abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146864846

Het is eind tweeduizendveertien en dat zorgt dat we voorzichtig kunnen gaan uitkijken naar wat voor velen onder ons 't CUL-hoogtepunt van het jaar is: het kerstdiner!

Vorig jaar was het een groot succes: dit topic kan dienstdoen als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het met elkaar delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Vorig jaar kletsen we vier topics vol in de reeks:
- Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 2 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 3 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 4 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Succesrecepten van vorig jaar: (door meerdere mensen hier gemaakt)

- Spiced & sugared cranberries:

- Het lekkerste soepje van de wereld:

(Meer suggesties welkom!)

Enkele foto's van CUL-kerstgerechten uit 2013:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146864849
(Kan een modje er even een reeks van maken?)
pi_146864967
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:16 schreef minilot het volgende:

[..]

Kijk, da's leuk! Daar kun je alles wel tof aan ophangen! ^O^
Jup! Dan moet ik alleen of drank in m'n tartare gooien, of een andere amuse bedenken. :P

Ik twijfel gewoon nog even verder. Sommige dingen weet ik al wel zeker, dat scheelt. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_146864970
Ik heb al een paar keer hert teruggelezen als hoofdgerecht. Wat ik ontzettend kan aanraden is Wellington van hertenrugfilet met gekonfijte groenten.

Ik heb deze volgens recept op de Big Green Egg gemaakt maar het is uiteraard ook gewoon mogelijk uit de oven.
pi_146865011
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:23 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Jup! Dan moet ik alleen of drank in m'n tartare gooien, of een andere amuse bedenken. :P

Ik twijfel gewoon nog even verder. Sommige dingen weet ik al wel zeker, dat scheelt. :7
Reductie van portwijn smaakt anders fantastisch met hert, (en bos/blauwebessen! :9 )
pi_146865032
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:23 schreef Coelho het volgende:
Ik heb al een paar keer hert teruggelezen als hoofdgerecht. Wat ik ontzettend kan aanraden is Wellington van hertenrugfilet met gekonfijte groenten.

Hee, dat lijkt eerder een laag van brooddeeg (brioche?) dan een laag van bladerdeeg, klopt dat?
pi_146865049
O en Lonaa, als je een 'verborgen zuiperds'-tema aanhoudt zou je ook kunnen denken aan een beetje risotto als tussengerecht. En dan in de risotto champagne gebruiken in plaats van witte wijn! :9
pi_146865069
O, ik ga dit jaar ook een kerstdiner maken, samen met mijn neefje van 10. Hij houdt ontzettend van koken, dus wij gaan iets maken. Het is voor 10 personen, waarvan 4 kinderen. Een aantal dingen moet vooraf bereid kunnen worden en we gaan het een beetje verdelen tussen hem (en zijn moeders) en mij :)_
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_146865122
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:25 schreef minilot het volgende:

[..]

Hee, dat lijkt eerder een laag van brooddeeg (brioche?) dan een laag van bladerdeeg, klopt dat?
bloem, melk, gist, suiker, zout, eieren en boter. Dus ja, eerder brood(achtig) dan bladerdeeg.
pi_146865384
Ik blijk dit jaar met kerst niets te koken, dus dan is plannen wel makkelijk :')

Denk wel dat ik toch iets lekkers voor mezelf ga maken op kerstavond ;)

Maar aangezien ik alleen ben, wordt dat dan niet superuitgebreid. Maar eens denken. Misschien ook wel leuk om iets van kersttruffels of fudge ofzo te maken om cadeau te doen aan familie :)
pi_146865496
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:26 schreef minilot het volgende:
O en Lonaa, als je een 'verborgen zuiperds'-tema aanhoudt zou je ook kunnen denken aan een beetje risotto als tussengerecht. En dan in de risotto champagne gebruiken in plaats van witte wijn! :9
Ooh, dat is een goed idee! :D
pi_146865597
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:46 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Probeer er dan ook eens wat boerenjongens doorheen te doen :)
pi_146865627
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:50 schreef Coelho het volgende:

[..]

Probeer er dan ook eens wat boerenjongens doorheen te doen :)
Die lust m'n moeder niet, te veel drank smaak.

Saillant detail: mijn moeder drinkt niet, dat maakt het nog meer een uitdaging om wel iedere gang drank te gebruiken.
pi_146867334
Welke groenten passen er goed bij lamsrack (knoflook/rozemarijn/rode wijnsaus)? Ik serveer er sowieso al zoete aardappel bij.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_146867617
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:05 schreef Lot_1 het volgende:
Welke groenten passen er goed bij lamsrack (knoflook/rozemarijn/rode wijnsaus)? Ik serveer er sowieso al zoete aardappel bij.
Kikkererwten! :9

Bijvoorbeeld:

Middle Eastern Spiced Chickpeas:

Met boerenkool en tahini:

Harissa Parsley Chickpeas:

[ Bericht 9% gewijzigd door minilot op 21-11-2014 13:27:13 ]
pi_146868144
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:26 schreef minilot het volgende:
Ik heb ook weleens risotto met wodka gemaakt. Was ook lekker.
pi_146868211
Pasta alla vodka, ook heel lekker! :9
Maar niet zo kerstig >:)
pi_146868281
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:05 schreef Lot_1 het volgende:
pi_146868465
Zoete aardappel én dan nog wortel en mango - lekker, maar wordt dat niet erg zoet?
pi_146869744
Lekkere opties! Wel niet zo klassiek.. moet er nog even over nadenken. Misschien is een uitstapje ook wel leuk :Y Wortel vind ik zelf heerlijk maar ik denk dat dat te zoet wordt inderdaad.

Later vanmiddag maak ik nog een verslagje over het maken van de kaneelsiroopkaviaar! Met pics :Y)
pi_146870040
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:51 schreef Lot_1 het volgende:
Lekkere opties! Wel niet zo klassiek.. moet er nog even over nadenken. Misschien is een uitstapje ook wel leuk :Y Wortel vind ik zelf heerlijk maar ik denk dat dat te zoet wordt inderdaad.

Later vanmiddag maak ik nog een verslagje over het maken van de kaneelsiroopkaviaar! Met pics :Y)
Ooo, spannend! Ik heb zelf nog geen perfecte bolletjes kunnen krijgen, maar zelfs de kiezelsteenvormige blobjes zijn al erg leuk O+
pi_146870178
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:51 schreef Lot_1 het volgende:
Lekkere opties! Wel niet zo klassiek.. moet er nog even over nadenken.
Indien wat klassieker smaken geroosterde spruitjes er vast ook goed bij! Een klein beetje bitter en zoutig naast de zoete aardappel contrasteert denk ik wel fijn. Ook qua textuur iets heel anders dan de zachte aardappel.

Zoiets dus:
http://theveganroad.com/recipes/caramelized-brussels-sprouts/
http://www.partial-ingredients.com/archives/3040
http://www.heatherlikesfood.com/brussel-spouts/
pi_146874242
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:04 schreef minilot het volgende:

[..]

Ooo, spannend! Ik heb zelf nog geen perfecte bolletjes kunnen krijgen, maar zelfs de kiezelsteenvormige blobjes zijn al erg leuk O+
Zelfs dat is niet gelukt, bij mij is het een soort kikkerdril :D

In het begin ging het niet goed, de siroop was nog veel te vloeibaar en het spuitflesje had een veel te grote opening dus er kwamen niet bepaald druppeltjes uit:

Later lukte het druppelen wel, de vloeistof was een stuk dikker geworden. Ik heb het zo'n half uur in de koelkast laten staan, en toen ik het zeefde was het dit :+

Wel een grappige structuur maar echt mooi ziet het er niet uit _O-

Ik dacht dat het misschien kwam omdat de siroop zo plakkerig was? Of heb ik te weinig gelatine gebruikt? Ik had blaadjes gelatine, dus het omrekenen was lastig.

Ik weet niet of ik zin heb om dit nog een keer te proberen. Misschien giet ik wel gewoon wat kaneelsiroop over het opgeklopte eiwit, dat ziet er ook wel mooi uit :)
pi_146874268
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 17:45 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Zelfs dat is niet gelukt, bij mij is het een soort kikkerdril :D

In het begin ging het niet goed, de siroop was nog veel te vloeibaar en het spuitflesje had een veel te grote opening dus er kwamen niet bepaald druppeltjes uit:
[ afbeelding ]

Later lukte het druppelen wel, de vloeistof was een stuk dikker geworden. Ik heb het zo'n half uur in de koelkast laten staan, en toen ik het zeefde was het dit :+
[ afbeelding ]

Wel een grappige structuur maar echt mooi ziet het er niet uit _O-
[ afbeelding ]

Ik dacht dat het misschien kwam omdat de siroop zo plakkerig was? Of heb ik te weinig gelatine gebruikt? Ik had blaadjes gelatine, dus het omrekenen was lastig.

Ik weet niet of ik zin heb om dit nog een keer te proberen. Misschien giet ik wel gewoon wat kaneelsiroop over het opgeklopte eiwit, dat ziet er ook wel mooi uit :)
Dat de siroop heel vloeibaar is, is op zich geen probleem, maar je olie moet wel echt ijs- en ijskoud zijn. Was -ie dat?
pi_146874272
Spruitjes! Dat is wel een goede :Y sowieso zijn bittere smaken wel goed, ik ga meer in die richting zoeken!
pi_146874287
ijskoud als in koelkastkoud? Of vriezerkoud? Ik heb 't een nachtje in de koelkast gehad..
pi_146874306
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 17:47 schreef Lot_1 het volgende:
ijskoud als in koelkastkoud? Of vriezerkoud? Ik heb 't een nachtje in de koelkast gehad..
Nachtje in de koelkast was bij mij voldoende, maar mijn koelkast staat wel flink koud..

Anders inderdaad te weinig gelatine, ik gebruikte zelf zakjes met poeder, dus ik had het omrekenprobleem niet... Hoeveel velletjes had je gebruikt? Kijkend naar het receot zou ik zeggen: drie. Zo uit mijn hoofd. Omrekentabelltjes zijn online wel te vinden. :Y

Maar goed, ik kom dus ook nog steeds niet verder dan deze blobjes van mij:

..geen bolletjes dus.
pi_146874390
(Ik gebruik overigens wel een pipetje om mee te druppelen)
  vrijdag 21 november 2014 @ 18:04:53 #29
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_146874642
Ik doe ook mee, ga voor het eerst een kerstdiner maken voor meer dan 2 personen :') Natuurlijk ook weleens een gerecht gemaakt voor het grote diner bij mijn ouders, maar dus nog niet eerder voor 6 p. Eerst eens kijken of ik voldoende keuken- en eetgerei heb, en dan kijk ik verder!
pi_146874679
Gastreeks, maar geen kerstdiner dit jaar, wrsch wel oudejaarsdiner, dus dat telt ook een beetje, vind ik :9
Ja doei.
pi_146874936
Thanks Mootje! O+
Weet je al wat je gaat maken met Oud&Nieuw?
pi_146880538
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2014 11:46 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik lees net pas het vorige topic en wil toch ook nog iets toevoegen. Ik ben zelf een vlees en visliefhebber maar je menu zoals je het nu aangeeft lijkt me vrij heftig.
Hert, lam en eend zijn alledrie vrij uitgesproken smaken, ben je niet bang dat de een de ander overheerst?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_146883045
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 20:53 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Ik lees net pas het vorige topic en wil toch ook nog iets toevoegen. Ik ben zelf een vlees en visliefhebber maar je menu zoals je het nu aangeeft lijkt me vrij heftig.
Hert, lam en eend zijn alledrie vrij uitgesproken smaken, ben je niet bang dat de een de ander overheerst?
Ik ga ze ook niet meer alle 3 doen. ;)
pi_146896900
Voilá, mijn appelsneeuw is klaar:

en de koekjes erbij:

Ik vind het heerlijk! Maar dit is een klein drinkglas en dat is wel echt teveel, ik denk dat je er snel misselijk van wordt. Dus ik moet maar even opzoek naar wat kleinere mooie glaasjes. De kaneelsiroop is er ook erg lekker bij, en eigenlijk vind ik het wel mooi staan zo. De kaviaar is van de baan ;)
pi_146908810
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 18:07 schreef motorbloempje het volgende:
Gastreeks, maar geen kerstdiner dit jaar, wrsch wel oudejaarsdiner, dus dat telt ook een beetje, vind ik :9
Ik post hier ook dingen voor Sinterklaas, dus Oud & Nieuw hierheen smokkelen mag dan ook toch? :9
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_146908929
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 13:47 schreef Lot_1 het volgende:
Voilá, mijn appelsneeuw is klaar:

[ afbeelding ]

en de koekjes erbij:
[ afbeelding ]

Ik vind het heerlijk! Maar dit is een klein drinkglas en dat is wel echt teveel, ik denk dat je er snel misselijk van wordt. Dus ik moet maar even opzoek naar wat kleinere mooie glaasjes. De kaneelsiroop is er ook erg lekker bij, en eigenlijk vind ik het wel mooi staan zo. De kaviaar is van de baan ;)
Bij ikea hebben ze ook kleinere glazen, verpakking van 6 voor 50 cent. Ik ga die gebruiken voor de kruidnoten-tiramisu. :)
pi_146910694
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 17:49 schreef minilot het volgende:

[..]

Nachtje in de koelkast was bij mij voldoende, maar mijn koelkast staat wel flink koud..

Anders inderdaad te weinig gelatine, ik gebruikte zelf zakjes met poeder, dus ik had het omrekenprobleem niet... Hoeveel velletjes had je gebruikt? Kijkend naar het receot zou ik zeggen: drie. Zo uit mijn hoofd. Omrekentabelltjes zijn online wel te vinden. :Y

Maar goed, ik kom dus ook nog steeds niet verder dan deze blobjes van mij:
[ afbeelding ]
..geen bolletjes dus.
Ziet er wel lekker uit! Hoe heb je ze nu gemaakt dan? Ik heb t laatst deze gemaakt voor een triffle.. http://instagram.com/p/nPv8LRgusX/?modal=true

Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
pi_146915323
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 22:02 schreef _Liek het volgende:

[..]

Ziet er wel lekker uit! Hoe heb je ze nu gemaakt dan? Ik heb t laatst deze gemaakt voor een triffle.. http://instagram.com/p/nPv8LRgusX/?modal=true

[ afbeelding ]
_O_ Dat ziet er heerlijk uit! 't Inspireert me om de appelsneeuw met wat meer laagjes te doen.

Essnhills: bedankt voor de tip, de ikea is dichtbij dus daar kan ik wel even langswippen ^O^
pi_146919851
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 00:24 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

_O_ Dat ziet er heerlijk uit! 't Inspireert me om de appelsneeuw met wat meer laagjes te doen.

Essnhills: bedankt voor de tip, de ikea is dichtbij dus daar kan ik wel even langswippen ^O^
Dank je! Enne Xenos wil ook wel eens leuke glaasjes hebben ;) Als je er toch nog wat bovenop wilt, is kaneelsuiker dan geen idee? Maakt het alleen wel weer wat zoeter en waarschijnlijk donkerder van kleur dan parels..
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
pi_146935932
Ik wil ook appelsneeuw gaan maken, want ik ben opeens gevraagd voor het nagerecht en het mag niet te zwaar zijn ivm de dieetwensen van de familie. Kan iemand mij het recept linken alsjeblieft? :)
pi_146941945
Ik ga lekker niets doen. Geen drie dagen ploeteren in de keuken, niet 5 keer naar specifieke winkels voor ingredienten. Geen vuile keuken, geen gezeik va vrouw en kinderen of ik nog even 'gezellig' kom doen.

Kortom: ik ga lekker bij mijn ouders eten... en de andere dag bij anderen. Heerlijk. Lekker beetje eten zuipen, niet koken.

(en dat na jaren waarin ik bovenstaand ewel heb gedaan, inclusief 4 maanden vooraf plumpudding/christmas pudding )
Whatever...
pi_146943582
quote:
14s.gif Op zondag 23 november 2014 20:23 schreef Selestha het volgende:
Ik wil ook appelsneeuw gaan maken, want ik ben opeens gevraagd voor het nagerecht en het mag niet te zwaar zijn ivm de dieetwensen van de familie. Kan iemand mij het recept linken alsjeblieft? :)
Dit is 'm:
http://scandifoodie.blogs(...)-apple-snow.html?m=1

..vooral lekker met zelfgemaakte appelmoes :)
  maandag 24 november 2014 @ 01:14:10 #43
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_146945592
zzzzz
pi_146946287
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 23:33 schreef minilot het volgende:

[..]

Dit is 'm:
http://scandifoodie.blogs(...)-apple-snow.html?m=1

..vooral lekker met zelfgemaakte appelmoes :)
Klinkt precies als wat ik nodig heb, dankjewel! :D
  maandag 24 november 2014 @ 09:12:33 #45
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_146947329
Ik had gegoogeld op appelsneeuw en kwam erachter dat het veel lijkt op haagse bluf, qua bereiden. De appelmoes is dan bessensap. Dit maakte mijn oma altijd. Ze gaf dat met wat zelfgemaakte vla. Ook heerlijk.
pi_146949626
Vandaag de soep der soepen maken. Een vraagje over de gedroogde shiitake, moet ik die eerst wellen of gaan ze gedroogd in de soep?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_146951513
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 11:17 schreef roos85 het volgende:
Vandaag de soep der soepen maken. Een vraagje over de gedroogde shiitake, moet ik die eerst wellen of gaan ze gedroogd in de soep?
Gaan er gedroogd in volgens het recept, maar ik week en spoel ze altijd eerst even goed af met warm water, in verband met gruis/zand en ze worden zo al wat zachter. :)
pi_146954834
Als voor of tussengerecht ga ik zelf kippenleverpate maken. Ik wil daar iets van cranberry's bij doen, dus niet er doorheen. Plakje vers brood, flinke lik pate. En dan? Een saus van cranberry's maken? Of een jelly? Iemand een grandioos idee?

Edit: of andere opmaak ideeën?

[ Bericht 8% gewijzigd door Lonaa op 24-11-2014 14:35:53 ]
pi_146958208
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2014 14:27 schreef Lonaa het volgende:
Als voor of tussengerecht ga ik zelf kippenleverpate maken. Ik wil daar iets van cranberry's bij doen, dus niet er doorheen. Plakje vers brood, flinke lik pate. En dan? Een saus van cranberry's maken? Of een jelly? Iemand een grandioos idee?

Weet niet hoe je de paté wilt serveren, maar wat dacht je van in jelly/aspic (van cranberries)
The user formerly known as mrb-Maybach
pi_146974402
Ik kijk dit jaar eens wat er in Oostenrijk te krijgen is en neem voor de zekerheid een braadpan en koekenpan mee om in ieder geval 2 goede pannen te hebben voor op de 2pits electra voorziening in het gehuurde appartementje.
pi_146974448
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 16:13 schreef Tufkam het volgende:

[..]

Weet niet hoe je de paté wilt serveren, maar wat dacht je van in jelly/aspic (van cranberries)
Hmm. Even over na gedacht maar nee. Ik ga voor gewoon vers (gegrild) brood in mooie plakken, hele zachte, gladde pate en een cranberrysaus met nog wat structuur. :9
pi_146981899
Na veel heen-en-weergepraat is in elk geval eindelijk duidelijk met wie we de kerstdagen vieren, en wat ik allemaal ga koken. Het is wat meer dan ik eerst dacht. :+

Kerstavond: toetje voor 7 volwassenen + 6 kinderen. Voorlopig idee: sterren van vanille-ijs, bolletje chocolademousse en een mini-wafel. Ik twijfel nog over iets van fruit erbij. Wel lekker, maar dan wordt het wel erg veel, misschien.

Eerste Kerstdag: diner voor 4 volwassenen en 2 kinderen. Voorlopig idee:
Vooraf: salade met eendenborstfilet (iets anders voor de kinderen)
Hoofd: konijnenbout met rode kool, appelmoes en aardappelgratin
Toe: nog geen idee

Tweede Kerstdag: diner voor 3 (of 4?) volwassenen en 2 kinderen. Voorlopig idee:
Vooraf: 'iets' met coquilles
Hoofd: geen idee nog...
Toe: ook nog geen idee

Ik heb nog wel wat brainstormen te doen dus.

Heeft iemand wellicht een lekker recept voor dat konijn?
  woensdag 26 november 2014 @ 22:32:01 #53
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147039639
Ik meld me ook maar eens. Ga voor het eerst voor meerdere mensen koken.

Nagerecht had ik gedacht 1 dag van te voren te maken. Hoofdgerecht wordt denk ik beenham en aardappelgratin. Kan beide mooi in de oven. Hoef ik alleen nog een groente bijgerecht te maken. En een voorgerecht. Tussendoor nog een scroppino. En afsluiten met een Irish coffee.

En als ze dan niet vol zijn, weet ik het ook niet meer :P
  woensdag 26 november 2014 @ 23:06:29 #54
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147041409
En een potentieel dessert gevonden, whiskey taart, binnenkort een test run. :)

http://www.goddelijkehuis(...)moncello-of-whiskey/
pi_147042122
romige mousse

2 dl marscapone
2 dl slagroom
1 eetlepel suiker
en een zakje vanille suiker,

hier kan je zowat elk smaakje toevoegen die je wilt. ( bij vloeistoffen niet meer dan een klein borrelglas anders word ie niet zo stevig meer) alles in 1 keer bij elkaar doen, dan eerst op trage snelheid mixen, en dan op de hoge stand, tot het een dikke romige mousse is.

(suiker erbij als je het zoeter wilt kan altijd)

Doe dit op een plakje cake of lange vingers die je hebt gedrenkt in likeur , en of kofffie.

Je kan ook cacao door de mousse doen, en dan de mousse gebruiken tussen dunne plakjes cake. en dan met rood fruit serveren :D

ontelbaar veel mogelijkheden.
🐱
pi_147047354
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:23 schreef GekkePoes het volgende:
romige mousse

2 dl marscapone
2 dl slagroom
1 eetlepel suiker
en een zakje vanille suiker,

hier kan je zowat elk smaakje toevoegen die je wilt. ( bij vloeistoffen niet meer dan een klein borrelglas anders word ie niet zo stevig meer) alles in 1 keer bij elkaar doen, dan eerst op trage snelheid mixen, en dan op de hoge stand, tot het een dikke romige mousse is.

(suiker erbij als je het zoeter wilt kan altijd)

Doe dit op een plakje cake of lange vingers die je hebt gedrenkt in likeur , en of kofffie.

Je kan ook cacao door de mousse doen, en dan de mousse gebruiken tussen dunne plakjes cake. en dan met rood fruit serveren :D

ontelbaar veel mogelijkheden.
Handige tip, ben gek op mousse maar komt niet door de keuring omdat veel mousse rauw ei bevat (sommigen in de familie zijn nogal bevattelijk voor voedselvergiftiging)
pi_147053978
De soep der soepen O+

Laten jullie alle ingrediënten erin of serveren jullie hem als bouillon?
Had nu het laatste gedaan..
  donderdag 27 november 2014 @ 14:01:47 #58
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147054512
Ik heb de laatste keren alle ingrediënten erin gelaten. Waarschijnlijk ga ik volgende kerst wel voor serveren als bouillon.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:23:13 #59
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147063543
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 08:56 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Handige tip, ben gek op mousse maar komt niet door de keuring omdat veel mousse rauw ei bevat (sommigen in de familie zijn nogal bevattelijk voor voedselvergiftiging)
Bij AH XL en winkels als de Makro kun je rond de kersttijd gepasteuriseerd eigeel, eiwit en heel ei kopen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147066714
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:23 schreef Molo het volgende:

[..]

Bij AH XL en winkels als de Makro kun je rond de kersttijd gepasteuriseerd eigeel, eiwit en heel ei kopen
Het hele jaar door trouwens bij de Makro.
🐱
pi_147066955
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 13:43 schreef roos85 het volgende:
De soep der soepen O+

Laten jullie alle ingrediënten erin of serveren jullie hem als bouillon?
Had nu het laatste gedaan..
Ik laat van elk ingredient een klein beetje over, die ik in hele kleine blokjjes snij.

ik maak de bouillon en schep dan na 16 uur trekken van boven af het heldere goud uit de pan, in een nieuw schoon pannetje. de heel klein gesneden groentjes in de soepkommen, en daar de hete boillon over gieten.

Het troebele residu wat ik dan door een puntzeef heen druk maak ik de jus en gebonden sausjes mee.
🐱
pi_147067203
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:23 schreef Molo het volgende:

[..]

Okay, dat wist ik niet :)
  vrijdag 28 november 2014 @ 05:57:24 #63
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147077955
quote:
14s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:40 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

Het hele jaar door trouwens bij de Makro.
Ja klopt, ik schreef het beetje wazig op :D
pi_147083625
Dit jaar ga ik ook voor het eerst een diner maken. Ik heb echt nog geen idee, dus nog flink brainstormen. Qua nagerecht wil ik wel sowieso crème brulee maken, omdat eigenlijk iedereen in onze familie dat wel lekker vind. Ik ga dit topic even bijhouden voor tips en ideeën!
That dude there. I need his prosthetic leg.
  † In Memoriam † vrijdag 28 november 2014 @ 13:03:54 #65
43556 miss_dynastie
pi_147084777
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 21:11 schreef essnhills het volgende:

[..]

Bij ikea hebben ze ook kleinere glazen, verpakking van 6 voor 50 cent. Ik ga die gebruiken voor de kruidnoten-tiramisu. :)
Heb je toevallig een receptje? Of is het gewoon standaard tiramisu met kruidnoten i.p.v. lange vingers?
  vrijdag 28 november 2014 @ 13:10:14 #66
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147084917
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:03 schreef miss_dynastie het volgende:

Of is het gewoon standaard tiramisu met kruidnoten i.p.v. lange vingers?
Misschien ook nog de amaretto vervangen voor speculaas likeur? :)
  vrijdag 28 november 2014 @ 17:31:19 #67
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147092585
Vandaag geprobeerd leuke chocolade versiersels te maken, voor op mijn taart.

Na een paar keer klooien was dit het resultaat, niet slecht al zeg ik het zelf. Even de lelijke druppels eraf en klaar. (al is de foto helaas niet van AllerHande kwaliteit) :)

zaterdag 29 november 2014 @ 11:40:42 #68
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147113702
Ik heb nu een recept gevonden waar een hele, gekookte beenham in moet. Weet iemand of ik die zo bij de super kan krijgen? Of moet je daarvoor naar de sligro?

Of kan je een beenham zelf koken?

Edit: Ja dus http://www.ah.nl/kookschr(...)408079&userid=209401

[ Bericht 21% gewijzigd door Noordsestern op 29-11-2014 11:52:05 ]
pi_147114058
Er zijn supermarkten (zoals de Emte) die gegaarde beenhammen verkopen. De rest van de supermarkten verkoopt ook beenhammen, maar dan rauw. :Y
pi_147114238
Gisteren een nieuw kookboek besteld en daaruit ga ik t hoofdgerecht voor 20 personen maken: pasteien en patés van Stéphane reynaud.

Een met vlees, een met vis en een met groenten, voor ieder wat wils en goed voor te bereiden! Nu alleen nog bedenken wat ik er bij ga maken en natuurlijk t boek ff afwachten welke recepten het precies worden :s)
  zaterdag 29 november 2014 @ 12:34:38 #71
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147114635
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:59 schreef Lonaa het volgende:
Er zijn supermarkten (zoals de Emte) die gegaarde beenhammen verkopen. De rest van de supermarkten verkoopt ook beenhammen, maar dan rauw. :Y
Okay, dank je :)
  zaterdag 29 november 2014 @ 12:34:59 #72
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147114644
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2014 12:11 schreef Zo-is-dat het volgende:
Gisteren een nieuw kookboek besteld en daaruit ga ik t hoofdgerecht voor 20 personen maken: pasteien en patés van Stéphane reynaud.

Een met vlees, een met vis en een met groenten, voor ieder wat wils en goed voor te bereiden! Nu alleen nog bedenken wat ik er bij ga maken en natuurlijk t boek ff afwachten welke recepten het precies worden :s)
Ambitieus! :P
  zaterdag 29 november 2014 @ 13:09:22 #73
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147115430
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 09:35 schreef minilot het volgende:

Soep:
- O+ DE SOEP DER SOEPEN! O+ x 15 (dikke aanrader!)

Wil deze eens proberen, schijnt dat ie lekker is. :)

Maar snap de tekst in het recept niet helemaal

Preheat a 4 quart pot over medium heat. Mix the cornstarch into the broth and set aside (this is easiest if you just mix it into about a cup of broth, then pour the rest of the broth in.)

Bedoelen ze nou een pannetje met driekwart liter water? Of een Amerikaanse eenheid?? En dan moet je vervolgens het maiszetmeel door dat pannetje water gooien? Of doe je een beetje warm water apart en mix je daar de maiszetmeel doorheen, en doe je dat vervolgens in de pan?

Wie weet?
pi_147116554
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 13:09 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Wil deze eens proberen, schijnt dat ie lekker is. :)

Maar snap de tekst in het recept niet helemaal

Preheat a 4 quart pot over medium heat. Mix the cornstarch into the broth and set aside (this is easiest if you just mix it into about a cup of broth, then pour the rest of the broth in.)

Bedoelen ze nou een pannetje met driekwart liter water? Of een Amerikaanse eenheid?? En dan moet je vervolgens het maiszetmeel door dat pannetje water gooien? Of doe je een beetje warm water apart en mix je daar de maiszetmeel doorheen, en doe je dat vervolgens in de pan?

Wie weet?
Dat is een soort pan ;)
Er gaat bijna een liter water in (960 ml). Ik heb eerst een liter water gekookt, dat in een maatbeker gedaan om vervolgens de benodigde hoeveelheid bouillon in een pan te doen. Daaruit een cup (heb van die maatbekers) bouillon uit de pan gevist en daarin de maizena in opgelost en daarna bij de rest van het bouillon gedaan.
pi_147116883
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2014 14:02 schreef roos85 het volgende:

[..]

Dat is een soort pan ;)
Er gaat bijna een liter water in (960 ml). Ik heb eerst een liter water gekookt, dat in een maatbeker gedaan om vervolgens de benodigde hoeveelheid bouillon in een pan te doen. Daaruit een cup (heb van die maatbekers) bouillon uit de pan gevist en daarin de maizena in opgelost en daarna bij de rest van het bouillon gedaan.
Dit ja. :)
Was het al veel omslachtiger aan het typen, maar je was me al voor O+
pi_147116892
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2014 12:11 schreef Zo-is-dat het volgende:

Dat is erg gaaf! Hou ons op de hoogte!
pi_147116944
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 17:31 schreef Noordsestern het volgende:

Na een paar keer klooien was dit het resultaat, niet slecht al zeg ik het zelf. Even de lelijke druppels eraf en klaar. (al is de foto helaas niet van AllerHande kwaliteit) :)

[ link | afbeelding ]
Niet slecht! ^O^

O, en wat betreft je toetje: hou er wel rekening mee dat een taart met een bodem die uit gemalen noten bestaat wel erg machtig is. Niettemin vast wel lekker! :9

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 29-11-2014 18:54:52 ]
  zaterdag 29 november 2014 @ 18:53:45 #78
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147123611
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 november 2014 14:02 schreef roos85 het volgende:

[..]

Dat is een soort pan ;)
Okay, dankjewel. En als de bouillon en het zetmeel gemengd zijn doe je het bij het water. Duidelijk.
  zaterdag 29 november 2014 @ 18:54:32 #79
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147123632
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 14:19 schreef minilot het volgende:

[..]

Niet slecht! ^O^

O, en wat betreft je toetje: hou er wel rekening mee dat een tart met een bodem die uit gemalen nten bestaat wel erg machtig is. Niettemin vast wel lekker! :9
Ik ga niet die notentaart maken, maar de whiskeytaart. Zal jullie op de hoogte houden :)
pi_147128808
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:03 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Heb je toevallig een receptje? Of is het gewoon standaard tiramisu met kruidnoten i.p.v. lange vingers?
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:10 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ik ga deze maken: http://www.laurasbakery.nl/snelle-tiramisu/
Geen rauw ei en geen alcohol (ivm kindertjes etc. :) )

Dus inderdaad alleen de lange vingers vervangen door kruidnoten. Al ga ik nog wel van chocola stafjes van Sinterklaas maken en die erin steken :)
  zaterdag 29 november 2014 @ 21:20:29 #81
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147129122
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:12 schreef essnhills het volgende:

[..]

[..]

Dus inderdaad alleen de lange vingers vervangen door kruidnoten. Al ga ik nog wel van chocola stafjes van Sinterklaas maken en die erin steken :)
Lekker :9
pi_147129186
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:20 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ja :9 Ik heb hem natuurlijk al eens gemaakt om uit te proberen O-) :9
  zaterdag 29 november 2014 @ 21:29:35 #83
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147129508
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:22 schreef essnhills het volgende:

[..]

Ja :9 Ik heb hem natuurlijk al eens gemaakt om uit te proberen O-) :9
Zonet mijn eigen toetje getest. Helaas een beetje verbrand aan de buitenkant, maar ruikt wel heerlijk. Volgende keer wat korter in de oven.

pi_147129972
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:29 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Zonet mijn eigen toetje getest. Helaas een beetje verbrand aan de buitenkant, maar ruikt wel heerlijk. Volgende keer wat korter in de oven.

[ link | afbeelding ]
Ziet er lekker uit :9 :9

Wat is het precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_147134042
quote:

[ link | afbeelding ]
Zou eens proberen om er een soort bloem van te maken in plaats van rondjes. Denk dat dat nog net wat strakker staat. :D
pi_147140999
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 18:53 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Okay, dankjewel. En als de bouillon en het zetmeel gemengd zijn doe je het bij het water. Duidelijk.
In het gekookte water heb ik eerst bouillonblokjes opgelost ;)
  zondag 30 november 2014 @ 11:21:57 #87
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147142135
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:38 schreef essnhills het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit :9 :9

Wat is het precies?

SPOILER
Deze (onderste recept)
  zondag 30 november 2014 @ 11:23:15 #88
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147142162
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 10:02 schreef roos85 het volgende:

[..]

In het gekookte water heb ik eerst bouillonblokjes opgelost ;)
Ah, en daar pak je dan weer een kopje van, en dan mixen.
  zondag 30 november 2014 @ 11:24:39 #89
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147142184
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 november 2014 23:17 schreef Myraela het volgende:

[..]

Zou eens proberen om er een soort bloem van te maken in plaats van rondjes. Denk dat dat nog net wat strakker staat. :D
Heb het nu met witte choco geprobeerd, geen succes. Toen maar met een sjabloon een soort strooisel geprobeerd. Zal in de super mijn ogen open houden voor andere versier suggesties.
pi_147142518
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 11:23 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ah, en daar pak je dan weer een kopje van, en dan mixen.
Ja ^O^
  zondag 30 november 2014 @ 11:41:37 #91
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147142566
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 11:39 schreef roos85 het volgende:

[..]

Ja ^O^
Okay, dank :)
  zondag 30 november 2014 @ 12:13:50 #92
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147143147
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 11:24 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Heb het nu met witte choco geprobeerd, geen succes. Toen maar met een sjabloon een soort strooisel geprobeerd. Zal in de super mijn ogen open houden voor andere versier suggesties.
Chocolade minder warm maken of meer laten afkoelen voor je een vorm gaat maken.

En op bakpapier doen, daar hecht het niet op
pi_147146006
Chocolade schaafsel voor garneringen kan je doen met de kaasschaaf, direct van de zijkant van de reep af. (let op je vingers)
🐱
  zondag 30 november 2014 @ 17:25:17 #94
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147153255
quote:
7s.gif Op zondag 30 november 2014 14:11 schreef GekkePoes het volgende:
Chocolade schaafsel voor garneringen kan je doen met de kaasschaaf, direct van de zijkant van de reep af. (let op je vingers)
Dank voor de tip :)
  zondag 30 november 2014 @ 17:25:46 #95
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147153271
Hammetje zit nu in de oven. Die geur O+
  zondag 30 november 2014 @ 17:28:10 #96
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147153360
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:29 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
En geprobeerd. Een beetje te droog. En hij bleef plakken aan de ... smaak was prima.

Volgende keer minder lang in de oven, meer whiskey eroverheen. Ook de springvorm een beetje in smeren met boter. En geen ingevroren frambozen als garnering. In het beslag zijn ze wel heerlijk :)
pi_147153802
Ik heb een vraag. Dit jaar heb ik samen met mijn vriendin besloten het kerstdiner op ons te nemen en gaan we koken voor 11 man. We kunnen allebei wel koken, maar zijn natuurlijk geen amateur kok oid. Nu hadden we voor het hoofdgerecht een recept gevonden voor reerugfilet. Na een beetje googlen kwam ik er achter dat je zo'n 100 euro per kilo hiervoor betaalt. Nu maakt de prijs niet zoveel uit, maar ik zou het heel erg zonde vinden om door onkunde zo'n duur stuk vlees te verpesten.

Wat denken jullie? Iets anders kiezen of gewoon proberen?
  zondag 30 november 2014 @ 19:50:22 #98
251095 Purdey
Better off alone..
pi_147158581
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:54 schreef MutedFaith het volgende:
Die soap uit de OP heb ik vorig jaar (in kleine porties) als amuse geserveerd met kerst.

Teringlekker.

Dit jaar is nog niet bekend welke gang ik mag verzorgen van de schoonfamilie. Na twee jaar nagerecht (vorig jaar nagerecht en amuses) ben ik wel eens toe aan wat anders..
Welke bedoel je hiermee?
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  zondag 30 november 2014 @ 19:52:41 #99
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147158678
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:50 schreef Purdey het volgende:

[..]

Welke bedoel je hiermee?
De soep der soepen denk ik
  † In Memoriam † zondag 30 november 2014 @ 21:02:14 #100
43556 miss_dynastie
pi_147161353
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:10 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 21:12 schreef essnhills het volgende:

[..]

[..]

Thnx allebei! Ik ga wel voor de alcohol, hier eten er geen kinderen van mee, dus dat scheelt weer :P
pi_147162034
Kan iemand mij hiermee helpen, ik wil iets lekkers voor het kerstdiner bij mijn ouders meenemen, maar ik kan niet goed koken, kan geen alcohol gebruiken, het moet makkelijk mee te nemen zijn en wellicht goed te bewaren zijn zodat ik het al een tijdje van tevoren kan maken.
Maar ik kom er maar niet uit wat ik maken kan.
Ik heb echt alleen maar basic keuken dingen, een oven, 4 inductieplaten, wat pannen en een keukenmes en een mixer. :') :@
Verder de basic stuff maar niks bijzonders.
Iemand die een duidelijk en leuk en makkelijk recept weet?
Twiddel
  † In Memoriam † zondag 30 november 2014 @ 21:18:53 #102
43556 miss_dynastie
pi_147162223
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:40 schreef MaximumRush het volgende:
Ik heb een vraag. Dit jaar heb ik samen met mijn vriendin besloten het kerstdiner op ons te nemen en gaan we koken voor 11 man. We kunnen allebei wel koken, maar zijn natuurlijk geen amateur kok oid. Nu hadden we voor het hoofdgerecht een recept gevonden voor reerugfilet. Na een beetje googlen kwam ik er achter dat je zo'n 100 euro per kilo hiervoor betaalt. Nu maakt de prijs niet zoveel uit, maar ik zou het heel erg zonde vinden om door onkunde zo'n duur stuk vlees te verpesten.

Wat denken jullie? Iets anders kiezen of gewoon proberen?
Heb je het überhaupt weleens gegeten, vind je het lekker? Ikzelf zou voor iets anders kiezen, maar he, als je het leuk vindt...
  maandag 1 december 2014 @ 10:28:38 #103
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147176739
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:50 schreef Purdey het volgende:

[..]

Welke bedoel je hiermee?
De Soep der Soepen inderdaad.
  maandag 1 december 2014 @ 12:33:30 #104
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147180050
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 21:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

[..]

Thnx allebei! Ik ga wel voor de alcohol, hier eten er geen kinderen van mee, dus dat scheelt weer :P
Mét tic is ie wel lekkerder :9
pi_147180348
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 11:41 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Okay, dank :)
En, gelukt?
  maandag 1 december 2014 @ 12:50:40 #106
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147180592
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 21:15 schreef summer2bird het volgende:
Kan iemand mij hiermee helpen, ik wil iets lekkers voor het kerstdiner bij mijn ouders meenemen, maar ik kan niet goed koken, kan geen alcohol gebruiken, het moet makkelijk mee te nemen zijn en wellicht goed te bewaren zijn zodat ik het al een tijdje van tevoren kan maken.
Ik heb echt alleen maar basic keuken dingen, een oven, 4 inductieplaten, wat pannen en een keukenmes en een mixer. :') :@
Dit toetje is simpel, maar wel lekker http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R260800/romige-koffievla
Gewoon in een tupperware bak doen, wel kijken of alles dicht zit. Of ter plekke maken, het is zo gepiept.

En deze http://www.wtf.nl/food/22570/yes-kaasstengels-met-bacon.html
  maandag 1 december 2014 @ 12:52:39 #107
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147180641
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 12:41 schreef roos85 het volgende:

[..]

En, gelukt?
Ja hoor. Hammetje was ook heerlijk. Alleen iets minder mosterd de volgende keer :)

DSDS (de soep der soepen) ga ik volgende week maken. Vriend weet nog van niks, hoop dat ik hem zo kan overtuigen deze te doen als voorgerecht :)
pi_147184632
Slechts twee dingen staan vast voor de kerstdagen.
Een lamsbout op de BBQ en pate en croute
pi_147184782
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:50 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dit toetje is simpel, maar wel lekker http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R260800/romige-koffievla
Gewoon in een tupperware bak doen, wel kijken of alles dicht zit. Of ter plekke maken, het is zo gepiept.

En deze http://www.wtf.nl/food/22570/yes-kaasstengels-met-bacon.html
Dankje!
Ik ga sowieso wat dingen uitproberen om in de sfeer te komen.
Morgen ga ik spullen voor dit halen:
http://www.ah.nl/allerhan(...)neerde-oesterzwammen
Gemarineerde oesterzwammen op stokbrood :)
Twiddel
pi_147185061
Ik kan wel wat input gebruiken!
Met kerst ga ik erg uitgebreid koken voor 4 personen.

In iedere gang moet iets van drank gebruikt worden voor het thema. Dat hoeft niet als danig herkenbaar te zijn, gezien m'n moeder niet drinkt en m'n vader moet rijden. :P

Alle gangen moeten visueel een plaatje worden. Dus dit jaar geen grote schalen op tafel en opscheppen, maar mooi opgemaakte bordjes.

Wat ik nog zoek, een amuse, eventueel een warm tussengerecht en bijgerechten bij het hoofdgerecht.

Dit heb ik al:
Kippenleverpate met cranberrysaus en vers brood (Hier gaat een scheutje Calvados in)
Gravlax met biet op een zoet aardappelpannekoekje met kwartelei, zure room met dille en bieslook (Er gaat een beetje wodka in de 'cure' van de gravlax)
paddestoelensoep met bladerdeegspekspiraal (Er gaat sherry in de soep. :9 )
Eendenborst, pommes anna, sinaasappelpoeder, een port saus? groente?
Kaasjes met bier en dadel (minimaal 1 van de kaasjes zal bier bevatten)
Stoofpeer met mascarpone en stukje 'candied orangepeel' (Stoofperen gaan in rode wijn)
Schaakmatkoekje en koffie (beetje baileys in de chocoladevakjes van het koekje)

Dus, een amuse met een beetje drank. Liefst een drank die verder nog niet gebruikt wordt.
Warm tussengerecht is leuk, maar optioneel.

Dan, het hoofdgerecht. pp ongeveer 100 gram eendenborst. Ik wil er individuele porties pommes anna bij maken. Ik heb er over nagedacht de helft van de aardappels te vervagen door pastinaak, maar dan wil ik graag nog wel extra groente. Sinaasappalpoeder is een detail bij de opmaak, en geeft natuurlijk ook smaak. Ik wil er graag een portsaus (met sinaasappel) bij maken.
Ik had ook al zitten denken aan geen pastinaak, maar een kwart knolletje venkel. Of, vri jstandaard, witlof, maar ik weet het niet zo goed.

Wie heeft er een grandioos idee?
  maandag 1 december 2014 @ 15:27:15 #111
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147185355
quote:
99s.gif Op maandag 1 december 2014 15:09 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Dankje!
Ik ga sowieso wat dingen uitproberen om in de sfeer te komen.
Morgen ga ik spullen voor dit halen:
http://www.ah.nl/allerhan(...)neerde-oesterzwammen
Gemarineerde oesterzwammen op stokbrood :)
  maandag 1 december 2014 @ 15:30:00 #112
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147185439
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2014 15:18 schreef Lonaa het volgende:

Dan, het hoofdgerecht. pp ongeveer 100 gram eendenborst. Ik wil er individuele porties pommes anna bij maken. Ik heb er over nagedacht de helft van de aardappels te vervagen door pastinaak, maar dan wil ik graag nog wel extra groente. Sinaasappalpoeder is een detail bij de opmaak, en geeft natuurlijk ook smaak. Ik wil er graag een portsaus (met sinaasappel) bij maken.
Ik had ook al zitten denken aan geen pastinaak, maar een kwart knolletje venkel. Of, vri jstandaard, witlof, maar ik weet het niet zo goed.

Tuttf frutti?

Zelf ook nog geen idee wat we bij onze beenham honing mosterd saus doen. Misschien ook wat tutti frutti Of worteltjes. Of allebei? En dan in de schaal mee bakken..
pi_147185547
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 15:30 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Tuttf frutti?

Zelf ook nog geen idee wat we bij onze beenham honing mosterd saus doen. Misschien ook wat tutti frutti Of worteltjes. Of allebei? En dan in de schaal mee bakken..
Dat lijkt me veel te zoet/te veel fruit. Ik heb in mijn hoofdgerecht ook al sinaasappelpoeder en sinaasappel in de portsaus.
  maandag 1 december 2014 @ 15:37:49 #114
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147185709
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2014 15:33 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Dat lijkt me veel te zoet/te veel fruit. Ik heb in mijn hoofdgerecht ook al sinaasappelpoeder en sinaasappel in de portsaus.
Iets bitters dan (de tarte tatin) http://www.24kitchen.nl/s(...)f-en-sinaasappelsaus
pi_147185913
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 15:37 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Iets bitters dan (de tarte tatin) http://www.24kitchen.nl/s(...)f-en-sinaasappelsaus
Witlof had ik al als mogelijke suggestie genoemd, maar ik zou nooit een tarte tatin van witlof maken, veel te zwaar!

Als ik al voor witlof kies, dan karameliseer ik een half stronkje pp.
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:09:43 #116
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147227945
Ah, dit topic zocht ik.
Normaal heb ik al maanden van te voren een heel menu in gedachte, maar dit jaar wil het niet zo lukken.

Het enige dat ik zeker weet is dat het een dag vlees en een dag vis wordt.

Nu is de kerst voor ons een waar eetfeest en doen we altijd iets speciaals. Ben zelf een groot wild fan, dus dat zal zeker op het menu komen.

Maar de vraag is nu.. welk wild en welke vis.
Wil er ook een paar mooie niet reguliere groentes bij serveren.

Help!
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:14:54 #117
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147228152
quote:
Ik kan wel wat input gebruiken!
Met kerst ga ik erg uitgebreid koken voor 4 personen.

In iedere gang moet iets van drank gebruikt worden voor het thema. Dat hoeft niet als danig herkenbaar te zijn, gezien m'n moeder niet drinkt en m'n vader moet rijden. :P

Alle gangen moeten visueel een plaatje worden. Dus dit jaar geen grote schalen op tafel en opscheppen, maar mooi opgemaakte bordjes.

Wat ik nog zoek, een amuse, eventueel een warm tussengerecht en bijgerechten bij het hoofdgerecht.

Dit heb ik al:
Kippenleverpate met cranberrysaus en vers brood (Hier gaat een scheutje Calvados in)
Gravlax met biet op een zoet aardappelpannekoekje met kwartelei, zure room met dille en bieslook (Er gaat een beetje wodka in de 'cure' van de gravlax)
paddestoelensoep met bladerdeegspekspiraal (Er gaat sherry in de soep. :9 )
Eendenborst, pommes anna, sinaasappelpoeder, een port saus? groente?
Kaasjes met bier en dadel (minimaal 1 van de kaasjes zal bier bevatten)
Stoofpeer met mascarpone en stukje 'candied orangepeel' (Stoofperen gaan in rode wijn)
Schaakmatkoekje en koffie (beetje baileys in de chocoladevakjes van het koekje)

Dus, een amuse met een beetje drank. Liefst een drank die verder nog niet gebruikt wordt.
Warm tussengerecht is leuk, maar optioneel.

Je hebt tegenwoordig die vergeten wortel pakketten in de supers liggen. Paars, oranje geel etc.
Of anders lekker pompoen in blokjes en dan wokken met wat knoflook een uitje en wat verse groene kruiden. Of five spices.
pi_147231280
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:09 schreef bepklep82 het volgende:
Ah, dit topic zocht ik.
Normaal heb ik al maanden van te voren een heel menu in gedachte, maar dit jaar wil het niet zo lukken.

Het enige dat ik zeker weet is dat het een dag vlees en een dag vis wordt.

Nu is de kerst voor ons een waar eetfeest en doen we altijd iets speciaals. Ben zelf een groot wild fan, dus dat zal zeker op het menu komen.

Maar de vraag is nu.. welk wild en welke vis.
Wil er ook een paar mooie niet reguliere groentes bij serveren.

Help!
Hertenbiefstuk? :9
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:22:52 #119
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147231341
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:21 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Hertenbiefstuk? :9
ook erg lekker, heb je een goed recept?
pi_147231369
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:22 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

ook erg lekker, heb je een goed recept?
op kamertemperatuur laten komen, peper en zout, bakken tot ie is zoals je wil?
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:25:18 #121
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147231450
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:23 schreef Lonaa het volgende:

[..]

quote:
2s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:23 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Niet echt speciaal genoeg voor kerst :P

Daar moeten dan toch zeker bospaddo's bij.
pi_147231462
*O* toestemming gekregen om met alcohol te koken.
Wereld gaat open qua recepten.
Weten jullie iets wat je makkelijk kan laten afkoelen, verpakken en weer opwarmen? Of is dat alles wel?
Twiddel
pi_147231485
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:25 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

[..]

Je kan ook met truffels van de smartshop koken :P
Twiddel
pi_147231571
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:25 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

[..]

Je kan ze serveren met kastanjechampignons, een portsaus, pastinaak en aardappels.
Of een bolletje spruitjesstamppot.
Of worteltjes.
pi_147231699
Fuck it, stoofpeertjes! Wie weet een leuk recept?
Twiddel
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:37:41 #126
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147231932
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:25 schreef summer2bird het volgende:
*O* toestemming gekregen om met alcohol te koken.
Wereld gaat open qua recepten.
Weten jullie iets wat je makkelijk kan laten afkoelen, verpakken en weer opwarmen? Of is dat alles wel?
OK.. hier komt ie... goed voor 1 a 2 liter soep.

Spruitjessoep met uitgebakken spekjes :Y

Spruitjes helemaal gaar koken samen met 3 teentjes knoflook, niet afgieten!
Bouillon blokje toevoegen en op laten lossen.
Vervolgens in de blender (eerst laten afkoelen!! ) waar je naar alle waarschijnlijkheid nog wat water toe zal moeten voegen tot hij voor jou de juiste dikte heeft. ( denk aan champignonsoep ong. )
voeg naar smaak wat kerrie toe en wat vers gemalen peper.

Tot slot voeg je in de kom wat opgeklopte room toe en strooi je daar de spekjes overheen.

Het is een vrij machtige soep, dus ideaal voor bijv zo'n trio in van die kleine glaasjes.
  dinsdag 2 december 2014 @ 21:39:13 #127
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147232002
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:31 schreef summer2bird het volgende:
Fuck it, stoofpeertjes! Wie weet een leuk recept?
Ik maak ze eigenlijk altijd met rode port.
Lekker warm met vanille ijs of onder een crumble.

Of beide :P
pi_147238382
Voor kerst

Ossenstaart soep van een koeien staart. Ik weet het een Os is een gecastreerde Stier maar die staart heb ik niet....

Reebout met wat aardappels en wat anders..

Nagerecht zal wel een kraamvrouwenpudding worden en wat advocaat ofzo...

Voor de vegatariers weet ik het nog niet misschien zalm ofzo.
pi_147245799
quote:
...
...
Een (ontzettend-) mini garnalen cocktail met "whisky cocktail" saus?
Maar dan dus een zelfgemaakte, lekkere, waar ook whisky in gaat.
The user formerly known as mrb-Maybach
pi_147245852
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 07:07 schreef Eris het volgende:
Voor kerst

Ossenstaart soep van een koeien staart. Ik weet het een Os is een gecastreerde Stier maar die staart heb ik niet....

Reebout met wat aardappels en wat anders..

Nagerecht zal wel een kraamvrouwenpudding worden en wat advocaat ofzo...

Voor de vegatariers weet ik het nog niet misschien zalm ofzo.
Want zalm is groente. ^O^
pi_147245863
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:24 schreef Tufkam het volgende:

[..]

Een (ontzettend-) mini garnalen cocktail met "whisky cocktail" saus?
Daar heb ik over nagedacht, maar m'n moeder eet geen 'beestjes' }:|
  woensdag 3 december 2014 @ 13:56:48 #132
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_147246607
Leuk topic, mooie ideeën komen voorbij :D

Wij vieren kerst bij mijn ouders en het is de bedoeling dat iedereen wat maakt en meeneemt. Mijn broer is chefkok, die kan ik toch niet overtreffen qua gerechten :P dus ik maak iets simpels maar wat ik goed kan en iedereen altijd erg lekker vindt: quiche / hartige taart. Voordeel is dat ik dat van tevoren kan maken en ter plaatse alleen maar opgewarmd hoeft te worden.

Heeft iemand nog leuke ideeën voor een winterse vulling? Mijn "standaard" quiche bestaat uit spekjes, prei, courgette en evt champignons.
Is een vulling met ratatouille een idee? Of wordt dat te zompig?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 3 december 2014 @ 13:57:46 #133
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_147246620
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:25 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Daar heb ik over nagedacht, maar m'n moeder eet geen 'beestjes' }:|
Kipcocktail of zalmcocktail dan voor je moeder? Of zijn dat ook teveel "beestjes" :P.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_147246798
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:57 schreef MaLo het volgende:

[..]

Kipcocktail of zalmcocktail dan voor je moeder? Of zijn dat ook teveel "beestjes" :P.
Nee dat kan wel. :P Als ze maar niet als danig herkenbaar zijn.
Toen ik opperde dat k de garnalen dan wel superklein zou snijden zei ze: 'dat is flauw' :')

Wel een goed idee op zich, trouwens. :Y
pi_147246860
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:56 schreef MaLo het volgende:
Leuk topic, mooie ideeën komen voorbij :D

Wij vieren kerst bij mijn ouders en het is de bedoeling dat iedereen wat maakt en meeneemt. Mijn broer is chefkok, die kan ik toch niet overtreffen qua gerechten :P dus ik maak iets simpels maar wat ik goed kan en iedereen altijd erg lekker vindt: quiche / hartige taart. Voordeel is dat ik dat van tevoren kan maken en ter plaatse alleen maar opgewarmd hoeft te worden.

Heeft iemand nog leuke ideeën voor een winterse vulling? Mijn "standaard" quiche bestaat uit spekjes, prei, courgette en evt champignons.
Zoiets?
http://kokocooks.com/2009/08/ratatouille-tart/

Of zoiets:
http://dine-dash.com/food/rose_tart
maar dan ook met bijv. wortel?
pi_147246928
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:56 schreef MaLo het volgende:

Niet mijn idee in ieder geval. Of het te zompig wordt weet ik niet maar het lijken mij veel te veel smaken bij elkaar die sowieso al niet erg bij elkaar passen. Misschien kun je je quiche verbeteren door juist ingredienten weg te laten?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_147247081
Heeft iemand nog een goed recept voor panna cotta? En werkt het om dat te maken in een metalen muffinvorm? Of anders in een siliconenvom?
  woensdag 3 december 2014 @ 15:19:13 #138
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_147248941
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:07 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Zoiets?
http://kokocooks.com/2009/08/ratatouille-tart/

Of zoiets:
http://dine-dash.com/food/rose_tart
maar dan ook met bijv. wortel?
Die eerste vind ik leuk :Y . Zou ik wel een keer moeten oefenen.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet mijn idee in ieder geval. Of het te zompig wordt weet ik niet maar het lijken mij veel te veel smaken bij elkaar die sowieso al niet erg bij elkaar passen. Misschien kun je je quiche verbeteren door juist ingredienten weg te laten?
Volgens mijn kan ik uit mijn standaard recept niet zoveel meer weglaten (prei, spek, courgette) :) Die quiche valt altijd wel goed in de smaak. Als ik geen tijd meer heb om wat anders te oefenen, maak ik gewoon die. Lekker veilig :')
pi_147251573
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:15 schreef Bleie het volgende:
Heeft iemand nog een goed recept voor panna cotta? En werkt het om dat te maken in een metalen muffinvorm? Of anders in een siliconenvom?
Ik zal vanavond even voor je zoeken hoe ik het de laatste keer heb gemaakt (wad iig makkelijk en erg lekker!)

Siliconen kan prima, daar had ik ze ook in.

Bij het eruit halen moet je dan gewoon even de bodem van het vormpje in heet water dompelen en daarna wip je je panna.cotta er zo uit op z'n kop.
pi_147251866
Ik ben voor de schoonfamilie ook zo goed als klaar. Beetje lastig omdat kinderen, al heb ik daar niet echt veel rekening mee gehouden in mijn menu. Als ik er wel rekening mee houd besluiten ze last-minute toch altijd dat ze gewoon mee willen eten. :') En anders zijn ze altijd blij met stokbrood. Vind dat de taak van de ouders, maar dan ben ik vast een gemene trut. :')

Normaal deden ze alleen hapjes, maar ik vind het stiekem wel fijn als het een normale maaltijd ook is. Vorig jaar zelfgemaakte worstenbroodjes, garnalen kroketjes en gehaktballen. Best lekker, maar ik vind gewoon eten toch fijner. :@ Dus daarom een fijn hoofdgerecht.

Voor wat hapjes:
Pancentta hapjes met gekaramelliseerde ui
Gerookte makreel met doperwtenmousse
Gegratineerde mosselen
Rosti gerookte kip

Hoofd:
Italiaans gevulde rollade
Met risotto gevulde tomaten, bacon aardappeltjes, witlof ham/kaas en gebakken champignons.

Dessert:
Bannofee taart met witte chocolade mousse
pi_147252109
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:48 schreef Myraela het volgende:
Ik ben voor de schoonfamilie ook zo goed als klaar. Beetje lastig omdat kinderen, al heb ik daar niet echt veel rekening mee gehouden in mijn menu. Als ik er wel rekening mee houd besluiten ze last-minute toch altijd dat ze gewoon mee willen eten. :') En anders zijn ze altijd blij met stokbrood. Vind dat de taak van de ouders, maar dan ben ik vast een gemene trut. :')

Normaal deden ze alleen hapjes, maar ik vind het stiekem wel fijn als het een normale maaltijd ook is. Vorig jaar zelfgemaakte worstenbroodjes, garnalen kroketjes en gehaktballen. Best lekker, maar ik vind gewoon eten toch fijner. :@ Dus daarom een fijn hoofdgerecht.

Voor wat hapjes:
Pancentta hapjes met gekaramelliseerde ui
Gerookte makreel met doperwtenmousse
Gegratineerde mosselen
Rosti gerookte kip

Hoofd:
Italiaans gevulde rollade
Met risotto gevulde tomaten, bacon aardappeltjes, witlof ham/kaas en gebakken champignons.

Dessert:
Bannofee taart met witte chocolade mousse
Meer info over de pancettahapjes met ui?
pi_147252338
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:56 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Meer info over de pancettahapjes met ui?
Ik maak voor het andere diner een uienjam, voor bij de paté. Denk dat dat wel lekker is, als rolletje met de pancetta. Vrees dat mijn schoonfamilie geen paté eet namelijk.
pi_147252376
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:04 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik maak voor het andere diner een uienjam, voor bij de paté. Denk dat dat wel lekker is, als rolletje met de pancetta. Vrees dat mijn schoonfamilie geen paté eet namelijk.
Dus een plakje goede pancetta met uienjam erin? That's it?

Ik zit te denken om met mijn amuse iets met pancetta of serranoham te doen omdat ik van beide erg lekkere versies ka nkrijgen. :9
pi_147252687
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:05 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Dus een plakje goede pancetta met uienjam erin? That's it?

Ik zit te denken om met mijn amuse iets met pancetta of serranoham te doen omdat ik van beide erg lekkere versies ka nkrijgen. :9
Ja, dat is alles. Leek me wel lekker bij elkaar. Of denk je dat er meer bij zou moeten? Van mij hoeft eigenlijk die uienjam er niet eens bij, haha. :D
pi_147252919
quote:
Vind dat de taak van de ouders, maar dan ben ik vast een gemene trut
Vind ik (als ouder) een beetje afhangen van de leeftijd van de kinderen. Zijn ze jonger dan een jaar, dan is het zeker de taak van de ouders. Tussen de 1 en 2 misschien ook nog wel, maar daarna zou ik zeggen: in overleg. Echt apart koken zou ik niet doen, maar ik zou voor mijn kinderen misschien wel kleine aanpassingen doen: wat risotto los, aardappeltjes zonder bacon, kleine knakworstjes bij de hapjes. Dat soort dingen. Dat zijn als kok (imho) heel kleine aanpassingen, en die zorgen ervoor dat ook de kinderen echt lekker eten (en daar worden ze meestal een stuk gezelliger van).

@essnhills: dank je. Ik heb het nog nooit gemaakt, dus wil graag dit weekend proefdraaien, en zie op internet door de bomen het bos niet meer helemaal. Heb ook geen idee waar ik een fatsoenlijk recept aan herken.
pi_147253448
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:17 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja, dat is alles. Leek me wel lekker bij elkaar. Of denk je dat er meer bij zou moeten? Van mij hoeft eigenlijk die uienjam er niet eens bij, haha. :D
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:17 schreef Myraela het volgende:

[..]

Nee, lijkt me hartstikke lekker! Eventueel nog een krokantje ( :') ) erbij. Zeker bij mij als amuse.
pi_147253726
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:25 schreef Bleie het volgende:

[..]

Vind ik (als ouder) een beetje afhangen van de leeftijd van de kinderen. Zijn ze jonger dan een jaar, dan is het zeker de taak van de ouders. Tussen de 1 en 2 misschien ook nog wel, maar daarna zou ik zeggen: in overleg. Echt apart koken zou ik niet doen, maar ik zou voor mijn kinderen misschien wel kleine aanpassingen doen: wat risotto los, aardappeltjes zonder bacon, kleine knakworstjes bij de hapjes. Dat soort dingen. Dat zijn als kok (imho) heel kleine aanpassingen, en die zorgen ervoor dat ook de kinderen echt lekker eten (en daar worden ze meestal een stuk gezelliger van).

@essnhills: dank je. Ik heb het nog nooit gemaakt, dus wil graag dit weekend proefdraaien, en zie op internet door de bomen het bos niet meer helemaal. Heb ook geen idee waar ik een fatsoenlijk recept aan herken.
Ik laat de ouders het menu ook nog wel even zien, dan hoor ik het wel. Ik weet dat de jongste echt niets eet. De oudste volgens mij alles zolang die maar geen groente ziet.

Vind het gewoon lastig, kinderen. Zeker omdat ze zo wispelturig zijn. :D
pi_147254002
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:52 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik laat de ouders het menu ook nog wel even zien, dan hoor ik het wel. Ik weet dat de jongste echt niets eet. De oudste volgens mij alles zolang die maar geen groente ziet.

Vind het gewoon lastig, kinderen. Zeker omdat ze zo wispelturig zijn. :D
Haha, dat laatste is heel erg waar. Ik vind het altijd wel fijn als er iets van overleg is, zeker voor zoiets als Kerst, maar ik zou nooit vragen om echt helemaal apart te koken. Ik ben er ook aan gewend om rekening te houden met kinderen, dat scheelt natuurlijk enorm.
pi_147254317
quote:
Vind dat de taak van de ouders, maar dan ben ik vast een gemene trut. :')

Gemene trut zou ik niet willen zeggen. Maar ik snap niet waarom je nu naar de ouders verwijsd. Het klinkt een beetje ongastvrij om ze in uiterste nood met stokbrood af te schepen en de ouders verantwoordelijk te houden dat de kinderen wat eten, die ouders hebben geen invloed op het menu. Jij hebt de taak opgenomen om het eten te verzorgen voor de schoonfamilie, inclusief kinderen. Bij baby's kun je even vragen of de ouders een potje meenemen, maar alles boven een jaar..... hoe moeilijk is het om wat kipnuggets, frietjes ed. in de frituur te gooien. Zet ze aan de salontafel met een film aan en je hebt geen kind aan ze.
  woensdag 3 december 2014 @ 18:29:51 #150
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147255028
dubbel

[ Bericht 64% gewijzigd door Noordsestern op 03-12-2014 18:43:31 ]
pi_147255177
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:08 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Gemene trut zou ik niet willen zeggen. Maar ik snap niet waarom je nu naar de ouders verwijsd. Het klinkt een beetje ongastvrij om ze in uiterste nood met stokbrood af te schepen en de ouders verantwoordelijk te houden dat de kinderen wat eten, die ouders hebben geen invloed op het menu. Jij hebt de taak opgenomen om het eten te verzorgen voor de schoonfamilie, inclusief kinderen. Bij baby's kun je even vragen of de ouders een potje meenemen, maar alles boven een jaar..... hoe moeilijk is het om wat kipnuggets, frietjes ed. in de frituur te gooien. Zet ze aan de salontafel met een film aan en je hebt geen kind aan ze.
Ik vind het afschuwelijk om kinderen maar frituur te geven en achter een film te zetten. Ik wil best wat kleine aanpassingen doen, maar dat ga ik in ieder geval zeker niet doen.
pi_147255327
Waarom is het trouwens ongastvrij om kinderen stokbrood met kruidenboter te geven, en wel gastvrij als je ze frituur geeft?
  woensdag 3 december 2014 @ 18:43:35 #153
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147255434
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:08 schreef AnnaNiem het volgende:

[..]

Gemene trut zou ik niet willen zeggen. Maar ik snap niet waarom je nu naar de ouders verwijsd. Het klinkt een beetje ongastvrij om ze in uiterste nood met stokbrood af te schepen en de ouders verantwoordelijk te houden dat de kinderen wat eten, die ouders hebben geen invloed op het menu.
Nou ja, met volwassenen neem je aan dat als ze iets niet willen eten, ze dat tijdig aan geven.

Bij kinderen lijkt mij dat niet anders, als ze echt iets niet willen, dan hoop je toch dat de ouders dat tijdig zeggen?

En ik sta altijd weer verbaasd wat kinderen lusten. Olijven en tapenade gaan erin als koek. Dus wellicht zitten die kinderen helemaal niet op knaks te wachten en eten ze liever met de volwassenen mee.. :+
  woensdag 3 december 2014 @ 18:54:47 #154
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_147255717
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:34 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik vind het afschuwelijk om kinderen maar frituur te geven en achter een film te zetten. Ik wil best wat kleine aanpassingen doen, maar dat ga ik in ieder geval zeker niet doen.
Vind ik in veel restaurants ook zo vreselijk, kindermenu's bestaan zovaak alleen uit frituurspul. Dan heb je de keuze uit frikandel met friet en appelmoes en kipnuggets met friet en appelmoes :'). En mijn dochter lust geen friet :').

Wat je bijvoorbeeld voor de kinderen als extra bijgerechtje zou kunnen doen, is rauwkostfrietjes (dus komkommer / wortel met een yoghurtdipje) en gehaktballetjes ofzo. Vinden veel kinderen lekker en kost nauwelijks moeite. En verder inderdaad maar stokbroodjes eten en zien wat ze met de volwassenen mee willen eten. Ze lusten vaak toch meer dan je denkt.
pi_147256598
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:25 schreef Bleie het volgende:

[..]

Die ik destijds heb gebruikt lijkt heel veel op deze http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R742050/panna-cotta-classica

Al had ik toen geen vanillestokjes dus heb ik vanillesuiker gebruikt, en dat smaakte ook prima (het was voor mij ook een probeersel).

Ik had ze in van die losse siliconen muffinvormpjes gegoten. Je moet het echt lang genoeg laten staan in de koelkast, anders krijg je drek op een bordje.

Maar als het allemaal goed is opgestijfd dan kun je als je een kommetje met heet water vult je vormpjes daar even inzetten (zorg wel dat er geen water in de vormpjes komt natuurlijk ;) ) en dan kun je ze zo omdraaien en vallen ze er heel makkelijk uit.

Je kan de vormpjes best een beetje bewegen, als het goed is scheurt je panna cotta niet en dat is wel makkelijker met eruit halen :)
pi_147259137
Wij gaan op 2e kerstdag voor 10+ personen koken. Nou ja, hopelijk niet allemaal op die dag zelf, want we willen natuurlijk ook gewoon leuk en gezellig mee aan doen. Vriendlief heeft besloten dat hij er een Italiaanse dag van wil maken(wij zijn echt niet van het traditionele :P) Hij wil dus pasta's, piccolini's, salades, zelfs zelf pizza maken. Schoonma lust geen pizza. Er zijn ook nog eens vier kinderen onder de 10, waarvan de jongste twee onder de 3 jaar. Ik zit me suf te denken wat en vooral HOE we dit klaar gaan spelen zonder op de dag zelf de hele dag in de keuken te moeten staan... :'(
The meaning of life is to give life meaning.
  woensdag 3 december 2014 @ 20:31:25 #157
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147259415
Noord Italiaanse keuken als uitgangspunt nemen. Lekker zware stoof gerechten dis je van tevoren kunt voorbereiden ipv a la minute alles moeten maken zoals salades en pasta.
  Moderator woensdag 3 december 2014 @ 20:56:17 #158
5428 crew  miss_sly
pi_147260398
Lasagne, tiramisu, pizzabodems kun je van te voren maken. Tomatensaus voor op de pizza ook.
pi_147261055
Ik heb even wat hulp nodig. Komende zondag vieren wij dus Sinterklaas en dan kook ik. Als voorgerechtje heb ik filodeegpakketjes met o.a. tonijn en die bak ik in de oven voor ongeveer 15 à 20 minuten. Maar nu is er eentje bij die absoluut geen tonijn moet, dus dat wil ik dan vervangen door wat gehakt, maar ik twijfel of het wel gaar wordt in die tijd in de oven, moet ik het eerst even aanbraden?

Het is ook weer niet de bedoeling dat het droog wordt oid..
  woensdag 3 december 2014 @ 21:53:31 #160
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147262795
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:11 schreef essnhills het volgende:
Ik heb even wat hulp nodig. Komende zondag vieren wij dus Sinterklaas en dan kook ik. Als voorgerechtje heb ik filodeegpakketjes met o.a. tonijn en die bak ik in de oven voor ongeveer 15 à 20 minuten. Maar nu is er eentje bij die absoluut geen tonijn moet, dus dat wil ik dan vervangen door wat gehakt, maar ik twijfel of het wel gaar wordt in die tijd in de oven, moet ik het eerst even aanbraden?

Feta erin is ook lekker :)
pi_147263332
quote:

Ja, eerst even aanbraden. :Y
pi_147270324
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:31 schreef Molo het volgende:
Noord Italiaanse keuken als uitgangspunt nemen. Lekker zware stoof gerechten dis je van tevoren kunt voorbereiden ipv a la minute alles moeten maken zoals salades en pasta.
Hm, dat is een slim idee, dank je! Salades kan ik eventueel sochtends maken, dat is zo gebeurd. Maar grote hoeveelheden pasta koken en sauzen maken, dat is andere koek.

Tiramisu vinden we beide niet erg lekker en maken we dan ook niet. Nog even inspiratie opdoen in dit topic :9
The meaning of life is to give life meaning.
  donderdag 4 december 2014 @ 09:28:42 #163
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147271372
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:21 schreef Truffeldoos het volgende:
Wij gaan op 2e kerstdag voor 10+ personen koken. Nou ja, hopelijk niet allemaal op die dag zelf, want we willen natuurlijk ook gewoon leuk en gezellig mee aan doen. Vriendlief heeft besloten dat hij er een Italiaanse dag van wil maken(wij zijn echt niet van het traditionele :P) Hij wil dus pasta's, piccolini's, salades, zelfs zelf pizza maken. Schoonma lust geen pizza. Er zijn ook nog eens vier kinderen onder de 10, waarvan de jongste twee onder de 3 jaar. Ik zit me suf te denken wat en vooral HOE we dit klaar gaan spelen zonder op de dag zelf de hele dag in de keuken te moeten staan... :'(
Sowieso beginnen met de kinderen pizza te geven voordat jullie zelf aan tafel gaan. Daarna voor de TV planten met een film. De kinderen onder de 3 jaar kunnen na het voorgerecht naar bed en voila, de rust is wedergekeerd aan tafel :)

Een zelfgesneden carpaccio als antipasta, is al bijna helemaal te bereiden in je mise en place, alleen het opmaken zou je ter plaatse kunnen doen. Als pastagerecht kun je denken aan een ravioli (evt. zelfgemaakt de dag vantevoren) met een simpele tomatensaus. Op de dag zelf 3 minuten koken en de saus opwarmen. Voor het hoofdgerecht zou ik persoonlijk voor een mooie roast uit de oven of van de BBQ gaan, varkensroast of porchetta oid, met aardappelpartjes met rosemarijn en knoflook uit de oven en salade. Als nagerecht een klassieke tiramisu, met koffie en limoncello na.
  donderdag 4 december 2014 @ 11:52:30 #164
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147274636
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:34 schreef Myraela het volgende:

[..]

Eens. Ik had daar vroeger als kind ook al een hekel aan als ik afgescheept werd met frieten, een frikandel en kipnuggets terwijl de rest van de familie de hele middag/avond/dag zat te eten. Gelukkig is dat maar een keer of twee gebeurd, als we gingen eten bij een tante die zelf kinderen had die echt he-le-maal niks aten.
pi_147277697
Bij mij eet op tweede kerstdag een jochie van negen jaar oud mee, maar die eet werkelijk álles, dus daar hoef ik niet apart rekening mee te houden. ^O^

Nou, ik ben er grotendeels zelf uit inmiddels. Ik heb dit topic een beeeeeeetje genegeerd omdat ik tot over mijn oren in Sinterklaasvoorbereidingen zat (in mijn schoonfamilie heeft het suprises maken de laatste jaren een wat mytische omvang aangenomen) en omdat ik dit jaar voor het eerst mensen bij *mij* thuis heb met Kerst en ik daar als semi-kluizenaar toch wat van in de paniekstand schiet, maar dat moet nu, in de eerste week van december, maar eens afgelopen zijn! *)

Eerste kerstdag
Mijn ouders en broertje komen naar ons. Die lusten eigenlijk bijna niks. Ik hou het daarom heel simpel, en gebaseerd op wat ik al jaren bij hén krigj, maar dan zelfgemaakt :)

Voor:
De soep der soepen als bouillon, met zachte, zelfgebakken broodjes erbij en zelfgekarnde boter met kruiden en knoflook
Hoofd:
Stoofperen, zelfgemaakte aardappelkroketjes, een beenhammetje en nog op zoek naar een groente-bijgerecht dat ze lusten.
Na:
Een zelfgemaakte 'Vienetta-ijstaart in straciatellasmaak'. :+ Ik maak een rijke semifreddo in een cakeblik, met laagjes dulce de leche en met snippers heel goede chocolade. En dan versgeknopte vanilleslagroom erbij in plaats van slagroom uit een bus.
Tot slot:
Goeie sterke irish coffee

Tweede kerstdag
Mijn schoonfamilie + aanhang komt. Volgens de huidige stand van zaken is dat zestien man, waarvan één kind. Bijna iedereen lust bijna alles, dus da's wel leuk! Jammer is dat ik alleen het hoofdgerecht + bijgerechten maak, de overige gangen worden door de rest geregeld. O, en ik maak de zoetigehden voor bij de middagkoffie.

Middagkoffie: (gebaseerd op gristelijkheid van schoonfamilie *) )
- Karamels met pure chocoladelaag en een flintertje bladgoud
- Meringeschuimpjes met sandelhout erin (wierook dus)
- Knapperige deegrolletjes met vulling van room waar een drupje etherische olie van mirre doorheen zit

Hoofdgerechten: (op basis van grote schalen en zelf opscheppen, want da's de traditie)
- Hele eend, op bijzonder lekkere wijze bereid
- Spicy pruimen-peercompote voor bij de eend
- Voor de minder avontuurlijke eters maak ik erbij: de pork wellington uit de nieuwste Elle Eten
- Mosterd-paddestoelensaus voor bij het varken
Bijgerechten:
- Gefrituurde aardappelkoekjes met sinaasappelschil en chorizo in het deeg
- Een lauwwarme salade van fijngesneden groene kool met appel, pecannoten, gefrituurde sjalotjes in een dressing van bloedsinaasappelazijn en de sjalotjesolie
- Nog 'iets' warms met venkel, daar ben ik nog naar aan het zoeken.

*O*

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 04-12-2014 14:59:47 ]
pi_147277812
Toch wel de eend dus, mini? :)
pi_147277856
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:58 schreef Lonaa het volgende:
Toch wel de eend dus, mini? :)
Ja. Toch wel heel erg lekker. :9 En nu ik een wildschaar heb gehaald bij de Sligro is het in stukken verdelen ineens toch wel wat makkelijker geworden. ;)
pi_147277920
En nu mijn kop-in-het-zandse struisvogelperiode aangaande kerst definitief voorbij is zal ik het topic eens gaan scannen op vragen om advies. :+ *)
pi_147277922
Pff, dat is nog lastiger dan ik dacht :D

Ik wilde voor bij het toetje (kruidnoten-tiramisu) een staf maken van chocola om erin te steken als garnering. Nu heb ik dat net geprobeerd te maken (ik heb geen vormpjes oid) door gesmolten chocola met een maatbekertje op bakpapier te gieten. Maar ze zijn nou niet echt bepaald uniform geworden :+

Heeft iemand misschien een briljante tip om zoiets te makkelijker te maken met iets wat in een standaard keuken aanwezig is?
pi_147277939
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja. Toch wel heel erg lekker. :9 En nu ik een wildschaar heb gehaald bij de Sligro is het in stukken verdelen ineens toch wel wat makkelijker geworden. ;)
Ha, ja. De wildschaar ligt nog bij m'n ex, en die miste ik toch wel heel erg toen ik vorige week met een keukenschaar probeerde die eend te slachten. :+

Ik ga voor een halve eendenborst pp. Met een half stronkje witlof, een torrentje aardappels, portsaus. Over de kleine garnituren nog een beetje aan het twijfelen. Frambozen, glazen aardappelchips, sinaasappelpoeder, sinaasappelpartje. Hmmz.
pi_147277952
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:02 schreef minilot het volgende:
En nu mijn kop-in-het-zandse struisvogelperiode aangaande kerst definitief voorbij is zal ik het topic eens gaan scannen op vragen om advies. :+ *)
Pick me pick me!

Op de vorige pagina staan al m'n twijfels. :7
pi_147277953
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:02 schreef minilot het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:02 schreef essnhills het volgende:

Ik wilde voor bij het toetje (kruidnoten-tiramisu) een staf maken van chocola om erin te steken als garnering. Nu heb ik dat net geprobeerd te maken (ik heb geen vormpjes oid) door gesmolten chocola met een maatbekertje op bakpapier te gieten. Maar ze zijn nou niet echt bepaald uniform geworden :+

Heeft iemand misschien een briljante tip om zoiets te makkelijker te maken met iets wat in een standaard keuken aanwezig is?
quote:

Adviesvraag present O-)
pi_147277957
Aangaande kerst, that is.
pi_147277989
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:02 schreef essnhills het volgende:

Op de onderkant van je bakpapier eerst met pen of viltstift de vorm tekenen. Dat kun je dan zo overtrekken. ^O^
En een spuitzakje kun je heel makkelijk maken van bijvoorbeeld een stevig ziplock-zakje. Chocolade erin, hoekje eraf knippen en hopla.
Cornetje maken van bakpapier kan ook nog, zie instructie:
http://www.ah.nl/allerhan(...)tje-spuitzakje-maken :)
pi_147278089
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:03 schreef essnhills het volgende:
Geen rundergehakt gebruiken, maar iets vetters. In dit geval zou ik als ik jou was een lekker varkensworstje nemen. Opensnijden, gehakt eruit pulken en dat even kort aanbakken. Wat laten uitlekken op een keukenpapiertje en vervolgens als vulling gebruiken. :9
pi_147278209
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:15 schreef Bleie het volgende:
In een siliconenvorm werkt het beste, dat 'lost' veel gemakkelijker. :Y
Wat recept betreft, wat maak je verder als voor- en hoofd? (Sorry als dat al genoemd is!)
Je kunt met panna cotta alle kanten op, maar wel leuk als het een beetje bij de rest past misschien? :)
pi_147278410
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:03 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Pick me pick me!

Op de vorige pagina staan al m'n twijfels. :7
Ja, da's wel veel en jij verandert om de dag. ;) Wat is ernu concrete nog aan twijfels bij je? *)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 04-12-2014 14:53:02 ]
pi_147278468
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:20 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, da's wel veel en jij verandert om de dag. ;) Wat is ernu concrete nog aan twifjels bij je? *)
Ik verander maar een aantal dingen om de dag. :+

Ik zoek nog een amuse. Er moet iets van drank inzitten want thema. Ik zit te denken aan iets met serranoham omdat ik hele lekkere kan krijgen. :9
Voor mijn hoofdgerecht ben ik er redelijk uit (zie 3 posts boven je) maar ik twijfel nog wel aan de details.
Eventueel sta ik nog open voor een schattig warm tussengerecht. Wederom met drank.
pi_147278472
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:04 schreef minilot het volgende:

[..]

Op de onderkant van je bakpapier eerst met pen of viltstift de vorm tekenen. Dat kun je dan zo overtrekken. ^O^
En een spuitzakje kun je heel makkelijk maken van bijvoorbeeld een stevig ziplock-zakje. Chocolade erin, hoekje eraf knippen en hopla.
Cornetje maken van bakpapier kan ook nog, zie instructie:
http://www.ah.nl/allerhan(...)tje-spuitzakje-maken :)
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:08 schreef minilot het volgende:

[..]

Geen rundergehakt gebruiken, maar iets vetters. In dit geval zou ik als ik jou was een lekker varkensworstje nemen. Opensnijden, gehakt eruit pulken en dat even kort aanbakken. Wat laten uitlekken op een keukenpapiertje en vervolgens als vulling gebruiken. :9
Ah top! Bedankt! :D
pi_147278998
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:22 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Eventueel sta ik nog open voor een schattig warm tussengerecht. Wederom met drank.

Okee, klein en met drank en uit eigen ervaring wetend dat het lekker is, kan ik bijvoorbeeld de volgende opties aanraden:

- Aardperen-roomsoepje met witte wijn. Je serranoham in plaats van de salami gebruiken. Serveren in life klein kopje.
http://delicioustapas.blo(...)ps.html#comment-form

- Camembertmousse met karamelsaus met rode port erin:
http://www.ah.nl/recepten(...)on&numberOfServings=

- Zelfgemaakte frietjes met een dipsaus van chardonnay. En dan serveren in een heeeeeel klein puntzakje dat je vouwt van een stukje bakpapier O+
http://www.tablespoon.com(...)fe-a326-7f7e2c39fd3a

- Kleine hazelnootpannekoekjes met geroosterde vijgen en gereduceerde marsala. Is eigenlijk een zoetig gerechtje maar combineert volgens mij juist erg lekker met een beetje van die zoute serranoham van je erbij, en dan kan het mijns inziens best als leuke tussengang:
http://www.apronandsneake(...)th-roasted-figs.html

- Simpel, maar wel errrrg lekker en vrij klassiek: deze tomatensoep met sherry:
http://thepioneerwoman.com/cooking/2008/02/sherried_tomato_soup/

Heb je hier misschien wat aan?
pi_147279982
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:02 schreef Lonaa het volgende:
Over de kleine garnituren nog een beetje aan het twijfelen. Frambozen, glazen aardappelchips, sinaasappelpoeder, sinaasappelpartje. Hmmz.
Sinas is wel lekker bij eend natuurlijk.. Zou dit iets kunnen zijn? (zelf niet geprobeerd):
http://www.24kitchen.nl/recepten/sesamkoraal
pi_147283076
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:14 schreef minilot het volgende:

[..]

Sinas is wel lekker bij eend natuurlijk.. Zou dit iets kunnen zijn? (zelf niet geprobeerd):
http://www.24kitchen.nl/recepten/sesamkoraal
Gaaf! Yes! Dit is awesome!!!

Wb de rest, ik heb al een soepje als warm voorgerecht, en aan je andere suggesties moet ik even wennen. En even kijken of ik het zo kan tweaken dat het iets is wat ik nog niet heb (ik heb bijv. al port gebruikt)
De hazelnootpannenkoekjes vind ik super lief. O+
pi_147299545
Ik denk dat ik het menu klaar heb:

Amuse
Garnalenkroketje
Gazpacho (shotglaasje)

Voorgerecht
Knolselderijsoep met gerookte forel

Hoofdgerecht
Buikspek (zit er nog over na te denken om er een jus bij te maken, maar vind het niet echt nodig)
Bataten uit te oven
Pastinaakpuree
(Meloen omwikkelt met prosciutto) > wordt misschien iets 'too much', maar leek mij wel lekker fris

Nagerecht
Mango-ijs
Chocolade-ijs
Bananen-ijs
Gestoofd peertje
Crumble (wellicht i.c.m. gekarameliseerde hazelnoot o.i.d.)
Beetje kokosrasp

IJs gemaakt van bevroren fruit in blender (heb geen ijsmachine)

• Ik heb voor de meeste onderdelen al wel een recept, maar mocht iemand een 'niet-te-overtreffen-recept' ergens voor hebben. Dan hoor ik het graag ;)
Gazpacho kan namelijk -blijkbaar- op 1000 manieren worden gemaakt :P

PS Ik mij ben er bewust van dat ik als ik alles in gebruikelijke hoeveelheden klaarmaak, er wel 3 Kerstdagen van gegeten van kan worden (door 4 mensen) *O*
pi_147300644
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:13 schreef minilot het volgende:

[..]

In een siliconenvorm werkt het beste, dat 'lost' veel gemakkelijker. :Y
Wat recept betreft, wat maak je verder als voor- en hoofd? (Sorry als dat al genoemd is!)
Je kunt met panna cotta alle kanten op, maar wel leuk als het een beetje bij de rest past misschien? :)
Voor wordt een heldere bouillon (maakt mijn zus) en mijn moeder maakt als hoofdgerecht pollo alla parmagiana. De panna cotta wordt - vooralsnog - een onderdeel van het dessert, met verder ook nog ijs, en ik denk mini-wafels. Eigenlijk moeten het dus vrij kleine panna cottaatjes worden, anders wordt het wel erg veel. Ik ben nog in dubio over iets van fruit erbij.
pi_147311135
M'n chocoladestafjes zijn nu wel mooi gelukt *O* *G* *O*

Morgen ga ik ook de kruidnoten-tiramisu maken, dus dan zal ik het eindresultaat wel laten zien :Y (we vieren het pas zondag) :)
pi_147311391
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 16:39 schreef essnhills het volgende:
M'n chocoladestafjes zijn nu wel mooi gelukt *O* *G* *O*
Wat leuk! *O* Ben ik blij om! *O*
  vrijdag 5 december 2014 @ 18:08:01 #187
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147313284
De opmerking over kinderen met frituur voor de tv zetten heeft er toe geleid dat ik nu (onder lichte druk van mijn vrouw) snackbaresque amuses ga maken. Het worden er vier:

- een hamburger: zelf gemaakte minibriochebroodjes; een burgertje van iets anders dan gewoon rund. Misschien wild?; de appel-ketchup die hier wel eens voorbijgekomen is; en nog wat gekarameliseerde ui ofzo.
- een mini-kroket: inhoud onbekend. Rund is saai, garnalen heb ik vorig jaar al gedaan, kaas maakt mijn schoonmoeder al vaak. Misschien een satekroket. Verrassende ideeën zijn meer dan welkom.
- friet met mayonaise. Als iemand hier een idee voor heeft, graag. Ik dacht al aan pastinaak, zoete aardappel of van die paarse aardappels. Het wordt een Duits-achtige mayonaise, dus minder zoet.
- een milkshake: Ik wil voor een frisse smaak gaan. Iets met citroen ofzo.

Kortom, het moet wel snackbar uitstralen maar moet niet teveel frituur smaken.
  vrijdag 5 december 2014 @ 18:46:35 #188
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_147314189
Stoofvlees kroket?
Schelviskroket?
Eierkroket?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_147314975
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 18:08 schreef MutedFaith het volgende:
De opmerking over kinderen met frituur voor de tv zetten heeft er toe geleid dat ik nu (onder lichte druk van mijn vrouw) snackbaresque amuses ga maken. Het worden er vier:

- een hamburger: zelf gemaakte minibriochebroodjes; een burgertje van iets anders dan gewoon rund. Misschien wild?; de appel-ketchup die hier wel eens voorbijgekomen is; en nog wat gekarameliseerde ui ofzo.
- een mini-kroket: inhoud onbekend. Rund is saai, garnalen heb ik vorig jaar al gedaan, kaas maakt mijn schoonmoeder al vaak. Misschien een satekroket. Verrassende ideeën zijn meer dan welkom.
- friet met mayonaise. Als iemand hier een idee voor heeft, graag. Ik dacht al aan pastinaak, zoete aardappel of van die paarse aardappels. Het wordt een Duits-achtige mayonaise, dus minder zoet.

Dit misschien een optie? Klinkt lekker in ieder geval :9 Staat bij mij zelf nog een keer op de planning.

Makreelkroketjes met paprikasaus:
http://www.okokorecepten.(...)roketjes-paprikasaus
pi_147315236
quote:

Peter Gordon boek Fusion, cassave frietjes omwikkeld met gerookte zalm.

Milkshake misschien met limoncello toon?

Ik heb weleens een lekkere eendenburger gegeten.

Arancini? Risotto bitterballetjes
  vrijdag 5 december 2014 @ 22:44:09 #191
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147322595
quote:

Even aanbraden is zeker een aanrader. Niet perse omdat het anders niet gaar wordt, maar omdat je anders één grote bonk vlees krijgt.
Lekker met feta en wat verse fijngehakte kruiden.
pi_147327485
Toch nog weer een vraag. Ik was van plan om de filodeegpakketjes vandaag te maken, in te vriezen en morgen dan zo uitde vriezer in de oven te doen. Bij de vele recepten die ik ben langsgeweest stond dat dat prima kan. Je moet ze dan alleen wat langer en op een iets lagere temperatuur in de oven doen.

Maar, kan mayonaise wel in de vriezer? Het worden pakketjes met courgette, paprika, tonijn en een beetj ansjovis. Door de tonijn gaat een beetje mayonaise. Maar kan dit in de vriezer? Gaat het niet schiften oid?
  zaterdag 6 december 2014 @ 11:09:56 #193
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147328541
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 09:48 schreef essnhills het volgende:
Toch nog weer een vraag. Ik was van plan om de filodeegpakketjes vandaag te maken, in te vriezen en morgen dan zo uitde vriezer in de oven te doen. Bij de vele recepten die ik ben langsgeweest stond dat dat prima kan. Je moet ze dan alleen wat langer en op een iets lagere temperatuur in de oven doen.

Maar, kan mayonaise wel in de vriezer? Het worden pakketjes met courgette, paprika, tonijn en een beetj ansjovis. Door de tonijn gaat een beetje mayonaise. Maar kan dit in de vriezer? Gaat het niet schiften oid?
Stel jezelf de vraag... kan Mayo in de oven :)
Misschien zou je de mayo kunnen vervangen voor iets anders. Een soort zachte kaas ofzo.
Kaas en tonijn gaan heel goed samen.
pi_147328579
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:09 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

Stel jezelf de vraag... kan Mayo in de oven :)
Misschien zou je de mayo kunnen vervangen voor iets anders. Een soort zachte kaas ofzo.
Kaas en tonijn gaan heel goed samen.
Mayo kan prima in de oven, ik heb dat een keer gebruikt met gevulde paprika's met tonijn. Daar zat toen ook mayonaise heen. Ik heb het alleen nog nooit eerder ingevroren.

Ik ga zo tiramisu maken dus ik heb genoeg mascarpone in huis. Denk je dat dat een goede vervanger is voor door de tonijn?

Het gaat om ongeveer een eetlepel door 2 blikjes tonijn.
  zaterdag 6 december 2014 @ 11:34:48 #195
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147328905
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:12 schreef essnhills het volgende:

[..]

Mayo kan prima in de oven, ik heb dat een keer gebruikt met gevulde paprika's met tonijn. Daar zat toen ook mayonaise heen. Ik heb het alleen nog nooit eerder ingevroren.

Ik ga zo tiramisu maken dus ik heb genoeg mascarpone in huis. Denk je dat dat een goede vervanger is voor door de tonijn?

Het gaat om ongeveer een eetlepel door 2 blikjes tonijn.
Het invriezen zou ook geen probleem moeten zijn hoor, zeker niet in zulke kleine hoeveelheden.
Mascarpone kan ook prima of anders gewoon een fijn gemalen feta of cottage cheese.
Maar het zal ook geen probleem zijn om je gewoon aan het oorspronkelijke recept te houden.

Ik weet niet wat je met je groentes doet. Bak je die van tevoren nog?
Groente heeft de eigenschap zijn structuur te verliezen als het ingevroren is geweest. Waardoor ze slap of slijmerig worden. Daarom wordt veel diepvries groente vaak eerst kort geblancheerd voordat het ingevroren wordt.
pi_147328954
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:34 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

Het invriezen zou ook geen probleem moeten zijn hoor, zeker niet in zulke kleine hoeveelheden.
Mascarpone kan ook prima of anders gewoon een fijn gemalen feta of cottage cheese.
Maar het zal ook geen probleem zijn om je gewoon aan het oorspronkelijke recept te houden.

Groente heeft de eigenschap zijn structuur te verliezen als het ingevroren is geweest. Waardoor ze slap of slijmerig worden. Daarom wordt veel diepvries groente vaak eerst kort geblancheerd voordat het ingevroren wordt.
Ik moet vandaag nog heel veel doen en heb dus eigenlijk geen tijd meer om naar de winkel te gaan om iets anders te halen, dus het wordt of mayonaise, of mascarpone, want dat heb ik in huis :+

De groentes zijn courgette en paprika. De courgette gooi ik eerst in een grillpan, de paprika wilde ik alleen gaan snijden.
  zaterdag 6 december 2014 @ 11:39:17 #197
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147328981
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:37 schreef essnhills het volgende:

[..]

Ik moet vandaag nog heel veel doen en heb dus eigenlijk geen tijd meer om naar de winkel te gaan om iets anders te halen, dus het wordt of mayonaise, of mascarpone, want dat heb ik in huis :+

De groentes zijn courgette en paprika. De courgette gooi ik eerst in een grillpan, de paprika wilde ik alleen gaan snijden.
Ik zou je paprika toch ook maar even meebakken.
Weet niet hoeveel hapjes te moet maken, maar kun je nu niet gewoon het mengsel maken en dat in de koelkast bewaren? En dan morgen de hapjes afmaken?
pi_147329045
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:39 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

Weet niet hoeveel hapjes te moet maken, maar kun je nu niet gewoon het mengsel maken en dat in de koelkast bewaren? En dan morgen de hapjes afmaken?
Naja het gaat er om dat ik morgen niet de hele tijd in de keuken sta als de visite er is. En de meeste tijd zit in het filodeeg. Alles bestrijken met boter etc.

Ik heb morgenochtend wel wat tijd, maar als ik het morgenochtend maak, en niet invries, redden ze dat tot het avondeten? Filodeeg droogt toch heel snel uit? Het is niet de bedoeling dat het scheurt en dat de inhoud er uit lekt :+ Daarom was mijn plan ook om het de dag van te voren te maken en in te vriezen, zodat ik morgen ze alleen even in de oven hoef te schuiven.
pi_147329049
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2014 14:27 schreef Lonaa het volgende:

Confiture van maken. Dus 20 minuutjes koken met veel suiker eneen scheurtjes water en een heel klein snufje zout. Als je het iets langer kookt en zeeft is het na afkoelen gelei (maar dan van de eigen pectines).

Uiteraard kunnen ook allerlei creatieve dingen doen, maar cranberry heeft wel echt voldoende suiker nodig, anders is je gerecht heel astringent en zuur.
Whatever...
pi_147329073
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:34 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

Mayonaise invriezen is niet echt een goed idee. De kristallen prikken de structuur kapot als je pech hebt..
Whatever...
pi_147329169
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 21:15 schreef summer2bird het volgende:
Maak een eenvoudige paté, met veel lever (eend, kip of gans) , boter en room. Lijkt heel lastig, maar is niet zo moeilijk en gaat prima met wat je hebt. Je moet hem een dag vooraf maken, goed mee te nemen dus.

http://www.smokeysbbq.nl/recepten/eendenlever.html

Zoiets als dit. Lekker ook. Er zijn tiental variaties, ik vind het lekker met een uienconfijt.
Whatever...
pi_147329539
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:39 schreef bepklep82 het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 11:43 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Confiture van maken. Dus 20 minuutjes koken met veel suiker eneen scheurtjes water en een heel klein snufje zout. Als je het iets langer kookt en zeeft is het na afkoelen gelei (maar dan van de eigen pectines).

Uiteraard kunnen ook allerlei creatieve dingen doen, maar cranberry heeft wel echt voldoende suiker nodig, anders is je gerecht heel astringent en zuur.
Bedankt voor jullie hulp! :)

Ik denk dat ik de mayonaise vervang door mascarpone, ik bak de paprika even mee met de courgette en dan maak ik ze vandaag en doe ik ze in de vriezer :)
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:06:16 #203
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147330648
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 19:18 schreef essnhills het volgende:

[..]

Dit misschien een optie? Klinkt lekker in ieder geval :9 Staat bij mij zelf nog een keer op de planning.

Makreelkroketjes met paprikasaus:
http://www.okokorecepten.(...)roketjes-paprikasaus
Klinkt inderdaad lekker. Ik ga ze vandaag eens proberen (moest toch nog iets te eten verzinnen en naar de winkel)

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2014 19:26 schreef regnavetto het volgende:

[..]

Peter Gordon boek Fusion, cassave frietjes omwikkeld met gerookte zalm.

Milkshake misschien met limoncello toon?

Ik heb weleens een lekkere eendenburger gegeten.

Arancini? Risotto bitterballetjes
Even kijken of ik daar ergens een ebook van kan vinden!

Limoncello is een goed idee. je hebt niet toevallig een recept he?

Eendenburger klinkt niet verkeerd.. Ik ga komende week eens bij de hanos/sligro kijken wat er zoal te krijgen is.

Arancini is een strak plan. Ook die gaan we komende week eens testen.
pi_147332357
Het menu bij ons is ook een heel eind klaar (na vele discussies op onze speciale Facebook pagina :P) Het motto lijkt maar weer eens 'zo veel mogelijk' :@ Kerst bij mijn schoonouders is altijd met een mannetje of 7 de hele dag in een grote woonkeuken lekker koken (tevens wat voorbereidingen de dag ervoor), glaasje wijn erbij. Rond een uur of 5 komt de rest van de familie (totaal van 13), heel veel eten en drinken en spelletjes spelen :)

Voorgerecht:
Zelf gerookte verse zalm met sausje mierikswortel.
Soep:
agnoli in brodo
Hoofdgerecht:
Kleine kalkoen ovengebraden, goed gekruid.
Klein stukje ribeye
Goede saus/ jus (rode wijn saus?)
Cranberrys
Gestoomde groentebundeltjes van courgette, wortel en prei in een blad van groene kool
kerstboompje bloemkool/ broccoli
pureetje aardappel/ knolselderij
...
Nagerecht:
Grand dessert, buffet van allerlei lekkers.
- spekkoek
- vijgentaart
- bolletjes vanilleijs
- bosvruchtjes met warme saus
- cheesecake

Niet iedereen is fan van gerookte zalm (of vis in het algemeen). Heeft iemand ideeën om zelf een stukje vlees te roken?

Ik ben een beetje verantwoordelijk gemaakt voor de kalkoen. Ik ben nog op zoek naar een recept me de perfecte bereidingswijze...
Saus is ook nog niet helemaal duidelijk. Ideeën zijn welkom!

Het nagerecht is een allergaartje van iedereens wensen. U roept, wij draaien...
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:20:50 #205
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147332423
Zelfgerookte kipfilet is erg lekker, maar haloumi is bijvoorbeeld ook lekker om te roken.

Stilton saus bij de kalkoen. Of goeie saus op basis van fond bijvoorbeeld.
pi_147332567
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:20 schreef Molo het volgende:
Zelfgerookte kipfilet is erg lekker, maar haloumi is bijvoorbeeld ook lekker om te roken.

Stilton saus bij de kalkoen. Of goeie saus op basis van fond bijvoorbeeld.
Gerookte kipfilet is wel een goed idee! :Y Lekker met wat frisse sla en cocktailsaus of zo
Ik heb hier een receptje gevonden:
http://www.judesdiner.com/2014/04/27/kip_roken/
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:30:00 #207
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147332629
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:27 schreef Miss_Virgo het volgende:

[..]

Gerookte kipfilet is wel een goed idee! :Y Lekker met wat frisse sla en cocktailsaus of zo
Ik heb hier een receptje gevonden:
http://www.judesdiner.com/2014/04/27/kip_roken/
Nee geen cocktailsaus joh :N
Da's zó 1980.
Avocadosaus erbij of lekkere stukjes gestoofde appel met wat kruiden zoals anijs ofzo.
Zou iets niet romige erbij nemen, is al zo'n zwaar menu bij elkaar
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:31:10 #208
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147332654
Mocht je wel iets romige erbij willen, een mayo yoghurt dressing met mosterdzaad en karweizaad is lekker erbij, beetje peper en zout erbij, klaar.
pi_147332742
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:30 schreef Molo het volgende:

[..]

Nee geen cocktailsaus joh :N
Da's zó 1980.
Avocadosaus erbij of lekkere stukjes gestoofde appel met wat kruiden zoals anijs ofzo.
Zou iets niet romige erbij nemen, is al zo'n zwaar menu bij elkaar
haha oeps :@ iets lichts is wel een goed idee.. Zwager wil geen gerookte zalm, maar lust bijvoorbeeld ook geen appeltaart of stoofpeertjes, :{ dus een gestoofd appeltje erbij gaat hem niet worden ben ik bang...

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:31 schreef Molo het volgende:
Mocht je wel iets romige erbij willen, een mayo yoghurt dressing met mosterdzaad en karweizaad is lekker erbij, beetje peper en zout erbij, klaar.
Een dressing op basis van yoghurt is wel redelijk licht toch? Goed idee!
pi_147334444
De kruidnoten-tiramisu is klaar :)

zaterdag 6 december 2014 @ 16:04:49 #211
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_147334508
De hoofdgerechten van het kerstdiner worden bij ons stoofpotjes. Een met vlees (Boeuf Bourguignon) en een visstoof (met kabeljauw, zalm en garnaaltjes). Nu dachten wij zelf aan aardappelpuree en verse frietjes (of pommes duchesse) om erbij te serveren, maar zelf vind ik alleen aardappelpuree nogal saai.

Iemand een leuke en vooral lekkere toevoeging om door de aardappelpuree te doen met kerst?
  zaterdag 6 december 2014 @ 16:21:25 #212
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_147334751
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 16:00 schreef essnhills het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat ziet dat er leuk uit :D
pi_147334941
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Leuk, ik had hem voor gisteren gemaakt, was erg lekker. :D

pi_147334969
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 16:04 schreef TravelRose het volgende:
Iemand een leuke en vooral lekkere toevoeging om door de aardappelpuree te doen met kerst?
Beetje truffelboter erdoor is simpel maar bizar lekker. :9
Of teentjes zachte, zoete geroosterde knoflook:
http://www.willcookforfri(...)name-fak-friday.html :9

Oh, en een pastinaak meepureren met de aardappel. Geeft er net iets aards en zoetigs aan. O+
pi_147334978
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat zijn je stafjes goed gelukt zeg! O+ O+ ^O^ ^O^
  zaterdag 6 december 2014 @ 16:35:15 #216
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_147334991
quote:
De hoofdgerechten van het kerstdiner worden bij ons stoofpotjes. Een met vlees (Boeuf Bourguignon) en een visstoof (met kabeljauw, zalm en garnaaltjes). Nu dachten wij zelf aan aardappelpuree en verse frietjes (of pommes duchesse) om erbij te serveren, maar zelf vind ik alleen aardappelpuree nogal saai.

Ik heb een keer uit de allerhande met kerst aardappelpuree met macadamianoten en groene olijven gemaakt. Erg lekker. :)
pi_147335990
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 16:21 schreef MaLo het volgende:

[..]

Wat ziet dat er leuk uit :D
Thanks! :D Ik vind ze ook enorm goed gelukt :D
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 december 2014 16:32 schreef Myraela het volgende:

[..]

Leuk, ik had hem voor gisteren gemaakt, was erg lekker. :D

[ afbeelding ]
Lekker hè? :9 Jij hebt er snoepjes bijgedaan? :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 16:34 schreef minilot het volgende:

[..]

Wat zijn je stafjes goed gelukt zeg! O+ O+ ^O^ ^O^
Ja goed hè? :D Met die tips ging het zoveel makkelijker :D
pi_147336054
En dit zijn de zakjes van Sinterklaas voor het voorgerechtje, nu in de vriezer :)

pi_147336072
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat is echt superleuk! O+
pi_147336299
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 17:23 schreef essnhills het volgende:
Lekker hè? :9 Jij hebt er snoepjes bijgedaan? :D
Ja, vond ik wel tof voor de kindjes. :D
pi_147336336
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 17:28 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Dat is echt superleuk! O+
Thanks! :D
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 december 2014 17:40 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ja, vond ik wel tof voor de kindjes. :D
Dat is het ook :D
pi_147337118
Super leuk die mini tiramisu met stafjes O+
pi_147340473
quote:

Wat dacht je van aardappels poffen, uihollen en met het kruim, wat eigeel een smaakmakers een lekkere vulling maken? Je zet de aardappels dan met vulling nog even in de oven en onder de grill. Je kunt zo je aardappels heel feestelijk serveren en ook echt aanpassen aan je gerechten. Bij de vis kan bijvoorbeeld kaas, bieslook, creme fraiche, de boeuf bourguinonne met uitjes, room en spek bijvoorbeeld.

Voordeel: in de ochtend klaarmaken, in de avond alleen even in de oven en afgrillen.
Whatever...
pi_147340487
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 17:27 schreef essnhills het volgende:
En dit zijn de zakjes van Sinterklaas voor het voorgerechtje, nu in de vriezer :)

[ afbeelding ]
Ziet er feestelijk uit :)
Whatever...
pi_147340551
Ohja, een goed alternatief voor aardappelpuree: knolselderijpuree, gaarkoken en met een klontje boter, zout en wat peper staafmixeren: heel lekker en gaat erg goed bij donker vlees, wild, paddenstoelen
Whatever...
pi_147340913
Mijn moeder maakt met kerst ook weleens puree met half aardappel, half knolselderij. Ook heerlijk!

Ik heb vandaag de panna cotta gemaakt, volgens recept van AH. Smaak is prima, maar in de koelkast is alle vanille naar de bodem gezakt, dus na het omkeren heb je een zwart gespikkelde bovenkant. Niet heel mooi. Iemand enig idee hoe ik dat kan voorkomen?

En ik was met mijn zus aan het brainstormen over Tweede Kerstdag, als zij bij ons eet, en toen kwam zij met een recept van Ottolenghi dat ze al een poos wil proberen: gemarineerde zoetzure vis. Nog even kijken wat ik erbij serveer dan. Suggestie is brood, maar dat vind ik niet echt kerstig. Ik zat te denken aan couscous. En dan maak ik er min of meer een Oosters menu van. Voorgerecht kom ik ook wel uit, ik heb een Marokkaans kookboek waar een soort spinaziesalade in staat, die me erg lekker lijkt. Dan alleen nog een dessert...
pi_147340983
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 20:28 schreef Bleie het volgende:

Ik heb vandaag de panna cotta gemaakt, volgens recept van AH. Smaak is prima, maar in de koelkast is alle vanille naar de bodem gezakt, dus na het omkeren heb je een zwart gespikkelde bovenkant. Niet heel mooi. Iemand enig idee hoe ik dat kan voorkomen?

Vanillesuiker gebruiken ipv vanillestokjes? Maar er zullen vast betere manieren zijn :Y :+
pi_147341033
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 20:30 schreef essnhills het volgende:

[..]

Vanillesuiker gebruiken ipv vanillestokjes? Maar er zullen vast betere manieren zijn :Y :+
Is een idee. Ik heb wel 'echte' vanillesuiker staan (een pot fijne kristalsuiker met vanillepeulen erin), dat is vast al beter dan die zakjes, maar er moet toch een betere manier zijn.

Ik kom trouwens ook wel recepten tegen waarin wat melk wordt gebruikt, wordt het daar wat lichter van? Ik vind het toch best een heftig toetje nu.
pi_147341081
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 20:32 schreef Bleie het volgende:

[..]

Is een idee. Ik heb wel 'echte' vanillesuiker staan (een pot fijne kristalsuiker met vanillepeulen erin), dat is vast al beter dan die zakjes, maar er moet toch een betere manier zijn.

Ik kom trouwens ook wel recepten tegen waarin wat melk wordt gebruikt, wordt het daar wat lichter van? Ik vind het toch best een heftig toetje nu.
Daar heb ik verder geen ervaring mee. Ik had het toen 1x gemaakt om te proberen, en dat had ik in die kleine muffinvormpjes gegoten. Dat was toen prima eigenlijk. Maar er zullen hier vast mensen meelezen die er meer ervaring mee hebben :+
pi_147341620
quote:
Mijn moeder maakt met kerst ook weleens puree met half aardappel, half knolselderij. Ook heerlijk!

En ik was met mijn zus aan het brainstormen over Tweede Kerstdag, als zij bij ons eet, en toen kwam zij met een recept van Ottolenghi dat ze al een poos wil proberen: gemarineerde zoetzure vis. Nog even kijken wat ik erbij serveer dan. Suggestie is brood, maar dat vind ik niet echt kerstig. Ik zat te denken aan couscous. En dan maak ik er min of meer een Oosters menu van. Voorgerecht kom ik ook wel uit, ik heb een Marokkaans kookboek waar een soort spinaziesalade in staat, die me erg lekker lijkt. Dan alleen nog een dessert...
Misschien met fruit zo'n geleilaagje op de bodem van je vormpjes doen, en daar een dun laagje van je panna cotta? Dan is ie misschien niet zo zwaar meer en het ziet er leuk uit :)
  zondag 7 december 2014 @ 11:48:01 #231
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_147355136
Bedankt iedereen voor de aardappelpuree-inspiratie! Ik weet niet precies hoe ik iedereen kan taggen of quoten (kan iemand dat misschien uitleggen)?

Ik ga ze van de week allemaal een keer proberen en dan kijken welke het beste past bij de smaken van het diner!
  zondag 7 december 2014 @ 11:55:39 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_147355255
quote:

[ link | afbeelding ]
Godver, waarom heb ik dit zelf nnog nooit geprobeerd?
Resistance is futile.
pi_147355404
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 11:48 schreef TravelRose het volgende:
Bedankt iedereen voor de aardappelpuree-inspiratie! Ik weet niet precies hoe ik iedereen kan taggen of quoten (kan iemand dat misschien uitleggen)?

Ik ga ze van de week allemaal een keer proberen en dan kijken welke het beste past bij de smaken van het diner!
Iedere post heeft rechtsbovenin dit icoontje: quote.png
Als je daar op klikt dan quote je iemands post ;)
  zondag 7 december 2014 @ 12:09:24 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_147355496
OK, mijn nagerecht wordt panna cotta met koffie en karamel maar eigenlijk wil ik er iets van Baileys of Tia Maria bij.

Voorgerecht, hoofdgerecht: geen flauw benul :') .
Resistance is futile.
pi_147358261
quote:
2s.gif Op zondag 7 december 2014 12:09 schreef Seven. het volgende:
OK, mijn nagerecht wordt panna cotta met koffie en karamel maar eigenlijk wil ik er iets van Baileys of Tia Maria bij.

Voorgerecht, hoofdgerecht: geen flauw benul :') .
En karamelsaus met in plaats van (een deel van de) slagroom baileys gebruiken?
  zondag 7 december 2014 @ 14:44:46 #236
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_147359044
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 12:04 schreef essnhills het volgende:

[..]

Iedere post heeft rechtsbovenin dit icoontje: [ afbeelding ]
Als je daar op klikt dan quote je iemands post ;)
Ah ja, bedankt! Het lukt nu!
pi_147374070
Zo, dat was een geslaagd diner O+

Iedereen zat te smullen en alles is schoon opgegaan, en ik had nog wel van alles wat extra :+ :9

Nu kan ik gaan nadenken over het Kerstdiner. Hoewel het dit jaar niet bij mijn ouders is, maar bij mijn oom en tante, ben ik net wel gevraagd mee te helpen met het bedenken en het koken :9

[ Bericht 6% gewijzigd door essnhills op 08-12-2014 10:02:23 ]
pi_147384050
quote:

Mengsel in zn geheel afkoelen en doorroeren in een ijsbad, zodra het een beetje begint te geleren overgieten in vormpjes.
pi_147384892
quote:
Dan alleen nog een dessert...
Baklava Cheesecake! >:)

Of, lichter en makkelijker, roomijs met honing en zeezout (geen ijsmachine nodig):

En anders is een pavlova met Midden-Oostenachtige smaken (pistache, roos, oranjebloesem) ook lekker, en luchtig! :9
Ter inspiratie:
http://tanyazouev.com/the(...)ans-come-down-under/
http://thekiwicook.com/20(...)pberry-pavlova-roll/
http://drizzleanddip.com/(...)th-pomegranate-syrup

[ Bericht 8% gewijzigd door minilot op 08-12-2014 10:40:13 ]
pi_147386912
Hoi :W

Met een aantal vrienden vier ik een kerstdiner met het thema Frankrijk, dit naar aanleiding van de tour de France, die komend jaar in Utrecht start. Dit jaar heb ik de taak om de amuse(s) te verzorgen.
Mijn idee was iets typisch Utrechts combineren met iets Frans, maar ik kom niet heel veel verder dan een jan hagel koekje met een plakje brie, een abrikoosje en wat spek.
De enige must is eigenlijk Franse producten en smaken, er is een vegetariër (maar dat is een hele makkelijke,geef haar brood met brie en ze is blij en ze wil absoluut niet dat we extra moeite voor haar doen) en vis en blauwe kaas worden ook niet echt op prijs gesteld door anderen.
Kunnen jullie me misschien een beetje helpen?
pi_147387485
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 10:26 schreef minilot het volgende:

[..]

Baklava Cheesecake! >:)

[ afbeelding ]

Of, lichter en makkelijker, roomijs met honing en zeezout (geen ijsmachine nodig):

[ afbeelding ]

En anders is een pavlova met Midden-Oostenachtige smaken (pistache, roos, oranjebloesem) ook lekker, en luchtig! :9
Ter inspiratie:
http://tanyazouev.com/the(...)ans-come-down-under/
http://thekiwicook.com/20(...)pberry-pavlova-roll/
http://drizzleanddip.com/(...)th-pomegranate-syrup

[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]

Oeh, dank je! Mijn idee was inmiddels inderdaad pavlova. Ik vond er een met vijgen, granaatappel, en rozenwater (foto in spoiler, want groot). Ik heb alleen nog nooit een pavlova gemaakt. Is dat ingewikkeld?

SPOILER
pi_147387742
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 12:35 schreef Bleie het volgende:

[..]

Oeh, dank je! Mijn idee was inmiddels inderdaad pavlova. Ik vond er een met vijgen, granaatappel, en rozenwater (foto in spoiler, want groot). Ik heb alleen nog nooit een pavlova gemaakt. Is dat ingewikkeld?
Nope, vind ik niet. Ik maak het graag als doordeweeks toetje zelfs, als ik eieren over heb! :D Ik vind het een erg makkelijk nagerecht.

Heb je wel eens eerder eiwit stijfgeklopt? Zo ja, dan kun je pavlova maken. :Y Zo niet, laat het dan even weten. Ik klop heeeeeeel vaak eiwitten stijf, dus dan geef ik tips. :)

Enneh, wat een mooie heb je daar gepost! O+
pi_147387791
Ik wilde eigenlijk graag het kerstdiner een keer oefenen, maar vind het een veel te dure grap om te gaan maken. :') Dus het gaat bij het kerstdiner even spannend worden of het allemaal lukt. Vooral de beef wellington vind ik wel spannend.
  Moderator maandag 8 december 2014 @ 13:08:55 #244
5428 crew  miss_sly
pi_147388246
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 12:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Nope, vind ik niet. Ik maak het graag als doordeweeks toetje zelfs, als ik eieren over heb! :D Ik vind het een erg makkelijk nagerecht.

Heb je wel eens eerder eiwit stijfgeklopt? Zo ja, dan kun je pavlova maken. :Y Zo niet, laat het dan even weten. Ik klop heeeeeeel vaak eiwitten stijf, dus dan geef ik tips. :)

Enneh, wat een mooie heb je daar gepost! O+
Ik wil graag de tips voor eiwitten! Ik heb het wel eens gedaan, en het gaat soms best goed, soms toch minder. Ik wil waarschijnlijk ook een pavlova maken, die van Jamie Oliver met eigengemaakte marshmallows O+
pi_147388693
quote:
14s.gif Op maandag 8 december 2014 12:48 schreef Myraela het volgende:
Ik wilde eigenlijk graag het kerstdiner een keer oefenen, maar vind het een veel te dure grap om te gaan maken. :') Dus het gaat bij het kerstdiner even spannend worden of het allemaal lukt. Vooral de beef wellington vind ik wel spannend.
Is het dan geen idee om alleen je beef wellington wel te proberen?
pi_147389041
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 13:27 schreef Atifa het volgende:

[..]

Is het dan geen idee om alleen je beef wellington wel te proberen?
Nee, ossenhaas is niet te betalen. Of ga ik in ieder geval niet random klaarmaken alleen om te oefenen.
pi_147389589
quote:
14s.gif Op maandag 8 december 2014 13:40 schreef Myraela het volgende:

[..]

Nee, ossenhaas is niet te betalen. Of ga ik in ieder geval niet random klaarmaken alleen om te oefenen.
Je zou wellicht wel met anders vlees kunnen experimenteren? Dan heb je in ieder geval wel al ervaring met het deeg etc. :)
pi_147389850
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 12:10 schreef Atifa het volgende:
Hoi :W

Met een aantal vrienden vier ik een kerstdiner met het thema Frankrijk, dit naar aanleiding van de tour de France, die komend jaar in Utrecht start. Dit jaar heb ik de taak om de amuse(s) te verzorgen.
Mijn idee was iets typisch Utrechts combineren met iets Frans, maar ik kom niet heel veel verder dan een jan hagel koekje met een plakje brie, een abrikoosje en wat spek.
De enige must is eigenlijk Franse producten en smaken, er is een vegetariër (maar dat is een hele makkelijke,geef haar brood met brie en ze is blij en ze wil absoluut niet dat we extra moeite voor haar doen) en vis en blauwe kaas worden ook niet echt op prijs gesteld door anderen.
Kunnen jullie me misschien een beetje helpen?
Frankrijk heeft natuurlijk veel meer kazen dan blauwe kazen, en ook uistekende worsten en andere charcuterie. Je zou een rondje Frankrijk kunnen doen, via de westkust naar de pyreneeen en dan langs de Oostgrens met de Alpen en de Elzas terug.

Je maakt dan natuurlijk niet echt wat, maar het zal de bouche zeker amuseren als je een goede kaasboer kent en de worst moet je ook niet uit de supermarkt halen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 8 december 2014 @ 14:26:19 #249
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147390308
quote:

kalkoenkroket of kipkroket van dijbeenvlees?
zzzzz
pi_147390412
Doperwtjeskroket?
  maandag 8 december 2014 @ 14:29:49 #251
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147390426
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 14:29 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Doperwtjeskroket?
nee
zzzzz
pi_147392465
quote:
13s.gif Op maandag 8 december 2014 14:29 schreef AMAR420 het volgende:

[..]

nee
Whut? :D jij stelde de vraag niet eens.
pi_147392540
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 15:34 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al ja :D :')
  maandag 8 december 2014 @ 15:56:21 #254
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147393102
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 15:34 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

ja. maar waar je mee komt :')
zzzzz
  maandag 8 december 2014 @ 15:56:50 #255
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147393119
wtf doperwtjes in een kroket :')
zzzzz
  maandag 8 december 2014 @ 16:04:35 #256
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147393421
De makreel kroket gaat t niet worden. Vond mijn vrouw niet lekker en (ik citeer) 'zonde van de makreel'.

Risottokroketten waren goed gelukt en gaan voorlopig op t lijstje.

Mijn vrouw kwam nog met de suggestie een (kip-)saté kroket te maken. Daarnaast dacht ik zelf nog aan een zuurvleeskroket. Dus die ga ik komende week ook allebei proberen.
  maandag 8 december 2014 @ 16:05:15 #257
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147393442
Heb je een recept voor die doperwtjeskroket? T lijkt zo apart dat ik t op zich wel eens wil proberen..
pi_147393625
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:05 schreef MutedFaith het volgende:
Heb je een recept voor die doperwtjeskroket? T lijkt zo apart dat ik t op zich wel eens wil proberen..
Oh, tuinbonen stond er zie ik, uit de laatste Delicous:

pi_147393738
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 13:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik wil graag de tips voor eiwitten! Ik heb het wel eens gedaan, en het gaat soms best goed, soms toch minder.
Nou, hier hoe ik het doe en daarmee altijd keistijve eiwitten in een paar minuten (met een handmixer)

- Zorg dat je eieren op kamertemperatuur zijn. Indien je eieren in de koelkast bewaart, uurtje van tevoren eruit halen.
- Zorg dat je eieren niet al te vers zijn. Klinkt gek, maar kakelvers eiwit klopt minder makkelijk stijf
- Zorg dat de kom waarin je gaat kloppen brandschoon is. Ik gebruik een roestvrijstalen kom, ik doe wat azijn op een papiertje en wrijf daarmee de binnenkant van de kom schoon
- Aangezien ik dan toch een fles azijn tevoorschijn heb gehaald: ik doe in twee limonadeglazen elk een scheutje azijn, aanvullen met heet water en daar zet ik de losse gardestukjes van mijn mixer in. Dat laat ik zo een paar minuten staan.
- Ik scheid de eieren en zorg ervoor dat er absoluut geen eigeel bij het eiwit komt. Ik breek de eieren ook boven een apart bakje, pas als ik zeker weet dat het eiwit 'schoon' is gooi in het in de grote kom waarin ik het ga kloppen.
- Gardes uit de glazen halen en beetje droogschudden
- Piepklein snufje zout bij het eiwit gooien
- Eiwitten op hoge snelheid opkloppen en pas als je er mooie pieken in kunt trekken, dan pas de poedersuiker erbij, in kleine beetjes tegelijk.
- Doorgaan met kloppen tot je de kom met eiwit ondersteboven kunt houden en dat er dan niets uitdruipt. Indien durfal: boven je hoofd houden. :)

Mocht je, om wat voor reden dan ook, je kom niet willen schoonvegen met azijn, die er dan een drupje van bij je eiwit voor het kloppen. Het zuur helpt bij het stijf worden. :)

Lukt het zo denk je? :) Klinkt misschien als veel gedoe, maar da's altijd wanneer je iets helemaal uitschrijft. :+

Ik maak in elk geval graag en vaak pavlova's! Kleintjes dan wel, eenpersoonsporties. Beetje slagroom erop, en het fruit dat ik toevallig bij de hand heb en klaar is kees.
Zoals deze, van een tijdje geleden, gewoon voor zomaar:

Hou er wat kerst betreft trouwens wel rekening mee dat 'grote' pavlova's heel fraai zijn als ze nog intact zijn, maar het wordt een slagveld zodra je ze aansnijdt. Kleine pavlova's hebben dat probleem niet zo. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door minilot op 08-12-2014 16:23:43 ]
pi_147393832
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:04 schreef MutedFaith het volgende:
De makreel kroket gaat t niet worden. Vond mijn vrouw niet lekker en (ik citeer) 'zonde van de makreel'.

Mijn vrouw kwam nog met de suggestie een (kip-)saté kroket te maken. Daarnaast dacht ik zelf nog aan een zuurvleeskroket. Dus die ga ik komende week ook allebei proberen.
Ik maakte laatst bitterballen van wat overgebleven eendenvlees, en dat was me toch lekker! :9 Opgegeten met wat versgemaakte pittige pruimensaus.. Als je het zag, dacht je: bitterbal met ketchup, maar het smaakte als iets waar ik in een restaurant gerust twee tientjes voor zou neerleggen. :9

Wel een heel leuk idee trouwens, snacks op z'n kerstigs! Ik heb je post erover maar met een half oog gelezen, en dat ga ik nu eens beter doen. :)
pi_147394089
Ik lust geen zuurvlees, maar vind het wel origineler dan een saté kroket om eerlijk te zijn.

Ik heb ook weer eens zin om met kroketten te gaan experimenteren. :D Ik zou wel eens een kroket met chorizo willen. Met nacho kruimels in plaats van panko in de korst. :9
pi_147394502
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:04 schreef MutedFaith het volgende:

Jammer dat de makreelkroket niet lekker was. Dan ga ik hem denk ik ook niet meer maken :@
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:05 schreef MutedFaith het volgende:
SPOILER
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik maakte laatst bitterballen van wat overgebleven eendenvlees, en dat was me toch lekker! :9 Opgegeten met wat versgemaakte pittige pruimensaus.. Als je het zag, dacht je: bitterbal met ketchup, maar het smaakte als iets waar ik in een restaurant gerust twee tientjes voor zou neerleggen. :9

Wel een heel leuk idee trouwens, snacks op z'n kerstigs! Ik heb je post erover maar met een half oog gelezen, en dat ga ik nu eens beter doen. :)
Dat klinkt erg lekker :9

Ik moet ook echt nog gaan nadenken over het Kerstdiner.. Al heb ik voor Sinterklaas wel 2 stoompaninzetten gekregen, dus wellicht dat ik daar mee aan de slag kan. :) Misschien een voorgerechtje of anders als bijgerechtje :)
pi_147395038
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:13 schreef minilot het volgende:

Heul goede tips.

Dank je! Ik heb wel al vaker eiwitten stijf geklopt, en heb daar eigenlijk nooit problemen mee, terwijl ik allemaal van dat soort trucjes als extra schoonmaken en zo nooit doe. Eieren scheiden boven een apart kommetje doe ik dan weer wel, want je wil inderdaad echt geen eigeel erin.

En ik zat ook al te denken aan individuele pavlovaatjes inderdaad, want anders wordt het wel een enorm gedoe met snijden. Is ook makkelijker om die van de kinderen dan zonder vijgen e.d. te maken, want dat eten ze niet.
pi_147395155
Als je ipv een grote bakplaat met pavlova kleinere individuele maakt, verandert de baktijd in de oven dan ook?
  Moderator maandag 8 december 2014 @ 17:44:20 #265
5428 crew  miss_sly
pi_147396915
Wat een goede tips voor de pavlova! Bedankt!
Eenpersoons pavlova's maken kan ook, natuurlijk. Een aantal kleine taartjes als toetje, kan iedereen kiezen!

Hoe lang moeten ze eigenlijk in de oven, zulke kleintjes?
  maandag 8 december 2014 @ 18:33:57 #266
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_147398341
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Eend klinkt erg goed. Je hebt niet toevallig nog een samenvatting van t recept? Voornamelijk van de saus eigenlijk.. De kroket/bitterbal met eend kom ik wel uit..
  maandag 8 december 2014 @ 18:50:20 #267
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_147398820
Pff, ik moet nu echt gaan uitkiezen wat mijn menu wordt! :D Kerst komt nu steeds dichterbij!
  maandag 8 december 2014 @ 19:45:33 #268
251095 Purdey
Better off alone..
pi_147401181
Op welke temperatuur bak je het eiwitschuim Minilot? Het wordt bij mij vaak bruin ipv mooi wit
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_147401687
Ik heb net de lamsrack uitgeprobeerd, het was enorm lekker geworden! Gewoon klassiek, met tijm/rozemarijn/knoflook/mosterd. Daarbij wat geroosterde venkel en dit recept voor spruitjes:

De groenten pasten er goed bij :Y De spruitjes waren ook erg lekker, en kerstig - met kaneel en sinaasappel en cranberries :)
  maandag 8 december 2014 @ 20:10:48 #270
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147402110
ik heb vroeger weleens kroketjes gegeten met restjes knakworst door de ragout, hmm.
zzzzz
  maandag 8 december 2014 @ 20:41:52 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147403402
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 20:10 schreef AMAR420 het volgende:
ik heb vroeger weleens kroketjes gegeten met restjes knakworst door de ragout, hmm.
Restjes knakworst?
Door de ragout? Bah ;(
  maandag 8 december 2014 @ 21:42:12 #272
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147406055
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 20:41 schreef Molo het volgende:

[..]

Restjes knakworst?
Door de ragout? Bah ;(
Een soort van grove worst maar smaakte naar knakworst, het was vermalen en overheerlijk, je had erbij moeten zijn om erover te kunnen praten, werkelijk heerlijk..
zzzzz
  maandag 8 december 2014 @ 22:10:28 #273
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147407253
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 21:42 schreef AMAR420 het volgende:

[..]

Een soort van grove worst maar smaakte naar knakworst, het was vermalen en overheerlijk, je had erbij moeten zijn om erover te kunnen praten, werkelijk heerlijk..
Als je het zo zegt klinkt het overheerlijk inderdaad :Y)
  maandag 8 december 2014 @ 22:58:15 #274
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147409398
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 20:41 schreef Molo het volgende:

[..]

Restjes knakworst?
Door de ragout? Bah ;(
De gemiddelde kroket heeft echt geen hoogstaande stukkies vlees door zijn ragout vulling zitten hoor. Desondanks kroketten :9
  dinsdag 9 december 2014 @ 09:39:12 #275
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147415615
offtopic: ik mis de mora kipkroket, waar is die nog te koop?
zzzzz
pi_147416984
Heeft iemand tips voor een lekkere soep vooraf? En goed brood erbij?
Ik wil graag een lichte soep en iets met paddenstoelen of pompoen valt af. Wel heb ik graag iets winters/kerstigs.

De rest van mijn menu is:
- Lamsrack, venkel, spruitjes, zoete aardappel
- Appelsneeuw
pi_147417022
De aardperenroomsoep die Minilot een aantal pagina's terug postte klinkt wel leuk, maar ik heb nog nooit aardpeer op.. is dat lekker?
  dinsdag 9 december 2014 @ 10:56:42 #278
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147417034
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 09:39 schreef AMAR420 het volgende:
offtopic: ik mis de mora kipkroket, waar is die nog te koop?
Plus heeft 'm in het assortiment. Ik ga regelmatig een paar doosjes inslaan :9

Overigens zijn de homemade pulled pork kroketten hier niet aan te slepen. Mét stukjes vlees.
  dinsdag 9 december 2014 @ 11:19:40 #279
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147417422
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 10:56 schreef Coelho het volgende:

[..]

Plus heeft 'm in het assortiment. Ik ga regelmatig een paar doosjes inslaan :9

Overigens zijn de homemade pulled pork kroketten hier niet aan te slepen. Mét stukjes vlees.
thx
zzzzz
  dinsdag 9 december 2014 @ 17:42:22 #280
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_147427431
Vraagje. Ik en broederlief hebben het ambitieuze plan opgevat om met kerst (bij mij thuis!) voor 18 man te gaan koken. Een reis rond de wereld wordt het, langs alle continenten (vooruit, behalve Antarctica). Vriendlief zoekt er muziek bij uit. Kortom; we gaan ervoor.

Nu is ons fijne tweede voorgerechtje uit Afrika, namelijk struisvogelcarpaccio, niet mogelijk, omdat struisvogel schijnbaar verboden is hier. Oeps. Daar gaat ons plan. Heeft iemand misschien een fantastisch, Afrikaans vleesgerechtje wat dit zou kunnen vervangen?

Even om het in een groter geheel te plaatsen:

Het gerechtje voorafgaand aan de carpaccio is Japans en heel licht; een tartaartje van rauwe tonijn, sesam en soy sauce met een topping van avocado, bieslook en jelly.

Het hoofdgerecht (wat na de carpaccio zou komen) is Australisch/Nieuw Zeelands: een duo van lam en kangaroe (biefstukjes) met een hot mint sauce en een rodewijnsaus, mash met wilde paddestoelen, roast patatoes, doperwtjes met munt en een grote salade met macademia's.

Tips zijn meer dan welkom! Alvast mijn dank.
pi_147428131
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 10:56 schreef Lot_1 het volgende:
De aardperenroomsoep die Minilot een aantal pagina's terug postte klinkt wel leuk, maar ik heb nog nooit aardpeer op.. is dat lekker?
het lijkt op aardappel maar is iets zoeter. De structuur is minder hard als dat van een aardappel.
Ze zijn lastig schoon te maken door de onregelmatige vorm. Door ze eerst kort te koken valt het velletje er wel makkelijk af.
  Moderator dinsdag 9 december 2014 @ 20:07:31 #282
5428 crew  miss_sly
pi_147431883
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:42 schreef renzell het volgende:
Vraagje. Ik en broederlief hebben het ambitieuze plan opgevat om met kerst (bij mij thuis!) voor 18 man te gaan koken. Een reis rond de wereld wordt het, langs alle continenten (vooruit, behalve Antarctica). Vriendlief zoekt er muziek bij uit. Kortom; we gaan ervoor.

Nu is ons fijne tweede voorgerechtje uit Afrika, namelijk struisvogelcarpaccio, niet mogelijk, omdat struisvogel schijnbaar verboden is hier. Oeps. Daar gaat ons plan. Heeft iemand misschien een fantastisch, Afrikaans vleesgerechtje wat dit zou kunnen vervangen?

Het gerechtje voorafgaand aan de carpaccio is Japans en heel licht; een tartaartje van rauwe tonijn, sesam en soy sauce met een topping van avocado, bieslook en jelly.

Het hoofdgerecht (wat na de carpaccio zou komen) is Australisch/Nieuw Zeelands: een duo van lam en kangaroe (biefstukjes) met een hot mint sauce en een rodewijnsaus, mash met wilde paddestoelen, roast patatoes, doperwtjes met munt en een grote salade met macademia's.

Iets met springbok of koedoe?
Ook lekker is het zuid-Afrikaanse shotje springbokkie: crème de menthe en amarula!
pi_147432186
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:42 schreef renzell het volgende:

Biltong? Ik zou zelf geloof ik liever een vleesloos tussengerechtje willen in dat menu.
pi_147432887
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Iets met springbok of koedoe?
Ook lekker is het zuid-Afrikaanse shotje springbokkie: crème de menthe en amarula!
Springbok en koedoe is erg lekker!
Springbokkie ook trouwens :9
  dinsdag 9 december 2014 @ 20:41:29 #285
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147433118
https://strogoffdirect.zi(...)efstuk_150_gram.html

Struisvogel Biefstuk: 150 gram ¤ 4,25
zzzzz
pi_147441255
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:41 schreef AMAR420 het volgende:
https://strogoffdirect.zi(...)efstuk_150_gram.html

Struisvogel Biefstuk: 150 gram ¤ 4,25
Ja, maar de eerste zin:
"HELAAS IS HET MOMENTEEL NIET MOGELIJK OM STRUISVOGLBIEFSTUK TE BESTELLEN!"
  woensdag 10 december 2014 @ 09:26:42 #287
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147445155
wtf opeens :')

een tijdje geleden had je zelfs struisvogel bij de albert heijn :') ze kunnen die beesten toch hier fokken zonder vogelgriep enzo?
zzzzz
  woensdag 10 december 2014 @ 12:18:34 #288
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_147448873
Kudu-tong?

Anders proberen biltong ergens in te verwerken.

Andere opties:
- Kleine Boboties
- Kudu-pie
- Volgens Google Samoosas
- Of kook eens met insecten!

Marokko, Egypte e.d. zijn natuurlijk ook Afrika he? Kan je daar niks mee
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  woensdag 10 december 2014 @ 13:41:59 #289
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147451617
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 09:26 schreef AMAR420 het volgende:
wtf opeens :')

een tijdje geleden had je zelfs struisvogel bij de albert heijn :') ze kunnen die beesten toch hier fokken zonder vogelgriep enzo?
Ze hebben zelfs struisvogel boerderijen in NL. True story.
  woensdag 10 december 2014 @ 13:52:43 #290
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147451953
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:41 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Alleen duur, exclusief en nu ook nog lastiger te krijgen vanwege kippenhoest
  woensdag 10 december 2014 @ 14:00:22 #291
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_147452184
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:52 schreef Molo het volgende:

[..]

Alleen duur, exclusief en nu ook nog lastiger te krijgen vanwege kippenhoest
Oh ja, vogelgriep. :Y
  woensdag 10 december 2014 @ 14:41:43 #292
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_147453570
quote:
We eten hier vaak lamsgehaktballetjes met gehakte munt en gehakte abrikoos erin :9~
quote:

Zoete aardappel laat zich prima tot ovenfrietjes verwerken.
pi_147454375
Ons Kerstdiner is dit jaar bij mijn oom en tante thuis en deze keer voor 11 man (10 volwassenen en 1 10-jarige). Voorgaande jaren hadden we 6 gangen (kleine porties) en we willen weer zoiets doen.

Alles moet of van te voren klaargemaakt kunnen worden of heel snel te bereiden zijn zodat ik (en eventuele helpers) niet zo lang in de keuken sta tijdens het diner.

De opties tot nu toe:
Een salade met kiprollade en sinaasappeldressing
Een rosbief carpaccio met ....?
Een venkel-hazelnootsoepje
Gestoomde vis (zalm, kabeljauw?) Met een muntsausje en/of spinazie.
Kalkoenpakketje uit de oven (kalkoenfilet met o.a. wortel gewikkeld in bakpapier)
Toetje met wellicht pavlova en/of panna cotta

De volgorde weten we nog niet
  woensdag 10 december 2014 @ 15:25:43 #294
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147455028
Ik ben op zoek naar het recept van de doorzichtige chips maar kan het niet vinden. Iemand die het bij zijn favo's heeft staan?
  woensdag 10 december 2014 @ 15:37:29 #295
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_147455359
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:41 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

zijn die ook besmet?
zzzzz
  woensdag 10 december 2014 @ 16:44:59 #296
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147457359
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 15:37 schreef AMAR420 het volgende:

[..]

zijn die ook besmet?
Wel onder extra controle
  woensdag 10 december 2014 @ 20:28:10 #297
318361 Bienelientjee
pi_147463778
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 15:25 schreef Coelho het volgende:
Ik ben op zoek naar het recept van de doorzichtige chips maar kan het niet vinden. Iemand die het bij zijn favo's heeft staan?
CUL / Kerstdiner 2014! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
  woensdag 10 december 2014 @ 20:44:18 #298
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147464418
quote:
Dank je! Die stond niet gelinkt in de OP en ik heb er eerlijk gezegd overheen gelezen dat dit al weer topic 2 van 2014 was...
  woensdag 10 december 2014 @ 22:00:06 #299
428175 bepklep82
Ik ben géén vent jongûh!
pi_147468051
Ik heb zojuist besloten om toch een lamsbout te kopen voor het kerstdiner.
Hij is 2,5 kg.
Iemand hier enig idee in cms hoe groot dat is? Beetje lullig als hij niet in mijn oven past :+
Al zit ik er over te denken om hem te halveren en dan op twee manieren te bereiden.

Iemand nog goede recepten suggesties?
  donderdag 11 december 2014 @ 21:26:47 #300
318361 Bienelientjee
pi_147496199
Mijn hoofdgerecht wordt hetzelfde als vorig jaar. Pestohaasje met serranoham. Maar daar omheen ga ik allemaal nieuwe dingetjes doen. Wat dat wordt, heb ik nog niet besloten! :D :@
pi_147520260
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Nou, hier hoe ik het doe en daarmee altijd keistijve eiwitten in een paar minuten (met een handmixer)

- Zorg dat je eieren op kamertemperatuur zijn. Indien je eieren in de koelkast bewaart, uurtje van tevoren eruit halen.
- Zorg dat je eieren niet al te vers zijn. Klinkt gek, maar kakelvers eiwit klopt minder makkelijk stijf
- Zorg dat de kom waarin je gaat kloppen brandschoon is. Ik gebruik een roestvrijstalen kom, ik doe wat azijn op een papiertje en wrijf daarmee de binnenkant van de kom schoon
- Aangezien ik dan toch een fles azijn tevoorschijn heb gehaald: ik doe in twee limonadeglazen elk een scheutje azijn, aanvullen met heet water en daar zet ik de losse gardestukjes van mijn mixer in. Dat laat ik zo een paar minuten staan.
- Ik scheid de eieren en zorg ervoor dat er absoluut geen eigeel bij het eiwit komt. Ik breek de eieren ook boven een apart bakje, pas als ik zeker weet dat het eiwit 'schoon' is gooi in het in de grote kom waarin ik het ga kloppen.
- Gardes uit de glazen halen en beetje droogschudden
- Piepklein snufje zout bij het eiwit gooien
- Eiwitten op hoge snelheid opkloppen en pas als je er mooie pieken in kunt trekken, dan pas de poedersuiker erbij, in kleine beetjes tegelijk.
- Doorgaan met kloppen tot je de kom met eiwit ondersteboven kunt houden en dat er dan niets uitdruipt. Indien durfal: boven je hoofd houden. :)

Mocht je, om wat voor reden dan ook, je kom niet willen schoonvegen met azijn, die er dan een drupje van bij je eiwit voor het kloppen. Het zuur helpt bij het stijf worden. :)

Lukt het zo denk je? :) Klinkt misschien als veel gedoe, maar da's altijd wanneer je iets helemaal uitschrijft. :+

Ik maak in elk geval graag en vaak pavlova's! Kleintjes dan wel, eenpersoonsporties. Beetje slagroom erop, en het fruit dat ik toevallig bij de hand heb en klaar is kees.
Zoals deze, van een tijdje geleden, gewoon voor zomaar:
[ afbeelding ]

Hou er wat kerst betreft trouwens wel rekening mee dat 'grote' pavlova's heel fraai zijn als ze nog intact zijn, maar het wordt een slagveld zodra je ze aansnijdt. Kleine pavlova's hebben dat probleem niet zo. :)
Bedankt voor de tips!
Die kleine pavlova's zijn echt leuk O+
Hoe lang moeten die in de oven en op welke temperatuur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')