Ik had deze vraag al in het zonnepanelentopic gesteld, maar het is allemaal wat breder dan alleen zonnepanelen, dus hier even in de herhaling.

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn.
Situatie:
• Tweekapper uit 1971.
• 160m² woonoppervlak.
• 3-persoons huishouden, altijd iemand thuis.
• Traditionele (hogetemperatuur) radiatoren.
• Achterkant van de woning is op het zuiden, hellingshoek dak 35°, dak is 6,5 meter breed en heeft een dakkapel van 3 meter breed (op termijn graag vervangen voor 5,5 meter breed).
• De oprit biedt ruimte voor een carport van 330x680.
Getroffen maatregelen:
• Dubbel glas in 1981.
• Spouwmuurisolatie met EPS, maar dit is zo lang geleden dat die nog los in de spouw gespoten werden, dus ik vermoed dat er wel eea naar beneden gezakt is.
• Vloerisolatie door zakken met (EPS?) korrels in de kruipruimte.
Ik ben erg benieuwd wat men hier van dit systeem denkt:
http://www.surfacepower.com/En dan heb ik vooral interesse in de Premium versie op
deze pagina, want om nou een zonneboiler te nemen die alleen maar warm water levert zie ik niet zo zitten, want van de ± 1850 m³ gas die we in een jaar gebruiken is maar zo'n 325 m³ voor warm water, dus leuk als ik daar zo'n 60% van de kosten op kan besparen met een gewone zonneboiler, maar voor die 60% van 325 zie ik de investering niet zitten....
Als ik echter ook de verwarming er (deels) op kan laten draaien vind ik een hogere investering geen probleem, 60% van het totale gasverbruik besparen vind ik namelijk wel heel interessant.
We hebben nu nog helemaal niets qua panelen en dergelijke, en een zonnecarport van
mijn energiefabriek zie ik wel zitten, de versie met de traditionele panelen levert zo ongeveer op wat wij aan elektriciteit verbruiken, dus stroomneutraal de auto droog een in de schaduw kunnen wegzetten vind ik eigenlijk ook wel een ideale oplossing (ja, de carport zou bij ons optimaal staan qua zon).
Alleen jammer dat de versie met de semi-transparante panelen niet alleen veel mooier is maar ook minder oplevert.
Niet "mijn" topic overigens, dus het staat anderen vrij hun situatie te schetsen en advies/suggesties te vragen.
Wullie bin KOEL ©
SonealWhy be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible
?