abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 januari 2015 @ 23:40:16 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149092648
Ik had deze vraag al in het zonnepanelentopic gesteld, maar het is allemaal wat breder dan alleen zonnepanelen, dus hier even in de herhaling. ;)

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn.

Situatie:
• Tweekapper uit 1971.
• 160m² woonoppervlak.
• 3-persoons huishouden, altijd iemand thuis.
• Traditionele (hogetemperatuur) radiatoren.
• Achterkant van de woning is op het zuiden, hellingshoek dak 35°, dak is 6,5 meter breed en heeft een dakkapel van 3 meter breed (op termijn graag vervangen voor 5,5 meter breed).
• De oprit biedt ruimte voor een carport van 330x680.
Getroffen maatregelen:
• Dubbel glas in 1981.
• Spouwmuurisolatie met EPS, maar dit is zo lang geleden dat die nog los in de spouw gespoten werden, dus ik vermoed dat er wel eea naar beneden gezakt is.
• Vloerisolatie door zakken met (EPS?) korrels in de kruipruimte.

Ik ben erg benieuwd wat men hier van dit systeem denkt:

http://www.surfacepower.com/
En dan heb ik vooral interesse in de Premium versie op deze pagina, want om nou een zonneboiler te nemen die alleen maar warm water levert zie ik niet zo zitten, want van de ± 1850 m³ gas die we in een jaar gebruiken is maar zo'n 325 m³ voor warm water, dus leuk als ik daar zo'n 60% van de kosten op kan besparen met een gewone zonneboiler, maar voor die 60% van 325 zie ik de investering niet zitten....

Als ik echter ook de verwarming er (deels) op kan laten draaien vind ik een hogere investering geen probleem, 60% van het totale gasverbruik besparen vind ik namelijk wel heel interessant.

We hebben nu nog helemaal niets qua panelen en dergelijke, en een zonnecarport van mijn energiefabriek zie ik wel zitten, de versie met de traditionele panelen levert zo ongeveer op wat wij aan elektriciteit verbruiken, dus stroomneutraal de auto droog een in de schaduw kunnen wegzetten vind ik eigenlijk ook wel een ideale oplossing (ja, de carport zou bij ons optimaal staan qua zon).
Alleen jammer dat de versie met de semi-transparante panelen niet alleen veel mooier is maar ook minder oplevert.

Niet "mijn" topic overigens, dus het staat anderen vrij hun situatie te schetsen en advies/suggesties te vragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149093393
De werking van dubbelglas wordt ook minder na 20 jaar toch?
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:05:02 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149093512
Afgezien van het feit dat dat dubbelglas van 34 jaar geleden gewoon niet is wat het huidige HR++ glas is.
Maar de vraag is dan weer; is het rendabel het huidige dubbele glas te vervangen voor HR++?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149093594
Heb jij al enig idee wat zo'n carport of veranda / luifel kost? Ik vind het een gaaf ding!
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:12:25 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149093745
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:07 schreef Queller het volgende:
Heb jij al enig idee wat zo'n carport of veranda / luifel kost? Ik vind het een gaaf ding!
Ik ben er ook verliefd op, maar hij is prijzig.
Alhoewel........ een beetje een fatsoenlijke carport kost ook al snel ¤ 3.000 en 12 panelen met omvormer zitten zo snel zoekend ook al tegen de ¤ 3.900 (incl. BTW), dus beginnend bij ¤ 7.500 (incl. BTW, ex montage) vind ik nog helemaal niet zo heel gek....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149093757
Ow, auw... dat is inderdaad met hoofdletters :D

Ik zou zo'n varanda van een dubbele breedte willen, maar als ik dan moet denken aan ¤ 15.000, dan wil ik het ineens alweer een stuk minder _O-
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:15:33 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149093827
Ik denk niet dat ie dubbel breed ook dubbel duur wordt ;)
Maar, ik was van plan me over een paar weken eens nader te informeren over dat spul, dus met een beetje mazzel heb ik dan wat meer kijk op de prijzen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149093834
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:05 schreef Leandra het volgende:
Afgezien van het feit dat dat dubbelglas van 34 jaar geleden gewoon niet is wat het huidige HR++ glas is.
Maar de vraag is dan weer; is het rendabel het huidige dubbele glas te vervangen voor HR++?
Met HR ++ kan het zijn dat je elke ochtend de ramen moet trekken/dweilen.
En goed ventileren, dat is niet even een half uur alles los maar een constante lucht verplaatsing.
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:20:37 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149093956
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:15 schreef Geerd het volgende:

[..]

En goed ventileren, dat is niet even een half uur alles los maar een constante lucht verplaatsing.
Voorlopig heb ik voldoende "natuurlijke ventilatie" als ik zo langs de raam- en deurkozijnen voel :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149093983
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Voorlopig heb ik voldoende "natuurlijke ventilatie" als ik zo langs de raam- en deurkozijnen voel :')
:o tering ook niet fijn.
Ik zwaai naar dieren.
pi_149095976
quote:

[..]

Lijkt me dat je daar ook al mee kan besparen ;)

Maar interessant topic. Ik lees graag mee :Y
  dinsdag 27 januari 2015 @ 08:40:41 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149096527
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:15 schreef Geerd het volgende:

[..]

Dat is lichtelijk overdreven, niet?
En goed ventileren is dus niet een constante luchtverplaatsing, dus je ventilatieroosters altijd open hebben staan. Het beste is CO2 gestuurde ventilatie. Dus vraaggestuurd.
Als je namelijk constant je ventilatieroosters open hebt staan, heb je dus een constante aanvoer van koude lucht. En daar moet je verwarming flink tegen stoken.
Dan kun je echt beter 3x per dag een kwartiertje, zoals de duitsers het hier noemen, Stossluften.
Dus gewoon 3x per dag spuien. Je constructie blijft dan warm, er komt voldoende frisse lucht binnen en je installaties kunnen gewoon rustig doordraaien en hoeven niet constant te vechten tegen de kou.

quote:

[..]

En daar is juist enorm veel winst te behalen, je woning luchtdicht maken.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 08:52:36 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149096659
Nah, ik weet dat er wat wind langskomt als het waait, maar ik denk dat ik daar met tochtstrips al een eind kom.
Om te beginnen zometeen eerst maar eens een gordijnrail ophangen voor de voordeur, want de hal is gruwelijk koud (en dus heeft dat effect op de bovenverdiepingen).
De twee plekken in huis die het koudst zijn en zich het lastigst laten opwarmen zijn de keuken en de hal.
Dat zijn ook de enige ruimtes met een buitendeur op de begane grond.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149096679

Pak eerst alle kieren aan (tochtstripts en kit etc), zorg dat je huis zo luchtdicht mogelijk is. Breng tocht plekken en isolatie lekken in kaart met een IR camera, of laat een warmtebeeld scan van je huis doen. Daarna beginnen met isoleren.

Eerst het dak, dan de muren en glas als laatst de vloer. Dat dubbelglas uit 1981 zou ik in je leefruimtes trouwens zsm vervangen.

Als je hal koud is zal dat weinig effect hebben op de bovenverdieping koude lucht stijgt namelijk niet. De kans is zeer groot dat de kou juist van bovenkomt. Warme lucht trekt uit de hal naar boven, en koude lucht valt van boven naar benden.

Qua opwekking en verwarming. Iedere m2 wat geschikt is gebruiken voor PV vervolgens je huis verwarmen met een warmte pomp (lucht/water of lucht/lucht)

[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 27-01-2015 09:00:04 ]
pi_149097779
Heb je al dikke gordijnen voor de ramen, die je snachts dichtdoet?
Heb je al dakisolatie?
Heb je al dekentjes op de bank liggen?
Heb je al een tochtportaal of tochtgordijn bij de achterdeur?
Allemaal simpele dingen die een boel besparing opleveren.
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2015 @ 10:44:53 #16
230491 Zith
pls tip
pi_149098610
Vorige maand verhuisd naar een huis uit 1948 (slecht jaar voor huizen blijkt). Dit heb ik gedaan:

---

Tochtstrips bij voordeur, deur naar gang/trap (die niet zo vaak/erg verwarmd wordt), bij deur naar uitbouw (die niet zo vaak/erg verwarmd wordt).

Slimme thermostaat / instelbare thermostaat die naar 15 graden gaat als ik niet thuis ben of slaap.

Voor dat ene uurtje 's ochtends hoef je niet gelijk naar 20 graden te stoken..

Radiatorfolie aangebracht zodat ik niet meer de buitenmuur verwarm.

Kamers die ik niet gebruik niet erg verwarmen. Dus 's avonds alleen de woonkamer/keuken en mijn slaapkamer.

Dikke gordijnen voor de ramen en voor de deur naar de uitbouw.

Plafond van, en deur naar kelder geisoleerd.

---

Als ik je verhaal zo lees zou ik gewoon eerst tochtstrips kopen...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_149098852
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 10:09 schreef klaarover het volgende:
Heb je al dekentjes op de bank liggen?

Wat heeft dat voor invloed op je energiegebruik?

Verder mee eens dat tochtdicht maken de meeste winst per euro oplevert naast natuurlijk (gratis) gedrag aanpassen zoals niet te warm stoken en op tijd de kachel laag.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 11:28:25 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149099674
Net tochtstrips bij de achterdeur geplakt, toen ging de deur niet meer dicht :')

De gordijnrail bij de voordeur hangt ook (insert vloek, tier, meer vloeken), dus zo eens even een gordijn halen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149101376

Maak gebruik van renovatie tochtprofielen, deze spijker je vast op het kozijn en dat past gegarandeerd.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 12:58:15 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149101858
Overigens ben ik de hele dag thuis en heb ik een spierprobleempje, dus er wordt de hele dag gestookt, en het is wel van belang dat de temperatuur een beetje aangenaam is, er wordt dus wel in het hele huis gestookt (behalve op de grote zolderkamer momenteel, daar staat de verwarming uit, want vooralsnog buiten gebruik ivm vol met zooi, maar de deur van die kamer is ook dicht).

Mijn "ik stook niet voor de vogels" principe doet overigens ook een hoop goed (deur van de eetkamer naar de keuken dicht voor je de keukendeur opendoet), want we verbruiken wel degelijk een stuk minder gas dan de vorige bewoners (mijn ouders).
Maar ik denk dat het feit dat ik de deur van de eetkamer naar de keuken sowieso dichthoud ook al een behoorlijk verschil is.

2012: Gas: 2.498m³, Elektriciteit: 3.017 kWh laag tarief, 2.000 kWh hoog tarief (Vorige bewoners)
2013: Gas: 2.586m³, Elektriciteit: 2.318 kWh laag tarief, 1.668 kWh hoog tarief (Overdracht 01-08)
2014: Gas: 1.755m³, Elektriciteit: 1.510 kWh laag tarief, 1.160 kWh hoog tarief (Wij)
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:01:49 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149101960
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:39 schreef usernaamvergeten het volgende:
[ afbeelding ]
Maak gebruik van renovatie tochtprofielen, deze spijker je vast op het kozijn en dat past gegarandeerd.
Oh, dat is ook interessant.... bij de balkondeuren ook.

Ik begrijp dat de deur (die naar buiten opengaat) in dit plaatje het rechtse blok zou zijn, en het kozijn het blok waar het profiel op zit?

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_149102801
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dat is ook interessant.... bij de balkondeuren ook.

Ik begrijp dat de deur (die naar buiten opengaat) in dit plaatje het rechtse blok zou zijn, en het kozijn het blok waar het profiel op zit?

[ afbeelding ]
Precies. Kleine tip: niet te hard aandrukken bij het monteren, anders gaan de deuren maar moeilijk dicht.
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2015 @ 13:55:21 #23
230491 Zith
pls tip
pi_149103430
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:39 schreef usernaamvergeten het volgende:
[ afbeelding ]
Bedankt voor de tip!
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_149108114
Je hebt ook krimpfolie voor de ramen.
Dat moet ook erg goed werken en kost maar een fractie van nieuwe kozijnen
Ik zwaai naar dieren.
pi_149110519
quote:
5s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:40 schreef Leandra het volgende:

Getroffen maatregelen:
• Dubbel glas in 1981.
• Spouwmuurisolatie met EPS, maar dit is zo lang geleden dat die nog los in de spouw gespoten werden, dus ik vermoed dat er wel eea naar beneden gezakt is.
• Vloerisolatie door zakken met (EPS?) korrels in de kruipruimte.

Hoeveel m² glas heb je? Kost tegenwoordig iets van ¤50/m² HR++ glas (excl plaatsen en BTW).
Op zich is los ingespoten EPS niet verkeerd; een endoscoopinspectie kan aantonen of het er allemaal nog in ligt;
Liggen die zakken op de bodem van de kruipruimte?

Verder ben ik wel benieuwd naar het soort ketel. Je gasverbruik vind ik normaal tot laag voor zo'n groot huis. Wel eens uitgerekend of enkeltarief e-levering niet goed koper is?

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 27-01-2015 17:34:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')