abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:10:52 #1
62913 Blik
The one and Only!
pi_146392824
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 400-600 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 4-5 jaar
- Zelf installeren A-merken 5-6 jaar
- Laten installeren B-merken 5-7 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 6-8 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.
pi_146393712
Misschien in de OP ook wat voorbeelden geven van wat A-merken zijn en wat B-merken?
  vrijdag 7 november 2014 @ 10:50:46 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_146394957
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:53 schreef Bleie het volgende:
Misschien in de OP ook wat voorbeelden geven van wat A-merken zijn en wat B-merken?
Dat laat ik aan de experts over. Ik zag alleen dat die dicht was en er geen nieuwe geopend was
pi_146396156
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:53 schreef Bleie het volgende:
Misschien in de OP ook wat voorbeelden geven van wat A-merken zijn en wat B-merken?
Die verschillen worden steeds kleiner, behalve de prijs.....
pi_148358984
Ik heb een prijsopgave gekregen voor 6panelen.
Het enige dat er in staat zijn a merk panelen ik weet dus niet welk merk met 2 Mastervolt soladin 600 omvormers voor 1500.

Exclusief plaatsen want ze kunnen zo het stopcontact in of dat echt zo is weet ik niet.
Maar wat doet de prijs van zonnepanelen tegenwoordig is dit heel duur? Of best een goede prijs?

Ik ga het merk nog even navragen.
  maandag 5 januari 2015 @ 16:07:34 #6
545 dop
:copyright: dop
pi_148359113
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:03 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb een prijsopgave gekregen voor 6panelen.
Het enige dat er in staat zijn a merk panelen ik weet dus niet welk merk met 2 Mastervolt soladin 600 omvormers.

Exclusief plaatsen want ze kunnen zo het stopcontact in of dat echt zo is weet ik niet.
Maar wat doet de prijs van zonnepanelen tegenwoordig is dit heel duur? Of best een goede prijs?

Ik ga het merk nog even navragen.
welke prijs, hoeveel Wp

600wp mag op 1 groep via stopcontact 2x 600wp via twee verschillende groepen

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 05-01-2015 16:15:42 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_148813080
Ik krijg hier deze week een adviseur over de vloer. Ik heb mijn grote twijfels (over de haalbaarheid) want er staan hoge bomen voor de deur. Als ik 's zomers kijk, wanneer die dingen vol in het blad staan, haal ik nog best wat zonlicht naar mijn dak, maar ik denk wel dat ik met micro-omvormers moet gaan werken vanwege schaduw ?

[ Bericht 1% gewijzigd door elcastel op 18-01-2015 18:38:28 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 18 januari 2015 @ 18:24:41 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_148813233
Dender?
pi_148813693
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 18:24 schreef Erasmo het volgende:
Dender?
Typootje, veranderd.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 18 januari 2015 @ 18:42:44 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_148813825
Heb je aan alle kanten bomen of heb je ook dakstukken zonder schaduw?
  zondag 18 januari 2015 @ 19:18:56 #11
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_148815004
De meeste schaduw zit onderaan, boven de dakgoot. Maar ik zie ook wat schaduw dak-opwaarts. Het lijkt mij dat je dan met micro-omvormers een beter rendement kunt behalen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 25 januari 2015 @ 22:58:35 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149059366
Eigenlijk was een TVP wel genoeg geweest, maar ik ben erg benieuwd wat men hier van dit systeem denkt:

http://www.surfacepower.com/
En dan heb ik vooral interesse in de Premium versie op deze pagina, want om nou een zonneboiler te nemen die alleen maar warm water levert zie ik niet zo zitten, want van de ± 1850 m³ gas die we in een jaar gebruiken is maar zo'n 325 m³ voor warm water, dus leuk als ik daar zo'n 60% van de kosten op kan besparen met een gewone zonneboiler, maar voor die 60% van 325 zie ik de investering niet zitten....

Als ik echter ook de verwarming er (deels) op kan laten draaien vind ik een hogere investering geen probleem, 60% van het totale gasverbruik besparen vind ik namelijk wel heel interessant.

We hebben nu nog helemaal niets qua panelen en dergelijke, en een zonnecarport van mijn energiefabriek zie ik wel zitten, de versie met de traditionele panelen levert zo ongeveer op wat wij aan elektriciteit verbruiken, dus stroomneutraal de auto droog een in de schaduw kunnen wegzetten vind ik eigenlijk ook wel een ideale oplossing (ja, de carport zou bij ons optimaal staan qua zon).
Alleen jammer dat de versie met de semi-transparante panelen niet alleen veel mooier is maar ook minder oplevert.

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149061940
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:58 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk was een TVP wel genoeg geweest, maar ik ben erg benieuwd wat men hier van dit systeem denkt:

http://www.surfacepower.com/
En dan heb ik vooral interesse in de Premium versie op deze pagina, want om nou een zonneboiler te nemen die alleen maar warm water levert zie ik niet zo zitten, want van de ± 1850 m³ gas die we in een jaar gebruiken is maar zo'n 325 m³ voor warm water, dus leuk als ik daar zo'n 60% van de kosten op kan besparen met een gewone zonneboiler, maar voor die 60% van 325 zie ik de investering niet zitten....

Als ik echter ook de verwarming er (deels) op kan laten draaien vind ik een hogere investering geen probleem, 60% van het totale gasverbruik besparen vind ik namelijk wel heel interessant.

We hebben nu nog helemaal niets qua panelen en dergelijke, en een zonnecarport van mijn energiefabriek zie ik wel zitten, de versie met de traditionele panelen levert zo ongeveer op wat wij aan elektriciteit verbruiken, dus stroomneutraal de auto droog een in de schaduw kunnen wegzetten vind ik eigenlijk ook wel een ideale oplossing (ja, de carport zou bij ons optimaal staan qua zon).
Alleen jammer dat de versie met de semi-transparante panelen niet alleen veel mooier is maar ook minder oplevert.

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn.
Hoi,

Een zonnecollector voor je warme water zal je max 300m3 gas laten besparen, en is eigenlijk alleen nuttig als je nog kleine kinderen hebt of kinderen op komst zijn.

Een grotere besparing zal je halen met bijvoorbeeld een ELGA Warmtepomp.
Kost uit mijn hoofd iets van 4000 euro ex btw en kost je op jaarbasis 1800kWh en bespaart je 1000m3 gas.
1800kWh = +/- 400 euro
1000m3 = +/- 670 euro

Die 1800kWh kun je dan opwekken met zonnepanelen, en daarnaast nog zonnepanelen voor je eigen stroomverbruik.

Stel je verbruikt zo'n 3000kWh, dan zou je dus 5000kWh ongeveer gaan opwekken, wat neer komt op zo'n 21 panelen.
Dus 21 panelen + omvormer + montage en materiaal + warmtepomp zit je dan op zo'n 10.000 euro ex (uit mijn hoofd)
Besparing is dan 1330 euro per jaar (3000kWh + 1000m3) wat dus resulteert in 7.5 jaar terugverdientijd.

Carport van 21 panelen is wel een beetje groot. 5m breed en 7 meter lang bijvoorbeeld.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_149061988
quote:
7s.gif Op zondag 18 januari 2015 19:18 schreef elcastel het volgende:
De meeste schaduw zit onderaan, boven de dakgoot. Maar ik zie ook wat schaduw dak-opwaarts. Het lijkt mij dat je dan met micro-omvormers een beter rendement kunt behalen ?
Klopt, dan hebben andere panelen geen last ervan dat 1 of 2 panelen schaduw hebben.
Alleen micro omvormers zijn duur.
Optimizers daarentegen doen precies hetzelfde, en zijn een stuk betaalbaarder.
Kijk anders eens naar JA Solar, deze levert 265WP panelen met ingebouwde optimizers.
Of anders SolarEdge, maar dat is iets duurder.

Enige voordeel van micro-omvormers (Enphase) dat ze langere garantie hebben.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 26 januari 2015 @ 05:42:04 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149064192
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:58 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk was een TVP wel genoeg geweest, maar ik ben erg benieuwd wat men hier van dit systeem denkt:

http://www.surfacepower.com/
En dan heb ik vooral interesse in de Premium versie op deze pagina, want om nou een zonneboiler te nemen die alleen maar warm water levert zie ik niet zo zitten, want van de ± 1850 m³ gas die we in een jaar gebruiken is maar zo'n 325 m³ voor warm water, dus leuk als ik daar zo'n 60% van de kosten op kan besparen met een gewone zonneboiler, maar voor die 60% van 325 zie ik de investering niet zitten....

Als ik echter ook de verwarming er (deels) op kan laten draaien vind ik een hogere investering geen probleem, 60% van het totale gasverbruik besparen vind ik namelijk wel heel interessant.

We hebben nu nog helemaal niets qua panelen en dergelijke, en een zonnecarport van mijn energiefabriek zie ik wel zitten, de versie met de traditionele panelen levert zo ongeveer op wat wij aan elektriciteit verbruiken, dus stroomneutraal de auto droog een in de schaduw kunnen wegzetten vind ik eigenlijk ook wel een ideale oplossing (ja, de carport zou bij ons optimaal staan qua zon).
Alleen jammer dat de versie met de semi-transparante panelen niet alleen veel mooier is maar ook minder oplevert.

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn.
Met een zonneboiler kun je ook een flink gedeelte van de warmtevraag van je huis me opvangen, veel meer dan een extra spiraal in je buffervat heb je niet nodig.
  maandag 26 januari 2015 @ 07:54:27 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149064577
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 05:42 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Met een zonneboiler kun je ook een flink gedeelte van de warmtevraag van je huis me opvangen, veel meer dan een extra spiraal in je buffervat heb je niet nodig.
Ja, dat was eigenlijk wat ik in gedachten had, en toen kwam ik dus die surface power tegen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 januari 2015 @ 09:59:23 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149066156
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 00:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Hoi,

Een zonnecollector voor je warme water zal je max 300m3 gas laten besparen, en is eigenlijk alleen nuttig als je nog kleine kinderen hebt of kinderen op komst zijn.
Ik denk dat we bij een gasverbruik van 325m³ voor warm water geen 300m³ gaan besparen, maar max 200m³ en dat vind ik echt te weinig voor de investering.
quote:
Een grotere besparing zal je halen met bijvoorbeeld een ELGA Warmtepomp.
Kost uit mijn hoofd iets van 4000 euro ex btw en kost je op jaarbasis 1800kWh en bespaart je 1000m3 gas.
1800kWh = +/- 400 euro
1000m3 = +/- 670 euro

Die 1800kWh kun je dan opwekken met zonnepanelen, en daarnaast nog zonnepanelen voor je eigen stroomverbruik.

Stel je verbruikt zo'n 3000kWh, dan zou je dus 5000kWh ongeveer gaan opwekken, wat neer komt op zo'n 21 panelen.
Dus 21 panelen + omvormer + montage en materiaal + warmtepomp zit je dan op zo'n 10.000 euro ex (uit mijn hoofd)
Besparing is dan 1330 euro per jaar (3000kWh + 1000m3) wat dus resulteert in 7.5 jaar terugverdientijd.

Carport van 21 panelen is wel een beetje groot. 5m breed en 7 meter lang bijvoorbeeld.
Warmtepomp had ik me nog niet in verdiept, maar ik vind het verbruik van dat ding zoals jij schetst vrij fors, als ik zo'n ¤ 400 per jaar meer aan stroomkosten heb om ¤ 670 gas te besparen, en die ¤ 400 dan ook nog eens uit extra panelen moet halen (zo'n 9 stuks, want de carport heeft er 12), dan ben ik er qua plus/min sommetje nog niet zo makkelijk uit.
Voordeel is wel dat ik die extra panelen idd wel kwijt zou kunnen op het dak, dat dan wel weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 januari 2015 @ 13:27:36 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_149071289
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 00:05 schreef bambino het volgende:
Klopt, dan hebben andere panelen geen last ervan dat 1 of 2 panelen schaduw hebben.
Alleen micro omvormers zijn duur.
Optimizers daarentegen doen precies hetzelfde, en zijn een stuk betaalbaarder.
Kijk anders eens naar JA Solar, deze levert 265WP panelen met ingebouwde optimizers.
Of anders SolarEdge, maar dat is iets duurder.

Enige voordeel van micro-omvormers (Enphase) dat ze langere garantie hebben.
Bedankt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_149073940
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat we bij een gasverbruik van 325m³ voor warm water geen 300m³ gaan besparen, maar max 200m³ en dat vind ik echt te weinig voor de investering.

[..]

Warmtepomp had ik me nog niet in verdiept, maar ik vind het verbruik van dat ding zoals jij schetst vrij fors, als ik zo'n ¤ 400 per jaar meer aan stroomkosten heb om ¤ 670 gas te besparen, en die ¤ 400 dan ook nog eens uit extra panelen moet halen (zo'n 9 stuks, want de carport heeft er 12), dan ben ik er qua plus/min sommetje nog niet zo makkelijk uit.
Voordeel is wel dat ik die extra panelen idd wel kwijt zou kunnen op het dak, dat dan wel weer.
Ik bedoel ook niet dat jij er max 300m3 mee kan besparen, maar dat kan een zonnecollector max aan besparing opleveren. Moet je dus zelf nog wel wat meer verbruiken.
In jou geval denk ik dat je met 200m3 aardig in de buurt zit, en dan is het het misschien niet waard.

Wat betreft de warmtepomp is het voor iedereen die de zonnepanelen er ook voor kwijt kan sowieso interessant/rendabel. Je moet er alleen wel het geld voor over hebben (het is niet goedkoop).

Maar aan de andere kant, je totale besparing per jaar is flink, dus na 7-7,5 jaar heb je het er uit.
Mocht je genoeg spaargeld hebben, levert dit meer op dan een spaarrekening op dit moment.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 26 januari 2015 @ 20:57:14 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149085676
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:57 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik bedoel ook niet dat jij er max 300m3 mee kan besparen, maar dat kan een zonnecollector max aan besparing opleveren. Moet je dus zelf nog wel wat meer verbruiken.
In jou geval denk ik dat je met 200m3 aardig in de buurt zit, en dan is het het misschien niet waard.

Wat betreft de warmtepomp is het voor iedereen die de zonnepanelen er ook voor kwijt kan sowieso interessant/rendabel. Je moet er alleen wel het geld voor over hebben (het is niet goedkoop).

Maar aan de andere kant, je totale besparing per jaar is flink, dus na 7-7,5 jaar heb je het er uit.
Mocht je genoeg spaargeld hebben, levert dit meer op dan een spaarrekening op dit moment.
Met traditionele radiatoren is een warmtepomp ook vrijwel zinloos....

Maar wat denk je van dat surface power systeem?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149087119
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat we bij een gasverbruik van 325m³ voor warm water geen 300m³ gaan besparen, maar max 200m³ en dat vind ik echt te weinig voor de investering.

[..]

Warmtepomp had ik me nog niet in verdiept, maar ik vind het verbruik van dat ding zoals jij schetst vrij fors, als ik zo'n ¤ 400 per jaar meer aan stroomkosten heb om ¤ 670 gas te besparen, en die ¤ 400 dan ook nog eens uit extra panelen moet halen (zo'n 9 stuks, want de carport heeft er 12), dan ben ik er qua plus/min sommetje nog niet zo makkelijk uit.
Voordeel is wel dat ik die extra panelen idd wel kwijt zou kunnen op het dak, dat dan wel weer.
Hier komt een lucht/lucht warmtepomp :). Hiermee hoop ik dat mijn netto energieverbruik op 150m3 en -200kWh komt waarmee ik bijna een nul op de meter woning heb.

De fossiele plofketel gebruik ik dan enkel nog maar voor tapwater en voor verwarmen als het kouder dan -15 is.

Daarnaast is een warmtepomp in de zomer heerlijk om de boel koel te houden.
pi_149088157
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 20:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met traditionele radiatoren is een warmtepomp ook vrijwel zinloos....

Maar wat denk je van dat surface power systeem?
Ik weet niet exact of radiatoren echt uitmaken, het gaat om de ketel.

De ELGA helpt de ketel een handje waardoor je minder gas stookt.

En dat surface systeem ziet er mooi uit, maar het gaat om de prijs.
Zo'n schans bouwen boven op 4 staanders waardoor je een carport krijgt, dat kunnen heel veel installateurs wel.
Dus zo'n kant en klaar (sort van) systeem is leuk, mits de prijs goed is.

Normaal plat dak montage kun je uitgaan van 40 euro per paneel.
Wil je maatwerk, zoals dit, zit je al snel op 80 euro per paneel.
Carport krijgt 12 panelen dus 12*80 = 960 euro.
Dan zou je de 4 staanders erbij moeten kopen, wat afwerking etc. dus reken op 1250-1750 afhankelijk van het materiaal (ex BTW trouwens).

Dus als zij dat systeem aanbieden voor rond die prijs, dan is het best een goeie deal.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 26 januari 2015 @ 22:15:03 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149089530
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:46 schreef bambino het volgende:
[..]

Ik weet niet exact of radiatoren echt uitmaken, het gaat om de ketel.

De ELGA helpt de ketel een handje waardoor je minder gas stookt.

En dat surface systeem ziet er mooi uit, maar het gaat om de prijs.
Zo'n schans bouwen boven op 4 staanders waardoor je een carport krijgt, dat kunnen heel veel installateurs wel.
Dus zo'n kant en klaar (sort van) systeem is leuk, mits de prijs goed is.

Normaal plat dak montage kun je uitgaan van 40 euro per paneel.
Wil je maatwerk, zoals dit, zit je al snel op 80 euro per paneel.
Carport krijgt 12 panelen dus 12*80 = 960 euro.
Dan zou je de 4 staanders erbij moeten kopen, wat afwerking etc. dus reken op 1250-1750 afhankelijk van het materiaal (ex BTW trouwens).

Dus als zij dat systeem aanbieden voor rond die prijs, dan is het best een goeie deal.
Reken maar dat het carportsysteem behoorlijk duurder is, het geheel met de panelen is qua hoek ook in te stellen.
Maar stel je nou dat een paneel tussen de 40 en 80 euro kost?

Of heb je het over montageprijzen.... een fatsoenlijke carport kost al meer dan de bedragen die jij noemt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 26-01-2015 22:24:18 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 januari 2015 @ 22:25:55 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149090011
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier komt een lucht/lucht warmtepomp :). Hiermee hoop ik dat mijn netto energieverbruik op 150m3 en -200kWh komt waarmee ik bijna een nul op de meter woning heb.

De fossiele plofketel gebruik ik dan enkel nog maar voor tapwater en voor verwarmen als het kouder dan -15 is.

Daarnaast is een warmtepomp in de zomer heerlijk om de boel koel te houden.
Maar heb je traditionele radiatoren, die een hoge temperatuur water nodig hebben of heb je vloerverwarming en/of andere LTV units?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 januari 2015 @ 22:53:06 #25
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149091212
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier komt een lucht/lucht warmtepomp :). Hiermee hoop ik dat mijn netto energieverbruik op 150m3 en -200kWh komt waarmee ik bijna een nul op de meter woning heb.

De fossiele plofketel gebruik ik dan enkel nog maar voor tapwater en voor verwarmen als het kouder dan -15 is.

Daarnaast is een warmtepomp in de zomer heerlijk om de boel koel te houden.
Warmtepompen. ^O^ Welk merk ga je kopen? Het bedrijf waar ik voor werk doet veel met Alpha Innotech, mooi spul, beheer op afstand. http://www.nathan.nl/merk/alpha-innotec/lucht/lucht-warmtepompen/
Share your talent, move the world.
pi_149091883
Zo'n elga is echt mega duur en hoe ik ook reken ik haal nooit een terugverdientijd van minder dan 20 jaar! Het grootste punt is het stroomverbruik, dat is echt megahoog. Als ik naar mijn mening de tvt goed uitreken is de tvt 38 jaar 8)7
optimistische berekening is rond de 20 jaar, maar dat is wel heel erg optimistisch.

Lucht/lucht warmtepomp is rendabel ook zonder zonnepanelen en heeft wel een redelijke terugverdientijd. Alleen bij een strenge winter zou ik hem uitzetten en in de zomer niet aanzetten, want dan ben je je besparing zo kwijt, tenzij je teveel stroom opwekt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149091983
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar heb je traditionele radiatoren, die een hoge temperatuur water nodig hebben of heb je vloerverwarming en/of andere LTV units?
Je kan ook lage water temperaturen in tradiotionele radiatoren doen hoor. Daar gaan ze niet stuk van... Als je het te koud krijgt dan doe je er nog 1 bij of vervang je je bestaande door een grotere.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 26 januari 2015 @ 23:52:42 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149093094
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je kan ook lage water temperaturen in tradiotionele radiatoren doen hoor. Daar gaan ze niet stuk van... Als je het te koud krijgt dan doe je er nog 1 bij of vervang je je bestaande door een grotere.
Nou, ruimte voor meer of grotere heb ik niet denk ik :D

Maar ik heb er al even een apart topic over geopend, want ik heb het gevoel dat m'n vraag hier niet helemaal op z'n plaats is....

Eigenlijk is er best wel eea nodig in ons huis, dus hier is misschien handiger:
K&W / Hoe het huis energiezuinig te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149096552
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:53 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Warmtepompen. ^O^ Welk merk ga je kopen? Het bedrijf waar ik voor werk doet veel met Alpha Innotech, mooi spul, beheer op afstand. http://www.nathan.nl/merk/alpha-innotec/lucht/lucht-warmtepompen/
Ik neig nu naar de Daikin Ururu Sarara maar ook een overjarige LG H09MW Prestig sluit ik niet uit (Beiden een SCOP van >5.5 :9~). Het gaat om het totaal plaatje en daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb er ook geen haast mee want de installatie zal pas in het laatste kwartaal gebeuren.

Voordeel van de Daikin is dat hij kan ventileren, bevochtigen, ontvochtigen.

Praktijkverbruik van de Ururu Sarara
temperatuur buiten; COP
12 graden 8.09
7 graden 7.45
2 graden 5.57
-7 graden 3.91

Daar kan je met je plofketel niet tegenop stoken in Nederland :P

( http://www.daikin.nl/bina(...)Id=tcm:610-223821-64 )

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 27-01-2015 08:48:05 ]
pi_149099870
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Reken maar dat het carportsysteem behoorlijk duurder is, het geheel met de panelen is qua hoek ook in te stellen.
Maar stel je nou dat een paneel tussen de 40 en 80 euro kost?

Of heb je het over montageprijzen.... een fatsoenlijke carport kost al meer dan de bedragen die jij noemt.
Die 40-80 euro is puur en alleen voor het montage materiaal. Dat is nog ex kabels, ex montage uren, ex panelen.
Dus als die carport met panelen geleverd wordt (heb het niet echt helemaal gelezen, alleen ff snel gekeken), reken dan op pakweg 180 euro per paneel (voor het paneel) 40-80 euro montage materiaal, paar euro kabels.
Dus op zijn duurst zou je bij menig installateur 260-300 euro per paneel kwijt zijn voor die hele carport incl. panelen kabels etc (ex manuren).
Laten we 300 pakken maal 12 = 3600 euro ex BTW.
Dan komen er alleen nog 4 staanders bij waar het zootje op rust, dus ronden we het af op 4000 euro ex BTW.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 12:00:48 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149100426
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:38 schreef bambino het volgende:

[..]

Die 40-80 euro is puur en alleen voor het montage materiaal. Dat is nog ex kabels, ex montage uren, ex panelen.
Dus als die carport met panelen geleverd wordt (heb het niet echt helemaal gelezen, alleen ff snel gekeken), reken dan op pakweg 180 euro per paneel (voor het paneel) 40-80 euro montage materiaal, paar euro kabels.
Dus op zijn duurst zou je bij menig installateur 260-300 euro per paneel kwijt zijn voor die hele carport incl. panelen kabels etc (ex manuren).
Laten we 300 pakken maal 12 = 3600 euro ex BTW.
Dan komen er alleen nog 4 staanders bij waar het zootje op rust, dus ronden we het af op 4000 euro ex BTW.
Ja? Voor een budget carport ben je al meer kwijt dan jij voor de staanders rekent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149100681
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja? Voor een budget carport ben je al meer kwijt dan jij voor de staanders rekent.
"Voor een budget auto ben je al meer kwijt dan voor mijn banden"
Staanders zullen misschien iets duurder zijn dan ik ze hier neer zet, weet niet exact wat het zou kosten.
Het frame zelf is het duurste, die moet al het gewicht dragen.
De staanders verhoogt het alleen, en kunnen nog veel meer gewicht aan dan een paar zonnepaneeltjes en montagemateriaal.

En het ligt ook aan jezelf, hoe mooi wil je het hebben. Moet het bijvoorbeeld kunststof zijn, of wil je houten palen de grond in slaan en het daar bovenop zetten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_149101462
Ik heb niet heel veel verstand van zonnepanelen, maar ik heb wel een vraag erover.

De vraag luidt: Maar je winst met zonnepanelen?

Uiteraard ligt het eraan hoeveel en wat voor soort panelen je hebt op je dak. Laten we van een gemiddelde uitgaan. Je hebt een bepaalde terugverdien tijd als ik het goed begrijp dat is laten we zeggen 6-8 jaar tot die tijd kost het meer dan het heeft opgeleverd. Maar het is toch niet zo dat je na die tijd winst gaat maken? Volgens mij bespaar je dan alleen kosten door een lagere energie rekening. Of je moet al zoveel opbrengen dat je je opgewekte stroom aan je energiemaatschappij kan terug leveren lijkt mij.

Ik stel deze vraag omdat ik een discussie met vrienden hierover had of het nou winst is of besparen van kosten.

Alvast bedankt!
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:08:26 #34
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_149102110
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:42 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik heb niet heel veel verstand van zonnepanelen, maar ik heb wel een vraag erover.

De vraag luidt: Maar je winst met zonnepanelen?

Uiteraard ligt het eraan hoeveel en wat voor soort panelen je hebt op je dak. Laten we van een gemiddelde uitgaan. Je hebt een bepaalde terugverdien tijd als ik het goed begrijp dat is laten we zeggen 6-8 jaar tot die tijd kost het meer dan het heeft opgeleverd. Maar het is toch niet zo dat je na die tijd winst gaat maken? Volgens mij bespaar je dan alleen kosten door een lagere energie rekening. Of je moet al zoveel opbrengen dat je je opgewekte stroom aan je energiemaatschappij kan terug leveren lijkt mij.

Ik stel deze vraag omdat ik een discussie met vrienden hierover had of het nou winst is of besparen van kosten.

Alvast bedankt!
Je bespaart allereerst kosten. En daarvan kun je weer andere Dingen betalen.

Terugleveren aan het net en daar winst mee maken kan, maar is niet (heel erg) rendabel
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2015 @ 13:08:38 #35
230491 Zith
pls tip
pi_149102115
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:42 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik heb niet heel veel verstand van zonnepanelen, maar ik heb wel een vraag erover.

De vraag luidt: Maar je winst met zonnepanelen?

Uiteraard ligt het eraan hoeveel en wat voor soort panelen je hebt op je dak. Laten we van een gemiddelde uitgaan. Je hebt een bepaalde terugverdien tijd als ik het goed begrijp dat is laten we zeggen 6-8 jaar tot die tijd kost het meer dan het heeft opgeleverd. Maar het is toch niet zo dat je na die tijd winst gaat maken? Volgens mij bespaar je dan alleen kosten door een lagere energie rekening. Of je moet al zoveel opbrengen dat je je opgewekte stroom aan je energiemaatschappij kan terug leveren lijkt mij.

Ik stel deze vraag omdat ik een discussie met vrienden hierover had of het nou winst is of besparen van kosten.

Alvast bedankt!
Winst is uiteindelijk altijd besparing van kosten. Als ik voor 250 EUR aan stroom krijg en daar 200 EUR voor betaal is dat 50 EUR winst. Een bedrijf die goud inzamelt en particulieren 200 EUR betaalt voor 250 EUR aan goud maakt daarop 50 EUR aan winst.

Dat NUON je in sommige maanden geld geeft in plaats van dat je hun moet betalen kan (soms) voorkomen maar dat is niet de definitie van winst in dit geval.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:20:36 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149102421
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:10 schreef bambino het volgende:

[..]

"Voor een budget auto ben je al meer kwijt dan voor mijn banden"
Staanders zullen misschien iets duurder zijn dan ik ze hier neer zet, weet niet exact wat het zou kosten.
Het frame zelf is het duurste, die moet al het gewicht dragen.
De staanders verhoogt het alleen, en kunnen nog veel meer gewicht aan dan een paar zonnepaneeltjes en montagemateriaal.

En het ligt ook aan jezelf, hoe mooi wil je het hebben. Moet het bijvoorbeeld kunststof zijn, of wil je houten palen de grond in slaan en het daar bovenop zetten.
Nee, okay, maar het frame had je ook even buiten beschouwing gelaten....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149102907
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:08 schreef Zith het volgende:

[..]

Winst is uiteindelijk altijd besparing van kosten. Als ik voor 250 EUR aan stroom krijg en daar 200 EUR voor betaal is dat 50 EUR winst. Een bedrijf die goud inzamelt en particulieren 200 EUR betaalt voor 250 EUR aan goud maakt daarop 50 EUR aan winst.

Dat NUON je in sommige maanden geld geeft in plaats van dat je hun moet betalen kan (soms) voorkomen maar dat is niet de definitie van winst in dit geval.
En juist met dit punt ben ik het niet helemaal eens. Misschien zit ik wel fout maar je behaald natuurlijk wel winst maar dat noem je geen winst toch?

Een zak chips die in de winkel normaal 1,25 EUR kost en nu in de aanbieding 1 EUR. Dat scheelt je 0,25 EUR maar dat heet dan geen winst alleen iets minder verlies lijkt mij.

Bij je eerste punt met het stroom voorbeeld is dan toch een besparing van 50 EUR en geen winst van 50 EUR. Ik dacht dat het pas winst is als je geld toe krijgt. Het tweede punt met de bedrijf dat goud inzamelt klopt wel, dat is 50 EUR winst.

correct me if I'm wrong
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2015 @ 13:52:42 #38
230491 Zith
pls tip
pi_149103345
En hoe zie je het als we die twee dingen gaan ontkoppelen?

Per maand:

Produceer voor 50 EUR aan stroom.

Kosten Zonnepanelen: 7.000 EUR
Inkomsten na 20 jaar: 12.000 EUR

inkomsten - kosten : 5.000 EUR

Zou je dat winst noemen?
---
Dat je hier parallel op ook nog je NUON rekening moet betalen omdat je graag televisie wilt kijken staat hier in principe los van. De keuze om zonnepanelen te nemen moet ook los staan van je energierekening: het is puur de keuze of je x EUR vooraf wilt betalen om over de komende y jaren z te verdienen.
---
Wat als ik in plaats van zonnepanelen die 7000 EUR investeer in een bedrijfje die mij 50 EUR per maand uitbetaalt en deze 50 EUR gebruik om mijn NUON rekening te betalen? Is dat een besparing op mijn energierekening?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_149104686
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:52 schreef Zith het volgende:
En hoe zie je het als we die twee dingen gaan ontkoppelen?

Per maand:

Produceer voor 50 EUR aan stroom.

Kosten Zonnepanelen: 7.000 EUR
Inkomsten na 20 jaar: 12.000 EUR

inkomsten - kosten : 5.000 EUR

Zou je dat winst noemen?
---
Dat je hier parallel op ook nog je NUON rekening moet betalen omdat je graag televisie wilt kijken staat hier in principe los van. De keuze om zonnepanelen te nemen moet ook los staan van je energierekening: het is puur de keuze of je x EUR vooraf wilt betalen om over de komende y jaren z te verdienen.
---
Wat als ik in plaats van zonnepanelen die 7000 EUR investeer in een bedrijfje die mij 50 EUR per maand uitbetaalt en deze 50 EUR gebruik om mijn NUON rekening te betalen? Is dat een besparing op mijn energierekening?
Nee dat noem ik dan geen besparing op je energierekening want je moet hetzelfde betalen.
pi_149104767
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:36 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

En juist met dit punt ben ik het niet helemaal eens. Misschien zit ik wel fout maar je behaald natuurlijk wel winst maar dat noem je geen winst toch?

Een zak chips die in de winkel normaal 1,25 EUR kost en nu in de aanbieding 1 EUR. Dat scheelt je 0,25 EUR maar dat heet dan geen winst alleen iets minder verlies lijkt mij.

Bij je eerste punt met het stroom voorbeeld is dan toch een besparing van 50 EUR en geen winst van 50 EUR. Ik dacht dat het pas winst is als je geld toe krijgt. Het tweede punt met de bedrijf dat goud inzamelt klopt wel, dat is 50 EUR winst.

correct me if I'm wrong
Het is heel simpel financieel rendement op een investering minus afschrijving en kosten = winst
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2015 @ 14:37:49 #41
230491 Zith
pls tip
pi_149104833
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:33 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Nee dat noem ik dan geen besparing op je energierekening want je moet hetzelfde betalen.
Mijn punt is dat het investeren in zonnepanelen voor x rendement, en het investeren in een bedrijfje voor x rendement qua geldstromen precies hetzelfde is. Het is in dat opzicht vreemd om het ene als winst te zien en het ander niet.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_149108678
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, okay, maar het frame had je ook even buiten beschouwing gelaten....
Nee hoor, het frame zit daar bij in :)
Frame maak je van aluminium profielen, daar komen ook de panelen op te liggen.
Dat frame zet je op 4/6/8 staanders waardoor het een carport wordt.
Het frame is altijd een schans, of je die dus de ene of andere kant op helt ligt aan de ligging van de carport.
Als je de carport in rijdt met je auto, en je rijdt dan richting noord. Dan kantel je de achterkant (noord kant).
Als je op west aanrijdt kantel je de rechter kant, op oost links en op zuid voor.
Is het er ergens tussen in, dan kantel je 1 punt hoger, 2 tegenovergestelde hoeken iets minder, en de andere punt helemaal niet.

Ik denk dat je voor 5000 incl BTW klaar bent met de carport constructie incl. panelen frame staanders kabels en afwerking.
Dan heb je nog een omvormer nodig en aansluiting in meterkast, transport kosten etc.
Dus al met al zou je voor pakweg 6000 incl BTW klaar moeten zijn.

Als die carport van die site dus kant en klaar meer dan 6000 incl. BTW kost, is het wellicht waard om ergens anders te kijken.

Laten maken door iemand is dan goedkoper, maar wel minder mooi omdat het zelf gebouwd is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_149113361
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:37 schreef Zith het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het investeren in zonnepanelen voor x rendement, en het investeren in een bedrijfje voor x rendement qua geldstromen precies hetzelfde is. Het is in dat opzicht vreemd om het ene als winst te zien en het ander niet.
Hoe moeilijk ik het ook vind ik moet je gelijk geven in dat opzicht. Ik zat er naast. Ik was ervan overtuigd dat het pas winst heet dat als je geld krijgt in plaats van minder moet betalen.

Bedankt voor jullie antwoorden! :)
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:59:15 #44
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_149132410
Is er al iemand met ervaringen met omvormers met batterijen? Ik zie batterijen van 5.0 kW voorbijkomen. Zou dat een oplossing zijn voor niet/minder terugleveren en energiegebruik in de avonduren?
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
pi_149136826
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:59 schreef Frsh het volgende:
Is er al iemand met ervaringen met omvormers met batterijen? Ik zie batterijen van 5.0 kW voorbijkomen. Zou dat een oplossing zijn voor niet/minder terugleveren en energiegebruik in de avonduren?
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee; Ik zie alleen dat omvormers met accu's ontzettend duur zijn.
Bovendien, op een dag als vandaag leveren mijn panelen 0,5 kW op. Lang niet voldoende om de accu's op te laden. In de zomer zul je het wel redden, maar dan zou je 's avonds en 's nachts 5 kW op moeten stoken om voordeel te hebben van je accu's
  woensdag 28 januari 2015 @ 14:00:43 #46
62913 Blik
The one and Only!
pi_149137326
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef Clubman het volgende:

[..]

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee; Ik zie alleen dat omvormers met accu's ontzettend duur zijn.
Bovendien, op een dag als vandaag leveren mijn panelen 0,5 kW op. Lang niet voldoende om de accu's op te laden. In de zomer zul je het wel redden, maar dan zou je 's avonds en 's nachts 5 kW op moeten stoken om voordeel te hebben van je accu's
En op dit moment is het voordeel eigenlijk niet aanwezig omdat je bij de meeste leveranciers tot een bepaald aantal kWh mag terugleveren
pi_149230157
Hoe komt de OP aan een terugverdientijd van minimaal 4-5 jaar wanneer er met 1 zonnepaneel 50 euro per jaar wordt bespaard en de aanschafwaarde van 1 zonnepaneel 400-600 euro is?

Dan kom ik toch ten minste op een terugverdientijd van 8 jaar met 400 euro per zonnepaneel en 50 euro per jaar besparing.

Ik ben aan het rondsnuffelen om een eerste (nieuwbouw) huis te kopen. De aanschafwaarde van 400-600 euro per paneel vind ik wel meevallen, ongeveer 3000 - 3500 euro voor 6 panelen. Zijn deze zonnepanelen ook een waardevermeerdering voor het huis?

Is er nog een subsidieregeling voor zonnepanelen in 2015? Ik kan namelijk niets vinden.
pi_149230256
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Hoe komt de OP aan een terugverdientijd van minimaal 4-5 jaar wanneer er met 1 zonnepaneel 50 euro per jaar wordt bespaard en de aanschafwaarde van 1 zonnepaneel 400-600 euro is?

Dan kom ik toch ten minste op een terugverdientijd van 8 jaar met 400 euro per zonnepaneel en 50 euro per jaar besparing.

Ik ben aan het rondsnuffelen om een eerste (nieuwbouw) huis te kopen. De aanschafwaarde van 400-600 euro per paneel vind ik wel meevallen, ongeveer 3000 - 3500 euro voor 6 panelen. Zijn deze zonnepanelen ook een waardevermeerdering voor het huis?

Is er nog een subsidieregeling voor zonnepanelen in 2015? Ik kan namelijk niets vinden.
Als je 32 panelen nodig hebt, je B merk producten neemt en je het zelf installeert kom je wel aan 4-5 jaar.

6 panelen op een schuin dak?
Dan zit je qua prijs aardig in de buurt, meer richting de 3000 dan 3500.

Subsidies, amper. Een enkele gemeente heeft nog een potje maar de meeste zijn leeg.

Waardeverhoging, denk niet dat je dat mee moet gaan rekenen. Zeker niet als je dat huis nu nieuw koopt, en het nieuwbouw is.
Ik neem aan dat je daar niet gaat wonen voor een jaar of 2.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_149230297
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:53 schreef Snoepje5 het volgende:

Is er nog een subsidieregeling voor zonnepanelen in 2015? Ik kan namelijk niets vinden.
Je kan de BTW terugvragen.
Scheren is voor schapen!
  zaterdag 31 januari 2015 @ 11:00:41 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149231637
De prijzen uit de op zijn behoorlijk outdated. Als ik een willekeurige zonneboer bak en daar een vermogen van 1000W voor een schuin dak in tik kost dat tegenwoordig nog maar ¤1550.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 08:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Is er nog een subsidieregeling voor zonnepanelen in 2015? Ik kan namelijk niets vinden.
Het is ook niet meer nodig.


Edit:
Dit is de historische en verwachte prijsontwikkeling:



[ Bericht 11% gewijzigd door Erasmo op 31-01-2015 11:02:33 (Plaatje toegevoegd) ]
pi_149231995
Dank voor de reacties allen :)
pi_149240045
Gisteren zijn bij ons dan eindelijk de zonnepanelen geplaatst!



Moet ik dat eigenlijk nog doorgeven aan mijn energieleverancier?
  zaterdag 31 januari 2015 @ 17:23:51 #53
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149240183
Gefeliciteerd! Gewoon je maandbedrag verlagen, waarom zou je het door willen geven?
pi_149241197
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:23 schreef Erasmo het volgende:
Gefeliciteerd! Gewoon je maandbedrag verlagen, waarom zou je het door willen geven?
Vanwege het terugleveren. Maar mijn man zei net dat de installateur dat regelt. Maandbedrag moet nog wel omlaar. Maar naar hoeveel? Eens even over nadenken.
  zaterdag 31 januari 2015 @ 18:22:57 #55
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149241255
De installateur hoeft niks te regelen. Salderen zou ook automatisch moeten gaan. De enige uitzondering is als de meter alleen telwerken heeft die vooruit gaan.

De geschatte jaaropbrengst met een redelijke marge voor de veiligheid x je prijs per KWh.
pi_149258548
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:14 schreef Bleie het volgende:
Moet ik dat eigenlijk nog doorgeven aan mijn energieleverancier?
Dat gebeurt automatisch. Je hoeft niks te doen. Je krijgt over een tijdje een brief van je netbeheerder dat je bent geregistreerd dat je teruglevert.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149258565
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 18:22 schreef Erasmo het volgende:
De installateur hoeft niks te regelen. Salderen zou ook automatisch moeten gaan. De enige uitzondering is als de meter alleen telwerken heeft die vooruit gaan.
Dan vraag je een nieuwe meter aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149258599
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 18:19 schreef Bleie het volgende:

[..]

Vanwege het terugleveren. Maar mijn man zei net dat de installateur dat regelt. Maandbedrag moet nog wel omlaar. Maar naar hoeveel? Eens even over nadenken.
waarschijnlijk wek je rond de 2700-3000 kwh per jaar op. Dus dat trek je af van je verbruik. Dan heb je je maandbedrag eruit.
evt kan je nog overstappen dan hoef je niks uit te rekenen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 1 februari 2015 @ 12:23:22 #59
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149258636
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat gebeurt automatisch. Je hoeft niks te doen. Je krijgt over een tijdje een brief van je netbeheerder dat je bent geregistreerd dat je teruglevert.
Waarom zou je netbeheerder het moeten weten dat je teruglevert? Er even vanuit gaan dat de vraagsteller niet toevallig een digitale meter met twee telwerken heeft.
pi_149258650
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:23 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom zou je netbeheerder het moeten weten dat je teruglevert? Er even vanuit gaan dat de vraagsteller niet toevallig een digitale meter met twee telwerken heeft.
Geen idee, maar je wordt automatisch geregistreerd omdat je installateur dit doorgeeft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 1 februari 2015 @ 12:25:51 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149258691
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geen idee, maar je wordt automatisch geregistreerd omdat je installateur dit doorgeeft.
Daar heb ik nog nooit van gehoord, een installateur installeert het leidingwerk, hangt de omvormer op en legt de panelen op het dak en dan is ie klaar.
pi_149258708
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:25 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Daar heb ik nog nooit van gehoord, een installateur installeert het leidingwerk, hangt de omvormer op en legt de panelen op het dak en dan is ie klaar.
ik heb 2x panelen laten leggen door verschillende bedrijven en beiden regelen dit omdat dit verplicht was volgens hun.
Als ik op google kijk staat ook op elke website die ik zogauw zie dat het verplicht is.

of je het doet moet je zelf weten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 1 februari 2015 @ 12:27:55 #63
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149258734
Kun je zo'n website posten?
pi_149258735
Heeft iemand hier het al van dichtbij meegemaakt of die dingen op het dak nu echt nut hebben bij de verkoop van een huis?

Installateurs zeggen van wel.. Maargoed, dat is een wc eend verhaal.
pi_149258739
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:27 schreef Erasmo het volgende:
Kun je zo'n website posten?
is je google stuk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149258747
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:27 schreef CafeRoker het volgende:
Heeft iemand hier het al van dichtbij meegemaakt of die dingen op het dak nu echt nut hebben bij de verkoop van een huis?

Installateurs zeggen van wel.. Maargoed, dat is een wc eend verhaal.
als het geen nut heeft neem je ze toch mee?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 1 februari 2015 @ 12:34:06 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149258896
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:27 schreef CafeRoker het volgende:
Heeft iemand hier het al van dichtbij meegemaakt of die dingen op het dak nu echt nut hebben bij de verkoop van een huis?

Installateurs zeggen van wel.. Maargoed, dat is een wc eend verhaal.
Ik koop liever een huis met dan zonder, maar de prijzen zijn nu zo gedaald dat het geen dealbreaker is.

quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

is je google stuk?
Blijkbaar want ik kan nergens een wet vinden die dit verplicht.
pi_149260709
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:27 schreef Erasmo het volgende:
Kun je zo'n website posten?
Bij elke installatie wordt er een melding gedaan zodat alle partijen op de hoogte zijn dat er teruglevering plaats kan/gaat vinden.
www.energieleveren.nl kun je je bijvoorbeeld op aanmelden.
De netbeheerder kijkt dan ook naar de meter die je hebt en vraagt of je een slimme meter wilt als je die nog niet hebt (is gratis bij zonnepanelen).
En in 2020 heeft iedereen overigens een slimme meter.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 1 februari 2015 @ 13:45:38 #69
545 dop
:copyright: dop
pi_149260998
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:36 schreef bambino het volgende:

[..]

En in 2020 heeft iedereen overigens een slimme meter.
dat moeten we nog maar eens zien.
het streven was eerst 2014 , en is ook bij lange na niet gehaald.
de economische levensduur van een meter zou geloof ik ergens tussen de 25 tot 30 jaar liggen, maar er zijn zelfs nog heel veel huishoudens waar de meter ouder is.
netbeheerders hebben helemaal niet z'n haast met nieuwe meters.
voornemen van de overheid is om in 31-12-2020 80% slimme meters te hebben(europeesche eis)

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 01-02-2015 13:54:15 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_149264599
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 12:34 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik koop liever een huis met dan zonder, maar de prijzen zijn nu zo gedaald dat het geen dealbreaker is.

[..]

Blijkbaar want ik kan nergens een wet vinden die dit verplicht.
Mijn netbeheerder (Liander) zegt in elk geval dat het 'wettelijk verplicht' is om je aan te melden. https://www.liander.nl/consument/terugleveren/aanmelden
pi_149269748
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:45 schreef dop het volgende:

[..]

dat moeten we nog maar eens zien.
het streven was eerst 2014 , en is ook bij lange na niet gehaald.
de economische levensduur van een meter zou geloof ik ergens tussen de 25 tot 30 jaar liggen, maar er zijn zelfs nog heel veel huishoudens waar de meter ouder is.
netbeheerders hebben helemaal niet z'n haast met nieuwe meters.
voornemen van de overheid is om in 31-12-2020 80% slimme meters te hebben(europeesche eis)
Of het echt gebeurd is altijd de vraag, maar dat is wel het streven.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 1 februari 2015 @ 18:27:48 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149270352
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:36 schreef bambino het volgende:

[..]

Bij elke installatie wordt er een melding gedaan zodat alle partijen op de hoogte zijn dat er teruglevering plaats kan/gaat vinden.
www.energieleveren.nl kun je je bijvoorbeeld op aanmelden.
De netbeheerder kijkt dan ook naar de meter die je hebt en vraagt of je een slimme meter wilt als je die nog niet hebt (is gratis bij zonnepanelen).
En in 2020 heeft iedereen overigens een slimme meter.
Waarom zouden alle partijen er van op de hoogte moeten zijn dat er teruglevering plaats gaat vinden.

quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 15:30 schreef Bleie het volgende:

[..]

Mijn netbeheerder (Liander) zegt in elk geval dat het 'wettelijk verplicht' is om je aan te melden. https://www.liander.nl/consument/terugleveren/aanmelden
Ja die site linkt door naar zich zelf. Ik heb nog nooit de wet gevonden waarin staat dat je je moet aanmelden, en geloof me, ik heb flink gezocht.
pi_149271389
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom zouden alle partijen er van op de hoogte moeten zijn dat er teruglevering plaats gaat vinden.

[..]

Ja die site linkt door naar zich zelf. Ik heb nog nooit de wet gevonden waarin staat dat je je moet aanmelden, en geloof me, ik heb flink gezocht.
In plaats van nu een heel verhaal hier neer te knallen waarom je het zou doen, mijn vraag is makkelijker.
Waarom niet.
Antwoord "omdat het wettelijk niet hoeft, maybe?"
Tegenantwoord: dan doe je het toch niet, maar niet huilie doen als je energiemaatschappij je daardoor minder gaat vergoeden voor je terug geleverde stroom.

Ik ben deze discussie zo zat, zelfde verhaal met slimme meters. Waar mensen zich allemaal druk over maken zeg :')
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_149272829
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:57 schreef bambino het volgende:
In plaats van nu een heel verhaal hier neer te knallen waarom je het zou doen, mijn vraag is makkelijker.
Waarom niet.
Ik doe het voornamelijk niet omdat ik dan dat gezeik krijg dat mijn Ferraris meter niet voldoet en nog meer van die blablabla....

Ik heb nu een meter hangen met 1 tellerstand, waarom zou ik er 1 met 4 standen voor terug willen?

quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:57 schreef bambino het volgende:
Tegenantwoord: dan doe je het toch niet, maar niet huilie doen als je energiemaatschappij je daardoor minder gaat vergoeden voor je terug geleverde stroom.
Dat gaat ze alleen lukken met een digitale meter. Zou zelfs zomaar kunnen dat de overheid bijvoorbeeld beslist dat er vanaf 2018 nog maar tot 2000KWh gesaldeerd mag worden. Doe mij dan die Ferrarismeter maar, ik saldeer boven de 2000KWh dan gewoon door. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_149306125
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 15:30 schreef Bleie het volgende:

[..]

Mijn netbeheerder (Liander) zegt in elk geval dat het 'wettelijk verplicht' is om je aan te melden. https://www.liander.nl/consument/terugleveren/aanmelden
Tja de leugens van Liander...... :r

Er is geen enkele wet die je verplicht jezelf aan te melden bij energieleveren.nl . Laat ze maar met een wetsartikel over de brug komen.... dat kunnen ze niet.

Gefeliciteerd met je set trouwens. Ziet er goed uit. Jammer het missende paneel in het midden.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 19:15:50 #76
5428 crew  miss_sly
pi_150323969
Wij zijn de optie aan het bekijken om zonnepanelen te laten plaatsen. Deze topics maar eens doorkijken.

Iemand tips voor een goed bedrijf in (de omgeving van) Amsterdam? Of een bedrijf waar we zeker niet mee in zee moeten gaan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 19:18:19 #77
5428 crew  miss_sly
pi_150324046
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 17:14 schreef Bleie het volgende:
Gisteren zijn bij ons dan eindelijk de zonnepanelen geplaatst!

[ afbeelding ]

Moet ik dat eigenlijk nog doorgeven aan mijn energieleverancier?
Ha, kijk, iemand in de buurt met ervaringen!
En nog heel recent ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 19:29:31 #78
5428 crew  miss_sly
pi_150324481
Goed, even het idee: we hebben nog een bedrag over in het bouwdepot. We hebben alle wensen aan ons huis wel kunnen realiseren, en we zeiden dat we in de toekomst naar zonnepanelen wilden kijken. Dit geld uit het bouwdepot hoeft niet op, dan wordt het afgelost op de hypotheek, maar we kunnen het nog uitgeven en het maakt de maandelijkse lasten niet echt veel hoger. Wij denken dus dat het wel een goede investering is om zonnepanelen aan te schaffen.

Dat moet wel allemaal op vrij korte termijn, namelijk voor 1 juli. Zou dit nog lukken?
Ik heb wat gehoord en gelezen over de BTW aftrek als je gaat terugleveren aan de energieleverancier. Is dat een goed idee, of kom je elders dan in de problemen?
Subsidieregelingen zijn er volgens mij niet meer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_150324881
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:29 schreef miss_sly het volgende:
Goed, even het idee: we hebben nog een bedrag over in het bouwdepot. We hebben alle wensen aan ons huis wel kunnen realiseren, en we zeiden dat we in de toekomst naar zonnepanelen wilden kijken. Dit geld uit het bouwdepot hoeft niet op, dan wordt het afgelost op de hypotheek, maar we kunnen het nog uitgeven en het maakt de maandelijkse lasten niet echt veel hoger. Wij denken dus dat het wel een goede investering is om zonnepanelen aan te schaffen.

Dat moet wel allemaal op vrij korte termijn, namelijk voor 1 juli. Zou dit nog lukken?
Ik heb wat gehoord en gelezen over de BTW aftrek als je gaat terugleveren aan de energieleverancier. Is dat een goed idee, of kom je elders dan in de problemen?
Subsidieregelingen zijn er volgens mij niet meer.
Ik zal even iets uitgebreider reageren zodat je een voorbeeld hebt:

Stel je koop 14 zonnepanelen voor 5.500 euro inclusief BTW.
De BTW bedraagt dan 880 euro
Het vermogen van 14 panelen is 3640 wattpiek.
3640 rond je naar boven af (ook bij 3001) naar 1000.
Per 1000 wattpiek betaal je 20 euro aan de belastingdienst, in dit geval dus 80 euro genaamd "forfait".

5500 - 880 + 80 = 4700 euro netto investering.
Je wekt afhankelijk van je dak zo'n 3300kWh op (dak redelijk op zuiden) wat ongeveer 725 euro per jaar waard is.
4700 / 725 = 6,5 jaar terugverdientijd.

Subsidies zijn er zo goed als niet meer. Heel enkele gemeente heeft een potje over.

Levertijd is tussen de 2 en 6 weken afhankelijk van leverancier en producten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 19:50:04 #80
5428 crew  miss_sly
pi_150325263
Ons dak is hartstikke op het zuiden, dus dat is in orde. We hebben echter wel een dakkapel, een grote. Ik neem aan dat er op de dakkapel ook schuine panelen geplaatst kunnen worden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_150325397
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:50 schreef miss_sly het volgende:
Ons dak is hartstikke op het zuiden, dus dat is in orde. We hebben echter wel een dakkapel, een grote. Ik neem aan dat er op de dakkapel ook schuine panelen geplaatst kunnen worden?
Alles kan. Of het het waard is is een tweede.
Als er 6 panelen op het dakkapel kunnen, zou het het best waard kunnen zijn, 2 echter niet omdat de zwakste schakel telt. Dus als op het dakkapel een andere helling heeft, trek je het hele systeem omlaag (of juist die 2 panelen omlaag).

Dit kun je weer voorkomen door optimizers of micro omvormers, maar dan wordt het weer duurder.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator donderdag 5 maart 2015 @ 20:17:11 #82
5428 crew  miss_sly
pi_150326314
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:53 schreef bambino het volgende:

[..]

Alles kan. Of het het waard is is een tweede.
Als er 6 panelen op het dakkapel kunnen, zou het het best waard kunnen zijn, 2 echter niet omdat de zwakste schakel telt. Dus als op het dakkapel een andere helling heeft, trek je het hele systeem omlaag (of juist die 2 panelen omlaag).

Dit kun je weer voorkomen door optimizers of micro omvormers, maar dan wordt het weer duurder.
K&W / Oost, West, Amsterdam-Noord best #2
Hier staat een foto van onze achterkant met dakkapel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_150326374
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ha, kijk, iemand in de buurt met ervaringen!
En nog heel recent ook.
Je hebt een pm!
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:49:02 #84
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150328229
Hoe eerder ze er nu op komen hoe beter, parabool van dit jaar begint nu weer te stijgen.
pi_150343421
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

K&W / Oost, West, Amsterdam-Noord best #2
Hier staat een foto van onze achterkant met dakkapel.
Dakkapel maakt het wel een stuk ongunstiger, kost een hoop ruimte.

Weet je de exacte maat van het dak? Breedte en hoogte (schuine kant)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator vrijdag 6 maart 2015 @ 09:43:28 #86
5428 crew  miss_sly
pi_150343444
Nee, weet ik zo niet. We hebben wel ook een uitbouw, misschien kan daar nog wat op?

Ik denk dat we maar gewoon een paar bedrijven langs moeten laten komen voor advies en een offerte :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 6 maart 2015 @ 13:56:16 #87
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_150350813
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:59 schreef Frsh het volgende:
Is er al iemand met ervaringen met omvormers met batterijen? Ik zie batterijen van 5.0 kW voorbijkomen. Zou dat een oplossing zijn voor niet/minder terugleveren en energiegebruik in de avonduren?
Dit vind ik een interessante vraag. Ik lees enkele post waarin zonnepanelen op het dak worden gelegt om het energieverbruik van de warmtepomp te compenseren/op te wekken. Dit lijkt mij een dure grap, als de overheid wijzigingen vanaf 2020 doorvoert op het saldeerregeling. (Of is dat inmiddels ook weer van de baan?)
pi_150352215
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 13:56 schreef Halveprijs het volgende:

[..]

Dit vind ik een interessante vraag. Ik lees enkele post waarin zonnepanelen op het dak worden gelegt om het energieverbruik van de warmtepomp te compenseren/op te wekken. Dit lijkt mij een dure grap, als de overheid wijzigingen vanaf 2020 doorvoert op het saldeerregeling. (Of is dat inmiddels ook weer van de baan?)
Het is nog niet echt "op de baan". Zijn alleen nog speculaties dat er IETS mee gaat gebeuren.
Hoe wat wanneer is dus de vraag.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 20:12:34 #89
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150364645
De huidige regeling loopt dan af, wat er voor in de plaats komt is onbekend. Maar dan zijn de panelen over het algemeen al terugverdiend.
  vrijdag 6 maart 2015 @ 20:25:45 #90
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_150365324
even een kleine tvp. ik vind het wel interessant, ik ben alleen een beetje huiverig voor de omvormer. als deze te snel het loodje legt had je beter in frikandellenbroodjes kunnen inversteren volgens mij.
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_150379808
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 20:25 schreef rulerofdeath het volgende:
even een kleine tvp. ik vind het wel interessant, ik ben alleen een beetje huiverig voor de omvormer. als deze te snel het loodje legt had je beter in frikandellenbroodjes kunnen inversteren volgens mij.
Omvormer gaat meestal meer dan 10 jaar mee.
Als je de gok niet aandurft, neem je een omvormer met 10 jaar garantie en dan zit je zeker 10 jaar safe.
Na 10 jaar heb je de installatie al zeker terug verdiend, en ook al genoeg eruit gehaald om een nieuwe omvormer te kopen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 16:51:06 #92
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_150388284
Ah, oke. Is er een merk dat 10 jaar garantie geeft? Of is dat een leverancier?
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_150388612
Dinsdag krijgen we 10 zonnenpanelen. w/
  maandag 9 maart 2015 @ 13:53:18 #94
85962 ioko
I Appear Missing
pi_150458556
Ik heb me aardig ingelezen, en een aantal offertes gehad. Ze blijven maar chinese panelen en omvormers offreren. Soms zijn deze pakketten zelfs nog aardig aan de prijs: 12 panelen en omvormer (+ installatiemateriaal) voor bijna 5000 euro.

Moet ik nou toch voor meer kwaliteit gaan?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_150464452
Ik zit ook te kijken naar zonnepanelen, wij verbruiken rond de op 2160 kilowatt uur per jaar aan energie. Dat valt dus wel redelijk mee, maar ik zit te twijfelen of een kleine installatie wel aantrekkelijk is bij een laag energie verbruik, wat wij op dit moment hebben?

Wij zouden de panelen kunnen plaatsen op het zuiden.

Stel dat wij ongeveer de helft zouden willen opwekken, wat zou een installatie dan ongeveer kosten?
pi_150468494
Volgens mij is een installatie altijd rendabel, zolang je geen negatief verbruik hebt.
.
pi_150488009
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 13:53 schreef ioko het volgende:
Ik heb me aardig ingelezen, en een aantal offertes gehad. Ze blijven maar chinese panelen en omvormers offreren. Soms zijn deze pakketten zelfs nog aardig aan de prijs: 12 panelen en omvormer (+ installatiemateriaal) voor bijna 5000 euro.

Moet ik nou toch voor meer kwaliteit gaan?
Noem eens wat merken, Chinees is niet per definitie slecht ;)

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 17:05 schreef Vincentkemper het volgende:
Ik zit ook te kijken naar zonnepanelen, wij verbruiken rond de op 2160 kilowatt uur per jaar aan energie. Dat valt dus wel redelijk mee, maar ik zit te twijfelen of een kleine installatie wel aantrekkelijk is bij een laag energie verbruik, wat wij op dit moment hebben?

Wij zouden de panelen kunnen plaatsen op het zuiden.

Stel dat wij ongeveer de helft zouden willen opwekken, wat zou een installatie dan ongeveer kosten?
Waarom de helft? Je zou met zo'n verbruik juist mooi 95% op kunnen wekken omdat het relatief weinig ruimte kost (en de meeste daken die ruimte wel hebben).
1000kWh op pal zuid betekend 4 panelen, dat betekend een hoge terugverdientijd (relatief gezien)
Ik zou voor 8 of 9 panelen gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:12 schreef Fer het volgende:
Volgens mij is een installatie altijd rendabel, zolang je geen negatief verbruik hebt.
Als jij 250kWh verbruikt, en dus 1 paneel nodig hebt, is dat echt niet rendabel.
Dan betaal je 5-6 euro per wattpiek en heb je een terugverdientijd van 20 jaar ofzo.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 10 maart 2015 @ 09:46:58 #98
85962 ioko
I Appear Missing
pi_150488645
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 09:13 schreef bambino het volgende:

[..]

Noem eens wat merken, Chinees is niet per definitie slecht ;)

Panelen van Triana Solar (265 WP) en een omvormer van Zeversolar (TL3000). Ik lees gemengde reacties over de omvormer. Een Chinees merk (Eversolar) waar SMA een grootaandeelhouder van is.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_150491363
Vraagje over de panelen, zijn die vergunningsvrij te plaatsen? En kun je zonder vergunning ook je hele dakbedekking vervangen door zonnepanelen?
  dinsdag 10 maart 2015 @ 13:35:00 #100
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150493865
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:12 schreef Fer het volgende:
Volgens mij is een installatie altijd rendabel, zolang je geen negatief verbruik hebt.
Als je een meter heb met teruglever telwerk kan je daar bij GreenChoice je eigen verbruik + 1000kWh volledig salderen.

Daarnaast loont het om electrisch te gaan verwarmen met een warmtepomp waardoor je een flinke streep kan halen door je gasrekening.

Mijn prognose verbruik voor 2015 is 330m3 :')
  dinsdag 10 maart 2015 @ 13:36:39 #101
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150493911
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 09:46 schreef ioko het volgende:

[..]

Panelen van Triana Solar (265 WP) en een omvormer van Zeversolar (TL3000). Ik lees gemengde reacties over de omvormer. Een Chinees merk (Eversolar) waar SMA een grootaandeelhouder van is.
Gewoon voor A-Merk panelen gaan en een Europese omvormer. Het spul moet immers wel lang meegaan. De eventuele meerprijs over de technische en economische levensduur is nagenoeg nihil. Als je goed shopt hoeft het zelfs bijna niets extra's te kosten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Revolution-NL op 10-03-2015 13:58:18 ]
pi_150494376
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 09:46 schreef ioko het volgende:

[..]

Panelen van Triana Solar (265 WP) en een omvormer van Zeversolar (TL3000). Ik lees gemengde reacties over de omvormer. Een Chinees merk (Eversolar) waar SMA een grootaandeelhouder van is.
Just in case, Triana Solar is geen typfout (Trina Solar)?

En je typt eerst Zeversolar en daarna Eversolar. De types van Zeversolar zijn Eversol. Dus vandaar wellicht verwarring?

Trina Solar is absoluut geen slecht merk, kan altijd beter maar dat is zeker een A merk.
Zeversolar is van de SMA Group sinds 2013. Waarna de producten kwalitatief wel omhoog zijn gegaan maar natuurlijk nog lang niet kunnen tippen aan SMA zelf (of ABB).

Al met al is het echt niet heel slecht (afhankelijk van de prijs) maar het kan zeker beter.
Yingli op SMA bijvoorbeeld, al zal dat wel een stuk duurder zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 12:00 schreef Artbij2 het volgende:
Vraagje over de panelen, zijn die vergunningsvrij te plaatsen? En kun je zonder vergunning ook je hele dakbedekking vervangen door zonnepanelen?
Afhankelijk van je gemeente, en je woning.
Als je woning in een oud deel van de stad staat, kan dat beschermt zijn waardoor je niet (zomaar) mag plaatsen.
Over het algemeen mag het allemaal vergunningsvrij maar er zijn dus een paar uitzonderingen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 10 maart 2015 @ 14:06:47 #103
85962 ioko
I Appear Missing
pi_150494797
Inderdaad typfout. Trina Solar.

Het is een offerte met een totaalprijs, dus ik heb sowieso al een specificatie opgevraagd. Prijs per WP is wel redelijk, helemaal na teruggave van BTW.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_150495250
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:06 schreef ioko het volgende:
Inderdaad typfout. Trina Solar.

Het is een offerte met een totaalprijs, dus ik heb sowieso al een specificatie opgevraagd. Prijs per WP is wel redelijk, helemaal na teruggave van BTW.
Ok :)

Is geen slechte offerte dan, al kan de omvormer natuurlijk iets beter. Maar beter kost geld, zo simpel is het nou eenmaal.
Heeft Zeversolar 10 jaar garantie trouwens? Dan is er natuurlijk relatief laag risico dat je echt de boot in gaat.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_150495656
Vindt niemand het hier jammer dat die zonnepanelen zo inefficient zijn? 21% rendement en een degradatie van 1% capaciteit per jaar voor consumentenpanelen vind ik geen mooie waardes.
Ik neem aan dat er op technisch vlak nog heel veel te verbeteren is, zeker op 10 jaar. Zulke technologie durft wel vaak eens eindigen met een exponentiele groei. Dat zou dan ook willen zeggen dat je toekomt met een stuk minder van die lelijke panelen.


Ik ben er in elk geval een grote fan van, maar er hangt een enorme zweem van marketing en verbloeming rond. De terugverdientijd zal op lange termijn zeker hoger zijn dan vooraf ingeschat. Er hoeft maar een kleine belasting te worden opgelegd aan zonnepaneelbezitters en je mag de berekening opnieuw maken (in Belgie in 2013 was er een wetsvoorstel om belastingen te heffen van 53¤ per geinstalleerd kWh, het is er uiteindelijk niet gekomen wegens onwettig. Maar het feit dat je bij ons verplicht moet melden of je wel of geen zonnepanelen hebt geinstalleerd doet me vermoeden dat men in de toekomst wel van plan is om belastingen te gaan heffen. Zeker hier zijn de zonnepanelen lange tijden overgesubsidieerd en die kosten zal men ergens willen terughalen) In elk geval: makkelijk om de terugverdientijd met enkele jaren te verhogen.

Binnen een jaar of 10 zal de technologie al wat meer de moeite zijn vermoed ik. Mede dankzij de mensen die er nu in investeren, de energieprijzen die vermoedelijk wel zullen stijgen en de technologische vooruitgang. Tegen dan is ook de elektrische verwarming de meest efficiënte manier om je huis te verwarmen. Hoog rendement en je stroom is toch gratis, zelfs de gloeilamp kan dan terug uit zijn verdomhoekje.
pi_150498449
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:39 schreef BBach het volgende:
Vindt niemand het hier jammer dat die zonnepanelen zo inefficient zijn? 21% rendement en een degradatie van 1% capaciteit per jaar voor consumentenpanelen vind ik geen mooie waardes.
Het rendement vind ik niet boeiend, de totaalprijs per Wp wel. Ik heb liever panelen met 15% @ ¤ 1,-/Wp dan panelen met 30% @ 1,5/Wp

De degradatie was dacht ik 0,8% per jaar, na 25 jaar dus zo'n 18%. Lijkt me zeer acceptabel.

quote:
Ik neem aan dat er op technisch vlak nog heel veel te verbeteren is, zeker op 10 jaar.
Ik betwijfel het.

quote:
Maar het feit dat je bij ons verplicht moet melden of je wel of geen zonnepanelen hebt geinstalleerd doet me vermoeden dat men in de toekomst wel van plan is om belastingen te gaan heffen.
En vlak die 'slimme' meter niet uit. Dat is een perfect stuk gereedschap om het 'salderen' aan te pakken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150498843
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 18:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom zouden alle partijen er van op de hoogte moeten zijn dat er teruglevering plaats gaat vinden.

[..]

Ja die site linkt door naar zich zelf. Ik heb nog nooit de wet gevonden waarin staat dat je je moet aanmelden, en geloof me, ik heb flink gezocht.
Ik heb er een paar mailtjes aan gewaagt naar wat energieleveranciers, maar zo te zien hebben ze toch gelijk:

artikel : 2.4.1.4.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150499139
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 16:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het rendement vind ik niet boeiend, de totaalprijs per Wp wel. Ik heb liever panelen met 15% @ ¤ 1,-/Wp dan panelen met 30% @ 1,5/Wp

De degradatie was dacht ik 0,8% per jaar, na 25 jaar dus zo'n 18%. Lijkt me zeer acceptabel.

[..]

Ik betwijfel het.

[..]

En vlak die 'slimme' meter niet uit. Dat is een perfect stuk gereedschap om het 'salderen' aan te pakken.
Qua kostprijs misschien niet op dit moment, maar een hoger rendement zou ook kleinere panelen betekenen, of minder te plaatsen panelen. Het zou ze eventueel ook goedkoper kunnen maken.
Een paar pannen vervangen door kleine zonnepanelen in dakpanvorm ipv van grote platen op jouw dakpannen monteren zou al esthetischer zijn. Nu bestaan die al, maar je hebt nog steeds veel oppervlakte nodig. Een zonnecollector met een redement van +80% zoals die nu bestaat is dan ook vele malen kleiner dan een zonnepaneelarray.

En technische vooruitgang, dat betwijfel ik zeker niet.
Meer een beeldbuis->flatscreen situatie evolutie. Ik neem aan dat de mensen in de jaren 80-90 ook wel dachten dat het niet beter kon dan de massieve breedbeeld CRT op hun tv kastje. In iets dat zo hevig gepromoot en gekocht wordt, zal men echt wel blijven investeren in onderzoek. De grafiek hierboven toont dat het einde nog niet in zicht is. Het is een kwestie van de volgende stap ontdekken.

En idd, die slimme meter :Y
  dinsdag 10 maart 2015 @ 16:39:50 #109
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150499460
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 16:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb er een paar mailtjes aan gewaagt naar wat energieleveranciers, maar zo te zien hebben ze toch gelijk:

artikel : 2.4.1.4.
Die netcode ken ik wel maar dat zijn sectorafspraken, heeft niks met de wetgeving te maken. Ook in de energiewetten staat er niks over verplicht aanmelden.

Als ik met wat andere mensen afspreek dat fok-user Bijvlagenzinvol zijn pincode aan ons moet geven dan doe jij dat toch ook niet?
pi_150499477
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 16:31 schreef BBach het volgende:
Een paar pannen vervangen door kleine zonnepanelen in dakpanvorm ipv van grote platen op jouw dakpannen monteren zou al esthetischer zijn. Nu bestaan die al, maar je hebt nog steeds veel oppervlakte nodig.
Stel dat het rendement van die dakpannen 3 maal hoger is dan een gangbaar huidig paneel. Dan heb je alsnog 1 derde van het huidige oppervlak nodig, dat zijn heel wat pannen. En aan elke pan zitten 2 connectoren.

Je brengt dan honderden potentiële kansen op slecht contact extra aan in je systeem. Zou je niet moeten willen.

quote:
Een zonnecollector met een redement van +80% zoals die nu bestaat is dan ook vele malen kleiner dan een zonnepaneelarray.
Ondanks het rendement: Daar zie ik he-le-maal niks in, die dingen verdienen zichzelf nooit terug.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150499570
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 16:39 schreef Erasmo het volgende:
Die netcode ken ik wel maar dat zijn sectorafspraken, heeft niks met de wetgeving te maken. Ook in de energiewetten staat er niks over verplicht aanmelden.
Dit is van de ACM, met als titel:

Netcode Elektriciteit: Voorwaarden als bedoeld in artikel 31, lid 1, sub a van de Elektriciteitswet 1998

Ik ben geen jurist, dus ik kan geen uitsluitsel geven over hoe bindend het is. Maar Fok! zit vol met verrassingen, dus wellicht komt er een jurist langs wandelen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 10 maart 2015 @ 16:43:29 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150499589
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:39 schreef BBach het volgende:
Maar het feit dat je bij ons verplicht moet melden of je wel of geen zonnepanelen hebt geinstalleerd
Ja dat hoeft dus niet.
  dinsdag 10 maart 2015 @ 16:56:02 #113
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150500036
Rendement is helemaal geen issue als je genoeg dak ruimte heb. Uiteindelijk gaat het om je financiële rendement en dat is met de huidige salderingsregels prima in orde.

Er zijn al meerdere praktijk onderzoeken geweest die uitwijzen dat die 1% degradatie nogal fors gemeten is. Veelal is de degradatie aanzienlijk minder.

Kijk op PVoutput maar eens naar de prestaties van de 10 tot 15 jaar oude 80-110WP poly shell panelen, van degradatie is daar amper sprake.
pi_150501202
@Bijvlagenzinvol: Een zonnecollector heeft een terugverdientijd van 4 tot 15jaar, gemiddeld 9 jaar.
Met dank aan het zeer hoge rendement (en subsidies helaas)

@Erasmo: ik verduidelijk nog even dat ik in België woon, waar het dus wel verplicht is. Al ben ik niet zeker dat dit bij alle energieproducenten zo is. Er gaan alleszins meer en meer stemmen op in de regering dat dit ook zo wettelijk bepaald zal worden. In België zijn er in de begindagen van subsidies voor zonnepanelen grove fouten begaan die ook niet-bezitters van zonnepanelen nu mogen betalen. In NL is dit misschien beter geregeld.
http://www.eandis.be/site(...)ot_en_met_10_kva.pdf
Het is een kwestie van tijd voor dit ook bij jullie zo zal worden. Het plaatsen van zonnepanelen maakt je een producent, je produceert niets zonder dat je daarvoor ook heffingen voor betaalt. Althans, dat zal de insteek wel worden.

@Revlution-NL: je zegt dus eigenlijk: het maakt helemaal niet uit of mijn auto veel verbruikt, als de tank maar groot genoeg is. Of: het maakt niet uit dat mijn huis 79% van de warmte gewoon weggooit als er maar voldoende wordt gestookt.
Akkoord dat het (nu) economisch weinig uitmaakt, maar voor duurzame energieopwekking zou de duurzaamheid een even grote motivatie zijn. Het gaat er bij mij niet in dat men zegt dat rendement niet belangrijk is, en 21% rendement is heel erg laag.
Wbt degradatie: kan gerust zijn dat het schromelijk overdreven is, misschien zijn modernere panelen er minder tegen bestand. Zelfs al is het nog geen procent, het heeft invloed op de terugverdientijd en staat in geen enkele calculatie. Maar het is misschien wel te verwaarlozen. Heb je er een onafhankelijke studie van ofzo? Ter leering ende vermaeck.

Nogmaals: ik ben totaal geen tegenstander van zonnepanelen, ik denk alleen dat het nog wel beter zal worden.
pi_150501567
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:30 schreef BBach het volgende:
@Bijvlagenzinvol: Een zonnecollector heeft een terugverdientijd van 4 tot 15jaar, gemiddeld 9 jaar.
Met dank aan het zeer hoge rendement (en subsidies helaas)
In België wellicht, in NL niet.

(Dat moeten dan wel hoge subsidies zijn in België...?)

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:30 schreef BBach het volgende:
@Revlution-NL: je zegt dus eigenlijk: het maakt helemaal niet uit of mijn auto veel verbruikt, als de tank maar groot genoeg is.
Als de brandstof geheel gratis is, waarom niet?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 10 maart 2015 @ 18:11:28 #116
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150502440
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 17:30 schreef BBach het volgende:
@Bijvlagenzinvol: Een zonnecollector heeft een terugverdientijd van 4 tot 15jaar, gemiddeld 9 jaar.
Met dank aan het zeer hoge rendement (en subsidies helaas)

@Erasmo: ik verduidelijk nog even dat ik in België woon, waar het dus wel verplicht is. Al ben ik niet zeker dat dit bij alle energieproducenten zo is. Er gaan alleszins meer en meer stemmen op in de regering dat dit ook zo wettelijk bepaald zal worden. In België zijn er in de begindagen van subsidies voor zonnepanelen grove fouten begaan die ook niet-bezitters van zonnepanelen nu mogen betalen. In NL is dit misschien beter geregeld.
http://www.eandis.be/site(...)ot_en_met_10_kva.pdf
Het is een kwestie van tijd voor dit ook bij jullie zo zal worden. Het plaatsen van zonnepanelen maakt je een producent, je produceert niets zonder dat je daarvoor ook heffingen voor betaalt. Althans, dat zal de insteek wel worden.

@Revlution-NL: je zegt dus eigenlijk: het maakt helemaal niet uit of mijn auto veel verbruikt, als de tank maar groot genoeg is. Of: het maakt niet uit dat mijn huis 79% van de warmte gewoon weggooit als er maar voldoende wordt gestookt.
Akkoord dat het (nu) economisch weinig uitmaakt, maar voor duurzame energieopwekking zou de duurzaamheid een even grote motivatie zijn. Het gaat er bij mij niet in dat men zegt dat rendement niet belangrijk is, en 21% rendement is heel erg laag.
Wbt degradatie: kan gerust zijn dat het schromelijk overdreven is, misschien zijn modernere panelen er minder tegen bestand. Zelfs al is het nog geen procent, het heeft invloed op de terugverdientijd en staat in geen enkele calculatie. Maar het is misschien wel te verwaarlozen. Heb je er een onafhankelijke studie van ofzo? Ter leering ende vermaeck.

Nogmaals: ik ben totaal geen tegenstander van zonnepanelen, ik denk alleen dat het nog wel beter zal worden.
Wat is beter voor het milieu 100% van de energie weggooien of 79%. Hoe je het ook went of keert....het is opbrengst..... winst. Als je jezelf zo druk maakt om rendement en energie efficiency dan kan je jezelf beter druk maken over alle fossiele energie die verbruit en verspilt wordt aan ons misdadig inefficiënte plof personenvervoer. Je vergelijking gaat over verbruik en gaat dus volledig mank met de energie effiency van opwekking uit een gratis (onuitputtelijke) bron .

Als de benzine <0,75 euro per liter zou kosten zou ik inderdaad een V8 rijden ipv een ecodiesel. Als de tank maar groot genoeg is inderdaad.

Testen over degradatie etc. kan je lezen op polderpv.

In de tijd dat jij zit te wachten op nieuwe techniek heb ik mijn inefficiënte pv set al terugverdiend en heb ik al jaren een energie rekening van 150 euro.... per jaar.

Ga jij maar lekker een maand in het jaar werken voor de kolenboer :W

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 10-03-2015 18:17:27 ]
pi_150504345
Ok, het is in elk geval een antwoord op mijn originele vraag. Dus neen, jullie vinden het gebrek aan efficiëntie geen probleem.
Maar zoals ook gezegd: ik vind het goed dat mensen zonnepanelen willen plaatsen. En hopelijk komen er in de toekomst wat kleinere, mooiere en goedkopere panelen.
Wij verbruiken in elk geval niet veel, en al zeker geen maandloon in een jaar, dus voor mij persoonlijk wacht ik dus inderdaad nog even. Edit: we hebben trouwens 100% groene stroom van onze leverancier (al kan ik dat moeilijk controleren, het staat in ons contract), dus ik betaal dan vooral voor de windmolenboer.

@bijvlagenzinvol: ik zal eens opzoeken hoeveel de subsidies bij ons zijn voor die collectoren.

[ Bericht 14% gewijzigd door BBach op 10-03-2015 19:14:29 ]
  dinsdag 10 maart 2015 @ 20:05:14 #118
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150506731
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:09 schreef BBach het volgende:
Ok, het is in elk geval een antwoord op mijn originele vraag. Dus neen, jullie vinden het gebrek aan efficiëntie geen probleem.
Maar zoals ook gezegd: ik vind het goed dat mensen zonnepanelen willen plaatsen. En hopelijk komen er in de toekomst wat kleinere, mooiere en goedkopere panelen.
Wij verbruiken in elk geval niet veel, en al zeker geen maandloon in een jaar, dus voor mij persoonlijk wacht ik dus inderdaad nog even. Edit: we hebben trouwens 100% groene stroom van onze leverancier (al kan ik dat moeilijk controleren, het staat in ons contract), dus ik betaal dan vooral voor de windmolenboer.

@bijvlagenzinvol: ik zal eens opzoeken hoeveel de subsidies bij ons zijn voor die collectoren.
Je bedoelt dat je grijze stroom afneemt welke groen gewassen is met groen certificaten.
Groene stroom van de netbeheerder in het fossiele Nederland, als je daar nog in geloofd........ :')

De stroom is pas groen als de meter terugdraait :9~
  dinsdag 10 maart 2015 @ 20:08:06 #119
545 dop
:copyright: dop
pi_150506830
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 16:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dit is van de ACM, met als titel:

Netcode Elektriciteit: Voorwaarden als bedoeld in artikel 31, lid 1, sub a van de Elektriciteitswet 1998

Ik ben geen jurist, dus ik kan geen uitsluitsel geven over hoe bindend het is. Maar Fok! zit vol met verrassingen, dus wellicht komt er een jurist langs wandelen.
en wat zegt de artikel 31, lid 1, sub a

quote:
met inachtneming van de in artikel 26b bedoelde regels en de in artikel 6 van verordening 714/2009 bedoelde netcodes zenden de gezamenlijke netbeheerders aan de Autoriteit Consument en Markt een voorstel voor de door hen jegens afnemers te hanteren voorwaarden met betrekking tot:
a. de wijze waarop netbeheerders en afnemers alsmede netbeheerders zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van het in werking hebben van de netten, het voorzien van een aansluiting op het net en het uitvoeren van transport van elektriciteit over het net,
quote:
1c. afnemer: een ieder die beschikt over een aansluiting op een net;
dus dan zou je dus verplicht zijn dit te melden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 15% gewijzigd door dop op 10-03-2015 20:22:56 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_150506896
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:08 schreef dop het volgende:
en wat zegt de artikel 31, lid 1, sub a
Dan lijkt het me dus bindend. Erg bindend zelfs. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150509702
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 13:35 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je een meter heb met teruglever telwerk kan je daar bij GreenChoice je eigen verbruik + 1000kWh volledig salderen.

Daarnaast loont het om electrisch te gaan verwarmen met een warmtepomp waardoor je een flinke streep kan halen door je gasrekening.

Mijn prognose verbruik voor 2015 is 330m3 :')
Ik heb zitten kijken voor warmtepompen, maar ik lees toch wel verhalen, dat het verbruik in de praktijk tegenvalt. Bijvoorbeeld 3000kwh, ipv de verwachte 2000kwh. Dat zou het alleen nuttig maken, als je energie mag terugleveren.
.
  dinsdag 10 maart 2015 @ 21:58:21 #122
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150511692
Zelfs zonder PV is een zuinige lucht/lucht warmtepomp over een jaar genomen in Nederland goedkoper dan een plof cv ketel voor verwarmen.

Meer info:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526

Stroom kan je salderen, gas niet. :P
pi_150512373
Ja maar ik heb niks aan een lucht/lucht (dat is toch eigenlijk gewoon een airco?). Ik heb een vloer die licht verwarmd moet worden voor de rest wil ik warm douchewater. Dus dan zou ik een warmtepomp boiler moeten hebben.
.
pi_150526192
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je grijze stroom afneemt welke groen gewassen is met groen certificaten.
Groene stroom van de netbeheerder in het fossiele Nederland, als je daar nog in geloofd........ :')

De stroom is pas groen als de meter terugdraait :9~

Ik zeg bijna in elke post dat ik in België woon. Greenpeace heeft dit eens onderzocht voor onze leveranciers http://www.greenpeace.org/belgium/nl/groene-stroom/. Of het moet nu ook zijn dat Greenpeace niet goed kan onderzoeken of betaald wordt door het fossiele Nederland. Dus, ook al kan ik het persoonlijk niet bewijzen, het lijkt er toch op. Dit terzijde.

Het enige dat ik zeg is dat het nog wel beter zal worden, en nog groener. Economisch gezien is het plaatsen van zonnepanelen nu al rendabel, ook bij jullie. Ik verwacht dat het gewoon nog rendabeler en duurzamer (dat zou zo zijn mocht de efficientie verhogen) wordt. In een paar reacties wordt vlakaf gezegd van niet, en dat lijkt me niet waar. Dat de technologie is uitontwikkeld en dat je nu nu moet plaatsen anders ben je een CO2 schoft.
Het is daarop dat ik reageer. Niet op de onzin van zonnepanelen of zo. Ik vind ze nu nog een beetje te lomp en lelijk geplaatst bij de meeste huizen die ik zie (niet per se over foto's in dit topic) en zou ze dus wel willen installeren als ze wat discreter zijn, en bij voorkeur nog wat goedkoper. In tussentijd betaal ik met plezier voor duurzame elektriciteit (althans dat denk ik toch).

@Bijvlagenzinvol: over subsidies
Of het nu in de toekomst economisch rendabel zal blijven, dat durf ik dan veel minder met zekerheid te zeggen omdat dat van meer factoren afhangt dan de technologie alleen.
Nogmaals: ik woon dus in België en hier zijn er dus wat merkwaardige zaken gebeurd qua subsidies die nu omslaan in belastingen.

Je kreeg een 'groenestroomcertificaat' per 1000kWh geproduceerde stroom (die je dus ook gewoon opgebruikt). In het begin waren die subsidies zeer hoog, terwijl de prijzen van de zonnepanelen snel naar beneden gingen. Mensen die toen instapten verdienen gewoon grof geld met hun installatie, 20 jaar lang (!). In die periode knalden mensen zo snel mogelijk en zo veel mogelijk zonnepanelen op hun dak, waren er enorm veel installatiebedrijven, waardoor die subsidiepot veel sneller dan verwacht leeg raakte. In die periode werden hele grote bedrijfsloodsen volgeplaatst met zonnecellen, in de eerste plaats om winst te maken door die subsidies, op de 2de plaats om 'de ecologische voetafdruk te verkleinen'.
Dat werd dan bijgestuurd, waardoor de vraag dan weer af nam, veel van die installatiebedrijven weer failliet, enzovoort.
quote:
Datum indienstname
Minimumsteun per certificaat
Duur
2006-2009
450 euro
20 jaar

2010
350 euro
20 jaar

januari tem juni 2011
330 euro
20 jaar

juli tem september 2011
300 euro
20 jaar

oktober tem december 2011
270 euro
20 jaar

januari tem maart 2012
250 euro
20 jaar

april tem juni 2012
230 euro
20 jaar

juli 2012
210 euro
20 jaar

augustus tem december 2012
90 euro
10 jaar
Daarna werden ze afgeschaft,
En vanaf dit jaar -dacht ik- moeten bezitters van zonnepanelen 250¤ per jaar netvergoeding betalen.
Dus het kan ook weer omslaan en maakt zomaar uw terugverdientijd jaren langer, wat blijkbaar de hoofdmotivatie is van veel mensen. Dat kan ook met terugwerkende kracht verlopen, waardoor je dus niet exact kan voorspellen dat uw begincalculatie nog klopt.
Ergens vind ik het jammer dat er gerekend wordt met terugverdientijden, want de motivatie zou moeten zijn dat je het uit ecologische oogpunt doet, maar nu is het gewoon vaker om geld te verdienen en winst te maken en hoe dat precies gebeurt is bijzaak. Ik zou perfect tevreden zijn met een beter integreerbaar zonnepaneel dat me voor heel zijn levensduur evenveel kost als mijn huidige energiefactuur. En dat beter integreerbaar hangt samen met de efficiëntie. In plaats van 5 grote panelen, 1 kleintje, daar zou ik al wat beter mee kunnen leven. Ik woon in een zeer landelijke omgeving en het amateurisme van de meeste geplaatste panelen vind ik echt een verkrachting van het landschap, dat zou beter moeten kunnen.

Dan wat betreft de zonnecollectoren en de subsidies hier:
http://www.energiesparen.(...)ler-bestaande-woning
Een ingevuld voorbeeld voor een standaard zonnecollector voor een gezin komt op iets van een

quote:
Ingreep:

Installatie van een zonneboiler
Oppervlakte van de panelen:
4,2 m2
Postcode
9000

Kostprijs:
4240 euro (incl. BTW)

Subsidies:
2120 euro

Kostprijs - Subsidies:
2120 euro

Jaarlijkse besparing:

148,42 euro

Terugverdientijd:
14 jaar en 3 maanden
Maar die premies worden soms nog aangevuld door gemeenten, provincies, etc. De netbeheerderstarieven zijn anders, enzovoort.
Dus bv een random andere provincie er niet ver van:
quote:
Ingreep:

Installatie van een zonneboiler

Oppervlakte van de panelen:

4,2 m2
Postcode
8000
Kostprijs:

4240 euro (incl. BTW)
Subsidies:

2120 euro
Kostprijs - Subsidies:
2120 euro

Jaarlijkse besparing:
257,79 euro

Terugverdientijd:
8 jaar en 3 maanden
Dus afhankelijk van de locatie enzo is dit economisch ook rendabel als je dat zou willen.

Nugoed, veel van mijn collega's hebben zonnecellen, warmtepompen, zonnecollectoren, ... en dit onderwerp wordt dus veel besproken. Mensen die zonnecollectoren hebben zijn er het meeste tevreden van, mensen die 5 jaar geleden zonnepanelen hebben geinstalleerd hebben ze terugverdiend en maken nu gewoon winst en zijn dus gewoon tevreden (in 9 van de 10 keer was het om de subsidies te doen en niet om de duurzaamheid). Mensen die ze recent geplaatst hebben komen pas na 12 of 15 jaar uit de gemaakte kosten bij de huidige regelingen. En een warmtepomp blijkt ook heel goed te werken, maar verbruikt meer elektriciteit dan oorspronkelijk verwacht, wat dan weer minder een probleem is icm zonnecellen. Maar dat zijn allemaal specifieke gevallen en niet echt een maatstaf voor alles.

En nu ben ik uitgeluld :P

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 11-03-2015 12:39:30 ]
pi_150532636
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 13:36 schreef bambino het volgende:

En in 2020 heeft iedereen overigens een slimme meter.
A) wat is er slim aan?
B) Deze mag je weigeren wat ze ook beweren.
  Moderator woensdag 11 maart 2015 @ 17:11:48 #126
5428 crew  miss_sly
pi_150535354
Wij hebben vandaag twee mannen over de vloer gehad om de mogelijkheden te bekijken. De dakkapel is wel een bemoeilijkende factor, maar de uitbouw biedt uitkomst. In totaal zouden we 11 panelen kwijt kunnen: vijf boven de dakkapel (portrait), drie onder de dakkapel (landscape) en drie op de uitbouw (landscape). Beide mannen bleken geen voorstander van portrait en landscape plaatsing door elkaar. Volgens de een worden we volledig zelfvoorzienend, volgens de ander toch niet helemaal.

We wachten de offertes even af.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_150535562
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 13:35 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je een meter heb met teruglever telwerk kan je daar bij GreenChoice je eigen verbruik + 1000kWh volledig salderen.

Daarnaast loont het om electrisch te gaan verwarmen met een warmtepomp waardoor je een flinke streep kan halen door je gasrekening.

Mijn prognose verbruik voor 2015 is 330m3 :')
Maar overstappen naar Greenchoice is hier tot nu toe op een drama uitgelopen. Veel te hoge stand van de gasmeter vastgesteld, volgens Greenchoice op afstand uitgelezen maar de huidige stand is nog lang niet zo hoog als Greenchoice beweert, Gevolg is dat oude leverancier zich met de eindafrekening baseert op de stand zoals Greenchoice die doorgeeft en Greenchoice houdt ons al meer dan 3 weken aan het lijntje met mailtjes van "we hebben de zaak in onderzoek" etc. Dus besluit niet te snel om over te stappen op Greenchoice !
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_150556598
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 15:57 schreef klipper het volgende:

[..]

A) wat is er slim aan?
B) Deze mag je weigeren wat ze ook beweren.
a. kunnen op afstand worden uitgelezen
b. wellicht voor een tijd, maar de meter is en blijft toch echt van je netwerkbeheerder, jij betaald alleen om er gebruik van te maken (je kan het niet afkopen en betaald maandelijks ervoor).
Er komt dus een tijd dat je niks te willen hebt, want op afstand uitlezen scheelt de maatschappijen gewoon geld.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 12 maart 2015 @ 17:35:15 #129
545 dop
:copyright: dop
pi_150570134
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 17:19 schreef roadrats het volgende:

[..]

Maar overstappen naar Greenchoice is hier tot nu toe op een drama uitgelopen. Veel te hoge stand van de gasmeter vastgesteld, volgens Greenchoice op afstand uitgelezen maar de huidige stand is nog lang niet zo hoog als Greenchoice beweert, Gevolg is dat oude leverancier zich met de eindafrekening baseert op de stand zoals Greenchoice die doorgeeft en Greenchoice houdt ons al meer dan 3 weken aan het lijntje met mailtjes van "we hebben de zaak in onderzoek" etc. Dus besluit niet te snel om over te stappen op Greenchoice !
owja joh, ik zit bij greenchoice en geeft zelf mijn meterstanden op , nog nooit problemen gehad.
volgens mij zit in det verhaal nog ergens een netbeheerder er tussen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_150570196
11,96Kwh, had gehoopt op de 12, misschien kan het nog komen. Hij levert nu nog steeds 350w met de zon bijna weg. Wel hoogste opbrengst dit jaar.
.
  maandag 16 maart 2015 @ 20:16:56 #131
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150710844
Mooi artikel over de (ontbrekende) degradatie van 15 jaar oude shell panelen
http://www.polderpv.nl/ni(...)en_15_jaar_productie
pi_150765896
Wij zijn nu ook aan het kijken naar zonnepanelen en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met de aanschaf van zonnepanelen. Iemand tips voor het vinden van een betrouwbare aanbieder van zonnepanelen? En hoe kan ik eenvoudig verschillende offertes met elkaar vergelijken? Want de ene partij gebruikt Chinese panelen terwijl de andere Duitse panelen gebruikt, en beide hebben ook weer een andere omvormer. Bedankt.
  woensdag 18 maart 2015 @ 10:59:37 #133
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150766523
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 10:40 schreef Outj het volgende:
Wij zijn nu ook aan het kijken naar zonnepanelen en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met de aanschaf van zonnepanelen. Iemand tips voor het vinden van een betrouwbare aanbieder van zonnepanelen? En hoe kan ik eenvoudig verschillende offertes met elkaar vergelijken? Want de ene partij gebruikt Chinese panelen terwijl de andere Duitse panelen gebruikt, en beide hebben ook weer een andere omvormer. Bedankt.
Kies voor de omvormer een Europese merk en mijdt het Chinese spul (Growatt, Hosala, Omnik). A-Merk panelen chinese panelen (bijv. Yingli) zijn daarentegen één van de betere op de markt.

Merk van de panelen kan je het best even Googlen, A-Merk panelen komen altijd uitgebreid naar voren in de resultaten. B-Merk panelen zijn vaak amper te vinden.

Naar wat voor set ben je op zoek (omvang)? Wat is je huidige verbruik? Wat je dak orientatie en heb je last van schaduw etc.
  woensdag 18 maart 2015 @ 11:49:18 #134
85962 ioko
I Appear Missing
pi_150768129
Ik heb de knoop doorgehakt en ga voor:

- Installatie van 3120 Wp.
- Omvormer van Solar Edge (+optimizers per paneel)
- Panelen van Winaico. Deze zijn wat duurder dan de chinese panelen, maar volgens de installateur superieur qua constructie en duurzaamheid. Ook is de garantie goed geregeld door een verkoopkantoor in Duitsland.Productie is in Taiwan.
- Bevestiging met Click-fit.

Prijs per Wp is wel wat hoger (circa 1.60 geinstalleerd), maar wel een zeer betrouwbare installateur die ik via via ken.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_150771323
@Revolution-NL. Mijn verbruik is 2940 kWh. Ik heb ruimte voor ongeveer 10 panelen. Oriëntatie Zuid-Oost. Er staat een kleine boom die een beetje schaduw aanbrengt op het dak. Weet jij of er ergens lijstjes te vinden zijn van de beste panelen / omvormers? Ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast nog de vraag: iemand tips voor het vinden van een goede installateur? Wil geen beunhaas op m'n dak;). Bedankt.
pi_150948992
Bij de aankoop van een nieuwbouwappartement (is op dit moment nog in aanbouw) heb ik de aanbieding gekregen voor zonnepanelen (met mij ook alle anderen die een appartement hebben gekocht).
Nu heb ik echt geen idee waar ik allemaal op zou kunnen letten (uiteraard wel deze en vorige pagina's een beetje bekeken).

Er is een aanbieding gedaan door Smit installateurs (hier hebben we verder geen keus in. Het is ja of nee, mits het dak nog niet vol zit na iedereen zijn keuze heeft gemaakt dan zouden we zelf nog een bedrijf aan kunnen schrijven.

Even een aantal specificaties;
Keuze uit 4, 6 of 8 panelen (1000, 1500 of 2000 Kwh per jaar)
Het gaat om de panelen; Gintech multi 60 met een multi-crystalline 3BB cel met een Enphase micro omvormer per paneel.
Ze worden met een aparte groep aangesloten op de meterkast.

Het nieuwbouwproject is er eentje waarbij duurzaamheid en 'groen' belangrijk zijn. We krijgen bijvoorbeeld een warm terugwin installatie en de verwarming is middels vloerverwarming (wellicht dat dit nog uitmaakt voor keuze in zonnepanelen?
Noem me maar Majesteit
  maandag 23 maart 2015 @ 15:57:07 #137
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150951046
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:19 schreef Outj het volgende:
@Revolution-NL. Mijn verbruik is 2940 kWh. Ik heb ruimte voor ongeveer 10 panelen. Oriëntatie Zuid-Oost. Er staat een kleine boom die een beetje schaduw aanbrengt op het dak. Weet jij of er ergens lijstjes te vinden zijn van de beste panelen / omvormers? Ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast nog de vraag: iemand tips voor het vinden van een goede installateur? Wil geen beunhaas op m'n dak;). Bedankt.
Als je met de boom last van schaduw hebt zou ik voor optimizers kiezen. En qua installateur, welke regio zit je?
  maandag 23 maart 2015 @ 15:57:44 #138
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150951065
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:49 schreef lauwert het volgende:
Bij de aankoop van een nieuwbouwappartement (is op dit moment nog in aanbouw) heb ik de aanbieding gekregen voor zonnepanelen (met mij ook alle anderen die een appartement hebben gekocht).
Nu heb ik echt geen idee waar ik allemaal op zou kunnen letten (uiteraard wel deze en vorige pagina's een beetje bekeken).

Er is een aanbieding gedaan door Smit installateurs (hier hebben we verder geen keus in. Het is ja of nee, mits het dak nog niet vol zit na iedereen zijn keuze heeft gemaakt dan zouden we zelf nog een bedrijf aan kunnen schrijven.

Even een aantal specificaties;
Keuze uit 4, 6 of 8 panelen (1000, 1500 of 2000 Kwh per jaar)
Het gaat om de panelen; Gintech multi 60 met een multi-crystalline 3BB cel met een Enphase micro omvormer per paneel.
Ze worden met een aparte groep aangesloten op de meterkast.

Het nieuwbouwproject is er eentje waarbij duurzaamheid en 'groen' belangrijk zijn. We krijgen bijvoorbeeld een warm terugwin installatie en de verwarming is middels vloerverwarming (wellicht dat dit nog uitmaakt voor keuze in zonnepanelen?
De grote vraag is wat kost het?
pi_150951376
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

De grote vraag is wat kost het?
Dat is natuurlijk een hele goede vraag! Stom dat ik dat er niet bij had gezet :X

4 panelen, 1000 Kwh = 2000 (btw kan nog worden teruggevraagd)
6 panelen, 1500 Kwh = 2900 (btw kan nog worden teruggevraagd)
8 panelen, 2000 Kwh = 3700 (btw kan nog worden teruggevraagd)
Noem me maar Majesteit
  maandag 23 maart 2015 @ 16:08:05 #140
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150951409
Wauw, 2010 belde en ze willen hun prijzen terug.
pi_150951485
terugverdientijd 12 jaar :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_150951665
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:07 schreef lauwert het volgende:
4 panelen, 1000 Kwh = 2000 (btw kan nog worden teruggevraagd)
6 panelen, 1500 Kwh = 2900 (btw kan nog worden teruggevraagd)
8 panelen, 2000 Kwh = 3700 (btw kan nog worden teruggevraagd)
Hoe werkt dat bij een appartementencomplex: Ligt er dan echt een apart setje wat van jou is op het dak en gaat die stroom dan ook daadwerkelijk via een kabel naar je eigen groepenkast, of gaat het op de grote hoop en wordt er via een verdeelsleutel de jaaropbrengst verdeelt?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 23 maart 2015 @ 16:30:45 #143
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150952257
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:07 schreef lauwert het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een hele goede vraag! Stom dat ik dat er niet bij had gezet :X

4 panelen, 1000 Kwh = 2000 (btw kan nog worden teruggevraagd)
6 panelen, 1500 Kwh = 2900 (btw kan nog worden teruggevraagd)
8 panelen, 2000 Kwh = 3700 (btw kan nog worden teruggevraagd)
Wat een prijzen :X!
  maandag 23 maart 2015 @ 16:32:03 #144
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150952297
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:09 schreef RoofingBurner het volgende:
terugverdientijd 12 jaar :)
Dat weet je niet met de nieuwe salderingsregels per 2020
pi_150952606
Ooh wow, toch leuk hoe ze dat dan in een praatje leuk weten te verkopen. Kreeg het idee dat de prijzen heel aardig waren.
Altijd goed om wat info in te winnen op deze manier.

In ons complex krijgt iedereen een eigen setje panelen die direct geschakeld zijn naar de meterkast. Enkel wij ontvangen dus wat onze panelen opbrengen.

Grote vraag is natuurlijk; wel doen, of niet doen?

De leidingen worden sowieso aangelegd, mochten we er dus voor kiezen om het nu niet te doen en er nog ruimte op het dak over zijn, dan zouden we in theorie op een later moment panelen erop kunnen laten leggen.

In de info die wij hebben ontvangen staat overigens dat de terugverdientijd tussen 6 en 7 jaar is gezien de verdiensten per jaar gesteld zijn op respectievelijk 230, 345 en 460 euro. Snap uiteraard ook dat ze het 'zonnig' voorschotelen.
In de prijs zit ook garantie van 20 jaar op de panelen en omvormers.
Noem me maar Majesteit
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 16:49:15 #146
5428 crew  miss_sly
pi_150952845
Wij hebben een offerte ontvangen voor 11 Yingli Solar YL275-30b monokristallijn zonnepanelen met een vermogen per paneel van 275 wat.
De prijs doet er wat mij betreft niet zoveel toe, maar de kwaliteit van de panelen; hebben we hiermee een kwalitatief goed paneel te pakken?

Daarnaast een Steca StecaGrid 3010 Coolcept Boosted, zelfde vraag.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_150953045
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:41 schreef lauwert het volgende:
Kreeg het idee dat de prijzen heel aardig waren.
Je geeft aan: 8 panelen, 3700,- 2000KWh.

Maar hoeveel Wp is die installatie dan? (Of hoeveel Wp is 1 zonnepaneel, ook goed)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150953352
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:49 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben een offerte ontvangen voor 11 Yingli Solar YL275-30b monokristallijn zonnepanelen met een vermogen per paneel van 275 wat.
De prijs doet er wat mij betreft niet zoveel toe, maar de kwaliteit van de panelen; hebben we hiermee een kwalitatief goed paneel te pakken?

Daarnaast een Steca StecaGrid 3010 Coolcept Boosted, zelfde vraag.
Yingli is volgens mij een van de betere Chinezen, bijna een A merk. Steca ken ik alleen van die goedkope 12V regelaar.

Bij een appartement vraag ik mij ook af hoe het geschakeld wordt. Misschien wel per appartement, verklaart de hoge kosten.
.
pi_150953560
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je geeft aan: 8 panelen, 3700,- 2000KWh.

Maar hoeveel Wp is die installatie dan? (Of hoeveel Wp is 1 zonnepaneel, ook goed)
250 Wp per paneel (dus bij 4 panelen, 1000Wp) Opbrengst wordt aangegeven als +- 1000 Kwh per jaar.
Zelfde geld dus voor de andere panelen.

Panelen worden inderdaad doorgeschakeld naar het appartement van de eigenaar van de panelen.
Noem me maar Majesteit
  maandag 23 maart 2015 @ 17:13:25 #150
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150953601
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:05 schreef Fer het volgende:

[..]

Yingli is volgens mij een van de betere Chinezen, bijna een A merk. Steca ken ik alleen van die goedkope 12V regelaar.

Bij een appartement vraag ik mij ook af hoe het geschakeld wordt. Misschien wel per appartement, verklaart de hoge kosten.
Steca is goed spul.
pi_150954161
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:12 schreef lauwert het volgende:

[..]

250 Wp per paneel (dus bij 4 panelen, 1000Wp) Opbrengst wordt aangegeven als +- 1000 Kwh per jaar.
Zelfde geld dus voor de andere panelen.

Panelen worden inderdaad doorgeschakeld naar het appartement van de eigenaar van de panelen.
Hoeveel denk je te gaan verbruiken? Vanuitgaande dat saldering ooit minder gaat worden, wil je niet teveel op je dak. Maar als 8 panelen de max is en je verwacht wel 3000kwh te verbruiken, zou je misschien duurdere panelen kunnen nemen met wat meer opbrengst.

Aan de andere kant, hoelang denk te blijven wonen in het appartement.
.
pi_150954266
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:12 schreef lauwert het volgende:
250 Wp per paneel (dus bij 4 panelen, 1000Wp) Opbrengst wordt aangegeven als +- 1000 Kwh per jaar.
Dan rekenen ze vrij optimistisch.

Evengoed kom je dan bij de voordeligste set (8 panelen) op ¤ 1,85/Wp, en dat is best wel aan de prijs. Als je dat, geïnstalleerd en wel, elders kunt regelen voor ¤ 1,40/Wp scheelt dat 2000 * 0,45 = 900,-

Aan de andere kant weet ik niet of je later nog makkelijk een kabel vanaf je groepenkast naar het dak kunt brengen. (En of er nog plek is op het dak, hetgeen wel vreemd zou zijn als je op het gemeenschappelijke dak geen gereserveerd plekje hebt.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150955116
Verwacht rond de 2000 KwH te gaan verbruiken. En denken er een jaar of 6 te blijven wonen. Dus dat is ook nog een overweging waar we mee bezig zijn. Wellicht dat wij het geld er dus niet eens geheel uit gaan halen. Is het dan slim om het te doen (waardevermeerdering van de woning?)
Noem me maar Majesteit
  maandag 23 maart 2015 @ 18:26:36 #154
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150955972
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:29 schreef Fer het volgende:

[..]

Hoeveel denk je te gaan verbruiken? Vanuitgaande dat saldering ooit minder gaat worden, wil je niet teveel op je dak. Maar als 8 panelen de max is en je verwacht wel 3000kwh te verbruiken, zou je misschien duurdere panelen kunnen nemen met wat meer opbrengst.

Aan de andere kant, hoelang denk te blijven wonen in het appartement.
Gewoon maximaal pv plaatsen en bij GC gebruik maken van de -1000kwh regeling. Als je meer terug gaat leveren kan je nog elektrisch verwarmen al dan niet met een warmtepomp.

L/l warmtepomp geeft ook enorm veel comfort in de zomer omdat je kan koelen.

Mijn basisverbruik is 1200kWh mijn pv set 3140wp.

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 23-03-2015 18:40:05 ]
  maandag 23 maart 2015 @ 18:27:48 #155
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_150956017
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:59 schreef lauwert het volgende:
Verwacht rond de 2000 KwH te gaan verbruiken. En denken er een jaar of 6 te blijven wonen. Dus dat is ook nog een overweging waar we mee bezig zijn. Wellicht dat wij het geld er dus niet eens geheel uit gaan halen. Is het dan slim om het te doen (waardevermeerdering van de woning?)
Gewoon zelf een set regelen een tvt van 6 jaar is dan heel goed haalbaar :)
2 euro/wp is echt belachelijk.
  Moderator dinsdag 24 maart 2015 @ 10:02:41 #156
5428 crew  miss_sly
pi_150975362
De andere offerte biedt: Sunerg Solar XM 60/156 270Wp Mono Black (1645 x 990 x 35), incl.:  SMA Sunny Boy 3000 TL-21 (1 x)
ABB ZV-16 (1 x)
Eldra bekabeling / Multi Connect connectoren
Solarstell / Schletter bevestigingsmateriaal

Het zijn dan in allebei de offertes monokristallijnen panelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151085864
Valt er nog iets verzinnen voor stroomstoringen? Want zonder netspanning doen die panelen ook niets.

Misschien een noodstroom om de 230v erop te houden en dan de stroom van de panelen verbruiken.
.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 13:58:22 #158
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_151091446
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 11:04 schreef Fer het volgende:
Valt er nog iets verzinnen voor stroomstoringen? Want zonder netspanning doen die panelen ook niets.

Misschien een noodstroom om de 230v erop te houden en dan de stroom van de panelen verbruiken.
Omvormer aansluiten op de AC zijde van een UPS. Werkte prima bij een Smart APC 1500 prima, de PV bleef gewoon doorpruttelen :P (wel getest op een zeer bewolkte dag met slechts 100watt opbrengst :@ )

Hoofdschakelaar uitzetten en dan de AC zijde van de UPS in een stopcontact steken. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de accu van de UPS vol raakt, als er bijna geen verbruik is maar wel vol de zon schijnt :X

[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 27-03-2015 14:14:41 ]
pi_151092040
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 13:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Met DC stroom Omvormer aansluiten op de AC zijde van een UPS. Werkte bij een Smart APC 1500 prima :P

Hoofdschakelaar uitzetten en dan de AC zijde van de UPS in een stopcontact steken. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als de accu van de UPS vol raakt, als er bijna geen verbruik is maar wel vol de zon schijnt :X

Het is best lastiger dan ik dacht. Het net is ook een grote buffer, dus als je PV 2500w opwekt en jij maar 100 verbruikt, gaat er 2400w het net in. Dat moet dan zonder net op een andere manier opgeslagen worden en dat kan niet iedere ups.

Verder hebben de meeste upsen maar 2 statussen. Opladen/standbij of leveren

Denk dat die APC 1500 in rook was opgegaan, als de wolken even waren verdwenen.
.
  Moderator vrijdag 27 maart 2015 @ 14:17:49 #160
5428 crew  miss_sly
pi_151092134
Iemand die nog even naar de twee offertes willen kijken die we hebben. Gaat ons om wat de beste kwaliteit is van de panelen en omvormer.

Sunerg Solar XM 60/156 270Wp Mono Black (1645 x 990 x 35), incl.:  SMA Sunny Boy 3000 TL-21 (1 x)
ABB ZV-16 (1 x)
Eldra bekabeling / Multi Connect connectoren
Solarstell / Schletter bevestigingsmateriaal

en

Yingli Solar YL275-30b monokristallijn zonnepanelen met een vermogen per paneel van 275 wat.
Daarnaast een Steca StecaGrid 3010 Coolcept Boosted, zelfde vraag.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151092568
Zelf ben ik aan het kijken naar LG Mono Neon en de Solar Frontier WP170 s
Met een Solar Edge omvormer met een optimizer per twee panelen.

Als ik het goed heb berekend kan ik zon 24 panelen kwijt.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:00:09 #162
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151093578
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 11:04 schreef Fer het volgende:
Valt er nog iets verzinnen voor stroomstoringen? Want zonder netspanning doen die panelen ook niets.

Misschien een noodstroom om de 230v erop te houden en dan de stroom van de panelen verbruiken.
Dan zul je je eerst af moeten koppelen van het net.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:45:39 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151118714
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan rekenen ze vrij optimistisch.

Evengoed kom je dan bij de voordeligste set (8 panelen) op ¤ 1,85/Wp, en dat is best wel aan de prijs. Als je dat, geïnstalleerd en wel, elders kunt regelen voor ¤ 1,40/Wp scheelt dat 2000 * 0,45 = 900,-

Aan de andere kant weet ik niet of je later nog makkelijk een kabel vanaf je groepenkast naar het dak kunt brengen. (En of er nog plek is op het dak, hetgeen wel vreemd zou zijn als je op het gemeenschappelijke dak geen gereserveerd plekje hebt.)
Die ¤/Wp, hoe reken je die? Panelen, omvormer, installatie delen door het aantal Wp neem ik aan, maar bereken je in of ex BTW?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:50:24 #164
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151118762
Dat ligt er aan, ben je van plan de btw truc toe te passen?
pi_151118805
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:45 schreef Leandra het volgende:
Die ¤/Wp, hoe reken je die? Panelen, omvormer, installatie delen door het aantal Wp neem ik aan
Het ligt eraan wat je zoekt. Zoek je een set incl. installatie dan reken je die kosten erbij en dan deel je door het aantal Wp. Dan kun je erg makkelijk sets met een verschillende grootte (qua Wp) in prijs met elkaar vergelijken

quote:
maar bereken je in of ex BTW?
Dat maakt niet uit, zolang je dat maar bij alle sets hetzelfde doet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:55:39 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151118835
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het ligt eraan wat je zoekt. Zoek je een set incl. installatiekosten dan reken je die erbij en dan deel je door het aantal Wp. Dan kun je erg makkelijk sets met een verschillende grootte (qua Wp) in prijs met elkaar vergelijken

[..]

Dat maakt niet uit, zolang je dat maar bij alle sets hetzelfde doet.
Het ging mij niet om het vergelijken, het gaat me er om of iets "aan de prijs" of "een goed deal" is ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:56:15 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151118844
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:50 schreef Erasmo het volgende:
Dat ligt er aan, ben je van plan de btw truc toe te passen?
Dat lijkt me wel?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151118888
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:55 schreef Leandra het volgende:
Het ging mij niet om het vergelijken, het gaat me er om of iets "aan de prijs" of "een goed deal" is ;)
Dat maakt ook niet uit. Die ¤1,85/Wp uit dat voorbeeld was incl. BTW. En voor een incl. BTW prijs is dat vrij hoog. En omgerekend ¤1,53/Wp excl. BTW is dat uiteraard ook.

Gewoon een kwestie van even googlen en op Marktplaats kijken, dan zie je vanzelf wat er momenteel gangbaar is qua Wp prijs.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 28 maart 2015 @ 10:04:30 #169
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151119004
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel?
Dan bereken je het ex btw :D
  maandag 30 maart 2015 @ 16:51:34 #170
442718 ReinBL
Duurzaamheidsfreak
pi_151194278
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 14:17 schreef miss_sly het volgende:
Iemand die nog even naar de twee offertes willen kijken die we hebben. Gaat ons om wat de beste kwaliteit is van de panelen en omvormer.

Sunerg Solar XM 60/156 270Wp Mono Black (1645 x 990 x 35), incl.:  SMA Sunny Boy 3000 TL-21 (1 x)
ABB ZV-16 (1 x)
Eldra bekabeling / Multi Connect connectoren
Solarstell / Schletter bevestigingsmateriaal

en

Yingli Solar YL275-30b monokristallijn zonnepanelen met een vermogen per paneel van 275 wat.
Daarnaast een Steca StecaGrid 3010 Coolcept Boosted, zelfde vraag.
SMA staan bekend als (een van de) beste omvormers. Goede keus, wel prijzig. Maar wel belangrijk goede omvormer in je systeem te schakelen. Steca zegt mij minder.

Yingli is een van de grootste producten van panelen ter wereld. Sunerg een Italiaanse club meen ik. Leveren beide goede panelen.

Mocht je behoefte hebben aan iets rijkere feedback kan ik je aan iemand connecten die de offertes wat uitgebreider met je kan doornemen. Kost iets van ¤50 meen ik.
Geïnteresseerd en gespecialiseerd in het upgraden en verduurzamen van huizen. Solar/isolatie/warmtepompen. Op naar energie neutrale woningen!
  maandag 30 maart 2015 @ 17:13:41 #171
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_151195037
¤50 om iemand naar en offerte te laten kijken :')
pi_151195535
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 17:13 schreef Gnittoo het volgende:
¤50 om iemand naar en offerte te laten kijken :')
En je er dan nog speciaal voor registreren ook. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 18:04:11 #173
5428 crew  miss_sly
pi_151196568
Dat ga ik niet doen, hoor :D
Ik heb de indruk dat het beide kwalitatief goede offertes bij. We zullen dan in zee gaan met degene waar we het fijnste gevoel bij hadden :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 30 maart 2015 @ 22:13:25 #174
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151207272
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 17:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En je er dan nog speciaal voor registreren ook. :D
En dan Steca niet kennen, de Steca 300/500 is een begrip in omvormerland.
pi_151208684
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 17:13 schreef Gnittoo het volgende:
¤50 om iemand naar en offerte te laten kijken :')
Tja proberen kan altijd.... beetje kansloos, maar goed, vragen kan altijd :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 07:51:26 #176
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_151213960
12 tweedehands Sharp 160w panelen uit 2010 gekocht voor ¤720 (¤60 ps). Aurora pvi 2000 voor ¤235 erbii. Nu alleen nog platdakbeugels (¤400) en kabels (¤65) erbij. Dan ben ik nog voor nog geen 1450 euro klaar.

0.75 per wp :)
Drugs are good mkay?
pi_151534167
Kreeg een offerte. Met als opmerking dat ik zelf een kabel moet leggen van meterkast naar omvormer.
(aansluiten doen zij)
In vergelijk met andere offertes wordt dit over het algemeen door de leverancier zelf geregeld.
Niet dat ik het niet voor elkaar zou krijgen maar ik vind het nogal vreemd staan op een offerte.
pi_151539536
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 07:51 schreef Party_P het volgende:
12 tweedehands Sharp 160w panelen uit 2010 gekocht voor ¤720 (¤60 ps). Aurora pvi 2000 voor ¤235 erbii. Nu alleen nog platdakbeugels (¤400) en kabels (¤65) erbij. Dan ben ik nog voor nog geen 1450 euro klaar.

0.75 per wp :)
Waar? Deel het met ons :)
  vrijdag 10 april 2015 @ 21:37:53 #179
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_151562678
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 07:51 schreef Party_P het volgende:
12 tweedehands Sharp 160w panelen uit 2010 gekocht voor ¤720 (¤60 ps). Aurora pvi 2000 voor ¤235 erbii. Nu alleen nog platdakbeugels (¤400) en kabels (¤65) erbij. Dan ben ik nog voor nog geen 1450 euro klaar.

0.75 per wp :)
Netjes! Leuke tvt :)

Ik ga mijn Soladin 600 van mijn NNO set (500 watt omvormer) dit weekend overspannen maken. Ik ga van 690 naar 920WP, arme Soladin :D

Totale WP prijs van die set wordt met de uitbreiding 0.70 per wp en dat is dan wel weer leuk :P
  zaterdag 11 april 2015 @ 00:20:33 #180
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_151567851
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 08:29 schreef indochina het volgende:

[..]

Waar? Deel het met ons :)
Ze zijn inmiddels niet meer voor 60 per stuk te krijgen en ook niet meer bij degene bij wie ik ze kocht, maar iemand anders bied ze ook aan: http://link.marktplaats.nl/m892178505

Omvormer verkocht Enerdu uit Barneveld, ook zij hebben ze inmiddels niet meer.
Drugs are good mkay?
  vrijdag 17 april 2015 @ 07:21:45 #181
121555 dl3b
Proost!
pi_151763966
Goed nieuws wellicht.



Bron teletekst
Karper diem, vis van de dag
  vrijdag 17 april 2015 @ 07:33:47 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151764034
Wat je terug levert staat toch gewoon op je meter?
  vrijdag 17 april 2015 @ 08:38:04 #183
85962 ioko
I Appear Missing
pi_151764644
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 07:33 schreef Erasmo het volgende:
Wat je terug levert staat toch gewoon op je meter?
Daar staat niet wat de vergoeding is die je ontvangt voor die energie.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  FOK!fotograaf donderdag 23 april 2015 @ 14:16:05 #184
13368 NiGeLaToR
pi_151956737
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 08:38 schreef ioko het volgende:

[..]

Daar staat niet wat de vergoeding is die je ontvangt voor die energie.
Bovendien gaat het vaak gepaard met twee afzonderlijke afrekeningen die al niet erg duidelijk zijn. Zo adverteren veel energieboeren met energieprijzen ex-ex, zodat je 50% korting krijgt op je stroom .. á 3,5 cent per kWh, aangezien men dan in ene een stroomprijs van 7 cent aanhoudt, terwijl je zelf, in totaal toch echt 23 cent betaalt. In-in.

En zo verder - het kostte me een uurtje excellen om alle aanbiedingen ook echt te kunnen vergelijken op basis van vastrecht, energiebelasting, transportkosten, energieprijzen en mijn verbruik en teruglevering. Dat moet simpeler kunnen - maar ook de vergelijkingssites doen er genoeg aan het zo ondoorzichtig mogelijk te laten zijn.
  donderdag 23 april 2015 @ 18:51:39 #185
85962 ioko
I Appear Missing
pi_151963599
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 14:16 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Bovendien gaat het vaak gepaard met twee afzonderlijke afrekeningen die al niet erg duidelijk zijn. Zo adverteren veel energieboeren met energieprijzen ex-ex, zodat je 50% korting krijgt op je stroom .. á 3,5 cent per kWh, aangezien men dan in ene een stroomprijs van 7 cent aanhoudt, terwijl je zelf, in totaal toch echt 23 cent betaalt. In-in.

En zo verder - het kostte me een uurtje excellen om alle aanbiedingen ook echt te kunnen vergelijken op basis van vastrecht, energiebelasting, transportkosten, energieprijzen en mijn verbruik en teruglevering. Dat moet simpeler kunnen - maar ook de vergelijkingssites doen er genoeg aan het zo ondoorzichtig mogelijk te laten zijn.
Wat was jouw conclusie?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  FOK!fotograaf donderdag 23 april 2015 @ 20:45:53 #186
13368 NiGeLaToR
pi_151967423
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 18:51 schreef ioko het volgende:

[..]

Wat was jouw conclusie?
Dat het nog altijd afhangt van je feitelijk netto verbruik. Als dat laag is, na compensatie met PV, dan moet je voor zo laag mogelijk vastrecht/levering gaan (en meestal hoger kWh prijs).
Daarbij jaarlijks leverancier hoppen voor een actie/bonus/korting. Kan zo weer 5-10 euro per maand schelen. Zit nu met zo'n 0kWh per jaar op < 60,- per maand. Gezin met 2 kids, vrijstaande woning, incl gas.

Ga je met de vergelijkingssites vooralsnog niet achter komen, was mijn conclusie dus ook.
pi_151972836
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 20:45 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Ga je met de vergelijkingssites vooralsnog niet achter komen, was mijn conclusie dus ook.
Maar bij welke leverancier zit jij nu ? Ik heb denk ik dit jaar voor het eerst een overschot aan electra heb en we gebruiken nauwelijks gas (houtkachel). Tot nu toe is volgens mij alleen Greenchoice een optie als je per saldo meer teruglevert dan zelf gebruikt. ( Bij klanten met een digitale meter die netto méér terugleveren dan afnemen, vergoeden we de eerste 1000 kWh (per nota en per jaar) netto teruglevering inclusief energiebelasting. Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u recht op houdt staat beschreven in de Elektriciteitswet 1998.)
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  FOK!fotograaf vrijdag 24 april 2015 @ 12:00:38 #188
13368 NiGeLaToR
pi_151984906
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 22:43 schreef roadrats het volgende:

[..]

Maar bij welke leverancier zit jij nu ? Ik heb denk ik dit jaar voor het eerst een overschot aan electra heb en we gebruiken nauwelijks gas (houtkachel). Tot nu toe is volgens mij alleen Greenchoice een optie als je per saldo meer teruglevert dan zelf gebruikt. ( Bij klanten met een digitale meter die netto méér terugleveren dan afnemen, vergoeden we de eerste 1000 kWh (per nota en per jaar) netto teruglevering inclusief energiebelasting. Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u recht op houdt staat beschreven in de Elektriciteitswet 1998.)
Vanwege een bonus en redelijk gunstige tarieven nu bij Essent, maar ben daarvoor lang bij GC klant geweest. GC is een prima aanbieder, vind alleen nog altijd irritant dat opbrengst vs gebruik niet op 1 verzamelfactuur komt :)
pi_151987292
Ik zit ook bij Greenchoice. Zou ik in mijn online dossier ergens moeten kunnen zien hoeveel ik teruglever? Of zie ik dat alleen op de meter en op mijn eindafrekening? Volgens mij zou mijn maandbedrag namelijk flink omlaag kunnen, maar volgens de verbruikmeter van GC niet.
  FOK!fotograaf vrijdag 24 april 2015 @ 13:42:57 #190
13368 NiGeLaToR
pi_151988251
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 13:04 schreef Bleie het volgende:
Ik zit ook bij Greenchoice. Zou ik in mijn online dossier ergens moeten kunnen zien hoeveel ik teruglever? Of zie ik dat alleen op de meter en op mijn eindafrekening? Volgens mij zou mijn maandbedrag namelijk flink omlaag kunnen, maar volgens de verbruikmeter van GC niet.
Dat kan op je online dossier - je hebt een tabje voor opwekking en gebruik en je kunt daar meteen je maandbedrag aanpassen. Dat werkt prima.
pi_151999113
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 13:42 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dat kan op je online dossier - je hebt een tabje voor opwekking en gebruik en je kunt daar meteen je maandbedrag aanpassen. Dat werkt prima.
Dat tabje kan ik nergens vinden. Maar even een mailtje sturen.
pi_152007384
Wie haalt er het top vermogen al? Ik blijf op de zonnige dagen steken op 2300-2400w van 2,62kWp
.
pi_152013463
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 08:30 schreef Fer het volgende:
Wie haalt er het top vermogen al? Ik blijf op de zonnige dagen steken op 2300-2400w van 2,62kWp
Je top vermogen is geheel afhankelijk van de hoek, temperatuur en instraling. Grote kans dat je daardoor zelden je systeem ziet pieken op je max vermogen. Of het moet op een bewolkte koude dag zijn en de zon breekt even door, dan zie je het nog wel eens even pieken op de max.

CIS panelen zijn overigens minder temperatuur afhankelijk, mono/poly panelen hebben al snel 10% minder opbrengst met wat warmte (die je natuurlijk ook snel hebt op een zonnige dag).
pi_152013648
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 08:30 schreef Fer het volgende:
Wie haalt er het top vermogen al? Ik blijf op de zonnige dagen steken op 2300-2400w van 2,62kWp
Ik kom ook nog niet hoger dan 2800-2900w met 3,16kWp
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:09:02 #195
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152015969
Voor mijn 920wp set topt af bij 500watt, maar dat komt omdat ze op een soladin 600 aangesloten zitten :D :9

De 2450wp topt gewoon tot max omvormer 2416watt bij wisselend bewolkt weer. Zeker in voor en najaar. Hoogzomer is dat minder door de hellingshoek en temperatuur
pi_152106807
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 08:30 schreef Fer het volgende:
Wie haalt er het top vermogen al? Ik blijf op de zonnige dagen steken op 2300-2400w van 2,62kWp
Als je vandaag veel afwisselende zon hebt gehad, grote kans dat je dan je systeem hebt zien pieken.

Heb je misschien pvoutput logging? Ben wel benieuwd.
pi_152107779
Gisteren 2578w gehaald, we zijn er bijna. Export maken lukt mij niet echt.
.
  maandag 4 mei 2015 @ 10:07:22 #198
85962 ioko
I Appear Missing
pi_152255786
Mijn panelen liggen erop! Zaterdag was een mooie dag met een piek van 2.723 Wp (installatie is 3.120 Wp). Opbrengst over de gehele dag boven de 20 kWh.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_152263068
Zijn hier ook mensen die ergens de panelen etc hebben besteld en vervolgens de installatie zelf hebben gedaan?
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
  maandag 4 mei 2015 @ 15:02:42 #200
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152263690
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:43 schreef Arnax het volgende:
Zijn hier ook mensen die ergens de panelen etc hebben besteld en vervolgens de installatie zelf hebben gedaan?
Yep, u wilt weten?
pi_152265195
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:02 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Yep, u wilt weten?
Of het goed te doen was en of het daadwerkelijk veel geld heeft uitgespaard tov. laten plaatsen :)
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
  maandag 4 mei 2015 @ 15:51:22 #202
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152265609
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:41 schreef Arnax het volgende:

[..]

Of het goed te doen was en of het daadwerkelijk veel geld heeft uitgespaard tov. laten plaatsen :)
Ligt eraan wat voor dak je heb en hoe handig je bent. Mijn dak is nieuwbouw dus niet was niet schots en scheef.

Met een dagje lag het er op en dan ben ik niet eens een hele ervaren klusser. Voordeel was wel dat ik niet met de panelen de ladder op hoefte. Alles kon aangegeven worden via het dakkapel. Bevestiging had ik van clickfit. Werkt super als je het eenmaal door heb.

De panelen op mijn schuurtje waren een appeltje eitje. Bevestiging daarvan heb ik zelf gefabriceerd met een paar planken :D

Qua installatie zal je tussen 500 en 1000 euro uitsparen schat ik. Als je verder op MP je ogen goed openhoud kan je ook voor mooie prijzen spullen halen.

De 920WP set op mijn schuurtje koste mij bijvoorbeeld maar 725 euro :D.


Als je nog een omvormer zoekt, ik heb nog een SMA SB 1200 over O-)

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 04-05-2015 16:07:49 ]
pi_152267661
Wat moet die omvormer kosten revolution??
pi_152294778
Volgende week haal ik de omvormer bij revolution dus op. ;D hopelijk heeft dat weer wat motivatie om de panelen die hier al een jaar liggen op t dak te gooien :p
  dinsdag 5 mei 2015 @ 13:15:17 #205
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152294789
Zonde geld.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 13:48:01 #206
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152295701
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 13:14 schreef Makrolon het volgende:
Volgende week haal ik de omvormer bij revolution dus op. ;D hopelijk heeft dat weer wat motivatie om de panelen die hier al een jaar liggen op t dak te gooien :p
Heb je ze al een jaar liggen!? Jeetje dan moet je wel geduld hebben. De omvormer is dan één van de laatste spullen die je nog nodig hebt?

Ik word al kriegel nu ik een werkloze SMA heb liggen die wacht op de start van mijn 1200WP overkapping aan mijn zuidgevel :@

De panelen worden tegen de gevel gemonteerd dus ik moet nog iets verzinnen met een aluminium constructie oid :(. Door de lage hellingshoek en het feit dat de panelen aan één zijde niet op een paal kunnen rusten maakt het lastig.

De panelen moeten ook wat hoger op de gevel komen zodat ik in de winter instraling van de zon heb maar in de zomer niet.

Zoiets dus alleen dan met een kleinere hellingsgraad


[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 05-05-2015 14:07:10 ]
pi_152297545
Ja, ik weet het, enorm zonde... Ik ben een garage aan t bouwen waar t meeste van mijn tijd in gaat zitten. ;)

Ik heb zelf al wel een plat dak constructie gemaakt. Dus t is een kwestie van de laatste dingen in elkaar zetten, op t dak zetten en aansluiten. Nog wel een kabel naar de meterkast zien te trekken...
  donderdag 7 mei 2015 @ 16:40:44 #208
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_152373137
veiligheidswaarschuwing

AS Abwicklung und Solar-Service AG i.L. waarschuwt voor gebrekkige contactdozen aan bepaalde aleo zonnepanelen: Bij afgevallen deksels liggen elektrische contacten bloot. Het aanraken van deze contacten kan tot een dodelijke elektrische schok, een verwonding door een elektrische schok of tot het vallen van het dak als gevolg van een voelbare elektrische schok leiden.

AS Abwicklung und Solar-Service AG i.L. waarschuwt uit voorzorg en in de zin van een preventieve bescherming zeer nadrukkelijk voor het aanraken van de contactdoos en de steekverbindingen. In eigen juridisch belang van de installatie-exploitanten moeten ook alle personen, met name installateurs, schoorsteenvegers, dakdekkers en elektriciens, die in contact kunnen komen met de contactdozen en steekverbindingen, over deze waarschuwing en de daarin beschreven potentieel dodelijke gevaren worden gewaarschuwd.

Betrokken zijn alle aleo zonnepanelen van de typen „S_02“, „S_03“ en „S_73“. Via de serienummers zijn alle betrokken panelen duidelijk te identificeren.

http://www.as-abwicklung.de/nl/warning/

:D :D
  zondag 10 mei 2015 @ 23:26:40 #209
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_152476494
Hoi allemaal,

Weet iemand een manier om uit de overtollige kWh meer dan de kolenfooi te krijgen?

Blijkbaar hebben die paar led-lampjes (en de bewustwording in zijn algemeen) meer opgeleverd dan verwacht: We hebben nu al meer teruggeleverd dan verbruikt en we moeten nog tot eind juli.

Ik gun de energieleverancier mijn mooie kWh eigenlijk niet voor die paar centen, is er een manier om er iets meer voor te krijgen?

Elektrisch bijstoken kan niet in de zomer. Bitcoins minen is zelfs voor die 6 cent niet rendabel. Airco gebruiken we ook niet. Iemand een ander idee?
If you can't beat them, join them.
pi_152477414
Airco/warmtepomp en met de warmte water opwarmen voor douchen.
.
pi_152478019
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:26 schreef 44pje het volgende:
Hoi allemaal,

Weet iemand een manier om uit de overtollige kWh meer dan de kolenfooi te krijgen?

Blijkbaar hebben die paar led-lampjes (en de bewustwording in zijn algemeen) meer opgeleverd dan verwacht: We hebben nu al meer teruggeleverd dan verbruikt en we moeten nog tot eind juli.

Ik gun de energieleverancier mijn mooie kWh eigenlijk niet voor die paar centen, is er een manier om er iets meer voor te krijgen?

Elektrisch bijstoken kan niet in de zomer. Bitcoins minen is zelfs voor die 6 cent niet rendabel. Airco gebruiken we ook niet. Iemand een ander idee?
De buren verkopen misschien?

Ik was trouwens ervan overtuigd als ik meer terug lever als dat ik gebruik btw erover moet betalen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2015 00:26:06 ]
  maandag 11 mei 2015 @ 06:45:02 #212
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_152480366
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:56 schreef Fer het volgende:
Airco/warmtepomp en met de warmte water opwarmen voor douchen.
Naar warmtepompen ben ik aan het kijken, maar gaat me op de korte termijn niets helpen.

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 00:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

De buren verkopen misschien?

Ik was trouwens ervan overtuigd als ik meer terug lever als dat ik gebruik btw erover moet betalen?
Dat is nog niet zo'n gek idee, verlengkabel door de dakgoot naar hun wasmachine/droger.

En btw betalen :?

Nog meer ideeën? :)
If you can't beat them, join them.
  maandag 11 mei 2015 @ 08:56:19 #213
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152481386
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:26 schreef 44pje het volgende:
Hoi allemaal,

Weet iemand een manier om uit de overtollige kWh meer dan de kolenfooi te krijgen?

Blijkbaar hebben die paar led-lampjes (en de bewustwording in zijn algemeen) meer opgeleverd dan verwacht: We hebben nu al meer teruggeleverd dan verbruikt en we moeten nog tot eind juli.

Ik gun de energieleverancier mijn mooie kWh eigenlijk niet voor die paar centen, is er een manier om er iets meer voor te krijgen?

Elektrisch bijstoken kan niet in de zomer. Bitcoins minen is zelfs voor die 6 cent niet rendabel. Airco gebruiken we ook niet. Iemand een ander idee?
Overstappen naar GreenChoice, daar mag je eigenverbruik + 1000kWh volledig salderen mits je een (domme)digitale meter heb met vier telwerken.

Ik zit boven de 1000kWh eigenverbruik dus ik verwam ook een gedeelte electrisch zodat ik ruim onder de 500m3 val en in een lager capaciteitstarief val.
  maandag 11 mei 2015 @ 09:58:15 #214
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_152482497
quote:
0s.gif [b]Op maandag 11 mei 2015 06:45 schreef 44pje het volgende:
En btw betalen :?

Nog meer ideeën? :)
:Y wiet plantjes op zolder vreten stroom :P
Maar levert ook veel op zonder btw en zonder ib :+
pi_152491336
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2015 09:58 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:Y wiet plantjes op zolder vreten stroom :P
Ook die lampen geeft het zich geloof ik in led uitvoering?
pi_152491394
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 06:45 schreef 44pje het volgende:

Dat is nog niet zo'n gek idee, verlengkabel door de dakgoot naar hun wasmachine/droger.

En btw betalen :?

Nog meer ideeën? :)
Nee hoor gewoon op de meter zodat deze ook bij de buren dan terug kan tellen, btw betalen weet ik trouwens niet zeker, maar volgens mij valt iemand dan.
Als deze meer terug leverd als gebruikt onder stroomleverancier?
  maandag 11 mei 2015 @ 15:36:52 #217
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152491453
Het is wettelijk verboden om stroom aan je buren te leveren dacht ik. Dit ivm veiligheid zodat men ook zeker weet dat er geen stroom meer in de woning is als de hoofdschakelaar wordt afgesloten.
  maandag 11 mei 2015 @ 19:10:47 #218
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_152498422
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 08:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Overstappen naar GreenChoice, daar mag je eigenverbruik + 1000kWh volledig salderen mits je een (domme)digitale meter heb met vier telwerken.

Ik zit boven de 1000kWh eigenverbruik dus ik verwam ook een gedeelte electrisch zodat ik ruim onder de 500m3 val en in een lager capaciteitstarief val.
Als ik op de vergelijkingssites kijk dan is greenchoice alleen goedkoper als je ook echt (bijna) die 1000 kWh teruglevert. Aangezien ik dat niet haal zijn andere leveranciers (met cashback) goedkoper. Affakkelen met een elektrische kachel lijkt me het beste idee, echter heb ik daar nu niet zoveel aan voor de komende maanden.

Ik denk dat ik mijn huidige contract maar een half jaartje door laat lopen zodat ik het jaar daarop in de winter het overschot af kan fakkelen tegen het einde van het contract.

quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2015 09:58 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:Y wiet plantjes op zolder vreten stroom :P
Maar levert ook veel op zonder btw en zonder ib :+
:7
If you can't beat them, join them.
pi_152498654
Heb je geen heet water nodig dan? Zeker in de zomer wordt er zeer veel gedouched en dan heb je ook veel opbrengst. Als het nog teveel is gebruikt je het voor de vaatwasser, die dan weer minder stroom gaat gebruiken.

En dan de boiler zo schakelen dat ie pas gaat stoken als er syroomoverschot is.
.
  Moderator maandag 11 mei 2015 @ 19:28:02 #220
5428 crew  miss_sly
pi_152499106
Ik hoorde gisteren van iemand dat niet alle energieleveranciers 1-1 terugleveren. Klopt dit?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 11 mei 2015 @ 19:32:11 #221
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152499265
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 19:10 schreef 44pje het volgende:

[..]

.

Ik denk dat ik mijn huidige contract maar een half jaartje door laat lopen zodat ik het jaar daarop in de winter het overschot af kan fakkelen tegen het einde van het contract.

Tip! Koop een mooie split unit airco waarmee je ook kan verwarmen. Daar haal je zeker 4x zoveel warmte uit een kwh dan een ordinair straalkacheltje.

Millieutechnisch ook nog verantwoord en ook zonder zonnestroom in het tussenseizoen goedkoper dan verwarmen met hr plof ketel op gas.
  maandag 11 mei 2015 @ 20:15:51 #222
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_152500990
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2015 19:16 schreef Fer het volgende:
Heb je geen heet water nodig dan? Zeker in de zomer wordt er zeer veel gedouched en dan heb je ook veel opbrengst. Als het nog teveel is gebruikt je het voor de vaatwasser, die dan weer minder stroom gaat gebruiken.

En dan de boiler zo schakelen dat ie pas gaat stoken als er syroomoverschot is.
Jawel, maar dat is op de korte termijn (komende 2 maanden) geen oplossing.

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 19:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Tip! Koop een mooie split unit airco waarmee je ook kan verwarmen. Daar haal je zeker 4x zoveel warmte uit een kwh dan een ordinair straalkacheltje.

Millieutechnisch ook nog verantwoord en ook zonder zonnestroom in het tussenseizoen goedkoper dan verwarmen met hr plof ketel op gas.
Goede tip, heb je ook specifieke tips voor merken? Even googlen levert niet direct iets op waar ik warm van word (esthetisch gesproken oO< )
If you can't beat them, join them.
  maandag 11 mei 2015 @ 21:32:43 #223
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152504507
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 20:15 schreef 44pje het volgende:

[..]

Jawel, maar dat is op de korte termijn (komende 2 maanden) geen oplossing.

[..]

Goede tip, heb je ook specifieke tips voor merken? Even googlen levert niet direct iets op waar ik warm van word (esthetisch gesproken oO< )
Ligt aan je budget ;)

Je moet een airco met een hoge COP. De daikin ururu sarara is één van de beter met een COP van 5.90. Daikin is DE mercedes / SMA onder de warmtepompen. De Daikin Nexura is een wandmodel.

Dus 1kwh erin en 5.9kwh aan warmte eruit.

Prijstechnisch is de LG PRESTIGE INVERTER V Serie, LG-H09AK nu erg interessant. Iets minder functionaliteiten maar wel een COP van hoger dan 5 :)

Daar kan je met je fossiele plof ketel met niet tegenop stoken :9

Veel info verder in dit draadje: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526
http://airconditioning.we(...)o-als-verwarming.php
  dinsdag 12 mei 2015 @ 07:11:09 #224
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_152513853
Het grootste bezwaar hiertegen is het overhalen van mijn wederhelft om zo'n "lelijk airco ding" aan de muur te hangen :(
If you can't beat them, join them.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 09:54:02 #225
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152515818
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 07:11 schreef 44pje het volgende:
Het grootste bezwaar hiertegen is het overhalen van mijn wederhelft om zo'n "lelijk airco ding" aan de muur te hangen :(
Herkenbaar :X

De buitenunit? Daar zijn wel mooie oplossingen voor hoor :)
http://www.aircosuper.nl/buitenunit-beschermkooi

Voor de binnunit sloop je gewoon een radiator weg en dan hang je een nexura neer.
pi_152525172
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 19:28 schreef miss_sly het volgende:
Ik hoorde gisteren van iemand dat niet alle energieleveranciers 1-1 terugleveren. Klopt dit?
Daar is een mooi overzicht van op gaslicht.com:
http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
  Moderator dinsdag 12 mei 2015 @ 15:12:37 #227
5428 crew  miss_sly
pi_152525312
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 15:08 schreef SonicNemo het volgende:

[..]

Daar is een mooi overzicht van op gaslicht.com:
http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Thanks! Gaan we eens doorlezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:55:55 #228
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_152526536
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Herkenbaar :X

De buitenunit? Daar zijn wel mooie oplossingen voor hoor :)
http://www.aircosuper.nl/buitenunit-beschermkooi

Voor de binnunit sloop je gewoon een radiator weg en dan hang je een nexura neer.
Dan moet je wel een aanzienlijk overschot produceren, want je moet wel aardig wat investeren. ;)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 16:07:10 #229
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152526929
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 15:55 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dan moet je wel een aanzienlijk overschot produceren, want je moet wel aardig wat investeren. ;)
Is ook een stukje comfort omdat je in de zomer kan koelen. Daarnaast spaart het ook al geld uit ten opzichte van een HR Plofketel, als je stroom over heb is de ROI alleen korter.

Maargoed... je hoort ook niemand over een terugverdientijd als er een nieuwe plofketel aangeschaft moet worden dus wat dat betreft...
pi_152602741
Dinsdag de sma1200 bij revolution nl opgehaald, vandaag meteen maar de panelen op het dak gegooit. K moet nog even kabel bestellen, dan aansluiten, extra groepje maken en dan kunnen ze eindelijk aan t werk!
pi_152606367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 16:07 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Is ook een stukje comfort omdat je in de zomer kan koelen. Daarnaast spaart het ook al geld uit ten opzichte van een HR Plofketel, als je stroom over heb is de ROI alleen korter.

Maargoed... je hoort ook niemand over een terugverdientijd als er een nieuwe plofketel aangeschaft moet worden dus wat dat betreft...
Dat is waar.

Noem je alle gasketels per definitie plofketels, ofwah?

Even een andere vraag: moet je zonnepanelen eigenlijk reinigen na een bepaalde periode? Of hoeft dat niet/nooit?
pi_152653231
quote:
3s.gif Op donderdag 14 mei 2015 22:40 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Even een andere vraag: moet je zonnepanelen eigenlijk reinigen na een bepaalde periode? Of hoeft dat niet/nooit?
Iemand zei ooit tegen mij dat je 1x per jaar die dingen af moet doen met een of ander goedje. Klopt dat?
  zaterdag 16 mei 2015 @ 20:03:25 #233
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_152658412
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 16:40 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Iemand zei ooit tegen mij dat je 1x per jaar die dingen af moet doen met een of ander goedje. Klopt dat?
Ik haal er in de lente als het regent een keer een dweil over om het vuil eraf te vegen. Als ze vies zijn gedurende de zomer nog wel een keer, of als er een duif op gescheten heeft.
If you can't beat them, join them.
pi_152940414
Ik heb ze er dan eindelijk op liggen!



4 x pfix solar 245 wp in portraid, zelfgemaakte houten plat dak frames, sunnyboy 1200 omvormer.

Gister om 1 u had ik alleaaangesloten, toen tot t donker werd ongeveer 3 kwh opgewekt. Is dat redelijk?

Nu wil t nog niet zo vlotten met t bewolkte weer...
  maandag 25 mei 2015 @ 11:57:44 #235
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_152940823
gisteren over de 5000kWh gegaan *O*
pi_152966401
Gister toch nog 2.4 kwh. Als ik nou eens gemiddeld 2.5 kwh per dag haal ben ik meer dan tevreden. :)
pi_152967361
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 11:37 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb ze er dan eindelijk op liggen!

[ afbeelding ]

4 x pfix solar 245 wp in portraid, zelfgemaakte houten plat dak frames, sunnyboy 1200 omvormer.

Gister om 1 u had ik alleaaangesloten, toen tot t donker werd ongeveer 3 kwh opgewekt. Is dat redelijk?

Nu wil t nog niet zo vlotten met t bewolkte weer...
Heb je de achterkant nu gewoon helemaal open?
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_152967430
Ja, is dat een probleem?
  dinsdag 26 mei 2015 @ 12:45:03 #239
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_152971617
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 11:37 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb ze er dan eindelijk op liggen!

[ afbeelding ]

4 x pfix solar 245 wp in portraid, zelfgemaakte houten plat dak frames, sunnyboy 1200 omvormer.

Een nieuwe installatie en dan zo'n outdated omvormer gebruiken? Er is een reden waarom die dingen niet meer in productie zijn...
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_152971786
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:45 schreef Executioner het volgende:
Een nieuwe installatie en dan zo'n outdated omvormer gebruiken? Er is een reden waarom die dingen niet meer in productie zijn...
Dat ligt maar net aan de aanschafprijs. Als een nieuwe een wat hoger rendement heeft maar 3 x zo duur is verdien je dat nooit meer terug.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_152973547
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:45 schreef Executioner het volgende:

[..]

Een nieuwe installatie en dan zo'n outdated omvormer gebruiken? Er is een reden waarom die dingen niet meer in productie zijn...
De hele instalatie heb ik gebruikt gekocht. Is die omvormer zo slecht dan? En wat precies, t rendement?
  dinsdag 26 mei 2015 @ 14:09:55 #242
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152974013
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 11:37 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb ze er dan eindelijk op liggen!

[ afbeelding ]

4 x pfix solar 245 wp in portraid, zelfgemaakte houten plat dak frames, sunnyboy 1200 omvormer.

Gister om 1 u had ik alleaaangesloten, toen tot t donker werd ongeveer 3 kwh opgewekt. Is dat redelijk?

Nu wil t nog niet zo vlotten met t bewolkte weer...
Netes! Gefeliciteerd! Alles nog goed gelukt? De achterkant zou ik inderdaad even dichtmaken, dan vangen ze minder wind.

Rendement van de SMA is 92% is inderdaad iets minder dan een TL omvormer. Zeker bij een beperkt budget heb ik persoonlijk liever een paar procent minder rendement maar wel A-Merk spul ipv chinese rommel ;)

Meld je installatie even aan bij PVoutput, daar kan je geautomatiseerd je opbrengst uploaden maar ook handmatig. Als je lid wordt van team Nederland kan je zo vervolgens goed vergelijken hoe je installatie presteert.

Je doet dit aan de hand van efficientie (kWh/kWp).

Zondag met overigens een nieuw record gehaald :) In 15kWh voor de SMA 2500HF en 4.5 kWh voor de 920WP op de Soladin 600. Denk toch dat ik de Soladin 600 ga vervangen voor de SMA 1200 die ik nog over heb.

Het aftoppen is wel heel extreem. Alleen even de schuur op een aparte groep zetten en een klein groepenkastje in de schuur plaatsen.

De solar overkapping tegen de gevel is afgeblazen. Vrouwen..... ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Revolution-NL op 26-05-2015 14:20:41 ]
  dinsdag 26 mei 2015 @ 14:21:59 #243
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_152974336
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]

De hele instalatie heb ik gebruikt gekocht. Is die omvormer zo slecht dan? En wat precies, t rendement?
Ja, +- 91% tegenover 97-98% wat tegenwoordig gebruikelijk is.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_152975320
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Netes! Gefeliciteerd! Alles nog goed gelukt? De achterkant zou ik inderdaad even dichtmaken, dan vangen ze minder wind.

Rendement van de SMA is 92% is inderdaad iets minder dan een TL omvormer. Zeker bij een beperkt budget heb ik persoonlijk liever een paar procent minder rendement maar wel A-Merk spul ipv chinese rommel ;)

Meld je installatie even aan bij PVoutput, daar kan je geautomatiseerd je opbrengst uploaden maar ook handmatig. Als je lid wordt van team Nederland kan je zo vervolgens goed vergelijken hoe je installatie presteert.

Je doet dit aan de hand van efficientie (kWh/kWp).

Zondag met overigens een nieuw record gehaald :) In 15kWh voor de SMA 2500HF en 4.5 kWh voor de 920WP op de Soladin 600. Denk toch dat ik de Soladin 600 ga vervangen voor de SMA 1200 die ik nog over heb.

Het aftoppen is wel heel extreem. Alleen even de schuur op een aparte groep zetten en een klein groepenkastje in de schuur plaatsen.

De solar overkapping tegen de gevel is afgeblazen. Vrouwen..... ;)

Thanks! Ja zeker. Effe wat kabeltjes besteld en alles effe mooi aangesloten. Ging perfect!

Stel nou dat ik nog 2 panelen op t platte dak gooi he, en die op de andere ingang aansluit, werken die dan onafhankelijk van de andere panelen?

Jammer dat je afdak niet doorgaat. :p maar je hebt toch al zat liggen!
pi_152975432
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:21 schreef Executioner het volgende:

[..]

Ja, +- 91% tegenover 97-98% wat tegenwoordig gebruikelijk is.
Hmm oke. Ach, die paar kws minder overleef ik wel. Als deze omvormer 5 jaar langer meegaat dan een omvormer met een beter rendement in dezelfde prijsklasse dan maak ik t verschil in rendement al weer goed.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 15:05:35 #246
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_152975609
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:58 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Thanks! Ja zeker. Effe wat kabeltjes besteld en alles effe mooi aangesloten. Ging perfect!

Stel nou dat ik nog 2 panelen op t platte dak gooi he, en die op de andere ingang aansluit, werken die dan onafhankelijk van de andere panelen?

Jammer dat je afdak niet doorgaat. :p maar je hebt toch al zat liggen!
Ah je wilt nu al uitbreiden. Je bent al snel besmet met het PV virus _O-
Nee dat gaat niet de kleinere omvormers hebben maar eigenlijk allemaal één MPPT tracker.

Als je dat echt wilt dan moet je die panelen opnemen in dezelfde string en zorgen dat de panelen op dezelfde oriëntatie staan.

En anders heb ik binnenkort misschien een soladin 600 te koop :D

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 26-05-2015 15:10:40 ]
pi_152975981
Haha ja. Ik kan helaas niet meer panelen kwijt in dezelfde orientatie. Of ik moet met de buurman gaan babbelen :D

Dan houd het even op. :)
pi_153465520
Oke, ik kan er toch 2 extra kwijt. Maar nu moet ik natuurlijk exaxt dezelfde panelen hebben ofniet? Ik heb deze genbruikt gekocht en ga die er natuurlijk nooit meer bij vinden
pi_153471577
Ik ben bezig met het plannen van een nieuwbouwwoning en het zou mooi zijn om de zonnepanelen binnen de hypotheek te kunnen regelen. Daarvoor heb ik natuurlijk wel een indicatie nodig van de kosten!

De hoekwoning heeft een plat dak en het bouwvlak is 10,1 meter x 5,7 meter, dus inclusief een opstaande rand. Op dit tekeningetje is de woning rood gemarkeerd:



De woning van de buren heeft hetzelfde platte dak, (maar dan 5,4 meter breed), en verdere woningen zullen ook niet noemenswaardig hoger zijn. Geen last van schaduw dus.

De grote vraag is dan natuurlijk hoeveel panelen er neergelegd kunnen worden, en in welke hoek die moeten staan om de ideale balans te vinden tussen opbrengst en plaatsing. Ik weet dat, afhankelijk van de hoek, er meer afstand tussen moet liggen én dat de afstand tot de rand van het dak minstens zo groot moet zijn als de hoogte van de panelen (dus afhankelijk van de hoek waarin ze staan). Ik kan maar geen calculator vinden die met al deze parameters rekening houdt...

De buurman is ook voornemens om (ooit) panelen neer te leggen, dus idealiter hou ik vanaf de grens met de buurman. Of, als het handig is, zouden we 1 rij op de erfgrens kunnen leggen waarvan er x van hem en x van mij.

Heeft iemand van jullie een idee om dit goed uit te rekenen?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 15:08:56 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_153471657
Volgens mij hebben een heleboel panelenboeren een rekentool online staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_153471846
Aangezien ik momenteel bezig ben met de aanschaf van een zonnepanelen systeem, leek het me verstandig eens hier te informeren (ben zelf namelijk een leek op dat gebied).

Heb voor nu 2 opties die mij het meest aanspreken en waarvan ikzelf denk dat het kanshebbers zijn. Graag jullie mening hierover.

Optie 1 is de Powerset 3.6 van Solar Frontier. 21 panelen met 3570wp. Het betreft hier de Solar Frontier omvormer SF-WR-3000 i.c.m. de 170s Full black panelen. Minpuntje is dat ik lees over de witte waas die over de panelen kan verschijnen. Set kost me rond de 5250¤ incl. montage.

(Eventueel zou de powerset 3.1 een optie zijn met 3060wp; rendement is volgens zeggen hoger zodat 3000kWh mogelijk moet zijn. Qua prijs zit ik dan rond de 4800¤).

Optie 2 is een systeem met de SMA 3600TL i.c.m. Benq PM245P00 260 Wp panelen met 3640wp. Deze kost me incl. montage 5600¤.

Verbruik was afgelopen jaar 2500kWh. 3 persoons huishouden. I.v.m. gezinsuitbreiding tel ik hierbij 500kWh op; de set zou dus rond de 3000kWh op moeten brengen.

Heb verder nog gekeken naar de sunpowers echter zijn deze fors duurder. Yingli staat schijnbaar op omvallen en ET solars zijn bijv. weer slecht verkrijgbaar i.v.m. importheffingen etc).

Kan iemand hier met enige kennis een reactie op geven....ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer en elke installateur beveelt natuurlijk niet geheel onafhankelijk zijn producten aan :)
pi_153472246
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 15:06 schreef Gruttel het volgende:
De buurman is ook voornemens om (ooit) panelen neer te leggen, dus idealiter hou ik vanaf de grens met de buurman. Of, als het handig is, zouden we 1 rij op de erfgrens kunnen leggen waarvan er x van hem en x van mij.
Tot de buurman het huis verkoopt en dan moet je maar afwachten wat er naast je komt wonen.

Maar iets anders, stel dat na een paar maanden blijkt dat je nieuwe dak een lekkage vertoont gaan je panelen dan niet de schuld krijgen? Ik zou eerst ff een jaar aankijken of alles naar behoren is, en dan pas dit soort dingen doen.

Hoeveel KWh wil je eigenlijk gaan opwekken, 2 rijen van 5 panelen kun je sowieso kwijt, wellicht 3 rijen. Maar met 2 rijen kun je al 3000Wp neerleggen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153474455
Dat weet ik nog niet zo goed, maar eigenlijk kan ik beter zo veel als mogelijk neerleggen. De bouwbegeleider onderzoekt of we extra subsidie kunnen krijgen om er een nul-op-de-meter woning van te maken, en dan zou er bijvoorbeeld een zonneboiler of warmtepomp en elektrische (bij)verwarming in de badkamer betekenen. Op dit moment gebruik ik (samenwonend) ongeveer 2100 a 2200 kWh, maar dat kan zo 3000 worden. Als er nog een elektrische boiler komt (voor als het echt nodig is), denk ik dat ik wel op meer moet rekenen. Dan liever 3 rijen, maar dat moet binnen die 5,7 meter breedte passen...

Edit: even zitten rekenen. Met panelen van 300 wp met afmetingen van ca. 1450*1000 mm kunnen er sowieso 2 rijen worden gelegd. Mogelijk zelfs een derde, als ik rekening hou met de afstand tot de dakrand en een hoek van ca. 20 graden. De vraag is of je ook rekening moet houden met de afstand tot de erfgrens met de buren. Geldt daarvoor dezelfde regel als afstand tot de dakrand? Het kan nogal verschil maken, een max van 3000 vs 4500 wp.

[ Bericht 27% gewijzigd door Gruttel op 13-06-2015 12:18:16 ]
  vrijdag 12 juni 2015 @ 19:41:03 #254
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_153478289
Hier 14 panelen @ 260 watt en de afgelopen dagen tussen de 23 en 26kwh per dag opgehaald :D
pi_154324466
In Belgie is inmiddels een belasting in het leven geroepen voor zonnepanelen:

quote:
Het prosumententarief is afhankelijk van het maximale vermogen van de omvormer(s). Per kilowatt opgewekte elektriciteit betaal je gemiddeld zo’n 80 euro.

Heb jij bijvoorbeeld 15 panelen op je dak liggen - goed voor zo’n 3.000 kWh per jaar - met een omvormer van 4 kVa, dan betaal je 4x80 = 320 euro per jaar. Voor 2015 betaal je de helft, vanaf 2016 de volle pot. Je elektriciteitsleverancier zal het bedrag automatisch factureren.
http://www.hebbes.be/arti(...)mententarief-betalen
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 14 juli 2015 @ 11:43:55 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154324536
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 11:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
In Belgie is inmiddels een belasting in het leven geroepen voor zonnepanelen:

[..]

http://www.hebbes.be/arti(...)mententarief-betalen
Met de belastingen die je in NL al over energie betaalt is het met zulke bedragen al bijna niet meer rendabel...

Het is nog triester dan het eigen woning forfait.

Zou wel een goede reden zijn om helemaal los van het net te gaan trouwens.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_154324598
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 11:43 schreef Leandra het volgende:
Met de belastingen die je in NL al over energie betaalt is het met zulke bedragen al bijna niet meer rendabel...

Het is nog triester dan het eigen woning forfait.
Met dit soort bedragen kun je ze beter van je dak af halen. :D

3000kWh, laat daarvan 1000kWh direct verbruikt worden en 2000kWh (tijdelijk) teruggeleverd, dan betaal je voor die 2000kWh dus 320,-. Dat is 16 cent/kWh.

Dan koppel ik ze nog liever los. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 14 juli 2015 @ 11:50:18 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154324683
Ik zou er dan wat bij leggen en off the grid gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_154324791
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 11:50 schreef Leandra het volgende:
Ik zou er dan wat bij leggen en off the grid gaan.
Dat gaat niet, want buiten dat je dan een zeer duur accupakket nodig hebt, is in de winter de opbrengst veel te laag om je accu's geladen te houden. En dat weten ze, dus kunnen ze dit soort maatregelen doorvoeren. Ronduit asociaal.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_154324846
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 11:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat gaat niet, want buiten dat je dan een zeer duur accupakket nodig hebt, is in de winter de opbrengst veel te laag om je accu's geladen te houden. En dat weten ze, dus kunnen ze dit soort maatregelen doorvoeren. Ronduit asociaal.
zolang je niet over je verbruik heen gaat, is er toch weinig aan de hand?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  dinsdag 14 juli 2015 @ 11:59:37 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154324855
Dat het ronduit asociaal is ben ik met je eens, het zou me ook niets verbazen als de belastingmaatregel bij het Europese hof aanhangig wordt gemaakt, want zo'n maatregel (en zeker in die omvang) is natuurlijk helemaal in strijd met allerlei milieudoelstellingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_154324975
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 11:59 schreef oinkoink12 het volgende:
zolang je niet over je verbruik heen gaat, is er toch weinig aan de hand?
Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_154325243
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik.
zoals ik die belasting lees is dat over wat je teruglevert aan het net toch?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_154325345
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:15 schreef oinkoink12 het volgende:
zoals ik die belasting lees is dat over wat je teruglevert aan het net toch?
Nee, er wordt alleen gekeken naar het vermogen van je omvormer, en daar betaal je per kVA vermogen een jaartarief voor. Of je nou vrijwel alles direct gebruikt of juist vrijwel volledig teruglevert maakt niks uit.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_154325362
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, er wordt alleen gekeken naar het vermogen van je omvormer, en daar betaal je per kVA vermogen een jaartarief voor. Of je nou vrijwel alles direct gebruikt of juist vrijwel volledig teruglevert maakt niks uit.
wat hard, hoe willen ze dat controleren dan? ze kunnen nooit precies weten wat t heeft opgebracht toch?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_154325388
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:20 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

wat hard, hoe willen ze dat controleren dan? ze kunnen nooit precies weten wat t heeft opgebracht toch?
Hoeft toch ook niet? Als jij een omvormer hebt van 3kVA, dan betaal je gewoon 3 maal 80,- = 240,- per jaar. Ongeacht wat het heeft opgebracht.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_154325434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoeft toch ook niet? Als jij een omvormer hebt van 3kVA, dan betaal je gewoon 3 maal 80,- = 240,- per jaar. Ongeacht wat het heeft opgebracht.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoeft toch ook niet? Als jij een omvormer hebt van 3kVA, dan betaal je gewoon 3 maal 80,- = 240,- per jaar. Ongeacht wat het heeft opgebracht.
dat is wel echt treurig, betaal je voor iets wat je mogelijk niet eens gebruikt (wat nou als hij uit staat of dat je een veeeel grotere omvormer hebt dan dat je panelen hebt)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  dinsdag 14 juli 2015 @ 13:59:03 #268
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_154327840
Dat is enkel als je een meter hebt die terugdraait.
Overigens is het in de basis niet asociaal. Zonne-energie wordt op dit moment nog niet noemenswaardig opgeslagen, en leidt dus in putje zomer tot een negatieve energieprijs, als al die zonnepanelen in bijvoorbeeld Duitsland het net volbaggeren. Op die manier hebben we op zich natuurlijk goedkope energie hier in Nederland, maar de eigenopbrengst moet ook ergens op het net blijven.
Het is ook niet de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappijen om jouw stroomoverschot maar op te nemen, en je daar ook nog eens dik voor te betalen. De stroom die ze elders halen is goedkoper.
Dus, ze willen jouw stroom wel accepteren, maar dan moet je tenminste een aansluitvergoeding betalen.
Je kan natuurlijk ook er voor kiezen dit niet te doen, en je stroom opslaan voor later gebruik, dan ben je echt duurzaam bezig. Of, zodra de ouderwetse scheiding van dag- en nachttarief wegvalt, en er flexibele beprijzing ontstaat, terugleveren vanuit je opslag aan het net op het moment dat hier de meeste vraag, lees; hoogste prijs, voor bestaat.
pi_154328554
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 13:59 schreef Rtificial het volgende:
Dat is enkel als je een meter hebt die terugdraait.
Nee, ook als je meter niet terugdraait, dan kun je je echte 'teruglevering' afrekenen maar die tarieven kan ik nergens vinden. En dat zal niet voor niets zijn want men heeft het er in het artikel al over dat deze bijtelling meestal de voordeligste keuze is:

Prosumenten met een terugdraaiende teller zijn verplicht om deze jaarlijkse forfaitaire vergoeding te betalen. Je zou je bestaande terugdraaiende teller kunnen laten vervangen door een bi-directionele meter die apart berekent hoeveel energie je consumeert en produceert. Maar volgens de distributiebeheerders is het forfaitaire prosumententarief in de meeste gevallen een pak voordeliger.

quote:
Overigens is het in de basis niet asociaal. Zonne-energie wordt op dit moment nog niet noemenswaardig opgeslagen, en leidt dus in putje zomer tot een negatieve energieprijs, als al die zonnepanelen in bijvoorbeeld Duitsland het net volbaggeren. Op die manier hebben we op zich natuurlijk goedkope energie hier in Nederland, maar de eigenopbrengst moet ook ergens op het net blijven.
Het asociale eraan is dat je sowieso wordt aangeslagen, zelfs als je niks teruglevert.

quote:
Het is ook niet de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappijen om jouw stroomoverschot maar op te nemen, en je daar ook nog eens dik voor te betalen. De stroom die ze elders halen is goedkoper.
Ze nemen niks op. De stroom die mijn pand verlaat, verdwijnt rechtstreeks bij de buren in de meterkast. Ze leveren wat minder, maar dat is ook het geval als ik besluit om mijn condensdroger te vervangen door een warmtepompdroger.

quote:
Dus, ze willen jouw stroom wel accepteren, maar dan moet je tenminste een aansluitvergoeding betalen.
Daar is ansich niks mis mee, maar dan wel in proportie. Transportkosten zijn momenteel een cent of 3 per kWh, dus dat lijkt me een redelijk uitgangspunt.

quote:
Je kan natuurlijk ook er voor kiezen dit niet te doen, en je stroom opslaan voor later gebruik, dan ben je echt duurzaam bezig.
Ten eerste gaat dat niet 1-2-3, en als iedereen zijn huis volstouwt met accu's die om de zoveel jaar vervangen moeten worden zet ik grote vraagtekens bij de 'duurzaamheid' daarvan...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 14 juli 2015 @ 15:33:51 #270
62913 Blik
The one and Only!
pi_154330756
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 11:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
In Belgie is inmiddels een belasting in het leven geroepen voor zonnepanelen:

[..]

http://www.hebbes.be/arti(...)mententarief-betalen
De vraag is, waarom? Waarom zou je mensen die gedeeltelijk hun eigen stroom opwekken op die manier een dergelijke belachelijke belasting laten betalen. Wat is het grotere doel hierachter? Of zijn die politici echt zo stom dat ze zich laten overhalen door de energie-lobby voor zulke stompzinnige belastingen
  dinsdag 14 juli 2015 @ 16:11:57 #271
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_154331862
Als men dit in NEEderland wil gaan uitvoeren dan vraag ik mij af hoe men dit wilt controleren. Ik heb maar één omvormer geregistreerd staan bij energieleveren.nl :9

Verder is het natuurlijk een krankzinnige regelgeving. Als je hier mee begint dan zou dat ook moet geleden voor de afname.
pi_154332123
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 16:11 schreef Revolution-NL het volgende:
Als men dit in NEEderland wil gaan uitvoeren dan vraag ik mij af hoe men dit wilt controleren. Ik heb maar één omvormer geregistreerd staan bij energieleveren.nl :9
Ik heb er geen 1 geregistreerd staan.

Maar controleren is aan de hand van luchtfoto's niet zo heel erg lastig natuurlijk. 20m2 aan panelen en een opgegeven vermogen van 1kVA stinkt naar de misdaad: Naheffing sturen voor de periode die je kennelijk 'vergeten' bent te melden + 100% boete er bovenop en klaar is klara.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 14 juli 2015 @ 16:28:24 #273
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_154332434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 16:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb er geen 1 geregistreerd staan.

Maar controleren is aan de hand van luchtfoto's niet zo heel erg lastig natuurlijk. 20m2 aan panelen en een opgegeven vermogen van 1kVA stinkt naar de misdaad: Naheffing sturen voor de periode die je kennelijk 'vergeten' bent te melden + 100% boete er bovenop en klaar is klara.
Ik moest helaas een registratie doen om de EAN van mijn teruglever meter actief te maken bij de netbeheerder.

Wie zegt dit ik de omvormer niet 50% ondergedimensioneerd heb. Met dit soort maatregelen kan onder dimensionering waarschijnlijk een hoger financieel rendement van je installatie betekenen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 14-07-2015 17:05:58 ]
pi_154333305
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 16:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Wie zegt dit ik de omvormer niet 50% ondergedimensioneerd heb. Met dit soort maatregelen kan onder dimensionering waarschijnlijk een hoger financieel rendement van je installatie betekenen.
Als na controle blijkt dat dat zo is, zal er weinig aan de hand zijn.

Je kunt ze wel helemaal gek maken hiermee, want ik las dat je in principe per maand aangeslagen wordt. Dus dan geef je in de zomermaanden je 3kVA omvormer op, en dan zowel in het voor- als in het najaar laten wijzigen naar 2kVA en in de wintermaanden naar 1 kVA. Werken zullen ze. :7
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_154339139
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 16:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb er geen 1 geregistreerd staan.

Maar controleren is aan de hand van luchtfoto's niet zo heel erg lastig natuurlijk. 20m2 aan panelen en een opgegeven vermogen van 1kVA stinkt naar de misdaad: Naheffing sturen voor de periode die je kennelijk 'vergeten' bent te melden + 100% boete er bovenop en klaar is klara.
vanuit de lucht is niet te zien of de panelen aangesloten zijn.
denk dat er best wat mensen zijn die panelen loskoppelen wanneer het niet rendabel is.
of idd een andere omvormer gebruiken.

blijft krom gedoe. er moet ook in belgie meer duurzame energie komen maar tegelijk wordt de rem erop gegooid met dit soort rare heffingen.
pi_154705804
Weer eentje ;-)

Situatie:
ZO, dakvlak 35 graden, tussenwoning, verbruik 2000-2200 (binnen 2 jaar hopelijk gezinsuitbreiding)

Offerte:

11x Denim (Solarclarity) 255Wp poly
Omvormer Solaredge SE2200
11x optimizers P300

Incl. installatie en btw ¤4800,-

Schrikken jullie hiervan? Heeft iemand ervaring met Denim zonnepanelen?

Alvast bedankt
  dinsdag 28 juli 2015 @ 16:37:19 #277
85962 ioko
I Appear Missing
pi_154706192
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 16:19 schreef Bloedcel het volgende:
Weer eentje ;-)

Situatie:
ZO, dakvlak 35 graden, tussenwoning, verbruik 2000-2200 (binnen 2 jaar hopelijk gezinsuitbreiding)

Offerte:

11x Denim (Solarclarity) 255Wp poly
Omvormer Solaredge SE2200
11x optimizers P300

Incl. installatie en btw ¤4800,-

Schrikken jullie hiervan? Heeft iemand ervaring met Denim zonnepanelen?

Alvast bedankt
Ik schrik er niet van. Ik heb zelf 12 panelen met een solaredge. Vooral mijn panelen waren duurder. Herkomst van de panelen is niet helemaal duidelijk volgens deze site. Zolang de groothandel bestaat heb je garantie. Als ze toch failliet gaan, zul je bij de fabrikant terecht moeten. Die moet je dan wel weten. Is wel een risico met een huismerk.

Ik heb zelf een bekender merk gekozen, met als vestigingsplaats Europa.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_154706723
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 16:37 schreef ioko het volgende:

[..]

Ik schrik er niet van. Ik heb zelf 12 panelen met een solaredge. Vooral mijn panelen waren duurder. Herkomst van de panelen is niet helemaal duidelijk volgens deze site. Zolang de groothandel bestaat heb je garantie. Als ze toch failliet gaan, zul je bij de fabrikant terecht moeten. Die moet je dan wel weten. Is wel een risico met een huismerk.

Ik heb zelf een bekender merk gekozen, met als vestigingsplaats Europa.
Volgens mij staat de fabriek in Taiwan, dus dat is zeker een risico..

Welk merk heb je op het dak liggen als ik vragen mag?

Ik heb nog een andere offerte liggen:

9x Trina Solar black mono 265Wp
1x SE 2200
9x P300

incl btw/materiaal/installatie : ¤ 4731
  woensdag 29 juli 2015 @ 08:39:18 #279
85962 ioko
I Appear Missing
pi_154724526
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 17:01 schreef Bloedcel het volgende:

[..]

Volgens mij staat de fabriek in Taiwan, dus dat is zeker een risico..

Welk merk heb je op het dak liggen als ik vragen mag?

Winaico panelen: deze.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_154725338
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 16:19 schreef Bloedcel het volgende:
Weer eentje ;-)

Situatie:
ZO, dakvlak 35 graden, tussenwoning, verbruik 2000-2200 (binnen 2 jaar hopelijk gezinsuitbreiding)

Offerte:

11x Denim (Solarclarity) 255Wp poly
Omvormer Solaredge SE2200
11x optimizers P300

Incl. installatie en btw ¤4800,-

Schrikken jullie hiervan? Heeft iemand ervaring met Denim zonnepanelen?

Alvast bedankt
De reden dat dit zo goedkoop is, is de panelen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 17:01 schreef Bloedcel het volgende:

[..]

Volgens mij staat de fabriek in Taiwan, dus dat is zeker een risico..

Welk merk heb je op het dak liggen als ik vragen mag?

Ik heb nog een andere offerte liggen:

9x Trina Solar black mono 265Wp
1x SE 2200
9x P300

incl btw/materiaal/installatie : ¤ 4731
En bij deze precies omgekeerd, deze is redelijk prijzig vanwege de panelen.

Heb je optimizers nodig? Bij veel mensen wordt het aangeraden terwijl het systeem prima zou zijn zonder optimizers.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_154728382
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 08:39 schreef ioko het volgende:

[..]

Winaico panelen: deze.
Bedankt, ziet er netjes uit.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 09:43 schreef bambino het volgende:

Heb je optimizers nodig? Bij veel mensen wordt het aangeraden terwijl het systeem prima zou zijn zonder optimizers.


Om dit huis gaat het..Wellicht als de buren aan de linkerkant besluiten om een dakkapel te plaatsen, dan zijn optimizers wellicht handig...Of hoe denken jullie erover?

Wat is een gemiddelde prijs tegenwoordig voor een installatie van zonnepanelen? Ik heb verschillende sites doorlopen, maar het blijft lastig..Nu zit op gemiddeld ¤1,80 Wp (met optimizers)
pi_154757800
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 12:23 schreef Bloedcel het volgende:

[..]

Bedankt, ziet er netjes uit.

[..]

[ afbeelding ]

Om dit huis gaat het..Wellicht als de buren aan de linkerkant besluiten om een dakkapel te plaatsen, dan zijn optimizers wellicht handig...Of hoe denken jullie erover?

Wat is een gemiddelde prijs tegenwoordig voor een installatie van zonnepanelen? Ik heb verschillende sites doorlopen, maar het blijft lastig..Nu zit op gemiddeld ¤1,80 Wp (met optimizers)
Ik zou de buren eerst vragen of ze plannen hebben ooit een dakkapel te nemen.
Om nu op voorhand extra geld uit te geven puur en alleen "als" lijkt mij onzinnig maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Prijs per WP is sterk afhankelijk van de producten en natuurlijk het aantal.
Met optimizers is 1,80 voor 11 stuks niet heel slecht.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_154762399
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:07 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik zou de buren eerst vragen of ze plannen hebben ooit een dakkapel te nemen.
Om nu op voorhand extra geld uit te geven puur en alleen "als" lijkt mij onzinnig maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Prijs per WP is sterk afhankelijk van de producten en natuurlijk het aantal.
Met optimizers is 1,80 voor 11 stuks niet heel slecht.
De buren hebben geen plannen voor een dakkapel. Dit is dus echt een "als" geval ;)

Ik schommel nu tussen de ¤1,70 en ¤1,90 met verschillende offertes.
pi_154762836
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:41 schreef Bloedcel het volgende:

[..]

De buren hebben geen plannen voor een dakkapel. Dit is dus echt een "als" geval ;)

Ik schommel nu tussen de ¤1,70 en ¤1,90 met verschillende offertes.
Dan zou ik geen optimizers nemen.
Zoek een bedrijf met een bekend merk voor zonnepanelen, simpele omvormer en klaar.
Niet moeilijker maken dan nodig (kost alleen maar geld).
11 keer Yingli/Trina/Ja Solar ofzo en dan op een Omniksol 3.0, Growatt 3000, Delta 3.0 zoiets.
Alle 3 10jr garantie, Omnik en Growatt standaard wifi (want Chinees) Delta duits zonder wifi.

Wat ook kan is Dunne Film, TSMC. Prachtige panelen, doen het zeer goed on diffuus licht en zijn tegenwoordig net zo duur per kwh dan mono's, wellicht een paar cent per kWh meer maar dat is het zeker waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:49:59 #285
5428 crew  miss_sly
pi_155323013
OK, wij zitten bij NLE, maar omdat zij iets gaan wijzigen aan hun betalingsproces mogen wij kosteloos opzeggen. Wat zijn de beste energieleveranciers voor als je teruglevert van je panelen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:03:49 #286
545 dop
:copyright: dop
pi_155323404
gokje greenchoise

http://www.klimaatgids.nl(...)ngen-per-leverancier

[ Bericht 85% gewijzigd door dop op 18-08-2015 14:10:39 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_156545088
Zo, net 6 yingli 250 wp opgehaald met een mastervolt 2000 omvormer erbij, voor 40 cent per wp. :9 alleen geen montagemateriaal er bij. Komen op t dak van mijn garage, ik heb nog een setje van 1000 wp op mn uitbouw staan, die wil ik eigenlijk ook op t dak van de garage hebben, alleen zijn die panelen 5 cm breder en 5 cm korter dan de yingli's. Denk dat t geen gezicht word...

Nog maar even over nadenken...
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 13:41:08 #288
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_156547714
Toevallig mensen ervaring met zonnepanelen via het Limburgse energiefonds? Twijfel momenteel nog over de aanschaf.

Heb de volgende offerte gekregen:

PV installatie 4160 kWp

Zonnepanelen: 16
- Yingli 260C-29b
- Nominaal vermogen: 260 Wp
- Tolerantie: +/- 3%
- Voor totale installatie, vermogen gemiddeld > 255Wp
- Celtype: Monokristallijn
- Veiligheidsklasse: II
- Product garantie: 10 jaar
- Afmetingen L x B x H: 1.650x 990 x 40 mm

Omvormers
Transformator loze omvormers van het merk SMA

Inclusief bevestiging/kabelmateriaal etc. voor ¤. 7050,00 en wil sowieso nog bij enkele andere firma's offertes vragen.

Is dit aan te sluiten op één groep in mijn meterkast? :@
Tics van je petten.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 13:53:52 #289
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_156547951
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 13:41 schreef nattermann het volgende:
Toevallig mensen ervaring met zonnepanelen via het Limburgse energiefonds? Twijfel momenteel nog over de aanschaf.

Heb de volgende offerte gekregen:

PV installatie 4160 kWp

Zonnepanelen: 16
- Yingli 260C-29b
- Nominaal vermogen: 260 Wp
- Tolerantie: +/- 3%
- Voor totale installatie, vermogen gemiddeld > 255Wp
- Celtype: Monokristallijn
- Veiligheidsklasse: II
- Product garantie: 10 jaar
- Afmetingen L x B x H: 1.650x 990 x 40 mm

Omvormers
Transformator loze omvormers van het merk SMA

Inclusief bevestiging/kabelmateriaal etc. voor ¤. 7050,00 en wil sowieso nog bij enkele andere firma's offertes vragen.

Is dit aan te sluiten op één groep in mijn meterkast? :@

Goede A-Merk componenten maar 7k is wel aan de prijs. 1.50 per WP is voor een nette set ongeveer gangbaar dacht ik.

Als het een SMA omvormer die max minder dan 16A levert kan die op één groep.

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 02-10-2015 14:21:42 ]
pi_156556055
Ik heb deze omvormer dus gekocht
https://www.zonnepanelen.(...)s-2000-omvormer.html

Nu zegt dat bedrijf waar ik m gekocht hebt dat er max 7 panelen op mogen? Van 250wp. Ik dacht 2000 watt is 8 panelen, wat ik ook graag wou... Klopt t wat hun zeggen?
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 23:30:52 #291
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_156562344
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 20:27 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb deze omvormer dus gekocht
https://www.zonnepanelen.(...)s-2000-omvormer.html

Nu zegt dat bedrijf waar ik m gekocht hebt dat er max 7 panelen op mogen? Van 250wp. Ik dacht 2000 watt is 8 panelen, wat ik ook graag wou... Klopt t wat hun zeggen?
Geen probleem, je kan het maximaal aantal panelen zelf berekenen door even de design tool te downloaden van de site van Mastervolt
pi_156567229
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 13:41 schreef nattermann het volgende:
Toevallig mensen ervaring met zonnepanelen via het Limburgse energiefonds? Twijfel momenteel nog over de aanschaf.

Heb de volgende offerte gekregen:

PV installatie 4160 kWp

Zonnepanelen: 16
- Yingli 260C-29b
- Nominaal vermogen: 260 Wp
- Tolerantie: +/- 3%
- Voor totale installatie, vermogen gemiddeld > 255Wp
- Celtype: Monokristallijn
- Veiligheidsklasse: II
- Product garantie: 10 jaar
- Afmetingen L x B x H: 1.650x 990 x 40 mm

Omvormers
Transformator loze omvormers van het merk SMA

Inclusief bevestiging/kabelmateriaal etc. voor ¤. 7050,00 en wil sowieso nog bij enkele andere firma's offertes vragen.

Is dit aan te sluiten op één groep in mijn meterkast? :@

Weet je zeker dat YL260C-29B Mono is?
Volgens deze site is het Poly:
http://www.enfsolar.com/pv/panel-datasheet/Polycrystalline/17477

Alleen die nummering ken ik zelf niet.
Poly gebruiken wij YL260P-29B
Mono gebruiken wij YL260C-30B

Misschien dat het veel ouder type is?
Als ik op google zoek op exact "YL260C-29B" krijg ik maar een paar resultaten.
Maak ik daar 30B staat google er vol mee.

Dat zou ik nog even navragen als ik jou was.

En waarom een SMA? Ja het is het beste merk, maar daar betaal je ook voor. Rij je ook Ferrari?

Als ik dezelfde offerte maak, met 260C-30B en een Duitse omvormer met 10 jaar garantie dan kom ik meer dan 500 euro goedkoper uit. Dat is incl. complete montage etc.
Deze omvormer kan alleen niet standaard monitoren, dat zou 130 euro ex BTW meer kosten.
Dus je betaald 400 euro meer voor de SMA +/-

Overigens is dit inclusief een nieuwe groep en aardlek en dat kan altijd op die ene groep.
En gratis BTW teruggave :P

Dus ik zou nog even door vergelijken :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_156571098
Een kleine 4 weken geleden heb ik het volgende op mijn platte dak laten leggen:
10x 260wp Benq panelen
10x P300 optimizers
SolarEdge SE 2200

Ondertussen heb ik volgens de SolarEdge app al ruim 230 Kwh opgewekt.
Kosten bedroegen inclusief installatie en btw ongeveer 4400 euro. Wat vinden jullie van dat bedrag?
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 18:56:22 #294
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_156575677
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 10:16 schreef bambino het volgende:

[..]

Weet je zeker dat YL260C-29B Mono is?
Volgens deze site is het Poly:
http://www.enfsolar.com/pv/panel-datasheet/Polycrystalline/17477

Alleen die nummering ken ik zelf niet.
Poly gebruiken wij YL260P-29B
Mono gebruiken wij YL260C-30B

Misschien dat het veel ouder type is?
Als ik op google zoek op exact "YL260C-29B" krijg ik maar een paar resultaten.
Maak ik daar 30B staat google er vol mee.

Dat zou ik nog even navragen als ik jou was.

En waarom een SMA? Ja het is het beste merk, maar daar betaal je ook voor. Rij je ook Ferrari?

Als ik dezelfde offerte maak, met 260C-30B en een Duitse omvormer met 10 jaar garantie dan kom ik meer dan 500 euro goedkoper uit. Dat is incl. complete montage etc.
Deze omvormer kan alleen niet standaard monitoren, dat zou 130 euro ex BTW meer kosten.
Dus je betaald 400 euro meer voor de SMA +/-

Overigens is dit inclusief een nieuwe groep en aardlek en dat kan altijd op die ene groep.
En gratis BTW teruggave :P

Dus ik zou nog even door vergelijken :)
Bedankt voor het meedenken, ik zal idd e.e.a. nog even goed vergelijken :)
Tics van je petten.
pi_156608025
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 23:30 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Geen probleem, je kan het maximaal aantal panelen zelf berekenen door even de design tool te downloaden van de site van Mastervolt
Leek mij ook geen probleem eigenlijk...

Maar ik ga t anders doen, ik leg eerst de 6 panelen op mn dak, achter elkaar in portraid. Wil ik uitbereiden kunnen er zo nog 6 panelen in portraid onder. :) Zojuist clickfit materiaal en kabels besteld. Ik kom met alles erbij uit op 54 cent per wp, lijkt me niet gek.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:30:02 #296
449044 Zonliefhebber
Een beetje extra zon helpt!
pi_156615414
quote:
Een kleine 4 weken geleden heb ik het volgende op mijn platte dak laten leggen:
10x 260wp Benq panelen
10x P300 optimizers
SolarEdge SE 2200

Ondertussen heb ik volgens de SolarEdge app al ruim 230 Kwh opgewekt.
Kosten bedroegen inclusief installatie en btw ongeveer 4400 euro. Wat vinden jullie van dat bedrag?
Dat ligt er helemaal aan hoe het voelt bij jezelf. SolarEdge brengt in de meeste gevallen niets extra. Ik heb daar recent nog een stukje over geschreven op mijn blog.
Blogging @ http://zoninderijp.blogspot.com
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 21:36:47 #297
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_156651138
Hoe zit het eigenlijk met de overdracht van zonnepanelen bij verkoop van je huis? Ik heb vorig jaar april zonnepanelen laten leggen, en nu zijn we van plan het huis te verkopen.

Ik heb de BTW van de aanschaf terug kunnen krijgen via de kleine ondernemers regeling, en inmiddels hiervoor ook ontheffing van BTW-aangifte. Heeft een eventuele koper hier nog mee te maken?

Voor de rest zal ik de inloggegevens moeten overdragen van mijn omnik omvormer, lijkt me.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_156655454
Ik heb de vraag nog niet gelezen dus stel ik hem maar, wat als 1 paneel als ze in serie aangesloten zijn in de schaduw ligt?
Leveren ze dan wel maximaal waarvoor ze zijn?
pi_156655810
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 23:06 schreef john2406 het volgende:
Ik heb de vraag nog niet gelezen dus stel ik hem maar, wat als 1 paneel als ze in serie aangesloten zijn in de schaduw ligt?
Leveren ze dan wel maximaal waarvoor ze zijn?
Nee, dan leveren alle panelen net zoveel als het paneel dat in de schaduw ligt. Je kan dat paneel in de schaduw dus beter weg laten.
pi_156655923
Dus nou stel ik heb er 15 en op eentje valt een paar uur de schaduw van de schoorsteen. of zelfs op drie stuks.
Heb me laten vertellen dat ze ook onafhankelijk aangesloten kunnen zijn?
  woensdag 7 oktober 2015 @ 14:58:40 #301
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_156667539
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 21:36 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de overdracht van zonnepanelen bij verkoop van je huis? Ik heb vorig jaar april zonnepanelen laten leggen, en nu zijn we van plan het huis te verkopen.

Ik heb de BTW van de aanschaf terug kunnen krijgen via de kleine ondernemers regeling, en inmiddels hiervoor ook ontheffing van BTW-aangifte. Heeft een eventuele koper hier nog mee te maken?

Voor de rest zal ik de inloggegevens moeten overdragen van mijn omnik omvormer, lijkt me.
Ik quote mezelf maar even, heb het inmiddels nagevraagd bij Vereniging Eigen Huis, dit is hun antwoord:

BTW ondernemer
Het aanmelden als ondernemener is enkel voor het terugvragen van de BTW over de aanschaf van de zonnepanelen en voor het daarna aanvragen van ontheffing. De nieuwe bewoner zal betreft het BTW, niets met de belastingdienst te maken met betrekking tot de zonnepanelen.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')