel heel leuke! Favoriete track: Lucy In The Sky With Diamonds 38. BEN & ELLEN HARPER - Childhood Home Folktopper Ben Harper besloot om dit album eens samen met een belangrijke inspiratiebron op te nemen, namelijk zijn moeder Ellen. Potverdorie, dat is helemaal niet stoer man! Gelukkig is Harper de leeftijd waarop dit soort gedachten heersen al lang voorbij en heeft hij doorgezet. Dat is goed nieuws, want de tweestemmige folksongs van zoon en moeder zijn vol vakmanschap en liefde voor muziek gemaakt. En zeg nou zelf, wie zong er vroeger nou stiekem niet graag liedjes met zijn moeder? Favoriete track: Born To Love You 37. KING CREOSOTE - From Scotland With Love De Schot Kenny Anderson hoort bij die groep artiesten die nooit een slechte plaat maken. Zijn vaak sombere songs, gebracht met vet Schots accent, blinken steevast uit in schoonheid. Dit album is eigenlijk de soundtrack voor een documentaire en de Schotten hadden zich geen beter visitekaartje kunnen wensen. Mooie uitbreiding van een toch al fraai oeuvre. Favoriete track: Cargill 36. JOSEPH ARTHUR - Lou De onvolprezen singer-songwriter Joseph Arthur brengt op dit album een gedragen eerbetoon aan de overleden Lou Reed. Arthur covert twaalf van diens songs - solo of van The Velvet Underground - op dit album en doet dit vol eerbied. Hij kiest er voor om dicht bij het origineel te blijven, waardoor vooral opvalt hoe mooi die nummers zijn. Favoriete track: Pale Blue Eyes 35. BUURMAN - De Kus In Ruil Voor Een Koninkrijk De Belg Geert Verdickt is een verhalenverteller, zo bewees hij al op zijn vorige twee platen. Hier is het niet anders. Dat hij soms wel erg voor de mooie woorden lijkt te gaan, is voor sommige mensen wellicht storend, maar heeft ook wel zijn charme. Vaak genoeg blijft Verdickt namelijk ook verbluffend eenvoudig, als hij bijvoorbeeld fileleed, koffie of bekende films tot thema van zijn Nederlandstalige luisterpop maakt. Zo'n Buurman kun je makkelijk hebben. Heb je totaal geen last van. Favoriete track: Soms Ben Jij De Zon En Ik De Maan 34. BEGINNERS - September Sunburn Violiste en zangeres Susanne Linssen maakte deel uit van de onvolprezen en onderschatte band Seedling en spande zich daarna in voor het minstens zo leuke The Hospital Bombers. Beginners is haar eigen band. Linssen grijpt nu zelf de hoofdrol en dat past haar prima. Hoewel de bandnaam anders doet vermoeden, hebben we hier zeker niet met beginners te maken, want dit album staat vol catchy songs. Favoriete track: This Is Where I Got Off 33. PUSS N BOOTS - No Fools, No Fun Een hobbyprojectje van Norah Jones, Sasha Dobson en Catherine Popper. Drie bepaald niet onaantrekkelijke zangeressen, die hier een deels uit live-opnamen bestaande plaat brengen vol covers en eigen werk. Norah Jones liet zich in een interview ontglippen dat de plaat geschikt was om te beluisteren tijdens het masturberen. Een opmerking die ik niet geheel kan plaatsen en die de gelaarsde kat rode oortjes bezorgde, maar als aangenaam vluggertje is dit album meer dan geslaagd. Favoriete track: Jesus, Etc. 32. BROKEN TWIN - May Het is koud. Het sneeuwt licht. De wind giert langs het huis. Majke Voss Romme kijkt naar buiten, zucht eens diep en besluit maar achter de piano te gaan zitten. Ze begint te zingen en klinkt een beetje als Cat Power en Feist, maar toch net anders. Of ze wil of niet, de Deense kan alleen maar melancholische muziek maken. Hier sneeuwt het niet, maar zijn we na een drukke dag op zoek naar een rustpuntje. Want dat is dit May van Broken Twin. Steek er gerust een kaarsje bij aan. Favoriete track: Sun Has Gone 31. PERFUME GENIUS - Too Bright Op zijn vorige plaat Put Your Back N 2 It liet Mike Hadreas, alias Perfume Genius, van achter de piano met zijn fantastische huilstem horen hoe zwaar het leven als homo kan zijn. Hij klonk angstig, onzeker, bang om hand in hand met zijn vriend te lopen. Op deze opvolger is die angst nog wel aanwezig en zijn de pianoballades gebleven, maar Hadreas klinkt ook geregeld boos en zingt dan zijn frustraties keihard van zich af. Even wennen, maar de logische stap in zijn leven geeft zijn muziek nog meer zeggingskracht. Favoriete track: Fool 30. THE KIK - 2 De Nederlandstalige beatnummers, de leuke teksten en het Rotterdamse accent van Dave von Raven waren de voornaamste troeven op het goed ontvangen debuutalbum. Op opvolger 2 is dat niet anders, hoewel The Kik hier bij tijd en wijle wat serieuzer en volwassener overkomt. Minder Simone, iets meer Neelie, maar nog altijd vol enthousiasme. Favoriete track: Lot Uit De Loterij 29. WOVENHAND - Refractory Obdurate Of David Eugene Edwards nu muziek maakt met Sixteen Horsepower of met Wovenhand maakt eigenlijk niet uit. Hij is een genre op zich. Zijn bezwerende voordracht en teksten vol religieuze verwijzingen, ellende, dood en verderf zijn ook hier weer aanwezig. Toch is er wel degelijk iets nieuws te horen, want op Refractory Obdurate klinkt Wovenhand steviger dan ooit. Dat past eigenlijk wel, want daardoor klinkt Edwards als een op hol geslagen dominee die je verplettert met zijn donderpreken. Waarna je alleen maar kunt prevelen 'Verlos ons, oh Heer'. Favoriete track: Salome 28. JOHN FULLBRIGHT - Songs Zijn vorige album From The Ground Up stond vol met prachtige alt. country en hoorde dat jaar tot de hoogtepunten in dit genre. De opvolger drijft voorzichtig weg bij de Americana, hoewel die natuurlijk nog wel in ruime mate te horen is. Fullbright kiest in veel nummers voor een spaarzame begeleiding van alleen piano of alleen gitaar. Op deze luisterplaat staan de Songs centraal en laat dat nu net de titel zijn. Favoriete track: Happy 27. THE NEW PORNOGRAPHERS - Brill Bruisers Mooi, weer een nieuwe plaat van The New Pornographers. Fantastische melodielijnen en pakkende refreintjes van AC Newman? Check! Een psychedelisch randje door Dan Bejar? Check! Neko Case die met haar orkaanstem over de muziek buldert? Check! Dan weet je dus genoeg, ze hebben het weer geflikt! Favoriete track: War On The East Coast 26. THE AFGHAN WHIGS - Do To The Beast Daar was hij dan ineens, zestien jaar na de laatste plaat: een nieuw album van The Afghan Whigs. De fantastische band rond Greg Dulli, die de afgelopen jaren ook aan de weg timmerde met The Twilight Singers, brengt muzikaal gezien weinig nieuws onder de zon. In dit geval is dat een goed teken, hoewel de plaat de vergelijking met het later in het jaar heruitgebrachte meesterwerk Gentlemen niet kan doorstaan. Maar goed, dat is dan ook niets meer of minder dan een klassieker. Favoriete track: Lost In The Woods 25. BAXTER DURY - It's A Pleasure Baxter Dury gaat bepaald niet gebukt onder de muzikale erfenis van zijn vader Ian. Sterker nog, hij heeft een volstrekt eigen oeuvre opgebouwd dat zelfs doet denken aan de muziek die zijn vader ooit maakte. Een beetje zeurderig gebrachte praatzang over alles wat mis kan gaan in het leven. Herkenbaar voor menigeen en misschien juist daarom wel zo leuk. Favoriete track: Police 24. AAFKE ROMEIJN - CHIN.IND.SPEC.REST. Hoewel in eigen beheer al eind vorig jaar uitgebracht, tekende Aafke Romeijn onlangs een platencontract bij V2. Daardoor werd dit CHIN.IND.SPEC.REST. nogmaals uitgebracht met twee bonustracks, waaronder een cover van De Jeugd Van Tegenwoordig. Een goede zet, want dit is een prettig grillig album dat van rustige pianoballades naar wat wildere elektro gaat. 'Ik ken geen gebaande paden' zingt ze ergens en met deze plaat bewijst Romeijn dat dit inderdaad waar is. Haar spitsvondige teksten verdienen een plusje. Favoriete track: Karakter 23. BENJAMIN BOOKER - Self Titled De jonge Amerikaan Benjamin Booker beschikt ongetwijfeld over een van de rauwste stemmen die we dit jaar gehoord hebben. De donkere zanger gaat op dit debuut nog alle kanten op. De ene keer zet hij zijn schuurpapieren stembanden in om helemaal los te gaan, op andere momenten sluit hij naadloos aan bij de legendarische soulmannen die hem ongetwijfeld inspireerden. Zeer grillig werkstuk dat daardoor altijd blijft boeien. Favoriete track: Spoon Out My Eyeballs 22. PAULUSMA - Pulling Weeds Vorig jaar en het begin van dit jaar stonden vooral in het teken van terugblikken op het verleden van Daryll-Ann, wat mij betreft een van de beste bands die ons land ooit telde. Creatieve breinen Anne Soldaat en Jelle Paulusma timmerden na het stoppen van de band ook solo aan de weg. Voor Paulusma is dit al weer zijn vierde soloplaat en eigenlijk hoor je alles terug wat Daryll-Ann ooit zo goed maakte. Achternaamgenoot Piet zou zeggen: vlekkeloos album, geen wolkje aan de lucht en oant moarn. Favoriete track: Stick Around With You 21. WARBY PARKER PRESENTS - Song Reader: Twenty Songs By Beck In 2012 bracht Beck Song Reader uit, een album in de vorm van bladmuziek. Op deze plaat gaan allerlei artiesten, waaronder Fun., Norah Jones, Jack White, Juanes, Laura Marling en Sparks, aan de haal met deze songs en geven er een eigen draai aan. Erg bijzonder en zeer gevarieerd. Favoriete track: America, Here's My Boy 20. ERIKSSON DELCROIX - For Ever Hoe breng je alt. country naar België? Dit Belgische muzikale echtpaar - Bjorn Eriksson is bekend van Zita Swoon en Maxon Blewitt, Nathalie Delcroix maakt deel uit van Laïs - weet het! Oude auto's, rokende mannen met cowboyhoeden, dorre stukken woestijn en aantrekkelijke vrouwen die flirten met de hardwerkende plattelandsjongens... Fijne tweestemmige zang, fantastische nummers, het oude Amerika was nog nooit zo Vlaams. En dan moeten wij het in Nederland in dit genre doen met The Common Linnets... Favoriete track: The Last Thing On My Mind 19. LUCIUS - Wildewoman Leuke band uit Brooklyn, die niets te maken heeft met oud-profvoetballer Theo Lucius. Hoewel, er valt genoeg moois uit dit gevarieerde album te vissen. De band met twee zangeressen doet beurtelings denken aan ouderwetse girlgroups uit de jaren zestig en zeventig, dan weer klinkt de vergelijking met modernere damesduo's als Tegan And Sara of het meer op roots gerichte First Aid Kit door. Theo Lucius voetbalt tegenwoordig bij Sliedrecht, deze band zou met dit album een serieuze gooi kunnen doen naar een basisplaats bij pakweg SC Heerenveen. Favoriete track: Nothing Ordinary 18. SPOON - They Want My Soul Iedere plaat van Spoon is een feestje op zich. Frontman Britt Daniel schrijft immers altijd pakkende songs, die bedrieglijk eenvoudig klinken, maar stiekem fantastisch zijn opgebouwd. Ook op They Want My Soul komen weer een paar Spoon-klassiekers voorbij. Die ooit te verschijnen ultieme 'best of' wordt zo stilaan een driedubbelaar. Favoriete track: Rainy Taxi 17. MAC DEMARCO - Salad Days De heerlijk nonchalante singer-songwriter Mac DeMarco lost met deze plaat de belofte van zijn debuut in. De verveelde zang, de bedrieglijk ontspannen sfeer en de teksten over volwassen worden zijn in ruime mate vertegenwoordigd. Lekker plaatje voor op een lome zomeravond, al doe je de kwaliteit van DeMarco daarmee te kort. Favoriete track: Go Easy 16. C¼UR DE PIRATE - Trauma Béatrice Martin, de dame achter C½ur de Pirate, covert op dit album twaalf songs van zeer uiteenlopende artiesten. Ze doet dit vooral van achter de piano en zet een aantal van de nummers volledig naar haar hand en zingt bovendien eens niet, zoals gebruikelijk, in het Frans. Zeer geslaagd project en ook de muziekkeuze verdient een pluim, want onder andere The Libertines, Amy Winehouse, The Rolling Stones, Bon Iver en Tom Waits komen voorbij. Favoriete track: Music When The Lights Go Out 15. KING TUFF - Black Moon Spell Ergens in een garage in de Verenigde Staten gaat een man helemaal los. Nasale stem, gierende gitaren, knipogen naar blues, punk, pure pop en shoegaze en opmerkelijke teksten. Dat is Black Moon Spell, het leuke album dat King Tuff daar in zijn garage staat in te spelen. Garagerock van het betere soort, vol sterke songs en met de goedkeuring van Ty Segall, die meedrumt op het titelnummer. Favoriete track: Rainbow's Run 14. THE ROOTS - ... And Then You Shoot Your Cousin Af en toe een fijne hiphopplaat kan nooit kwaad. Zeker niet als die wordt gemaakt door een band als The Roots, die altijd ruimte biedt aan invloeden uit allerlei andere genres, zoals soul. In dit geval lijken er zelfs stukjes modern klassiek verwerkt in de songs. Het is een conceptalbum, maar de nummers zijn ook afzonderlijk van elkaar prima te beluisteren. Over wie en wat wordt pas duidelijk na meerdere luisterbeurten. Schot in de roos. Favoriete track: Never 13. JOLIE HOLLAND - Wine Dark Sea Als er één artieste is die er in slaagt om invloeden uit folk, country, blues, jazz en rock te combineren in een geheel eigen sound, dan is dat de Texaanse Jolie Holland wel. Dat heeft vooral te maken met haar lijzige, slepende zang, waarmee ze woorden en zinnen op bijzondere wijze rekt en laat klinken. Op Wine Dark Sea is dat niet anders, al is Holland hier ook de polsstokhoogspringer die de lat telkens wat hoger legt en op gegeven moment net niet slaagt in een poging daar nogmaals overheen te gaan. Net geen PR dus, maar wel een lovenswaardige prestatie. Favoriete track: All The Love 12. HET ZESDE METAAL - Nie Voe Kinders Wannes Cappelle heeft weer de tijd genomen om een wonderschone plaat te maken. In het karakteristieke Vlaams vertelt hij over de worstelingen met de liefde, een dagje niets doen, hokjesdenken en nog veel meer. Alleen al opener Bouwt Ip Mie rechtvaardigt een aanschaf van dit buitengewone album. Misschien is niet alles direct verstaanbaar, maar dat zorgt voor vertaalpuzzelplezier tot ver in 2015. Of je moet het tekstboekje pakken.... Favoriete track: Bouwt Ip Mie 11. NICK MULVEY - First Mind Er zijn van die platen die je het liefst draait in een rustige omgeving, bij voorkeur als je alleen bent en het licht begint te schemeren. De regen tikt zachtjes tegen de ramen, af en toe hoor je een windvlaag. De stem van de zanger vult de ruimte en plots is hij heel dichtbij. Alsof hij naast je zit te zingen en zich ondertussen op virtuoze wijze begeleidt op de akoestische gitaar. Elke song is even knap opgebouwd en bevat ook genoeg spanning en verrassing om de aandacht vast te houden. Nick Mulvey is de naam. Onthouden. Favoriete track: Cucurucu 10. SLEAFORD MODS - Divide And Exit Twee echte Engelse koppen staren je aan vanaf de hoes. Het zijn Andrew Fearn en Jason Williamson. Als Sleaford Mods brengen zij een moderne vorm van punk. Fearn verzorgt de muziek, die vaak uit niet meer bestaat dan een basloopje en wat aanvullende effecten, Williamson begint dan te zingen. Of zingen... Snel praten, kun je beter zeggen. Met Engels accent, vol vuilbekkerij en humor vertelt hij over het leven in Engeland anno 2014. Ruimten die naar pis stinken, dealers die te laat arriveren, alcohol, vrouwen en 'it's all so fucking boring'. Een van de bijzonderste albums van dit jaar. Favoriete track: Tied Up In Nottz 9. HITSVILLE DRUNKS - Sincerely Average Muzikale duizendpoot Mauro Pawlowski gaf dit jaar weer alle ruimte aan enkele van zijn muzikale projecten. Hitsville Drunks bijvoorbeeld, waarop hij de van Evil Superstars bekende pop met een rauw randje brengt. Zijn band verkeert in topvorm en Mauro gaat los met sexy moeders, bezingt zijn liefde voor retro, waagt een poging de leider van de middenklasse te worden en ondertussen is hij 'doing fine'. Gemiddeld plaatje? Zeker niet, meer dan bovengemiddeld zelfs! Favoriete track: Clean Adult Fun 8. OUGHT - More Than Any Other Day Dit Canadese collectief had zo uit de VS kunnen komen, getuige de broeierige sound die vergelijkingen oproept met bands als Televison, The Feelies, Talking Heads en Velvet Underground. Tim Beeler steelt met zijn praatzang de show op dit fantastische album, dat bewijst dat muziek niet altijd vernieuwend hoeft te zijn om toch als spannend te worden ervaren. Favoriete track: Habit 7. ADAM COHEN - We Go Home Jordi Cruyff kon best lekker voetballen, maar ja, zijn vader.... Axel Merckx was ook geen slechte wielrenner, maar geen kannibaal zoals zijn vader... Het is evenmin een vreemde veronderstelling om te denken dat Adam Cohen zijn vader Leonard als singer-songwriter nooit naar de kroon gaat steken. Maar Cohen junior gaat prima om met deze loden last en maakt een plaat die qua sound en teksten moeiteloos aansluit bij het vroege werk van zijn vader eind jaren zestig. En waar Leonard dit jaar een album uitbracht dat niet echt meer tot de verbeelding sprak, houdt Adam Cohen met deze prachtige plaat de eer van de familie meer dan hoog. Favoriete track: Love Is 6. VANCE JOY - Dream Your Life Away Ken je die reclame van IKEA? Dan ken je ongetwijfeld ook Riptide, de single van de Australische singer-songwriter James Keogh, beter bekend als Vance Joy. Enigszins misleidend, hoewel de meubels van IKEA ook pas in elkaar vallen als je vele pogingen hebt gedaan. Dat is met deze plaat ook wel zo. Vance Joy wisselt uptempo folksongs af met meer gedragen ballades, zoals Ryan Adams in zijn jonge jaren. Mocht je toevallig een IKEA Benno CD-rek in huis hebben staan, dan misstaat deze plaat daarin zeker niet! Favoriete track: Georgia 5. PINK MOUNTAINTOPS - Get Back Stephen McBean, ook bekend van Black Mountain, is de grote man achter Pink Mountaintops. Het is zijn uitlaatklep om eens lekker met de gitaar in de weer te gaan. Weergaloos, daverend, psychedelisch, melodieus, gitaarpop op zijn best. En als er dan ook nog eens ruimte wordt geboden aan Annie Hardy om een prettig gestoord verhaal over Rod Stewart en berenzaad te vertellen, weet je genoeg. Topplaat! Favoriete track: Sell Your Soul 4. BECK - Morning Phase Muzikale alleskunner Beck doet het op dit album rustig aan. De vergelijking met het fraaie Sea Change uit 2002 werd vaak gemaakt en dat is niet zo vreemd. Beck zoekt het ook nu in folky luisterliedjes over de moeilijke kanten van het leven. Ontroerend mooi en zonder meer een van de hoogtepunten van dit jaar. Favoriete track: Don't Let It Go 3. NATALIE MERCHANT - Self Titled Na haar jaren met 10,000 Maniacs bouwde Natalie Merchant ook solo een imposant oeuvre op. Deze plaat sluit daar moeiteloos bij aan. Merchant heeft met het klimmen der jaren een doorleefde stem gekregen, die perfect past bij de voordracht van deze songs over het leven. Je gelooft haar direct. Het gaspedaal wordt zeker niet ingedrukt, want Merchant heeft gekozen voor rustige songs met volop ruimte voor strijkers en blazers. Het resultaat? Een mooie plaat, die bewijst dat pure kwaliteit zich nooit verloochent. Favoriete track: Lulu 2. INTERGALACTIC LOVERS - Little Heavy Burdens Je zou als band maar melodieuze, ijzersterke gitaarpopsongs maken en dan het geluk hebben dat je een superzangeres in de gelederen hebt die deze songs met haar volledig eigen manier van zingen naar een nog hoger niveau tilt. Het Belgische Intergalactic Lovers heeft dit geluk. Lara Chedraoui maakt het verschil. Ze klinkt warm, oprecht, sensueel, ze klinkt fantastisch! Geweldig album! Favoriete track: Obstinate Heart 1. ST. PAUL & THE BROKEN BONES - Half The City De muziek valt in. Soul, dat hoor je meteen. Blazers, drums, toetsen, gitaar, het zijn de ingrediënten van de sound van St. Paul & The Broken Bones. En dan zet de zanger in. 'Hello sweetheart. How's our love going now baby?' De openingstrack van dit album brandt vervolgens los in een geweldige soulstamper. Zanger Paul Janeway is blank, maar heeft een donker geluid dat doet denken aan grootheden uit de soulhistorie, Otis Redding incluis. Geregeld gooit hij alle registers open. Je voelt zijn pijn. Meeslepend, dat is het. Fantastisch album! Favoriete track: Broken Bones & Pocket Change | |
ranja | woensdag 24 december 2014 @ 17:27 |
Axelle Red heeft ook al eens een alt.country plaat gemaakt, en probeer anders Inneke23 (album: Charcoal) eens Ik heb dat album wel maar die viel me zo ontzettend tegen... | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 17:28 |
Dank voor de tip. Vergelijkbaar? | |
ranja | woensdag 24 december 2014 @ 17:30 |
Ik ken die van Eriksson Delcroix niet, maar wel belgisch en alt.country al is Axelle Red natuurlijk in het frans. | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 17:31 |
Okee, maar dat schrikt mij niet af. Ben benieuwd dan, zal eens zoeken. We hebben volgens mij niet zo gek veel dubbelen dit jaar trouwens! | |
ranja | woensdag 24 december 2014 @ 17:34 |
Ik zit nu Ought te luisteren trouwens, staat zowel bij Gehenna als Methodmich in de lijst Klinkt een stuk interessanter als ik verwacht had (in het indietopic zijn ze volgens mij wel eens voorbij gekomen maar niet zodanig dat ik getriggerd werd) | |
ranja | woensdag 24 december 2014 @ 17:34 |
Nee... Pink Mountainstops heeft bij mij de top 50 ook niet gehaald, net als Coeur de Pirate dus. Dan blijft over... Beginners? denk dat dat de enige is. Jij ook geen Angus & Julia om maar iets te noemen... ik ben afgehaakt bij De Kik. | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 17:35 |
Ik denk inderdaad dat dit de enige is, want New Pornographers zie ik bij jou ook niet. Oh ja, The Jezabels uiteraard ook nog! Ought is een goede plaat hoor. Staat wel in meerdere lijstjes volgens mij. | |
ranja | woensdag 24 december 2014 @ 17:37 |
Oja Jezabels. Die staat bij mij ook veel lager dan hun debuut destijds. Wel goed maar niet super. Dit keer is 2:54 duidelijk de betere al haalt die ook de top 10 niet dit keer. En ja, Ought staat wel in meer lijsten maar zonder beschrijving | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 17:42 |
Inderdaad, de vorige Jezabels vond ik ook duidelijk beter. En wat betreft die beschrijving, dat vind ik altijd wel leuk om te doen. Beetje een verhaaltje maken. Geen diepgravende analyse, maar meer om een beetje een idee te geven en soms is er wel iets leuks om als thema te gebruiken voor het verhaaltje. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 24 december 2014 @ 17:45 |
Mooie lijst mm. Vooral de nummer 12. | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 17:53 |
Verbaast me niet dat je nummer 12 apart noemt, RR! | |
alpeko | woensdag 24 december 2014 @ 19:30 |
Mooie lijst Mich. Zit veel werk in. | |
Downwards | woensdag 24 december 2014 @ 19:42 |
Blackest Ever Black. | |
methodmich | woensdag 24 december 2014 @ 19:47 |
Thanks! Niet heel veel dubbel eigenlijk he, dit jaar? | |
alpeko | woensdag 24 december 2014 @ 20:27 |
Drie; Blaudzun, Happy Camper en King Creosote. | |
takkfyrir | woensdag 24 december 2014 @ 20:38 |
Nee, ik heb er stom genoeg echt overheen gekeken. Als ik niet kon kiezen had ik er a en b van gemaakt denk ik, of het in elk geval even vermeld. Toffe lijst van jou ook, trouwens. Ik ga 'm binnenkort nog aandachtig lezen, maar ik heb in elk geval Buurman al genoteerd om eens te gaan luisteren. | |
Vatta | woensdag 24 december 2014 @ 21:18 |
Iemand dit plaatje wel eens geluisterd? Nog in geen enkel jaarlijstje voorbij zien komen. The Family Crest - Beneath the Brine | |
Aikara | woensdag 24 december 2014 @ 23:35 |
Mijn lijst van dit jaar. In totaal 126 albums. De eerste 20 zijn gerangschikt, de rest staat in some order: 5 sterren 1. Opeth - Pale communion 2. Transatlantic - Kaleidoscope 3. Haken - Restoration 4. The Tea Party - The ocean at the end 5. Flying Colors - Second nature 6. Animals As Leaders - The joy of motion 7. Anubis Gate - Horizons 8. Rishloo - Living as ghosts with buildings as teeth 9. Anathema - Distant satellites 10. Freak Kitchen - Cooking with pagans 11. Enchant - The great divide 4 sterren 12. Devin Townsend Project - Z2 13. Teramaze - Esoteric symbolism 14. Evergrey - Hymns for the broken 15. Silent Call - Truth's redemption 16. Vanden Plas - Chronicles of the immortals, netherworld 17. Skyharbor - Guiding lights 18. A.C.T. - Circus pandemonium 19. Trees On Mars - The sapling 20. Soen - Tellurian The Chant - New haven RX Bandits - Gemini, her bandits Intervals - A voice within Paul Gilbert - Stone pushing uphill man Polyphia - Muse Widek - Outside the universe Mastodon - Once more round the sun Vanishing Point - Distant is the sun Stork - Broken pieces Mayan - Anatgonise Avatar - Hail the apocalypse Pray For Sound - Dreamer Destiny Potato - Lun Persuader - The fiction maze Stealing Axion - Aeons KXM - KXM Ex Libris - Medea Sydonia - Reality kicks Sleepmakeswaves - Love of cartography Nightmare - The aftermath Xandria - Sacrificium Prong - Ruining lives Edguy - Space police: defenders of the crown Motorpsycho - Behind the sun Monuments - The amanuensis 3 sterren Allen / Lande - The great divide Cloudkicker - Little histories Agalloch - The serpent & the sphere Destrage - Are you kidding me? No. Closure In Moscow - Pink lemonade Epica - The quantum enigma Lunatic Soul - Walking on a flashlight beam Scar Symmetry - The singularity (phase I: neohumanity) Alpha Male Tea Party - Droids Threshold - For the journey Evil Masquerade - The digital crucifix Mr. Big - ...The stories we could tell Mendel - Shaking hands with the devil /subliminal colors The Pineapple Thief - Magnolia Lacuna Coil - Broken crown halo Iced Earth - Plagues of babylon Axel Rudi Pell - Into the storm IQ - The road of bones Karma To Burn - Arch stanton Alternative 4 - The obscurants Machine Head - Bloodstone & diamonds Northern Oak - Of roots and flesh Save Us From The Archon - Thereafter Trioscapes - Digital dream sequence Delain - The human contradiction Menace - Impact velocity Bigelf - Into the maelstrom Periphery - Clear Marco Minnemann - Eeps Sumer - The animal you are Amoral - Fallen leaves & dead sparrows Astral Doors - Notes from the shadows Shell From Oceanic - Ambivalence Cynic - Kindly bent free to us Revocation - Deathless Aeon Zen - Ephemera Enticer - Origin of sorrow Within Temptation - Hydra Stream Of Passion - A war of our own Lazer / Wulf - The beast of left and right Casualties Of Cool - Casualties of cool Gladenfold - From dusk to eternity Riot - Unleash the fire Rain Of Acid - Ghost town 2 sterren Kayo Dot - Coffins on IO Judas Priest - Redeemer of souls AC/DC - Rock or bust Halcyon Way - Conquer Mogwai - Rave tapes Pink Floyd - The endless river Omainen - Shades of grey Live - The turn Pendragon - Men who climb mountains Dragonforce - Maximum overload Jordan Rudess - Explorations Monster Magnet - Milking the stars: a re-imagining of last patrol Glass Hammer - Ode to echo Mechina - Xenon A sound of thunder - The lesser key of solomon Mostly Autumn - Dressed in voices House Of Lords - Precious metal Rocket Scientists - Refuel Pain Of Salvation - Falling home Steven Wilson - Cover version Godsmack - 1000HP Exmortus - Slave to the sword Sebastian Bach - Give 'em hell U2 - Songs of innocence Uriah Heep - Outsider Saga - Sagacity Coldplay - Ghost stories 1 ster Tesla - Simplicity The Alan Parsons Project - The sicilian defense Quiet Riot - Quiet riot 10 In Flames - Siren charms Asia - Gravitas Adrenaline Mob - Men of honor Sonata Arctica - Pariah's child Jim Matheos - Halo effect Ring Of Fire - Battle of leningrad Structural Disorder - The edge of sanity | |
Norrage | vrijdag 26 december 2014 @ 10:53 |
Als je van cliffhangers houdt kan je ons blog nu gaan volgen, want ik heb mijn lijstje nog niet af Ik ga dus mijn top 50 in 5 delen posten: vandaag deel 1: de #50 tot #41 (ik ga het niet elke keer hier posten, ik post dinsdag ofzo de uiteindelijke top 50 in 1x)
| |
Beregd | vrijdag 26 december 2014 @ 19:19 |
ah, jij hebt ook je lijstje klaar. Ondanks dat je ook van de singer-songwriters bent, erg weinig dubbels dit jaar. Niet gesmolten voor Angel Olsen of Marissa nadler? En de nieuwe Ray Lamontagne? Ik ga ook wel eens een paar dingen uit jouw lijst beluisteren die ik lijk gemist te hebben | |
Gijscoman | vrijdag 26 december 2014 @ 21:59 |
Mijn top 10: 1. Rome - A Passage to Rhodesia 2. Spectral Lore - III 3. Nasheim - Solens Vemod 4. Wolves in the Throne Room - Celestite 5. Sólstafir - Ótta 6. Yob - Clearing the Path to Ascend 7. Primordial - Where Greater Men Have Fallen 8. Opeth - Pale Communion 9. Wilko Johnson & Roger Daltrey - Going Back Home 10. Deep Mountains - Lake of Solace M.i. een mooi jaar en ik blijf maar nieuwe albums ontdekken, die ook de moeite waard zijn. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Mare Cognitum. | |
trebremmit | vrijdag 26 december 2014 @ 22:38 |
1. Jeremy Irons and the Ratgang Malibus - Spirit Knife 2. Voices from the Lake - Velo di Maya EP 3. Tinariwen - Emmaar 4. Donato Dozzy - Terzo Giorno 5. The Future Sound of London - Environment Five 6. Temple of Void - Of Terror and the Supernatural 7. Yagya - Sleepygirls 8. Indian - From All Purity 9. 2562 - The New Today 10. Palm Desert - Pearls from the Muddy Hollow 11.Machine Head - Bloodstone & Diamonds 12. Loscil / Fieldhead - Fury and Hecla 13. Innercity Ensemble - II 14. Occultation - Silence in the Ancestral House 15. Thomas Köner - Tiento de Las Nieves 16. Crippled Black Phoenix - White Light Generator 17. Plastikman - EX 18. Slow Season - Mountains | |
Norrage | zondag 28 december 2014 @ 12:03 |
Wij willen meer lijstjes zien!!! | |
Earl_J_Hickey | zondag 28 december 2014 @ 12:58 |
Mijn lijstje 1. The Delines - Colfax 2. Sturgill Simpson - Metamodern Sounds in Country Music 3. Tom Petty & The Heartbreakers - Hypnotic Eye 4. John Fullbright - Songs 5. Jackson Browne - Standing in the Breach 6. Robert Ellis - The Lights from the Chemical Plant 7. The Common Linnets - The Common Linnets 8. Daniël Lohues - D 9. Pink Floyd - The Endless River 10. Bruce Springsteen - High Hopes 11. Tweedy - Sukierae 12. The War On Drugs - Lost In The Dream 13. John Mellencamp - Plain Spoken 14. The Gaslight Anthem - Get Hurt 15. Johnny Cash - Out Among The Stars 16. Bob Seger - Ride Out 17. Willie Nelson - Band Of Brothers 18. The Mandevilles - Windows And Stones 19. Benmont Tench - You Should Be So Lucky 20. Eric Clapton & Friends - The Breeze An Appreciation of JJ Cale 21. Miranda Lambert - Platinum 22. Brad Paisley - Moonshine In The Trunk 23. John Hiatt - Terms Of My Surrender 24. Kensington - Rivals 25. Nicole Atkins - Slow Phaser | |
ranja | zondag 28 december 2014 @ 13:08 |
Hm... is die nu langs me heen gegaan of heb ik die beluisterd en afgekeurd, ik weet het niet meer. Binnenkort (nog) maar eens proberen. | |
Norrage | zondag 28 december 2014 @ 13:11 |
Ja bruce haalt je top 10 Hickey? Wat een tragische plaat vind ik dat zeg | |
Earl_J_Hickey | zondag 28 december 2014 @ 13:18 |
Meer uit fan zijn, dan vanuit kwaliteit. Maar American Skin, Tom Joad en The Wall zorgen ervoor dat het album net aan in de top 10 komt. | |
Cinsault | zondag 28 december 2014 @ 15:18 |
1. The Antlers Familiars 2. Sun Kil Moon Benji 3. The War on Drugs Lost in de dream 4. Courtney Barnett The double ep: A sea of split peas 5. Amen Dunes Love 6. Aphex Twin Syro 7. Angel Olsen Burn your fire for no witness 8. How to dress well What is this heart? 9. Marissa Nadler July 10. Damon Albarn Everyday Robots 11. Alex Banks Illuminate 12. Beck Morning phase 13. Sharon van Etten Are we there 14. Saint Saviour In the seams 15. Steve Gunn Way out weather 16. Hundred Waters The moon rang like a bell 17. Perfume Genius Too bright 18. Moodymann selftitled 19. Mirel Wagner When the cellar children see the day of light 20. Swans To be kind 21. Rina Mushonga The wild, the wilderness 22. Paul Thomas Saunders Beautiful desolation 23. Natalie Merchant selftitled 24. The New Pornographers Brill Bruisers 25. Real Estate Atlas 26. Elbow The take off and landing of everything 27. FKA Twigs LP1 28. Oscar and the Wolf Entity 29. Ariel Pink Pom Pom 30. Mac DeMarco Salad Days | |
methodmich | zondag 28 december 2014 @ 16:21 |
Dat is inderdaad niet heel veel. En die stonden ook niet direct in de top van onze lijsten. Dank je! Als je van Nederlandstalige luisterliedjes houdt, maar dan niet al te zoetsappig, is Buurman wel geschikt denk ik. Benieuwd hoe je het zal vinden. Ray LaMontagne heb ik altijd een beetje een dubbel gevoel bij. Sommige nummers vind ik heel mooi, andere vind ik aan de saaie kant. Dat gaf tot op heden de doorslag om de nieuwe plaat niet te kopen. En die dames waren niet verkeerd, wel eens wat van beluisterd, maar net niet overtuigend genoeg voor een aanschaf. Of gewoon pech dat ik op de dag dat ik de plaat wel in mijn achterhoofd had ter plekke iets anders aanschafte in de platenzaak. | |
Immerdebestebob | zondag 28 december 2014 @ 17:59 |
Ik heb veel te weinig geluisterd Daarom nu slechts een gemankeerde top 10 | |
Immerdebestebob | zondag 28 december 2014 @ 18:17 |
1. Beck - Morning Phase 2. Cloud Nothings - Here and Nowhere Else 3. Maximo Park - Too Much Information 4. Swans - To Be Kind 5. Damon Albarn - Everyday Robots 6. Temples - Sun Structures 7. School is Cool - Nature Fear 8. Eels - The Cautionary Tales of Mark Oliver Everett 9. Broken Bells - After The Disco 10. The War On Drugs - Lost in the Dream 11. The Hotelier - Home Like Noplace is There 12. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone 13. Hallo Venray - Show 14. Future Islands - Singles 15. Fujiya & Miyagi - Artificial Sweeteners | |
Norrage | zondag 28 december 2014 @ 19:29 |
Waarom zie ik Henny Vrienten nergens? Misschien wel de beste Nederlandstalige plaat van het jaar! Als we het toch over Nederlandse platen hebben | |
EP3 | zondag 28 december 2014 @ 20:35 |
-- 01 Spoon - They Want My Soul - poon is misschien wel de beste band van de laatste 10 jaar. Ja? Ja! En dit fenomenale album bewijst dat wederom. Ze zijn toegankelijker dan ooit. Maar ook subtieler. Alleen al de ontelbare details die bij elk nummer een decor bieden waarin deze virtuoze magiërs feilloos hun onnavolgbare kunstjes vertonen zijn zonder uitzondering wonderschoon. Favoriete tracks: Teveel om op te noemen. Zo goed is ie nu eenmaal. 02 Run the Jewels - Run the Jewels 2 - Deel 1 is lekker. Deel 2 is fuckin lekker! Geen ander album uit 2014 wordt zo genadeloos door je strot geramd als deze samenwerking van Killer Mike en El-P. De energie spat er vanaf en de beats slaan je onophoudelijk om de oren. Nee, aan rustpauzes hebben we hier geen boodschap. Feesten willen we! Oh, en - Zack - fuck the slow-mo! ! Favoriete tracks: Blockbuster Night Part 1, Close Your Eyes (and Count to Fuck), Love Again, Angel Duster 03 Perfume Genius - Too Bright - Mike Hadreas heeft - mbv Adrian Utley en John Parish - een enorme stap voorwaarts gemaakt met dit album. Alsof ie alle angst van zich heeft afgeworpen en zijn kwetsbaarheid ( en geaardheid ) nu als een scherp wapen inzet. En het werkt. Hij heeft - bij mij althans - nog niet eerder zo'n enorme impact weten te maken. De nummers voelen oprecht aan en zijn absoluut een verrijking aan de muzikale horizon. Go Mike! Favoriete tracks: Queen, Fool, My Body 04 Angel Olsen - Burn Your Fire for No Witness - Aan jouw zijde zal het me nooit aan iets ontbreken, Angel. Je liefde vloeit. Door alle bladeren en aderen. En, inderdaad, je stem is die van een engel. En je lieve lach. Alsof de hemelpoort zich opent. Zomaar. Neem me mee, Angel... Verlicht mij van al mijn pij... - Oh, pardon. Ik liet me weer eens meevoeren, . Favoriete tracks: Forgiven/Forgotten, White Fire, Lights Out, Windows 05 Ought - More Than Any Other Day - Hoor ik daar nu Velvet Underground? En Talking Heads? En The Feelies? En Sonic Youth? En...? Ja, het is vreemd dat een band die zich zo overduidelijk heeft laten inspireren door tal van andere bands toch een geweldig - en zelfs verrassend - geluid weet te leveren. Het maakt me eerlijk gezegd geen reet uit dat ze aan tal van andere bands doen denken. Daar klinkt het simpelweg te goed voor. Van mij mogen ze altijd blijven, . Favoriete tracks: Habit, The Weather Song, Today More Than Any Other Day 06 FKA Twigs - LP1 - Ja. Ik dig die chick wel. De slogan 'n Beetje vreemd, maar wel lekker' zou hier best eens op z'n plaats kunnen zijn. Sensuele, uitdagende, electronische R&B met een twist. Zoiets, dus. Hoe het ook zij; ik lust er wel pap van. Beste tracks: Two Weeks, Pendulum, Video Girl 07 Swans - To Be Kind - Kijk, als we heel eerlijk zijn, dan kunnen we er niet omheen dat dit album in louter muzikaal opzicht de toppositie verdient. Want niets uit 2014 overstijgt dit meesterwerk op dat vlak. Maar er zijn andere factoren die meetellen. De lengte is nogal een struikelblok, bijvoorbeeld. Hij ligt, euh, nogal zwaar op de maag, bedoel ik maar te zeggen. Maar - godverdomme - wat een meeslepend, hypnotiserend en ambitieus werk. Niets dan respect, hoor. Beste tracks: A Little God in My Hands, She Loves Us, Oxygen 08 Andy Stott - Faith in Strangers - Ik was al fan. En hoewel dit album Luxury Problems niet overtreft, doet ie er mijns inziens ook niet ( veel ) voor onder. Andy is nog altijd een meester in het laveren tussen de soms onheilspellende en dan weer uitnodigende klanken. Waarmee hij telkens weer zeer intrigerende landschappen weet te creëren, waarin ik maar wat graag verdwaal. Beste tracks: Album werkt als geheel, maar vooruit; Violence, Damage, Faith in Strangers. 09 The War on Drugs - Lost in the Dream - Eigenlijk een beetje de vreemde eend in de bijt. Want full on rock - woo! past niet helemaal in mijn straatje. Maar TWOD hebben me met dit album min of meer ( voor even ) bekeerd. - Kurt Vile zat blijkbaar toch in de weg. Ik kan er ook niet precies de vinger op leggen waarom ik hier steeds naar teruggrijp. Het ademt urgentie uit. Maar dat betekent geen reet en zeg ik uiteraard ook alleen maar om er vanaf te zijn. Who cares ... Woo! . Beste tracks: Under the Pressure, Red Eyes, An Ocean in Between the Waves 10 St. Vincent - St. Vincent - De alombekende hipsterteef. Inmiddels bij velen bekend. Maar wel eentje waar ik een biertje mee zou willen drinken. Ze is hierop gekker dan ooit. Was ze soms nog wat terughoudend en lief, zelfs. Nu is de harige heks helemaal los. Alles wordt uit de kast gehaald om een ieder voorgoed te bezweren met haar betoveringen. En ook ik ben niet immuun. 'n Giftige gitaar, opzwepende beats, hijgende hooks en bedwelmende stem doen hun werk met chirurgische precisie. Beste tracks: Birth in Reverse, Prince Johnny, Digital Witness, Severed Crossed Fingers 11 Flying Lotus - You're Dead! - Deze gast kan ook niet echt teleurstellen, he? . Blijft 'n vooraanstaand speler in het electronische veld. Jazz, z'n stokpaardje, wordt dmv electronische bits en bites binnenstebuiten gekeerd en in onherkenbare brokken voor je opgeserveerd. Alsof je te gast bent bij een futuristische sushi tent met 3 Michelinsterren. Weet ik veel. Ik zeg maar wat. Maar laat mijn gezever u er aub niet van weerhouden dit kleine meesterwerkje de kans te geven die het verdient. Beste tracks: ook hiervoor geldt dat het als geheel werkt. Juist hiervoor. Dus ik waag me er ditmaal liever niet aan. 12 Real Estate - Atlas - Toegegeven, spannende muziek maken ze niet. Maar ik heb toch 'n enorm zwak voor deze jodelende jongens. Kalm, onschuldig, warm, lief, intiem... Woorden die je kan gebruiken wanneer de muziek omschreven moet worden. Klinkt saai, niet? Toch is het dat allerminst. En dat heeft vooral te maken met de verfijnde kwaliteit die erdoorheen sijpelt. Ik ga er verder ook geen woorden meer aan vuil maken. Ik zet veel liever het album nog eens op, . Tabee, mensen! Beste tracks: Past Lives, Talking Backwards, Crime | |
Slobeend | zondag 28 december 2014 @ 20:40 |
Lekker lijstje hoor. Klein maar erg fijn. | |
EP3 | zondag 28 december 2014 @ 20:41 |
Ja, ik moet nog zoveel luisteren. En ik had ook niet zoveel zin om een enorme lijst samen te stellen. | |
Immerdebestebob | zondag 28 december 2014 @ 20:48 |
Ik kan je voorliefde voor jouw nummer 2 echt totaal niet begrijpen. Vaak zie ik albums hoog bij mensen die ik wat saai vind, of niet helemaal mijn ding, maar jouwe is voor mij echt totaal onluisterbaar | |
F_JD | zondag 28 december 2014 @ 20:51 |
1. Warpaint - Warpaint 2. Spoon - They Want My Soul 3. Metronomy - Love Letters 4. Interpol - El Pintor 5. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 6. Eels - The Cautionary Tales of Mark Oliver Everett 7. Thom Yorke - Tomorrow's Modern Boxes 8. Caribou - Our Love 9. Damon Albarn - Everyday Robots 10. Intergalactic Lovers - Little Heavy Burdens 11. Magnus - Where Neon Goes to Die 12. Ought – More Than Any Other Day 13. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone 14. Real Estate - Atlas 15. Temples - Sun Structures 16. Beck - Morning Phase 17. Wild Beasts - Present Tense 18. Teleman - Breakfast 19. Archive – Axiom 20. The War on Drugs - Lost in the Dream 21. Hello Saferide – The Fox, The Hunter and Hello Saferide 22. Future Islands – Singles 23. Royal Blood - Royal Blood 24. SOHN - Tremors 25. Elephant Stone - Three Poisons 26. The Antlers – Familiars 27. Little Dragon - Nabuma Rubberband 28. Dans Dans – 3 29. Jack White – Lazaretto 30. Sun Kil Moon - Benji | |
EP3 | zondag 28 december 2014 @ 21:08 |
Ik kan op mijn beurt totaal niet begrijpen hoe zo'n fenomenaal album - dat werkelijk tjokvol energie zit - je volstrekt onbewogen kan laten, bob. Zo hebben we allemaal wel eens wat, . | |
Norrage | zondag 28 december 2014 @ 21:41 |
DO2 | |
EP3 | zondag 28 december 2014 @ 22:06 |
Nor. | |
tjoptjop | zondag 28 december 2014 @ 22:20 |
Ik kan me prima vinden in je beschrijving van Run the Jewels, ondanks dat ik geen hiphop liefhebber ben zit ik dat album met een grote grijns te beluisteren | |
Beregd | maandag 29 december 2014 @ 13:04 |
| |
methodmich | maandag 29 december 2014 @ 13:59 |
F_JD voor Intergalactic Lovers! | |
Rellende_Rotscholier | maandag 29 december 2014 @ 16:35 |
1. The Antlers – Familiars Groots en meeslepend. Vanaf de eerste seconde van het eerste nummer ben je al verkocht. Hemeltergend mooi. Je komt in een roes terecht die een minuut of 50 duurt. Na het laatste nummer schrik je weer wakker en heb je alleen maar mooie nummers gehoord. Bij de eerste luisterbeurt kunnen sommige nummers op elkaar lijken, maar bij nadere bestudering ontdek je bij ieder nummer weer iets bijzonders. Er zit geen moment van verslapping tussen, maar het hoogtepunt zit toch wel meteen aan het begin. Palace is het beste nummer van het jaar en misschien wel het beste nummer ooit. Na Hospice en Burst Apart weer een weergaloos album van The Antlers. In Nederland helaas niet zo bekend, daar mag verandering in komen. 2. Het Zesde Metaal – Nie Voe Kinders Derde album van de band rond Wannes Cappelle. Gezongen in het West-Vlaams en voor mij bij tijd en wijle moeilijk te volgen. Alleen al daarom is het een goed idee om de cd te kopen, krijg je er netjes een boekje bij met de teksten in het Nederlands. Na het fantastische Ploegsteert is het lastig om weer een geweldige plaat af te leveren, maar dat is zeer zeker gelukt. Deze plaat rockt wat meer en ook dat is een groot succes. De muziek zit geweldig in elkaar en de teksten van Wannes Cappelle maken het af. Dit hoort in het West-Vlaams, met een normale Nederlandse tekst zou het al snel zijn charme verliezen. Toch is dat West- Vlaams de reden dat Het Zesde Metaal altijd klein zal blijven. Laat iemand dit in het Engels zingen en je hebt een hit te pakken. Geweldig mooie muziek, ik sla nooit een nummer over. Net als op Ploegsteert bevatten de rustigere, mooie, meeslepende nummers weer fantastisch pianospel van Tom Pintens. Buiten dat is er ook plaats voor een lekker ‘laat gaan joh’-nummer als Dag zonder schoenen en wat meer uptempo liedjes als Nie voe kinders, Vakskes en Gie, den otto en ik. Toe nu maar is dan weer een nummer met een fantastische opbouw, dat na een minuut of drie losbarst. Nouja, ik zet mezelf maar af, anders blijf ik weer hangen. 3. Angus & Julia Stone – Angus & Julia Stone Vier jaar na het grijsgedraaide Down the Way eindelijk weer een album van broer en zus samen. Los van elkaar hebben ze ook het een en ander geprobeerd, maar dan blijkt toch al vrij snel dat ze elkaar nodig hebben om echt hele goede muziek te maken. Het is wat anders dan Down the Way, de langdradige nummers doordrenkt met pure emotie ontbreken een beetje, maar na een aantal luisterbeurten valt bij deze plaat het kwartje dan ook. Alleen maar fijne nummers die goed in elkaar zitten en die je al vrij snel uit je hoofd kent. Helemaal tevreden, was het lange wachten waard. 4. Cloud Nothings – Here and Nowhere Else Tweede album van Cloud Nothings. Weer maar acht nummers, dus lekker kort. Half uurtje beuken, rammen, slaan, meppen, je schor schreeuwen. Ook wel eens lekker. Normaal gesproken ben ik niet zo van deze muziek, maar voor Cloud Nothings maak ik graag een uitzondering. Na een paar keer luisteren brul je vanzelf alles mee terwijl je lichaam de vreemdste bewegingen maakt. Heerlijk. 5. Strand of Oaks – HEAL Dan toch eindelijk de doorbraak van Strand of Oaks. Het is al zijn vierde album, maar deze is pas de eerste die door het wat grotere publiek opgepakt lijkt te worden. Zijn tweede album, Pope Killdragon, is een van mijn favorieten, maar dit album is ook heel fijn. Het is wel een stuk anders, want HEAL is een stuk harder. Af en toe moet dat wel, je als artiest vernieuwen. In dit geval werkt het heel behoorlijk. Tel daar een geweldige ode aan Jason Molina bij op en je hebt een meer dan prima album. 6. First Aid Kit – Stay Gold Derde album alweer van de zusjes uit Zweden. Hun vorige album, The Lion’s Roar, vond ik echt fantastisch, dus dan ben je altijd bang voor een tegenvallend nieuw album. Daar leek het in eerste instantie ook op, maar als je er dan nog een paar keer vaker naar luistert kom je toch wel tot de conclusie dat dit album weer vol met schattige liedjes staat. Het mist een echt topnummer, maar het is wel een fijn geheel. Mooie muziek, niets meer aan doen. 7. Alt-J – This Is All Yours Dit bandje was zo’n beetje de grootste hype van 2012. Was ook wel een prima album, maar dan is het altijd maar afwachten wat ze daarna doen. Kan totale onzin worden, maar dat valt in dit geval wel mee. Weer een fijn album, dat herkenbare elementen heeft maar toch ook wel een heel stuk anders is. Luistert fijn weg. 8. Nick Mulvey – First Mind Nick Mulvey is een veelzijdig muzikant. Eerst bespeelde hij de hang bij de jazzband Portico Quartet, maar nu wordt hij dan bij het grote publiek bekend als singer-songwriter. Ook dat gaat hem heel goed af. Hij is niet zomaar een doorsnee liedjesmaker, hij weet er toch een eigen draai aan te geven, waardoor het vrij interessant wordt. Dat zal dan waarschijnlijk liggen aan het feit dat hij het maken van muziek op Cuba heeft geleerd. Natuurlijk niet de spannendste muziek ooit, maar het heeft toch iets waardoor ik er graag naar luister. 9. Lost in the Trees – Past Life De stem doet ‘t ‘m hier. Ari Picker heet de beste man. Lijkt in de verte misschien een beetje op Antony Hegarty, hoewel ik nooit zo van de vergelijkingen ben. Ontzettend mooi in ieder geval. De muziek is ook goed, hoewel het wat veranderd is ten opzichte van de vorige albums. De strijkers en blazers zijn verdwenen en daarvoor komt een wat elektronischer geluid. Haalt het niet bij de voorganger, maar alsnog een heel prettig album om naar te luisteren en het titelnummer is een van de beste liedjes van het jaar. 10. Damien Rice – My Favourite Faded Fantasy Damien, wat liet je ons lang wachten. Dan verwacht je natuurlijk ook een boel en als je het zo gaat bekijken valt dit album wel een tikje tegen, het is bepaald geen O of 9. Maakt ook niet uit, dat zijn klassiekers, als je de helft van het niveau haalt heb je alsnog een geweldige plaat en dat lukt toch heel behoorlijk. De rauwe emotie is nog steeds aanwezig, hoewel het niet altijd even overtuigend meer klinkt, maar dat kan ook aan mij liggen. Hoe dan ook weer een goed album dat wel iedere luisterbeurt weer een beetje beter wordt. 11. Typhoon – Lobi da Basi Zandloper 12. Sun Kil Moon – Benji Ben’s My Friend 13. Caribou – Our Love Our Love 14. Todd Terje – It’s Album Time Inspector Norse 15. Ben Howard – I Forget Where We Were End of the Affair 16. Grouper – Ruins Clearing 17. The War on Drugs – Lost in the Dream An Ocean in Between the Waves 18. Damien Jurado – Brothers and Sisters of the Eternal Son Silver Timothy 19. Blood Red Shoes – Blood Red Shoes An Animal 20. Angel Olsen – Burn Your Fire For No Witness Windows 21. Foster the People – Supermodel Best Friend 22. Lykke Li – I Never Learn Gunshot 23. Elbow – The Take Off and Landing of Everything Fly Boy Blue / Lunette 24. Sharon Van Etten – Are We There Afraid of Nothing 25. Warpaint – Warpaint Love is to Die 26. Timber Timbre – Hot Dreams Hot Dreams 27. Andy Stott – Faith in Strangers Damage 28. James Vincent McMorrow – Post Tropical Cavalier 29. Broken Bells – After the Disco Holding on for Life 30. The Gaslight Anthem – Get Hurt Get Hurt [ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 29-12-2014 20:27:33 ] | |
Norrage | maandag 29 december 2014 @ 16:48 |
Lekker lijstje Rotscholier. Jammergenoeg niks nieuws in te ontdekken, maar zeker een hele mooie volgorde De #1 Ohja, Zesde Metaal had ik nog niet geluisterd dit jaar! Onlangs uitgekomen pas? | |
Rellende_Rotscholier | maandag 29 december 2014 @ 16:51 |
Nee, ben er dit jaar niet echt aan toegekomen om zelf op zoek te gaan naar nieuwe muziek, dus de meeste albums komen braaf uit ons mooie indietopic. Die van het Het Zesde Metaal is in november uitgekomen. | |
BoerBert | maandag 29 december 2014 @ 17:22 |
Kijk, nog iemand die Our Love boven Can't Do Without You verkiest. Boks. | |
Norrage | maandag 29 december 2014 @ 17:24 |
Zou ook bij mijn favoriete nummer zijn van dat album. Lees: het enige leuke nummer van het album, want mijn top 100 haalt ie nog niet eens (ik heb een luisterlijst van 220 albums ) | |
BoerBert | maandag 29 december 2014 @ 17:25 |
Dan kun jij die boks wel vergeten, jongeman . | |
Rellende_Rotscholier | maandag 29 december 2014 @ 17:42 |
Lekker Bert! | |
TC03 | maandag 29 december 2014 @ 17:44 |
In dit soort topics ontdek ik altijd pas de muziek van het afgelopen jaar. Vind het ook leuk als de mensen hun favoriete nummer erbij zetten. | |
Kerftminister | maandag 29 december 2014 @ 19:57 |
Mijn lijst komt er ook aan vanavond. Ben er alleen nog niet uit met twee albums welke nummer 1 en welke nummer 2 wordt, de rest komt goed. | |
EP3 | maandag 29 december 2014 @ 22:02 |
D'Angelo op 1. Freddie Gibbs & Madlib op 2. | |
Immerdebestebob | maandag 29 december 2014 @ 22:05 |
Nu zal ie wel voor laatstgenoemde gaan | |
Zocalo | maandag 29 december 2014 @ 22:17 |
Omdat ik een nieuwe laptop heb, kan ik niet heel diep gaan graven welke albums uit dit jaar komen. Daarom op gevoel, en grotendeels door de albums die ik hier langs heb zien komen uit herkenning: 1. Broken Bells - After the disco 2. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone 3. Curtis Harding - Soul power 4. Elbow - The take off and landing of everything 5. Royal Blood - Royal Blood 6. Typhoon - Lobi da basi 7. Spoon - They want my soul 8. Sharon Jones & the Dap Kings - Give the people what they want 9. Prince - Plectrum electrum 10 . Joe Bonamassa - Different shades of blue D'Angelo, Gabriel Rios, Run The Jewels moet ik nog verder ontdekken maar klinken goed. Maar komen dus nog niet in de top 10. Ook albums die voor mijn gevoel misschien kwalitatief beter zijn dan die in mijn top 10 staan (Damien Rice, Ben Howard, Alt-J), maar die albums heb ik gewoon minder vaak beluisterd dus zet ik er dan ook niet in. | |
Norrage | maandag 29 december 2014 @ 22:47 |
Typhoon denk ik | |
Immerdebestebob | maandag 29 december 2014 @ 23:56 |
Wel sympathieke kerel toen ie bij Maassen opgesloten zat | |
Immerdebestebob | maandag 29 december 2014 @ 23:57 |
Je kan ook op wiki kijken he. Staan alle grote releases wel op. | |
Kerftminister | dinsdag 30 december 2014 @ 00:13 |
Alle drie fout. Ik ga nu beginnen. | |
Norrage | dinsdag 30 december 2014 @ 00:21 |
Ghostface en ought?? | |
Kerftminister | dinsdag 30 december 2014 @ 01:11 |
Kerft's Jaarlijst der fantastische albums 2014 Het was een goed jaar, een heel goed jaar. Ik ga jullie nu laten zien waarom: 1. Black Milk - If There's a Hell Below Black Milk's sterkste plaat tot nu toe en dat is een hele grote prestatie. Ik wist zeker dat ik deze plaat goed zou vinden en wachtte vol spanning op de leak, toen die er uiteindelijk was ben ik positief verrast. Er zit zoveel werk, tijd en precisie in deze plaat. Elk klikje, elk bliepje, alles is tot in de perfectie uitgewerkt. Black Milk begint ook als producer steeds interessanter te worden, steeds meer zijn eigen geluid te ontwikkelen, met de kenmerkende drums voorop. Waar in het verleden zijn raps de muziek soms wat saaierig konden maken doet Black Milk er álles aan om elk nummer zo interessant mogelijk te maken. 'Story and Her' heeft een van de grootste plottwists in muziekhistorie. The productie is echt fantastisch, 'Detroit's New Dance Show' en 'Gold Piece' zijn de twee beste instrumentalen van het jaar, de eerste is een industriële dansbare robotachtige dansbeat, waar de tweede gebruik maakt van een of ander strijkinstrument dat me compleet opgeilt elke keer als het verschijnt. Black Milk heeft zich compleet overtroffen en zit nog zo vroeg in zijn carriére, hij kan nog zelfs wel beter gok ik. Nog 1 album gok ik en hij gaat Queens of the Stone Age voorbij als mijn favoriete artiest. 2. D'Angelo - Black Messiah Ik ben altijd al een enorme liefhebber van D'Angelo geweest. Voodoo is misschien wel de beste Soul-plaat aller tijden. Ergens deze maand kreeg ik echter opeens te horen dat zijn nieuwe album uit was, ik wilde mijn verwachtingen niet te hoog inschatten, want we weten hoe het vaak gaat als een artiest met legendarische status na 14 jaar pas weer een nieuw album uitbrengt. D'Angelo doet echter compleet het tegenovergestelde en laat zien dat hij zeker niet stil heeft gezeten al deze jaren. Ook deze plaat is tot in de puntjes afgewerkt. Er zit enorm veel variatie in de nummers, waar het ene nummer meer psychedelisch is, is het andere pure Funk. Het bericht voor de mensheid is ook duidelijk met dit album. De perfectie is benaderd en ik kan niet wachten op wat D'Angelo in de toekomst allemaal nog kan brengen 3. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata Aan het begin van het jaar wist ik zeker dat dit het album van het jaar zou worden. Achteraf kwamen er dus nog twee veel betere platen, dat geeft aan hoe goed dit jaar wel niet is. Madlib zorgt voor een hele sterke mix van instrumentalen tussen Madvillainy and The Ecstatic en Freddie Gibbs brengt de beste raps die hij ooit in zijn leven geproduceerd heeft. Het album is een soort autobiografie en het is net alsof je in Gibbs' zijn auto meerijdt om te kijken wat hij in zijn leven heeft gezien, maar dan op een technische en heerlijk flowende manier. Het enige nadeel van deze plaat zijn de gasten, die niet altijd een niveau behalen waar je toch op hoopt bij zo'n goed album. 4. Typhoon - Lobi da Basi Typhoon heeft ook iets fantastisch bereikt met dit album. Hij weet de lijn die popmuziek en goede Hip-Hop onderscheidt, weg te vagen, zonder dat de kwaliteit van beide kanten aangetast wordt. Dit album bestaat uit vele laagjes, ten eerste het gebruiken van een liveband, iets wat ze in Hip-Hop veel vaker zouden moeten doen, ten tweede door gewoon nog steeds kei en keihard te rappen, ten derde door alles vast te plakken met heerlijke catchy hookjes en deuntjes. Het album luistert enorm lekker weg en zit heel erg goed in elkaar, live is het nog beter, dan weet je dat het goed zit. 5. Ne Obliviscaris - Citadel Dé reden dat het goed is om af en toe eens de RYM top charts voor een jaar te bekijken en te proberen. Geweldig Progressief album dat de ijzersterke kolossale grunts die je doen denken aan Opeth af te wisselen met melodieuze zang, intense riffs, maar ook prachtige cello-koren, waardoor symfonieën afgewisseld worden met keiharde Metal. Verrassing van het jaar wat mij betreft. 6. Kairon; IRSE! - Ujubasajuba Nog zo'n enorm verrassende release. Finse band die de missing link tussen Sigur Rós en My Bloody Valentine is, enorm ruige Shoegaze wordt afgewisseld met hele dromerige Post-Rock, erg alternatief, maar niet zo dat het onderdompelt in pretenties. Het gevoel blijft dicht verbonden aan de muziek en dat maakt het juist zo boeiend. 7. Mastodon - Once More 'Round the Sun Het duurde even voordat het kwartje viel, maar toen die viel, viel die ook goed. Wat een fantastisch album. Mastodon dat voortborduurt op het geluid van The Hunter, maar dit keer met meer variatie. De drummer heeft een prominente rol, niet alleen met zijn drums, maar ook met zijn enorm gepolijste cleane vocalen die de nummers meer kracht geven. Mijn favoriete nummer van het album, is misschien wel het beste nummer van het jaar. 'Chimes at Midnight' is een nummer opgebouwd in duidelijke segmenten, die een unieke luisterervaring vereisen wanneer het kwartje valt, de overgang van de bridges naar de coupletten is wel zó sterk. 8. Ghostface Killah - 36 Seasons Ghostface Killah is een rapper die ik altijd al gewaardeerd heb, maar nooit net dat beetje extra kon brengen voor mij. Dit jaar heeft hij het toch geflikt met het uitstekende 36 Seasons, een album dat zijn eigen draai geeft aan de Only Built 4 Cuban Linx-series. De aanpak is meer gepolijst en Soul-georienteerd, maar het geheel is net zo interessant en gevarieerd. 9. Ty Segall - Manipulator Qua uitvoering een redelijk traditionele plaat, de songwriting is echter van een zeer hoog niveau en dat houdt deze psychedelische garage plaat interessant om opnieuw te blijven ontdekken. 10. Ought - More Than Any Other Day Er is maar een manier om deze plaat te beschrijven en dat is om het te vergelijken met oudere bands. Een hoop verschillende invloeden zijn genoemd, ik noem de Art-Punk uit de jaren 70 met onder meer Television. Het interessante aan dit album is de overduidelijke Punk invloeden, maar deze zijn gecombineerd met verrassend melodieuze deuntjes, refreintjes etc. 11. Pharoahe Monch - PTSD Pharoahe Monch dropt ook al een solide album dit jaar, met 'Rapid Eye Movement' als uitblinker, waar Black Thought van The Roots misschien wel zijn beste verse ooit dropt. Zoek het op, bekijk de lyrics en geniet van kunst met woorden. 12. Boris - Noise Het leek er een tijdje op dat deze in mijn top 5 zou staan, maar mijn mening over deze plaat is ietsjes gedaald. Nog steeds vind ik hem erg sterk, waar Boris een soort compilatie maakt van hun oude werk. Van silly Jpop tot aardschokkende Doom Drone, maar ook de Hard Rock wordt weer aangedaan, heerlijk gevarieerde plaat. 13. Little Dragon - Nabuma Rubberband Mijn favoriete pop-plaat van het jaar. De soulachtige vocalen gecombineerd met dromerige instrumentalen en ongelooflijk catchy hookjes brengen mij veel plezier. 14. Wagakki Band - Vocalo Zanmai Misschien wel de interessantste plaat van het jaar. Een mix tussen Japanse volksmuziek en harde rock gebruikt om creepy originele vocaloid nummers in een nieuw jasje te steken en dat is enorm goed gelukt. De melodieën blijven in je hoofd zitten en het instrumentale spel is van een absurd hoog niveau. Heerlijk om traditionele instrumenten in een enorm hoog tempo gespeeld te horen worden, maar toch blijft het belangrijkste op dit album het plezier, het plezier in de muziek is zeer goed terug te horen op het hele album. 15. Diamond District - March on Washington 16. Septicflesh - Titan Nog een kolossale release van de Griekse Symfonische Death Metal meesters van Septicflesh. Wederom presteren ze het om de muziek een sterke cinematische twist te geven. 17. The War on Drugs - Lost in the Dream Geen introductie nodig denk ik zo. 18. SBTRKT - Wonder Where We Land Geen Wildfire, maar wel een hoop andere prachtige nummers. Van relaxte gevoelige nummers tot meer uptempo dancey spul, het bevalt me grotendeels. 19. Alcest - Shelter Alcest is volbloed Dream-Pop geworden en daar heb ik geen problemen mee. Een fris, dromerig, vrolijk en opbeurend album is het gevoel, met sterke deuntjes en songprogressies. 20. Weezer - Everything Will be Alright in the End Speaking name, want eindelijk een goede Weezer plaat. De imperfectie is nog steeds aanwezig, maar dat is juist de charme van Weezer. De songwriting was weer zo sterk als die altijd was, dit keer zonder kinderachtige lyrics, maar Rivers die blijkbaar zich ook realiseert dat hij een dagje ouder wordt en zo is zijn muziek ook een stuk volwassener geworden. Waarschijnlijk maken we er nog een top 50 van, maar heb er nu even genoeg van. | |
ranja | dinsdag 30 december 2014 @ 10:36 |
Hm paar dagen geleden was ik nog positief over Ought, toen had ik op spotify de EP gedraaid. Nu draai ik het album, ook spotify, maar daar haak ik toch heel snel af. Snap daardoor ook beter waarom die bij zoveel mensen in de lijst staat | |
Norrage | dinsdag 30 december 2014 @ 10:55 |
Kerftje Lekker lijstje hoor!! Black Milk heb ik te weinig geluisterd....vond hem wat weinig coherent...een paar lekkere rapnummres en dan uit het niets zo'n mooie instrumentale jazzsong etc...ik heb er nog niet geconcentreerd genoeg naar geluisterd. Vorig jaar haalde hij mij lijstje wel, nu niet...niet eens aan gedacht. Eens kijken of er in retrospect wat mee gebeurd En verder, tsja, behalve ghostface heb ik al die andere hiphop geluisterd en het meeste staat er ook wel bij mij (bijna) in. | |
Norrage | dinsdag 30 december 2014 @ 11:22 |
Ok, daar ben ik dan! Mijn top 50 met omschrijvingen. Het kostte al genoeg tijd,dus ik heb geen leuke youtube linkjes toegevoegd (op het blog wel, maar hij copy-paste niet alles...) Heel veel jazz in de lijst, zeker de top 10. Doe er je voordeel mee! De rest kent iedereen waarschijnlijk al ---- 50. Stephen Malkmus & The Jicks - Wig Out at Jagbags Uiteraard helaas al jaren geen Pavement-releases meer, maar gelukkig weet frontman Stephen Malkmus al jaren leuke Pavement-esque plaatjes uit te brengen die onze honger nog enigszins weten te stillen. Zo ook met Wig Out at Jagbags, zijn misschien wel sterkste soloplaat sinds begin jaren '00. Dat komt wellicht het meest door het meer veelzijdige geluid, met vooral de toevoeging van trompet. Dat maakt dan ook een vrolijke, losbandige en opzwepende plaat die niet kan misstaan in deze eindlijst. Prijsnummer: Chartjunk 49. José James - While You Were Sleeping (Niet) helemaal toevallig: vorig jaar stond José James ook al op #49 in mijn lijst! Toch is While You Were Sleeping heel wat anders dan het vorig jaar uitgekomen No Beginning No End. Waar James in 2013 de soulvolle popkant opzocht, is dat dit jaar de rockkant. Met soms bijzonder harde gitaarriffs zoekt James meer het geluid van Prince en Lenny Kravitz op, zonder zijn eigen karakteristieke geluid te verliezen. Dat kenmerkt James misschien nog wel het best: hij is van alle markten thuis, maar dat heerlijke zwoele geluid dat vooral door zijn overheersende stem wordt gecreëerd maakt hem een van de grootste hedendaagse namen in het R&B/Jazz circuit. Prijsnummer: While You Were Sleeping 48. Sharon Van Etten - Are We There Sharon van Etten gaat al een tijdje mee, maar niet eerder wist ze me zo te raken. Dat doet ze niet het hele album lang, maar met de twee openingsnummers (Afraid of Nothing en Taking Chances) maakt ze grote indruk. Op melancholische wijze rijgt ze met haar sfeervolle pianospel en schaarse gebruik van elektronica schitterend de nummers aan elkaar. Een ietwat te emotioneel aangezette plaat als je alle 11 nummers bij elkaar optelt, maar zo op zijn tijd kan dit best de mooiste plaat van het jaar zijn. Prijsnummer: Afraid of Nothing 47. Gideon van Gelder - Lighthouse Jazzpianist Gideon van Gelder wist met zijn vorige plaat al vele buitenlandse jazz-critici voor zich te winnen. Op Lighthouse breidt hij zijn populariteit uit, en lijkt hij ook steeds groter te worden in Nederland zelf. Lighthouse kenmerkt zich door sfeer en bijzonder samenspel van piano, saxofoon, drums en zelfs zang (van Becca Stevens). Een grensoverschijdend jazz-album, zoals er dit jaar wel meerdere zijn uitgekomen. Prijsnummer: Visions 46. Freddie Gibbs & Madlib - Pinata Alle hiphop albums waar Madlib aan meewerkt kenmerken zich door een heerlijke jazz feel, en die ongelooflijk productie. Ook zo op deze mengelmoes van beats en gangster-rap. Veel scheldwoorden passeren de revue, maar telkens worden die op indrukwekkende wijze ingekleurd en samengesmeed door de jazzy beats van Madlib. Begin dit jaar dacht ik dat Pinata hét hiphop album ging worden van het jaar, maar er volgenden zelfs nog betere. Prijsnummer: Thuggin' 45. Monomyth - Further Het debuutalbum van Monomyth kwam eind vorig jaar uit, en kan net niet meedingen in deze top-lijst. Deze was net ietsje beter dan het in 2014 uitgekomen Further, maar veel scheelt het niet. Monomyth maakt op beide platen namelijk de perfecte mix van kraut- en spacerock die doet herinneren aan de beste dagen van Pink Floyd en Neu!. Beide albums kennen slechts enkele nummers, maar duren toch zeker een uur lang. Krautende en bezwerende opbouwen naar vernietigende climaxen en hypnotiserende grooves: Monomyth ademt perfect uit hoe dit genre behoort te klinken. Prijsnummer: Spheres 44. GoGo Penguin - V2.0 Genomineerd voor de prestigieuze Britse Mercury Prize, maar toch net niet gewonnen. Wat ons betreft is dit wederom genre-overschrijdende jazz-album zeker wel het beste album in de nominatie-lijst. Op ingenieuze wijze weet Gogo Penguin hier met enkel akoestische instrumentatie een bijna elektronische groove te creëren, die piano, drums en bas naadloos verweeft in een uniform en overal coherent geluid. Een van de indrukwekkendste jazz-albums van de laatste jaren, maar was voor mij toch net iets te complex om in de bovenste regionen van deze jaar-lijst te verschijnen. Prijsnummer: Murmuration 43. Swans - To Be Kind Aan een review van deze nieuwe krachtuitbarsting zijn we niet eens toegekomen. Dat was volstrekt onmogelijk. Deze 2 uur durende plaat valt dan ook niet te omschrijven. We horen continu een vernietigend geluid doordrongen van ontelbaar veel indrukken, dat tientallen minuten voortdendert. Toch haalt To Be Kind deze top 50, omdat Swans nog nooit zo ritmisch en toegankelijk heeft geklonken. Vooral CD1 is indrukwekkend, maar samen met CD2 is de hele plaat toch gewoon een net wat te lange zit. Prijsnummer: A Little God In My Hands 42. Dans Dans - 3 Het 3e album van het jazz-trio van Bert Dockx is weer geslaagde jazz-rock van de bovenste plank. In tegenstelling tot hun vorige albums bestaat het album nu vooral uit zelf-gecomponeerde nummers, die allen gekenmerkt worden door donker gitaar- en basspel waarin een spannende groove permanent op de voorgrond ligt. Over de gehele lengte van de plaat is het allemaal wellicht een beetje eentonig, maar desalniettemin horen we hier puur vakmanschap. Prijsnummer: Take A Close Look 41. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy Een even langverwachte als onverwachte comeback van hem, met wie de hele hedendaagse singer-songwriter hype begon. En meteen liet Damien Rice horen dat hij het vak als geen ander beheerst door met een overweldigende klasse een indrukwekkende plaat uit te brengen. Bij vlagen erg voorspelbaar als ook erg cliché, maar indrukwekkend niettemin. My Favourite Faded Fantasy laat af en toe werkelijk waar schitterende kleurplaatjes horen, met als absolute hoogtepunt het epische - met klassiek pianospel - ingekleurde It Takes A Lot To Know A Man. Prijsnummer: It Takes A Lot To Know A Man 40. The Nels Cline Singers - Macroscope Geen nieuwe Wilco plaat in 2014, en die was er ook niet in 2013 en 2012. Maar de beste gitarist van de wereld, Nels Cline, heeft ook een jazz-trio waar hij platen mee uitbrengt. Macroscope is een heerlijke gitaar-exercitie waarin Cline zijn vakmanschap etaleert. Zijn experimentele jazz-trio maakt hier sfeervolle, lang opgerekte jazz-stuwers, die telkens worden opgeschrikt door krachtuitspattingen van Cline zijn gitaar. Prijsnummer: Seven Zed Heaven 39. Thé Lau - Platina Blues Thé Lau heeft niet lang meer te leven, en dat is verschrikkelijk. Toch heeft zelfs zo'n ongelooflijk nadeel een voordeel: onder invloed van zijn levensbedreigende kanker heeft hij een van de mooiste platen uit zijn oeuvre gemaakt. Een schitterende sfeervolle en vrijwel instrumentale plaat met weinig maar heel mooi gekozen tekst, die even hoopvol als droevig overkomt. Een epische door vier nummers aan elkaar geregen ode aan het leven. Laten we hopen dat Thé Lau het nog even volhoudt, en anders: bedankt voor al die mooie muziek. Prijsnummer: de hele plaat 38. Naive Set - Reclining Nude Eén van de kleinste bandjes in deze lijst: het nieuwe maar overweldigende bandje Naive Set uit Amsterdam, dat uitkomt voor het dit jaar erg productieve Subroutine label. Met een dozijn aan pakkende, snelle en opzwepende nummers doet de band vooral denken aan de rammelpop van The Feelies. Waar de andere bandjes van het Subroutine label vooral de harde rock opzoeken, weet Naive Set het hier heerlijk klein te houden, en doen ze niks teveel. Gewoon een erg leuke plaat. Prijsnummer: Bo 37. Neneh Cherry - Blank Project Hoewel we hier nauwelijks van een comeback kunnen spreken - Neneh Cherry deed namelijk op best wat andere platen mee - is dit wel haar solo-comeback. Samen met electro-jazz duo RocketNumberNine zoekt Cherry hier meer dan ooit de electronica op, en in deze zoektocht is ze zeer in geslaagd. Volstrekt anders dan haar vorige platen die vooral door hiphop waren beïnvloed, maar net zo goed en misschien wel beter. Ze zoekt hier knap het spannende experiment op en weet met haar stem zoals altijd te overtuigen. Prijsnummer: Everything 36. Coldplay - Ghost Stories Die vorige plaat van Coldplay (ik durf de albumtitel niet eens uit te spreken) moet een van de slechtste platen (van een topband) ooit zijn geweest. Gelukkig valt Coldplay hier weer enigszins terug naar hun roots, terwijl ze zich ook wat weten te vernieuwen. Mooi integer gehouden songs, ingekleurd met heerlijke electronica. Ghost Stories is een intieme plaat die slechts 1x volstrekt wordt verpest: het tenenkrommende Sky Full of Stars. Gelukkig slechts 1x, want alle andere liedjes zijn hoe je het ook wendt of keert heel erg mooi. Prijsnummer: Magic 35. Nick Mulvey - First Mind Ooit zat Nick Mulvey nog in Portico Quartet, maar de laatste jaren werkte hij aan zijn singer-songwriter debuut. En hoe! Met First Mind combineert hij zijn eigenzinnige jazz-roots met prachtige gitaarliedjes. Hij ontstijgt hier met gemak de hedendaagse singer-songwriter middelmaat, en maakt hier een indrukwekkend debuut waar ook geregeld een ijzersterkte band inclusief blazers naar voren treedt. En het kent zelfs een bijna-hitje: het heerlijk opgebouwde Cucurucu. Prijsnummer: Cucurucu 34. Mark de Clive-Lowe - Church Church is een van de meest veelzijdige albums die ik dit jaar geluisterd heb. Van experimentele jazz ontspoort deze plaat moeiteloos in afro-beat, funk, electronisch of vocale muziek. Toch stoort dit geen moment en lijken de stijlwisselingen telkens precies goed getimed. Daarom vinden we deze plaat van wonderkind Mark de Clive-Lowe, die vrij onbekend is maar toch al vele jaren aan de weg timmert, zo hoog in deze lijst. Bijna alles klopt aan deze plaat; hij is enkel een beetje (te) lang. Prijsnummer: The Mission 33. D'Angelo and the Vanguard - Black Messiah Nog een comeback-plaat in deze lijst, en eentje die nog net op de rand van 2014 werd uitgebracht. Maar na 1 luisterbeurt overtuigde deze plaat al, met zijn broeierige, bijzonder gedetailleerde soul-funk. Ritmische handclaps, funky piano, heerlijke riffjes: D'Angelo is terug en hij lijkt niks aan kwaliteit te zijn verloren. Integendeel. Prijsnummer: Sugah Daddy 32. Black Flower - Abysinnia Afterlife Jazz uit België, gevormd uit een mengelmoes van vooraanstaande artiesten: ex-leden van dEUS en Calexico passeren onder andere de revu. Hypnotiserende afro-beat maken ze, die van rustig voortkabbelend naar experimentele funk springt. Een prachtige plaat, een ode aan Fela Kuti en Mulate Astatke, opzwepend en overtuigend. Prijsnummer: Solar Eclipse 31. Fire! Orchestra - Enter Met het vervolg van het 2 jaar terug verschenen Exit, weet Mats Gustafsson weer een bijzonder epische big-band free-jazz plaat op de mat te leggen. Van groovende funk-jazz tot experimentele en goden-vererende psychedelica tot aan onluisterbare free-jazz, alles komt hier langs. Voorop staat de bijzonder muzikaliteit van deze bijna 30-koppige band, dat op weergaloze wijze door Gustafsson in goede banen wordt geleid. Prijsnummer: Het begin en het eind van het album. 30. Innercity Ensemble - II Innercity Ensemble bracht deze duistere elektronische plaat uit, met flarden aan spannende noise en dreigende blazers om het een jazzy feeling te geven. Een prachtig muziekstuk dat in één ruk geluisterd dient te worden, misschien nog het best te classificeren als neoklassieke ambient. Voor de experimentele fijnproever. Prijsnummer: Het geheel 29. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin The Roots laten toch elke keer weer horen dat ze tot de buitencategorie behoren binnen het hip-hop circuit. Dit keer combineren ze klassieke muziek met hiphop tot een conceptalbum dat zijn gelijke niet kent. Slechts 30 minuten duurt deze hiphop-opera, maar 30 minuten lang imponeert het en de tijdsduur is perfect gekozen voor deze toch vrij experimentele uitspatting. Prijsnummer: The Dark 28. Spoon - They Want My Soul Het underground poprock bandje en de lievelingen van de indie-scene heeft ook in 2014 weer een plaat uitgebracht vol meezingwaardige melodieën en vlijmscherpe riffs. Vernieuwen doen ze zich nauwelijks, maar telkens weer brengen ze kwaliteit. Dit keer met bijzonder scherpe vocalen en misschien wel een van hun betere en meer consistente werken. Prijsnummer: Rent I Pay 27. Henny Vrienten - En Toch... Geen Doe Maar meer, maar Henny Vrienten zelf timmerde de laatste jaren wel aan de weg. Na vele jaren weer een plaat waar hij zichzelf eer mee aan doet. En Toch... is een door gitaar en veel melancholiek gedreven plaat geworden, met schitterende afwisseling door het album heen. Het ene nummer is perfect geschikt voor een regenachtige herfstdag, en het volgende nummer waan je je ineens op een tropisch eiland. Prijsnummer: Gitaar 26. Freez & A.R.T. - Les Demoiselles Al het goede komt uit Zwolle, dat laten de mannen van de Fakkelteitgroep dit jaar goed zien. Hoger in deze lijst komt Typhoon uiteraard nog terug, maar Freez kan hier, samen met hun gemene deler A.R.T., zeker mee wedijveren. Nederlandstalige hip-hop met een chansonesque Franse feel, daar doen we het voor. Bij vlagen meer dan enkel een hip-hop album, met schitterende voordrachten en ijzersterke beats. Prijsnummer: Toonaangevend Toeval 25. Get the Blessing - Lope and Antilope Als een jazz-kwartet leden van Portishead en Radiohead bevat, kan het bij voorbaat al bijna niks fout doen. Hier doen ze bij vlagen denken aan de free-jazz van Ornette Coleman, zonder ergens uit de bocht te vliegen en permanent toegankelijk te blijven. De hele plaat weten ze te verrassen met het schitterende samenspel van trompet en sax met de ritmesectie. Wederom imponerende jazz uit het Verenigd Koninkrijk. Prijsnummer: Corniche 24. Elbow - The Take Off and Landing of Everything Het vorige album van Elbow kon ik absoluut niet hebben, maar met deze nieuwe hebben ze mij weer voor zich gewonnen. Heerlijk langgerekte nummers, fijne overgangen van hard naar zacht, van uptempo naar downtempo. Elbow weet hier weer de veelzijdigheid van magnum opus Seldom Seen Kid te benaderen en wordt hier nergens saai zoals die vorige plaat. Prijsnummer: Fly Boy Blue / Lunette 23. De Kift - Bidonville Geen idee waarom ik deze band al die jaren tamelijk links heb laten liggen, maar wat ik wel weet is dat Bidonville een knap staaltje theatrale punkrock is. Ik heb me laten vertellen dat ze zelden zo veelzijdig zijn geweest binnen één plaat en daar kan ik wel inkomen. Van cabaretesque punkrock belanden ze in de krautrock, en van de krautrock rollen ze in de Oost-Europese hoempa-jazz, en dat allemaal met een harde rock-vibe. Fantastisch geschift. Prijsnummer: Een man 22. Jolie Holland - Wine Dark Sea Ik schaar Jolie Holland onder de jazz-vocalisten, maar Holland betreedt op haar albums altijd vele genres tegelijk. Hier op Wine Dark Sea gaat het meer de alt-country op, maar het jazzy gevoel dat vooral gekenmerkt wordt door haar veelzijdige stem is nooit ver weg. Schitterend kleurt ze het ene nummer ingetogen in, om je het volgende nummer weer met vlijmscherp gitaar-spel wakker te schudden. Prijsnummer: Palm Wine Drunkard 21. Dean Blunt - Black Metal Stom stom stom. Pas na LeGuessWho (waar Dean Blunt stond) ontdekt, maar wat een ontdekking was dat. Dean Blunt combineert bijzonder experiment met soul en jazz, en ontspoort soms zelfs naar experimentele noise. Denk aan een mix van Tom Waits, Willis Earl Beal en James Blake, maar zelfs deze mix doet Blunt tekort. Een volstrekt uniek geluid, dat gekenmerkt wordt door het verschil in het kortste en het langste nummer: 12 minuten. Prijsnummer: Forever (dat langste nummer) 20. School Is Cool - Nature Fear School is Cool doet hier wat Arcade Fire vorig jaar met Reflektor deed: de Belgische band, die altijd al duidelijk geïnspireerd was door Arcade Fire, komt met een ontzettend veelzijdige plaat die speelt met duistere electronica en opzwepende folk-rock. Een enorme groeiplaat met bijzonder veel klasse en complexe liedjes. Net als Reflektor vorig jaar springt het album wat te veel van de hak op de tak, maar toch weet het de kwaliteit te bewaren. Een indrukwekkende stijl-verandering. Prijsnummer: Black Dog Painting 19. The War on Drugs - Lost in the Dream In vele lijstjes hét album van het jaar, en ook in deze top 50 staat The War On Drugs hoog. Toch kan Lost in the Dream voor mij absoluut niet tippen aan het eerdere Slave Ambient, dat 3 jaar terug vreemd genoeg vrijwel onopgemerkt was gebleven. Nu eindelijk de internationale erkenning van deze band, dat vooral met de 2 prijsnummers Red Eyes en An Ocean In Between The Waves op waanzinnige wijze als een mix Bruce Springsteen, Dire Straits en Bob Dylan weet te klinken. Prijsnummer: Ocean In Between The Waves 18. Flying Lotus - You're Dead! Weer een stijlvolle plaat van FlyLo dat aaneengeregen is met veel verschillende invloeden. De neef van John en Alice Coltrane zoekt hier de spirituele jazz op, en doet dit door op futuristische wijze elektronische beats aan eigenwijze blazers en drums toe te voegen zoals alleen hij dat kan. Niet eerder was FlyLo zo heerlijk vernieuwend, en op You're Dead! waan je je ook echt in een andere wereld; het hiernamaals? Prijsnummer: Coronus, The Terminator 17. Fratsen - Caspar Na 19 jaar weer een comeback van het leukste bandje waarin cabaratier/muzikant André Manuel heeft gezeten: Fratsen. Met Caspar doet Fratsen alsof ze nooit zijn weg geweest en worden keiharde gitaarriffs en jams, zoals ik dat alleen van Neil Young ken, weergaloos gecombineerd met hilarische (Nederlandstalige) teksten. Nu is het wachten op de comeback van zijn andere bandje: Krang. Prijsnummer: Luie Donder 16. Paolo Nutini - Caustic Love Na een intermezzo van een paar jaren heeft Paolo Nutini aan zijn geloofwaardigheid gewerkt. En met succes: Met Caustic Love overtuigt Nutini als nooit tevoren. Met een veel voller geluid weet hij zijn beste plaat te maken. Schitterende soul, emotionele ballads en opzwepende funk maken van Nutini nu een volwassen artiest. Geen mega-hit als New Shoes is hier te vinden, en het is bewonderenswaardig dat Nutini hier het experiment heeft opgezocht. Prijsnummer: Iron Sky 15. Omer Avital - New Song Veel goede jazz uit Israel de laatste jaren, en Omer Avital is daar een van de duidelijkste voorbeelden van. New Song is een toegankelijke en zeer vreugdevolle jazz-plaat met melodieuze piano-ritmes, funky blazers en prachtige invloeden vanuit het midden-oosten. Bij vlagen lekker smooth en poppy, bij vlagen ook experimenteel en complex. Avital toont dat hij alles in goede banen kan leiden. Prijsnummer: Yemen Suite 14. Sun Kil Moon - Benji Sun Kil Moon, ofwel Mark Kozelek, is dit jaar veelal op negatieve wijze in het nieuws geweest. Dat terwijl hij eigenlijk alleen maar positiviteit had hoeven te oogsten met deze fantastische plaat. Hiermee wist hij mij eindelijk voor zich te winnen, en met mij waarschijnlijke vele anderen. Ja, de plaat duurt te lang en klinkt enigszins eentonig, maar is permanent geloofwaardig en brengt je in een geweldige trance. Met simpele doch verhalende en rakende teksten houdt Kozelek je in de greep, en met het geweldige Ben's My Friend hebben we een van de beste album-afsluiters allertijden te pakken. Prijsnummer: Ben's My Friend 13. Damien Jurado - Brothers and Sisters of the Eternal Son Niet Sun Kil Moon, maar Damien Jurado wordt binnen deze top 50 de winnaar onder de singer-songwriters. Jurado speelde zijn vorige plaat al een beetje met een meer psychedelisch geluid, maar pas hier komt dit geluid tot wasdom. De plaat balanceert tussen spirituele Afrikaanse beats, bijna funky akoestisch gitaarspel en het doordringende stemgeluid van Jurado. Wederom een grote stap omhoog van deze fantastische songwriter, die zich permanent blijft ontwikkelen. Prijsnummer: Silver Donna 12. Kapok - Kapok Uit de stal van Kyteman komt Kapok, dat geleid wordt door Morris Kliphuis. Kapok hun tweede album is een heerlijke mix van rock en jazz, dat met het karakteristieke geluid van de hoorn van Kliphuis bijzonder origineel klinkt. Eigenwijze ritmes en fantastische tempoveranderingen kenmerken deze (bijna) beste Nederlandse jazz-plaat van het jaar. En in een ander lijstje zal Kapok zelfs op #1 staan, want live zijn ze nog een tikkeltje beter. Wat een sterke band, die volledig terecht dit jaar de jazz-Edison won. Prijsnummer: Lesotho 11. Typhoon - Lobi da Basi Het zal niemand zijn ontgaan: Lobi Da Basi is hét succesverhaal van 2014. Typhoon weet met zijn 2e album het hele land voor hem te winnen, van popliefhebbers tot aan hiphoppers, van jong tot oud. En dat is volledig terecht, de charmeur leidt zijn wereld-band op indrukwekkende wijze door een landschap van Surinaamse ritmes, funky jazz en goed gevonden (rap)-teksten. Deze klasse van Typhoon is nog wel het meest duidelijk op het Van De Regen Naar De Zon. Hoewel dit nummer, dat uitkwam ter ere van de viering van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden, wellicht enigszins uit de toon valt op deze plaat, kenmerkt het de veelzijdigheid van de rapper. Wat een schitterende ode aan Nederland. Prijsnummer: Van De Regen Naar De Zon 10. Brad Mehldau, Mark Guiliana - Mehliana: Taming the Dragon We beginnen de top 10 met het meest futuristische album van de hele lijst: Meester jazzpianist Brad Mehldau en beatsmaker/drummer Mark Guiliana benaderen hier een ondefinieerbaar geluid. Met vreemde synths, keiharde beats en buitenaardse bliepjes betreden ze een nieuwe wereld van jazz, electronica en post-rock. Het blijft allemaal luisterbaar en bij vlagen doet de schitterende akoestische piano van Mehldau gewoon zijn intrede. Misschien wel het meest bijzondere en unieke album van het jaar. Prijsnummer: The Dreamer 9. Adult Jazz - Gist Is Nog zo'n bijzonder album is Gist Is van Adult Jazz. Het makkelijkst zijn ze te omschrijven als de experimentele en eigenwijze broertjes van Alt-J, beide afkomstig uit Leeds. Volstrekt ontoegankelijk begint de plaat met een soort falsetto drone, maar langzaamaan komt alles wonderwel samen. Een werkelijk waar unieke versmelting van totaal onvoorspelbare ritmes met poppy grooves en de excentrieke stem van frontman Harry Burgess. Prijsnummer: Idiot Mantra 8. Benjamin Herman featuring Daniel von Piekartz - Trouble De hoogste Nederlandse notering in deze lijst komt van Benjamin Herman. Van hem wisten we al dat hij louter kwalitatief hoogwaardige platen uitbrengt, maar de zang en het pianospel van Daniel von Piekartz brengt alles naar een nog hoger niveau. Heerlijke vocal-jazz om bij weg te dromen met fantastische covers, met als bijzonder hoogtepunt Lilac Wine. Een soort Jamie Cullum, maar veel spannender en Von Piekartz steelt hier volstrekt de show. Prijsnummer: Lilac Wine 7. Ought - More Than Any Other Day Ought werd al vroeg in het jaar getipt door Pitchfork als de eventuele post-punk revelatie van 2014. En volstrekt terecht. Op geniale wijze wordt geput uit bekende acts als The Feelies, Velvet Underground en Television, dat op achteloos nonchalante wijze door zanger Tim Beeler tot iets unieks wordt gesmeed. Geen nummer is hetzelfde maar elk nummer is eigenwijs: van het poppy the Weather Song, tot het bezwerende Gemini! tot de achtbaanrit Habit. Alles is goud. En na ze live geluisterd te hebben wist ik het zeker: Ought in de top 10. Prijsnummer: Habit 6. The Notwist - Close to the Glass Stiekem luisterde ik dit album in 2013 al, toen het 2 maanden te vroeg was gelekt. Toen wist ik al dat dit album goed ging zijn voor de top 10 van 2014, en dat is zo gebleven. Een waanzinnige comeback-plaat van deze Duitse band, waar ze, zoals we van ze gewend zijn, de zogenaamde 'folktronica' perfectioneren. Poppy en rockende melodieën die heerlijk ondersteund worden door die dwarse en gedetailleerde electronica. The Notwist is terug, en doet maar nauwelijks onder voor hun tijdloze meesterwerk Neon Golden. Prijsnummer: Run, Run, Run 5. Francis Harris - Minutes of Sleep Hét koptelefoon-album van deze lijst. Minutes of Sleep is een met eindeloze details ingekleurde plaat die van begin tot het eind op- en afgebouwd wordt. Dromerige blazers, trage beats en af en toe een dansbare oprisping kenmerken deze speciale muzikale expositie. Nergens gaat het over de top, maar overal is het melancholisch mooi. Harris schreef dit als eerbetoon aan zijn overleden ouders, en niemand had dit mooier kunnen doen dan hij. Prijsnummer: You Can Always Leave 4. Alt-J - This Is All Yours Een tweede plaat is nog nooit zo moeilijk geweest als deze tweede plaat. Alt-J zette de wereld 2 jaar geleden op zijn kop met een unieke mix van art-pop en electronica, dat ze echt niet hadden kunnen overdoen. En het mooie is: This Is All Yours is nog mooier dan hun debuut. Ondanks dat de plaat in de breedte wat minder consistent is, kent het enorme pieken. Alt-J weet een beklemmende sfeer neer te zetten die van begin tot eind wordt gehouden. Van liedjes die op hun debuut lijken, tot sfeervolle akoestische samenzang tot aan trippy en onvoorspelbare beats: Alt-J vindt zich hier opnieuw uit, maar ademt overal hun karakteristieke stijl uit. Prijsnummer: The Gospel of John Hurt 3. Wesseltoft, Schwarz, Berglund - Trialogue Alleskunner Bugge Wesseltoft bundelt hier de krachten met house-producer Henrik Schwarz en Esbjorn Svensson Trio bassist Dan Berglund. Dit is de meest overtuigende mengelmoes van muziekstijlen van het jaar: achteloos en op een manier dat soms doet denken aan de duo-productie van Darkside van vorig jaar (toen de #2) smelten jazz-piano en house-beats samen, en is de melodieuze bas van Berglund de kers op de taart. Continu spannend, continu zit je op het puntje van je stoel en continu laat Wesseltoft horen dat niks hem te min is. Een weergaloze luisterbeurt. Prijsnummer: Movement Eleven 2. Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra - When the World Was One Trompettist Matthew Halsall heeft de beste jazz-plaat van het jaar gemaakt. Met het Orchestra van zijn eigen Gondwana label creëert hij een spirituele ode aan Alice Coltrane. Een bezwerende luistertrip van begin tot eind, met veelal bijzondere instrumentale passages en subliem technisch hoogbegaafd samenspel. Sfeervol pianospel, Oosterse harp en nog veel meer bekende en minder bekende instrumenten kleuren dit album in met langgerekte passages en creëeren een sfeer die de beste werken van Alice Coltrane zelf misschien wel naar de troon steekt. Prijsnummer: Tribute to Alice Coltrane 1. The Antlers - Familiars De #1 van deze lijst staat mijlenver voor op de rest, en zal zelfs een grote kans maken om de top 10 van mijn beste albums allertijden lijst te betreden. 9 nummers lang weet de band een melancholisch en emotioneel meesterwerk samen te stellen. Een bijna constante kakofonie aan trompetspel, dat nergens gaat vervelen en tot in je ziel doorgalmt. Op een bepaald moment denk je dat het eentonig wordt, totdat je je beseft dat alles tot in de kleinste details is uitgewerkt. Korte steekjes van piano, gitaar, electronica of drum hoor je op achtergrond en heel soms verandert het geluid in een boze gitaareruptie waar iedereen hoop uit kan putten. Elke luisterbeurt hoor je weer nieuwe accenten, en elke luisterbeurt wordt het overduidelijker: Familiars wedijvert met de beste platen allertijden, en staat hier met zijn troostende en hoopvolle boodschap bovenaan de albumlijst van 2014. Prijsnummers: Palace en Revisited En voor de mensen die geen zin hebben in tekst (en voor kciR)
[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 30-12-2014 11:44:55 ] | |
Felagund | dinsdag 30 december 2014 @ 11:37 |
Mooi lijstje! Dat album van Bugge Wesseltoft moet ik nog steeds luisteren. En die van Omer Avital ook. | |
Norrage | dinsdag 30 december 2014 @ 11:45 |
En iets als Innercity Ensemble en dat soort dingen? En wat vind je van Halsall dan? IK weet dat je hem ook luistert Het andere album van Wesseltoft is ook goud trouwens, (OK World) maar die haalde mijn top 50 net niet. | |
methodmich | dinsdag 30 december 2014 @ 19:44 |
Lekker Rellende! Hierdoor vergeef ik je iedere eventuele mindere inzending in je lijst. | |
methodmich | dinsdag 30 december 2014 @ 19:46 |
Verrassende omschrijving wel. Ik vind jazz in haar totale oeuvre en ook op dit album juist het minst duidelijke deel in haar muziek. Alt. country, blues, rock en met name folk nemen in mijn ogen altijd een veel grotere plek in en dan is er heel soms een jazzrandje. Maar goed, kan natuurlijk prima dat jij er wel jazz in hoort hoor. Ik vind het trouwens ook een iets minder geslaagd album, zeker ten opzichte van de vorige twee. Nog steeds wel goed natuurlijk, maar ze kan beter. Weet ook nog niet goed waar ik hem in haar totale discografie moet plaatsen. [ Bericht 8% gewijzigd door methodmich op 30-12-2014 19:54:20 ] | |
EP3 | dinsdag 30 december 2014 @ 19:49 |
Goed bezig, Nor. | |
Norrage | dinsdag 30 december 2014 @ 21:07 |
Klopt. Dit album zelf eigenlijk is inderdaad niet echt jazz, en ook niet haar beste Wel goed genoeg voor een hoge notering duidelijk Maar ik vind vooral de manier waarop ze zingt een jazz-vocalist waardig, en op vorige albums (weet niet precies welke, ze heeft er al veel en ik ken haar nog niet zo lang) heeft ze wel een echt jazzy arrangementen. Maar dat heb je al snel met blues/folk hoor | |
Moody | dinsdag 30 december 2014 @ 22:00 |
Norrage Kerft Diep respect voor de hoeveelheid tijd die jullie er in hebben gestoken. Oja, DO2 en Rellende_Rotscholier natuurlijk ook Bob heeft er ook een volle 3 minuten aan besteed zie ik. Hulde Ik ga de lijstjes even uitpluizen Zal mijn lijstje misschien nog aanpassen, want er ontbreek nog een fantastisch Vlaams album. | |
Immerdebestebob | dinsdag 30 december 2014 @ 22:22 |
Norragebaas De enige die ook School is Cool hoog heeft staan Waarvoor hulde | |
Immerdebestebob | dinsdag 30 december 2014 @ 22:25 |
En School is Cool is Belgisch dacht ik zo, dus pak die dan Moody. | |
Moody | dinsdag 30 december 2014 @ 22:36 |
Die staat er al in...en hoog ook Nee, het is Yuko. Twijfel nog of die een plekje in de top-5 krijgt....zo goed is die plaat. | |
Timo20 | dinsdag 30 december 2014 @ 23:10 |
Mijn lijstje: Zeker dit jaar was het,nog meer dan de afgelopen jaren, moeilijk om een top 10 samen te stellen en een goede volgorde te bepalen. Er werden niet heel veel goede albums gemaakt, als je tenminste niet verder keek dan je neus lang was. Het was zoeken naar de vaak wat onbekendere, kleine bands/artiesten. "De Groten" brachten dit jaar nogal tegenvallende albums uit, vooral Elbow en Coldplay konden me niet bekoren. Teveel albums waar maar een paar goede tracks op staan (The War On Drugs). Gelukkig waren sommige keuzes toch nog lastig en vallen sommige albums net buiten de top 10 (Birth of Joy, Lunatic Soul, Anathema, Pixies, Opeth) En dus bestaat de lijst dit jaar uit opvallend veel Nederlandse en Belgische bands. Het heeft wat bloed,zweet en herluister beurten gekost maar hier is hij dan: mijn album top 10 van 2014: 10: Traumahelikopter - I Don`t Understand Them All Het tweede album van de Groninger garagerockers is iets rustiger dan het eerste maar nog steeds een fijn straightforward rock`n`roll album 9: Paceshifters - Breach Met "Cross Your Mind" maakten ze één van de beste tracks van het jaar, "onNederlands goed" noemde ik het destijds. Dat geldt eigenlijk voor het hele album. Het duurt een paar luisterbeurten maar dan valt het kwartje. Een topper,deze plaat. 8: United Progressive Fraternity - Fall In Love With World Eerste (concept)album van deze pas opgerichte Australische band waar onder meer Steve Hackett aan mee werkte. Het hele album gaat over de bezorgdheid die ze hebben over hoe we omgaan met Moeder Aarde en hoe we die naar kl*ten helpen. Een pracht album voor mensen met lange adem: nummers van 8 minuten zijn geen uitzondering, er is zelfs een nummer van ruim 20 minuten bij. Je moet er de tijd voor nemen maar doe je dat dan is dit een pareltje voor mensen die van progrock op z`n best houden. 7: Foo Fighters - Sonic Highways Het duurde een jaar of drie voordat we nieuw werk van de Foo Fighters kregen. Ze gingen langs acht Amerikaanse steden om in iedere stad een nummer op te nemen. Zo probeerden ze de muzikale sfeer en geschiedenis van elke stad in die nummers te laten weerklinken. Of dat gelukt is en of je het zou opmerken als je het achtergrond verhaal er achter niet weet mag iedereen voor zich zelf bepalen, feit is dat Grohl en co. gewoon weer een strak Foo`s album hebben gemaakt. Hun beste? denk het niet maar feit is dat het lekker rockt. 6: Oscar And The Wolf - Entity Het (mooiste) nummer Princess van dit album stond bovenaan De Eindafrekening van 2014 van Studio Brussel. En terecht, want iedere keer dat je het hoort pakt het je weer beet. Net als de rest van het album. Ook hier geldt dat je de plaat een keer of vijf minimaal moet horen voor je het echt op waarde kunt schatten en je ervan kunt genieten. Een geniale plaat die vol staat met prachtige, soms bijna psychedelische nummers. 5: The Sore Losers - Roslyn Nog een Belgische band die dit jaar hun grote doorbraak in eigen land beleefde en vorige week zelfs voor het eerst een eigen grote show in de AB in Brussel gaf. De Limburgers maken een heerlijke rockplaat met een verslavende werking, keer op keer wil je `m opnieuw draaien. De songs zijn stuk voor stuk catchy, getuige ook het feit dat Tripper één van de meest gedraaide liedjes van 2014 op Studio Brussel is. Zeker het checken waard. 4: Pink Floyd - The Endless River Opeens was daar het nieuws dat Pink Floyd met een nieuw album zou komen. Afgelopen oktober was het dan zover, The Endless River is een prachtige verzameling van oudere nog niet eerder gebruikte Pink Floyd nummers. Op slechts één nummer, de afsluiter, wordt gezongen. Meer hoeft ook niet, de mannen bewijzen dat ook een bijna volledig instrumentaal album top kan zijn. 3: Typhoon - Lobi Da Basi Dé grote verrassing van het afgelopen jaar kwam een paar weken geleden toen ik dit album voor het eerst hoorde. Eerlijk gezegd was ik compleet overdonderd door wat ik hoorde. Een heel afwisselend, lekker fris en opzwepend album met heerlijke beats en scherpe teksten. Over verslavende werking gesproken. Het is dat er dit jaar nog twee nét iets betere albums zijn verschenen, anders was dit zonder twijfel mijn nummer één van het jaar. Pas ontdekt en nu al één van de meest gedraaide albums van het jaar, en terecht! 2: Royal Blood - Royal Blood Opeens waren ze daar: Royal Blood. Met z`n tweetjes maken de Engelsmannen herrie waar een hele band jaloers op kan zijn. We leerden ze kennen met Little Monster en al snel volgde meer nummers maar het album liet nog tot eind september op zich wachten. Zonder uitgebracht album gingen ze op tour en veroverden ze onder andere Rock Werchter, waar ze de Barn plat speelden. Gelukkig was het album het wachten waard, heerlijk lekker rocken zonder echte minpunten. Op naar 10 januari, als we ze in Köln opnieuw live gaan zien. 1: The Afghan Whigs - Do To The Beast Vanaf het moment dat ik de eerste single Algiers voor het eerst hoorde was ik verkocht. Wat een mooie track was dat! keer op keer draaide ik `m opnieuw en toen ik deze zomer in een kleine platenzaak in Graz in Oostenrijk dit album zag móést ik `m hebben! Dat bleek een schot in de roos. Niet alleen Algiers is prachtig, het hele album is ronduit geniaal. Dit is het enige album dat ik dit jaar heb gehoord dat geen enkel minder of slecht nummer heeft. Het ene nummer is nog beter dan het andere, de mannen hebben hun topvorm terug gevonden. Hartverscheurend mooie nummers, lekkere rock platen. Dit album heeft dus alles. In een jaar waarin het zo moeilijk kiezen was en zo moeilijk een goed rijtje albums te vinden is er maar één dat er met kop en schouders bovenuit steekt en zonder twijfel tot Beste Album Van 2014 gekroond kan worden: Do To The Beast van The Afghan Whigs!!! | |
kciR | dinsdag 30 december 2014 @ 23:29 |
Laat het dan even weten, pas ik dat nog even aan Ik ben trouwens ook weer bij met tellen. Er zijn nu 43 lijstjes gepost, maar er is natuurlijk nog ruimte voor meer! Een aantal vaste klanten hebben bijvoorbeeld nog geen lijstje laten zien; oa chansadres, cafca, Grobbel, Gillingham, Fela.. Overmorgen om 12uur ga ik de eindlijst opmaken, dus nog iets meer dan 36 uur kunnen de lijstjes blijven komen! (Daarna natuurlijk ook, maar dan tel ik ze niet mee) | |
Immerdebestebob | dinsdag 30 december 2014 @ 23:39 |
| |
Felagund | dinsdag 30 december 2014 @ 23:42 |
Work in progress. | |
Immerdebestebob | dinsdag 30 december 2014 @ 23:43 |
Elk jaar hetzelfde toch? | |
Felagund | dinsdag 30 december 2014 @ 23:45 |
Je jaarlijstje voor de 31e posten. | |
Norrage | dinsdag 30 december 2014 @ 23:45 |
Same old fela | |
kciR | dinsdag 30 december 2014 @ 23:50 |
Dat is één van de zekerheden in het jaar, een last minute lijstje van Felagund | |
Pat-sounds | woensdag 31 december 2014 @ 10:17 |
Zo, mijn top 50 is ook klaar. Eerst even 2 albums noemen die van mezelf niet mee mochten doen (want live-albums). The Long Goodbye van LCD Soundsystem (zou ergens rond plek 20 uitkomen) en Live Versions van Tame Impala (zou rond plekje 5 uitkomen). Maar ja, live-albums mogen nou eenmaal niet van mezelf 50: Temples - Sun Structures 49: Paolo Nutini - Caustic Love 48: Knalpot - Yes Please 47: Avi Buffalo - At Best Cuckold 46: Admiral Freebee - The Great Scam 45: Snarky Puppy - We Like It Here 44: Sean Rowe - Madmen 43: The Cosmic Carnaval - Mon Cher Amour 42: Hunting The Robot - Celebration Moderation 41: Sharon Jones & The Dap-Kings - Give The People What They Want 40: Joan As Police Woman - The Classic 39: Kapok - Kapok 38: Radio Moscow - Magical Dirt 37: Todd Terje - It’s Album Time 36: Jungle - Jungle 35: Amplifier - Mystoria 34: Damien Jurado - Brothers And Sisters of the Eternal Son 33: Rodrigo Y Gabriela - 9 Dead Alive 32: Birth Of Joy - Prisoner 31: The Orwells - Disgraceland 30: Ben Howard - I Forget Where We Were 29: Radar Men From The Moon - Strange Wave Galore 28: Sivert Hoyem - Endlesss Love 27: Thee Oh Sees - Drop 26: Bob Mould - Beauty & Ruin 25: Nick Mulvey - First Mind 24: Ryley Walker - All Kinds Of You 23: Monomyth - Further 22: The Growlers - Chinese Fountain 21: Nouveau Velo - Nouveau Velo 20: Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - Fuck Off Get Free We Pour Light On Everything 19: Kasabian - 48:13 18: Atmosphere - Southsiders 17: Parquet Courts - Sunbathing Animal 16: King Tuff - Black Moon Spell 15: Timber Timbre - Hot Dreams 14: Elephant Stone - Three Poisons 13: Hallo Venray - Show 12: GoGo Penguin - V2.0 11: Typhoon - Lobi Da Basi 10: Spoon - They Want My Soul 09: Alt-J - This Is All Yours 08: Thé Lau - Platina Blues 07: Apneu - Hard Feelings 06: Traumahelikopter - I Don’t Understand Them At All 05: Eels - The Cautionary Tales Of Mark Oliver Everett 04: Naive Set - Reclining Nude 03: Thurston Moore - The Best Day 02: Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy 01: Ty Segall - Manipulator PS: op ons blog schreef ik ook nog een stukje bij de top 10: http://pat-sounds.blogspo(...)top-50-van-2014.html | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 10:21 |
Lekker bezig patty! | |
ranja | woensdag 31 december 2014 @ 10:26 |
Ik heb 1 overeenkomst en dat is toch 1 meer dan ik met Norrage heb | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 11:00 |
Wie matcht het best met je? | |
ranja | woensdag 31 december 2014 @ 11:22 |
Moody, met 4 overeenkomsten (als ik alleen naar z'n top 50 kijk) Heufd komt dan wel dichtbij met 3 waarvan 2 die een stuk hoger staan dan de hoogste overeenkomst van Moody. Verder heel veel die net als ik Angel Olsen en/of Angus & Julia hebben en gelukkig een paar die Alvvays hebben ontdekt. Speciale vermelding dan voor Pfaf die wel een top 5 album van mij heeft (Jessica Lea Mayfield). (Geldt trouwens ook voor Moody met Honeyblood) | |
Moody | woensdag 31 december 2014 @ 12:35 |
De top-10 van Musicmeter-users:Ik zie geen gekke dingen. Ja, misschien Damien Rice op 2, terwijl dat album imo veel minder is dan O en 9. Maar goed, misschien zegt dat ook wel wat over 2014. | |
Beregd | woensdag 31 december 2014 @ 13:28 |
Dan hebben wij er ook 3 Honeyblood trouwens geluisterd, best leuk maar dan vind ik alvvays toch een rijker album. | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 13:32 |
Als ik de top 10 van MM had moeten voorspellen, had ik precies deze 10 albums gedaan ja | |
ranja | woensdag 31 december 2014 @ 13:35 |
Klopt, ook 3 Honeyblood klinkt net iets rauwer en daarom staan die hoger. Maar Alvvays natuurlijk ook erg goed, en die heb ik nog niet live gezien | |
Kerftminister | woensdag 31 december 2014 @ 13:37 |
Top 10 van RateYourMusic ter vergelijking:Heerlijk lijstje, alleen nummer 10 nog niet geluisterd. | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 13:41 |
Heel wat spannender lijstje van RYM zeg | |
Aisumasen | woensdag 31 december 2014 @ 13:47 |
1. The Orwells - Disgraceland ** Sleutelnummers: 'Who Needs You', 'Blood Bubbles', 'Southern Comfort', 'The Righteous One', 'North Ave.', 'Dirty Sheets' 2. Jett Rebel - Hits For Kids Sleutelnummers: 'Gwen', 'Pineapple Morning', 'Secret', 'Goosebumps Galore', 'Hold You' (2b. Jett Rebel - Mars And Venus* ) (Sleutelnummers: 'Sugar', 'That Place', 'Louise', 'On Top Of The World', 'Darla My Darling') 3. Ariel Pink - pom pom Sleutelnummers: 'Put Your Number In My Phone', 'Black Ballerina', 'One Summer Night', 'Lipstick', 'Not Enough Violence' 4. The Ghost Of A Saber Tooth Tiger - Midnight Sun Sleutelnummers: 'Devil You Know', 'Xanadu', 'Midnight Sun', 'Too Deep', 'Don't Look Back Orpheus' 5. Mac DeMarco - Salad Days Sleutelnummers: 'Passing Out Pieces', 'Let My Baby Stay', 'Goodbye Weekend', 'Chamber Of Reflection', 'Go Easy' 6. El-P & Killer Mike - Run The Jewels 2 Sleutelnummers: 'Blockbuster Night Part 1', 'Jeopardy', 'Lie, Cheat, Steal', 'Love Again (Akinyele Back)' 7. D'Angelo and The Vanguard - Black Messiah Sleutelnummers: 'Sugah Daddy', 'Back To The Future (Part I)', 'Betray My Heart', 'Till It's Done (Tutu)' 8. Freddie Gibbs And Madlib - Piñata Sleutelnummers: 'High', 'Deeper', 'Uno', 'Thuggin' 9. Temples - Sun Structures ** Sleutelnummers: 'The Guesser', 'Move With The Season', 'Keep In The Dark', The Golden Throne 10. Foxygen - ...And Star Power Sleutelnummers: 'Cosmic Vibrations', 'How Can You Really', 'Star Power IV: Ooh Ooh', 'Star Power I: Overture' 11. Damon Albarn - Everyday Robots Sleutelnummers: 'Lonely Press Play', 'Mr Tembo', 'Heavy Seas Of Love' 12. White Lung - Deep Fantasy Sleutelnummers: 'Snake Jaw', 'Face Down', 'I Believe You 13. St. Vincent - s/t Sleutelnummers: 'Birth In Reverse', 'Prince Johnny', 'Regret' 14. Iceage - Plowing Into The Field Of Love Sleutelnummers: 'The Lord's Favorite', 'Forever', 'Against The Moon' 15. Ty Segall - Manipulator Sleutelnummers: 'The Singer', 'The Clock', 'Tall Man Skinny Lady' 16. Eagulls - Eagulls Sleutelnummers: 'Tough Luck', 'Footsteps', 'Nerve Endings' 17. Death Grips - ****** on the moon Sleutelnummers: 'Voila', 'Up My Sleeves', 'Black Quarterback' 18. Alex G - DSU Sleutelnummers: 'Skipper', 'Rejoyce', 'Black Hair' 19. Henny Vrienten - En Toch… Sleutelnummers: 'De Namen En De Plaatsen', 'Het Gaat Niet Over', 'Hangmat' 20. Pharrell Williams - G I R L Sleutelnummers: 'Lost Queen', 'Gust Of Wind', 'Gush' 21. Aphex Twin - Syro 22. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness 23. Future Islands - Singles 24. Eugene McGuinness - Chroma 25. Jungle - s/t 26. Sleaford Mods - Divide and Exit 27. Azealia Banks - Broke With Expensive Taste ** 28. Royal Blood - s/t 29. Protomartyr - Under Color of Official Right 30. Spoon - They Want My Soul 31. Cibo Matto - Hotel Valentine 32. SKATERS - Manhattan ** 33. BADBADNOTGOOD - III 34. Parquet Courts - Sunbathing Animal 35. 2562 - The New Today 36. Big Ups - Eighteen Hours of Static 37. Caribou - Our Love 38. Faberyayo & Vic Crezée - Het Grote Gedoe 2: Angst & Walging 39. Lone - Reality Testing 40. Step Brothers - Lord Steppington 41. The Symposium - Drugs 42. together PANGEA - Badillac ** 43. Parquet Courts - Content Nausea 44. Ariana Grande - My Everything 45. Dan Croll - Sweet Disarray 46. The Amazing Snakeheads - Amphetamine Ballads 47. The Black Keys - Turn Blue 48. Nick Mulvey - First Mind 49. Sharon Jones & The Dap-Kings - Give The People What They Want 50. The Rifles - None The Wiser *gecombineerde EP's, oorspronkelijk uit 2013 **grotendeels singles/EP-tracks uit 2013 of zelfs eerder EP's: Anna Calvi - Strange Weather The Bohicas - EP Criminal Hygiene - Withdrawn EP DMA's - DMA's Dr. DUVAL - Dr. DUVAL Gengahr - Demo EP The Ghost Of A Saber Tooth Tiger - Long Gone The Orwells - Live From Dingwalls '14 Panda Bear - Mr Noah Vince Staples - Hell Can Wait | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 13:51 |
Leuk origineel lijstje Aisumasen | |
Beregd | woensdag 31 december 2014 @ 14:02 |
Wat een album is dat toch, zou bij mij net zo goed op één mogen staan. De meeste albums met zoveel nummers vind ik snel te lang, maar hij mag nog wel ff doorgaan Net als Ryley Walker trouwens, die heb ik nu op CD, en luid in de boxen in de wagen is dat album echt nog 10x beter | |
BoerBert | woensdag 31 december 2014 @ 14:33 |
Lekker Aisu. Regret van St. Vincent vind ik ook een van de betere nummers op het album . | |
Felagund | woensdag 31 december 2014 @ 15:38 |
Mijn lijstje, ruim binnen de tijd. 1. Francis Harris - Minutes of Sleep 2. Flying Lotus - You’re Dead! 3. Ought - More than any other day 4. Aphex Twin - Syro 5. Sharon van Etten - Are We There 6. Get the Blessing - Lope and Antilope 7. The War on Drugs - Lost in the Dream 8. The Cloud Nothings - Here and nowhere else 9. Badbadnotgood - III 10. Mac Demarco - Salad Days 11. Spoon - They Want My Soul 12. Polar Bear - In each and every one 13. Wovenhand – Refractory Obdurate 14. Alt J - This is all yours 15. The Antlers - Familiars 16. The Afghan Whigs - Do To The Beast 17. Alcest - Shelter 18. White Lung - Deep Fantasy 19. Tinariwen - Emmaar 20. Sun Kill Moon - Benji 21. Damon Albarn - Every Robots 22. Chet Faker -- Built on Glass 23. Nir Felder - Golden Age 24. Young Fathers - DEAD 25. Mondkopf - Hades 26. Liars - Mess 27. Angel Olsen - Burn Your Fire for No Witness 28. Future Islands - Singles 29. Nick Mulvey - First Mind 30. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone 31. Black Flower - Abysinnia Afterlife 32. Taylor McFerrin - Early Riser 33. Ryan Adams - Ryan Adams 34. Parquet Courts - Sunbathing Animal 35. Damien Jurado - Brothers and Sisters of the Eternal Son 36. Beck -- Morning Phase 37. Marissa Nadler - July 38. Thurston Moore - the Best day 39. Elbow - The Take Off and Landing of Everything 40. Neneh Cherry - Blank Project 41. Jose James - While you where sleeping 42. Marc McGuire - Along the Way 43. Asgeir - In the Silence 44. TV on The Radio - Seeds 45. Leon Vynehall - Music for the uninvited 46. Have a Nice Life - The Unnatural World 47. Blank Realm - Grassed Inn 48. Kapok - Kapok 49. Popstrangers - Fortuna 50. Fink - Hard Believer | |
EP3 | woensdag 31 december 2014 @ 15:41 |
Ik geloof dat ik die Francis Harris maar eens ga proberen. | |
Moody | woensdag 31 december 2014 @ 15:44 |
We dubbelen er 20 | |
Felagund | woensdag 31 december 2014 @ 15:46 |
Het is wel een vrij standaard lijstje volgens mij. Ik moet trouwens van de laatste maanden nog veel inhalen qua luisteren. | |
Maxerazzi | woensdag 31 december 2014 @ 15:55 |
Op de valreep ook mijn lijstje. Ik heb het bij 10 platen gehouden. 1. Fog Lake - Virgo Indigo 2. Sharon van Etten - Are We There 3. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness 4. Flying Lotus - You're Dead! 5. Tweedy - Sukierae 6. Grouper - Ruins 7. Mac DeMarco - Salad Days 8. Thom Yorke - Tomorrow's Modern Boxes 9. Taylor McFerrin - Early Riser 10. Ben Frost - A U R O R A | |
methodmich | woensdag 31 december 2014 @ 15:57 |
Tja, haar manier van zingen is inderdaad vrij bijzonder. Maar heeft ook meer met haar afkomst te maken volgens mij, dat lijzige is volgens mij typisch Texaans. Op Escondida en Springtime Can Kill You vond ik de jazz-elementen inderdaad duidelijker aanwezig, al vond ik het toen het kleinste deel van alle stijlen die ze in haar muziek gebruikt. | |
methodmich | woensdag 31 december 2014 @ 15:58 |
Dat is Parkay Quarts!! Trouwens wel mooi dat de laatste dagen toch wat meer lijstjes worden gepost met Nick Mulvey. Terecht, maar leek lange tijd volledig genegeerd. | |
Moody | woensdag 31 december 2014 @ 15:58 |
Er bestaan geen standaard lijstjes toch? Geforceerd exotische albums toevoegen zou ook best sneu zijn | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 16:07 |
Harris op #1? Cool hoor. Uiteraard zoals gewoonlijk de meeste overeenkomsten met mijn lijstje van iedereen. Zelfs de jazz bij vlagen staat erin | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 16:08 |
Valt wel mee toch? Denk dat ie wat minder standaard is vanwege de "vage" jazz-toevoegingen. Maar daaromheen natuurlijk wel standaard, net als de mijne. Zéker in dít topic...90% van mijn albums wordt hier geplugt geloof ik | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 16:11 |
Weet je wie ik genegeerd vind? Henny Vrienten Een van de grootste muziek-iconen van Nederland komt met een weergaloze comeback plaat, en ik zie hem alleen in mijn eigen lijstje??? Ja, ben ik met je eens. Is gewoon een grote mengelmoes, daarom is ze zo cool | |
ranja | woensdag 31 december 2014 @ 16:13 |
Dan kijk je niet goed Nee bij mij staat-ie er niet in maar ik had 'm wel ergens anders al gezien. | |
methodmich | woensdag 31 december 2014 @ 16:29 |
Die plaat van Vrienten is misschien ook wat te laat uitgebracht? Zie hem sowieso in weinig lijsten terug. Heb er wel over getwijfeld om hem te kopen, maar tot op heden nog niet gedaan. Vorige project vond ik uiteindelijk toch wat minder, dus dat zal meespelen. | |
EP3 | woensdag 31 december 2014 @ 16:31 |
Het is het enige Nederlandstalige album dat ik geluisterd heb dit jaar. Mooie ingetogen liedjes, hoor. Was ook een verademing om weer eens 'n Nederlandstalig album te horen met simpele en daarom zulke rake teksten. Had ik een top 20 gemaakt dan had ie er zomaar eens bij kunnen staan. | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 16:35 |
Naja, Aisumasen net was pas de eerste met Vrienten erin... Zeker een factor waarschijnlijk. Al kwam ie toch wel al ergens in september uit?? Of misschien ietsje later. En ik denk dat mensen wellicht ook een beetje Doe Maar moe zijn (of wellicht de naam van de zanger niet herkennen los van Doe Maar..) | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 16:37 |
Mooi maxi, maar ik vind 10 platen wel erg gebrekkig!!!! | |
BoerBert | woensdag 31 december 2014 @ 17:03 |
Voor jou is één uitroepteken al te weinig . | |
kciR | woensdag 31 december 2014 @ 17:14 |
Mooie lijstjes komen er nog binnen Voor de gokkers onder ons. Wat zal de top 3 worden van Fok? | |
Felagund | woensdag 31 december 2014 @ 17:17 |
Damn, Grouper en Fog Lake hadden er ook gemoeten. Net als Nils Petter Molvaer en Toumani & Sidiki Diabate. | |
ranja | woensdag 31 december 2014 @ 17:18 |
Angus & Julia kwam ik vaak tegen bij de vergelijking met mijn lijst, verder denk ik War on Drugs en Ought. | |
Felagund | woensdag 31 december 2014 @ 17:19 |
Angus & Julia staat volgens mij niet vaak hoog, dan gok ik eerder op een van de andere twee. Misschien ook The Antlers? | |
Kerftminister | woensdag 31 december 2014 @ 17:20 |
Nogmaals het bewijs dat dit een heel sterk muziekjaar is, mijn nummer 5 van vorig jaar zou dit jaar niet eens mijn top 20 halen. | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 17:22 |
War On Drugs, Antlers en......Spoon? | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 17:23 |
Je hebt bijna meer jazz in je lijst dan ik man! Ik ben onder de indruk | |
Beregd | woensdag 31 december 2014 @ 17:25 |
Had ik eens gedaan en klonk gewoon als muziek die ZE in een lift afspelen. Sowieso niks voor mij. | |
methodmich | woensdag 31 december 2014 @ 17:26 |
Spoon zou wel mooi zijn. Komt ook wel regelmatig langs, maar niet overal in de hoogste regionen volgens mij. Al kan juist de kwantiteit helpen om toch hoog te eindigen. | |
Beregd | woensdag 31 december 2014 @ 17:31 |
War on drugs zal het wel worden. Niet eens onterecht. Moest dat album in oktober zijn uitgekomen stond hij nog overal in de top drie. | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 31 december 2014 @ 17:40 |
The Antlers lijkt mij de duidelijke winnaar. | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 17:42 |
Al duurde het de eerste maanden wel lang voordat het echt erkend werd hoor. Ook die single red eyes vond iedereen maar saai geloof ik vorig jaar deze tijd | |
Norrage | woensdag 31 december 2014 @ 17:45 |
AU Ik hoor nooit ambient drones met trage housebeats in de lift | |
EP3 | woensdag 31 december 2014 @ 17:45 |
Ik ben ook nog niet echt overtuigd. | |
Felagund | woensdag 31 december 2014 @ 17:46 |
Ik vind het sowieso een album veel meer geschikt om met koptelefoon te luisteren. | |
EP3 | woensdag 31 december 2014 @ 17:46 |
En 't album van The Antlers is ook zo'n plaat die hier maar niet wil beklijven. Ik val er meestal bij in slaap. | |
ranja | woensdag 31 december 2014 @ 17:51 |
Ik blijf het bijzonder vinden dat allerlei Zichzelf Heel Erg Serieus Nemende media het ineens vol lof over referenties naar Dire Straits en Bryan Adams heeft War on Drugs gezien op BKS, aardige achtergrondmuziek zo op het podium, wij op het strand met een biertje/cola maar zeker niet meer. | |
methodmich | woensdag 31 december 2014 @ 17:52 |
Nou, precies. Dire Straits vind ik - met alle respect voor de fans - toch zo'n beetje de ultieme vorm van saaiheid. En dan zou dat ineens een goed teken zijn? Apart. | |
BoerBert | woensdag 31 december 2014 @ 17:56 |
Ik ga hier graag in mee en besluit dat dan ook te doen. | |
Beregd | woensdag 31 december 2014 @ 18:02 |
Ja, kan wel kloppen. Maar bij mij lijkt dat echt een album van zo lang geleden Ik heb ze eerst live gezien, en dat was geniaal, daardoor ook het album beter gaan appreciëren. | |
kciR | woensdag 31 december 2014 @ 18:11 |
Is in ieder geval wel de plaat die het meest op nummer 1 staat in de lijstjes.. Jullie zien alleen nog twee hoge noteringen over het hoofd. Maar morgen meer daarover, anders is de lol er al af | |
Rellende_Rotscholier | woensdag 31 december 2014 @ 18:16 |
In ieder geval de morele winnaar dus. | |
Beregd | woensdag 31 december 2014 @ 18:18 |
Sun Kil Moon zal volgens mij ook wel hoog staan. komt overal terug. | |
kciR | donderdag 1 januari 2015 @ 14:59 |
Daar is hij dan, Fok!'s Jaarlijstje 2014. In totaal 47 lijstjes, met 802 verschillende albums, dat laat wel zien dat het een breed muziekjaar is geweest. 545 albums zijn trouwens maar één keer genoemd. Uiteenlopende smaken hier... ...Maar er was één plaat echt favoriet; The War On Drugs - Lost In A Dream. Hij stond in 20 lijstjes (de nummers twee- vijf in 14, om het verschil aan te geven). Typhoon - Lobi Da Basi gaat er met zilver vandoor, het album dat jullie hierboven over het hoofd hebben gezien. Dit is voor zover ik mij kan herinneren (zolang ik tel dan) de eerste keer dat er een Nederlandstalige plaat in de top 3 staat. Angus & Julia Stone, The Antlers en Spoon maken de top 5 compleet. # - artiest - album - punten - noteringen 001. The War On Drugs - Lost In The Dream (783) 20 002. Typhoon - Lobi Da Basi (624) 14 003. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone (542) 14 004. The Antlers - Familiars (536) 14 005. Spoon - They Want My Soul (489) 14 006. Sun Kil Moon - Benji (477) 13 007. Damon Albarn - Everyday Robots (468) 13 008. Swans - To Be Kind (459) 13 009. Aphex Twin - Syro (458) 13 010. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness (435) 12 011. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy (428) 12 012. Beck - Morning Phase (392) 12 013. Real Estate - Atlas (387) 11 014. Alt-J - This Is All Yours (381) 12 015. Elbow - The Take Off And Landing Of Everything (361) 11 016. Temples - Sun Structures (341) 11 017. Ought - More Than Any Other Day (331) 10 018. Mac Demarco - Salad Days (321) 9 019. Royal Blood - Royal Blood (303) 9 020. Ben Howard - I Forgot Where We Were (276) 8 021. Cloud Nothings - Here and Nowhere Else (275) 8 022. Ty Segall - Manipulator (255) 7 023. Interpol - El Pintor (252) 7 024. Alcest - Shelter (247) 8 025. Damien Jurado - Brothers And Sisters Of The Eternal Son (246) 10 026. Broken Bells - After The Disco (245) 7 027. Flying Lotus - You're Dead! (241) 6 028. Thom Yorke - Tomorrow's Modern Boxes (240) 6 029. Nick Mulvey - First Mind (236) 9 030. Run The Jewels - Run The Jewels 2 (228) 5 031. Eels - The Cautionary Tales Of Mark Oliver Everett (227) 8 032. Oscar And The Wolf - Entity (227) 6 033. Ben Frost - A U R O R A (223) 6 034. Wild Beasts - Present Tense (209) 8 035. Intergalactic Lovers - Little Heavy Burdens (191) 5 036. Future Islands - Singles (189) 7 037. Strand Of Oaks - Heal (187) 5 038. Grouper - Ruins (178) 5 039. Pink Floyd - The Endless River (177) 5 040. Sharon Van Etten - Are We There (176) 7 041. Tweedy - Sukirae (173) 5 042. Jungle - Jungle (169) 5 043. Steve Gunn - Way Out Weather (166) 4 044. Ariel Pink - Pom Pom (164) 5 045. Caribou - Our Love (163) 5 046. D'Angelo And The Vanguard - Black Messiah (161) 4 047. Andy Stott - Faith In Strangers (160) 5 048. The Afghan Whigs - Do to the Beast (156) 4 049. Fire! Orchestra - Enter (154) 4 050. Lost In The Trees - Past Life (153) 6 051. Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - Fuck Off Get Free We Pour Light On Everything (147) 6 052. Innercity Ensemble - II (147) 5 053. Todd Terje - It's Album Time (145) 5 054. Wovenhand - Refractory Obdurate (144) 6 055. Perfume Genius - Too Bright (143) 6 ___. Warpaint - Wairpaint (143) 6 057. Alvvays - Alvvays (142) 4 058. FKA Twigs - LP1 (141) 4 059. Curtis Harding - Soul Power (138) 5 060. Amen Dunes - Love (136) 3 061. SOHN - Tremors (134) 5 062. Wolves In The Throne Room - Celestite (134) 4 063. Francis Harris - Minutes Of Sleep (133) 4 064. St. Vincent - St. Vincent (131) 5 065. Marissa Nadler - July (122) 4 066. Clark - Clark (122) 3 067. The Roots - ...And Then Your Shoot Your Cousin (121) 5 068. A Winged Victory For The Sullen - Atamos (121) 4 ___. Ryley Walker - All Kinds Of You (121) 4 070. Kairon; IRSE! - Ujubasajuba (121) 3 071. Kiasmos - Kiasmos (119) 4 072. Weezer - Everything Will Be Alright In The End (118) 3 073. Atmosphere - Southsiders (117) 3 074. Metronomy - Love Letters (116) 3 075. Eric Clapton & Friends - The Breeze: An Appreciation of JJ Cale (115) 3 076. Mastodon - Once More 'Round The Sun (114) 4 077. Broken Twin - May (114) 3 078. This Will Destroy You - Another Language (112) 3 079. Tinariwen - Emmaar (108) 3 080. King Tuff - Black Moon Spell (107) 3 081. The Black Keys - Turn Blue (106) 5 082. Opeth - Pale Communion (106) 3 ___. Thurston Moore - The Best Day (106) 3 084. Taylor McFerrin - Early Riser (105) 3 ___. Ultimate Painting - Ultimate Painting (105) 3 086. Nouveau Vélo - Nouveau Vélo (104) 3 087. Woods - With Light And With Love (102) 4 088. Paolo Nutini - Caustic Love (101) 5 089. Electric Wizard - Time To Die (101) 3 090. Sólstafir - Ótta (100) 3 091. Parquet Courts - Sunbathing Animal (99) 4 092. Ryan Adams - Ryan Adams (98) 4 093. Yob - Clearing The Path To Ascend (97) 4 094. The New Pornographer - Brill Bruisers (97) 3 ___. Get The Blessing - Lope And Antilope (97) 3 096. Freddie Gibbs & Madlib - Piñata (96) 3 097. Chet Faker - Built on Glass (95) 3 ___. Lone - Reality Testing (95) 3 099. Sharon Jones & The Dap-Kings - Give The People What They Want (94) 4 100. Dry the River - Alarms in the Heart (94) 3 Voor de liefhebber de nummer 101-250 (met de voorwaarde dat ze in twee of meer lijstjes staan, daardoor staan er dus een aantal nummers één niet in de lijst. Die vind je hierboven in de individuele lijstjes)
| |
Norrage | donderdag 1 januari 2015 @ 15:07 |
lekker hoor. Leuke top 10 | |
methodmich | donderdag 1 januari 2015 @ 16:11 |
Goed werk weer kciR ! Weinig dubbel met de meeste lijsten hier, maar dat had ik wel verwacht. Maar één plaat in de top 10 die ik ook had in mijn top 58. Nick Mulvey 29 en Intergalactic Lovers 35 is dan wel weer netjes. Sleaford Mods wel laag geëindigd aan de hand van de keren dat ze in topics zijn besproken, maar vooruit. Op naar 2015! | |
Norrage | vrijdag 2 januari 2015 @ 14:18 |
Trouwens verbaasd dat Harris zo laag staat, dacht dat ie best vaak genoemd werd (iig vaker dan 4x) | |
kciR | vrijdag 2 januari 2015 @ 14:28 |
Hij stond in het lijstje van On, BoerBert, jou (Norrage) en Maxerazzi.. of ik moet een lijstje over het hoofd gezien hebben, maar dat geloof ik niet.. | |
Norrage | vrijdag 2 januari 2015 @ 14:31 |
Je hebt gelijk hoor, maar dacht echt dat ie er meer in stond. Selectieve herinnering | |
Felagund | vrijdag 2 januari 2015 @ 14:51 |
Bij mij staat hij op 1. | |
Norrage | vrijdag 2 januari 2015 @ 14:55 |
ja idd!! | |
Norrage | vrijdag 2 januari 2015 @ 14:56 |
Was je stiekem toch na de deadline fela??:P maar volgens mij klopt ie wel, bij on viel ie buiten de top 50 | |
Felagund | vrijdag 2 januari 2015 @ 15:00 |
Klopt idd. En bij Maxerazzi stond hij niet in het lijstje. | |
Norrage | vrijdag 2 januari 2015 @ 15:24 |
kciR brengt ons helemaal in verwarring | |
kciR | vrijdag 2 januari 2015 @ 22:09 |
Oh, sorry, verkeerd gekeken Jullie stonden naast elkaar in mijn excel sheet. Maar ik had hem bij Fela op één staan ja. | |
Gehenna | vrijdag 2 januari 2015 @ 23:53 |
oh ik wist niet eens dat er iemand ging tellen, tof! | |
Norrage | zaterdag 3 januari 2015 @ 10:53 |
Aah dat is de reden dat je voorgaande jaren vaak na de deadline je lijstje postte, als ik me goed herinner | |
Gehenna | zaterdag 3 januari 2015 @ 13:38 |
Oh zou best kunnen, maar voor de album top100 allertijden was ik ook een keer te laat Ik probeer het wel op het laatste moment te doen. In de laatste weken komen er de laatste jaren toch nog een paar pareltjes uit (of ik ontdek ze dan pas) die mijn top10 behoorlijk doen opschudden | |
Timo20 | zondag 4 januari 2015 @ 23:23 |
Kijk volgens mij de eerste keer dat ik `m voorbij zie komen in alle lijstjes (en niet alleen de lijstjes hier ) | |
methodmich | woensdag 7 januari 2015 @ 19:46 |
Dan heb je toch niet helemaal goed gekeken hoor. Staat ook gewoon in de totale eindlijst op nummer 48. | |
Immerdebestebob | woensdag 7 januari 2015 @ 19:47 |
Voor mijn gevoel is er op gok ook gewoon een grote Antlers-lobby | |
Timo20 | vrijdag 9 januari 2015 @ 20:39 |
of met een shoarma schotel op Pukkelpop | |
richolio | vrijdag 9 januari 2015 @ 20:42 |
Mooie lijst. Aphex Twin mag van mij uit de top 10 en Royal Blood, Jungle en Mac Demarco wat hoger. Maar verder prima. Bedankt! | |
Timo20 | vrijdag 9 januari 2015 @ 20:46 |
Ja zag `t nu pas, had toen ik dit schreef de eindlijst nog niet bekeken wel verbaasd dat Foo Fighters zo laag staat | |
Grobbel | zondag 11 januari 2015 @ 23:30 |
Curieus. De plaat van het jaar staat niet eens in de top 100. Volgens mij ben ik vergeten te lobbyen, of zo. Nee, mijn lijstje is nog niet af. Deadlines schmeadlines. | |
Grobbel | zondag 11 januari 2015 @ 23:51 |
Ho, ik bleek 'm toch al af te hebben. Wel te laat, maar ach. Doe er je voordeel mee. 01. The Soundcarriers - Entropicalia 02. Syd Arthur - Sound Mirror 03. Temples - Sun Structures 04. Morgan Delt - Morgan Delt 05. Kink Gong - Gongs 06. Fumaça Preta - Fumaça Preta 07. King Gizzard & The Lizard Wizard - I'm in Your Mind Fuzz 08. Mac Demarco - Salad Days 09. Steve Gunn - Way Out Weather 10. Weezer - Everything Will Be Alright in the End 11. Wild Beasts - Present Tense 12. Ought - More Than Any Other Day 13. The Orwells - Disgraceland 14. Warpaint - Warpaint 15. Big Ups - Eighteen Hours of Static 16. The War on Drugs - Lost in the Dream 17. Thee Oh Sees - Drop 18. Cheatahs - Cheatahs 19. The Antlers - Familiars 20. Foxygen - ...And Starpower 21. Swans - To Be Kind 22. The Amazing Snakeheads - Amphetamin Ballads 23. Nick Mulvey - First Mind 24. Nicholas Allbrook - Ganough, Wallis & Fatuna 25. The Citradels - Droned and Rethroned 26. Tony Allen - Film of Life 27. Electric Würms - Musik, Die Schwer Zu Twerk 28. The Brian Jonestown Massacre - Revelation 29. Meridian Brothers - Salvadora Robot 30. Parkay Quarts - Content Nausea ...Ik kan 'm nog een stuk langer maken, maar het is wel goed zo. | |
IAmKloot | maandag 12 januari 2015 @ 00:38 |
mooie list, maar is Morgan Delt niet uit 2013?? | |
Grobbel | maandag 12 januari 2015 @ 08:17 |
Nee. https://rateyourmusic.com/release/album/morgan_delt/morgan_delt/ http://www.discogs.com/Morgan-Delt-Morgan-Delt/master/648373 | |
IAmKloot | maandag 12 januari 2015 @ 08:22 |
dan heb ik hem ten onrechte gewipt uit mijn jaarlijstje | |
methodmich | dinsdag 13 januari 2015 @ 16:05 |
Nog een stem voor Nick Mulvey, netjes. Kan de lijst van Grobbel niet stiekem nog meetellen, kciR? |