![8a851f3a-1406733757.jpg]()
![run-the-jewels-2-artwork.jpg]()
![Perfume-Genius-Too-Bright1.jpeg]()
--
01
Spoon -
They Want My Soul-

poon is misschien wel de beste band van de laatste 10 jaar.
Ja? Ja! En dit fenomenale album bewijst dat wederom.
Ze zijn toegankelijker dan ooit. Maar ook subtieler. Alleen al de ontelbare details die bij elk nummer een decor bieden waarin deze virtuoze magiërs feilloos hun onnavolgbare kunstjes vertonen zijn zonder uitzondering wonderschoon.
Favoriete tracks: Teveel om op te noemen. Zo goed is ie nu eenmaal. 02
Run the Jewels -
Run the Jewels 2- Deel 1 is lekker. Deel 2 is
fuckin lekker! Geen ander album uit 2014 wordt zo genadeloos door je strot geramd als deze samenwerking van Killer Mike en El-P. De energie spat er vanaf en de beats slaan je onophoudelijk om de oren.
Nee, aan rustpauzes hebben we hier geen boodschap.
Feesten willen we! Oh, en - Zack -
fuck the slow-mo! 
!
Favoriete tracks: Blockbuster Night Part 1, Close Your Eyes (and Count to Fuck), Love Again, Angel Duster03
Perfume Genius -
Too Bright- Mike Hadreas heeft - mbv Adrian Utley en John Parish - een enorme stap voorwaarts gemaakt met dit album.
Alsof ie alle angst van zich heeft afgeworpen en zijn kwetsbaarheid ( en geaardheid ) nu als een scherp wapen inzet.
En het werkt. Hij heeft - bij mij althans - nog niet eerder zo'n enorme impact weten te maken.
De nummers voelen oprecht aan en zijn absoluut een verrijking aan de muzikale horizon.
Go Mike! Favoriete tracks: Queen, Fool, My Body04
Angel Olsen -
Burn Your Fire for No Witness- Aan jouw zijde zal het me nooit aan iets ontbreken, Angel. Je liefde vloeit. Door alle bladeren en aderen.
En, inderdaad, je stem is die van een engel. En je lieve lach. Alsof de hemelpoort zich opent. Zomaar.
Neem me mee, Angel... Verlicht mij van al mijn pij... - Oh, pardon. Ik liet me weer eens meevoeren,

.
Favoriete tracks: Forgiven/Forgotten, White Fire, Lights Out, Windows05
Ought -
More Than Any Other Day- Hoor ik daar nu Velvet Underground? En Talking Heads? En The Feelies? En Sonic Youth? En...?
Ja, het is vreemd dat een band die zich zo overduidelijk heeft laten inspireren door tal van andere bands toch een geweldig - en zelfs verrassend - geluid weet te leveren. Het maakt me eerlijk gezegd geen reet uit dat ze aan tal van andere bands doen denken. Daar klinkt het simpelweg te goed voor. Van mij mogen ze altijd blijven,

.
Favoriete tracks: Habit, The Weather Song, Today More Than Any Other Day06
FKA Twigs -
LP1- Ja. Ik
dig die chick wel. De slogan
'n Beetje vreemd, maar wel lekker' zou hier best eens op z'n plaats kunnen zijn.
Sensuele, uitdagende, electronische R&B met een twist. Zoiets, dus. Hoe het ook zij; ik lust er wel pap van.
Beste tracks: Two Weeks, Pendulum, Video Girl07
Swans -
To Be Kind- Kijk, als we heel eerlijk zijn, dan kunnen we er niet omheen dat dit album in louter muzikaal opzicht de toppositie verdient. Want niets uit 2014 overstijgt dit meesterwerk op dat vlak. Maar er zijn andere factoren die meetellen.
De lengte is nogal een struikelblok, bijvoorbeeld. Hij ligt, euh, nogal zwaar op de maag, bedoel ik maar te zeggen.
Maar - godverdomme - wat een meeslepend, hypnotiserend en ambitieus werk. Niets dan respect, hoor.
Beste tracks: A Little God in My Hands, She Loves Us, Oxygen08
Andy Stott -
Faith in Strangers- Ik was al fan. En hoewel dit album Luxury Problems niet overtreft, doet ie er mijns inziens ook niet ( veel ) voor onder.
Andy is nog altijd een meester in het laveren tussen de soms onheilspellende en dan weer uitnodigende klanken.
Waarmee hij telkens weer zeer intrigerende landschappen weet te creëren, waarin ik maar wat graag verdwaal.
Beste tracks: Album werkt als geheel, maar vooruit; Violence, Damage, Faith in Strangers.09
The War on Drugs -
Lost in the Dream- Eigenlijk een beetje de vreemde eend in de bijt. Want
full on rock - woo! past niet helemaal in mijn straatje.
Maar TWOD hebben me met dit album min of meer ( voor even ) bekeerd. - Kurt Vile zat blijkbaar toch in de weg.
Ik kan er ook niet precies de vinger op leggen waarom ik hier steeds naar teruggrijp. Het ademt urgentie uit.
Maar dat betekent geen reet en zeg ik uiteraard ook alleen maar om er vanaf te zijn.
Who cares ...
Woo! 
.
Beste tracks: Under the Pressure, Red Eyes, An Ocean in Between the Waves10
St. Vincent -
St. Vincent- De alombekende hipsterteef. Inmiddels bij velen bekend. Maar wel eentje waar ik een biertje mee zou willen drinken.
Ze is hierop gekker dan ooit. Was ze soms nog wat terughoudend en
lief, zelfs. Nu is de harige heks helemaal los.
Alles wordt uit de kast gehaald om een ieder voorgoed te bezweren met haar betoveringen. En ook ik ben niet immuun.
'n Giftige gitaar, opzwepende beats, hijgende hooks en bedwelmende stem doen hun werk met chirurgische precisie.
Beste tracks: Birth in Reverse, Prince Johnny, Digital Witness, Severed Crossed Fingers11
Flying Lotus -
You're Dead!- Deze gast kan ook niet echt teleurstellen, he?

. Blijft 'n vooraanstaand speler in het electronische veld.
Jazz, z'n stokpaardje, wordt dmv electronische bits en bites binnenstebuiten gekeerd en in onherkenbare brokken voor je opgeserveerd. Alsof je te gast bent bij een futuristische sushi tent met 3 Michelinsterren. Weet ik veel. Ik zeg maar wat.
Maar laat mijn gezever u er aub niet van weerhouden dit kleine meesterwerkje de kans te geven die het verdient.
Beste tracks: ook hiervoor geldt dat het als geheel werkt. Juist hiervoor. Dus ik waag me er ditmaal liever niet aan.12
Real Estate -
Atlas- Toegegeven, spannende muziek maken ze niet. Maar ik heb toch 'n enorm zwak voor deze jodelende jongens.
Kalm, onschuldig, warm, lief, intiem... Woorden die je kan gebruiken wanneer de muziek omschreven moet worden.
Klinkt saai, niet? Toch is het dat allerminst. En dat heeft vooral te maken met de verfijnde kwaliteit die erdoorheen sijpelt.
Ik ga er verder ook geen woorden meer aan vuil maken. Ik zet veel liever het album nog eens op,

. Tabee, mensen!
Beste tracks: Past Lives, Talking Backwards, Crime